Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Alfa Romeo 156 2.0 T.S. maksoi kampiakselin asentotunnistin varaosaliikkeessa noin 20€. Vaihdoin itse, niin ei tullut ylimääräistä kulua. Vaihtaminen oli hyvin yksinkertainen juttu, vaikka paikka olikin aika ahdas. Altapäin pääsi irrottamaan osan ja uusi tilalle.

Itsellä Honda Jazz automaatti 2006 ja valojen vaihtaminenkin on tehty niin vaikeaksi etten itse ole tehnyt tuohon mitään korjauksia. Eipä ole neljään vuoteen tarvinnutkaan tehdä mitään tosin.
 
Tästähän alkaa tulla jo tapa kysellä joka viikko jotain tässä ketjussa... Eli pienillä kierroksilla kakkosella kuuluu rohinaa vedättäessä. Pajalle en heti pääse, joten veikkauksia missä vika? Potilas 2003 e12 corolla.
 
Itsellä Honda Jazz automaatti 2006 ja valojen vaihtaminenkin on tehty niin vaikeaksi etten itse ole tehnyt tuohon mitään korjauksia. Eipä ole neljään vuoteen tarvinnutkaan tehdä mitään tosin.
Sama vika Roomsterin kanssa(parkit), eli käytännössä pitää ottaa puskuri irti, että saa umpiot pois(liian ahdas vaikka mulla ei ole isot kädet).
 
Tästähän alkaa tulla jo tapa kysellä joka viikko jotain tässä ketjussa... Eli pienillä kierroksilla kakkosella kuuluu rohinaa vedättäessä. Pajalle en heti pääse, joten veikkauksia missä vika? Potilas 2003 e12 corolla.

Minulle tulee mieleen vain vaihdelaatikon päätylaakeri mikä tyyppivika näissä autoissa. Mutta rohinan pitäisi kuulua kaikilla vaihteilla vedättäessä.
 
Ei enää rikki, mutta kuitenkin. Pääsiäisen aikaan roplasin emännän audiin kaksoismassan ja kardaanin tukilaakerin. Uusi kytkin toki samalla. Enää ei kuulu ylimääräisiä jurinoita vedättäessä, oli 450tkm ajettu vauhtipyörä aika loppu.. Näppivoimilla sai jouset pohjaamaan. Josko sitä nyt pääsisi harrastevehkeiden kimppuun taasen.
 
Tarkennan vielä, eli samoilla kuin itse rengaskin?
Kyllä. Mukana tulee pidemmät pultit.

Tuossa kuva omista 12mm 4x108 spacereista.
2sgBWSQ.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä. Mukana tulee pidemmät pultit.

Tuossa kuva omista 12mm 4x108 spacereista.
2sgBWSQ.jpg

Tuli muuten mieleen että onkohan tuo rikkeenä millainen jos noita käyttää. Esim. kolaritilanteessa voiko vakuutusyhtiö jostain syystä evätä korvauksen tms. Nythän ajelen siis liikennevakuutuksella ilman mitään kaskoja
 
Itsellä Honda Jazz automaatti 2006 ja valojen vaihtaminenkin on tehty niin vaikeaksi etten itse ole tehnyt tuohon mitään korjauksia. Eipä ole neljään vuoteen tarvinnutkaan tehdä mitään tosin.
Oisko ollu et sisälokasuojan kautta onnistuu hyvin tai sitten se oli uudemmassa.
 
Tuli muuten mieleen että onkohan tuo rikkeenä millainen jos noita käyttää. Esim. kolaritilanteessa voiko vakuutusyhtiö jostain syystä evätä korvauksen tms. Nythän ajelen siis liikennevakuutuksella ilman mitään kaskoja
Varman on tapauskohtainen käytäntö vakuutusasian kanssa mutta ei ole mahdotonta että vakuutusyhtiö voi evätä korvausvaatimuksen.
Varmempi vaihtoehto on hankkia sopivat vanteet.
 
C5 vanteen et on 18. Kannattaa katsoa onko paino mikä ottaa kiinni, vanteen ja jarrusatuloiden väliin ei montaa milliä jää, varsinkaan taka-akselilla.
 
Tuli muuten mieleen että onkohan tuo rikkeenä millainen jos noita käyttää. Esim. kolaritilanteessa voiko vakuutusyhtiö jostain syystä evätä korvauksen tms. Nythän ajelen siis liikennevakuutuksella ilman mitään kaskoja
Jos esimerkiksi rengas irtoaa syystä tai toisesta ja sen seurauksena aiheutat kolarin, vakuutusyhtiö saattaa hyvinkin karhuta korvauksia takaisin jälkeenpäin. Kyseisen tapahtuman todennäköisyyden voi itse pienentää lähes olemattomaksi huolehtimalla pyöränpulttien jälkikiristyksestä.
 
Olis pösössä tämä projekti edessä, nyt purettu siihen pisteeseen et huomenna dremeli käteen.

14515375.jpg
 
Ilmastointi näköjään sipannut, ei varmaa tietoa onko tälle kevättä pelannut ollenkaan.
Viime syksynä huollettu eikä ollut juurikaan vuotanut edelliseen kolmeen vuoteen.
Käytössä on tuollainen Autocom OBD-lukija, kertoneeko tuo mitään pitää koittaa huomenna testata??
Jos on jollain tietoa mistä kannattaa alkaa vikaa etsiä ennen pajalle vientiä niin otan neuvoja vastaan, autona Mondeo mk4 -11, ajettu 120tkm.
Sulakkeet, kompuran mankkukytkin (jos tuossa semmoinen on), lienee mitattavissa?? Saako mistään selville onko järjestelmässä kaasua??
 
Jeepissä alkoi oikea etujarru kanittamaan, mäntä jumissa... :bored:
Vein suosiolla korjaamolle, uusi mäntä paikalleen ja taas mennään... :cool:
 
Ilmastointi näköjään sipannut, ei varmaa tietoa onko tälle kevättä pelannut ollenkaan.
Viime syksynä huollettu eikä ollut juurikaan vuotanut edelliseen kolmeen vuoteen.
Käytössä on tuollainen Autocom OBD-lukija, kertoneeko tuo mitään pitää koittaa huomenna testata??
Jos on jollain tietoa mistä kannattaa alkaa vikaa etsiä ennen pajalle vientiä niin otan neuvoja vastaan, autona Mondeo mk4 -11, ajettu 120tkm.
Sulakkeet, kompuran mankkukytkin (jos tuossa semmoinen on), lienee mitattavissa?? Saako mistään selville onko järjestelmässä kaasua??

Ei varsinaisesti taida sinua auttaa, mutta itselleni kävi aikanaan vastaavasti.

Keväällä ei edellisen kesän täyttöhuollossa ollut ilmastointi enää toiminut. Vein auton firmaan joka teki kunnon huoltoja ilmastointiin eli ei pelkästään täyttöjä. Tarkastuksessa ilmastointi oli ihan tyhjä, mutta mitään vuotoja ei ollut. Paineistivat ja mitä muuta tekivätkään, mutta vuotoa ei löytynyt. Uusi täyttö ja ilmastointi toimi sen jälkeen niin kauan ainakin kun auto oli minulla.

Veikkaus oli että on vuotanut talven aikana kompuran stefan välistä (kuivunut talvella ja keväällä taas stefa muotoutunut tiiviiksi).

Eli voi olla mahdollista että siellä ei enää ainetta ole.

Edelliskesän täytön tehnyt firma oli kuitin mukaan laittanut väriaineen mukaan, mutta silti ei uv-valollakaan mitään vuotopaikkaa löytynyt, joten tuskin mitään väriäkään olivat laittaneet.
 
Viimeksi muokattu:
Jeepissä alkoi oikea etujarru kanittamaan, mäntä jumissa... :bored:
Vein suosiolla korjaamolle, uusi mäntä paikalleen ja taas mennään... :cool:
Paljo veloittivat?
180€ tosin siinä on koodien lukua ja tutkimuksia koneen lämmöistä.... :vihellys:
-Moottori näyttää lämpömittarin mukaan käyvän viileänä ja käykin, mutta sehän on vain hyvä, eipähän keitä tai polta kannentiivistettä...:think:
-Lämppäri toimii normaalisti, talvella riittää lämmintä... :sweat:
 
Suuttimien tutkailu jatkuu. Onneksi voi tehdä läppärillä niin ei tarvitse turhaan liata käsiään =D Ei näköjään salli foorumi liittää xlsx:ää mutta laitetaan edes kuvana, jos tuosta jotain näkee.

Harmaana näkyvä pohja on kierrosluku [RPM] ja sen asteikko on oikeassa reunassa, loput viivat flow correctioneita per sylinteri [mg/impulse] ja measured injected flow [mg/impulse] (kokonaissyöttö?), asteikko vasemmalla. About 10 minuuttia dataa, sisältää kiihdytyksen rampista ja sekalaista ajoa.

Poikkeavia flow correctionia on erityisesti sylinterillä 2, mutta myös sylinterillä 1. Syliterillä 2 heittelyn määrä on huomattavasti suurempi ja ykkönen tuntuu seuraavan kakkosen heittelyitä riippuen moottorin kuormitusasteesta. 3. ja 4. sylinteri ovat verrattain tasaisia.

Tyhjäkäynti: kakkossylinterillä suuri negatiivinen correction, ~-5 ja ykkössylinterillä samaan aikaan ~+2. Jostain syystä ykkössylinterin correction näyttää "väreilevän" jatkuvasti, kakkossylinteri pysyy tasaisempana mutta suurempana. Ykkössylinterin correction seuraa käänteisesti kakkossylinterin correctionia.

Moottorissa kuormitusta: kakkossyliteri ponnahtaa nyt reilusti ylös, ~+4, ykkössylinteri putoaa ~+0.5 tienoille. Näyttää siltä, että ykkössylinterin korjausarvo seurailee kakkossylinterin arvoa (käppyrä saman muotoinen), mutta pysyy pienempänä. Hassulta näyttää myös se, että kakkossylinterin flow correction seuraa käänteiseseti kokonaissyöttöä: jos kokonaissyötössä on piikki ylös, kakkossylinterin correctionssa on vastaava piikki alas. Jos kokonaissyöttöön tulee piikki alas, on samassa kohdassa kakkossylinterin correctionissa piikki ylös.

inj_chart.png
 
Aiettienettä :joy::cigar2: Ikioma VCDS-kaapeli saapui eilen :p Välittömästi siis Audin moottorin vikavalon perään ihmettelemään :sori:

58442503_458487938226856_701288938765025280_n.jpg 58694117_367892240520006_2205990044693430272_n.jpg

17549/P1141/004417 - Ross-Tech Wiki

Itse itselleni vastaten. Eli vika suurimmalla todennäköisyydellä johtuu reiästä/reiistä alipaineletkuissa.



Lisäksi ensi viikolla pitäisi saapua uudet NGKn tulpat sekä Boschin uudet puolat :p

Ja tänään havaitsin, että apukuskin puolen takajarrupalat on kuluneet teräkselle.. mukava rohina jarruttaessa.. Eli eikun tilaamaan vielä sitten palat ja levyt taakse... :beye:
 
Ketjusta tuttu Kia Cee'd 2007. Vasen takarengas ei pyöri.

Tein sillee tymästi että ennen kolmen viikon lomaa käytin auton pesussa ja ajoin suoraan parkkiin, jotta naapureille jäisi puhdas auto. Taisipa myös käsijarru jäädä päälle. Tuli pakkanen ja hämähäkin vei.

Kokeiltu on lämmittämiset, naputtelut ja puolisen kilsaa ajoakin. Rengas on täysin lukossa. Käsijarruvaijeri ja vipu (taka-akselilla) näyttää liikkuvan ihan ok, joskin heiluu vähän myös ylösalaisin. Kuuluuko asiaan? Laittamalla renkaan paikalleen, saan välillä liikuteltua pyörää n. 1/4 kierrosta edestakas, jolloin peruutussuuntaan pyörittäessä nappaa todella äkillisesti kiinni johonkin metalliseen, eteenpäin pyörittäessä hiljalleen jumittaen kunnes ei millään voimalla enää etene. Jotakin taitaa olla rikki? Vai vieläkö kannattaa yrittää itse nitkutella auki?

Lisäbonuksena ESP ja ABS valot palaa, eli sieltäkin täytynee jotakin kuittailla. Ja juu, ei ollut kauhean fiksua laittaa käkkäriä päälle pakkasilla. :facepalm:
Noniin Tähän tarinaan jatkoa. Eli tuosta lainatusta viestistä pääsee tarinaan tarkemmin kiinni. Referoin tähän lyhyesti:
- Käsijarrun kitkapinta oli irronnut ja kiilannut renkaan jumiin
- Vapautin renkaan itse
- Vein autokorjaamolle, jotta voivat vaihtaa myös toiselle puolelle käsijarrun osat ja käyttöjarrujen jarrupalat
- Tein tämän siksi, että saisin varmasti ammattilaisen tekemät ja hyväksymät jarrut

Tässä kuukauden päivät ehdin ihmetellä, että mikä laahaa. Ajattelin, että uudet palat ne vain vähän laahailee. Vasta nyt keväämmällä kun ajoin ikkuna auki, sain paikannettua laahauksen äänen. Luulin eka että vasemmalta edestä on kitkapinta loppu. Takajarruissahan ei mitään pitänyt olla, kun juuri liikkeessä rempattu. Eilen katsoin eturenkaan ja tänään takarenkaan. Arvatkaa mitä löytyi? Siellä oli koko helvetin jarrusatula jätetty vapaasti kellumaan levyn päälle. Ei ollut jätetty edes löysälle, vaan kiinnitysruuvit puuttuivat täysin! Samoin oli onnistuttu hukkaamaan käsijarrun säätöreiän kansiruuvi.

Olen aivan raivona nyt. Tällä autolla kun liikkuu koko perhe, niin tämähän meni aivan katastrofaalisesti päin vittua nyt kun tarkoitus oli saada turvallinen auto eikä ottaa itse vastuuta jos jotain menee pieleen.

Mitenhän tässä kannattaisi edetä? Saavat ainakin ilman lisäkustannuksia laittaa kuntoon, mutta ei se nyt osaltani ihan sillä ole vielä kuitattu. Ei todellakaan ole hyväksyttävää jättää JARRUJA KIINNITTÄMÄTTÄ ja toivottaa asiakkaalle hyvää matkaa.
 
Noniin Tähän tarinaan jatkoa. Eli tuosta lainatusta viestistä pääsee tarinaan tarkemmin kiinni. Referoin tähän lyhyesti:
- Käsijarrun kitkapinta oli irronnut ja kiilannut renkaan jumiin
- Vapautin renkaan itse
- Vein autokorjaamolle, jotta voivat vaihtaa myös toiselle puolelle käsijarrun osat ja käyttöjarrujen jarrupalat
- Tein tämän siksi, että saisin varmasti ammattilaisen tekemät ja hyväksymät jarrut

Tässä kuukauden päivät ehdin ihmetellä, että mikä laahaa. Ajattelin, että uudet palat ne vain vähän laahailee. Vasta nyt keväämmällä kun ajoin ikkuna auki, sain paikannettua laahauksen äänen. Luulin eka että vasemmalta edestä on kitkapinta loppu. Takajarruissahan ei mitään pitänyt olla, kun juuri liikkeessä rempattu. Eilen katsoin eturenkaan ja tänään takarenkaan. Arvatkaa mitä löytyi? Siellä oli koko helvetin jarrusatula jätetty vapaasti kellumaan levyn päälle. Ei ollut jätetty edes löysälle, vaan kiinnitysruuvit puuttuivat täysin! Samoin oli onnistuttu hukkaamaan käsijarrun säätöreiän kansiruuvi.

Olen aivan raivona nyt. Tällä autolla kun liikkuu koko perhe, niin tämähän meni aivan katastrofaalisesti päin vittua nyt kun tarkoitus oli saada turvallinen auto eikä ottaa itse vastuuta jos jotain menee pieleen.

Mitenhän tässä kannattaisi edetä? Saavat ainakin ilman lisäkustannuksia laittaa kuntoon, mutta ei se nyt osaltani ihan sillä ole vielä kuitattu. Ei todellakaan ole hyväksyttävää jättää JARRUJA KIINNITTÄMÄTTÄ ja toivottaa asiakkaalle hyvää matkaa.
Ja mitä tästä opitaan: tee itse (älä ota tätä vittuiluna)
Asiaan:

Siis puuttuuko sieltä kokonaan liukutapit takajarrusta? Niillähän se satula usein kiinnittyy siihen pyöräntuentaan. Aika hyvin kyllä jos puuttuu... Jos jarrut on kunnolla huollettu ja ne liukutapit on hyvin rasvattu, niin se satulahan kyllä notkuu ja nitkuu siinä levyä vasten, mutta tietenkään sen ei missään tapauksessa tulisi jäädä käteen jos käyt sitä riuhtomassa.

Jos tosiaan on satula irti eikö sitten kuuluisi raportoida johonkin kuluttajasuojaan tai muulle taholle joka vastaa yritysten toiminnan valvonnsta? Joku osaa varmaan tähän lisätä vielä sen oikean osoitteen...

Tuosta jarrujen remppauksesta, en usko että vakuutusyhtiötä jossain kolaritilanteessa paljoa kiinnostaa kuka jarrut on remontoinut. Missään ei liene jarrujen omaremppaa kielletty ja kuten nähdään niin itse tekemällä tulee usein parempaa jälkeä, siinä kun on silloin oma ja omien kyydittävien turvallisuus kysymyksessä. Kumma juttu.
 
Ja mitä tästä opitaan: tee itse (älä ota tätä vittuiluna)
Asiaan:

Siis puuttuuko sieltä kokonaan liukutapit takajarrusta? Niillähän se satula usein kiinnittyy siihen pyöräntuentaan. Aika hyvin kyllä jos puuttuu... Jos jarrut on kunnolla huollettu ja ne liukutapit on hyvin rasvattu, niin se satulahan kyllä notkuu ja nitkuu siinä levyä vasten, mutta tietenkään sen ei missään tapauksessa tulisi jäädä käteen jos käyt sitä riuhtomassa.

Jos tosiaan on satula irti eikö sitten kuuluisi raportoida johonkin kuluttajasuojaan tai muulle taholle joka vastaa yritysten toiminnan valvonnsta? Joku osaa varmaan tähän lisätä vielä sen oikean osoitteen...

Tuosta jarrujen remppauksesta, en usko että vakuutusyhtiötä jossain kolaritilanteessa paljoa kiinnostaa kuka jarrut on remontoinut. Missään ei liene jarrujen omaremppaa kielletty ja kuten nähdään niin itse tekemällä tulee usein parempaa jälkeä, siinä kun on silloin oma ja omien kyydittävien turvallisuus kysymyksessä. Kumma juttu.
Nyt puhelimella joten lyhyesti. Joo sieltä se koko satula nousee ilman mitään voimaa. Töyssyistä ajaessa kuulee kun se hyppää ja kolahtaa takaisin paikoilleen. Mitä jos olisi hypännyt kokonaan pois lovestaan? Sehän olis helposti heilahtanut vaikka pyörivien väliin lukittaen koko renkaan.

Vaikea kuvitella miten kenellekään ammattilaisella voi käydä näin paha moka. Ei se että unohtaa jotain, mut miten ei oo voinut edes sormella tökätä että onhan ne osat kiinni. Eikä lattialla lojuvat ruuvitkaan ilmeisesti ole soittanu mitään kelloja.
 
Nyt puhelimella joten lyhyesti. Joo sieltä se koko satula nousee ilman mitään voimaa. Töyssyistä ajaessa kuulee kun se hyppää ja kolahtaa takaisin paikoilleen. Mitä jos olisi hypännyt kokonaan pois lovestaan? Sehän olis helposti heilahtanut vaikka pyörivien väliin lukittaen koko renkaan.

Vaikea kuvitella miten kenellekään ammattilaisella voi käydä näin paha moka. Ei se että unohtaa jotain, mut miten ei oo voinut edes sormella tökätä että onhan ne osat kiinni. Eikä lattialla lojuvat ruuvitkaan ilmeisesti ole soittanu mitään kelloja.

Aika paha moka kyllä. Mutta luulen että palikat laitettu sormitiukkuuteen ja sitten ajossa osat lennellyt. Vaikea uskoa miten kukaan voisi muuten jättää pultteja kokonaan pois. Myös vaikea uskoa että satula olis pysynyt paikallaan kuukauden ilman pultteja. Nyt tuskina kannattaa paljoa ajella. Ainakin parit kuvat todisteeksi ja tekijän piikkiin hinurilla takasin pajalle.
 
Aika paha moka kyllä. Mutta luulen että palikat laitettu sormitiukkuuteen ja sitten ajossa osat lennellyt. Vaikea uskoa miten kukaan voisi muuten jättää pultteja kokonaan pois. Myös vaikea uskoa että satula olis pysynyt paikallaan kuukauden ilman pultteja. Nyt tuskina kannattaa paljoa ajella. Ainakin parit kuvat todisteeksi ja tekijän piikkiin hinurilla takasin pajalle.
Sikäli kun unohtivat myös laittaa käkkärin säätöreiän suojan rumpuun kiinni niin kaiketi vedetty läpsystä työukon vaihto ilman minkäänlaista briefingiä. Kesäjannu sitten kattonu että jaajaa rengas puuttuu. Laitetaanpa paikoilleen.
 
Nyt puhelimella joten lyhyesti. Joo sieltä se koko satula nousee ilman mitään voimaa. Töyssyistä ajaessa kuulee kun se hyppää ja kolahtaa takaisin paikoilleen. Mitä jos olisi hypännyt kokonaan pois lovestaan? Sehän olis helposti heilahtanut vaikka pyörivien väliin lukittaen koko renkaan.

Vaikea kuvitella miten kenellekään ammattilaisella voi käydä näin paha moka. Ei se että unohtaa jotain, mut miten ei oo voinut edes sormella tökätä että onhan ne osat kiinni. Eikä lattialla lojuvat ruuvitkaan ilmeisesti ole soittanu mitään kelloja.
Eiköhän ne pultit ole tosiaan unohdettu sieltä ja ei liukutappien kuuluisi itsekseen ulostua satulasta vaikka olisikin vähän löysemmällä, ellei nyt ihan huulille ole jääneet...

Vähän paloista ja levystä riippuen satula voi istua aika tiukassa ilman mitään kiinnityksiäkään, poikkeuksetta saanut harjoittaa väkivaltaa ruuvarilla tms. että saa irrotettua, mutta vastarempattu paketti tosiaan voi hyvin nousta ihan sormellakin.

Niin sitä voi sitten miettiä jos satula olisi livahtanut pyörän väliin sieltä, mikä on täysin mahdollista. Se kun on pyörä lukossa niin auto menee sitten minne menee ja tottakai samalla kun satula on pyörän välissä niin sieltä on yhden pyörän jarrut pois, toisekseen 90% todennäköisyydellä myös satulaan menevä jarruletku katkeaa ja tämän jälkeen jarrut häviää joka nurkasta aika nopeasti, hieman jarrupiireistä riippuen.
 
Eiköhän ne pultit ole tosiaan unohdettu sieltä ja ei liukutappien kuuluisi itsekseen ulostua satulasta vaikka olisikin vähän löysemmällä, ellei nyt ihan huulille ole jääneet...

Vähän paloista ja levystä riippuen satula voi istua aika tiukassa ilman mitään kiinnityksiäkään, poikkeuksetta saanut harjoittaa väkivaltaa ruuvarilla tms. että saa irrotettua, mutta vastarempattu paketti tosiaan voi hyvin nousta ihan sormellakin.

Niin sitä voi sitten miettiä jos satula olisi livahtanut pyörän väliin sieltä, mikä on täysin mahdollista. Se kun on pyörä lukossa niin auto menee sitten minne menee ja tottakai samalla kun satula on pyörän välissä niin sieltä on yhden pyörän jarrut pois, toisekseen 90% todennäköisyydellä myös satulaan menevä jarruletku katkeaa ja tämän jälkeen jarrut häviää joka nurkasta aika nopeasti, hieman jarrupiireistä riippuen.
Vaikka niitä irrottaessa saa kammetakin irti niin aivan takuulla lähtee satula ajotärinästä lentoon. Onneksi ei tosiaan ole vanteen väliin asti päätynyt.
 
rekkariton.jpg Näkkäriä vedetään taas seuraavat pari kk sitte. Koska auton (audin) pito on halapaa hommaa
1f603.png


400e tulpat + puolat
230e uusi akku
170e jarrupalat ja levyt taakse
330e VCDS-kaapeli jotta pystyy ohjelmoimaan uuden akun ja asettamaan takajarrut huolto-asentoon...

Ja vielä pitää kaivaa jostain varaosa-alipaineputki... Amazon.com: Genuine Audi (06E133633) Vacuum Pipe: Automotive
 
Ois sinne ohjelmoimalla varmaan halvempikin akku uponnut jos haluaa nuukailla. Muuten ihan samaa rahaa itellä uppoaa tohon tojotaan
 
Itellä vähän söi kun toiotaan ei enää mistään löytynyt alkuperäisiä iskareita niin oli pakko laittaa yhden vuotavan takia reilun tonnin alusta siihen joka on mun mielestä vielä käyttöauto tarkoituksessa paskempi (lue: pintakovempi pehmeimmälläkin asetuksella) kuin vakio.. Mutta sellastahan se näiden kanssa on aina
 
Itellä vähän söi kun toiotaan ei enää mistään löytynyt alkuperäisiä iskareita niin oli pakko laittaa yhden vuotavan takia reilun tonnin alusta siihen joka on mun mielestä vielä käyttöauto tarkoituksessa paskempi (lue: pintakovempi pehmeimmälläkin asetuksella) kuin vakio.. Mutta sellastahan se näiden kanssa on aina

Tuo on kyl hanurista.. :(
 
rekkariton.jpg Näkkäriä vedetään taas seuraavat pari kk sitte. Koska auton (audin) pito on halapaa hommaa
1f603.png


400e tulpat + puolat
230e uusi akku
170e jarrupalat ja levyt taakse
330e VCDS-kaapeli jotta pystyy ohjelmoimaan uuden akun ja asettamaan takajarrut huolto-asentoon...

Ja vielä pitää kaivaa jostain varaosa-alipaineputki... Amazon.com: Genuine Audi (06E133633) Vacuum Pipe: Automotive

Nätti audi. Eipä nuo hinnat tosiaan paljoa poikkea muista autoista. Itsellä oli pösöön (207) takajarrulevyt muistaakseni 130e/kpl. Sisälsivät laakerin. Akku ainakin reilun kokoinen. On vissiin eberiä yms. härpäkettä?

EDIT: Itsellä audissa katsurin jäljiltä korjattavaa: Kallistuksenvakaajat ja jouset taakse, samalla reissulla alkoi etupään laakeri ääntää... öljynvaihto ja suodattimet myös edessä, sekä jakohihna ja vesipumppu. Ainiin ja hehkut pimeänä. :D

Löi muuten katsuri otteeseen kehoituksen etulasien tummennuksista, (vähiten tummentava kalvo) jotka on siis asennutettu vuonna 2014. :facepalm:
 
Nätti audi. Eipä nuo hinnat tosiaan paljoa poikkea muista autoista. Itsellä oli pösöön (207) takajarrulevyt muistaakseni 130e/kpl. Sisälsivät laakerin. Akku ainakin reilun kokoinen. On vissiin eberiä yms. härpäkettä?

Juu.. sähköpenkkejä pari kpl, sähkö sitä, sähkö tätä :D Ja käsittääkseni Webasto eikä eber koska pääsee VCDSllä käsiks :)
 
Se vcds kyllä maksaa itsensä aika nopeasti takasin jos on aikomus pitää audeja pidempääkin. Toki audiclubilla tais ainakin jäsenpuolella (tai saatto olla kaikille avoimellakin) ketju josta voi kysellä apuja pikkuhommiin sellaisilta joilla vcds jo on olemassa.
 
a käsittääkseni Webasto eikä eber koska pääsee VCDSllä käsiks :)

Merkistä riippumatta, kunhan on tehdasasenteinen lämmitin niin silloin se on auton väylässä ja siihen pääsee kiinni. Voi olla Webaston tai Eberin valmistama, molempia on Audeissa käytetty.
 
Merkistä riippumatta, kunhan on tehdasasenteinen lämmitin niin silloin se on auton väylässä ja siihen pääsee kiinni. Voi olla Webaston tai Eberin valmistama, molempia on Audeissa käytetty.

Jaa, kaveri väitti kyl kivenkovaan, ettei edes tehdasasenteiseen eberiin pääse käsiks ilman sen omaa softaa?
 
Hopsatilallaa. Päästipä 3BG nelivetopassatti pienen pamauksen tuossa viime viikolla parkkitalossa ylösalas ramppeja ajellessa ja sen jälkeen alkoi kuulua melko voimakasta räpätystä takapäästä, ajattelin että jokin pakoputken lämpösuojista on tipahtanut kardaanin tai vetarien päälle ja ajelinkin autolla useamman sataa kilometriä vielä ennenkuin pääsin rasvamontulle katselemaan mikä siellä ääntelee ja löytyikin tämmöinen:

IMG_8416.JPG

Kyseessä siis taka-apurunko joka napsahtanut nätisti kahtia (ympyröidystä kohtaa), ja vasemmalla puolella tilanne oli lähestulkoon samannäköinen. Ihmekään jos auto on tuntunut hivenen "löysältä" tässä viime päivinä liikenneympyröissä ajeltaessa.. :D


20140918_003_1.jpg
 
Jaa, kaveri väitti kyl kivenkovaan, ettei edes tehdasasenteiseen eberiin pääse käsiks ilman sen omaa softaa?
Ei ole kyllä tämmöstä yhdistelmää vielä tullu vastaan. Tuntuu hullulta, että tehtaalta laitettaisiin lämmitin jota EI kytketä auton muihin diagnostiikkajärjestelmiin vaan huollossa pitää sitten kaivaa erikseen joku oma softansa sitä varten vaikka kaikki muu hoituu sillä yhdellä ja samalla.

Mutta kaikkea hulluahan sitä maailmaan mahtuu.
 
Ei ole kyllä tämmöstä yhdistelmää vielä tullu vastaan. Tuntuu hullulta, että tehtaalta laitettaisiin lämmitin jota EI kytketä auton muihin diagnostiikkajärjestelmiin vaan huollossa pitää sitten kaivaa erikseen joku oma softansa sitä varten vaikka kaikki muu hoituu sillä yhdellä ja samalla.

Mutta kaikkea hulluahan sitä maailmaan mahtuu.

No paremmin kun en tiedä, niin vaikea sanoa :) Mut kyllä tuohon lämmittimeen VCDSllä käsiks pääsee. Tosin vikakoodina on vain että locked :D
 
No paremmin kun en tiedä, niin vaikea sanoa :) Mut kyllä tuohon lämmittimeen VCDSllä käsiks pääsee. Tosin vikakoodina on vain että locked :D
Itellä tullut vastaan, että jos menee lukkoon, niin yleensä kiertovesipumppu ollut rikki. Ei siirrä nestettä, laite ylikuumenee ja menee lukkoon, ettei mitään muuta hajoa.
 
Hopsatilallaa. Päästipä 3BG nelivetopassatti pienen pamauksen tuossa viime viikolla parkkitalossa ylösalas ramppeja ajellessa ja sen jälkeen alkoi kuulua melko voimakasta räpätystä takapäästä, ajattelin että jokin pakoputken lämpösuojista on tipahtanut kardaanin tai vetarien päälle ja ajelinkin autolla useamman sataa kilometriä vielä ennenkuin pääsin rasvamontulle katselemaan mikä siellä ääntelee ja löytyikin tämmöinen:

IMG_8416.JPG

Kyseessä siis taka-apurunko joka napsahtanut nätisti kahtia (ympyröidystä kohtaa), ja vasemmalla puolella tilanne oli lähestulkoon samannäköinen. Ihmekään jos auto on tuntunut hivenen "löysältä" tässä viime päivinä liikenneympyröissä ajeltaessa.. :D


20140918_003_1.jpg

Aika hapan apurunko, jos napsahtaa tolleen.
 
Noniin Tähän tarinaan jatkoa. Eli tuosta lainatusta viestistä pääsee tarinaan tarkemmin kiinni. Referoin tähän lyhyesti:
- Käsijarrun kitkapinta oli irronnut ja kiilannut renkaan jumiin
- Vapautin renkaan itse
- Vein autokorjaamolle, jotta voivat vaihtaa myös toiselle puolelle käsijarrun osat ja käyttöjarrujen jarrupalat
- Tein tämän siksi, että saisin varmasti ammattilaisen tekemät ja hyväksymät jarrut

Tässä kuukauden päivät ehdin ihmetellä, että mikä laahaa. Ajattelin, että uudet palat ne vain vähän laahailee. Vasta nyt keväämmällä kun ajoin ikkuna auki, sain paikannettua laahauksen äänen. Luulin eka että vasemmalta edestä on kitkapinta loppu. Takajarruissahan ei mitään pitänyt olla, kun juuri liikkeessä rempattu. Eilen katsoin eturenkaan ja tänään takarenkaan. Arvatkaa mitä löytyi? Siellä oli koko helvetin jarrusatula jätetty vapaasti kellumaan levyn päälle. Ei ollut jätetty edes löysälle, vaan kiinnitysruuvit puuttuivat täysin! Samoin oli onnistuttu hukkaamaan käsijarrun säätöreiän kansiruuvi.

Olen aivan raivona nyt. Tällä autolla kun liikkuu koko perhe, niin tämähän meni aivan katastrofaalisesti päin vittua nyt kun tarkoitus oli saada turvallinen auto eikä ottaa itse vastuuta jos jotain menee pieleen.

Mitenhän tässä kannattaisi edetä? Saavat ainakin ilman lisäkustannuksia laittaa kuntoon, mutta ei se nyt osaltani ihan sillä ole vielä kuitattu. Ei todellakaan ole hyväksyttävää jättää JARRUJA KIINNITTÄMÄTTÄ ja toivottaa asiakkaalle hyvää matkaa.
Jos joku kaipasi tälle tarinalle päätöstä niin vein tänään pajalle, 5 min ja homma korjattu. Huoltomies oli sama kuin alkuperäisen työn tehnyt eikä keksinyt tapahtuneelle mitään muuta selitystä kuin että joku muu on käynyt romplaamassa (ei ole). Hengenvaarasta en tiedä mitä pitäisi pyytää, mutta osaltani homma on nyt ok. Mitään ei tapahtunut ja virhe on korjattu. Toki tässä tarinassa oli pyhät henget läsnä ja siitä olen kiitollinen.
 
Hopsatilallaa. Päästipä 3BG nelivetopassatti pienen pamauksen tuossa viime viikolla parkkitalossa ylösalas ramppeja ajellessa ja sen jälkeen alkoi kuulua melko voimakasta räpätystä takapäästä, ajattelin että jokin pakoputken lämpösuojista on tipahtanut kardaanin tai vetarien päälle ja ajelinkin autolla useamman sataa kilometriä vielä ennenkuin pääsin rasvamontulle katselemaan mikä siellä ääntelee ja löytyikin tämmöinen:

IMG_8416.JPG

Kyseessä siis taka-apurunko joka napsahtanut nätisti kahtia (ympyröidystä kohtaa), ja vasemmalla puolella tilanne oli lähestulkoon samannäköinen. Ihmekään jos auto on tuntunut hivenen "löysältä" tässä viime päivinä liikenneympyröissä ajeltaessa.. :D


20140918_003_1.jpg

omassa ex-Focuksessa totesin vähän samaan viittaavaa kun katselin pohjaa tarkemmin. Oli vielä ehjä, mutta alkoi nivelten kiinnityspisteet rungossa olemaan aika haperon näköiset. Niveliähän vaihtelee kyllä helposti, mutta alkoi näyttämään ettei rungossa ole kohta kiinnityspisteitä niille nivelille. Päätin laittaa pidemmän ajan korjausrahat kerralla nippuun ja laitoin focuksen kiertoon ja reilusti uudemman (takuullisen) pirssin pihaan. Olis sitä ehkä saanut vielä tovin fiksattua mutta viikonloppuisin tekisi mielellään muutakin kuin makaisi auton alla että pääsee taas maanantaina autolla töihin.
 
- Käsijarrun kitkapinta oli irronnut ja kiilannut renkaan jumiin
Mulla kävi Hyundain kanssa sama viime kesän lopulla. No nyt kesäkumeja alle laittaessa kävi ilmi, ettei se sama pyörä pyöri taaskaan kunnolla. Ja ongelma ilmeni taas käsijarrun kengissä, sieltä oli ruostunut jumiin koko linkkusysteemi. Ilmeisesti tuosta aiheutui jo edellinen loppuunkuluminen ja pinnan irtoaminenkin. Että jos jatkossa vielä tulee ongelmaa käsijarrun kanssa, niin kannattaa tsekata/tsekkauttaa ne linkut.
 
Mulla kävi Hyundain kanssa sama viime kesän lopulla. No nyt kesäkumeja alle laittaessa kävi ilmi, ettei se sama pyörä pyöri taaskaan kunnolla. Ja ongelma ilmeni taas käsijarrun kengissä, sieltä oli ruostunut jumiin koko linkkusysteemi. Ilmeisesti tuosta aiheutui jo edellinen loppuunkuluminen ja pinnan irtoaminenkin. Että jos jatkossa vielä tulee ongelmaa käsijarrun kanssa, niin kannattaa tsekata/tsekkauttaa ne linkut.
i30?
 
Hopsatilallaa. Päästipä 3BG nelivetopassatti pienen pamauksen tuossa viime viikolla parkkitalossa ylösalas ramppeja ajellessa ja sen jälkeen alkoi kuulua melko voimakasta räpätystä takapäästä, ajattelin että jokin pakoputken lämpösuojista on tipahtanut kardaanin tai vetarien päälle ja ajelinkin autolla useamman sataa kilometriä vielä ennenkuin pääsin rasvamontulle katselemaan mikä siellä ääntelee ja löytyikin tämmöinen:

IMG_8416.JPG

Kyseessä siis taka-apurunko joka napsahtanut nätisti kahtia (ympyröidystä kohtaa), ja vasemmalla puolella tilanne oli lähestulkoon samannäköinen. Ihmekään jos auto on tuntunut hivenen "löysältä" tässä viime päivinä liikenneympyröissä ajeltaessa.. :D


20140918_003_1.jpg
Ja sitten tyypit on pahoillaan kun katsuri hylkää siitä että apurunkoon sai hakattua reiän johonkin pehmenneeseen kohtaan :D
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
258 311
Viestejä
4 490 714
Jäsenet
74 194
Uusin jäsen
Juhisti

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom