Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Bensalinja löysälle kaveri starttaa ja katso lentääkö bensa , painetta pitää olla paljon. Voi hajota myös niin että välillä pumppaa välillä ei. Fiksumpi tapa on kuunnella pyöriikö pumppu , mutta silloin pitää osata kuunnella hurinaa takapenkkien alta.
 
Honda jazz 1.4 2008vm antaa p0339 vikakoodin. Kun tuo vika meni päälle niin auto alkoi nykiä silloin ja keltainen moottorivalo syttyi.

Tuo koodihan viittaa kampiakselin asentotunnistimeen eli tulisikohan se sen vaihdolla kuntoon? Voiko autolla ajaa turvallisesti, kun se tuntuu ihan hyvin kulkevan valosta huolimatta vai voiko siitä tulla jotain haittaa?
 
Honda jazz 1.4 2008vm antaa p0339 vikakoodin. Kun tuo vika meni päälle niin auto alkoi nykiä silloin ja keltainen moottorivalo syttyi.

Tuo koodihan viittaa kampiakselin asentotunnistimeen eli tulisikohan se sen vaihdolla kuntoon? Voiko autolla ajaa turvallisesti, kun se tuntuu ihan hyvin kulkevan valosta huolimatta vai voiko siitä tulla jotain haittaa?
Voi tulla kuntoon anturin vaihdolla tai sitten vikakoodi johtuu siitä, että moottorin ajoitus pielessä. Tutkisin nopeasti, enkä välttämättä kauheasti ajelisi.
 
Itse vaihdoin N16 Almeraan tiistaina kampiakselin anturin. Ei enää millään tahtonut lähteä käyntiin ja tehot hukassa. Vikakoodeissa P0335 - Pending ( Cranksaft sensor). Jenkeissä työkseen autoja korjaava pelikaveri totesi että "pattern failure" .. kampiakselin antureita menee tavallista enempi keväällä kun kelit lämpenee (merkistä riippumatta).
 
..ja sitten kun ei enää auta se anturin vaihto niin nokkaketju uusiksi...näin ainakin 1.6 almerassa.
 
..ja sitten kun ei enää auta se anturin vaihto niin nokkaketju uusiksi...näin ainakin 1.6 almerassa.
Yleismittarilla tsekkasin vanhan anturin, ohmi arvot oli ihan metässä (kiloja megojen sijaan ) uuteen ja nokka anturiin(sama osa kuin kampi) verrattuna.
 
Jos jollain on kristallipallo käytössä, niin saa arvailla.

Vuosimalli 2003 tjs. TDI Astra. Kuutiotilavuus: En tiedä.
Kojelaudassa palaa koko ajan joku moottorin sähköviasta kertova merkkilamppu. Kuulemma.
Viimeksi kun tuolla ajoin, niin kone ei suostunut ottamaan yli 3000 kierrosta eli joku linkutusmoodi ilmeisesti päällä?
Turbo ei tunnu heräävän ollenkaan, mutta ainakaan se ei ole jumissa. Klappiakaan ei kuulemma ole, mutta tuohon diagnoosiin ei voine luottaa.
Silloin kun tuo vielä toimi jotenkin, turbo heräsi silloinkin erittäin laiskasti ja epämääräisesti. Olettaisin, että tuommoisen nyrkin kokoisen puhaltimen pitäisi toimia sivistyneemmin.
Hieman vierasta tekniikkaa itselleni. Onko tuossa joku sähköinen venttiili turboon liittyen?
Tarvitseekohan tuo jonkun ELMiä hienomman vikakoodinlukijan?

Ja tuosta N16 Almerasta. Alkuperäinen ketju venyy liikaa 50tkm-150tkm välillä ja lopulta auto ei enää käynnisty ilman ketjuremppaa.
 
Noniin, tuli akku koodattua uusiks kiitos @Bauer :) Samaten tuli nuo tulpat ja puolat vaihdettua. Nakutus koneessa jatkuu edelleen. VCDSllä kun tutkaili, niin 4. sylinteri antaa jatkuvaa misfireä... :dead: Alkaa hiipii mielee joku kallis mekaaninen vika... :greedy:

Edit.

edit.edit. Väärästä koneesta näemmä kuva, mut sama sylinterijärjestys

editx3 oikea kuva
3_2-v6.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Noniin, tuli akku koodattua uusiks kiitos @Bauer :) Samaten tuli nuo tulpat ja puolat vaihdettua. Nakutus koneessa jatkuu edelleen. VCDSllä kun tutkaili, niin 4. sylinteri antaa jatkuvaa misfireä... :dead: Alkaa hiipii mielee joku kallis mekaaninen vika... :greedy:
Seuraavaksi sitten puristukset tai mielellään ohivuodot mitaten niin saa mielenrauhaa.. tai sitten ei :)
 
Ainiin, ja nakutus kuuluu selvimmin 3. sylinterin luota.
 
Mjoo, meillä pitäs puristuspainemittari ollakkin... Mitenkä ohivuoto mitataan?
Ohivuototesti periaatteessa ajaa saman asian kuin puristuspainemittaus, siinä vain testattava sylinteri jumitetaan puristustahdin aikana yläkuolokohtaan ja esimerkiksi tulpan reiästä syötetään paineilmaa ja ilman syötössä on virtausmittari josta voi lukea paljonko mikäkin sylinteri vuotaa... paljon ajetussa moottorissa on varmasti tehtaan speksiä enemmän ohivuotoa ja tämä testi onkin parhaimmillaan sylinterien välinen vertailutesti.

Ja bonuksena vielä voi kuunnella sihiseekö se ilma kenties alakerran puolelle vai imu tai pakopuolelle.
 
Ohivuototesti periaatteessa ajaa saman asian kuin puristuspainemittaus, siinä vain testattava sylinteri jumitetaan puristustahdin aikana yläkuolokohtaan ja esimerkiksi tulpan reiästä syötetään paineilmaa ja ilman syötössä on virtausmittari josta voi lukea paljonko mikäkin sylinteri vuotaa... paljon ajetussa moottorissa on varmasti tehtaan speksiä enemmän ohivuotoa ja tämä testi onkin parhaimmillaan sylinterien välinen vertailutesti.

Ja bonuksena vielä voi kuunnella sihiseekö se ilma kenties alakerran puolelle vai imu tai pakopuolelle.


No tuo motti on 350tkm ajettu, joten vaivaa varmasti on. Jakopää on huoltokirjan mukaan tehty 200tkm kohdalla. Onko mitään linkkiä mistä tuollaisen virtausmittarin vois ostaa?
 
Miten ihmeessä ton uuden sisätilapuhaltimen saa takaisin paikalleen?
Pelkkä moottori ja puhallin menee takaisin, mutta kun tuo pohja on kiinni, ei sitte millään mene paikalle s60d5 03
20190517_221312.jpg
 
Onko kaikki varmasti saman kokosta ku edellinen eli onhan sulla oikeat osat? Voivat joskus vaatia millintarkkaa sijoittelua ja paria kirosanaa
 
Miten tuo hansikaslokero valon liitin avataan ?
Kuvissa näkyvä kojetaulun alaosa, vasemmalla näkyvä musta osa ja tulipellissä sijaitseva klipsi ovat tiellä, jotta puhallin-kokonaisuus sujahtaisi paikalleen. Ilman etuvastusrunko-osaa uusi puhallin mahtuu paikalleen.
20190518_043051.jpg
20190518_043420.jpg
20190518_043113.jpg
katso liitettä 20190518_043745.jpg
 
20190518_103952.jpg
Tuolla samalla ohje oli mun ohjenuora
Nuolilla merkkasin kanitus kohdat,
Sulla oli siis erillään se pohja?

Hitto kun en enää muista tarkkaan, mutta ei mulla mennyt kuin tunti ekalla kerralla 2004 V70:n aikoinaan.

Hansikaslokero irti, matto rullalle ja pohjamuovi pois...

En muista valoja irroitelleeni.
 
Prrkele.

-93 Corsicaa koitan taas tässä leimalle kesäksi. Rumpujarrut ihan perinteisen mallin ja abs.

Pomppasi leimasta kun takarummuilta, oikealta tuli 0.6kn ja vasemmalta 0.7kn. Viimekeväänä vastaavat lukemat 0.9kn ja 1.0kn. Kässäri pitää ja pelaa, ~1.5kn molemmin puolin. Missä vika?

Vaihdoin jarrusylinterit, kengät ja jouset uusittu ~15tkm/2v sitten. Koitin varaosa autosta toisilla kengillä, sama peli, eli appari polkee jarrua ja käsin pystyy kääntämään pyörää takana. Molemmat pyörät pyörii käsin.

Ilmasin myös sylinterivaihdon jälkeen, ei ole ilmaa systeemissä. Poljintuntuma normaali. Ainoa ongelma on siis tuo riittämätön teho takajarruissa. Ei näkyviä vuotoja. Mitäs seuraavaksi?
 
Ilmasin myös sylinterivaihdon jälkeen, ei ole ilmaa systeemissä. Poljintuntuma normaali. Ainoa ongelma on siis tuo riittämätön teho takajarruissa. Ei näkyviä vuotoja. Mitäs seuraavaksi?

Eikä ole mitään ALB-venttiiliä tuossa? Silloinhan pyörät ilmassa ei kovin paljoa pitäisi tulla voimaa ja myöskin jos venttiili on jumissa ni ei varmaan pyörät maassakaan.
 
Eikä ole mitään ALB-venttiiliä tuossa? Silloinhan pyörät ilmassa ei kovin paljoa pitäisi tulla voimaa ja myöskin jos venttiili on jumissa ni ei varmaan pyörät maassakaan.
Meinaatko alb venttiilillä siis jarrupaineen säädintä?

Tietoa löytyy kovin huonosti ja sama ollut itselläkin mielessä, että joku siellä nyt rajoitta paineita.
 
Sulla oli siis erillään se pohja?

Hitto kun en enää muista tarkkaan, mutta ei mulla mennyt kuin tunti ekalla kerralla 2004 V70:n aikoinaan.

Hansikaslokero irti, matto rullalle ja pohjamuovi pois...

En muista valoja irroitelleeni.

On nyt kiinni etuvastus härpäkkeessä, kuvasta näkee.
Hanskalokero on irti, matto rulllalla, ei ollut muovia mun autossa.
On siis etuvastus härpäkkeessä kiinni uusi moottori.
Ja kuvista näkee nuolet mihin kanittaa uusi moottori ottaa kiinni, kun yritin laittaa takasin kiinni.
Myös kojelaudan alaosa muovi kehys on ikäänkuin tiellä.
 
Meinaatko alb venttiilillä siis jarrupaineen säädintä?

Tietoa löytyy kovin huonosti ja sama ollut itselläkin mielessä, että joku siellä nyt rajoitta paineita.

Itse etsin samanlaista vikaa Carinasta. Takajarruista uusin kaikki ja silti oli jarruvoimat epätasaoainossa, vaikka käsijarru toimi hyvin. Vika poistui vasta, kun vaihdoin jarrupaineensäätimen. Uusi alkuperäinen jarrupaineensäädin olisi maksanut melkein auton arvon ja tarvikeena ei saanut, mutta autopurkaamolta löytyi parilla kympillä toimiva.
 
Itse etsin samanlaista vikaa Carinasta. Takajarruista uusin kaikki ja silti oli jarruvoimat epätasaoainossa, vaikka käsijarru toimi hyvin. Vika poistui vasta, kun vaihdoin jarrupaineensäätimen. Uusi alkuperäinen jarrupaineensäädin olisi maksanut melkein auton arvon ja tarvikeena ei saanut, mutta autopurkaamolta löytyi parilla kympillä toimiva.
Ok,

Jakaantuiko sinullakin jarruvoimat silti tasan takapyörien välillä? Itsellähän ei ole heittoa takapyörien välillä juuri lainkaan, mutta kummassakaan pyörässä ei jarrutehot riitä.
 
Ok,

Jakaantuiko sinullakin jarruvoimat silti tasan takapyörien välillä? Itsellähän ei ole heittoa takapyörien välillä juuri lainkaan, mutta kummassakaan pyörässä ei jarrutehot riitä.

Ei jakautunut, kun voimien heitto oli niin iso, että siitä tuli hylsy katsastuksessa. Jos sulla on alb eli kuorman mukaan säätyvä venttiili ja se on jumissa niin silloin katoaa voimat molemmalta puolelta tasaisesti.
 
Vastailetko omiin viesteihisi vai mitä vit..? En nyt ymmärrä.
 
Noh jos tähän jonkinlaiseksi "loppukevennykseksi" voisin kertoa kun munasin tänne kirjoitellessa niin täällä on luultavasti (Toyotan tietäen) yksi ainoa jolla on pitänyt uusia airbag-ohjainyksikkö. Eikä maksanut edes montaa oravannahkaa.
 
Ei jakautunut, kun voimien heitto oli niin iso, että siitä tuli hylsy katsastuksessa. Jos sulla on alb eli kuorman mukaan säätyvä venttiili ja se on jumissa niin silloin katoaa voimat molemmalta puolelta tasaisesti.
Proportion valve ainaskin löytyy tuosta vehkeestä joka ilmeisesti myöskin jakaa painetta etu ja takapään välillä, iso osa caseista oli vaan, että takajarruille tulee liikaa voimaa eikä liian vähän...

Aloin miettimään sitäkin, että voisiko tehostaja alkaa olemaan valmista kauraa ja tippuu jo jarruvoimat kun ei jaksa polkea. Poljin kyllä tuntuu ihan normaalilta.
 
On nyt kiinni etuvastus härpäkkeessä, kuvasta näkee.
Hanskalokero on irti, matto rulllalla, ei ollut muovia mun autossa.
On siis etuvastus härpäkkeessä kiinni uusi moottori.
Ja kuvista näkee nuolet mihin kanittaa uusi moottori ottaa kiinni, kun yritin laittaa takasin kiinni.
Myös kojelaudan alaosa muovi kehys on ikäänkuin tiellä.
Jos vanha osa vielä tallella niin koita sastko sitä paikalleen. Jos se menee niin sitten uudessa osassa eroa vanhaan.
 
Jos vanha osa vielä tallella niin koita sastko sitä paikalleen. Jos se menee niin sitten uudessa osassa eroa vanhaan.

Ohessa oleva osa, joka oli tulipellissä kiinni.
Se otettiin irti, kunnolla matto syrjään, upposi uusi moottori romppeineen paikalle.
Nyt Toimii !
Kiitos kaikille virtuaali avustajille!
20190519_144612.jpg
 
Prrkele.

-93 Corsicaa koitan taas tässä leimalle kesäksi. Rumpujarrut ihan perinteisen mallin ja abs.

Pomppasi leimasta kun takarummuilta, oikealta tuli 0.6kn ja vasemmalta 0.7kn. Viimekeväänä vastaavat lukemat 0.9kn ja 1.0kn. Kässäri pitää ja pelaa, ~1.5kn molemmin puolin. Missä vika?

Vaihdoin jarrusylinterit, kengät ja jouset uusittu ~15tkm/2v sitten. Koitin varaosa autosta toisilla kengillä, sama peli, eli appari polkee jarrua ja käsin pystyy kääntämään pyörää takana. Molemmat pyörät pyörii käsin.

Ilmasin myös sylinterivaihdon jälkeen, ei ole ilmaa systeemissä. Poljintuntuma normaali. Ainoa ongelma on siis tuo riittämätön teho takajarruissa. Ei näkyviä vuotoja. Mitäs seuraavaksi?
Itsellä Chrysler Neon:in vastaavan ongelman aiheuttaja oli jarruletkun tuen/kiinnikkeen ruostuminen, ruosteinen kiinnike siis puristi letkua littanaan jolloin neste ei virrannut.

Edit. Letku(t) voivat myös turvota sisältäpäin jolloin jarrut heikkenee.
 
Viimeksi muokattu:
Itsellä Chrysler Neon:in vastaavan ongelman aiheuttaja oli jarruletkun tuen/kiinnikkeen ruostuminen, ruosteinen kiinnike siis puristi letkua littanaan jolloin neste ei virrannut.

Edit. Letku(t) voivat myös turvota sisältäpäin jolloin jarrut heikkenee.
Hmm, Corsicassa on letkua ainostaan korin ja taka akselin välillä, muutoin tietääkseni putkea.

Tippuiko sulla tehot molemmilta puolilta vai ainoastaan toiselta puolelta?

Käsittääkseni tukos esim. vasemman pyörän luona ei pitäisi laskea oikean pyörän paineita?
 
Hmm, Corsicassa on letkua ainostaan korin ja taka akselin välillä, muutoin tietääkseni putkea.

Tippuiko sulla tehot molemmilta puolilta vai ainoastaan toiselta puolelta?

Käsittääkseni tukos esim. vasemman pyörän luona ei pitäisi laskea oikean pyörän paineita?
Neoni on etuvetoinen ja takana molemman puolen jarruletkut tukossa kun ruoste oli turvottanut kannakkeet.

Vaihda se takaletku, on noita letkuja turvonnut tukkoon ja oireet sopii ongelmaan.
 
Neoni on etuvetoinen ja takana molemman puolen jarruletkut tukossa kun ruoste oli turvottanut kannakkeet.

Vaihda se takaletku, on noita letkuja turvonnut tukkoon ja oireet sopii ongelmaan.
Nojoo... ei ne letkut kyllä montaa euroa maksa. Jännä vaan jos olisi molemmin puolin turvonnut samaan aikaan tukkoon nuo.
 
onko jarrukengät säädetty lähelle rumpua? Onko jarrusylinterit varmasti samalta valmistajalta?
(näissä eroa)
 
Kehinnät kävi minullakin ekana mielessä...itselläni jokainen auto jossa jarruletkut ovat olleet turvonneet ovat myös jääneet laahaamaan joksikin aikaa jarrutuksen jälkeen.
 
Siullahan oli vain yksi letku taka-akselille joten vaikuttaa molempiin pyöriin.
Mun käsittääkseni tulee erilliset putket pääsylinteriltä taakse molemmille pyörille. Korin takaosassa molemmilla puolilla liitoskohdat mistä lähtee letkut pyörille.

Käsittääkseni sanoin siksi kun pääsylkältä lähtee 4 putkea eli joka pyörälle omansa, eikai ne voi matkalla taakse yhdistyäkkään?

onko jarrukengät säädetty lähelle rumpua? Onko jarrusylinterit varmasti samalta valmistajalta?
(näissä eroa)
On, siten säädetty että ensin ei mene rumpu paikalleen, muutama raksu sisemmäs ja rumpu paikalleen. Kässäri puree kunnolla.

Jarrusylkät on samalta valmistajalta joo ja tuoreet.

Poljin ei missään tilanteessa painu pohjaan, mutta pääsylinteriä ja siihen liittyviä venttiileitä epäilen tässä.

Ainoa painetta säätävä vena tuolla on ilmeisesti ns. Proportioning valve joka ei vissiin voi vähentää takapään jarrupaineita jumiessaan?
 
Proportioning valve sulkeutuu vain jos jossain putkistossa on vuoto, toimii siis on/off.
 
On, siten säädetty että ensin ei mene rumpu paikalleen, muutama raksu sisemmäs ja rumpu paikalleen. Kässäri puree kunnolla.

Jarrusylkät on samalta valmistajalta joo ja tuoreet.

Poljin ei missään tilanteessa painu pohjaan, mutta pääsylinteriä ja siihen liittyviä venttiileitä epäilen tässä.

Ainoa painetta säätävä vena tuolla on ilmeisesti ns. Proportioning valve joka ei vissiin voi vähentää takapään jarrupaineita jumiessaan?

Jos siellä on manuaalisäätö niin säätöhän tehdään sitten vasta kun rumpu on paikallaan, ei ennen rummun asennusta. Yleensä se säätö onnistuu joko pyöränpultin reikien kautta tai sitten jarrukilvissä on säätöä varten reiät. Uudella rummulla voi noinkin onnistua, mutta vanhalla missä on vähänkin pykälää niin liian kauas jää kengät tuolla tyylillä.
 
Proportioning valve sulkeutuu vain jos jossain putkistossa on vuoto, toimii siis on/off.
Näin minäkin olen käsittänyt.

Jos siellä on manuaalisäätö niin säätöhän tehdään sitten vasta kun rumpu on paikallaan, ei ennen rummun asennusta. Yleensä se säätö onnistuu joko pyöränpultin reikien kautta tai sitten jarrukilvissä on säätöä varten reiät. Uudella rummulla voi noinkin onnistua, mutta vanhalla missä on vähänkin pykälää niin liian kauas jää kengät tuolla tyylillä.
Jarrukilvissi ei reikiä kuten myöskään rummussa. Eli joutuu säätämään ilman rumpua.

Ihan selkeästi kahnaa kengät rumpua vasten eli ei pitäisi olla ongelmaa, että ei ulotu rummulle palat.
 
Kova rahina kuului auton takaa ja sitten vielä jäi päällekin takana jarrut ilman jarruttelua. Sitten helpotti, kun jarrupala irtosi kokonaan pois, mutta sillä seurauksella, että jarruista tuli jatkuvasti pumpattavat. Kyllä ne jarrunesteetkin katosi jarrunestesäiliöstä ja huoltoon päätyi. Onneksi ei ollut oma auto.

Hyvä, että oli erillinen käsijarru, että pääsi vielä ajamaan huoltoon.
 
Tulipa hommattua kesärutkuksi tuommoinen muutaman satasen mk3 V6 Mondeo joka pätki ajossa ja vilkutteli ihan vikavaloakin mutta mitään vikakoodia ei antanut.
Tulipa sitten laitettua uudet tulpat ja puola tilaukseen, kun moiset saattavat kuulemma aiheuttaa ongelman ja eivät aiheuta vikakoodeja.
Etummaiset tulpat nyt ei vielä ihan täysin järkyttävät olleet, mutta takimmaiset tulpat kyllä ihan kiitettävän loppuun käytyt kun kärkikin saatu kulumaan ihan kuopalle.
Olisi kiva tietää onko olleet autossa ihan alusta asti.
No nyt pääsee taas nauttimaan kutvosen tasaisesta käynnistä.
Kannattaa katsoa (esim. pimeässä) ne tulpan johdot samalla, ei nekään anna koodeja yleensä ja pätkii menoa reippaasti varsinkin kierroksilla. Yleensä halkeilevat antaa kipinöintiä jonka huomaa pimeällä parhaiten.


Asiasta kolmanteenkymmenenteen; onko joku vaihdellut N75:sta VAGeihin, mitkä ovat olleet oireet?
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
262 590
Viestejä
4 559 088
Jäsenet
75 005
Uusin jäsen
Iippo007

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom