Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Pikkuhommiahan nuo on, toki nehän ne eniten yleensä vituttelee
 
Kyllä se marmoriltakin kannattaa kysäistä, nimimerkillä roiskeläpät taakse marmorilla 59€ muualta tarvikkeena 69€. Toki löytyy esimerkkiä toiseenkin suuntaan, anturi 269€ ja tarvikkeena 105€. :)

Jep, eikä pelkät tarvikeosat - moni varaosa ollut marmorilla edullisempi tai saman hintainen kuin varaosaliikkeissä. Että ei se marmori automaattisesti kalliimpi ole, ainakaan enää nykypäivänä.
 
Isofix kiinnikkeitä Volvoon etin ja varaosina ei saanu ja nöyrryin sit kysymään Marmorilta. Alta 30€ oli kappale nii ei se sit tuntunutkaan pahalta alkuperäisosaa ostaa.
 
Jep, eikä pelkät tarvikeosat - moni varaosa ollut marmorilla edullisempi tai saman hintainen kuin varaosaliikkeissä. Että ei se marmori automaattisesti kalliimpi ole, ainakaan enää nykypäivänä.

Itse kävin omaan autoon kysymään marmoritiskiltä map-anturia, niin annettiin vain hinnaksi 250€ (kuulemma varaosamyyjän mukaan tuossa on vain 50% ilmaa), kun kerroin tarvikkeena maksavan 70€. Huvittavinta oli, että merkkiliike ei löytäny sillä koodilla anturin päältä koneelta koko osaa vaikka samanlaista koodia löytyi purkaamon purkuautosta sekä netissä samannäköisenä.
 
Katsastusmies tunnin ropattuaan sitten löysi vikaa. Jousi poikki ja alapallonivel väljä. Kirjoitteli vielä sitten käsin lappuun, että koiranluu suattais olla vaihtoa vaille. Onneks on kuukausi aikaa touhuta tämän perkeleen kanssa.

Millä asemalla katsastus voi viedä noin pitkään?
Vuosikatsauksessa on mennyt aikaa 10 -15 minuuttia.
 
Heh, itselläkin normaalisti kestää katsastus sen 20min mutta viime kerralla katsuri tutki autoa tunnin luokkaa ja kun ei muuta löytänyt niin pisti hylsyn alustasarjasta joka pitää muutoskatsastaa. Oli ollut autossa ~10vuotta ja aina aikaisemmin mennyt läpi.
 
Hämeen autokatsastus, Tampere. Kyllä siihen aikaa saa menemään, kun ikkunoita ja turvavöitä veivaa kuin esinahkaa. Oli myös tarpeellista testata jarrut ja iskarit kahdesti. Oikeastaan kaikki tehtiin moneen kertaan. En suosittele.
Niillä on näköjään liikaa asiakkaita häirittemässä työpäivää ja haluavat eroon joistakin.
 
Hämeen autokatsastus, Tampere. Kyllä siihen aikaa saa menemään, kun ikkunoita ja turvavöitä veivaa kuin esinahkaa. Oli myös tarpeellista testata jarrut ja iskarit kahdesti. Oikeastaan kaikki tehtiin moneen kertaan. En suosittele.
Niillä on näköjään liikaa asiakkaita häirittemässä työpäivää ja haluavat eroon joistakin.

Komppaus tästä, palvelu on...noh, ei sitä oikein ole, en voi suositella.

Järkyttävintä oli huomata kun paikan googlasin vielä (varmistaakseni että heillä on vain tuo yksi Sarankulman toimipiste), että 3 google arvostelua 4/5, ja 8 face-arvostelua 4,5/5... Onkohan työntekijöitä + omistajia perheineen yhteensä tuo 11 joista 3 ei kuulu facebookkiin :D

Lempäälän autokatsastus ei ole muuten enää pitkään ollut hyvä paikka katsastaa (heidän sloganiansa tapaillen), pari hyvää katsuria on vielä mutta muuten mennyt tuo paikka toimipisteineen aika ala-arvoisen kategoriaan enkä sitä käytä enää vahingossakaan. En tiedä mistä johtuu :confused:
 
Mikähän vittu siinä on, että merkkiliikkeet ei saa aikaiseksi verkkokauppaa osille. Vetäisi varmasti myynti 100x paremmin, kun voisi vähän verrata hintoja. Ei hirveästi kiinnosta lähteä tiskille tunniksi jonottamaan tai roikkua puhelujonossa puolta tuntia ja lopulta jättää soittopyynnön, johon ei ikinä vastata. Muutaman kerran lähettänyt sähköpostiakin, ilman mitään vastausta. Mieluummin orkkisosat tilaan megazipistä tms. kuin käytän aikaa marmorille jonottamiseen.

Itse kun tykkään sähköpostilla asioida mieluummin, niin ainakin Laakkoselle täydet pisteet aina siltä osin. Heti ovat vastanneet kaikkiin kysymyksiin. Esim. kun kerran ei löytynyt osaa tehtaan toimittamana enää, niin tilasivat silti osan Saksasta oma-aloitteisesti ja antoivat etukäteen tarkan hinnan, toimitusajan ja varaosanumeron, jos "haluan itse katsella netistä". :D No katselin, enkä halvemmalla löytänyt, niin hain sitten viikon päästä Laakkosen marmorilta. Aivan hemmetin hyvää palvelua. Ja kyse oli parin tonnin passatista ja viiden kympin hihnapyörästä, ei esim. mistään museovolkkarista, josta olisi saanut spesiaalikohtelua.
 
Kohta tulevat pakkaset ja renkaidenvaihdatusbuumi ja samalla alkaa varoittelu käynnistyskaapelien tuhoavasta vaikutuksesta "herkkään elektroniikkaan".

Kyllä näitä surullisen paljon tulee korjaamolle. Ollaan niin saatanan kokenutta autoilijaa että "älä sinä poju tule kokeneempias neuvomaan" ja ihmetellään että mistäs tuakin säksähdys tuli ja miksei se enää starttaa? Viisaimmat laittanu apukaapelin pcm:n kylkeen kun sehän on peltiä niin kivasti maadottuu.
 
Kyllä näitä surullisen paljon tulee korjaamolle. Ollaan niin saatanan kokenutta autoilijaa että "älä sinä poju tule kokeneempias neuvomaan" ja ihmetellään että mistäs tuakin säksähdys tuli ja miksei se enää starttaa? Viisaimmat laittanu apukaapelin pcm:n kylkeen kun sehän on peltiä niin kivasti maadottuu.
Onneksi meikällä on niin vanhoja autoja että pystyy ANTAMAAN ja OTTAMAAN virtaa.... :cool:
 
Osaisiko joku auttaa sellaisessa kun Volvon VVT rallattelee aika iloisesti ja vähän aikaa tarviis ajella vielä, että voiko miten huoletta jättää VVT-säätöventtiilin kytkemättä?
Tietysti check engine valo palaa heti taulussa, mutta se ei haittaa, jos ei ole koneelle vaaraa ajaa ilman VVT:tä.
 
Osaisiko joku auttaa sellaisessa kun Volvon VVT rallattelee aika iloisesti ja vähän aikaa tarviis ajella vielä, että voiko miten huoletta jättää VVT-säätöventtiilin kytkemättä?
Tietysti check engine valo palaa heti taulussa, mutta se ei haittaa, jos ei ole koneelle vaaraa ajaa ilman VVT:tä.

Ei siitä ole vaaraa, kulutus nousee ja teho laskee, ei muuta. Näin ainakin rellun vastaavassa.
 
Näin muistelin, mutta en enää löytänyt viitteitä mitä olin katsonut joskus...:rolleyes:
Pikkuisen sylettää nuo hinnat..:mad:

Rellulla oli ongelmana kylmäkäynnistys missä ei ollut heti alussa öljynpainetta ja kun lukitus ei ollut lukittanut (se lukitustappi kului väärän materiaalin takia) VVT-pyörää paikoilleen niin kauhea kalkatus joka loppui 1-2s. helpotusta sai kun vaihtoi 5w-40 öljyt 10w-40 öljyihin.

Itse ajossa ja muuten se toimi ihan normaalisti, ongelma oli vain kylmäkäynnistys.
 
Osaiskos joku tietävämpi sanoa, mikä mahtaisi vanhassa -89 316i BMW:ssä olla tällä kertaa vialla kun heti startin jälkeen tyhjäkäynnillä kone sammuu ja muutenkin tyhjäkäynti on aika vaikean kuuloista. Kuulostaa traktorilta ja suht voimakas bensiinin haju tulee välillä sisälle. Alakierroksilla mennään kengurumaisesti pomppien eteenpäin, mutta yli 2000 kierroksilla käynti on oikein sulavaa ja tehot tuntuvat olevan tallella.
Imusarja tarkistettu ettei vuoda ja ilmamäärämittarikin tuntui olevan ihan kunnossa kun sitä tutkiskelin. Tää automekaanikon ura on melko alussa eikä oikein tule mieleen että mikä siellä vikaa aiheuttaa. Lambda-anturia tai pa-suodatinta itse epäilen syypääksi, voiko noista jompikumpi aiheuttaa kyseistä ongelmaa?
 
Rellulla oli ongelmana kylmäkäynnistys missä ei ollut heti alussa öljynpainetta ja kun lukitus ei ollut lukittanut (se lukitustappi kului väärän materiaalin takia) VVT-pyörää paikoilleen niin kauhea kalkatus joka loppui 1-2s. helpotusta sai kun vaihtoi 5w-40 öljyt 10w-40 öljyihin.

Itse ajossa ja muuten se toimi ihan normaalisti, ongelma oli vain kylmäkäynnistys.
Tuossa tietysti se riski kun heitetään tiukempaa öljyä ettei se pääse joka sopukkaan mihin suunniteltu. Paineet varmasti kasvaa kun on tiukempaa kamaa mutta virtaus vastaavasti pienenee. Tämän takia itse yleensä käytän valmistajan suosittelemaa tai korkeintaan luokan verran tiukempaa kamaa, jos sillä ei selviä niin sitten jossain on vikaa.
 
Osaiskos joku tietävämpi sanoa, mikä mahtaisi vanhassa -89 316i BMW:ssä olla tällä kertaa vialla kun heti startin jälkeen tyhjäkäynnillä kone sammuu ja muutenkin tyhjäkäynti on aika vaikean kuuloista. Kuulostaa traktorilta ja suht voimakas bensiinin haju tulee välillä sisälle. Alakierroksilla mennään kengurumaisesti pomppien eteenpäin, mutta yli 2000 kierroksilla käynti on oikein sulavaa ja tehot tuntuvat olevan tallella.
Imusarja tarkistettu ettei vuoda ja ilmamäärämittarikin tuntui olevan ihan kunnossa kun sitä tutkiskelin. Tää automekaanikon ura on melko alussa eikä oikein tule mieleen että mikä siellä vikaa aiheuttaa. Lambda-anturia tai pa-suodatinta itse epäilen syypääksi, voiko noista jompikumpi aiheuttaa kyseistä ongelmaa?

Ilmäärästä/massastahan ei silmällä vikaa näe.

Käykö lämmittyään paremmin? Lämpöanturi voi tehä kaikenlaista hauskaa.

Bensa jos oikeen haisee niin enemmän tuo minun mieleen toisi syttypuolen ku bensapuolen, ellei se sitten vuoda bensaa jostain.

Miten tarkistit imusarjan?

Lambada on helppo testata, nykäse johto irti ja kato mitä tapahtuu.

Käykö kuitenkin siis kaikilla? Jos et ole varma, nyki tulpanjohtoja kone käynnissä yksi kerrallaan irti ja kato muuttuuko käynti. Jos ei, niin siinähän se.

Onko kuitenkin sinun aikana käynyt kunnolla?

Kaverilla oli joku tuon aikanen bmw, siinä oli joku ihme lämpöhässäkkä venttiili joka jumiessaan tappo tyhjäkäynnin. Tarkemmin en nyt siitä muista. Muistaakseni hetkellisesti korjasi lukkopihdeillä jotain letkua sopivasti kiinni puristaen.

Lisätään nyt vielä, että jos kun tuossa on vielä sytty jakajalla, niin siinä on kans yksi hyvä vikapaikka..

Itse nyt kattelisin ensin löytyykö siitä vuotoa/käykö kaikilla/ tulpanjohdot yms ja jos ei selkeää vikapaikkaa löydä niin vaihtaen: tulpat, virranjakajan kansi, tulpan johdot, lämpötilaanturit, pasuodin(menee jo huollosta vaihtaessa..), ilmamäärä/massa, lambada.. Sitten jos ei noilla parane niin ihmetellä lisää
 
Viimeksi muokattu:
Ilmäärästä/massastahan ei silmällä vikaa näe.

Käykö lämmittyään paremmin? Lämpöanturi voi tehä kaikenlaista hauskaa.

Bensa jos oikeen haisee niin enemmän tuo minun mieleen toisi syttypuolen ku bensapuolen, ellei se sitten vuoda bensaa jostain.

Miten tarkistit imusarjan?

Lambada on helppo testata, nykäse johto irti ja kato mitä tapahtuu.

Käykö kuitenkin siis kaikilla? Jos et ole varma, nyki tulpanjohtoja kone käynnissä yksi kerrallaan irti ja kato muuttuuko käynti. Jos ei, niin siinähän se.

Onko kuitenkin sinun aikana käynyt kunnolla?

Kaverilla oli joku tuon aikanen bmw, siinä oli joku ihme lämpöhässäkkä venttiili joka jumiessaan tappo tyhjäkäynnin. Tarkemmin en nyt siitä muista. Muistaakseni hetkellisesti korjasi lukkopihdeillä jotain letkua sopivasti kiinni puristaen.

Lisätään nyt vielä, että jos kun tuossa on vielä sytty jakajalla, niin siinä on kans yksi hyvä vikapaikka..

Itse nyt kattelisin ensin löytyykö siitä vuotoa/käykö kaikilla/ tulpanjohdot yms ja jos ei selkeää vikapaikkaa löydä niin vaihtaen: tulpat, virranjakajan kansi, tulpan johdot, lämpötilaanturit, pasuodin(menee jo huollosta vaihtaessa..), ilmamäärä/massa, lambada.. Sitten jos ei noilla parane niin ihmetellä lisää
Muutoin hyvään settiin että ilmamassamittarin voi myös testata ottamalla johdon irti, jos toimii paremmin/samalla tavalla irtioton jälkeen niin vika on siinä.
 
Muutoin hyvään settiin että ilmamassamittarin voi myös testata ottamalla johdon irti, jos toimii paremmin/samalla tavalla irtioton jälkeen niin vika on siinä.
Ei aina. Tuolla diagnosoitiin ilmamassamittarivika volvoon ja oikeasti katti oli tukossa.
 
Kiitoksia oudolle naapurille todella kattavasta puuhalistasta, onpahan viikolle tekemistä kun tuota alkaa käydä läpi. Lähdin epäilemään syytä oireille että kone saisi liigaa bensaa, että alakierroksilla tukehtuisi/hukkuisi siihen ja tästä tulisi hajut ja huono käynti. Mutta olen todellakin ihan noviisi autojen suhteen. Lähinnä pakon sanelemana pitänyt alkaa perehtyä auton anatomiaan kun tuota on saanut kokoajan olla viemässä korjaamolle ja alkaa setelit loppua lompakosta. Kilometrejä ei ole vielä edes 150tuhatta mutta mm. kaikki kumi- ja muoviosat on pitänyt vaihtaa :D
Auto tosiaan käy lämpinänä paremmin, mutta silti melko huonosti tyhjäkäynnillä. Imusarjan haitariputkea testailin kääntelemällä, puristelemalla ja suihkimalla crc:tä; ei vaikutusta käyntiin. Ilmamassamittarin johdon kun ottaa käynnissä pois, niin sammuu välittömästi.
 
Muutoin hyvään settiin että ilmamassamittarin voi myös testata ottamalla johdon irti, jos toimii paremmin/samalla tavalla irtioton jälkeen niin vika on siinä.

Osa autoista ei myös suostu käymään ilmamassa/määrämittarin tietoa.

Kiitoksia oudolle naapurille todella kattavasta puuhalistasta, onpahan viikolle tekemistä kun tuota alkaa käydä läpi. Lähdin epäilemään syytä oireille että kone saisi liigaa bensaa, että alakierroksilla tukehtuisi/hukkuisi siihen ja tästä tulisi hajut ja huono käynti. Mutta olen todellakin ihan noviisi autojen suhteen. Lähinnä pakon sanelemana pitänyt alkaa perehtyä auton anatomiaan kun tuota on saanut kokoajan olla viemässä korjaamolle ja alkaa setelit loppua lompakosta. Kilometrejä ei ole vielä edes 150tuhatta mutta mm. kaikki kumi- ja muoviosat on pitänyt vaihtaa :D
Auto tosiaan käy lämpinänä paremmin, mutta silti melko huonosti tyhjäkäynnillä. Imusarjan haitariputkea testailin kääntelemällä, puristelemalla ja suihkimalla crc:tä; ei vaikutusta käyntiin. Ilmamassamittarin johdon kun ottaa käynnissä pois, niin sammuu välittömästi.

Osta bräkkliiniä (jarrupuhistusainetta) tai starttipilotta, suihki sitä sinne imusarjankin päälle, siis kannen ja imusarjan väliin ynnä muualle vähän jokapaikkaan poislukien suoraan ilmanottoon. Jos nousee kierrokset, jossain vuotaa.

Itse pistäsin ensimmäiset rahat virranjakajan kannelle jos sellanen on
 
Jos kierroksilla käy hyvin, niin voipi vika löytyä suuttimista. Polttoainesuodatin oireilisi enemmän kierroksilla, jos se tukossa olisi. Sytytysennakot kannattaa myös tarkistaa.

Ennakot voi olla kädettömän vaikia ilman lamppua ensitöikseen tarkistaa, mutta toki jos kaveri löytyy tai korjaamo palvelee..

Itsellä piti kerran puoli autoa uusia (oli kuitenkin ehjä varaosakampe vieressä) oireet oli pitkä startti, ajoittainen puutuminen, lievä tehottomuus. Lopullinen syy oli bensapumppu.. en osannut yhtään sitä epäillä, kum pääsääntöisesti on bensapumput lauennu täysin jls laukeevat, noin käsittääkseni.
 
Ongelmana on -07 vuosimallin mk4 2,0l bensa-mondeon tyhjäkäynti/kaasun "lagaaminen". Oireena oli alunperin se, että kun painoin kaasua, kesti noin puoli sekuntia ennenkuin mitään tapahtui. Autossa on sähköinen kaasumekanismi, ei vaijeria. Ensin ajattelin että se on auton ominaisuus kun se oli sellainen jo kun auton ostin, eikä se häirinnyt mitenkään merkittävästi. Kysäisin sitten ohimennen paikallisesti ford liikkeestä asiasta ja huoltomies kävi polkaisemassa kaasua ja totesi ettei ole normaali. Sen jälkeen puhdistettiin kaasuläppäkoneisto ja toimivuus parani ehkä hieman, mutta ei mielestäni ratkaissut ongelmaa. Huollon jälkeen autosta tyhjeni jostain syystä akku, silläaikaa kun sillä ei ajettu pariin päivään. Latasin akun ja mittasin sen, sekä laturin ja ne ovat kunnossa. Tyhjenemisen seurauksena ECU ilmeisesti unohtaa tietyt asiat ja siitä lähtien on ollut tämä nykyinen ongelma. Latauksen jälkeen käytin autoa tyhjäkäynnillä lämpimäksi, tosin ilmastointi ym. olivat päällä testatakseni laturin toiminnan.

Kun auton käynnistää kylmällä koneella kierrokset käyvät noin 1,5k kohdalla ja tippuvat noin 1,2k. Jos erehdyt koskemaan kaasupolkimeen kierrokset jäävät seilaamaan siihen kohtaan missä kaasun irroitat, esim. jos lähdet liikeelle ja vaihdat ykköseltä kakkoselle, kierrokset eivät lähde laskemaan kun irrotat kaasun ja painat kytkimen vaihtaaksesi vaihdetta. Tämä tapahtuu yleensä kerran ja sen jälkeen auto toimii normaalisti.

Raitkaisuna olen käyttänyt auton lämpimäksi ennenkuin lähden liikkeelle, mutta olisi kiva tietää mistä tämmöinen johtuu. Oma arvaus osuu tuon kaasun asentotunnistimeen joka ei nyt jostain syystä enää osaa ymmärtää milloin kaasua painetaan ja milloin ei. Onko kellään vastaavasta kokemuksia?
 
Mikäs se tämmöinen sulake sit oikein on kun on vm 09 fiestassa. . . Tarkoitan kun ei löytynyt motonetin hyllystä edes moista.
Täytyykö tässä oikein fordin ovesta kävellä sisälle

2017-09-18 19.38.51.jpg 2017-09-18 19.38.44.jpg 2017-09-18 19.39.12.jpg
 
Ongelmana on -07 vuosimallin mk4 2,0l bensa-mondeon tyhjäkäynti/kaasun "lagaaminen". Oireena oli alunperin se, että kun painoin kaasua, kesti noin puoli sekuntia ennenkuin mitään tapahtui. Autossa on sähköinen kaasumekanismi, ei vaijeria. Ensin ajattelin että se on auton ominaisuus kun se oli sellainen jo kun auton ostin, eikä se häirinnyt mitenkään merkittävästi. Kysäisin sitten ohimennen paikallisesti ford liikkeestä asiasta ja huoltomies kävi polkaisemassa kaasua ja totesi ettei ole normaali. Sen jälkeen puhdistettiin kaasuläppäkoneisto ja toimivuus parani ehkä hieman, mutta ei mielestäni ratkaissut ongelmaa. Huollon jälkeen autosta tyhjeni jostain syystä akku, silläaikaa kun sillä ei ajettu pariin päivään. Latasin akun ja mittasin sen, sekä laturin ja ne ovat kunnossa. Tyhjenemisen seurauksena ECU ilmeisesti unohtaa tietyt asiat ja siitä lähtien on ollut tämä nykyinen ongelma. Latauksen jälkeen käytin autoa tyhjäkäynnillä lämpimäksi, tosin ilmastointi ym. olivat päällä testatakseni laturin toiminnan.

Kun auton käynnistää kylmällä koneella kierrokset käyvät noin 1,5k kohdalla ja tippuvat noin 1,2k. Jos erehdyt koskemaan kaasupolkimeen kierrokset jäävät seilaamaan siihen kohtaan missä kaasun irroitat, esim. jos lähdet liikeelle ja vaihdat ykköseltä kakkoselle, kierrokset eivät lähde laskemaan kun irrotat kaasun ja painat kytkimen vaihtaaksesi vaihdetta. Tämä tapahtuu yleensä kerran ja sen jälkeen auto toimii normaalisti.

Raitkaisuna olen käyttänyt auton lämpimäksi ennenkuin lähden liikkeelle, mutta olisi kiva tietää mistä tämmöinen johtuu. Oma arvaus osuu tuon kaasun asentotunnistimeen joka ei nyt jostain syystä enää osaa ymmärtää milloin kaasua painetaan ja milloin ei. Onko kellään vastaavasta kokemuksia?

Onko toi 2l tuossa mk4 vielä Duratec kone?

jos on niin alipaineletku imusarjan ja lohkon välissä, mulla oli juuri samoja kakomisia mk3 koppasessa kun alipaineletku oli rikki. Tulee imuvuotoa mikä sekoittaa kaiken. Vittumainen vaihtaa, mutta onnistuu ilman imusarjan irroittamista pitkillä pihdeillä.

xvRWKy1.jpg
 
Kyseessä syylärin flektin sulake. Mutta juu merkkiliike saa huomenna kutsua
Elämäni kallein sulake oli hintaan 6 euroa ja 47 senttiä laakkosella 1kpl 40A pienestä neliölaatikosta -.-

Pistin paikalleen, ilmastoinnin päälle flekti pyörii jeeeiiiii. Testasin hetken päästä viellä ja sulake uudestaan poikki jeeeeeiiiiii.
Samalla kun auto oli nosturilla jarruremontin yhteydessä pyörittelin flektiä käsin ja totesin että ihmeellinen sivuääni tuolta kuuluu, olisiko hiilet loppu ja löisi virran suoraan käämiin josta syystä nips naps
 
Tuli tuossa vaihdettua omaan uudempaan autoon moottoriöljyt.. kolmannen muovin irroituksen jälkeen löysin moottorin pohjasta tyhjennys ruuvin.
Taitaa talvella seuraavan öljynvaihdon aikana lentää muovit mäjelle, vi***maisia asennettavia ja poistettavia varsinkin kun alkuperäiset kiinikkeet eivät ole ehjiä.

Mitä mieltä yleisö on noista moottorin pesuaineista jotka kaadetaan juuri ennen moottoriöljyn vaihtoa koneeseen, annetaan käydä vartti - puolituntia ja valutetaan ulos
 
Mitä mieltä yleisö on noista moottorin pesuaineista jotka kaadetaan juuri ennen moottoriöljyn vaihtoa koneeseen, annetaan käydä vartti - puolituntia ja valutetaan ulos

Päälle 200tkm ajettuun bemariin laitoin viime viikonloppuna forten lirut öljyn sekaan ennen vaihtoa, tuli ainakin pikimustaa öljyä pihalle ja ei tarvinnut kauaa valutella. Noiden kanssa ei missään nimessä saa kuormittaa konetta, pelkästään tyhjäkäynnillä joku ~15min ja sitten sotkut pihalle ja uudet voiteet sisälle. 1v/10tkm vaihtovälillä riittää varmasti laadukas öljy pitämään paikat puhtaana, autolla oli kuitenkin vedetty long life ohjelman mukaan ennen kuin ostin sen niin päätin riskeistä huolimatta huuhtoa mahdolliset paskakertymät pois.

Joissain moottoreissa vvt-järjestelmät, hydrauliset nostajat ym. öljyllä toimivat vehkeet eivät välttämättä tykkää kun koneeseen lyödään liuotinta pyörimään. Kannattaa vähän moottorikohtaisesti miettiä että uskaltaako kokeilla, kovin suurta hyötyä ei varmasti saa ja pahimmillaan voi mennä jotain paljon öljyjä kalliimpaa paskaksi.
 
Multa saa pari kaupanpäällisiksi tullutta moottoripesupurkkia, ku vaan hakee pois. Helsinki/Vantaa.
 
Vesipumppu tuossa eilen antautui. Ei ihan mahdottomia vuoda, n. 100 km pystyy ajelemaan ja sitten saa taas lisätä nestettä. Uuden pumpun kävin jo hakemassa, mutta vähän kahden vaiheilla tässä jaksaako alkaa itse räpeltämään. Muutakin tekemistä kyllä keksii näin viikonloppulle. Ihan hyvin kyllä kesti pumppu. Alkuperäinen vielä paikallaan ja karvan alle 250 tkm mittarissa.
 
Vesipumppu tuossa eilen antautui. Ei ihan mahdottomia vuoda, n. 100 km pystyy ajelemaan ja sitten saa taas lisätä nestettä. Uuden pumpun kävin jo hakemassa, mutta vähän kahden vaiheilla tässä jaksaako alkaa itse räpeltämään. Muutakin tekemistä kyllä keksii näin viikonloppulle. Ihan hyvin kyllä kesti pumppu. Alkuperäinen vielä paikallaan ja karvan alle 250 tkm mittarissa.
Ei oo ilmeisesti vaihdettu jakopään yhteydessä vai onko eri hihnalla? Jos sen vaihtaa jakopään kanssa niin todella harvoin se vaihtovälillä antautuu. Ei tietenkään nyt auta mitään mutta jatkossa vinkiksi.
 
Ei oo ilmeisesti vaihdettu jakopään yhteydessä vai onko eri hihnalla? Jos sen vaihtaa jakopään kanssa niin todella harvoin se vaihtovälillä antautuu. Ei tietenkään nyt auta mitään mutta jatkossa vinkiksi.
Entäs jos ajaa ketjujakopäisellä autolla, jossa jakopääremppa tehdään luokkaa 400+tkm välein tai ei ollenkaan? :lol:
 
Entäs jos ajaa ketjujakopäisellä autolla, jossa jakopääremppa tehdään luokkaa 400+tkm välein tai ei ollenkaan? :lol:
Itte pitkään ajelin "autoilla" missä oli vesipumppu erillään jakopäästä ja, IMHO, se on se hyvä ratkaisu.
 
Kun tuolla ärsyttävissä kanssa-autoilijoissa on puhetta pimeistä ajovaloista niin erittäin ärsyttävä ratkaisu monissa kulkineissa on se ettei noita polttimoita vaihdetakkaan helposti konehuoneen puolelta.
 
Entäs jos ajaa ketjujakopäisellä autolla, jossa jakopääremppa tehdään luokkaa 400+tkm välein tai ei ollenkaan? :lol:
Se on oma lukunsa se sitten :tup:

Itte pitkään ajelin "autoilla" missä oli vesipumppu erillään jakopäästä ja, IMHO, se on se hyvä ratkaisu.
Onhan se, mutta ei sekään sulje sitä pois että vesipumpun voi vaihtaa samalla kuin jakopään. Tai jos jakopäällä on lyhyt vaihtoväli (esim 60 tkm) niin vaihtaa pumpun vaikka joku toinen kerta.

Tai vaihtaa sitten kun vuotaa, ihan oman maun mukaan :D
 
erittäin ärsyttävä ratkaisu monissa kulkineissa on se ettei noita polttimoita vaihdetakkaan helposti konehuoneen puolelta.
Vaan miten? Olen törmännyt paljon autoihin joissa se vaihdetaan vaikeasti konehuoneen puolelta.
 
Ei oo ilmeisesti vaihdettu jakopään yhteydessä vai onko eri hihnalla? Jos sen vaihtaa jakopään kanssa niin todella harvoin se vaihtovälillä antautuu. Ei tietenkään nyt auta mitään mutta jatkossa vinkiksi.

Ketjukone tosiaan kyseessä, niin ei paljon ole jakopääremppaa tarvinnut miettiä. Vesipumppu pyörii siis laturin kanssa samalla hihnalla. Oli kyllä tiedossa, että väistämättä tulee eteen, kun noita kilsoja alkaa olemaan.
 
Vaan miten? Olen törmännyt paljon autoihin joissa se vaihdetaan vaikeasti konehuoneen puolelta.

Esmes.. Volvon C30,S40, V50 autoissa koko ajovaloumpion voi irroittaa pikaklipseistään ja käydä vaihtamassa niiden sisään polttimot vaikka kotisohvalla istuen :cigar2:
 
Esmes.. Volvon C30,S40, V50 autoissa koko ajovaloumpion voi irroittaa pikaklipseistään ja käydä vaihtamassa niiden sisään polttimot vaikka kotisohvalla istuen :cigar2:
Ja V70 sitä ei niin vaan irrotetakaan. Lampun vaidon edessä on toisella puolella ilmanputsari ja toisella puolen joku säiliö. Käsi mahtuu siihen väliin, mutta silmät ei.
 
Esmes.. Volvon C30,S40, V50 autoissa koko ajovaloumpion voi irroittaa pikaklipseistään ja käydä vaihtamassa niiden sisään polttimot vaikka kotisohvalla istuen :cigar2:

Ihan normihommaa monessa autossa, voisi olla minun puolestani vaikka kaikissa.
 
Ihan normihommaa monessa autossa, voisi olla minun puolestani vaikka kaikissa.
Joskus se kotisohva vaan on liian kaukana ja polttimot olis kiva vaihtaa tienpäälläkin. Silloin arvostan sitä että ne saa vaihdettua ilman vitutusta ja auton purkamista.

E: esim S80 mk1, Saab 900 & 9000 jnejnejne.. polttimot vaihtuu kivasti konehuoneen puolelta ilman äheltämistä.
 
Joskus se kotisohva vaan on liian kaukana ja polttimot olis kiva vaihtaa tienpäälläkin. Silloin arvostan sitä että ne saa vaihdettua ilman vitutusta ja auton purkamista.

E: esim S80 mk1, Saab 900 & 9000 jnejnejne.. polttimot vaihtuu kivasti konehuoneen puolelta ilman äheltämistä.
Olen ajanut yli puoli miljoonaa kilometriä ja koskaan ei ole ollut tarvetta tien päällä vaihtaa,vaikka olen aina vaihtanut suosituksien vastaisesti vain palaneen polttimon.
 
Olen ajanut yli puoli miljoonaa kilometriä ja koskaan ei ole ollut tarvetta tien päällä vaihtaa,vaikka olen aina vaihtanut suosituksien vastaisesti vain palaneen polttimon.
Itsellä on pimenny sillon tällön ja en yleensä viitti ajaa "yks silmäisenä" jos on pimeää.
 
Joskus se kotisohva vaan on liian kaukana ja polttimot olis kiva vaihtaa tienpäälläkin. Silloin arvostan sitä että ne saa vaihdettua ilman vitutusta ja auton purkamista.

E: esim S80 mk1, Saab 900 & 9000 jnejnejne.. polttimot vaihtuu kivasti konehuoneen puolelta ilman äheltämistä.
Valitettavasti uudemmissa autoissa alkaa olemaan sen verran ahdasta konehuoneen puolella, että ei sinne normaalin ihmisen kädet mahdu. Tietenkin tuommoisissa vanhemmissa tilaa on enemmän, mitä luettelit. Omassa i30:ssä pitää ottaa umpio myöskin irti. Ekaksi kirosin koko hommaa, mutta loppujen lopuksi kolmen pultin irroitus ja koko umpio onkin kädessä. Ei paljoa kädet ole naarmuilla eikä polttimon pidikkeet tipu jonnekin konehuoneen mustan aukon ikuiseen kadotukseen.
 
Valitettavasti uudemmissa autoissa alkaa olemaan sen verran ahdasta konehuoneen puolella, että ei sinne normaalin ihmisen kädet mahdu. Tietenkin tuommoisissa vanhemmissa tilaa on enemmän, mitä luettelit. Omassa i30:ssä pitää ottaa umpio myöskin irti. Ekaksi kirosin koko hommaa, mutta loppujen lopuksi kolmen pultin irroitus ja koko umpio onkin kädessä. Ei paljoa kädet ole naarmuilla eikä polttimon pidikkeet tipu jonnekin konehuoneen mustan aukon ikuiseen kadotukseen.

Ilmeisesti sulla on pre-facelift, siinä se meneekin just kuten kerroit. Mutta facelift mallissa aletaankin jo purkamaan maskia ja mitä kaikkea hemmettiä ennenkuin se umpio on kädessä. Kerran vaihdoin ja siinä sai pari kertaa soittaa tutulle joka noita huoltaa työkseen, jotta mitäs seuraavaksi irrotan...:D
Mutta tosiaan, kun oppii sen tekniikan ja kädet ei ole luokkaa lapio, niin polttimot voi vaihtaa hynyyn tai kiiaan mitään purkamatta.
Ihan näistä uusimmista en osaa sanoa mitään.
 
Ilmeisesti sulla on pre-facelift, siinä se meneekin just kuten kerroit. Mutta facelift mallissa aletaankin jo purkamaan maskia ja mitä kaikkea hemmettiä ennenkuin se umpio on kädessä. Kerran vaihdoin ja siinä sai pari kertaa soittaa tutulle joka noita huoltaa työkseen, jotta mitäs seuraavaksi irrotan...:D
Mutta tosiaan, kun oppii sen tekniikan ja kädet ei ole luokkaa lapio, niin polttimot voi vaihtaa hynyyn tai kiiaan mitään purkamatta.
Ihan näistä uusimmista en osaa sanoa mitään.
En tiedä, mitä faceliftiä tarkoitat. Ainaki ekassa mallisarjassa 2007-2012 tuo menee noin. Seuraavasta en sit tiedä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 593
Viestejä
4 501 563
Jäsenet
74 232
Uusin jäsen
asic

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom