Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
No nyt tässä sivikissä on hammastanko kuulemma väljä, ja osaa saa ainoastaan sähkötehostetun ohjausvaihteen mukana, 1500 euron osa huohh...
2009 sedanVuosimalli?
Millä koneella ja hatchback?2009 sedan
1.8 140hp 4-ovi sedan, ei hatcback
Joku järkevä käytetty 200-400€ tai jos pystyt seisottamaan autoa muutaman viikon, Servotec saksassa korjaa kyllä tuon (~300€)!
???ruotsinlaiva korjaamo
Lainaus MeLLillä kohdillaan, mutta ilmeisesti Volvosta kyse.Mikä on
???
Siitä hammastangosta pystyy kirimään säätöruuvilla välyksiä pois. Tuossa on edellisen korimallin säätöohje. Tapahtuu todennäköisesti samalla tavalla sinunkin autossa.No nyt tässä sivikissä on hammastanko kuulemma väljä, ja osaa saa ainoastaan sähkötehostetun ohjausvaihteen mukana, 1500 euron osa huohh...
Kaverit sano kans et yhteen tehny just noin. Kyseessä on vaan käyttöauto, niin ei millään ole viitsimistä ja aikaa alkaa sitä pajottamaan.Yhteen autoon ja pariin pienkoneeseen näillä vetässyt uudet kierteet.
Tarpeeksi vaseliinia käyttämällä kierretapis (kerää lastut) ja hyvät rätit pohjalla voit saada kansi paikallaankiin tehtyä. Hyvä olis olla endoskooppi et näkee saiko kaikki lastut pois. (kännykään liitettäviä saa jollain 14 eurolla ebaysta)
Helicoil M14x1,25 kierteenkorjaussarja | Motonet Oy
Lykkäät tuohon - napaan riittävän järeän päävirtakytkimen niin pääsee helpommalla. Näyttäis suht helposti saavan kiinnikin.
Päävirtakatkaisin 24V/250A iso | Motonet Oy
![]()
Se meng-arvo sielä sidissä on vain viitteellinen eikä useinkaan pidä paikkaansa.Voihan sitä vääntöä lisätä vaikka mihin asti mutta sid säätää sen maksimin silti automaagisesti.Perheen kauppakassissa nyt 290hp/425nm.( aisinin 5-pykäläinen, vääntö rajattu tuohon 425nm)softalla ja saa olla todella raskas kaasujalka että saa antamaan ulos edes lähellekään 400nm.siis sen mukaan mitä avattu sid näyttää torque limitterille arvoja ajossa.
Koodasithan uuden akun järjestelmään? Muistelen että bemarilla on sama systeemi kuin audillakin että järjestelmälle pitää kertoa kun uutta akkua laitetaan kiinni.Akku vaihtoon zetasta, pari talvea oli navat kiinni talvisäilytyksen ja nyt ei enää pidä varausta 3 päivää kauemminTäytyy ottaa jatkossa miinusnapa irti.
Uusi Vartan Silver E39 tilalle ihan vaan sillä perusteella, kun vanhakin oli. Kysäisin huvikseni huollon yhteydessä niin +300€ oli kuulemma akku BMW:n marmoritiskiltä. Tämän hain paikallisesta akkuliikkeestä 200€.
![]()
Koodasithan uuden akun järjestelmään? Muistelen että bemarilla on sama systeemi kuin audillakin että järjestelmälle pitää kertoa kun uutta akkua laitetaan kiinni.
Z4 ei käsittääkseni tuota koodausta tarvitse (edellisen E60 5-sarjalaisen akun koodautin):
Munich Motorsport : BMW Battery Registration
Ehkä se ongelma ei ole akku? Sammuuko virrat kaikkialta, sammuksissa? Yksi E65 oireili juuri noin, kesti useamman päivän uudella/ladatulla akulla ennen kuin lakkasi käynnistymästä. Ongelma korjaantui vaihtamalla relepurtelo, IPSM tms (~100€).
Uskoisin että oli akku johtuen tuosta talvisäilytyksestä ilman - navan irrottamista pari talvea putkeen. Edellistalvena auto oli sellaisessa paikassa, että kävin sitä aika ajoin käynnistelemässä, mutta viime talvena vaan jäi irrottamatta. Akkuhan menee huonoksi jos sen päästää tyhjäksi ja useamman kerran (?)
Tosin pianhan se selviää..
Mulla on jokaisessa jenkissä ollut tuommoinen. Ja aina on pelittänyt hyvin.Ja mikä noiden virrankesto ylensäkään on kun mitään speksiä ole niistä nähnyt.
Stana. Oli tarkoitus käsijarrukaapeli vaihtaa, mutta eipä se mennyt kuin strömsössä taas. Toisen puolen vaihtanut kunnialla ilman ongelmia. Nyt toisella puolella oli kohdassa, jossa kaapeli menee ryngon sisään joku kumi ja sen päällä holkki. Ajattelin että nämä on kiinni siinä irti lähtevässä osassa ja normaalisti yritin vetää kaapelia ulos putkesta. No selvisin että edellämainitut kumi ja holkki olivat sen putken päällä. Revin voimalla kaapelia ja se irtosi siitä putken päässä olevasta systeemistä, jonka rakenne on tässä vanhassa kyllä hämärän peitossa vielä.
Nyt kaapeli on "irti" mutta putken sisällä on osa siitä liittyvästä osasta, joten sitä ei saa vedettyä ulos millään. Putken päältä sahasin holkin pois, mutta kumi/muovi osa ei tahdo lähteä mihinkään.
Ideoita miten putken sisältä saisi sen hommelin irti, vetämällä ei tahtonut irrota.
Aeron kytkin on speksattu n. 460Nm väännölle, kyllä se kestää, kun ei ihan älyttömästi rankaise.Hanki tomaattifemma niin kestää loota. Tosin vääntöraja 4v mehumaijalle 400nm ja 5v 420nm.
Millä ihmeellä sait vakiokytkimen kestämään 120tkm?
Pitänee harkita tätä. Tuttu mekaanikko ehdotti kaapelin katkaisua ja työntäisi sisä kautta sen pois. Sitten poraisi putken sisään jääneen liittimen jämän pois tieltä. Tuli kiskottua voimalla tuota, ei onneksi lähtenyt irti.Sahaa se putki (alumiinia?) rautasahanterällä pitkittäin halki parin sentin matkalta, niin kumi irtoaa. Uuden vaijerin paikallaan ollessa voi putken eheyttää sitten vaikka putkiklemmarilla. Näin itse tein Octaviassa.
Ole varovainen, ettet revit itse putkea irti, se on vittumainen saada takaisin paikalleen.
Se olikin Aeron kytkinAeron kytkin on speksattu n. 460Nm väännölle, kyllä se kestää, kun ei ihan älyttömästi rankaise.
Mitä tuohon Saabin vääntökeskusteluun muuten tulee, niin sinä olet oikeassa.
Softalla määritetään T7:n imaisema ilmamassa, toteutuneen lukeman perusteella ohjataan ahtopainetta.
Mikään SID ei säädä mitään, se toki kertoo, että kyseisessä Aerossa maksimi ilmamassapyynti on luokkaa 1300 mg/c.
Kun lämä lattiassa-ajotilanteessa Pinl=2300 (absoluuttinen ahtopaine) ja mAir=~1300(mitattu ilmamassa), niin etanolilla saadaan 285Hv/450Nm, 2,3 litraisesta mosasta Mitsun TD04HL-15T ahtimella
Sori offtopic.
Piti vielä varulta hankkia Powerflexit apurunkoon ja etuvakaajaan, kun kerran ruuvaamaan ryhdytään.
Ei riittänyt toimintatonni taaskaan pelkkiin osiin![]()
Jaahas. Nyt kaivattais vähän apua kun hajoaa pää seuraavaksi.
Saab 9-5 autona edelleen, pitää kamalaa kitinää apulaiteosastolta lämpöisenä.
No, otin hihnan irti ja pistin käymään. Kitinä jatkui ja kuului kampiakselin hihnapyörän tienoolta. Hihnapyörä vaihdettiin käytettyyn (luotettavalta taholta) ja edelleen kitisee!?
Mikä muu tuola voi ääntää kuin tuo hihnapyörä? Ei siellä mitään paskaakaan pitäs olla välissä ääntämässä. Ja ääni siis täysin kamala, kuuluu parkkiksen toiseen päätyyn asti ja kabiiniin myös.![]()
Mikä muu tuola voi ääntää kuin tuo hihnapyörä? Ei siellä mitään paskaakaan pitäs olla välissä ääntämässä. Ja ääni siis täysin kamala, kuuluu parkkiksen toiseen päätyyn asti ja kabiiniin myös.![]()
Miten se laturi pyörii ilman hihnaa?Laturi? Mulla autossa äänteli laturi pidemmän aikaa, kunnes se sitten kärähti lopullisesti.
Kun ei se hihna ole paikallaan ja silti nitisee?Lorottele vaikka vesiletkulla tai jollain muulla vettä hihnalle, niin tiedät onko vika hihnassa tai hihnapyörässä, jos ääni muuttuu. Jos ei muutu, niin vika on jossain muualla. Katso myös silmällä kulkeeko hihna suorassa, jos on ollut eri mallia ja menee nyt vinossa.
Toi tp-akseli voiskin olla, 300tkm pata tuossa äidin femmassa ja avaamaton. Ketju kyllä rapistelee vähän, mutta ei kai se tuollaista hirveää kitinää ala pitämään? Sihti tai filtteri se ei ole... Tuo on tuollaista mekaanista kitinää.Laitetaan nämä perinteiset arvailut, eli öljyfiltteri, kuuntelitko sieltä suunnalta?
Ikävämpi vaihtoehto on sitten venynyt tasapainoakselien ketju, joka rupeaa hankaamaan öljypumpun kanteen. Sen ääni on kyllä jonkunsortin rohinaa, kuten viasta voi päätellä.
Ja pakkohan se on mainita pahin skenaario, öljysihti tukossa öljypohjassa![]()
Tuon voisi kyllä tsekata...Ootko nokkaketjun kiristimen ulkoneman tsekannu?
Jos vaikka laahaimesta on pala pois, niin äkkiä alkaa ääntä pitämään.
Eikai se, tosin tuoretta öljyä oli tippa siinä hihnapyörän takana.Ettei siinä kampiakaselia turatessa ole stefa vaurioitunut? Kyllä sekin natinan kohde selviää, kun vettä tai jotain ruosteenirritinta sinnepäin ruiskuttelee.
Hmm. Luin eilen pään puhki ja sain selvitettyä, että tuo kitkutus todellakin loppuu kun avaan öljyntäyttökorkin. Ja se imee sieltä aivan helvetin kovaa. Eli jonkinsortin ilmankiertohäiriö/huohotusongelma sielä nyt on.Monessa moottorissa on aina vähän alipaineisena moottorin käydessä kun huohotus on tehty imun kanaviin. Tosin ollakseen merkittävä saa olla melkoisen tukkonen ilmansuodatin ennen kun läppää huohotus. Läpän jälkeen suoraan imusarjaan ei kai kovin monia ole. Tuolloin alipaine olisi merkittävä tyhjäkäynnillä.
Täytyy setviä. Aiheuttaako tukkeutunut huohotus siis imua? Eli se ei saa paluuilmaa mistään?Selvitä mihin se moottori huohottaa. Onko siellä erillinen letku vai meneekö se suoraan imulinjaan. Katso, että letku/putki ei ole tukossa.
Et kertonut minkä vuotinen femma kyseessä mutta joka tapauksessa periaatteessa tuo huohotusjärjestelmä on samanlainen vuosimallista riippumatta JOS vanhempiin femmoihin on asennettu huohotinpäivitys.Täytyy setviä. Aiheuttaako tukkeutunut huohotus siis imua? Eli se ei saa paluuilmaa mistään?
Toi kuva selvensi aika paljon ja google selvensi loput.Et kertonut minkä vuotinen femma kyseessä mutta joka tapauksessa periaatteessa tuo huohotusjärjestelmä on samanlainen vuosimallista riippumatta JOS vanhempiin femmoihin on asennettu huohotinpäivitys.
Muoks: Jaa luin sitten väärin, imee eikä puhaltaa.
Oh well, sitten on paha mennä sanomaan. Kannattaa nuo takaiskut kuitenkin testailla joka tapauksessa.
Se, että öljyntäyttökorkista puhaltaa tarkoittaa sitä, että huohotuskaasut eivät pääse minnekkään poltettavaksi eli joku letku on tukossa tai takaiskuventtiili rikki. Huohotusjärjestelmä on suljettu (eli kaasujen ei kuulu päästä ulkoilmaan).
![]()
Ylläolevasta kuvasta näet huohutuksen toiminnan.
Tarkasta ensiksi tuo pieni takaiskuventtiili joka on välillä venttiilikotelon nippa - kaasuläppäkotelo. Välissä on 8mm letkut. Ilman pitää kulkea ainoastaan kaasuläppään päin. Yleensä se muovinen venttiili on paskana ellei ole vaihdettu.
Jos tuo on OK niin sitten vaan tutkimaan muut kuvan letkut ja tuo yksi takaiskuventtiili välillä öljyntäyttökorkki ja T-haara.
Huohutushan toimii niin, että pienellä kuormituksella (kun imusarjassa vallitsee alipaine) kaasut imetään öljyloukulta tuon pienen takaiskuventtiilin kautta kaasuläppään poltettavaksi.
Suurella kuormituksella (ylipaineella) tuon venttiilin pitäisi sulkeutua jolloin kaasut johdetaan T-haarasta imukobralla josta ne sekoittuu imuilmaan ja palaa pois.
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.