Ohessa tasan 2 vuoden omistajuuden arvosteluni Italialaisesta "urheiluautosta" mallia Alfa Romeo Mito QV vuosimallia 2010. Autossa on ollut "kaikkea pientä" enemmän kuin museo-Fiiatissani (josta vertailu alempana). Eli tämä Alffa on ollut suorastaan "loistava" käyttöautohankinta
Alfalla olen ajanut 27.9.2016 -> 8.10.2018 välisenä aikana viittä vaille tasan 20tkm, eli 113-133tkm.
-Karmittomat ikkunat jäätyy kun lämpöinen auto jää lumisateeseen joka pikkuhiljaa sulaa auton päälle ja jäätyy siihen. Sulava vesi kerääntyy jonnekin ikkunan alareunan tiivistelistan alle. Tuon jälkeen oven saa juuri ja juuri auki, mutta jos sitä yrittää vetää kiinni niin ikkuna ottaa yläreunastaan kiinni ja vaarana on sen rikkoutuminen. Asialle ei ole mitään tehtävissä muuta kuin DWI.gif.
-Autossa oleva lohkolämppäri lienee mallia vitun onneton säteilylämmitin. Auto on 2h sähkötolpassa -10 asteessa niin sillä pitää ajaa 10min maantiellä ennen kuin moottorin lämpötilamittari alkaa edes nousemaan pohjastaan.
-Vasen takajarrulevy oli jo ostettaessa todella ruosteinen ja tuntui ottavan kiinni vain keskeltä. Kuulemma tyyppivika jumittavat takajarrut. Tästä selvittiin herkistelyn vaivalla ja työkaluilla sekä rasvoilla.
-Auto jäi duunin parkkipaikalle keväällä 2017, diagnoosina hapertunut startin maajohto / sen liitos vaihdelaatikkoon. Se korjattiin. Hintaa tuli sijaisauton kanssa jotain 200-250 euroa.
-Auton sähkösäätöinen alusta aloitti temppuilunsa talvella 2017. Siinä ei ollut mitään järjenhiventä tai säännönmukaisuutta. Etuiskareiden kiihtyvyysanturit antoivat vikakoodia. Maahantuojan ratkaisu olisi ollut uusia kumpikin etuiskari 800 euron kappalehintaan + työt päälle. Onneksi löysin Alfaharrastajan jonka avulla löydettiin pelkät helvetin anturit ja homma ratkesi sillä. Antureille on omat varaosanumeronsa mutta niitä ei saa mistään?!?!?! Ei maahantuojalta, ei netin Alfamestoista. Piti sitten tilata romikselta toimivat iskarit ja irroittaa niistä. Juuh ocay. Taloudellisesti vain 200-300 euron paukku, mutta vaivana aivan jäätävä sillä em. sähköiskareita ei löydä juuri mistään.
-Auton takaluukun johtosarja (yksi tyyppivioista) hajosi eikä takaluukkua saanut auki. Optiona oli uusi johtosarja töineen +600 euroa tai sitten vanhan kolvailu satasella (ei takuuta). Takaluukku saatiin kuntoon.
-Tästä meni 5-6 viikkoa niin takalasin pyyhin aloitti oman elämänsä: Aina kun laittaa virrat päälle niin se pyyhkäisee pari kertaa ees-taas. Korjaamolta sanottiin "me sanottiin sulle...". Revittiin sitten pyyhkimen moottorin piuha irti. Vaihtoehtona oli tosiaan koko johtosarjan uusinta, juuh ocay ei kiitos.
-Auton startti hajosi kesällä 2018 ja jäin (taas) työpaikan pihalle myöhään illalla. Ei mitään varoitusta, ei "vaivalloisia starttaamisia" tai mitään. Uusi tarvikeosa töineen ja sijaisautoineen 420 euroa. Atoy sanoi kiitos.
-Auto ei mennyt katsastuksesta läpi syksyllä 2018, edessä alapallonivelet väljät, takana oikealla jarrulevy liian ruosteessa. Alapallot vaihdatin liikkeessä ja pyysin putsaamaan molemmat takajarrulevyt, hintaa operaatiolla sijaisautoineen 180 euroa. Herkistelin itse jarrun samalla tavalla kuin vuosi aiemmin vasemman puolen ja vein uudelleen katsastukseen. Jarrulevy on muka yhä liian ruosteinen (vitut) ja jarruvoimien erot olivat liian suuret, käyttöjarrussa 33%. Nyt auto seisoo pajalla, kumpikin takajarrulevy paloineen sekä käsijarrun vaijereineen menee vaihtoon. Hintaa operaatiolle luvattiin uudelleen katsastuksen hinnan ja sijaisauton kanssa "vain" 420 euroa.
Samaan aikaan Italialainen, 17 vuotias sekä useimpien mielestä temperamenttinen (vikaherkkä) harrasterimpula, Ferrarin 360 Modena. Auto jonka kanssa varauduin "kaikkeen pieneen", eikä se haittaisi, sillä tällä ei tarvitsisi päästä joka aamu duuniin ja liikkua arjen asioilla ym.
-Valmiiksi kulunut kytkin (mitattiin Ferrarin tietokoneella ennen ostoa) hajosi 3pv oston jälkeen. Touhu meni liikkeen kanssa puoliksi, 2200e mulle ja 2200e heille.
-Autoa vaivasi randomilla kesäkauden 2017 sytytyksen "missfire" vikakoodit, koko kesän aikana CE-valo syttyi ehkä 4 kertaa. Mitään käyntiongelmia, käynnistysongelmia tms. ei ollut, pelkkiä random vikakoodeja "missfire cylinder 5" jne. Nämä häipyivät kun sytytystulpat vaihdettiin talviseisonnan aikana. Hintaa operaatiolle 8 x 12 euroa (netistä) ja oma puuhastelu. Jouduin pari työkalua ostamaan, hintaa niille ehkä 30e.
-Talviseisonnan 2017-2018 aikana ovien lukkovaijerit / niiden öljy / whatever jähmettyi eikä ovien lukot auenneet. Auto seisoo puolikylmässä hallissa jossa on talven pakkasilla -1 / +1 C. Tästä selvittiin hiustenkuivaajalla sekä vaijereiden herkistelyllä keväthuollon yhteydessä. Ajallisesti spesialistini veloitti 1,5h tästä operaatiosta eli vähän yli 100 euroa. Temppuileva lukkomekanismi / lukkomekanismin vaijerit on automallin tyyppivika.
-
-
-
-
Niin ja vertailun vuoksi Ferrarilla olen ajanut 12.4.2017 -> 8.10.2018 välisenä aikana 15tkm, eli se ei suinkaan ole seissyt tallissa ajamatta / kulumatta / whatever.
Fiilikseni tästä vitun Alffan rimpulasta so far:
Fiilikseni museo-Ferrarista so far: