Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Löytyisikö hyviä neuvoja kässäriprobleemaan? Auto Accord -06 ja vaihdoin siihen taakse jarrupalat. Käyttöjarrut alkoivat toimia ok pienen jarruttelusession jälkeen mutta käsijarru ei ota kiinni. Kiristin vaijeria kahvan alta mutta se ei auttanut.
 
Vidduku pääsis pari kuukautta edes ilman jotain vikaa. Hyundai I30 2011 1.6CRDi kauhee kolina sammuttaessa. Ihanku jotain jälkikäyntiä! "Rutututun"

Dieselin jälkikäyntiä voi aiheuttaa mm. bugittava korkeapainepumpun paineensäätöventtiili. Tässä esimerkkejä PSA:lta: 406 - Antipollution Fault (jälkikäynti) (HDi)
Ilmeisesti sammutus tehdään niin, että paineensäätöventtiiliä pyydetään säätämään ruiskutuspaine nollille, jolloin moottori sammuu. Jos venttiili takeltelee, niin paine laskee odotusta hitaammin -> jälkikäynti.

En osaa sanoa, toimiiko CRDi ollenkaan samalla tavalla. Merkkifoorumeilta varmaan löytää paremmin infoa.
 
Löytyisikö hyviä neuvoja kässäriprobleemaan? Auto Accord -06 ja vaihdoin siihen taakse jarrupalat. Käyttöjarrut alkoivat toimia ok pienen jarruttelusession jälkeen mutta käsijarru ei ota kiinni. Kiristin vaijeria kahvan alta mutta se ei auttanut.

Pelasiko ennen palojen vaihtoa? Käsijarru varmaankin satulassa? Pelaako kumpikaan puoli? Käsijarrulinkut liikkuu ja palautuu satulassa? Vaijerit liikkuu OK? On tullut eteen sellaisia tapauksia, että käsijarru ei pelaa sen jälkeen kun männät on painettu täysin sisään --> satulat vaihtoon ja homma ok.
 
Pelasiko ennen palojen vaihtoa? Käsijarru varmaankin satulassa? Pelaako kumpikaan puoli? Käsijarrulinkut liikkuu ja palautuu satulassa? Vaijerit liikkuu OK? On tullut eteen sellaisia tapauksia, että käsijarru ei pelaa sen jälkeen kun männät on painettu täysin sisään --> satulat vaihtoon ja homma ok.
Kässäri toimi ok muuten mutta kahva otti kiinni aika ylhäältä. Omasta mielestäni kumpikaan puoli ei nyt ota kiinni. Linkkuja en ole tutkinut, ongelma saattaa olla siellä, lumisade ei houkutellut tutkimaan tarkemmin...
 
Dieselin jälkikäyntiä voi aiheuttaa mm. bugittava korkeapainepumpun paineensäätöventtiili. Tässä esimerkkejä PSA:lta: 406 - Antipollution Fault (jälkikäynti) (HDi)
Ilmeisesti sammutus tehdään niin, että paineensäätöventtiiliä pyydetään säätämään ruiskutuspaine nollille, jolloin moottori sammuu. Jos venttiili takeltelee, niin paine laskee odotusta hitaammin -> jälkikäynti.

En osaa sanoa, toimiiko CRDi ollenkaan samalla tavalla. Merkkifoorumeilta varmaan löytää paremmin infoa.
Ei kyllä HDI:n rail paineet putoa nollaan kun auton sammuttaa. Tai jos putoaa niin seuraava käynnistys on helkatin vaikea. Eikä siinä CR koneen tapauksessa mitään järkeä olisi muutenkaan kun suuttimia ohjataan sähköisesti.
 
Ei kyllä HDI:n rail paineet putoa nollaan kun auton sammuttaa. Tai jos putoaa niin seuraava käynnistys on helkatin vaikea. Eikä siinä CR koneen tapauksessa mitään järkeä olisi muutenkaan kun suuttimia ohjataan sähköisesti.
Ei se "nolla" varmaan 0.0 ole vaan joku jäännöspaine. Järkevyyttä epäilin itsekin mutta on siinä se järki, että kova paine ei jää rasittamaan pumppua ja suuttimia. Nestettä täynnä oleva rail on helppo paineistaa käynnistyksen edellyttämään minimiin, edellyttää toki, että pumppu on kunnossa.
 
Pientä vaihelaatikon remonttia. Autona BMW E61 530da..

Laatikkoon tuli vaihetettua öljyt aijemmin, joka korjasi muutaman toimallisuus ongelman, mutta ei tullut kuntoon silti.
Mekatroniikka siis pöydälle ja osia vaihtoon.
Eipä tullu otettua kuvia purettuna. Nyt on jo autossa paikallaan ja tänään olis totuuden hetki. Toimiiko paremmin vai toimiiko enää ollenkaan.
IMG_20190502_212433.jpg
IMG_20190502_212447.jpg
 
Tjoohh, varmoin autokorjaajan elkein heiluttelin kaasuläppäkotelon piuhoja. Sattumaa tai ei, mutta nyt sammuu huihai taas normaalisti? Eipä tullut näemmä kalliiksi. Taidanpa suihkia jotain kontaktipuhdistajaa.
 
Tulipas riisuttua kaikki nuo takapään tukivarret puslista ja vedeltyä teräsharjalaikalla pinnoista suurimmat ryönät pois, tämän jälkeen kaadoin muovivatiin 5 litraa 75% fosforihappoa ja toisen 5 litraa vettä ja jätin osan palikoista muhimaan yöksi. Liikaa en uskaltanut laimentaa kun en tiedä jaksaako tuollainen 5-10% pitoisuus enää tehdä mitään ihmeitä. Katsotaan huomenna onko tukivarsista ja pulteista mitään jäljellä vai onko hapot syöpyneet astian läpi ja autotallin lattialle :D
 
P12 Primerassa ohjaustehostus takkuaa. Rattia kääntäessä tuntuu että välillä tehostusta on ja samantien suoraan palauttaessa voi olla että tehostus puuttuu. Iskarien yläpään laakereita veikkailivat viisaammat, mutta niiden vaihto ei tuonut kaivattua tulosta.
 
P12 Primerassa ohjaustehostus takkuaa. Rattia kääntäessä tuntuu että välillä tehostusta on ja samantien suoraan palauttaessa voi olla että tehostus puuttuu. Iskarien yläpään laakereita veikkailivat viisaammat, mutta niiden vaihto ei tuonut kaivattua tulosta.
Ootko vaihtanut ohjaustehostimen öljyt?
 
Kyllä. Unohtui mainita, että vaihdettu on.

Ja vaihdon jälkeen ongelma esitteli itsensä? Jos näin, niin ilmaa toi homma ja täytä säiliö uudestaan. Eli:
Auto ilmaan
Kone käyntiin
Ratti äärilaidasta toiseen ja takaisin 3 kertaa.
Kurkista nouseeko kuplia ohjaustehostimen nesteen säiliöön - jos nousee, toista ilmaus ja tarkista nesteen taso.
 
Ongelma oli jo ennen vaihtoa. Öljyt vaihdettiin ensimmäisenä, kun se tuntui halvimmalta tavalta lähteä etsimään ratkaisua.
 
rekkariton.jpg Näkkäriä vedetään taas seuraavat pari kk sitte. Koska auton (audin) pito on halapaa hommaa
1f603.png


400e tulpat + puolat
230e uusi akku
170e jarrupalat ja levyt taakse
330e VCDS-kaapeli jotta pystyy ohjelmoimaan uuden akun ja asettamaan takajarrut huolto-asentoon...

Ja vielä pitää kaivaa jostain varaosa-alipaineputki... Amazon.com: Genuine Audi (06E133633) Vacuum Pipe: Automotive

Noin, alipaineputkikin tilattu ebaysta, tosin saapuu herraties koska. Vkonloppuna sitten jarruremppaa ja akun vaihtoa. Ehkä vielä noi tulpat ja puolat vaihdan kans. IKHlta kävin vielä hakee jarrukliineriä. Oli motipin jarrukliineri tarjouksella 3 ploa kympillä.. Sellasia isoja pulloja vielä :D

edit. takajarruremppa eikä akunvaihto onnistu ilman VCDSsää tähän kulkineeseen :btooth:
 
Mhh, maksaako tuo tepolla kympin maksava putki amazonissa tosiaan reilun kolmekymppiä?
 
Huomasin, että Skodasta lakkasi lämmityslaitteen puhallin toimimasta kokonaan ja ajattelin Motonetin puhallinmoottorin levinneen. Noh, vanhallakaan puhaltimella ei mitään elonmerkkejä ja sulakkeetkin ehjät. Varmaan huomenna lähdettävä metsästämään uutta etuvastusta, kun en oikein keksi muutakaan syytä tuolle. Onneksi helppo vaihtaa.

Positiivisena puolena tuossa on se, että kun purin hansikaslokeron takaa vähän kaikkea irti, niin herran jumala, kun turbon äänet tulevat nyt mukavasti ohjaamoon. Oikein nauratti ajaessa, kun kiihdyttäessä kuuli ahtopaineiden nousevan ja kaasun vapauttaessa suhahti kunnolla. Olisi voinut kuvitella, että on isompikin kone kuin 1.2 TSI konepellin alla :D
 
Tänään tuli suoritettua audiin takajarruremontti sekä koodattua uus akku. Semihelpolla meni toi akun koodaus, tosin mitään BEM-koodia ei akusta löytynyt vaikka olisi pitänyt... :shifty: Vedettiin sitten VCDS-oletuskoodauksella ja sen auto hyväksyi o_O

60076228_448926182546849_3030794022324011008_n.jpg 60212435_1074167772786557_8205287272409464832_n.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Tänään tuli suoritettua audiin takajarruremontti sekä koodattua uus akku. Semihelpolla meni toi akun koodaus, tosin mitään BEM-koodia ei akusta löytynyt vaikka olisi pitänyt... :shifty: Vedettiin sitten VCDS-oletuskoodauksella ja sen auto hyväksyi o_O

60076228_448926182546849_3030794022324011008_n.jpg 60212435_1074167772786557_8205287272409464832_n.jpg
Eikö se tuo QR alla oleva koodi ole? Puuttuu vaan se vag:n valmistaja tunnus edestä millä ei mitään teekkään.
 
Eikö se tuo QR alla oleva koodi ole? Puuttuu vaan se vag:n valmistaja tunnus edestä millä ei mitään teekkään.

Hmm.. Pitänee testata vielä tuotakin. Oli vaan se edellinen koodi pelkkiä numeroita, ilman kirjaimia..
 
Laita jultsu kuvaa sitten.Kiinnostaa nähdä minkä näköistä jälkeä tuli

Tiistaina voisin saada vihdoin kuvia noista osista, puhdistettuina ja kuivina. Nostelin noita osia tuolta mustan liejun joukosta jo tuossa torstaina ja huuhtaisin vedellä sekä jätin kuivumaan niin vetivät jo päivän jälkeen pinnan uudestaan ruskeaksi. Tuosta lannistuneena testasin sitten parilla osalla että jätin vain altaasta nostamisen jälkeen kuivumaan sekä vetelin teräsharjalaikalla moskat pois pinnoilta ja hyvältä näyttivät näin päivän jälkeen. Aivan uudenpränikän veroista ei tullut mutta esim. pulteista ja prikoista huomaa hienosti kuinka ruoste on syönyt pinnat poreille ja pinta on kuin kuukraatereilla. Isommille tukivarsille jouduin vielä laimentamaan liuosta (ehkä jopa 10% pitoisuuteen) johon jätin ne nyt, katsotaan tepsiikö se yhtä tehokkaasti.
 
Ostin mersun ja nyt jäähdytinnesteessä on öljyä... jippii. Ei muuta ku liikkeeseen asioimaan. Epäilen öljynjäähdyttimen tiivisteen hajoamista kun moottoriöljynseassa ei ole vettä.
 
Ostin mersun ja nyt jäähdytinnesteessä on öljyä... jippii. Ei muuta ku liikkeeseen asioimaan. Epäilen öljynjäähdyttimen tiivisteen hajoamista kun moottoriöljynseassa ei ole vettä.
Mikä mersu? Olihan E-sarjassakin joskus Valeon muovinen jäähy joka sekoitti automaattiöljyt ja veden... ;)
 
-02 bensamondeo taas vaihteeks paskana. Ei starttaa. Startti pyörii mutta kone ei hörähdä käyntiin. Tai no, vika kun ilmeni niin auto käynnistyi n. sekunniksi ja sitten sammui eikä sen jälkeen enää startannut. Pari viikkoa sitten oli samanlaista ongelmaa mutta se sitten kyllä lähti käyntiin ja toimi pari viikkoa.

Jotain häikkää polttoaineensyötössä? Jossain muualla? Jostain luin että paskainen ilmansuodatin saattaisi aiheuttaa tuollaista. En tosin ole saanut vielä hommattua uutta suodatinta joten tuota ei ole päässyt testaamaan.
 
-02 bensamondeo taas vaihteeks paskana. Ei starttaa. Startti pyörii mutta kone ei hörähdä käyntiin. Tai no, vika kun ilmeni niin auto käynnistyi n. sekunniksi ja sitten sammui eikä sen jälkeen enää startannut. Pari viikkoa sitten oli samanlaista ongelmaa mutta se sitten kyllä lähti käyntiin ja toimi pari viikkoa.

Jotain häikkää polttoaineensyötössä? Jossain muualla? Jostain luin että paskainen ilmansuodatin saattaisi aiheuttaa tuollaista. En tosin ole saanut vielä hommattua uutta suodatinta joten tuota ei ole päässyt testaamaan.
Eka tarkistaisin toimiiko bensapumppu ja sen jälkeen onko bensansuodatinta koskaan vaihdettu
 
-02 bensamondeo taas vaihteeks paskana. Ei starttaa. Startti pyörii mutta kone ei hörähdä käyntiin. Tai no, vika kun ilmeni niin auto käynnistyi n. sekunniksi ja sitten sammui eikä sen jälkeen enää startannut. Pari viikkoa sitten oli samanlaista ongelmaa mutta se sitten kyllä lähti käyntiin ja toimi pari viikkoa.

Jotain häikkää polttoaineensyötössä? Jossain muualla? Jostain luin että paskainen ilmansuodatin saattaisi aiheuttaa tuollaista. En tosin ole saanut vielä hommattua uutta suodatinta joten tuota ei ole päässyt testaamaan.
Tuskin ilmansuodattimesta johtuva vika. Pitäisi olla kyllä aivan tukossa jos siitä johtuen ei suostu käymään. Sen suodattimen voi vaikka ottaa pois jos haluat kokeilla sen vaikutusta.
 
-02 bensamondeo taas vaihteeks paskana. Ei starttaa. Startti pyörii mutta kone ei hörähdä käyntiin. Tai no, vika kun ilmeni niin auto käynnistyi n. sekunniksi ja sitten sammui eikä sen jälkeen enää startannut. Pari viikkoa sitten oli samanlaista ongelmaa mutta se sitten kyllä lähti käyntiin ja toimi pari viikkoa.

Jotain häikkää polttoaineensyötössä? Jossain muualla? Jostain luin että paskainen ilmansuodatin saattaisi aiheuttaa tuollaista. En tosin ole saanut vielä hommattua uutta suodatinta joten tuota ei ole päässyt testaamaan.

Viimeisiään vetelevä bensapumppu tai todella tukkoinen polttoainesuodatin voi aiheuttaa tuollaisia ongelmia.

Sitten tuon ikäluokan Fordin Duratec koneissa on ollut ongelmia rikkoutuvan puolayksikön kanssa, joka aiheuttaa erinäköisiä käyntihäiriöitä sekä mahdollisesti koko kipinän häviämisen.
Ota yksi tulppa irti ja kokeile tuleeko siihen kipinää, kun yrität startata.

Kaverin hieman uudemmassa mk3 Mondeossa oli joskus aikoinaan satunnaista starttiongelmaa, joka johtui toisen avaimen ajonestosirun vajavaisesta toiminnasta, silloinkin muistaakseni pyöritti, mutta ecu ei antanut virtaa bensapumpulle ja auto ei startannut, eikä antanut mitään vikailmoitusta mittaristoon tai jättänyt vikakoodia.
Vika korjaantui vaihtamalla toiseen avaimeen.
 
Sitten tuon ikäluokan Fordin Duratec koneissa on ollut ongelmia rikkoutuvan puolayksikön kanssa, joka aiheuttaa erinäköisiä käyntihäiriöitä sekä mahdollisesti koko kipinän häviämisen.
Ota yksi tulppa irti ja kokeile tuleeko siihen kipinää, kun yrität startata.
Puolat ja tulpat vaihdettu tammikuussa joten tuskinpa se noista johtuu.

Pitääkin kokeilla tuota toista avainta, jos se sillä lähtis maagisesti toimimaan. Jos ei auta niin sitten pitää ihmetellä (antaa jonkun muun ihmetellä) bensapumppua tai suodatinta. Hinaushommiksi taitaa toki mennä kun ei tuo paska tuosta mihinkään liiku. :smoke:
 
Puolat ja tulpat vaihdettu tammikuussa joten tuskinpa se noista johtuu.

Pitääkin kokeilla tuota toista avainta, jos se sillä lähtis maagisesti toimimaan. Jos ei auta niin sitten pitää ihmetellä (antaa jonkun muun ihmetellä) bensapumppua tai suodatinta. Hinaushommiksi taitaa toki mennä kun ei tuo paska tuosta mihinkään liiku. :smoke:

Olettaisin että tuossa on myös MAF-anturi. Siitä kun nyppää kaapelin irti niin lähtee käymään mikäli se on viallinen.
 
Itselläkin on muutama noita mondeoita ollut mutta en muista oliko siinä vahingossakaan sitä kolarissa/isossa kuopassa/iskussa aktivoituvaa polttoaineensyötön katkaisijaa, katso aurinkolipan alle, sieltä pitäisi tieto löytyä.

Bensapumppu/ajonestovialta tuo vaikuttaisi.
 
Vikakoodin luku olis aika pop, aivan turhaa tehdä mitään ennen sitä.
Vikakoodinlukijaa en omista joten tämä on vähän hankala homma. Pitää varmaan jostain ebaystä ostaa jos ei sillä toisella avaimella tai maf-anturin roplaamisella lähde toimimaan.
 
Mikä on Fordin oma "VCDS/Star/Inpa" -ohjelma/kaapeli?
 
-02 bensamondeo taas vaihteeks paskana. Ei starttaa. Startti pyörii mutta kone ei hörähdä käyntiin. Tai no, vika kun ilmeni niin auto käynnistyi n. sekunniksi ja sitten sammui eikä sen jälkeen enää startannut. Pari viikkoa sitten oli samanlaista ongelmaa mutta se sitten kyllä lähti käyntiin ja toimi pari viikkoa.

Jotain häikkää polttoaineensyötössä? Jossain muualla? Jostain luin että paskainen ilmansuodatin saattaisi aiheuttaa tuollaista. En tosin ole saanut vielä hommattua uutta suodatinta joten tuota ei ole päässyt testaamaan.
Bensapumppu, virrat päälle ja kato onko suutinputkessa painetta...
 
-02 bensamondeo taas vaihteeks paskana. Ei starttaa. Startti pyörii mutta kone ei hörähdä käyntiin. Tai no, vika kun ilmeni niin auto käynnistyi n. sekunniksi ja sitten sammui eikä sen jälkeen enää startannut. Pari viikkoa sitten oli samanlaista ongelmaa mutta se sitten kyllä lähti käyntiin ja toimi pari viikkoa.

Jotain häikkää polttoaineensyötössä? Jossain muualla? Jostain luin että paskainen ilmansuodatin saattaisi aiheuttaa tuollaista. En tosin ole saanut vielä hommattua uutta suodatinta joten tuota ei ole päässyt testaamaan.

Annetaan vielä yksi (kaksi) vikapaikka(a): Nokka tai kampiakselin asentotunnistin
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 684
Viestejä
4 562 142
Jäsenet
75 007
Uusin jäsen
Nahkapip0

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom