Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

vaihteita vaihtaessa joskus naksuu, ja toisinaan vaihdekeppi menee ihan sulavasti vaihteille ilman että se tuntuisi menevän naksahtamalla paikoilleen. Onko tuttu oire?
 
Se sitten meni pinnapultti katki hondan takarenkaasta, kun kiristin momenttiavaimella..

1715610393947.jpeg


Taitaapi tietää mitä huomisen päivän tekkööpi sit.
Ohhoh. :D On muuten sit aika jumissa vaikka ns. "oikeat keinot" löydätkin.
 
Kysymys kuuluukin että miten tuota voisi yrittää kääntää oikeaan asentoon? Joutuuko osan irroittamaan joka tapauksessa? Kuten mainittua työskentelysuunta erittäin vittumainen ja tapahtuu käytännössä käsikopelolla / sokkona. Huoltamon hommiksi jos tuon antaa niin sitten lienee sama jo sillä työlaskutuksella laitattaa samantien varmasti toimiva uusi osa tilalle... Niin ja osasta ei näe kuvassa merkkiä tai osanumeroa, ovat ilmeisesti juurikin osan toisella puolella. Kuitenkin jossain muussa näkyvillä olleessa koteloinnissa ja myös raikkarin kotelossa lukee valeo joten lieneekö koko systeemi silloin valeota (jos siis osaa tarvitsisi alkaa metsästämään)

Siitä moottorista on suurella todennäköisyydellä sisältä rattaat sileänä, eli vaatii uuden moottorin siihen kyllä, vaikka hetkellisesti saisikin nuo ulkopuolen rattaat väännettyä kohdalleen jos ne nyt ei ole. Eli hanki vaan suosiolla se uusi moottori kerralla.
Huono asento on työstää, mutta kyllä sen saa vaihdettua kun kiroilee samalla. Tarvikeosana halpa ja merkkiosakaan ei mikään superkallis.
 
Korjauksen takia piti dremelillä avata saumasta yksi muovisen ohjainboksin kansi joka oli muovihitsattu kiinni tehtaalta. Mikä olisi oikea liimamassa siihen kun kannen taas sulkee. Pitäisi sekä liimata että tiivistää kansi kiinni ja kestää moottoritilan olosuhteet.

Toimiiko tämä liimana niin että kansi pysyy kiinni.

 
Korjauksen takia piti dremelillä avata saumasta yksi muovisen ohjainboksin kansi joka oli muovihitsattu kiinni tehtaalta. Mikä olisi oikea liimamassa siihen kun kannen taas sulkee. Pitäisi sekä liimata että tiivistää kansi kiinni ja kestää moottoritilan olosuhteet.

Toimiiko tämä liimana niin että kansi pysyy kiinni.

Ei tuo liimana oikein toimi. Laita vaikka sikaflex 221. Sikaflex 221 Vahva liima- ja tiivistysmassa musta 300 ml | Motonet Oy
 
Suosittelen 521. Kun harvoin käyttää, jämähtää 521 tuubiin paljon hitaammin. Käytännön kuivumisaika vaikuttaa silti olevan sama.
 
Suosittelen 521. Kun harvoin käyttää, jämähtää 521 tuubiin paljon hitaammin. Käytännön kuivumisaika vaikuttaa silti olevan sama.

521 on hyvä liima, mutta huomattavasti (noin 24%) kalliimpi. Kuivumisessa voi olla jotakin eroa, mutta omien kokemuksien mukaan ihan samalla tavalla sekin sinne tuubiin kuivuu kun käyttö on satunnaista. Ihan sama juttu käytännössä kaikkien vastaavien liimamassojen kanssa, kyllä se kovettuminen alkaa siitä kun sinetti on puhkaistu.
 
Kylläpä auton kanssa ongelmaa.
Nyt oli odottelemassa osia ja aikaa korjaamolla, kytkintä ja jakopään huoltoja varten.
Sain auton tänään, niin auto kävi kolmella pytyllä, hyvin epätasainen käynti ja tyhjäkäynnin kierrosluvut vain jotain 600 r/min.

Epäilen vahvasti jakoremmiä, että on väärä ajoitus. Korjaamolla sanoivat sen olevan epätodennäköistä. Jätin auton kuiten sinne ja sanoin, että otan auton vasta toimivava käyttöön. En ala maksaa lisää.

Onko miten tavatonta tämmönen? Vai voisiko vikaa olla muualla?
 
Kylläpä auton kanssa ongelmaa.
Nyt oli odottelemassa osia ja aikaa korjaamolla, kytkintä ja jakopään huoltoja varten.
Sain auton tänään, niin auto kävi kolmella pytyllä, hyvin epätasainen käynti ja tyhjäkäynnin kierrosluvut vain jotain 600 r/min.

Epäilen vahvasti jakoremmiä, että on väärä ajoitus. Korjaamolla sanoivat sen olevan epätodennäköistä. Jätin auton kuiten sinne ja sanoin, että otan auton vasta toimivava käyttöön. En ala maksaa lisää.

Onko miten tavatonta tämmönen? Vai voisiko vikaa olla muualla?

Jos auto meni toimivana oireettomana remonttiin jossa vaihdettiin jakopään hiluja ja sen jälkeen ei käy kunnolla, voisi syy hyvinkin olla siellä jakopäässä. Vaatii kyllä hyvin osaamattoman asentajan, että vaihtaa jakopään eikä sen jälkeen tarkasta merkkejä kunnolla ja koekäytä autoa. Olen kyllä sellaisenkin tapauksen useamman kerran nähnyt, eli ei se mahdotonta ole.
Todennäköisempää kyllä on, että on joku sytytysjohto tms samalla heilahtanut tai laitettu huolimattomasti takaisin jos on jouduttu irroittamaan tai siirtämään remontin aikana, voi myös vain olla ihan sattumaa, että joku muu alkoi reistaamaan juuri nyt.
Hyvä tuuri kävi, että huomasit saman tien ja sait jätettyä sen heti sinne uudestaan! Mitä sinne jakopäähän tehtiin, hihnanvaihto? Vai oliko jotakin muutakin?
 
521 on hyvä liima, mutta huomattavasti (noin 24%) kalliimpi. Kuivumisessa voi olla jotakin eroa, mutta omien kokemuksien mukaan ihan samalla tavalla sekin sinne tuubiin kuivuu kun käyttö on satunnaista. Ihan sama juttu käytännössä kaikkien vastaavien liimamassojen kanssa, kyllä se kovettuminen alkaa siitä kun sinetti on puhkaistu.
On siinä jokin ero, koska 221-tuubin pohjassa on tiivis avattava metallikansi kuin säilykepurkissa. 521:ssä ei vastaavaa ole. 221-tuubista saan satunnaisessa käytössä yleensä käytettyä ain kerran. 521-tuubista tulee monta kertaa. Ovat kemialtaan eri aineita. 221 on polyuretaanimassaa ja 521 MS-polymeeriä. Itselleni tulee satunnaisessa käytössä 521 huomattavasti halvemmaksi.
 
parhaiten 221 säilyy kun jättää vaan suuttimen pois, ja ylösalasin roikkumaan. viikon välein vetää sen kovettuneen nörön siitä pois.ja sit painaa vähän ulos tuoretta tavaraa. toki tavaraa menee aina hukkaan mutta tällä systeemillä on omat satunnaiskäytöt kestäny kuukausia. kun ei päästä kuivumaan liian pitkälle niin ei mitään ongelmaa.
 
Korjauksen takia piti dremelillä avata saumasta yksi muovisen ohjainboksin kansi joka oli muovihitsattu kiinni tehtaalta. Mikä olisi oikea liimamassa siihen kun kannen taas sulkee. Pitäisi sekä liimata että tiivistää kansi kiinni ja kestää moottoritilan olosuhteet.

Toimiiko tämä liimana niin että kansi pysyy kiinni.


Sikalastomer-710.

- tiivistää
- liimaa (ei kuitenkaan pysyvästi)
- kestää moottoritilan olosuhteet

Noihin muihin annettuihin verrattuna tämä on sellaista että sen saa edelleen auki, eikä tule pysyvästi kiinteää liimausta. Nimittäin jos Sikaflex 221:llä vedät, niin se on sitten siitä, ei enää saa auki kuin "räjäyttämällä". Esim tietyt Audin / vag-konsernin ecut on tällä Sikalastomer-710/ aivan vastaavalla tiivistetty/liimattu. Ja joissain umpioissa nähnyt myös.
 
Sikalastomer-710.

- tiivistää
- liimaa (ei kuitenkaan pysyvästi)
- kestää moottoritilan olosuhteet

Noihin muihin annettuihin verrattuna tämä on sellaista että sen saa edelleen auki, eikä tule pysyvästi kiinteää liimausta.

Tuo on butyylimassaa, ei sovi missään nimessä tuollaiseen nyt kysyttyyn boksin kannen liimaamiseen.
 
Tuo on butyylimassaa, ei sovi missään nimessä tuollaiseen nyt kysyttyyn boksin kannen liimaamiseen.

Mitä oikein höpötät. Kyllä todellakin sopii. Osta, kokeile ja hämmästy.
Kerro miksei sovi? Kiinnostaisi kyllä tietää!
Tietäisitpä kuinka paljon olen tuota auto(sähkö)asentajan ammatissani käyttäny...

Ehkä pitäs kyllä tietää vielä että onko edes 5% mahdollisuutta että on tarve joskus avata se kansi uudelleen. Jos ei, niin sama kai se on sit pistää 221/252/591 jne sialla niin tiukasti kiinni ettei tarvii kysellä saako enää auki ilman rälläkkää tai moottorisahaa. mutta muuten joku tuollanen liimaava, mutta avattavissa oleva ehdottomasti.

Sen verran vois tarkentaa, että kuivumisen ajan (n. 1vrk) pitää olla joku pitämässä kappaleet toisissaan kiinni, ja oikeassa kohdassa, mikäli ei ole lisäksi mitään ruuveja/klipsejä tai vastaavaa. Vaakatasossa olevalle esineelle ei tarvi mutta pystyssä jos on niin liukuu helposti muuten pois paikaltaan vielä aikas monen tunnin jälkeen.
 
Mitä oikein höpötät. Kyllä todellakin sopii. Osta, kokeile ja hämmästy.
Kerro miksei sovi? Kiinnostaisi kyllä tietää!
Tietäisitpä kuinka paljon olen tuota auto(sähkö)asentajan ammatissani käyttäny...

Ehkä pitäs kyllä tietää vielä että onko edes 5% mahdollisuutta että on tarve joskus avata se kansi uudelleen. Jos ei, niin sama kai se on sit pistää 221/252/591 jne sialla niin tiukasti kiinni ettei tarvii kysellä saako enää auki ilman rälläkkää tai moottorisahaa. mutta muuten joku tuollanen liimaava, mutta avattavissa oleva ehdottomasti.

Sen verran vois tarkentaa, että kuivumisen ajan (n. 1vrk) pitää olla joku pitämässä kappaleet toisissaan kiinni, ja oikeassa kohdassa, mikäli ei ole lisäksi mitään ruuveja/klipsejä tai vastaavaa. Vaakatasossa olevalle esineelle ei tarvi mutta pystyssä jos on niin liukuu helposti muuten pois paikaltaan vielä aikas monen tunnin jälkeen.
Tuo butyylimassa on hyvää kamaa oikeassa paikassa, mutta tuo on tiivistysmassaa, ei se sovellu tuollaisten kappaleiden kasassa pitämiseen, etenkään kuumassa konehuoneessa, lämmetessään tuo pehmenee. Eikä sitä ole suunniteltukaan kappaleiden kasassa pitämiseen vaan tiivistämiseen. Nythän ei tarina kertonut mitä boksia ollaan liimaamassa, mutta ne saattavat olla hyvinkin lämpöisessä paikassa siellä konehuoneessa.

Jos sen kannen liimaa kunnon liimalla (esim 221 tai 521 tms) ei se tarkoita sitä, että sitä pitäisi pusertaa joku aivan hervoton sauma siihen. Nätin sauman kun tekee, sen saa edelleen mattopuukolla auki melko kivuttomasti jos ne korjaukset jossakin kohtaa pettää ja tarvii avata uudestaan. Parempi vaihtoehto tämä, kuin mahdollisesti epävarma liimaus josta kosteus pääsee sisälle, tai että se kansi siitä tipahtaa irti.

Jos tuo boksi on otollisessa paikassa kyllä se varmaan tuolla butyylimassakin pitäisi kun se ensin on kuivunut, jos tuollaista olisi ennestään tuubissa, voisi sitäkin ehkä ajatella johonkin vaihtoautoon tms josta pian hankkiudutaan eroon, mutta jos asioikseen lähtee siihen hyvää liimaa hakemaan ja itselleen tekee, silloin tämä ei ole oikeaa ainetta.
 
Ei perkele, että välillä kyllä tuntuu, että itse on itsensä pahin taakka. Joutuu välillä ihan peiliin katsomaan.

- Ekana viikonloppuna jakohihnan vaihto
- Sitten viikolla porsii takaiskari autosta.
- Pitkän työpäivän jälkeen motonetista varaosat ja eikun illasta pajalle. Pussi kuivalihakundin nautasotkua matkaan, että saapi vatsaan edes jotain täytettä.
- Apinan raivolla riehut uudet iskarit paikoilleen ja unohdat ilmeisesti kiristää toisen alapultin kunnolla.
- Pari päivää ajoa ja jumalaton kolina takapäästä. Nilkutat autolla puolitutun talliin ja revit renkaan irti ja tuijotat paskas vääntynyt irralla olevaa iskaria.
- Soitto rouvalle, että 2.auto tänne ja motonettiin hakemaan pulttia ja uusi iskari. Taas pussi kuivalihakundin nautasotkua matkaan.
- Rojujen kanssa takaisin auton luokse ja riehua vääntynyt iskari takaisin kiinni alapäästä ja sitten nokka kohti pajaa.
- Pajalla iskarin vaihto ja ajatuksissa nappaat väärän mutterin iskarin yläpäähän ( eri nousulla) pulttipyssyyn ja pyöräytät voimalla uudet kierteet iskarin varteen.
- Samalla kun mutteri jyystää uusia kierteitä, niin ajattelet hillitä varren pyörimistä nappaamalla näppärästi juuri käden hollila olevilla pihdellä kiinni paljaasta varresta.
- Puoli sekunttia liian myöhään tajuat mitä olet tekemässä ja ihailet kuinka uusi iskarin varsi on aivan ruvella
- Soitto rouvalle, että nyt on mies liekeissä ja taas iskaria hakemaan. Nyt ei enää lihasössöä motonetin hyllysä vaan ihan keppanaa voitelemaan saunan jälkeen sotatraumoja.
- Taas pajalle riehumaan, mutta nyt ajatuksen kanssa osat paikoilleen ja homma pakettiin ja kotia saunomaan.

Nyt sitten tänä aamuna tuijottelin autoon hypätessäni, että kylkinpoljin on näköjään tuolla jo pohjassa valmiina odottamassa...huoh.. sitä saapi puol päivää nujuta jalkatilassa.
 
Tuo butyylimassa on hyvää kamaa oikeassa paikassa, mutta tuo on tiivistysmassaa, ei se sovellu tuollaisten kappaleiden kasassa pitämiseen, etenkään kuumassa konehuoneessa, lämmetessään tuo pehmenee. Eikä sitä ole suunniteltukaan kappaleiden kasassa pitämiseen vaan tiivistämiseen. Nythän ei tarina kertonut mitä boksia ollaan liimaamassa, mutta ne saattavat olla hyvinkin lämpöisessä paikassa siellä konehuoneessa.

Jaaha selvästi et tiedä miten tuo kyseinen tavara toimii. EI ole mitenkään verrattavissa mihinkään raksapuolen butyylimassoihin. Kyllä se (sikalastomer-701) on ihan liimaavaa tavaraa, sen lisäksi että myös tiivistää. Itse olen kyllä liimaillut sillä osia ihan moottoritilaankin, viimeksi flexfuel purkin moottorin suojamuoveihin, ja siellä se on ainakin vuoden pysynyt ihan komeasti, eli hyvin se siellä pysyy, vaikka onkin kuuma paikka. Vaatii todella reippaan kiskaisun että irtoaa. Mutta olkoon tämä keskustelu tässä, niin ei tukita ketjua.
 
Ehkä pitäs kyllä tietää vielä että onko edes 5% mahdollisuutta että on tarve joskus avata se kansi uudelleen. Jos ei, niin sama kai se on sit pistää 221/252/591 jne sialla niin tiukasti kiinni ettei tarvii kysellä saako enää auki ilman rälläkkää tai moottorisahaa. mutta muuten joku tuollanen liimaava, mutta avattavissa oleva ehdottomasti.
Jos tuo boksi on otollisessa paikassa kyllä se varmaan tuolla butyylimassakin pitäisi kun se ensin on kuivunut, jos tuollaista olisi ennestään tuubissa, voisi sitäkin ehkä ajatella johonkin vaihtoautoon tms josta pian hankkiudutaan eroon, mutta jos asioikseen lähtee siihen hyvää liimaa hakemaan ja itselleen tekee, silloin tämä ei ole oikeaa ainetta.

Hyviä vinkkejä tullut. Boksi on kuumassa paikassa kun läheltä menee vesiletkuja eikä moottorikaan kaukana. Sikalastomer-710 ei taida tähän ihan sopia kun kuumakesto olisi hyvä olla sen +90 astetta. Uudelleenavaus mahdollisuus olisi varmaan hyvä säilyttää niin mietin, että jos tiivistäisi kannen tolla Permatex Supra Black Tiivistesilikoonilla ja sitten vaikka 5cm välein laittaa nokareen 221 joka pitää sen kiinni. Vai onkohan parempi liimata ja tiivistää tuolla 221 kokonaan yrittäen laittaa sellaisen määrän että vielä saa tarvittaessa ehkä auki?
 
Vai onkohan parempi liimata ja tiivistää tuolla 221 kokonaan yrittäen laittaa sellaisen määrän että vielä saa tarvittaessa ehkä auki?
Mä oon tuolla liimannut mm auki leikattuja abs-bokseja. Ohut liimasauma siihen saumaan ja sitten ulkopuolelta pyyhkäisee sileäksi. Siitä ei käytännössä kukaan tajua, että sisällä on käyty. Tarvittaessa kuitenkin mattopuukolla se sauma on helposti leikattavissa auki. Ei välttämättä kannata puristaa kantta ihan pohjaan asti kiinni, monessa tapauksessa ei kansi edes menekään pohjaan asti, vaan siihen jää sen sahauksen/laikan kokoinen rako ja siitä raosta on helppo sitten se leikata auki kun siinä ei enää ole "kovaa" vaan pelkästään liimamassa, aukileikkaus ei ole ihan yhtä helppo jos se kansi on painettu pohjaan asti.
 
Siitä moottorista on suurella todennäköisyydellä sisältä rattaat sileänä, eli vaatii uuden moottorin siihen kyllä, vaikka hetkellisesti saisikin nuo ulkopuolen rattaat väännettyä kohdalleen jos ne nyt ei ole. Eli hanki vaan suosiolla se uusi moottori kerralla.
Huono asento on työstää, mutta kyllä sen saa vaihdettua kun kiroilee samalla. Tarvikeosana halpa ja merkkiosakaan ei mikään superkallis.


Ei saanut tietoa osanumerosta ennen irroitusta ilman vientiä marmorille. Useita vaihtoehtoja ilmoittavat. Nyt on osa irroitettu kiitos kaverin joka mahtuu tuossa jalkatilassa operoimaan paremmin. Ei ollut hammasrattaat sileänä vaan oli ilmeisesti mennyt ääriarvot sen verran vituilleen, että tuo ulkona oleva ratas porsinut pikkuhiljaa läpi muovisesta stopperista. Pyörinyt sitten ympäri ja sisältä osat pompanneet paikoiltaan niin että laitteen suojamuovikin oli poksahtanut hieman paikoiltaan. Toistaiseksi asetettu vaan läppä manuaalisesti kylmäpuolelle.

Osanumero oli sama kuin osassa youtubevideoista eli 5Q0907511K ja merkki Valeo. Joku jenkkien vw osien verkkokauppa näytti että tästä on "uusi versio" jonka numero on 2Q0907511G, mutta ainakin viron kaupat antaa samat tarvikeosat kummallakin numerolla hakemalla. Kummallekin numerolle löytyy myös joistain kaupoista "vw original" hintaan 50-60e kun sahhilla se olisi ilmeisesti 150e. Pitää arpoa joku tilaukseen lähipäivinä, varmaankin joko halvin mahdollinen (AIC) tai vw originaali 5Q0907511K.
 
VW on kiitollinen merkki hankkia varaosia, kun ei ole syytä pelätä heikkoja tarvikeosia. Todennäköisesti tarvikeosa on yhtä huono kuin alkuperäinenkin, eli en ainakaan itse maksaisi yhtään ylimääräistä saadakseni alkuperäisosan.
 
Jos auto meni toimivana oireettomana remonttiin jossa vaihdettiin jakopään hiluja ja sen jälkeen ei käy kunnolla, voisi syy hyvinkin olla siellä jakopäässä. Vaatii kyllä hyvin osaamattoman asentajan, että vaihtaa jakopään eikä sen jälkeen tarkasta merkkejä kunnolla ja koekäytä autoa. Olen kyllä sellaisenkin tapauksen useamman kerran nähnyt, eli ei se mahdotonta ole.
Todennäköisempää kyllä on, että on joku sytytysjohto tms samalla heilahtanut tai laitettu huolimattomasti takaisin jos on jouduttu irroittamaan tai siirtämään remontin aikana, voi myös vain olla ihan sattumaa, että joku muu alkoi reistaamaan juuri nyt.
Hyvä tuuri kävi, että huomasit saman tien ja sait jätettyä sen heti sinne uudestaan! Mitä sinne jakopäähän tehtiin, hihnanvaihto? Vai oliko jotakin muutakin?


Nyt soitti pajalta. Vika kuulemma tarkentunut eka pytyn suuttimeen, suuttimessa jokin sähköinen häiriö.

Toivottavasti saavat kuntoon. Maadoitushäiriö? vai mikä lie?

Siis jakohihna vaihdettu ja kytkinasetelma.
 
Oiskohan vm motori koneena ja vaan keikuvipujen vaihdolla voisi selvitä (ja jaon tarkastuksella).
 
4.0 ja perusvika noissa uudemmissa. Männän helma halkeaa/hajoaa ja aiheuttaa piston slappia. Männät saa onneksi vaihdettua ilman että konetta pitää nostaa veks. Auto oli niin halpa ja samalta kylältä, joten pakko oli riski ottaa tuon suhteen.
Jenkeissä keskustelupalstojen mukaan tuommoisen kolinan kanssa porukka on ajellut vuosia ja useampia kymmeniä tuhansia maileja. Itse en tuolla kehtaa ajaa kuin leiman kautta mökin talliin.
 
2016 vuosimallin Hyundai i40. Peruutuskamera ei toimi. Maahantuojan huollossa todettiin, että kamera pitää vaihtaa. Antoivat alkuperäisen varaosan hinnaksi jotain >500€

Tuohon löytyy kameroita jostain aliexpressistä. Löysin jonkun youtube videonkin, missä vaihdetaan tuollainen halpismallin kamera rikkoutuneen tilalle.

Kävin alustavasti muutamassa korjaamossa kyselemässä saisiko siis asennettuna maahantuojaa halvemmalla, mutta vissiin noita kopiokameroita ei mistään virallisten tukkurien tms. kautta saa, vaan pitää tilata noista aliexpresstyylisistä verkkokaupoista ja ei oikein tuntunut olevan intoa tähän. Ilmeisesti asentavat kyllä, jos itse tilaan. Sen verran pitää purkaa tuota verhoilua, että en jaksa itse ruveta asentelemaan.

Kysymyksinä siis, että tekisiköhän joku korjaamo tuon siten, että tilaavat ja asentavat tuollaisen halpiskameran, löytyisiköhän PK-seudun lähistöltä jotain tuollaisiin erikoistunutta?

Jos päädyn itse tilaamaan, niin mistähän tuon tilaisi? Joku Amazon kuulostaa verkkopuljuista jopa melko luotettavalta, mutta ekat osumat tulee jostain fruugosta ja fyndigistä, joista itsellä ei mitään hajua. Onkohan tuollaisen kameran toimivuutta sitten mitään mahdollisuutta testata muuta kuin kiinnittämällä se autoon? En nyt tietty haluaisi olla siinäkään tilanteessa, että olen tilannut kiinankameran, maksanut asennuksesta, jossa sitten todetaan, että ei tää kikkula toimi tai on väärää mallia.

Edit: Löytyy tosiaan amazon.de kautta OEM numerolla useampikin vaihtoehto. Hintaluokka 30-60€, kaikkien valmistaja jotkut eri kiinalaisen puljut. Mutta varmaan se orkkis osakin tulisi jostain Kiinasta. Toki ehkä paremmalla laadunvalvonnalla. Mutta hinnnat tosiaan alle kymmenesosa alkuperäisestä varaosasta :speechless:

Amazon.de : 95760-3z103
 
Viimeksi muokattu:
2016 vuosimallin Hyundai i40. Peruutuskamera ei toimi. Maahantuojan huollossa todettiin, että kamera pitää vaihtaa. Antoivat alkuperäisen varaosan hinnaksi jotain >500€

Tuohon löytyy kameroita jostain aliexpressistä. Löysin jonkun youtube videonkin, missä vaihdetaan tuollainen halpismallin kamera rikkoutuneen tilalle.

Kävin alustavasti muutamassa korjaamossa kyselemässä saisiko siis asennettuna maahantuojaa halvemmalla, mutta vissiin noita kopiokameroita ei mistään virallisten tukkurien tms. kautta saa, vaan pitää tilata noista aliexpresstyylisistä verkkokaupoista ja ei oikein tuntunut olevan intoa tähän. Ilmeisesti asentavat kyllä, jos itse tilaan. Sen verran pitää purkaa tuota verhoilua, että en jaksa itse ruveta asentelemaan.

Kysymyksinä siis, että tekisiköhän joku korjaamo tuon siten, että tilaavat ja asentavat tuollaisen halpiskameran, löytyisiköhän PK-seudun lähistöltä jotain tuollaisiin erikoistunutta?

Jos päädyn itse tilaamaan, niin mistähän tuon tilaisi? Joku Amazon kuulostaa verkkopuljuista jopa melko luotettavalta, mutta ekat osumat tulee jostain fruugosta ja fyndigistä, joista itsellä ei mitään hajua. Onkohan tuollaisen kameran toimivuutta sitten mitään mahdollisuutta testata muuta kuin kiinnittämällä se autoon? En nyt tietty haluaisi olla siinäkään tilanteessa, että olen tilannut kiinankameran, maksanut asennuksesta, jossa sitten todetaan, että ei tää kikkula toimi tai on väärää mallia.

Edit: Löytyy tosiaan amazon.de kautta OEM numerolla useampikin vaihtoehto. Hintaluokka 30-60€, kaikkien valmistaja jotkut eri kiinalaisen puljut. Mutta varmaan se orkkis osakin tulisi jostain Kiinasta. Toki ehkä paremmalla laadunvalvonnalla. Mutta hinnnat tosiaan alle kymmenesosa alkuperäisestä varaosasta :speechless:

Amazon.de : 95760-3z103

Tuossa tavallaan vastasit omaan kysymykseesi. Ei ihan helpolla halua kukaan yrittäjäkään ottaa vastuuta itselleen ehkä toimivasta kiinasta tilatusta halpis-kamerasta ja sen asennuksesta, jonka asiakas kuitenkin olettaa toimivan kuten alkuperäisen.
Rahaakaan ei tuollaisesta hommasta yleensä paljoa saa.
Ainoat käytännön vaihtoehdot tässä lienee tilata se itse ja asentaa se itse, tai saada joku harrastajakaveri se tekemään. Tilauspaikka ei varmaan muuta tilannetta merkittävästi mitenkään miltään kannalta, Aliexpress on ihan hyvä paikka tilata.

Ei tuo kummoiselta hommalta kyllä vaihtaa näyttänyt kun katsoin, kyllä tuosta selviää jos yhtään työkalut käsissä pysyy.
 
Tuossa tavallaan vastasit omaan kysymykseesi. Ei ihan helpolla halua kukaan yrittäjäkään ottaa vastuuta itselleen ehkä toimivasta kiinasta tilatusta halpis-kamerasta ja sen asennuksesta, jonka asiakas kuitenkin olettaa toimivan kuten alkuperäisen.
Rahaakaan ei tuollaisesta hommasta yleensä paljoa saa.
Ainoat käytännön vaihtoehdot tässä lienee tilata se itse ja asentaa se itse, tai saada joku harrastajakaveri se tekemään. Tilauspaikka ei varmaan muuta tilannetta merkittävästi mitenkään miltään kannalta, Aliexpress on ihan hyvä paikka tilata.

Ei tuo kummoiselta hommalta kyllä vaihtaa näyttänyt kun katsoin, kyllä tuosta selviää jos yhtään työkalut käsissä pysyy.

Joo, ymmärrän tietysti tuon vastuukysymyksen. Ihmetyttää vaan, kun eihän vähän vanhempiin autoihin muutenkaan laiteta yleensä sitä kalleinta alkuperäisosaa marmorilta, vaan joku hyväksi tunnettu varaosamerkki suoraan korjaamon tilaamana. Jostain syystä nyt tämän peruutuskameran kanssa ei ole mahdollista kuin alkuperäisosa tai itse tilaaminen, mutta eipä voi mitään.
 
Joo, ymmärrän tietysti tuon vastuukysymyksen. Ihmetyttää vaan, kun eihän vähän vanhempiin autoihin muutenkaan laiteta yleensä sitä kalleinta alkuperäisosaa marmorilta, vaan joku hyväksi tunnettu varaosamerkki suoraan korjaamon tilaamana. Jostain syystä nyt tämän peruutuskameran kanssa ei ole mahdollista kuin alkuperäisosa tai itse tilaaminen, mutta eipä voi mitään.
Ne korjaamoiden tilaamat varaosat tulevat tukkureiden kautta. Tuskin tukkureilla mitään Aliexpress kamaa tilattavissa on.
Jos korjaamo tilaa itse osan, se on osan maahantuoja ja on täysin vastuussa asennuksesta ja osasta.
 
2016 vuosimallin Hyundai i40. Peruutuskamera ei toimi. Maahantuojan huollossa todettiin, että kamera pitää vaihtaa. Antoivat alkuperäisen varaosan hinnaksi jotain >500€

Tuohon löytyy kameroita jostain aliexpressistä. Löysin jonkun youtube videonkin, missä vaihdetaan tuollainen halpismallin kamera rikkoutuneen tilalle.

Kävin alustavasti muutamassa korjaamossa kyselemässä saisiko siis asennettuna maahantuojaa halvemmalla, mutta vissiin noita kopiokameroita ei mistään virallisten tukkurien tms. kautta saa, vaan pitää tilata noista aliexpresstyylisistä verkkokaupoista ja ei oikein tuntunut olevan intoa tähän. Ilmeisesti asentavat kyllä, jos itse tilaan. Sen verran pitää purkaa tuota verhoilua, että en jaksa itse ruveta asentelemaan.

Kysymyksinä siis, että tekisiköhän joku korjaamo tuon siten, että tilaavat ja asentavat tuollaisen halpiskameran, löytyisiköhän PK-seudun lähistöltä jotain tuollaisiin erikoistunutta?

Jos päädyn itse tilaamaan, niin mistähän tuon tilaisi? Joku Amazon kuulostaa verkkopuljuista jopa melko luotettavalta, mutta ekat osumat tulee jostain fruugosta ja fyndigistä, joista itsellä ei mitään hajua. Onkohan tuollaisen kameran toimivuutta sitten mitään mahdollisuutta testata muuta kuin kiinnittämällä se autoon? En nyt tietty haluaisi olla siinäkään tilanteessa, että olen tilannut kiinankameran, maksanut asennuksesta, jossa sitten todetaan, että ei tää kikkula toimi tai on väärää mallia.

Edit: Löytyy tosiaan amazon.de kautta OEM numerolla useampikin vaihtoehto. Hintaluokka 30-60€, kaikkien valmistaja jotkut eri kiinalaisen puljut. Mutta varmaan se orkkis osakin tulisi jostain Kiinasta. Toki ehkä paremmalla laadunvalvonnalla. Mutta hinnnat tosiaan alle kymmenesosa alkuperäisestä varaosasta :speechless:

Amazon.de : 95760-3z103
Omassa autossa oli valmius peruutuskameralle, vain piuhat ja kamera puuttui, alista tilasin 25€ kameran+johdot, pari tuntia asentamista ja radion huoltovalikosta peruutuskamera käyttöön ja tadaa.

1000001043.jpg


Laatu riittää peruutuskamera käyttöön oikein hyvin, turhaan sä maksat Amazonista 60€ samasta muutaman euron kamerasta kuin alista.

Asentaminen sun tapauksessa on vielä helppo kun tarvitsee vaihtaa vain kamera, pura vanha pois, hyvällä tuurilla siellä on takaluukussa liitin valmiina ja homma on 5min juttu itse tehtynä, säästät satoja euroja.
 
Kysymyksinä siis, että tekisiköhän joku korjaamo tuon siten, että tilaavat ja asentavat tuollaisen halpiskameran, löytyisiköhän PK-seudun lähistöltä jotain tuollaisiin erikoistunutta?

Kerran töissä asennettiin pakuun tollane halpiskamera. Toimi ihan hyvin... kunnes auton laittoi käyntiin. Kuva meni niin puuroksi ettei siitä mitään selvää saanut. No arvatenkin oli viiminen kerta kun asennetaan noita halpiskiinalaisia.
Toisaalta langattomat voi toimia ihan hyvinkin, tai sitten niissäkin voi tulla joku vastaava ongelma. Tuo oli siis langallinen, eli ilmeisesti kaapelin laadussa oli säästetty...
 
Jahas taas olisi se aika vuodesta, kun ilmastoinnista olisi jotain hyötyäkin. No, eihän tuo kylmää puhaltanut kun koitin ja oikeastaan sen jo tiesinkin. Tässä nyt pari vuotta mennyt siten, että alkukesästä täytättänyt tuon ilmastointilaitteen ja sinne syyskuun alkupuolelle se jaksaa kylmää hönkiä eli johonkin aineet katoaa. Noissa huoltojen testeissä testerit näyttää aina ettei ole vuotoja järjestelmässä, mutta pakkohan siellä jossain on olla jos kylmän puhallus loppuu jo muutamassa kuukaudessa :D Pystyyköhän tota itse mitenkään tutkimaan? Tai jostain tarkistamaan suunnilleen paljonko siellä kylmäainetta on jäljellä. Ei se säiliö ikinä tyhjä ole ollut ja yleensä mennyt joku 200-300g ainetta täytössä.

Autona puol miljoonaa ajettu E46 bemari. Eli ei tuolla varmaan enää montaa vuotta ole käyttöäkään, vaikka alusta ja tekniikka muuten hyvässä kunnossa. Ilmastointia lukuunottamatta.
 
Jahas taas olisi se aika vuodesta, kun ilmastoinnista olisi jotain hyötyäkin. No, eihän tuo kylmää puhaltanut kun koitin ja oikeastaan sen jo tiesinkin. Tässä nyt pari vuotta mennyt siten, että alkukesästä täytättänyt tuon ilmastointilaitteen ja sinne syyskuun alkupuolelle se jaksaa kylmää hönkiä eli johonkin aineet katoaa. Noissa huoltojen testeissä testerit näyttää aina ettei ole vuotoja järjestelmässä, mutta pakkohan siellä jossain on olla jos kylmän puhallus loppuu jo muutamassa kuukaudessa :D Pystyyköhän tota itse mitenkään tutkimaan? Tai jostain tarkistamaan suunnilleen paljonko siellä kylmäainetta on jäljellä. Ei se säiliö ikinä tyhjä ole ollut ja yleensä mennyt joku 200-300g ainetta täytössä.

Autona puol miljoonaa ajettu E46 bemari. Eli ei tuolla varmaan enää montaa vuotta ole käyttöäkään, vaikka alusta ja tekniikka muuten hyvässä kunnossa. Ilmastointia lukuunottamatta.
Onko sinne ikinä laitettu väriainetta täytön yhteydessä. Siitähän sen näkisi kun uv valolla tutkisi.
 
Tuollainen pieni vuoto on vaikea löytää. Täyttölaitteen alipainetesti ei yleensä huomaa ollenkaan. Myöskään uv-aineella ei välttämättä näe noin pientä vuotoa jos kesässä ainetta häviää 200-300g. Pahimmassa tapauksessa vuoto on sisäkennossa koelaudan sisällä, jolloin sitä ei näe mistään.
Mutta jos noin paljon ajettu eikä kompuraa ole vaihdettu, niin veikkauksena heittäisin kompuran akselista vuotaa.
 
Jahas taas olisi se aika vuodesta, kun ilmastoinnista olisi jotain hyötyäkin. No, eihän tuo kylmää puhaltanut kun koitin ja oikeastaan sen jo tiesinkin. Tässä nyt pari vuotta mennyt siten, että alkukesästä täytättänyt tuon ilmastointilaitteen ja sinne syyskuun alkupuolelle se jaksaa kylmää hönkiä eli johonkin aineet katoaa. Noissa huoltojen testeissä testerit näyttää aina ettei ole vuotoja järjestelmässä, mutta pakkohan siellä jossain on olla jos kylmän puhallus loppuu jo muutamassa kuukaudessa :D Pystyyköhän tota itse mitenkään tutkimaan? Tai jostain tarkistamaan suunnilleen paljonko siellä kylmäainetta on jäljellä. Ei se säiliö ikinä tyhjä ole ollut ja yleensä mennyt joku 200-300g ainetta täytössä.

Autona puol miljoonaa ajettu E46 bemari. Eli ei tuolla varmaan enää montaa vuotta ole käyttöäkään, vaikka alusta ja tekniikka muuten hyvässä kunnossa. Ilmastointia lukuunottamatta.
Sen verran voi tutkia, että onko ensinnäkin kyse siitä, että kaasu on loppu, vai jostakin muusta? Ilmeisesti tässä tapauksessa on jo varmuus, että kaasun puutteesta kysymys, kyllähän se silloin "rikki" on kun vuotaa. Uv lampulla voi tutkia liitoksia ja saumoja, jos siellä on merkkiväriä käytetty. Parhaiten näkyy muuten pilkkopimeässä tallissa. Potentiaalisia vuotopaikkoja on esimerkiksi kaikki liitokset, ilmastoinnin kenno keulalla ja vaikkapa paineanturin/painekytkimen paikka, täyttöventtiilit. Vuodonilmaisinta/saippuavettäkin voi suihkia, mutta pieni vuoto näkyy aika huonosti, voi mennä monta tuntiakin että alkaa vaahtoa muodostumaan näkyvästi.
 
Jahas taas olisi se aika vuodesta, kun ilmastoinnista olisi jotain hyötyäkin. No, eihän tuo kylmää puhaltanut kun koitin ja oikeastaan sen jo tiesinkin. Tässä nyt pari vuotta mennyt siten, että alkukesästä täytättänyt tuon ilmastointilaitteen ja sinne syyskuun alkupuolelle se jaksaa kylmää hönkiä eli johonkin aineet katoaa. Noissa huoltojen testeissä testerit näyttää aina ettei ole vuotoja järjestelmässä, mutta pakkohan siellä jossain on olla jos kylmän puhallus loppuu jo muutamassa kuukaudessa :D Pystyyköhän tota itse mitenkään tutkimaan? Tai jostain tarkistamaan suunnilleen paljonko siellä kylmäainetta on jäljellä. Ei se säiliö ikinä tyhjä ole ollut ja yleensä mennyt joku 200-300g ainetta täytössä.

Autona puol miljoonaa ajettu E46 bemari. Eli ei tuolla varmaan enää montaa vuotta ole käyttöäkään, vaikka alusta ja tekniikka muuten hyvässä kunnossa. Ilmastointia lukuunottamatta.
Sama täällä. Vähän sieppaa tätä oravaa kun tuli tämä toinen auto ostettua pelkästään jotta olisi myös ilmastoitu auto. Siihen päälle vielä 250e ilmastointihuolto joka ilmeisesti talven aikana päätyi harakoille. Nyt on kaks romua pihassa jotka onneksi kuitenkin kulkee.
 
Sama täällä. Vähän sieppaa tätä oravaa kun tuli tämä toinen auto ostettua pelkästään jotta olisi myös ilmastoitu auto. Siihen päälle vielä 250e ilmastointihuolto joka ilmeisesti talven aikana päätyi harakoille. Nyt on kaks romua pihassa jotka onneksi kuitenkin kulkee.
Jos aihe kiinnostaa ja haluaa itse ropailla, monessa autossa on aika helppo ennen ilmastointihuoltoon viemistä ensin itse tarkistaa, että johtuuko kylmän ilman puute ilmastoinnin toimimattomuudesta kaasun vähyyden takia, vai jostakin muusta syystä jos sitä ei entuudestaan varmaksi tiedä.
Yleensä se ns ilmastointihuolto kyllä ottaa täyden rahan, vaikka vika olisi jossakin ihan muualla ja kaasua laitettaisiin vain hyvin vähän lisää tai ei lainkaan.
Ensiksikin siis kannattaa tarkistaa, että lähteekö kompura päälle ollenkaan. Jos ei lähde, monessa autossa on helppo testata hetkeksi painekytkin oikosulkemalla, lähteekö sitten kompura käyntiin. Jos lähtee, silloin on yleensä kaasut loppu (tai se painekytkin rikki).
Toinen vähän karkeampi pikakonsti on painaa siitä täyttöventtiilin neulasta ja kokeilla, tuleeko kunnon suhaus. Jos tulee, todennäköisesti kaasua on. Jos tulee vain pienempi tuhnu, sitten on kaasut vähissä. Kaasujahan ei saisi päästää ilmaan, mutta ei kerrota kenellekään.
Jos taas ei sittenkään lähde kompura käyntiin, on vika jossakin muualla ja säästit juuri hyvän summan. Monessa autossa on myöskin niin, että jos ei syylärin flekti toimi, ei tule myös kylmääkään (paitsi auton liikkuessa ajoviiman vaikutuksesta ehkä aavistuksen verran), vaikka kompura olisi käynnissä ja systeemi ehjä. Usein kompuran käyntiin lähtemättömyys myös johtuu sen kompuran magneettikytkimen kulumisesta, tämäkin usein on shimmejä poistamalla tai vain puhdistamalla korjattavissa käytännössä tekopalkalla. Eli vaihtoehtoja on vaikka kuinka, läheskään aina ei ole kyse kaasun puutteesta.
 
Sama täällä. Vähän sieppaa tätä oravaa kun tuli tämä toinen auto ostettua pelkästään jotta olisi myös ilmastoitu auto. Siihen päälle vielä 250e ilmastointihuolto joka ilmeisesti talven aikana päätyi harakoille. Nyt on kaks romua pihassa jotka onneksi kuitenkin kulkee.
Ilmeisesti huollossa vaihdettu osiakin..? Perus täyttöhuolto maksaa täällä 50€ sis 800g kylmäainetta.
 
Potilas Audi A6 C6/4F vuosimallia 2007. Auto ollut meillä reilun kuukauden. Pari päivää sitten ei lähtenyt käyntiin. Akku oli ihan tyhjä, mittasin 7,8 volttia. Laitoin toisen akun avustuksella käyntiin ja annoin käydä hetken, sitten laturiin. Nyt taas toimii. Akku on aika uuden näköinen (Varta G14 Silver Dynamic AGM 95ah) joten en usko että siinä on vika. Mitä asiaa etsin niin vika voisi olla koodauksessa? Sain juuri tänään VCDS kaapelin. Tässä miten akku nyt koodattu:
1717085719480.png

Akussa tällaisia merkintöjä:
1717085764968.png

1717085782156.png


1717085810596.png


Osaako näiden perusteella sanoa onko koodaus oikein ja jos ei, niin mitä tuohon pitää syöttää? Akussa ei ole oikeaa BEM tarraa.
 
Potilas Audi A6 C6/4F vuosimallia 2007. Auto ollut meillä reilun kuukauden. Pari päivää sitten ei lähtenyt käyntiin. Akku oli ihan tyhjä, mittasin 7,8 volttia. Laitoin toisen akun avustuksella käyntiin ja annoin käydä hetken, sitten laturiin. Nyt taas toimii. Akku on aika uuden näköinen (Varta G14 Silver Dynamic AGM 95ah) joten en usko että siinä on vika. Mitä asiaa etsin niin vika voisi olla koodauksessa? Sain juuri tänään VCDS kaapelin. Tässä miten akku nyt koodattu:
1717085719480.png

Akussa tällaisia merkintöjä:
1717085764968.png

1717085782156.png


1717085810596.png


Osaako näiden perusteella sanoa onko koodaus oikein ja jos ei, niin mitä tuohon pitää syöttää? Akussa ei ole oikeaa BEM tarraa.
Mikä koodaus? Eikö se auto syö voltteja ihan normaalisti? Jos ei niin onpa tyhmä auto.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
283 124
Viestejä
4 861 456
Jäsenet
78 608
Uusin jäsen
Elsa M

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom