Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Miten auto missä ei ole ohjaus tai jarrutehostinta on vaarallinen?

Ohjaus ja jarrut toimii ilman TEHOSTUSTA ne on vain vähän raskaammat.
No jarrut ainakin toimii vähän huonommin ja rattia on raskaampi kääntää?

Jarrut voi olla huomattavastikin raskaammat?


2. Välillä ajettaessa ihan maantiellä tai pienemmissä nopeuksissa auto sammuu, ohjaus- ja jarrutehostin katoaa. Varsinkin kylmemmällä kelillä. Ainakin kylmällä kelillä hehkuvalo vilkkui juuri ennen hyytymistä.
Toki tuo "ongelma" on jo havaittu, eli ei tule enää ainakaan yllätyksenä :)

edit: paaliin siis?
 
No jarrut ainakin toimii vähän huonommin ja rattia on raskaampi kääntää?

Jarrut voi olla huomattavastikin raskaammat?



Toki tuo "ongelma" on jo havaittu, eli ei tule enää ainakaan yllätyksenä :)

edit: paaliin siis?

Jarrut on ihan yhtä tehokkaat ja renkaat saa lukkoon ihan ilman tehostintakin, siinä vain tarvitsee enemmän voimaa, huomaa ettet ole ajanut vanhalla autolla missä ei mitään tehostimia ole. Saatikka jos on vain mekaaniset jarrut, se vasta kiva peli ajella.

Toki jos tulee yllätyksenä niin nopea väistö ja jarrutus voi jäädä kokemattomalta tekemättä tai jää vajaaksi mikä kyllä lisää onnettomuusriskiä, mutta noin pääsääntöisesti auto on täysin ajettavissa ja hallittavissa.
 
Jarrut on ihan yhtä tehokkaat ja renkaat saa lukkoon ihan ilman tehostintakin, siinä vain tarvitsee enemmän voimaa, huomaa ettet ole ajanut vanhalla autolla missä ei mitään tehostimia ole. Saatikka jos on vain mekaaniset jarrut, se vasta kiva peli ajella.

Toki jos tulee yllätyksenä niin nopea väistö ja jarrutus voi jäädä kokemattomalta tekemättä tai jää vajaaksi mikä kyllä lisää onnettomuusriskiä, mutta noin pääsääntöisesti auto on täysin ajettavissa ja hallittavissa.
Joo. Aika vanha auto varmaan pitää olla että jarrutehostinta ei ole? Olisko 1960 luvulle noin?
 
Jarrut on ihan yhtä tehokkaat ja renkaat saa lukkoon ihan ilman tehostintakin, siinä vain tarvitsee enemmän voimaa, huomaa ettet ole ajanut vanhalla autolla missä ei mitään tehostimia ole. Saatikka jos on vain mekaaniset jarrut, se vasta kiva peli ajella.

Toki jos tulee yllätyksenä niin nopea väistö ja jarrutus voi jäädä kokemattomalta tekemättä tai jää vajaaksi mikä kyllä lisää onnettomuusriskiä, mutta noin pääsääntöisesti auto on täysin ajettavissa ja hallittavissa.

Huomaa ettet ole ajanut autolla, jossa tehostimet on rikki. Tehostamaton ohjaus on ihan ok, mutta ei tehostettuohjaus, josta tehostin on rikki. On nimittäin melkoisen raskas käännellä autoa, jossa on tehostetin, mutta se ei toimi. Ihan saman jarrujen kanssa. Vähän painavampi auto, jossa jarrutehostin ei toimi ollenkaan, niin saat seisoa sen jarrupolkimen päällä ja silti ei saa helposti renkaita lukkoon.. Hinatessa on muutomissa vähän painavammissa autoissa nimittäin saanut ihan tosissaan painaa sitä jarrua, että ei ole mennyt hinaavan auton perään..
 
Huomaa ettet ole ajanut autolla, jossa tehostimet on rikki. Tehostamaton ohjaus on ihan ok, mutta ei tehostettuohjaus, josta tehostin on rikki. On nimittäin melkoisen raskas käännellä autoa, jossa on tehostetin, mutta se ei toimi. Ihan saman jarrujen kanssa. Vähän painavampi auto, jossa jarrutehostin ei toimi ollenkaan, niin saat seisoa sen jarrupolkimen päällä ja silti ei saa helposti renkaita lukkoon.. Hinatessa on muutomissa vähän painavammissa autoissa nimittäin saanut ihan tosissaan painaa sitä jarrua, että ei ole mennyt hinaavan auton perään..

No itseasiassa tuossa aikanaan kävi niin että mersusta w210 meni apulaite hihna poikki mikä sitten aiheutti sen ettei ohjaustehostin toiminut, 30km ajoin helsingistä pois ja kyllä, ohjaus oli raskas mutta heti kun oli vähänkin liikettä ei ongelmaa edes keskustan pyörityksessä. Ainoa oikea ongelma oli virta kun laturikin lopetti toiminnan, mutta onneksi iso akku pelasti. Onneksi oli sähköinen vesipumppu niin vesi sentään kiersi koneessa kun se vesipumppu oli sen saman hihnan perässä, ketjukone nimittäin.
 
Joo o. Aisinwarneriko tässä sitten leviää?

Neloselle mentäessä tuntee joskus pienen täräyksen jos enemmän kaasua takana...

Saab 9-5 2.3 -99
 
No itseasiassa tuossa aikanaan kävi niin että mersusta w210 meni apulaite hihna poikki mikä sitten aiheutti sen ettei ohjaustehostin toiminut, 30km ajoin helsingistä pois ja kyllä, ohjaus oli raskas mutta heti kun oli vähänkin liikettä ei ongelmaa edes keskustan pyörityksessä. Ainoa oikea ongelma oli virta kun laturikin lopetti toiminnan, mutta onneksi iso akku pelasti. Onneksi oli sähköinen vesipumppu niin vesi sentään kiersi koneessa kun se vesipumppu oli sen saman hihnan perässä, ketjukone nimittäin.

Niin kyllähän sillä pystyy ajamaan, mutta ei sillä kyllä kukaan jaksa ajaa ilman tehostinta normiajossa. Ilman tehostinta esim. taskuparkkeeraus, ahtaasta parkkiruudusta lähtö ym. melko tuskallista. Se tehostettu hammastanko kun ei ole suunniteltu toimivaksi ilman tehostinta kuten se tehostamaton on.
 
Niin kyllähän sillä pystyy ajamaan, mutta ei sillä kyllä kukaan jaksa ajaa ilman tehostinta normiajossa. Ilman tehostinta esim. taskuparkkeeraus, ahtaasta parkkiruudusta lähtö ym. melko tuskallista. Se tehostettu hammastanko kun ei ole suunniteltu toimivaksi ilman tehostinta kuten se tehostamaton on.

Mistäs muusta tässä oli kyse? Mun käsittääkseni siitä että voiko ajaa vai ei?
 
Onneksi oli sähköinen vesipumppu niin vesi sentään kiersi koneessa kun se vesipumppu oli sen saman hihnan perässä, ketjukone nimittäin.

Siis oliko siinä nyt sähköinen pumppu vai hihnavetoinen? Oletan, että vaihdettu myöhemmin sähköiseksi :vihellys:
En ole tiennyt, että sähköisiä vesipumppuja edes on autoissa, mikä etu niissä on?
 
Siis oliko siinä nyt sähköinen pumppu vai hihnavetoinen? Oletan, että vaihdettu myöhemmin sähköiseksi :vihellys:
En ole tiennyt, että sähköisiä vesipumppuja edes on autoissa, mikä etu niissä on?

Siinä oli sekä hihnalla toimiva vesipumppu ja webastossa sähköinen pumppu vielä erikseen. Onhan sähköisiä pumppuja nykyään monessakin merkissä.
 
Siis oliko siinä nyt sähköinen pumppu vai hihnavetoinen? Oletan, että vaihdettu myöhemmin sähköiseksi :vihellys:
En ole tiennyt, että sähköisiä vesipumppuja edes on autoissa, mikä etu niissä on?
Äkkiseltään tulee mieleen että vesi kiertää myös silloin, kun kone ei ole käynnissä.
 
Äkkiseltään tulee mieleen että vesi kiertää myös silloin, kun kone ei ole käynnissä.

Nii joo ja siinä oli mersun taukolämmitys systeemi (rest nappi), eli moottori sammuksissa sai lämmintä sisälle, tuolla sähköisellä vesipumpulla sitä vettä silloin kierrätettiin.
 
Äkkiseltään tulee mieleen että vesi kiertää myös silloin, kun kone ei ole käynnissä.

Ei ole uusista autoista kokemusta mutta nykyäänhän noissa taitaa olla noita start/stop systeemeitä niin on varmaan niitä varten sitten yleistynyt?
 
Ei ole uusista autoista kokemusta mutta nykyäänhän noissa taitaa olla noita start/stop systeemeitä niin on varmaan niitä varten sitten yleistynyt?

Vastaavanlainen kun tuossa

323967d1281301536-2000-c230-sport-air-conditioning-problem-rest-button.jpg
 
Mistäs muusta tässä oli kyse? Mun käsittääkseni siitä että voiko ajaa vai ei?

No tuolla vaan kirjoitit, että toimii kuten tehostamattomissa autoissa. Omien kokemusten perusteella sanon, että on todella suuri ero noiden välillä. Jarrut varsinkin mukava kun tehostus katoaa moottorin sammuessa toisella tai kolmannella polkaisulla, niin voi väistötilanteessa tulla pieni yllätys.
 
No tuolla vaan kirjoitit, että toimii kuten tehostamattomissa autoissa. Omien kokemusten perusteella sanon, että on todella suuri ero noiden välillä. Jarrut varsinkin mukava kun tehostus katoaa moottorin sammuessa toisella tai kolmannella polkaisulla, niin voi väistötilanteessa tulla pieni yllätys.

Juu, sanoin vain "Toki jos tulee yllätyksenä niin nopea väistö ja jarrutus voi jäädä kokemattomalta tekemättä tai jää vajaaksi mikä kyllä lisää onnettomuusriskiä, mutta noin pääsääntöisesti auto on täysin ajettavissa ja hallittavissa."
 
Joo o. Aisinwarneriko tässä sitten leviää?

Neloselle mentäessä tuntee joskus pienen täräyksen jos enemmän kaasua takana...

Saab 9-5 2.3 -99
Tuskinpa on menossa, uskoisin että pykälät luistaa ensin. Liekköhän ihan normaalia toimintaa kun reippaammalla vedolla vaihtaa pykälää. Oma auto tekee samaa vaikkakin erimerkkinen mutta aisin wainer laatikkona kuitenkin.
 
Jarrut on ihan yhtä tehokkaat ja renkaat saa lukkoon ihan ilman tehostintakin, siinä vain tarvitsee enemmän voimaa, huomaa ettet ole ajanut vanhalla autolla missä ei mitään tehostimia ole.
Juu, sanoin vain "Toki jos tulee yllätyksenä niin nopea väistö ja jarrutus voi jäädä kokemattomalta tekemättä tai jää vajaaksi mikä kyllä lisää onnettomuusriskiä, mutta noin pääsääntöisesti auto on täysin ajettavissa ja hallittavissa."

Oma kommenttini liittyi tähän:
Jarrut on ihan yhtä tehokkaat ja renkaat saa lukkoon ihan ilman tehostintakin, siinä vain tarvitsee enemmän voimaa, huomaa ettet ole ajanut vanhalla autolla missä ei mitään tehostimia ole.

Ei todellakaan ole samaa jarrutustehoa käytettävissä. Hinattaessa huomaa hyvin minkälaiset jarrut on kun tehostin ei ole auttamassa. Teoriassa joo saa renkaat lukkoon, käytönnössä epäilen ettei suurinosa kuskeista saa vähän raskaammassa autossa. Puhun nyt ~2 tonnin painoisista autoista. Muutomassa autossa huomannut, että samalla voimalla millä saa ABS ottamaan asfaltilla saa ilman tehostinta juuri auton pysähtymään risteykseen hinattaessa.
 
Tuskinpa on menossa, uskoisin että pykälät luistaa ensin. Liekköhän ihan normaalia toimintaa kun reippaammalla vedolla vaihtaa pykälää. Oma auto tekee samaa vaikkakin erimerkkinen mutta aisin wainer laatikkona kuitenkin.
Joo itestäkin tuntuu jotenkin aika normaalilta tuo ja tpaahtuu nimenomaan siellä isomman väännön alueella eli kun kolmonen menee neloseksi niin vääntöä se päälle 300nm käytössä usein jos rivakammin antaa hanaa ja tuossa alkaa olemaan heposiakin jonkunverran. Tosiaan normaaleilla ajotavoilla tuota ei tapahdu.
 
IMG_20170601_151929.jpg
IMG_20170601_160040.jpg
IMG_20170601_160659.jpg
Mä fiksailin kojelautaan kohonneen kuplan ja apukuskin puoleisen tuuletinsäleikön kesäharrasteeseen.
 
Helvetin helvetti.. jakuaarista oikea takajarrusatula jumissa, kuulemma pitää uusia koko satula. Itsehän liikkeen hintoihin epäuskovaisena haluan metsästää itse osaa edullisemmalla netistä, noh toissapäivänä tilatusta tulikin viestiä että ei olekaan varastossa. Uusi yritys käynnissä eri liikkeestä Briteistä.. katsotaanpas maanantaina tuleeko viestiä, että etenee ihan postitettavaksi saakka. Tilasin sitten samalla molemmille puolille kun sai melkein liikkeen yhden kappaleen hintaan. Lisäksi pitäisi hiljalleen laittaa ylemmät tukivarret takapäähän uusiksi ja tietenkään missään liikkeessä ei tuntunut olevan yhtäaikaa varastossa takapään jarrusatuloita ja ylempiä tukivarsia. Nuo voisi vaikka samalla kertaa laitattaa sitten satuloitten kanssa.

Muuten hassu juttu tuon kanssa, että ainoa mistä ajaessa huomaa, on se, että vanne kuumenee ehkä noin joka kolmas ajokerta. Noh 220k alkaa olla mittarissa, josta reilu 30k omassa käytössä ja tämä ensimmäinen varsinainen vika, eikai nuo alkuperäiset osat loputtomiin kestä.
 
Viimeksi muokattu:
Jaahas, -03 Corollan akku (jouluna ostettu) tyhjentynyt ~24h aikana täysin, ei edes inahda. Lisäksi käynnistysyrityksen jälkeen kaikki mittarit heiluu tapissa. Moottoritilan sulakkeet kävin läpi ja ne oli OK. Löytyykö ketään enemmän asiasta tuntevaa?
 
Olikos täällä niitä jarruasiantuntijoita paikalla? N. 15 vuotiaan Mazda 626:n jarrut (levyt edessä ja takana, ABS) meinaa tahmata eli lämpenevät kaikki ajossa. Kun painoi kovaa jarrua, alkoi jumittaa enemmän. Jäähtyessään jumi vähenee. Tuntuu että vuorotellen joku levy kuumenee toisia vähän enemmän.

Kaikki jarruosat rasvattu ja herkistetty sekä jarrut ilmattu. Mitä voisi kokeilla seuraavaksi? Jarrunesteen vaihto? Jarrupääsylinterin/ABS-systeemin vaihto?
 
Olikos täällä niitä jarruasiantuntijoita paikalla? N. 15 vuotiaan Mazda 626:n jarrut (levyt edessä ja takana, ABS) meinaa tahmata eli lämpenevät kaikki ajossa. Kun painoi kovaa jarrua, alkoi jumittaa enemmän. Jäähtyessään jumi vähenee. Tuntuu että vuorotellen joku levy kuumenee toisia vähän enemmän.

Kaikki jarruosat rasvattu ja herkistetty sekä jarrut ilmattu. Mitä voisi kokeilla seuraavaksi? Jarrunesteen vaihto? Jarrupääsylinterin/ABS-systeemin vaihto?
Mitä tarkotat herkistelyllä? Omasta kokemuksesta jos jarrumännät alkaa jumimaan niin siihen ei muu auta kuin peruskorjata ne eli putsaus ja uudet tiivisteet ja ehkä jopa mäntäkin.
Voisin melkein väittää että jarruletkut tukossa, eli paine pääsee sylinteriin päin mut ei pääse pois kun ajan kans eli ajossa alkaa hiihtämään. Monesti se letku kuroutuu umpeen siitä kohtaa mistä se on iskarissa kiinni semmosella peltilenkillä..
Kokeile niin että painuuko männät sisään helpommin kun satulan pään jarruletku on irti.
 
Meinasin nopeasti vaihtaa tulpat alkupään väyrysmersuun, ja tulppakotelon alta paljastuikin kiva ylläri. Huolto sitten venähti hiukan, kun ruvettiin tinailemaan puolille uusia kaapeleita.
Näky oli siis tällainen, kaapelit mureni käsiin.

IMG_20170418_173031__1-001.jpg
 
Mitäpäs otta mieltä, että oisko tuo egr karstanen/sökö, kun käynnistyminen on niin ja näin ja tyhjäkäynnillä (varsinkin kylmänä) moottori nykii jonkin aikaa?
 
Jaahas, -03 Corollan akku (jouluna ostettu) tyhjentynyt ~24h aikana täysin, ei edes inahda. Lisäksi käynnistysyrityksen jälkeen kaikki mittarit heiluu tapissa. Moottoritilan sulakkeet kävin läpi ja ne oli OK. Löytyykö ketään enemmän asiasta tuntevaa?
Voipi olla kenno kosahtanut. Takuuseen vois yrittää jos tosiaan akussa vika.
 
Jaahas, -03 Corollan akku (jouluna ostettu) tyhjentynyt ~24h aikana täysin, ei edes inahda. Lisäksi käynnistysyrityksen jälkeen kaikki mittarit heiluu tapissa. Moottoritilan sulakkeet kävin läpi ja ne oli OK. Löytyykö ketään enemmän asiasta tuntevaa?

Oletko tehnyt diy sähköviritelmiä siihen? Sellaiset paikat kannattaa tarkistaa.
 
Olikos täällä niitä jarruasiantuntijoita paikalla? N. 15 vuotiaan Mazda 626:n jarrut (levyt edessä ja takana, ABS) meinaa tahmata eli lämpenevät kaikki ajossa. Kun painoi kovaa jarrua, alkoi jumittaa enemmän. Jäähtyessään jumi vähenee. Tuntuu että vuorotellen joku levy kuumenee toisia vähän enemmän.

Kaikki jarruosat rasvattu ja herkistetty sekä jarrut ilmattu. Mitä voisi kokeilla seuraavaksi? Jarrunesteen vaihto? Jarrupääsylinterin/ABS-systeemin vaihto?

Kun herkistelit, niin jumittiko männät vai menivätkö kevyesti pohjaan?
 
Meinasin nopeasti vaihtaa tulpat alkupään väyrysmersuun, ja tulppakotelon alta paljastuikin kiva ylläri. Huolto sitten venähti hiukan, kun ruvettiin tinailemaan puolille uusia kaapeleita.
Näky oli siis tällainen, kaapelit mureni käsiin.

IMG_20170418_173031__1-001.jpg
V12?
 
Mitä tarkotat herkistelyllä? Omasta kokemuksesta jos jarrumännät alkaa jumimaan niin siihen ei muu auta kuin peruskorjata ne eli putsaus ja uudet tiivisteet ja ehkä jopa mäntäkin.
Voisin melkein väittää että jarruletkut tukossa, eli paine pääsee sylinteriin päin mut ei pääse pois kun ajan kans eli ajossa alkaa hiihtämään. Monesti se letku kuroutuu umpeen siitä kohtaa mistä se on iskarissa kiinni semmosella peltilenkillä..
Kokeile niin että painuuko männät sisään helpommin kun satulan pään jarruletku on irti.

Kun herkistelit, niin jumittiko männät vai menivätkö kevyesti pohjaan?

Kiitos vastauksista. Pitääpä vielä rassailla ja kokeilla pumppailla mäntiä ilman nesteitä kun on taas vähän aikaa. Herkistely oli käytännössä osien putsaus ja rasvaus sekä mäntien painaminen ja pumppaaminen muutaman kerran edestakaisin puristimen avulla. Vaikea sanoa mikä on "kevyesti pohjaan", ei kovin herkästi liikkuneet mut ei niitä hampaat irvessäkään tarvinnut puristella. Ja olivat siis kytkettyinä eli joutuivat samalla painamaan nestettä takaisin.

Mietin et ei ne varmaan kaikki kerralla ole jumissa vai riittääkö et jos yksi jumii -> kaikki alkavat laahaamaan? Vai?
 
Eilen vaihdoin kolmosautoon jakopään hihnan. Kilometrejä ei ollut kuin about 25tkm mutta ikää jo 7 vuotta. Edes kampiakselin pultti ei ollut jumissa. Kustannukset 13€. Tänään menen leimalle, ensimmäistä kertaa kahteen vuoteen!
 
Jos kaikki jarrut alkaa laahaamaan, niin viittaisi pääsylinteriin tai jarrutehostimeen vika.
 
Hohhoijaa, emännän Polosta yritin irroittaa etuiskaria kun jousi katkennut. Väänsin sitä pitelevän xzn kantaisen erikoispultin mutkalle, sain kuitenkin sen irti, mutta se iskari ei meinaa lähteä olka-akselista millään irti. Eniten vituttaa toi pultti kun mikään varaosaputka ei tunne sitä, joutuuko marmorille menemään...
 
Hohhoijaa, emännän Polosta yritin irroittaa etuiskaria kun jousi katkennut. Väänsin sitä pitelevän xzn kantaisen erikoispultin mutkalle, sain kuitenkin sen irti, mutta se iskari ei meinaa lähteä olka-akselista millään irti. Eniten vituttaa toi pultti kun mikään varaosaputka ei tunne sitä, joutuuko marmorille menemään...
Eikö sitä pulttia voi korvata tavallisella pultilla?
 
Se on tavan pulttia kovempi, 10.6 muistaakseni, tavallinen kaupanpultti on 8.8 joten se tod. näk. korkkaa kiristäessä.

10.9 korkkaa kyllä helpommin kuin 8.8, tai no, 10-luja kestää vähän enemmän voimaa mutta jos korkkaamisella siis tarkoitetaan poikki menoa, niin 8.8 venyy vielä siinä missä 10 sanoo jo naps. IKH:llakin tosiaan jotain 10-lujia mutta parempi valikoima esim. kiinnikekeskuksella (myymälät Tampere Helsinki Pori Etusivu)
 
Siis mun oma kantapään kautta opittu kokemus on se, että kierteet korkkaa jos laittaa pehmeämpää. En ehtinyt käydä sitten Vantaalla, mutta riksun Etrasta löytyi sentäs 12.9 kovaa kamaa, mitä sitten laitoin. Biltemasta kävin vielä hakemassa kampeamisraudan 191472, niin sain raotettua sitä olka-akselin puristushässäkkää. Nyt on edes toinen puoli vaihdettu. Yläpään laakeri levisi käsiin kun sen avasi, onneksi oli jo uusi valmiina.


polo.jpg
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 457
Viestejä
4 489 232
Jäsenet
74 239
Uusin jäsen
viemäri

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom