Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Mitenkäs herrasväki on täällä irrottanut kampiakselin hihnapyörän pultin? Potilaana Saab 9-5, moni turvautunut kuulemma pyssyyn, mutta mietin jos lähtisi kunnon hakkauksella ja kiroilulla ihan hylsyllä ja varrella?
VCDS hoitaa volkkarit. Jos ei raaski itselle ostaa (+300€) niin VAG foorumeilta löytyy harrastajia ympäri maan jotka pikku korvausta vastaan tuon hoitaa.
Kiitoksia neuvoista kait se täytyy joku päivä lähteä tuon kimppuun kunhan kehittää ensin uuden hihnapyörän jostakin.
Tuo leka ei käynytkään vielä mielessä, voisi ihan lenkkiavaimella koittaa kun saisi sen pysymään paikallaan jotenkin.
Joo manuaali kyseessä ja vaihdekikalla tästä ajattelin lähteä liikkeelle. 175nm taisi olla momentti mihin kuuluu vetästä, en sitten tiedä miten tarkkaa on jos vetäisi käsivaralta niin tiukalle kuin menee...Jos se Saappi on automaatti, onnistuu vauhtipyörän lukitus helposti, jos vaan saat keulaa sen verran ylös että pääset sinne alle. Laatikon ja moottorin välissä on pieni pellinpala kiinni vauhtipyörän suojana kahdella pikkupultilla (ei ole tiukassa). Irrotat sen, jonka jälkeen irrotat yhden vauhtipyörän kiinnityspultin. Sen jälkeen sopiva pellinpala kiinni tuohon pultin ja sen suojapellin kierteisiin. Tässä jonkun kuva aiheesta: flywheel-lock.jpg Saattaisi tuon kehän saada kiilattua ilman mitään peltiäkin jollain meisselillä, jos vaan saa kiilan sopivasti pysymään paikallaan tippumatta.
Jos sulla kerran on tarkoitus saada se hihanpyörä vielä paikalleenkin, joudut kuitenkin lukitsemaan vauhtipyörän, muuten et saa riittävää momenttia millään. (no pulttipysyllä onnistunee ilman lukitusta, mutta tuossakin se momentti jää vähän herran haltuun riippuen pyssyn ominaisuuksista).
Jos se on manuaali, niin eikös sen nyt saa auki ihan vain laittamalla vaihde silmään ja polkemalla jarrua?
Tuo ei ole kovin tiukka, renkaan pultit laitan yleensä 120 - 130 nm. Eli luulisi vaihdekikalla avautuvan. E: Olettaen että se on aikoinaan oikeaan momenttiin laitettu E2: Suosittelen ostamaan momenttiavaimen jos ei vielä ole. Itselläni on about kolmen kympin momenttiavain Lidlistä ja hyvin on toiminut. Nykyään tulee tosiaan renkaan pultitkin sillä kiristettyä.Joo manuaali kyseessä ja vaihdekikalla tästä ajattelin lähteä liikkeelle. 175nm taisi olla momentti mihin kuuluu vetästä, en sitten tiedä miten tarkkaa on jos vetäisi käsivaralta niin tiukalle kuin menee...
Nyt onkin tukevat välineet. Jostakin tommosesta minäkin kerkesin jo haaveilemaan/kiroilemaan.Hondasta lähtee kampiakselin pultti parhaiten näin:
Kysymys: Voiko kylmäaineet poistaa johonkin ämpäriin vai pitääkö tyhjätä liikkeessä? Vittu...
Hintaan sisältyy yleensä joku 450g ilmastointiainetta jonka on tarkoitus kattaa pieni vaje järjestelmässä. Henk. koht. en tosin tiedä miten paljon koko järjestelmä vetää.Lisäksi se kylmäaine ei käsittääkseni ole kovin terveellistä, joten suosittelen käymään tyhjäyttämässä. Uskoisin että saat samalla neuvoteltua diilin ilmastointihuollosta kahteen osaan, eli sitten kun haluat täyttää niin tuskin ottavat uudestaan siitä hintaa. Tai ties vaikka tyhjäävätkin ilmaiseksi ei ole kokemusta. Euromasterilla taisi olla tarjous 49 vai 59€, ei mielestäni paha raha kun sen täytön joudut kuitenkin maksamaan, päästit ne sitten ilmaan tai otat talteen
Ei se myrkyllistä ole, mutta syrjäyttää hapen, joten missään pienessä autotallissa ovet kiinni sitä ei kannata tehdä.
turboahdin sanoi:Hiilidioksidin, ammoniakin, butaanin ja propaanin lisäksi kaikki käytössä olevat kylmäaineet on haitallisia ja niistä on hankala luopua, kun ei kaikiiin kohteisiin ole järkevää vaihtoehtoa.
R134a:n GWP (Global Warming Potential) arvo on 1300, kun CO2:lla se on 1.
Tuolla hieman eri aineista: http://www.skll.fi/yhdistys/www/att.php?type=2&id=37
Blurris sanoi:R-134a on tuon aineen ASHRAE kylmäainetunnus. Sillä voi haeskella tietoa terveysvaikutuksista. Suht turvallinen kylmäaine, ei pahimmasta päästä. Mutta eihän noita miksikään terveyskaasuiksi ole tarkoitettu. Suht turvallinen tulessakin koska ei sisällä klooria eikä tuota fosgeeniä. Hajoamistuotteet tulipalossa ilmeisesti suht harmittomia?
Isommissa määrissä vaikuttaa keskushermostoon ja voi jopa tappaa, käsittääkseni muutenkin kuin vain hapen syrjäyttäjänä.
R-134a on ollut mm. autoissa käytössä laajalti. Nyt EU viisaudessaan kielsi sen ja se korvautunee R-1234yf:llä, joka on palava kylmäaine. Lisäksi R-1234yf hajoaa tulipalossa tappaviksi yhdisteiksi kun lämpötila ylittää 500 C. Tyypillinen kylmäaineannos autoissa lienee 500-600 grammaa R-1234yf:ää, mikä tuottaa 200 grammaa vetyfluoridia. 1 gramma vetyfluoridia riittää tappamaan ihmisen. Toinen hajoamistuote on karbonyylifluoridi, joka on fosgeenin tapainen molekyyli mutta kloorin tilalla on fluori. karbonyylifluoridin toinen harvinaisempi nimi onkin fluorofosgeeni. Myrkyllisyys on ppm tasoa eli montaa henkäystä ei tarvita ja se on kanttu vei.
Daimler Loses A Round With EU Over R134a Refrigerant, Full EU Commission Meets
Onko siihen ilmanputsaria vaihdettu lähiaikoina?
Putki kuskattiin juuri kotiovelle. Täytynee ensiviikolla sovitella paikoilleen.
Putki kuskattiin juuri kotiovelle. Täytynee ensiviikolla sovitella paikoilleen.
Täytyy sovitella töitä koko viikonloppu. Mutta laitan varmasti infoa miten sopii.Viikossa kotio ei paha
Heti viikonloppuna sovitteleen, kiroillaan täällä sitten yhdessä kun ei sovi mitenkään päin
En nyt jaksa perehtyä aiheeseen, mutta noita vivustojen murtumia saa aika usein korjattua valmiilla korjauspaloilla ilman koko systeemin purkamista. Tietty jos akseli on sopivasta paikkaa katki, ei välttämätä onnistu.Nauru loppui lyhyeeen kun erehdyin selvittämään, miten femman rikkoutunut kuskinpuolen lämmönsäätöläpän akseli korjataan: 1999 SAAB 9.5
Onkos ruotsalaisilla aivoja ollenkaan kun ne rakentaa? Tehdä nyt akseli muovista ja sitten työntää se kys. paikkaan.
Kysymys: Voiko kylmäaineet poistaa johonkin ämpäriin vai pitääkö tyhjätä liikkeessä? Vittu...
Minkälainen Volvo? Ihan mielenkiinnosta kun pistin yhden vollen kiertoon kun alkoi kukkimaan, ei ollut vielä siinä pisteessä että olisi tarvinnut kovin isoa korjausta mutta mutta..
Ei tiputa ei. Voi olla, että menee tehdas takuuseen vm 2014 ajettu 61tkm ja huollettu toukokuussa määräaikais huollossa. On vaan se vähti viedä lähimpään skoda huoltoon 50km päähän ja järjestellä kaikki kyydit ja töistä poissaolot ja ja tiedätte varmaan.Ei varmaan tyhjäkäynnillä tiputtele mistään? Kannattaa viedä vaikka johonkin pajalle ja pyytää paineistamaan sen järjestelmän. Duuniautosta löyty letkusta pieni reikä joka ei tiputtanut kun vasta ajossa riittävillä paineilla.
Ei tiputa ei. Voi olla, että menee tehdas takuuseen vm 2014 ajettu 61tkm ja huollettu toukokuussa määräaikais huollossa. On vaan se vähti viedä lähimpään skoda huoltoon 50km päähän ja järjestellä kaikki kyydit ja töistä poissaolot ja ja tiedätte varmaan.
Octaviasta jäähdytys nestettä katoaa (vuotaa) jonnekkin. Ei ole kansipahvi, eikä kerää painetta sinne normaalia enempää. Tämä nykyinen autojen laatu
Sekin kävi mielessä, että jospa nesteet katoaa sinne, mutta egr kadottaa sen höyrystyvän nesteen tjsp. Putkistosta siis tulee täysin läpinäkyvää ei yhtään valkoista.Nokivasara? Jos on, EGR-lauhduttimesta voisi vuotaa sinne pakopuolelle jäähdytysnesteet.
Eilen vaihtui skylineen konehuoneen bensaletkut, kun vanhat alkoivat kusta bensaa. Samalla vaihtui bensansuodatin. Vanha olikin alapuolelta melko ruosteessa. Samalla piti vaihtaa ilmastoinnin kompuralta lähtevä putki täytössä esiintyneen vuodon takia, mutta putkea irroitettaesaa huomasinkin että tiiviste o-rengashan sieltä vaan kompuran vaihdon jäljiltä puuttuu.. onneks oli varasatsi tiivisteitä.
Ihan 98 tankkaan, edellisistä en tiedä. Nyt laitoin etanolin kestävät letkutTankkaatko 95e10? Voi olla osasyy bensaletkujen hapertumiseen
No, rahallisesti varmaan se ja sama, jos tankkaa halvempaa ainetta niin säästöllä saa uudet bensaletkut hankittua
Gatesin letkua laitoin. Kuulema kestää ja sem verran vaivalloinen operaatio että kerralla kuntoon.Mitäs letkuja sinne laitoit?
Kaikenlaisia letkuja onm markkinoilla ja ei oikein laadukasta letkua tunnu tänäpäivänän löytyvän, ja useimmat alkaa pykimään jo alle vuodessa. Joku Gatesin? letku motonetissä kuulemma kestää, mutta maksaa vissiin parikymppiä metri.
Diesel letkuna on tullut käytettyä IKH:n silikoniletkuja, jotka ei maksa, kuin euron metri. Toisaalla väitettiin, että silikoniletkuja ei saa polttoaineelle käyttää, kun liukenee, mutta ikh:n myyjä väitti, että kyllä kestää. On ne nyt minullakin useamman vuoden ollut ja hyvänä pysynyt. Painetta eivät kyllä juurikaan kestä, kun ei ole mitään kudoksia.
S40 vuosimallista en tiedä jotain 2004-2010.
No just, sentään noinkin "tuore" auto, ja tuossa kunnossa. Hyvä tietää jos jotain V70 taas haaveilee jossain kohtaa.
Josta tulikin mieleen. Kaverilla -99 T5 V70. Auto on seissy paikoillaan vähintään vuoden yhden mystisen vian takia. Asiaa ei helpota ollenkaan se että vaihdekeppi on P asennossa, eikä liikahda siitä mihinkään suuntaan. Ei olis montaa metriä matkaa työntää sitä talliin, mutta eihän se liikahda tuosta senttiäkään. Itsellä kun ollut samanlainen paitsi TDi, en kyllä keksinyt mikä saa tuollaisen jumituksen aikaan. Ideoita kenelläkään?
Tarvitseeko ko. mallissa painaa jarrua / painoitko jarrua kun keppiä siirtää?
Jos tarvitsee niin heitetään ko. jarruanturi kristallipallosta
Mites se kepin nappi, kai sekin voi vioittua, tosin sen varmaan huomaisi?
Sen automaatinhan saa aina tavalla tai toisella vapautettua tuosta p-asennosta vapaalle. Yleensä auton ohjekirjassa tuo on kerrottu miten se tehdään. Helpoimmillaan kepin vieressä on pieni luukku mikä avataan ja siitä vaihteen saa vapautettua.