Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Auto tuli ostettua. Ensimmäisellä kylmäkäynnistyksellä pärähti mittaristoon jäähdytysnesteen varoitusvalo sinisenä. Ajoin hetken aikaa (pari minuuttia) ja sitten se sammui. Nesteen määrä on rajojen sisällä. Erillistä jäähdytysnesteen lämpötilamittaria ei ole mittaristossa niin voisko se olla että se vaan näyttää sitä aina kun käynnistelee kylmänä että kylmää on ja kannattaa olla revittelemättä autoa hirveesti alkuun tms.?

Luin kyllä manuaaliakin mutta en ole varma päteekö ohjeet tähän. Periaatteessa se kai jäähdytystuulettimenkin ongelma voisi olla manuaalin mukaan.

Kertoo koneen olevan kylmä ei sen kummempaa.
 
Ainakin Toyota noin ilmoittaa tietyillä malleilla. Jos kerrot vaikka merkin ja mallin niin joku voisi osata kertoa paremmin.

Kun ei meinaa kehdata kertoa :lol: No, 2014 Skoda Rapid Spaceback. Mutta joo kiitos kaikille! Tuota en tiennytkään että siniset merkkivalot yleensä vain informaatiota!
 
Renault Cliossa palaa jäähdytysnesteen valo sinisenä kunnes neste lämpenee yli 50°C lämpötilaan. Mitään lämpömittaria ei ole, Torquella ja obd-palikalla huvikseen seurannut. Itsekkin säpsähdin kun valo syttyi ekan kerran kun tottunut lämpömittarillisiin.
 
Pitäisikö sormella ja silmällä huomata helposti, kuuluuko vanteeseen kartio -vai pallopäinen mutteri?

Kesärenkaiden vaihdon jälkeen joka puolelta alkaneita kolinoita ihmetellyt ja nyt tutkin tarkemmin ja voisin vaikka vannoa, että vanteen pulttireikä tuntuu ja näyttää pyöreältä, eli pallopäälle sopivalta, mutta autossa aina ollut kartiopultit :think:
 
Pitäisikö sormella ja silmällä huomata helposti, kuuluuko vanteeseen kartio -vai pallopäinen mutteri?

Kesärenkaiden vaihdon jälkeen joka puolelta alkaneita kolinoita ihmetellyt ja nyt tutkin tarkemmin ja voisin vaikka vannoa, että vanteen pulttireikä tuntuu ja näyttää pyöreältä, eli pallopäälle sopivalta, mutta autossa aina ollut kartiopultit :think:
Kyllähän tuon pitäisi ihan silmällä nähdä kun katsoo pultin reikää
 
Kyllähän tuon pitäisi ihan silmällä nähdä kun katsoo pultin reikää
Tuosta kuvasta ei nyt kyllä paljon selvää saa, mutta sormella tuntui pyöreältä. Pitää heti aamusta käydä viereisellä Vianorilla vielä varmistamassa ennen kuin rupean vaihtamaan pultteja joka renkaaseen.

pXvioPX.jpg
 
Melko harvassa tarvike-vanteessa palloja on, eikä ainakaan yksissäkään mulla olleissa Etabetoissa oo moisia ollut.
 
Kun ei meinaa kehdata kertoa :lol: No, 2014 Skoda Rapid Spaceback. Mutta joo kiitos kaikille! Tuota en tiennytkään että siniset merkkivalot yleensä vain informaatiota!
Juu naapurin mummunkin autossa paloi kuulemma sininen valo kylmänä, joku uudehko pikkuskooda kyseessä myös. Ihmetteli kun kovilla pakkasilla paloi vähän pidemmän aikaa, tuossa yhteydessä tuli esiin tuokin keksintö.

Sikäli ihan hyvä, jos vaikka ihmiset ymmärtäisi vähän sääliä sitä kylmää konetta ennenkun lähdetään lapa tiskissä suoraan moottoritielle...
 
Pitäisikö sormella ja silmällä huomata helposti, kuuluuko vanteeseen kartio -vai pallopäinen mutteri?

Kesärenkaiden vaihdon jälkeen joka puolelta alkaneita kolinoita ihmetellyt ja nyt tutkin tarkemmin ja voisin vaikka vannoa, että vanteen pulttireikä tuntuu ja näyttää pyöreältä, eli pallopäälle sopivalta, mutta autossa aina ollut kartiopultit :think:

Vain pelleissä tullut joskus pallopäitä vastaan. En tosin enää muista mikä oli vuosi, 1980-lukuun ajoittunee.
Kartiot, tai joskus tasapäiset, menee kevytmetallivanteisiin.
 
Vianorin mielestä tuntui myös pallopulteille sopivalta. Pitää vielä käyttää yksi rengas irti ja varmistaa irtovanteella sopivuus.
 
Mielipiteitä, kokemuksia? Mitenkähän onnistuisi tuollaisen alumiinisen apurungon leikkuu ja hitsaus joltain paikalliselta peltisepältä, tuo on Audista ja harmillisesti muutaman sentin liian leveä Passattiin. Vakionahan tuo on jo hitsattu kasaan tehtaalta joten ei kai tuossa pitäisi mitään kummempia ongelmia olla, kunhan vaan saa kaikki palaset kohdistettua suoraan...?

eikö noita passatteja ole miljoona jo purettunakin , että löytyy oikea osa. Ei ole tunnin tai kahden homma hitsata alumiini hyvin ja kohdistaa.
 
eikö noita passatteja ole miljoona jo purettunakin , että löytyy oikea osa. Ei ole tunnin tai kahden homma hitsata alumiini hyvin ja kohdistaa.

Onhan niitä, ja 99,99% apurungoista on yhtä mätiä kuin tuo omakin. Ei auta edes vaikka asun 1500km suomesta etelämpänä, yhtä lailla täälläkin kylvetään suolaa talvisin. Pitäisi etsiä jostain Espanjan tai Italian markkinoilta täysin ruosteeton apurunko mutta eipä riitä tietotaito tai kontaktit moiseen temppuun.
 
Juu naapurin mummunkin autossa paloi kuulemma sininen valo kylmänä, joku uudehko pikkuskooda kyseessä myös. Ihmetteli kun kovilla pakkasilla paloi vähän pidemmän aikaa, tuossa yhteydessä tuli esiin tuokin keksintö.

Sikäli ihan hyvä, jos vaikka ihmiset ymmärtäisi vähän sääliä sitä kylmää konetta ennenkun lähdetään lapa tiskissä suoraan moottoritielle...

Toi ei edes ole mikään uusi keksintö, noita näki jo 90-luvulla.
 
Onhan niitä, ja 99,99% apurungoista on yhtä mätiä kuin tuo omakin. Ei auta edes vaikka asun 1500km suomesta etelämpänä, yhtä lailla täälläkin kylvetään suolaa talvisin. Pitäisi etsiä jostain Espanjan tai Italian markkinoilta täysin ruosteeton apurunko mutta eipä riitä tietotaito tai kontaktit moiseen temppuun.
Eihän toi hitsaaminen varmaan sitten mikään ongelma ole... maasta riippuen toki mutta veikkaan että jossain Saksassa ei ole niin tiukka katsastus?
 
Eihän toi hitsaaminen varmaan sitten mikään ongelma ole... maasta riippuen toki mutta veikkaan että jossain Saksassa ei ole niin tiukka katsastus?

Auto edelleen Suomen rekisterissä, mutta eipä tuo hitsausjälkien peittäminen mikään amerikantemppu olisi, mustaa kilikalia vaan päälle.
 
Noniin, hain jarrulevyt ja palat äsken. Tuli Zimmermanin levyt ja Ferodon palasarja. Piti alkaa tänään ropailee, mut niin kirotun kylmä tuolla ulkona et odotan ensviikkoon vaihto-operaatiota kun ei just satu olee lämmintä tilaa käytössä :)
 
Noniin, hain jarrulevyt ja palat äsken. Tuli Zimmermanin levyt ja Ferodon palasarja. Piti alkaa tänään ropailee, mut niin kirotun kylmä tuolla ulkona et odotan ensviikkoon vaihto-operaatiota kun ei just satu olee lämmintä tilaa käytössä :)
Sama homma, koiranluut tulivat eilen mutta katsotaan vaihtoa vähän keväämmällä.
Jos nuo nyt kestäisivät hetken kun tiivisteet ovat kiinni :D
Vanha luu:
upload_2019-5-3_15-11-12.png

Uusi luu:
upload_2019-5-3_15-11-52.png
 
Sama homma, koiranluut tulivat eilen mutta katsotaan vaihtoa vähän keväämmällä.
Jos nuo nyt kestäisivät hetken kun tiivisteet ovat kiinni :D
Vanha luu:
upload_2019-5-3_15-11-12.png

Uusi luu:
upload_2019-5-3_15-11-52.png

Noissa suojatuissa ei taida olla enää voitelunippoja?
 
Vein Mersun paikalliseen "puoliviralliseen" mersuhuoltoon kun ajonvakautuslaitteet alkoi oireilla.
Maantienopeuksissa otti kaikki ajon hallintalaitteet pois käytöstä ja laski moottorin tehot silleen, et ei jaksanut enää satasta kulkea. Edes vakkari ei enää mennyt päälle.
Uudelleen käynnistämällä toimi taas muutaman minuutin.

No tämä huoltoliike paikansi vian moottorin hallintayksikköön, ja sen olisivat halunnut vaihtaa.
Sanoin, että katotaan nyt mitä tämän kanssa tehdään.
Vein toiseen huoltoliikkeeseen, missä ei ihan yhtä laajoja Mersun lisenssejä (staria) ole.
Totesivat, että ahtoputki vuotaa. Vaihtoivat sen ja auto toimii taas.

Eli melkein kannattaa isommissa remonteissa kysyä toista mielipidettä, saattaa siihen mennä ylimääräistä aikaa ja pari latia. Mutta ensimmäisessä paikassa olisivat päivän tutkinut, laittanut oletettavasti parin tonnin uuden ecun eikä auto vieläkään toimisi.
 
Sanokaapas, että mistä kannattaa alkaa kaivamaan syyllistä, kun tänään aamulla oli pitkästä aikaa pari astetta pakkasta ja huomasin liikkeelle lähtiessä ettei automaatti-ilmastoinnilla varustettu kolmoskoppainen Honda CRV 2.0 (RE5) puhalla lämmintä ilmaa kuin vasta reilusti normaalia myöhemmin ja silloinkin vaisusti?

Ensin tulee siis pitkän aikaa vain viileää, vaikka moottorissa olisi jo mittarin mukaan lämmöt kohonneet. Aiemmin lämppärissä ei ole ollut mitään vikaa.

Termostaatti tuli ensimmäisenä mieleen, mutta voiko se oireilla noin ja jos ei, niin mitäs muita vaihtoehtoja on?
 
Sanokaapas, että mistä kannattaa alkaa kaivamaan syyllistä, kun tänään aamulla oli pitkästä aikaa pari astetta pakkasta ja huomasin liikkeelle lähtiessä ettei automaatti-ilmastoinnilla varustettu kolmoskoppainen Honda CRV 2.0 (RE5) puhalla lämmintä ilmaa kuin vasta reilusti normaalia myöhemmin ja silloinkin vaisusti?

Ensin tulee siis pitkän aikaa vain viileää, vaikka moottorissa olisi jo mittarin mukaan lämmöt kohonneet. Aiemmin lämppärissä ei ole ollut mitään vikaa.

Termostaatti tuli ensimmäisenä mieleen, mutta voiko se oireilla noin ja jos ei, niin mitäs muita vaihtoehtoja on?
Jos koneessa lämpöä niin termarissa ei pitäisi olla vikaa.

Mitenhän tarkka mittari tuossa on? Koneen normaalilämpöhän on 90c, mutta moni uudempi vehje voi näyttää normaalilämpöä jo esim. 60c lukemissa, jolloin lämpö sen mukaista. Onko ajotavoilla merkitystä lämmöntulon suhteen?

Lämppärin läpät sulkisin pois kerran sitä lämpöä lähtee aikanaan tulemaan.
 
Jos koneessa lämpöä niin termarissa ei pitäisi olla vikaa.

Mitenhän tarkka mittari tuossa on? Koneen normaalilämpöhän on 90c, mutta moni uudempi vehje voi näyttää normaalilämpöä jo esim. 60c lukemissa, jolloin lämpö sen mukaista. Onko ajotavoilla merkitystä lämmöntulon suhteen?

Lämppärin läpät sulkisin pois kerran sitä lämpöä lähtee aikanaan tulemaan.
En tiedä mittarin tarkkuudesta, enkä näillä pikatesteillä ajotavan vaikutuksestakaan, mutta normaalisti lämmintä tai vähintään haaleaa tulee tällaisilla keleillä sisään parissa minuutissa vaikka auton käynnistäisi kylmänä pihassa ja antaisi olla tyhjäkäynnillä. Lämpömittari ei siinä vaiheessa vielä kovin kummoisia näytä.

Nyt ehtii raaputtaa ikkunat auton ollessa tyhjäkäynnillä ja ajaa sen jälkeen sellaiset 5min ennen kuin huomaa minkäänlaista mainittavaa muutosta puhallusilman lämpötilassa. Lämpömittari osoittaa siinä vaiheessa jo normaalilämpöä, tai ainakin hyvin lähelle.
 
En tiedä mittarin tarkkuudesta, enkä näillä pikatesteillä ajotavan vaikutuksestakaan, mutta normaalisti lämmintä tai vähintään haaleaa tulee tällaisilla keleillä sisään parissa minuutissa vaikka auton käynnistäisi kylmänä pihassa ja antaisi olla tyhjäkäynnillä. Lämpömittari ei siinä vaiheessa vielä kovin kummoisia näytä.

Nyt ehtii raaputtaa ikkunat auton ollessa tyhjäkäynnillä ja ajaa sen jälkeen sellaiset 5min ennen kuin huomaa minkäänlaista mainittavaa muutosta puhallusilman lämpötilassa. Lämpömittari osoittaa siinä vaiheessa jo normaalilämpöä, tai ainakin hyvin lähelle.
Tuleeko sitä kuumaa sitten pidemmässä ajossa?

Ja eihän siellä nyt ole joku ilmastointi päällä joka viilentää sitä sisääntulevaa ilmaa aika paljon... näillä keleillä menee monesti itsekseen päälle.
 
Tuleeko sitä kuumaa sitten pidemmässä ajossa?

Ja eihän siellä nyt ole joku ilmastointi päällä joka viilentää sitä sisääntulevaa ilmaa aika paljon... näillä keleillä menee monesti itsekseen päälle.
En ajanut sillä kuin jonkun 5km ja vaimo saman verran. Pitää huomenna tutkia tarkemmin.

Ilmastointi on aina Auto-asennossa ja säätimestä valitaan vain haluttu lämpötila. Vaikka vääntää lämpöhanikan täysille, ei lämpöä tule paljon enempää (ja alkuun ei toki lainkaan).

Eikös auki juuttunut termostaatti voisi aiheuttaa tällaista?
 
Sanokaapas, että mistä kannattaa alkaa kaivamaan syyllistä, kun tänään aamulla oli pitkästä aikaa pari astetta pakkasta ja huomasin liikkeelle lähtiessä ettei automaatti-ilmastoinnilla varustettu kolmoskoppainen Honda CRV 2.0 (RE5) puhalla lämmintä ilmaa kuin vasta reilusti normaalia myöhemmin ja silloinkin vaisusti?

Ensin tulee siis pitkän aikaa vain viileää, vaikka moottorissa olisi jo mittarin mukaan lämmöt kohonneet. Aiemmin lämppärissä ei ole ollut mitään vikaa.

Termostaatti tuli ensimmäisenä mieleen, mutta voiko se oireilla noin ja jos ei, niin mitäs muita vaihtoehtoja on?

Hondastahan en mittään tiiä mutta lontoon murteella tuli tämmöinen vastaan.
No heat from the heater.

Ainakin muutama ihminen on kertonut tuossa ketjussa että hieman vastaavanlainen ongelma on korjautunut kun käyttänyt kuskin jalkatilassa (lieneekö eroja autoissa joissa kuski "väärällä" puolella) olevaa lämpötilasäätimen liitintä irti ja laittanut takaisin, tai vain painanut paremmin paikoilleen jos nitkunut irti.

Nykyautoissahan (lue, jälkeen 2005 tehdyissä) tuollainen ongelma voi olla melkein missä tahansa kun on niin paljon sähkömoottoria ja anturia.
 
Kävin nyt päivänvalossa katselemassa tarkemmin ja ohjaamoon menevistä letkuista toinen oli vajaat 40 astetta ja toinen 20 astetta. Tarkastin jäähdyttäjän nestetason ja eihän siellä juuri mitään näkynyt, eli taitaa olla ihan vain niin että siellä on jäähdyttimen nesteet vähissä. Ei muuta kuin Motonettiin ja testaamaan oikenisiko tilanne lisäämällä litkua kiertoon.

Edit.
Lisäsin vettä kiertoon ja näyttäisi siltä, että se riitti. Letkut ovat nyt tasaisesti noin 60 asteisia ja lämmintä tulee normaalisti. Seuraavaksi olisi hyvä selvittää mikä sitä nestettä on jäähystä kadottanut, mutta se voikin olla haasteellisempaa, varsinkin jos nestetaso pysyy jatkossa vakaana. Öljyt ovat ainakin ihan ok, eli eivät ole nesteet sekaisin. Täytyy seurata tilannetta.
 
Viimeksi muokattu:
Vidduku pääsis pari kuukautta edes ilman jotain vikaa. Hyundai I30 2011 1.6CRDi kauhee kolina sammuttaessa. Ihanku jotain jälkikäyntiä! "Rutututun"

PAITSI, jos antaa ihan snadisti kaasua ennen sammuttamista. Riittää, että kierrokset on tyyliin 1000-1100rpm kun pistää virrat pois. Sammuu täysin täysin nätisti silloin. Mistähän ihmeestä voisi olla kyse? Ihan vähän ärsyttää kun on toi automaattisammutus ja "rutututun" joka liikennevaloissa

Käy ja kukkuu muuten täysin normaalisti, jopa hyvin.
 
Vidduku pääsis pari kuukautta edes ilman jotain vikaa. Hyundai I30 2011 1.6CRDi kauhee kolina sammuttaessa. Ihanku jotain jälkikäyntiä! "Rutututun"

PAITSI, jos antaa ihan snadisti kaasua ennen sammuttamista. Riittää, että kierrokset on tyyliin 1000-1100rpm kun pistää virrat pois. Sammuu täysin täysin nätisti silloin. Mistähän ihmeestä voisi olla kyse? Ihan vähän ärsyttää kun on toi automaattisammutus ja "rutututun" joka liikennevaloissa

Käy ja kukkuu muuten täysin normaalisti, jopa hyvin.
Kuulostaa vähän siltä että sammutusläppä ei toimi joka tilanteessa mutta en tiedä onko se huihain dieselissä millainen. Vähän varaosakuvia googlettelemalla voisin veikata että se on sähköinen.

Mulle tutummassa VAG tekniikassa se on alipainetoiminen ja alipainevuodot tai heikko pumppu aiheuttaa sen ettei alipainetta riitä joka tilanteessa kiskomaan läppää kiinni ja sitten sammutaan ryskäämällä.
 
Kuulostaa vähän siltä että sammutusläppä ei toimi joka tilanteessa mutta en tiedä onko se huihain dieselissä millainen. Vähän varaosakuvia googlettelemalla voisin veikata että se on sähköinen.

Mulle tutummassa VAG tekniikassa se on alipainetoiminen ja alipainevuodot tai heikko pumppu aiheuttaa sen ettei alipainetta riitä joka tilanteessa kiskomaan läppää kiinni ja sitten sammutaan ryskäämällä.

Jaahas, tattista. Surffailin vajaalla ymmärrykselläni internettiä ja tulin siihen tulokseen, että sammutusläpän virkaa hoitaa kaasuläppäkotelo, jonka onnistuin paikallistamaan konehuoneesta. Varaosanumeroksi on siihen leimattu 35100-2a900. Mielestäni siitä lähti vain sähköjohtoja, liekö sähkötoiminen? Vaikutti inhimillisesti irroitettavalta, taidanpa kurkata sisään.
 
Jaahas, tattista. Surffailin vajaalla ymmärrykselläni internettiä ja tulin siihen tulokseen, että sammutusläpän virkaa hoitaa kaasuläppäkotelo, jonka onnistuin paikallistamaan konehuoneesta. Varaosanumeroksi on siihen leimattu 35100-2a900. Mielestäni siitä lähti vain sähköjohtoja, liekö sähkötoiminen? Vaikutti inhimillisesti irroitettavalta, taidanpa kurkata sisään.
Juu voinee sinne kurkistaa mutta kannattaa varuilta selvittää tarviiko se läppäkotelo mitään sopeutusta tai uudelleenopetusta jos siihen menee kajoamaan.
 
Miten voi olla näin vaikeaa selvittää, onko kesävanteet pallo vai kartiopulteille :D

Vanne irti sekä pallo että kartiopultit tuntuvat istuvan yhtä hyvin. Sormella kokeiltuna tuntuu enemmän pallolta, mutta noissa on aina ollut kartiopultit. Nyt kolme eri vannetta lattialla edessä ja Skodan alkuperäisissä aluvanteissa tuntee ihan selvästi pallon muotoisen kolon ja Enzon vanteissa taas kartion. Noissa EtaBetoissa tuntuu olevan jotain siltä välitä, mutta ei kuitenkaan tunnu siltä, että väärä pultti olisi syönyt pilalle.
 
Miten voi olla näin vaikeaa selvittää, onko kesävanteet pallo vai kartiopulteille :D

Vanne irti sekä pallo että kartiopultit tuntuvat istuvan yhtä hyvin. Sormella kokeiltuna tuntuu enemmän pallolta, mutta noissa on aina ollut kartiopultit. Nyt kolme eri vannetta lattialla edessä ja Skodan alkuperäisissä aluvanteissa tuntee ihan selvästi pallon muotoisen kolon ja Enzon vanteissa taas kartion. Noissa EtaBetoissa tuntuu olevan jotain siltä välitä, mutta ei kuitenkaan tunnu siltä, että väärä pultti olisi syönyt pilalle.
Se voi olla hämmästyttävän vaikeaa, yksi sillon tällöin toimiva konsti on värittää pultista pallo/kartiopinta tussilla mahdollisimman paksusti ja sitten hieroa avaimella painaen sitä pulttia vastinpintaansa. Tussin jälki sitten kuluu pois siitä kohtaa missä pultti vastaa vanteeseen, jos yrittää kartiopulttia palloreikään tai toisin päin niin ei saane näkyviin muuta kuin viivamaisen kosketuksen. Oikea pultti hangannee sitten laajemmalta alueelta väriä pois.

Tai vaikka muovailuvahalla tai vastaavalla yrittää saada "valoksen" pultin reiän pohjalta niin siitäkin lienee helpompi sanoa onko se vastinpinta pallo vai kartio.
 
Se voi olla hämmästyttävän vaikeaa, yksi sillon tällöin toimiva konsti on värittää pultista pallo/kartiopinta tussilla mahdollisimman paksusti ja sitten hieroa avaimella painaen sitä pulttia vastinpintaansa. Tussin jälki sitten kuluu pois siitä kohtaa missä pultti vastaa vanteeseen, jos yrittää kartiopulttia palloreikään tai toisin päin niin ei saane näkyviin muuta kuin viivamaisen kosketuksen. Oikea pultti hangannee sitten laajemmalta alueelta väriä pois.

Tai vaikka muovailuvahalla tai vastaavalla yrittää saada "valoksen" pultin reiän pohjalta niin siitäkin lienee helpompi sanoa onko se vastinpinta pallo vai kartio.
Tussin avulla varmistin, että kyllä ne kartiot on! Kiitoksia.

Nyt seuraava ongelma on se, että itsellä on kahdet kartiopultit erikokoisella kartiolla. Toisessa paksumpi ja isompi, eli lisää ihmettelyä.

Ongelamana tosiaan on, että kesävanteilla kolisee joka nurkka kylmällä keleillä töyssyissä ja lähdin etsimään vikaa pulteista. Kaksi eri liikettä etsinyt välyksiä alustasta ja talvivanteilla ei mitään outoja ääniä.
 
Löytyisikö hyviä neuvoja kässäriprobleemaan? Auto Accord -06 ja vaihdoin siihen taakse jarrupalat. Käyttöjarrut alkoivat toimia ok pienen jarruttelusession jälkeen mutta käsijarru ei ota kiinni. Kiristin vaijeria kahvan alta mutta se ei auttanut.
 
Vidduku pääsis pari kuukautta edes ilman jotain vikaa. Hyundai I30 2011 1.6CRDi kauhee kolina sammuttaessa. Ihanku jotain jälkikäyntiä! "Rutututun"

Dieselin jälkikäyntiä voi aiheuttaa mm. bugittava korkeapainepumpun paineensäätöventtiili. Tässä esimerkkejä PSA:lta: 406 - Antipollution Fault (jälkikäynti) (HDi)
Ilmeisesti sammutus tehdään niin, että paineensäätöventtiiliä pyydetään säätämään ruiskutuspaine nollille, jolloin moottori sammuu. Jos venttiili takeltelee, niin paine laskee odotusta hitaammin -> jälkikäynti.

En osaa sanoa, toimiiko CRDi ollenkaan samalla tavalla. Merkkifoorumeilta varmaan löytää paremmin infoa.
 
Löytyisikö hyviä neuvoja kässäriprobleemaan? Auto Accord -06 ja vaihdoin siihen taakse jarrupalat. Käyttöjarrut alkoivat toimia ok pienen jarruttelusession jälkeen mutta käsijarru ei ota kiinni. Kiristin vaijeria kahvan alta mutta se ei auttanut.

Pelasiko ennen palojen vaihtoa? Käsijarru varmaankin satulassa? Pelaako kumpikaan puoli? Käsijarrulinkut liikkuu ja palautuu satulassa? Vaijerit liikkuu OK? On tullut eteen sellaisia tapauksia, että käsijarru ei pelaa sen jälkeen kun männät on painettu täysin sisään --> satulat vaihtoon ja homma ok.
 
Pelasiko ennen palojen vaihtoa? Käsijarru varmaankin satulassa? Pelaako kumpikaan puoli? Käsijarrulinkut liikkuu ja palautuu satulassa? Vaijerit liikkuu OK? On tullut eteen sellaisia tapauksia, että käsijarru ei pelaa sen jälkeen kun männät on painettu täysin sisään --> satulat vaihtoon ja homma ok.
Kässäri toimi ok muuten mutta kahva otti kiinni aika ylhäältä. Omasta mielestäni kumpikaan puoli ei nyt ota kiinni. Linkkuja en ole tutkinut, ongelma saattaa olla siellä, lumisade ei houkutellut tutkimaan tarkemmin...
 
Dieselin jälkikäyntiä voi aiheuttaa mm. bugittava korkeapainepumpun paineensäätöventtiili. Tässä esimerkkejä PSA:lta: 406 - Antipollution Fault (jälkikäynti) (HDi)
Ilmeisesti sammutus tehdään niin, että paineensäätöventtiiliä pyydetään säätämään ruiskutuspaine nollille, jolloin moottori sammuu. Jos venttiili takeltelee, niin paine laskee odotusta hitaammin -> jälkikäynti.

En osaa sanoa, toimiiko CRDi ollenkaan samalla tavalla. Merkkifoorumeilta varmaan löytää paremmin infoa.
Ei kyllä HDI:n rail paineet putoa nollaan kun auton sammuttaa. Tai jos putoaa niin seuraava käynnistys on helkatin vaikea. Eikä siinä CR koneen tapauksessa mitään järkeä olisi muutenkaan kun suuttimia ohjataan sähköisesti.
 
Ei kyllä HDI:n rail paineet putoa nollaan kun auton sammuttaa. Tai jos putoaa niin seuraava käynnistys on helkatin vaikea. Eikä siinä CR koneen tapauksessa mitään järkeä olisi muutenkaan kun suuttimia ohjataan sähköisesti.
Ei se "nolla" varmaan 0.0 ole vaan joku jäännöspaine. Järkevyyttä epäilin itsekin mutta on siinä se järki, että kova paine ei jää rasittamaan pumppua ja suuttimia. Nestettä täynnä oleva rail on helppo paineistaa käynnistyksen edellyttämään minimiin, edellyttää toki, että pumppu on kunnossa.
 
Pientä vaihelaatikon remonttia. Autona BMW E61 530da..

Laatikkoon tuli vaihetettua öljyt aijemmin, joka korjasi muutaman toimallisuus ongelman, mutta ei tullut kuntoon silti.
Mekatroniikka siis pöydälle ja osia vaihtoon.
Eipä tullu otettua kuvia purettuna. Nyt on jo autossa paikallaan ja tänään olis totuuden hetki. Toimiiko paremmin vai toimiiko enää ollenkaan.
IMG_20190502_212433.jpg
IMG_20190502_212447.jpg
 
Tjoohh, varmoin autokorjaajan elkein heiluttelin kaasuläppäkotelon piuhoja. Sattumaa tai ei, mutta nyt sammuu huihai taas normaalisti? Eipä tullut näemmä kalliiksi. Taidanpa suihkia jotain kontaktipuhdistajaa.
 
Tulipas riisuttua kaikki nuo takapään tukivarret puslista ja vedeltyä teräsharjalaikalla pinnoista suurimmat ryönät pois, tämän jälkeen kaadoin muovivatiin 5 litraa 75% fosforihappoa ja toisen 5 litraa vettä ja jätin osan palikoista muhimaan yöksi. Liikaa en uskaltanut laimentaa kun en tiedä jaksaako tuollainen 5-10% pitoisuus enää tehdä mitään ihmeitä. Katsotaan huomenna onko tukivarsista ja pulteista mitään jäljellä vai onko hapot syöpyneet astian läpi ja autotallin lattialle :D
 
P12 Primerassa ohjaustehostus takkuaa. Rattia kääntäessä tuntuu että välillä tehostusta on ja samantien suoraan palauttaessa voi olla että tehostus puuttuu. Iskarien yläpään laakereita veikkailivat viisaammat, mutta niiden vaihto ei tuonut kaivattua tulosta.
 
P12 Primerassa ohjaustehostus takkuaa. Rattia kääntäessä tuntuu että välillä tehostusta on ja samantien suoraan palauttaessa voi olla että tehostus puuttuu. Iskarien yläpään laakereita veikkailivat viisaammat, mutta niiden vaihto ei tuonut kaivattua tulosta.
Ootko vaihtanut ohjaustehostimen öljyt?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
267 080
Viestejä
4 618 204
Jäsenet
75 990
Uusin jäsen
Sandaali

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom