Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Automaatti ilmastoinneissa on myös eroja, jotkut toimii sinne päin ja juuri tälläisillä ilmoilla kun ulkona ei ole vielä kovin lämmin, mutta aurinko lämmittää jo sisätilat kuumaksi niin ilmastointi ei osaa kunnolla jäähdyttää.

Aikanaan mk3 mondeossa sama ominaisuus, pienellä teholla viileää ilmaa kun nykyiset autot sitten taas laittaa heti kylmää ja reilusti.
Parikin mk3 mondeota oli joskus uutena käytössä, ja vieläkin yksi taitaa olla tallin (0.4 miljoonaa ajettuna) pohjalla. Jos liemet tallessa niin mondeon mk3 mallit puhaltaa kylläkin suht heti +2 asteista.
 
Parikin mk3 mondeota oli joskus uutena käytössä, ja vieläkin yksi taitaa olla tallin (0.4 miljoonaa ajettuna) pohjalla. Jos liemet tallessa niin mondeon mk3 mallit puhaltaa kylläkin suht heti +2 asteista.
Kyllä puhaltaa, mutta puhallusnopeus ei nouse riittävän suureksi omaan makuun, nykyiset autot pistää puhalluksen täysille näillä ilmoilla kun ulkona viileää, mutta sisällä +40c kun aurinko lämmittänyt.
 
Kyllä puhaltaa, mutta puhallusnopeus ei nouse riittävän suureksi omaan makuun, nykyiset autot pistää puhalluksen täysille näillä ilmoilla kun ulkona viileää, mutta sisällä +40c kun aurinko lämmittänyt.
Jotain ongelmaa sitten. Kunnossa oleva mk3 puhaltaa suht lujaa ja kylmää.
Olisko jotain niitä lämmityslaitteen läppiä jumissa tai sisäilman suodatin tukkeutunut. Sisäkenno kasvanut sientä täyteen ?
 
Jotain ongelmaa sitten. Kunnossa oleva mk3 puhaltaa suht lujaa ja kylmää.
Olisko jotain niitä lämmityslaitteen läppiä jumissa tai sisäilman suodatin tukkeutunut. Sisäkenno kasvanut sientä täyteen ?
Ei, kun sitten kun oikea helle ulkona, puhalsi kyllä täydellä teholla kylmää.
 
Kyllä puhaltaa, mutta puhallusnopeus ei nouse riittävän suureksi omaan makuun, nykyiset autot pistää puhalluksen täysille näillä ilmoilla kun ulkona viileää, mutta sisällä +40c kun aurinko lämmittänyt.
Ainakin mulla on ranskalaisissa(ainakin kahdessa toinen vm. 2007 ja toinen vm. 2013) ollut juuri tuota ongelmaa kun ulkokeli ei ole vielä lämmin. Olen aina sitä pitänyt ominaisuutena. Ja tottunut siihen että kylmemmillä aurinkoisilla keleillä täytyy pyynti puottaa reilusti alaspäin. Voi olla tietysti että on ollut vikaakin, mutta en asiaa ole tutkinut juuri sen takia kun olen pitänyt sitä ominaisuutena.
 
Jossainpäin kojelautaa pitäisi olla pieni ritilä minkä takana sijaitsee sisälämpötilan tunnistin. Monesti tuo on lähes umpeen asti pölyyntynyt ja jos sen saa helposti putsattua niin kannattaa kokeilla. Melko yleinen vaiva.
Näitä lämpötila-antureita räpeltäessäni otin kaiken varalta akun irti. Eilen huomasin että akku oli aivan tyhjä. Voiko olla, että akunkenkä oli jäänyt jotenkin löysälle tai huonosti kiinni ja se olisi aiheuttanut akun tyhjentymisen? Voihan olla, että jokin muu vika on, mutta aikamoinen sattuma olisi.
 
Näitä lämpötila-antureita räpeltäessäni otin kaiken varalta akun irti. Eilen huomasin että akku oli aivan tyhjä. Voiko olla, että akunkenkä oli jäänyt jotenkin löysälle tai huonosti kiinni ja se olisi aiheuttanut akun tyhjentymisen? Voihan olla, että jokin muu vika on, mutta aikamoinen sattuma olisi.
Onko kuinka vanha akku?. Itsellä on käynyt 2 kertaa että akku on kuollut yön aikana. Eikä autossa ollut mitään vikaa, vaan akku oli purkaantunut yön aikana. Akku oli vain 5 vuotta ollut käytössä, mutta pätkäajo tappaa akun varsinkin kovilla pakkasilla.
 
Onko kuinka vanha akku?. Itsellä on käynyt 2 kertaa että akku on kuollut yön aikana. Eikä autossa ollut mitään vikaa, vaan akku oli purkaantunut yön aikana. Akku oli vain 5 vuotta ollut käytössä, mutta pätkäajo tappaa akun varsinkin kovilla pakkasilla.
Noin vuoden vanha. Viime talvena meni kovilla pakkasilla kerran niin tyhjäksi että joutui laturilla lataamaan.
 
Näitä lämpötila-antureita räpeltäessäni otin kaiken varalta akun irti. Eilen huomasin että akku oli aivan tyhjä. Voiko olla, että akunkenkä oli jäänyt jotenkin löysälle tai huonosti kiinni ja se olisi aiheuttanut akun tyhjentymisen? Voihan olla, että jokin muu vika on, mutta aikamoinen sattuma olisi.
Heitän nyt summissa vaihtoehdon, että tarkistat vielä, onko se akkukaapeli kunnolla kiinni kengässä ja kenkä kiinni akussa. Siinä irrotellessa/kiinnilaittaessa voisi vaikkapa hapertunut kaapeli murtua väännöstä. Maakaapeli myös sieltä rungon päästä.
Oletan nyt, ettei esim. auton sisävalot palaneet tuntitolkulla vikaa etsiessä.
Akun mittaus tietysti varmistaa, onko akku oikeasti kuollut. Joskus sen hiipumista ei arkikäytössä edes huomaa, vaan auto lähtee nöyrästi aina eka pyöräytyksellä käyntiin. Toista pyöritystä se ei sitten jaksaisikaan.
 
Heitän nyt summissa vaihtoehdon, että tarkistat vielä, onko se akkukaapeli kunnolla kiinni kengässä ja kenkä kiinni akussa. Siinä irrotellessa/kiinnilaittaessa voisi vaikkapa hapertunut kaapeli murtua väännöstä. Maakaapeli myös sieltä rungon päästä.
Oletan nyt, ettei esim. auton sisävalot palaneet tuntitolkulla vikaa etsiessä.
Akun mittaus tietysti varmistaa, onko akku oikeasti kuollut. Joskus sen hiipumista ei arkikäytössä edes huomaa, vaan auto lähtee nöyrästi aina eka pyöräytyksellä käyntiin. Toista pyöritystä se ei sitten jaksaisikaan.
Navat ja kengät katsoin eilen että näyttivät omaan silmään siisteiltä, kiristin molemmat kunnolla kiinni. Tässä kuva jos nyt joku siitä jotain irti saa:
thumbnail_IMG_9877.jpg

Täytyy kai pyöräyttää tuo jossain testauksessa kaiken varalta niin saa (ehkä) mielenrauhan.
 
Huomasin, että pakoputkesta tulee valkoista savua. En sitten tiedä onko vaan kondessivettä putkessa kun on ollut vain vähän ajossa vai onko kannentiiviste menossa.

Eiköhän toi valkoinen savu tule todennäköisesti kosteudesta jos ei selvästi haise glykolilta tai sitten on valittu uusi paavi!
 
Jos minua tarkoitat niin eipä kannata ruveta patentoimaan Putket: KIA CEE'D SW (ED) 1.6 (2007 - 2012) Arvatkaa muuten mitä marmorilla maksaa tuo osa?
Tilasin Aeromotors Bosalin jousto-osan jo syksyllä mutta vasta nyt sain aikaiseksi vaihtaa sen,niin eikös tuo uusi ole jotain 3-4 cm lyhyempi kuin entinen.Sain laitettua paikoilleen kun pakoputken loppuosa sopi tulemaan tuon verran eteenpäin.Saa nähdä miten tuo kestää kun on jännityksessä,toki varmaankin kannakekumit venyy ja mukautuu uuteen asentoon.Ainakin mitä kävin muutaman kilometrin lenkin heittämässä routavaurioisella soratiellä niin ei kolise kuopissa alustaan.
Taitaa olla Kialla käytössä jokin suoja-aine pulteissa ja mutterissa,tähän mennessä on kaikki alustan,jarrujen ja pakoputkiston osat auenneet ehjänä ja helpolla.Autolla kuitenkin ikää jo 17 vuotta.
 
Viimeksi muokattu:
Vanha Toyo ei menny katastuksesta läpi päästöjen takii. Öljy, ilmasuodatin ja pakoputki juuri vaihdettu ja auto toimii hyvin, katastusmies suositteli vaihtamaan tulpat sit jälkikatsastukseen, mikäli päästöt edelleen korkeet, edessä katalysaattorin vaihto? Sitten moottori :eek: Katalysaattori itsessään maksaa jo ihan liikaa, tulpat vaihdettu 3 vuotta sitten eikä muutenkaan ole merkkejä et olisivat ongelma mutta ne on halpaa vaihdattaa, mietityttää jos ei tulpien vaihto auta, onko vinkkejä?
 
Vanha Toyo ei menny katastuksesta läpi päästöjen takii. Öljy, ilmasuodatin ja pakoputki juuri vaihdettu ja auto toimii hyvin, katastusmies suositteli vaihtamaan tulpat sit jälkikatsastukseen, mikäli päästöt edelleen korkeet, edessä katalysaattorin vaihto? Sitten moottori :eek: Katalysaattori itsessään maksaa jo ihan liikaa, tulpat vaihdettu 3 vuotta sitten eikä muutenkaan ole merkkejä et olisivat ongelma mutta ne on halpaa vaihdattaa, mietityttää jos ei tulpien vaihto auta, onko vinkkejä?
Kerrohan mikä Toyota ja miltä vuodelta, tekniikankin voi yksilöidä. Kristallipallo ei kerro. Vin numero niin joku toyota tietäjä osaisi kertoa jopa yksityiskohtaisesti mallista.
 
Voishan tällaista omalla vastuulla kokeilla, että ~ kolmannes tilavuudesta viinaa ja uudestaan lenkin kautta päästömittaukseen.

Muutenhan se voisi olla uusi katalysaattori tai purkaamolta toinen alkuperäinen katti takuulla. Tulppien vaihtoväli löytyy huoltokirjasta.

 
Kiitos videosta. Kommentien perusteella taidan vaihtaa tulpat ja ajella sen 15km ennen katsastusta, nyt ajoin 3. Tekis myös mieli käydä ST1:sellä tankkaa vähän RE85 varmuuden vuoksi
 
Onko kokemuksia tästä?
Kestääkö jäähdytysnestettä?

Termostaatin kotelon tasopinta ei ole suora. Alkuperäinen tiiviste on metallia, jossa on molemmilla puolilla kumia. Laitoin kaksi vuotta sitten molemmille puolille lisäksi Hylomar Blueta. Hylomar ei näköjään kestänyt jäähdytysnestettä. Nyt leikkasin tuon näköisestä 25v sitten Biltemasta hankitusta arkista uuden tiivisteen ja laitoin molemmille puolille silikonia. Kuinka kauan nyt kestää? Jos ei pidä kauaa, onko parempia ideoita, kuin hankkia uuso termostaatin kotelo?
 
Onko kokemuksia tästä?
Kestääkö jäähdytysnestettä?

Termostaatin kotelon tasopinta ei ole suora. Alkuperäinen tiiviste on metallia, jossa on molemmilla puolilla kumia. Laitoin kaksi vuotta sitten molemmille puolille lisäksi Hylomar Blueta. Hylomar ei näköjään kestänyt jäähdytysnestettä. Nyt leikkasin tuon näköisestä 25v sitten Biltemasta hankitusta arkista uuden tiivisteen ja laitoin molemmille puolille silikonia. Kuinka kauan nyt kestää? Jos ei pidä kauaa, onko parempia ideoita, kuin hankkia uuso termostaatin kotelo?
Koneistat sen termostaatin kotelon tiivistepinnan suoraksi.
 
Onko kokemuksia tästä?
Kestääkö jäähdytysnestettä?

Termostaatin kotelon tasopinta ei ole suora. Alkuperäinen tiiviste on metallia, jossa on molemmilla puolilla kumia. Laitoin kaksi vuotta sitten molemmille puolille lisäksi Hylomar Blueta. Hylomar ei näköjään kestänyt jäähdytysnestettä. Nyt leikkasin tuon näköisestä 25v sitten Biltemasta hankitusta arkista uuden tiivisteen ja laitoin molemmille puolille silikonia. Kuinka kauan nyt kestää? Jos ei pidä kauaa, onko parempia ideoita, kuin hankkia uuso termostaatin kotelo?
Kyllä Hylomar kestää jäähdytysnestettä.
The compound is resistant to a wide range of fluids including
all industrial fuels, oils, water and brine, air, turbine and piston engine combustion products, water,
water/glycol and methanol mixtures, petroleum and synthetic diester lubricating oils, gasoline and
kerosene fluids (Avtur & Avcat) and fluorocarbon refrigerants.

Todennäköisesti vika oli asennusvirheessa, eli on laitettu sekaisin leikattu tiiviste ja tiivisteaine. Taisit tehdä perään toisen samanlaisen virheellisen asennuksen, eli samanlaista kestoikää veikkaisin...

E: Ei siis kuulu koskaan laittaa sekaisin erillistä tiivistettä ja tiivisteainetta, ellei jomman kumman ohjeissa nimenomaan käsketä tekemään niin. Jos tasopinta on vääntynyt tai muuten rakoilee, niin laittaisin pelkän silikonin, esim Permatex Supra Grey 80ml tiivistesilikoni | Karkkainen.com verkkokauppa
 
Viimeksi muokattu:
Onko kokemuksia tästä?
Kestääkö jäähdytysnestettä?

Termostaatin kotelon tasopinta ei ole suora. Alkuperäinen tiiviste on metallia, jossa on molemmilla puolilla kumia. Laitoin kaksi vuotta sitten molemmille puolille lisäksi Hylomar Blueta. Hylomar ei näköjään kestänyt jäähdytysnestettä. Nyt leikkasin tuon näköisestä 25v sitten Biltemasta hankitusta arkista uuden tiivisteen ja laitoin molemmille puolille silikonia. Kuinka kauan nyt kestää? Jos ei pidä kauaa, onko parempia ideoita, kuin hankkia uuso termostaatin kotelo?

Mulla on röpelöiset vesipumppu ja termostaattikotelot kestänny tiiviinä Loctiten 5910 silikonilla
 
Hylomar ei oikein ole hyvää tavaraa täyttämään isoja heittoja, kun ei ikinä kovetu. Siihen perinteinen moottorisilikoni on parempaa (mutta vihoviimeistä tavaraa mun mielestä).
 
Kiitos videosta. Kommentien perusteella taidan vaihtaa tulpat ja ajella sen 15km ennen katsastusta, nyt ajoin 3. Tekis myös mieli käydä ST1:sellä tankkaa vähän RE85 varmuuden vuoksi
Yleensä noi tulpanvaihdot on turhia, jos ei oikeasti ole ylitetty vaihtoväliä. Oliko katti ajettu kunnolla lämpöiseksi? Imuvuodot voi myös olla syynä.
 
katti ei ollu ajettu lämpimäksi, katsastuskonttori sattui olemaan taloni vieressä tällä kertaa, ennen uusintakatsastusta aion sen 15km ajella
 
katti ei ollu ajettu lämpimäksi, katsastuskonttori sattui olemaan taloni vieressä tällä kertaa, ennen uusintakatsastusta aion sen 15km ajella
Mä oon ajelluttannu 4afe värkkiä motarilla jotain 30min, käyn naapurikaupungissa katsastamassa. Muutoin saa katsastusukko huudattaa iha liikaa
 
Tarvitaan NOPEASTI APUJA ANNAN ISON KUMARRUKSEN auttajalle.

map.jpg


Katkesikaula ja tarvitsen uuden ja auto pitäs saada ajoon huomenna, motonetisa ostin vajaa vuosi sitte ja koodattiin autoon w211 om646, ja nyt en ole varma ja tilasin tämän menikö oikein?


vai tuliko väärä?


sielä myös tuo.
 
Tarvitaan NOPEASTI APUJA ANNAN ISON KUMARRUKSEN auttajalle.

map.jpg


Katkesikaula ja tarvitsen uuden ja auto pitäs saada ajoon huomenna, motonetisa ostin vajaa vuosi sitte ja koodattiin autoon w211 om646, ja nyt en ole varma ja tilasin tämän menikö oikein?


vai tuliko väärä?


sielä myös tuo.
Auton vinin laitat niin joku voi sen kenties kaivella starin takaa.
Ei ole kristallipalloa.
 
Väittäisin, että tämä on oikea. Ainakin tuolla kuvan boschin numerolla löysin tämän.
joo tuo on oikea tilasin väärä aluks no onneks noita hyllyssä heti aamulla hakemaan kiitos teikäläiselle onkohan tuo nyt 3b vai 4baarii mappi.
 
Laitetaan sama kysymys tännekin,
eli onko jotain sellaista android-pohjaista obd 2 lukusovellusta, jolla saisi ABS-vikakoodit luettua ELM327 palikalla?

ABS-valo jää satunnaisesti palamaan, joskus se sammuu itsekseen ja joskus taas ei.
 
Laitetaan sama kysymys tännekin,
eli onko jotain sellaista android-pohjaista obd 2 lukusovellusta, jolla saisi ABS-vikakoodit luettua ELM327 palikalla?

ABS-valo jää satunnaisesti palamaan, joskus se sammuu itsekseen ja joskus taas ei.
Vaihtelee autokohtaisesti paljon.
Kerro auton tiedot. Niin joku ehkä osaa tähdentää.
 
Onko kokemuksia tästä?
Kestääkö jäähdytysnestettä?

Termostaatin kotelon tasopinta ei ole suora. Alkuperäinen tiiviste on metallia, jossa on molemmilla puolilla kumia. Laitoin kaksi vuotta sitten molemmille puolille lisäksi Hylomar Blueta. Hylomar ei näköjään kestänyt jäähdytysnestettä. Nyt leikkasin tuon näköisestä 25v sitten Biltemasta hankitusta arkista uuden tiivisteen ja laitoin molemmille puolille silikonia. Kuinka kauan nyt kestää? Jos ei pidä kauaa, onko parempia ideoita, kuin hankkia uuso termostaatin kotelo?
Viisaammat olivat pitkälle oikeassa. Ei ollut asennus pitävä kuin hetken (näköjään 2 vuorokautta). Huomattavasti huonommin kuin viimekertainen 2 vuotta. Ei kyseinen Bilteman tiivistemateriaali kestä jäähdytysnestettä, eikä muuten kestänyt Hylomarikaan. Oli mennyt kahdessa vuodessa tumman ruskeaksi kuraksi. Nyt on kasattu pelkällä silikonilla (Permatex Supra Black), mutta uuden termostaatin kotelon laitan silti tilaukseen. Ennen ruuvien kiristystä heittoa pintojen välillä oli noin 0,5mm. En osaa sanoa, minkä verran on, kun ruuvit on kiristetty. Saattaa pienentyä tai kasvaa.
 
Mikä on paras keino irroittaa jumittunut jäähdytysnesteen valutusnuppi? Muoviahan tämä on. Laitoin hieman wd40 niin ei vielä auttanut.
 
Mikä on paras keino irroittaa jumittunut jäähdytysnesteen valutusnuppi? Muoviahan tämä on. Laitoin hieman wd40 niin ei vielä auttanut.

Jos mahdollista, kannattaa kokeilla vääntää auki (vähän matkaa) kun on nesteet (ja se syyläri) kuumana. Aika usein kyllä vanhemmiten niitä ei edes kovasti kannata yrittää vääntää auki, hajoavat hyvin herkästi. Mieluummin letku irti jostakin kohtaa tai sitten joku muu työtapa, riippuen sitten siitä mitä ollaan ylipäätänsä tekemässä ja mikä auto kyseessä.
 
Jos mahdollista, kannattaa kokeilla vääntää auki (vähän matkaa) kun on nesteet (ja se syyläri) kuumana. Aika usein kyllä vanhemmiten niitä ei edes kovasti kannata yrittää vääntää auki, hajoavat hyvin herkästi. Mieluummin letku irti jostakin kohtaa tai sitten joku muu työtapa, riippuen sitten siitä mitä ollaan ylipäätänsä tekemässä ja mikä auto kyseessä.
Tähän voisi lisätä sen, että kuumana nitkuttelee sitä korkkia edestakas ja lisäilee liukastetta väliin aika kun edistystä tapahtuu. Samahan toimii myös vaikka mutterien ja pulttienkin kanssa.
 
Mazda 6 GH, 2008. Auton akku antoi jatkuvasti 12,24V lepojännitteeksi. Latausjännite muistaakseni 13,5V. Oli viime talvena mennyt tyhjäksi kovilla pakkasilla niin ajattelin että huonoksi mennyt, vaihdetaan uusi. Eilen uusi akku kiinni, ajoa puoli tuntia, tunnin odotus, lepojännite 12,70V. Ajoa 45min, ja nyt yön yli levänneenä... Lepojännite 12,24V taas! Ei varmaan ihan normaalia ole?

Muokkaus: Mittasin vielä nyt uudestaan, tunti edellisestä mittauksesta. Nyt oli 12,44V. Mitäköhän kummaa.
 
Viimeksi muokattu:
Onko mittari kalibroitu. Ja tuo on totta, ainaskin samanikäset fordit herää jo tyyliin oven kahvan kääntämisestä, ja imasee yli 20w hetken aikaa. Mazdassakin voi olla samoja juttuja. Eli koskitko mihinkään ennen mittaamista.
 
Keskuslukko auki, kuskin ovi auki, konepelti auki... Täytyy varmaan jättää konepelti auki valmiiksi odottamaan mittausta ja seurailla tuon käyttäytymistä vielä.
 
Mazda 6 GH, 2008. Auton akku antoi jatkuvasti 12,24V lepojännitteeksi. Latausjännite muistaakseni 13,5V. Oli viime talvena mennyt tyhjäksi kovilla pakkasilla niin ajattelin että huonoksi mennyt, vaihdetaan uusi. Eilen uusi akku kiinni, ajoa puoli tuntia, tunnin odotus, lepojännite 12,70V. Ajoa 45min, ja nyt yön yli levänneenä... Lepojännite 12,24V taas! Ei varmaan ihan normaalia ole?

Muokkaus: Mittasin vielä nyt uudestaan, tunti edellisestä mittauksesta. Nyt oli 12,44V. Mitäköhän kummaa.
Tuo latausjännite on hyvin heikko. Se saisi mielellään olla jossakin 14-14,4V nurkilla. Noin pieni jännite ei oikein häävisti sitä akkua lataa missään järjellisessä ajassa ajossa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 272
Viestejä
4 507 441
Jäsenet
74 347
Uusin jäsen
Si-Pe

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom