Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Ohhoh.Se sitten meni pinnapultti katki hondan takarenkaasta, kun kiristin momenttiavaimella..
![]()
Taitaapi tietää mitä huomisen päivän tekkööpi sit.
Kysymys kuuluukin että miten tuota voisi yrittää kääntää oikeaan asentoon? Joutuuko osan irroittamaan joka tapauksessa? Kuten mainittua työskentelysuunta erittäin vittumainen ja tapahtuu käytännössä käsikopelolla / sokkona. Huoltamon hommiksi jos tuon antaa niin sitten lienee sama jo sillä työlaskutuksella laitattaa samantien varmasti toimiva uusi osa tilalle... Niin ja osasta ei näe kuvassa merkkiä tai osanumeroa, ovat ilmeisesti juurikin osan toisella puolella. Kuitenkin jossain muussa näkyvillä olleessa koteloinnissa ja myös raikkarin kotelossa lukee valeo joten lieneekö koko systeemi silloin valeota (jos siis osaa tarvitsisi alkaa metsästämään)
Ohhoh.On muuten sit aika jumissa vaikka ns. "oikeat keinot" löydätkin.
Korjauksen takia piti dremelillä avata saumasta yksi muovisen ohjainboksin kansi joka oli muovihitsattu kiinni tehtaalta. Mikä olisi oikea liimamassa siihen kun kannen taas sulkee. Pitäisi sekä liimata että tiivistää kansi kiinni ja kestää moottoritilan olosuhteet.
Toimiiko tämä liimana niin että kansi pysyy kiinni.
Suosittelen 521. Kun harvoin käyttää, jämähtää 521 tuubiin paljon hitaammin. Käytännön kuivumisaika vaikuttaa silti olevan sama.
Kylläpä auton kanssa ongelmaa.
Nyt oli odottelemassa osia ja aikaa korjaamolla, kytkintä ja jakopään huoltoja varten.
Sain auton tänään, niin auto kävi kolmella pytyllä, hyvin epätasainen käynti ja tyhjäkäynnin kierrosluvut vain jotain 600 r/min.
Epäilen vahvasti jakoremmiä, että on väärä ajoitus. Korjaamolla sanoivat sen olevan epätodennäköistä. Jätin auton kuiten sinne ja sanoin, että otan auton vasta toimivava käyttöön. En ala maksaa lisää.
Onko miten tavatonta tämmönen? Vai voisiko vikaa olla muualla?
On siinä jokin ero, koska 221-tuubin pohjassa on tiivis avattava metallikansi kuin säilykepurkissa. 521:ssä ei vastaavaa ole. 221-tuubista saan satunnaisessa käytössä yleensä käytettyä ain kerran. 521-tuubista tulee monta kertaa. Ovat kemialtaan eri aineita. 221 on polyuretaanimassaa ja 521 MS-polymeeriä. Itselleni tulee satunnaisessa käytössä 521 huomattavasti halvemmaksi.521 on hyvä liima, mutta huomattavasti (noin 24%) kalliimpi. Kuivumisessa voi olla jotakin eroa, mutta omien kokemuksien mukaan ihan samalla tavalla sekin sinne tuubiin kuivuu kun käyttö on satunnaista. Ihan sama juttu käytännössä kaikkien vastaavien liimamassojen kanssa, kyllä se kovettuminen alkaa siitä kun sinetti on puhkaistu.
Korjauksen takia piti dremelillä avata saumasta yksi muovisen ohjainboksin kansi joka oli muovihitsattu kiinni tehtaalta. Mikä olisi oikea liimamassa siihen kun kannen taas sulkee. Pitäisi sekä liimata että tiivistää kansi kiinni ja kestää moottoritilan olosuhteet.
Toimiiko tämä liimana niin että kansi pysyy kiinni.
![]()
Permatex Supra Black Tiivistesilikoni 80 ml | Motonet Oy
Vastaa suoritusarvoiltaan OEM-silikonitiivisteitä, mahdollistaen pidempien takuuaikojen säilymisen. • Turvallinen sensoreille • Hajuton • Ei aiheuta...www.motonet.fi
Sikalastomer-710.
- tiivistää
- liimaa (ei kuitenkaan pysyvästi)
- kestää moottoritilan olosuhteet
Noihin muihin annettuihin verrattuna tämä on sellaista että sen saa edelleen auki, eikä tule pysyvästi kiinteää liimausta.
Tuo on butyylimassaa, ei sovi missään nimessä tuollaiseen nyt kysyttyyn boksin kannen liimaamiseen.
Tuo butyylimassa on hyvää kamaa oikeassa paikassa, mutta tuo on tiivistysmassaa, ei se sovellu tuollaisten kappaleiden kasassa pitämiseen, etenkään kuumassa konehuoneessa, lämmetessään tuo pehmenee. Eikä sitä ole suunniteltukaan kappaleiden kasassa pitämiseen vaan tiivistämiseen. Nythän ei tarina kertonut mitä boksia ollaan liimaamassa, mutta ne saattavat olla hyvinkin lämpöisessä paikassa siellä konehuoneessa.Mitä oikein höpötät. Kyllä todellakin sopii. Osta, kokeile ja hämmästy.
Kerro miksei sovi? Kiinnostaisi kyllä tietää!
Tietäisitpä kuinka paljon olen tuota auto(sähkö)asentajan ammatissani käyttäny...
Ehkä pitäs kyllä tietää vielä että onko edes 5% mahdollisuutta että on tarve joskus avata se kansi uudelleen. Jos ei, niin sama kai se on sit pistää 221/252/591 jne sialla niin tiukasti kiinni ettei tarvii kysellä saako enää auki ilman rälläkkää tai moottorisahaa. mutta muuten joku tuollanen liimaava, mutta avattavissa oleva ehdottomasti.
Sen verran vois tarkentaa, että kuivumisen ajan (n. 1vrk) pitää olla joku pitämässä kappaleet toisissaan kiinni, ja oikeassa kohdassa, mikäli ei ole lisäksi mitään ruuveja/klipsejä tai vastaavaa. Vaakatasossa olevalle esineelle ei tarvi mutta pystyssä jos on niin liukuu helposti muuten pois paikaltaan vielä aikas monen tunnin jälkeen.
Tuo butyylimassa on hyvää kamaa oikeassa paikassa, mutta tuo on tiivistysmassaa, ei se sovellu tuollaisten kappaleiden kasassa pitämiseen, etenkään kuumassa konehuoneessa, lämmetessään tuo pehmenee. Eikä sitä ole suunniteltukaan kappaleiden kasassa pitämiseen vaan tiivistämiseen. Nythän ei tarina kertonut mitä boksia ollaan liimaamassa, mutta ne saattavat olla hyvinkin lämpöisessä paikassa siellä konehuoneessa.
Ehkä pitäs kyllä tietää vielä että onko edes 5% mahdollisuutta että on tarve joskus avata se kansi uudelleen. Jos ei, niin sama kai se on sit pistää 221/252/591 jne sialla niin tiukasti kiinni ettei tarvii kysellä saako enää auki ilman rälläkkää tai moottorisahaa. mutta muuten joku tuollanen liimaava, mutta avattavissa oleva ehdottomasti.
Jos tuo boksi on otollisessa paikassa kyllä se varmaan tuolla butyylimassakin pitäisi kun se ensin on kuivunut, jos tuollaista olisi ennestään tuubissa, voisi sitäkin ehkä ajatella johonkin vaihtoautoon tms josta pian hankkiudutaan eroon, mutta jos asioikseen lähtee siihen hyvää liimaa hakemaan ja itselleen tekee, silloin tämä ei ole oikeaa ainetta.
Mä oon tuolla liimannut mm auki leikattuja abs-bokseja. Ohut liimasauma siihen saumaan ja sitten ulkopuolelta pyyhkäisee sileäksi. Siitä ei käytännössä kukaan tajua, että sisällä on käyty. Tarvittaessa kuitenkin mattopuukolla se sauma on helposti leikattavissa auki. Ei välttämättä kannata puristaa kantta ihan pohjaan asti kiinni, monessa tapauksessa ei kansi edes menekään pohjaan asti, vaan siihen jää sen sahauksen/laikan kokoinen rako ja siitä raosta on helppo sitten se leikata auki kun siinä ei enää ole "kovaa" vaan pelkästään liimamassa, aukileikkaus ei ole ihan yhtä helppo jos se kansi on painettu pohjaan asti.Vai onkohan parempi liimata ja tiivistää tuolla 221 kokonaan yrittäen laittaa sellaisen määrän että vielä saa tarvittaessa ehkä auki?
Siitä moottorista on suurella todennäköisyydellä sisältä rattaat sileänä, eli vaatii uuden moottorin siihen kyllä, vaikka hetkellisesti saisikin nuo ulkopuolen rattaat väännettyä kohdalleen jos ne nyt ei ole. Eli hanki vaan suosiolla se uusi moottori kerralla.
Huono asento on työstää, mutta kyllä sen saa vaihdettua kun kiroilee samalla. Tarvikeosana halpa ja merkkiosakaan ei mikään superkallis.
Alta pariin kymppiin saa alkuperäistä purkuosaakin kotiin tuotuna jos käytetty on vaihtoehto: 5Q0907511K Skoda Octavia Stellmotor Heizung Klima | eBayPitää arpoa joku tilaukseen lähipäivinä, varmaankin joko halvin mahdollinen (AIC) tai vw originaali 5Q0907511K.
Jos auto meni toimivana oireettomana remonttiin jossa vaihdettiin jakopään hiluja ja sen jälkeen ei käy kunnolla, voisi syy hyvinkin olla siellä jakopäässä. Vaatii kyllä hyvin osaamattoman asentajan, että vaihtaa jakopään eikä sen jälkeen tarkasta merkkejä kunnolla ja koekäytä autoa. Olen kyllä sellaisenkin tapauksen useamman kerran nähnyt, eli ei se mahdotonta ole.
Todennäköisempää kyllä on, että on joku sytytysjohto tms samalla heilahtanut tai laitettu huolimattomasti takaisin jos on jouduttu irroittamaan tai siirtämään remontin aikana, voi myös vain olla ihan sattumaa, että joku muu alkoi reistaamaan juuri nyt.
Hyvä tuuri kävi, että huomasit saman tien ja sait jätettyä sen heti sinne uudestaan! Mitä sinne jakopäähän tehtiin, hihnanvaihto? Vai oliko jotakin muutakin?
Kävin ostamassa Jeepin. Suosituksia hyvästä RVSästä?
2016 vuosimallin Hyundai i40. Peruutuskamera ei toimi. Maahantuojan huollossa todettiin, että kamera pitää vaihtaa. Antoivat alkuperäisen varaosan hinnaksi jotain >500€
Tuohon löytyy kameroita jostain aliexpressistä. Löysin jonkun youtube videonkin, missä vaihdetaan tuollainen halpismallin kamera rikkoutuneen tilalle.
Kävin alustavasti muutamassa korjaamossa kyselemässä saisiko siis asennettuna maahantuojaa halvemmalla, mutta vissiin noita kopiokameroita ei mistään virallisten tukkurien tms. kautta saa, vaan pitää tilata noista aliexpresstyylisistä verkkokaupoista ja ei oikein tuntunut olevan intoa tähän. Ilmeisesti asentavat kyllä, jos itse tilaan. Sen verran pitää purkaa tuota verhoilua, että en jaksa itse ruveta asentelemaan.
Kysymyksinä siis, että tekisiköhän joku korjaamo tuon siten, että tilaavat ja asentavat tuollaisen halpiskameran, löytyisiköhän PK-seudun lähistöltä jotain tuollaisiin erikoistunutta?
Jos päädyn itse tilaamaan, niin mistähän tuon tilaisi? Joku Amazon kuulostaa verkkopuljuista jopa melko luotettavalta, mutta ekat osumat tulee jostain fruugosta ja fyndigistä, joista itsellä ei mitään hajua. Onkohan tuollaisen kameran toimivuutta sitten mitään mahdollisuutta testata muuta kuin kiinnittämällä se autoon? En nyt tietty haluaisi olla siinäkään tilanteessa, että olen tilannut kiinankameran, maksanut asennuksesta, jossa sitten todetaan, että ei tää kikkula toimi tai on väärää mallia.
Edit: Löytyy tosiaan amazon.de kautta OEM numerolla useampikin vaihtoehto. Hintaluokka 30-60€, kaikkien valmistaja jotkut eri kiinalaisen puljut. Mutta varmaan se orkkis osakin tulisi jostain Kiinasta. Toki ehkä paremmalla laadunvalvonnalla. Mutta hinnnat tosiaan alle kymmenesosa alkuperäisestä varaosasta
Amazon.de : 95760-3z103
Tuossa tavallaan vastasit omaan kysymykseesi. Ei ihan helpolla halua kukaan yrittäjäkään ottaa vastuuta itselleen ehkä toimivasta kiinasta tilatusta halpis-kamerasta ja sen asennuksesta, jonka asiakas kuitenkin olettaa toimivan kuten alkuperäisen.
Rahaakaan ei tuollaisesta hommasta yleensä paljoa saa.
Ainoat käytännön vaihtoehdot tässä lienee tilata se itse ja asentaa se itse, tai saada joku harrastajakaveri se tekemään. Tilauspaikka ei varmaan muuta tilannetta merkittävästi mitenkään miltään kannalta, Aliexpress on ihan hyvä paikka tilata.
Ei tuo kummoiselta hommalta kyllä vaihtaa näyttänyt kun katsoin, kyllä tuosta selviää jos yhtään työkalut käsissä pysyy.
Ne korjaamoiden tilaamat varaosat tulevat tukkureiden kautta. Tuskin tukkureilla mitään Aliexpress kamaa tilattavissa on.Joo, ymmärrän tietysti tuon vastuukysymyksen. Ihmetyttää vaan, kun eihän vähän vanhempiin autoihin muutenkaan laiteta yleensä sitä kalleinta alkuperäisosaa marmorilta, vaan joku hyväksi tunnettu varaosamerkki suoraan korjaamon tilaamana. Jostain syystä nyt tämän peruutuskameran kanssa ei ole mahdollista kuin alkuperäisosa tai itse tilaaminen, mutta eipä voi mitään.
Omassa autossa oli valmius peruutuskameralle, vain piuhat ja kamera puuttui, alista tilasin 25€ kameran+johdot, pari tuntia asentamista ja radion huoltovalikosta peruutuskamera käyttöön ja tadaa.2016 vuosimallin Hyundai i40. Peruutuskamera ei toimi. Maahantuojan huollossa todettiin, että kamera pitää vaihtaa. Antoivat alkuperäisen varaosan hinnaksi jotain >500€
Tuohon löytyy kameroita jostain aliexpressistä. Löysin jonkun youtube videonkin, missä vaihdetaan tuollainen halpismallin kamera rikkoutuneen tilalle.
Kävin alustavasti muutamassa korjaamossa kyselemässä saisiko siis asennettuna maahantuojaa halvemmalla, mutta vissiin noita kopiokameroita ei mistään virallisten tukkurien tms. kautta saa, vaan pitää tilata noista aliexpresstyylisistä verkkokaupoista ja ei oikein tuntunut olevan intoa tähän. Ilmeisesti asentavat kyllä, jos itse tilaan. Sen verran pitää purkaa tuota verhoilua, että en jaksa itse ruveta asentelemaan.
Kysymyksinä siis, että tekisiköhän joku korjaamo tuon siten, että tilaavat ja asentavat tuollaisen halpiskameran, löytyisiköhän PK-seudun lähistöltä jotain tuollaisiin erikoistunutta?
Jos päädyn itse tilaamaan, niin mistähän tuon tilaisi? Joku Amazon kuulostaa verkkopuljuista jopa melko luotettavalta, mutta ekat osumat tulee jostain fruugosta ja fyndigistä, joista itsellä ei mitään hajua. Onkohan tuollaisen kameran toimivuutta sitten mitään mahdollisuutta testata muuta kuin kiinnittämällä se autoon? En nyt tietty haluaisi olla siinäkään tilanteessa, että olen tilannut kiinankameran, maksanut asennuksesta, jossa sitten todetaan, että ei tää kikkula toimi tai on väärää mallia.
Edit: Löytyy tosiaan amazon.de kautta OEM numerolla useampikin vaihtoehto. Hintaluokka 30-60€, kaikkien valmistaja jotkut eri kiinalaisen puljut. Mutta varmaan se orkkis osakin tulisi jostain Kiinasta. Toki ehkä paremmalla laadunvalvonnalla. Mutta hinnnat tosiaan alle kymmenesosa alkuperäisestä varaosasta
Amazon.de : 95760-3z103
Kysymyksinä siis, että tekisiköhän joku korjaamo tuon siten, että tilaavat ja asentavat tuollaisen halpiskameran, löytyisiköhän PK-seudun lähistöltä jotain tuollaisiin erikoistunutta?
Onko sinne ikinä laitettu väriainetta täytön yhteydessä. Siitähän sen näkisi kun uv valolla tutkisi.Jahas taas olisi se aika vuodesta, kun ilmastoinnista olisi jotain hyötyäkin. No, eihän tuo kylmää puhaltanut kun koitin ja oikeastaan sen jo tiesinkin. Tässä nyt pari vuotta mennyt siten, että alkukesästä täytättänyt tuon ilmastointilaitteen ja sinne syyskuun alkupuolelle se jaksaa kylmää hönkiä eli johonkin aineet katoaa. Noissa huoltojen testeissä testerit näyttää aina ettei ole vuotoja järjestelmässä, mutta pakkohan siellä jossain on olla jos kylmän puhallus loppuu jo muutamassa kuukaudessaPystyyköhän tota itse mitenkään tutkimaan? Tai jostain tarkistamaan suunnilleen paljonko siellä kylmäainetta on jäljellä. Ei se säiliö ikinä tyhjä ole ollut ja yleensä mennyt joku 200-300g ainetta täytössä.
Autona puol miljoonaa ajettu E46 bemari. Eli ei tuolla varmaan enää montaa vuotta ole käyttöäkään, vaikka alusta ja tekniikka muuten hyvässä kunnossa. Ilmastointia lukuunottamatta.
Sen verran voi tutkia, että onko ensinnäkin kyse siitä, että kaasu on loppu, vai jostakin muusta? Ilmeisesti tässä tapauksessa on jo varmuus, että kaasun puutteesta kysymys, kyllähän se silloin "rikki" on kun vuotaa. Uv lampulla voi tutkia liitoksia ja saumoja, jos siellä on merkkiväriä käytetty. Parhaiten näkyy muuten pilkkopimeässä tallissa. Potentiaalisia vuotopaikkoja on esimerkiksi kaikki liitokset, ilmastoinnin kenno keulalla ja vaikkapa paineanturin/painekytkimen paikka, täyttöventtiilit. Vuodonilmaisinta/saippuavettäkin voi suihkia, mutta pieni vuoto näkyy aika huonosti, voi mennä monta tuntiakin että alkaa vaahtoa muodostumaan näkyvästi.Jahas taas olisi se aika vuodesta, kun ilmastoinnista olisi jotain hyötyäkin. No, eihän tuo kylmää puhaltanut kun koitin ja oikeastaan sen jo tiesinkin. Tässä nyt pari vuotta mennyt siten, että alkukesästä täytättänyt tuon ilmastointilaitteen ja sinne syyskuun alkupuolelle se jaksaa kylmää hönkiä eli johonkin aineet katoaa. Noissa huoltojen testeissä testerit näyttää aina ettei ole vuotoja järjestelmässä, mutta pakkohan siellä jossain on olla jos kylmän puhallus loppuu jo muutamassa kuukaudessaPystyyköhän tota itse mitenkään tutkimaan? Tai jostain tarkistamaan suunnilleen paljonko siellä kylmäainetta on jäljellä. Ei se säiliö ikinä tyhjä ole ollut ja yleensä mennyt joku 200-300g ainetta täytössä.
Autona puol miljoonaa ajettu E46 bemari. Eli ei tuolla varmaan enää montaa vuotta ole käyttöäkään, vaikka alusta ja tekniikka muuten hyvässä kunnossa. Ilmastointia lukuunottamatta.
Sama täällä. Vähän sieppaa tätä oravaa kun tuli tämä toinen auto ostettua pelkästään jotta olisi myös ilmastoitu auto. Siihen päälle vielä 250e ilmastointihuolto joka ilmeisesti talven aikana päätyi harakoille. Nyt on kaks romua pihassa jotka onneksi kuitenkin kulkee.Jahas taas olisi se aika vuodesta, kun ilmastoinnista olisi jotain hyötyäkin. No, eihän tuo kylmää puhaltanut kun koitin ja oikeastaan sen jo tiesinkin. Tässä nyt pari vuotta mennyt siten, että alkukesästä täytättänyt tuon ilmastointilaitteen ja sinne syyskuun alkupuolelle se jaksaa kylmää hönkiä eli johonkin aineet katoaa. Noissa huoltojen testeissä testerit näyttää aina ettei ole vuotoja järjestelmässä, mutta pakkohan siellä jossain on olla jos kylmän puhallus loppuu jo muutamassa kuukaudessaPystyyköhän tota itse mitenkään tutkimaan? Tai jostain tarkistamaan suunnilleen paljonko siellä kylmäainetta on jäljellä. Ei se säiliö ikinä tyhjä ole ollut ja yleensä mennyt joku 200-300g ainetta täytössä.
Autona puol miljoonaa ajettu E46 bemari. Eli ei tuolla varmaan enää montaa vuotta ole käyttöäkään, vaikka alusta ja tekniikka muuten hyvässä kunnossa. Ilmastointia lukuunottamatta.
Jos aihe kiinnostaa ja haluaa itse ropailla, monessa autossa on aika helppo ennen ilmastointihuoltoon viemistä ensin itse tarkistaa, että johtuuko kylmän ilman puute ilmastoinnin toimimattomuudesta kaasun vähyyden takia, vai jostakin muusta syystä jos sitä ei entuudestaan varmaksi tiedä.Sama täällä. Vähän sieppaa tätä oravaa kun tuli tämä toinen auto ostettua pelkästään jotta olisi myös ilmastoitu auto. Siihen päälle vielä 250e ilmastointihuolto joka ilmeisesti talven aikana päätyi harakoille. Nyt on kaks romua pihassa jotka onneksi kuitenkin kulkee.
Ilmeisesti huollossa vaihdettu osiakin..? Perus täyttöhuolto maksaa täällä 50€ sis 800g kylmäainetta.Sama täällä. Vähän sieppaa tätä oravaa kun tuli tämä toinen auto ostettua pelkästään jotta olisi myös ilmastoitu auto. Siihen päälle vielä 250e ilmastointihuolto joka ilmeisesti talven aikana päätyi harakoille. Nyt on kaks romua pihassa jotka onneksi kuitenkin kulkee.
Missä täällä? Eikö itse aine ala jo olla tuon hintaista tänäpäivänä.Ilmeisesti huollossa vaihdettu osiakin..? Perus täyttöhuolto maksaa täällä 50€ sis 800g kylmäainetta.
KANTA-HÄMEEN KUMI & KALVO – Palveleva rengasliike Turengissa tuolla just tällä viikolla itse käytin.Missä täällä? Eikö itse aine ala jo olla tuon hintaista tänäpäivänä.
Mikä koodaus? Eikö se auto syö voltteja ihan normaalisti? Jos ei niin onpa tyhmä auto.Potilas Audi A6 C6/4F vuosimallia 2007. Auto ollut meillä reilun kuukauden. Pari päivää sitten ei lähtenyt käyntiin. Akku oli ihan tyhjä, mittasin 7,8 volttia. Laitoin toisen akun avustuksella käyntiin ja annoin käydä hetken, sitten laturiin. Nyt taas toimii. Akku on aika uuden näköinen (Varta G14 Silver Dynamic AGM 95ah) joten en usko että siinä on vika. Mitä asiaa etsin niin vika voisi olla koodauksessa? Sain juuri tänään VCDS kaapelin. Tässä miten akku nyt koodattu:
![]()
Akussa tällaisia merkintöjä:
![]()
![]()
![]()
Osaako näiden perusteella sanoa onko koodaus oikein ja jos ei, niin mitä tuohon pitää syöttää? Akussa ei ole oikeaa BEM tarraa.
Kommentista päätellen taidat olla vielä viime vuosituhannella tiettyjen automerkkien/-mallien akku-ja lataustekniikoiden suhteen.Mikä koodaus? Eikö se auto syö voltteja ihan normaalisti? Jos ei niin onpa tyhmä auto.