Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Juuri kun viikonloppuna pääsin sanomaan että auto on toiminut aikalailla moitteetta, huomasin jo samana iltana märän läikän auton alla. Seuraavana aamuna lätäkkö olikin jo A4 kokoinen.
Pikaisen selvittelyn jälkeen vikapaikka olikin selvillä. Hydrauliikan Paluuletku haurastunut senverran että rupesi tiputtamaan tavaraa. Viimevuonna vielä katselin, että aika haurasta on, mutta menkööt.

Hikipisaroita lähinnä aiheutti samaan jakajaan menevät pari muuta hydrauliputkea, joista toinen on aivan mätä ja ulottuu auton keulilta taka-akselille. Ei tehnyt mieli edes sohia työkaluilla siinä lähellä.

Korjaushan sinällään oli ihan simppeli. Letku poikki heti halkeamien yläpuolelta, muovinen jatkos sisälle ja sitten uudella öljynkestävällä letkulla liittimelle jatkaen. Tosin kuten kaikkiin remontteihini kuuluu, aina jotain menee vähän perseelleen, kävi mittavirhepaholainen ja leikkasin letkua vähän liian lyhkäiseksi. Tässä vaiheessa iltaa en enää jaksanut enää tehdä uusiksi, vaan niputin kasaan. Korjauksesta en tajunnut kuvaa ottaa, mutta tekijänsä näköinen siitä tuli. Vuoto loppui, se on pääasia.

IMG_20190730_200027.jpg IMG_20190730_201459.jpg IMG_20190730_204323.jpg
 
Juuri kun viikonloppuna pääsin sanomaan että auto on toiminut aikalailla moitteetta, huomasin jo samana iltana märän läikän auton alla. Seuraavana aamuna lätäkkö olikin jo A4 kokoinen.
Pikaisen selvittelyn jälkeen vikapaikka olikin selvillä. Hydrauliikan Paluuletku haurastunut senverran että rupesi tiputtamaan tavaraa. Viimevuonna vielä katselin, että aika haurasta on, mutta menkööt.

Hikipisaroita lähinnä aiheutti samaan jakajaan menevät pari muuta hydrauliputkea, joista toinen on aivan mätä ja ulottuu auton keulilta taka-akselille. Ei tehnyt mieli edes sohia työkaluilla siinä lähellä.

Korjaushan sinällään oli ihan simppeli. Letku poikki heti halkeamien yläpuolelta, muovinen jatkos sisälle ja sitten uudella öljynkestävällä letkulla liittimelle jatkaen. Tosin kuten kaikkiin remontteihini kuuluu, aina jotain menee vähän perseelleen, kävi mittavirhepaholainen ja leikkasin letkua vähän liian lyhkäiseksi. Tässä vaiheessa iltaa en enää jaksanut enää tehdä uusiksi, vaan niputin kasaan. Korjauksesta en tajunnut kuvaa ottaa, mutta tekijänsä näköinen siitä tuli. Vuoto loppui, se on pääasia.

IMG_20190730_200027.jpg IMG_20190730_201459.jpg IMG_20190730_204323.jpg

Menit laittamaan muovisen jatkoliitoksen:D:facepalm:
 
Niin, metallisia ei ollut käsien ulottuvilla. Jos meinaat että tuo sulaa, niin voi olla tai voi olla olematta. Auton nestesäiliö on tehty muovista jonka sisällä on vielä hauraammasta muovista tehty sihti.
 
Viimeksi muokattu:
Mikähän mahtaa olla vialla, kun ajaa pintakaasulla 5-vaihteella n. 80km/h, niin jostain kuuluu vaimeaa "ulinaa". Jos painaa lisää kaasua tai höllää, niin ääni häviää. ei myöskään kuulu muilla vaihteilla tai hitaammissa nopeuksissa. Jokin 5-vaihteen laakeri laatikossa ääntää?
 
Useimmissa autoissa vitonen ei kestä ajella alle 80kmh nopeuksia ja varsinkaan mäkiä.

Laske öljyt pois ja tarkkaile onko mitään isompia kappaleita ja miten kimaltelee. Pane uusien öljyjen sekaan RVS:t sekaan.
 
Ainakin vanhemmissa Renault Meganeissa laatikko ääntää 5-vaihteella tietyllä nopeudella ajaessa.
Mikäs auto on kyseessä?

2005 Hyundai Getz 1.4 (uudempaa korimallia).

Useimmissa autoissa vitonen ei kestä ajella alle 80kmh nopeuksia ja varsinkaan mäkiä.

Laske öljyt pois ja tarkkaile onko mitään isompia kappaleita ja miten kimaltelee. Pane uusien öljyjen sekaan RVS:t sekaan.

Vaihdoin hiljattain öljyt ja oli melko mustaa. Alunperin 75w85 öljyt, mutta tilalle meni 75w80.

Mielestäni ääni oli tosin jo ennen tuota öljynvaihtoa. RVS:ää tai Xadoa voisi kokeilla..
 
Löytyisiköhän täältä vinkkejä mikä voisi aiheuttaa hieman normaalia korkeamman tyhjäkäynnin lämpimällä koneella.

Potilaana on Seat Ibiza vm. 2007, jossa 1.9TDI pumppusuutinkone (BMT), kilometrejä takana 182 tkm. Tyhjäkäynti on normaalia korkeampi, n.1000rpm kun käynnistää vähän aikaan sitten ajosta sammutetun lämpimän koneen. Muuten tuntuisi toimivan normaalisti, eroa kulutuksessa tms. en ole huomannut. Melkein virallisella VCDS:llä katselin lämpötila-anturin lukemia ja ne vaikuttavat olevan kunnossa, olivat siis loogisia ja eivät heitelleet ylös/alas jne.
 
Löytyisiköhän täältä vinkkejä mikä voisi aiheuttaa hieman normaalia korkeamman tyhjäkäynnin lämpimällä koneella.

Potilaana on Seat Ibiza vm. 2007, jossa 1.9TDI pumppusuutinkone (BMT), kilometrejä takana 182 tkm. Tyhjäkäynti on normaalia korkeampi, n.1000rpm kun käynnistää vähän aikaan sitten ajosta sammutetun lämpimän koneen. Muuten tuntuisi toimivan normaalisti, eroa kulutuksessa tms. en ole huomannut. Melkein virallisella VCDS:llä katselin lämpötila-anturin lukemia ja ne vaikuttavat olevan kunnossa, olivat siis loogisia ja eivät heitelleet ylös/alas jne.
AVF pumpparissa oli samaa vaivaa ja ihan samalla tavalla lämpöanturin lukemat näytti VCDS:llä järkeviltä mutta niin vain epämääräiset puoli lämpimän koneen tyhjäkäynnin korottelut katosi kokonaan anturin vaihdolla. Se on sen verran halpa ja poikittaiskoneiseen helppo vaihtaa että kannattanee kokeilla.
 
AVF pumpparissa oli samaa vaivaa ja ihan samalla tavalla lämpöanturin lukemat näytti VCDS:llä järkeviltä mutta niin vain epämääräiset puoli lämpimän koneen tyhjäkäynnin korottelut katosi kokonaan anturin vaihdolla. Se on sen verran halpa ja poikittaiskoneiseen helppo vaihtaa että kannattanee kokeilla.

Kiitoksia vinkistä. Joo, helpolla paikalla se näyttää olevan: http://www.oemepc.com/seat/part_single/catalog/se/markt/E/modell/IB/year/2007/drive_standart/468/hg_ug/121/subcategory/121043/part_id/0/lang/e#sec_30
Kävin hakemassa anturin, pitää viikonloppuna vaihdella se ja katsoa kuinka käy.
 
