Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Jeepissä alkoi oikea etujarru kanittamaan, mäntä jumissa...
Vein suosiolla korjaamolle, uusi mäntä paikalleen ja taas mennään...
Ilmastointi näköjään sipannut, ei varmaa tietoa onko tälle kevättä pelannut ollenkaan.
Viime syksynä huollettu eikä ollut juurikaan vuotanut edelliseen kolmeen vuoteen.
Käytössä on tuollainen Autocom OBD-lukija, kertoneeko tuo mitään pitää koittaa huomenna testata??
Jos on jollain tietoa mistä kannattaa alkaa vikaa etsiä ennen pajalle vientiä niin otan neuvoja vastaan, autona Mondeo mk4 -11, ajettu 120tkm.
Sulakkeet, kompuran mankkukytkin (jos tuossa semmoinen on), lienee mitattavissa?? Saako mistään selville onko järjestelmässä kaasua??
Jeepissä alkoi oikea etujarru kanittamaan, mäntä jumissa...
Vein suosiolla korjaamolle, uusi mäntä paikalleen ja taas mennään...
180€ tosin siinä on koodien lukua ja tutkimuksia koneen lämmöistä....Paljo veloittivat?
Aiettienettä Ikioma VCDS-kaapeli saapui eilen Välittömästi siis Audin moottorin vikavalon perään ihmettelemään
17549/P1141/004417 - Ross-Tech Wiki
Noniin Tähän tarinaan jatkoa. Eli tuosta lainatusta viestistä pääsee tarinaan tarkemmin kiinni. Referoin tähän lyhyesti:Ketjusta tuttu Kia Cee'd 2007. Vasen takarengas ei pyöri.
Tein sillee tymästi että ennen kolmen viikon lomaa käytin auton pesussa ja ajoin suoraan parkkiin, jotta naapureille jäisi puhdas auto. Taisipa myös käsijarru jäädä päälle. Tuli pakkanen ja hämähäkin vei.
Kokeiltu on lämmittämiset, naputtelut ja puolisen kilsaa ajoakin. Rengas on täysin lukossa. Käsijarruvaijeri ja vipu (taka-akselilla) näyttää liikkuvan ihan ok, joskin heiluu vähän myös ylösalaisin. Kuuluuko asiaan? Laittamalla renkaan paikalleen, saan välillä liikuteltua pyörää n. 1/4 kierrosta edestakas, jolloin peruutussuuntaan pyörittäessä nappaa todella äkillisesti kiinni johonkin metalliseen, eteenpäin pyörittäessä hiljalleen jumittaen kunnes ei millään voimalla enää etene. Jotakin taitaa olla rikki? Vai vieläkö kannattaa yrittää itse nitkutella auki?
Lisäbonuksena ESP ja ABS valot palaa, eli sieltäkin täytynee jotakin kuittailla. Ja juu, ei ollut kauhean fiksua laittaa käkkäriä päälle pakkasilla.
Ja mitä tästä opitaan: tee itse (älä ota tätä vittuiluna)Noniin Tähän tarinaan jatkoa. Eli tuosta lainatusta viestistä pääsee tarinaan tarkemmin kiinni. Referoin tähän lyhyesti:
- Käsijarrun kitkapinta oli irronnut ja kiilannut renkaan jumiin
- Vapautin renkaan itse
- Vein autokorjaamolle, jotta voivat vaihtaa myös toiselle puolelle käsijarrun osat ja käyttöjarrujen jarrupalat
- Tein tämän siksi, että saisin varmasti ammattilaisen tekemät ja hyväksymät jarrut
Tässä kuukauden päivät ehdin ihmetellä, että mikä laahaa. Ajattelin, että uudet palat ne vain vähän laahailee. Vasta nyt keväämmällä kun ajoin ikkuna auki, sain paikannettua laahauksen äänen. Luulin eka että vasemmalta edestä on kitkapinta loppu. Takajarruissahan ei mitään pitänyt olla, kun juuri liikkeessä rempattu. Eilen katsoin eturenkaan ja tänään takarenkaan. Arvatkaa mitä löytyi? Siellä oli koko helvetin jarrusatula jätetty vapaasti kellumaan levyn päälle. Ei ollut jätetty edes löysälle, vaan kiinnitysruuvit puuttuivat täysin! Samoin oli onnistuttu hukkaamaan käsijarrun säätöreiän kansiruuvi.
Olen aivan raivona nyt. Tällä autolla kun liikkuu koko perhe, niin tämähän meni aivan katastrofaalisesti päin vittua nyt kun tarkoitus oli saada turvallinen auto eikä ottaa itse vastuuta jos jotain menee pieleen.
Mitenhän tässä kannattaisi edetä? Saavat ainakin ilman lisäkustannuksia laittaa kuntoon, mutta ei se nyt osaltani ihan sillä ole vielä kuitattu. Ei todellakaan ole hyväksyttävää jättää JARRUJA KIINNITTÄMÄTTÄ ja toivottaa asiakkaalle hyvää matkaa.
Nyt puhelimella joten lyhyesti. Joo sieltä se koko satula nousee ilman mitään voimaa. Töyssyistä ajaessa kuulee kun se hyppää ja kolahtaa takaisin paikoilleen. Mitä jos olisi hypännyt kokonaan pois lovestaan? Sehän olis helposti heilahtanut vaikka pyörivien väliin lukittaen koko renkaan.Ja mitä tästä opitaan: tee itse (älä ota tätä vittuiluna)
Asiaan:
Siis puuttuuko sieltä kokonaan liukutapit takajarrusta? Niillähän se satula usein kiinnittyy siihen pyöräntuentaan. Aika hyvin kyllä jos puuttuu... Jos jarrut on kunnolla huollettu ja ne liukutapit on hyvin rasvattu, niin se satulahan kyllä notkuu ja nitkuu siinä levyä vasten, mutta tietenkään sen ei missään tapauksessa tulisi jäädä käteen jos käyt sitä riuhtomassa.
Jos tosiaan on satula irti eikö sitten kuuluisi raportoida johonkin kuluttajasuojaan tai muulle taholle joka vastaa yritysten toiminnan valvonnsta? Joku osaa varmaan tähän lisätä vielä sen oikean osoitteen...
Tuosta jarrujen remppauksesta, en usko että vakuutusyhtiötä jossain kolaritilanteessa paljoa kiinnostaa kuka jarrut on remontoinut. Missään ei liene jarrujen omaremppaa kielletty ja kuten nähdään niin itse tekemällä tulee usein parempaa jälkeä, siinä kun on silloin oma ja omien kyydittävien turvallisuus kysymyksessä. Kumma juttu.
Nyt puhelimella joten lyhyesti. Joo sieltä se koko satula nousee ilman mitään voimaa. Töyssyistä ajaessa kuulee kun se hyppää ja kolahtaa takaisin paikoilleen. Mitä jos olisi hypännyt kokonaan pois lovestaan? Sehän olis helposti heilahtanut vaikka pyörivien väliin lukittaen koko renkaan.
Vaikea kuvitella miten kenellekään ammattilaisella voi käydä näin paha moka. Ei se että unohtaa jotain, mut miten ei oo voinut edes sormella tökätä että onhan ne osat kiinni. Eikä lattialla lojuvat ruuvitkaan ilmeisesti ole soittanu mitään kelloja.
Sikäli kun unohtivat myös laittaa käkkärin säätöreiän suojan rumpuun kiinni niin kaiketi vedetty läpsystä työukon vaihto ilman minkäänlaista briefingiä. Kesäjannu sitten kattonu että jaajaa rengas puuttuu. Laitetaanpa paikoilleen.Aika paha moka kyllä. Mutta luulen että palikat laitettu sormitiukkuuteen ja sitten ajossa osat lennellyt. Vaikea uskoa miten kukaan voisi muuten jättää pultteja kokonaan pois. Myös vaikea uskoa että satula olis pysynyt paikallaan kuukauden ilman pultteja. Nyt tuskina kannattaa paljoa ajella. Ainakin parit kuvat todisteeksi ja tekijän piikkiin hinurilla takasin pajalle.
Eiköhän ne pultit ole tosiaan unohdettu sieltä ja ei liukutappien kuuluisi itsekseen ulostua satulasta vaikka olisikin vähän löysemmällä, ellei nyt ihan huulille ole jääneet...Nyt puhelimella joten lyhyesti. Joo sieltä se koko satula nousee ilman mitään voimaa. Töyssyistä ajaessa kuulee kun se hyppää ja kolahtaa takaisin paikoilleen. Mitä jos olisi hypännyt kokonaan pois lovestaan? Sehän olis helposti heilahtanut vaikka pyörivien väliin lukittaen koko renkaan.
Vaikea kuvitella miten kenellekään ammattilaisella voi käydä näin paha moka. Ei se että unohtaa jotain, mut miten ei oo voinut edes sormella tökätä että onhan ne osat kiinni. Eikä lattialla lojuvat ruuvitkaan ilmeisesti ole soittanu mitään kelloja.
Vaikka niitä irrottaessa saa kammetakin irti niin aivan takuulla lähtee satula ajotärinästä lentoon. Onneksi ei tosiaan ole vanteen väliin asti päätynyt.Eiköhän ne pultit ole tosiaan unohdettu sieltä ja ei liukutappien kuuluisi itsekseen ulostua satulasta vaikka olisikin vähän löysemmällä, ellei nyt ihan huulille ole jääneet...
Vähän paloista ja levystä riippuen satula voi istua aika tiukassa ilman mitään kiinnityksiäkään, poikkeuksetta saanut harjoittaa väkivaltaa ruuvarilla tms. että saa irrotettua, mutta vastarempattu paketti tosiaan voi hyvin nousta ihan sormellakin.
Niin sitä voi sitten miettiä jos satula olisi livahtanut pyörän väliin sieltä, mikä on täysin mahdollista. Se kun on pyörä lukossa niin auto menee sitten minne menee ja tottakai samalla kun satula on pyörän välissä niin sieltä on yhden pyörän jarrut pois, toisekseen 90% todennäköisyydellä myös satulaan menevä jarruletku katkeaa ja tämän jälkeen jarrut häviää joka nurkasta aika nopeasti, hieman jarrupiireistä riippuen.
Ois sinne ohjelmoimalla varmaan halvempikin akku uponnut jos haluaa nuukailla. Muuten ihan samaa rahaa itellä uppoaa tohon tojotaan
Itellä vähän söi kun toiotaan ei enää mistään löytynyt alkuperäisiä iskareita niin oli pakko laittaa yhden vuotavan takia reilun tonnin alusta siihen joka on mun mielestä vielä käyttöauto tarkoituksessa paskempi (lue: pintakovempi pehmeimmälläkin asetuksella) kuin vakio.. Mutta sellastahan se näiden kanssa on aina
Näkkäriä vedetään taas seuraavat pari kk sitte. Koska auton (audin) pito on halapaa hommaa
400e tulpat + puolat
230e uusi akku
170e jarrupalat ja levyt taakse
330e VCDS-kaapeli jotta pystyy ohjelmoimaan uuden akun ja asettamaan takajarrut huolto-asentoon...
Ja vielä pitää kaivaa jostain varaosa-alipaineputki... Amazon.com: Genuine Audi (06E133633) Vacuum Pipe: Automotive
Nätti audi. Eipä nuo hinnat tosiaan paljoa poikkea muista autoista. Itsellä oli pösöön (207) takajarrulevyt muistaakseni 130e/kpl. Sisälsivät laakerin. Akku ainakin reilun kokoinen. On vissiin eberiä yms. härpäkettä?
a käsittääkseni Webasto eikä eber koska pääsee VCDSllä käsiks
Merkistä riippumatta, kunhan on tehdasasenteinen lämmitin niin silloin se on auton väylässä ja siihen pääsee kiinni. Voi olla Webaston tai Eberin valmistama, molempia on Audeissa käytetty.
Ei ole kyllä tämmöstä yhdistelmää vielä tullu vastaan. Tuntuu hullulta, että tehtaalta laitettaisiin lämmitin jota EI kytketä auton muihin diagnostiikkajärjestelmiin vaan huollossa pitää sitten kaivaa erikseen joku oma softansa sitä varten vaikka kaikki muu hoituu sillä yhdellä ja samalla.Jaa, kaveri väitti kyl kivenkovaan, ettei edes tehdasasenteiseen eberiin pääse käsiks ilman sen omaa softaa?
Ei ole kyllä tämmöstä yhdistelmää vielä tullu vastaan. Tuntuu hullulta, että tehtaalta laitettaisiin lämmitin jota EI kytketä auton muihin diagnostiikkajärjestelmiin vaan huollossa pitää sitten kaivaa erikseen joku oma softansa sitä varten vaikka kaikki muu hoituu sillä yhdellä ja samalla.
Mutta kaikkea hulluahan sitä maailmaan mahtuu.
Itellä tullut vastaan, että jos menee lukkoon, niin yleensä kiertovesipumppu ollut rikki. Ei siirrä nestettä, laite ylikuumenee ja menee lukkoon, ettei mitään muuta hajoa.No paremmin kun en tiedä, niin vaikea sanoa Mut kyllä tuohon lämmittimeen VCDSllä käsiks pääsee. Tosin vikakoodina on vain että locked
Hopsatilallaa. Päästipä 3BG nelivetopassatti pienen pamauksen tuossa viime viikolla parkkitalossa ylösalas ramppeja ajellessa ja sen jälkeen alkoi kuulua melko voimakasta räpätystä takapäästä, ajattelin että jokin pakoputken lämpösuojista on tipahtanut kardaanin tai vetarien päälle ja ajelinkin autolla useamman sataa kilometriä vielä ennenkuin pääsin rasvamontulle katselemaan mikä siellä ääntelee ja löytyikin tämmöinen:
Kyseessä siis taka-apurunko joka napsahtanut nätisti kahtia (ympyröidystä kohtaa), ja vasemmalla puolella tilanne oli lähestulkoon samannäköinen. Ihmekään jos auto on tuntunut hivenen "löysältä" tässä viime päivinä liikenneympyröissä ajeltaessa..
Jos joku kaipasi tälle tarinalle päätöstä niin vein tänään pajalle, 5 min ja homma korjattu. Huoltomies oli sama kuin alkuperäisen työn tehnyt eikä keksinyt tapahtuneelle mitään muuta selitystä kuin että joku muu on käynyt romplaamassa (ei ole). Hengenvaarasta en tiedä mitä pitäisi pyytää, mutta osaltani homma on nyt ok. Mitään ei tapahtunut ja virhe on korjattu. Toki tässä tarinassa oli pyhät henget läsnä ja siitä olen kiitollinen.Noniin Tähän tarinaan jatkoa. Eli tuosta lainatusta viestistä pääsee tarinaan tarkemmin kiinni. Referoin tähän lyhyesti:
- Käsijarrun kitkapinta oli irronnut ja kiilannut renkaan jumiin
- Vapautin renkaan itse
- Vein autokorjaamolle, jotta voivat vaihtaa myös toiselle puolelle käsijarrun osat ja käyttöjarrujen jarrupalat
- Tein tämän siksi, että saisin varmasti ammattilaisen tekemät ja hyväksymät jarrut
Tässä kuukauden päivät ehdin ihmetellä, että mikä laahaa. Ajattelin, että uudet palat ne vain vähän laahailee. Vasta nyt keväämmällä kun ajoin ikkuna auki, sain paikannettua laahauksen äänen. Luulin eka että vasemmalta edestä on kitkapinta loppu. Takajarruissahan ei mitään pitänyt olla, kun juuri liikkeessä rempattu. Eilen katsoin eturenkaan ja tänään takarenkaan. Arvatkaa mitä löytyi? Siellä oli koko helvetin jarrusatula jätetty vapaasti kellumaan levyn päälle. Ei ollut jätetty edes löysälle, vaan kiinnitysruuvit puuttuivat täysin! Samoin oli onnistuttu hukkaamaan käsijarrun säätöreiän kansiruuvi.
Olen aivan raivona nyt. Tällä autolla kun liikkuu koko perhe, niin tämähän meni aivan katastrofaalisesti päin vittua nyt kun tarkoitus oli saada turvallinen auto eikä ottaa itse vastuuta jos jotain menee pieleen.
Mitenhän tässä kannattaisi edetä? Saavat ainakin ilman lisäkustannuksia laittaa kuntoon, mutta ei se nyt osaltani ihan sillä ole vielä kuitattu. Ei todellakaan ole hyväksyttävää jättää JARRUJA KIINNITTÄMÄTTÄ ja toivottaa asiakkaalle hyvää matkaa.
Hopsatilallaa. Päästipä 3BG nelivetopassatti pienen pamauksen tuossa viime viikolla parkkitalossa ylösalas ramppeja ajellessa ja sen jälkeen alkoi kuulua melko voimakasta räpätystä takapäästä, ajattelin että jokin pakoputken lämpösuojista on tipahtanut kardaanin tai vetarien päälle ja ajelinkin autolla useamman sataa kilometriä vielä ennenkuin pääsin rasvamontulle katselemaan mikä siellä ääntelee ja löytyikin tämmöinen:
Kyseessä siis taka-apurunko joka napsahtanut nätisti kahtia (ympyröidystä kohtaa), ja vasemmalla puolella tilanne oli lähestulkoon samannäköinen. Ihmekään jos auto on tuntunut hivenen "löysältä" tässä viime päivinä liikenneympyröissä ajeltaessa..
Mulla kävi Hyundain kanssa sama viime kesän lopulla. No nyt kesäkumeja alle laittaessa kävi ilmi, ettei se sama pyörä pyöri taaskaan kunnolla. Ja ongelma ilmeni taas käsijarrun kengissä, sieltä oli ruostunut jumiin koko linkkusysteemi. Ilmeisesti tuosta aiheutui jo edellinen loppuunkuluminen ja pinnan irtoaminenkin. Että jos jatkossa vielä tulee ongelmaa käsijarrun kanssa, niin kannattaa tsekata/tsekkauttaa ne linkut.- Käsijarrun kitkapinta oli irronnut ja kiilannut renkaan jumiin
i30?Mulla kävi Hyundain kanssa sama viime kesän lopulla. No nyt kesäkumeja alle laittaessa kävi ilmi, ettei se sama pyörä pyöri taaskaan kunnolla. Ja ongelma ilmeni taas käsijarrun kengissä, sieltä oli ruostunut jumiin koko linkkusysteemi. Ilmeisesti tuosta aiheutui jo edellinen loppuunkuluminen ja pinnan irtoaminenkin. Että jos jatkossa vielä tulee ongelmaa käsijarrun kanssa, niin kannattaa tsekata/tsekkauttaa ne linkut.
Ja sitten tyypit on pahoillaan kun katsuri hylkää siitä että apurunkoon sai hakattua reiän johonkin pehmenneeseen kohtaanHopsatilallaa. Päästipä 3BG nelivetopassatti pienen pamauksen tuossa viime viikolla parkkitalossa ylösalas ramppeja ajellessa ja sen jälkeen alkoi kuulua melko voimakasta räpätystä takapäästä, ajattelin että jokin pakoputken lämpösuojista on tipahtanut kardaanin tai vetarien päälle ja ajelinkin autolla useamman sataa kilometriä vielä ennenkuin pääsin rasvamontulle katselemaan mikä siellä ääntelee ja löytyikin tämmöinen:
Kyseessä siis taka-apurunko joka napsahtanut nätisti kahtia (ympyröidystä kohtaa), ja vasemmalla puolella tilanne oli lähestulkoon samannäköinen. Ihmekään jos auto on tuntunut hivenen "löysältä" tässä viime päivinä liikenneympyröissä ajeltaessa..
Luokkaa pienempi. i20.
Mielipiteitä, kokemuksia? Mitenkähän onnistuisi tuollaisen alumiinisen apurungon leikkuu ja hitsaus joltain paikalliselta peltisepältä, tuo on Audista ja harmillisesti muutaman sentin liian leveä Passattiin. Vakionahan tuo on jo hitsattu kasaan tehtaalta joten ei kai tuossa pitäisi mitään kummempia ongelmia olla, kunhan vaan saa kaikki palaset kohdistettua suoraan...?
Omista vuosista autoalalla on jo sen verran aikaa että muisti voi pettää mutta minun mielestä noita apurunkoja ei saa hitsata ollenkaan
Idea siinä hitsauskiellossa taitaa olla se että niiden saumojen kestävyyttä on täysin mahdoton konttorilla valvoa. Kun taas ne tehdassaumat on läpivalaistu ja rasitustestattu.Täysin mahdollista, mutta kun tuo alumiininen runko on tullut tehtaalta jo hitsaussaumoilla..
Kun taas ne tehdassaumat on läpivalaistu ja rasitustestattu.
Korjataas nyt sen verran että jokaista kappaletta ei testata. Se ensimmäinen millä tyyppihyväksyntä haetaan kylläkin. Robottihan nuo kursii kasaan ja oletettavasti se pystyy tekemään riittävällä laadulla samanlaista kalikkaa jatkossakinRohkenen epäillä ettei kuluttajatuotteita testata tuotannon jälkeen mitenkään
Mutta joo, sinänsä jos tuon nyt laittaa keskelta kahtia niin hitsisaumat ei tule lujuusmielessä mitenkään mielettömään arkaan paikkaan että hitsauta vain jos löydät hyvän alumiinihitsarin joka suostuu tiekuralla kyllästettyä hapettunutta alumiinia hitsaamaan.
Ja toki sitten ajellaan vain suljetulla alueella
Näin olen itsekin ymmärtänyt, että apurunkoa ei saa itse turailla, edellämainituista syistä. Mutta jos hyvin tekee, niin kyllä ne leimasta läpi saa. Itsellä oli jokunen vuosi takaperin volvo 440, jonka apurunko oli aivan läpimätä. Ostin sitten romikselta turbomallin rungon, joka ylläripylläri oli hieman erinlainen. Tuli sitten paskarreltua vanhasta ja "uudesta" apurungosta yksi hyvä, mutta tärkeintä hitsailun jälkeen oli siistiä saumat niin hyvin, ettei katsuri huomannut mitään. Eli maalia ja massaa siistityn hitsisauman päälle.
Ja ettei nyt ihan offiksi mene, niin ohessa kuva omasta tulevasta työkohteesta. Jakopäästä on jo n. vuoden verran kuulunut ulvomista aina auton käydessä kylmänä ja olen melko varma ollut, että kyse on apulaitehihnasta tai jostain siihen liittyvästä. Jaksoin sitten tänään irroittaa pyörän, suojamuovia ja merkata hihnapyörään jäljen, jolla näen jos hihnapyörä pyörii tyhjää. Ja niinhän se tekee. Bonuksena tuo yläkulmassa näkyvässä rullassa on klapia, joten sekin vaihtoon.
Ei kyllä sitten taas mitään hajua, miten rohkeasti tuon uskaltaa irroittaa, kun on suoraan yhteydessä kampiakseliin, mutta pitänee vähän lukea muiden harrastajien tekemiä toimenpiteitä.
Joo, niinhän se taitaakin vain olla. Ensialkuun luulin, että vaikka ei suorassa yhteydessä jakopäähän olekkaan, tarvitseeko jotain kikkakakkosia tehdä ennen tuon irroittamista.Eikös toi apulaitehihnapyörä irtoa avaamalla noi neljä pulttia?
Auto tuli ostettua. Ensimmäisellä kylmäkäynnistyksellä pärähti mittaristoon jäähdytysnesteen varoitusvalo sinisenä. Ajoin hetken aikaa (pari minuuttia) ja sitten se sammui. Nesteen määrä on rajojen sisällä. Erillistä jäähdytysnesteen lämpötilamittaria ei ole mittaristossa niin voisko se olla että se vaan näyttää sitä aina kun käynnistelee kylmänä että kylmää on ja kannattaa olla revittelemättä autoa hirveesti alkuun tms.?
Ainakin Toyota noin ilmoittaa tietyillä malleilla. Jos kerrot vaikka merkin ja mallin niin joku voisi osata kertoa paremmin.Auto tuli ostettua. Ensimmäisellä kylmäkäynnistyksellä pärähti mittaristoon jäähdytysnesteen varoitusvalo sinisenä. Ajoin hetken aikaa (pari minuuttia) ja sitten se sammui. Nesteen määrä on rajojen sisällä. Erillistä jäähdytysnesteen lämpötilamittaria ei ole mittaristossa niin voisko se olla että se vaan näyttää sitä aina kun käynnistelee kylmänä että kylmää on ja kannattaa olla revittelemättä autoa hirveesti alkuun tms.?
Luin kyllä manuaaliakin mutta en ole varma päteekö ohjeet tähän. Periaatteessa se kai jäähdytystuulettimenkin ongelma voisi olla manuaalin mukaan.