Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Jos ilman meneminen nipan välistä pelottaa kovasti niin laittaa siihen nipan juureen hieman rasvaa tai jotain vaseliinia. Ei se kyllä kovin herkästi ime ilmaa jos löysää nippaa mahdollisimman vähän.
Noista alipainepumpuista sanottiin (netissä eli lähdekritiikki) että ne siis vetää sitä ilmaa helposti tuosta välistä jolloin eivät vedä sitten sitä nestettä kunnolla joten joudut pumppaamaan enemmän ja kun käsikäyttöisestä vehkeestä kyse niin turhaan lisää työtä :).

3 kertaa vaihtanut polkemalla ja kypsää sekin on, erityisesti takapään kanssa, saa polkea aivan järkyttävän määrän ja semikovaa että ainetta tulee pihalle vs. säiliön puoleinen etupää josta tulee about 1dl yhdellä kevyellä polkaisulla... Muutenkin tuosta polkemisesta sanotaan että ei välttis tee hyvää pääsylinterin tiivisteelle kun mennään sellaiselle alueelle jossa ei normisti käydä. Pitänyt jo aiemmin hommata joku apuväline mutta aina se on jäänyt :).

Kyllä mä nyt tuon motonetin himmelin käyn hakemassa kerta konsepti on toimivaksi todistettu, eipähän tartte niin kytätä sitä nestesäiliötäkään...
 
Noista alipainepumpuista sanottiin (netissä eli lähdekritiikki) että ne siis vetää sitä ilmaa helposti tuosta välistä jolloin eivät vedä sitten sitä nestettä kunnolla joten joudut pumppaamaan enemmän ja kun käsikäyttöisestä vehkeestä kyse niin turhaan lisää työtä :).

3 kertaa vaihtanut polkemalla ja kypsää sekin on, erityisesti takapään kanssa, saa polkea aivan järkyttävän määrän ja semikovaa että ainetta tulee pihalle vs. säiliön puoleinen etupää josta tulee about 1dl yhdellä kevyellä polkaisulla... Muutenkin tuosta polkemisesta sanotaan että ei välttis tee hyvää pääsylinterin tiivisteelle kun mennään sellaiselle alueelle jossa ei normisti käydä. Pitänyt jo aiemmin hommata joku apuväline mutta aina se on jäänyt :).

Kyllä mä nyt tuon motonetin himmelin käyn hakemassa kerta konsepti on toimivaksi todistettu, eipähän tartte niin kytätä sitä nestesäiliötäkään...

Joo, imee ilmaa nipan välistä semmoinen alipainevärkki. Ongelmana on lähinnä se ettei näe milloin jarrut on ilmattu kun letku on kokoajan täynnä kuplia.
 
Noista alipainepumpuista sanottiin (netissä eli lähdekritiikki) että ne siis vetää sitä ilmaa helposti tuosta välistä jolloin eivät vedä sitten sitä nestettä kunnolla joten joudut pumppaamaan enemmän ja kun käsikäyttöisestä vehkeestä kyse niin turhaan lisää työtä :).

3 kertaa vaihtanut polkemalla ja kypsää sekin on, erityisesti takapään kanssa, saa polkea aivan järkyttävän määrän ja semikovaa että ainetta tulee pihalle vs. säiliön puoleinen etupää josta tulee about 1dl yhdellä kevyellä polkaisulla... Muutenkin tuosta polkemisesta sanotaan että ei välttis tee hyvää pääsylinterin tiivisteelle kun mennään sellaiselle alueelle jossa ei normisti käydä. Pitänyt jo aiemmin hommata joku apuväline mutta aina se on jäänyt :).

Kyllä mä nyt tuon motonetin himmelin käyn hakemassa kerta konsepti on toimivaksi todistettu, eipähän tartte niin kytätä sitä nestesäiliötäkään...

Kaikkia tässä keskustelussa mainittuja tapoja on tullut testattua:
- Kahdestaan toinen polkee ja toinee avaa/laittaa kiinni
- Letku nipasta pulloon nestepinnan alle ja polkee / 1-tie venttiili
- Alipaineella imeminen
- Ylipaine Eezibleed tms.

Noista itse huomannut tuon Eezi bleedin kaikista toimivimmaksi. Hintakin on niin halpa, että maksaa kyllä itsensä takaisin jo ensimmäisellä käytöllä. Todella näppärä kun laitteessa pullo on jarrunestettä täynnä, niin ei tarvitse miettiä milloin jarrunestesäiliö tyhjenee. Laittaa jarrunesteet menemään tyhjään jarrunestepulloon, niin näkee milloin on aika mennä lisäämään jarrunestettä.
 
Jees, liemet vaihdettu ja olihan motonetinkin kampe ihan asiallinen. Tosi siistiä hommaa, ei mitään roiskeita tms. Paras puoli mielestäni tosin tuo nesteen riittävyyden kyttäämättömyys, valui aika hitaasti mutta voipi olla etten osannut/uskaltanut avata venaa tarpeeksi, projektin lopuksi kokeilin ja näköjään se säätöruuvi ei olis tullut ulos jengoilta eli sen olisi voinut avata täysin auki.

Mites se easybleed, saako siinä sen pullon päällä olevan venan kokonaan kiinni? Tuossa ohjeissa luki että vääntää sen kiinni, mutta kyllä sieltä vaan ilmaa silti tuli eli renkaan venasta otettava irti jos paineen syötön haluaa kokonaan katkasta ja tällöin toki katoaa paine myös säiliöstäkin. Pullon lisätäyttö nyt vielä mennee lennosta mutta pieni suhina käy korkin säätövenasta...

Nosturia tai monttua huutais, iso osa ajasta meni kun koitin jos tuo onnistuisi ilman että tarttis irroittaa renkaita ja onnistuihan se paitsi yhden renkaan osalta. Ensin ajoin eturenkaat omia "puuramppeja" pitkin eurolavalla, valutin auton ihan lavojen toiseen päähän, sitten rampit takapyörien alle ja peruutus siten että etu ja takarenkaat oli ihan reunalla. Näin pääsi sen verran auton alle että pääsi nippaan kiinni onnistui vielä kopauttamaan kumivasaralla kiintoavainta.

Seuraavaks tarttis vaan kattella jotain fiksuja ramppeja, monet vaan helvetin jyrkkiä ja aika kalliitta. Joku 15cm-20cm olisi varmaan moneen pikkuhommaan riittävä... Mutta tietysti jos ramppi on pitkä niin sitten ei pääse renkaan takaa käsiksi kun ramppi on tiellä...
 
Lähdin vanhalla sotaratsu Audi A4:lla (2003) käymään lähikaupungissa ja loppumatkasta kuulin ohjaustehostimen ulisevan. No auto parkkiin ja tsekkaamaan nesteet. Tikku ei edes kastunut, mutta oli sentään vähän säiliössä nestettä. Heti ostamaan litra kultaakin kalliimpaa VAGin omaa nestettä, täyttö ylämerkkiin asti ja kaikki hyvin.. Noin viiden minuutin päästä ulina palasi ja säiliö ihan tyhjä. Öljyn lisäys, ajoa ja taas tyhjä. Kotona sitten tutkiessa oli oikea pyöräkotelo täysin märkä, eli porsinut varmaankin hammastangon päästä huolella. Vanhat aineet kait pysyivät vielä ihan OK sisällä, mutta uudet litkut tulee suoraan läpi.

Ja nyt hintoja katsellessa vituttaa kun ei tästä varmaan alle tonnilla tulla selviämään. Eri osavaihtoehtojakin kait useampi erilainen. Arvo noista nyt sitten oikea. Perkeleen volkkari.
 
Jees, liemet vaihdettu ja olihan motonetinkin kampe ihan asiallinen. Tosi siistiä hommaa, ei mitään roiskeita tms. Paras puoli mielestäni tosin tuo nesteen riittävyyden kyttäämättömyys, valui aika hitaasti mutta voipi olla etten osannut/uskaltanut avata venaa tarpeeksi, projektin lopuksi kokeilin ja näköjään se säätöruuvi ei olis tullut ulos jengoilta eli sen olisi voinut avata täysin auki.

Mites se easybleed, saako siinä sen pullon päällä olevan venan kokonaan kiinni? Tuossa ohjeissa luki että vääntää sen kiinni, mutta kyllä sieltä vaan ilmaa silti tuli eli renkaan venasta otettava irti jos paineen syötön haluaa kokonaan katkasta ja tällöin toki katoaa paine myös säiliöstäkin. Pullon lisätäyttö nyt vielä mennee lennosta mutta pieni suhina käy korkin säätövenasta...

Nosturia tai monttua huutais, iso osa ajasta meni kun koitin jos tuo onnistuisi ilman että tarttis irroittaa renkaita ja onnistuihan se paitsi yhden renkaan osalta. Ensin ajoin eturenkaat omia "puuramppeja" pitkin eurolavalla, valutin auton ihan lavojen toiseen päähän, sitten rampit takapyörien alle ja peruutus siten että etu ja takarenkaat oli ihan reunalla. Näin pääsi sen verran auton alle että pääsi nippaan kiinni onnistui vielä kopauttamaan kumivasaralla kiintoavainta.

Seuraavaks tarttis vaan kattella jotain fiksuja ramppeja, monet vaan helvetin jyrkkiä ja aika kalliitta. Joku 15cm-20cm olisi varmaan moneen pikkuhommaan riittävä... Mutta tietysti jos ramppi on pitkä niin sitten ei pääse renkaan takaa käsiksi kun ramppi on tiellä...

Eezibleedissä ei ole venttiiliä, tosin en kyllä näe sille oikein mitää käyttöäkään. Mun mielestä helppo ottaa irti se renkaasta ja laittaa takaisin täytön jälkeen.
 
No joo, ei kai tuolla venalla oikein mitään muuta virkaa ole kuin että voinee estää jarrunestesäiliön kajahtamisen mikäli syöttävässä renkaassa on joku älytön paine ja venttiilin käyttäjällä järki päässä :)...
 
Lähdin vanhalla sotaratsu Audi A4:lla (2003) käymään lähikaupungissa ja loppumatkasta kuulin ohjaustehostimen ulisevan. No auto parkkiin ja tsekkaamaan nesteet. Tikku ei edes kastunut, mutta oli sentään vähän säiliössä nestettä. Heti ostamaan litra kultaakin kalliimpaa VAGin omaa nestettä, täyttö ylämerkkiin asti ja kaikki hyvin.. Noin viiden minuutin päästä ulina palasi ja säiliö ihan tyhjä. Öljyn lisäys, ajoa ja taas tyhjä. Kotona sitten tutkiessa oli oikea pyöräkotelo täysin märkä, eli porsinut varmaankin hammastangon päästä huolella. Vanhat aineet kait pysyivät vielä ihan OK sisällä, mutta uudet litkut tulee suoraan läpi.

Ja nyt hintoja katsellessa vituttaa kun ei tästä varmaan alle tonnilla tulla selviämään. Eri osavaihtoehtojakin kait useampi erilainen. Arvo noista nyt sitten oikea. Perkeleen volkkari.
Ootko varma ettei oo porsinut vaan joku tehostimen letku/liitos tai sitten joku tiiviste siellä tangossa? Sen enempää vw:n tuotteista tietämättä...
 
Ootko varma ettei oo porsinut vaan joku tehostimen letku/liitos tai sitten joku tiiviste siellä tangossa? Sen enempää vw:n tuotteista tietämättä...

Eivät kuulemma hydrauliliikkeet ala korjaamaan tehostimen letkuja. Ainakin yhden tapauksen tiedän.
 
Jaahas, tänään kävi sitten semmonen hieno asia käymään että Corsican pannusta pääsi jollakin ilveellä öljynpaine anturi jne. irtoamaan ja nyt venkkuu siinä irtonaisena juuri ja juuri kiinni.

Ajossahan asiaa ei huomattu vaan kun tultiin parkkikselle niin kone rohnotti vähän, sammutettiin ja startattiin vähän ajan päästö uudelleen kun oli pohdittu hieman sytytysongelmia. Uudelleenstarttauksen jälkeen piti vähän parempaa rahinaa ja sammutin heti (kävi n.5s) kun tajusin rahinan olemmassaolon ja sen lähteen.

Eli kone pääsi melkein kuiville.

Lisäsin uudet öljyt sisään (jotka tulee melkein samantien uudestaan ulos öp-anturin juuresta jne.) ja kone kuulostaa siltä kuin ennenkin, niin tyhjäkäynnillä kuin kierroksillakin. Onko selvitty säikähdyksellä?

Monia tarinoita on ollut missä kerran rahissut pannu on rahissut sitten ikuisesti kun on tullut pysyvää vauriota kampuraan jne. Eli ilmeisesti jos käynti on normaalin (=entisen) kuuloinen niin ilmeisesti kovin suurta sisäistä vauriota ei ole ehtinyt tapahtua?

Yläkerta voi nopeasti pitää ääntä, tai jos ketjukone niin ei ole ketjun kiristys toiminut mistä johtuu rahina kun ketju löysällä. Alakerran laakereista sitten paha sanoa, ne ei välttämättä äännä heti, mutta jos kuivana pyörinyt niin kolina alkaa kyllä nopeasti.
 
Höhö, huomasin tuossa torstaina tutkiessani että miksi vasemman puolen käsijarru ei toimi että asentajana asentanut jarrukenkien levittimen väärin päin :rofl: jos tänään vaikka laittaisi uusiksi
 
Yläkerta voi nopeasti pitää ääntä, tai jos ketjukone niin ei ole ketjun kiristys toiminut mistä johtuu rahina kun ketju löysällä. Alakerran laakereista sitten paha sanoa, ne ei välttämättä äännä heti, mutta jos kuivana pyörinyt niin kolina alkaa kyllä nopeasti.
Ei vissiin kovin kuivaksi päässyt kun nopeesti tajuttiin kääntää avaimesta... ihan hyvin käy kun pari krt tässä starttaillut.
 
Ei mutta kai sieltä nyt uuden putken saa teetettyä. Saabeissa noita vaihetaan ihan alvariinsa.
Ohjaustehostimiin ei saa tehdä Trafin mielestä mitään jälkikäteen joten letkuja ja putkia ei korjailla.
 
Viimeksi muokattu:
Ohjaustehostumiin ei saa tehdä Trafin mielestä mitään jälkikäteen joten letkuja ja putkia ei korjailla.
Häh? Mitä helvettiä?

Pakkohan noita on vanhemmista autoista korjailla. Vai puhutaanko jostain ohjausvaihteen sisäisistä putkista?
 
Häh? Mitä helvettiä?

Pakkohan noita on vanhemmista autoista korjailla. Vai puhutaanko jostain ohjausvaihteen sisäisistä putkista?

Näin meille Trafi ilmoitti ja yrityksen johdolta tuli käsky että mitään mikä liittyy ohjaustehostimiin ei korjailla tai tehdä virityksiä irtisanomisen uhalla, joten paha tehdä.

Oli kuulemma tapahtunut jokin onnettomuus jonka voitiin katsoa aiheutuneen huonosti korjatusta ohjaustehostimen putkesta joka oli hajonnut ja auto suistunut tieltä.

Korjaamot sitten korjaavat tai vaihtavat miten haluavat, mutta ne ottavat vastuun, meillä ei tälläistä vastuuta voida ottaa joten emme enää korjaa.

Toki harvassa autossa on enään teräsputkia ohjaustehostimissa ja alumiiniputkeen ei teräshelmiä ja muttereita voi muutenkaan käyttää.
 
Niin ne ajat muuttuu. Muistan kun muinaisina aikoina teetin englantilaiseen murheenkryyniin ohjaustehostimen letkun Lakeuden hydrolla ja ohjaustehostimen pumpuksi riittävän samanlaisen löysin jostain purkamon Saabista. Ihan hyvä tuli, ehkä parempi kuin alunperin. :)
 
Antipollution Fault ilmoitti Pösö 307. Seuraavaksi pitänee lukea vikakoodit mutta onko jollain jo kokemusta mikä vois olla vikana. 2.0l bensakone. Kone toimii kyllä ihan normaalisti.
 
Onkohan mulla rumpujarrut jotenki jumittaneet kiinni? Auto seisonut ehkä viikon parkissa ja tänään kun käynnistin auton ja painoin kaasua niin auto vaan jotenki jumitti paikoillaan, ihan ku käsijarru ois ollu päällä vaikka se ei ollut. Tarpeeksi ku anto kierroksia niin auton sai kyllä liikkeelle eikä jarrut enää laahannut sen jälkeen.Edellisessä renkaan vaihdossa renkaat piti hakata lekalla irti kun ne oli ilmeisesti ruostunu kiinni tms niin liittyykö noi jotenki toisiinsa?
 
Kuulostaa aika tuuhealta paskapuheelta tai sitten joku väärinymmärrys. Eikös se jossain autossa ollut tehostimessa joku suunnittelun kukkanen ja niitä sai vaihdella jo alle sadan tonnin? Lyhyeksi jäisi autojen käyttöikä, jos autolla ajot loppuu siihen, että tehostimeen tulee vikaa.

Hyvinhän noita tehostimia ja osia myydään, joten jos trafi moisen kiellon olisi asettanut, niin varmasti olisi kaikki osatkin myyntikiellossa, kuten airbagitkin on.

Kuten sanoin, jos korjaamo korjaa tai vaihtaa he ottavat vastuun, meillä ei ole mahdollisuutta ottaa sellaista vastuuta koska emme asenna osaa autoon kiinni, vaan se asiakas itse asentaa sen.
 
Onkohan mulla rumpujarrut jotenki jumittaneet kiinni? Auto seisonut ehkä viikon parkissa ja tänään kun käynnistin auton ja painoin kaasua niin auto vaan jotenki jumitti paikoillaan, ihan ku käsijarru ois ollu päällä vaikka se ei ollut. Tarpeeksi ku anto kierroksia niin auton sai kyllä liikkeelle eikä jarrut enää laahannut sen jälkeen.Edellisessä renkaan vaihdossa renkaat piti hakata lekalla irti kun ne oli ilmeisesti ruostunu kiinni tms niin liittyykö noi jotenki toisiinsa?

Avaamalla selviää. Myöskin käsijarruvaijerit voivat olla jumittuneet ja eivät päästä jarruja vapautumaan.
 
Citroen C3 -03 on ruvennut aina pieneen töyssyyn tai kuoppaan ajaessa kilisemään (ei kolise) kuskinpuolelta edestä.
Pari kuukautta sitten vaihdettu jarrulevyt+palat, kuukausi sitten jakopää. Viikko-pari sitten kiinnitin ekaa kertaa
huomiota, luulin tähän asti että takajalkotilassa joku työkalu kilisee, mutta muistin ettei siellä ole mitään ja ikkuna
auki ajaessa selvästi kuuluu renkaat läheltä.

Heittäkääpä tarkistuslistaa niin tietää mistä ruveta etsimään syytä.
Jarrupalojen se kiristysrautanippeli joka estää palojen kilinät ja kolinat jarrulevyjä vasten? Joku jättänyt pois/vääri asennettu/irronnut.
 
Se nurkka mistä epäileen äänen tulevan ilmaan ja lyö moskalla renkaan kulutuspintaan. Jos ääni kuuluu tietää olevansa oikeassa nurkassa -> rengas pois ja tutkimaan mistä ääni lähtee.
 
Asennettu on, mutta täytyypä tsekata että on vielä paikoillaan. Paaliin lähtee jos tuolta joku jousi on menny poikki, äkkiä katoin parkkiksella että ehjä kyllä pitäis olla.
En usko että jousi mitään kilinöitä pitää, se on pauketta sitten. Toinen vaihtoehto sitten, että jakopään koppa on löysällä? Ei tosin luulis ulos asti kuuluvan.

Ainiin: tsekkaa jarrukilpi. Pitää mielenkiintoisia ääniä jos on löysällä ja nuo todellakin tuntuu löystyvän.
 
Muijan vectrassa tuli samanoloista kilinää töyssyissä, ja sitkun painoi ihan pienesti jarrua niin kilinä vaimeni. Aika varma olo että kyse oli tarvike paloista kun laitoin orkkikset, tilalle hävisi tuo kilinä.

Mikä lie pieni heitto palojen mitoissa.

E. lisätään tarkistuslistaasi vielä pakoputken lämpösuojien kiinnitykset
 
Onkohan mulla rumpujarrut jotenki jumittaneet kiinni? Auto seisonut ehkä viikon parkissa ja tänään kun käynnistin auton ja painoin kaasua niin auto vaan jotenki jumitti paikoillaan, ihan ku käsijarru ois ollu päällä vaikka se ei ollut. Tarpeeksi ku anto kierroksia niin auton sai kyllä liikkeelle eikä jarrut enää laahannut sen jälkeen.Edellisessä renkaan vaihdossa renkaat piti hakata lekalla irti kun ne oli ilmeisesti ruostunu kiinni tms niin liittyykö noi jotenki toisiinsa?
Ei, eivät liity toisiinsa. Auton navan ja renkaiden keskiön välinen mittaero voi olla 1mm luokkaa jolloin ajokauden päätteeksi sinne pääsee likaa sun muuta jolloin ne ruostuvat "yhteen". Lekalla taikka vaikka puuhalolla renkaan sisäpuolelta irtoaa nätisti.

Rumpujarrut olisi hyvä huoltaa mikäli jo viikon jälkeen jumittavat :btooth: siinäkin sama homma, ikäänkuin ruostuvat kiinni pintoihin
 
Antipollution Fault ilmoitti Pösö 307. Seuraavaksi pitänee lukea vikakoodit mutta onko jollain jo kokemusta mikä vois olla vikana. 2.0l bensakone. Kone toimii kyllä ihan normaalisti.
Meillä sama vika satunnaisesti (esiintynyt nyt vajaan vuoden). Ei jätä vikakoodia ja kaikki toimii normaalisti. 307 vm. 2002 ja 1.6 bensa. Alan tutkimaan enemmän jos vikakoodin laukaisee.
 
Antipollution Fault ilmoitti Pösö 307. Seuraavaksi pitänee lukea vikakoodit mutta onko jollain jo kokemusta mikä vois olla vikana. 2.0l bensakone. Kone toimii kyllä ihan normaalisti.
Itse ostin 5 euroa postikuluineen maksavan bluetooth lukulaitteen ja kännykkään 3.5€ torque ohjelman. Jo Lite versiolla näki vikakoodin numeron.

Mulla on vain 1.6 diesel moottorilla auto, että ei taida olla samat vikakoodit. Nyt en muista varmaksi mitä vikakoodia se ohjelma löysi. Muistaakseni yksi oli kaasupolkimeen viittaava ja toinen Egr-venttiiliin viittaava. Eli siis reilusti vikaa :) Autolla on ajettu noin 350 tkm.
 
Pösö hukkas varoitusvalon eli toimii taas. Lauantaina syttyi ja itsestään katosi vikatilanne. Luen nyt vielä vikakoodit kun saan lukijan lainaan kaverilta. Jotain bluetooth lukijaa kokeilin jo mutta ei se oikein toiminut, mutta saan lainaan sellaisen perinteisemmän version, sillä pystyy lukemaan ja nollaamaan vikakoodit.
 
Tuus @saami tänne yllyttääs. Reilu tunti kynsiviilan kanssa ja toinen mokoma paperin kanssa heiluessa :sdarra:

uIiP2mV.jpg
 
Eihän niiden itse tehostimien korjailemista ole kielletty, vaan ainoastaan se, ettei mikään "kaken paja" ole vaan puristanut niitä putkia kokoon niistä osista mitä vaan on sattunut sillä hetkellä käsillä pyörimään.

Helmiliitokset on kielletty.

Meganessa piti katkaista hammastangolle tuleva putki ja korvata hydrauliikkapajalla tehdyllä letkulla.

Alkuperäinen putki olisi maksanut 350e ja teetettynä maksoi parikymppiä.

Leimasta meni läpi joka kerta ongelmitta
 
Helmiliitokset on kielletty.

Meganessa piti katkaista hammastangolle tuleva putki ja korvata hydrauliikkapajalla tehdyllä letkulla.

Alkuperäinen putki olisi maksanut 350e ja teetettynä maksoi parikymppiä.

Leimasta meni läpi joka kerta ongelmitta
No en ole vielä kyllä nähnytkään, että katsuri kattelisi tehostimen röörejä sen enempää. Nestemäärä/nesteen ikäkään ei kiinnosta ilmeisesti.
 
Kiillottaa varmaankin, emt? Tai uusista kehistä porausjäysteet pultinreijistä ns. vittuun
Olen nyt tuijottanut tuota kuvaa muutamaan otteeseen oikein asiaan paneutuakseni.. Eikä käy järkeen. Jos se haluaa kiilottaa, niin sitten kiillotusvahaa.. Ei kynsiviiloja yms. :D
 
Vanteet oli aika heikossa hapessa (pelastettavissa kuitenkin) kun ne mulle saapu joten karkeasta kohti hienompaa jälkeä. Täysin yksinkertaista. Pultit on kromattuja tehtaalla joten niitä ei tarvitse kiillottaa, korkeintaan vaihtaa.

Vielä ollaan puolivälissä

RJWSoem.jpg
 
Vanteet oli aika heikossa hapessa (pelastettavissa kuitenkin) kun ne mulle saapu joten karkeasta kohti hienompaa jälkeä. Täysin yksinkertaista. Pultit on kromattuja tehtaalla joten niitä ei tarvitse kiillottaa, korkeintaan vaihtaa.

Vielä ollaan puolivälissä

RJWSoem.jpg

Vaadin valmiista vanteista kuvia (myös vielä auton alla) :hammer: :tup:
 
-03 diesel Mondeoon alkanut ilmetä vikoja:

1. Kytkintä nostaessa, välillä kytkin pohjassa varsinkin hitaasti liikkeelle lähtiessä/madellessa kuuluu ihme rohinaa. Ei kuitenkaan vaikuta itse lähtöön ainakaan kummemmin, ehkä hieman laiskempi vain.

2. Välillä ajettaessa ihan maantiellä tai pienemmissä nopeuksissa auto sammuu, ohjaus- ja jarrutehostin katoaa. Varsinkin kylmemmällä kelillä. Akku oli talvella huonossa hapessa joten vaihdettu, mutta senkin jälkeen kerran toistunut. Ainakin kylmällä kelillä hehkuvalo vilkkui juuri ennen hyytymistä.

3. Pikku sähkövikaa. Kuljettajan ovi ei tottele kaukosäätimen lukitusta. Kuljettajan penkin korkeussäätö ei toimi. Kuljettajan penkin lämmitys ei toimi. Sähkö vikaa siis, lienetkö vaikea homma?

4. Välillä ajossa ABS-valo syttyy palamaan, varsinkin töyssyjen tai kovemman jarrutuksen jälkeen. Katsastuksest mennyt aina läpi. Anturi heikosti kiinni?

Vikaa on, mutta aika pienellä ajolla ja rakas auto, ei halua luopua, ainakaan vielä. Onko ideoita, onko helppoa fiksata itse vai onko parempi luovuttaa?
 
Viimeksi muokattu:
Ykkönen kuulostais kaksoismassavauhtipyörän olevan tiensä loppupäässä. Itse ajaisin sen minkä se auto vähänkään kulkee ja myisin halvalla/paalaisin.
 
1. Kytkintä nostaessa, välillä kytkin pohjassa varsinkin hitaasti liikkeelle lähtiessä/madellessa kuuluu ihme rohinaa. Ei kuitenkaan vaikuta itse lähtöön ainakaan kummemmin, ehkä hieman laiskempi vain. =kaksoismassa/painelaakeri, kallis mutta ajaa niin pitkään kun voi ja jos pakko korjata niin kytkinremppa ja kiinteä vauhtis hillitsee hintaa hieman.

2. Välillä ajettaessa ihan maantiellä tai pienemmissä nopeuksissa auto sammuu, ohjaus- ja jarrutehostin katoaa. Varsinkin kylmemmällä kelillä. Akku oli talvella huonossa hapessa joten vaihdettu, mutta senkin jälkeen kerran toistunut. Ainakin kylmällä kelillä hehkuvalo vilkkui juuri ennen hyytymistä. = Ohjaus ja jarrutehostin loppuu koska voima saadaan moottorilta, vikakoodinluku auttaa missä vika.

3. Pikku sähkövikaa. Kuljettajan ovi ei tottele kaukosäätimen lukitusta. Kuljettajan penkin korkeussäätö ei toimi. Kuljettajan penkin lämmitys ei toimi. Sähkö vikaa siis, lienetkö vaikea homma? = Johtosarja oven välissä? Johtopoikki tms. Tässähän on sähköinen nosto ja lasku, tyyppivikana ratas menee rikki moottorista jolloin nosto ja lasku ei toimi. penkinlämmitys hajoaa jokaisesta autosta jossain vaiheessa, koko istuintyyny pitää vaihtaa.

4. Välillä ajossa ABS-valo syttyy palamaan, varsinkin töyssyjen tai kovemman jarrutuksen jälkeen. Katsastuksest mennyt aina läpi. Anturi heikosti kiinni? = anturi tai kosketushäiriö, mondeossa on helpossa paikassa liitin, irti, putsaus ja takaisin kiinni tai sitten itse ABS kehä mikä vaatii laakerin vaihdon. Oikealla lukijalla saa selville mikä anturi kiukuttelee



Ei todellakaan ole pahoja vikoja ellei kytkintä joudu remppaamaan (kallis), toki kun näitä pikkuvikoja tulee jonoksi alkaa ongelmat.
 
-03 diesel Mondeoon alkanut ilmetä vikoja:

1. Kytkintä nostaessa, välillä kytkin pohjassa varsinkin hitaasti liikkeelle lähtiessä/madellessa kuuluu ihme rohinaa. Ei kuitenkaan vaikuta itse lähtöön ainakaan kummemmin, ehkä hieman laiskempi vain.

2. Välillä ajettaessa ihan maantiellä tai pienemmissä nopeuksissa auto sammuu, ohjaus- ja jarrutehostin katoaa. Varsinkin kylmemmällä kelillä. Akku oli talvella huonossa hapessa joten vaihdettu, mutta senkin jälkeen kerran toistunut. Ainakin kylmällä kelillä hehkuvalo vilkkui juuri ennen hyytymistä.

3. Pikku sähkövikaa. Kuljettajan ovi ei tottele kaukosäätimen lukitusta. Kuljettajan penkin korkeussäätö ei toimi. Kuljettajan penkin lämmitys ei toimi. Sähkö vikaa siis, lienetkö vaikea homma?

4. Välillä ajossa ABS-valo syttyy palamaan, varsinkin töyssyjen tai kovemman jarrutuksen jälkeen. Katsastuksest mennyt aina läpi. Anturi heikosti kiinni?

Vikaa on, mutta aika pienellä ajolla ja rakas auto, ei halua luopua, ainakaan vielä. Onko ideoita, onko helppoa fiksata itse vai onko parempi luovuttaa?

2. hehkuvalon vilkkuminen vaikuttaa suutinvialta. Kun luet vikakoodit, niin todennäköisesti ilmoittaa "injection fault" tjsp. Delphin suutinjärjestelmä on kyllä surullisenkuuluisa.
suuttimet + vauhtipyörä = paaliin
 
-03 diesel Mondeoon alkanut ilmetä vikoja:

1. Kytkintä nostaessa, välillä kytkin pohjassa varsinkin hitaasti liikkeelle lähtiessä/madellessa kuuluu ihme rohinaa. Ei kuitenkaan vaikuta itse lähtöön ainakaan kummemmin, ehkä hieman laiskempi vain.

3. Pikku sähkövikaa. Kuljettajan ovi ei tottele kaukosäätimen lukitusta. Kuljettajan penkin korkeussäätö ei toimi. Kuljettajan penkin lämmitys ei toimi. Sähkö vikaa siis, lienetkö vaikea homma?

4. Välillä ajossa ABS-valo syttyy palamaan, varsinkin töyssyjen tai kovemman jarrutuksen jälkeen. Katsastuksest mennyt aina läpi. Anturi heikosti kiinni?
1. Vauhtipyörylän saa kohtuu hintaan briteistä.
Esimerkiksi tässä vähän reilu 200 euroa:
FORD MONDEO 2.0 D Dual Mass Flywheel DMF 00 to 07 415016810 LuK 1151413 1233682
Tai jos haluaa korvata vauhtipyörän kiinteällä, tässä koko kytkinpaketti ja kiinteä vauhtipyörä vähän alle 200 euroa:
FORD MONDEO TDCI 6SP DUAL MASS REPLACEMENT FLYWHEEL AND CLUTCH KIT, CSC, BOLTS | eBay

Jos on itsellä mahdollisuus laittaa niin muutamalla satasella selvinnee kytkinrempasta. Helppoa se ei ole.

3. Saattaa olla myös penkinlämmittimen johdot murtuneet irti penkistä. Omassa -96 Mondeossa oli näin. Korjaus sen verran hankala että jäi tekemättä.

4. Saattaa olla myös kosketushäikkää tai moskaa väärässä välissä. Vikakoodien luvulla pitäisi selvitä mikä anturi kiukuttelee.

E: Nuo linkit vain esimerkkejä, sopivuus pitää tietenkin tarkistaa!
 
-03 diesel Mondeoon alkanut ilmetä vikoja:

1. Kytkintä nostaessa, välillä kytkin pohjassa varsinkin hitaasti liikkeelle lähtiessä/madellessa kuuluu ihme rohinaa. Ei kuitenkaan vaikuta itse lähtöön ainakaan kummemmin, ehkä hieman laiskempi vain.

2. Välillä ajettaessa ihan maantiellä tai pienemmissä nopeuksissa auto sammuu, ohjaus- ja jarrutehostin katoaa. Varsinkin kylmemmällä kelillä. Akku oli talvella huonossa hapessa joten vaihdettu, mutta senkin jälkeen kerran toistunut. Ainakin kylmällä kelillä hehkuvalo vilkkui juuri ennen hyytymistä.

3. Pikku sähkövikaa. Kuljettajan ovi ei tottele kaukosäätimen lukitusta. Kuljettajan penkin korkeussäätö ei toimi. Kuljettajan penkin lämmitys ei toimi. Sähkö vikaa siis, lienetkö vaikea homma?

4. Välillä ajossa ABS-valo syttyy palamaan, varsinkin töyssyjen tai kovemman jarrutuksen jälkeen. Katsastuksest mennyt aina läpi. Anturi heikosti kiinni?

Vikaa on, mutta aika pienellä ajolla ja rakas auto, ei halua luopua, ainakaan vielä. Onko ideoita, onko helppoa fiksata itse vai onko parempi luovuttaa?
Itse varmaan luovuttaisin kun alkaa olla niin paljon vikoja.
2. Erikoinen vika tuo että auto sammuu ajossa? Vaarallinenkin, koska ohjaus- ja jarrutehostin tosiaan sammuu myös samalla. Ilmeisesti vika johtuu niistä suuttimista sitten?

Itse myisin auton pois, liian kallista korjata noita kaikkia vikoja? Autolla on ikää 14 vuotta, eli autolla ei ole enää paljoa arvoa. Omasta mielestä tuo auton sammuminen on suurin vika?
 
Viikonloppuna ja alkuviikosta oli romut hajalla.

Emännän poloon vaihdeltiin katsastusta varten vuotavat venttiilikopan- ja jäähdytysletkujen kiinnikkeet. Polon moottorikoodi 1F (1,6l) aiheutti ongelmia motonetin varaosien kanssa. Venttiilikopan tiivistettä ei meinannut löytyä volkkarin tai seatin osien joukosta. Kyseinen lohko onkin sama, kuin isommissa moottoreissa ja oikeanlainen tiiviste löytyi 1.8l venton varaosista. Samoilla vauhdeilla otettiin käsittelyyn apukuskin puolelta lonksuva ja nariseva iskunvaimentimen yläpään laakeri. Toiselle puolelle tehtiin sama operaatio, sillä iskarin tukikumet olivat aika lopussa. Kuskin puolelta paljastuikin sitten puoli kierrosta alapäästä katkennut jousi ja näköjään iskaritkin olivat erilaiset. Apukuskin puolella nesteiskari ja kuskin puolella kaasu. Moottoritilan pesu ennen konttorille viemistä. Auto katsastettu ja erilaisuudesta huolimatta iskunvaimennustesti antoi molemmille puolille arvoksi 75%, vaikka kaasuiskari vaikutti käsin jäykemmältä painaa alas.

Kaverin 3B passattiin vaihdettiin laturi ja ohjaustehostimen pumppu. Tietystihän yksi pumpun hihnapyörän kuusiokolopulteista oli niin tiukassa että nylppääntyi, eikä keulan ollessa huoltoasennossa sille saatu mitään tehtyä. Nesteet pois, koko puskuri syyläreineen irti ja isompi torxi vasaralla pulttiin. Vanha pumppu irti, uusi tilalle ja uudet pultit hihnapyörään. Auto kasaan, etupyörät ilmaan, nestettä järjestelmään ja ilmaus. Ei paha tai vaikea projekti, mutta aikaavievä.

Edit. Tehtiinhän tuohon omaan passattiinkin pientä laittoa, kun putkesta kuului pientä räminää ja ajattelin jonkun kiinnikkeen pettäneen ja putken ottavan jonnekkin kiinni. Syylliseksi paljastui yksi ruostunut putkiklemmari, joka pyöri vapaasti putken ympärillä. Uusi klemmari paikalleen ja samalla tuettiin putkea hieman paremmin.
 
Viimeksi muokattu:
Itse varmaan luovuttaisin kun alkaa olla niin paljon vikoja.
2. Erikoinen vika tuo että auto sammuu ajossa? Vaarallinenkin, koska ohjaus- ja jarrutehostin tosiaan sammuu myös samalla. Ilmeisesti vika johtuu niistä suuttimista sitten?

Itse myisin auton pois, liian kallista korjata noita kaikkia vikoja? Autolla on ikää 14 vuotta, eli autolla ei ole enää paljoa arvoa. Omasta mielestä tuo auton sammuminen on suurin vika?
Miten auto missä ei ole ohjaus tai jarrutehostinta on vaarallinen?

Ohjaus ja jarrut toimii ilman TEHOSTUSTA ne on vain vähän raskaammat.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 457
Viestejä
4 489 232
Jäsenet
74 239
Uusin jäsen
viemäri

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom