Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Lähinnä kysymykseni oli juurikin tuo öljyn happaminen ajan, ei kilsojen saatossa eli kuinka paljon öljy huononee '"per vuosi".

Ei ole sinänsä estettä teetättää tuota öljyjen vaihtoa (+filter) vaikka joka vuosi niinkuin tähänkin asti, mietin vaan että siinäkin säästää jonkun 120€ tms jolle varmaan muutakin käyttöä keksii.

Tai sitten teen sen itse, youtuben perusteella varsin yksinkertaista mutta pitäisi hommata jotain suojamattoja, suodattimen irroitustyökalu (olin oletuksessa että nämä lähtevät käsinkin pyörittämällä mutta ilmeisesti olin väärässä). Ilmeisesti edes TI-hallia ei tarvitsisi vaan voi tunkata toisen etukulman ylös pukin päälle ja sitä kautta pääsee kiinni proppuun ja filtteriin.

Oma momenttiavain on rikki, kuinka herkkiä nuo filtterit ja proput on oikealle kireydelle, joissain videoissa sanotaan että filtterin kohdalla riittää kun vetää sen niin kireälle kun pelkällä kädellä sen saa, proppuakaan ei hampaat irveessä saa vääntää.
 
Vähän lapinlisää vai näppihäire?
Pakko olla typo. Kyllä se auto jo 100tkm kohdalla samoilla öljyillä alkaa hajoamaan.
Youtubessa kanavalla just rolled in tulee noita välillä vastaan.
Ei ole typo, eikä edes lapinlisää.
Öljyjä olen muutenkin ollut laiska vaihtamaan omissa käyttöpeleissä, mutta nämä kaksi edellä mainittua esimerkkiä olivat 1.6fsi octavia ja v70 d5. Octaviaan vaihdatin öljyt n100tkm asti, sen jälkeen lopetin ja se meni vaihtoon 400tkm ja rapeat taulussa, tälle kyllä sai uudesta asti koko ajan juottaa lisää öljyä aika paljon. Tuo toinen, v70 meni samoilla öljyillä n200tkm-500tkm kunnes meni eteenpäin, lisääkään ei tarvinnut tankata monesti.
Olen ajanut hieman vajaa 3milj. km omilla autoilla tässä viimeisen 25v aikana yhteensä, jos olisin vaihtanut kaikkiin autoihin öljyt ja suodattimet vaikkapa 15tkm välein, olisi kustannus sille n 16000e. Jos olisi vaihdatettu liikkeessä, puhuttaisiin n 30000eurosta, eli ei voida edes puhua ihan merkityksettömistä summista, jos öljynvaihtoja jättää välistä. Nolla ongelmaa kaikissa autoissa öljynvaihdoissa pihistelemisen takia, yli 100tkm ilman vaihtoja ajettu hyvinkin monella autolla.
En edelleenkään suosittele muille, mutta ei hirveästi kannata jännittää jos yksi tai kaksi öljynvaihtoa jää välistä, kunhan katsoo, että sitä öljyä siellä ylipäätänsä on.
 
tuo varmaan olisi kevyt kulkuinen pyörä peruskäyttöön, vielä kun löytyisi kaveri joka tarvitsee samanmoisen niin voisi saada tuon alennuksen.

Täysin tuntematon minulle tuo vaihteisto merkki mutta varmaan ajaa asiansa.

Ei ole typo, eikä edes lapinlisää.
Öljyjä olen muutenkin ollut laiska vaihtamaan omissa käyttöpeleissä, mutta nämä kaksi edellä mainittua esimerkkiä olivat 1.6fsi octavia ja v70 d5. Octaviaan vaihdatin öljyt n100tkm asti, sen jälkeen lopetin ja se meni vaihtoon 400tkm ja rapeat taulussa, tälle kyllä sai uudesta asti koko ajan juottaa lisää öljyä aika paljon. Tuo toinen, v70 meni samoilla öljyillä n200tkm-500tkm kunnes meni eteenpäin, lisääkään ei tarvinnut tankata monesti.
Olen ajanut hieman vajaa 3milj. km omilla autoilla tässä viimeisen 25v aikana yhteensä, jos olisin vaihtanut kaikkiin autoihin öljyt ja suodattimet vaikkapa 15tkm välein, olisi kustannus sille n 16000e. Jos olisi vaihdatettu liikkeessä, puhuttaisiin n 30000eurosta, eli ei voida edes puhua ihan merkityksettömistä summista, jos öljynvaihtoja jättää välistä. Nolla ongelmaa kaikissa autoissa öljynvaihdoissa pihistelemisen takia, yli 100tkm ilman vaihtoja ajettu hyvinkin monella autolla.
En edelleenkään suosittele muille, mutta ei hirveästi kannata jännittää jos yksi tai kaksi öljynvaihtoa jää välistä, kunhan katsoo, että sitä öljyä siellä ylipäätänsä on.
tätä on kyllä mahdoton uskoa. Juuri tuo FSI konekin on jakoketjunsa kanssa aika arka huonolle öljylle. Öljy menettää ominaisuuksiaan pahasti yli 15tkm ajon jälkeen ja jos mennään 40-50tkm niin sen ominasuudet on jo romahtaneet, se ei puhdista ja todennäköisesti suodatin on jo mennyt tukkoon ja ohivirtaus aukeaa jolloin koneen paskat pyörii siellä ja aiheuttaa limaa vai miksi sitä suomeksi kutsutaan (sludge).
Jos laskit, paljonko säästit pihtaamalla näissä niin laske myös menetys siitä, että tuskin kukaan ostaa mihinkään hintaan tuollaista autoa käytettynä.
 
tätä on kyllä mahdoton uskoa.
Tähän voi vastata neljällä kirjaimella, evvk

Jos laskit, paljonko säästit pihtaamalla näissä niin laske myös menetys siitä, että tuskin kukaan ostaa mihinkään hintaan tuollaista autoa käytettynä.
Kaikki autot on mennyt jo eteenpäin ilman vaikeuksia, suurin osa suoraan ja osa liikkeeseen vaihdossa. 4-600tkm ajetun vanhan auton hinta on muutenkin sellainen, että siinä ei öljynvaihtoväleillä ole mitään merkitystä, jos auto on muuten siisti/katsastettu/toimiva.
 
No, jokainen saa kertoilla mitä tarinoita haluaa intterswebin ihmeellisessä maailmassa.
Mutta kuten jo @bowtie81 ylempänä sanoi, on öljyt 100tkm kohdalla jo semmoista mönjää, että ei enää taatusti liiku koneessa mihinkään suuntaan.

E: @Hammer Schultz kunhan noiden kiristyksessä noudattaa sitä maalaisjärkeä, niin ei noihin momenttiavainta tartte. Öljynsuodatin tosiaan käsikireydelle, muistat vaan sen tiivisterenkaan öljytä. Öljyproppu sitten käsin myöskin kireälle, ei jatkovarrella tai hampaat irvessä.
 
No, jokainen saa kertoilla mitä tarinoita haluaa intterswebin ihmeellisessä maailmassa.
Mutta kuten jo @bowtie81 ylempänä sanoi, on öljyt 100tkm kohdalla jo semmoista mönjää, että ei enää taatusti liiku koneessa mihinkään suuntaan.
No toki jos polttaa sitä öljyä huolella niin siinähän vaihtuu parhaimmillaan nopeammin kuin normaali vaihtovälillä.
 
Mun sisko ajeli aikoinaan 1.5 Nissan Almeralla n. 50 tkm öljynvaihtovälillä (tehtaan ohje tais olla 15 tkm). Ja öljyä lisättiin silloin kun öljynpainevalo alkoi vilkkua... Mutta kyllä silläkin autolla 400 tkm meni rikki. Ajo oli pitkää matka-ajoa, joka on tietty armollisempaa.
 
50tkm ajetut öljyt tuli yhdestä autosta aikanaan ulos, näki jo kun metallit kiiltää seassa. 300tkm suoritteeseen on jo vaikea uskoa. Tutun kaverin avensis kiskoi reippaasti öljyä, 70tkm kohalla alkoi suodattimen tiiviste vuotamaan, onko @asentaja1 päästelly samalla filtterilläkin menemään 300tkm?
 
Ford Focus 2 2005 S malli eli Ti-vct koneella ruvennut nyt tekemään sitä että kostealla ja kylmänä kun käynnistää ja lähtee niin köhii ja tehot häviää vilautttaa jopa moottori valoa jos heti lähtee ajaa. Tyhjäkäynti ok ja kierroksia ottaa paikallaan. eilen ajoin lämpöseksi ja toimii ok ja tehot tallessa mutta kylmänä vetää hajutkin koneesta tai putkesta??
 
50tkm ajetut öljyt tuli yhdestä autosta aikanaan ulos, näki jo kun metallit kiiltää seassa. 300tkm suoritteeseen on jo vaikea uskoa. Tutun kaverin avensis kiskoi reippaasti öljyä, 70tkm kohalla alkoi suodattimen tiiviste vuotamaan, onko @asentaja1 päästelly samalla filtterilläkin menemään 300tkm?
Kyllä, samalla suodattimella. Ajo on kyllä ollut koneen ja öljyjen kannalta parasta mahdollista, noin 100% pitkää siivua 120-150kmh taulussa, vähintään tunnin kerrallaan.
 
Aika outoa olisi vaihtaa suodatin ja tunkea kuitenkin ne smäidät takaisin autoon ;-)
Eikös V70 D5-koneessa onnistu suodattimen vaihto ilman öljyjen laskemista, kun suodatin on koneen vieressä "ylöspäin".

Viimeksi Jeeppiä leimalle vietäessä antautui jarruputki kilometri ennen konttoria. No nyt olisi jarruputki korjattu ja uusi leima-aika varattu iltapäivälle. Peruutin Jeepin tallista tielle...
2024-10-11-11-00-15.jpg

Eikun takaisin talliin katsomaan, mikä nyt hajosi.
 
Ei nyt liity varsinaisesti auton korjaukseen, mutta täällä on varmaan tietäjiä paikalla. Olisi siis seuraava ongelma:

Pojan mankissa kuului puristustahdin aikana sihinää jostain (kun siis pyörittää vauhtipyörästä käsin hiljaa).

Ajattelin, että pakoventtiili vuotaa. Otin putken ja imukaulan irti, laitoin imutahdin kohtaan ja kaadoin bensaa sylinteriin. Tämän jälkeen varovasti aloin pyörittää vauhtipyörää ja sama sihinä kuului ja mäntä meni ykk:hon.

Bensa siis meni johonkin, mutta ei tullut pakoaukosta, eikä sitä ollut enää sylinterissäkään. Onko tässä enää muita vaihtoehtoja kuin, että sekä ilma, että bensa menee vaan männänrenkaiden läpi kampikammioon?

Tässä siis ihan uusi sylinteri, mäntä ja renkaat.

Ei ole sopivaa adaperia, joten en saa paineilmaa tai puristuspainemittaria tulpan paikalle. Männänrenkaissa ei ole lukitustappeja, joten pyörivät vapaasti.

Kone lähtee kuitenkin hyvin käyntiin ja tuntuisi puristuksiakin olevan.

Tämä koko homma lähti liikkeelle siitä, kun aloin tutkimaan miksi vuotaa öljyä pinnapultin ja kannen välistä, vaikka siellä on se kupariprikka.
 
Postasin jo audiforumille mutta kysytään täältäkin:

Potilaana 2013 C7 A6
Kuulemma eräänä aamuna airbag-valo jäi palamaan ja nyt OBDeleven näyttää vain yhtä vikakoodia:

B100B11 Diver thorax airbag igniter short to ground
Status: static

Tähän mennessä olen koittanut:
Irrottaa penkin kaikki liittimet, eli airbag ja turvavyön solki molemmat irti
Irrottaa airbagin ohjausmoduulin 100-pinnisen liittimen ja laittaa takaisin

Testannut yleismittarilla jatkuvuuden:
Airbag-moduulin kuoren ja maan välillä
Moduulin liittimen ja penkin alta löytyvän airbag-liittimen välillä sekä liittimien väliset johdot keskenään
Penkin alta löytyvän liittimen pinnien ja maan välillä

Akku vaihdettu ja koodattu 11/23

Vikakoodi nollattu monessa välissä mutta tulee välittömästi takaisin.
Muita vikakoodeja jotka viittaisi esim. moduulin vikatilaan ei tule.

Omat ideat alkaa olemaan loppu.
Löytyisikö täältä vielä vinkkejä vai kannattaako turvautua ammattilaisen apuun?

Päivitellään tilannetta kun niin lupasin.
Auto kävi pajalla ja heidän tuomio oli vikakoodin mukaisesti itse airbag.
Juteltiin siinä hetki ja hekin totesivat ongelman omituiseksi ja tarjosivat aikaa parin viikon päähän jotta tutkisivat syvemmin, tälle ensimmäiselle käynnille tuli hintaa mukavat 0€
Kävin koittamassa moduulia purkuautosta millä vikakoodi hävisi mutta moduuli pitäisi koodata marmorilla vastaamaan autoa eivätkä he tuvallisuussyistä sitä suostu tekemään.
En kysynyt uuden hintaa mutta varmasti yli touhutonnin verran. Marmorilla saivat houkuteltua ensin ottamaan muutaman tunnin vianselvitystä hintaan 219€/ tunti jotta ei laiteta uutta moduulia turhaan.

Juttelin ongelmasta työkaverin kanssa kun vikavalo oli vielä tuore, kyseinen kaveri tuntee Tallinnan Forssin huoltopäällikön ja tämä sekä toinenkin audi on kiikuteltu tallinnaan muutamaan otteeseen kyseisen kaverin toimesta.
No juttelin kaverin kanssa taas tänään ja muutaman minuutin päästä aika Forssille olikin jo varattu.
Kuulemma käytetyn moduulin koodaus onnistuu myös no problem.
Laitetaan nyt samalla kertaa kaikki pienet ongelmat kuntoon mitä en itse ole jaksanut ropailla kun halvalla saa.
 
Vaihdoin autoon uuden lämmityslaitteen kennon tukkeutuneen tilalle tässä päivänä eräänä. Vanha kuitenkin näytti sisältä ja päältä ihan käyttämättömälle, kokeilin kotikemistin mielenkiinnolla saisiko sen vielä avattua. Kenno oli käytännössä 100% tukossa, vesiletkun kun laittoi muutaman barin paineella kiinni, ei tirissyt kuin muutama pisara toiselle puolelle. Kokeilin parilla erilaisella tähän tarkoitetulla aineella liotusta lämmitettunä yön yli (motul ja stp), ei mitään vaikutusta. Sen jälkeen pidin useamman tunnin ultraäänipesurissa ja kokeilin kaikkea mitä nopeasti löytyy (mm pari erilaista ultraäänipesurin myrkkyä, pari erilaista tiskijauhetta, asetonia, etanolia, sitruunahappoa, oksaalihappoa, pinelinea, taxi cleaneria, vannehappoa, fosforihappoa), noin 30-50min kutakin koko ajan ultraäänipesurissa kiehuvassa vedessä. Välillä aina kokeilin ravistella ja huuhdella, ei mikään toiminut, eikä myös veden väri vaihtunut tai tullut mitään ulos. Viimeisenä kaadoin kennon sisälle toisesta letkuliitännästä natriumhydroksidia ja kiehuvaa vettä perään. Hetken päästä alkoi toisesta letkuliitoksesta tursuta vaahtoa ulos ja mustaa karstaa. Tuo karsta luultavasti johtuu alumiinin reagoimisesta natriumhydroksidin kanssa, eikä ole varsinaista alkuperäistä ongelmaa, mutta tuon jälkeen ravistellessa sieltä alkoi tulla ulos myös punertavia limakarstan palasia, jotka oletettavasti olivat sitä varsinaista tukosta. Toistin tuon lipeäkäsittelyn muutaman kerran nopeasti ja ravistelin välissä, alkoi kenno virrata jo ihan kohtuullisesti, vähintään sen verran, että jossakin vaihtoautossa jo menisi ihan täydestä. Tämä siis vinkkinä jos joku aikoo kennojaan puhdistaa, lipeää vaan kennoon! Ei kylläkään kannata jättää pitkäksi ajaksi liotukseen, yön yli tms, se lipeä kun syö sitä alumiinia.
 
Vaihdoin autoon uuden lämmityslaitteen kennon tukkeutuneen tilalle tässä päivänä eräänä. Vanha kuitenkin näytti sisältä ja päältä ihan käyttämättömälle, kokeilin kotikemistin mielenkiinnolla saisiko sen vielä avattua. Kenno oli käytännössä 100% tukossa, vesiletkun kun laittoi muutaman barin paineella kiinni, ei tirissyt kuin muutama pisara toiselle puolelle. Kokeilin parilla erilaisella tähän tarkoitetulla aineella liotusta lämmitettunä yön yli (motul ja stp), ei mitään vaikutusta. Sen jälkeen pidin useamman tunnin ultraäänipesurissa ja kokeilin kaikkea mitä nopeasti löytyy (mm pari erilaista ultraäänipesurin myrkkyä, pari erilaista tiskijauhetta, asetonia, etanolia, sitruunahappoa, oksaalihappoa, pinelinea, taxi cleaneria, vannehappoa, fosforihappoa), noin 30-50min kutakin koko ajan ultraäänipesurissa kiehuvassa vedessä. Välillä aina kokeilin ravistella ja huuhdella, ei mikään toiminut, eikä myös veden väri vaihtunut tai tullut mitään ulos. Viimeisenä kaadoin kennon sisälle toisesta letkuliitännästä natriumhydroksidia ja kiehuvaa vettä perään. Hetken päästä alkoi toisesta letkuliitoksesta tursuta vaahtoa ulos ja mustaa karstaa. Tuo karsta luultavasti johtuu alumiinin reagoimisesta natriumhydroksidin kanssa, eikä ole varsinaista alkuperäistä ongelmaa, mutta tuon jälkeen ravistellessa sieltä alkoi tulla ulos myös punertavia limakarstan palasia, jotka oletettavasti olivat sitä varsinaista tukosta. Toistin tuon lipeäkäsittelyn muutaman kerran nopeasti ja ravistelin välissä, alkoi kenno virrata jo ihan kohtuullisesti, vähintään sen verran, että jossakin vaihtoautossa jo menisi ihan täydestä. Tämä siis vinkkinä jos joku aikoo kennojaan puhdistaa, lipeää vaan kennoon! Ei kylläkään kannata jättää pitkäksi ajaksi liotukseen, yön yli tms, se lipeä kun syö sitä alumiinia.
oliskohan viemärirakeet toimineet tähän, en tiedä onko ne lipeää vai mitä mutta melkoisesti kuohuu kuuman veden kanssa?
edit. natriumhydroksidia tuo viemärirae juuri on
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
255 308
Viestejä
4 436 445
Jäsenet
73 537
Uusin jäsen
skugi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom