Osaiskos joku tietävämpi sanoa, mikä mahtaisi vanhassa -89 316i BMW:ssä olla tällä kertaa vialla kun heti startin jälkeen tyhjäkäynnillä kone sammuu ja muutenkin tyhjäkäynti on aika vaikean kuuloista. Kuulostaa traktorilta ja suht voimakas bensiinin haju tulee välillä sisälle. Alakierroksilla mennään kengurumaisesti pomppien eteenpäin, mutta yli 2000 kierroksilla käynti on oikein sulavaa ja tehot tuntuvat olevan tallella.
Imusarja tarkistettu ettei vuoda ja ilmamäärämittarikin tuntui olevan ihan kunnossa kun sitä tutkiskelin. Tää automekaanikon ura on melko alussa eikä oikein tule mieleen että mikä siellä vikaa aiheuttaa. Lambda-anturia tai pa-suodatinta itse epäilen syypääksi, voiko noista jompikumpi aiheuttaa kyseistä ongelmaa?
Ilmäärästä/massastahan ei silmällä vikaa näe.
Käykö lämmittyään paremmin? Lämpöanturi voi tehä kaikenlaista hauskaa.
Bensa jos oikeen haisee niin enemmän tuo minun mieleen toisi syttypuolen ku bensapuolen, ellei se sitten vuoda bensaa jostain.
Miten tarkistit imusarjan?
Lambada on helppo testata, nykäse johto irti ja kato mitä tapahtuu.
Käykö kuitenkin siis kaikilla? Jos et ole varma, nyki tulpanjohtoja kone käynnissä yksi kerrallaan irti ja kato muuttuuko käynti. Jos ei, niin siinähän se.
Onko kuitenkin sinun aikana käynyt kunnolla?
Kaverilla oli joku tuon aikanen bmw, siinä oli joku ihme lämpöhässäkkä venttiili joka jumiessaan tappo tyhjäkäynnin. Tarkemmin en nyt siitä muista. Muistaakseni hetkellisesti korjasi lukkopihdeillä jotain letkua sopivasti kiinni puristaen.
Lisätään nyt vielä, että jos kun tuossa on vielä sytty jakajalla, niin siinä on kans yksi hyvä vikapaikka..
Itse nyt kattelisin ensin löytyykö siitä vuotoa/käykö kaikilla/ tulpanjohdot yms ja jos ei selkeää vikapaikkaa löydä niin vaihtaen: tulpat, virranjakajan kansi, tulpan johdot, lämpötilaanturit, pasuodin(menee jo huollosta vaihtaessa..), ilmamäärä/massa, lambada.. Sitten jos ei noilla parane niin ihmetellä lisää