- Liittynyt
- 23.04.2019
- Viestejä
- 2 062
Kyllä minä olen jo samana päivänäkin lähtenyt autolla ajamaan, kun on massannut, mutta kyllä päivä pari olisi hyvä antaa seistä, että kerkeää kovettumaan, eikä kivet heti massoja raavi pois.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Eilen tuli vaihdeltua S-Maxiin öljyt ja suodattimet. Öljynsuodattimen edestä piti ottaa ahtoputki pois, jotta sai sen vaihdettua. Ei paha rasti.
Mutta sitten voi jumalautavittusaatananperkeleenjumalautaVITTU sitä raitisilmasuodatinta! Kyllä nyt näytti siltä että koko fordin keksintö olisi rakennettu tuon perkeleen paperisuodattimen ympärille! Kaasupoljin pois tieltä ja kun ne mutterit on niin jesuksen syvällä siellä polkimen kannassa kiinni, ettei sitä meinannut millään saada pois. Sitten kun kovalla väännöllä sait sen polkimen irti, niin olikin se suodattimen kotelon kansi ruuvausta vaille valmis. Se yläpuolinen ruuvi oli niin ylhäällä, ettei sinne nähnyt vaikka ottalamppu olikin päässä. Tässä vaiheessa olin tuhrannut aikaa sen puoli tuntia. Polvet verillä, rystyset verillä, peukalonpää auki, hermot mennyt. Ei totta jumalauta kun tila on niin ahdas omille hartiolle, että vaikka sait pään sinne jalkatilaan,niin sitten käsistä alkoi ahdistamaan, ettet saanut kahdella kädellä tehtyä mitää.
Vanhana painijana vedin sitten huoltohommat sillassa. Sitten alkoi näkymään sinne perälle. Ahdasta oli silti.
Mutta ihmettelen vain kuinka sitä autoja nykyään rakennetaan. Ilmeisesti aloitetaan CAD:lla piirtäminen ottamalla R-I-suodatin ja renkaat esille ja sitten muu auto ympärille. Ei jeesus.
Ja sama pitäisi uusia joka 15tkm jälkeen. Ei siiselin perse...
Ite vaihoin työkaverin Galaxiin parkkipaikalla. Varmaan suunnilleen sama vehje. Kohtuu hankala se oli, tuo kaasupolkimen irrotus herätti aika paljon ihmetystä. Itellä oli väyrynen suunnilleen siihen aikaan jossa homma hoitui siististi kun raitisilmasuodatin on oman luukun takana apukuskin jalkatilassaEilen tuli vaihdeltua S-Maxiin öljyt ja suodattimet. Öljynsuodattimen edestä piti ottaa ahtoputki pois, jotta sai sen vaihdettua. Ei paha rasti.
Mutta sitten voi jumalautavittusaatananperkeleenjumalautaVITTU sitä raitisilmasuodatinta! Kyllä nyt näytti siltä että koko fordin keksintö olisi rakennettu tuon perkeleen paperisuodattimen ympärille! Kaasupoljin pois tieltä ja kun ne mutterit on niin jesuksen syvällä siellä polkimen kannassa kiinni, ettei sitä meinannut millään saada pois. Sitten kun kovalla väännöllä sait sen polkimen irti, niin olikin se suodattimen kotelon kansi ruuvausta vaille valmis. Se yläpuolinen ruuvi oli niin ylhäällä, ettei sinne nähnyt vaikka ottalamppu olikin päässä. Tässä vaiheessa olin tuhrannut aikaa sen puoli tuntia. Polvet verillä, rystyset verillä, peukalonpää auki, hermot mennyt. Ei totta jumalauta kun tila on niin ahdas omille hartiolle, että vaikka sait pään sinne jalkatilaan,niin sitten käsistä alkoi ahdistamaan, ettet saanut kahdella kädellä tehtyä mitää.
Vanhana painijana vedin sitten huoltohommat sillassa. Sitten alkoi näkymään sinne perälle. Ahdasta oli silti.
Mutta ihmettelen vain kuinka sitä autoja nykyään rakennetaan. Ilmeisesti aloitetaan CAD:lla piirtäminen ottamalla R-I-suodatin ja renkaat esille ja sitten muu auto ympärille. Ei jeesus.
Ja sama pitäisi uusia joka 15tkm jälkeen. Ei siiselin perse...
Tästä jotain apua?
Ite vaihoin työkaverin Galaxiin parkkipaikalla. Varmaan suunnilleen sama vehje. Kohtuu hankala se oli, tuo kaasupolkimen irrotus herätti aika paljon ihmetystä. Itellä oli väyrynen suunnilleen siihen aikaan jossa homma hoitui siististi kun raitisilmasuodatin on oman luukun takana apukuskin jalkatilassaToki sekin oli joillekin liian vaikeaa kun edellinen omistaja oli poistanut koko suodattimen
![]()
Löytyisiköhän täältä vinkkejä mikä voisi aiheuttaa hieman normaalia korkeamman tyhjäkäynnin lämpimällä koneella.
Potilaana on Seat Ibiza vm. 2007, jossa 1.9TDI pumppusuutinkone (BMT), kilometrejä takana 182 tkm. Tyhjäkäynti on normaalia korkeampi, n.1000rpm kun käynnistää vähän aikaan sitten ajosta sammutetun lämpimän koneen. Muuten tuntuisi toimivan normaalisti, eroa kulutuksessa tms. en ole huomannut. Melkein virallisella VCDS:llä katselin lämpötila-anturin lukemia ja ne vaikuttavat olevan kunnossa, olivat siis loogisia ja eivät heitelleet ylös/alas jne.
AVF pumpparissa oli samaa vaivaa ja ihan samalla tavalla lämpöanturin lukemat näytti VCDS:llä järkeviltä mutta niin vain epämääräiset puoli lämpimän koneen tyhjäkäynnin korottelut katosi kokonaan anturin vaihdolla. Se on sen verran halpa ja poikittaiskoneiseen helppo vaihtaa että kannattanee kokeilla.
Aiemmin kirjoittelinkin jo diesel hondastani joka tupsauttaa kylmällä koneella siniharmaata savua(ei silloin jos ennen sammutusta on käytetty kierrokset ylhäällä, musta pöläys)
Auto ei vie öljyä ja tupsaus ei haise öljylle.
Autossa on myöskin se ominaisuus että n. 20-30km maantieajon jälkeen tupsauttaa reilun mustan savupilven jos kiihdyttää mutta myös yllättäen jos käyttää moottorijarrutusta. Polttoainepuoleen siis viittaa muttei muuttunut toisilla suihkuilla miksikään.
Ei enää äly riitä.
Tuollainen, ei toki Carlsson mutta 4matic, odottelisi anopin autokatoksessa ilmajousiremppaa. Jos sen vielä joku päivä jaksaisi laitattaa kuntoon ja myyntiin.
Mitä sellainen remppa maksaa, noin suunnilleen. En ole ostamassa, mutta ihan mielenkiinnosta kysyn. Eihän tuollaiset aina ole halpoja ylläpitää.
Joskus kysyin sähköpostilla Hort autosta arviota, ja silloin kertoivat että mikäli jokainen kulma joudutaan uusimaan, se on tonnin per kulma.
Vastaan yhden E55 AMG:n ilmapussin ostaneena että etupää 600€/nurkka, takapää n.450€/nurkka ja pumppu 400€
Edit: autodocista vilkaisemalla ässän ilmajouset eteen on noin tonnin kipale
No niin. Tuleehan siinä hintaa hommalle. Noista ilmajousista vaan tuli mieleen yks lenkkireitin varrella oleva ML mersu mikä on kohta vuoden seissyt siinä, eikä näköjään ole myynnissä tai mitään, kuolinpesän auto kyseessä, noissakin kait noita ilmajousituksia, en kyllä ole asiaa penkonut sen tarkemmin. Mietin vaan kuinka korkealle perikunta sitä arvostaa jossain vaiheessa, ja mitä kaikkea siinä voi olla vialla.
Tolppien hinnat ja saatavuus nykyään ihan eri luokkaa. 200e/kpl maksaa ainakin omaan ässään. OEM tolpat toki reilusti yli tonnin jossain Veholla...
Joo näitähän minäkin kokeilen, mutta varaudun aina pahimpaan. Neste oli vähänä, lisäsin vettä varmaankin yli litran. Vielä kuplii säiliössä mutta saattaa olla (toivottavasti) ilmaa kierrossa. Eipä tuo yli 200 tkm menneellä bensalla olisi ihme jos pahvi olisi mennyt. Noh, yläpään tiivistesarja ja kannen pultit ~150€ Rockautosta ettei tuo nyt maailmaa kaada.
Toki pyörienn suuntauskaan ei mennyt putkeen, edestä vasemman puolen raidetangon päät olivat hitsautuneet (lue ruostuneet) yhteen joten sitä puolta ei sitten säädetty.
Vaihtelin sitikkaan jarrupalat. Vanhoilla paloilla ajettu 82 tkm. Näissä ilmeisesti kuluu sisempi pala näin paljon nopeampaa
![]()
Satula jumissa
Ei ollut satulat ainakaan kovin jumissa, itse asiassa kun vaihdoin kesärenkaat niin putsasin rasvasin liukutapit. Saattoivat ne jonkin verran jumittaa toki. Satulat ovat 4 vuotta vanhat. Tapit liikkuvat kohtuudella, eivät ne uutenakaan tainneet kovin sutjakasti liikkua.Juu, se sisempi kuluu yleensä nopeammin kuin ulompi. Mulla sama juttu varsinkin takapaloissa. Omasta autosta menee takapalat vaihtoon 40tkm jälkeen. Liukuuhan tapit?
Ei ollut satulat ainakaan kovin jumissa, itse asiassa kun vaihdoin kesärenkaat niin putsasin rasvasin liukutapit. Saattoivat ne jonkin verran jumittaa toki. Satulat ovat 4 vuotta vanhat. Tapit liikkuvat kohtuudella, eivät ne uutenakaan tainneet kovin sutjakasti liikkua.
Tilaat tolpat saksasta/englannista. Ebaysta löytyy ja postikuluineen selviää 200e kipale. Hort Autossa käyt vaihtamassa / kysy mitä pyytävät vaihdosta omilla tolpilla.
Luulen, että kun ovat tarjonneet tuota tonni per nurkka, niin niiden tolppien hinnat ovat Suomesta ostettu tukkurilta tms.
Tai sitten vaihdat vaan itse. Ei kummonen homma. Youtubessakin vaihtovideo, eikä eroa juuri normi rautajousilla varustetusta pl. muutama liitin.
E: Tuttu osti juuri w220 ja w221 mekeen etutolppia 160 puntaa kpl...
Autodoc paljon kalliimpi. Sieltä esim arnottin tolpat 500e kipale omaan
Omassa riisikipossa raitisilmasuodattimen vaihto kestää 2 min ja onnistuu ilman työkaluja.Eilen tuli vaihdeltua S-Maxiin öljyt ja suodattimet. Öljynsuodattimen edestä piti ottaa ahtoputki pois, jotta sai sen vaihdettua. Ei paha rasti.
Mutta sitten voi jumalautavittusaatananperkeleenjumalautaVITTU sitä raitisilmasuodatinta! Kyllä nyt näytti siltä että koko fordin keksintö olisi rakennettu tuon perkeleen paperisuodattimen ympärille! Kaasupoljin pois tieltä ja kun ne mutterit on niin jesuksen syvällä siellä polkimen kannassa kiinni, ettei sitä meinannut millään saada pois. Sitten kun kovalla väännöllä sait sen polkimen irti, niin olikin se suodattimen kotelon kansi ruuvausta vaille valmis. Se yläpuolinen ruuvi oli niin ylhäällä, ettei sinne nähnyt vaikka ottalamppu olikin päässä. Tässä vaiheessa olin tuhrannut aikaa sen puoli tuntia. Polvet verillä, rystyset verillä, peukalonpää auki, hermot mennyt. Ei totta jumalauta kun tila on niin ahdas omille hartiolle, että vaikka sait pään sinne jalkatilaan,niin sitten käsistä alkoi ahdistamaan, ettet saanut kahdella kädellä tehtyä mitää.
Vanhana painijana vedin sitten huoltohommat sillassa. Sitten alkoi näkymään sinne perälle. Ahdasta oli silti.
Mutta ihmettelen vain kuinka sitä autoja nykyään rakennetaan. Ilmeisesti aloitetaan CAD:lla piirtäminen ottamalla R-I-suodatin ja renkaat esille ja sitten muu auto ympärille. Ei jeesus.
Ja sama pitäisi uusia joka 15tkm jälkeen. Ei siiselin perse...
Täällähän sattui juuri olemaan juttua näistä loistoalustoista.
Aika tarkalleen vuosi sitten tuli napattua alle tuollainen W220 S430 missä alusta on muuten hyvässä kunnossa, mutta yön seisottuaan laskee muutaman sentin. Nyt vihdoin alkoi vaivaamaan sen verran että vein huoltoon, en Veholle vaan yleiskorjaamoon.
Itse diagnosoin vian olevan se kaikkein yleisin syypää, ilman jakoyksikkö A2203200258. Tarvikeosa löytyi Saksan Amazonista hintaan 88€, yllättävän halvalla. Tänään sitten tiputin auton korjaamolle ja sanottiin että muutamassa tunnissa valmis - illalla saa tulla hakemaan. Kolmen paikkeilla soittelivat että osa on paikallaan, eivätkä saa autoa enää nousemaan "tolpilleen" vaan makaa maassa ala-asennossa. Kuulemma auto ei ole korin nostopisteistä nostettu vaan on rampeilla ja paino pyörillä.
Saapa nähdä mitä pussit tykkää koko auton massasta päällään tyhjänä. Mersun omassa huolto-ohjeessa nimenomaan kielletään tyhjänä laskeminen etteivät pussit vaurioituisi. En tiedä onko kyseisellä korjaamolla Star käytössä. Luulisi että sillä saisi käskettyä nousemaan kunhan järjestelmä ei vuoda.
Ja hyvä kaupunkiautohan tuo muuten on mutta tosiaan täällä nurkissa pyöriessä se kulutus tuppaa olemaan sitä 15l/100km luokkaa.![]()
Jep, näin jälkiviisaana voi sanoa että olisi pitänyt tarkistaa etukäteen. Eipä siinä vaiheessa tullut mieleen. Mitenköhän on, onko millään tavalla mahdollista saada korjaamoa vastuuseen jos joku pussi leviää tällaisen johdosta?En usko, että staria löytyy yleensä normipajalta. Jos jotain yksiköitä lähdetään vaihtamaan, niin veisin kyllä starin omaavaan pajaan.
Pyydät kiltisti laittamaan vähintään samaan kuosiin kun viedessä. Se on niiden ongelma saada ylös se auto.Jep, näin jälkiviisaana voi sanoa että olisi pitänyt tarkistaa etukäteen. Eipä siinä vaiheessa tullut mieleen. Mitenköhän on, onko millään tavalla mahdollista saada korjaamoa vastuuseen jos joku pussi leviää tällaisen johdosta?
Ihan itse tekemällä olen oppinut. Isä oli aika hyvä näissä hommissa vaikka häneltä en paljoa ehtinyt oppia saada. Raha se suurin motivaatio on itselle ollut. Toki työkaluihin menee aika paljon rahaa. Järkevä olisi pysyä samassa merkissä niin ei tarvitsisi aina ostaa uusia työkaluja. Joka merkillä tuppaa olemaan vähän eri vehkeet korjailuun. Varsinkin vähänkään uudemmissa vikakoodinlukija on melkein pakollinen varuste. Minä rappaan näitä romuja omakotitalon pihalla niin ei kiire ole oikeastaan koskaan. Toki rajoittaa tekemisen lähinnä kesään. Talvellakin joskus joutuu jotain tekemään mutta pyrin siihen että kesällä autot laitetaan siihen kuntoon ettei talvella niitä tarvitse rappailla.Kysymys kaikille jotka autojansa korjaavat että kuinka ootte oppinu kyseiset taidot mitä auton remppaamisessa tarvitsee? onko täällä ihan mekaanikon koulun käynneitä vai itseoppineita? Täysisi kyllä omia taitoja kehittää että onnistuisi nyt perusrempat, harmi vaan kun ei ole mitään paikkaa oikein.. Auton remppaaminen tossa taloyhtiön parkkipaikalla ei oikein napostele. Itse tekemällä säästäisi kyllä valtavasti rahaa
Kysymys kaikille jotka autojansa korjaavat että kuinka ootte oppinu kyseiset taidot mitä auton remppaamisessa tarvitsee? onko täällä ihan mekaanikon koulun käynneitä vai itseoppineita? Täysisi kyllä omia taitoja kehittää että onnistuisi nyt perusrempat, harmi vaan kun ei ole mitään paikkaa oikein.. Auton remppaaminen tossa taloyhtiön parkkipaikalla ei oikein napostele. Itse tekemällä säästäisi kyllä valtavasti rahaa
Minä teen edelleen niin että ostan esimerkiksi yksittäisiä hylsyjä tai listojaAikalailla itseoppinut täälläkin. Mopoa tuli jo pentuna rassattua vähän ja sitten pikkuhiljaa autoakin isän opastuksella kun ei rahoja ollut viedä vaan huoltoonNykyään tosiaan netin foorumit ja youtube auttaa paljon näiden uudempien raatojen kans ropaamisessa
Ja työkaluja on tullut hommattua aina tarpeen mukaan. Tiettyhän se välillä ketuttaa kun tarvis joku tietty työkalu saada yhdeksältä lauantai-illalla, mut ei kaikkeen kaiketi voi etukäteen varautua![]()
Minä teen edelleen niin että ostan esimerkiksi yksittäisiä hylsyjä tai listojaMikähän lie järki tuossakin, ostaisi kerralla yhden hyvän sarjan. Nyt on pakki täynnä irtohylsyjä.
Täällähän sattui juuri olemaan juttua näistä loistoalustoista.
Aika tarkalleen vuosi sitten tuli napattua alle tuollainen W220 S430 missä alusta on muuten hyvässä kunnossa, mutta yön seisottuaan laskee muutaman sentin. Nyt vihdoin alkoi vaivaamaan sen verran että vein huoltoon, en Veholle vaan yleiskorjaamoon.
Itse diagnosoin vian olevan se kaikkein yleisin syypää, ilman jakoyksikkö A2203200258. Tarvikeosa löytyi Saksan Amazonista hintaan 88€, yllättävän halvalla. Tänään sitten tiputin auton korjaamolle ja sanottiin että muutamassa tunnissa valmis - illalla saa tulla hakemaan. Kolmen paikkeilla soittelivat että osa on paikallaan, eivätkä saa autoa enää nousemaan "tolpilleen" vaan makaa maassa ala-asennossa. Kuulemma auto ei ole korin nostopisteistä nostettu vaan on rampeilla ja paino pyörillä.
Saapa nähdä mitä pussit tykkää koko auton massasta päällään tyhjänä. Mersun omassa huolto-ohjeessa nimenomaan kielletään tyhjänä laskeminen etteivät pussit vaurioituisi. En tiedä onko kyseisellä korjaamolla Star käytössä. Luulisi että sillä saisi käskettyä nousemaan kunhan järjestelmä ei vuoda.
Ja hyvä kaupunkiautohan tuo muuten on mutta tosiaan täällä nurkissa pyöriessä se kulutus tuppaa olemaan sitä 15l/100km luokkaa.![]()
Siinä on oikea meininki!
Tuli tämäkin tarina päätökseen tai ainakin väliajalle. Vika oli hankkimassani tarvikeosassa. Auton johdot eivät painuneet pohjaan saakka osan liittimessä, minkä takia venttiilit eivät auenneet eikä ilma siten päässyt tolppiin.
Tästä huvista tuli maksettavaa 3h edestä diagnosointia eli 240€. Lisäkustannuksista ei kerrottu missään vaiheessa ennen kuin työ oli tehty, joten niihin en suoraan ole myöntänyt lupaa. Kai pitää joltain KKV:n tädiltä kysäistä onko tämä nyt mennyt ihan sääntöjen mukaan. Hinta-arvio ylittyi 150%:sesti.
PS. Myydään komea maantielaiva
Järkky tuuri kyl kävi kun just muutama minuutti ennen ajoin vielä satasta isommalla tiellä hetken... Sitten tosiaan omaan parkkipaikkaan kurvatessa hitaasti kuulu paukaus![]()
Mulla meni Peugeot 406:ssa takaa aurauksen säätötanko poikki kesken katsastuksen. Tuli tietysti ajokielto tuosta syystä. Ajoin silti hiljaa, jotain maks 80km/h kotiin ja sai auton korjattavaksi.Järkky tuuri kyl kävi kun just muutama minuutti ennen ajoin vielä satasta isommalla tiellä hetken... Sitten tosiaan omaan parkkipaikkaan kurvatessa hitaasti kuulu paukaus![]()
Kysymys kaikille jotka autojansa korjaavat että kuinka ootte oppinu kyseiset taidot mitä auton remppaamisessa tarvitsee? onko täällä ihan mekaanikon koulun käynneitä vai itseoppineita? Täysisi kyllä omia taitoja kehittää että onnistuisi nyt perusrempat, harmi vaan kun ei ole mitään paikkaa oikein.. Auton remppaaminen tossa taloyhtiön parkkipaikalla ei oikein napostele. Itse tekemällä säästäisi kyllä valtavasti rahaa
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.