Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

On silläkin painoa kun todennäköisesti riittäisi siihen 2mm peltiin parin sentin välyksellä öljypohjan ympärille taivutettu lattarauta jakamaan iskun isolle alueelle peltiä.

Kuulostaa muutenkin siltä että seuraavaksi on joku tukivarsi, vaihteisto, polttoaineputki, käsijarruvaijerit tms. revittynä irti kun luotetaan öljypohjan kestävän. Mut kukin tavallaan.
Ainahan se sulake johonkin siirtyy.

Vanhalla audilla kesti vain ajella kiville niit että peruutuspeilistä näki tiellä kipinöitä. Moottori oli niin paljon ylempänä että just apurunko ja tukivarret otti runtua eikä mikään merkittävä osa :D Aina joskus katsastusmies jaksoi ihmetellä hieman kärsineitä osia mutta ei siitä koskaan mitään muuta ongelmaa tullut.

Se ilkein skenario mitä vastaan haluan semmosen pohjapanssarin että kuskilta katkeaa selkäranka ennenkuin öljypohja särkyy on juuri notkin pohjalla oleva kivenmurikka johon ajaa 100km/h. Tuossa golffissa on niin naurettava etäisyys öljypohjan takanurkasta maahan että sitä on vaikea uskoa. Niin vaikea että ruuvasin tänään öljypohjan numero kolme kiinni. Eka meni kaupungin hidastetöyssyyn samana päivänä kun auton osti, toka kuvan kaltaisesti metsätiellä ja kolmas varovasti ajaessa metsätiellä.
 
Ainahan se sulake johonkin siirtyy.

Vanhalla audilla kesti vain ajella kiville niit että peruutuspeilistä näki tiellä kipinöitä. Moottori oli niin paljon ylempänä että just apurunko ja tukivarret otti runtua eikä mikään merkittävä osa :D Aina joskus katsastusmies jaksoi ihmetellä hieman kärsineitä osia mutta ei siitä koskaan mitään muuta ongelmaa tullut.

Se ilkein skenario mitä vastaan haluan semmosen pohjapanssarin että kuskilta katkeaa selkäranka ennenkuin öljypohja särkyy on juuri notkin pohjalla oleva kivenmurikka johon ajaa 100km/h. Tuossa golffissa on niin naurettava etäisyys öljypohjan takanurkasta maahan että sitä on vaikea uskoa. Niin vaikea että ruuvasin tänään öljypohjan numero kolme kiinni. Eka meni kaupungin hidastetöyssyyn samana päivänä kun auton osti, toka kuvan kaltaisesti metsätiellä ja kolmas varovasti ajaessa metsätiellä.
Itse varmaan vaihtaisin ennemmin autoa, kuin jatkaisin teiden öljyämistä. ;)
 
Itse varmaan vaihtaisin ennemmin autoa, kuin jatkaisin teiden öljyämistä. ;)
Käynyt mielessä sekin mutta yhtään maastoautomaisempi ratkaisu tekisi aika hallaa muille käyttökuluille. Tommonen iän vanha TDI kun on polttoaine- ja muilta kuluiltaan tooodella edullinen kun ajaa yli 30k vuodessa.
 
aika hurjat o suunnitelmat...mulla on Toyotan rj:ssä n.120x90 senttinen pohjalevy mitä on vahvistettu keskeltä lattaraudalla...ja kestää auton painon kun kelluu kovien päällä.
 
aika hurjat o suunnitelmat...mulla on Toyotan rj:ssä n.120x90 senttinen pohjalevy mitä on vahvistettu keskeltä lattaraudalla...ja kestää auton painon kun kelluu kovien päällä.
Tottakai se kestää rivoituksen kanssa mutta kuten yritin jo monta kertaa ilmaista niin juuri siinä mihin tuo pohjalevy kaipaisi eniten jäykkäriä ei ole yhtään ylimääräistä tilaa. Sentinkin uhraaminen panssarille harmittaa jo.
 
jos sinne mahtuu 2mm levy niin mahtuu sisäpuolelle parin millin lattarauta? Ei niitten vahvikkeitten tartte olla mitään tuuman upalkkia...
 
Se ilkein skenario mitä vastaan haluan semmosen pohjapanssarin että kuskilta katkeaa selkäranka ennenkuin öljypohja särkyy on juuri notkin pohjalla oleva kivenmurikka johon ajaa 100km/h. Tuossa golffissa on niin naurettava etäisyys öljypohjan takanurkasta maahan että sitä on vaikea uskoa. Niin vaikea että ruuvasin tänään öljypohjan numero kolme kiinni. Eka meni kaupungin hidastetöyssyyn samana päivänä kun auton osti, toka kuvan kaltaisesti metsätiellä ja kolmas varovasti ajaessa metsätiellä.

Siis sulla on Golf IV paku dsl mitä nyt muistan ja katselin. Nyt olis jo kuvan paikka että minkälainen bilikka on kyseessä, käyttö ilmeisen rankkaa, että mitäs hittoa:eek::D
 
lue toi lyhyt ketju:
.:V A R I A N T C L U B . F I:. • katso viestiketjua - pronty:n 3BG peruspassatti
noita fixusen pohjalevyjä on vieläkin liikkeessä.Eli ei tule paljoa alemmas ja triidn kaverilla vielä perufarkussa korotuspalat...on se kumma jos ei henkilöautolle riitä....jos ei niin vaihda maasturiin:cigar:

Ps. strut spacereitä saa ebaystä mk4 golffiin 25-40€ korottaa sen 20-40mm sarjasta riippuen, ei tratte edes jousia/iskareita vaihtaa, riittää vaan nuo spacerit väliin esim:
Front strut spacers 20mm for Volkswagen BORA, GOLF 3, GOLF 4, JETTA PASSAT POLO | eBay

Front strut spacers 40mm for Volkswagen CADDY, EOS, GOLF 5/6, JETTA, PASSAT POLO | eBay
 
Viimeksi muokattu:
Jep, melko huonoja teitä joutunet ajamaan kun joka toisessa amisgolffissakin on jouset pätkitty eikä silti kuulu paljoa öljypohjia menevän :D
 
Ja muodonmuutos ei käy päinsä jos pohjapanssarin mitoittaa niin että öljypohja ei juuri ja juuri osu pohjapanssariin moottorin ja vaihteiston tukikumien liikkeiden sallimissa rajoissa.

Onko tämä turhan vaativa suunnittelukriteeri? Oleellista kai on se, että kivi ei pääse sipaisemaan öljypohjasta palasta mukaansa, ja siihen saattaa joissakin rajoissa riittää se, että öljypohjan ja kiven välissä olisi kerros sitkeää teräslevyä. Antaa siis koneen ja öljypohjan vähän kolista panssariin, kunhan öljypohjan ja panssarin välinen kontakti jakaa voimat laajalle.
 
Jos öljypohjia hajoo tohon tahtiin niin kannattaisko miettiä niitä ajotapoja? :D

Missäs oikein ajelet?
 
Onko tämä turhan vaativa suunnittelukriteeri? Oleellista kai on se, että kivi ei pääse sipaisemaan öljypohjasta palasta mukaansa, ja siihen saattaa joissakin rajoissa riittää se, että öljypohjan ja kiven välissä olisi kerros sitkeää teräslevyä. Antaa siis koneen ja öljypohjan vähän kolista panssariin, kunhan öljypohjan ja panssarin välinen kontakti jakaa voimat laajalle.

Niinhän se todennäköisesti menee oikeasti mutta toisessa vaakakupissa on aina se että en ajatellut joutua enää koskaan ropaamaan tuolla auton alla ja kun teräs on halpaa.. :)

Jos öljypohjia hajoo tohon tahtiin niin kannattaisko miettiä niitä ajotapoja? :D

Missäs oikein ajelet?

Metsäteillä tulee ajeltua varmasti normaali autoilijaa huomattavasti enemmän kun on paljon metsään vieviä harrasteita. Ja ajotavat on juurtuneet takaraivoon siltä ajalta kun ajeli 90 luvun alun audilla joka oli sekä korkeampi että lujempi auto :D
 
Niinhän se todennäköisesti menee oikeasti mutta toisessa vaakakupissa on aina se että en ajatellut joutua enää koskaan ropaamaan tuolla auton alla ja kun teräs on halpaa.. :)

Kompataan tätä, tänään pitäisi tulla vähän terästä pihalle, 8mm vahva hx400 esim. 1,11m x 20cm soiro maksoi jopati 27€ joten aika halvalla tekee pohjapanssaria esim. 5 millisestä hardoxista :tup:
 
Citroenin hydraulijousitus päätti eilen että kilometrit on täynnä tältä erää, en jaksa vaivautua edes tutkimaan missä vika kun maksoin autosta 100€ ja ajellut sillä jo vuoden :D takapää toimii normaalisti mutta etuosa ei jää ajoasentoon. Pitää ajaa se huomenna paaliin.
 
Citroenin hydraulijousitus päätti eilen että kilometrit on täynnä tältä erää, en jaksa vaivautua edes tutkimaan missä vika kun maksoin autosta 100€ ja ajellut sillä jo vuoden :D takapää toimii normaalisti mutta etuosa ei jää ajoasentoon. Pitää ajaa se huomenna paaliin.
Laita annetaan ilmoitus vaikka citröen foorumille. Saa siitä joku harrastaja osia vielä ;)
 
Laita annetaan ilmoitus vaikka citröen foorumille. Saa siitä joku harrastaja osia vielä ;)

Olishan se tietty yks vaihtoehto eikä lainaan huono. Takakontissa olis uudet jarrupalatkin odottamassa asennusta kun en niitä ehtinyt "kiireiltä" laittamaan paikalleen. Tuli äsken uusi autokin ostettua puhelimitse, tietysti koeajamatta ja näkemättä :) pitää vaan ehdottomasti päästä viikonlopuksi mökille niin ei tässä ehdi turhia odottamaan!
 
Kannattaa tuommoiset vanhat autot aina ensin käyttää obd-tarkistuksessa ja päästömittauksessa niin ei tule yllätyksiä ja lisäkuluja. Kaikkea sitä sattuu, mielenkiintoista kuulla kummassa tosiaan vika, autossa vai konttorissa.
 
Joissain meseissä on obd-portille oma sulakkeensa, sen voisi tarkistaa.
 
Käynyt kyllä itselläkin mielessä aina talvisin jos tekisi suojan 2-3mm pellistä moottorin alle puskurista ~tulipeltiin saakka. Nopeuttaisiko tuo sitten moottorin lämpenemistä taikka pitäisi pidempään lämpimänä

Edit: tuli mieleeni näky jonka näin 3 vuotta sitten. Edesmenneen ystäväni Audi 100 oli selittämättömästi syistä joutunut tilanteeseen jossa noin suunnilleen moottorin alla oli oikein jumalattoman suuri ~85cm halkaisijaltaan oleva kivi. Eturenkaat ilmassa ja tuo toimikin vielä kun saatiin irti :rofl:
 
Käynyt kyllä itselläkin mielessä aina talvisin jos tekisi suojan 2-3mm pellistä moottorin alle puskurista ~tulipeltiin saakka. Nopeuttaisiko tuo sitten moottorin lämpenemistä taikka pitäisi pidempään lämpimänä

En ole kyllä itse huomannut että siitä olisi mitään tuollaista hyötyä olisi tuossa mielessä. Yhdessä offroad vehkeessä oli aika hyvin suojattu pohja ja yhtä hyvin tai huonosti se motti kävi. Toki iskua kesti ottaa, ja tais olla täkkialumiinia, vähän paksumpaa.
 
Citroen C5 2.0Hdi 2009 vuosimallia alkoi nykimään 1000-2000 välisellä kierrosalueella ja pukkasi ruudulle anti pollution faultin.
Koodinluku paljasti EGR venttiiliin liittyvät vikakoodit (P1162 ja P0489), täytyy vissiin koittaa jos vika korjautuisi puhdistuksella.
 
Pitäisi tänään vaihtaa etujarrupaloja vanhaan Audiin mutta tajusin juuri, että joku nisti varasti työkalupakkini kun olin jättänyt sen autoon :btooth:
Minkäs kokoisia pultteja noissa keskimäärin on? Saataa löytyä irtonaisia kiintolenkkejä hyvällä tuurilla. Nuo pultit eivät taida kauhean isoja olla, jotain 13mm luokkaa?
 
Minkäs kokoisia pultteja noissa keskimäärin on? Saataa löytyä irtonaisia kiintolenkkejä hyvällä tuurilla. Nuo pultit eivät taida kauhean isoja olla, jotain 13mm luokkaa?

Eikös satulat ole kiinni yleensä 17(/19)mm pulteilla tai sitä luokkaa :think:
 
Voi löytyä Audin satulan kiinnityspultista 7mm kuusiokoloavaimen tarve jos jotain vm 2000 tienoota.
 
Pärjäät sillä jos ei ole kuusiokoloja tai torxeja siellä. Ei muista enää mitä audeissa on ollu.
 
Netistä haetulla korjausoppaassa ei ainakaan kuusiokoloa näyttänyt olevan. Avasin tuossa juuri paketin jossa palat niin tuli uudet pultit mukana ja aika pienet nuo näytti olevan. Olisikohan olleet juurikin tuon 13mm
 
Joo sain palat vaihdettua suht helpolla. Pelkäsin jumissa olevia pultteja mutta hyvin aukesivat. Homman jälkeen lähdin ajamaan tyytyväisenä ja katsoin, että taustapeili on vähän vinossa ja korjasin sitä vain huomatakseni, että sehän jäi käteen. Näitä vanhoja autoja :cigar2:
Täytyy kyllä sanoa, että uskomattoman tehokasta tuo liima jolla ne on kiinnitetty. Pinta-ala jolla se on lasissa kiinni on tosi pieni ja peili loppujen lopuksi aika painava. Tuohon sitten tärinä, lämpötilojen vaihtelu ja käsittämättömän pitkä aika. Onko jotain suosituksia millä tuon liimaa takaisin paikoilleen ja lähteeköhän tuo vanha liima miten helposti lasista irti? En vielä kokeillut raaputtaa millään pois.
Se osa joka liimataan tuulilasiin kiinni näytti olevan kiiltävää metallia.
 
Joo sain palat vaihdettua suht helpolla. Pelkäsin jumissa olevia pultteja mutta hyvin aukesivat. Homman jälkeen lähdin ajamaan tyytyväisenä ja katsoin, että taustapeili on vähän vinossa ja korjasin sitä vain huomatakseni, että sehän jäi käteen. Näitä vanhoja autoja :cigar2:
Täytyy kyllä sanoa, että uskomattoman tehokasta tuo liima jolla ne on kiinnitetty. Pinta-ala jolla se on lasissa kiinni on tosi pieni ja peili loppujen lopuksi aika painava. Tuohon sitten tärinä, lämpötilojen vaihtelu ja käsittämättömän pitkä aika. Onko jotain suosituksia millä tuon liimaa takaisin paikoilleen ja lähteeköhän tuo vanha liima miten helposti lasista irti? En vielä kokeillut raaputtaa millään pois.
Se osa joka liimataan tuulilasiin kiinni näytti olevan kiiltävää metallia.

Tätä vois varmaan käyttää:
Taustapeililiima | Motonet Oy
 
Eilen ja tänään aloittelin helmaremonttia. Takakulmaa piti tehdä uudelleen ja helma koko matkalta. Vielä jäi kesken, 94 cm pellin pätkä odottaa hitsuuta :cigar2:
uGJOvdR.jpg
 
Vähän samannäköistä ku mun jääratamitsussa, tosin lievempää vain :vihellys:
 
Niin no, tää on leimassa :D Ei tuossa muuten juurikaan ruostetta oo, helmat vaan suunniteltu vähän päin persettä. Monta peltiä päällekäin eikä oikeen mistään ole päässyt laittamaan kotelosuoja-ainetta. Ei se pelkkä sinkitys riitä suomessa.
 
@Spartacus : ei ole kokemusta tuosta hommasta sen enempää, muistin vain tuon liiman nähneeni jossain :)

@Starglazer : kyllähän siellä on vielä hyvin paikkaa mihin saa uutta kiinnittää :D
 
Kytkin alkoi luistamaan. Oli hieno ajella yli 300km kokoajan alipainealueella...:mad:
Vielä kun keksisi mitä tilalle, vakio on aika rajoilla keston suhteen.
 
Nuo pultit eivät taida kauhean isoja olla, jotain 13mm luokkaa?

Tämä puhetapa aiheuttaa ärtymystä ainakin allekirjoittaneessa, kun kyse on kuitenkin 8mm pultista, johon käypi 13mm avain.
 
Ahaa, löytyy ihan asialle tarkoitettua liimaa, hyvä tietää. Vanhan liiman poistoon varmaan kannattaa kokeilla asetonia?

Kannattaa koittaa puhdistaa tuota vanhaa limaa ensin pois ettei se reagoi uuden kanssa ennen asennusta muuten voi tartunta olla heikko.
 
Vika oli Helppokatsastuksen mittarissa ilmeisesti. Merkkihuollossa todettu ettei ole vikaa ja OBD-mittaus onnistui ongelmitta.

Koska reklamointi ja leima? Kai ne merkkihuollossa jonkun lapun antoi, niin katsastustunarit saa siitä lueskella ja korjata vehkeensä. Ei varmaan ensimmäinen auto mikä saanut hylsyn tuollaisesta.

Yks tuttu keväällä leimasi autonsa, no läpi se meni. Ihmetteli vaan kun jarrut oli parantunut vuodessa vaikkei niille ole tehty mitään. Vilkaisin niitä lappuja, niin eri konttorilla oli käynyt. Noissakin vehkeissä voi olla eroja vaikka luulisi että ovat vähän yksinkertaisempia vrt. obd.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Kakkos/talviauto pitäisi Marraskuussa katsastaa ja sitä ennen pitäisi jaksaa vaihdella kaikki iskarit, eteen kummatkin alapallot, raidetangon päät, öljyt. Ja vähän siinä samalla voisi kierroksen ottaa pois jousistakin.
Myös etupenkkien persgrillit pitäisi laittaa toimimaan, tuli vaihdettua jakkarat joissa grillit. Onneksi niillekkin jo johtosarja hommattuna, ei olisi kun laittaisi vaan paikalleen..

Ei vituta, tämä on kivaa :)
 
Leima on jo hankittu. Soitin puljuu ja sain ensi alkuun tingittyä ilmaisen uusintakatsastuksen ja oisin saanu lahjakortin ens vuoden katsastukseen. No lahjakorttia en ottanu koska ens vuonna ei tarvi katsastaa autoa. Tein reklamaation pääkonttoriin jossa vaadin 44 euroa eli sen mitä merkkihuolto veloitti.

Oli koomista kun kävin hakee leiman. Sihteerille selitin ja se vai paperit. Sit 5 minuutin päästä mies tulee ja sanoo Mersu ja antaa paperit. Sitten hän poistuu paikalta ja minä poistun myös

Doniin, oikeinhan se sitten meni. Tosin konttorin jälkihoito nähtävästi kaipaisi vähän viilaamista. Ilmoittele sitten mitä se pääkonttori vastaa.

Mitä se katsastus muuten maksoi kun bensa/diesel eri hinta ellei ole päästölappua muualta hankittuna..?
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
tattarinsuon yksityisellä kävin aikoinaan quatroa näyttämässä,ei mennyt pakokaasuista läpi(uusi kone ja rempattu ruisku kiinni, ja säädetty)

100 metrin päässä oli nyrkkipajakorjaamo jossa otin rehellisen mittauksen. Ei mitään vikaa...takaisin konttorille ja väitti valehtelijaksi vaikka lappu oli koirassa.

kävin vielä vittuillakseni pitskussa merkkihuollossa ja sama homma, mitään vikaa ei ollut päästöissä...

riitautin tietysti asian ja maksoivat pitkän tappelun jälkeen korkoineen koko summan ja kaikki muut käynnit.
 
tattarinsuon yksityisellä kävin aikoinaan quatroa näyttämässä,ei mennyt pakokaasuista läpi(uusi kone ja rempattu ruisku kiinni, ja säädetty)

100 metrin päässä oli nyrkkipajakorjaamo jossa otin rehellisen mittauksen. Ei mitään vikaa...takaisin konttorille ja väitti valehtelijaksi vaikka lappu oli koirassa.

kävin vielä vittuillakseni pitskussa merkkihuollossa ja sama homma, mitään vikaa ei ollut päästöissä...

riitautin tietysti asian ja maksoivat pitkän tappelun jälkeen korkoineen koko summan ja kaikki muut käynnit.
Hyvää palvelua kun pitää asiakkaiden "ilmoittaa" laitteiden olevan rikki :bored:
 
Vaihdoin tänään juuri takalevyt ja palat 94 quattroon. Satuloiden liukutapit 13mm lenkillä ja satuloiden teline tiukassa 8mm kuusiokololla. Aikasemmin satuloiden kumiremontin tein niin jarruletkut 14mm ja olisko ollut 12mm ilmausruuvi. 43mm Lucas jäähdytetyillä takalevyillä.

Edessä oli liukutapit kanssa 13mm

8mm kuusiokolon sovittelu oli työn takana kun ruoste sen verran turvottanut ettei se 8mm tappi ennen kunnollista rapsuttelua suostunut menemään paikalleen. Lähellä etten yrittänyt 7mm käyttää.
Jännä, vm 90 Audi 80 kanssa oikea avainkoko oli nimenomaan 7mm. Mutta se onkin B3 korinen eikä B4 kuten tuo sinun esimerkki. Lieköhän siinä tapahtunut se taktinen ero :)

EDIT:

Siis liukutapit oli 7mm kuusiokololla ja satuloiden kannakkeet muistaakseni 17mm kuusiokanta elikkäs M10 ruuvi.
 
Johoo, tänään sain viimeiset hitsaukset tehtyä Chrysleriin. Toiselle puolelle koko helma uusiksi ja toiselle kolmasosa.
Olipa iloinen yllätys kun aloin sitten kotelosuojaa ruutaamaan helman sisälle tällä:
Massa/koteloruisku Asturo | Motonet Oy
Ei mennyt kuin pikkuhetki että oli kokonaan tukossa. Ei saanut kahteen helmaa kotelosuojaa laitettua :mad:
E: Laitetaan pari kuvaa. Jos tuo ei tielle heti tipahtaisi.
bAGAOaM.jpg

5sPMqRO.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Mukavaa katsella kun vaihteeksi joku muu kuin minä tekee noita helma operaatioita :)
Niin on vekotin helikoptereineen noussut hieman nenästä ylöspäin olevaan kohtaan noiden hitsi hommien jälkeen. Pari talvea sitten tein kanssa oman auton helman täysin uusiksi, ei mitään osaa vaan koko helman edestä taakse. Ei enään kiitos.

Asiaan; ostin tosiaan hetki sitten 2003 vm. E-sarjalaisen mercedeksen farkkuna. Eli korimallia W211. Nooh nyt on saannut tutustua sen sielunelämään ja sähköongelmiin.
Auton akku ohjainlaite (BSG) ilmoittaa järjestelmässä olevan 11.5V taikka hieman alle vaikka akunnavoista mitatessa kuitenkin on 13 volttia. Taikka sitten konehuoneesta mitatessa mutta anyway...
Sama ohjainlaite väittää että akku purkaantuu 140A tahdilla, ja nopealla matikalla tuon mukaan akun pitäisi olla tyhjä kolmessa vartissa 95Ah akulla :o

Metsästämään lisää tietoa tuosta ->
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 598
Viestejä
4 501 757
Jäsenet
74 234
Uusin jäsen
Theun

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom