Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Tänään kun lähdin töistä, niin Volvo V70 (2.0D 2010) herjasi moottorin ohjausjärjestelmän vaativan huollon. Moottorin vikavalo ei kuitenkaan syttynyt eikä tuntunut vaikuttavan ajo-ominaisuuksiin, vakionopeudensäädin toimi eikä kierroksia rajoitettu. Jos tuo vielä herjaa samaa, niin käyn huomenna luetuttamassa koodit.

Onko tuo vielä sillä peugeotin DW10-diisselikoneella?
 
Tänään kun lähdin töistä, niin Volvo V70 (2.0D 2010) herjasi moottorin ohjausjärjestelmän vaativan huollon. Moottorin vikavalo ei kuitenkaan syttynyt eikä tuntunut vaikuttavan ajo-ominaisuuksiin, vakionopeudensäädin toimi eikä kierroksia rajoitettu. Jos tuo vielä herjaa samaa, niin käyn huomenna luetuttamassa koodit.

Pk seudulla jos asustat niin vantaalta löytyy volvon lukija ja et halua siniselle maksaa :)
 
Taannoin oli puhetta volkkarin konerikosta, tänään innostuin irroittelemaan loppu lohkon irti niin pääsee katsomaan millaista tuhoa tuli. :D
9av56.jpg
 
Olikos tämä se 2.0TDI josta tuli kanki läpi hakemaan lisää elintilaa ?
1.9tdi, tässä ei tullut mitään ulkoisia merkkejä pihalle, heitti vaan koneen seis ajosta. Hajoamisen jälkeen nostin kannen pois, kun ajattelin venttiilin menneen poikki jumittaen koneen.
 
Missä määrin välys vanteessa on normaalia?

Olin aivan varma, että Skodasta meni laakeri, kun vanne heiluu väännettäessä. Noh, kokeilin toista takavannetta ja sama juttu. Sitten tunkkasin toisen uudemman Skodan ylös ja siinäkin takana vanteet heiluu, mutta edessä ei :think:
 
Varmista nyt se vielä että se nitkuna tapahtuu laakerissa eikä missään tukivarren puslassa.

Laakereissa klappi on aina pahasta.
 
Hyviä arvauksia, mikä voisi nostaa VW:n 1,9 tdi:n kulutusta kahdella litralla sataselle vielä sen jälkeen, kun seuraavat toimenpiteet on tehty:

-Ilmamassamittari
-Kaikki ahtoletkut uusiin ja tiivistetty
-Alipaineletkut
-Kansipahvi
-Ilmansuodatin
-Lämpöanturi
-Katti tyhjätty
-Termostaatti
-Jakopää
-Egr tulpattu
-Naftasuodatin

Vetoja on, eikä yksikään ahtoletku vuoda enää korvakuulolla. Lambda hyvässä kunnossa, joten ei vaihdettu.
 
Varmista nyt se vielä että se nitkuna tapahtuu laakerissa eikä missään tukivarren puslassa.

Laakereissa klappi on aina pahasta.
Käsijarrua vetämällä välys häviää, minkä takia aluksi epäilin laakeria. Jonkun verran voimaa saa kyllä käyttää heilutteluun. Täytyy varmaan käyttää jossain nosturilla ja varmistaa. Aika epätodennäköistä, että kahdessa Skodassa molemmissa väljät pyöränlaakerit ja toinen vielä uudehko ja vähän ajettu.
 
Hyviä arvauksia, mikä voisi nostaa VW:n 1,9 tdi:n kulutusta kahdella litralla sataselle vielä sen jälkeen, kun seuraavat toimenpiteet on tehty:

-Ilmamassamittari
-Kaikki ahtoletkut uusiin ja tiivistetty
-Alipaineletkut
-Kansipahvi
-Ilmansuodatin
-Lämpöanturi
-Katti tyhjätty
-Termostaatti
-Jakopää
-Egr tulpattu
-Naftasuodatin

Vetoja on, eikä yksikään ahtoletku vuoda enää korvakuulolla. Lambda hyvässä kunnossa, joten ei vaihdettu.

Väärä MAF, viallinen (kiinalainen) MAF, väärä lämpöanturi, viallinen (kiinalainen) lämpöanturi, jarrut laahaa, suuttimet väljät, ajoitus pielessä, EGR-tulppauksen johdosta ECU vikatilassa, ajoneuvossa jokin harakiri-evrymod piilossa, ECUssa jokin paska no-name bulkkisofta josta vaan vedetty syötöt tappiin.

VCDS enemmän kuin tarpeellinen tällaisissa ongelmatapauksissa.
 
Väärä MAF, viallinen (kiinalainen) MAF, väärä lämpöanturi, viallinen (kiinalainen) lämpöanturi, jarrut laahaa, suuttimet väljät, ajoitus pielessä, EGR-tulppauksen johdosta ECU vikatilassa, ajoneuvossa jokin harakiri-evrymod piilossa, ECUssa jokin paska no-name bulkkisofta josta vaan vedetty syötöt tappiin.

VCDS enemmän kuin tarpeellinen tällaisissa ongelmatapauksissa.


VCDS on ollut ajossa kiinni, mutta ei ole tuo diagnostiikka mun tehtävä meidän talliporukassa. Tai siis niiden kräkkäämisen lisäksi :D

Unohdin lisätä jarrujen herkistelyn listaan. Everymodia ei onneksi -04 vuotiseen saa. Pitänee seuraavaksi tutkia noita suuttimia, jonkun kans, jolla on tuo diagnostiikan tutkiminen tutumpaa.
 
VCDS on ollut ajossa kiinni, mutta ei ole tuo diagnostiikka mun tehtävä meidän talliporukassa. Tai siis niiden kräkkäämisen lisäksi :D

Unohdin lisätä jarrujen herkistelyn listaan. Everymodia ei onneksi -04 vuotiseen saa. Pitänee seuraavaksi tutkia noita suuttimia, jonkun kans, jolla on tuo diagnostiikan tutkiminen tutumpaa.

Kyllä saa. Yhtä lailla noissa pumpparivehkeissä voi huijata polttoaineen lämpötilaa ja täten saada ecun ruikkimaan enempi tavaraa.

Suuttimien vuotamista ei sinänsä diagnostiikan avulla selviä, mutta tuo lambdan lukema pitäisi kyllä kertoa jos polttoainetta ruikitaan enemmän kuin mitä pitäisi ilmamääriin nähden.

ps. miten tuo "lambda hyvässä kunnossa" on todettu?
 
Kyllä saa. Yhtä lailla noissa pumpparivehkeissä voi huijata polttoaineen lämpötilaa ja täten saada ecun ruikkimaan enempi tavaraa.

Suuttimien vuotamista ei sinänsä diagnostiikan avulla selviä, mutta tuo lambdan lukema pitäisi kyllä kertoa jos polttoainetta ruikitaan enemmän kuin mitä pitäisi ilmamääriin nähden.

ps. miten tuo "lambda hyvässä kunnossa" on todettu?

VCDS:ssää käyttävä kaveri sano, että tosi hyvät arvot. Ei ilmeisesti korjaa ollenkaan.
 
VCDS:ssää käyttävä kaveri sano, että tosi hyvät arvot. Ei ilmeisesti korjaa ollenkaan.

Oliko tämä viittaus nyt lambdaan vai suuttimiin?

Suuttimien korjausarvot ovat vain pyttyjen väliseen tasapainoon liittyviä, eivät absoluuttisiin syöttöarvoihin. Mikäli jokaisen kärki on tasaisen kulahtanut, voi korjauskerroin olla kaikissa liki nolla mutta huonosta sumutuspaineesta johtuen sieltä päästä läpi paljon enemmän tavaraa kuin mitä pitäisi.
 
Käsijarrua vetämällä välys häviää, minkä takia aluksi epäilin laakeria. Jonkun verran voimaa saa kyllä käyttää heilutteluun. Täytyy varmaan käyttää jossain nosturilla ja varmistaa. Aika epätodennäköistä, että kahdessa Skodassa molemmissa väljät pyöränlaakerit ja toinen vielä uudehko ja vähän ajettu.

Mitä nyt mahdat välyksellä tarkoittaa. Kyllähän semmoinen juuri tuntuva pieni välys on ok. Se välys kannattaa testata heti ajon jälkeen, jolloin laakerit on kuumat. Silloin ei todennäköisesti välystä ole ollenkaan.
 
Mitä nyt mahdat välyksellä tarkoittaa. Kyllähän semmoinen juuri tuntuva pieni välys on ok. Se välys kannattaa testata heti ajon jälkeen, jolloin laakerit on kuumat. Silloin ei todennäköisesti välystä ole ollenkaan.
Kello 9-3 asennossa heiluttaessa tuntuu klappi ja kuuluu pieni kolina. Toinen takarengas vaatii hieman voimaa ja toinen kolisee helpommin. Pitkään metsästänyt kolinaa takaa ja melkein toivoin jo, että se olisi ollut laakeri ja selvinnyt vaihtamalla. Laakerivollotusta tai muuta ei ajaessa kuulu yhtään kummallakaan Skodalla.
 
Reippaasti sitten vaan kahdella kädellä kaikista muistakin varsista ja kappaleista kiinni ja ryskyttelet voimalla. Toki jos otat pyörän irti ja silmin näet että välys on navan ja jarrulevyn välissä, on asia selvä.
 
Reippaasti sitten vaan kahdella kädellä kaikista muistakin varsista ja kappaleista kiinni ja ryskyttelet voimalla. Toki jos otat pyörän irti ja silmin näet että välys on navan ja jarrulevyn välissä, on asia selvä.
Täytyy viedä kyllä nosturille auto ja tunnustella. Nyt ei ollut toista heiluttamaan rengasta samalla, kun itse olisi ryöminyt auton alle. Toinen Skoda Octavia on 2014 ja joku 80tkm ajettu ja oma 2010 ja 166tkm. Taka-akselin ja tuennan ratkaisut noissa on kyllä ihan erilaiset ja jotenkin tuntuu hassulta, jos kuuluisi olla tuollainen välys. Yhtä hassulta tuntuu myös, että kaikki laakerit ovat väljiä, eivätkä oireile muuten. Itsellä oli kolina vain kesärenkailla ja vanteissa on kyllä kuluneet soviterenkaat ja myös tärinäongelmia. Noissakin kuitenkin luulisi pulttien kiristävän loppuun, jos soviterenkaaseen jää klappi.
 
Hyviä arvauksia, mikä voisi nostaa VW:n 1,9 tdi:n kulutusta kahdella litralla sataselle vielä sen jälkeen, kun seuraavat toimenpiteet on tehty:

-Ilmamassamittari
-Kaikki ahtoletkut uusiin ja tiivistetty
-Alipaineletkut
-Kansipahvi
-Ilmansuodatin
-Lämpöanturi
-Katti tyhjätty
-Termostaatti
-Jakopää
-Egr tulpattu
-Naftasuodatin

Vetoja on, eikä yksikään ahtoletku vuoda enää korvakuulolla. Lambda hyvässä kunnossa, joten ei vaihdettu.
Tästä jo olikin vihje tuossa aikaisemmin, mutta jakopään ja pumpun ajoituksen saattaisin vielä tarkistaa kertaalleen. Tuliko muuten imusarja putsattua vaikkapa tuon egr-jumpan yhteydessä?
 
Hyviä arvauksia, mikä voisi nostaa VW:n 1,9 tdi:n kulutusta kahdella litralla sataselle vielä sen jälkeen, kun seuraavat toimenpiteet on tehty:

-Ilmamassamittari
-Kaikki ahtoletkut uusiin ja tiivistetty
-Alipaineletkut
-Kansipahvi
-Ilmansuodatin
-Lämpöanturi
-Katti tyhjätty
-Termostaatti
-Jakopää
-Egr tulpattu
-Naftasuodatin

Vetoja on, eikä yksikään ahtoletku vuoda enää korvakuulolla. Lambda hyvässä kunnossa, joten ei vaihdettu.
Mikä moottoriversio tarkemmin?

Otappa VCDS kaveri mukaan uudelleen ja tee seuraavanlainen testi:

Logita MAFin arvoja mg/s moottori normaalilämmössä ja kiihdytys kaasu lattiassa nelosella tai vitosella 2500-3500rpm. Moottoriversiosta riippuen MAF lukema tässä testissä kohdalla 3000rpm kertoo aika paljon. Syöttöjä ohjataan osittain MAFin kertoman toteutuneen ilmamäärän mukaan.
 
Vuoden verran säätelin milloin mitäkin vanhan kaasarin kanssa, mutta ei valmista tullut, vitutuskäyrä meni viimeistään katosta läpi, kun tyhjäkäyti oli mallia 1500-2000rpm. Aina piti säätää jotain pieleen, että sai edes jotenkin järkevää ajoa, silmämääräisesti en vikaa kaasarista löytänyt, oli myös paikotellen mallia itsesäätyvä. Uudella kaasarilla hävisi ongelmat. Kaiken mahdollisen kun koitti, vaikka se manaaja jäi vielä kokeilematta niin nyt on aika juhlava fiilis.

Halvemmalla ois päässy, jos hieman aikasemmin ois ostanu uuden, kyllä sitä ainakin yhden kaasarin verran tuli vitutukseen juotua, ehkä sitä rahaa meni jopa reilusti enemmän. Välillä teki mieli räjäyttää kottero helvettiin, mutta niitä on turhan vähän muutenkin liikenteessä.

Aika selvä peli tälläkertaa. Saahan tuosta vielä soman kukkaruukun pihalle. :)
l6oko.jpg
Onhan tuossa hieman ryhti kateissa ja venyttelykään ei auta.
 
Tjaa, taas se alkaa... Pari vuotta sitten Sprintteri sekoili rikkinäisen DPF:n paine-eroanturin takia kohtuu tuuheasti. Aina kun vika iski, niin puolet antureista heitti arvot ihan sekasin, esim öljyntaso, paineet jne. No äsken tipahti vakkari kesken kaiken pois päältä ja mittaristossa kävi jotain hassua. Yleistesteri heitti koodit P2096 Fuel level sensor ja P2070 Intake manf tuning valve stuck open. Huomenna mersu Starin perään ja kattelemaan mitä se sanoo...
 
Itselläkin taisi joskus c-sarjalainen heittää abs/esp faultin lopettaen vakkarin jne toiminnan, syyksi paljastui dpf:n paine ero anturi.
 
Teutonit lähetti Ebaystä 5 arkipäivässä uuden välijäähyn, vieläpä made in germany ja hitsattua mallia. Vanha oli prässätty päädyistään ja oli vuotojen takia aika rumassa kunnossa.

Noh pienen jumpan jälkeen ja prikkojen kanssa hienosäätäen uusi paikalleen. Kävin läpi letkut ja sumuttelin tiskiaineliuosta liitoksiin josko joku paikka kuplisi. Lopulta annoin tiiviin hyväksynnän mutta koeajolla ylimääräinen vihellys ei poistunut.

Paikallaan kaasuttaessa ei mitään eikä puolikaasulla ajaessa mutta kun antaa enemmän kenkää, niin vihellys on aika korviinkuuluva. Aukaisin sen verta turbon etumustaa, että pääsin akselia ja siipiä puhtaalta puolelta katsomaan. Akselissa oli pieni sormenpäillä tuntuva nykäys sivuklappia mutta ei lainkaan pitkittäisklappia joten pitäisi olla OK. Siivet näytti silmämääräisesti ehjiltä. Turbolla ikää 404 tkm ja 15v (Garrettin juuttuvasiipinen)

Jaa a, onkohan pakokaasupuolelta siivet alkanut kulua vai mistä johtuu konsertti. Tehot on tallessa, ei savuta (juuri leima paperiin ja kerta kenkäsyllä puhtaat paperit) eikä mitään muutakaan erityistä häiriökäyttäytymistä.

En taida alkaa turboa vaihtamaan vielä tämän takia, ajetaan vika ulos mikäli siellä nyt mitään isompaa vikaa edes on. Ja mikäli leviää tien päälle niin hinurilla tilaus kohti Kuusakoskea.

Jos tämän kanssa käy ohraisesti niin sitten olen 4/5 autosta ajanut ns. loppuun asti paalauskuntoon. Tai on niistä pikkurahat saatu kun joku nikkari on käynyt hakemassa trailerilla pihasta.
:srofl:
 
Viimeksi muokattu:
Uh oh. Tammikuun lopulla meni leima umpeen ja tänään sai sitten iso kissa katsurilta hyväksynnän. Päästöjen kohdilleen saaminen olikin yllättävän nihkeä homma, mutta kun tarpeeksi oli osia vaihtanut ja lopulta kysyi neuvoa, niin alkoihan se luonnistumaan. Jos nyt vähän tuli vaihdettua turhaankin osia, niin ainakin löytyi pari muuta vikaa korjattavaksi samalla. Muutoin saattaisi olla vieläkin mm. sytytystulppien "kaivo" täynnä moottoriöljyä ja rikkinäinen katalysaattori paikallaan.
Toki täytyy sanoa, etten nyt ihan puolta vuotta tätä selvitellyt, välissä oli muunmuuassa motivaatiopula.
 
Uh oh. Tammikuun lopulla meni leima umpeen ja tänään sai sitten iso kissa katsurilta hyväksynnän. Päästöjen kohdilleen saaminen olikin yllättävän nihkeä homma, mutta kun tarpeeksi oli osia vaihtanut ja lopulta kysyi neuvoa, niin alkoihan se luonnistumaan. Jos nyt vähän tuli vaihdettua turhaankin osia, niin ainakin löytyi pari muuta vikaa korjattavaksi samalla. Muutoin saattaisi olla vieläkin mm. sytytystulppien "kaivo" täynnä moottoriöljyä ja rikkinäinen katalysaattori paikallaan.
Toki täytyy sanoa, etten nyt ihan puolta vuotta tätä selvitellyt, välissä oli muunmuuassa motivaatiopula.

"Katti"? Ja iso reikä keskellä?
 
"Katti"? Ja iso reikä keskellä?
Ensimmäisen hylsylappu kourassa katselin, että lambda on vähän siinä ja siinä arvoilla, että laitetaanpa vaihtoon sekin. Työhön ryhdyttyä totesin, että sitä ei putken ollessa paikallaan vaihdeta, joten koko katalysaattori irti. Eikä sitten tarvinnu kovin kauaa käpistellä katalysaattoria, pysty toteamaan aika äkkiä että se suodatin siellä sisällä on palasina. Ulkoisesti ei tietenkään olisi arvannut, että siinä mitään vikaa on.
 
Rupes pitään mamma saabissa kuskin puolen vetoakseli vähän pahaa ääntä niin piti tilata enklannista uudet. Tilasin nyt samalla kummatkin kun satkulla sai parin.
Otin samalla ohjaustehostimen pumpun tiivisteet kun nekin oli vaan parikymppiä setti. Vaihtelin litkut tossa toukokuussa ja näytti että vähän sinne pääsee öljyä sekaan, tyyppivika noissa 9-3 vehkeissä tuokin.
Maaliskuulle kun vielä kestäin ilman mitään isompaa niin avot, sitten haetaan ruotsista toinen tilalle ja saa rouva taas ajella 5 vuotta sillä. 33k - 35k tulee kiljosa vuodessa, kyllähän siinä osat kuluu.
Tähän on nyt vaihdettu turbo, kaikki bensasuuttimet ja kisko siinä samalla kun tuli kaupassa mukana, kummankin eturenkaan laakerit, pakoputki kokonaan, kaikki puolat, vasen takajarrusatula, kaikki jarrulevyt ja palat, bensapumppu (joka hajos kun oli ajettu 2 2 vuotta etanolilla, piti laittaa mojovampi etanolia kestävä tilalle), pissapojan pumppu, takalasin pyyhkimen moottori (päästi kosteutta tupaan ja kyrvähti) ja ilmastoinnin kompura.
Enklannista ja saksasta oon kaikki osat tilannu ja päässyt vähintään 1/3 siitä mitä olis suomessa maksanut, vähintään.
Ne mitä on voinut ite pihalla vaihtaa oon vaihtanut, muuten paikallisessa kyläkorjaamossa joka on kyllä hoitanut hommansa hyvin.
 
Missä määrin välys vanteessa on normaalia?

Olin aivan varma, että Skodasta meni laakeri, kun vanne heiluu väännettäessä. Noh, kokeilin toista takavannetta ja sama juttu. Sitten tunkkasin toisen uudemman Skodan ylös ja siinäkin takana vanteet heiluu, mutta edessä ei :think:
Vaihtoiässä olevan laakerin saa todettua, kun tunkkaa pyörän ilmaan, ottaa toisella kädellä jousesta kiinni ja pyöräyttää toisella kädellä renkaan pyörimään. Jos jousessa tuntuu selvä värinä, laakeri on sökö. Tätä voi vielä verrata toisen puolen renkaaseen.
 
Rupes pitään mamma saabissa kuskin puolen vetoakseli vähän pahaa ääntä niin piti tilata enklannista uudet. Tilasin nyt samalla kummatkin kun satkulla sai parin.
Otin samalla ohjaustehostimen pumpun tiivisteet kun nekin oli vaan parikymppiä setti. Vaihtelin litkut tossa toukokuussa ja näytti että vähän sinne pääsee öljyä sekaan, tyyppivika noissa 9-3 vehkeissä tuokin.
Maaliskuulle kun vielä kestäin ilman mitään isompaa niin avot, sitten haetaan ruotsista toinen tilalle ja saa rouva taas ajella 5 vuotta sillä. 33k - 35k tulee kiljosa vuodessa, kyllähän siinä osat kuluu.
Tähän on nyt vaihdettu turbo, kaikki bensasuuttimet ja kisko siinä samalla kun tuli kaupassa mukana, kummankin eturenkaan laakerit, pakoputki kokonaan, kaikki puolat, vasen takajarrusatula, kaikki jarrulevyt ja palat, bensapumppu (joka hajos kun oli ajettu 2 2 vuotta etanolilla, piti laittaa mojovampi etanolia kestävä tilalle), pissapojan pumppu, takalasin pyyhkimen moottori (päästi kosteutta tupaan ja kyrvähti) ja ilmastoinnin kompura.
Enklannista ja saksasta oon kaikki osat tilannu ja päässyt vähintään 1/3 siitä mitä olis suomessa maksanut, vähintään.
Ne mitä on voinut ite pihalla vaihtaa oon vaihtanut, muuten paikallisessa kyläkorjaamossa joka on kyllä hoitanut hommansa hyvin.
Mikä tämä etanolia paremmin kestävä pumppu on?
 
Vaihtoiässä olevan laakerin saa todettua, kun tunkkaa pyörän ilmaan, ottaa toisella kädellä jousesta kiinni ja pyöräyttää toisella kädellä renkaan pyörimään. Jos jousessa tuntuu selvä värinä, laakeri on sökö. Tätä voi vielä verrata toisen puolen renkaaseen.
Missään laakerissa ei tuntunut mitään ihmeellistä, kun auto oli nosturilla. Tunkilla takapään nostaessa tunkki varmaan pääsi heilumaan ja tuntui väljältä.

Kolinan etsiminen jatkuu. Taaskaan ei löytynyt mitään välyksiä mistään, mutta nyt epäilen takajarrua. Joskus suorallakin tiellä kopsahtaa ja joskus liikkeelle lähtiessä kuuluu takarenkaasta kopsahtelua pyörimisen tahtiin. Pitää purkaa takajarru ja katsoa sisemmän palan jouset ja vaihtaa kumit ja liukutapit.
 
Missään laakerissa ei tuntunut mitään ihmeellistä, kun auto oli nosturilla. Tunkilla takapään nostaessa tunkki varmaan pääsi heilumaan ja tuntui väljältä.

Kolinan etsiminen jatkuu. Taaskaan ei löytynyt mitään välyksiä mistään, mutta nyt epäilen takajarrua. Joskus suorallakin tiellä kopsahtaa ja joskus liikkeelle lähtiessä kuuluu takarenkaasta kopsahtelua pyörimisen tahtiin. Pitää purkaa takajarru ja katsoa sisemmän palan jouset ja vaihtaa kumit ja liukutapit.

Aikanaan piti oma auto vastaavanlaista kolinaa ja syylliseksi osottautui jarrupalat. Oli joku apina asentanut jarrupalat väärinpäin (sisempi pala ulkopuolella). Voima oli korvannut ilmeisesti puuttuvan älyn...
 
Aikanaan piti oma auto vastaavanlaista kolinaa ja syylliseksi osottautui jarrupalat. Oli joku apina asentanut jarrupalat väärinpäin (sisempi pala ulkopuolella). Voima oli korvannut ilmeisesti puuttuvan älyn...
Tuo tuntuu olevan yleistä. Täytyy myös kokeilla väännellä jousia, jotta ne pitäisivät palan jäykemmin paikallaan.

Perseestä tämä kolinoiden metsästäminen, kun mistään ei löydy mitään väljää. Välillä saa ajaa monta viikkoa ilman ylimääräisiä ääniä ja sitten yhdellä kauppareissulla auto kolahtaa suunnilleen jokaisen linnunpaskan ja varjonkin kohdalla :think:
 
^ eräästä volkkarista kuului joskus jarrutettaessa terävähkö napsaus. Ei tullut ihan ekana mieleen että johtui kuivasta kuskin oven saranasta..
 
Jarrusatuloissa monesti väljä liukutappi aiheuttaa kolinaa kuoppatiellä.

Parissa autossa itsellä kuului aina liikkeellelähtiessä ja jarruttaessa napsahdus, metsästelin nivelistä ja puslista väljiä vaan ei löytynyt.

Katsastuksessa sitten inssi sanoi että laitahan tuo eturunko paremmin kiinni, sormilla sai pultteja pyöritettyä!
 
Tilasin kaiken varalta myös eteen tapit ja kumit, kun ihan 100% varma en ole, kummasta päästä kolina kuuluu. Toivottavasti noilla saa vihdoin kolinat kuriin. Töyssyissä ja välillä jarruttaessa ja liikkeelle lähtiessä kopsahtaa ja ei oikein enää hirveästi muita vaihtoehtoja jää kuin jarrut. Samalla Boschin käsijarruvaijeri, niin ei tarvitse ensi talvena tuskailla jäätyilevän käsijarrun kanssa.
 
Ei näemmä kuukautta ilman murhetta audin kans. Eilen lähdin aamupäivällä liikkeelle ja tuuhea valkoinen/vaaleanharmaa savu putkista hetken aikaa. Sama tänään... :shifty::facepalm:

Nopealla googlauksella venttiilivarren kumit sököt joten kansiremppaa x 2 pitäs sit alkaa harkitsemaan... prkl :beye:

edit. Kiesillä tosin 350 tkm mittarissa että sen puoleen kyllä ei mikään ihme..
 
Venttiilivarsista pitäisi tulla sinistä savua, vaalea on yleensä palavaa nestettä.

Jotkut pakoputkistotkin tosin kondensoivat viileällä paljon kosteutta joka sitten näyttää kannentiivistevialta...nimim. kannentiivisteen turhaan vaihtanut.
 
No tällä hetkellä vuotavat ihan hiukan kyllä molemmat klemmarit putkessa kattien jälkeen alakäyrän päässä....o_O Alkavat olla melko ruosteensyömät klemmarit :vihellys:
 
Eli kuvassa tuolla ylhäällä olevat kiristimet.

DSCN12391443074275.JPG
 
Jos se vähän pöläyttää käynnistettäessä/hetken jälkeen eikä nesteet katoa niin muuta kuin kovaa ajoa
 
Kun se ei ollut ihan vähän maanantaina.. vaan n. 10-15sekkaa sellasta paksua savua
 
Venttiilivarsista pitäisi tulla sinistä savua, vaalea on yleensä palavaa nestettä.

Jotkut pakoputkistotkin tosin kondensoivat viileällä paljon kosteutta joka sitten näyttää kannentiivistevialta...nimim. kannentiivisteen turhaan vaihtanut.

Ja toimiessaan katalysaattorit tuottavat vettä... Mitä enemmän tekevät työtä, sitä enemmän sitä tulee.
 
Kun se ei ollut ihan vähän maanantaina.. vaan n. 10-15sekkaa sellasta paksua savua

Jos sitä savua ihan reilusti tulee niin seuraile nyt vähän aikaa mikä neste/öljy sulla katoaa ja sitten rupea miettimään mitä sille tekis.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 711
Viestejä
4 563 487
Jäsenet
75 012
Uusin jäsen
konsoli

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom