- Liittynyt
- 17.10.2016
- Viestejä
- 1 577
Vara-autoon eli Hyundai Ponyyn
Ah, vanha kunnon Poni. Minkäs ikäinen auto on ja paljon kilometrejä mittarissa? Värinä varmaankin vaalean sininen

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Vara-autoon eli Hyundai Ponyyn
Vuosimalli 94 ja valkea. Entinen postiautoAh, vanha kunnon Poni. Minkäs ikäinen auto on ja paljon kilometrejä mittarissa? Värinä varmaankin vaalean sininen![]()
Itse vaihtaisin kokonaan ennen uuden laturin hankintaa, taitaa kuitenkin edullisempi olla.Itse asiassa laitoin uudet hiilet vanhaan säätimeen sulkeakseni sen pois.
Juu, viistoperähän tää. 1.5 kolmivaihteinen automaatti!Eli hatchback korilla? Itselläni oli tämänkaltainen http://motoburg.com/images/hyundai-excel-15gls-01.jpg
Huomaa tehtaan spoileri![]()
Juu onhan se, pitää kuitenkin miettiä mitä tekee. Ihmeeltä tuntuisi että kaksi säädintä paskana, ja ei nuokaan ilmaisia ole. Uusi laturi about satkun, säädin 25 euroa.Itse vaihtaisin kokonaan ennen uuden laturin hankintaa, taitaa kuitenkin edullisempi olla.
Juu, viistoperähän tää. 1.5 kolmivaihteinen automaatti!
Mikä vielä hullumpaa, joku on vaihtanut ratin vasemmalle puolelle postin palveluksen jälkeenRatti oikealla ja ikkunassa välitykset vaihdettu, jotta saa lasin ninjavauhdilla ylös ja alas?Ajatella että noitakin on vielä olemassa
![]()
Mikä vielä hullumpaa, joku on vaihtanut ratin vasemmalle puolelle postin palveluksen jälkeen![]()
Nyt sain Citroen Xantiaan jarrut toimimaan. Vähän oli säätämistä, kun ei vain oikein osannut ilmeisestiKikka 1: käännä pyörät jompaankumpaan reunaan tappiin asti, ohjaustehostin ei saa kiertoa niin muu järjestelmä ilmaantuu paremmin. Jousitusta kannattaa jumpata ylös-alas pyörät tapissa.
kikka 2: Jos ei tunnu ilmaantuvan pitää pumppua juottaa menoletkusta, tähän ohjeet citikka foorumeilta.
Se ylimääräinen pallo on jousituksen pääpallo, jos siinä on mutteri on sitä huollettu eli lisätty painetta. Tuota ilmausnippaa ei saa roplata!
Nyt menee taas Xantia oikealla korkeudella. Perän korkeuden linnunluu oli vain irronnut paikaltaan. Laitoin lisää paksua rautalankaa linnunluun ympärille, jos nyt pysyisi paikoillaan. Ilmeisesti joku muutaman euron hintainen muoviosa siellä on joka ei kestä. Osa oli siellä taka-akselin kohdilla ja etupäässä ei näyttänyt olevan mitään vikaa.
Väänsin siis sitä säätöhäkkyrää avaimella ja perä alkoi nousta oikeaan korkeuteen. Sitten vain rautalankaa ympärille, että linnunluu pysyisi siinä oikealla paikallaan. Nyt siis toimii jarrut ja joisitus. Saa nähkä mikä paikka seuraavaksi rikkoontuuVasta 350 tkm ajettu kun saman ikäisellä Peugeot 406 -00 on ajettu 175 tkm enemmän. HDi moottorithan noissa kestää tosi hyvin. Citikkaankaan ei ole vielä mennyt paljoa rahaa, ostohinta 425 € + LHM öljyä hydrauliikkaan 6 litraa 48 €.
linnunluu - Google-haku
JooVois kuvitella, et joku hiukan käsistään kätevä tekis tuosta linnunluusta messinkisen.. tai koneistamalla teräksisen?=D
Voi elämän kevät. Vara-autoon eli Hyundai Ponyyn olen rapannut laturia. Mitsun tekniikka ja myös laturi.
Taustaa: Autossa vinkui laturi aina joskus. Kiristin remmiä ja laturi alkoi käryämään. Otin laturin pöydälle ja purin sen, hiilet olivat ihan loppu. Liukurenkaat hyvässsä kunnossa.
Ensin vaihtoin lataussäätimen ja hiilet. No, auto latasi 15 - 18 voltin välillä tämän operaation jälkeen. Tasasuuntaussilta oli myös kärsinyt ja sieltä oli jo lähtenyt pieniä palasia irti. Nyt vaihdoin tasasuuntaussillan ja nyt lataa jo tyhjäkäynnillä 17 - 18 volttia. Lisäksi laturi kuumenee todella paljon jo tyhjäkäynnillä.
Kai se pitää koko laturi vaihtaa seuraavaksiPäällisin puolin laturissa ei ole vikaa.
Laturi on tämän näköinen, hihnapyörä on erilainen.
Hyvä että tuli kuntoon!![]()
Nyt toimiiHain uuden made in England säätimen. Ilmeisesti rikkinäinen diodisilta rikkoi uuden säätimen, uusi säädin oli jo rikki tai uusi säädin + rikkinäinen diodisilta ei toiminut oikein.
Saa kelvata, ei nyt nouse kierrosten mukaan. Halpismittarikin saattaa näyttää vähän sinne päin.Siis uudella säätimellä jännite edelleen 15V? Onhan se vitusti liikaa, jos se jatkuvasti sillä jännitteellä lataa.
Mitä vittua tuo ruuvi tuolla navan välissä tekee, vaihda nyt uusi kenkä siihen, jos ei muuten kiristy![]()
Nyt siis toimii jarrut ja joisitus. Saa nähkä mikä paikka seuraavaksi rikkoontuuVasta 350 tkm ajettu
Siis uudella säätimellä jännite edelleen 15V? Onhan se vitusti liikaa, jos se jatkuvasti sillä jännitteellä lataa.
Mitä vittua tuo ruuvi tuolla navan välissä tekee, vaihda nyt uusi kenkä siihen, jos ei muuten kiristy![]()
Akun kannalta paras, kun pysyy alle 14v, mutta halpa paska mittari voi ylijännitteen selittää.
Lähinnä noissa taitaa toleranssit kasvaa iän myötä. Fluke kuitenkin säilyttää hyvin kun on laatu komponentit, sitten taas halvempi saattaa jo vuoden iässä alkaa näyttää ihan omiaan.Harvemmin nuo yleismittarit omien kokemusten mukaan väärin näyttää. 15e mittari näytti 0.01V tarkkuudella samoja lukemia kui Fluke.
Ostamassani kesämopossa Hyosung Rally skootterissa ei saatu millään kuvailemaasi vikaa korjattua.Lainaan tätä ketjua mopon ongelmista kyselemiseen. Eli siis kyseessä olisi tollanen 2t moposkootteri. Ongelmana on, että "booaa" kun vääntää kaasua. Käsittääkseni tuohan johtuu siitä että kone ei saa bensaa tarpeeksi. Booaus alkaa noin puolella kaasulla. Kaasarin neulan säätämisellä tai suuttimen suurentamisella ei ole vaikutusta ongelmaan. Kaasari on putsattu moneen kertaan ja imukaulan kunto tarkastettu. Tyhjäkäynnillä kone käy nätisti. Mistä seuraavaksi kannattaisi lähteä etsimään vikaa?
Tekisi kyllä mieli ostaa joku tarvikeosa alkuperäisen sijaan jo ihan sen takia, että voi olla helpompi asentaa. Sain lopultakin tuon rikkinäisen irti, mutta varaosan saaminen paikalleen lienee hankalampi urakka. Ongelma ei ole itse tuuletin,vaan tuulettimen kehikko joka on kaikkiin suuntiin ylimittainen käytettävissä olevaan työtilaan nähden. Tiellä vain pakosarja, jäähdyttimet letkut ja ilmanoton letku ylhäällä, keskellä vesipumppu ja vähän joka puolelle meneviä johtoja.Omaan koslaani asensin bilteman isoimman flektin syylärin taakse, eli moottorin puolelle mutta eihän tuossa riitä jäähdytysteho ilmastoinnille riittävästi.
Tarvitsee asentaa etupuolelle toinen mutta että laitanko samanlaisen biltsun tuulettimen vai varastossa ylimääräisenä olevan MV6 omegan tuulettimet. pohdittavaa
varoittivat kyseisen toimenpiteen lyhentävän turbon elinikää
Jaaha, Mondeoon syttyi moottorin vikavalo mutta käy ja kukkuu normaalisti.
Huoh.. taas soittamaan huoltoon. Vittu kohta työnnän suohon saatana.![]()
Mee nyt kuitenkin sinne normaalille purkaamolle ja maksa se 100€ 500€ sijasta?Lämppärin moottori lopetti pyörimisen niin purin moottorin. Kommutaattori kulunut puhki. Uusi moottori merkkipurkaamossa vaatimattomat 458€
Täytyypi lähteä purkaamolle pyörimään.
Joo 500€ hinta oli siis merkkiliikkeen marmoritiskiltäMee nyt kuitenkin sinne normaalille purkaamolle ja maksa se 100€ 500€ sijasta?
Kannattaa ensiksi tarkastaa antaako tulppa kipinää. Jos saa kipinän niin kokeile tulppa irti tulpanreiästä onko puristuksia. Jos puristuksia niin ei saa ilmaa tai bensaa.Mopo sammui kesken lyhyen ajon. Aloin tutkia vikaa ja huomasin ilmanputsarin irronneen. Irroitin ja putsailin kaasarin, ei edes yritä käynnistyä. Uusi tulppa, ei auta. Myöskään bensan ruiskuttaminen tulpanreijästä ei saanut konetta heräämään. Mistäs seuraavaksi kannattaisi vikaa lähteä etsimään?
Jaaha, Mondeoon syttyi moottorin vikavalo mutta käy ja kukkuu normaalisti.
Huoh.. taas soittamaan huoltoon. Vittu kohta työnnän suohon saatana.![]()
Bensavehkeissä ehkä näin. Eipä onnistu dieseleistä niin helposti. Missähän lie kulkee raja, mutta 2000 luvun korvilla olevat dieselit ei paljon OBD vehkeillä aukea.Ihan oikeasti, eletään vuotta 2017 ja vikakoodin luvusta ei kannata huoltoon soittaa. Omassa ex. mondeossa sytytteli silloin tällöin vikavaloa ja minuutin vikakoodinluvulla ykkös lambda paskana, toimi normaalisti muuten mutta bensa maistui. 60€ ja ebaystä uusi bosch lambda, pari tuntia ja vaihdettu ja vika poissa.
Toki soita huoltoon ja maksa vikakoodinluvusta 80€
Ihan oikeasti, eletään vuotta 2017 ja vikakoodin luvusta ei kannata huoltoon soittaa. Omassa ex. mondeossa sytytteli silloin tällöin vikavaloa ja minuutin vikakoodinluvulla ykkös lambda paskana, toimi normaalisti muuten mutta bensa maistui. 60€ ja ebaystä uusi bosch lambda, pari tuntia ja vaihdettu ja vika poissa.
Toki soita huoltoon ja maksa vikakoodinluvusta 80€
Ketjun otsikkohan on "Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja." Ei korjautetaanMua kun ei tosiaan kiinnosta tippaakaan ropata näiden vehkeiden kanssa. Jos se menee rikki, annan rahaa että se korjataan, simple as that.
Vikakoodi liian suuresta paine-erosta -> tutkitaan anturi -> huomataan rikkinäinen letku -> vaihdetaan se.Kerrotko sitten myös miten olisin sillä OBD-lukijalla paikantanut vian DPF:n paine-eroanturin rikkinäiseen letkuun jossa oli sormen mentävä reikä?
Ketjun otsikkohan on "Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja." Ei korjautetaan
EDIT:
Vikakoodi liian suuresta paine-erosta -> tutkitaan anturi -> huomataan rikkinäinen letku -> vaihdetaan se.
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.