Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Live: io-techin Tekniikkapodcast tänään perjantaina noin klo 15:00 alkaen. Keskustellaan viikon mielenkiintoisimmista tietotekniikka- ja mobiiliaiheista. Suora lähetys YouTubessa. Tule mukaan katselemaan ja keskustelemaan! Linkki lähetykseen >>
Motonetissa vikakoodien luku 9 euroa ja laajempi järjestelmätestaus 19 euroa.
Onko tuo oikea?Tulipas yllätyksenä että 13 vuotta vanhaan autoon on lopetettu pakuputkien valmistus.. kyseessä Opel Vectra GTX 2.0 Turbo, jossa ns. väliputki vuotaa, varaosaputken hinta 99€, mutta saatavuus tuntuu olevan olematon, alkuperäinen putki Saksasta tilattuna noin 440€..![]()
Tuo on ihme mafiatouhua, että auton vikakoodeja ei näe kuin merkkihuollossa.
Miksi auto ei voi kuskille kertoa mikä sitä vaivaa?
Olisi helpompi reagoida jos auto sanoisi suoraan, että polttoainesuodatin on tukossa tai hehku sökönä.
Työkoneet sanoo suoraan mikä niitä vaivaa, ohjekirjasta löytyy tarkemmat selitykset ja netistä löytyy melkein kaikki. Jos sekään ei auta, niin soittaa huoltoon.
Käsittämättömän hankalaksi on tehty auton huoltaminen ja kunnon huolehtiminen.
Siis miten niin ei näy kuin merkkihuollossa? Valtaosaan alle 15v vanhoissa autoissa onnistuu vikakoodin luku n. viiden euron OBD2 adapteeilla suoraan kännykällä. Jos ei riitä niin sitten joku Autocom, Star tai muu merkkikohtainen viritelmä, nekään ei harrastajalle enää kalliita ole.
Tuossahan se syy tulikin.Jotenkin käsittämätöntä, että vuonna 2017 kun pankin tallelokerollekin pitää varata aika, niin auton vikakoodit pitää mennä katsastamaan merkkihuoltoon.
Luulisi siinä nyt säästyvän kaikkien aikaa, kun voisi itse lukea vikakoodin ja varailla huollon sen mukaan.
Moottorihäiriövalo kun palaa, niin vika voi olla ilmansuodattimesta syöttöpumppuun.
Jos itse tuon näkisi kotona, ja soittaisi huoltoon että tämmönen vika, niin osaisivat tilata osat valmiiksi ja varata tarvittavan ajan.
Nyt joudut käymään 2 krt huollossa kun eka huomataankin että on vähä isompi vika, niin tilaillaan eka osat ja varataan uutta aikaa.
Bensa vai diesel? Mulla oli 01 diesel, siihen ei mitkään yleismallin lukijat käy. Renaultin kone. Kokeilin eVillen kaapelia:Tuossahan se syy tulikin.
Aika arpojia nykyiset mekaanikot ovat, varsinkin kun selvitetään vikoja vaihtamalla osia, jotka saattaa vielä rikkoontua jos vika toisaalla.
Tuntuu ettei ne mittaritkaan osaa kovin kummoisia, lopuiksi.
Onko noilla testereillä mahdollista ronkkia ja muokata auton järjetelmiä?
Vinkkiä voisi antaa testeriin jolla onnistuisi ainakin mahdollisimman tarkat tiedot, mutta pitäisi olla kohtuu halpa.
Autona Volvo S40 I -korinen.
Bensahan tuo.Bensa vai diesel? Mulla oli 01 diesel, siihen ei mitkään yleismallin lukijat käy. Renaultin kone. Kokeilin eVillen kaapelia:
Vikakoodikaapeli Volvolle
Tajuton säätö softan kanssa eikä se siltikään toiminut. Päivämäärän vaihtoa ja muuta schaissea. En suosittele!
Bensaan käy varmaan ihan normi OBD lukija.
Ei noissa auton systeemeissä sellaista älyä ole, että aukottomasti voi sanoa mikä sieltä on rikki. Esim. tuossa vanhassa C5:n rämässä syylärin flektin etuvastuksen kärähtäminen (á 20 €) aiheuttaa vikokoodin, mikä viittaa johonkin moottorin 1-pytyssä olevaan vikaan. Mikä lie "if x, y, z => error xxx" logiikka siellä sitten taustalla.
On, mutta vastaus kun koittaa ostaa:
Valitettavasti valittua tuotetta / numero OR-314 (Pakoputki) ei voida toimittaa valittuun määränpäähän. Varaosan suuren koon vuoksi kuljetus ei ole logistisista syistä mahdollinen. Lisätietojen saamiseksi olkaa hyvä ja ottakaa yhteyttä asiakaspalveluumme
Eihän tämä ollut se mun pointti. Vaan se, että ihan sama mitä vikakoodia se pukkaa, niin vika voi olla jossain ihan muualla. Sitä varten sen rasvanäpin pitää auto tarkistaa ennen varaosien hankkimista. Ei autoa voi tunkea niin täyteen sensoreita, että kaikki selviää diagnostiikalla. Oikeastihan te tässä kritisoitte sitä, että varaosia ei enää kustannussyistä pidetä suoraan hyllyssä jolloin korjauksen voisi tehdä samantien. Toinen ongelma on varmaan se, että osa rasvanäpeistä alkaa olla tyhmempiä kuin se korjattava auto.On ne mahdollista saada luettavaan muotoon, jos olisi halua. Mutta halutaan työllistää huoltoa ja saada asiakasta rahastettua auton hankinnan jälkeenkin.
Eihän tämä ollut se mun pointti. Vaan se, että ihan sama mitä vikakoodia se pukkaa, niin vika voi olla jossain ihan muualla. Sitä varten sen rasvanäpin pitää auto tarkistaa ennen varaosien hankkimista. Ei autoa voi tunkea niin täyteen sensoreita, että kaikki selviää diagnostiikalla. Oikeastihan te tässä kritisoitte sitä, että varaosia ei enää kustannussyistä pidetä suoraan hyllyssä jolloin korjauksen voisi tehdä samantien. Toinen ongelma on varmaan se, että osa rasvanäpeistä alkaa olla tyhmempiä kuin se korjattava auto.
Star ei kyllä minkään harrastelijan hinnoissa ole. Piraatteja saa halvalla, mutta ei niillä sitten loppupelissä juuri mitään tee.
On, mutta vastaus kun koittaa ostaa:
Sinä nyt toki ajattelet asiaan omasta näkökulmastasi, mutta mietipä hetki sen huoltoliikkeen vinkkelistä. "Aika usein" ja "kohtuutarkasti" voi tarkoittaa tonnien eroa siinä, mitä sinne pitää vaihtaa. Kyllä se aina pitää ensin katsoa mikä oikeasti on rikki. Siitähän se riemu vasta asiakkaalla repeis, kun vikakoodin perusteella tilattuja osia tai vähintään niiden rahteja alettais laskuttamaan vaikka osia ei tarvittu.Aika usein autot osaa kohtuutarkasti sanoa mikä siinä on vialla. Nyt se ei kerro mitään.
Ja huoltoon soittamalla tuollaiset edellä mainitut asiat selkeisi, mutta eutopuolella se ei ole niin yleistä.
Ja itse tarvitsen autoa päivittäin, joten huoltoon vieminen vaatii aina erillistä suunnittelua vara-auton ja aikataulutuksen suhteen.
Sitten, kun autoa pitää viedä kaksi kertaa samasta viasta, niin onhan se nyt vaivalloista kun voisi esim itse soittaa ja kertoa mikä on vialla.
Oishan tuolla toki, mutta se lienee viimeinen vaihtoehto, ellei mistään saa suoralla toimituksella. On se ihme kun ei noin yleistä varaosaa ole saatavilla.Juu tuolla lukeekin:
Ylimitoitetun rahdin kuljetusta Suomeen ei suoriteta!
On siinäkin olevinaan logistinen ongelma kun ei yhtä pakoputkea saada suomeen mutta ruotsiin toimittaisivat
Ei sitten satu asumaan länsinaapurissa ketään tuttua joka voisi sinne tilata ja postitella tänne?![]()
Oishan tuolla toki, mutta se lienee viimeinen vaihtoehto, ellei mistään saa suoralla toimituksella. On se ihme kun ei noin yleistä varaosaa ole saatavilla.![]()
Sinä nyt toki ajattelet asiaan omasta näkökulmastasi, mutta mietipä hetki sen huoltoliikkeen vinkkelistä. "Aika usein" ja "kohtuutarkasti" voi tarkoittaa tonnien eroa siinä, mitä sinne pitää vaihtaa. Kyllä se aina pitää ensin katsoa mikä oikeasti on rikki. Siitähän se riemu vasta asiakkaalla repeis, kun vikakoodin perusteella tilattuja osia tai vähintään niiden rahteja alettais laskuttamaan vaikka osia ei tarvittu.
C5:n kanssa mulla on vikakoodit yms. oppaat käytössä ja siltikin saa arpoa. Esim. ilmastointijärjestelmässä oli vuoto. Toki vikakoodit olisi pystyneet kertomaan, että eipä ole painetta, mutta siinä se. Konepelti ja google auki tilanne selvisi aika nopeasti, että lauhdutin poks. Sen jälkeen syylärin flekti kiukutteli em. vikakoodilla. Yhtä etuvastusta ja relettä + crc:tä myöhemmin toimii taas.
Suosittelen käyttämään autokorjaamoa, joka tarjoaa ilmaisen vara-auton. Vakuutuksiinkin tällaisia on mahdollista saada.
Siinähän se ois, mutta postit suht kovat 58€. Täytyy kai tuosta tilata jos ei muualta löydä.
Siinähän se ois, mutta postit suht kovat 58€. Täytyy kai tuosta tilata jos ei muualta löydä.Kiitos.
![]()
Puhun nyt työkoneiden näkökulmasta. Ne osaa kertoa hyvin tarkasti ilman mitään Obd -lukioita mikä niitä vaivaa ja tilaa osat ja huollot sen perusteella. Ei ole mitään syytä miksi tämä ei voisi toimia myös autopuolella - muu kuin haluttomuus.
Montako kertaa keskivertoauton hinnan verran se sun huoltokonees maksaa? Ja paljonko tuollaisia on liikenteessä? On ihan eri asia miinoittaa "yksittäiskappaleet" sensoreilla kuin sarjatuotantovärkeissä.Puhun nyt työkoneiden näkökulmasta. Ne osaa kertoa hyvin tarkasti ilman mitään Obd -lukioita mikä niitä vaivaa ja tilaa osat ja huollot sen perusteella. Ei ole mitään syytä miksi tämä ei voisi toimia myös autopuolella - muu kuin haluttomuus.
Viimeksi kun vertailin, niin jonkun yhtiön vakuutuksessa oli normaalit huollotkin mukana. Toki siinä sitten hintaa oli sen verran, että samalla rahalla makselee normihuoltojen vara-autot.Eikai vakuutus normihuoltoihin anna vaihtoautoa, vaan sellaisiin vikoihin minkä korjauksem vakuutus maksaa? Itsellä tuollainen vakuutus on ja olen sitä käyttänyt tuulilasin vaihdatteassani. En ole tarkemmin perehtynyt.
Editoin aiempaa viestiä!No problem, helpompi se on maksaa kuin ruotsin kautta tilailla kuitenkin![]()
Edit: Ei jaksanut jäädä etsimään lähempää, joten tilasin. Loppusumma 165€, mutta pääseepähän helpommalla. Hitsaamalla ois selvinnyt kenties pari vuotta, mutta vaihto ois ollut joka tapauksessa pian edessä ja sitten saatavuus kenties nykyistäkin huonompi.
Tässä kohtaa hieman myöhäistä kun tilaus on jo tehty, mutta noin yleisesti ottaen briteistä ei kannata tilata mitään, koska kanaali nostaa kuljetushintoja ihan älyttömästi. Yleensä saman osan löytää mistä tahansa päin Eurooppaa huomattavasti halvemmalla kuljetuksella.Siinähän se ois, mutta postit suht kovat 58€. Täytyy kai tuosta tilata jos ei muualta löydä.Kiitos.
Edit: Ei jaksanut jäädä etsimään lähempää, joten tilasin. Loppusumma 165€, mutta pääseepähän helpommalla. Hitsaamalla ois selvinnyt kenties pari vuotta, mutta vaihto ois ollut joka tapauksessa pian edessä ja sitten saatavuus kenties nykyistäkin huonompi.
Näköjään, Saksasta postikulut 21€..Tässä kohtaa hieman myöhäistä kun tilaus on jo tehty, mutta noin yleisesti ottaen briteistä ei kannata tilata mitään, koska kanaali nostaa kuljetushintoja ihan älyttömästi. Yleensä saman osan löytää mistä tahansa päin Eurooppaa huomattavasti halvemmalla kuljetuksella.
Voiko tuo alempi pitää paikkaansa?Näköjään, Saksasta postikulut 21€..
FENNO Mittelrohr NEU Opel Vectra C + GTS 2.0 16V Turbo + Anbauteile Abgasrohr
E: Putki 31€ ja postit 16€@Asmola Onkohan oikea??
OPEL VECTRA C 2.0 175PS 2003- Mittelrohr Auspuff
Tarvikeputki ois ollu 99€ Motonetissa (jota ei ole enää saatavilla) joka vastaa brittien hintaa, joten sen takia ihmettelen tuota saksan 31€ hintaa.Eipä nuo tarvikeputket ainakaan C5:een Mätänetissä paljoa maksaneet, joten miksei...
Eli kiitos sinulle, jospa tuo olisi passeli, ainakin juuri tuo oma malli mainitaan yhteensopivuuslistassa.Muuta valittamista katsastuksessa ei ollutkaan ja kyllä tuolla 210 hepalla pääsee vielä monta vuotta.
![]()
Voiko tuo alempi pitää paikkaansa?Hinta herättää runsaasti epäilyä.
![]()
Noh, pidän tuon brittitilauksen sillä oletuksella, että tuo toinen on joko foliosta tehty putki, tai täysin väärä osa.Pitäisi olla jos se ekan linkin tuote oli, sieltä otin sen Opelin osanumeron jonka kautta päädyin sinulle linkkaamaani tuotteeseen
Jos se kuulostaa liian hyvältä ollakseen totta, niin kyllä se niin yleensä onkinMiten on sitten kestoikäkin tuollaisessa "halpamallissa" jos se perille joskus tulee, ruostuu alle vuodessa poikki kuitenkin
Tosin poikkeuksiakin on, lotto vetämään![]()
Voiko tuo alempi pitää paikkaansa?Hinta herättää runsaasti epäilyä.
![]()
Eipä nuo tarvikeputket ainakaan C5:een Mätänetissä paljoa maksaneet, joten miksei...
e: Näyttäis kuvissa olevan eri putkia ainakin kannakkeiden osalta.
Pitäisi olla jos se ekan linkin tuote oli, sieltä otin sen Opelin osanumeron jonka kautta päädyin sinulle linkkaamaani tuotteeseen
Jos se kuulostaa liian hyvältä ollakseen totta, niin kyllä se niin yleensä onkinMiten on sitten kestoikäkin tuollaisessa "halpamallissa" jos se perille joskus tulee, ruostuu alle vuodessa poikki kuitenkin
Tosin poikkeuksiakin on, lotto vetämään![]()
Montako kertaa keskivertoauton hinnan verran se sun huoltokonees maksaa? Ja paljonko tuollaisia on liikenteessä? On ihan eri asia miinoittaa "yksittäiskappaleet" sensoreilla kuin sarjatuotantovärkeissä.
e: Ja kuten Gize tuossa totesi, työkoneissa oleellisinta on saada kone nopeasti kuntoon, huoltokustannus on sivuseikka.
Viimeksi kun vertailin, niin jonkun yhtiön vakuutuksessa oli normaalit huollotkin mukana. Toki siinä sitten hintaa oli sen verran, että samalla rahalla makselee normihuoltojen vara-autot.
e2: Tämä vakuutus saattoi kyllä olla jonkun autoliikeen spesiaalikin...
Mut ei tuo lisäinfo (jonka nykyäänkin lukijalla saa luettua) auta yhtään siihen, että asentajan täytyy kuitenkin hyvin usein vilkaista pellin alle, että mikä siellä oikeasti on rikki ennen varaosien tilaamista. En kyllä enää tiedä onko sun ongelma ne 2 käyntikertaa korjaamolla vai se, että joudut maksamaan "helpoista" hommista, jotka vois tehdä ehkä itsekin. Jälkimmäiseen auttaa sen lukijan hommaaminen.
Minun ongelmani on juuri toi 2 käyntikertaa.
Staria en ole vielä hommannut, mutta ehkä joskus..
Ajatko kuitenkin mersulla? Vaihda bemariin, inpan jne. saa helpommin
Ei vaan, jos mercedes on omaan käteen niinja varmaan harrastajat lukee, (kun vaan oikean kanavan löydät), samalla tapaa kuin btcf-foorumin porukka bemareita, edullisesti ja joustavasti ja mikä tärkeintä niin niitä koodeja ei vaan lueta, vaan tulkitaan ja voidaan ajaa livedataa, ohjelmoida samalla jne.
Eli ongelman ilmestyessä ensin yhteys pikkurahalla harrastajalle, koodiluku ja vasta sitten katsot osaatko itse tehdä vai nostatko kädet pystyyn, ja viet merkkiliikettäkin ehkä viisaampana korjaukseen, samalla kerrot vikakoodit, epäilyt missä vika ja mitkä oireet (livedatasta näkee mukavasti kaikkea vaikkei mbn starista mitään kokemusta itsellä ole).
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.