Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Kyllä. Unohtui mainita, että vaihdettu on.

Ja vaihdon jälkeen ongelma esitteli itsensä? Jos näin, niin ilmaa toi homma ja täytä säiliö uudestaan. Eli:
Auto ilmaan
Kone käyntiin
Ratti äärilaidasta toiseen ja takaisin 3 kertaa.
Kurkista nouseeko kuplia ohjaustehostimen nesteen säiliöön - jos nousee, toista ilmaus ja tarkista nesteen taso.
 
Ongelma oli jo ennen vaihtoa. Öljyt vaihdettiin ensimmäisenä, kun se tuntui halvimmalta tavalta lähteä etsimään ratkaisua.
 
rekkariton.jpg Näkkäriä vedetään taas seuraavat pari kk sitte. Koska auton (audin) pito on halapaa hommaa
1f603.png


400e tulpat + puolat
230e uusi akku
170e jarrupalat ja levyt taakse
330e VCDS-kaapeli jotta pystyy ohjelmoimaan uuden akun ja asettamaan takajarrut huolto-asentoon...

Ja vielä pitää kaivaa jostain varaosa-alipaineputki... Amazon.com: Genuine Audi (06E133633) Vacuum Pipe: Automotive

Noin, alipaineputkikin tilattu ebaysta, tosin saapuu herraties koska. Vkonloppuna sitten jarruremppaa ja akun vaihtoa. Ehkä vielä noi tulpat ja puolat vaihdan kans. IKHlta kävin vielä hakee jarrukliineriä. Oli motipin jarrukliineri tarjouksella 3 ploa kympillä.. Sellasia isoja pulloja vielä :D

edit. takajarruremppa eikä akunvaihto onnistu ilman VCDSsää tähän kulkineeseen :btooth:
 
Mhh, maksaako tuo tepolla kympin maksava putki amazonissa tosiaan reilun kolmekymppiä?
 
Huomasin, että Skodasta lakkasi lämmityslaitteen puhallin toimimasta kokonaan ja ajattelin Motonetin puhallinmoottorin levinneen. Noh, vanhallakaan puhaltimella ei mitään elonmerkkejä ja sulakkeetkin ehjät. Varmaan huomenna lähdettävä metsästämään uutta etuvastusta, kun en oikein keksi muutakaan syytä tuolle. Onneksi helppo vaihtaa.

Positiivisena puolena tuossa on se, että kun purin hansikaslokeron takaa vähän kaikkea irti, niin herran jumala, kun turbon äänet tulevat nyt mukavasti ohjaamoon. Oikein nauratti ajaessa, kun kiihdyttäessä kuuli ahtopaineiden nousevan ja kaasun vapauttaessa suhahti kunnolla. Olisi voinut kuvitella, että on isompikin kone kuin 1.2 TSI konepellin alla :D
 
Tänään tuli suoritettua audiin takajarruremontti sekä koodattua uus akku. Semihelpolla meni toi akun koodaus, tosin mitään BEM-koodia ei akusta löytynyt vaikka olisi pitänyt... :shifty: Vedettiin sitten VCDS-oletuskoodauksella ja sen auto hyväksyi o_O

60076228_448926182546849_3030794022324011008_n.jpg 60212435_1074167772786557_8205287272409464832_n.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Tänään tuli suoritettua audiin takajarruremontti sekä koodattua uus akku. Semihelpolla meni toi akun koodaus, tosin mitään BEM-koodia ei akusta löytynyt vaikka olisi pitänyt... :shifty: Vedettiin sitten VCDS-oletuskoodauksella ja sen auto hyväksyi o_O

60076228_448926182546849_3030794022324011008_n.jpg 60212435_1074167772786557_8205287272409464832_n.jpg
Eikö se tuo QR alla oleva koodi ole? Puuttuu vaan se vag:n valmistaja tunnus edestä millä ei mitään teekkään.
 
Eikö se tuo QR alla oleva koodi ole? Puuttuu vaan se vag:n valmistaja tunnus edestä millä ei mitään teekkään.

Hmm.. Pitänee testata vielä tuotakin. Oli vaan se edellinen koodi pelkkiä numeroita, ilman kirjaimia..
 
Laita jultsu kuvaa sitten.Kiinnostaa nähdä minkä näköistä jälkeä tuli

Tiistaina voisin saada vihdoin kuvia noista osista, puhdistettuina ja kuivina. Nostelin noita osia tuolta mustan liejun joukosta jo tuossa torstaina ja huuhtaisin vedellä sekä jätin kuivumaan niin vetivät jo päivän jälkeen pinnan uudestaan ruskeaksi. Tuosta lannistuneena testasin sitten parilla osalla että jätin vain altaasta nostamisen jälkeen kuivumaan sekä vetelin teräsharjalaikalla moskat pois pinnoilta ja hyvältä näyttivät näin päivän jälkeen. Aivan uudenpränikän veroista ei tullut mutta esim. pulteista ja prikoista huomaa hienosti kuinka ruoste on syönyt pinnat poreille ja pinta on kuin kuukraatereilla. Isommille tukivarsille jouduin vielä laimentamaan liuosta (ehkä jopa 10% pitoisuuteen) johon jätin ne nyt, katsotaan tepsiikö se yhtä tehokkaasti.
 
Ostin mersun ja nyt jäähdytinnesteessä on öljyä... jippii. Ei muuta ku liikkeeseen asioimaan. Epäilen öljynjäähdyttimen tiivisteen hajoamista kun moottoriöljynseassa ei ole vettä.
 
Ostin mersun ja nyt jäähdytinnesteessä on öljyä... jippii. Ei muuta ku liikkeeseen asioimaan. Epäilen öljynjäähdyttimen tiivisteen hajoamista kun moottoriöljynseassa ei ole vettä.
Mikä mersu? Olihan E-sarjassakin joskus Valeon muovinen jäähy joka sekoitti automaattiöljyt ja veden... ;)
 
-02 bensamondeo taas vaihteeks paskana. Ei starttaa. Startti pyörii mutta kone ei hörähdä käyntiin. Tai no, vika kun ilmeni niin auto käynnistyi n. sekunniksi ja sitten sammui eikä sen jälkeen enää startannut. Pari viikkoa sitten oli samanlaista ongelmaa mutta se sitten kyllä lähti käyntiin ja toimi pari viikkoa.

Jotain häikkää polttoaineensyötössä? Jossain muualla? Jostain luin että paskainen ilmansuodatin saattaisi aiheuttaa tuollaista. En tosin ole saanut vielä hommattua uutta suodatinta joten tuota ei ole päässyt testaamaan.
 
-02 bensamondeo taas vaihteeks paskana. Ei starttaa. Startti pyörii mutta kone ei hörähdä käyntiin. Tai no, vika kun ilmeni niin auto käynnistyi n. sekunniksi ja sitten sammui eikä sen jälkeen enää startannut. Pari viikkoa sitten oli samanlaista ongelmaa mutta se sitten kyllä lähti käyntiin ja toimi pari viikkoa.

Jotain häikkää polttoaineensyötössä? Jossain muualla? Jostain luin että paskainen ilmansuodatin saattaisi aiheuttaa tuollaista. En tosin ole saanut vielä hommattua uutta suodatinta joten tuota ei ole päässyt testaamaan.
Eka tarkistaisin toimiiko bensapumppu ja sen jälkeen onko bensansuodatinta koskaan vaihdettu
 
-02 bensamondeo taas vaihteeks paskana. Ei starttaa. Startti pyörii mutta kone ei hörähdä käyntiin. Tai no, vika kun ilmeni niin auto käynnistyi n. sekunniksi ja sitten sammui eikä sen jälkeen enää startannut. Pari viikkoa sitten oli samanlaista ongelmaa mutta se sitten kyllä lähti käyntiin ja toimi pari viikkoa.

Jotain häikkää polttoaineensyötössä? Jossain muualla? Jostain luin että paskainen ilmansuodatin saattaisi aiheuttaa tuollaista. En tosin ole saanut vielä hommattua uutta suodatinta joten tuota ei ole päässyt testaamaan.
Tuskin ilmansuodattimesta johtuva vika. Pitäisi olla kyllä aivan tukossa jos siitä johtuen ei suostu käymään. Sen suodattimen voi vaikka ottaa pois jos haluat kokeilla sen vaikutusta.
 
-02 bensamondeo taas vaihteeks paskana. Ei starttaa. Startti pyörii mutta kone ei hörähdä käyntiin. Tai no, vika kun ilmeni niin auto käynnistyi n. sekunniksi ja sitten sammui eikä sen jälkeen enää startannut. Pari viikkoa sitten oli samanlaista ongelmaa mutta se sitten kyllä lähti käyntiin ja toimi pari viikkoa.

Jotain häikkää polttoaineensyötössä? Jossain muualla? Jostain luin että paskainen ilmansuodatin saattaisi aiheuttaa tuollaista. En tosin ole saanut vielä hommattua uutta suodatinta joten tuota ei ole päässyt testaamaan.

Viimeisiään vetelevä bensapumppu tai todella tukkoinen polttoainesuodatin voi aiheuttaa tuollaisia ongelmia.

Sitten tuon ikäluokan Fordin Duratec koneissa on ollut ongelmia rikkoutuvan puolayksikön kanssa, joka aiheuttaa erinäköisiä käyntihäiriöitä sekä mahdollisesti koko kipinän häviämisen.
Ota yksi tulppa irti ja kokeile tuleeko siihen kipinää, kun yrität startata.

Kaverin hieman uudemmassa mk3 Mondeossa oli joskus aikoinaan satunnaista starttiongelmaa, joka johtui toisen avaimen ajonestosirun vajavaisesta toiminnasta, silloinkin muistaakseni pyöritti, mutta ecu ei antanut virtaa bensapumpulle ja auto ei startannut, eikä antanut mitään vikailmoitusta mittaristoon tai jättänyt vikakoodia.
Vika korjaantui vaihtamalla toiseen avaimeen.
 
Sitten tuon ikäluokan Fordin Duratec koneissa on ollut ongelmia rikkoutuvan puolayksikön kanssa, joka aiheuttaa erinäköisiä käyntihäiriöitä sekä mahdollisesti koko kipinän häviämisen.
Ota yksi tulppa irti ja kokeile tuleeko siihen kipinää, kun yrität startata.
Puolat ja tulpat vaihdettu tammikuussa joten tuskinpa se noista johtuu.

Pitääkin kokeilla tuota toista avainta, jos se sillä lähtis maagisesti toimimaan. Jos ei auta niin sitten pitää ihmetellä (antaa jonkun muun ihmetellä) bensapumppua tai suodatinta. Hinaushommiksi taitaa toki mennä kun ei tuo paska tuosta mihinkään liiku. :smoke:
 
Puolat ja tulpat vaihdettu tammikuussa joten tuskinpa se noista johtuu.

Pitääkin kokeilla tuota toista avainta, jos se sillä lähtis maagisesti toimimaan. Jos ei auta niin sitten pitää ihmetellä (antaa jonkun muun ihmetellä) bensapumppua tai suodatinta. Hinaushommiksi taitaa toki mennä kun ei tuo paska tuosta mihinkään liiku. :smoke:

Olettaisin että tuossa on myös MAF-anturi. Siitä kun nyppää kaapelin irti niin lähtee käymään mikäli se on viallinen.
 
Itselläkin on muutama noita mondeoita ollut mutta en muista oliko siinä vahingossakaan sitä kolarissa/isossa kuopassa/iskussa aktivoituvaa polttoaineensyötön katkaisijaa, katso aurinkolipan alle, sieltä pitäisi tieto löytyä.

Bensapumppu/ajonestovialta tuo vaikuttaisi.
 
Vikakoodin luku olis aika pop, aivan turhaa tehdä mitään ennen sitä.
Vikakoodinlukijaa en omista joten tämä on vähän hankala homma. Pitää varmaan jostain ebaystä ostaa jos ei sillä toisella avaimella tai maf-anturin roplaamisella lähde toimimaan.
 
Mikä on Fordin oma "VCDS/Star/Inpa" -ohjelma/kaapeli?
 
-02 bensamondeo taas vaihteeks paskana. Ei starttaa. Startti pyörii mutta kone ei hörähdä käyntiin. Tai no, vika kun ilmeni niin auto käynnistyi n. sekunniksi ja sitten sammui eikä sen jälkeen enää startannut. Pari viikkoa sitten oli samanlaista ongelmaa mutta se sitten kyllä lähti käyntiin ja toimi pari viikkoa.

Jotain häikkää polttoaineensyötössä? Jossain muualla? Jostain luin että paskainen ilmansuodatin saattaisi aiheuttaa tuollaista. En tosin ole saanut vielä hommattua uutta suodatinta joten tuota ei ole päässyt testaamaan.
Bensapumppu, virrat päälle ja kato onko suutinputkessa painetta...
 
-02 bensamondeo taas vaihteeks paskana. Ei starttaa. Startti pyörii mutta kone ei hörähdä käyntiin. Tai no, vika kun ilmeni niin auto käynnistyi n. sekunniksi ja sitten sammui eikä sen jälkeen enää startannut. Pari viikkoa sitten oli samanlaista ongelmaa mutta se sitten kyllä lähti käyntiin ja toimi pari viikkoa.

Jotain häikkää polttoaineensyötössä? Jossain muualla? Jostain luin että paskainen ilmansuodatin saattaisi aiheuttaa tuollaista. En tosin ole saanut vielä hommattua uutta suodatinta joten tuota ei ole päässyt testaamaan.

Annetaan vielä yksi (kaksi) vikapaikka(a): Nokka tai kampiakselin asentotunnistin
 
Bensalinja löysälle kaveri starttaa ja katso lentääkö bensa , painetta pitää olla paljon. Voi hajota myös niin että välillä pumppaa välillä ei. Fiksumpi tapa on kuunnella pyöriikö pumppu , mutta silloin pitää osata kuunnella hurinaa takapenkkien alta.
 
Honda jazz 1.4 2008vm antaa p0339 vikakoodin. Kun tuo vika meni päälle niin auto alkoi nykiä silloin ja keltainen moottorivalo syttyi.

Tuo koodihan viittaa kampiakselin asentotunnistimeen eli tulisikohan se sen vaihdolla kuntoon? Voiko autolla ajaa turvallisesti, kun se tuntuu ihan hyvin kulkevan valosta huolimatta vai voiko siitä tulla jotain haittaa?
 
Honda jazz 1.4 2008vm antaa p0339 vikakoodin. Kun tuo vika meni päälle niin auto alkoi nykiä silloin ja keltainen moottorivalo syttyi.

Tuo koodihan viittaa kampiakselin asentotunnistimeen eli tulisikohan se sen vaihdolla kuntoon? Voiko autolla ajaa turvallisesti, kun se tuntuu ihan hyvin kulkevan valosta huolimatta vai voiko siitä tulla jotain haittaa?
Voi tulla kuntoon anturin vaihdolla tai sitten vikakoodi johtuu siitä, että moottorin ajoitus pielessä. Tutkisin nopeasti, enkä välttämättä kauheasti ajelisi.
 
Itse vaihdoin N16 Almeraan tiistaina kampiakselin anturin. Ei enää millään tahtonut lähteä käyntiin ja tehot hukassa. Vikakoodeissa P0335 - Pending ( Cranksaft sensor). Jenkeissä työkseen autoja korjaava pelikaveri totesi että "pattern failure" .. kampiakselin antureita menee tavallista enempi keväällä kun kelit lämpenee (merkistä riippumatta).
 
..ja sitten kun ei enää auta se anturin vaihto niin nokkaketju uusiksi...näin ainakin 1.6 almerassa.
 
..ja sitten kun ei enää auta se anturin vaihto niin nokkaketju uusiksi...näin ainakin 1.6 almerassa.
Yleismittarilla tsekkasin vanhan anturin, ohmi arvot oli ihan metässä (kiloja megojen sijaan ) uuteen ja nokka anturiin(sama osa kuin kampi) verrattuna.
 
Jos jollain on kristallipallo käytössä, niin saa arvailla.

Vuosimalli 2003 tjs. TDI Astra. Kuutiotilavuus: En tiedä.
Kojelaudassa palaa koko ajan joku moottorin sähköviasta kertova merkkilamppu. Kuulemma.
Viimeksi kun tuolla ajoin, niin kone ei suostunut ottamaan yli 3000 kierrosta eli joku linkutusmoodi ilmeisesti päällä?
Turbo ei tunnu heräävän ollenkaan, mutta ainakaan se ei ole jumissa. Klappiakaan ei kuulemma ole, mutta tuohon diagnoosiin ei voine luottaa.
Silloin kun tuo vielä toimi jotenkin, turbo heräsi silloinkin erittäin laiskasti ja epämääräisesti. Olettaisin, että tuommoisen nyrkin kokoisen puhaltimen pitäisi toimia sivistyneemmin.
Hieman vierasta tekniikkaa itselleni. Onko tuossa joku sähköinen venttiili turboon liittyen?
Tarvitseekohan tuo jonkun ELMiä hienomman vikakoodinlukijan?

Ja tuosta N16 Almerasta. Alkuperäinen ketju venyy liikaa 50tkm-150tkm välillä ja lopulta auto ei enää käynnisty ilman ketjuremppaa.
 
Noniin, tuli akku koodattua uusiks kiitos @Bauer :) Samaten tuli nuo tulpat ja puolat vaihdettua. Nakutus koneessa jatkuu edelleen. VCDSllä kun tutkaili, niin 4. sylinteri antaa jatkuvaa misfireä... :dead: Alkaa hiipii mielee joku kallis mekaaninen vika... :greedy:

Edit.

edit.edit. Väärästä koneesta näemmä kuva, mut sama sylinterijärjestys

editx3 oikea kuva
3_2-v6.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Noniin, tuli akku koodattua uusiks kiitos @Bauer :) Samaten tuli nuo tulpat ja puolat vaihdettua. Nakutus koneessa jatkuu edelleen. VCDSllä kun tutkaili, niin 4. sylinteri antaa jatkuvaa misfireä... :dead: Alkaa hiipii mielee joku kallis mekaaninen vika... :greedy:
Seuraavaksi sitten puristukset tai mielellään ohivuodot mitaten niin saa mielenrauhaa.. tai sitten ei :)
 
Ainiin, ja nakutus kuuluu selvimmin 3. sylinterin luota.
 
Mjoo, meillä pitäs puristuspainemittari ollakkin... Mitenkä ohivuoto mitataan?
Ohivuototesti periaatteessa ajaa saman asian kuin puristuspainemittaus, siinä vain testattava sylinteri jumitetaan puristustahdin aikana yläkuolokohtaan ja esimerkiksi tulpan reiästä syötetään paineilmaa ja ilman syötössä on virtausmittari josta voi lukea paljonko mikäkin sylinteri vuotaa... paljon ajetussa moottorissa on varmasti tehtaan speksiä enemmän ohivuotoa ja tämä testi onkin parhaimmillaan sylinterien välinen vertailutesti.

Ja bonuksena vielä voi kuunnella sihiseekö se ilma kenties alakerran puolelle vai imu tai pakopuolelle.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
267 080
Viestejä
4 618 204
Jäsenet
75 990
Uusin jäsen
Sandaali

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom