Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Hyvää joulua!
Osallistu io-techin piparikakkutalokilpailuun 2024 Linkki osallistumisketjuun >>>
SER-huutokaupat hyväntekeväisyyteen käynnissä! Linkki huutokauppaan >>>
FORScan ainakin toimii tuon ikäiseen mondeoon.
Voi tulla kuntoon anturin vaihdolla tai sitten vikakoodi johtuu siitä, että moottorin ajoitus pielessä. Tutkisin nopeasti, enkä välttämättä kauheasti ajelisi.Honda jazz 1.4 2008vm antaa p0339 vikakoodin. Kun tuo vika meni päälle niin auto alkoi nykiä silloin ja keltainen moottorivalo syttyi.
Tuo koodihan viittaa kampiakselin asentotunnistimeen eli tulisikohan se sen vaihdolla kuntoon? Voiko autolla ajaa turvallisesti, kun se tuntuu ihan hyvin kulkevan valosta huolimatta vai voiko siitä tulla jotain haittaa?
Yleismittarilla tsekkasin vanhan anturin, ohmi arvot oli ihan metässä (kiloja megojen sijaan ) uuteen ja nokka anturiin(sama osa kuin kampi) verrattuna...ja sitten kun ei enää auta se anturin vaihto niin nokkaketju uusiksi...näin ainakin 1.6 almerassa.
Seuraavaksi sitten puristukset tai mielellään ohivuodot mitaten niin saa mielenrauhaa.. tai sitten eiNoniin, tuli akku koodattua uusiks kiitos @Bauer Samaten tuli nuo tulpat ja puolat vaihdettua. Nakutus koneessa jatkuu edelleen. VCDSllä kun tutkaili, niin 4. sylinteri antaa jatkuvaa misfireä... Alkaa hiipii mielee joku kallis mekaaninen vika...
Seuraavaksi sitten puristukset tai mielellään ohivuodot mitaten niin saa mielenrauhaa.. tai sitten ei
Ohivuototesti periaatteessa ajaa saman asian kuin puristuspainemittaus, siinä vain testattava sylinteri jumitetaan puristustahdin aikana yläkuolokohtaan ja esimerkiksi tulpan reiästä syötetään paineilmaa ja ilman syötössä on virtausmittari josta voi lukea paljonko mikäkin sylinteri vuotaa... paljon ajetussa moottorissa on varmasti tehtaan speksiä enemmän ohivuotoa ja tämä testi onkin parhaimmillaan sylinterien välinen vertailutesti.Mjoo, meillä pitäs puristuspainemittari ollakkin... Mitenkä ohivuoto mitataan?
Ohivuototesti periaatteessa ajaa saman asian kuin puristuspainemittaus, siinä vain testattava sylinteri jumitetaan puristustahdin aikana yläkuolokohtaan ja esimerkiksi tulpan reiästä syötetään paineilmaa ja ilman syötössä on virtausmittari josta voi lukea paljonko mikäkin sylinteri vuotaa... paljon ajetussa moottorissa on varmasti tehtaan speksiä enemmän ohivuotoa ja tämä testi onkin parhaimmillaan sylinterien välinen vertailutesti.
Ja bonuksena vielä voi kuunnella sihiseekö se ilma kenties alakerran puolelle vai imu tai pakopuolelle.
No tuo motti on 350tkm ajettu, joten vaivaa varmasti on. Jakopää on huoltokirjan mukaan tehty 200tkm kohdalla. Onko mitään linkkiä mistä tuollaisen virtausmittarin vois ostaa?
Amazon de warehousessa halvemmalla Amazon.de: Einkaufsangebote: BGS 62646 Motor-Druckverlust-Tester, 2 Stück
Tämmöistä google tarjoaa:Miten tuo hansikaslokero valon liitin avataan ?
Kuvissa näkyvä kojetaulun alaosa, vasemmalla näkyvä musta osa ja tulipellissä sijaitseva klipsi ovat tiellä, jotta puhallin-kokonaisuus sujahtaisi paikalleen. Ilman etuvastusrunko-osaa uusi puhallin mahtuu paikalleen.
katso liitettä 20190518_043745.jpg
Sulla oli siis erillään se pohja?
Ilmasin myös sylinterivaihdon jälkeen, ei ole ilmaa systeemissä. Poljintuntuma normaali. Ainoa ongelma on siis tuo riittämätön teho takajarruissa. Ei näkyviä vuotoja. Mitäs seuraavaksi?
Meinaatko alb venttiilillä siis jarrupaineen säädintä?Eikä ole mitään ALB-venttiiliä tuossa? Silloinhan pyörät ilmassa ei kovin paljoa pitäisi tulla voimaa ja myöskin jos venttiili on jumissa ni ei varmaan pyörät maassakaan.
Sulla oli siis erillään se pohja?
Hitto kun en enää muista tarkkaan, mutta ei mulla mennyt kuin tunti ekalla kerralla 2004 V70:n aikoinaan.
Hansikaslokero irti, matto rullalle ja pohjamuovi pois...
En muista valoja irroitelleeni.
Meinaatko alb venttiilillä siis jarrupaineen säädintä?
Tietoa löytyy kovin huonosti ja sama ollut itselläkin mielessä, että joku siellä nyt rajoitta paineita.
Ok,Itse etsin samanlaista vikaa Carinasta. Takajarruista uusin kaikki ja silti oli jarruvoimat epätasaoainossa, vaikka käsijarru toimi hyvin. Vika poistui vasta, kun vaihdoin jarrupaineensäätimen. Uusi alkuperäinen jarrupaineensäädin olisi maksanut melkein auton arvon ja tarvikeena ei saanut, mutta autopurkaamolta löytyi parilla kympillä toimiva.
Ok,
Jakaantuiko sinullakin jarruvoimat silti tasan takapyörien välillä? Itsellähän ei ole heittoa takapyörien välillä juuri lainkaan, mutta kummassakaan pyörässä ei jarrutehot riitä.
Vastailetko omiin viesteihisi vai mitä vit..? En nyt ymmärrä.
Proportion valve ainaskin löytyy tuosta vehkeestä joka ilmeisesti myöskin jakaa painetta etu ja takapään välillä, iso osa caseista oli vaan, että takajarruille tulee liikaa voimaa eikä liian vähän...Ei jakautunut, kun voimien heitto oli niin iso, että siitä tuli hylsy katsastuksessa. Jos sulla on alb eli kuorman mukaan säätyvä venttiili ja se on jumissa niin silloin katoaa voimat molemmalta puolelta tasaisesti.
Jos vanha osa vielä tallella niin koita sastko sitä paikalleen. Jos se menee niin sitten uudessa osassa eroa vanhaan.On nyt kiinni etuvastus härpäkkeessä, kuvasta näkee.
Hanskalokero on irti, matto rulllalla, ei ollut muovia mun autossa.
On siis etuvastus härpäkkeessä kiinni uusi moottori.
Ja kuvista näkee nuolet mihin kanittaa uusi moottori ottaa kiinni, kun yritin laittaa takasin kiinni.
Myös kojelaudan alaosa muovi kehys on ikäänkuin tiellä.
Jos vanha osa vielä tallella niin koita sastko sitä paikalleen. Jos se menee niin sitten uudessa osassa eroa vanhaan.
Itsellä Chrysler Neon:in vastaavan ongelman aiheuttaja oli jarruletkun tuen/kiinnikkeen ruostuminen, ruosteinen kiinnike siis puristi letkua littanaan jolloin neste ei virrannut.Prrkele.
-93 Corsicaa koitan taas tässä leimalle kesäksi. Rumpujarrut ihan perinteisen mallin ja abs.
Pomppasi leimasta kun takarummuilta, oikealta tuli 0.6kn ja vasemmalta 0.7kn. Viimekeväänä vastaavat lukemat 0.9kn ja 1.0kn. Kässäri pitää ja pelaa, ~1.5kn molemmin puolin. Missä vika?
Vaihdoin jarrusylinterit, kengät ja jouset uusittu ~15tkm/2v sitten. Koitin varaosa autosta toisilla kengillä, sama peli, eli appari polkee jarrua ja käsin pystyy kääntämään pyörää takana. Molemmat pyörät pyörii käsin.
Ilmasin myös sylinterivaihdon jälkeen, ei ole ilmaa systeemissä. Poljintuntuma normaali. Ainoa ongelma on siis tuo riittämätön teho takajarruissa. Ei näkyviä vuotoja. Mitäs seuraavaksi?
Hmm, Corsicassa on letkua ainostaan korin ja taka akselin välillä, muutoin tietääkseni putkea.Itsellä Chrysler Neon:in vastaavan ongelman aiheuttaja oli jarruletkun tuen/kiinnikkeen ruostuminen, ruosteinen kiinnike siis puristi letkua littanaan jolloin neste ei virrannut.
Edit. Letku(t) voivat myös turvota sisältäpäin jolloin jarrut heikkenee.
Neoni on etuvetoinen ja takana molemman puolen jarruletkut tukossa kun ruoste oli turvottanut kannakkeet.Hmm, Corsicassa on letkua ainostaan korin ja taka akselin välillä, muutoin tietääkseni putkea.
Tippuiko sulla tehot molemmilta puolilta vai ainoastaan toiselta puolelta?
Käsittääkseni tukos esim. vasemman pyörän luona ei pitäisi laskea oikean pyörän paineita?
Nojoo... ei ne letkut kyllä montaa euroa maksa. Jännä vaan jos olisi molemmin puolin turvonnut samaan aikaan tukkoon nuo.Neoni on etuvetoinen ja takana molemman puolen jarruletkut tukossa kun ruoste oli turvottanut kannakkeet.
Vaihda se takaletku, on noita letkuja turvonnut tukkoon ja oireet sopii ongelmaan.
Siullahan oli vain yksi letku taka-akselille joten vaikuttaa molempiin pyöriin.Nojoo... ei ne letkut kyllä montaa euroa maksa. Jännä vaan jos olisi molemmin puolin turvonnut samaan aikaan tukkoon nuo.
Mun käsittääkseni tulee erilliset putket pääsylinteriltä taakse molemmille pyörille. Korin takaosassa molemmilla puolilla liitoskohdat mistä lähtee letkut pyörille.Siullahan oli vain yksi letku taka-akselille joten vaikuttaa molempiin pyöriin.
On, siten säädetty että ensin ei mene rumpu paikalleen, muutama raksu sisemmäs ja rumpu paikalleen. Kässäri puree kunnolla.onko jarrukengät säädetty lähelle rumpua? Onko jarrusylinterit varmasti samalta valmistajalta?
(näissä eroa)
On, siten säädetty että ensin ei mene rumpu paikalleen, muutama raksu sisemmäs ja rumpu paikalleen. Kässäri puree kunnolla.
Jarrusylkät on samalta valmistajalta joo ja tuoreet.
Poljin ei missään tilanteessa painu pohjaan, mutta pääsylinteriä ja siihen liittyviä venttiileitä epäilen tässä.
Ainoa painetta säätävä vena tuolla on ilmeisesti ns. Proportioning valve joka ei vissiin voi vähentää takapään jarrupaineita jumiessaan?
Näin minäkin olen käsittänyt.Proportioning valve sulkeutuu vain jos jossain putkistossa on vuoto, toimii siis on/off.
Jarrukilvissi ei reikiä kuten myöskään rummussa. Eli joutuu säätämään ilman rumpua.Jos siellä on manuaalisäätö niin säätöhän tehdään sitten vasta kun rumpu on paikallaan, ei ennen rummun asennusta. Yleensä se säätö onnistuu joko pyöränpultin reikien kautta tai sitten jarrukilvissä on säätöä varten reiät. Uudella rummulla voi noinkin onnistua, mutta vanhalla missä on vähänkin pykälää niin liian kauas jää kengät tuolla tyylillä.
Kannattaa katsoa (esim. pimeässä) ne tulpan johdot samalla, ei nekään anna koodeja yleensä ja pätkii menoa reippaasti varsinkin kierroksilla. Yleensä halkeilevat antaa kipinöintiä jonka huomaa pimeällä parhaiten.Tulipa hommattua kesärutkuksi tuommoinen muutaman satasen mk3 V6 Mondeo joka pätki ajossa ja vilkutteli ihan vikavaloakin mutta mitään vikakoodia ei antanut.
Tulipa sitten laitettua uudet tulpat ja puola tilaukseen, kun moiset saattavat kuulemma aiheuttaa ongelman ja eivät aiheuta vikakoodeja.
Etummaiset tulpat nyt ei vielä ihan täysin järkyttävät olleet, mutta takimmaiset tulpat kyllä ihan kiitettävän loppuun käytyt kun kärkikin saatu kulumaan ihan kuopalle.
Olisi kiva tietää onko olleet autossa ihan alusta asti.
No nyt pääsee taas nauttimaan kutvosen tasaisesta käynnistä.