Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Kyllähän sitä premium merkiltä odotti vähä enemmän ku 200tkm kun alkaa joka paikka lahoomaan. Edellinen G-astra kesti hienosti 220tkm —> 290tkm, auto oli mulla 5 vuotta ja huoltoihin ja korjauksiin taisi mennä päälle 1000€ tuona aikana. Kestävin auto mitä mulla on ollut, mitä nyt lopussa öljyä kului aika reippaasti.
Ei tuossa listassa ole silti mitään epänormaaleja vikoja noille vuosille ja metreille.

Preemium autoissa ne vain maksaa enempi laittaa kuntoon :D
 
Itellä tosiaan tää C6 A6 -05 ja yksityiseltä. Omistajahistorian mukaan oikein kunnon kiertopalkinto ja ostaessa kilsoja mittarissa 340tkm :D

Vaihdettu/korjattu:

Uudet Hellan umpiot 770€ (vanhat xenon-polttimot vaihdettu näihin) Ennen todellista vikaa vaihdettu myös uusi xenon control module 45e romuttamosta.
Start/stop -nappimoduuli n. 45e ebaysta
Takajarrulevyt zimmerman levyt ja ferodon palat n. 150e
Puolat ja tulpat n. 300e
Öljyt ja suodatin muutaman kerran, n. 300e
VCDS-kaapeli 10VIN-versio 300e.. erikseen tätä autoa varten että pääsee diagnosoimaan vikoja :D

Mitä öljyä laitoit perään ja laatikkoon että toimii?
Tuli luettuakin autosi kommelluksia eilen ja edellispäivänä kun ketjua tuli luettua 50 sivun verran. :D

Castrolit on edelleen perässä, mallia syntrax longlife 75w-90

Laatikossa oli ensin castrol syntrans transaxle 75w-90, nuo toimi TODELLA huonosti koko talven, riitti että meni mittari nollaan niin vaihteita oli jo vaikea saada päälle, nyt käytössä speedin suosittelemat sveitsiläiset Midland synqron 75w-90 gl-4/5

Nää on ihan 5/5 öljyt audiin, ei voi ku suositella, vaihteet menee todella kevyesti ja hienosti päälle, ainaki itsellä toimii tässä 6v manuaalissa.

Synqron 75W-90 GL-4/5 vaihteisto/peräöljy
 
lootaöljyissä on kyllä eroja. ite tunkenu shell spiraxia kaikkiin autoihin ja hyvin toiminu sekin talvella.
 
Ei tuossa listassa ole silti mitään epänormaaleja vikoja noille vuosille ja metreille.

Preemium autoissa ne vain maksaa enempi laittaa kuntoon :D
Joo maksaahan tähän sen tuplat enemmän osat ku esim ooppeliin. Ooppelissa varsinaisia vikoja oli viiden vuoden aikana puolapaketti ja pakoputki. Laadukkaampi siis opeli on ollut kun Audi. :D
 
Joo maksaahan tähän sen tuplat enemmän osat ku esim ooppeliin. Ooppelissa varsinaisia vikoja oli viiden vuoden aikana puolapaketti ja pakoputki. Laadukkaampi siis opeli on ollut kun Audi. :D
Tuon ajan opelit on muutenkin ihan eri luokan autoja kuin tuo audisi. Opelin minkä tahansa rempan tekee about mopon korjaus työkaluilla eikä ole kaksoismassoja eikä mitään muutakaan särkyvää.

Itse olen sitä mieltä että tommoset 10+ vuotta vanhat hi-end preemiumit on järkeviä autoja vain jos ne voi korjata ja huoltaa itse.

Jos taas ainut mahdollisuus on korjaamo niin todellinen km hinta vs uudempi takuullinen auto kaventuu kummasti :D

Itse ylläpitämällä bang for buck on sitten taas todella korkea.
 
Kyllähän sitä premium merkiltä odotti vähä enemmän ku 200tkm kun alkaa joka paikka lahoomaan. Edellinen G-astra kesti hienosti 220tkm —> 290tkm, auto oli mulla 5 vuotta ja huoltoihin ja korjauksiin taisi mennä päälle 1000€ tuona aikana. Kestävin auto mitä mulla on ollut, mitä nyt lopussa öljyä kului aika reippaasti.
Mitä tarkoitat kun puhut "premium" merkistä? Premium ei tarkoita että auto olisi huoltovapaa ja vailla vikoja. Noin vanha auto voi vaatia isojakin huoltoja ja paljon riippuu edellisistä omistajista mitä sinulla on edessä.
 
Mitä tarkoitat kun puhut "premium" merkistä? Premium ei tarkoita että auto olisi huoltovapaa ja vailla vikoja. Noin vanha auto voi vaatia isojakin huoltoja ja paljon riippuu edellisistä omistajista mitä sinulla on edessä.
Eli sitä parempaa seppälää, osat laadukkaampia ja kestävempiä kuin halvemmissa automerkeissä, tiedossa kyllä oli että vaativat hyvää huoltoa että pysyy hyvässä kunnossa ja näin on tehtykin, mutta ei sitä kyllä vielä 220tkm jälkeen osannut odottaa näitä isompia hajoomisia vielä tulevan.
 
Eli sitä parempaa seppälää, osat laadukkaampia ja kestävempiä kuin halvemmissa automerkeissä, tiedossa kyllä oli että vaativat hyvää huoltoa että pysyy hyvässä kunnossa ja näin on tehtykin, mutta ei sitä kyllä vielä 220tkm jälkeen osannut odottaa näitä isompia hajoomisia vielä tulevan.

VAG ei käytä yhtään sen laadukkaampia osia kuin esim PSA.

Se nyt vain on fakta että 200tkm jälkeen ne isoimmat remontit alkaa ja jos ei itse korjauksia pysty tekemään niin lompakossa näkyy oli merkki mikä tahansa.
 
No esim. tähän mun audiin on pitänyt n. 200tkm kohdalla tehdä jakopääremppa vaikka ketjukone. Vittumainen ja kallis homma tehdä kun pitää koko motti ottaa pois :D Hintaa sellasen 3000-5000e..

edit. Mystisesti on nettiautossa näitä c4 3.2 koneellisia siinä karvan alle 200tkm ajettuja myynnissä aika monta :D
 
No ketjuremppa on ihan normaali 200tkm kohdalla se pitää ottaa huomioon kun ostaa paljon ajetun auton.
Vanhemmissa vm80-90 luvun autoissa oli hieman korkeammat kilometrimäärät mutta mottorit olivat silloin myös hieman yksinkertaisemman ja suunniteltu.
Nykyään joutuvat autonvalmistajat tekemään kompromisseja päästöjen ja korotetun tehon takia.
 
No ketjuremppa on ihan normaali 200tkm kohdalla se pitää ottaa huomioon kun ostaa paljon ajetun auton.
Vanhemmissa vm80-90 luvun autoissa oli hieman korkeammat kilometrimäärät mutta mottorit olivat silloin myös hieman yksinkertaisemman ja suunniteltu.
Nykyään joutuvat autonvalmistajat tekemään kompromisseja päästöjen ja korotetun tehon takia.
Ketjurempat on nykyään perus settiä valmistajalla ku valmistajalla, on kyllä todella erikoista ettei noille oo laitettu vaihtoväliä, vaan mainostetaan huoltovapaana. Taitaa toyota olla harvoja valmistajia kenellä nuo oikeesti kestää enemmän ku 100-200tkm, itsekkin vaihdatin tuon melkein saman tien ku auton ostin.
 
Ketjurempat on nykyään perus settiä valmistajalla ku valmistajalla, on kyllä todella erikoista ettei noille oo laitettu vaihtoväliä, vaan mainostetaan huoltovapaana. Taitaa toyota olla harvoja valmistajia kenellä nuo oikeesti kestää enemmän ku 100-200tkm, itsekkin vaihdatin tuon melkein saman tien ku auton ostin.

Edellinen w203 200cdi merssu, ostettaessa ~350tkm ajettu ja kun pistin eteenpäin ~700tkm ja orkkis ketjulla. Kansi oli pöydällä ~550tkm kohdalla tiivistevuodon takia ja ketjussa/ajoituksessa ei juurikaan näkynyt mitään erikoista noinkin paljon ajetuksi. Sen verran oli venymää ketjussa, että ajoitus oli puolenhammasta sivussa. Nykyisellä e61 diesel penarilla menty ~320tkm, ketjun kuntoa ei ole tarvinnut tarkastaa, mutta mitään ylimääräisiä ääniä tms ei kuulu. En ole istalla kurkkinut, että löytyykö jostain livedataa ajoituksista mistä voisi jotain päätellä, mutta luultavasti tämäkin osaa sytyttää vikavaloa, jos ajoitus heittää riittävästi. Toki katkeamista ei tämäkään osaa ennustaa.
 
Aiemmin kirjoittelinkin jo diesel hondastani joka tupsauttaa kylmällä koneella siniharmaata savua(ei silloin jos ennen sammutusta on käytetty kierrokset ylhäällä, musta pöläys)

Auto ei vie öljyä ja tupsaus ei haise öljylle.

Autossa on myöskin se ominaisuus että n. 20-30km maantieajon jälkeen tupsauttaa reilun mustan savupilven jos kiihdyttää mutta myös yllättäen jos käyttää moottorijarrutusta. Polttoainepuoleen siis viittaa muttei muuttunut toisilla suihkuilla miksikään.

Ei enää äly riitä.
 
Hyviä ehdotuksia ja tarkistan huohottimen mutta öljysavuhan on sinistä ja pistävän hajuista.
 
Hyviä ehdotuksia ja tarkistan huohottimen mutta öljysavuhan on sinistä ja pistävän hajuista.
Saapissa aikanaan oli myös pöläyttelyä huohottimen takia. Helppo tapa testata on repäistä huohotinletku irti venakopasta ja käydä ajelulla. Sauhut pitäisi hälvetä.
 
Tuossa on auton apurunko lattialla nyt, ja pitäisi massata nyt ja asentaa viikonloppuna. Jos massaan esim. torstaina niin kerkeääkö perjantaiksi kuivumaan kosketuskuivaksi? Dinitrol massa käytössä.

Auttaako jos laittaa pihalle aurinkoon nyt kun on aika lämminkin?

Eli ettei sotkisi paikkoja kuljetuksen aikana? Vai massaanko vasta määränpäässä ja saa sitten ainakin telkuta märän apurungon kanssa...
 
Tuossa on auton apurunko lattialla nyt, ja pitäisi massata nyt ja asentaa viikonloppuna. Jos massaan esim. torstaina niin kerkeääkö perjantaiksi kuivumaan kosketuskuivaksi? Dinitrol massa käytössä.

Auttaako jos laittaa pihalle aurinkoon nyt kun on aika lämminkin?

Eli ettei sotkisi paikkoja kuljetuksen aikana? Vai massaanko vasta määränpäässä ja saa sitten ainakin telkuta märän apurungon kanssa...

Katsoitko mitä massapurkin tiedoissa lukee kuivumisesta? Dinitroliltakin, kun löytyy kymmeniä erilaisia massoja ja osa jää kuivuttuaan elastisiksi ja osa taas kuivuu semmoiseksi kovaksi mikä helposti lähtee halkeamaan. Kannattaisi laittaa sinne massan alle dinitrolin ml ja sitten massa päälle. Lämpimässä toki ne massat kuivuvat nopeammin ja kyllä päivässä pitäisi kuivua aivan riittävästi ettei sotke enään.
 
Katsoitko mitä massapurkin tiedoissa lukee kuivumisesta? Dinitroliltakin, kun löytyy kymmeniä erilaisia massoja ja osa jää kuivuttuaan elastisiksi ja osa taas kuivuu semmoiseksi kovaksi mikä helposti lähtee halkeamaan. Kannattaisi laittaa sinne massan alle dinitrolin ml ja sitten massa päälle. Lämpimässä toki ne massat kuivuvat nopeammin ja kyllä päivässä pitäisi kuivua aivan riittävästi ettei sotke enään.
Pitääkin itseasiassa vilkaista lukeeko purnukassa jotakin, mätänetin ym sivuilla ei ollut mainintaa.

Hyvä jos päivässä jo alustavasti kuivuisi...
 
Kyllä minä olen jo samana päivänäkin lähtenyt autolla ajamaan, kun on massannut, mutta kyllä päivä pari olisi hyvä antaa seistä, että kerkeää kovettumaan, eikä kivet heti massoja raavi pois.
 
Dinitrolin oma spec sheet sanoo kuivumisajaksi 2 tuntia ja kerrosten välissä noin vartti aikaa. Sutasempa päivällä tuon mömmön apurunkoon niin eiköhän se ala perjantaina olemaan siirtokelpoinen jo.
 
Eilen tuli vaihdeltua S-Maxiin öljyt ja suodattimet. Öljynsuodattimen edestä piti ottaa ahtoputki pois, jotta sai sen vaihdettua. Ei paha rasti.

Mutta sitten voi jumalautavittusaatananperkeleenjumalautaVITTU sitä raitisilmasuodatinta! Kyllä nyt näytti siltä että koko fordin keksintö olisi rakennettu tuon perkeleen paperisuodattimen ympärille! Kaasupoljin pois tieltä ja kun ne mutterit on niin jesuksen syvällä siellä polkimen kannassa kiinni, ettei sitä meinannut millään saada pois. Sitten kun kovalla väännöllä sait sen polkimen irti, niin olikin se suodattimen kotelon kansi ruuvausta vaille valmis. Se yläpuolinen ruuvi oli niin ylhäällä, ettei sinne nähnyt vaikka ottalamppu olikin päässä. Tässä vaiheessa olin tuhrannut aikaa sen puoli tuntia. Polvet verillä, rystyset verillä, peukalonpää auki, hermot mennyt. Ei totta jumalauta kun tila on niin ahdas omille hartiolle, että vaikka sait pään sinne jalkatilaan,niin sitten käsistä alkoi ahdistamaan, ettet saanut kahdella kädellä tehtyä mitää.

Vanhana painijana vedin sitten huoltohommat sillassa. Sitten alkoi näkymään sinne perälle. Ahdasta oli silti.


Mutta ihmettelen vain kuinka sitä autoja nykyään rakennetaan. Ilmeisesti aloitetaan CAD:lla piirtäminen ottamalla R-I-suodatin ja renkaat esille ja sitten muu auto ympärille. Ei jeesus.


Ja sama pitäisi uusia joka 15tkm jälkeen. Ei siiselin perse...
 
Eilen tuli vaihdeltua S-Maxiin öljyt ja suodattimet. Öljynsuodattimen edestä piti ottaa ahtoputki pois, jotta sai sen vaihdettua. Ei paha rasti.

Mutta sitten voi jumalautavittusaatananperkeleenjumalautaVITTU sitä raitisilmasuodatinta! Kyllä nyt näytti siltä että koko fordin keksintö olisi rakennettu tuon perkeleen paperisuodattimen ympärille! Kaasupoljin pois tieltä ja kun ne mutterit on niin jesuksen syvällä siellä polkimen kannassa kiinni, ettei sitä meinannut millään saada pois. Sitten kun kovalla väännöllä sait sen polkimen irti, niin olikin se suodattimen kotelon kansi ruuvausta vaille valmis. Se yläpuolinen ruuvi oli niin ylhäällä, ettei sinne nähnyt vaikka ottalamppu olikin päässä. Tässä vaiheessa olin tuhrannut aikaa sen puoli tuntia. Polvet verillä, rystyset verillä, peukalonpää auki, hermot mennyt. Ei totta jumalauta kun tila on niin ahdas omille hartiolle, että vaikka sait pään sinne jalkatilaan,niin sitten käsistä alkoi ahdistamaan, ettet saanut kahdella kädellä tehtyä mitää.

Vanhana painijana vedin sitten huoltohommat sillassa. Sitten alkoi näkymään sinne perälle. Ahdasta oli silti.


Mutta ihmettelen vain kuinka sitä autoja nykyään rakennetaan. Ilmeisesti aloitetaan CAD:lla piirtäminen ottamalla R-I-suodatin ja renkaat esille ja sitten muu auto ympärille. Ei jeesus.


Ja sama pitäisi uusia joka 15tkm jälkeen. Ei siiselin perse...

Tästä jotain apua?

 
Eilen tuli vaihdeltua S-Maxiin öljyt ja suodattimet. Öljynsuodattimen edestä piti ottaa ahtoputki pois, jotta sai sen vaihdettua. Ei paha rasti.

Mutta sitten voi jumalautavittusaatananperkeleenjumalautaVITTU sitä raitisilmasuodatinta! Kyllä nyt näytti siltä että koko fordin keksintö olisi rakennettu tuon perkeleen paperisuodattimen ympärille! Kaasupoljin pois tieltä ja kun ne mutterit on niin jesuksen syvällä siellä polkimen kannassa kiinni, ettei sitä meinannut millään saada pois. Sitten kun kovalla väännöllä sait sen polkimen irti, niin olikin se suodattimen kotelon kansi ruuvausta vaille valmis. Se yläpuolinen ruuvi oli niin ylhäällä, ettei sinne nähnyt vaikka ottalamppu olikin päässä. Tässä vaiheessa olin tuhrannut aikaa sen puoli tuntia. Polvet verillä, rystyset verillä, peukalonpää auki, hermot mennyt. Ei totta jumalauta kun tila on niin ahdas omille hartiolle, että vaikka sait pään sinne jalkatilaan,niin sitten käsistä alkoi ahdistamaan, ettet saanut kahdella kädellä tehtyä mitää.

Vanhana painijana vedin sitten huoltohommat sillassa. Sitten alkoi näkymään sinne perälle. Ahdasta oli silti.


Mutta ihmettelen vain kuinka sitä autoja nykyään rakennetaan. Ilmeisesti aloitetaan CAD:lla piirtäminen ottamalla R-I-suodatin ja renkaat esille ja sitten muu auto ympärille. Ei jeesus.


Ja sama pitäisi uusia joka 15tkm jälkeen. Ei siiselin perse...
Ite vaihoin työkaverin Galaxiin parkkipaikalla. Varmaan suunnilleen sama vehje. Kohtuu hankala se oli, tuo kaasupolkimen irrotus herätti aika paljon ihmetystä. Itellä oli väyrynen suunnilleen siihen aikaan jossa homma hoitui siististi kun raitisilmasuodatin on oman luukun takana apukuskin jalkatilassa :) Toki sekin oli joillekin liian vaikeaa kun edellinen omistaja oli poistanut koko suodattimen :facepalm:
 
Tästä jotain apua?



No samat mutterit ja ruuvit piti itse avata. Ja ei tuosta videosta sen enempää aukea, mitä eilen tehtynä selvisi :lol:

Videolta ei käy selväksi että 115kg miehenretales ei tuonne jalkatilaan kovinkaan hyvin mahdu.:rofl:


Ite vaihoin työkaverin Galaxiin parkkipaikalla. Varmaan suunnilleen sama vehje. Kohtuu hankala se oli, tuo kaasupolkimen irrotus herätti aika paljon ihmetystä. Itellä oli väyrynen suunnilleen siihen aikaan jossa homma hoitui siististi kun raitisilmasuodatin on oman luukun takana apukuskin jalkatilassa :) Toki sekin oli joillekin liian vaikeaa kun edellinen omistaja oli poistanut koko suodattimen :facepalm:


Joo, sama automobiili näiltä osin. :tup:
 
@Matolaatikko tuo on kyllä paskamainen homma. Samanikäisissä Focuksissa samalla tavalla ja pari kertaa olen saanut sen kanssa ähistä. Nyt syssyllä pääsee taas kokeilemaan, kun minä onneton menin ostamaan Focuksen.


Oikealta ajettavissa tuo on ihan simppeli, kun ei ole rompetta tiellä. Pieni räikkä, x ja y mittaiset jatkot, kääntöpala (ei nyt mitään hajua mikä lie oikea nimi, oisko englanniksi universal joint),10-15 cm pituinen taipuisa jatko (tämä lienee suurin helpottava tekijä, ei aiemmin ollut käytössä) ja pari kiintoavainta ovat seuraavan kerran aseina. Suodatin tuntuu vähän menevän kasaan vaikka poljin on kokonaan pois ja videon ohjeella ilmeisesti vielä enemmän. En tiedä onko sillä väliä, jos ei kuitenkaan repeä tms.
 
Oma honda civic kaverilla jakohihnan vaihdossa tilasin osat autodoc rek numeron perusteella. Osat saapui ja kaveri alkoi muutaman viikon päästä vaihtamaan ja heti selvis että väärät osat.. Yhteydenotto autodoccii että mitäs ihmettä ja kun koitin palauttaa tuotteita niin ei kuulemma onnistu kun 14pv mennyt umpeen.. Hammasta purren uudet tälläkertaa toivottavasti oikeat osat tilaukseen. Samalla kaveri huomas että venttiilikopan tiivisteet oli rikki ja vuos öljyä suht reippaasti tulppien päälle niin tuleehan sekin nyt sitten laitettua kunhan osat saapuvat
 
Nipponiin uutta pakosarjaa ja bensapaineensäädintä. Ei menny taas pakosarjan asennus ku strömsössä. Päällepäi samannäköne, mut turbon laippa tuli parisenttii alemmaks ja sentin oikeemmalle jolloin pakoputki otti kiinni runkopalkkiin ja jäi senverra alas et ol vaikeuksia ajaa tallista pois :dead: vklp jatkuu sit pakoputken muokkaus. Muutamansentin ku downpipestä rälläköi poikkee ja hitsaa takas läjään, niin sit pitäs asettuu mukavasti samalletasolle runkopalkin kanssa.

f7xhBlg.jpg


OK4amcv.jpg


tnXIRVn.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Löytyisiköhän täältä vinkkejä mikä voisi aiheuttaa hieman normaalia korkeamman tyhjäkäynnin lämpimällä koneella.

Potilaana on Seat Ibiza vm. 2007, jossa 1.9TDI pumppusuutinkone (BMT), kilometrejä takana 182 tkm. Tyhjäkäynti on normaalia korkeampi, n.1000rpm kun käynnistää vähän aikaan sitten ajosta sammutetun lämpimän koneen. Muuten tuntuisi toimivan normaalisti, eroa kulutuksessa tms. en ole huomannut. Melkein virallisella VCDS:llä katselin lämpötila-anturin lukemia ja ne vaikuttavat olevan kunnossa, olivat siis loogisia ja eivät heitelleet ylös/alas jne.

AVF pumpparissa oli samaa vaivaa ja ihan samalla tavalla lämpöanturin lukemat näytti VCDS:llä järkeviltä mutta niin vain epämääräiset puoli lämpimän koneen tyhjäkäynnin korottelut katosi kokonaan anturin vaihdolla. Se on sen verran halpa ja poikittaiskoneiseen helppo vaihtaa että kannattanee kokeilla.

Sain anturin vaihdettua ongelmitta pari viikkoa sitten, jopa muovinen sokka lähti ehjänä. Nestettä meni hukkaan suunnilleen litra. Parin viikon aikana kun olen seuraillut tilannetta niin eipä auttanut tämä anturin vaihto, tyhjäkäynnin kohottelua on edelleen. Välillä kohottelu on kylmänäkin eli kun käynnistää on tyhjäkäynti normaali mutta muutaman sekunnin päästä nousee ylemmäs.

Olisko vinkkiä mistä etsiä vikaa seuraavaksi?

@Kizmo
 
Aiemmin kirjoittelinkin jo diesel hondastani joka tupsauttaa kylmällä koneella siniharmaata savua(ei silloin jos ennen sammutusta on käytetty kierrokset ylhäällä, musta pöläys)

Auto ei vie öljyä ja tupsaus ei haise öljylle.

Autossa on myöskin se ominaisuus että n. 20-30km maantieajon jälkeen tupsauttaa reilun mustan savupilven jos kiihdyttää mutta myös yllättäen jos käyttää moottorijarrutusta. Polttoainepuoleen siis viittaa muttei muuttunut toisilla suihkuilla miksikään.

Ei enää äly riitä.

J120 Öljyn kulutus ja savutus käynnistäessä? - SLCK.net - Suomen LandCruiser Klubi ry.

Tuollakin on puhuttu keskusteltu tuosta väristä ja yksi veikkaus olisi suuttimiin päin. Eli tarkistaa, onko märkää siellä päin.
 
Suihkut on huollettu ja penkissä testattu. kokeiltu vielä toisillakin, pohjat putsattu, ei vuotoja.
 
Tuollainen, ei toki Carlsson mutta 4matic, odottelisi anopin autokatoksessa ilmajousiremppaa. Jos sen vielä joku päivä jaksaisi laitattaa kuntoon ja myyntiin.

Mitä sellainen remppa maksaa, noin suunnilleen. En ole ostamassa, mutta ihan mielenkiinnosta kysyn. Eihän tuollaiset aina ole halpoja ylläpitää.

Joskus kysyin sähköpostilla Hort autosta arviota, ja silloin kertoivat että mikäli jokainen kulma joudutaan uusimaan, se on tonnin per kulma.

Vastaan yhden E55 AMG:n ilmapussin ostaneena että etupää 600€/nurkka, takapää n.450€/nurkka ja pumppu 400€

Edit: autodocista vilkaisemalla ässän ilmajouset eteen on noin tonnin kipale

No niin. Tuleehan siinä hintaa hommalle. Noista ilmajousista vaan tuli mieleen yks lenkkireitin varrella oleva ML mersu mikä on kohta vuoden seissyt siinä, eikä näköjään ole myynnissä tai mitään, kuolinpesän auto kyseessä, noissakin kait noita ilmajousituksia, en kyllä ole asiaa penkonut sen tarkemmin. Mietin vaan kuinka korkealle perikunta sitä arvostaa jossain vaiheessa, ja mitä kaikkea siinä voi olla vialla.

Tolppien hinnat ja saatavuus nykyään ihan eri luokkaa. 200e/kpl maksaa ainakin omaan ässään. OEM tolpat toki reilusti yli tonnin jossain Veholla...

Hemmetti, melkein noilla hinnoilla voisi jopa korjauttaakin tuon auton. Osaatko @Tostosjatos valoittaa hieman enemmän näistä?
 
Tilaat tolpat saksasta/englannista. Ebaysta löytyy ja postikuluineen selviää 200e kipale. Hort Autossa käyt vaihtamassa / kysy mitä pyytävät vaihdosta omilla tolpilla.
Luulen, että kun ovat tarjonneet tuota tonni per nurkka, niin niiden tolppien hinnat ovat Suomesta ostettu tukkurilta tms.

Tai sitten vaihdat vaan itse. Ei kummonen homma. Youtubessakin vaihtovideo, eikä eroa juuri normi rautajousilla varustetusta pl. muutama liitin.

E: Tuttu osti juuri w220 ja w221 mekeen etutolppia 160 puntaa kpl...

Autodoc paljon kalliimpi. Sieltä esim arnottin tolpat 500e kipale omaan
 
Viimeksi muokattu:
Vaihtelin sitikkaan jarrupalat. Vanhoilla paloilla ajettu 82 tkm. Näissä ilmeisesti kuluu sisempi pala näin paljon nopeampaa :confused:
lnM9wFb.jpg
 
Joo näitähän minäkin kokeilen, mutta varaudun aina pahimpaan. Neste oli vähänä, lisäsin vettä varmaankin yli litran. Vielä kuplii säiliössä mutta saattaa olla (toivottavasti) ilmaa kierrossa. Eipä tuo yli 200 tkm menneellä bensalla olisi ihme jos pahvi olisi mennyt. Noh, yläpään tiivistesarja ja kannen pultit ~150€ Rockautosta ettei tuo nyt maailmaa kaada.
Toki pyörienn suuntauskaan ei mennyt putkeen, edestä vasemman puolen raidetangon päät olivat hitsautuneet (lue ruostuneet) yhteen joten sitä puolta ei sitten säädetty.

Korkki ja termari on tulossa. Onneksi tämä on nestevuoto, huomasin kun auto tuli kotiin kun nestettä tippasi etupuskurin alta. Jos vaikka viikonloppuna kurkkisi mistä tämä ruikkii nestettä.
Lisäksi tilasin laturin kun polttelee laturin valoa aina välillä. Autolla ajettu hieman yli 200 tkm niin aika hyvin täsmää että olisi jo lopussa.
 

Juu, se sisempi kuluu yleensä nopeammin kuin ulompi. Mulla sama juttu varsinkin takapaloissa. Omasta autosta menee takapalat vaihtoon 40tkm jälkeen. Liukuuhan tapit?
Ei ollut satulat ainakaan kovin jumissa, itse asiassa kun vaihdoin kesärenkaat niin putsasin rasvasin liukutapit. Saattoivat ne jonkin verran jumittaa toki. Satulat ovat 4 vuotta vanhat. Tapit liikkuvat kohtuudella, eivät ne uutenakaan tainneet kovin sutjakasti liikkua.
 
Ei ollut satulat ainakaan kovin jumissa, itse asiassa kun vaihdoin kesärenkaat niin putsasin rasvasin liukutapit. Saattoivat ne jonkin verran jumittaa toki. Satulat ovat 4 vuotta vanhat. Tapit liikkuvat kohtuudella, eivät ne uutenakaan tainneet kovin sutjakasti liikkua.

Sit vaan vielä painelemaan jarrua, että mäntä liikkuu
 
Tilaat tolpat saksasta/englannista. Ebaysta löytyy ja postikuluineen selviää 200e kipale. Hort Autossa käyt vaihtamassa / kysy mitä pyytävät vaihdosta omilla tolpilla.
Luulen, että kun ovat tarjonneet tuota tonni per nurkka, niin niiden tolppien hinnat ovat Suomesta ostettu tukkurilta tms.

Tai sitten vaihdat vaan itse. Ei kummonen homma. Youtubessakin vaihtovideo, eikä eroa juuri normi rautajousilla varustetusta pl. muutama liitin.

E: Tuttu osti juuri w220 ja w221 mekeen etutolppia 160 puntaa kpl...

Autodoc paljon kalliimpi. Sieltä esim arnottin tolpat 500e kipale omaan

Täällähän sattui juuri olemaan juttua näistä loistoalustoista.
Aika tarkalleen vuosi sitten tuli napattua alle tuollainen W220 S430 missä alusta on muuten hyvässä kunnossa, mutta yön seisottuaan laskee muutaman sentin. Nyt vihdoin alkoi vaivaamaan sen verran että vein huoltoon, en Veholle vaan yleiskorjaamoon.
Itse diagnosoin vian olevan se kaikkein yleisin syypää, ilman jakoyksikkö A2203200258. Tarvikeosa löytyi Saksan Amazonista hintaan 88€, yllättävän halvalla. Tänään sitten tiputin auton korjaamolle ja sanottiin että muutamassa tunnissa valmis - illalla saa tulla hakemaan. Kolmen paikkeilla soittelivat että osa on paikallaan, eivätkä saa autoa enää nousemaan "tolpilleen" vaan makaa maassa ala-asennossa. Kuulemma auto ei ole korin nostopisteistä nostettu vaan on rampeilla ja paino pyörillä.

Saapa nähdä mitä pussit tykkää koko auton massasta päällään tyhjänä. Mersun omassa huolto-ohjeessa nimenomaan kielletään tyhjänä laskeminen etteivät pussit vaurioituisi. En tiedä onko kyseisellä korjaamolla Star käytössä. Luulisi että sillä saisi käskettyä nousemaan kunhan järjestelmä ei vuoda.

Ja hyvä kaupunkiautohan tuo muuten on mutta tosiaan täällä nurkissa pyöriessä se kulutus tuppaa olemaan sitä 15l/100km luokkaa. :D
 
Eilen tuli vaihdeltua S-Maxiin öljyt ja suodattimet. Öljynsuodattimen edestä piti ottaa ahtoputki pois, jotta sai sen vaihdettua. Ei paha rasti.

Mutta sitten voi jumalautavittusaatananperkeleenjumalautaVITTU sitä raitisilmasuodatinta! Kyllä nyt näytti siltä että koko fordin keksintö olisi rakennettu tuon perkeleen paperisuodattimen ympärille! Kaasupoljin pois tieltä ja kun ne mutterit on niin jesuksen syvällä siellä polkimen kannassa kiinni, ettei sitä meinannut millään saada pois. Sitten kun kovalla väännöllä sait sen polkimen irti, niin olikin se suodattimen kotelon kansi ruuvausta vaille valmis. Se yläpuolinen ruuvi oli niin ylhäällä, ettei sinne nähnyt vaikka ottalamppu olikin päässä. Tässä vaiheessa olin tuhrannut aikaa sen puoli tuntia. Polvet verillä, rystyset verillä, peukalonpää auki, hermot mennyt. Ei totta jumalauta kun tila on niin ahdas omille hartiolle, että vaikka sait pään sinne jalkatilaan,niin sitten käsistä alkoi ahdistamaan, ettet saanut kahdella kädellä tehtyä mitää.

Vanhana painijana vedin sitten huoltohommat sillassa. Sitten alkoi näkymään sinne perälle. Ahdasta oli silti.


Mutta ihmettelen vain kuinka sitä autoja nykyään rakennetaan. Ilmeisesti aloitetaan CAD:lla piirtäminen ottamalla R-I-suodatin ja renkaat esille ja sitten muu auto ympärille. Ei jeesus.


Ja sama pitäisi uusia joka 15tkm jälkeen. Ei siiselin perse...
Omassa riisikipossa raitisilmasuodattimen vaihto kestää 2 min ja onnistuu ilman työkaluja. :)
 
Täällähän sattui juuri olemaan juttua näistä loistoalustoista.
Aika tarkalleen vuosi sitten tuli napattua alle tuollainen W220 S430 missä alusta on muuten hyvässä kunnossa, mutta yön seisottuaan laskee muutaman sentin. Nyt vihdoin alkoi vaivaamaan sen verran että vein huoltoon, en Veholle vaan yleiskorjaamoon.
Itse diagnosoin vian olevan se kaikkein yleisin syypää, ilman jakoyksikkö A2203200258. Tarvikeosa löytyi Saksan Amazonista hintaan 88€, yllättävän halvalla. Tänään sitten tiputin auton korjaamolle ja sanottiin että muutamassa tunnissa valmis - illalla saa tulla hakemaan. Kolmen paikkeilla soittelivat että osa on paikallaan, eivätkä saa autoa enää nousemaan "tolpilleen" vaan makaa maassa ala-asennossa. Kuulemma auto ei ole korin nostopisteistä nostettu vaan on rampeilla ja paino pyörillä.

Saapa nähdä mitä pussit tykkää koko auton massasta päällään tyhjänä. Mersun omassa huolto-ohjeessa nimenomaan kielletään tyhjänä laskeminen etteivät pussit vaurioituisi. En tiedä onko kyseisellä korjaamolla Star käytössä. Luulisi että sillä saisi käskettyä nousemaan kunhan järjestelmä ei vuoda.

Ja hyvä kaupunkiautohan tuo muuten on mutta tosiaan täällä nurkissa pyöriessä se kulutus tuppaa olemaan sitä 15l/100km luokkaa. :D


En usko, että staria löytyy yleensä normipajalta. Jos jotain yksiköitä lähdetään vaihtamaan, niin veisin kyllä starin omaavaan pajaan.
 
En usko, että staria löytyy yleensä normipajalta. Jos jotain yksiköitä lähdetään vaihtamaan, niin veisin kyllä starin omaavaan pajaan.
Jep, näin jälkiviisaana voi sanoa että olisi pitänyt tarkistaa etukäteen. Eipä siinä vaiheessa tullut mieleen. Mitenköhän on, onko millään tavalla mahdollista saada korjaamoa vastuuseen jos joku pussi leviää tällaisen johdosta?
 
Jep, näin jälkiviisaana voi sanoa että olisi pitänyt tarkistaa etukäteen. Eipä siinä vaiheessa tullut mieleen. Mitenköhän on, onko millään tavalla mahdollista saada korjaamoa vastuuseen jos joku pussi leviää tällaisen johdosta?
Pyydät kiltisti laittamaan vähintään samaan kuosiin kun viedessä. Se on niiden ongelma saada ylös se auto.
 
Kysymys kaikille jotka autojansa korjaavat että kuinka ootte oppinu kyseiset taidot mitä auton remppaamisessa tarvitsee? onko täällä ihan mekaanikon koulun käynneitä vai itseoppineita? Täysisi kyllä omia taitoja kehittää että onnistuisi nyt perusrempat, harmi vaan kun ei ole mitään paikkaa oikein.. Auton remppaaminen tossa taloyhtiön parkkipaikalla ei oikein napostele. Itse tekemällä säästäisi kyllä valtavasti rahaa
 
Kysymys kaikille jotka autojansa korjaavat että kuinka ootte oppinu kyseiset taidot mitä auton remppaamisessa tarvitsee? onko täällä ihan mekaanikon koulun käynneitä vai itseoppineita? Täysisi kyllä omia taitoja kehittää että onnistuisi nyt perusrempat, harmi vaan kun ei ole mitään paikkaa oikein.. Auton remppaaminen tossa taloyhtiön parkkipaikalla ei oikein napostele. Itse tekemällä säästäisi kyllä valtavasti rahaa
Ihan itse tekemällä olen oppinut. Isä oli aika hyvä näissä hommissa vaikka häneltä en paljoa ehtinyt oppia saada. Raha se suurin motivaatio on itselle ollut. Toki työkaluihin menee aika paljon rahaa. Järkevä olisi pysyä samassa merkissä niin ei tarvitsisi aina ostaa uusia työkaluja. Joka merkillä tuppaa olemaan vähän eri vehkeet korjailuun. Varsinkin vähänkään uudemmissa vikakoodinlukija on melkein pakollinen varuste. Minä rappaan näitä romuja omakotitalon pihalla niin ei kiire ole oikeastaan koskaan. Toki rajoittaa tekemisen lähinnä kesään. Talvellakin joskus joutuu jotain tekemään mutta pyrin siihen että kesällä autot laitetaan siihen kuntoon ettei talvella niitä tarvitse rappailla.
Nykyään tämä on helppoa kun ohjeet löytyy netistä hommaan kuin hommaan.
 
Itseoppinut täälläkin, rahaa ei ole koskaan ollut minulla tai vanhemmillani huollattaa/korjuuttaa korjaamolla...yleisin lapsuusmuistoni on kun isä könysi turkishaalarit päällä tippa nenänpäästä roikkuen kerrostalon parkkipaikalla pimenevässä syysillassa opelia roplaten...varsinkin hänen syvältä kummunnut muriseva "perkele" kun vesitippa putosi roikkavalon hehkulamppuun rikkoen sen:D

Youtube/foorumit ovat suureksi avuksi kyllä näissä remonteissa, pääasiassahan ne ovat vain mekaanista työtä ja pulttien pyörittelyä.
 
Kysymys kaikille jotka autojansa korjaavat että kuinka ootte oppinu kyseiset taidot mitä auton remppaamisessa tarvitsee? onko täällä ihan mekaanikon koulun käynneitä vai itseoppineita? Täysisi kyllä omia taitoja kehittää että onnistuisi nyt perusrempat, harmi vaan kun ei ole mitään paikkaa oikein.. Auton remppaaminen tossa taloyhtiön parkkipaikalla ei oikein napostele. Itse tekemällä säästäisi kyllä valtavasti rahaa

Aikalailla itseoppinut täälläkin. Mopoa tuli jo pentuna rassattua vähän ja sitten pikkuhiljaa autoakin isän opastuksella kun ei rahoja ollut viedä vaan huoltoon :) Nykyään tosiaan netin foorumit ja youtube auttaa paljon näiden uudempien raatojen kans ropaamisessa :)

Ja työkaluja on tullut hommattua aina tarpeen mukaan. Tiettyhän se välillä ketuttaa kun tarvis joku tietty työkalu saada yhdeksältä lauantai-illalla, mut ei kaikkeen kaiketi voi etukäteen varautua :vihellys:
 
Mää oon hirveen hyvä purkamaan, mutta kasaamiseen tarvitaan joskus sitten ammattiapua. Aikoinaan pataroin Xantiaan jarrupalat helposti kolmessa tunnissa, lukuisten kiintoavaimien, kuusiokolojen ja purkuraudan voimalla. Sittemmin siirryin helposti huollettaviin nousevan auringon maan Atkinson-työsyklin autoihin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 403
Viestejä
4 494 522
Jäsenet
74 205
Uusin jäsen
tuhkaluukku

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom