Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Hyvää joulua!
Osallistu io-techin piparikakkutalokilpailuun 2025 Linkki osallistumisketjuun >>>
SER-huutokaupat hyväntekeväisyyteen käynnissä! Linkki huutokauppaan >>>
Poraamalla ja vastakierre tapilla, tai sitten hitsaamalla mutteri siihen pultin tynkään (saattaa vaatia muutaman uusinnan ennen kuin irtoaa).Onko jotain kotikonstein saada katkennut pultti pois? Katkesi yhtä eturengasta vaihtaessa. Vai vienkö suoraa suosiolla jonnekin?
Yksi viidestä meni rikki niin tuolla varmaan kehtaa ajella sen verran että saa huoltoon tai haettua varaosat.
Tarkistelisin et kaikki pultit on olemassa ja kiireellä. Kuulostaa siltä et jotain on löysällä ja pärisee.Moikka,
Minulla auto ääntää toisinaan tyhjäkäynnillä melkoisen isolla äänellä. Video ohessa eiliseltä.
Tekee myös ajossa sitä, aivan kuin resovoiva ääni olisi, koska ääni katoaa kun kerrosluku nousee yli 2000 r/min
Onko kokemusta mikä voisi ääntää noin?
Edit. Aavistus itsellä on. Pakoputken lämpösuojapelti. Siitä tullut näemmä joskus mainintaa, että löysällä.
Käyn huomenna varmistaan
Lanceri ääntää
Niin, jos pultti on kiinni kierteellä, eikä booreilla, kuten ne usein ovat. Eli vähän autokohtainen juttu ja pitää selvittää, ennenkuin alkaa riehumaan.Poraamalla ja vastakierre tapilla, tai sitten hitsaamalla mutteri siihen pultin tynkään (saattaa vaatia muutaman uusinnan ennen kuin irtoaa).
Toki juu riippuu siitä onko autossa mutterit vai pultit renkaan kiinnitykseen. Eli jos pultti kiinnitys niin toi toimii jos taas mutteri niin voi onnistua vain lyömällä vanha navasta irti.Niin, jos pultti on kiinni kierteellä, eikä booreilla, kuten ne usein ovat. Eli vähän autokohtainen juttu ja pitää selvittää, ennenkuin alkaa riehumaan.
Ei vuotanut pakokaasuja jäähdytinnesteeseen päin, vaan aina auton ollessa lämmin ja seisoessa vuosi nesteet palotilaan.
Ei niin paljoa että olisi näkynyt vielä jäähdytysnesteen tasossa, mutta kameralla lämpimään koneeseen katsen sinne palotilaan ilmaantui jäähdytysnestetippoja. Nyt kansipahvin vaihdossa, laitetaan samalla jakopään ketjunkiristintä etc. niin eiköhän tuolla ajele taas jonkin aikaa.
Mikä auto kyseessä ja miten tuo oireili?Ja tähän projektiin saatiin päätös. Nahka vaihdettu ja oireilu loppui siihen.
Mazda 6 GH, 2008. Automaatti-ilmastoinnin logiikkaa olen ihmetellyt. Tuntuu, että ei huomioisi sisätilan lämpötilaa kunnolla. Jos pyynti on 21 astetta ja auto näyttää ulkolämpötilaksi 18 astetta niin sisätilat eivät pahemmin lähde viilenemään vaikka olisivat tuskaisen kuumat auringonpaisteessa. Jos laittaa pyynniksi mahdollisimman alhaisen lämpötilan niin sitten kyllä puhaltaa täysillä kylmää ilmaa. Kylmäaineet on tarkastettu ja täytetty.
Vanhassa Volvossa pystyi pitämään kesät ja talvet 22 astetta, puhalsi kesäisin aina aluksi kovaa ja sitten rauhoittui itsestään.
Mitenköhän tätä selvittäisi? Muuten kuin viemällä valohoitoon johonkin korjaamolle...
Jossainpäin kojelautaa pitäisi olla pieni ritilä minkä takana sijaitsee sisälämpötilan tunnistin. Monesti tuo on lähes umpeen asti pölyyntynyt ja jos sen saa helposti putsattua niin kannattaa kokeilla. Melko yleinen vaiva.Mazda 6 GH, 2008. Automaatti-ilmastoinnin logiikkaa olen ihmetellyt. Tuntuu, että ei huomioisi sisätilan lämpötilaa kunnolla. Jos pyynti on 21 astetta ja auto näyttää ulkolämpötilaksi 18 astetta niin sisätilat eivät pahemmin lähde viilenemään vaikka olisivat tuskaisen kuumat auringonpaisteessa. Jos laittaa pyynniksi mahdollisimman alhaisen lämpötilan niin sitten kyllä puhaltaa täysillä kylmää ilmaa. Kylmäaineet on tarkastettu ja täytetty.
Vanhassa Volvossa pystyi pitämään kesät ja talvet 22 astetta, puhalsi kesäisin aina aluksi kovaa ja sitten rauhoittui itsestään.
Mitenköhän tätä selvittäisi? Muuten kuin viemällä valohoitoon johonkin korjaamolle...
Ei ole ylimääräisiä ääniä ja tasaisesti tulee ilmaa.Onko kuskin ja apukuskin puolen ilmavirran lämpötiloissa eroa? Kuuluuko kojelaudan alta mitään epämääräisiä ääniä? Muovista nakutusta, kitinää tai muuta?
Omassa Kiassa apukuskin puolen lämpötilan säädön aktuaattori/sähkömoottori oireili vähän samalla tavalla. Aluksi apukuskin puolen ilmavirran lämpötila seilasi satunnaisesti miten sattuu, jossain kohdassa moottori alkoi pitämään aika ikävää kitinää. Tuon palikan vaihdolla homma tuli kuntoon.
Tuo pitääkin kurkata, kiitos vinkistä!Jossainpäin kojelautaa pitäisi olla pieni ritilä minkä takana sijaitsee sisälämpötilan tunnistin. Monesti tuo on lähes umpeen asti pölyyntynyt ja jos sen saa helposti putsattua niin kannattaa kokeilla. Melko yleinen vaiva.
Niin, jos pultti on kiinni kierteellä, eikä booreilla, kuten ne usein ovat. Eli vähän autokohtainen juttu ja pitää selvittää, ennenkuin alkaa riehumaan.
massalevy,paineasetelma,painelaakeri ja osassa vauhtipyörä uusiksi. Voi silä ajella rauhallisesti. Vaihto ajan saa alkaa tilailemaan.Ilmeisesti vikaa jälleen autossa.
Tänään olin palaamassa kotiin ja ohitin rekkaa ylämäessä. Vitosvaihteellaa kiihdytys 70-> niin kierrokset nousi heti yli 3000 r/min ja sitte hiljalleen laski ja alkoi vauhti kiihtyä. Eli kytkin luisti. Eka kertaa tänään huomasin sen.
Onko syytä varata pajalle aikaa kytkinlevyjen vaihtoon vai ajaako tuolla vielä?
massalevy,paineasetelma,painelaakeri ja osaassa vauhtipyörä uusiksi. Voi silä ajella rauhallisesti. Vaihto ajan saa alkaa tilailemaan.
En ajaisi kyllä luistavalla kytkimellä. Alkaa ne kytkinlevyn niitit sorvata vauhtipyörän pintaa pilalle. Pääsee remontissa vähän helpommalla, jos vauhtipyörälle ei tarvitse tehdä mitään.Voi silä ajella rauhallisesti. Vaihto ajan saa alkaa tilailemaan.
Ihan siistiltä tuo näytti.Jossainpäin kojelautaa pitäisi olla pieni ritilä minkä takana sijaitsee sisälämpötilan tunnistin. Monesti tuo on lähes umpeen asti pölyyntynyt ja jos sen saa helposti putsattua niin kannattaa kokeilla. Melko yleinen vaiva.
Ihan siistiltä tuo näytti.
![]()
![]()
Kai tuo täytyy jonkun huollon yhteydessä pyytää tarkistamaan, että toimiiko.
Ei ole ylimääräisiä ääniä ja tasaisesti tulee ilmaa.
Tuo pitääkin kurkata, kiitos vinkistä!
Tuota en ihan hahmottanut, mutta ohjauspyörän alapuolelta oikealta löytyi tällainen aukko:Katsoppa vänkärin puolelta hanskalokeron ulkoyläkulmasta. Ainakin ei faceliftissä tuossa paikassa.
Joo no itsellä on vastaava siinä hanskalokeron vieressä, näköjään tuossa paikka on vaihtunut ohjauspyörän puolelle. Ajattelin että voisi olla samassa kohtaan kuin pykälää vanhemmassa Matukassa. Hyvä että löytyi.Tuota en ihan hahmottanut, mutta ohjauspyörän alapuolelta oikealta löytyi tällainen aukko:
![]()
En yrittänyt käydä kummemmin availemaan, puhalsin pölyt pois ja suihkutin elektroniikkapuhdistussprayta perään. Ainakin omaan silmään muuttui puhtaamman näköiseksi. Täytyypi testailla miten tuo nyt toimii aurinkoisella ja lämpimällä kelillä jatkossa.
Parikin mk3 mondeota oli joskus uutena käytössä, ja vieläkin yksi taitaa olla tallin (0.4 miljoonaa ajettuna) pohjalla. Jos liemet tallessa niin mondeon mk3 mallit puhaltaa kylläkin suht heti +2 asteista.Automaatti ilmastoinneissa on myös eroja, jotkut toimii sinne päin ja juuri tälläisillä ilmoilla kun ulkona ei ole vielä kovin lämmin, mutta aurinko lämmittää jo sisätilat kuumaksi niin ilmastointi ei osaa kunnolla jäähdyttää.
Aikanaan mk3 mondeossa sama ominaisuus, pienellä teholla viileää ilmaa kun nykyiset autot sitten taas laittaa heti kylmää ja reilusti.
Kyllä puhaltaa, mutta puhallusnopeus ei nouse riittävän suureksi omaan makuun, nykyiset autot pistää puhalluksen täysille näillä ilmoilla kun ulkona viileää, mutta sisällä +40c kun aurinko lämmittänyt.Parikin mk3 mondeota oli joskus uutena käytössä, ja vieläkin yksi taitaa olla tallin (0.4 miljoonaa ajettuna) pohjalla. Jos liemet tallessa niin mondeon mk3 mallit puhaltaa kylläkin suht heti +2 asteista.
Jotain ongelmaa sitten. Kunnossa oleva mk3 puhaltaa suht lujaa ja kylmää.Kyllä puhaltaa, mutta puhallusnopeus ei nouse riittävän suureksi omaan makuun, nykyiset autot pistää puhalluksen täysille näillä ilmoilla kun ulkona viileää, mutta sisällä +40c kun aurinko lämmittänyt.
Ei, kun sitten kun oikea helle ulkona, puhalsi kyllä täydellä teholla kylmää.Jotain ongelmaa sitten. Kunnossa oleva mk3 puhaltaa suht lujaa ja kylmää.
Olisko jotain niitä lämmityslaitteen läppiä jumissa tai sisäilman suodatin tukkeutunut. Sisäkenno kasvanut sientä täyteen ?
Ainakin mulla on ranskalaisissa(ainakin kahdessa toinen vm. 2007 ja toinen vm. 2013) ollut juuri tuota ongelmaa kun ulkokeli ei ole vielä lämmin. Olen aina sitä pitänyt ominaisuutena. Ja tottunut siihen että kylmemmillä aurinkoisilla keleillä täytyy pyynti puottaa reilusti alaspäin. Voi olla tietysti että on ollut vikaakin, mutta en asiaa ole tutkinut juuri sen takia kun olen pitänyt sitä ominaisuutena.Kyllä puhaltaa, mutta puhallusnopeus ei nouse riittävän suureksi omaan makuun, nykyiset autot pistää puhalluksen täysille näillä ilmoilla kun ulkona viileää, mutta sisällä +40c kun aurinko lämmittänyt.
Näitä lämpötila-antureita räpeltäessäni otin kaiken varalta akun irti. Eilen huomasin että akku oli aivan tyhjä. Voiko olla, että akunkenkä oli jäänyt jotenkin löysälle tai huonosti kiinni ja se olisi aiheuttanut akun tyhjentymisen? Voihan olla, että jokin muu vika on, mutta aikamoinen sattuma olisi.Jossainpäin kojelautaa pitäisi olla pieni ritilä minkä takana sijaitsee sisälämpötilan tunnistin. Monesti tuo on lähes umpeen asti pölyyntynyt ja jos sen saa helposti putsattua niin kannattaa kokeilla. Melko yleinen vaiva.
Onko kuinka vanha akku?. Itsellä on käynyt 2 kertaa että akku on kuollut yön aikana. Eikä autossa ollut mitään vikaa, vaan akku oli purkaantunut yön aikana. Akku oli vain 5 vuotta ollut käytössä, mutta pätkäajo tappaa akun varsinkin kovilla pakkasilla.Näitä lämpötila-antureita räpeltäessäni otin kaiken varalta akun irti. Eilen huomasin että akku oli aivan tyhjä. Voiko olla, että akunkenkä oli jäänyt jotenkin löysälle tai huonosti kiinni ja se olisi aiheuttanut akun tyhjentymisen? Voihan olla, että jokin muu vika on, mutta aikamoinen sattuma olisi.
Noin vuoden vanha. Viime talvena meni kovilla pakkasilla kerran niin tyhjäksi että joutui laturilla lataamaan.Onko kuinka vanha akku?. Itsellä on käynyt 2 kertaa että akku on kuollut yön aikana. Eikä autossa ollut mitään vikaa, vaan akku oli purkaantunut yön aikana. Akku oli vain 5 vuotta ollut käytössä, mutta pätkäajo tappaa akun varsinkin kovilla pakkasilla.
Heitän nyt summissa vaihtoehdon, että tarkistat vielä, onko se akkukaapeli kunnolla kiinni kengässä ja kenkä kiinni akussa. Siinä irrotellessa/kiinnilaittaessa voisi vaikkapa hapertunut kaapeli murtua väännöstä. Maakaapeli myös sieltä rungon päästä.Näitä lämpötila-antureita räpeltäessäni otin kaiken varalta akun irti. Eilen huomasin että akku oli aivan tyhjä. Voiko olla, että akunkenkä oli jäänyt jotenkin löysälle tai huonosti kiinni ja se olisi aiheuttanut akun tyhjentymisen? Voihan olla, että jokin muu vika on, mutta aikamoinen sattuma olisi.
Navat ja kengät katsoin eilen että näyttivät omaan silmään siisteiltä, kiristin molemmat kunnolla kiinni. Tässä kuva jos nyt joku siitä jotain irti saa:Heitän nyt summissa vaihtoehdon, että tarkistat vielä, onko se akkukaapeli kunnolla kiinni kengässä ja kenkä kiinni akussa. Siinä irrotellessa/kiinnilaittaessa voisi vaikkapa hapertunut kaapeli murtua väännöstä. Maakaapeli myös sieltä rungon päästä.
Oletan nyt, ettei esim. auton sisävalot palaneet tuntitolkulla vikaa etsiessä.
Akun mittaus tietysti varmistaa, onko akku oikeasti kuollut. Joskus sen hiipumista ei arkikäytössä edes huomaa, vaan auto lähtee nöyrästi aina eka pyöräytyksellä käyntiin. Toista pyöritystä se ei sitten jaksaisikaan.
Huomasin, että pakoputkesta tulee valkoista savua. En sitten tiedä onko vaan kondessivettä putkessa kun on ollut vain vähän ajossa vai onko kannentiiviste menossa.
Tilasin Aeromotors Bosalin jousto-osan jo syksyllä mutta vasta nyt sain aikaiseksi vaihtaa sen,niin eikös tuo uusi ole jotain 3-4 cm lyhyempi kuin entinen.Sain laitettua paikoilleen kun pakoputken loppuosa sopi tulemaan tuon verran eteenpäin.Saa nähdä miten tuo kestää kun on jännityksessä,toki varmaankin kannakekumit venyy ja mukautuu uuteen asentoon.Ainakin mitä kävin muutaman kilometrin lenkin heittämässä routavaurioisella soratiellä niin ei kolise kuopissa alustaan.Jos minua tarkoitat niin eipä kannata ruveta patentoimaan Putket: KIA CEE'D SW (ED) 1.6 (2007 - 2012) Arvatkaa muuten mitä marmorilla maksaa tuo osa?
Katalysaattori itsessään maksaa jo ihan liikaa, tulpat vaihdettu 3 vuotta sitten eikä muutenkaan ole merkkejä et olisivat ongelma mutta ne on halpaa vaihdattaa, mietityttää jos ei tulpien vaihto auta, onko vinkkejä?Kerrohan mikä Toyota ja miltä vuodelta, tekniikankin voi yksilöidä. Kristallipallo ei kerro. Vin numero niin joku toyota tietäjä osaisi kertoa jopa yksityiskohtaisesti mallista.Vanha Toyo ei menny katastuksesta läpi päästöjen takii. Öljy, ilmasuodatin ja pakoputki juuri vaihdettu ja auto toimii hyvin, katastusmies suositteli vaihtamaan tulpat sit jälkikatsastukseen, mikäli päästöt edelleen korkeet, edessä katalysaattorin vaihto? Sitten moottoriKatalysaattori itsessään maksaa jo ihan liikaa, tulpat vaihdettu 3 vuotta sitten eikä muutenkaan ole merkkejä et olisivat ongelma mutta ne on halpaa vaihdattaa, mietityttää jos ei tulpien vaihto auta, onko vinkkejä?
perus Corolla 1998 1.6 moottorilla
Koneistat sen termostaatin kotelon tiivistepinnan suoraksi.Onko kokemuksia tästä?
Kestääkö jäähdytysnestettä?![]()
Tiiviste, 1000 x 500 x 0,5 mm
Kestää öljyä, bensiiniä, kuumuutta ja useimpia liuotinaineita. Leikataan haluttuun muotoon. Venttiilikotelon, öljypohjan, kaasuttimen, vaihteiston ym. tiivis...www.biltema.fi
Termostaatin kotelon tasopinta ei ole suora. Alkuperäinen tiiviste on metallia, jossa on molemmilla puolilla kumia. Laitoin kaksi vuotta sitten molemmille puolille lisäksi Hylomar Blueta. Hylomar ei näköjään kestänyt jäähdytysnestettä. Nyt leikkasin tuon näköisestä 25v sitten Biltemasta hankitusta arkista uuden tiivisteen ja laitoin molemmille puolille silikonia. Kuinka kauan nyt kestää? Jos ei pidä kauaa, onko parempia ideoita, kuin hankkia uuso termostaatin kotelo?
Kyllä Hylomar kestää jäähdytysnestettä.Onko kokemuksia tästä?
Kestääkö jäähdytysnestettä?![]()
Tiiviste, 1000 x 500 x 0,5 mm
Kestää öljyä, bensiiniä, kuumuutta ja useimpia liuotinaineita. Leikataan haluttuun muotoon. Venttiilikotelon, öljypohjan, kaasuttimen, vaihteiston ym. tiivis...www.biltema.fi
Termostaatin kotelon tasopinta ei ole suora. Alkuperäinen tiiviste on metallia, jossa on molemmilla puolilla kumia. Laitoin kaksi vuotta sitten molemmille puolille lisäksi Hylomar Blueta. Hylomar ei näköjään kestänyt jäähdytysnestettä. Nyt leikkasin tuon näköisestä 25v sitten Biltemasta hankitusta arkista uuden tiivisteen ja laitoin molemmille puolille silikonia. Kuinka kauan nyt kestää? Jos ei pidä kauaa, onko parempia ideoita, kuin hankkia uuso termostaatin kotelo?
The compound is resistant to a wide range of fluids including
all industrial fuels, oils, water and brine, air, turbine and piston engine combustion products, water,
water/glycol and methanol mixtures, petroleum and synthetic diester lubricating oils, gasoline and
kerosene fluids (Avtur & Avcat) and fluorocarbon refrigerants.
Onko kokemuksia tästä?
Kestääkö jäähdytysnestettä?![]()
Tiiviste, 1000 x 500 x 0,5 mm
Kestää öljyä, bensiiniä, kuumuutta ja useimpia liuotinaineita. Leikataan haluttuun muotoon. Venttiilikotelon, öljypohjan, kaasuttimen, vaihteiston ym. tiivis...www.biltema.fi
Termostaatin kotelon tasopinta ei ole suora. Alkuperäinen tiiviste on metallia, jossa on molemmilla puolilla kumia. Laitoin kaksi vuotta sitten molemmille puolille lisäksi Hylomar Blueta. Hylomar ei näköjään kestänyt jäähdytysnestettä. Nyt leikkasin tuon näköisestä 25v sitten Biltemasta hankitusta arkista uuden tiivisteen ja laitoin molemmille puolille silikonia. Kuinka kauan nyt kestää? Jos ei pidä kauaa, onko parempia ideoita, kuin hankkia uuso termostaatin kotelo?
Yleensä noi tulpanvaihdot on turhia, jos ei oikeasti ole ylitetty vaihtoväliä. Oliko katti ajettu kunnolla lämpöiseksi? Imuvuodot voi myös olla syynä.Kiitos videosta. Kommentien perusteella taidan vaihtaa tulpat ja ajella sen 15km ennen katsastusta, nyt ajoin 3. Tekis myös mieli käydä ST1:sellä tankkaa vähän RE85 varmuuden vuoksi
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.