Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Mä olen aina käsittänyt, että facelift on saman sukupolven aikana tehtävät pienet parannukset autoon.
Mut hyvä et tämä luulo korjattiin.

Juu, tää on siis 2010, ja tais/saattoi olla just facelift. Huollossa katoin kerran kun asentaja vaihtoi siihen vanhempaan polttimoa, ja totesin että onpas helppoa. No se oli se vanhempi malli, ja tämä uudempi tuotti sitten ongelmaa.
 
Mä olen aina käsittänyt, että facelift on saman sukupolven aikana tehtävät pienet parannukset autoon.
Mut hyvä et tämä luulo korjattiin.
Ota noista nyt oikeestaan selvää. Esim Mondeo mk2 on toisten mielestä kakkosmalli ja toisten mielestä facelift.
 
Mä olen aina käsittänyt, että facelift on saman sukupolven aikana tehtävät pienet parannukset autoon.
Mut hyvä et tämä luulo korjattiin.
Samoin. Vectra B ja Vectra 2000 on Molemmat Vectra B mallia, mutta 2000 uus ilme eli juurikin facelift.
 
Menihän siinä muutama päivä auton alla maatessa, kun kyllästyin kuuntelemaan Saab 9-5 Aeron manuaalilaatikon ulinaa. Härveli keräsi huolella hienojakoista töhnää tyhjennystulpan magneettiin, ei auttanut paremmat öljyt kera RVS ihmeaineen :eek:

Noh, notkistui ainakin tämän kääkän nivelet, kun nuo toimenpiteet suoritti auton keula pukeilla:

- Tehdasuusi manuaalilaatikko ja työsylinteri
- Siihen Castrol Syntrans Multivehicle 75w90 -öljyt
- Uusi Sachs kytkinpaketti
- Apurungon hionta ja maalaus
- Powerflexit apurunkoon
- Powerflexit etuvakaajaan
- Pronssiholkit vaihteiston siirtäjätankoon
- Väljän momenttituen fyllaus pösön roiskeläpän palasella :D (uretaanipusla tilaukseen)
- Moottorin öljynvaihto + uusi suodatin
- Sytytystulpat

Nyt on hyvä :)
Paitti selkä pipi :hammer:
 
Sain vihdoinki keskiviikkona piipaan moottorin öljyvuodot tilkittyä. Kesän se on motivaatiota odotellukki. Pääsi taas pitkästä aikaa silläki, kyllä hymyssä suin sai ajella. Hiukkasen eri kyytiin kesän aikaan tottu Craisun kanssa ni aluksi pieni järkytys tuo mörkö.. :D

 
Päästömurhe kaverin autossa. Liian korkeat päästöt. Kaveri oli ajanut tosin auton viileellä koneella katsastukseen. Oletetaan että olis vikaa niin mikähän aiheuttais kierroksilla ja tyhjäkäynnillä korkeat co arvot ja korkeat hc arvot (eli auto käy rikkaalla). Olisko lambda todennäköisin? Ei ainakaan tiettävästi käy vajailla että kipinä puuttuis ja sillonha palamaton sylinteri tuottais jäännöshappeakin. Maffin kanssahan oireet luulis olevan monimutkasempia. Kyseessä on joku ysärin ooppeli.
IMG-20171003-WA0005.jpg
 
Päästömurhe kaverin autossa. Liian korkeat päästöt. Kaveri oli ajanut tosin auton viileellä koneella katsastukseen. Oletetaan että olis vikaa niin mikähän aiheuttais kierroksilla ja tyhjäkäynnillä korkeat co arvot ja korkeat hc arvot (eli auto käy rikkaalla). Olisko lambda todennäköisin? Ei ainakaan tiettävästi käy vajailla että kipinä puuttuis ja sillonha palamaton sylinteri tuottais jäännöshappeakin. Maffin kanssahan oireet luulis olevan monimutkasempia. Kyseessä on joku ysärin ooppeli.
IMG-20171003-WA0005.jpg
No, lapussahan lukee "Lambda poikkeaa sallituista arvoista korotetulla pyörimisnopeudella" että jotain häikkää siinä on. Tuskin se anturi montaa kymppiä maksaa. Jos laitat tarvikeanturin niin ÄLÄ juota johtoja. Ai mistäkö...
 
No, lapussahan lukee "Lambda poikkeaa sallituista arvoista korotetulla pyörimisnopeudella" että jotain häikkää siinä on. Tuskin se anturi montaa kymppiä maksaa. Jos laitat tarvikeanturin niin ÄLÄ juota johtoja. Ai mistäkö...
Tuli mieleen jos olis viileel koneel joku lisärikastus käytössä ennen ku kuumenee ja siks olis rikkaalla, kuten hc ja lambda näyttää.
 
Päästömurhe kaverin autossa. Liian korkeat päästöt. Kaveri oli ajanut tosin auton viileellä koneella katsastukseen. Oletetaan että olis vikaa niin mikähän aiheuttais kierroksilla ja tyhjäkäynnillä korkeat co arvot ja korkeat hc arvot (eli auto käy rikkaalla). Olisko lambda todennäköisin? Ei ainakaan tiettävästi käy vajailla että kipinä puuttuis ja sillonha palamaton sylinteri tuottais jäännöshappeakin. Maffin kanssahan oireet luulis olevan monimutkasempia. Kyseessä on joku ysärin ooppeli.
IMG-20171003-WA0005.jpg
Maffi ja lambda tuollaista aiheuttaa. Lähtisin itse siitä kumpi on halvempi kun noin vanha auto ei taida hyvää Obd diagnostiikkaa tarjota.
 
Nyt se vitun paska jätti sitten ekaa kertaa tielle. Sammui ihan varoittamatta ja sen jälkeen käynnistyi tuurilla pari kertaa, mutta kaasua ei sietänyt antaa. Ollutkin jo vähän aikaa semmoinen tunne, että kohta tapahtuu jotain ikävää, kun liian pitkään jo toiminut ilman remonttia.
Onneksi sentään yksi avulias pysähtyi ja hinasi viisi kilometriä takaisin mökille.

Pimeässä ja tihkusateessa oli mukava irrotella virranjakajaa, bensaletkuja ym.
Auto seisoi reilun viikon käyttämättä tuolla sumun ja vesisateen keskellä, joten oletin, että jakajassa kosteutta, kun se ei ole tiivis. Lähti kyllä ihan normaalisti käyntiin ja pelasi hyvin tuon viisi kilometriä.
Tehnyt tuon jakajatempun ennenkin pitkän seisonnan ja jatkuvan vesisateen jälkeen, mutta silloin se vain hieman ryki ja vesi haihtui muutaman kilometrin ajolla.
Mutta eipä ollut siinä vikaa. Ja jollain pyhällä hengellä se aina välillä starttasi ja kävi ihan nätisti, kunnes hipaisi kaasupoljinta, joten kipinää sen luulisi antavan normaalisti. Tai kerran sain sen ottamaan kierroksia ja ajoin auton levikkeelle ja käytin koneen kuumaksi tyhjäkäynnillä, jotta mahdollinen kosteus haihtuisi. Sammui hetken päästä rykien ja sitten sitä oli enää turha sahata. Ihan selvästi jokainen pytty pois pelistä.

Sahaamisen jälkeen tulpat irti ja ihan kuivat olivat.
Sitten virrat päälle, jotta bensapumppu pyörii hetken ja bensaletku irti. Ei siellä mitään paineita ollut vaikka kai pitäisi? Letku irrotettuna sieltä kyllä lorisi ihan reippaasti bensaa kun käytti virtoja päällä, joten pumppu toimii ainakin jotenkin ja äänikin ihan normaali.
Yritin myös sahata käyntiin läppätunnistimen, MAFfin ja lambdan johto irrotettuna, mutta ei mitään vaikutusta ja olihan tuo toki aika kaukaa haettua.

Voiko pumppu vioittua siten, että paineet häviää vaikka surisee ihan yhtä kiihkeästi kuin ennenkin? Enpä ole tosin kuullut näissä pumppuvikoja olevan. Liekö noissa yli 400 tuhatta rullatuissa varaosapaskoissakin alkuperäiset pumput.
Entä voiko paineensäädin hajota siten, että saattaa välillä hetken toimia?
Bensakaan ei löyhkännyt, joten ainakaan isompaa vuotoa ei bensalinjassa pitäisi olla.

On tuossa onneksi varaosaromu pihassa, joten pieni mahdollisuus saada tuo kuntoon.

Ensin pitää lukaista vikakoodit ja siellä on korkeintaan missfireä ja sitten kai mitata bensan paineet, jos sattuu mittari löytymään romujen seasta.

Pahin skenaario on joku ajoneston kontaktihäiriö. Kuinka tuo Nissanin natsi toimii (N15 Almera)? Katkaiseeko se kipinän, suuttimien ohjauksen tai bensapumpun?
 
Pahin skenaario on joku ajoneston kontaktihäiriö. Kuinka tuo Nissanin natsi toimii (N15 Almera)? Katkaiseeko se kipinän, suuttimien ohjauksen tai bensapumpun?

En ole mekaanikko tai asiantuntija, mutta kokeile nyt toisella avaimella, sellaisella missä on musta pää, eikä pelkkää metallia. Voi noissa avaimissakin olla vikaa jos on saanut hittiä joskus.
 
En ole mekaanikko tai asiantuntija, mutta kokeile nyt toisella avaimella, sellaisella missä on musta pää, eikä pelkkää metallia. Voi noissa avaimissakin olla vikaa jos on saanut hittiä joskus.

Vara-avain on toisessa pitäjässä ja ihan samanlainen muoviperä siinäkin. Ei tuo kai millään metallisella lähde käyntiin, kun vaatii sen tunnistimen.

Hetken asiaa pohdittuani tuli todella vastenmielinen ja hyvinkin mahdollinen skenaario mieleen.
Kyseisistä myllyistä pimahtelee silloin tällöin virranjakan sisällä oleva asentotunnistin ja samassa paketissa on muistaakseni sytkäpääte.
Vaihdoin tuohon jo yhden ja se oli tuosta varaosa-autosta... Saniaisessa tuskin sama palikka, vaikka läheistä sukua onkin.
Tuo tosin oireili epätyypillisesti, eli pätkytteli lähinnä yhtä pyttyä randomisti, joten siinä lienee liittimen päässä juotosvika, jonka saisi ehkä mäkkaiveroitua toimivaksi.
Mutta vittumainen homma alkaa niitä muovikuoria sahaamaan auki sekä kaivelemaan juotoksia massan sisästä ja taas jälleen vaihtelemaan osia ristiin.
Toki voihan se olla niinkin, että kaikki yksilöt vikaantuvat pätkivien juotosten takia.
Kyseistä osaa ei taida saada varaosana Suomesta, joten menisi koko jakaja uusiksi. Muistaakseni reippaasti yli 200 euroa, jos Suomesta ostaa. Orkkisjakaja lienee yli 500...
Ja ping-pong jakaja ping-pong-landiastakin taisi kustantaa pitkälti yli satasen ja saapumisessa kestää kuukausi tai pari.

Tuo romuhan toimii muistaakseni niin, että jos ei saa nokalta signaalia, niin bensan syöttökin katkeaa, mikä selittäisi kuivat tulpat.
Ja jos siellä joku liitos pätkii, niin saattaa tuurilla vähän aikaa toimia, kuten tässäkin tapauksessa.
Ainoa hyvä puoli on se, että totaaliseen tilttiin mennyt tunnistin voi jopa antaa vikakoodin.
Entinen ei antanut, koska katkos ei ollut itse tunnistimessa.
Vähän siinä ja siinä, että jaksanko mennä tuonne vesisateeseen koodeja lukemaan. Toivottavasti tuo wanha IBM on vielä elossa. Consultti-klooni tarvitsee sarjaportin ja softa XP:n...

Mutta yksi asia on ihan varma. Nimittäin vituttaa jonkin verran.


Vaikeaksi näyttää menevän. Kylmänä lähti käyntiin normaalisti ja kiertää kuten pitääkin.
Ei vikakoodeja.
Veden lämmöt kun nousee 60 asteen pintaan niin alkaa häröily ja sen jälkeen kuolee täysin. Tai en minä tuota montaa kertaa kerennyt testaamaan.
Kipinä siitä taitaa hävitä kerrasta, kun niin tylysti sammuu. Yksin hieman haastavaa startata ja katsoa samaan aikaan tulpasta kipinä. Hämärässä toki näkisi tuulilasin läpi.
Puolan voisi toki vaihtaa ristiin toisen romun kanssa, mutta sekin on muistaakseni tympeä homma, kun siellä virranjakajan uumenissa sijaitsee.
Pahin vaihtoehto on se perkeleen asentotunnistinpaketti.
Joidenkin tietojen mukaan GA16DE:ssä ja GA14DE:ssä olisi sama tunnistin, mutta romu-Sunnyssa on ainakin erilainen jakajankansi. Pitänee tarkistaa sisukalut.
Mitä noita jenkkilän juttuja luki, niin johonkin Sentraan oli vaihdettu takuuseen neljä virranjakajapakettia ja muutenkin tuntuu olevan yleinen vika, joten eiköhän tämäkin vika sieltä suunnalta löytyne. Ja äkkiseltään ajateltuna eniten moottorin kuumuudelle altistuva osakokonaisuus, joka voi aiheuttaa totaalisen stopin.
Bensapumppukaan ei ääntele oudosti ja vaikea kuvitella, että se kuumetessaan kyykkäisi.
 
Viimeksi muokattu:
Bensapumppu voi hajota niin että surisee tasaisesti ja välillä tuottaa paineet ja välillä ei. Entisesta Saabista hajos pumppu noin. Oli mielenkiintoista ajaa auto kotiin kun välillä veti hyvin ja välillä hyytyi. Maantieosuus oli vielä ajettavissa mut liikennevaloista käyntiin sahaaminen oliki sitten jo vituketta.
 
noniin faijan -11 navarasta meni jakolaatikko, alle 100tkm ajettu, oisko 96tkm ollut taulussa.
 
Vara-avain on toisessa pitäjässä ja ihan samanlainen muoviperä siinäkin. Ei tuo kai millään metallisella lähde käyntiin, kun vaatii sen tunnistimen.

Hetken asiaa pohdittuani tuli todella vastenmielinen ja hyvinkin mahdollinen skenaario mieleen.
Kyseisistä myllyistä pimahtelee silloin tällöin virranjakan sisällä oleva asentotunnistin ja samassa paketissa on muistaakseni sytkäpääte.
Vaihdoin tuohon jo yhden ja se oli tuosta varaosa-autosta... Saniaisessa tuskin sama palikka, vaikka läheistä sukua onkin.
Tuo tosin oireili epätyypillisesti, eli pätkytteli lähinnä yhtä pyttyä randomisti, joten siinä lienee liittimen päässä juotosvika, jonka saisi ehkä mäkkaiveroitua toimivaksi.
Mutta vittumainen homma alkaa niitä muovikuoria sahaamaan auki sekä kaivelemaan juotoksia massan sisästä ja taas jälleen vaihtelemaan osia ristiin.
Toki voihan se olla niinkin, että kaikki yksilöt vikaantuvat pätkivien juotosten takia.
Kyseistä osaa ei taida saada varaosana Suomesta, joten menisi koko jakaja uusiksi. Muistaakseni reippaasti yli 200 euroa, jos Suomesta ostaa. Orkkisjakaja lienee yli 500...
Ja ping-pong jakaja ping-pong-landiastakin taisi kustantaa pitkälti yli satasen ja saapumisessa kestää kuukausi tai pari.

Tuo romuhan toimii muistaakseni niin, että jos ei saa nokalta signaalia, niin bensan syöttökin katkeaa, mikä selittäisi kuivat tulpat.
Ja jos siellä joku liitos pätkii, niin saattaa tuurilla vähän aikaa toimia, kuten tässäkin tapauksessa.
Ainoa hyvä puoli on se, että totaaliseen tilttiin mennyt tunnistin voi jopa antaa vikakoodin.
Entinen ei antanut, koska katkos ei ollut itse tunnistimessa.
Vähän siinä ja siinä, että jaksanko mennä tuonne vesisateeseen koodeja lukemaan. Toivottavasti tuo wanha IBM on vielä elossa. Consultti-klooni tarvitsee sarjaportin ja softa XP:n...

Mutta yksi asia on ihan varma. Nimittäin vituttaa jonkin verran.


Vaikeaksi näyttää menevän. Kylmänä lähti käyntiin normaalisti ja kiertää kuten pitääkin.
Ei vikakoodeja.
Veden lämmöt kun nousee 60 asteen pintaan niin alkaa häröily ja sen jälkeen kuolee täysin. Tai en minä tuota montaa kertaa kerennyt testaamaan.
Kipinä siitä taitaa hävitä kerrasta, kun niin tylysti sammuu. Yksin hieman haastavaa startata ja katsoa samaan aikaan tulpasta kipinä. Hämärässä toki näkisi tuulilasin läpi.
Puolan voisi toki vaihtaa ristiin toisen romun kanssa, mutta sekin on muistaakseni tympeä homma, kun siellä virranjakajan uumenissa sijaitsee.
Pahin vaihtoehto on se perkeleen asentotunnistinpaketti.
Joidenkin tietojen mukaan GA16DE:ssä ja GA14DE:ssä olisi sama tunnistin, mutta romu-Sunnyssa on ainakin erilainen jakajankansi. Pitänee tarkistaa sisukalut.
Mitä noita jenkkilän juttuja luki, niin johonkin Sentraan oli vaihdettu takuuseen neljä virranjakajapakettia ja muutenkin tuntuu olevan yleinen vika, joten eiköhän tämäkin vika sieltä suunnalta löytyne. Ja äkkiseltään ajateltuna eniten moottorin kuumuudelle altistuva osakokonaisuus, joka voi aiheuttaa totaalisen stopin.
Bensapumppukaan ei ääntele oudosti ja vaikea kuvitella, että se kuumetessaan kyykkäisi.
Kokeiles hakee kylmä/pakkas- spräytä. Lähet sillä jäähdyttelee yks kerrallaan antureita läpi ku vika päällä. Vastaavasti voi kylmällä koneella myös lämmitellä antureita yks kerrallaan että mistä alkaa aiemmin temppuilee.
Helevetin monta vikapaikkaa olen noin löytäny..

Anturi voi olla niin menny paskaksi että kuumetessaan ei pysty antaa raja-arvoissa olevaa arvoa eculle ja sitte alkaa häröilyt. Jäähdyttämällä saat pysymään sen pitempään raja-arvojen sisällä.

Jos siitä löytyy molemmat, eli nokan ja kampuran asentotunnistin niin sillon YLEENSÄ nokka-akselin tunnistinta tarvitaan starttihetkeen ja sitte ku motti on käynnissä ni kampuran tunnistin ottaa vastuun. Eli käynnissä olevasta pystyy nokka akselin anturin piuhan nyppäsee irti eikä auto edes sammu. Kampuran anturin jos nyppää ni sammuu heti.
Vastaavasti jos on vain nokan tunnistin niin sillon se hoitaa luonnollisesti molemmat tehtävät.

Puolan ylikuumenemiset johtuu yleensä sen eristeen halkeilusta ja sitte kun se kosteammalla kelillä alkaa lyömään läpi niin se alkaa kuumenee liikaa ja sitte alkaa kakomiset. Niitäkin voi yrittää vian ollessa päällä jäähdyttää.
 
Mulla Audista juuri kesällä bensapumppu hajos noin että välillä toimii ja välillä ei. Käyntiin lähtöön ei pumpun toimiminen enää riittänyt. Surisi paineettomana, mutta paineet pääl hyyty. Kunnes ei enää ollenkaan pyörinyt kuin kolauttamalla pumppua tai heiluttamalla sitä. Olin juuri muuttanut flexfueliksi niin arvelin sitä syyksi. Mutta avaamalla pumppu selvis että hiilet oli loppuneet kesken.

Mittaamalla pumpun resistanssia homman huomas silläkin et arvo vaihteli eri mittauskerroilla. Välillä näyttäen ääretöntäkin.
Sabassa syynä oli täyttöputken klemmarin porsiminen eli tankkiin pääs kuraa ja pumppu tykkäs vähän huonoa hiekkahionnasta.
 
Kokeiles hakee kylmä/pakkas- spräytä. Lähet sillä jäähdyttelee yks kerrallaan antureita läpi ku vika päällä. Vastaavasti voi kylmällä koneella myös lämmitellä antureita yks kerrallaan että mistä alkaa aiemmin temppuilee.
Helevetin monta vikapaikkaa olen noin löytäny..

Anturi voi olla niin menny paskaksi että kuumetessaan ei pysty antaa raja-arvoissa olevaa arvoa eculle ja sitte alkaa häröilyt. Jäähdyttämällä saat pysymään sen pitempään raja-arvojen sisällä.

Jos siitä löytyy molemmat, eli nokan ja kampuran asentotunnistin niin sillon YLEENSÄ nokka-akselin tunnistinta tarvitaan starttihetkeen ja sitte ku motti on käynnissä ni kampuran tunnistin ottaa vastuun. Eli käynnissä olevasta pystyy nokka akselin anturin piuhan nyppäsee irti eikä auto edes sammu. Kampuran anturin jos nyppää ni sammuu heti.
Vastaavasti jos on vain nokan tunnistin niin sillon se hoitaa luonnollisesti molemmat tehtävät.

Puolan ylikuumenemiset johtuu yleensä sen eristeen halkeilusta ja sitte kun se kosteammalla kelillä alkaa lyömään läpi niin se alkaa kuumenee liikaa ja sitte alkaa kakomiset. Niitäkin voi yrittää vian ollessa päällä jäähdyttää.

Ei tässä kykene oikein kylmäspreiksi muuttumaan. Jos oikein hyvä tuuri käy, niin naapuri suostuu lainaamaan autoa ja pääsee edes ruokakauppaan... 50 kilometriä on aika pitkä matka kävellä ja taksia ei raaski tilata. Muussa tapauksessa pitää pärjätä luumuilla, makaroonilla ja kirveellä metsästetyllä supikoiralla.
Kuumaa ajattelin koittaa pöhöttää virranjakajaan, kunhan kelit sallii.
Tänään se ei käynyt pitkään edes kylmänä, joten ei helpota yhtään edes etäisesti loogista vianhakua.
Sammumiseen asti kumminkin antureilta tulee ihan järkevää tietoa ja seokset ovat kuten pitääkin.
Ajattelin virittää ajoituslampun tuulilasiin, niin näkee roiskiiko se kipinää silloin kun ei käynnisty.
Vesisade saattaa loppua jo viikonlopuksi...

Tuossa on pelkkä nokka-akselin tunnistin. Periaatteessa idioottivarma systeemi itse anturin osalta (Optohaarukka ja virranjakajan akselissa peltinen reikälevy), mutta eipä se mitään auta jos juotokset eivät kestä jatkuvaa ja rankkaa lämpötilan vaihtelua. Tai näin ainakin oletan noiden vikaantuvan, mikäli japanilainen ei ole suunnitellut krapulassa spontaanisti palaavaa alimitoitettua romua. Murtunut juotos jossain päin saattaisi reagoida ikävästi kosteusrasitukseen. Saattaa hapettua se murtuman väli ja viimeistään siinä vaiheessa kontakti on ihan tuurissaan.
Puolaa ja tuota anturi/sytkäpäätepakettia ei pääse kuumentelemaan/kylmentelemään auton käydessä kuin venttiilikopan päädyn kautta. Ne kun ovat siellä jakajan kannen alla.

Bensapumppuun pääsee helposti käsiksi takapenkin alta, joten voihan ne liittimet ainakin huvikseen putsailla ja vaikka mittaillakin jotain.
Voisi oikeastaan huudattaa järeällä 12-15 voltin powerilla pidemmän aikaa ja katsoa välillä pihtivirtamittarilla, että ottaa about tasaisesti virtaa.
Pumppua ohjaava relekin voisi toki pätkiä, mutta pumppu käy joka kerta ihan nätisti kun virrat laittaa päälle. Voisihan siellä toki joku katkos reagoida moottorin tärinään, joten voihan tuon suolistaa ihan mielenkiinnon vuoksi, kun se on siistiä sisähommaa. Olettaen, että se rele löytyy helposta paikasta. Koko kojelautaa en ala purkamaan. Voihan se olla konehuoneessakin, kun ei nyt muista niitä ulkoa. No tehtaan manuskasta viimeistään selviää, mutta olen laiska lukemaan sitä usean sadan sivun eeposta.
 
Ei tässä kykene oikein kylmäspreiksi muuttumaan. Jos oikein hyvä tuuri käy, niin naapuri suostuu lainaamaan autoa ja pääsee edes ruokakauppaan... 50 kilometriä on aika pitkä matka kävellä ja taksia ei raaski tilata. Muussa tapauksessa pitää pärjätä luumuilla, makaroonilla ja kirveellä metsästetyllä supikoiralla.
Kuumaa ajattelin koittaa pöhöttää virranjakajaan, kunhan kelit sallii.
Tänään se ei käynyt pitkään edes kylmänä, joten ei helpota yhtään edes etäisesti loogista vianhakua.
Sammumiseen asti kumminkin antureilta tulee ihan järkevää tietoa ja seokset ovat kuten pitääkin.
Ajattelin virittää ajoituslampun tuulilasiin, niin näkee roiskiiko se kipinää silloin kun ei käynnisty.
Vesisade saattaa loppua jo viikonlopuksi...

Tuossa on pelkkä nokka-akselin tunnistin. Periaatteessa idioottivarma systeemi itse anturin osalta (Optohaarukka ja virranjakajan akselissa peltinen reikälevy), mutta eipä se mitään auta jos juotokset eivät kestä jatkuvaa ja rankkaa lämpötilan vaihtelua. Tai näin ainakin oletan noiden vikaantuvan, mikäli japanilainen ei ole suunnitellut krapulassa spontaanisti palaavaa alimitoitettua romua. Murtunut juotos jossain päin saattaisi reagoida ikävästi kosteusrasitukseen. Saattaa hapettua se murtuman väli ja viimeistään siinä vaiheessa kontakti on ihan tuurissaan.
Puolaa ja tuota anturi/sytkäpäätepakettia ei pääse kuumentelemaan/kylmentelemään auton käydessä kuin venttiilikopan päädyn kautta. Ne kun ovat siellä jakajan kannen alla.

Bensapumppuun pääsee helposti käsiksi takapenkin alta, joten voihan ne liittimet ainakin huvikseen putsailla ja vaikka mittaillakin jotain.
Voisi oikeastaan huudattaa järeällä 12-15 voltin powerilla pidemmän aikaa ja katsoa välillä pihtivirtamittarilla, että ottaa about tasaisesti virtaa.
Pumppua ohjaava relekin voisi toki pätkiä, mutta pumppu käy joka kerta ihan nätisti kun virrat laittaa päälle. Voisihan siellä toki joku katkos reagoida moottorin tärinään, joten voihan tuon suolistaa ihan mielenkiinnon vuoksi, kun se on siistiä sisähommaa. Olettaen, että se rele löytyy helposta paikasta. Koko kojelautaa en ala purkamaan. Voihan se olla konehuoneessakin, kun ei nyt muista niitä ulkoa. No tehtaan manuskasta viimeistään selviää, mutta olen laiska lukemaan sitä usean sadan sivun eeposta.
Hyvin OT vian etsintään liittyen, mutta onhan sulla mettän keskellä mökillä melkonen autokorjaamo ku työkaluluetteloa lukee.
 
Ei tässä kykene oikein kylmäspreiksi muuttumaan. Jos oikein hyvä tuuri käy, niin naapuri suostuu lainaamaan autoa ja pääsee edes ruokakauppaan... 50 kilometriä on aika pitkä matka kävellä ja taksia ei raaski tilata. Muussa tapauksessa pitää pärjätä luumuilla, makaroonilla ja kirveellä metsästetyllä supikoiralla.
Kuumaa ajattelin koittaa pöhöttää virranjakajaan, kunhan kelit sallii.
Tänään se ei käynyt pitkään edes kylmänä, joten ei helpota yhtään edes etäisesti loogista vianhakua.
Sammumiseen asti kumminkin antureilta tulee ihan järkevää tietoa ja seokset ovat kuten pitääkin.
Ajattelin virittää ajoituslampun tuulilasiin, niin näkee roiskiiko se kipinää silloin kun ei käynnisty.
Vesisade saattaa loppua jo viikonlopuksi...

Tuossa on pelkkä nokka-akselin tunnistin. Periaatteessa idioottivarma systeemi itse anturin osalta (Optohaarukka ja virranjakajan akselissa peltinen reikälevy), mutta eipä se mitään auta jos juotokset eivät kestä jatkuvaa ja rankkaa lämpötilan vaihtelua. Tai näin ainakin oletan noiden vikaantuvan, mikäli japanilainen ei ole suunnitellut krapulassa spontaanisti palaavaa alimitoitettua romua. Murtunut juotos jossain päin saattaisi reagoida ikävästi kosteusrasitukseen. Saattaa hapettua se murtuman väli ja viimeistään siinä vaiheessa kontakti on ihan tuurissaan.
Puolaa ja tuota anturi/sytkäpäätepakettia ei pääse kuumentelemaan/kylmentelemään auton käydessä kuin venttiilikopan päädyn kautta. Ne kun ovat siellä jakajan kannen alla.

Bensapumppuun pääsee helposti käsiksi takapenkin alta, joten voihan ne liittimet ainakin huvikseen putsailla ja vaikka mittaillakin jotain.
Voisi oikeastaan huudattaa järeällä 12-15 voltin powerilla pidemmän aikaa ja katsoa välillä pihtivirtamittarilla, että ottaa about tasaisesti virtaa.
Pumppua ohjaava relekin voisi toki pätkiä, mutta pumppu käy joka kerta ihan nätisti kun virrat laittaa päälle. Voisihan siellä toki joku katkos reagoida moottorin tärinään, joten voihan tuon suolistaa ihan mielenkiinnon vuoksi, kun se on siistiä sisähommaa. Olettaen, että se rele löytyy helposta paikasta. Koko kojelautaa en ala purkamaan. Voihan se olla konehuoneessakin, kun ei nyt muista niitä ulkoa. No tehtaan manuskasta viimeistään selviää, mutta olen laiska lukemaan sitä usean sadan sivun eeposta.

En nyt välttämättä lukenut ihan kaikkia viestejä aiheeseen liittyen, mutta mitenkä ihan perusjutut, kuten polttoainesuodatin? Ja paljonko bensaa tankissa, ettei pääse syystä tai toisesta imaisemaan tyhjää välillä? Tai sitten tankissa olevat paskat tukkivat imua välillä? Entäs ryyppysysteemit, kun kerran käynti katoaa lämmetessä? Eli kun rikastus menee pois päältä, niin auto sammuu?

Itselle on sattunut puolavika, joka ilmeni juuri noin, että lämmetessä loppui sytytys.
 
Totta tuossa kyllä sinänsä puhutaan, että geneerinen obd-palikka puhelinsoftalla ei yleensä saa yhteyttä kuin moottorin ohjainlaitteeseen ja sieltäkin jää osa koodeista näkemättä. Tästä voi joskus olla enemmän haittaa kuin hyötyä, jos kuvittelee tämän tiedon pohjalta ettei jostain viasta vaan ole vikakoodeja.

En sano etteikö sellainenkin laite voisi joskus olla hyödyllinen, mutta otsikon mukaisesti, ei sellaisesta todellakaan kannata maksaa sataa euroa. Kymppi lienee aika käypäinen hinta, kun kiinasta sellaisen tilaa.
 
Totta tuossa kyllä sinänsä puhutaan, että geneerinen obd-palikka puhelinsoftalla ei yleensä saa yhteyttä kuin moottorin ohjainlaitteeseen ja sieltäkin jää osa koodeista näkemättä. Tästä voi joskus olla enemmän haittaa kuin hyötyä, jos kuvittelee tämän tiedon pohjalta ettei jostain viasta vaan ole vikakoodeja.

En sano etteikö sellainenkin laite voisi joskus olla hyödyllinen, mutta otsikon mukaisesti, ei sellaisesta todellakaan kannata maksaa sataa euroa. Kymppi lienee aika käypäinen hinta, kun kiinasta sellaisen tilaa.
Totta. Itte ennen tilaamista tarkistaisin ko. merkin foorumeilta millä vehkeillä omaan kulkineeseen pääsee kiinni. Kaverin lukijalla pääsee kyllä esim nollaamaan Volvosta SRS:n. Löyty hyvin ilmoitus edellisestä viastakin eli että aisinin S2-solenoidi ei vastaa, ja siinähän se vikakin oli.

Eräällä halppiksella sai nollattua vikakoodin kaasuläppä jumissa (jääti vissiin sen sopivalla kelillä).
 
Totta. Itte ennen tilaamista tarkistaisin ko. merkin foorumeilta millä vehkeillä omaan kulkineeseen pääsee kiinni. Kaverin lukijalla pääsee kyllä esim nollaamaan Volvosta SRS:n. Löyty hyvin ilmoitus edellisestä viastakin eli että aisinin S2-solenoidi ei vastaa, ja siinähän se vikakin oli.

Eräällä halppiksella sai nollattua vikakoodin kaasuläppä jumissa (jääti vissiin sen sopivalla kelillä).
Itse kokeilin piruuttaan tuttavalla ollutta motonetin VAG lukijaa niin ei edes moottorilta näe tietoja. Muita yksiköitä kun katsoo niin näyttää moduulin tiedot muttei mitään koodeja tai realiaika tietoja. VCDS läppärillä ja Johan maailma avartuu. Näin siis vuoden 2010 golffilla.
 
Ainakin Pösö 307 suhteen oon testannut kahtakin bluetooth lukijaa, toinen oli ELM37 ja toinen joku geneerinen eikä niistä oikein ole iloa ollut varsinkin kun ei ole kunnon softaa.

Käytössä ollut sekä androidipuhelin että windows läppäri ja ongelmia ongelmien perään.

Ylivoimaisesti paras on sen sijaan ollut Memoscan laite, joka tuli suoraan piuhalla kiinni odbd porttiin, se toimi todella hyvin, pystyi nollaamaan vikakoodit ja myös lukemaan livedataa.
 
Itse ostin ebaysta halvan "U281 VW AUDI SEAT ABS Airbag Engine Reset Code Reader CAN BUS OBD2 Scanner Tool" -lukijan jolla saanut luettuja koodeja A8 pre-faceliftistä (1994), jossa ei vielä OBD-lukijat (ELM-pohjaiset) toimi vaikka OBD-portti onkin fyysisesti. Tuolla saa tienpäällä vilkaistua kun autossa mukana mikä VCDS kanssa hieman hankalampaa. Näyttänyt ja nollannut ainakin bensapumpun hajoamisen aikana tulleen laihalle menon sekä airbag-johto ongelman. Eihän se millään korvaa VCDS läppärillä, mutta alta 13€ hintaan ihan pätevä vehje autoon jätettäväksi.
p.jpg


Tällä hetkellä siinä et hommaanko $80 OBDeleven Pro:n vaiko ostanko $99 lisenssin VCDS liteen joka toimii piraattikaapeleillakin. VCDS ilman lisenssiä kun ei kirjoittele ja esim. pitäisi 1 ja 2 servicetkin saada kirjoitettua pois uusille arvoille. Ross-Tech: VCDS: Function Table

Näyttää toi OBDeleven pelkkä laite olevan tällä hetkellä 39,99€ joka verojen ja postikulujen jälkeen 44,83€. Pron saa lisättyä joko sivuilta tai ilmeisesti myös google play:n kautta.
Tuo OBDeleven ilmeisesti todella hyvä mutta tulee äkkiä kalliiksi kun halvempi versio toimii mikromaksuilla, jokainen toiminto siis kuluttaa poletteja joita sitten pitää ostaa. Kännykkä toimivuus tosin iso plussa.

VCDS taas on parempi laajuudessa mutta moniin toimintoihin vaatii heidän orkkis kaapelin eivätkö takaa mitään toimivuutta lite versiolle. Iso miinus kaapelissa läppäri vaatimus, heilläkin tosin langaton sovitin joka toimii kännykällä.
 
Noh, sanotaanko nyt näin että wanhat vcds versiot (vag-com) saa piraattinakin toimimaan sen verran että sain ainakin 99 a6:seen koodattua uuden ecun yms kelpaamaan sille.. Aikansa joutu tosin säätämään.

Uudemmathan sitten ei pelitä ja arpapeliä se noiden piraattien kanssa aina on.
 
Itse ostin ebaysta halvan "U281 VW AUDI SEAT ABS Airbag Engine Reset Code Reader CAN BUS OBD2 Scanner Tool" -lukijan jolla saanut luettuja koodeja A8 pre-faceliftistä (1994), jossa ei vielä OBD-lukijat (ELM-pohjaiset) toimi vaikka OBD-portti onkin fyysisesti. Tuolla saa tienpäällä vilkaistua kun autossa mukana mikä VCDS kanssa hieman hankalampaa. Näyttänyt ja nollannut ainakin bensapumpun hajoamisen aikana tulleen laihalle menon sekä airbag-johto ongelman. Eihän se millään korvaa VCDS läppärillä, mutta alta 13€ hintaan ihan pätevä vehje autoon jätettäväksi.
p.jpg


Tällä hetkellä siinä et hommaanko $80 OBDeleven Pro:n vaiko ostanko $99 lisenssin VCDS liteen joka toimii piraattikaapeleillakin. VCDS ilman lisenssiä kun ei kirjoittele ja esim. pitäisi 1 ja 2 servicetkin saada kirjoitettua pois uusille arvoille. Ross-Tech: VCDS: Function Table

Näyttää toi OBDeleven pelkkä laite olevan tällä hetkellä 39,99€ joka verojen ja postikulujen jälkeen 44,83€. Pron saa lisättyä joko sivuilta tai ilmeisesti myös google play:n kautta.

OBDelevenin pelkällä laitteella on pärjännyt hyvin ainakin tähän asti, olen koodannut mm. appsien ja suoraan modulienkin kautta asetuksia Octavia3:een.

Ominaisuudet vaativat Android-softan sisäisiä creditejä, mutta niitä saa joka päivä ilmaiseksi lisää ja keräämisen voi aloittaa jo ennen palikan hankkimista.
 
Halvempi versio palikasta on ihan sama kuin pro. Pelkän palikan saat ohjelmasta päivitettyä 35.99€ hintaa proksi.
PRO pack
Tuolla on Pro:n hinta 24,99€ ja vaikka tuohon tulisi verot päälle se tekee vain 31€. Onkohan ohjelman sisällä korkeampi hinta koska google vetää välistä?
 
Tein tossa ekaa kertaa mätähommia tohon jenkkiin, mutta nyt askarruttaa yksi asia.

Vetelin pohjamaalit (happomaali), välimaalia ihan normi kilikalia valkosta liuotinpohjaista siihen päälle (ei kuulemma saanut laittaa happomaalin päälle pintamaalia), hyvin kuivuivat molemmat maalit ihan hetkessä. Tämän jälkeen kipasin värikoodilla pintamaalia, joka on vesiohenteista. Maalasin, odotin yön yli ja sitten pari kerrosta lakkaa. Muuten hyvä ja hyvältä näyttää, mutta nyt on viikko mennyt ja maali ei ole vieläkään kuivaa kunnolla? Esim. kynnellä napauttaa niin jää kuoppa. :oops:

Eli ottaako vesiliukoselta oikeasti kuinka helvetin kauan se kuivuminen kunnolla? Nythän on vähän viileämpää ja jouduin siinä 10c lämpötilassa maalailemaan, mutta avustin kuivumista hiustenkuivaajalla siihen saakka kun oli pintakuiva. Ottaako se nyt vaan vielä viikon tai pari tuolla pihalla, että kuivaa kunnolla? Vai oliko jo niin kylmä, että maali ei kuivu kunnolla / purkissa jotakin vikaa?
 
Ei se pinnassa oleva lakka vesiohenteista ole, 10 astetta riittää kyllä kuivumiseen, vaikka kaukana hyvistä olosuhteista onkin. Kai siellä on kovetin kanssa joukossa oikealla suhteella? Yleensähän nuo lakat on 2:1 ja joku ~10% ohennus.
 
En tiedä onko tuo oma bt-obd palikka (viecar 2.0) huono vai mikä, mutta omasta Toyotasta saa kyllä livedataa ulos Torquella, mutta vikakoodeja ei löydä, vaikka valo palaa mittaristossa. USB-kaapeli läppäriin ja Techstream pelaa tässä tapauksessa paljon paremmin.
 
Ei se pinnassa oleva lakka vesiohenteista ole, 10 astetta riittää kyllä kuivumiseen, vaikka kaukana hyvistä olosuhteista onkin. Kai siellä on kovetin kanssa joukossa oikealla suhteella? Yleensähän nuo lakat on 2:1 ja joku ~10% ohennus.
No tekivät tuon paukkupullon (ihan normaali spray siis) maalikaupassa värikoodin perusteella niin eikö se kovetin ole siinä valmiina sekoitettuna?

Lakka juu kestää vettä ja vissiin kuivunut ihan hyvin, tuo maali tuolla alla vaan pehmeää ja onnistuin kynnellä raapasemaan kunnon raidankin siihen maalipintaan. No onneksi homma tehdään konehuoneen puolella niin ei haittaa vaikka tuleekin pieniä naarmuja.
 
Peugeot 207 1.6 HDI koneella huohottaa melko paljon ja moottorista kuuluu sellainen tsuh tsuh -ääni. Kuulostaa siltä kuin yksi sylinteri vuotaisi ja vuotoääni tihenee kun nostaa kierroksia. Auto alkoi myös haista vanhalta traktorilta eli pakokaasun ja öljyn käryn sekoitukselta. Tehossa, käynnissä tai polttoaineen kulutuksessa en ole huomannut eroa. Mikähän voisi olla vialla?

Edit: voisi olla vuotava ruiskutussuutin eli lähtee pajalle ensi viikolla.
 
Viimeksi muokattu:
Hyvin OT vian etsintään liittyen, mutta onhan sulla mettän keskellä mökillä melkonen autokorjaamo ku työkaluluetteloa lukee.

Onhan tuota kaikkea halpispaskaromua sen verran, että helpot viat saattaa saada tuurilla kuntoon ja soveltamalla voi MacGaiveroida puuttuvia vehkeitä. Täällähän minä yleensä autoa laittelen, kun ei kiinnosta kerrostalon parkkiruudussa kuunnella neuvoja. "Elektroniikkasalkku" kulkee melkein aina mukana, kun jotain aiheesen liittyvää näpräämistä löytyy aina.
UPSi tosin puuttuu, kun vastaamisesta ei näytä tulevan mitään näiden normaalien maaseudun alle sekunnin sähkökatkosten takia.


En nyt välttämättä lukenut ihan kaikkia viestejä aiheeseen liittyen, mutta mitenkä ihan perusjutut, kuten polttoainesuodatin? Ja paljonko bensaa tankissa, ettei pääse syystä tai toisesta imaisemaan tyhjää välillä? Tai sitten tankissa olevat paskat tukkivat imua välillä? Entäs ryyppysysteemit, kun kerran käynti katoaa lämmetessä? Eli kun rikastus menee pois päältä, niin auto sammuu?

Itselle on sattunut puolavika, joka ilmeni juuri noin, että lämmetessä loppui sytytys.

Bensaletkun irrotin jo ihan tienposkessa ja hyvin ruiski bensaa, kun hetken pumppua pöristi. Hieman tosin hämäsi, kun kaikissa ohjeissa käsketään poistamaan letkuista paineet pumpun sulake irrotettuna, jottei roiski bensoja naamalle, mutta ei tuo kyllä mitään roiski vaikka on täydet paineet letkussa.
Aina on vähintään neljäsosatankki bensaa ja nyt hieman enemmän.
Paineet sain nyt jopa mitattua. Ohjearvot 36 psi ja 43 psi regun alipaineletku irrotettuna. Kompuran mittariin vertasin ja onhan tuo mittari oletettavasti ihan hehtaarilla.
Käydessään näyttää melko tasan 36 psi ja kun sammuttaa niin pumppu näköjään käy hetken ja 40 psi:hin ehtii nousta ilman alipainetta. En jaksanut repiä regun letkua irti, kun tuo näyttää aika selvästi toimivan. Kaveri käväisi vielä tänään ja käskin polkemaan 4000 rundia kaasua. Hetken aikaa aavistuksen nosti paineita ja sitten tasoittui taas ihan oikeaan arvoonsa, eli ilmeisen hyvin toimii.
Täydet paineet pysyy linjassa about tunnin ja 12 tunnin jälkeen vielä 10 psi, joten ei bensalinjakaan suuremmin fuskaa.
Tutkin mielenkiinnosta myös pumppua ohjaavan releen. Liitokset pistehitsattuja sekä käämilangat "kierreliitettyjä" tinan kera, joten ei tuo japsitekele tule pätkimään seuraavaan 20 vuoteen, jos ei jatkuvasti kaada ämpärillistä vettä auton sisälle.
Kontaktin resistanssi nollassa (No juu ei sattunut tarkempaa LCR-mittaria mukaan, mutta silti ihan riittävän tarkka mittaus.) ja hieman mustaa paskaa irtosi kontakteista kun sen puhdistin huvikseni samalla vaivalla.
Releen kannan kautta mittasin myös bensapumpun resistanssin ja ihan tehtaan ohjeiden mukainen oli.
Olen siis jo melko vakuuttunut, että pumppu ja regu toimii kuten pitääkin.

Nyt kun siinä on mittari kiinni (Halpis överipaineille tarkoitettu kiinaregu hieman väärin käytettynä. Letkut sopii suoraan nippoihin, joten kätevämpi käyttää, kuin joku perusmittari kymmenellä sovittimella.), niin samalla vaivalla vaihtaa tuon ruostuneen suodattimenkin, vaikka sillä on ajettu ehkä 20 tkm. Normaalit vaihtovälit 60 tai 90 tkm tehtaan ohjeen mukaan. Sattui olemaan takataskussa jonkun muun tilauksen yhteydessä ostettu halpispaska tuohon romuun, niin vaihdetaan nyt sekin, ettei tuo vanha keksi ruostua puhki.

Nyt kun vika sattui olemaan päällä ja sain kaverin starttailemaan autoa, niin ajoituslampun mukaan jokaiselle pytylle tulee vähintään heikkoa kipinää.
Pitää yrittää jaksaa lukea tuota manuskaa ajoneston osalta, mutten usko, että siinä kerrotaan mitä kaikkea tuo sammuttaa. Eli bensa kiertää ainakin ja kipinää ainakin yrittää iskeä. Voisi olettaa, että ajonesto katkaisee ainakin kipinän.
Yritin saada yleismittarilla edes jotain lukemaa ruiskun liittimeltä autoa startatessa vika päällä, mutta samalla sekunnilla se sitten käynnistyi kolmella pytylläkin.

Puola olisi tässä vaiheessa paras vaihtoehto, kun ehjä semmoinen on saatavilla. Ja tosiaan monesti kuulee, että puola vittuilee varsinkin kuumana. Nyt tosin vittuilee välillä myös kylmänä, mutta puola voi tehdä senkin.

Jos asentotunnistin on paskana, niin sitten menee vaikeammaksi. Toimii tuo vanha varaosaromuun vaihdettu pätkiväkin suurimman osan ajasta. Tänään viimeeksi revittelin sillä rajoittimelle ilman takapönttöä tietenkin.
En vaan tajua, että miten se voisi vikaantua siten, että antaa kipinän väärässä kohdassa vai käskeekö tuo sopivalla tavalla vikaantuessaan pelkät ruiskut pois päältä...
Ja totaalitiltissä ollessaan saattaa antaa jopa vikakoodin.

Eli tässä vaiheessa arvaus kohdistuu puolaan, joka sattuu antamaan liian heikon kipinän vian ollessa päällä.
Olisin kyllä halunnut varmistua myös siitä, että ruiskutkin roiskii vian ollessa päällä.
Startatessa ei kuule niiden nakutusta, mutta pitämällä sormea ruiskun rungossa saattaisi toiminnan tuntea. Mutta ei onnistu ilman apukättä ja vikakin pitää saada silloin päälle.
Sääennuste näyttää siltä, että huomenna pitää rakentaa pressukatos. Keulan saisi ajettua toki liiteriin tai talliin, mutta sieltä ei silloin mahdu tulemaan pois. Entiset omistajat mm. leikkasivat oven karmeihin Ladan sivupeilien mentävät kolot...
Eipähän tätä jaksa kukaan lukea edes tähän asti, mutta onhan tämä lievähkö vitutuskin johonkin purettava.
Piti yrittää nukkua yöllä tehokkaat unet, koska tänään näytti olevan ainut sateeton päivä pitkään aikaan.
Yhden aikaan yöllä heräsin vitulliseen oven rynkytykseen ja tajusin välittömästi kuka siellä taas oli.
Naapuri ajanut pihaan ympäripäissään ja tällä kertaa mukana oli joku random-mökkiläinen, jonka viiskymppisiä juhlivat.
Siinä piti sitten tunti jorista ja kätellä joku 17 kertaa ja selittää moottorin sielunelämää. "Ihan hyvinhän tuo toimii. Jospa se vika korjaantui itsekseen. Tulpat varmaan huonot. ÖRI ÖRI Toyota DX Jne."
No juuri kun sain päivällä työvaatteet niskaan ja testattua, että tuo varaosaromu on vielä hengissä, niin ilmeisesti vauhdikkaampi revittelyni kutsui heidät taas paikalle.
"Pitäisi saada kaljaa. Lähde heittämään kylälle. (Käy arkisin joka päivä kylällä, eikä voi ilmeisesti perjantaina ostaa kerrallaan kahta laatikkoa kaljaa.)
No se vitun vähäinenkin korjausfiilis meni jo siinä, joten ihan vitun sama. "Ei sitten mitään ylimääräisiä kyläkierroksia." "Ei ei. Kaupassa vaan käydään." No ensin automaatille, sitten kauppaan, sitten tankille ja toki piti vielä puita käydä hakemassa paikasta x. Ja toki piti välillä lisätä vettä myllyyn, kun syyläri kusi reiluhkosti" Näetkö nuo jäljet tuossa ojassa?" "No enpä nähnyt." "Ajoin yksi päivä kännissä auton tuohon. Onneksi naapuri tuli hinaamaan." ("Vitun hienoa hei!")
Takaisin päästyäni kaveri oli ilmestynyt pihaan. Se oli ihan sovittu homma, mutta piti senkin kanssa vielä seurustella.
Naapurissa alkoi samaan aikaan melko railakas ilotulitus. En tiedä mitä kaikkia hernepyssyjä sillä siellä on, mutta ainakin usean desin vaimentimella varustetun kolmenollakasin ja haulikon tunnistin.
En ihmettilisi yhtään vaikka siellä lojuisi tällä hetkellä raato pihassa ja toinen sankari on varmaan sammunut.
Kunhan se yöllä herää, niin varmasti tulee taas rynkyttämään ovea ja pyytää avuksi hävittämään ruumista.

Sääennusteen mukaan sataa seuraavat neljä päivää ja vähintään joka toinen päivä olen kipeänä, jolloin hommat hidastuu entisestään.
No jospa sitä taas tehdasmanuskaa opiskelisi, kun ei kiinnosta tuolla pimeässä ja kosteassa enää mitään väsätä.
Mutta mahtaa olla hieno fiilis, jos tuon paskakasan saa erittäin pienellä todennäköisyydellä taas käymään ja kukkumaan.

46701292.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Niin siis letkun kun irrotit ja pumppu pyörimään niin hetken kuluttua vasta tuli bensa? Pitäshän siellä olla koko ajan bensaa. Letku kun on irti niin heti pitäs lentää kun virrat kääntää päälle. Pumppuja on sillainkin kuollut että kuuluu surinaa mutta mitään ei tee.

Bensaletkun irrotin jo ihan tienposkessa ja hyvin ruiski bensaa, kun hetken pumppua pöristi. Hieman tosin hämäsi, kun kaikissa ohjeissa käsketään poistamaan letkuista paineet pumpun sulake irrotettuna, jottei roiski bensoja naamalle, mutta ei tuo kyllä mitään roiski vaikka on täydet paineet letkussa.
Aina on vähintään neljäsosatankki bensaa ja nyt hieman enemmän.
Paineet sain nyt jopa mitattua. Ohjearvot 36 psi ja 43 psi regun alipaineletku irrotettuna. Kompuran mittariin vertasin ja onhan tuo mittari oletettavasti ihan hehtaarilla.
Käydessään näyttää melko tasan 36 psi ja kun sammuttaa niin pumppu näköjään käy hetken ja 40 psi:hin ehtii nousta ilman alipainetta. En jaksanut repiä regun letkua irti, kun tuo näyttää aika selvästi toimivan. Kaveri käväisi vielä tänään ja käskin polkemaan 4000 rundia kaasua. Hetken aikaa aavistuksen nosti paineita ja sitten tasoittui taas ihan oikeaan arvoonsa, eli ilmeisen hyvin toimii.
Täydet paineet pysyy linjassa about tunnin ja 12 tunnin jälkeen vielä 10 psi, joten ei bensalinjakaan suuremmin fuskaa.
Tutkin mielenkiinnosta myös pumppua ohjaavan releen. Liitokset pistehitsattuja sekä käämilangat "kierreliitettyjä" tinan kera, joten ei tuo japsitekele tule pätkimään seuraavaan 20 vuoteen, jos ei jatkuvasti kaada ämpärillistä vettä auton sisälle.
Kontaktin resistanssi nollassa (No juu ei sattunut tarkempaa LCR-mittaria mukaan, mutta silti ihan riittävän tarkka mittaus.) ja hieman mustaa paskaa irtosi kontakteista kun sen puhdistin huvikseni samalla vaivalla.
Releen kannan kautta mittasin myös bensapumpun resistanssin ja ihan tehtaan ohjeiden mukainen oli.
Olen siis jo melko vakuuttunut, että pumppu ja regu toimii kuten pitääkin.

Nyt kun siinä on mittari kiinni (Halpis överipaineille tarkoitettu kiinaregu hieman väärin käytettynä. Letkut sopii suoraan nippoihin, joten kätevämpi käyttää, kuin joku perusmittari kymmenellä sovittimella.), niin samalla vaivalla vaihtaa tuon ruostuneen suodattimenkin, vaikka sillä on ajettu ehkä 20 tkm. Normaalit vaihtovälit 60 tai 90 tkm tehtaan ohjeen mukaan. Sattui olemaan takataskussa jonkun muun tilauksen yhteydessä ostettu halpispaska tuohon romuun, niin vaihdetaan nyt sekin, ettei tuo vanha keksi ruostua puhki.

Nyt kun vika sattui olemaan päällä ja sain kaverin starttailemaan autoa, niin ajoituslampun mukaan jokaiselle pytylle tulee vähintään heikkoa kipinää.
Pitää yrittää jaksaa lukea tuota manuskaa ajoneston osalta, mutten usko, että siinä kerrotaan mitä kaikkea tuo sammuttaa. Eli bensa kiertää ainakin ja kipinää ainakin yrittää iskeä. Voisi olettaa, että ajonesto katkaisee ainakin kipinän.
Yritin saada yleismittarilla edes jotain lukemaa ruiskun liittimeltä autoa startatessa vika päällä, mutta samalla sekunnilla se sitten käynnistyi kolmella pytylläkin.

Puola olisi tässä vaiheessa paras vaihtoehto, kun ehjä semmoinen on saatavilla. Ja tosiaan monesti kuulee, että puola vittuilee varsinkin kuumana. Nyt tosin vittuilee välillä myös kylmänä, mutta puola voi tehdä senkin.

Jos asentotunnistin on paskana, niin sitten menee vaikeammaksi. Toimii tuo vanha varaosaromuun vaihdettu pätkiväkin suurimman osan ajasta. Tänään viimeeksi revittelin sillä rajoittimelle ilman takapönttöä tietenkin.
En vaan tajua, että miten se voisi vikaantua siten, että antaa kipinän väärässä kohdassa vai käskeekö tuo sopivalla tavalla vikaantuessaan pelkät ruiskut pois päältä...
Ja totaalitiltissä ollessaan saattaa antaa jopa vikakoodin.

Eli tässä vaiheessa arvaus kohdistuu puolaan, joka sattuu antamaan liian heikon kipinän vian ollessa päällä.
Olisin kyllä halunnut varmistua myös siitä, että ruiskutkin roiskii vian ollessa päällä.
Startatessa ei kuule niiden nakutusta, mutta pitämällä sormea ruiskun rungossa saattaisi toiminnan tuntea. Mutta ei onnistu ilman apukättä ja vikakin pitää saada silloin päälle.
Sääennuste näyttää siltä, että huomenna pitää rakentaa pressukatos. Keulan saisi ajettua toki liiteriin tai talliin, mutta sieltä ei silloin mahdu tulemaan pois. Entiset omistajat mm. leikkasivat oven karmeihin Ladan sivupeilien mentävät kolot...
Eipähän tätä jaksa kukaan lukea edes tähän asti, mutta onhan tämä lievähkö vitutuskin johonkin purettava.
Piti yrittää nukkua yöllä tehokkaat unet, koska tänään näytti olevan ainut sateeton päivä pitkään aikaan.
Yhden aikaan yöllä heräsin vitulliseen oven rynkytykseen ja tajusin välittömästi kuka siellä taas oli.
Naapuri ajanut pihaan ympäripäissään ja tällä kertaa mukana oli joku random-mökkiläinen, jonka viiskymppisiä juhlivat.
Siinä piti sitten tunti jorista ja kätellä joku 17 kertaa ja selittää moottorin sielunelämää. "Ihan hyvinhän tuo toimii. Jospa se vika korjaantui itsekseen. Tulpat varmaan huonot. ÖRI ÖRI Toyota DX Jne."
No juuri kun sain päivällä työvaatteet niskaan ja testattua, että tuo varaosaromu on vielä hengissä, niin ilmeisesti vauhdikkaampi revittelyni kutsui heidät taas paikalle.
"Pitäisi saada kaljaa. Lähde heittämään kylälle. (Käy arkisin joka päivä kylällä, eikä voi ilmeisesti perjantaina ostaa kerrallaan kahta laatikkoa kaljaa.)
No se vitun vähäinenkin korjausfiilis meni jo siinä, joten ihan vitun sama. "Ei sitten mitään ylimääräisiä kyläkierroksia." "Ei ei. Kaupassa vaan käydään." No ensin automaatille, sitten kauppaan, sitten tankille ja toki piti vielä puita käydä hakemassa paikasta x. Ja toki piti välillä lisätä vettä myllyyn, kun syyläri kusi reiluhkosti" Näetkö nuo jäljet tuossa ojassa?" "No enpä nähnyt." "Ajoin yksi päivä kännissä auton tuohon. Onneksi naapuri tuli hinaamaan." ("Vitun hienoa hei!")
Takaisin päästyäni kaveri oli ilmestynyt pihaan. Se oli ihan sovittu homma, mutta piti senkin kanssa vielä seurustella.
Sääennusteen mukaan sataa seuraavat neljä päivää ja vähintään joka toinen päivä olen kipeänä, jolloin hommat hidastuu entisestään.
No jospa sitä taas tehdasmanuskaa opiskelisi, kun ei kiinnosta tuolla pimeässä ja kosteassa enää mitään väsätä.
Mutta mahtaa olla hieno fiilis, jos tuon paskakasan saa erittäin pienellä todennäköisyydellä taas käymään ja kukkumaan.

46701292.jpg
 
Niin siis letkun kun irrotit ja pumppu pyörimään niin hetken kuluttua vasta tuli bensa? Pitäshän siellä olla koko ajan bensaa. Letku kun on irti niin heti pitäs lentää kun virrat kääntää päälle. Pumppuja on sillainkin kuollut että kuuluu surinaa mutta mitään ei tee.

Juu hieman ympäripyöreästi kirjoittelin.
Oli siellä letkun täydeltä bensaa ja lotina alkoi kuulumaan heti kun virrat laittoi päälle.
Mutta mielestäni tuon pumpun jo tomivaksi testasin. Paineet eivät kyykkää, kun vika iskee päälle. Ainakaan sinä yhtenä kertana kun se sattui sammumaan ja ehdin nopeasti mittaria vilkaisemaan. Ja vian ollessa päällä paineet koko ajan normaalit starttia pyörittäessä. Ja sammuu yleensä aika äkäisesti. Hieman ennen sitä jättää jokusen kerran sytyttämättä random-pyttyä korvamittarilla mitattuna. Ja usein tekee sitä, että lämpimänä pelkkä kaasupolkimen hipaisu riittää sammuttamaan myllyn. En nyt jaksa muistella, miten tuo kipinä käyttäytyy eri lämpötiloissa ja paineissa, mutta vaikuttaa vahvasti heikolta kipinältä.
 
Viimeksi muokattu:
Juu hieman ympäripyöreästi kirjoittelin.
Oli siellä letkun täydeltä bensaa ja lotina alkoi kuulumaan heti kun virrat laittoi päälle.
Mutta mielestäni tuon pumpun jo tomivaksi testasin. Paineet eivät kyykkää, kun vika iskee päälle. Ainakaan sinä yhtenä kertana kun se sattui sammumaan ja ehdin nopeasti mittaria vilkaisemaan. Ja vian ollessa päällä paineet koko ajan normaalit starttia pyörittäessä. Ja sammuu yleensä aika äkäisesti. Hieman ennen sitä jättää jokusen kerran sytyttämättä random-pyttyä korvamittarilla mitattuna. Ja usein tekee sitä, että lämpimänä pelkkä kaasupolkimen hipaisu riittää sammuttamaan myllyn. En nyt jaksa muistella, miten tuo kipinä käyttäytyy eri lämpötiloissa ja paineissa, mutta vaikuttaa vahvasti heikolta kipinältä.
Sen verran vielä takertuisin pensapumppuun ja suodattimeen, että eihän se ole se paine mikä ratkaiseen, vaan tuotto. Vaikka suodin olisi tukossa, niin paine voi olla ok ilman suurta tuottoa. Mutta kun annat koneelle jenkaa ja kuormitusta, niin paine notkahtaa tuottotarpeen lisääntyessä. Että vaikka oireet viittaavat heikkoon kipinään, niin voi se vika vielä silti olla bensapuolellakkin.
 
Onhan tuota kaikkea halpispaskaromua sen verran, että helpot viat saattaa saada tuurilla kuntoon ja soveltamalla voi MacGaiveroida puuttuvia vehkeitä. Täällähän minä yleensä autoa laittelen, kun ei kiinnosta kerrostalon parkkiruudussa kuunnella neuvoja. "Elektroniikkasalkku" kulkee melkein aina mukana, kun jotain aiheesen liittyvää näpräämistä löytyy aina.
UPSi tosin puuttuu, kun vastaamisesta ei näytä tulevan mitään näiden normaalien maaseudun alle sekunnin sähkökatkosten takia.




Bensaletkun irrotin jo ihan tienposkessa ja hyvin ruiski bensaa, kun hetken pumppua pöristi. Hieman tosin hämäsi, kun kaikissa ohjeissa käsketään poistamaan letkuista paineet pumpun sulake irrotettuna, jottei roiski bensoja naamalle, mutta ei tuo kyllä mitään roiski vaikka on täydet paineet letkussa.
Aina on vähintään neljäsosatankki bensaa ja nyt hieman enemmän.
Paineet sain nyt jopa mitattua. Ohjearvot 36 psi ja 43 psi regun alipaineletku irrotettuna. Kompuran mittariin vertasin ja onhan tuo mittari oletettavasti ihan hehtaarilla.
Käydessään näyttää melko tasan 36 psi ja kun sammuttaa niin pumppu näköjään käy hetken ja 40 psi:hin ehtii nousta ilman alipainetta. En jaksanut repiä regun letkua irti, kun tuo näyttää aika selvästi toimivan. Kaveri käväisi vielä tänään ja käskin polkemaan 4000 rundia kaasua. Hetken aikaa aavistuksen nosti paineita ja sitten tasoittui taas ihan oikeaan arvoonsa, eli ilmeisen hyvin toimii.
Täydet paineet pysyy linjassa about tunnin ja 12 tunnin jälkeen vielä 10 psi, joten ei bensalinjakaan suuremmin fuskaa.
Tutkin mielenkiinnosta myös pumppua ohjaavan releen. Liitokset pistehitsattuja sekä käämilangat "kierreliitettyjä" tinan kera, joten ei tuo japsitekele tule pätkimään seuraavaan 20 vuoteen, jos ei jatkuvasti kaada ämpärillistä vettä auton sisälle.
Kontaktin resistanssi nollassa (No juu ei sattunut tarkempaa LCR-mittaria mukaan, mutta silti ihan riittävän tarkka mittaus.) ja hieman mustaa paskaa irtosi kontakteista kun sen puhdistin huvikseni samalla vaivalla.
Releen kannan kautta mittasin myös bensapumpun resistanssin ja ihan tehtaan ohjeiden mukainen oli.
Olen siis jo melko vakuuttunut, että pumppu ja regu toimii kuten pitääkin.

Nyt kun siinä on mittari kiinni (Halpis överipaineille tarkoitettu kiinaregu hieman väärin käytettynä. Letkut sopii suoraan nippoihin, joten kätevämpi käyttää, kuin joku perusmittari kymmenellä sovittimella.), niin samalla vaivalla vaihtaa tuon ruostuneen suodattimenkin, vaikka sillä on ajettu ehkä 20 tkm. Normaalit vaihtovälit 60 tai 90 tkm tehtaan ohjeen mukaan. Sattui olemaan takataskussa jonkun muun tilauksen yhteydessä ostettu halpispaska tuohon romuun, niin vaihdetaan nyt sekin, ettei tuo vanha keksi ruostua puhki.

Nyt kun vika sattui olemaan päällä ja sain kaverin starttailemaan autoa, niin ajoituslampun mukaan jokaiselle pytylle tulee vähintään heikkoa kipinää.
Pitää yrittää jaksaa lukea tuota manuskaa ajoneston osalta, mutten usko, että siinä kerrotaan mitä kaikkea tuo sammuttaa. Eli bensa kiertää ainakin ja kipinää ainakin yrittää iskeä. Voisi olettaa, että ajonesto katkaisee ainakin kipinän.
Yritin saada yleismittarilla edes jotain lukemaa ruiskun liittimeltä autoa startatessa vika päällä, mutta samalla sekunnilla se sitten käynnistyi kolmella pytylläkin.

Puola olisi tässä vaiheessa paras vaihtoehto, kun ehjä semmoinen on saatavilla. Ja tosiaan monesti kuulee, että puola vittuilee varsinkin kuumana. Nyt tosin vittuilee välillä myös kylmänä, mutta puola voi tehdä senkin.

Jos asentotunnistin on paskana, niin sitten menee vaikeammaksi. Toimii tuo vanha varaosaromuun vaihdettu pätkiväkin suurimman osan ajasta. Tänään viimeeksi revittelin sillä rajoittimelle ilman takapönttöä tietenkin.
En vaan tajua, että miten se voisi vikaantua siten, että antaa kipinän väärässä kohdassa vai käskeekö tuo sopivalla tavalla vikaantuessaan pelkät ruiskut pois päältä...
Ja totaalitiltissä ollessaan saattaa antaa jopa vikakoodin.

Eli tässä vaiheessa arvaus kohdistuu puolaan, joka sattuu antamaan liian heikon kipinän vian ollessa päällä.
Olisin kyllä halunnut varmistua myös siitä, että ruiskutkin roiskii vian ollessa päällä.
Startatessa ei kuule niiden nakutusta, mutta pitämällä sormea ruiskun rungossa saattaisi toiminnan tuntea. Mutta ei onnistu ilman apukättä ja vikakin pitää saada silloin päälle.
Sääennuste näyttää siltä, että huomenna pitää rakentaa pressukatos. Keulan saisi ajettua toki liiteriin tai talliin, mutta sieltä ei silloin mahdu tulemaan pois. Entiset omistajat mm. leikkasivat oven karmeihin Ladan sivupeilien mentävät kolot...
Eipähän tätä jaksa kukaan lukea edes tähän asti, mutta onhan tämä lievähkö vitutuskin johonkin purettava.
Piti yrittää nukkua yöllä tehokkaat unet, koska tänään näytti olevan ainut sateeton päivä pitkään aikaan.
Yhden aikaan yöllä heräsin vitulliseen oven rynkytykseen ja tajusin välittömästi kuka siellä taas oli.
Naapuri ajanut pihaan ympäripäissään ja tällä kertaa mukana oli joku random-mökkiläinen, jonka viiskymppisiä juhlivat.
Siinä piti sitten tunti jorista ja kätellä joku 17 kertaa ja selittää moottorin sielunelämää. "Ihan hyvinhän tuo toimii. Jospa se vika korjaantui itsekseen. Tulpat varmaan huonot. ÖRI ÖRI Toyota DX Jne."
No juuri kun sain päivällä työvaatteet niskaan ja testattua, että tuo varaosaromu on vielä hengissä, niin ilmeisesti vauhdikkaampi revittelyni kutsui heidät taas paikalle.
"Pitäisi saada kaljaa. Lähde heittämään kylälle. (Käy arkisin joka päivä kylällä, eikä voi ilmeisesti perjantaina ostaa kerrallaan kahta laatikkoa kaljaa.)
No se vitun vähäinenkin korjausfiilis meni jo siinä, joten ihan vitun sama. "Ei sitten mitään ylimääräisiä kyläkierroksia." "Ei ei. Kaupassa vaan käydään." No ensin automaatille, sitten kauppaan, sitten tankille ja toki piti vielä puita käydä hakemassa paikasta x. Ja toki piti välillä lisätä vettä myllyyn, kun syyläri kusi reiluhkosti" Näetkö nuo jäljet tuossa ojassa?" "No enpä nähnyt." "Ajoin yksi päivä kännissä auton tuohon. Onneksi naapuri tuli hinaamaan." ("Vitun hienoa hei!")
Takaisin päästyäni kaveri oli ilmestynyt pihaan. Se oli ihan sovittu homma, mutta piti senkin kanssa vielä seurustella.
Naapurissa alkoi samaan aikaan melko railakas ilotulitus. En tiedä mitä kaikkia hernepyssyjä sillä siellä on, mutta ainakin usean desin vaimentimella varustetun kolmenollakasin ja haulikon tunnistin.
En ihmettilisi yhtään vaikka siellä lojuisi tällä hetkellä raato pihassa ja toinen sankari on varmaan sammunut.
Kunhan se yöllä herää, niin varmasti tulee taas rynkyttämään ovea ja pyytää avuksi hävittämään ruumista.

Sääennusteen mukaan sataa seuraavat neljä päivää ja vähintään joka toinen päivä olen kipeänä, jolloin hommat hidastuu entisestään.
No jospa sitä taas tehdasmanuskaa opiskelisi, kun ei kiinnosta tuolla pimeässä ja kosteassa enää mitään väsätä.
Mutta mahtaa olla hieno fiilis, jos tuon paskakasan saa erittäin pienellä todennäköisyydellä taas käymään ja kukkumaan.

46701292.jpg
Hohhoijaa. Niin se vaan syksy puskee päälle.

En tiedä alkuperäistä ongelmaasi, mutta ilmeisesti kärryssä on joku käyntihäikkä/ei käy.

Itellä tossa corsicassa alkoi ampua putkeen, muutaman tunnin kun riehui lampun kanssa niin selvisi, että joku sylkkä ei saanut kunnolla kipunaa. Se siis pätki. Ja mielenkiintoista on se, että tiputtelee aina yhtä pyttyä, ja se on joka kerta melkein eri pönttö. Sen totesin tulppia nyppimällä. Ja siksi menikin aikansa ja vitutus maksimoituo kun kaikki pytyt olevinaan sai kipinää, kunnes satuin unohtamaan kipunalampun paikalleen ja tutkin ihan muita asioita ja huomasin pätkytyksen.

Alkukesällä toi alkoi, vika lähti kokonaan pois kun auto oli päivittäis ajossa, mutta kun satoi/seisoi muutaman pvän niin johan ampui taas niin että raikaa.

Maanantaina marssin liikkeeseen hakemaan käytetyn sytkämoduuli puolapaketin. Mulla siis lienee vika moduulissa kun vika muuttaa pytystä toiseen ajoittain. Ja joskus poistuu.

Eli puolan rinnalla kantsii varmaan tutkia se sytkämoduulikin, jos se kakoo?

Ja älä ammu jos nyt en huomannut jotakin yksiselitteistä tuossa romaanissasi, en jaksa luurilla kelailla edellisille sivuille.:smoke:
 
Sen verran vielä takertuisin pensapumppuun ja suodattimeen, että eihän se ole se paine mikä ratkaiseen, vaan tuotto. Vaikka suodin olisi tukossa, niin paine voi olla ok ilman suurta tuottoa. Mutta kun annat koneelle jenkaa ja kuormitusta, niin paine notkahtaa tuottotarpeen lisääntyessä. Että vaikka oireet viittaavat heikkoon kipinään, niin voi se vika vielä silti olla bensapuolellakkin.

Juu no suodattimen vaihdan joka tapauksessa kun noita letkuja piti irroitella mittarin takia. Tuota kuormituksen testaamista mietin toki itsekin, mutta ei taida olla niin pitkää pätkää letkua, että saisin mittarin teipattua tuulilasiin, jotta voisi kyylätä paineita ajaessa.
Nyt kun tarkemmin muistelen, niin kyllä se kaveri viiteen tonniin huudatti ja paine pysyi kohdillaan. Olisi voinut toki laittaa kaikki sähköhärpäkkeet täysille, muttei tullut juuri silloin mieleen. Eihän tuosta tule paskaakaan kuormaa, mutta voisi päätellä, että jaksaisi käydä edes tyhjäkäyntiä. Ja sitäkään se ei jaksa kun vika pamahtaa päälle.
Olisihan tuo bensapuolen vika toki paljon mieluisampi korjata varsinkin pelkällä suodattimen vaihdolla, mutta veikkaan kyllä edelleen tuota kipinää.
Miksei se sitten suostu edes hörähtämään startatessa, kun vika on päällä, vaikka tukki on täynnä bensaa ja paineet ei notkahda mittarin mukaan?

Varaosa saniainenkin starttasi ihan nätisti ja kävi sammumatta vaikka bensaletkusta kusi kaarella bensaa. Ja identtinen tekniikka siinäkin bensalinjan osalta.
 
Juu no suodattimen vaihdan joka tapauksessa kun noita letkuja piti irroitella mittarin takia. Tuota kuormituksen testaamista mietin toki itsekin, mutta ei taida olla niin pitkää pätkää letkua, että saisin mittarin teipattua tuulilasiin, jotta voisi kyylätä paineita ajaessa.
Nyt kun tarkemmin muistelen, niin kyllä se kaveri viiteen tonniin huudatti ja paine pysyi kohdillaan. Olisi voinut toki laittaa kaikki sähköhärpäkkeet täysille, muttei tullut juuri silloin mieleen. Eihän tuosta tule paskaakaan kuormaa, mutta voisi päätellä, että jaksaisi käydä edes tyhjäkäyntiä. Ja sitäkään se ei jaksa kun vika pamahtaa päälle.
Olisihan tuo bensapuolen vika toki paljon mieluisampi korjata varsinkin pelkällä suodattimen vaihdolla, mutta veikkaan kyllä edelleen tuota kipinää.
Miksei se sitten suostu edes hörähtämään startatessa, kun vika on päällä, vaikka tukki on täynnä bensaa ja paineet ei notkahda mittarin mukaan?
Kokeile puolan vaihtoa, eikö se sulla ollutkin jo listalla? Itselläni oli vähän vastaava vika Saabissa. Bensaa tuli ja kipinä löytyi. Vaihdoin bensapumppua, suodatinta, tulppia. Ongelma oli liian heikossa kipinässä.
Jos suuttimien ohjauksen haluat testata niin ledi on siihen hyvä. Se ehtii reagoida ja välkähdyksen erottaa.
 
Kokeile puolan vaihtoa, eikö se sulla ollutkin jo listalla? Itselläni oli vähän vastaava vika Saabissa. Bensaa tuli ja kipinä löytyi. Vaihdoin bensapumppua, suodatinta, tulppia. Ongelma oli liian heikossa kipinässä.
Jos suuttimien ohjauksen haluat testata niin ledi on siihen hyvä. Se ehtii reagoida ja välkähdyksen erottaa.

Juu olisin vaihtanut sen jo 10 kertaa ilman ylimääräisiä häiriötekijöitä. Helppo homma, mutta olen kyllästynyt tuon jakajan purkamiseen. Kerran piti vaihtaa stefa ja kerran piti vaihtaa asentotunnistin ristiin toisen romun kanssa ja saatoin ennen sitä vaihtaa puolatkin ristiin.

Ledi ei tullutkaan vielä mieleeni vaikka tuossa kahden metrin päässä lojuu 12 voltin ledi, eli etuvastuskin on jo valmiiksi sisäänrakennettu. Johtoa pitäisi toki kolvata hieman lisää, mutta se on siistiä sisähommaa.
Mutta jospa vaan vaihtaisi ensin sen puolan. Tai no ensin on rakennettava se pressukatos. Pitää käydä pistämässä heti aamusta parit lepät nurin, etten vaan innostu hitsailemaan kahta päivää jotain vitun huvimajaa.
 
Tulipas vaihdettua Citroen C4 120VTI picassoon vesi pumppu kun vuosi nestettä juurikin pumpun kohilta.
Hitto tossa pumpussa mitään vikaa ollukkaan kun joku edellinen säätäjä oli hajottanut pumpun ja termarin välissä olevan putken ja en ensin tuota huomannut kun ei pumpun vaihossa tuohon tarvitse tuossa koskea.
Putkesta puuttui pumpun päästä palanen ja o-rengas oli kappaleina kun sen otin irti ja sieltä sitten se oikeesti vuoti :rage:
Noh nyt on uus pumppu ja tuo putki vaihettu kelpaa taas ajella vähän aikaa :)
 
Juu olisin vaihtanut sen jo 10 kertaa ilman ylimääräisiä häiriötekijöitä. Helppo homma, mutta olen kyllästynyt tuon jakajan purkamiseen. Kerran piti vaihtaa stefa ja kerran piti vaihtaa asentotunnistin ristiin toisen romun kanssa ja saatoin ennen sitä vaihtaa puolatkin ristiin.

Ledi ei tullutkaan vielä mieleeni vaikka tuossa kahden metrin päässä lojuu 12 voltin ledi, eli etuvastuskin on jo valmiiksi sisäänrakennettu. Johtoa pitäisi toki kolvata hieman lisää, mutta se on siistiä sisähommaa.
Mutta jospa vaan vaihtaisi ensin sen puolan. Tai no ensin on rakennettava se pressukatos. Pitää käydä pistämässä heti aamusta parit lepät nurin, etten vaan innostu hitsailemaan kahta päivää jotain vitun huvimajaa.

Noista käyntivioista tuli mieleeni oma vanha VR6-golffini (-95). Ajoittaisen n. 4-5 sylinterillä käymisen vuoksi vein paikalliseen autosähköliikkeeseen tutkittavaksi. 400€ laskua ja korjattuina vikoina: alipainevuoto korjattu sekä kampiakselin asennontunnistimen maapiuhan hapettuma korjattu. Auto toimi hetken hyvin (ehkä päivän tms.) ja sen jälkeen alkuperäinen vajaalla käyminen palautui. Auto jäi sittemmin seisomaan ja siirtyi sen jälkeen veljelleni. Isäni sitten lähti kans tutkimaan ku piti broidille biili saada ajoon, ja kippaskappas, yks kolmesta puolesta antoi eri vastuksen kuin kaksi muuta, joten eikun uusi puolapaketti kehiin ja on siitä lähtien pelittänyt. Meni kyllä luotto em. autosähköliikkeeseen joka maineensa puolesta on kyllä paras mikä tässä tuppukylässä on...:dead:
 
@Nervous lämpöanturi tekee ainakin patonkimaan vehkeissä vaikka mitä jännää vikaantuessaan. En tiedä miten japseissa, mutta helppohan tuo on tarkastaa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 593
Viestejä
4 501 530
Jäsenet
74 232
Uusin jäsen
asic

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom