Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Aiemmin kirjoittelinkin jo diesel hondastani joka tupsauttaa kylmällä koneella siniharmaata savua(ei silloin jos ennen sammutusta on käytetty kierrokset ylhäällä, musta pöläys)

Auto ei vie öljyä ja tupsaus ei haise öljylle.

Autossa on myöskin se ominaisuus että n. 20-30km maantieajon jälkeen tupsauttaa reilun mustan savupilven jos kiihdyttää mutta myös yllättäen jos käyttää moottorijarrutusta. Polttoainepuoleen siis viittaa muttei muuttunut toisilla suihkuilla miksikään.

Ei enää äly riitä.
 
Hyviä ehdotuksia ja tarkistan huohottimen mutta öljysavuhan on sinistä ja pistävän hajuista.
 
Hyviä ehdotuksia ja tarkistan huohottimen mutta öljysavuhan on sinistä ja pistävän hajuista.
Saapissa aikanaan oli myös pöläyttelyä huohottimen takia. Helppo tapa testata on repäistä huohotinletku irti venakopasta ja käydä ajelulla. Sauhut pitäisi hälvetä.
 
Tuossa on auton apurunko lattialla nyt, ja pitäisi massata nyt ja asentaa viikonloppuna. Jos massaan esim. torstaina niin kerkeääkö perjantaiksi kuivumaan kosketuskuivaksi? Dinitrol massa käytössä.

Auttaako jos laittaa pihalle aurinkoon nyt kun on aika lämminkin?

Eli ettei sotkisi paikkoja kuljetuksen aikana? Vai massaanko vasta määränpäässä ja saa sitten ainakin telkuta märän apurungon kanssa...
 
Tuossa on auton apurunko lattialla nyt, ja pitäisi massata nyt ja asentaa viikonloppuna. Jos massaan esim. torstaina niin kerkeääkö perjantaiksi kuivumaan kosketuskuivaksi? Dinitrol massa käytössä.

Auttaako jos laittaa pihalle aurinkoon nyt kun on aika lämminkin?

Eli ettei sotkisi paikkoja kuljetuksen aikana? Vai massaanko vasta määränpäässä ja saa sitten ainakin telkuta märän apurungon kanssa...

Katsoitko mitä massapurkin tiedoissa lukee kuivumisesta? Dinitroliltakin, kun löytyy kymmeniä erilaisia massoja ja osa jää kuivuttuaan elastisiksi ja osa taas kuivuu semmoiseksi kovaksi mikä helposti lähtee halkeamaan. Kannattaisi laittaa sinne massan alle dinitrolin ml ja sitten massa päälle. Lämpimässä toki ne massat kuivuvat nopeammin ja kyllä päivässä pitäisi kuivua aivan riittävästi ettei sotke enään.
 
Katsoitko mitä massapurkin tiedoissa lukee kuivumisesta? Dinitroliltakin, kun löytyy kymmeniä erilaisia massoja ja osa jää kuivuttuaan elastisiksi ja osa taas kuivuu semmoiseksi kovaksi mikä helposti lähtee halkeamaan. Kannattaisi laittaa sinne massan alle dinitrolin ml ja sitten massa päälle. Lämpimässä toki ne massat kuivuvat nopeammin ja kyllä päivässä pitäisi kuivua aivan riittävästi ettei sotke enään.
Pitääkin itseasiassa vilkaista lukeeko purnukassa jotakin, mätänetin ym sivuilla ei ollut mainintaa.

Hyvä jos päivässä jo alustavasti kuivuisi...
 
Kyllä minä olen jo samana päivänäkin lähtenyt autolla ajamaan, kun on massannut, mutta kyllä päivä pari olisi hyvä antaa seistä, että kerkeää kovettumaan, eikä kivet heti massoja raavi pois.
 
Dinitrolin oma spec sheet sanoo kuivumisajaksi 2 tuntia ja kerrosten välissä noin vartti aikaa. Sutasempa päivällä tuon mömmön apurunkoon niin eiköhän se ala perjantaina olemaan siirtokelpoinen jo.
 
Eilen tuli vaihdeltua S-Maxiin öljyt ja suodattimet. Öljynsuodattimen edestä piti ottaa ahtoputki pois, jotta sai sen vaihdettua. Ei paha rasti.

Mutta sitten voi jumalautavittusaatananperkeleenjumalautaVITTU sitä raitisilmasuodatinta! Kyllä nyt näytti siltä että koko fordin keksintö olisi rakennettu tuon perkeleen paperisuodattimen ympärille! Kaasupoljin pois tieltä ja kun ne mutterit on niin jesuksen syvällä siellä polkimen kannassa kiinni, ettei sitä meinannut millään saada pois. Sitten kun kovalla väännöllä sait sen polkimen irti, niin olikin se suodattimen kotelon kansi ruuvausta vaille valmis. Se yläpuolinen ruuvi oli niin ylhäällä, ettei sinne nähnyt vaikka ottalamppu olikin päässä. Tässä vaiheessa olin tuhrannut aikaa sen puoli tuntia. Polvet verillä, rystyset verillä, peukalonpää auki, hermot mennyt. Ei totta jumalauta kun tila on niin ahdas omille hartiolle, että vaikka sait pään sinne jalkatilaan,niin sitten käsistä alkoi ahdistamaan, ettet saanut kahdella kädellä tehtyä mitää.

Vanhana painijana vedin sitten huoltohommat sillassa. Sitten alkoi näkymään sinne perälle. Ahdasta oli silti.


Mutta ihmettelen vain kuinka sitä autoja nykyään rakennetaan. Ilmeisesti aloitetaan CAD:lla piirtäminen ottamalla R-I-suodatin ja renkaat esille ja sitten muu auto ympärille. Ei jeesus.


Ja sama pitäisi uusia joka 15tkm jälkeen. Ei siiselin perse...
 
Eilen tuli vaihdeltua S-Maxiin öljyt ja suodattimet. Öljynsuodattimen edestä piti ottaa ahtoputki pois, jotta sai sen vaihdettua. Ei paha rasti.

Mutta sitten voi jumalautavittusaatananperkeleenjumalautaVITTU sitä raitisilmasuodatinta! Kyllä nyt näytti siltä että koko fordin keksintö olisi rakennettu tuon perkeleen paperisuodattimen ympärille! Kaasupoljin pois tieltä ja kun ne mutterit on niin jesuksen syvällä siellä polkimen kannassa kiinni, ettei sitä meinannut millään saada pois. Sitten kun kovalla väännöllä sait sen polkimen irti, niin olikin se suodattimen kotelon kansi ruuvausta vaille valmis. Se yläpuolinen ruuvi oli niin ylhäällä, ettei sinne nähnyt vaikka ottalamppu olikin päässä. Tässä vaiheessa olin tuhrannut aikaa sen puoli tuntia. Polvet verillä, rystyset verillä, peukalonpää auki, hermot mennyt. Ei totta jumalauta kun tila on niin ahdas omille hartiolle, että vaikka sait pään sinne jalkatilaan,niin sitten käsistä alkoi ahdistamaan, ettet saanut kahdella kädellä tehtyä mitää.

Vanhana painijana vedin sitten huoltohommat sillassa. Sitten alkoi näkymään sinne perälle. Ahdasta oli silti.


Mutta ihmettelen vain kuinka sitä autoja nykyään rakennetaan. Ilmeisesti aloitetaan CAD:lla piirtäminen ottamalla R-I-suodatin ja renkaat esille ja sitten muu auto ympärille. Ei jeesus.


Ja sama pitäisi uusia joka 15tkm jälkeen. Ei siiselin perse...

Tästä jotain apua?

 
Eilen tuli vaihdeltua S-Maxiin öljyt ja suodattimet. Öljynsuodattimen edestä piti ottaa ahtoputki pois, jotta sai sen vaihdettua. Ei paha rasti.

Mutta sitten voi jumalautavittusaatananperkeleenjumalautaVITTU sitä raitisilmasuodatinta! Kyllä nyt näytti siltä että koko fordin keksintö olisi rakennettu tuon perkeleen paperisuodattimen ympärille! Kaasupoljin pois tieltä ja kun ne mutterit on niin jesuksen syvällä siellä polkimen kannassa kiinni, ettei sitä meinannut millään saada pois. Sitten kun kovalla väännöllä sait sen polkimen irti, niin olikin se suodattimen kotelon kansi ruuvausta vaille valmis. Se yläpuolinen ruuvi oli niin ylhäällä, ettei sinne nähnyt vaikka ottalamppu olikin päässä. Tässä vaiheessa olin tuhrannut aikaa sen puoli tuntia. Polvet verillä, rystyset verillä, peukalonpää auki, hermot mennyt. Ei totta jumalauta kun tila on niin ahdas omille hartiolle, että vaikka sait pään sinne jalkatilaan,niin sitten käsistä alkoi ahdistamaan, ettet saanut kahdella kädellä tehtyä mitää.

Vanhana painijana vedin sitten huoltohommat sillassa. Sitten alkoi näkymään sinne perälle. Ahdasta oli silti.


Mutta ihmettelen vain kuinka sitä autoja nykyään rakennetaan. Ilmeisesti aloitetaan CAD:lla piirtäminen ottamalla R-I-suodatin ja renkaat esille ja sitten muu auto ympärille. Ei jeesus.


Ja sama pitäisi uusia joka 15tkm jälkeen. Ei siiselin perse...
Ite vaihoin työkaverin Galaxiin parkkipaikalla. Varmaan suunnilleen sama vehje. Kohtuu hankala se oli, tuo kaasupolkimen irrotus herätti aika paljon ihmetystä. Itellä oli väyrynen suunnilleen siihen aikaan jossa homma hoitui siististi kun raitisilmasuodatin on oman luukun takana apukuskin jalkatilassa :) Toki sekin oli joillekin liian vaikeaa kun edellinen omistaja oli poistanut koko suodattimen :facepalm:
 
Tästä jotain apua?



No samat mutterit ja ruuvit piti itse avata. Ja ei tuosta videosta sen enempää aukea, mitä eilen tehtynä selvisi :lol:

Videolta ei käy selväksi että 115kg miehenretales ei tuonne jalkatilaan kovinkaan hyvin mahdu.:rofl:


Ite vaihoin työkaverin Galaxiin parkkipaikalla. Varmaan suunnilleen sama vehje. Kohtuu hankala se oli, tuo kaasupolkimen irrotus herätti aika paljon ihmetystä. Itellä oli väyrynen suunnilleen siihen aikaan jossa homma hoitui siististi kun raitisilmasuodatin on oman luukun takana apukuskin jalkatilassa :) Toki sekin oli joillekin liian vaikeaa kun edellinen omistaja oli poistanut koko suodattimen :facepalm:


Joo, sama automobiili näiltä osin. :tup:
 
@Matolaatikko tuo on kyllä paskamainen homma. Samanikäisissä Focuksissa samalla tavalla ja pari kertaa olen saanut sen kanssa ähistä. Nyt syssyllä pääsee taas kokeilemaan, kun minä onneton menin ostamaan Focuksen.


Oikealta ajettavissa tuo on ihan simppeli, kun ei ole rompetta tiellä. Pieni räikkä, x ja y mittaiset jatkot, kääntöpala (ei nyt mitään hajua mikä lie oikea nimi, oisko englanniksi universal joint),10-15 cm pituinen taipuisa jatko (tämä lienee suurin helpottava tekijä, ei aiemmin ollut käytössä) ja pari kiintoavainta ovat seuraavan kerran aseina. Suodatin tuntuu vähän menevän kasaan vaikka poljin on kokonaan pois ja videon ohjeella ilmeisesti vielä enemmän. En tiedä onko sillä väliä, jos ei kuitenkaan repeä tms.
 
Oma honda civic kaverilla jakohihnan vaihdossa tilasin osat autodoc rek numeron perusteella. Osat saapui ja kaveri alkoi muutaman viikon päästä vaihtamaan ja heti selvis että väärät osat.. Yhteydenotto autodoccii että mitäs ihmettä ja kun koitin palauttaa tuotteita niin ei kuulemma onnistu kun 14pv mennyt umpeen.. Hammasta purren uudet tälläkertaa toivottavasti oikeat osat tilaukseen. Samalla kaveri huomas että venttiilikopan tiivisteet oli rikki ja vuos öljyä suht reippaasti tulppien päälle niin tuleehan sekin nyt sitten laitettua kunhan osat saapuvat
 
Nipponiin uutta pakosarjaa ja bensapaineensäädintä. Ei menny taas pakosarjan asennus ku strömsössä. Päällepäi samannäköne, mut turbon laippa tuli parisenttii alemmaks ja sentin oikeemmalle jolloin pakoputki otti kiinni runkopalkkiin ja jäi senverra alas et ol vaikeuksia ajaa tallista pois :dead: vklp jatkuu sit pakoputken muokkaus. Muutamansentin ku downpipestä rälläköi poikkee ja hitsaa takas läjään, niin sit pitäs asettuu mukavasti samalletasolle runkopalkin kanssa.

f7xhBlg.jpg


OK4amcv.jpg


tnXIRVn.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Löytyisiköhän täältä vinkkejä mikä voisi aiheuttaa hieman normaalia korkeamman tyhjäkäynnin lämpimällä koneella.

Potilaana on Seat Ibiza vm. 2007, jossa 1.9TDI pumppusuutinkone (BMT), kilometrejä takana 182 tkm. Tyhjäkäynti on normaalia korkeampi, n.1000rpm kun käynnistää vähän aikaan sitten ajosta sammutetun lämpimän koneen. Muuten tuntuisi toimivan normaalisti, eroa kulutuksessa tms. en ole huomannut. Melkein virallisella VCDS:llä katselin lämpötila-anturin lukemia ja ne vaikuttavat olevan kunnossa, olivat siis loogisia ja eivät heitelleet ylös/alas jne.

AVF pumpparissa oli samaa vaivaa ja ihan samalla tavalla lämpöanturin lukemat näytti VCDS:llä järkeviltä mutta niin vain epämääräiset puoli lämpimän koneen tyhjäkäynnin korottelut katosi kokonaan anturin vaihdolla. Se on sen verran halpa ja poikittaiskoneiseen helppo vaihtaa että kannattanee kokeilla.

Sain anturin vaihdettua ongelmitta pari viikkoa sitten, jopa muovinen sokka lähti ehjänä. Nestettä meni hukkaan suunnilleen litra. Parin viikon aikana kun olen seuraillut tilannetta niin eipä auttanut tämä anturin vaihto, tyhjäkäynnin kohottelua on edelleen. Välillä kohottelu on kylmänäkin eli kun käynnistää on tyhjäkäynti normaali mutta muutaman sekunnin päästä nousee ylemmäs.

Olisko vinkkiä mistä etsiä vikaa seuraavaksi?

@Kizmo
 
Aiemmin kirjoittelinkin jo diesel hondastani joka tupsauttaa kylmällä koneella siniharmaata savua(ei silloin jos ennen sammutusta on käytetty kierrokset ylhäällä, musta pöläys)

Auto ei vie öljyä ja tupsaus ei haise öljylle.

Autossa on myöskin se ominaisuus että n. 20-30km maantieajon jälkeen tupsauttaa reilun mustan savupilven jos kiihdyttää mutta myös yllättäen jos käyttää moottorijarrutusta. Polttoainepuoleen siis viittaa muttei muuttunut toisilla suihkuilla miksikään.

Ei enää äly riitä.

J120 Öljyn kulutus ja savutus käynnistäessä? - SLCK.net - Suomen LandCruiser Klubi ry.

Tuollakin on puhuttu keskusteltu tuosta väristä ja yksi veikkaus olisi suuttimiin päin. Eli tarkistaa, onko märkää siellä päin.
 
Suihkut on huollettu ja penkissä testattu. kokeiltu vielä toisillakin, pohjat putsattu, ei vuotoja.
 
Tuollainen, ei toki Carlsson mutta 4matic, odottelisi anopin autokatoksessa ilmajousiremppaa. Jos sen vielä joku päivä jaksaisi laitattaa kuntoon ja myyntiin.

Mitä sellainen remppa maksaa, noin suunnilleen. En ole ostamassa, mutta ihan mielenkiinnosta kysyn. Eihän tuollaiset aina ole halpoja ylläpitää.

Joskus kysyin sähköpostilla Hort autosta arviota, ja silloin kertoivat että mikäli jokainen kulma joudutaan uusimaan, se on tonnin per kulma.

Vastaan yhden E55 AMG:n ilmapussin ostaneena että etupää 600€/nurkka, takapää n.450€/nurkka ja pumppu 400€

Edit: autodocista vilkaisemalla ässän ilmajouset eteen on noin tonnin kipale

No niin. Tuleehan siinä hintaa hommalle. Noista ilmajousista vaan tuli mieleen yks lenkkireitin varrella oleva ML mersu mikä on kohta vuoden seissyt siinä, eikä näköjään ole myynnissä tai mitään, kuolinpesän auto kyseessä, noissakin kait noita ilmajousituksia, en kyllä ole asiaa penkonut sen tarkemmin. Mietin vaan kuinka korkealle perikunta sitä arvostaa jossain vaiheessa, ja mitä kaikkea siinä voi olla vialla.

Tolppien hinnat ja saatavuus nykyään ihan eri luokkaa. 200e/kpl maksaa ainakin omaan ässään. OEM tolpat toki reilusti yli tonnin jossain Veholla...

Hemmetti, melkein noilla hinnoilla voisi jopa korjauttaakin tuon auton. Osaatko @Tostosjatos valoittaa hieman enemmän näistä?
 
Tilaat tolpat saksasta/englannista. Ebaysta löytyy ja postikuluineen selviää 200e kipale. Hort Autossa käyt vaihtamassa / kysy mitä pyytävät vaihdosta omilla tolpilla.
Luulen, että kun ovat tarjonneet tuota tonni per nurkka, niin niiden tolppien hinnat ovat Suomesta ostettu tukkurilta tms.

Tai sitten vaihdat vaan itse. Ei kummonen homma. Youtubessakin vaihtovideo, eikä eroa juuri normi rautajousilla varustetusta pl. muutama liitin.

E: Tuttu osti juuri w220 ja w221 mekeen etutolppia 160 puntaa kpl...

Autodoc paljon kalliimpi. Sieltä esim arnottin tolpat 500e kipale omaan
 
Viimeksi muokattu:
Vaihtelin sitikkaan jarrupalat. Vanhoilla paloilla ajettu 82 tkm. Näissä ilmeisesti kuluu sisempi pala näin paljon nopeampaa :confused:
lnM9wFb.jpg
 
Joo näitähän minäkin kokeilen, mutta varaudun aina pahimpaan. Neste oli vähänä, lisäsin vettä varmaankin yli litran. Vielä kuplii säiliössä mutta saattaa olla (toivottavasti) ilmaa kierrossa. Eipä tuo yli 200 tkm menneellä bensalla olisi ihme jos pahvi olisi mennyt. Noh, yläpään tiivistesarja ja kannen pultit ~150€ Rockautosta ettei tuo nyt maailmaa kaada.
Toki pyörienn suuntauskaan ei mennyt putkeen, edestä vasemman puolen raidetangon päät olivat hitsautuneet (lue ruostuneet) yhteen joten sitä puolta ei sitten säädetty.

Korkki ja termari on tulossa. Onneksi tämä on nestevuoto, huomasin kun auto tuli kotiin kun nestettä tippasi etupuskurin alta. Jos vaikka viikonloppuna kurkkisi mistä tämä ruikkii nestettä.
Lisäksi tilasin laturin kun polttelee laturin valoa aina välillä. Autolla ajettu hieman yli 200 tkm niin aika hyvin täsmää että olisi jo lopussa.
 

Juu, se sisempi kuluu yleensä nopeammin kuin ulompi. Mulla sama juttu varsinkin takapaloissa. Omasta autosta menee takapalat vaihtoon 40tkm jälkeen. Liukuuhan tapit?
Ei ollut satulat ainakaan kovin jumissa, itse asiassa kun vaihdoin kesärenkaat niin putsasin rasvasin liukutapit. Saattoivat ne jonkin verran jumittaa toki. Satulat ovat 4 vuotta vanhat. Tapit liikkuvat kohtuudella, eivät ne uutenakaan tainneet kovin sutjakasti liikkua.
 
Ei ollut satulat ainakaan kovin jumissa, itse asiassa kun vaihdoin kesärenkaat niin putsasin rasvasin liukutapit. Saattoivat ne jonkin verran jumittaa toki. Satulat ovat 4 vuotta vanhat. Tapit liikkuvat kohtuudella, eivät ne uutenakaan tainneet kovin sutjakasti liikkua.

Sit vaan vielä painelemaan jarrua, että mäntä liikkuu
 
Tilaat tolpat saksasta/englannista. Ebaysta löytyy ja postikuluineen selviää 200e kipale. Hort Autossa käyt vaihtamassa / kysy mitä pyytävät vaihdosta omilla tolpilla.
Luulen, että kun ovat tarjonneet tuota tonni per nurkka, niin niiden tolppien hinnat ovat Suomesta ostettu tukkurilta tms.

Tai sitten vaihdat vaan itse. Ei kummonen homma. Youtubessakin vaihtovideo, eikä eroa juuri normi rautajousilla varustetusta pl. muutama liitin.

E: Tuttu osti juuri w220 ja w221 mekeen etutolppia 160 puntaa kpl...

Autodoc paljon kalliimpi. Sieltä esim arnottin tolpat 500e kipale omaan

Täällähän sattui juuri olemaan juttua näistä loistoalustoista.
Aika tarkalleen vuosi sitten tuli napattua alle tuollainen W220 S430 missä alusta on muuten hyvässä kunnossa, mutta yön seisottuaan laskee muutaman sentin. Nyt vihdoin alkoi vaivaamaan sen verran että vein huoltoon, en Veholle vaan yleiskorjaamoon.
Itse diagnosoin vian olevan se kaikkein yleisin syypää, ilman jakoyksikkö A2203200258. Tarvikeosa löytyi Saksan Amazonista hintaan 88€, yllättävän halvalla. Tänään sitten tiputin auton korjaamolle ja sanottiin että muutamassa tunnissa valmis - illalla saa tulla hakemaan. Kolmen paikkeilla soittelivat että osa on paikallaan, eivätkä saa autoa enää nousemaan "tolpilleen" vaan makaa maassa ala-asennossa. Kuulemma auto ei ole korin nostopisteistä nostettu vaan on rampeilla ja paino pyörillä.

Saapa nähdä mitä pussit tykkää koko auton massasta päällään tyhjänä. Mersun omassa huolto-ohjeessa nimenomaan kielletään tyhjänä laskeminen etteivät pussit vaurioituisi. En tiedä onko kyseisellä korjaamolla Star käytössä. Luulisi että sillä saisi käskettyä nousemaan kunhan järjestelmä ei vuoda.

Ja hyvä kaupunkiautohan tuo muuten on mutta tosiaan täällä nurkissa pyöriessä se kulutus tuppaa olemaan sitä 15l/100km luokkaa. :D
 
Eilen tuli vaihdeltua S-Maxiin öljyt ja suodattimet. Öljynsuodattimen edestä piti ottaa ahtoputki pois, jotta sai sen vaihdettua. Ei paha rasti.

Mutta sitten voi jumalautavittusaatananperkeleenjumalautaVITTU sitä raitisilmasuodatinta! Kyllä nyt näytti siltä että koko fordin keksintö olisi rakennettu tuon perkeleen paperisuodattimen ympärille! Kaasupoljin pois tieltä ja kun ne mutterit on niin jesuksen syvällä siellä polkimen kannassa kiinni, ettei sitä meinannut millään saada pois. Sitten kun kovalla väännöllä sait sen polkimen irti, niin olikin se suodattimen kotelon kansi ruuvausta vaille valmis. Se yläpuolinen ruuvi oli niin ylhäällä, ettei sinne nähnyt vaikka ottalamppu olikin päässä. Tässä vaiheessa olin tuhrannut aikaa sen puoli tuntia. Polvet verillä, rystyset verillä, peukalonpää auki, hermot mennyt. Ei totta jumalauta kun tila on niin ahdas omille hartiolle, että vaikka sait pään sinne jalkatilaan,niin sitten käsistä alkoi ahdistamaan, ettet saanut kahdella kädellä tehtyä mitää.

Vanhana painijana vedin sitten huoltohommat sillassa. Sitten alkoi näkymään sinne perälle. Ahdasta oli silti.


Mutta ihmettelen vain kuinka sitä autoja nykyään rakennetaan. Ilmeisesti aloitetaan CAD:lla piirtäminen ottamalla R-I-suodatin ja renkaat esille ja sitten muu auto ympärille. Ei jeesus.


Ja sama pitäisi uusia joka 15tkm jälkeen. Ei siiselin perse...
Omassa riisikipossa raitisilmasuodattimen vaihto kestää 2 min ja onnistuu ilman työkaluja. :)
 
Täällähän sattui juuri olemaan juttua näistä loistoalustoista.
Aika tarkalleen vuosi sitten tuli napattua alle tuollainen W220 S430 missä alusta on muuten hyvässä kunnossa, mutta yön seisottuaan laskee muutaman sentin. Nyt vihdoin alkoi vaivaamaan sen verran että vein huoltoon, en Veholle vaan yleiskorjaamoon.
Itse diagnosoin vian olevan se kaikkein yleisin syypää, ilman jakoyksikkö A2203200258. Tarvikeosa löytyi Saksan Amazonista hintaan 88€, yllättävän halvalla. Tänään sitten tiputin auton korjaamolle ja sanottiin että muutamassa tunnissa valmis - illalla saa tulla hakemaan. Kolmen paikkeilla soittelivat että osa on paikallaan, eivätkä saa autoa enää nousemaan "tolpilleen" vaan makaa maassa ala-asennossa. Kuulemma auto ei ole korin nostopisteistä nostettu vaan on rampeilla ja paino pyörillä.

Saapa nähdä mitä pussit tykkää koko auton massasta päällään tyhjänä. Mersun omassa huolto-ohjeessa nimenomaan kielletään tyhjänä laskeminen etteivät pussit vaurioituisi. En tiedä onko kyseisellä korjaamolla Star käytössä. Luulisi että sillä saisi käskettyä nousemaan kunhan järjestelmä ei vuoda.

Ja hyvä kaupunkiautohan tuo muuten on mutta tosiaan täällä nurkissa pyöriessä se kulutus tuppaa olemaan sitä 15l/100km luokkaa. :D


En usko, että staria löytyy yleensä normipajalta. Jos jotain yksiköitä lähdetään vaihtamaan, niin veisin kyllä starin omaavaan pajaan.
 
En usko, että staria löytyy yleensä normipajalta. Jos jotain yksiköitä lähdetään vaihtamaan, niin veisin kyllä starin omaavaan pajaan.
Jep, näin jälkiviisaana voi sanoa että olisi pitänyt tarkistaa etukäteen. Eipä siinä vaiheessa tullut mieleen. Mitenköhän on, onko millään tavalla mahdollista saada korjaamoa vastuuseen jos joku pussi leviää tällaisen johdosta?
 
Jep, näin jälkiviisaana voi sanoa että olisi pitänyt tarkistaa etukäteen. Eipä siinä vaiheessa tullut mieleen. Mitenköhän on, onko millään tavalla mahdollista saada korjaamoa vastuuseen jos joku pussi leviää tällaisen johdosta?
Pyydät kiltisti laittamaan vähintään samaan kuosiin kun viedessä. Se on niiden ongelma saada ylös se auto.
 
Kysymys kaikille jotka autojansa korjaavat että kuinka ootte oppinu kyseiset taidot mitä auton remppaamisessa tarvitsee? onko täällä ihan mekaanikon koulun käynneitä vai itseoppineita? Täysisi kyllä omia taitoja kehittää että onnistuisi nyt perusrempat, harmi vaan kun ei ole mitään paikkaa oikein.. Auton remppaaminen tossa taloyhtiön parkkipaikalla ei oikein napostele. Itse tekemällä säästäisi kyllä valtavasti rahaa
 
Kysymys kaikille jotka autojansa korjaavat että kuinka ootte oppinu kyseiset taidot mitä auton remppaamisessa tarvitsee? onko täällä ihan mekaanikon koulun käynneitä vai itseoppineita? Täysisi kyllä omia taitoja kehittää että onnistuisi nyt perusrempat, harmi vaan kun ei ole mitään paikkaa oikein.. Auton remppaaminen tossa taloyhtiön parkkipaikalla ei oikein napostele. Itse tekemällä säästäisi kyllä valtavasti rahaa
Ihan itse tekemällä olen oppinut. Isä oli aika hyvä näissä hommissa vaikka häneltä en paljoa ehtinyt oppia saada. Raha se suurin motivaatio on itselle ollut. Toki työkaluihin menee aika paljon rahaa. Järkevä olisi pysyä samassa merkissä niin ei tarvitsisi aina ostaa uusia työkaluja. Joka merkillä tuppaa olemaan vähän eri vehkeet korjailuun. Varsinkin vähänkään uudemmissa vikakoodinlukija on melkein pakollinen varuste. Minä rappaan näitä romuja omakotitalon pihalla niin ei kiire ole oikeastaan koskaan. Toki rajoittaa tekemisen lähinnä kesään. Talvellakin joskus joutuu jotain tekemään mutta pyrin siihen että kesällä autot laitetaan siihen kuntoon ettei talvella niitä tarvitse rappailla.
Nykyään tämä on helppoa kun ohjeet löytyy netistä hommaan kuin hommaan.
 
Itseoppinut täälläkin, rahaa ei ole koskaan ollut minulla tai vanhemmillani huollattaa/korjuuttaa korjaamolla...yleisin lapsuusmuistoni on kun isä könysi turkishaalarit päällä tippa nenänpäästä roikkuen kerrostalon parkkipaikalla pimenevässä syysillassa opelia roplaten...varsinkin hänen syvältä kummunnut muriseva "perkele" kun vesitippa putosi roikkavalon hehkulamppuun rikkoen sen:D

Youtube/foorumit ovat suureksi avuksi kyllä näissä remonteissa, pääasiassahan ne ovat vain mekaanista työtä ja pulttien pyörittelyä.
 
Kysymys kaikille jotka autojansa korjaavat että kuinka ootte oppinu kyseiset taidot mitä auton remppaamisessa tarvitsee? onko täällä ihan mekaanikon koulun käynneitä vai itseoppineita? Täysisi kyllä omia taitoja kehittää että onnistuisi nyt perusrempat, harmi vaan kun ei ole mitään paikkaa oikein.. Auton remppaaminen tossa taloyhtiön parkkipaikalla ei oikein napostele. Itse tekemällä säästäisi kyllä valtavasti rahaa

Aikalailla itseoppinut täälläkin. Mopoa tuli jo pentuna rassattua vähän ja sitten pikkuhiljaa autoakin isän opastuksella kun ei rahoja ollut viedä vaan huoltoon :) Nykyään tosiaan netin foorumit ja youtube auttaa paljon näiden uudempien raatojen kans ropaamisessa :)

Ja työkaluja on tullut hommattua aina tarpeen mukaan. Tiettyhän se välillä ketuttaa kun tarvis joku tietty työkalu saada yhdeksältä lauantai-illalla, mut ei kaikkeen kaiketi voi etukäteen varautua :vihellys:
 
Mää oon hirveen hyvä purkamaan, mutta kasaamiseen tarvitaan joskus sitten ammattiapua. Aikoinaan pataroin Xantiaan jarrupalat helposti kolmessa tunnissa, lukuisten kiintoavaimien, kuusiokolojen ja purkuraudan voimalla. Sittemmin siirryin helposti huollettaviin nousevan auringon maan Atkinson-työsyklin autoihin.
 
Ei se vaadi kuin hyviä hermoja. Vikakoodinlukijat nykyään halpoja.
Rahaa on säästynyt paljon.
 
Aikalailla itseoppinut täälläkin. Mopoa tuli jo pentuna rassattua vähän ja sitten pikkuhiljaa autoakin isän opastuksella kun ei rahoja ollut viedä vaan huoltoon :) Nykyään tosiaan netin foorumit ja youtube auttaa paljon näiden uudempien raatojen kans ropaamisessa :)

Ja työkaluja on tullut hommattua aina tarpeen mukaan. Tiettyhän se välillä ketuttaa kun tarvis joku tietty työkalu saada yhdeksältä lauantai-illalla, mut ei kaikkeen kaiketi voi etukäteen varautua :vihellys:
Minä teen edelleen niin että ostan esimerkiksi yksittäisiä hylsyjä tai listoja :D Mikähän lie järki tuossakin, ostaisi kerralla yhden hyvän sarjan. Nyt on pakki täynnä irtohylsyjä.
 
Minä teen edelleen niin että ostan esimerkiksi yksittäisiä hylsyjä tai listoja :D Mikähän lie järki tuossakin, ostaisi kerralla yhden hyvän sarjan. Nyt on pakki täynnä irtohylsyjä.

Njoo siis onhan toki useampikin hylsysarja ja torx/kuusiokolosarjaa, mut tarkoitin lähinnä erikoisempia työkaluja :)
 
Kotona isän opissa olen oppinut mopoja ja autoja korjaamaan. Meillä on jonkin näköinen halli tosin yhtä kylmä kuin ulkona eikä siinä ole ovia. Työkalut on yleensä aina ollut eurooppalaisia laatu kaluja ja jotain sekalaista biltema tavaraa. Kotona on nurkat täynnä autonromuja niitä on ollut mukava parsia kasaan. Aikuisiällä olen itse ostellut työkaluja.

Edit. Jäi vähän kesken vielä. Minulla on paljon mukavia muistoja kun kovalla pakkasella olen hitsaillut mätiä japskeja kasaan kun leimaus on ollut seuraavana päivänä. Mitään ihmeellisiä koneremontteja ei ole tarvinnut kotioloissa tehdä. Yleensä alusta/peltihommia.
 
Vikakoodinlukijoita on monenmoisia. Itse käytän:
[US$14.99 6% OFF]Vgate iCar 2 ELM327 bluetooth OBD2 Car Code Reader Scanner for iPhone Android Diagnostic Scan Tool from Automobiles & Motorcycles on banggood.com
https://banggood.app.link/bA5qs8GmGZ

Toimii kuin unelma!

En itse tee mitään vaikeampia remontteja. Jakopää, imusarja yms on niitä nou nou paikkoja. Alusta, jarrut ja muut pienet rempat hoituu kyllä. Autotalli kotona, jossa saa rassata.

Ja mitä tulee työkaluihin, niin joka kuukausi jotain pientä motonetistä ostaen, niin kyllä vuoden aikana kertyy hyvä määrä avaimia, hylsyjä, lenkkejä ja muita työkaluja. Pikkuhiljaa autotallista tulee täydellinen. Olen kateellinen kaikille, joilla on iso talli ja isot työkaluvaunut.. tietää mitä ne on maksanut, niin osaa arvostaa.

Edit. Ja ei se taloyhtiön piha huono paikka ole rassata. Olen minäkin rassannut silloin autoa, kun vielä asuin rivarissa. Jarruremonttia V40:een piti tehdä ja hyvin onnistui. Naapuritkin tuli kyselemään voisko olla avuksi.
 
Ei ole tarvinnut pahemmin korjata mitään, mutta netistä löytyy hyvin ohjeita, jos on vaikeampia juttuja. Isä osaa muutenkin korjata aika hyvin ja löytyy tilat ja välineet räpeltää. Mitään vikakoodin luku juttuja ei ole tarvinnut vielä ostaa.

Perus huoltojutut on helppo käydä läpi ihan pihallakin vaan ja hyvin yksinkertaisilla työvälineillä. Eli siis katsoa, että kaikki on täysin kondiksessa, nesteitä riittävästi ja muuta sellaista. Vielä ei ole tarvinnut viedä autoa mihinkään pajalle, vaan itse on hoitunut.
 
Täällähän sattui juuri olemaan juttua näistä loistoalustoista.
Aika tarkalleen vuosi sitten tuli napattua alle tuollainen W220 S430 missä alusta on muuten hyvässä kunnossa, mutta yön seisottuaan laskee muutaman sentin. Nyt vihdoin alkoi vaivaamaan sen verran että vein huoltoon, en Veholle vaan yleiskorjaamoon.
Itse diagnosoin vian olevan se kaikkein yleisin syypää, ilman jakoyksikkö A2203200258. Tarvikeosa löytyi Saksan Amazonista hintaan 88€, yllättävän halvalla. Tänään sitten tiputin auton korjaamolle ja sanottiin että muutamassa tunnissa valmis - illalla saa tulla hakemaan. Kolmen paikkeilla soittelivat että osa on paikallaan, eivätkä saa autoa enää nousemaan "tolpilleen" vaan makaa maassa ala-asennossa. Kuulemma auto ei ole korin nostopisteistä nostettu vaan on rampeilla ja paino pyörillä.

Saapa nähdä mitä pussit tykkää koko auton massasta päällään tyhjänä. Mersun omassa huolto-ohjeessa nimenomaan kielletään tyhjänä laskeminen etteivät pussit vaurioituisi. En tiedä onko kyseisellä korjaamolla Star käytössä. Luulisi että sillä saisi käskettyä nousemaan kunhan järjestelmä ei vuoda.

Ja hyvä kaupunkiautohan tuo muuten on mutta tosiaan täällä nurkissa pyöriessä se kulutus tuppaa olemaan sitä 15l/100km luokkaa. :D

Tuli tämäkin tarina päätökseen tai ainakin väliajalle. Vika oli hankkimassani tarvikeosassa. Auton johdot eivät painuneet pohjaan saakka osan liittimessä, minkä takia venttiilit eivät auenneet eikä ilma siten päässyt tolppiin.
Tästä huvista tuli maksettavaa 3h edestä diagnosointia eli 240€. Lisäkustannuksista ei kerrottu missään vaiheessa ennen kuin työ oli tehty, joten niihin en suoraan ole myöntänyt lupaa. Kai pitää joltain KKV:n tädiltä kysäistä onko tämä nyt mennyt ihan sääntöjen mukaan. Hinta-arvio ylittyi 150%:sesti.

PS. Myydään komea maantielaiva
 
Järkky tuuri kyl kävi kun just muutama minuutti ennen ajoin vielä satasta isommalla tiellä hetken... Sitten tosiaan omaan parkkipaikkaan kurvatessa hitaasti kuulu paukaus :jd:
 
Tuli tämäkin tarina päätökseen tai ainakin väliajalle. Vika oli hankkimassani tarvikeosassa. Auton johdot eivät painuneet pohjaan saakka osan liittimessä, minkä takia venttiilit eivät auenneet eikä ilma siten päässyt tolppiin.
Tästä huvista tuli maksettavaa 3h edestä diagnosointia eli 240€. Lisäkustannuksista ei kerrottu missään vaiheessa ennen kuin työ oli tehty, joten niihin en suoraan ole myöntänyt lupaa. Kai pitää joltain KKV:n tädiltä kysäistä onko tämä nyt mennyt ihan sääntöjen mukaan. Hinta-arvio ylittyi 150%:sesti.

PS. Myydään komea maantielaiva

PS. Ihan komia merssu :)
 

Statistiikka

Viestiketjuista
267 114
Viestejä
4 619 174
Jäsenet
75 992
Uusin jäsen
Dodoo

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom