Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Mielipiteitä, kokemuksia? Mitenkähän onnistuisi tuollaisen alumiinisen apurungon leikkuu ja hitsaus joltain paikalliselta peltisepältä, tuo on Audista ja harmillisesti muutaman sentin liian leveä Passattiin. Vakionahan tuo on jo hitsattu kasaan tehtaalta joten ei kai tuossa pitäisi mitään kummempia ongelmia olla, kunhan vaan saa kaikki palaset kohdistettua suoraan...?



DSC05487.JPG DSC05489.JPG
 
Mielipiteitä, kokemuksia? Mitenkähän onnistuisi tuollaisen alumiinisen apurungon leikkuu ja hitsaus joltain paikalliselta peltisepältä, tuo on Audista ja harmillisesti muutaman sentin liian leveä Passattiin. Vakionahan tuo on jo hitsattu kasaan tehtaalta joten ei kai tuossa pitäisi mitään kummempia ongelmia olla, kunhan vaan saa kaikki palaset kohdistettua suoraan...?



DSC05487.JPG DSC05489.JPG

Omista vuosista autoalalla on jo sen verran aikaa että muisti voi pettää mutta minun mielestä noita apurunkoja ei saa hitsata ollenkaan
 
Täysin mahdollista, mutta kun tuo alumiininen runko on tullut tehtaalta jo hitsaussaumoilla..
Idea siinä hitsauskiellossa taitaa olla se että niiden saumojen kestävyyttä on täysin mahdoton konttorilla valvoa. Kun taas ne tehdassaumat on läpivalaistu ja rasitustestattu.

Edit. Eriasia sitten huomaako katsastushenkilö niitä uusia hitsauksia :vihellys:
 
Kun taas ne tehdassaumat on läpivalaistu ja rasitustestattu.

Rohkenen epäillä ettei kuluttajatuotteita testata tuotannon jälkeen mitenkään :D

Mutta joo, sinänsä jos tuon nyt laittaa keskelta kahtia niin hitsisaumat ei tule lujuusmielessä mitenkään mielettömään arkaan paikkaan että hitsauta vain jos löydät hyvän alumiinihitsarin joka suostuu tiekuralla kyllästettyä hapettunutta alumiinia hitsaamaan.

Ja toki sitten ajellaan vain suljetulla alueella :)
 
Rohkenen epäillä ettei kuluttajatuotteita testata tuotannon jälkeen mitenkään :D

Mutta joo, sinänsä jos tuon nyt laittaa keskelta kahtia niin hitsisaumat ei tule lujuusmielessä mitenkään mielettömään arkaan paikkaan että hitsauta vain jos löydät hyvän alumiinihitsarin joka suostuu tiekuralla kyllästettyä hapettunutta alumiinia hitsaamaan.

Ja toki sitten ajellaan vain suljetulla alueella :)
Korjataas nyt sen verran että jokaista kappaletta ei testata. Se ensimmäinen millä tyyppihyväksyntä haetaan kylläkin. Robottihan nuo kursii kasaan ja oletettavasti se pystyy tekemään riittävällä laadulla samanlaista kalikkaa jatkossakin
 
Näin olen itsekin ymmärtänyt, että apurunkoa ei saa itse turailla, edellämainituista syistä. Mutta jos hyvin tekee, niin kyllä ne leimasta läpi saa. Itsellä oli jokunen vuosi takaperin volvo 440, jonka apurunko oli aivan läpimätä. Ostin sitten romikselta turbomallin rungon, joka ylläripylläri oli hieman erinlainen. Tuli sitten paskarreltua vanhasta ja "uudesta" apurungosta yksi hyvä, mutta tärkeintä hitsailun jälkeen oli siistiä saumat niin hyvin, ettei katsuri huomannut mitään. Eli maalia ja massaa siistityn hitsisauman päälle.

Ja ettei nyt ihan offiksi mene, niin ohessa kuva omasta tulevasta työkohteesta. Jakopäästä on jo n. vuoden verran kuulunut ulvomista aina auton käydessä kylmänä ja olen melko varma ollut, että kyse on apulaitehihnasta tai jostain siihen liittyvästä. Jaksoin sitten tänään irroittaa pyörän, suojamuovia ja merkata hihnapyörään jäljen, jolla näen jos hihnapyörä pyörii tyhjää. Ja niinhän se tekee. Bonuksena tuo yläkulmassa näkyvässä rullassa on klapia, joten sekin vaihtoon.
Ei kyllä sitten taas mitään hajua, miten rohkeasti tuon uskaltaa irroittaa, kun on suoraan yhteydessä kampiakseliin, mutta pitänee vähän lukea muiden harrastajien tekemiä toimenpiteitä.

IMG_20190501_121045.jpg
 
Nuo hihnapyörätkin kuluu yllättävän paljon ajan mittaan. Vertailin kerran uutta ja vanhaa hihnapyörää ja vanha oli kulunut jo tosi leveäksi, niin että hihna upposi tosi syvälle siihen uraan.
Tarpeeksi kun uppoaa, niin hihna pohjaa ja pito on mennyttä. Varmasti pito huononee jo reilusti kuluneellakin pyörällä.
Se hihna istui tosi jämäkästi uudessa pyörässä.
 
Näin olen itsekin ymmärtänyt, että apurunkoa ei saa itse turailla, edellämainituista syistä. Mutta jos hyvin tekee, niin kyllä ne leimasta läpi saa. Itsellä oli jokunen vuosi takaperin volvo 440, jonka apurunko oli aivan läpimätä. Ostin sitten romikselta turbomallin rungon, joka ylläripylläri oli hieman erinlainen. Tuli sitten paskarreltua vanhasta ja "uudesta" apurungosta yksi hyvä, mutta tärkeintä hitsailun jälkeen oli siistiä saumat niin hyvin, ettei katsuri huomannut mitään. Eli maalia ja massaa siistityn hitsisauman päälle.

Ja ettei nyt ihan offiksi mene, niin ohessa kuva omasta tulevasta työkohteesta. Jakopäästä on jo n. vuoden verran kuulunut ulvomista aina auton käydessä kylmänä ja olen melko varma ollut, että kyse on apulaitehihnasta tai jostain siihen liittyvästä. Jaksoin sitten tänään irroittaa pyörän, suojamuovia ja merkata hihnapyörään jäljen, jolla näen jos hihnapyörä pyörii tyhjää. Ja niinhän se tekee. Bonuksena tuo yläkulmassa näkyvässä rullassa on klapia, joten sekin vaihtoon.
Ei kyllä sitten taas mitään hajua, miten rohkeasti tuon uskaltaa irroittaa, kun on suoraan yhteydessä kampiakseliin, mutta pitänee vähän lukea muiden harrastajien tekemiä toimenpiteitä.

IMG_20190501_121045.jpg

Eikös toi apulaitehihnapyörä irtoa avaamalla noi neljä pulttia?
 
Eikös toi apulaitehihnapyörä irtoa avaamalla noi neljä pulttia?
Joo, niinhän se taitaakin vain olla. Ensialkuun luulin, että vaikka ei suorassa yhteydessä jakopäähän olekkaan, tarvitseeko jotain kikkakakkosia tehdä ennen tuon irroittamista.
Ja tosiaan, tuossa hihnapyörässähän on sellainen kuminen pinta tuolla välissä, minkä vuoksi se ajanmyötä lähtee irtoamaan ja aiheuttaa vinkumista. Vaihdon jälkeen onkin mukava koittaa, onko tuolla epäsuoraa vaikutusta myös jousituksen toimivuuteen liittyen.
 
Auto tuli ostettua. Ensimmäisellä kylmäkäynnistyksellä pärähti mittaristoon jäähdytysnesteen varoitusvalo sinisenä. Ajoin hetken aikaa (pari minuuttia) ja sitten se sammui. Nesteen määrä on rajojen sisällä. Erillistä jäähdytysnesteen lämpötilamittaria ei ole mittaristossa niin voisko se olla että se vaan näyttää sitä aina kun käynnistelee kylmänä että kylmää on ja kannattaa olla revittelemättä autoa hirveesti alkuun tms.?

Luin kyllä manuaaliakin mutta en ole varma päteekö ohjeet tähän. Periaatteessa se kai jäähdytystuulettimenkin ongelma voisi olla manuaalin mukaan.
 
Auto tuli ostettua. Ensimmäisellä kylmäkäynnistyksellä pärähti mittaristoon jäähdytysnesteen varoitusvalo sinisenä. Ajoin hetken aikaa (pari minuuttia) ja sitten se sammui. Nesteen määrä on rajojen sisällä. Erillistä jäähdytysnesteen lämpötilamittaria ei ole mittaristossa niin voisko se olla että se vaan näyttää sitä aina kun käynnistelee kylmänä että kylmää on ja kannattaa olla revittelemättä autoa hirveesti alkuun tms.?

Kyse on erittäin todennäköisesti juuri siitä, että auto muistuttaa kuljettajaa siitä, että moottori on vielä kylmä. Erillinen lämpömittarihan olisi _aivan_ liian kallis toteuttaa...

Sininen väri kai kertoo siitä, että kyse on vain informaatiosta eikä ongelmasta. Keltaiset merkkivalot vaativat huomiota lähitulevaisuudessa ja punaiset heti.
 
Auto tuli ostettua. Ensimmäisellä kylmäkäynnistyksellä pärähti mittaristoon jäähdytysnesteen varoitusvalo sinisenä. Ajoin hetken aikaa (pari minuuttia) ja sitten se sammui. Nesteen määrä on rajojen sisällä. Erillistä jäähdytysnesteen lämpötilamittaria ei ole mittaristossa niin voisko se olla että se vaan näyttää sitä aina kun käynnistelee kylmänä että kylmää on ja kannattaa olla revittelemättä autoa hirveesti alkuun tms.?

Luin kyllä manuaaliakin mutta en ole varma päteekö ohjeet tähän. Periaatteessa se kai jäähdytystuulettimenkin ongelma voisi olla manuaalin mukaan.
Ainakin Toyota noin ilmoittaa tietyillä malleilla. Jos kerrot vaikka merkin ja mallin niin joku voisi osata kertoa paremmin.
 
Auto tuli ostettua. Ensimmäisellä kylmäkäynnistyksellä pärähti mittaristoon jäähdytysnesteen varoitusvalo sinisenä. Ajoin hetken aikaa (pari minuuttia) ja sitten se sammui. Nesteen määrä on rajojen sisällä. Erillistä jäähdytysnesteen lämpötilamittaria ei ole mittaristossa niin voisko se olla että se vaan näyttää sitä aina kun käynnistelee kylmänä että kylmää on ja kannattaa olla revittelemättä autoa hirveesti alkuun tms.?

Luin kyllä manuaaliakin mutta en ole varma päteekö ohjeet tähän. Periaatteessa se kai jäähdytystuulettimenkin ongelma voisi olla manuaalin mukaan.

Kertoo koneen olevan kylmä ei sen kummempaa.
 
Ainakin Toyota noin ilmoittaa tietyillä malleilla. Jos kerrot vaikka merkin ja mallin niin joku voisi osata kertoa paremmin.

Kun ei meinaa kehdata kertoa :lol: No, 2014 Skoda Rapid Spaceback. Mutta joo kiitos kaikille! Tuota en tiennytkään että siniset merkkivalot yleensä vain informaatiota!
 
Renault Cliossa palaa jäähdytysnesteen valo sinisenä kunnes neste lämpenee yli 50°C lämpötilaan. Mitään lämpömittaria ei ole, Torquella ja obd-palikalla huvikseen seurannut. Itsekkin säpsähdin kun valo syttyi ekan kerran kun tottunut lämpömittarillisiin.
 
Pitäisikö sormella ja silmällä huomata helposti, kuuluuko vanteeseen kartio -vai pallopäinen mutteri?

Kesärenkaiden vaihdon jälkeen joka puolelta alkaneita kolinoita ihmetellyt ja nyt tutkin tarkemmin ja voisin vaikka vannoa, että vanteen pulttireikä tuntuu ja näyttää pyöreältä, eli pallopäälle sopivalta, mutta autossa aina ollut kartiopultit :think:
 
Pitäisikö sormella ja silmällä huomata helposti, kuuluuko vanteeseen kartio -vai pallopäinen mutteri?

Kesärenkaiden vaihdon jälkeen joka puolelta alkaneita kolinoita ihmetellyt ja nyt tutkin tarkemmin ja voisin vaikka vannoa, että vanteen pulttireikä tuntuu ja näyttää pyöreältä, eli pallopäälle sopivalta, mutta autossa aina ollut kartiopultit :think:
Kyllähän tuon pitäisi ihan silmällä nähdä kun katsoo pultin reikää
 
Kyllähän tuon pitäisi ihan silmällä nähdä kun katsoo pultin reikää
Tuosta kuvasta ei nyt kyllä paljon selvää saa, mutta sormella tuntui pyöreältä. Pitää heti aamusta käydä viereisellä Vianorilla vielä varmistamassa ennen kuin rupean vaihtamaan pultteja joka renkaaseen.

pXvioPX.jpg
 
Melko harvassa tarvike-vanteessa palloja on, eikä ainakaan yksissäkään mulla olleissa Etabetoissa oo moisia ollut.
 
Kun ei meinaa kehdata kertoa :lol: No, 2014 Skoda Rapid Spaceback. Mutta joo kiitos kaikille! Tuota en tiennytkään että siniset merkkivalot yleensä vain informaatiota!
Juu naapurin mummunkin autossa paloi kuulemma sininen valo kylmänä, joku uudehko pikkuskooda kyseessä myös. Ihmetteli kun kovilla pakkasilla paloi vähän pidemmän aikaa, tuossa yhteydessä tuli esiin tuokin keksintö.

Sikäli ihan hyvä, jos vaikka ihmiset ymmärtäisi vähän sääliä sitä kylmää konetta ennenkun lähdetään lapa tiskissä suoraan moottoritielle...
 
Pitäisikö sormella ja silmällä huomata helposti, kuuluuko vanteeseen kartio -vai pallopäinen mutteri?

Kesärenkaiden vaihdon jälkeen joka puolelta alkaneita kolinoita ihmetellyt ja nyt tutkin tarkemmin ja voisin vaikka vannoa, että vanteen pulttireikä tuntuu ja näyttää pyöreältä, eli pallopäälle sopivalta, mutta autossa aina ollut kartiopultit :think:

Vain pelleissä tullut joskus pallopäitä vastaan. En tosin enää muista mikä oli vuosi, 1980-lukuun ajoittunee.
Kartiot, tai joskus tasapäiset, menee kevytmetallivanteisiin.
 
Vianorin mielestä tuntui myös pallopulteille sopivalta. Pitää vielä käyttää yksi rengas irti ja varmistaa irtovanteella sopivuus.
 
Mielipiteitä, kokemuksia? Mitenkähän onnistuisi tuollaisen alumiinisen apurungon leikkuu ja hitsaus joltain paikalliselta peltisepältä, tuo on Audista ja harmillisesti muutaman sentin liian leveä Passattiin. Vakionahan tuo on jo hitsattu kasaan tehtaalta joten ei kai tuossa pitäisi mitään kummempia ongelmia olla, kunhan vaan saa kaikki palaset kohdistettua suoraan...?

eikö noita passatteja ole miljoona jo purettunakin , että löytyy oikea osa. Ei ole tunnin tai kahden homma hitsata alumiini hyvin ja kohdistaa.
 
eikö noita passatteja ole miljoona jo purettunakin , että löytyy oikea osa. Ei ole tunnin tai kahden homma hitsata alumiini hyvin ja kohdistaa.

Onhan niitä, ja 99,99% apurungoista on yhtä mätiä kuin tuo omakin. Ei auta edes vaikka asun 1500km suomesta etelämpänä, yhtä lailla täälläkin kylvetään suolaa talvisin. Pitäisi etsiä jostain Espanjan tai Italian markkinoilta täysin ruosteeton apurunko mutta eipä riitä tietotaito tai kontaktit moiseen temppuun.
 
Juu naapurin mummunkin autossa paloi kuulemma sininen valo kylmänä, joku uudehko pikkuskooda kyseessä myös. Ihmetteli kun kovilla pakkasilla paloi vähän pidemmän aikaa, tuossa yhteydessä tuli esiin tuokin keksintö.

Sikäli ihan hyvä, jos vaikka ihmiset ymmärtäisi vähän sääliä sitä kylmää konetta ennenkun lähdetään lapa tiskissä suoraan moottoritielle...

Toi ei edes ole mikään uusi keksintö, noita näki jo 90-luvulla.
 
Onhan niitä, ja 99,99% apurungoista on yhtä mätiä kuin tuo omakin. Ei auta edes vaikka asun 1500km suomesta etelämpänä, yhtä lailla täälläkin kylvetään suolaa talvisin. Pitäisi etsiä jostain Espanjan tai Italian markkinoilta täysin ruosteeton apurunko mutta eipä riitä tietotaito tai kontaktit moiseen temppuun.
Eihän toi hitsaaminen varmaan sitten mikään ongelma ole... maasta riippuen toki mutta veikkaan että jossain Saksassa ei ole niin tiukka katsastus?
 
Eihän toi hitsaaminen varmaan sitten mikään ongelma ole... maasta riippuen toki mutta veikkaan että jossain Saksassa ei ole niin tiukka katsastus?

Auto edelleen Suomen rekisterissä, mutta eipä tuo hitsausjälkien peittäminen mikään amerikantemppu olisi, mustaa kilikalia vaan päälle.
 
Noniin, hain jarrulevyt ja palat äsken. Tuli Zimmermanin levyt ja Ferodon palasarja. Piti alkaa tänään ropailee, mut niin kirotun kylmä tuolla ulkona et odotan ensviikkoon vaihto-operaatiota kun ei just satu olee lämmintä tilaa käytössä :)
 
Noniin, hain jarrulevyt ja palat äsken. Tuli Zimmermanin levyt ja Ferodon palasarja. Piti alkaa tänään ropailee, mut niin kirotun kylmä tuolla ulkona et odotan ensviikkoon vaihto-operaatiota kun ei just satu olee lämmintä tilaa käytössä :)
Sama homma, koiranluut tulivat eilen mutta katsotaan vaihtoa vähän keväämmällä.
Jos nuo nyt kestäisivät hetken kun tiivisteet ovat kiinni :D
Vanha luu:
upload_2019-5-3_15-11-12.png

Uusi luu:
upload_2019-5-3_15-11-52.png
 
Sama homma, koiranluut tulivat eilen mutta katsotaan vaihtoa vähän keväämmällä.
Jos nuo nyt kestäisivät hetken kun tiivisteet ovat kiinni :D
Vanha luu:
upload_2019-5-3_15-11-12.png

Uusi luu:
upload_2019-5-3_15-11-52.png

Noissa suojatuissa ei taida olla enää voitelunippoja?
 
Vein Mersun paikalliseen "puoliviralliseen" mersuhuoltoon kun ajonvakautuslaitteet alkoi oireilla.
Maantienopeuksissa otti kaikki ajon hallintalaitteet pois käytöstä ja laski moottorin tehot silleen, et ei jaksanut enää satasta kulkea. Edes vakkari ei enää mennyt päälle.
Uudelleen käynnistämällä toimi taas muutaman minuutin.

No tämä huoltoliike paikansi vian moottorin hallintayksikköön, ja sen olisivat halunnut vaihtaa.
Sanoin, että katotaan nyt mitä tämän kanssa tehdään.
Vein toiseen huoltoliikkeeseen, missä ei ihan yhtä laajoja Mersun lisenssejä (staria) ole.
Totesivat, että ahtoputki vuotaa. Vaihtoivat sen ja auto toimii taas.

Eli melkein kannattaa isommissa remonteissa kysyä toista mielipidettä, saattaa siihen mennä ylimääräistä aikaa ja pari latia. Mutta ensimmäisessä paikassa olisivat päivän tutkinut, laittanut oletettavasti parin tonnin uuden ecun eikä auto vieläkään toimisi.
 
Sanokaapas, että mistä kannattaa alkaa kaivamaan syyllistä, kun tänään aamulla oli pitkästä aikaa pari astetta pakkasta ja huomasin liikkeelle lähtiessä ettei automaatti-ilmastoinnilla varustettu kolmoskoppainen Honda CRV 2.0 (RE5) puhalla lämmintä ilmaa kuin vasta reilusti normaalia myöhemmin ja silloinkin vaisusti?

Ensin tulee siis pitkän aikaa vain viileää, vaikka moottorissa olisi jo mittarin mukaan lämmöt kohonneet. Aiemmin lämppärissä ei ole ollut mitään vikaa.

Termostaatti tuli ensimmäisenä mieleen, mutta voiko se oireilla noin ja jos ei, niin mitäs muita vaihtoehtoja on?
 
Sanokaapas, että mistä kannattaa alkaa kaivamaan syyllistä, kun tänään aamulla oli pitkästä aikaa pari astetta pakkasta ja huomasin liikkeelle lähtiessä ettei automaatti-ilmastoinnilla varustettu kolmoskoppainen Honda CRV 2.0 (RE5) puhalla lämmintä ilmaa kuin vasta reilusti normaalia myöhemmin ja silloinkin vaisusti?

Ensin tulee siis pitkän aikaa vain viileää, vaikka moottorissa olisi jo mittarin mukaan lämmöt kohonneet. Aiemmin lämppärissä ei ole ollut mitään vikaa.

Termostaatti tuli ensimmäisenä mieleen, mutta voiko se oireilla noin ja jos ei, niin mitäs muita vaihtoehtoja on?
Jos koneessa lämpöä niin termarissa ei pitäisi olla vikaa.

Mitenhän tarkka mittari tuossa on? Koneen normaalilämpöhän on 90c, mutta moni uudempi vehje voi näyttää normaalilämpöä jo esim. 60c lukemissa, jolloin lämpö sen mukaista. Onko ajotavoilla merkitystä lämmöntulon suhteen?

Lämppärin läpät sulkisin pois kerran sitä lämpöä lähtee aikanaan tulemaan.
 
Jos koneessa lämpöä niin termarissa ei pitäisi olla vikaa.

Mitenhän tarkka mittari tuossa on? Koneen normaalilämpöhän on 90c, mutta moni uudempi vehje voi näyttää normaalilämpöä jo esim. 60c lukemissa, jolloin lämpö sen mukaista. Onko ajotavoilla merkitystä lämmöntulon suhteen?

Lämppärin läpät sulkisin pois kerran sitä lämpöä lähtee aikanaan tulemaan.
En tiedä mittarin tarkkuudesta, enkä näillä pikatesteillä ajotavan vaikutuksestakaan, mutta normaalisti lämmintä tai vähintään haaleaa tulee tällaisilla keleillä sisään parissa minuutissa vaikka auton käynnistäisi kylmänä pihassa ja antaisi olla tyhjäkäynnillä. Lämpömittari ei siinä vaiheessa vielä kovin kummoisia näytä.

Nyt ehtii raaputtaa ikkunat auton ollessa tyhjäkäynnillä ja ajaa sen jälkeen sellaiset 5min ennen kuin huomaa minkäänlaista mainittavaa muutosta puhallusilman lämpötilassa. Lämpömittari osoittaa siinä vaiheessa jo normaalilämpöä, tai ainakin hyvin lähelle.
 
En tiedä mittarin tarkkuudesta, enkä näillä pikatesteillä ajotavan vaikutuksestakaan, mutta normaalisti lämmintä tai vähintään haaleaa tulee tällaisilla keleillä sisään parissa minuutissa vaikka auton käynnistäisi kylmänä pihassa ja antaisi olla tyhjäkäynnillä. Lämpömittari ei siinä vaiheessa vielä kovin kummoisia näytä.

Nyt ehtii raaputtaa ikkunat auton ollessa tyhjäkäynnillä ja ajaa sen jälkeen sellaiset 5min ennen kuin huomaa minkäänlaista mainittavaa muutosta puhallusilman lämpötilassa. Lämpömittari osoittaa siinä vaiheessa jo normaalilämpöä, tai ainakin hyvin lähelle.
Tuleeko sitä kuumaa sitten pidemmässä ajossa?

Ja eihän siellä nyt ole joku ilmastointi päällä joka viilentää sitä sisääntulevaa ilmaa aika paljon... näillä keleillä menee monesti itsekseen päälle.
 
Tuleeko sitä kuumaa sitten pidemmässä ajossa?

Ja eihän siellä nyt ole joku ilmastointi päällä joka viilentää sitä sisääntulevaa ilmaa aika paljon... näillä keleillä menee monesti itsekseen päälle.
En ajanut sillä kuin jonkun 5km ja vaimo saman verran. Pitää huomenna tutkia tarkemmin.

Ilmastointi on aina Auto-asennossa ja säätimestä valitaan vain haluttu lämpötila. Vaikka vääntää lämpöhanikan täysille, ei lämpöä tule paljon enempää (ja alkuun ei toki lainkaan).

Eikös auki juuttunut termostaatti voisi aiheuttaa tällaista?
 
Sanokaapas, että mistä kannattaa alkaa kaivamaan syyllistä, kun tänään aamulla oli pitkästä aikaa pari astetta pakkasta ja huomasin liikkeelle lähtiessä ettei automaatti-ilmastoinnilla varustettu kolmoskoppainen Honda CRV 2.0 (RE5) puhalla lämmintä ilmaa kuin vasta reilusti normaalia myöhemmin ja silloinkin vaisusti?

Ensin tulee siis pitkän aikaa vain viileää, vaikka moottorissa olisi jo mittarin mukaan lämmöt kohonneet. Aiemmin lämppärissä ei ole ollut mitään vikaa.

Termostaatti tuli ensimmäisenä mieleen, mutta voiko se oireilla noin ja jos ei, niin mitäs muita vaihtoehtoja on?

Hondastahan en mittään tiiä mutta lontoon murteella tuli tämmöinen vastaan.
No heat from the heater.

Ainakin muutama ihminen on kertonut tuossa ketjussa että hieman vastaavanlainen ongelma on korjautunut kun käyttänyt kuskin jalkatilassa (lieneekö eroja autoissa joissa kuski "väärällä" puolella) olevaa lämpötilasäätimen liitintä irti ja laittanut takaisin, tai vain painanut paremmin paikoilleen jos nitkunut irti.

Nykyautoissahan (lue, jälkeen 2005 tehdyissä) tuollainen ongelma voi olla melkein missä tahansa kun on niin paljon sähkömoottoria ja anturia.
 
Kävin nyt päivänvalossa katselemassa tarkemmin ja ohjaamoon menevistä letkuista toinen oli vajaat 40 astetta ja toinen 20 astetta. Tarkastin jäähdyttäjän nestetason ja eihän siellä juuri mitään näkynyt, eli taitaa olla ihan vain niin että siellä on jäähdyttimen nesteet vähissä. Ei muuta kuin Motonettiin ja testaamaan oikenisiko tilanne lisäämällä litkua kiertoon.

Edit.
Lisäsin vettä kiertoon ja näyttäisi siltä, että se riitti. Letkut ovat nyt tasaisesti noin 60 asteisia ja lämmintä tulee normaalisti. Seuraavaksi olisi hyvä selvittää mikä sitä nestettä on jäähystä kadottanut, mutta se voikin olla haasteellisempaa, varsinkin jos nestetaso pysyy jatkossa vakaana. Öljyt ovat ainakin ihan ok, eli eivät ole nesteet sekaisin. Täytyy seurata tilannetta.
 
Viimeksi muokattu:
Vidduku pääsis pari kuukautta edes ilman jotain vikaa. Hyundai I30 2011 1.6CRDi kauhee kolina sammuttaessa. Ihanku jotain jälkikäyntiä! "Rutututun"

PAITSI, jos antaa ihan snadisti kaasua ennen sammuttamista. Riittää, että kierrokset on tyyliin 1000-1100rpm kun pistää virrat pois. Sammuu täysin täysin nätisti silloin. Mistähän ihmeestä voisi olla kyse? Ihan vähän ärsyttää kun on toi automaattisammutus ja "rutututun" joka liikennevaloissa

Käy ja kukkuu muuten täysin normaalisti, jopa hyvin.
 
Vidduku pääsis pari kuukautta edes ilman jotain vikaa. Hyundai I30 2011 1.6CRDi kauhee kolina sammuttaessa. Ihanku jotain jälkikäyntiä! "Rutututun"

PAITSI, jos antaa ihan snadisti kaasua ennen sammuttamista. Riittää, että kierrokset on tyyliin 1000-1100rpm kun pistää virrat pois. Sammuu täysin täysin nätisti silloin. Mistähän ihmeestä voisi olla kyse? Ihan vähän ärsyttää kun on toi automaattisammutus ja "rutututun" joka liikennevaloissa

Käy ja kukkuu muuten täysin normaalisti, jopa hyvin.
Kuulostaa vähän siltä että sammutusläppä ei toimi joka tilanteessa mutta en tiedä onko se huihain dieselissä millainen. Vähän varaosakuvia googlettelemalla voisin veikata että se on sähköinen.

Mulle tutummassa VAG tekniikassa se on alipainetoiminen ja alipainevuodot tai heikko pumppu aiheuttaa sen ettei alipainetta riitä joka tilanteessa kiskomaan läppää kiinni ja sitten sammutaan ryskäämällä.
 
Kuulostaa vähän siltä että sammutusläppä ei toimi joka tilanteessa mutta en tiedä onko se huihain dieselissä millainen. Vähän varaosakuvia googlettelemalla voisin veikata että se on sähköinen.

Mulle tutummassa VAG tekniikassa se on alipainetoiminen ja alipainevuodot tai heikko pumppu aiheuttaa sen ettei alipainetta riitä joka tilanteessa kiskomaan läppää kiinni ja sitten sammutaan ryskäämällä.

Jaahas, tattista. Surffailin vajaalla ymmärrykselläni internettiä ja tulin siihen tulokseen, että sammutusläpän virkaa hoitaa kaasuläppäkotelo, jonka onnistuin paikallistamaan konehuoneesta. Varaosanumeroksi on siihen leimattu 35100-2a900. Mielestäni siitä lähti vain sähköjohtoja, liekö sähkötoiminen? Vaikutti inhimillisesti irroitettavalta, taidanpa kurkata sisään.
 
Jaahas, tattista. Surffailin vajaalla ymmärrykselläni internettiä ja tulin siihen tulokseen, että sammutusläpän virkaa hoitaa kaasuläppäkotelo, jonka onnistuin paikallistamaan konehuoneesta. Varaosanumeroksi on siihen leimattu 35100-2a900. Mielestäni siitä lähti vain sähköjohtoja, liekö sähkötoiminen? Vaikutti inhimillisesti irroitettavalta, taidanpa kurkata sisään.
Juu voinee sinne kurkistaa mutta kannattaa varuilta selvittää tarviiko se läppäkotelo mitään sopeutusta tai uudelleenopetusta jos siihen menee kajoamaan.
 
Miten voi olla näin vaikeaa selvittää, onko kesävanteet pallo vai kartiopulteille :D

Vanne irti sekä pallo että kartiopultit tuntuvat istuvan yhtä hyvin. Sormella kokeiltuna tuntuu enemmän pallolta, mutta noissa on aina ollut kartiopultit. Nyt kolme eri vannetta lattialla edessä ja Skodan alkuperäisissä aluvanteissa tuntee ihan selvästi pallon muotoisen kolon ja Enzon vanteissa taas kartion. Noissa EtaBetoissa tuntuu olevan jotain siltä välitä, mutta ei kuitenkaan tunnu siltä, että väärä pultti olisi syönyt pilalle.
 
Miten voi olla näin vaikeaa selvittää, onko kesävanteet pallo vai kartiopulteille :D

Vanne irti sekä pallo että kartiopultit tuntuvat istuvan yhtä hyvin. Sormella kokeiltuna tuntuu enemmän pallolta, mutta noissa on aina ollut kartiopultit. Nyt kolme eri vannetta lattialla edessä ja Skodan alkuperäisissä aluvanteissa tuntee ihan selvästi pallon muotoisen kolon ja Enzon vanteissa taas kartion. Noissa EtaBetoissa tuntuu olevan jotain siltä välitä, mutta ei kuitenkaan tunnu siltä, että väärä pultti olisi syönyt pilalle.
Se voi olla hämmästyttävän vaikeaa, yksi sillon tällöin toimiva konsti on värittää pultista pallo/kartiopinta tussilla mahdollisimman paksusti ja sitten hieroa avaimella painaen sitä pulttia vastinpintaansa. Tussin jälki sitten kuluu pois siitä kohtaa missä pultti vastaa vanteeseen, jos yrittää kartiopulttia palloreikään tai toisin päin niin ei saane näkyviin muuta kuin viivamaisen kosketuksen. Oikea pultti hangannee sitten laajemmalta alueelta väriä pois.

Tai vaikka muovailuvahalla tai vastaavalla yrittää saada "valoksen" pultin reiän pohjalta niin siitäkin lienee helpompi sanoa onko se vastinpinta pallo vai kartio.
 
Se voi olla hämmästyttävän vaikeaa, yksi sillon tällöin toimiva konsti on värittää pultista pallo/kartiopinta tussilla mahdollisimman paksusti ja sitten hieroa avaimella painaen sitä pulttia vastinpintaansa. Tussin jälki sitten kuluu pois siitä kohtaa missä pultti vastaa vanteeseen, jos yrittää kartiopulttia palloreikään tai toisin päin niin ei saane näkyviin muuta kuin viivamaisen kosketuksen. Oikea pultti hangannee sitten laajemmalta alueelta väriä pois.

Tai vaikka muovailuvahalla tai vastaavalla yrittää saada "valoksen" pultin reiän pohjalta niin siitäkin lienee helpompi sanoa onko se vastinpinta pallo vai kartio.
Tussin avulla varmistin, että kyllä ne kartiot on! Kiitoksia.

Nyt seuraava ongelma on se, että itsellä on kahdet kartiopultit erikokoisella kartiolla. Toisessa paksumpi ja isompi, eli lisää ihmettelyä.

Ongelamana tosiaan on, että kesävanteilla kolisee joka nurkka kylmällä keleillä töyssyissä ja lähdin etsimään vikaa pulteista. Kaksi eri liikettä etsinyt välyksiä alustasta ja talvivanteilla ei mitään outoja ääniä.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
258 311
Viestejä
4 490 714
Jäsenet
74 194
Uusin jäsen
Juhisti

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom