Tein/teen minä muutenkin pientä syyshuoltoa kun nyt vauhtiin pääsi ja kelit suosii. Se bensansuodatin vaihtui ihan sen takia, kun joutui paineita mitatessa repimään letkuja. Tuolla ei ollut testatusti mitään vaikutusta vikaan. Samalla maalasin ruostemaalilla semmoisen turhan jokseenkin S-kirjaimen muotoisen putken, joka on letkun pätkällä kiinni suodattimessa ja sen jälkeen jatkuu taas letkulla tukkiin. Nuo tykkäävät ruostua ajastaan puhki,, mutta tämä oli vasta tukevassa pintaruosteessa.
Ainoa vituiksi mennyt homma tuossa oli se 10 sentin bensaletkunpätkä. Letkun joutuu tiukkuuden vuoksi miltei pakosti leikkaamaan irti, jos suodattimen haluaa vaihtaa.
No ei tietenkään ollut 8 millistä bensaletkua. 9 millinen ei olisi pitänyt kunnolla.
Sen kiinaregun (Jota käytän painemittarina) mukana tuli toki 8 millistä letkua. No sitä paskaa oli pakko käyttää. Jos letku murenee alle 20 vuodessa, niin en kutsu sitä bensaletkuksi. Tuo kestää todennäköisesti 1-24 kk ja varmaan liukenee bensaan ja tukkii suuttimet. Onhan se ihan bensaletkun näköistä ja järeän näköistä, mutta kiinaletku nyt ei vaan voi kestää edes ysikasia.
Suurin osa liittimistä tuli aukaistua ja laitoin niihin asiaan kuuluvaa tököttiä.
Eräs sytkään liittyvä vastuskin löytyi. Pienen autosulakkeen näköinen vastus kotelossa teipattuna johtosarjan kylkeen. Sen kontaktit olivat selvästi hapettuneita, kun ei mikään tiivis paketti ole. Saattanut aiheuttaa jo jotain ongelmaakin, mutta nyt on ainakin se kunnossa.
Nylkytin myös miltei kaikki sulakkeet ja osan releistä samalla kontaktilitkua käyttäen, vaikkei näissä ole tapana hapettua sulake/relepohjat.
Kun kuskin puolen alapaneeli oli irti, niin muovihitsasin samalla siitä yhden ärsyttävän halkeaman, jonka takia sulakeluukun kansi tippuili lattialle.
Samalla pisti silmään peilien lämmittimen releen kannassa oleva rele! Tänä aamuna laitoin takalasinlämmittimen päälle, kun oli peilit huurussa. Alta aikayksikön huuru poissa ja peili oli kädellä testattuna lämmin. Onhan se hyvä kun jo kuuden vuoden jälkeen huomaa moisen "lisävarusteen".
Sitten huomasin jonkun jälkiasennetun boksin, joka roikkui yhdellä nippusiteellä ratin korkeussäädön kierukkajousessa. Ja siinä näytti olevan antenni.
Eli joku vitun SUPO ja CIA seuraa minua.
No se oli vaan joku leluhaihälytin, joka on pätkityistä johdoista päätellen poistettu käytöstä. Lieneekö kaukosäädin hajonnut tai sitten hälytellyt joka yö ilman syytä.
https://www.motor-talk.de/forum/aktion/Attachment.html?attachmentId=580273
http://www.hifiblowout.de/CL106DE.pdf
No eniveis tuolla joutuu hieman kömpimään lisää johtoja niputtaen ym. Boksin varmaan voisi nykäistä irtikin, ilman sähköjen sekoamista...
Päämaadoitukset ja solenoidin liittimet pitää vielä hifistellä ja vitusti kaikkea muutakin mielessä. Mitään järkeähän tuota paalipaskaa ei ole sen tarkemmin huoltaa/korjailla, mutta ajattelin jo vuonna 2025 osata korjata autoista edes pikkuvikoja, joten tuo on ihan hyvää harjoittelua.
Ja uutta paskaa pukkaa. Toissa talvena oli taloyhtiön tolpissa vielä jatkuvasti sähköt. Samassa tolpassa eräs eukko piti jatkuvasti autoa roikan päässä. Varmaan joku kahden kilowatin lämmitin ja puolen kilowatin lohkolämppäri.
Pari kertaa oli lauennut johdonsuoja ja ajattelin, että siellä on vaan vähän väsähtänyt suoja, kun se yksi perkeleen sähkörosvo rääkkäsi tolppaa.
Viime talvena en tainnut edes kovilla pakkasilla ajella. Ajattelin, että olin ostanut väärennettyä Teboil Goldia ja startti on hieman laiska, kun vaikeroi jo 15 asteen pakkasilla.
Huomasin juuri, että lämmitysvastus on palanut poikki. Eli tuon takia se tolppa vittuili. Olen ajanut siis 1,5 talvea ilman toimivaa lohkolämmitintä. Enpä juuri talvella paljoa aja, joten jäänyt vaan huomaamatta.
En sitä välttämättä tarvitse, mutta kivahan se olisi toimiessaan. Lämmittää samalla hieman laatikon öljyjäkin.
Startin voisin vaihtaa toki pirteämpään tai putsata tuon vanhan ja todennäköisesti hiiletkin menisi vaihtoon.
Mutta ainakin ensin testaan, että kumpi noista akuista on paremmassa kunnossa (Kaikki sähköhimmelit päälle ja katsoo kumpi kyykkää enemmän). Pitkälti yli kymmenen vuotta sitten ostettu vähällä käytöllä ollut Varta blue dynamic tai sitten tuo kerran kärähtäneen laturin takia syväpurkautunut kolme vuotta vanha Hankookin halpis. Myyjän mukaan Exide.
Kummatkin 60-62 ampeerituntisia, mutta tuo antiikkiakku on fyysisesti 1/3 isompi. Luulisi olevan jo aivan paska, mutta ainakin noiden romujen starttia pyörittää erittäin iloisesti.
Voisihan sitä ostaa uudenkin akun, mutta ihan tuurissaan, että saa rahoilleen vastinetta.
Lohkolämmitin on ilmeisesti hakattavaa mallia ja pakosarjan pelti pitäisi irrottaa (Kaikki pultit katkeaa ilman pilliä.) ja ehkä EGR:n kupariputkikin pitäisi ottaa irti.
Romuissa olisi muistaakseni toimivat vastukset, mutta ei niitä taida ehjänä irti saada ja kumminkin valmiiksi riittävästi syöpyneet.
Paalituomio voi tulla heti huomenna, joten enpä taida turhaan uuteenkaan tuhlata.
Saisihan tuosta haarasta ryöstettyä sähköt akkulämmittimelle, mutta en taida jaksaa nikkaroida, vaikka kaikki tarvittava materiaali olisikin.
Pitäisihän tuon huolletulla startilla ja kunnon akulla käynnistyä helposti 30 asteen peruspakkasillakin.
No pitänee katsoa, jos tuon startin jaksaisi huoltaa. Vähän semmoinen kutina perseessä, että se leviää seuraavaksi.
Voisihan sitä käytännössä ostaa vaikka jonkun kymppitonnin pommin, mutta niissäkin on vikoja. Ja periaatteessa en voi ostaa.