Kiitoksia vinkistä. Joo, helpolla paikalla se näyttää olevan: http://www.oemepc.com/seat/part_single/catalog/se/markt/E/modell/IB/year/2007/drive_standart/468/hg_ug/121/subcategory/121043/part_id/0/lang/e#sec_30
Kävin hakemassa anturin, pitää viikonloppuna vaihdella se ja katsoa kuinka käy.
Joo, ja pidä huoli että uuden anturin mukana on uusi tiiviste ja tuo osa 31 "retaining spring"

Vanha tiiviste voi olla hankala saada ulos sieltä anturin reiästä, kannattaa varata valmiiksi joku rautalanka koukku tmv jolla voi auttaa jos tarvii. Nohevasti vaihtamalla voi olla ettet menetä desiäkään jäähdytysnestettä.

Ja ainakin vanhemmissa pumppareissa tuo retaining spring on muovia ja menee paskaksi irrottaessa lähes aina :D
 
Joo, ja pidä huoli että uuden anturin mukana on uusi tiiviste ja tuo osa 31 "retaining spring"

Vanha tiiviste voi olla hankala saada ulos sieltä anturin reiästä, kannattaa varata valmiiksi joku rautalanka koukku tmv jolla voi auttaa jos tarvii. Nohevasti vaihtamalla voi olla ettet menetä desiäkään jäähdytysnestettä.

Ja ainakin vanhemmissa pumppareissa tuo retaining spring on muovia ja menee paskaksi irrottaessa lähes aina :D

Juu :) Motonetin myyjä pakkasi anturin pahvisessa varaosalaatikossa hälytinlaatikkoon ja sulki laatikon. Halusin nähdä varaosalaatikon sisälle, niin availtiin vielä hälytinloota varaosatiskillä. Siellä oli O-rengas ja tuo sokka anturin lisäksi. Laitan viikonloppuna viestiä paljonko jäähdytysnestessä meni hukkaan :D
 
Se taas koettelee, eilen käyntiääni kuulosti zetorin säksätykseltä ja tänä aamuna lähti heikosti käyntiin runsaan savun kanssa (ensin sininen sitten paksu harmaa). Kierroksia ei ota yli 2000 rpm, nykii ja nakuttaa kun mikä.
Mikähän sieltä nyt sitten laukes? Kyseessä siis peugeot 1.6 hdi koneella.
 
Se taas koettelee, eilen käyntiääni kuulosti zetorin säksätykseltä ja tänä aamuna lähti heikosti käyntiin runsaan savun kanssa (ensin sininen sitten paksu harmaa). Kierroksia ei ota yli 2000 rpm, nykii ja nakuttaa kun mikä.
Mikähän sieltä nyt sitten laukes? Kyseessä siis peugeot 1.6 hdi koneella.
Mulla oli 350tkm ajettu 1.6 hdi 110. Se toimi normaalisti. Ei kyllä mitään käsitystä, että mikä vika siinä nyt on. Onko jako varmasti kohdallaan? Kun ei kerran ota yli 2000 kierroksia.
 
Jos auto menee nilkutusmodeen se rajoittaa kierroksia. Jotain ikävää siellä lienee tapahtunut kun on alkanut öljyä polttelemaan sinisen savun perusteella. Onko öljyn määrä tarkastettu?
 
Se taas koettelee, eilen käyntiääni kuulosti zetorin säksätykseltä ja tänä aamuna lähti heikosti käyntiin runsaan savun kanssa (ensin sininen sitten paksu harmaa). Kierroksia ei ota yli 2000 rpm, nykii ja nakuttaa kun mikä.
Mikähän sieltä nyt sitten laukes? Kyseessä siis peugeot 1.6 hdi koneella.

Turbo paskana.
 
Mulla oli 350tkm ajettu 1.6 hdi 110. Se toimi normaalisti. Ei kyllä mitään käsitystä, että mikä vika siinä nyt on. Onko jako varmasti kohdallaan? Kun ei kerran ota yli 2000 kierroksia.

Täytyy kattoa tuo jako illalla.

Jos auto menee nilkutusmodeen se rajoittaa kierroksia. Jotain ikävää siellä lienee tapahtunut kun on alkanut öljyä polttelemaan sinisen savun perusteella. Onko öljyn määrä tarkastettu?

Öljn tarkistin heti ensiksi, oli normaalissa määrässä. Sininen savu ihmetytti, kun ei ennen ole savuttanut mitään.
 
Ai hitto joo, sullahan oli ollut samanlainen:facepalm:

Jakoonhan tuo sitten viittaisi mutta sekaisin oleva polttoainepuolikin osaa kyllä tehdä jos jonkinlaista savua ja hämminkiä.
 
Ei pala mitään valoja eikä mitään muitakaan ilmoituksia tule. Voiskohan olla joku suutin tiensä päässä?
Voi hyvinkin olla ja noilla oireilla ei kannata ajaa metriäkään tai voi olla vaarana että mäntä sulaa tai alakerta leikkaa kiinni laimentuneen öljyn takia.
 
Noniin, vein auton huollon pojille kun ei itellä enää tietotaito riittänyt. Huomasin, että jäähdytysnesteen lämpötila näyttää ihan omiaan, joten aattelin että joku anturivika. Huollosta kuitenkin sanottiin että egr olisi jäänyt auki ja pakokaasut virtaa suoraan imusarjaan. Onkohan tämä nyt sitten oikea diagnoosi? Voiko lämpötila näyttää mitä sattuu jos egr jumissa? Maksaa kuulemma uus venttiili 750€ Ja auton arvo enää alta 2 tonnia...
 
Jos itse vaihtaa, pitänee sitten vielä mukauttaa lopuksi tms. Lexialla/PP2000:lla. Muutenhan tuossa vaihdossa ei ole kovin ihmeellisyyksiä ellei satu olemaan kone semmoisessa korissa jossa tuulilasi tulee turhan pitkälle koneen päälle, jolloin ahdasta on.
 
Kysyin toisesta korjaamosta ja lupasivat tehdä halvemmalla. Ite ei nyt jaksa ruveta taas korjaustoimenpiteisiin. Kiitoksia kuitenkin avusta vian selvittelyn kanssa! :)
 
Jos itse vaihtaa, pitänee sitten vielä mukauttaa lopuksi tms. Lexialla/PP2000:lla. Muutenhan tuossa vaihdossa ei ole kovin ihmeellisyyksiä ellei satu olemaan kone semmoisessa korissa jossa tuulilasi tulee turhan pitkälle koneen päälle, jolloin ahdasta on.
Eikös se mukaudu ihan itsestään ajan kanssa.
 
En tiedä psa:sta mutta ainakin vagineissa (07->2.0tdi cr) pitää käyttää piuhassa jotta ajaa raja-arvot kiinni-auki.
 
Vanhempien Skoda 1.4 TSI hihnakoneella pitää seuraavanlaista naputusta:



Jakohihna ja moniurahihna vaihdettu kuukausi sitten. Ääni kuuluu moniurahihnan vaiheilta ja on todella kova ja kuuluu sisälle asti. Välillä häviää ja monesti pieni rasitus esim. kaasun polkaisu ja ilmastoinnin päälle laittaminen hiljentää. Muuten toimii normaalisti. Ideoita, mistä lähteä selvittämään?

Huomenna ovat lähdössä reissuun ja sen verran kovalta kuulostaa ääni, että onkohan turvallisempaa lainata omaa autoa :think:
 
Laturi? Joku laakeri?
Kuuntelin momenttiavain korvilla kaikkea ja mistään ei kuulunut selkeästi. Luulisi, että hihna väpättää, jos vapaakytkin tai kiristin ahdistaa. Kuulostaisi vähän tulevan jakopääkopan sisältä. Varmaan paras kysellä sieltä, missä huolto tehtiin. Ääni häviää aina välillä.
 
Ota moniurahihna pois ja kokeile pieni hetki häviääkö ääni
Tuo olisi kokeiltu, jos olisi ehtinyt. Mielestäni ääni tulee jakopäästä, mutta pirun vaikea paikantaa. Turvallisinta varmaan hinata sinne, missä jakopää laitettiin.
 
Paha on sanoa videon perusteella, mutta kuuntelitko polttoainepumppua? Se korkeapainepumppu olisi mun arvaus äänen lähteeksi. Saa käyttövoimansa nokka-akselilla olevasta nokasta. Taitaa tossa moottorissa jäädä just noiden imu/ahtoputkien alle vähän piiloon...
 
Tehtiinkö tuo remontti merkkikorjaamolla? Tuohan moottori vaatii hieman hienostuneempaa erikoistyökalua, jotta ajoitus saadaan täysin oikeaksi.

Korkeapainepumppuja näihin moottoreihin ei juurikaan ole vaihdettu. Näkisin työvirheen mahdollisuuden tässä tapauksessa todennäköisempänä.

E: jos ääni katoaa välillä, niin nokka-akselin säädin voi aiheuttaa ko. ääntä. Kannattaa tarkistaa onko ohjausventtiilien liittimien irroituksella vaikutusta ääneen.
 
Auto on nyt sen korjaamon pihassa, missä jakopääremontti tehtiin. Käskivät ajaa sinne, kun aamulla kylmänä ei pitänyt tuota ääntä. Korkepainepumpun paikkeilta tuo ääni tosiaan voisi kuulua. Kuitenkin melko pehmeää tsup tsup ääntä pitää, eli ei ainakaan miltään pahalta metalliselta nakutukselta kuulosta.
 
Skoda kävi pajalla ja naputti ilman apulaitehihnaakin. Korjaamolla epäili, ettei voi oikein olla enää muu kuin nokka-akselin säädin. Osat eivät näyttäneet olevan kalliita, mutta työtä varmaan riittää:think:
 
Noniin, vein auton huollon pojille kun ei itellä enää tietotaito riittänyt. Huomasin, että jäähdytysnesteen lämpötila näyttää ihan omiaan, joten aattelin että joku anturivika. Huollosta kuitenkin sanottiin että egr olisi jäänyt auki ja pakokaasut virtaa suoraan imusarjaan. Onkohan tämä nyt sitten oikea diagnoosi? Voiko lämpötila näyttää mitä sattuu jos egr jumissa? Maksaa kuulemma uus venttiili 750€ Ja auton arvo enää alta 2 tonnia...
Jatketaanpas sitten vielä tätä tarinaa. Huollosta soittivat että uusi venttiili asennettu, mutta ei käy vieläkään kunnolla. Sanoin sitten että olisiko se nyt sitten kuitenkin lämpöanturi kun näyttää lämpöistä vaikka kylmä kone. Sanoivat tarkistavansa ja toden totta se oli 15€ osa joka oli mennyt. Loppulasku oli reilut 300 mutta halvempi tuo anturi olisi ollut laittaa heti aluksi. Toisaalta onpa nyt kuitenkin uusi egr ettei tarvii vaihtaa sitä ihan heti.
 
Jatketaanpas sitten vielä tätä tarinaa. Huollosta soittivat että uusi venttiili asennettu, mutta ei käy vieläkään kunnolla. Sanoin sitten että olisiko se nyt sitten kuitenkin lämpöanturi kun näyttää lämpöistä vaikka kylmä kone. Sanoivat tarkistavansa ja toden totta se oli 15€ osa joka oli mennyt. Loppulasku oli reilut 300 mutta halvempi tuo anturi olisi ollut laittaa heti aluksi. Toisaalta onpa nyt kuitenkin uusi egr ettei tarvii vaihtaa sitä ihan heti.

Käytännössä siis sittenkin oli oma tietotaitosi parempi kuin korjaamoiden joille siitä hyvästä maksoit. :eek:Tämmöistä se monesti on. Hienoa kuitenkin että tuli kuntoon. Ja onneksi et maksanut kalliisti sille ensimmäiselle korjaamolle joka diagnoosin teki.(?) :D
 
Vanha bensa corolla vm -97 toiminut viime ajat taas kuin buikki kunnes tänään.. Ensimmäisellä käynnistyksellä huomasin, että kesti sekunnin pari normaalia pidempään ja moottori merkkivalo välkähti ennen kuin hörähti käyntiin. No, sen jälkeen ajossa kaikki normaalia, joten en jäänyt miettimään asiaa. Seuraavalla käynnistyksellä sitten ei lähtenytkään käyntiin. Akku näyttäisi olevan vähintään suunnilleen kunnossa, ainakin tuuletin ja valot toimii ja vihreätä näyttää tarkistuspiste. Startti sen sijaan ei tunnu pyörivän lainkaan. Ei edes kuulosta yrittävän, jotain releen napsahtelun kuuloista kuuluu kun moottoria yrittää käynnistää.

Mikähän tuossa on näillä oireilla todennäköisin vika..? VOiko olla kuitenkin pelkkä akku, jos jännite on laskenut, vaikkakin valot ja tuulettin toimii? Tai jos starttimoottorissa itsessään ongelma, niin mikähän siellä on ongelma, meneekö koko startti uusiksi? Toki voi olla joku kosketushäiriö.
 
Mulla oli joskus junnuna Saab 900:ssa vastaavaa, virtalukonpohja piti vaihtaa. Se tosin ei generoinut mitään vikavaloa. Voihan siellä olla myös joku maavika, solenoidi tai ihan vain startille menevien kaapeleiden hapettuminen.
 
Vanha bensa corolla vm -97 toiminut viime ajat taas kuin buikki kunnes tänään.. Ensimmäisellä käynnistyksellä huomasin, että kesti sekunnin pari normaalia pidempään ja moottori merkkivalo välkähti ennen kuin hörähti käyntiin. No, sen jälkeen ajossa kaikki normaalia, joten en jäänyt miettimään asiaa. Seuraavalla käynnistyksellä sitten ei lähtenytkään käyntiin. Akku näyttäisi olevan vähintään suunnilleen kunnossa, ainakin tuuletin ja valot toimii ja vihreätä näyttää tarkistuspiste. Startti sen sijaan ei tunnu pyörivän lainkaan. Ei edes kuulosta yrittävän, jotain releen napsahtelun kuuloista kuuluu kun moottoria yrittää käynnistää.

Mikähän tuossa on näillä oireilla todennäköisin vika..? VOiko olla kuitenkin pelkkä akku, jos jännite on laskenut, vaikkakin valot ja tuulettin toimii? Tai jos starttimoottorissa itsessään ongelma, niin mikähän siellä on ongelma, meneekö koko startti uusiksi? Toki voi olla joku kosketushäiriö.

Kopauta sitä starttia, jos siitä on vain solenoidi jumissa.
 
Vanha bensa corolla vm -97 toiminut viime ajat taas kuin buikki kunnes tänään.. Ensimmäisellä käynnistyksellä huomasin, että kesti sekunnin pari normaalia pidempään ja moottori merkkivalo välkähti ennen kuin hörähti käyntiin. No, sen jälkeen ajossa kaikki normaalia, joten en jäänyt miettimään asiaa. Seuraavalla käynnistyksellä sitten ei lähtenytkään käyntiin. Akku näyttäisi olevan vähintään suunnilleen kunnossa, ainakin tuuletin ja valot toimii ja vihreätä näyttää tarkistuspiste. Startti sen sijaan ei tunnu pyörivän lainkaan. Ei edes kuulosta yrittävän, jotain releen napsahtelun kuuloista kuuluu kun moottoria yrittää käynnistää.

Mikähän tuossa on näillä oireilla todennäköisin vika..? VOiko olla kuitenkin pelkkä akku, jos jännite on laskenut, vaikkakin valot ja tuulettin toimii? Tai jos starttimoottorissa itsessään ongelma, niin mikähän siellä on ongelma, meneekö koko startti uusiksi? Toki voi olla joku kosketushäiriö.
Naksahtelu voi kuulua startin solenoidista. Silloin vaikuttaa, että solenoidille tulee virta ja se olisi kunnossa. Vikana voisi olla kuluneet hiilet.
 
Ensin mittaisin sen akun jännitteen tai kokeilisin jopa varmasti toimivalla akulla. Jos ei starttaa niin sitten startti kaput. Tai hyvällä tuurilla joku liitäntä hapettunut.

Ensin hyvällä akulla tai starttibuusterilla, jos pyörii ja käynnistyy vika akussa (tai laturissa kun ei lataa). Jos ei apua, kannattaa tutkia startille menevät kaapelit. Mulla teki 406:ssa solenoidin herätteennliitin, ettei startannut. Liitin irti, puts, vaseliinia väliin ja rok!
 
Turhake 207 (about 230tkm) 1,6diisseli:n jako sanoi sitten itsensä irti tai tarkalleen tiedä mikä siinä alkusyy oli, mutta nokka-akselin ketju söi/hankasi venttiilikopasta läpi (startatessa kotipihalta sylkäisi öljyä pihalle äänen kera). Kyllähän siinä taas pääsee korjailemaan. Arvoa ei tuolla ns kakkosautolla ei ole juuri nimeksikään, mutta ompahan tekemistä. Kone jo purettu atomeiksi ja silmämääräisesti näytti että venttiilit olisi säästynyt.
 
Vanha bensa corolla vm -97 toiminut viime ajat taas kuin buikki kunnes tänään.. Ensimmäisellä käynnistyksellä huomasin, että kesti sekunnin pari normaalia pidempään ja moottori merkkivalo välkähti ennen kuin hörähti käyntiin. No, sen jälkeen ajossa kaikki normaalia, joten en jäänyt miettimään asiaa. Seuraavalla käynnistyksellä sitten ei lähtenytkään käyntiin. Akku näyttäisi olevan vähintään suunnilleen kunnossa, ainakin tuuletin ja valot toimii ja vihreätä näyttää tarkistuspiste. Startti sen sijaan ei tunnu pyörivän lainkaan. Ei edes kuulosta yrittävän, jotain releen napsahtelun kuuloista kuuluu kun moottoria yrittää käynnistää.

Mikähän tuossa on näillä oireilla todennäköisin vika..? VOiko olla kuitenkin pelkkä akku, jos jännite on laskenut, vaikkakin valot ja tuulettin toimii? Tai jos starttimoottorissa itsessään ongelma, niin mikähän siellä on ongelma, meneekö koko startti uusiksi? Toki voi olla joku kosketushäiriö.

Tojotoiden tyyppivika on startin solenoidin kuluvat kupariliuskat, jotka yhdistyvät, kun solenoidi vetää. Montaa vanhaa tojotaa on pitänyt naksutella avaimella (siis kääntää avaimesta startille, pois, startille, pois, kunnes pyörittää). Starttia voi tosiaa myös kolauttaa jollakin.. Kuparit voi korjata itse, jos on matskua, tai sitten uusii solenoidin/startin. Tietenkään en voi taata kyse olevan juuri tästä, mutta kuulostaa tyypilliseltä.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
267 092
Viestejä
4 618 477
Jäsenet
75 992
Uusin jäsen
Dodoo

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom