Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Joo. Aika vanha auto varmaan pitää olla että jarrutehostinta ei ole? Olisko 1960 luvulle noin?Jarrut on ihan yhtä tehokkaat ja renkaat saa lukkoon ihan ilman tehostintakin, siinä vain tarvitsee enemmän voimaa, huomaa ettet ole ajanut vanhalla autolla missä ei mitään tehostimia ole. Saatikka jos on vain mekaaniset jarrut, se vasta kiva peli ajella.
Toki jos tulee yllätyksenä niin nopea väistö ja jarrutus voi jäädä kokemattomalta tekemättä tai jää vajaaksi mikä kyllä lisää onnettomuusriskiä, mutta noin pääsääntöisesti auto on täysin ajettavissa ja hallittavissa.
Joo. Aika vanha auto varmaan pitää olla että jarrutehostinta ei ole? Olisko 1960 luvulle noin?
Jarrut on ihan yhtä tehokkaat ja renkaat saa lukkoon ihan ilman tehostintakin, siinä vain tarvitsee enemmän voimaa, huomaa ettet ole ajanut vanhalla autolla missä ei mitään tehostimia ole. Saatikka jos on vain mekaaniset jarrut, se vasta kiva peli ajella.
Toki jos tulee yllätyksenä niin nopea väistö ja jarrutus voi jäädä kokemattomalta tekemättä tai jää vajaaksi mikä kyllä lisää onnettomuusriskiä, mutta noin pääsääntöisesti auto on täysin ajettavissa ja hallittavissa.
Huomaa ettet ole ajanut autolla, jossa tehostimet on rikki. Tehostamaton ohjaus on ihan ok, mutta ei tehostettuohjaus, josta tehostin on rikki. On nimittäin melkoisen raskas käännellä autoa, jossa on tehostetin, mutta se ei toimi. Ihan saman jarrujen kanssa. Vähän painavampi auto, jossa jarrutehostin ei toimi ollenkaan, niin saat seisoa sen jarrupolkimen päällä ja silti ei saa helposti renkaita lukkoon.. Hinatessa on muutomissa vähän painavammissa autoissa nimittäin saanut ihan tosissaan painaa sitä jarrua, että ei ole mennyt hinaavan auton perään..
No itseasiassa tuossa aikanaan kävi niin että mersusta w210 meni apulaite hihna poikki mikä sitten aiheutti sen ettei ohjaustehostin toiminut, 30km ajoin helsingistä pois ja kyllä, ohjaus oli raskas mutta heti kun oli vähänkin liikettä ei ongelmaa edes keskustan pyörityksessä. Ainoa oikea ongelma oli virta kun laturikin lopetti toiminnan, mutta onneksi iso akku pelasti. Onneksi oli sähköinen vesipumppu niin vesi sentään kiersi koneessa kun se vesipumppu oli sen saman hihnan perässä, ketjukone nimittäin.
Niin kyllähän sillä pystyy ajamaan, mutta ei sillä kyllä kukaan jaksa ajaa ilman tehostinta normiajossa. Ilman tehostinta esim. taskuparkkeeraus, ahtaasta parkkiruudusta lähtö ym. melko tuskallista. Se tehostettu hammastanko kun ei ole suunniteltu toimivaksi ilman tehostinta kuten se tehostamaton on.
Onneksi oli sähköinen vesipumppu niin vesi sentään kiersi koneessa kun se vesipumppu oli sen saman hihnan perässä, ketjukone nimittäin.
Siis oliko siinä nyt sähköinen pumppu vai hihnavetoinen? Oletan, että vaihdettu myöhemmin sähköiseksi
En ole tiennyt, että sähköisiä vesipumppuja edes on autoissa, mikä etu niissä on?
Äkkiseltään tulee mieleen että vesi kiertää myös silloin, kun kone ei ole käynnissä.Siis oliko siinä nyt sähköinen pumppu vai hihnavetoinen? Oletan, että vaihdettu myöhemmin sähköiseksi
En ole tiennyt, että sähköisiä vesipumppuja edes on autoissa, mikä etu niissä on?
Äkkiseltään tulee mieleen että vesi kiertää myös silloin, kun kone ei ole käynnissä.
Äkkiseltään tulee mieleen että vesi kiertää myös silloin, kun kone ei ole käynnissä.
Ei ole uusista autoista kokemusta mutta nykyäänhän noissa taitaa olla noita start/stop systeemeitä niin on varmaan niitä varten sitten yleistynyt?
Mistäs muusta tässä oli kyse? Mun käsittääkseni siitä että voiko ajaa vai ei?
No tuolla vaan kirjoitit, että toimii kuten tehostamattomissa autoissa. Omien kokemusten perusteella sanon, että on todella suuri ero noiden välillä. Jarrut varsinkin mukava kun tehostus katoaa moottorin sammuessa toisella tai kolmannella polkaisulla, niin voi väistötilanteessa tulla pieni yllätys.
Tuskinpa on menossa, uskoisin että pykälät luistaa ensin. Liekköhän ihan normaalia toimintaa kun reippaammalla vedolla vaihtaa pykälää. Oma auto tekee samaa vaikkakin erimerkkinen mutta aisin wainer laatikkona kuitenkin.Joo o. Aisinwarneriko tässä sitten leviää?
Neloselle mentäessä tuntee joskus pienen täräyksen jos enemmän kaasua takana...
Saab 9-5 2.3 -99
Jarrut on ihan yhtä tehokkaat ja renkaat saa lukkoon ihan ilman tehostintakin, siinä vain tarvitsee enemmän voimaa, huomaa ettet ole ajanut vanhalla autolla missä ei mitään tehostimia ole.
Juu, sanoin vain "Toki jos tulee yllätyksenä niin nopea väistö ja jarrutus voi jäädä kokemattomalta tekemättä tai jää vajaaksi mikä kyllä lisää onnettomuusriskiä, mutta noin pääsääntöisesti auto on täysin ajettavissa ja hallittavissa."
Jarrut on ihan yhtä tehokkaat ja renkaat saa lukkoon ihan ilman tehostintakin, siinä vain tarvitsee enemmän voimaa, huomaa ettet ole ajanut vanhalla autolla missä ei mitään tehostimia ole.
Joo itestäkin tuntuu jotenkin aika normaalilta tuo ja tpaahtuu nimenomaan siellä isomman väännön alueella eli kun kolmonen menee neloseksi niin vääntöä se päälle 300nm käytössä usein jos rivakammin antaa hanaa ja tuossa alkaa olemaan heposiakin jonkunverran. Tosiaan normaaleilla ajotavoilla tuota ei tapahdu.Tuskinpa on menossa, uskoisin että pykälät luistaa ensin. Liekköhän ihan normaalia toimintaa kun reippaammalla vedolla vaihtaa pykälää. Oma auto tekee samaa vaikkakin erimerkkinen mutta aisin wainer laatikkona kuitenkin.
No nyt kiiltää [emoji41]
Mitä tarkotat herkistelyllä? Omasta kokemuksesta jos jarrumännät alkaa jumimaan niin siihen ei muu auta kuin peruskorjata ne eli putsaus ja uudet tiivisteet ja ehkä jopa mäntäkin.Olikos täällä niitä jarruasiantuntijoita paikalla? N. 15 vuotiaan Mazda 626:n jarrut (levyt edessä ja takana, ABS) meinaa tahmata eli lämpenevät kaikki ajossa. Kun painoi kovaa jarrua, alkoi jumittaa enemmän. Jäähtyessään jumi vähenee. Tuntuu että vuorotellen joku levy kuumenee toisia vähän enemmän.
Kaikki jarruosat rasvattu ja herkistetty sekä jarrut ilmattu. Mitä voisi kokeilla seuraavaksi? Jarrunesteen vaihto? Jarrupääsylinterin/ABS-systeemin vaihto?
Voipi olla kenno kosahtanut. Takuuseen vois yrittää jos tosiaan akussa vika.Jaahas, -03 Corollan akku (jouluna ostettu) tyhjentynyt ~24h aikana täysin, ei edes inahda. Lisäksi käynnistysyrityksen jälkeen kaikki mittarit heiluu tapissa. Moottoritilan sulakkeet kävin läpi ja ne oli OK. Löytyykö ketään enemmän asiasta tuntevaa?
Mitäpäs otta mieltä, että oisko tuo egr karstanen/sökö, kun käynnistyminen on niin ja näin ja tyhjäkäynnillä (varsinkin kylmänä) moottori nykii jonkin aikaa?
Jaahas, -03 Corollan akku (jouluna ostettu) tyhjentynyt ~24h aikana täysin, ei edes inahda. Lisäksi käynnistysyrityksen jälkeen kaikki mittarit heiluu tapissa. Moottoritilan sulakkeet kävin läpi ja ne oli OK. Löytyykö ketään enemmän asiasta tuntevaa?
Peugeot 207 1.6 HDI. Onko hehkut mahdollisuus, kun tekee tota lämpösenäkin?Mikä auto? Hehkuja pimeenä?
Peugeot 207 1.6 HDI. Onko hehkut mahdollisuus, kun tekee tota lämpösenäkin?
Olikos täällä niitä jarruasiantuntijoita paikalla? N. 15 vuotiaan Mazda 626:n jarrut (levyt edessä ja takana, ABS) meinaa tahmata eli lämpenevät kaikki ajossa. Kun painoi kovaa jarrua, alkoi jumittaa enemmän. Jäähtyessään jumi vähenee. Tuntuu että vuorotellen joku levy kuumenee toisia vähän enemmän.
Kaikki jarruosat rasvattu ja herkistetty sekä jarrut ilmattu. Mitä voisi kokeilla seuraavaksi? Jarrunesteen vaihto? Jarrupääsylinterin/ABS-systeemin vaihto?
V12?Meinasin nopeasti vaihtaa tulpat alkupään väyrysmersuun, ja tulppakotelon alta paljastuikin kiva ylläri. Huolto sitten venähti hiukan, kun ruvettiin tinailemaan puolille uusia kaapeleita.
Näky oli siis tällainen, kaapelit mureni käsiin.
![]()
Harvemmassa noi V12 väyryset
Mitä tarkotat herkistelyllä? Omasta kokemuksesta jos jarrumännät alkaa jumimaan niin siihen ei muu auta kuin peruskorjata ne eli putsaus ja uudet tiivisteet ja ehkä jopa mäntäkin.
Voisin melkein väittää että jarruletkut tukossa, eli paine pääsee sylinteriin päin mut ei pääse pois kun ajan kans eli ajossa alkaa hiihtämään. Monesti se letku kuroutuu umpeen siitä kohtaa mistä se on iskarissa kiinni semmosella peltilenkillä..
Kokeile niin että painuuko männät sisään helpommin kun satulan pään jarruletku on irti.
Kun herkistelit, niin jumittiko männät vai menivätkö kevyesti pohjaan?
Eikö sitä pulttia voi korvata tavallisella pultilla?Hohhoijaa, emännän Polosta yritin irroittaa etuiskaria kun jousi katkennut. Väänsin sitä pitelevän xzn kantaisen erikoispultin mutkalle, sain kuitenkin sen irti, mutta se iskari ei meinaa lähteä olka-akselista millään irti. Eniten vituttaa toi pultti kun mikään varaosaputka ei tunne sitä, joutuuko marmorille menemään...
Eikö sitä pulttia voi korvata tavallisella pultilla?
Kävin tarkistamassa ja tosiaan olikin 10.9. Pitänee poiketa IKH Vantaan myymälässä..
Se on tavan pulttia kovempi, 10.6 muistaakseni, tavallinen kaupanpultti on 8.8 joten se tod. näk. korkkaa kiristäessä.
Siis mun oma kantapään kautta opittu kokemus on se, että kierteet korkkaa jos laittaa pehmeämpää. En ehtinyt käydä sitten Vantaalla, mutta riksun Etrasta löytyi sentäs 12.9 kovaa kamaa, mitä sitten laitoin.
"10.9 korkkaa kyllä helpommin kuin 8.8, tai no, 10-luja kestää vähän enemmän voimaa mutta jos korkkaamisella siis tarkoitetaan poikki menoa, niin 8.8 venyy vielä siinä missä 10 sanoo jo naps"
Tuo on niin päin honkia kuin olla ja voi. 8.8 pultti antautunut kauan ennen kuin 10.9.
Ja pultti on todellakin vääränlainen, jos se alkanut venymään käytössä.
Siinä vaiheessa kuin 5.8 tai 8.8 on venynyt, niin 10.9 ja 12.9 pultti ei ole vielä moksiskaan.
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.