Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Mikähän mahtaa -06vm Ford Focuksessa (1.6 bensa) olla, kun jostain oikealta edestä kuuluu omituisia kolahduksia. Kolahduksia saattaa saada aikaan mm.

- tiputtaa pienemmälle vaihteelle "vauhdikkaasti" ohitukseen lähtiessä
- sutiminen hiekkatiellä

Ei viitsisi viedä taas valohoitoon, itsellä ei mahdollisuutta korjata.
 
Mikähän mahtaa -06vm Ford Focuksessa (1.6 bensa) olla, kun jostain oikealta edestä kuuluu omituisia kolahduksia. Kolahduksia saattaa saada aikaan mm.

- tiputtaa pienemmälle vaihteelle "vauhdikkaasti" ohitukseen lähtiessä
- sutiminen hiekkatiellä

Ei viitsisi viedä taas valohoitoon, itsellä ei mahdollisuutta korjata.
Mahdollisesti alatukivarren pusla väljä, moottorin kannake.
 
Onkos tietoo mistä tiputtaa?

En ole vielä edes katsonut kun hurjat helteet ollut, mutta tosiaan ihmeaineilla voisi kumitiivisteitä elvyttää ja 95:sta tullut käytettyä niin siinä oleva 10% etanoli ei myöskään ole hyvä tiivisteille. Vaihdoin 98:siin.
 
Vähän tätäkin eteenpäin muun työn ohessa ku pitää flunssan takia välistä huilia ni kevyitä hommia välissä.. Eli kyseessä 360 alakerta ton nykysen 318 tilalle Satelliteen, tän jälkeen voikin ruveta kahtelee missä välissä ton ahtimen sais sinne paikalleen ton kaveriks, jos sais jotain menohaluja tohon.

Männät käytin ultraäänipesurin kautta ni onpahan renkaitten urat puhtaat, renkaat uuet paikalleen (moly) ja toinen puoli lohkosta betonoitu. Pari tuntia tuolla pesurissa ni lähti kyllä kaikki karsta pois männistä, paksumpiki kerros männän laelta.

V9z8pCY.jpg

J0detOK.jpg

jOM26ke.jpg

7bpCoLi.jpg
 
Tyhmä kysymys. Mut mis puolikas lohkoa betonoidaan?
 
No se on juurikin sitä, lohkon vesitila täytetään osaks betonilla jotta se kestäis ne tulevat 3 baarin paineet ja 10000 kierrosta..
 
Hondan SRS valo syttyi, käytin Käyttöautolla lukemassa vikakoodin. SRS keskusyksikkö vika. Ei mtn, vikakoodin nollaus 30e.

Pysyi poissa valo n. 2kk nyt syttyi uudestaan. Autona Honda Stream 2002.

Tilasin ebaystä käytetyn yksikön.

-Pystyykö tuollaisen irrallaan olevan SRS yksikön käyttämään testerissä autosta irrallaan? V: Ei pysty, käyttöauto.

-Kun vaihtaa kys. yksikön niin akun kengät irti ja yksiköiden vaihto.

-Mitä kannattaa huomioida?

SRS = Airbag
 
Viimeksi muokattu:
Viddu kun ei tarkkaan muista miten kaverin S40:n kanssa meni... Toki asennus auto virrattomana, mutta vaati volvon alkuperäisen ohjelmointikoneen(vikakoodilukijan), että sai naittettua autoon. Kaveri oli toisen merkin marmorilla töissä ja niiden yleiskoneella ei saatu hommaa hoidettua.
 
Juuri kun viikonloppuna pääsin sanomaan että auto on toiminut aikalailla moitteetta, huomasin jo samana iltana märän läikän auton alla. Seuraavana aamuna lätäkkö olikin jo A4 kokoinen.
Pikaisen selvittelyn jälkeen vikapaikka olikin selvillä. Hydrauliikan Paluuletku haurastunut senverran että rupesi tiputtamaan tavaraa. Viimevuonna vielä katselin, että aika haurasta on, mutta menkööt.

Hikipisaroita lähinnä aiheutti samaan jakajaan menevät pari muuta hydrauliputkea, joista toinen on aivan mätä ja ulottuu auton keulilta taka-akselille. Ei tehnyt mieli edes sohia työkaluilla siinä lähellä.

Korjaushan sinällään oli ihan simppeli. Letku poikki heti halkeamien yläpuolelta, muovinen jatkos sisälle ja sitten uudella öljynkestävällä letkulla liittimelle jatkaen. Tosin kuten kaikkiin remontteihini kuuluu, aina jotain menee vähän perseelleen, kävi mittavirhepaholainen ja leikkasin letkua vähän liian lyhkäiseksi. Tässä vaiheessa iltaa en enää jaksanut enää tehdä uusiksi, vaan niputin kasaan. Korjauksesta en tajunnut kuvaa ottaa, mutta tekijänsä näköinen siitä tuli. Vuoto loppui, se on pääasia.

IMG_20190730_200027.jpg IMG_20190730_201459.jpg IMG_20190730_204323.jpg
 
Juuri kun viikonloppuna pääsin sanomaan että auto on toiminut aikalailla moitteetta, huomasin jo samana iltana märän läikän auton alla. Seuraavana aamuna lätäkkö olikin jo A4 kokoinen.
Pikaisen selvittelyn jälkeen vikapaikka olikin selvillä. Hydrauliikan Paluuletku haurastunut senverran että rupesi tiputtamaan tavaraa. Viimevuonna vielä katselin, että aika haurasta on, mutta menkööt.

Hikipisaroita lähinnä aiheutti samaan jakajaan menevät pari muuta hydrauliputkea, joista toinen on aivan mätä ja ulottuu auton keulilta taka-akselille. Ei tehnyt mieli edes sohia työkaluilla siinä lähellä.

Korjaushan sinällään oli ihan simppeli. Letku poikki heti halkeamien yläpuolelta, muovinen jatkos sisälle ja sitten uudella öljynkestävällä letkulla liittimelle jatkaen. Tosin kuten kaikkiin remontteihini kuuluu, aina jotain menee vähän perseelleen, kävi mittavirhepaholainen ja leikkasin letkua vähän liian lyhkäiseksi. Tässä vaiheessa iltaa en enää jaksanut enää tehdä uusiksi, vaan niputin kasaan. Korjauksesta en tajunnut kuvaa ottaa, mutta tekijänsä näköinen siitä tuli. Vuoto loppui, se on pääasia.

IMG_20190730_200027.jpg IMG_20190730_201459.jpg IMG_20190730_204323.jpg

Menit laittamaan muovisen jatkoliitoksen:D:facepalm:
 
Niin, metallisia ei ollut käsien ulottuvilla. Jos meinaat että tuo sulaa, niin voi olla tai voi olla olematta. Auton nestesäiliö on tehty muovista jonka sisällä on vielä hauraammasta muovista tehty sihti.
 
Viimeksi muokattu:
Mikähän mahtaa olla vialla, kun ajaa pintakaasulla 5-vaihteella n. 80km/h, niin jostain kuuluu vaimeaa "ulinaa". Jos painaa lisää kaasua tai höllää, niin ääni häviää. ei myöskään kuulu muilla vaihteilla tai hitaammissa nopeuksissa. Jokin 5-vaihteen laakeri laatikossa ääntää?
 
Useimmissa autoissa vitonen ei kestä ajella alle 80kmh nopeuksia ja varsinkaan mäkiä.

Laske öljyt pois ja tarkkaile onko mitään isompia kappaleita ja miten kimaltelee. Pane uusien öljyjen sekaan RVS:t sekaan.
 
Ainakin vanhemmissa Renault Meganeissa laatikko ääntää 5-vaihteella tietyllä nopeudella ajaessa.
Mikäs auto on kyseessä?

2005 Hyundai Getz 1.4 (uudempaa korimallia).

Useimmissa autoissa vitonen ei kestä ajella alle 80kmh nopeuksia ja varsinkaan mäkiä.

Laske öljyt pois ja tarkkaile onko mitään isompia kappaleita ja miten kimaltelee. Pane uusien öljyjen sekaan RVS:t sekaan.

Vaihdoin hiljattain öljyt ja oli melko mustaa. Alunperin 75w85 öljyt, mutta tilalle meni 75w80.

Mielestäni ääni oli tosin jo ennen tuota öljynvaihtoa. RVS:ää tai Xadoa voisi kokeilla..
 
Löytyisiköhän täältä vinkkejä mikä voisi aiheuttaa hieman normaalia korkeamman tyhjäkäynnin lämpimällä koneella.

Potilaana on Seat Ibiza vm. 2007, jossa 1.9TDI pumppusuutinkone (BMT), kilometrejä takana 182 tkm. Tyhjäkäynti on normaalia korkeampi, n.1000rpm kun käynnistää vähän aikaan sitten ajosta sammutetun lämpimän koneen. Muuten tuntuisi toimivan normaalisti, eroa kulutuksessa tms. en ole huomannut. Melkein virallisella VCDS:llä katselin lämpötila-anturin lukemia ja ne vaikuttavat olevan kunnossa, olivat siis loogisia ja eivät heitelleet ylös/alas jne.
 
Löytyisiköhän täältä vinkkejä mikä voisi aiheuttaa hieman normaalia korkeamman tyhjäkäynnin lämpimällä koneella.

Potilaana on Seat Ibiza vm. 2007, jossa 1.9TDI pumppusuutinkone (BMT), kilometrejä takana 182 tkm. Tyhjäkäynti on normaalia korkeampi, n.1000rpm kun käynnistää vähän aikaan sitten ajosta sammutetun lämpimän koneen. Muuten tuntuisi toimivan normaalisti, eroa kulutuksessa tms. en ole huomannut. Melkein virallisella VCDS:llä katselin lämpötila-anturin lukemia ja ne vaikuttavat olevan kunnossa, olivat siis loogisia ja eivät heitelleet ylös/alas jne.
AVF pumpparissa oli samaa vaivaa ja ihan samalla tavalla lämpöanturin lukemat näytti VCDS:llä järkeviltä mutta niin vain epämääräiset puoli lämpimän koneen tyhjäkäynnin korottelut katosi kokonaan anturin vaihdolla. Se on sen verran halpa ja poikittaiskoneiseen helppo vaihtaa että kannattanee kokeilla.
 
AVF pumpparissa oli samaa vaivaa ja ihan samalla tavalla lämpöanturin lukemat näytti VCDS:llä järkeviltä mutta niin vain epämääräiset puoli lämpimän koneen tyhjäkäynnin korottelut katosi kokonaan anturin vaihdolla. Se on sen verran halpa ja poikittaiskoneiseen helppo vaihtaa että kannattanee kokeilla.

Kiitoksia vinkistä. Joo, helpolla paikalla se näyttää olevan: http://www.oemepc.com/seat/part_single/catalog/se/markt/E/modell/IB/year/2007/drive_standart/468/hg_ug/121/subcategory/121043/part_id/0/lang/e#sec_30
Kävin hakemassa anturin, pitää viikonloppuna vaihdella se ja katsoa kuinka käy.
 
Kiitoksia vinkistä. Joo, helpolla paikalla se näyttää olevan: http://www.oemepc.com/seat/part_single/catalog/se/markt/E/modell/IB/year/2007/drive_standart/468/hg_ug/121/subcategory/121043/part_id/0/lang/e#sec_30
Kävin hakemassa anturin, pitää viikonloppuna vaihdella se ja katsoa kuinka käy.
Joo, ja pidä huoli että uuden anturin mukana on uusi tiiviste ja tuo osa 31 "retaining spring"

Vanha tiiviste voi olla hankala saada ulos sieltä anturin reiästä, kannattaa varata valmiiksi joku rautalanka koukku tmv jolla voi auttaa jos tarvii. Nohevasti vaihtamalla voi olla ettet menetä desiäkään jäähdytysnestettä.

Ja ainakin vanhemmissa pumppareissa tuo retaining spring on muovia ja menee paskaksi irrottaessa lähes aina :D
 
Joo, ja pidä huoli että uuden anturin mukana on uusi tiiviste ja tuo osa 31 "retaining spring"

Vanha tiiviste voi olla hankala saada ulos sieltä anturin reiästä, kannattaa varata valmiiksi joku rautalanka koukku tmv jolla voi auttaa jos tarvii. Nohevasti vaihtamalla voi olla ettet menetä desiäkään jäähdytysnestettä.

Ja ainakin vanhemmissa pumppareissa tuo retaining spring on muovia ja menee paskaksi irrottaessa lähes aina :D

Juu :) Motonetin myyjä pakkasi anturin pahvisessa varaosalaatikossa hälytinlaatikkoon ja sulki laatikon. Halusin nähdä varaosalaatikon sisälle, niin availtiin vielä hälytinloota varaosatiskillä. Siellä oli O-rengas ja tuo sokka anturin lisäksi. Laitan viikonloppuna viestiä paljonko jäähdytysnestessä meni hukkaan :D
 
Se taas koettelee, eilen käyntiääni kuulosti zetorin säksätykseltä ja tänä aamuna lähti heikosti käyntiin runsaan savun kanssa (ensin sininen sitten paksu harmaa). Kierroksia ei ota yli 2000 rpm, nykii ja nakuttaa kun mikä.
Mikähän sieltä nyt sitten laukes? Kyseessä siis peugeot 1.6 hdi koneella.
 
Se taas koettelee, eilen käyntiääni kuulosti zetorin säksätykseltä ja tänä aamuna lähti heikosti käyntiin runsaan savun kanssa (ensin sininen sitten paksu harmaa). Kierroksia ei ota yli 2000 rpm, nykii ja nakuttaa kun mikä.
Mikähän sieltä nyt sitten laukes? Kyseessä siis peugeot 1.6 hdi koneella.
Mulla oli 350tkm ajettu 1.6 hdi 110. Se toimi normaalisti. Ei kyllä mitään käsitystä, että mikä vika siinä nyt on. Onko jako varmasti kohdallaan? Kun ei kerran ota yli 2000 kierroksia.
 
Jos auto menee nilkutusmodeen se rajoittaa kierroksia. Jotain ikävää siellä lienee tapahtunut kun on alkanut öljyä polttelemaan sinisen savun perusteella. Onko öljyn määrä tarkastettu?
 
Se taas koettelee, eilen käyntiääni kuulosti zetorin säksätykseltä ja tänä aamuna lähti heikosti käyntiin runsaan savun kanssa (ensin sininen sitten paksu harmaa). Kierroksia ei ota yli 2000 rpm, nykii ja nakuttaa kun mikä.
Mikähän sieltä nyt sitten laukes? Kyseessä siis peugeot 1.6 hdi koneella.

Turbo paskana.
 
Mulla oli 350tkm ajettu 1.6 hdi 110. Se toimi normaalisti. Ei kyllä mitään käsitystä, että mikä vika siinä nyt on. Onko jako varmasti kohdallaan? Kun ei kerran ota yli 2000 kierroksia.

Täytyy kattoa tuo jako illalla.

Jos auto menee nilkutusmodeen se rajoittaa kierroksia. Jotain ikävää siellä lienee tapahtunut kun on alkanut öljyä polttelemaan sinisen savun perusteella. Onko öljyn määrä tarkastettu?

Öljn tarkistin heti ensiksi, oli normaalissa määrässä. Sininen savu ihmetytti, kun ei ennen ole savuttanut mitään.
 
Ai hitto joo, sullahan oli ollut samanlainen:facepalm:

Jakoonhan tuo sitten viittaisi mutta sekaisin oleva polttoainepuolikin osaa kyllä tehdä jos jonkinlaista savua ja hämminkiä.
 
Ei pala mitään valoja eikä mitään muitakaan ilmoituksia tule. Voiskohan olla joku suutin tiensä päässä?
Voi hyvinkin olla ja noilla oireilla ei kannata ajaa metriäkään tai voi olla vaarana että mäntä sulaa tai alakerta leikkaa kiinni laimentuneen öljyn takia.
 
Noniin, vein auton huollon pojille kun ei itellä enää tietotaito riittänyt. Huomasin, että jäähdytysnesteen lämpötila näyttää ihan omiaan, joten aattelin että joku anturivika. Huollosta kuitenkin sanottiin että egr olisi jäänyt auki ja pakokaasut virtaa suoraan imusarjaan. Onkohan tämä nyt sitten oikea diagnoosi? Voiko lämpötila näyttää mitä sattuu jos egr jumissa? Maksaa kuulemma uus venttiili 750€ Ja auton arvo enää alta 2 tonnia...
 
Jos itse vaihtaa, pitänee sitten vielä mukauttaa lopuksi tms. Lexialla/PP2000:lla. Muutenhan tuossa vaihdossa ei ole kovin ihmeellisyyksiä ellei satu olemaan kone semmoisessa korissa jossa tuulilasi tulee turhan pitkälle koneen päälle, jolloin ahdasta on.
 
Kysyin toisesta korjaamosta ja lupasivat tehdä halvemmalla. Ite ei nyt jaksa ruveta taas korjaustoimenpiteisiin. Kiitoksia kuitenkin avusta vian selvittelyn kanssa! :)
 
Jos itse vaihtaa, pitänee sitten vielä mukauttaa lopuksi tms. Lexialla/PP2000:lla. Muutenhan tuossa vaihdossa ei ole kovin ihmeellisyyksiä ellei satu olemaan kone semmoisessa korissa jossa tuulilasi tulee turhan pitkälle koneen päälle, jolloin ahdasta on.
Eikös se mukaudu ihan itsestään ajan kanssa.
 
En tiedä psa:sta mutta ainakin vagineissa (07->2.0tdi cr) pitää käyttää piuhassa jotta ajaa raja-arvot kiinni-auki.
 
Vanhempien Skoda 1.4 TSI hihnakoneella pitää seuraavanlaista naputusta:



Jakohihna ja moniurahihna vaihdettu kuukausi sitten. Ääni kuuluu moniurahihnan vaiheilta ja on todella kova ja kuuluu sisälle asti. Välillä häviää ja monesti pieni rasitus esim. kaasun polkaisu ja ilmastoinnin päälle laittaminen hiljentää. Muuten toimii normaalisti. Ideoita, mistä lähteä selvittämään?

Huomenna ovat lähdössä reissuun ja sen verran kovalta kuulostaa ääni, että onkohan turvallisempaa lainata omaa autoa :think:
 
Laturi? Joku laakeri?
Kuuntelin momenttiavain korvilla kaikkea ja mistään ei kuulunut selkeästi. Luulisi, että hihna väpättää, jos vapaakytkin tai kiristin ahdistaa. Kuulostaisi vähän tulevan jakopääkopan sisältä. Varmaan paras kysellä sieltä, missä huolto tehtiin. Ääni häviää aina välillä.
 
Ota moniurahihna pois ja kokeile pieni hetki häviääkö ääni
Tuo olisi kokeiltu, jos olisi ehtinyt. Mielestäni ääni tulee jakopäästä, mutta pirun vaikea paikantaa. Turvallisinta varmaan hinata sinne, missä jakopää laitettiin.
 
Paha on sanoa videon perusteella, mutta kuuntelitko polttoainepumppua? Se korkeapainepumppu olisi mun arvaus äänen lähteeksi. Saa käyttövoimansa nokka-akselilla olevasta nokasta. Taitaa tossa moottorissa jäädä just noiden imu/ahtoputkien alle vähän piiloon...
 
Tehtiinkö tuo remontti merkkikorjaamolla? Tuohan moottori vaatii hieman hienostuneempaa erikoistyökalua, jotta ajoitus saadaan täysin oikeaksi.

Korkeapainepumppuja näihin moottoreihin ei juurikaan ole vaihdettu. Näkisin työvirheen mahdollisuuden tässä tapauksessa todennäköisempänä.

E: jos ääni katoaa välillä, niin nokka-akselin säädin voi aiheuttaa ko. ääntä. Kannattaa tarkistaa onko ohjausventtiilien liittimien irroituksella vaikutusta ääneen.
 
Auto on nyt sen korjaamon pihassa, missä jakopääremontti tehtiin. Käskivät ajaa sinne, kun aamulla kylmänä ei pitänyt tuota ääntä. Korkepainepumpun paikkeilta tuo ääni tosiaan voisi kuulua. Kuitenkin melko pehmeää tsup tsup ääntä pitää, eli ei ainakaan miltään pahalta metalliselta nakutukselta kuulosta.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 812
Viestejä
4 566 703
Jäsenet
75 026
Uusin jäsen
L. Öysä

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom