Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Siis mun oma kantapään kautta opittu kokemus on se, että kierteet korkkaa jos laittaa pehmeämpää. En ehtinyt käydä sitten Vantaalla, mutta riksun Etrasta löytyi sentäs 12.9 kovaa kamaa, mitä sitten laitoin.

Niinhän minä kirjoitinkin, se 8.8 siis venyy (kierteet paskaks) kun 10,9 tai 12.9 vielä kiristyy, mutta sitten kun kiristys/venymisvara toppaa (mikä lujemmilla pulteilla on pienempi) niin ne napsahtavat aika helposti poikki. 12.9 voi siis olla johonkin paikkaan myös liian luja. Nyt siis kun vaihdoit 10.9->12.9 niin se katkeaa helpommin tärinästä koska se ei veny kuten pehmeämpi 10.9.

5.8 ja 8.8 pulteillekin on siis oma paikkansa, mikä ei tietysti ole auton alustanosissa, mutta on paikkoja jossa ne kestävät lujempia pultteja paremmin venymisen takia.

Höpö höpö.
Lue vaikka tuolta miten toi menee
Screw - Wikipedia

Höpöhöpö juu, lueppa mitä kirjoitin vielä uudestaan ja sano mikä muka meni metsään eläkä jaksa linkkailla wikipediasettiä?? :shifty: Ei tosin ollut selkein viestini sen myönnän :btooth:
 
"10.9 korkkaa kyllä helpommin kuin 8.8, tai no, 10-luja kestää vähän enemmän voimaa mutta jos korkkaamisella siis tarkoitetaan poikki menoa, niin 8.8 venyy vielä siinä missä 10 sanoo jo naps"

Tuo on niin päin honkia kuin olla ja voi. 8.8 pultti antautunut kauan ennen kuin 10.9.
Ja pultti on todellakin vääränlainen, jos se alkanut venymään käytössä.
Siinä vaiheessa kuin 5.8 tai 8.8 on venynyt, niin 10.9 ja 12.9 pultti ei ole vielä moksiskaan.

Joko sinä et osaa lukea tai minä kirjoittaa, tai sitten molempia :D Selvennän ajatuksiani kun näköjään itsekin ymmärrät lujuusluokituksen, mutta et selitystäni/ajatuksiani.

Siis tottakai 8.8 antautuu ennen 10.9ä, missä toisin väitinkään?

"Ja pultti on todellakin vääränlainen, jos se alkanut venymään käytössä."

Ei pidä aina paikkaansa, mutta yleisellä tasolla kyllä tai kiristetty liikaa. On paikkoja joissa on kertakäyttöpultti johon sen pitääkin hieman venyä, sekä esim. auroissa kulutusosina. Laitapa sinne 10.9 joka on ekalla käyttökerralla poikki, kun taas pehmeää pulttia vaihdellaan silloin tällöin eikä joka päivä. Pultin tehtävä on siis silloin venyä niin kauan kunnes kestää ja sitten vaihdetaan. 12.9 pultti olisi kerrasta poikki, ja siinäpä tehtävää sitten ottaa se auki.

"Siinä vaiheessa kuin 5.8 tai 8.8 on venynyt, niin 10.9 ja 12.9 pultti ei ole vielä moksiskaan."

Lueppa vielä mitä kirjoitin, tummensin lainaukseen oleellisimmat ;) Eli: "jos korkkaamisella siis tarkoitetaan poikki menoa, niin 8.8 venyy vielä siinä missä 10 sanoo jo naps". Tällä koitin sanoa että 8.8 venyy jengoiltaan käyttökelvottomaksi, kun taas luja pultti menee poikki eikä veny. Tottakai se kestää enemmän voimaa kiristää, mutta poikki menee myös helpommin voimalla koska se ei veny, eikös vain? Nämä onkin sitten vittumaisia ottaa irti kun on väärään paikkaan laitettu.

Loppukaneettina sanoisin että joka paikkaan pitää laittaa oikea sinne suunniteltu pultti, eikä mitään muuta. Uskoisin että viimeistään nyt ymmärsit asiani, mutta vastaa toki jos siinä oli vielä höpöhöpöä seassa ;)
 
No ei. Esimerkiksi jos sulla on samankokoiset pultit, niin 8.8 antautuu sanotaan vaikka 500N väännöllä niin 12.9 750N väännöllä.

No ei, oikeat arvot ulkomuistista 8.8 640Nm ja 12.9 1080Nm. Pointti oli että 8.8 antautuu (venähtää kelvottomaksi) ja lujempi sanoo naps-poikki ja sitten ihmetellään millä se otetaan pois ;) Kerro miksi tämä nyt ei pidä paikkaansa, olen aina avoin uudelle tiedolle. Siitähän ollaan kokoajan oltu varmaan samaa mieltä että lujempi pultti kestää porsimatta isompaa vääntöä?

Edit. Audipalsta on kyllä luettu muutama vuosi takaperin kun tätä selvittelin.
 
Ei jumankauta. Koita nyt ymmärtää, että siinä vaiheessa kun 12.9 on mennyt poikki, niin 8.8 on mennyt aika päiviä sitten jo poikki.

Älä suotta ota pulttia, vaikka pulteista keskustellaan. Ymmärrätkö sinä että sillä voimalla kun 12.9 kilahtaa poikki niin 8.8 on muljunnut jenkansa pilalle aikapäiviä sitten ja sen saa vetää suoraan pihalle? Montako 8.8 pulttia sinulla on mennyt poikki vs. ne kasikasit missä se on väsynyt lujuutensa puolesta? Entä sama 12.9stä?
 
Jos se pultti on jumissa, niin se katkeaa tai korkkaa ne kierteensä ihan samassa suhteessa, oli se 8.8 tai 12.9.
Jos 8.8 ei aukea, se katkeaa, jos 12.9 ei aukea se katkeaa.

Näin on, voidaan jättää mun puolesta tähän kun ei suoranaisesti ketjuun kuulu. Pulttikeskustelun aloittajakin saanut jo hommansa hoidettua :tup:

Itse en muuten ajatellut "pultti jumissa" tilannetta edes mutta ei siitä sen enempää, ei aika nyt riitä...oltaisiin varmaan enemmän samoilla linjoilla jos saman koneen kimpussa tapeltaisiin kasvotusten eikä yleisesti pohdittaisi näitä pulttien lujuuksia :)
 
Voikos rohinalle jarruttaessa olla muuta syytä kuin se, että kuluneet palat hankaavat levyihin? Tuossa ajelin 20km ja kun ajoin ruutuun mateluvauhtia ja jarrutin niin hirveä rohina kuuluu. Sitten kun piti lähteä takaisin niin kokeilin varovasti kovemmasta vauhdista eikä enää rohissut. Tämä sama on toistunut aikaisemminkin mutta tuntuu aina lähtevän pois niin en ole mitää asialle jaksanut tehdä. En usko että kyse olisi kivestä tms. levyn välissä.
 
Voikos rohinalle jarruttaessa olla muuta syytä kuin se, että kuluneet palat hankaavat levyihin? Tuossa ajelin 20km ja kun ajoin ruutuun mateluvauhtia ja jarrutin niin hirveä rohina kuuluu. Sitten kun piti lähteä takaisin niin kokeilin varovasti kovemmasta vauhdista eikä enää rohissut. Tämä sama on toistunut aikaisemminkin mutta tuntuu aina lähtevän pois niin en ole mitää asialle jaksanut tehdä. En usko että kyse olisi kivestä tms. levyn välissä.

Tuollaiset rohinat kuuluvat juuri usein kivestä tms. Ota rengas pois ja katso paljonko pintaa jäljellä.
 
Voikos rohinalle jarruttaessa olla muuta syytä kuin se, että kuluneet palat hankaavat levyihin? Tuossa ajelin 20km ja kun ajoin ruutuun mateluvauhtia ja jarrutin niin hirveä rohina kuuluu. Sitten kun piti lähteä takaisin niin kokeilin varovasti kovemmasta vauhdista eikä enää rohissut. Tämä sama on toistunut aikaisemminkin mutta tuntuu aina lähtevän pois niin en ole mitää asialle jaksanut tehdä. En usko että kyse olisi kivestä tms. levyn välissä.

Itsellä kuului samaa rahinaa aikansa ja sitten vaan paheni. Onko levyt vielä kunnossa, ettei siinä näy jälkiä? Mulla tuli jo uraa ja aluksi epäilin kiveä mutta
jarrupalat olivat vaan niin loppu ja "vinoon kuluneet" että rikkoivat lopulta myös jarrulevyt molemmilta puolilta.
 
Viimeksi muokattu:
Pitää irrottaa rengas ja katsoa. Sitä ihmettelen, etä miten se rahina voi loppua ja tulla aina välistä. Ellei sitten ole jotain tekemistä lämpenemisen kanssa.
 
Oikea puoli oli vielä vittumaisempi, vetari rajoitti liikettä niin paljon ettei meinannut saada iskaria ulos, piti irrottaa alapallo ja raidetangonpää jotta sai iskarin pois. Raidetangon päästä tietty korkkas se kuusiokolo ja lopulta sahasin sen pultin poikki että sain irti.
 
Jarrukilven ja levyn välissä voi olla kivi, hiekkaa tms. joka pitää meteliä....? :cigar2:
 
Mistähän voisi johtua seuraavanlainen ongelma ilmastoinnissa?

- Kylmäkäynnistyksen jälkeen toimii normaalisti, esim. vartin ajo kauppaan. Kaupasta lähtiessä ei anna enää kylmää ollenkaan. Flekti ainakin huutaa täysillä parkissa ollessa. Kompessorin kytkimen toimintaa en vielä tarkastanut.

Mihin tämä voisi liittyä? Kylmäaineet tarkastettu ja täytetty viime kesänä. Kun kerran kylmää kykenee antamaan, niin voisi olettaa että kylmäaineet ainakin ovat sisällä. Voiko olla, että lämpenee tms. liikaa ja ei kytke enää kompuraa?
 
Kylmäkäynnistyksen yhteydessä auto ei ole vielä kerennyt lämpenemään ja kylmää ilmaa virtaa sen takia vaikkei ilmastointi toimisikaan?

Siis +22C ulkolämpötilalla puhaltelee kyllä sitä 5 asteista ilmaa kabiiniin, eli jäähdytystä on. Toimii vain esim. tuon vartin verran.

Katsastin nyt kompressorin kytkimen toimintaa parkissa ollessa niin näyttää että kytkimessä on vikaa. Naksahtaa mutta ei aina heti tartu, eli luistattaa. Lämpeääkö sitten muutamsn kytkentäsyklin jälkeen siten, että lämpösuoja toimii eikä kytke sen jälkeen ollenkaan ennenkuin on jäähtynyt. Pitää tarkastaa tuo välys seuraavaks, josko on liian iso kytkinten välillä. Siellä on käsittääkseni säätörenkaita kytkimen akselin välissä, jolla välystä voi säätää.
 
Tuo saabin aisinwarner lähtee ensi viikolla BG-koneeseen automaatin huuhteluöljynvaihtoon ja sisähuuhteluun, jos saisi vähän käytöstä paranemaan.

Ovatko muut käyttäneet tätä menetelmää laatikon putsaiiuun? Ainakin jakkefoorumilla oli varsin positiivisia kokemuksia aiheesta.
 
Jaaaa iski se päivä jota kauhulla olen odottanut että oma kosla ei starttaa.
Istahdin autoon tuossa ja kone pyörähti pari kertaa laiskasti ympäri ja lopetti yrittämisensä. Ja tietenkin se yleismittari on tällähetkellä toisella puolella kaupunkia lukitussa hallissa.
startti ei päästä minkäännäköistä ääntä, kuullakseni rele naksahtaa mutta solenoidista/startista ei mitään. oisiko elämän kaarensa päässä

kaveri onneksi tuo mittarin kohtapuolin

Edit: kyseessä siis w210 270cdi mersu.
Akku kunnossa, startin rele toimii menee kiinni ja aukeaa normaalisti mutta startin solenoidi on mykkä. Startatessa akun jännite ei muutu mihinkään suuntaan ja pysyy siellä 12,5 voltissa jatkuvasti pois lukien hehkutuksen ajan. :sori: viddu helvetti
 
Viimeksi muokattu:
Mistähän voisi johtua seuraavanlainen ongelma ilmastoinnissa?

- Kylmäkäynnistyksen jälkeen toimii normaalisti, esim. vartin ajo kauppaan. Kaupasta lähtiessä ei anna enää kylmää ollenkaan. Flekti ainakin huutaa täysillä parkissa ollessa. Kompessorin kytkimen toimintaa en vielä tarkastanut.

Mihin tämä voisi liittyä? Kylmäaineet tarkastettu ja täytetty viime kesänä. Kun kerran kylmää kykenee antamaan, niin voisi olettaa että kylmäaineet ainakin ovat sisällä. Voiko olla, että lämpenee tms. liikaa ja ei kytke enää kompuraa?

Kompuran magneettikytkin rikki? Itselläni oli ja aina välillä toimi ja välillä taas ei.
 
Jaaaa iski se päivä jota kauhulla olen odottanut että oma kosla ei starttaa.
Istahdin autoon tuossa ja kone pyörähti pari kertaa laiskasti ympäri ja lopetti yrittämisensä. Ja tietenkin se yleismittari on tällähetkellä toisella puolella kaupunkia lukitussa hallissa.
startti ei päästä minkäännäköistä ääntä, kuullakseni rele naksahtaa mutta solenoidista/startista ei mitään. oisiko elämän kaarensa päässä

kaveri onneksi tuo mittarin kohtapuolin

Edit: kyseessä siis w210 270cdi mersu.
Akku kunnossa, startin rele toimii menee kiinni ja aukeaa normaalisti mutta startin solenoidi on mykkä. Startatessa akun jännite ei muutu mihinkään suuntaan ja pysyy siellä 12,5 voltissa jatkuvasti pois lukien hehkutuksen ajan. :sori: viddu helvetti
Sen verran tuossa on jo sähköä ja älyä mukana että vikakoodien luvulla taitaisi selvitä parhaiten ja helpoiten. Laiskasti pyöriminen viittaisi starttiin mutta aika kallis kokeilla vaihtamalla..
 
Sen verran tuossa on jo sähköä ja älyä mukana että vikakoodien luvulla taitaisi selvitä parhaiten ja helpoiten. Laiskasti pyöriminen viittaisi starttiin mutta aika kallis kokeilla vaihtamalla..
Mersun omaa diagnostiikka ohjelmaa, eli staria ei olekaan joka pojalla. Menee vian tarkempi tutkiminen juhannuksen jälkeiselle viikolle työkiireiden vuoksi. Aloittaa tuo sillä että syöttää suoraa virtaa startille ja kokeilee jos vaikka pyörisi ja mitenkä solenoidin kunto
 
Tuo saabin aisinwarner lähtee ensi viikolla BG-koneeseen automaatin huuhteluöljynvaihtoon ja sisähuuhteluun, jos saisi vähän käytöstä paranemaan.

Ovatko muut käyttäneet tätä menetelmää laatikon putsaiiuun? Ainakin jakkefoorumilla oli varsin positiivisia kokemuksia aiheesta.
Veljen automaatti avensikseen on tehty tuo samainen juttu, laatikon toiminta muuttui paljon paremmaksi. Yli 400k ajettu laatikko ja toimii kuin uusi:tup:
 
Siis +22C ulkolämpötilalla puhaltelee kyllä sitä 5 asteista ilmaa kabiiniin, eli jäähdytystä on. Toimii vain esim. tuon vartin verran.

Katsastin nyt kompressorin kytkimen toimintaa parkissa ollessa niin näyttää että kytkimessä on vikaa. Naksahtaa mutta ei aina heti tartu, eli luistattaa. Lämpeääkö sitten muutamsn kytkentäsyklin jälkeen siten, että lämpösuoja toimii eikä kytke sen jälkeen ollenkaan ennenkuin on jäähtynyt. Pitää tarkastaa tuo välys seuraavaks, josko on liian iso kytkinten välillä. Siellä on käsittääkseni säätörenkaita kytkimen akselin välissä, jolla välystä voi säätää.

Mulla oli 850 Volvossa samanlaista. Työnsi kyllä kylmää ihan riittävästi, noin 10 minuutin ajan, ja sitten loppui kylmä. Jos auto oli parkissa jonkun aikaa, niin sama uudestaan, eli kylmää tuli taas sen hetken aikaa. Itse en lähtenyt arvailemaan mitään, kun en osaa näitä hommia vaan vein ihan alan liikkeeseen. Mitään sen kummempaa ei ollut, mutta kahdesta prikasta - jostain sieltä - poistivat toisen, eli pientä säätöä ja sen jälkeen toimi hyvin.
Sanoivat ettei ole mikään lopullinen ratkaisu, kestää jonkun vuoden ja sitten kompura vaihtoon. Auto meni vaihtoon, joten en tiedä mikä on tilanne nyt.

Sitten V70 vollen kompura sanoi itsensä kokonaan irti, ja meni koko paska vaihtoon. Samassa liikkeessä käytin kumpaakin autoa. Prikkajuttu oli halpa, kompura ei niinkään.
 
Veljen automaatti avensikseen on tehty tuo samainen juttu, laatikon toiminta muuttui paljon paremmaksi. Yli 400k ajettu laatikko ja toimii kuin uusi:tup:
Joo tämä on kanssa ajeltu sen 380k ja alkaa olla hivenen tönkkö. Öljynvaihdotkaan oikein auttaneet niin jospa kunnon puhdistus tekisi terää.. :)
 
Itsellä kuului samaa rahinaa aikansa ja sitten vaan paheni. Onko levyt vielä kunnossa, ettei siinä näy jälkiä? Mulla tuli jo uraa ja aluksi epäilin kiveä mutta
jarrupalat olivat vaan niin loppu ja "vinoon kuluneet" että rikkoivat lopulta myös jarrulevyt molemmilta puolilta.

Jos vaihtoon on menossa joka tapauksessa sekä levyt että palat, niin onko palojen ajamisesta loppuun jotain haittaa?
 
Jos vaihtoon on menossa joka tapauksessa sekä levyt että palat, niin onko palojen ajamisesta loppuun jotain haittaa?

Ei ole muuta haittaa kun jarrutusteho kärsii kun ne palat lopulta loppuu. Ellei vaihda levyjä, niin sitten ei kannata ajaa paloja loppuun.
 
Tuo saabin aisinwarner lähtee ensi viikolla BG-koneeseen automaatin huuhteluöljynvaihtoon ja sisähuuhteluun, jos saisi vähän käytöstä paranemaan.

Ovatko muut käyttäneet tätä menetelmää laatikon putsaiiuun? Ainakin jakkefoorumilla oli varsin positiivisia kokemuksia aiheesta.
Jep, bmw 6 vaihteinen vaihtaa taas tosi pehmeästi. Ihan huippu hyväksi tuli.

Lähetetty minun PLK-L01 laitteesta Tapatalkilla
 
Ei ole muuta haittaa kun jarrutusteho kärsii kun ne palat lopulta loppuu. Ellei vaihda levyjä, niin sitten ei kannata ajaa paloja loppuun.

Levyt on siis vaihtokunnossa. Tuskinpa kaikki palat on edes täsmälleen yhtä kuluneita -> kun yksi kitkapinta on loppu, niin 3/4 paloista akselilla vielä toimii. Remppaan tosin on ryhdyttävä heti tai tilanne voi heikentyä nopeastikin.

Kai tuossa on pieni riski, että jarrusatulan lämpörasitus voi loppua kohden kasvaa, kun ohuen ohut kitkapinta johtaa lämmön tehokkaasti jarrupalan runkoon ja edelleen jarrumäntään ja -satulaan?
 
Levyt on siis vaihtokunnossa. Tuskinpa kaikki palat on edes täsmälleen yhtä kuluneita -> kun yksi kitkapinta on loppu, niin 3/4 paloista akselilla vielä toimii. Remppaan tosin on ryhdyttävä heti tai tilanne voi heikentyä nopeastikin.

Kai tuossa on pieni riski, että jarrusatulan lämpörasitus voi loppua kohden kasvaa, kun ohuen ohut kitkapinta johtaa lämmön tehokkaasti jarrupalan runkoon ja edelleen jarrumäntään ja -satulaan?

Ei siinä kyllä mitään riskiä lämmönjohtumisesta ole vaikka kuinka loppuun ajaisit kaikki palat. Eikä siinä mikään kiire ole, meteli on vaan melkoinen ja jarrutusteho laskee lähinnä hätäjarrutuksia ajetellen. Toki jos ajaa niin pitkään, että palojen takapinnat loppuu, niin sitten kyllä voi tulla jo ongelmia, että mäntä tulee ulos tms. Kyllähän jotkut ajaa levyt ihan loppuun kun ei niitä ei kiinnosta:

63275d1384882119-should-garage-sell-car-100%25-worn-brake-discs-brake-rotor1347755845.jpg
 
Lähdin vanhalla sotaratsu Audi A4:lla (2003) käymään lähikaupungissa ja loppumatkasta kuulin ohjaustehostimen ulisevan. No auto parkkiin ja tsekkaamaan nesteet. Tikku ei edes kastunut, mutta oli sentään vähän säiliössä nestettä. Heti ostamaan litra kultaakin kalliimpaa VAGin omaa nestettä, täyttö ylämerkkiin asti ja kaikki hyvin.. Noin viiden minuutin päästä ulina palasi ja säiliö ihan tyhjä. Öljyn lisäys, ajoa ja taas tyhjä. Kotona sitten tutkiessa oli oikea pyöräkotelo täysin märkä, eli porsinut varmaankin hammastangon päästä huolella. Vanhat aineet kait pysyivät vielä ihan OK sisällä, mutta uudet litkut tulee suoraan läpi.

Ja nyt hintoja katsellessa vituttaa kun ei tästä varmaan alle tonnilla tulla selviämään. Eri osavaihtoehtojakin kait useampi erilainen. Arvo noista nyt sitten oikea. Perkeleen volkkari.

Ootko varma ettei oo porsinut vaan joku tehostimen letku/liitos tai sitten joku tiiviste siellä tangossa? Sen enempää vw:n tuotteista tietämättä...

Eivät kuulemma hydrauliliikkeet ala korjaamaan tehostimen letkuja. Ainakin yhden tapauksen tiedän.
En jaksa kahlata onko enää kurantti aihe, vastaan vaikkei olisikaan, jos joskus hyötyä jollekin.

Meidän IV Golfiin teettivät letkut hydrauliliikkeellä.
Ilmeisesti ihan kaikkea eivät saaneet tehtyä letkusta, mutta toimiva setti tuli eikä tarvinnut huolia korroosiosta(tiesuola) joka oli alkup. putket syönyt. :tup:

"Oikeat" putket olisi maksanut joitain sataa €/kappale tai pari...
Vietiin sitten toiseen liikkeeseen jolle ehdotin tuota hydrauliikkaputkea.
 
Huhheijjaa. Tuli vaihdettua omaan ropposeen uudet takajarrut tänään, sekä korjattu kuskin penkin turvatyynyn kontaktivika. Yllättävän kivuttomasti meni kun ei tarvinnut hakata,vääntää ja potkia kyynel silmänurkassa jarrusatuloita auki :D Ajokkina siis VW Golf IV V6 4Motion -00
 
Olikos täällä niitä jarruasiantuntijoita paikalla? N. 15 vuotiaan Mazda 626:n jarrut (levyt edessä ja takana, ABS) meinaa tahmata eli lämpenevät kaikki ajossa. Kun painoi kovaa jarrua, alkoi jumittaa enemmän. Jäähtyessään jumi vähenee. Tuntuu että vuorotellen joku levy kuumenee toisia vähän enemmän.

Kaikki jarruosat rasvattu ja herkistetty sekä jarrut ilmattu. Mitä voisi kokeilla seuraavaksi? Jarrunesteen vaihto? Jarrupääsylinterin/ABS-systeemin vaihto?

Mitä tarkotat herkistelyllä? Omasta kokemuksesta jos jarrumännät alkaa jumimaan niin siihen ei muu auta kuin peruskorjata ne eli putsaus ja uudet tiivisteet ja ehkä jopa mäntäkin.
Voisin melkein väittää että jarruletkut tukossa, eli paine pääsee sylinteriin päin mut ei pääse pois kun ajan kans eli ajossa alkaa hiihtämään. Monesti se letku kuroutuu umpeen siitä kohtaa mistä se on iskarissa kiinni semmosella peltilenkillä..
Kokeile niin että painuuko männät sisään helpommin kun satulan pään jarruletku on irti.

Päivitys tähän. Sain jarrut toimimaan. Vaihdoin letkut, litkut ja etujarrusylinterien tiivisteet sekä hoonasin sylintereistä ruosteet pois (takasylintereihin en koskenut kun ei löytynyt tiskiltä tiivistesarjaa ja toimivat nyt ilmankin). Sylinterien päät olivat ruosteessa ja ilmeisesti ruoste puristi tiivisteitä liian tiiviisti mäntiä vasten. Kokeneemman arvio oli, että jarruletkut pullistuvat, mistä johtuen nesteeseen jää paine. Tai sit se em. letkun umpeenkuroutuminen. Joten ehkä etujarrut jumittivat männistä ja takajarrut lämpenivät huonojen letkujen takia? Letkut olivat vielä alkuperäiset, 15 v vanhat.

Kiitos vielä kaikille asiantuntijoille. Kulutus tippui matka-ajossa melkein 1,5 l/100 km.
 
Tuoreella leimalla jäi GTI bexi seisomaan talliin 3v sitten, ja nyt on mennyt paljon peltiä helmoihin/pyörökoteloihin. Ei mitään järkeä kun auton arvo Suomessa 500€..............eli en myy ikinä.
 
Tuoreella leimalla jäi GTI bexi seisomaan talliin 3v sitten, ja nyt on mennyt paljon peltiä helmoihin/pyörökoteloihin. Ei mitään järkeä kun auton arvo Suomessa 500€..............eli en myy ikinä.
Yllättävän moni harvinainen "romu" on suomessa lähes ilmainen mutta rahaa saa mätettyä tonnikaupalla.

Oma Chevy Corsicani on noin 500e luokassa, auton nettoarvo tällä hetkellä 2-3k kaiken remontaation jälkeen. Ja tekniikkaa ei ole vielä remontoitu... Ei näitä itselle rakkaita pelejä olekaan tarkoitettu ikinä myytäväksi. :)
 
Onpahan jännä sattumus. Volvon AW55-50 oli paskonu yhden vaihtosolenoidin vaikka ilmeisesti laatikosta yleensä rikkoutuu noita lineaarisia solkkuja.
(On mitattu sekä johtosarjasta että suoraan matolaatikosta, toi S2 on se ongelma)
 
Käytin auton tossa maaliskuun alussa huollossa, siellä puhdistettiin imusarjat ja vaihdettiin tiivisteet.

Nyt viime viikonloppuna kun ajelin mökiltä niin ihmettelin suhinaa. Kun turbo iskee sisään niin kuulostaa siltä kun ilmastointi kävisi pikaisesti maksimilla. Avasin ikkunat ja ääni muistutti sitä kuin joku olisi päästellyt paineilmapullolla.

Vein sen nyt huoltamoon takas ihmeteltäväksi. Mutta ihan mielenkiinnosta kyselen et mikähän siellä voi olla? Joku imusarjan ruuvi jäänyt löysälle? ;P Ja voiko tuo olla vakavaa ns turbon kunnon kannalta (eli pystykö tuo mun ajaminen vahingoittamaan turboa entisestään).
 
Käytin auton tossa maaliskuun alussa huollossa, siellä puhdistettiin imusarjat ja vaihdettiin tiivisteet.

Nyt viime viikonloppuna kun ajelin mökiltä niin ihmettelin suhinaa. Kun turbo iskee sisään niin kuulostaa siltä kun ilmastointi kävisi pikaisesti maksimilla. Avasin ikkunat ja ääni muistutti sitä kuin joku olisi päästellyt paineilmapullolla.

Vein sen nyt huoltamoon takas ihmeteltäväksi. Mutta ihan mielenkiinnosta kyselen et mikähän siellä voi olla? Joku imusarjan ruuvi jäänyt löysälle? ;P Ja voiko tuo olla vakavaa ns turbon kunnon kannalta (eli pystykö tuo mun ajaminen vahingoittamaan turboa entisestään).
Ehkä joku ahtopaineletku joko rikki tai jäänyt löysälle. Voihan se turboon huonolla tuurilla imeä hiekkaa jos on imupuolelta rikki. No korjaamollahan se selviää :tup:
 
Jees. Kyllähän tuo näppärästi pelas sen huollon jälkeen. Vika ilmesty tosiaan vasta viime viikolla. Oli kans tehot tietyillä kierrosalueilla kateissa (tupla-ahdettuhan tuo on)

Tuossa tuo lasku viime huollosta. Näkyy mitä ovat tehneet:
http://up.hiillos.org/jnd/lasku.jpg
 
Skootterin akku paskana, eli ottaa virtaa noin 9v asti. En jaksais polkea tuota yli talven seissyttä käyntiin. Onko uhka vai mahdollisuus jos isken 62ah akun apukaapeleilla kiinni siihen pikkuakkuun?

Viime kesänä sain lähinnä jalan kipeeksi kun poljin tuota käyntiin, no lähti se lopulta. Nyt jos jotain helpompaa - kuten apuvirta:vihellys:

Uuden akunhan se tarvii, luulen, oletan, en tiedä noista vehkeistä yhtään mitään.:confused: Jos nyt sais edes käyntiin ensin.
 
Skootterin akku paskana, eli ottaa virtaa noin 9v asti. En jaksais polkea tuota yli talven seissyttä käyntiin. Onko uhka vai mahdollisuus jos isken 62ah akun apukaapeleilla kiinni siihen pikkuakkuun?

Viime kesänä sain lähinnä jalan kipeeksi kun poljin tuota käyntiin, no lähti se lopulta. Nyt jos jotain helpompaa - kuten apuvirta:vihellys:

Uuden akunhan se tarvii, luulen, oletan, en tiedä noista vehkeistä yhtään mitään.:confused: Jos nyt sais edes käyntiin ensin.
Mönkijän pikkuakkuun (4Ah tms) annoin hetkellisesti virtaa 60Ah auton akusta eikä mitään hajonnut. Periaatteessahan tuossa ei ole mitään riskiä, saman verranhan se startti ottaa virtaa oli akku miten iso hyvänsä.
 
Mönkijän pikkuakkuun (4Ah tms) annoin hetkellisesti virtaa 60Ah auton akusta eikä mitään hajonnut. Periaatteessahan tuossa ei ole mitään riskiä, saman verranhan se startti ottaa virtaa oli akku miten iso hyvänsä.

Thanks, täytyypä kokeilla joku päivä kun jaksaa. On yksi irtoakku varalla, niin ei tarvi autosta ottaa virtaa.:tup:
 
matun etupää alko oireileen juhannusreissussa... kevyesti oikealle käännettäessä huomaa keulalta sellasen pienehkön jyrisevän äänen ja taas se poistuu vasemmalle käännettäessä - eiköhän sieltä pöyränlaakerista lähetä vikaa selvitteleen?
 
matun etupää alko oireileen juhannusreissussa... kevyesti oikealle käännettäessä huomaa keulalta sellasen pienehkön jyrisevän äänen ja taas se poistuu vasemmalle käännettäessä - eiköhän sieltä pöyränlaakerista lähetä vikaa selvitteleen?
Kuulostaa aika oppikirja laakerivialta.
 
Skootterin akku paskana, eli ottaa virtaa noin 9v asti. En jaksais polkea tuota yli talven seissyttä käyntiin. Onko uhka vai mahdollisuus jos isken 62ah akun apukaapeleilla kiinni siihen pikkuakkuun?

Viime kesänä sain lähinnä jalan kipeeksi kun poljin tuota käyntiin, no lähti se lopulta. Nyt jos jotain helpompaa - kuten apuvirta:vihellys:

Uuden akunhan se tarvii, luulen, oletan, en tiedä noista vehkeistä yhtään mitään.:confused: Jos nyt sais edes käyntiin ensin.
Ennenkuin teet niin on hyvä lukea googlesta mitä voi tapahtua kun akkuvikaista lataa väkisin.
Todennäköisintä on että jos akku on ollut paikallaan läpi vuoden ilman latausta talvisin, on tuon akun varaus laskenut ja päässyt jäätymään jolloin on rikkonut yhden tai useamman kennon sisältään.
Tilannehhan on lähtökohtaisesti sama kuin antaisi apuvirtaa 24v. järjestelmästä 12v. järjestelmään. En suosittele
 
Eilen vein autoni omalle pajalle hinurikyydityksellä kotipihalta parin viikon seisonnan jälkeen kun startti pyörähti viimeiset 2 kierrostaan.
2½ tunnin operaation jälkeen startti oli pöydällä ja tuli todetuksi että sisältä yksi hiili ehjä ja loput tomuna vieressä.
Valaiskaahan mikä on tuo osan nimi joka pyörii hiilisiltojen välissä. Koili, magneetti, whaat?
 

Liitteet

  • 2017-06-26 12.39.36.jpg
    2017-06-26 12.39.36.jpg
    3 MB · Luettu: 194
Eilen vein autoni omalle pajalle hinurikyydityksellä kotipihalta parin viikon seisonnan jälkeen kun startti pyörähti viimeiset 2 kierrostaan.
2½ tunnin operaation jälkeen startti oli pöydällä ja tuli todetuksi että sisältä yksi hiili ehjä ja loput tomuna vieressä.
Valaiskaahan mikä on tuo osan nimi joka pyörii hiilisiltojen välissä. Koili, magneetti, whaat?
Kommutaattori. Onkohan tälle parempaa suomennosta :D

Omia rojekteja. Eilen kiillottelin yhden ajovalon Quixx sarjalla. Tosi hyvä sarja! Mukana tulee sealant aine joka riittää useampaan umpioon. Turtle Waxin vastaavassa setissä tulee vain yksi pyyhe suojaukseen. Sitä en suosittele.

Omasta käyttiksestä avasin viime viikonloppuna takalasinpyyhkimen moottorin. Aika kivasti oli sulanut jumiin. Teki viime kesänä sellaisen kivan tempun että peruutusvalon anturi meni oikoiseen ja peruutusvalo oli päällä koko ajan. Takalasinpyyhkimen mekanismi oli jumissa, tästä johtuen poltti sitten koko moottorin. Ei tietenkään sulaketta ensin :dead:

Aikaisemmin vaihdoin vara-autoon laturin lataussäätimen (eli myös hiilet). Muuten hyvä mutta nyt lataa 15 - 17 volttia, kierrosten mukaan :confused: Vissiin Motonetin Made In England säädin paskana jo paketista otettaessa. Pitää askarrella kun jaksaa hiilet tuosta uudesta säätimestä vanhaan niin näkee onko säätimessä vika. Vanhat hiilet olivatkin aivan lopussa.
 
Eilen vein autoni omalle pajalle hinurikyydityksellä kotipihalta parin viikon seisonnan jälkeen kun startti pyörähti viimeiset 2 kierrostaan.
2½ tunnin operaation jälkeen startti oli pöydällä ja tuli todetuksi että sisältä yksi hiili ehjä ja loput tomuna vieressä.
Valaiskaahan mikä on tuo osan nimi joka pyörii hiilisiltojen välissä. Koili, magneetti, whaat?
Eipä tuo uuden asentaminenkaan ole aina ruusuilla tanssimista. Uusi startti kiinni ja plussanapaa kiristäessä halkesi solenoidin kansi. Vanhasta siirsin koko solenoidin uuteen. Nyt vain asentaa loput roippeet paikalleen ja pääsee starttaamaan
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 436
Viestejä
4 488 620
Jäsenet
74 237
Uusin jäsen
tarmo90000

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom