Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Täytyy setviä. Aiheuttaako tukkeutunut huohotus siis imua? Eli se ei saa paluuilmaa mistään?
Et kertonut minkä vuotinen femma kyseessä mutta joka tapauksessa periaatteessa tuo huohotusjärjestelmä on samanlainen vuosimallista riippumatta JOS vanhempiin femmoihin on asennettu huohotinpäivitys.

Muoks: Jaa luin sitten väärin :D, imee eikä puhaltaa.
Oh well, sitten on paha mennä sanomaan. Kannattaa nuo takaiskut kuitenkin testailla joka tapauksessa.


Se, että öljyntäyttökorkista puhaltaa tarkoittaa sitä, että huohotuskaasut eivät pääse minnekkään poltettavaksi eli joku letku on tukossa tai takaiskuventtiili rikki. Huohotusjärjestelmä on suljettu (eli kaasujen ei kuulu päästä ulkoilmaan).

21341200-2.jpg


Ylläolevasta kuvasta näet huohutuksen toiminnan.
Tarkasta ensiksi tuo pieni takaiskuventtiili joka on välillä venttiilikotelon nippa - kaasuläppäkotelo. Välissä on 8mm letkut. Ilman pitää kulkea ainoastaan kaasuläppään päin. Yleensä se muovinen venttiili on paskana ellei ole vaihdettu.

Jos tuo on OK niin sitten vaan tutkimaan muut kuvan letkut ja tuo yksi takaiskuventtiili välillä öljyntäyttökorkki ja T-haara.

Huohutushan toimii niin, että pienellä kuormituksella (kun imusarjassa vallitsee alipaine) kaasut imetään öljyloukulta tuon pienen takaiskuventtiilin kautta kaasuläppään poltettavaksi.
Suurella kuormituksella (ylipaineella) tuon venttiilin pitäisi sulkeutua jolloin kaasut johdetaan T-haarasta imukobralla josta ne sekoittuu imuilmaan ja palaa pois.
 
Viimeksi muokattu:
Et kertonut minkä vuotinen femma kyseessä mutta joka tapauksessa periaatteessa tuo huohotusjärjestelmä on samanlainen vuosimallista riippumatta JOS vanhempiin femmoihin on asennettu huohotinpäivitys.

Muoks: Jaa luin sitten väärin :D, imee eikä puhaltaa.
Oh well, sitten on paha mennä sanomaan. Kannattaa nuo takaiskut kuitenkin testailla joka tapauksessa.


Se, että öljyntäyttökorkista puhaltaa tarkoittaa sitä, että huohotuskaasut eivät pääse minnekkään poltettavaksi eli joku letku on tukossa tai takaiskuventtiili rikki. Huohotusjärjestelmä on suljettu (eli kaasujen ei kuulu päästä ulkoilmaan).

21341200-2.jpg


Ylläolevasta kuvasta näet huohutuksen toiminnan.
Tarkasta ensiksi tuo pieni takaiskuventtiili joka on välillä venttiilikotelon nippa - kaasuläppäkotelo. Välissä on 8mm letkut. Ilman pitää kulkea ainoastaan kaasuläppään päin. Yleensä se muovinen venttiili on paskana ellei ole vaihdettu.

Jos tuo on OK niin sitten vaan tutkimaan muut kuvan letkut ja tuo yksi takaiskuventtiili välillä öljyntäyttökorkki ja T-haara.

Huohutushan toimii niin, että pienellä kuormituksella (kun imusarjassa vallitsee alipaine) kaasut imetään öljyloukulta tuon pienen takaiskuventtiilin kautta kaasuläppään poltettavaksi.
Suurella kuormituksella (ylipaineella) tuon venttiilin pitäisi sulkeutua jolloin kaasut johdetaan T-haarasta imukobralla josta ne sekoittuu imuilmaan ja palaa pois.
Toi kuva selvensi aika paljon ja google selvensi loput. :)



Käytös sama kuin ylläolevalla passatilla. Seuraavaksi ilmeisesti käydään PCV-venan kimppuun? :think:
 
Toi kuva selvensi aika paljon ja google selvensi loput. :)



Käytös sama kuin ylläolevalla passatilla. Seuraavaksi ilmeisesti käydään PCV-venan kimppuun? :think:


Joo tuo yleensä aiheuttaa liikaa imua hajotessaan, ainakin saksalaisissa. Ei ole noista ruotsin laitteista kokemusta, niin paha mennä niistä sanomaan.
 
Kuten sanoin; tarkasta ensiksi se pieni takaiskuvena venttiilikopan ja läppäkotelon väliltä.
Ne tyypillisesti hajoaa. Motonetin 8mm diesel takaiskun voi laittaa väliin, minulla se on ainakin pelannut toistaiseksi moitteetta (toisin kuin ne muoviset paskat).
Katso samalla että ne letkut eivät ole tukkeessa. Ei ole kovin paha homma vaihtaa jos näyttävät vähänkään rapeilta.

 
Saatana. Eilen tuli vaihdettua volvoon (v40 T4 -97) pakosarjan tiivisteet ja putki. Laiskana en jaksanut tällä kertaa ottaa turboa irti vaan löysäsin turbon öljyn paluuputkea että sain pakosarjan irti. Pakosarjan tiivisteet vaihtoon ja setti takaisin kiinni. Tänään lähdin lääkäriin ja 15km jälkeen huomasin että savupilvi seuraa. Auto parkkiin ja tutkimaan, öljyt oli tulleet pihalle jostain ja kun sain rotiskon hinattua kotiin niin syykin selvisi. Pirun o-rengas oli lähtenyt paluuputkesta takaisinlaiton aikana lohkon päästä menemään ja öljyt olivat siittä levinneet pitkin pohjaa ja pakoputkea :mad:
No onpahan sunnuntaiksi taas puuhaa saada se tiiviiksi jollain patenteilla :rofl:
 
Kuten sanoin; tarkasta ensiksi se pieni takaiskuvena venttiilikopan ja läppäkotelon väliltä.
Ne tyypillisesti hajoaa. Motonetin 8mm diesel takaiskun voi laittaa väliin, minulla se on ainakin pelannut toistaiseksi moitteetta (toisin kuin ne muoviset paskat).
Katso samalla että ne letkut eivät ole tukkeessa. Ei ole kovin paha homma vaihtaa jos näyttävät vähänkään rapeilta.

Joo täytyy sekin tsekata sitten. Missäpäin konehuonetta tuo itse pcv vena sitten on vai onko se toi valkonen tuossa videolla? Nettikään ei oikein auttanut asiassa.

Aika uunoksi itseni tunnen näiden huohotuskäkkylöiden kanssa :btooth:
 
Oisko tuossa ohjetta?
Shiftlock release (automatic transmission only)


The gear selector is locked in the (P)ark position. To manually release the shiftlock:

  • Turn the starting (ignition) key to position I
  • Press firmly on the "SHIFTLOCK OVERRIDE" button located to the right of the base of the gear selector
  • While holding the override button down, press the button on the front of the gear selector
  • Move the selector from the ( P )ark position.
Lähde:
1998 S70 & V70

Ja näin lähti vaihde vapaalle. Kaveri ei ollut taas ehtinut tai jaksanut, mutta kävin kylässä ja nappasin auton avaimet siitä, noilla ohjeilla toimi:kippis:. Seuraavaksi varmaan jarrut ruostuneet kiinni kun maannut vuoden nurmikolla. No lähtee se nahkoineen siitä vaikka väkisin.
 
Tilasin autodoc:lta pari viikkoa sitten Vitoon vetonivelet eli 2 ulointa ja 2 sisempää, tänään otin vaihdon työ alle. Oikealta puolelta vetoakseli pois, vanhat nivelet ja kumit irti ja uutta tilalle. PRKL, autodoc:n laatikossa 4 ulointa niveltä ja kaiken lisäksi olin itse mokannut tilauksen :btooth:
 
Ilmastoinnissa jotain häikkää. Vuos sitte keväällä korjautettiin ja laitettiin uus kenno ja uudet aineet.
Nyt ei enää puhalla kylmää, eli jotain paskana tai sitten vuotanu jostain aineet taivaaseen.
Vituttaa taas viedä kosla huoltamoon ku ihan taatusti joku kompura paskana tai jotain muuta helvetin kallista.

Vituttaa.
 
Eiköhän siellä vain ole joku jäänyt löysälle ja aineet pihalla. Kannattaa kyllä viedä se tutkittavaksi mahdollisimman nopeasti, niin ei ime kosteutta järjestelmään. Jos sinne on väriaineet lyöty, niin tutkaile tilannetta UV lampulla.
Torstaina menossa tsekkiin. Toivotaan ettei ainakaan mitään suurempaa löydy.

Perkele ku ei edes suomen kesässä tiedä koska se on paskaks pamahtanu ku lämmintä on niin harvoin..
 
Ilmastoinnissa jotain häikkää. Vuos sitte keväällä korjautettiin ja laitettiin uus kenno ja uudet aineet.
Nyt ei enää puhalla kylmää, eli jotain paskana tai sitten vuotanu jostain aineet taivaaseen.
Vituttaa taas viedä kosla huoltamoon ku ihan taatusti joku kompura paskana tai jotain muuta helvetin kallista.

Vituttaa.

Omassa autossa välillä puhalsi kylmää ja välillä ei, syyllinen oli viallinen rele.
 
Hohhoijaa kun jenkit teettää taas töitä. Corsicassa ollut koko kesän ongelmaa, että ammuskelee putkeen tyhjiksellä ja kakoo ajellessa joskus. No ajelin menemään muutaman viikon riennot kun ei vikaa löytynyt, kaikki oireetkin katosi ajellessa. Ilo oli lyhytaikanen kun ekan kunnon sadepäivän jälkeen kakoi taas.

No auki otettiin GM:n L-bodyn tapaan konepelti ja suunnattiin katse tulipellin suuntaan, missä vuotaa aina ja kaikki. Pällistelin illalla ECU:lle vievää johtosarjaa ja sen ympäristöä. Kumman mädän näköinen oli ja sisältä kun koetti kojelaudan alta niin sormet kastuu. Raaputtelin vähän liitintä, tällä hetkellä ei edes tietoa miten tuo paska avataan. Enemmän vitutusta aiheutti kuitenkin liittimen ympäristö. Liitin on kiinni tulipellissä pellinpalasessa, joka on hitsattu tohon koriin kiinni. No, Suomi on taas tehnyt tehtävänsä. Kys pellinpala on läpimätä kun on uinut 25v tuolla ja kun liitintä nyki niin tuntui, että seuraavaksi lähtee 10cm lämpäre irti tulipellistä. Hitsaushommiksi menee.:facepalm:
 
Huohottimessa ilma kulke molempiin suuntiin. Enemmän se puhaltaa, kuin imee. Tukkeutunut huohotin aiheuttaa yleensä sen, että ölyt lentää jostain reiästä pihalle.

Et kertonut minkä vuotinen femma kyseessä mutta joka tapauksessa periaatteessa tuo huohotusjärjestelmä on samanlainen vuosimallista riippumatta JOS vanhempiin femmoihin on asennettu huohotinpäivitys.

Muoks: Jaa luin sitten väärin :D, imee eikä puhaltaa.
Oh well, sitten on paha mennä sanomaan. Kannattaa nuo takaiskut kuitenkin testailla joka tapauksessa.


Se, että öljyntäyttökorkista puhaltaa tarkoittaa sitä, että huohotuskaasut eivät pääse minnekkään poltettavaksi eli joku letku on tukossa tai takaiskuventtiili rikki. Huohotusjärjestelmä on suljettu (eli kaasujen ei kuulu päästä ulkoilmaan).

21341200-2.jpg


Ylläolevasta kuvasta näet huohutuksen toiminnan.
Tarkasta ensiksi tuo pieni takaiskuventtiili joka on välillä venttiilikotelon nippa - kaasuläppäkotelo. Välissä on 8mm letkut. Ilman pitää kulkea ainoastaan kaasuläppään päin. Yleensä se muovinen venttiili on paskana ellei ole vaihdettu.

Jos tuo on OK niin sitten vaan tutkimaan muut kuvan letkut ja tuo yksi takaiskuventtiili välillä öljyntäyttökorkki ja T-haara.

Huohutushan toimii niin, että pienellä kuormituksella (kun imusarjassa vallitsee alipaine) kaasut imetään öljyloukulta tuon pienen takaiskuventtiilin kautta kaasuläppään poltettavaksi.
Suurella kuormituksella (ylipaineella) tuon venttiilin pitäisi sulkeutua jolloin kaasut johdetaan T-haarasta imukobralla josta ne sekoittuu imuilmaan ja palaa pois.

Kuten sanoin; tarkasta ensiksi se pieni takaiskuvena venttiilikopan ja läppäkotelon väliltä.
Ne tyypillisesti hajoaa. Motonetin 8mm diesel takaiskun voi laittaa väliin, minulla se on ainakin pelannut toistaiseksi moitteetta (toisin kuin ne muoviset paskat).
Katso samalla että ne letkut eivät ole tukkeessa. Ei ole kovin paha homma vaihtaa jos näyttävät vähänkään rapeilta.



Ja tämäkin ongelma saatiin setvittyä kun otettiin silmä käteen. ;)

Tuolla femman huohotuksessa on pari takaiskuvenaa, jotka määrittelee miten ilma liikkuu ja miten mikäkin letku puhaltaa. No, joku rähmäkäpälä oli onnistunut asentamaan imupuolelta öljyloukolle menevään letkuun kuuluvan takaiskuvenan väärinpäin. Eli niin, että paska kulkisi loukolta suoraan koneen ilmanottoon ja turbolle. :tup: Ilmanko vähän vikisi. Ihmettelen miten idean isä on jaksanut kuunnella kyseistä mekkalaa. Ja vikinä muuten kuulostin TÄYSIN hihnapyörältä ja vielä tulikin siltä suunnalta...

Käänsin venan oikeinpäin, alipaine öljytäyttökorkissa katosi ja konsertti loppui.
 
Olipas taas säätöä. Kesäkuun alussa duuniauto tokaan huoltoon ja mittarissa 86000km sekä samalla katsastus. Huolto ensin ja sitten katsastus, no ei mennyt läpi koska takajarrut heikot ja tuulilasi kolmesta kohtaa halki. Jarrut korjattiin heti ja tuulilasille varattiin uusi aika viikon päähän ja tehtiin vakuutusilmoitus. Auto tuulilasin vaihtoon ja vaihtoivat lasin mutta siihen meni kolme päivää ja jotain taistelua vakuutusyhtiön kanssa mutta ei liity onneksi minuun. Ekat kovemmat sateet, kun tuli niin huomasin katon olevan märkä eli lasi vuotaa ja eikun uutta aikaa taas. Tällä kertaa ei mennyt kuin vuorokausi niin auto valmis.
Eilen ja tänään ihmettelin vinkunaa ja rahinaa mikä kuuluu aina parkista lähdettäessä ja pihalla tutkin autoa niin käsijarrun käytön jälkeen jarrukengät jää päälle ja eikun auto jälleen korjaukseen.

On se vaikeaa saada kerralla kuntoon mitään näköjään. Merkkiliikkeessä huollettu ja huolenpitosopimuskin voimassa. Tai ehkä syy siinä, ettei viitsitä turhaan vaihtaa osaa, kun ei saa kirjoittaa laskua asiakkaalle.
 
Olipas taas säätöä. Kesäkuun alussa duuniauto tokaan huoltoon ja mittarissa 86000km sekä samalla katsastus. Huolto ensin ja sitten katsastus, no ei mennyt läpi koska takajarrut heikot ja tuulilasi kolmesta kohtaa halki. Jarrut korjattiin heti ja tuulilasille varattiin uusi aika viikon päähän ja tehtiin vakuutusilmoitus. Auto tuulilasin vaihtoon ja vaihtoivat lasin mutta siihen meni kolme päivää ja jotain taistelua vakuutusyhtiön kanssa mutta ei liity onneksi minuun. Ekat kovemmat sateet, kun tuli niin huomasin katon olevan märkä eli lasi vuotaa ja eikun uutta aikaa taas. Tällä kertaa ei mennyt kuin vuorokausi niin auto valmis.
Eilen ja tänään ihmettelin vinkunaa ja rahinaa mikä kuuluu aina parkista lähdettäessä ja pihalla tutkin autoa niin käsijarrun käytön jälkeen jarrukengät jää päälle ja eikun auto jälleen korjaukseen.

On se vaikeaa saada kerralla kuntoon mitään näköjään. Merkkiliikkeessä huollettu ja huolenpitosopimuskin voimassa. Tai ehkä syy siinä, ettei viitsitä turhaan vaihtaa osaa, kun ei saa kirjoittaa laskua asiakkaalle.
Kumma homma, mutta luulis että sitä arska autokorjaajaa joka siellä on töissä sen enempää kiinnostaa kenen laskuun sitä autoa korjataan kunhan palkkapäivänä tulee tili.

Helpoimmalla pääsee melkein kun korjaa itse, mutta duuniauto on toki luku erikseen.
 
Tänään sai viettää laatuaikaa tuon äidin Saab ysiviitosen kanssa. Hommana oli raidetangon päiden vaihto.

Homma meni kuin tromssöössä, kunnes havaitsin, että se saakelin pultin kierre pyörii nivelen mukana, kun koitti pistää pulttia takaisin. No pienellä tappelulla ja lenkkiavaimen ja vasaroinnin yhdistelmällä sen sai paikalleen. Toinen puoli vittuili enemmän. Sain mutterin siihen 2mm pultin päädystä, eli ihan huulille, niin tottakai se paska jumitti siihen kun oli niin ruosteessa paikat. Tunnin kun oli tapellut pihtien kanssa ja todennut, että mutteri ei tule irtoamaan, kun se saamarin pultti pyörii sen kanssa tahdissa. Otin sahan käteen ja pistin kirskumaan. Uusi osa paikallaan viidessä minuutissa. Miksei siihen pulttiin voida tehdä jotakin paikkaa, mistä voi pitää kiinni kun ruuvaa mutteria? Stna...
 
Aina ei oo. Ite oon sellaset tunkilla painanu tiukkaan ja sit pultin kiinni.
 
Juu tuossa ei ollut mitään apukeinoja. Tunkillä yritin ittekkin kun nostin sitä pakettia, mutta se jumiintunut pultti oli niin tiukalla, että pyöri tyhjää vaikka oli tunkannutkin sen... no seuraavan kerran on toivottavasti joku vastakappale, mistä pitää kiinni.
 
Raidetangon pään vaihto on työnä niin helppo, että se melkein kannattaa jättää pajan tehtäväksi. Se ei sielläkään maksa kuin muutamia kymppejä, ja joudut ajamaan sen auton pajalle kuitenkin suunnattavaksi. Jos se raidetangonpää ei ollut täysin identtinen vanhan kanssa (todennäköisyys aika pieni), renkaat kuluu pahimmillaan pilalle muutaman tuhannen kilometrin ajolla.

e: Tietysti kun vaihtaa molemmat, on ihan mahdollista että olet onnistunut asentamaan uudet siten samalla tavalla, että auraus on aika tasan molemmilla puolilla eikä ratti ole hälyttävästi vinossa. Todennäköisesti kokonaisauraus on silti pielessä.
 
Viimeksi muokattu:
Raidetangon pään vaihto on työnä niin helppo, että se melkein kannattaa jättää pajan tehtäväksi. Se ei sielläkään maksa kuin muutamia kymppejä, ja joudut ajamaan sen auton pajalle kuitenkin suunnattavaksi. Jos se raidetangonpää ei ollut täysin identtinen vanhan kanssa (todennäköisyys aika pieni), renkaat kuluu pahimmillaan pilalle muutaman tuhannen kilometrin ajolla.
Varsinkin sisäpää :D Itsekin ostin sisäpään ja ajattelin että vaihdan sen kotona ja ajan sitten suuntauksen. No luulot karisivat aika äkkiä kun nostin keulan ilmaan ja otin renkaan pois. On se sellaisessa välissä C5:ssa ettei sinne mitkään normaalit työkalut mahdu.
 
Millä pajalla raidetangon vaihto ja suuntaus tehdään parillakympillä?

Mitalla ja putkenpätkällä pääsee kotioloissa pitkälle. Ajaessa voi sitten pysäyttää ja hienosäätää, jos tuntuu vetelevän johonkin suuntaan.

Ikinä ole suuntauksessa käynyt ja ihan riittävän hyvin saa kotikonstein casterit kohdalleen.
En puhunut kokonaishinnasta, vaan pelkän pään vaihtotyön hinnasta.

Onnea vaan jos olet onnistunut, suurin osa yrittäneistä ei onnistu kulmien säädöissä kotikonstein.

E: En siis väitä, etteikö huolellisella mittailulla, kierteiden laskemisella, ja tuurilla voi päästä ihan siedettävään lopputulokseen, mutta itse ainakin mieluummin maksan sen 80 euroa suuntauksesta verrattuna siihen riskiin, että tuhoan kalliin rengassarjan muutamassa kuukaudessa.
 
Viimeksi muokattu:
Juu suuntaukseenhan tuo viedään.

Perkeleen perkele tuon Chevyn kanssa. Kylmänä lähti viidellä käymään (v6) ja lämpösenä pikkuhiljaa löytyi pytyt. Sitten taas katosi vähäksi aikaa pytty. Kipinäpuutosta en ole onnistunut löytämään. Pari kertaa havainnut kahden eri pytyn kohdalla, että ei tapahdu muutosta käynnissä kun nappaa piuhan. Joku sytytysmoduulihomma varmaan kyseessä kun puolien vaihto ei ole auttanut.

Voiko kampuran asentotunnistin aiheuttaa tuommoista kakomista?
 
Kumma homma, mutta luulis että sitä arska autokorjaajaa joka siellä on töissä sen enempää kiinnostaa kenen laskuun sitä autoa korjataan kunhan palkkapäivänä tulee tili.

Helpoimmalla pääsee melkein kun korjaa itse, mutta duuniauto on toki luku erikseen.
Ei sitä korjaajaa välttämättä kiinnostakkaan mutta jos hieman suurempaa herraa kiinnostaa tai on pitänyt äkkiä saada auto kasaan ja uutta työn alle. Parempaa uloslaskutusta ja parempaa tulosta (=palkkaa)
Tiedän yhden samantyylisen alan niin heillä palkkaa tulee sitä enemmän mitä paremman uloslaskutuksen teet. Se riippuu sitten asentajasta ja asenteesta miten laadukasta työtä tekee.

En nyt väitä, että tässä tapauksessa olisi siitä kyse mutta kovin omituista tai todella huonoa tuuria on nyt ollut.

Tänään tuli vahvistus huoltoajasta ja samalla kaupitteli ilmastointihuoltoa, kun se kannattaa 3v vanhoille autoille tehdä. Ei huollon yhteydessä tuollaisesta mainittu.
 
  • Tykkää
Reactions: 119
Varsinkin sisäpää :D Itsekin ostin sisäpään ja ajattelin että vaihdan sen kotona ja ajan sitten suuntauksen. No luulot karisivat aika äkkiä kun nostin keulan ilmaan ja otin renkaan pois. On se sellaisessa välissä C5:ssa ettei sinne mitkään normaalit työkalut mahdu.
Heh. Sama oli reaktio, kun tunkkasin -06 pösö 206:n keulan ilmaan, tarkoituksena vaihtaa juurikin raidetangon sisempi nivel.

Noh onnistuihan se, kun löytyi sopivan kokoiset putkipihdit. Pösön alkuperäisessä sisänivelessä kun ei ole minkäänlaista paikkaa millekään vääntötyökalulle.
Tuollainen tanko, jonka pyöreästä nivelen ulkopinnasta pitää saada tukeva vääntöote, ahtaassa paikassa tietty :(

$_86.JPG


Tarvikeosassa oli onneksi ajateltu asentajaakin, siihen oli jyrsitty kaksi suoraa pintaa työkalulle, avainväliltään 28 tai 30 milliselle lista-avaimelle :lol:
Tarkkaa kokoa en muista, mutta löytyi tallilta. No eihän tuollaiset puolimetriset kiintoavaimetkaan oikein sovellu ahtaisiin paikkoihin, mutta onnistui lopulta.

Eipä siinä mittään, aattelin sitten samalla vaihtaa raidetangon uloimman nivelenkin. Laskin jenkojen kierrokset ja vertailin niveliä vierekkäin, homma OK. Varmuudeksi mittasin tönärillä vielä lukitusmutterin etäisyyden alkuperäisestä nivelestä ja pyörittelin saman mitan uusiin palikoihin.

Mutterit kiinni ja hymysuin liikenteeseen. Jep, ratti melkein puoli kierrosta vinossa ja auto kulki perse sivussa kun ajokoira. Oli sen sisemmän nivelen sisäkierteellinen putki tieten sentin pidempi, kuin alkuperäinen. Ja mittasinko sen :facepalm:

Liikaa liikkuvia osia, kun nuo täytyy sovitella paikoilleen :shifty:

41706d1465637691-206-steering-rack-advice-please-t-rod.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Lisää kommelluksia sitten ensi viikolla, nyt ois postista noudettavissa Powerflexit apurunkoon ja etuvakaajaan. Vielä pitää kipaista romikselta putkipalkkia, että saa koneen ripustettua.

9-5 AeroSaabin vaihteistoswappi alkaa näillänäkymin tulevana maanantaina, ekakertalaisena taatusti joku menee pieleen :( Koitan silti muistaa näppäillä kuvia ja kertoilla tapahtumista.

Mitähän kehtais pyytää 9-5 Aeron 90tkm ajetusta kytkinpaketista (orig. Sachs)?
Ollut nätillä käytöllä, mutta on säännöllisesti kyllä koeponnistettu 285Hv/450Nm, eikä ole lipsunut kertaakaan. Työsylkkä mukana, uutenahan satsi maksaa abaut 400e.

Toki mittaan ja tarkistan levyn, sekä tsekkaan, ettei vauhtipyörässä ole levyä syöneitä uria. Paineasetelmahan on samaa paria levyn kanssa, eikä työsylkkä ole vielä moksiskaan noilla kilsoilla.
Mun mielestä tuo on vielä järkipäivitys johonkin tehottomampaan Saabiin, varsinkin, jos se on alunperinkin varustettu pienemmällä kytkimellä. Oisko 100e?
 
Joku semmonen varmaan voisi mennä vielä. Vanha auto kuitenkin ja halpoja autoja joihin ei paljoa viitsi satsata ylimääräistä rahaa. Varsinkin kun kyseessä on Saab josta saa kaiken kuski kuin kuski hajalle jos poljinta käyttää. :)
 
Corsican tutkinta jatkuu. Nyt on alkukesästä todettu, että ykköspytyssä oli jotakin misfiren tapaista, otti piuhan irti niin ei käynti paljoa muuttunut. Tänään taas tutkin niin nelosessa oli häikkää. Eli piuha irti, ei efektiä käyntiin. Mielenkiintosinta on se, että kun laittaa lampun väliin niin tuntuu kipinää tulevan kuitenkin...

Ei kuitenkaan liene tulppapuolen ongelma kun ajoittain pysyy kaikki pytyt mukana. Perkele..

Pitääkö tuota sytkämoduulia nyt epäillä? Puolat vaihdettu.
 
Joku semmonen varmaan voisi mennä vielä. Vanha auto kuitenkin ja halpoja autoja joihin ei paljoa viitsi satsata ylimääräistä rahaa. Varsinkin kun kyseessä on Saab josta saa kaiken kuski kuin kuski hajalle jos poljinta käyttää. :)
Höhä, ei tuokaan hajonnu:



Eikä tuo:

 
Autona on Saab 9-5 ja ongelmana jäähdytinnesteen katoaminen. Alkoi siis sen jälkeen kun tein jakopäähuollon ja toki koko jäähdytinjärjestelmä oli tyhjä. Nyt on ajettu remontin jälkeen 600km ja edelleen pitää lisätä tilkka 100km välein(n. 1dl). Voiko siellä olla edelleen sen verran ilmaa mikä selittäisi tämän? Öljy on normaalin väristä ja pakokaasukin väritöntä.
 
Vaihoitko vespumpum samalla? Tihkusko sieltä.. Jätä käyntiin ja kaasuttele paikallaan vähän aikaa, katso alle tiputteleeko jostain
 
Alkoi se mittaristovalojen kosketushäiriö selviämään. Availin tänään kojelautaa, jotta saisi selvyyttä sille miksi polttimot eivät oikein saa kosketusta.

S9n5v8u.jpg


Noh, siellähän on joku edellinen omistaja laittanut sitten paskat ledit alkuperäisten polttimojen tilalle ja samalla ilmeisesti polttimojen kannat eivät oikein näytä istuneen paikalleen. Onnistunut sitten samalla tuhoamaan tuota kantojen kosketuspintaa himpun verran.

Puhdistin vähän kosketuspintoja polttimoista, kannoista ja kojetaulusta ja pistin takaisin. Nyt toimii, mutta noiden ledien valosäde on kyllä ärsyttävän kapea/epämuodostunut.

EDIT: Ja nyt on taas piemeänä. Kaitpa tuolle pitää jotain muutakin tehdä sitten. :)
 
Viimeksi muokattu:
Ilmastoinnissa jotain häikkää. Vuos sitte keväällä korjautettiin ja laitettiin uus kenno ja uudet aineet.
Nyt ei enää puhalla kylmää, eli jotain paskana tai sitten vuotanu jostain aineet taivaaseen.
Vituttaa taas viedä kosla huoltamoon ku ihan taatusti joku kompura paskana tai jotain muuta helvetin kallista.

Vituttaa.
Itse itselleni vastaten:
Oli joku kompurasta oleva tiiviste kulunut/vuotanut aineet pihalle. Korjaus ja täyttö, 76e :)
Jäi hyvä mieli kun ei sen suurempaa ollutkaan.
 
Vaihoitko vespumpum samalla? Tihkusko sieltä.. Jätä käyntiin ja kaasuttele paikallaan vähän aikaa, katso alle tiputteleeko jostain

En vaihtanut vesipumppua, irti se oli kyllä että sai jakopääkotelon auki. Ei ole näkynyt mitään läikkiä alustassa, mutta pitää vielä tarkemmin tarkistaa tuo vesipumppu.
 
Kannattaa joo. En tiiä minkälainen konstruktio liene siinä on, mutta yleensähän nuo tiivisteet vähintään on kertakäyttökamaa..

Kannattaa lämpimäksi asti huudallabse ennenku kattelet jotta termari aukeaa ja pääsee paine jokapaikkaan..

Toki voihan se tihkua pyttyynkin, mulla itellä kans yhdessä mitsussa aikonaan pikkuhiljaa vuosi pyttyyn, männästä yms näki mutta meni aina päästöistö läpi ja öljyt pysy puhtaana.
 
Kannattaa joo. En tiiä minkälainen konstruktio liene siinä on, mutta yleensähän nuo tiivisteet vähintään on kertakäyttökamaa..

Kannattaa lämpimäksi asti huudallabse ennenku kattelet jotta termari aukeaa ja pääsee paine jokapaikkaan..

Toki voihan se tihkua pyttyynkin, mulla itellä kans yhdessä mitsussa aikonaan pikkuhiljaa vuosi pyttyyn, männästä yms näki mutta meni aina päästöistö läpi ja öljyt pysy puhtaana.

Tiivisteet vaihdoin kyllä vesipumpusta kun otin irti. Ennen remppaa vaan ei kadonnu yhtään nestettä niin pitäisin epätodennäköisenä että kone sitä olisi alkanut syömään.
 
Joo, kyllä se jostain luultavimmin tihkuttaa. Tollasia vähäsiä voi olla vittumainen löytää vaan.
 
Hanki mutterinsärkijät, niin ei vituta ensikerralla niinpaljoa.

Sähköpuukkosaha on kanssa kova laite, jos jostain ahtaasta paikasta tarvitsee jotain katkaista, eikä rälläkkä mahdu tai ei voi kipinöidä.

DeWalt+DW311K+Puukkosaha-6918.jpg
Dremel ja minilaikat autto mua kun jarruletku ei irronnu putkesta.
 
Sitä taas tietää miksi lomalta palaa töihin.

Jettaan tuli vaihdettua taakse iskarit ja jouset alustasarjaan.
Octaviaan tuli vaihdeltua toinen vetonivel, oli kumi rikki ja caccaa nivelessä prkl, ja sitten kylmästöinnin lauhdutin tuli uusittua, mutta josko se nyt pitäis tänään teetetyn täytön ainekset sisuksissaan.

Kyllä autoilu on sitten mukavaa. Ja aina niin edullista, kun rahalla selviää. :vihellys:
 
Nyt on ajettu remontin jälkeen 600km ja edelleen pitää lisätä tilkka 100km välein(n. 1dl). Voiko siellä olla edelleen sen verran ilmaa mikä selittäisi tämän?

Voi, ja varmaan onkin, en huolestuisi. Tosin ei ole saabista niin kokemusta, mutta parissa baijerilaisessa samanlaista ollut kun tarpeeksi tyhjänä ollut järjestelmä.

Tosin en katsonut edes päivittäin, työmatkakin sen 40km/suunta, mutta meni useaan otteeseen tavaraa vielä lisää kunnes asettui :)

Olisi kai senkin heti kunnon ilmauksella saanut kerralla ilmattomaksi mutta ei aina kerkiä... :cigar2:
 
Voi, ja varmaan onkin, en huolestuisi. Tosin ei ole saabista niin kokemusta, mutta parissa baijerilaisessa samanlaista ollut kun tarpeeksi tyhjänä ollut järjestelmä.

Tosin en katsonut edes päivittäin, työmatkakin sen 40km/suunta, mutta meni useaan otteeseen tavaraa vielä lisää kunnes asettui :)

Olisi kai senkin heti kunnon ilmauksella saanut kerralla ilmattomaksi mutta ei aina kerkiä... :cigar2:

Itsehän en tosiaan ilmannut järjestelmää mitenkään kun ei kai pitäisi olla tarvetta. No kattellaan ja kuunnellaan.
 
Alkoi se mittaristovalojen kosketushäiriö selviämään. Availin tänään kojelautaa, jotta saisi selvyyttä sille miksi polttimot eivät oikein saa kosketusta.

S9n5v8u.jpg


Noh, siellähän on joku edellinen omistaja laittanut sitten paskat ledit alkuperäisten polttimojen tilalle ja samalla ilmeisesti polttimojen kannat eivät oikein näytä istuneen paikalleen. Onnistunut sitten samalla tuhoamaan tuota kantojen kosketuspintaa himpun verran.

Puhdistin vähän kosketuspintoja polttimoista, kannoista ja kojetaulusta ja pistin takaisin. Nyt toimii, mutta noiden ledien valosäde on kyllä ärsyttävän kapea/epämuodostunut.

EDIT: Ja nyt on taas piemeänä. Kaitpa tuolle pitää jotain muutakin tehdä sitten. :)

Kannattaa koitta jotain tahnaa pistää sinne pintoihin kun se on monessa vanhemmissa autoissa yleinen vika että polttimo palaa.
Löytyy ainakin hopeakyniä mutta en tiedä mistä voisi niitä löytää.
Jos käyttää ledejä kannattaa ostaa sellainen malli missä on tuo muovikannake siinä valmiina olisko se T5 kanta jos muistan oikein.
 
Itsehän en tosiaan ilmannut järjestelmää mitenkään kun ei kai pitäisi olla tarvetta. No kattellaan ja kuunnellaan.

Kyllä sieltä väkisin sitten ilmaa tulee vielä, tarkasta nestepinta sillointällöin, kyllä se ilma siitä hiljakseen poistuu. En tiedä ilmoitteleeko saab kun vajetta nesteissä mutta jos niin niin aina mukavempi :)
 
Kyllä sieltä väkisin sitten ilmaa tulee vielä, tarkasta nestepinta sillointällöin, kyllä se ilma siitä hiljakseen poistuu. En tiedä ilmoitteleeko saab kun vajetta nesteissä mutta jos niin niin aina mukavempi :)

Kyllähän se ilmottaa, ja vieläpä hyvinkin pienestä vajeesta. Kiitoksia tuesta :tup:
 
Autona on Saab 9-5 ja ongelmana jäähdytinnesteen katoaminen. Alkoi siis sen jälkeen kun tein jakopäähuollon ja toki koko jäähdytinjärjestelmä oli tyhjä. Nyt on ajettu remontin jälkeen 600km ja edelleen pitää lisätä tilkka 100km välein(n. 1dl). Voiko siellä olla edelleen sen verran ilmaa mikä selittäisi tämän? Öljy on normaalin väristä ja pakokaasukin väritöntä.
Kaverin kolkissa (9-3) alkoi vuotaa lohkolämppärin tiiviste. Vuosi vain seisonnassa. Ajaessa kaikki haihtui.
 
Remonttia pukkaa ja kokemuksia tiedustelen.

A4 B8 1.8TFSI quattroon -13 pitäisi vaihtaa iskari edestä ja takana jarrut alkavat olemaan lopussa. Tässä tapauksessa varmaankin kannattaa vaihtaa kaikki iskarit samalla vaivalla. Autossa on tehtaan sportti alusta joten vastaavilla iskareilla on hyvä jatkaa.

Mutta sitten minkä merkkiset iskarit ja jarru osat kannattaisi ostaa ja mistä, tilaaminen esim. Saksasta ei ole ongelma. Osaatteko suositella jotain kauppaa?
 
Remonttia pukkaa ja kokemuksia tiedustelen.

A4 B8 1.8TFSI quattroon -13 pitäisi vaihtaa iskari edestä ja takana jarrut alkavat olemaan lopussa. Tässä tapauksessa varmaankin kannattaa vaihtaa kaikki iskarit samalla vaivalla. Autossa on tehtaan sportti alusta joten vastaavilla iskareilla on hyvä jatkaa.

Mutta sitten minkä merkkiset iskarit ja jarru osat kannattaisi ostaa ja mistä, tilaaminen esim. Saksasta ei ole ongelma. Osaatteko suositella jotain kauppaa?

Ei quattro mutta Jettaan tilailin konin iskarit mister autosta, sai rahteineen parin vs. täältä yhden. Mahtas ne jarruhilut saada sieltä myös. En tosin tiedä onko ne paljon halvemmat sitten. Ja viikon kesti tilauksesta itsellä tavaroiden saapua kun 2 viikkoa sitten tilausta pistin.
 
Olipas taas säätöä. Kesäkuun alussa duuniauto tokaan huoltoon ja mittarissa 86000km sekä samalla katsastus. Huolto ensin ja sitten katsastus, no ei mennyt läpi koska takajarrut heikot ja tuulilasi kolmesta kohtaa halki. Jarrut korjattiin heti ja tuulilasille varattiin uusi aika viikon päähän ja tehtiin vakuutusilmoitus. Auto tuulilasin vaihtoon ja vaihtoivat lasin mutta siihen meni kolme päivää ja jotain taistelua vakuutusyhtiön kanssa mutta ei liity onneksi minuun. Ekat kovemmat sateet, kun tuli niin huomasin katon olevan märkä eli lasi vuotaa ja eikun uutta aikaa taas. Tällä kertaa ei mennyt kuin vuorokausi niin auto valmis.
Eilen ja tänään ihmettelin vinkunaa ja rahinaa mikä kuuluu aina parkista lähdettäessä ja pihalla tutkin autoa niin käsijarrun käytön jälkeen jarrukengät jää päälle ja eikun auto jälleen korjaukseen.

On se vaikeaa saada kerralla kuntoon mitään näköjään. Merkkiliikkeessä huollettu ja huolenpitosopimuskin voimassa. Tai ehkä syy siinä, ettei viitsitä turhaan vaihtaa osaa, kun ei saa kirjoittaa laskua asiakkaalle.

Ajelin jokunen vuosi aikaa työkseni kuorma-autoa. Kerran eräänä kauniina kesäpäivänä ajelin molemmat sivuikkunat auki kun kotinurkilla noudin tavaraa jne. Piti sitten lähtee kohti turkua ajamaan, niin eikö perkele jääny hanttimiehen puolen ikkuna alas, eikä noussut. (sähköisiä nostimia siis). No eikun muovi teipillä päälle ja maltillista ajoa turkuun Raskoneelle huoltoon. Siellä huoltomies sitten alkoi homman purkamalla oven sisustan ja vaihtamalla uuden nostimen moottorin. Ei toiminut edelleenkään. Kävi sitten hakemassa varastosta uuden nappi-moduulin ja kaskummaa, alkoi toimimaan. Jätkä kehtas sanoa vielä, et kai me jätetään se uus moottori sinne kun kerran on paikalleen laitettu. Totesin vaan kylmästi, että ei todellakaan jätetä kun kerran vika oli nappimoduulissa... Oli sen jälkeen niin hapanta naamaa ettei paremmasta väliä.. Uusi moottori olisi siis maksanut n. 300€, nyt selvittiin alle satasella...

Samainen lafka, jopa sama MAN-merkkinen kuorma-auto. Välillä jäi kytkin pohjaan eikä näinollen pystynyt vaihtamaan vaihteita. Ei toiminut polkimesta eikä vaihdekepin napista. Autoa käytettiin Raskoneella ainakin 4 kertaa samasta viasta. Laskua yhteensä varmaan yli 2000€ eikä vika korjaantunut pysyvästi. Kerran sitten sama vaiva iski vantaalla ollessani ja pomo käski ajamaan pehyconille. Siellä varmaan koulusta vähän aikaa sitten valmistunut jantteri löi tietokoneen kii autoon, vähän aikaa polki kytkintä ja veivas vaihdekeppiä, sen jälkeen ajatti auton montun päälle ja totes, et täällä vaihdelaatikon päässä on yks johtonippu hapettunu paskaks joka tunnistaa kytkimen asennon. Uusi piuha ja 45min aikaa sekä 100e lasku ja auto tuli pysyvästi kuntoon...

Että näin :mad:
 
Ajelin jokunen vuosi aikaa työkseni kuorma-autoa. Kerran eräänä kauniina kesäpäivänä ajelin molemmat sivuikkunat auki kun kotinurkilla noudin tavaraa jne. Piti sitten lähtee kohti turkua ajamaan, niin eikö perkele jääny hanttimiehen puolen ikkuna alas, eikä noussut. (sähköisiä nostimia siis). No eikun muovi teipillä päälle ja maltillista ajoa turkuun Raskoneelle huoltoon. Siellä huoltomies sitten alkoi homman purkamalla oven sisustan ja vaihtamalla uuden nostimen moottorin. Ei toiminut edelleenkään. Kävi sitten hakemassa varastosta uuden nappi-moduulin ja kaskummaa, alkoi toimimaan. Jätkä kehtas sanoa vielä, et kai me jätetään se uus moottori sinne kun kerran on paikalleen laitettu. Totesin vaan kylmästi, että ei todellakaan jätetä kun kerran vika oli nappimoduulissa... Oli sen jälkeen niin hapanta naamaa ettei paremmasta väliä.. Uusi moottori olisi siis maksanut n. 300€, nyt selvittiin alle satasella...

Samainen lafka, jopa sama MAN-merkkinen kuorma-auto. Välillä jäi kytkin pohjaan eikä näinollen pystynyt vaihtamaan vaihteita. Ei toiminut polkimesta eikä vaihdekepin napista. Autoa käytettiin Raskoneella ainakin 4 kertaa samasta viasta. Laskua yhteensä varmaan yli 2000€ eikä vika korjaantunut pysyvästi. Kerran sitten sama vaiva iski vantaalla ollessani ja pomo käski ajamaan pehyconille. Siellä varmaan koulusta vähän aikaa sitten valmistunut jantteri löi tietokoneen kii autoon, vähän aikaa polki kytkintä ja veivas vaihdekeppiä, sen jälkeen ajatti auton montun päälle ja totes, et täällä vaihdelaatikon päässä on yks johtonippu hapettunu paskaks joka tunnistaa kytkimen asennon. Uusi piuha ja 45min aikaa sekä 100e lasku ja auto tuli pysyvästi kuntoon...

Että näin :mad:

No, tähän ei voi kun todeta sen että useammasta raskoneen korjaamosta kokemusta ja heiltä ei kyllä suju muu kuin laskutus.
 
Saabbi 9-3 NG:n keskuslukitus prakaa (ylläri) molemmissa etuovissa. Vänkärin puoli ei välillä aukea eikä mene kiinni. Kuskin puoli taas oikuttelee yleensä niin, ettei se mene kiinni ja jos oven avaa niin edes nupista ovea ei saa lukkoon solenoidin puskiessa nuppia ylös. Ainoa tapa millä ovet mene lukkoon on kiertää vänkärin puolelle ja painaa keskuslukituksen napista kiinni. Kuskin puolen keskuslukitusnapit ei tosiaan tunnu toimivan oven ollessa edes vähän raollaan.

Liekkö johtovika vai lukitusmoduuli särki. Molemmat yhtä hirveitä korjattavia.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 600
Viestejä
4 501 817
Jäsenet
74 234
Uusin jäsen
Theun

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom