Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Ja vittumaisista autohommista vielä yks kuva:

IMAG0214muoks.jpg
IMAG0215.jpg

Näin vaihdetaan -00 Golf IV V6 4Motioniin laturi :D

Osittain tuostakin syystä myin oman 03' vastaavan pois tässä äskettäin :vihellys: Tuli monta kertaa purettua keula vastaavaan kuntoon.
 
123800km ja Hyundain kytkin vaihtoon.
Kaveri vaihtoi (oma taito ei olisi riittänyt) ja vannoi, ettei koskaan enää samanmoiseen tuota hommaa tee.
 
Osittain tuostakin syystä myin oman 03' vastaavan pois tässä äskettäin :vihellys: Tuli monta kertaa purettua keula vastaavaan kuntoon.

Mjoo, ja nyt himottais vähintään yhtä mukava kapistus huollettavana, eli Audi A6 3.2 V6 Quattro :D Siinähän joutuu koko moottorin irrottelee kans jos pitää jakopää tehdä uusiks.. :cool:
 
Kysyisin täältä itseäni viisaammilta, että mikähän voisi olla golffissa vikana. Toivon kirjoittavani oikeaan viestiketjuun. Vuosmalli 2005 1.6 bensakoneella varusteltu. Vian kuvaus on seuraavanlainen. Moottorin lämpötila vaihtelee, eikä ole sen vakiot 90. Vika ilmeni toissapäivänä ajaessa Lahdesta Espooseen n. 40km jälkeen. Tänään työmatkalla lämmöt golffissa oli vähä alle 80-85 ja lopussa reilu 85 - alle 90. Ajelin melkein koko matkan puhallus lämmöt tapissaan jotta tuntis jos kone viilenee. Sitte ihan viime kilometrien aikana se niias hetkellisesti 70°c ja sillon se puhalsi viileempää ilmaa tuuletusräppänöistä. Tosin olin hetki sitte laittanu puhalluksen normaalille, ku meinas aika lämmin olla 15km jälkeen.. Voisko olla termostaatissa vika, tai ilmaa joissain putkissa?
 
Mjoo, ja nyt himottais vähintään yhtä mukava kapistus huollettavana, eli Audi A6 3.2 V6 Quattro :D Siinähän joutuu koko moottorin irrottelee kans jos pitää jakopää tehdä uusiks.. :cool:

Minkäkoppaisessa Audissa näin pitää tehdä? Vanhoissa C5 Audeissa purataan keula huoltasentoon, jolloin tilaa onkin reilusti. Aikaa tietysti menee. Onko uudemmissa menty huollettavuudessa noin rankasti taaksepäin?
 
Hävittääkö jäähdytysnestettä? Itsellä tullut pari autoa vastaan joissa lämmöt heitteli, syy molemissa rikkoutunut kansipaffi. Mutta voi olla myös niinkin yksinkertainen vika kuin rikkoutunut termostaatti, se kannattais ekaksi vaihtaa.
 
Hävittääkö jäähdytysnestettä? Itsellä tullut pari autoa vastaan joissa lämmöt heitteli, syy molemissa rikkoutunut kansipaffi. Mutta voi olla myös niinkin yksinkertainen vika kuin rikkoutunut termostaatti, se kannattais ekaksi vaihtaa.
Kiitän vastauksesta, pitää tarkistaa töiden jälkeen tuo jäähytysnesteen määrä. Toivotaan että vain termostaatti, se ei näytä maksavankaan paljon mitään :tup: :vihellys:
 
Minkäkoppaisessa Audissa näin pitää tehdä? Vanhoissa C5 Audeissa purataan keula huoltasentoon, jolloin tilaa onkin reilusti. Aikaa tietysti menee. Onko uudemmissa menty huollettavuudessa noin rankasti taaksepäin?
En minä noista korimalleista tiedä, mut jotain 04' vuotista katsoin, ja siinä tosiaan jakoketju on motin ja laatikon välissä.
 
Minkäkoppaisessa Audissa näin pitää tehdä? Vanhoissa C5 Audeissa purataan keula huoltasentoon, jolloin tilaa onkin reilusti. Aikaa tietysti menee. Onko uudemmissa menty huollettavuudessa noin rankasti taaksepäin?

C6:ssa on näin. Ainakin vapaastihengittävissä bensakoneissa ja isoissa diisseleissä "ikuinen" jakoketju vaihdelaatikon päässä :vihellys:. Neloskoneet (2.0T ja 2.0 TDI) taitavat olla hihnalla?
 
Kiitän vastauksesta, pitää tarkistaa töiden jälkeen tuo jäähytysnesteen määrä. Toivotaan että vain termostaatti, se ei näytä maksavankaan paljon mitään :tup: :vihellys:
Joo ja se öljytikku ylös jos on kosteutta siellä (valkoista smetanaa/vaahtoa) niin pahvi vainaa hyvin todnäk.
 
Olimpa tuossa kaverina diagnosoimassa Audi A3 2.0 TFSI (Moottorikoodi AXX) autoa jossa oli semmoinen hauska vika että G247 polttoaine suurpainepiirin anturi antoi vikakoodia millon mistäkin, joskus polttoaineen paineista ja joskus sitten circuit malfunction. Autoon oli vaihdettu sitten suurpainepuolelle about kaikki kuluvat osat anturia myöten ilman apua. Samaten kaasuläppä päästeli välillä ihmeellisiä ääniä ja sopeutus onnistui joskus ja joskus ei. Auto saattoi joskus käynnistyä mutta todella vaivoin eikä pysy käynnissä eikä voima riitä juurikaan liikkumiseen.

Merkkihuoltokaan ei tästä vikaa löytänyt, sanoivat vain että tuon suurpainepiirin paineanturin johdotus on kunnossa.

Noh, itse sitten vähän ECUn sielunelämää ymmärtävänä tiesin että noissa 5V anturituloissa on ECUn sisäinen ylösveto 5 V linjaan joten kun anturin irroittaa niin signaalikarvassa pitäisi olla 5 V jännite (tällä 5V jännitteellä tulee vikakoodi "Open or shorted to positive rail"). Tässä tapauksessa siellä oli 2,3 V ja kun painoi kaasua niin jännite oli melkein 11 V.

Melko nopeasti tuomitsin silti johtosarjaviaksi vaikka merkkihuolto oli toista mieltä ja kiskoin kaasuläppäkoteloon menevät liittimet irti. Sieltähän se sitten löytyikin aika nopeasti ihan resistanssialueella tökkimällä yleismittarin kanssa. G247 signaalijohdin oli hiertynyt kaasuläpän moottorin johtoihin ja vähän moottorin johtosarjaa heiluttelemalla resistanssi hyppi 2 ohmin ja äärettömän välillä.

Johtosarjat purkamalla löytyi sitten tämmöistä:


johdot.jpg johdot2.jpg

Saatiin auto käymään ilman moottorin vikakoodeja kunnes se sitten hetken päästä alkoi käydä kuten kubotan diesel puutarhatraktori. Multiple random misfire ja cylinder 2 misfire.

Diagnosoitiin nopeasti kipinän puutteeksi ja tästä ekasta hommasta viisastuneena kaveri sitten purki myös sytytyspuolien johtosarjan.

puolasarja.jpg

Tässä vaiheessa alkoi jo vähän masentaa.


Ei kymmentä vuotta vanha Das auto
 
Peugeot 207 1.6 HDI koneella huohottaa melko paljon ja moottorista kuuluu sellainen tsuh tsuh -ääni. Kuulostaa siltä kuin yksi sylinteri vuotaisi ja vuotoääni tihenee kun nostaa kierroksia. Auto alkoi myös haista vanhalta traktorilta eli pakokaasun ja öljyn käryn sekoitukselta. Tehossa, käynnissä tai polttoaineen kulutuksessa en ole huomannut eroa. Mikähän voisi olla vialla?

Edit: voisi olla vuotava ruiskutussuutin eli lähtee pajalle ensi viikolla.

Ruiskutussuuttimen tiivisteethän siellä vuosi. Eivät korjaamolla ensin meinanneet löytää vikaa, koska vuoto alkoi kunnolla vasta lämpimänä. Onneksi ei tarvinnut alkaa suuttimia vaihtamaan vaan selvisi pelkillä tiivisteillä.
 
Olimpa tuossa kaverina diagnosoimassa Audi A3 2.0 TFSI (Moottorikoodi AXX) autoa jossa oli semmoinen hauska vika että G247 polttoaine suurpainepiirin anturi antoi vikakoodia millon mistäkin, joskus polttoaineen paineista ja joskus sitten circuit malfunction. Autoon oli vaihdettu sitten suurpainepuolelle about kaikki kuluvat osat anturia myöten ilman apua. Samaten kaasuläppä päästeli välillä ihmeellisiä ääniä ja sopeutus onnistui joskus ja joskus ei. Auto saattoi joskus käynnistyä mutta todella vaivoin eikä pysy käynnissä eikä voima riitä juurikaan liikkumiseen.

Merkkihuoltokaan ei tästä vikaa löytänyt, sanoivat vain että tuon suurpainepiirin paineanturin johdotus on kunnossa.

Noh, itse sitten vähän ECUn sielunelämää ymmärtävänä tiesin että noissa 5V anturituloissa on ECUn sisäinen ylösveto 5 V linjaan joten kun anturin irroittaa niin signaalikarvassa pitäisi olla 5 V jännite (tällä 5V jännitteellä tulee vikakoodi "Open or shorted to positive rail"). Tässä tapauksessa siellä oli 2,3 V ja kun painoi kaasua niin jännite oli melkein 11 V.

Melko nopeasti tuomitsin silti johtosarjaviaksi vaikka merkkihuolto oli toista mieltä ja kiskoin kaasuläppäkoteloon menevät liittimet irti. Sieltähän se sitten löytyikin aika nopeasti ihan resistanssialueella tökkimällä yleismittarin kanssa. G247 signaalijohdin oli hiertynyt kaasuläpän moottorin johtoihin ja vähän moottorin johtosarjaa heiluttelemalla resistanssi hyppi 2 ohmin ja äärettömän välillä.

Johtosarjat purkamalla löytyi sitten tämmöistä:


johdot.jpg johdot2.jpg

Saatiin auto käymään ilman moottorin vikakoodeja kunnes se sitten hetken päästä alkoi käydä kuten kubotan diesel puutarhatraktori. Multiple random misfire ja cylinder 2 misfire.

Diagnosoitiin nopeasti kipinän puutteeksi ja tästä ekasta hommasta viisastuneena kaveri sitten purki myös sytytyspuolien johtosarjan.

puolasarja.jpg

Tässä vaiheessa alkoi jo vähän masentaa.


Ei kymmentä vuotta vanha Das auto
Ihan kiitettävää, että löytyy ihmisiä jotka vaivautuvat tutkimaan asiat kunnolla.

Itelläkin tossa saapikkaassa ei toimi ajonesto, tai siis toimii joskus. Yleensä ei tunnista avainta ja pitää kiertää painamalla takaluukun nappia kaukosäätimestä. Joku johtovika tuokin ilmeisesti.
 
@Nervous lämpöanturi tekee ainakin patonkimaan vehkeissä vaikka mitä jännää vikaantuessaan. En tiedä miten japseissa, mutta helppohan tuo on tarkastaa.

Näissä vanhemmissa Nissaneissa taitaa olla jokseenkin ikuisia nuo lämpöanturit.
Katsoin kyllä läppärillä, että ihan viisaita arvoja antaa ja myös mittasin silloin arvon kun vika iski kuumana päälle. Jotain 3xx ohmia se oli, eli tehtaan käppyrästä katsottuna reilu 60 astetta. Kylmänä ollessa jotain 4 kohmia, joka käppyrän mukaan vastasi ulkolämpötilaa.
Ja jos tuohon tulee katkos tai epätodennäköinen oikosulku, niin siitä tulee vikakoodi, koska lämpötila-arvo menee jonkun asetetun rajan ulkopuolelle.
Tosin jos pätkii lyhyitä katkoksia, niin enpä tiedä ehtiikö ecun pollaus mukaan.
Voihan se toki huomenna hajota, kun kehuin harvinaiseksi viaksi.

Noista käyntivioista tuli mieleeni oma vanha VR6-golffini (-95). Ajoittaisen n. 4-5 sylinterillä käymisen vuoksi vein paikalliseen autosähköliikkeeseen tutkittavaksi. 400€ laskua ja korjattuina vikoina: alipainevuoto korjattu sekä kampiakselin asennontunnistimen maapiuhan hapettuma korjattu. Auto toimi hetken hyvin (ehkä päivän tms.) ja sen jälkeen alkuperäinen vajaalla käyminen palautui. Auto jäi sittemmin seisomaan ja siirtyi sen jälkeen veljelleni. Isäni sitten lähti kans tutkimaan ku piti broidille biili saada ajoon, ja kippaskappas, yks kolmesta puolesta antoi eri vastuksen kuin kaksi muuta, joten eikun uusi puolapaketti kehiin ja on siitä lähtien pelittänyt. Meni kyllä luotto em. autosähköliikkeeseen joka maineensa puolesta on kyllä paras mikä tässä tuppukylässä on...:dead:

Kaverin Ladasta oli erittäin todennäköisesti mennyt sytkäpaketti ja mitä kaikkea se mötikkä nyt sisältikään. Sanoin, että Saksasta löytyy kotiovelle kannettuna 200 eurolla, mutten voi olla satavarma, että sillä tulee kuntoon (Ja vanhan olisi saattanut saada korjattua, jos sen saa järkevästi sahattua auki).
Kone ei siis saanut kipinää kuin silloin tällöin.
Kaveri vei sen autosähkömiehelle ja se oli ihan innoissaan laittamassa siihen jonkun sytkän muunnossarjan, kun alkuperäistä osaa ei muka saa.
Sanoin, että tulee kalliiksi. "Ei se kuulemma paljoa maksa." En muista tarkkaa summaa, mutta yli 400 euroa siltä ainakin varastettiin.
Lopputuloksena modattu sytkä (Ja luonnollisesti raiskattu johtosarja.) ja autosta hävisi kipinä 15 minuutin jälkeen. Jäähtyessään taas toimi vartin. No sai se sen viallisenakin myytyä muutamalla satkulla. Itse olisin saattanut vaatia autosähkömieheltä toimivaa sytkää.

Persaukinen mökkinaapuri kiroili kun startti ei pyöri. Sanoin, että siihen saa hiilet kympillä ja minun ajorampissa saa startin irti. Oli sitten niin mystistä tuo sähkö sen mielestä, että vei autosähkömiehelle. Hiilet siihen vaihdettiin ja hinta 160 euroa. No tuon nyt vielä ymmärtää, kun auto tuli kuntoon ja startinkin joutui irrottamaan vaikkei se siinä pikkukipossa vaikea homma ollutkaan.




Omaan romuun sain vaihdettua sen ykkösepäilyn, elin puolan varaosaromusta. Hyvin toimi pienen testilenkin aikana ja hevosia on ainakin viisi ylimääräistä.
En saanut sammumaan kertaakaan vaikka ihan normaaleihin lämpöihin ajoin. Ja ennen ei tohtinut polkea rajoittimelle, kun se ei kovin terveellisesti käyttäytynyt yläkierroksilla. Nyt ilmeisesti kipinää riittää ja uskaltaa polkeakin. Ei tuo silti niin pehmeästi kierrä kuin tuo 92 vuoden 420 tkm rullattu pari desiä pienempi kone, mutta kunhan nyt eteen ja taakse kulkee.
Pitää vielä tekaista uusi haaroitusjohto sinne jakajan sisään, kun en luota siihen nykyiseen patenttiin. Liikaa jo taiteltu johtoja ja abikon vedonpoistoa ei ole puristettu eristeen päälle... Ja toki myös juotan ne abikot siten, ettei johto imaise tinaa kuin kärkeen. Muuten se katkeaa ennemmin tai myöhemmin.

En tosin ollut kovin vakuuttunut tuosta korjauksesta, joten vaihdoin mahdollisesti viallisen puolan varaosaromuun. Se lähtee yleensä viimeistään toisella yrittämisellä käyntiin, vaikka olisi seisonut 6 kk, mutta nyt se oli aivan kuollut. Vika siis saattoi hyvinkin olla puolassa.
Vikakoodin tuo näköjään antaisi puolastakin, jos ensiö leviää. Mutta eiköhän se ole poikkeuksetta se toisio, mikä pettää.

Sytkän johdot mittasin ja ihan spekseissä ovat. Joku oikein paska johto saattaa hajottaa puolan nopeammin.
Muistaakseni tuossa on wanha kierros tulppia jäänyt edellisen vian etsimisessä, joten vaihdanpa tuoreemmat tilalle. Niitä jo hieman ultraäänellä dieselissä putsailin ja loput karstat poltin pois. Kärkivälitkin on viimeisen päälle, jos halpaan rakotulkkiin on luottamista.
Sisäinen vastus noissa pitäisi olla muistaakseni 5 kohm, mutta nuo ovat 4-6 välillä. Lienee hieman isommat toleranssit ja tuolla ei ole kipinään mitään seksuaalista merkitystä.
Minulla vaan sattuu olemaan lievä pakkomielle mitata kaikkea ym. turhaa säätöä.

Uuden kiinapuolan saisi 17 eurolla, mutta varmaan ihan yhtä kestävä tuo x kilometriä ajettu "laatuosa". On tuo jakajapaketti varmaan joskus vaihdettu, koska eivät kestä näissä 400 tuhatta. Ja stefakaan ei tuossa kuse ja sekin kai hieman tyyppivika noissa.
Mutta kai sen paskan voisi varalle ottaa. Tai kaksi, jotta pääsee varaosapaskallakin rälläämään.

Tosin topautoosat.fi:ssä on tarjouksessa koko jakajapaketti. Normaalisti 946 euroa ja nyt vain 722,95 euroa. Blue print lienee parasta a-luokkaa tai sitten tuo on orkkis.
Muistaakseni marmoriltakin tuon saa 700 euroon.

Tein/teen minä muutenkin pientä syyshuoltoa kun nyt vauhtiin pääsi ja kelit suosii. Se bensansuodatin vaihtui ihan sen takia, kun joutui paineita mitatessa repimään letkuja. Tuolla ei ollut testatusti mitään vaikutusta vikaan. Samalla maalasin ruostemaalilla semmoisen turhan jokseenkin S-kirjaimen muotoisen putken, joka on letkun pätkällä kiinni suodattimessa ja sen jälkeen jatkuu taas letkulla tukkiin. Nuo tykkäävät ruostua ajastaan puhki,, mutta tämä oli vasta tukevassa pintaruosteessa.
Ainoa vituiksi mennyt homma tuossa oli se 10 sentin bensaletkunpätkä. Letkun joutuu tiukkuuden vuoksi miltei pakosti leikkaamaan irti, jos suodattimen haluaa vaihtaa.
No ei tietenkään ollut 8 millistä bensaletkua. 9 millinen ei olisi pitänyt kunnolla.
Sen kiinaregun (Jota käytän painemittarina) mukana tuli toki 8 millistä letkua. No sitä paskaa oli pakko käyttää. Jos letku murenee alle 20 vuodessa, niin en kutsu sitä bensaletkuksi. Tuo kestää todennäköisesti 1-24 kk ja varmaan liukenee bensaan ja tukkii suuttimet. Onhan se ihan bensaletkun näköistä ja järeän näköistä, mutta kiinaletku nyt ei vaan voi kestää edes ysikasia.

Suurin osa liittimistä tuli aukaistua ja laitoin niihin asiaan kuuluvaa tököttiä.
Eräs sytkään liittyvä vastuskin löytyi. Pienen autosulakkeen näköinen vastus kotelossa teipattuna johtosarjan kylkeen. Sen kontaktit olivat selvästi hapettuneita, kun ei mikään tiivis paketti ole. Saattanut aiheuttaa jo jotain ongelmaakin, mutta nyt on ainakin se kunnossa.
Nylkytin myös miltei kaikki sulakkeet ja osan releistä samalla kontaktilitkua käyttäen, vaikkei näissä ole tapana hapettua sulake/relepohjat.
Kun kuskin puolen alapaneeli oli irti, niin muovihitsasin samalla siitä yhden ärsyttävän halkeaman, jonka takia sulakeluukun kansi tippuili lattialle.

Samalla pisti silmään peilien lämmittimen releen kannassa oleva rele! Tänä aamuna laitoin takalasinlämmittimen päälle, kun oli peilit huurussa. Alta aikayksikön huuru poissa ja peili oli kädellä testattuna lämmin. Onhan se hyvä kun jo kuuden vuoden jälkeen huomaa moisen "lisävarusteen".
Sitten huomasin jonkun jälkiasennetun boksin, joka roikkui yhdellä nippusiteellä ratin korkeussäädön kierukkajousessa. Ja siinä näytti olevan antenni.
Eli joku vitun SUPO ja CIA seuraa minua.
No se oli vaan joku leluhaihälytin, joka on pätkityistä johdoista päätellen poistettu käytöstä. Lieneekö kaukosäädin hajonnut tai sitten hälytellyt joka yö ilman syytä.
https://www.motor-talk.de/forum/aktion/Attachment.html?attachmentId=580273
http://www.hifiblowout.de/CL106DE.pdf
No eniveis tuolla joutuu hieman kömpimään lisää johtoja niputtaen ym. Boksin varmaan voisi nykäistä irtikin, ilman sähköjen sekoamista...

Päämaadoitukset ja solenoidin liittimet pitää vielä hifistellä ja vitusti kaikkea muutakin mielessä. Mitään järkeähän tuota paalipaskaa ei ole sen tarkemmin huoltaa/korjailla, mutta ajattelin jo vuonna 2025 osata korjata autoista edes pikkuvikoja, joten tuo on ihan hyvää harjoittelua.



Ja uutta paskaa pukkaa. Toissa talvena oli taloyhtiön tolpissa vielä jatkuvasti sähköt. Samassa tolpassa eräs eukko piti jatkuvasti autoa roikan päässä. Varmaan joku kahden kilowatin lämmitin ja puolen kilowatin lohkolämppäri.
Pari kertaa oli lauennut johdonsuoja ja ajattelin, että siellä on vaan vähän väsähtänyt suoja, kun se yksi perkeleen sähkörosvo rääkkäsi tolppaa.
Viime talvena en tainnut edes kovilla pakkasilla ajella. Ajattelin, että olin ostanut väärennettyä Teboil Goldia ja startti on hieman laiska, kun vaikeroi jo 15 asteen pakkasilla.
Huomasin juuri, että lämmitysvastus on palanut poikki. Eli tuon takia se tolppa vittuili. Olen ajanut siis 1,5 talvea ilman toimivaa lohkolämmitintä. Enpä juuri talvella paljoa aja, joten jäänyt vaan huomaamatta.
En sitä välttämättä tarvitse, mutta kivahan se olisi toimiessaan. Lämmittää samalla hieman laatikon öljyjäkin.
Startin voisin vaihtaa toki pirteämpään tai putsata tuon vanhan ja todennäköisesti hiiletkin menisi vaihtoon.
Mutta ainakin ensin testaan, että kumpi noista akuista on paremmassa kunnossa (Kaikki sähköhimmelit päälle ja katsoo kumpi kyykkää enemmän). Pitkälti yli kymmenen vuotta sitten ostettu vähällä käytöllä ollut Varta blue dynamic tai sitten tuo kerran kärähtäneen laturin takia syväpurkautunut kolme vuotta vanha Hankookin halpis. Myyjän mukaan Exide.
Kummatkin 60-62 ampeerituntisia, mutta tuo antiikkiakku on fyysisesti 1/3 isompi. Luulisi olevan jo aivan paska, mutta ainakin noiden romujen starttia pyörittää erittäin iloisesti.
Voisihan sitä ostaa uudenkin akun, mutta ihan tuurissaan, että saa rahoilleen vastinetta.

Lohkolämmitin on ilmeisesti hakattavaa mallia ja pakosarjan pelti pitäisi irrottaa (Kaikki pultit katkeaa ilman pilliä.) ja ehkä EGR:n kupariputkikin pitäisi ottaa irti.
Romuissa olisi muistaakseni toimivat vastukset, mutta ei niitä taida ehjänä irti saada ja kumminkin valmiiksi riittävästi syöpyneet.
Paalituomio voi tulla heti huomenna, joten enpä taida turhaan uuteenkaan tuhlata.
Saisihan tuosta haarasta ryöstettyä sähköt akkulämmittimelle, mutta en taida jaksaa nikkaroida, vaikka kaikki tarvittava materiaali olisikin.
Pitäisihän tuon huolletulla startilla ja kunnon akulla käynnistyä helposti 30 asteen peruspakkasillakin.
No pitänee katsoa, jos tuon startin jaksaisi huoltaa. Vähän semmoinen kutina perseessä, että se leviää seuraavaksi.

Voisihan sitä käytännössä ostaa vaikka jonkun kymppitonnin pommin, mutta niissäkin on vikoja. Ja periaatteessa en voi ostaa.
 
Viimeksi muokattu:
Palikan myötä selvis miksi ilmastointi satunnaisesti ei pelitä kun HV magneetikytkimen johto oli osittain irti.

Hmm, siis noilla OBD vehkeillä pystyy ilmastointiakin tutkailemaan? Omassa autossa ilmastointi kyllä pelaa, mutta manuaali-ilmastoinnin kyseessä ollen siinä on erillinen nappula, ja valo ei pala, ilmeisesti se heittää ilmastoinnin päälle aina kun pistän puhallusta päälle. Kesällä sen nyt tietää kun kylmää tulee... muuten homma toimii kuten kai muissakin, jos puhallus on tuulilasille, niin silloin kytkeytyy automaattisesti päälle.
 
Ei ole obd vaan sama kuin vag-com/vcds. Liitin toki on obd kanssa sama. Audi A8 D2 mihin laitoin ei ole obd fyysisestä liittimestä huolimatta ja siten elm pohjaisilla ei saa mitään ulos.

Tuos autossa olisi myös ilmastoinnin viat selvitettävissä suoraan sen omilta näytöiltä nappäinyhdistelmillä.

Aivan, täytyykin tuota wokkipannun ongelmaa käydä selvittämässä merkkihuollossa. Saamari kun kävin siellä just tänään ja jätkillä olis ollut aikaa vilkaista. No jossain kohtaa sitten. Eipä tuo nyt iso ongelma ole, lähinnä häiritsee vaan.
 
Joo ja se öljytikku ylös jos on kosteutta siellä (valkoista smetanaa/vaahtoa) niin pahvi vainaa hyvin todnäk.
Valkea smetana/vaahto puuttui, joten termostaatti vaihtoon. Viikonlopun aikana vaihdettu, mutta pudottaa edelleen hetkeksi lämpöjä 70 tai 80 asteeseen ja kipuaa hetkessä takaisin 90. Aikaisemmin lämmöt putosi pidemmäksi aikaa. Pitänee se kansipahvi silti varmistaa ja tutkailla asiaa.. :(
 
johdot.jpg johdot2.jpg

Saatiin auto käymään ilman moottorin vikakoodeja kunnes se sitten hetken päästä alkoi käydä kuten kubotan diesel puutarhatraktori. Multiple random misfire ja cylinder 2 misfire.

Diagnosoitiin nopeasti kipinän puutteeksi ja tästä ekasta hommasta viisastuneena kaveri sitten purki myös sytytyspuolien johtosarjan.

puolasarja.jpg

Tässä vaiheessa alkoi jo vähän masentaa.


Ei kymmentä vuotta vanha Das auto

VMP. Ei voi ymmärtää.
Tietää ainakin, etten tule koskaan noihin "uudempiin" Das autoihin sekaantumaan, jos en ilmaiseksi saa. No olihan noita ovien johtosarjan hapertumisia vanhemmissakin, mutta tuo vaatisi jo kokonaan uuden ja edes normaalista johdosta tehdyn johtosarjan, että voisi luotettavaksi sanoa.
Normaalin johdon eriste kestää oikein niputettuna vähintään 30 vuotta, mutta tuleehan se halvemmaksi johdottaa paskimmalla kiinajohdolla.
Merkkihuollossakin näköjään päteviä sällejä töissä tai sitten tietävät, että mallissa x ja y rapistuu johtosarjat, eivätkä jaksa alkaa niitä selvittelemään, koska liian työlästä ja epävarmaa.
Ainakin mahdolliselle seuraavalle omistajalle kiva pommi.

Tosin rikkaammissa maissa autot paalataan jo tuossa iässä, joten eihän tuommoiset pikkuviat siellä haittaa.
 
Mulla on 96 2.0 mondeo ja tuosta vaihdettiin vesipumppu ku oli mennyt sököksi ja samalla jakohihna. Ton rempan jälkeen on kaasupoljin ollut vain vajaaseen puoleen väliin asti ns normaali ja sen jälkeen paljon jäykempi ja tuntuu ettei sillä lopulla 60% ole kiihtyvyyteen oikein mitään vaikutusta ja esim lämpimänä ylämäkeen ei jaksa yhtään ja lähinnä hyytyy. Onko mitään ideaa mikä tuohon on tullut? Joku ford mies kehaisi että olisi hihna pielessä mutta asentaja sanoi ettei se siitä voi johtua vaan voi olla esim kaasuvaijeri kulunut tms.
 
Laitetaan nyt tännekkin, ennenkuin soitan hinaajan :D

E90 330i 2007, 2½kkn yhteiselon jälkeen BMW jätti ensimmäisen kerran.
icon_rolleyes.gif


Start engineä painamalla ei tapahdu yhtikäs mitään. Jos oikein kuuntelee kuuluu kojelaudan sisältä *klik* hetken hiljaisuus ja toinen *klik*

start enginen sulakkeet oli kasassa, joskin hieman kuin lämpöä ottaneet.

Ei edes yritä käynnistyä, tuskin on akusta kiinni, valot palaa kirkkaana ja muutenkin kaikki muu näyttäisi toimivan.

Liittyyköhän tuo kun on ollut muutama outo sähkövika, kerran tai pari Idrive ei ollenkaan käynnistynyt auton mukana, kerran se taisi bootata itsensä yhtäkkiä. Diskanteistakin kuului yksi kerta vain toinen puoli, uudelleenkäynnistys auttoi tähän.

Jos nyt oikein muistan teki tuollaisen tempun mitä alussa mainitsin muutama viikko sitten, sitten kyllä toiminut tähän päivään asti ihan ok.

Monesti on kyllä vähän epäröinyt startata, vähän kuin yskien, ja pientä tärinää myös havaittavissa aamuisin, tuskin liittynee tähän.
 
VMP. Ei voi ymmärtää.
Tietää ainakin, etten tule koskaan noihin "uudempiin" Das autoihin sekaantumaan, jos en ilmaiseksi saa. No olihan noita ovien johtosarjan hapertumisia vanhemmissakin, mutta tuo vaatisi jo kokonaan uuden ja edes normaalista johdosta tehdyn johtosarjan, että voisi luotettavaksi sanoa.
Normaalin johdon eriste kestää oikein niputettuna vähintään 30 vuotta, mutta tuleehan se halvemmaksi johdottaa paskimmalla kiinajohdolla.
Merkkihuollossakin näköjään päteviä sällejä töissä tai sitten tietävät, että mallissa x ja y rapistuu johtosarjat, eivätkä jaksa alkaa niitä selvittelemään, koska liian työlästä ja epävarmaa.
Ainakin mahdolliselle seuraavalle omistajalle kiva pommi.

Tosin rikkaammissa maissa autot paalataan jo tuossa iässä, joten eihän tuommoiset pikkuviat siellä haittaa.

Kaveri oli tampereella eräässä yksityisessä autosähköliikkeessä duunissa ja osaa kyllä asiansa. Monet johtosarjavialliset autot korjannut, kun on jopa merkkiliikkeistä palautettu kun ei vikaa löydy. Väittäisin, et suurin osa näistä "vikaa ei vaan löydy" -tapauksista johtuu vain siitä, et siellä on niitä tampioita jotka veti jollain copy-pastella autosähköpuolen läpi...
 
Laitetaan nyt tännekkin, ennenkuin soitan hinaajan :D

E90 330i 2007, 2½kkn yhteiselon jälkeen BMW jätti ensimmäisen kerran.
icon_rolleyes.gif


Start engineä painamalla ei tapahdu yhtikäs mitään. Jos oikein kuuntelee kuuluu kojelaudan sisältä *klik* hetken hiljaisuus ja toinen *klik*

start enginen sulakkeet oli kasassa, joskin hieman kuin lämpöä ottaneet.

Ei edes yritä käynnistyä, tuskin on akusta kiinni, valot palaa kirkkaana ja muutenkin kaikki muu näyttäisi toimivan.

Liittyyköhän tuo kun on ollut muutama outo sähkövika, kerran tai pari Idrive ei ollenkaan käynnistynyt auton mukana, kerran se taisi bootata itsensä yhtäkkiä. Diskanteistakin kuului yksi kerta vain toinen puoli, uudelleenkäynnistys auttoi tähän.

Jos nyt oikein muistan teki tuollaisen tempun mitä alussa mainitsin muutama viikko sitten, sitten kyllä toiminut tähän päivään asti ihan ok.

Monesti on kyllä vähän epäröinyt startata, vähän kuin yskien, ja pientä tärinää myös havaittavissa aamuisin, tuskin liittynee tähän.

Kuulostaa vähän ehkä siltä, et jotain on tosi pahasti kärähtänyt siellä.. kenties juurikin johtosarjassa joitain piuhojen eristyksiä hajonnut ja oikoseen...
 
Nyt olis kyssäri.

Pitäs omaan -00 Golf IV V6 4Motioniin hommata kaikki lambda-anturit. Näitä ilmeisesti on 3 tai neljä? Eli, onko jollain parempaa tietoa montako näitä on, ja mistä kannattais ostella? Mielellään ei marmorilta :D

edit. ja kaikki siksi, että vag-com näyttää kahden olevan pimeänä..
 
Kuulostaa vähän ehkä siltä, et jotain on tosi pahasti kärähtänyt siellä.. kenties juurikin johtosarjassa joitain piuhojen eristyksiä hajonnut ja oikoseen...

startterin rele näyttää nyt syypäältä mitä tubesta kerkesin jo sherlokoimaan :D
 
Nyt olis kyssäri.

Pitäs omaan -00 Golf IV V6 4Motioniin hommata kaikki lambda-anturit. Näitä ilmeisesti on 3 tai neljä? Eli, onko jollain parempaa tietoa montako näitä on, ja mistä kannattais ostella? Mielellään ei marmorilta :D

edit. ja kaikki siksi, että vag-com näyttää kahden olevan pimeänä..
Pikagooglaus: 4kpl 2 ennen ja 2 jälkeen catin. Google anto myös kauppoja ku etti golfin tiedot + lambda
 
No googlailin vähän itsekkin, ja neljää tuo tosiaan näytti. Mister-autossa ainakin näyttäis olevan kohtuu hintaisia..

Olen em. puljusta tilannut em. autoon MAFfin, joka oli orkkis VAG vaihto-osa.
 
Edit: Hidas

Nyt olis kyssäri.

Pitäs omaan -00 Golf IV V6 4Motioniin hommata kaikki lambda-anturit. Näitä ilmeisesti on 3 tai neljä? Eli, onko jollain parempaa tietoa montako näitä on, ja mistä kannattais ostella? Mielellään ei marmorilta :D

edit. ja kaikki siksi, että vag-com näyttää kahden olevan pimeänä..

Neljähän niitä, jos tuo on sama vehje:
http://uk-mkivs.net/topic/153908-diagram-on-full-4motion-oem-exhaust-and-full-milltek-r32-exhaust/

Itse kyllä kävisin ensin liittimet läpi, jos ihan totaalisen mykkänä ovat. Ei nuo niin halpoja antureita kumminkaan ole. Tai jos halvan ostaa, niin tuurilla jo kolmas saattaa toimia/kestää, mutta tarkkuus voi olla vähän niin jä näin.
 
Ja liittimien läpikäyminen.. effort, ei kinosta :D Ajattelin hommata vaan neljä uutta Boschin lambdaa ja viedä ne paikalliselle nyrkkipajalle vaihdettavaksi :D

Autolla oli kuitenkin ostaessa ajattu 174k, nyt mittarissa 230k eikä ole lambdoja uusittu. Eli uskaltaisin arvailla, et ei ole vaihdettu ennenkään...
 
Kuten tuossa vähän aikaisemmassa postauksessani totesin, kaveri on autosähkön ns. ammattilainen ja totesi suorilta, et turha laittaa mitään muuta ku boschin lambdoja. Tarvikkeet vaan maksaa hiukan vähemmän ja kestävä yleensä vain murto-osan siitä ajasta mitä boschin vermeet...
 
Ja liittimien läpikäyminen.. effort, ei kinosta :D Ajattelin hommata vaan neljä uutta Boschin lambdaa ja viedä ne paikalliselle nyrkkipajalle vaihdettavaksi :D

Autolla oli kuitenkin ostaessa ajattu 174k, nyt mittarissa 230k eikä ole lambdoja uusittu. Eli uskaltaisin arvailla, et ei ole vaihdettu ennenkään...

Käyhän se noinkin, jos on vakaa kassavirta ja näyttää olevan melko edulliset lambdat tuossa muutenkin, mitä nyt viidessä sekunnissa hintoja googlasin.

Kuten tuossa vähän aikaisemmassa postauksessani totesin, kaveri on autosähkön ns. ammattilainen ja totesi suorilta, et turha laittaa mitään muuta ku boschin lambdoja. Tarvikkeet vaan maksaa hiukan vähemmän ja kestävä yleensä vain murto-osan siitä ajasta mitä boschin vermeet...

Juu kunhan vaan samalla totesin, kun tuo ei välttämättä ole kaikille selviö. On kai niitä muitakin kestäviä merkkejä olemassa. Omaan romuun näyttää olevan Bosch sieltä halvimmasta päästä. Vajaa 40 euroa näytti kustantavan ja niitä on vain yksi.
En tiedä mitä alkuperäiset ovat, mutta hieman semmoinen kutina perseessä, että noissa kahdessa varaosaromussakin on vielä alkuperäiset ja hyvin heiluvat.
Vastahan niillä on reilu 400 tkm ajettu. Ainakaan huoltovihkossa ei ole vaihdosta mainintaa, mutta eihän se toki mitään todista.
Ainakin samanlaiset orkkikset kaikissa kolmessa paskassa.
 
Omassa vehkeessä taitaa olla tuo 160tkm vaihtoväli lambdoille :) O2-lambdoille vähemmän jopa vielä..
 
Kaveri oli tampereella eräässä yksityisessä autosähköliikkeessä duunissa ja osaa kyllä asiansa. Monet johtosarjavialliset autot korjannut, kun on jopa merkkiliikkeistä palautettu kun ei vikaa löydy. Väittäisin, et suurin osa näistä "vikaa ei vaan löydy" -tapauksista johtuu vain siitä, et siellä on niitä tampioita jotka veti jollain copy-pastella autosähköpuolen läpi...
Täsmälleen näin.

Johtosarjavikoja metsästäessä _täytyy_ ymmärtää ihan piirikorttitasolla kuinka ECUn ja antureiden tulot ja lähdöt toimii jotta siitä pääsee kärrylle. Mitä olen ihan valmistajien omia vianhakuohjeita katsonut niin aivan liian yksinkertaistetusti esitetty useat asiat. Tietenkin arpomalla osien kanssa se vika usein lopulta löytyy mutta elektroniikasta enemmän ymmärtävä toimii tehokkaammin.
 
Täsmälleen näin.

Johtosarjavikoja metsästäessä _täytyy_ ymmärtää ihan piirikorttitasolla kuinka ECUn ja antureiden tulot ja lähdöt toimii jotta siitä pääsee kärrylle. Mitä olen ihan valmistajien omia vianhakuohjeita katsonut niin aivan liian yksinkertaistetusti esitetty useat asiat. Tietenkin arpomalla osien kanssa se vika usein lopulta löytyy mutta elektroniikasta enemmän ymmärtävä toimii tehokkaammin.

No tää "vaihdetaan uusia osia kunnes vika korjaantuu"-mentaliteetti yleensä vaivaa merkkihuoltoja, ja monesti myöskin muitakin huoltamoita... Ja SE on kallista huoltamista :D
 
Kaverilla olit kerran uudempi Mersun sprintteri huollossa. Nk. pommi josta vikaa ei oltu löydetty missään aikaisemmassa huollossa, mut jotain käyntihäiriöitä yms. "selittämättömiä" sähkövikoja. Frendi veti koko keulan palasiks, purki johtosarjaa, mittaili, kuunteli yms. n. 8 tuntia.. Sitten löytyi vika, yks katkeamaisillaan oleva piuha johtosarjan sisällä = järjetön purkaminen ja uuden piuhan veto tarkoittaisi varmaan toista kahdeksaa tuntia lisää työaikaa... Noh, kaveri sitten teki em. tempun ja auto toimi ku uus tämän jälkeen. Koska firma oli yksityisestä omistuksesta vaihtunut Vianorin omistukseen, sekä samalla kuspojen omistukseen, asiakkaalta veloitettiin 3 tuntia töitä :mad:
 
Ja mitä omasta tuttavapiiristä olen kuullut, niin ainakin Vianorin huollot on just näitä, et tunti-, kaks hommia ja joku purkkaviritys et saadaan asiakasta laskutettua..
 
No tää "vaihdetaan uusia osia kunnes vika korjaantuu"-mentaliteetti yleensä vaivaa merkkihuoltoja, ja monesti myöskin muitakin huoltamoita... Ja SE on kallista huoltamista :D
Joo tässäkin oli sitä ilmassa vahvasti. Pörhöltä soittivat kaverille että "nyt ollaan melko varmoja että vika on moottorinohjaimessa, tilantaako sellainen?"

Siinä kohtaa kaveri huusi että SEIS, STOP, HALT! ja haki autonsa pois :D
 
Joo tässäkin oli sitä ilmassa vahvasti. Pörhöltä soittivat kaverille että "nyt ollaan melko varmoja että vika on moottorinohjaimessa, tilantaako sellainen?"

Siinä kohtaa kaveri huusi että SEIS, STOP, HALT! ja haki autonsa pois :D

Njoo, ois ollu vähintään tonnin kauppa tod. näk. :D Siis se pelkkä moottorinohjausyksikkö... + tietty töitä päälle reilusti :D
 
Torstaita odotellessa, pääsee ja saa (=joutuu) vaihtamaan w211 320cdi r6 laturin, ja sitä tilaahan ei sitten ole.
Operaatio oikein
 
Kellään kokemusta öljypinnan anturin vaihtamisesta? Onko millainen homma, vai kannattaako vaan suosiolla viedä marmorille? Riippuu toki autosta, mutta noin yleisesti?
 
Puoltoista viikkoa sitten mutsi haki 203 mersun huollosta. Sunnuntai-iltana suuntasin paikkakunnalle ottaa romu liikenteeseen niin mittaristo vinkuu EPCtä ja latausta saatesanoin Visit workshop.

Siinä sitten ihmettelin ja ajovalotki oli pimeenä. Yleismittarilla kattoen latausjännitteet kuitenkin akulla ok(14,3V). Vähän kyselyä ympäriinsä ja tainnu etu SAM antautua. Vitun nykytekniikka.
 
Ei se mikääm ihme ongelma ole nuo öljyyn liittyvät anturat. Tarpeeksi tilaa, että saat lenkkiavaimen sinne, öljyt ulos, anturi irti (kierrä oikeaan suuntaan) ja uus tilalle. Niin ja öljyt sisään.

Jumalauta kun alkaa chevy corsican kanssa mennä hermo. Auto ampuu putkeen minkä kerkiää, käy viidellä välillä kuudella. Parilla tulpalla ei tunnu olevan isoa merkitystä käyntiin, mutta lampulla kun kahtoo niin kipunaa tulee. Käynnistys vitun vaikeaa ja käy vajaalla ensin. Syttymodyuli ja puolat vaihettu. Tulpat ja johdot seuraavaksi. Mitähän sitten jos noilla ei korjaannu?
 
Onko siellä puristuksia?

Kipuna voi kyllä kadota myös rasituksessa vaikka näyttäis muuten tulevankin.
 
Ei se mikääm ihme ongelma ole nuo öljyyn liittyvät anturat. Tarpeeksi tilaa, että saat lenkkiavaimen sinne, öljyt ulos, anturi irti (kierrä oikeaan suuntaan) ja uus tilalle. Niin ja öljyt sisään.

Jumalauta kun alkaa chevy corsican kanssa mennä hermo. Auto ampuu putkeen minkä kerkiää, käy viidellä välillä kuudella. Parilla tulpalla ei tunnu olevan isoa merkitystä käyntiin, mutta lampulla kun kahtoo niin kipunaa tulee. Käynnistys vitun vaikeaa ja käy vajaalla ensin. Syttymodyuli ja puolat vaihettu. Tulpat ja johdot seuraavaksi. Mitähän sitten jos noilla ei korjaannu?

Onko siinä kampiakselille asennontunnistin?
 
Välillä positiivisempaakin elämystä. Citroen C5 (2002, 1.8l bensa) vilkutellut vuoden verran P0340 koodia vailla sen ihmeempää vaikutusta käyttöön, mitä nyt välillä meinaa hyytyä, jos kylmänä polkaisee kaasua reippaasti. Koodi viittasi nokka-akselin asennontunnistimeen, joten kävin sellaisen paikallisesta hakemassa, löytyi vielä suoraan hyllystä. Moottorin päältä maski auki, oikeasta laidasta yksi kuusiokolo auki, anturi vekeen ja uusi tilalle. Koodi poissa ja kone käy hyvin :) Jos ihan tarkkoja ollaan, niin saattoi se vanha anturi livetä sormista koneen ja matkustamon palopellin väliseen kuiluun, oli mukava onkia pois :facepalm:

Vielä tarttis pakoputki rempata, ei varmaan paikkauspelleilyt kauan pysy, kun putki 1/2 poikki katin ja taaimmaisen labdan välistä. Tuota tuskin saa kunnolla hitsattua kasaan ja toisella puolen kattia oleva jousto-osakin on puolivainaa. Uus katti ehjine putkineen 400 € :dead: Sit varmaan hajottaa vielä lambdat vaihdossa á 100 e/kpl :beye:
 
Välillä positiivisempaakin elämystä. Citroen C5 (2002, 1.8l bensa) vilkutellut vuoden verran P0340 koodia vailla sen ihmeempää vaikutusta käyttöön, mitä nyt välillä meinaa hyytyä, jos kylmänä polkaisee kaasua reippaasti. Koodi viittasi nokka-akselin asennontunnistimeen, joten kävin sellaisen paikallisesta hakemassa, löytyi vielä suoraan hyllystä. Moottorin päältä maski auki, oikeasta laidasta yksi kuusiokolo auki, anturi vekeen ja uusi tilalle. Koodi poissa ja kone käy hyvin :) Jos ihan tarkkoja ollaan, niin saattoi se vanha anturi livetä sormista koneen ja matkustamon palopellin väliseen kuiluun, oli mukava onkia pois :facepalm:

Vielä tarttis pakoputki rempata, ei varmaan paikkauspelleilyt kauan pysy, kun putki 1/2 poikki katin ja taaimmaisen labdan välistä. Tuota tuskin saa kunnolla hitsattua kasaan ja toisella puolen kattia oleva jousto-osakin on puolivainaa. Uus katti ehjine putkineen 400 € :dead: Sit varmaan hajottaa vielä lambdat vaihdossa á 100 e/kpl :beye:
En tiedä onko bensa vai diesel mutta alle 200€ saat ebaysta ;)
diesel: KATALYSATOR KAT CITROEN C5 2.0 HDI DIESELKAT 2001-2002 | eBay tai KATALYSATOR DIESELKAT CITROEN C5 I (DC,DE) 2.0 HDi AB BAUJAHR 08.2002 | eBay
bensa: KATALYSATOR CITROEN C5 I (DC_,DE_) 1.8/2.0 16V BIS BAUJAHR 08.2002 | eBay tai KATALYSATOR CITROEN C5 1,8 2,0 16V 08.2002-2004 | eBay
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
258 579
Viestejä
4 501 006
Jäsenet
74 226
Uusin jäsen
Tober

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom