Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Nyt on muutama päivä jumpattu ja saatu ISTA kaapeleineen toimimaan, mutta en kyllä löytänyt tuota kaasuläppäkotelon adaptaatiota. Kaikkia muita vaihtoehtoja löytyy kyllä ilmamassamittarista EGR-venttiiliin.
Näyttökuva 2024-10-18 205938.png
Näyttökuva 2024-10-18 205953.png


Näyttökuva 2024-10-18 210027.png
Näyttökuva 2024-10-18 210043.png

En oikein itsekään löytänyt suoraa kohtaa ja nyt on hetki, kun olen viimeksi ISTAlla leikkinyt..

Moottorin adaptaation nollauksiin viitataan aika useassa keskustelussa ja se on ilmeisesti tuolla niinkin eksoottisessa paikassa kuin voimasiirrossa (Power Train). Ainakin se kannattaa tsekata ja kokeilla - eipä noissa adaptaatioitten nollauksissa mitään kovin pahaa voi saada aikaan ja ohjelma kyllä varoittelee, jos siihen on mahdollisuus.

 
En oikein itsekään löytänyt suoraa kohtaa ja nyt on hetki, kun olen viimeksi ISTAlla leikkinyt..

Moottorin adaptaation nollauksiin viitataan aika useassa keskustelussa ja se on ilmeisesti tuolla niinkin eksoottisessa paikassa kuin voimasiirrossa (Power Train). Ainakin se kannattaa tsekata ja kokeilla - eipä noissa adaptaatioitten nollauksissa mitään kovin pahaa voi saada aikaan ja ohjelma kyllä varoittelee, jos siihen on mahdollisuus.

Mulla ei ole tuon ohjeen kohtaa "delete adaptations" vaan pelkästään "reset adaptations" ,jossa nuo kuvien mukaiset vaihtoehdot.
 
Focus 2008 1.6 bensa alkoi näyttämään punaista kolmiota ja engine malfunction tekstiä. Ääni normaali ja uudelleen käynnistäessä ei mitään. Nyt sai vikakoodit luettua, niin onkohan tämä nyt se mittariston kylmäjuotoksia tms... 235tkm ajettuna.

IMG_20241019_130908.jpg
 
Mulla ei ole tuon ohjeen kohtaa "delete adaptations" vaan pelkästään "reset adaptations" ,jossa nuo kuvien mukaiset vaihtoehdot.

Kokeilitko vielä mitään? Muistin juuri, että en varmaan itsekään ole ISTA:lla koskaan resetoinut arvoja. Käytän INPA:aa livedataan/resetointiin ja ISTA:aa testien ajamiseen.
 
Tuskin se rasvaus ainakaan huonontaa. Ainakin E91 oli muistaakseni automaattinen kehintä. En muista enää, miten se nyt meni - ei kait tuon pitäisi olla kuin 4-5 klikkiä ja sitten lukittaa..

Hitusen tuo viittaisi kahvan ongelmaan joten aloittaisin voitelulla ja säädöllä. Kuvaus kuulostaa toki sille, että joku muoviosa sieltä on voinut antaa periksi, niitä nyt voi tonkia taas kerran sieltä ISTAsta ja marssia sitten vaikka marmorille tilaamaan oikean osan - tuskin maksaa montaa euroa kun tietää, mitä tilaa..


Tuossa näkyy olevan jotain vihjeitä säätöön ja tarkastukseen.

Sain parempaa pätkää tästä asiasta, eli ottaa johonkin kiinni tuossa melko alhaalla. Eikö tämä nyt aika vahvasti viittaa itse kahvan toimintaan, eikä esimerkiksi kaapeleihin? Ei tuo rasvaamalla tuosta toennut.
 
Sain parempaa pätkää tästä asiasta, eli ottaa johonkin kiinni tuossa melko alhaalla. Eikö tämä nyt aika vahvasti viittaa itse kahvan toimintaan, eikä esimerkiksi kaapeleihin? Ei tuo rasvaamalla tuosta toennut.

En huolehtisi liikaa tuosta käsijarrusta, näissä autoissa käsijarru on aina ollut heikko kohta. Katsastuksessa käsiäjarrua kiskotaan liian kovin ottein ja sen takia sitä saa olla jatkuvasti säätämässä.
 
En huolehtisi liikaa tuosta käsijarrusta, näissä autoissa käsijarru on aina ollut heikko kohta. Katsastuksessa käsiäjarrua kiskotaan liian kovin ottein ja sen takia sitä saa olla jatkuvasti säätämässä.
Miten tuota edes säädettäisiin, itse kahvasta vai jostain takaa? Vähän siis epäselväksi jäi itselle, että tuleeko tämä oire kahvasta vai pidemmältä ja voiko tuo yhtäkkiä jäädä nyt jumiin joko alas tai ylös.
 
Kokeilitko vielä mitään? Muistin juuri, että en varmaan itsekään ole ISTA:lla koskaan resetoinut arvoja. Käytän INPA:aa livedataan/resetointiin ja ISTA:aa testien ajamiseen.
Kokeilin nuo resetoinnit mitä laitoin, mutta ei niistä ollut ainakaan mitään apua.
Edelleen joutuu varpailla nostaa hieman kaasua jos haluaa risteyksessä auton sammuttaa (Start&stop).
Tuntuu melkein, että vika kaasupolkimen liikesensorissa kun noin toimii, mutta samalla tietää että aika epätodennäköistä kun kerran vika alkoi tuon laturin vaihdon (kaasuläppäkotelon) jälkeen.

Throttle Valve asetus löytyi myös, jossa pystyi testaamaan toiminnan. Siinä kaasuläppää testattiin (2 asentoa), mutta ei voinut resetoida.

Screenshot_20241019_184030_Gallery.jpg


Screenshot_20241019_184334_Gallery.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Vaihdoin laturin ja sitä varten piti purkaa edestä kaasuläppäkotelo. Tuli samalla sitä sitten vähän putsailtua vaikka ei kovinkaan likainen ollut edes.
Miten muuten puhdistit kaasuläpän?

Minä kun käytin kaasuläppäkoteloa irti niin luulin että se ei ole likainen, mutta carb cleanerillä kun suihkutteli niin väri muuttui kokonaan ja sitten paljastui vielä että se oli jumissa. Sormella kun työnsi varovasti läppää auki niin näkyi selvä rantu mihin läppä ottaa kiinni. Käsittääkseni itse läppään pitäisi välttää koskemasta, koska kotelon sisällä on muovisia hammasrattaita jotka liikkuu läppää käännettäessä.
 
Viimeksi muokattu:
Miten muuten puhdistit kaasuläpän?

Minä kun käytin kaasuläppäkoteloa irti niin luulin että se ei ole likainen, mutta carb cleanerillä kun suihkutteli niin väri muuttui kokonaan ja sitten paljastui vielä että se oli jumissa. Sormella kun töynsi varovasti läppää auki niin näkyi selvä rantu mihin läppä ottaa kiinni. Käsittääkseni itse läppään pitäisi välttää koskemasta, koska kotelon sisällä on muovisia hammasrattaita jotka liikkuu läppää käännettäessä.
CRC Carb&EGR cleanerillä Suihkuttelin melko reilusti ja varovasti talous paperilla pyyhin sitten.

Justiin ajelin kotia niin huomasin, että vakkari päällä ajaessa riittää että yhden kerran hieman jalalla vetää poljinta ylöspäin niin loppu matkan isommissa alamäissä putoaa kulutus nollaan kunhan ei koske kaasuun. Heti kun kaasua käyttää niin se asento mihin poljin normaalin käytön jälkeen palaa niin kulutus näyttää 0.3L/100km alamäissäkin.

Täytynee ottaa tuo vielä puhdistukseen ja miettiä mikä voisi olla. Samalla jos tekisi sen kaasupoljin pohjaan resetoinnin siten että näkisi samalla mitä siellä kaasuläppäkotelossa tarkalleen tapahtuu missäkin kohtaa.
 
Olen ollut koko päivän tusaamassa pihalla ja piti vielä suorittaa siirtymä isäukolle.

Mutta jotain näkyvääkin sai sentään itsekin aikaan.

IMG_1154.JPEG

Eli TFT retrofit pelaa nyt muuten täysin, polttoainemittari toimi vielä aamulla käänteisesti eli alkoi urputtaa aineen loppumisesta, kun tankkasi täyteen. nyt on oikein.

Kellonaika nyt nollautuu per joka kerran, kun jotain tekee, joten se pitää asettaa vielä huomenna uudestaan. Vaihdenäytöt, kaikki teemat sun muut tuntuivat matkalla pelaavan täysin oikein. Radio tosin lakkasi kuulumasta eikä näytä edes alueita, mikä johtunee siitä, että en saanut yksinkertaisesti millään P3Toolia tunnistamaan sitä vanhaa analogista mittaristoa, jotta olisi saanut luettua siitä tiedot. Iskin sitten lopulta uuden kiinni, ja sehän toimi - lukuunottamatta tuota polttoainemittaria. Kilometrit laitoin kyllä oikeaksi manuaalisesti, mutta tokihan tuo on sitä mieltä, että niitä on nyt peukaloitu. :D

Ja joo, lisäsin piuhat OBDlle ja muutenkin kaikki ihan ohjeen mukaan, mutta kulimallin mittaristo ei vaan suostunut yhteistyöhön. Mutta se ja sama, vaihtuu tuo alkuperäinen näyttökin isompaan Android-purkkiin, jahka saapuu. Katsoo sitten siinä että miten on radion laita.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
256 199
Viestejä
4 452 312
Jäsenet
73 672
Uusin jäsen
CommonMark

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom