Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Forscan ollu kyllä hyvä ja toimiva softa itellä tähän asti ainaskin, merkillistä jos ei koodeja löydä :o
Paska adapteri?
 
Forscania en pilipaliksi kutsuisi mutta kukin tyylillään.

Postauksestasi oli yhtä paljon apua kuin vikakoodien lukemisella perunalla eli nolla.

Kyllähän tuo pilipalilta vaikuttaa, jos ei airbagin koodeja löydä. Eikö sielläpäin kenelläkään harrastajalta löydy Ford omaa diagnostiikka softaa, jolla lukaista koodit?
 
20v vanhassa Audissa ainakin tuli ihan selvä virheilmotus että bägiyksikössä vikaa, kun bägivalo syttyi. Vikakoodin Googlaus kertoi että yksikkö paskana. Uus osa korjasi ongelman.

Anyways, ei ole Euroopassa etuapurunkoa ässään. Pakko vetää kasaan nykyisellä ja toivoa, että jostain sellainen joskus löytyisi.

Kysyin kaikki paikat läpi. Ees alkuperäistä ei saa enää, vaikka hinnastoissa se vielä oli. Ne joilla noita apurunkoja on, niin ne eivät myy ja lähetä niitä mulle mistään hinnasta.

Käytettyjen auton osien kauppiaat on vielä enemmän perseestä kun autokauppiaat. Ei sinänsä tule yllätyksenä.
 
30s hommasta tuli taas pitempi eli takalasinvarsi piti vaihtaa mutta pitäs saada jollain irti tuon mutterin takana oleva osa ja sehän on ihan kunnolla kiinni... Ehdotuksia?

Tuo uusi varsi on kapeampi niin siksi se pitäisi poistaa.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Ei jumalauta, mikä sotku taas auton kanssa :facepalm:

Liikkeestä ostetun Skodan kytkin alkoi luistamaan melkein heti. Vänkäyksen jälkeen siihen laitettiin uusi kytkin korjaamolla ja itse maksoin siitä osan. Kytkin oli kulunut sen verran, että oli syönyt vauhtipyörän pintaa ja eihän se enää sopinut uuden kytkimen kanssa, vaan alkoi täristämään.

Kolmen reklamoinnin ja auton koeajettavaksi jättämisen jälkeen sama korjaamo suostui ottamaan auton taas korjattavaksi. Ilmaisin, että omasta mielestäni remontin pitäisi mennä sen jo maksetun kytkinremontin piikkiin osaltani. Korjaamon työntekijä soitti automyyjälle "pyytääkseen lupaa osien tilaamiseen" ja kuulin, kun jutteli tämän kanssa hinnoista ja lopulta vain kysyi, milloin voin tuoda auton. Missään vaiheessa ei puhuttu mitään, että itselleni tulee kustannuksia.

Noh, nyt itselleni tuli vauhtipyörän vaihdosta koko 600€ lasku, kun autoliike ei kuulemma missään vaiheessa luvannutkaan osallistua kustannuksiin. Ilmeisesti korjaamon työntekijän ja automyyjän välillä tapahtui väärinkäsitys ja nyt pitäisi keksiä, mitä helvettiä teen. Korjaamo lykkäsi vastuun autokaupalle asiasta ja auto seisoo korjaamon pihalla. Jos olisin itse tiennyt, että noin kalliiksi tulee, niin olisin vain jatkanut täristävällä kytkimellä ajamista. Toki voin osan maksaa, kun auton arvo nousee, mutta silti aika shokki tuo lasku.
 
Ei jumalauta, mikä sotku taas auton kanssa :facepalm:

Liikkeestä ostetun Skodan kytkin alkoi luistamaan melkein heti. Vänkäyksen jälkeen siihen laitettiin uusi kytkin korjaamolla ja itse maksoin siitä osan. Kytkin oli kulunut sen verran, että oli syönyt vauhtipyörän pintaa ja eihän se enää sopinut uuden kytkimen kanssa, vaan alkoi täristämään.

Kolmen reklamoinnin ja auton koeajettavaksi jättämisen jälkeen sama korjaamo suostui ottamaan auton taas korjattavaksi. Ilmaisin, että omasta mielestäni remontin pitäisi mennä sen jo maksetun kytkinremontin piikkiin osaltani. Korjaamon työntekijä soitti automyyjälle "pyytääkseen lupaa osien tilaamiseen" ja kuulin, kun jutteli tämän kanssa hinnoista ja lopulta vain kysyi, milloin voin tuoda auton. Missään vaiheessa ei puhuttu mitään, että itselleni tulee kustannuksia.

Noh, nyt itselleni tuli vauhtipyörän vaihdosta koko 600€ lasku, kun autoliike ei kuulemma missään vaiheessa luvannutkaan osallistua kustannuksiin. Ilmeisesti korjaamon työntekijän ja automyyjän välillä tapahtui väärinkäsitys ja nyt pitäisi keksiä, mitä helvettiä teen. Korjaamo lykkäsi vastuun autokaupalle asiasta ja auto seisoo korjaamon pihalla. Jos olisin itse tiennyt, että noin kalliiksi tulee, niin olisin vain jatkanut täristävällä kytkimellä ajamista. Toki voin osan maksaa, kun auton arvo nousee, mutta silti aika shokki tuo lasku.

Kuulostaa vähän sellaiselta showlta, että lähtisin kysymään vaikka kuluttajariitalautakunnasta jotain vinkkiä..
 
30s hommasta tuli taas pitempi eli takalasinvarsi piti vaihtaa mutta pitäs saada jollain irti tuon mutterin takana oleva osa ja sehän on ihan kunnolla kiinni... Ehdotuksia?

Tuo uusi varsi on kapeampi niin siksi se pitäisi poistaa.

katso liitettä 142500
.


Tuo mutterin takana oleva on holkki joka on irronut pyyhkijänvarresta. Se on kartiomainen ja vielä booreilla kuten moottorilta tuleva akseli. Ainoa vaihtoehto on vain halkaista se esim dremelin kaltaisella jossa pieni katkaisulaikka koska ovat todennäköisesti hapettuneet yhteen. Näin toimin itse omassa tapauksessani.
 
Ja taas on audin valoja koitettu ehjätä.

DIY: How to Properly Re-Calibrate and Adjust Adaptive Bi-Xenon Headlights

Noilla ohjeilla tällä kertaa, eivätkä projektorit ulkoapäin katseltuna inahdakkaan mihinkään suuntaan. Oletan et fyysisesti pitäs nähdä niiden liikkuvan?

Joten seuraavaksi sitten kurkkimaan umpion sisään niiden ollessa paikallaan ja ehkä jopa irroittamaan nostinmoottori.

Tosin ohjeen mukaan saatiin adaptoitua ja ns. pakkoajettua ylös ja alas ääriasentoon. VCDSn tunnistaessa niiden ollessa ääriasennossa, ei pystynyt ajamaan VCDSllä normaalia sopeutusta... Haiskahtaa siltä, et moottoritkin toimisivat mutta kenties nostomekanismit fyysisesti rikki?

43173571_273873050122688_2421228821744189440_n.jpg
 
Ja taas on audin valoja koitettu ehjätä.

DIY: How to Properly Re-Calibrate and Adjust Adaptive Bi-Xenon Headlights

Noilla ohjeilla tällä kertaa, eivätkä projektorit ulkoapäin katseltuna inahdakkaan mihinkään suuntaan. Oletan et fyysisesti pitäs nähdä niiden liikkuvan?

Joten seuraavaksi sitten kurkkimaan umpion sisään niiden ollessa paikallaan ja ehkä jopa irroittamaan nostinmoottori.

Tosin ohjeen mukaan saatiin adaptoitua ja ns. pakkoajettua ylös ja alas ääriasentoon. VCDSn tunnistaessa niiden ollessa ääriasennossa, ei pystynyt ajamaan VCDSllä normaalia sopeutusta... Haiskahtaa siltä, et moottoritkin toimisivat mutta kenties nostomekanismit fyysisesti rikki?
Oothan mitannut jännitteen tulevan moottorille asti? Itsellä ei vanhassa audissa tullut ja lopulta vikaa sitten löytyi hapettuneesta maadoituksesta
 
Oothan mitannut jännitteen tulevan moottorille asti? Itsellä ei vanhassa audissa tullut ja lopulta vikaa sitten löytyi hapettuneesta maadoituksesta

En ole... Mutta ei kait ECU sais moista tietoa, että mukamas säätyvät jossei moottoreille tulis jännitettä?
 
En ole... Mutta ei kait ECU sais moista tietoa, että mukamas säätyvät jossei moottoreille tulis jännitettä?
Toimiiko ne moottorit irti valosta? On muuten aika pieni toi liike minkä ne valot tekee: Saa aika tarkkana olla toimiiko vai ei, että tuon huomaa.
 
Toimiiko ne moottorit irti valosta? On muuten aika pieni toi liike minkä ne valot tekee: Saa aika tarkkana olla toimiiko vai ei, että tuon huomaa.


Ei tosiaan tietoa vielä siitä, että toimiiko moottorit edes. Mutta ECUn ja Headlight Range Control boxin, sekä molempien akseleiden taso-antureiden mukaan toimii kaikki..
 
Mitäs kannattaa laittaa jäätymisherkkään takakontin lukkoon? Putsattu hyvin vanhoista rasvoista. Itse ajattelin ptfe-rasvaa, tai aseöljyä.
 
Stratuksen ovia ja ukkoja rappasin tänä viikonloppuna. Oikean puolen takaoven lukko jäätyi talvella välillä niin että ei auennut keskuslukolla eikä käsinkään. Eilen käytin lukon irti ja putsasin ja rasvasin sen minkä pystyi ilman totaalista purkamista. Suhteellisen helppo homma, vaikka nuo ovien sisäpuolella tapahtuvat rappailut ovat aina enemmän tai vähemmän v*ttumaisia.
Toki onnistuin hajottamaan yhden tangon lukitusklipsin, eli nyt ei toimi lukkonappi oven sisäpuolella. Mistähän noita saisi uusia? Kaikki jotka noiden kanssa on taistellut tietää varmasti mistä puhun :)
Tänään oli vuorossa oikean etuoven lukkosylinteri. Tuokin tuppasi talvella olemaan jäässä. Välillä avaintakaan ei saanut lukkoon kääntämisestä puhumattakaan. Oma hommansa tuossakin. Ovipaneelia en saanut irti kokonaan, johtonivaska oli kiinnitetty ovipahviin enkä löytänyt liitintä. Siinäpä roikkui tiellä, onneksi meni sen verran alas että mahtui kuitenkin tekemään hommaa.
Olisin halunnut purkaa koko sylinterin ja puhdistaa haitat kunnolla, mutta oli sen verran hyvin kasassa että en uskaltanut sitäkään kokonaan purkaa. Aika hyvin sen mielestäni sain kuitenkin putsattua ja rasvattua, sittenpä sen näkee kun taas tulee pakkasia auttoiko mitään.
Rasvana käytin lukkosylinteriin lukkoöljyä ja takaoven lukkoon jotain Liqui Molyn monitoimiöljyä.
 
Prkule hukkaa yön aikana akusta potkun johonkin, mitä ilmeisemmin sulakkeelle jonka takana on niinkin mukavat kuin; takapenkkien ja kontin valaistus, kontinluukun imutoiminto, ja keskuslukitus.

Myös toisen umpion liitin on niin stnan löysä että välillä valot vilkkuu, meinasin että kolvilla sulattelen tinaa umpiossa oleviin nastoihin, niin niiden halkaisija vähän kasvaa...
 
Prkule hukkaa yön aikana akusta potkun johonkin, mitä ilmeisemmin sulakkeelle jonka takana on niinkin mukavat kuin; takapenkkien ja kontin valaistus, kontinluukun imutoiminto, ja keskuslukitus.

Myös toisen umpion liitin on niin stnan löysä että välillä valot vilkkuu, meinasin että kolvilla sulattelen tinaa umpiossa oleviin nastoihin, niin niiden halkaisija vähän kasvaa...
Ootko kokeillut vähän yleismittarilla mihin se virta menee?

Itse olen yleensä vaan puristanut vastakappaletta naftimmaksi tuon juottelun sijaan.
 
Ootko kokeillut vähän yleismittarilla mihin se virta menee?

Itse olen yleensä vaan puristanut vastakappaletta naftimmaksi tuon juottelun sijaan.

Joo, leikitty on mittarilla mutta tässä joku päivä haen uuden, tuohon aatamin aikaseen en luottaisi...
 
Mikä helvetti on kontinluukun imutoiminto o_O

Cadillacin omistajana voisin epäillä, että se jotenkin imee hapen pois peräkontista, hyvä lisävaruste mafiosoille, vasikat kuolee varmasti. Olisiko sitten muutkin valmistajat hoksanneet hyvän rahareiän.

Vitsit sikseen, samaa mietin tuossa äsken, mutta en kehdannut kysyä, kun en tajunnut röökisettiäkään, pelotti, että häpäisen itseni uudestaan. :D
 
Olihan jännät pari viime viikkoa... pyyhkijät päättivät pysähtyä keskelle tuulilasia kesken pyyhinnän, onneksi sentään menivät loppuun asti tokalla kierroksella... ei muuten mitään, mutta kun rupee olemaan se sateisin ja paskaisin aika vuodesta, niin on vähän paha mennä ilman pyyhkijöitä. :D Nooh, uutta vivustoa kehiin ja taas mennään! Meni vaan moottorin ja vivuston välisiin booreille laitto vähän perseelleen, niin piti nostaa pyyhkijöitä ylemmäs kun käyvät nyt sitten hakemassa vauhtia alempaa... onneksi ei paljoa. :vihellys:

Mutta tiesittekö, että autosta saa tehoja vähän enemmän irti, kun ilmansuodattimen vaihdon jälkeen muistaa laittaa sen ilmamäärämittarin (tms.) johdon takaisin paikalleen... :facepalm: Kyllähän se kulki, mutta oli aika verkkaisia kiihdytyksiä... :D
 
Vähän paremmissa autoissa on, laitat luukun vain alas, et paisko sitä, niin moottori imee sen kiinni lukkoon asti.
Sitten taas S -sarjalaisissa on joka ovessa kyseinen imutoiminto.
Mitä se autonkuljettaja moisilla hienouksilla tekee? Pomolle kuitenkin tärkeintä on sihteerit imut takapenkillä :confused: Mut ok, hifistelynimi sähkötoimiselle luukunsulkijalle.
 
Taitaa passatissa joku nostajista olla ehtoopuolella. Pitää melko kuuluvaa säksätystä. Onhan nuilla jo reipas puolimiljoonaa päästelty.

Huonolla tuurilla nokka on myös kulunut, tulee toista sataa lisähintaa remontille. :shifty: Jakopäähän tuossa on sama tehdä samalla kun kerran aukomaan alkaa.
 
Jakopäärempattu, kannesta lievästi vuotava Kia. Kuka lie seurannut tapausta. Jäähdytysnesteen katoaminen näyttää loppuneen yhtä mystisesti kuin alkoikin. Yhden ajon jälkeen n. 2vk sitten paisari kohdilta tiputteli nestettä. Oma lopullinen diagnoosi: paisarissa hiushalkeamia, jotka alkaa lämpimällä vuotaa ja kun järjestelmään muodostuu painetta. Kaikki vitun kannentiivisteet ja lämppärin kennot tässä on tullut jo "diagnosoitua" ja sitten syylliseksi osoittautuu järjestelmän toiseksi halvin osa.

Nyt kun tuli siinä kesämmällä ajeltua 2 litran jäähdytysnestevajauksella niin ei enää vastaa alakierroksilla kaasuun kunnolla,vaan n. 0,4 sekunnin viiveellä. Yli 3k rpm kulkee upeasti. Jotain on kaiketi mennyt koneessa taas solmuun. Ennen vuoden takaista jakopääremppaa oli ihan sama alkuoire. Mulla on nyt alkanut hiipimään sekin ajatus, että josko se paisari vuoti jo silloin ja tuli sitten ite poltettua kansi ja venytettyä jakohihna huudattamalla kuumaa konetta jossa vakava nestevajaus. Mikään merkkivalo ei koskaan ole palanut joten vähän ikävä kun on auto täynnä sensoreita ja ongelmat onnistuu jotenkin kaikki ne kiertämään. Ja tietty kans oon ollut vähän tyhmä kun kuvittelin, että autossa jossa on kaikki ollut aina kunnossa, olisi aina kaikki kunnossa.
 
Kyllä sä sen kannen oot voinu saada kieroon / pahvin poltettua mutta en itse usko että ketju venyisi sen johdosta. Tai en ainakaan äkkiä keksi miksi se venyisi.

Edit: sulla on varmaan vikana nyt se kansi tai pahvi, kansi vaan irti ja suoraksi ja uutta pahvia. Toki kannattaa diagnosoida se viaksi jossain nyt ensin. Toki räjäyttää sen jaon sitten tuo kannen irroitus. Samaan konkurssiin sitten voit sen jakokopan tiivistää kunnolla niin pysyy öljytkin sisällä.

Rahaahan se ottaa toki ja vitutusta. Tai sitten myyt tuon pois ja ostat jonku muun auton jossa on sitten uudet viat.

Lohdutuksena voin kertoa että et ole ainoa joka noihin on rahaa työntänyt lujasti, itsellä karmein oli kum erehdyin yksityiseltä ostamaan n. 6ke auton, remppailin sitä sitten vielä itse jollain tonnilla + oma käytetty aika, sitten katkesi hihna. Se edellinen kyr.. oli sitten hihnasta päätellen väärentänyt huoltokirjan. 2ke sain osina siitä. Oppirahoiksi meni, sanotaanko vaikka näin.


Edit2: ja eikö sulla ollu koko jako ketjulla eikä hihnalla..
 
Viimeksi muokattu:
Jakopäärempattu, kannesta lievästi vuotava Kia. Kuka lie seurannut tapausta. Jäähdytysnesteen katoaminen näyttää loppuneen yhtä mystisesti kuin alkoikin. Yhden ajon jälkeen n. 2vk sitten paisari kohdilta tiputteli nestettä. Oma lopullinen diagnoosi: paisarissa hiushalkeamia, jotka alkaa lämpimällä vuotaa ja kun järjestelmään muodostuu painetta. Kaikki vitun kannentiivisteet ja lämppärin kennot tässä on tullut jo "diagnosoitua" ja sitten syylliseksi osoittautuu järjestelmän toiseksi halvin osa.

Nyt kun tuli siinä kesämmällä ajeltua 2 litran jäähdytysnestevajauksella niin ei enää vastaa alakierroksilla kaasuun kunnolla,vaan n. 0,4 sekunnin viiveellä. Yli 3k rpm kulkee upeasti. Jotain on kaiketi mennyt koneessa taas solmuun. Ennen vuoden takaista jakopääremppaa oli ihan sama alkuoire. Mulla on nyt alkanut hiipimään sekin ajatus, että josko se paisari vuoti jo silloin ja tuli sitten ite poltettua kansi ja venytettyä jakohihna huudattamalla kuumaa konetta jossa vakava nestevajaus. Mikään merkkivalo ei koskaan ole palanut joten vähän ikävä kun on auto täynnä sensoreita ja ongelmat onnistuu jotenkin kaikki ne kiertämään. Ja tietty kans oon ollut vähän tyhmä kun kuvittelin, että autossa jossa on kaikki ollut aina kunnossa, olisi aina kaikki kunnossa.
Sattuu näitä.. Itsellä pukkasi kerran Passat jäähdytysnesteet pihalle. Noh, ajattelin että kansipahvihan siitä on mennyt ja tekee painetta. Kansirempan jälkeen sama jatkui. Todellinen vika oli paisarin korkki :vihellys:
Tommoset tihkuvuodot on todella vaikea havaita. Voimia Kian kanssa :tup:
 
Ohessa tasan 2 vuoden omistajuuden arvosteluni Italialaisesta "urheiluautosta" mallia Alfa Romeo Mito QV vuosimallia 2010. Autossa on ollut "kaikkea pientä" enemmän kuin museo-Fiiatissani (josta vertailu alempana). Eli tämä Alffa on ollut suorastaan "loistava" käyttöautohankinta :btooth:

Alfalla olen ajanut 27.9.2016 -> 8.10.2018 välisenä aikana viittä vaille tasan 20tkm, eli 113-133tkm.


-Karmittomat ikkunat jäätyy kun lämpöinen auto jää lumisateeseen joka pikkuhiljaa sulaa auton päälle ja jäätyy siihen. Sulava vesi kerääntyy jonnekin ikkunan alareunan tiivistelistan alle. Tuon jälkeen oven saa juuri ja juuri auki, mutta jos sitä yrittää vetää kiinni niin ikkuna ottaa yläreunastaan kiinni ja vaarana on sen rikkoutuminen. Asialle ei ole mitään tehtävissä muuta kuin DWI.gif.

EDIT 18.10:
-Etuiskareiden yläpäät naksuvat pakkasilla, jos autolla ajaa kadun reunakivetyksen yli ohjaus käännettynä. Yläpäiden pallonivelen (?) rasvavoitelu kuivuu todella nopeasti, tämä(kin) on näiden Mitojen ominaisuus.

-Autossa oleva lohkolämppäri lienee mallia vitun onneton säteilylämmitin. Auto on 2h sähkötolpassa -10 asteessa niin sillä pitää ajaa 10min maantiellä ennen kuin moottorin lämpötilamittari alkaa edes nousemaan pohjastaan.

-Vasen takajarrulevy oli jo ostettaessa todella ruosteinen ja tuntui ottavan kiinni vain keskeltä. Kuulemma tyyppivika jumittavat takajarrut. Tästä selvittiin herkistelyn vaivalla ja työkaluilla sekä rasvoilla.

-Auto jäi duunin parkkipaikalle keväällä 2017, diagnoosina hapertunut startin maajohto / sen liitos vaihdelaatikkoon. Se korjattiin. Hintaa tuli sijaisauton kanssa jotain 200-250 euroa.

-Auton sähkösäätöinen alusta aloitti temppuilunsa talvella 2017. Siinä ei ollut mitään järjenhiventä tai säännönmukaisuutta. Etuiskareiden kiihtyvyysanturit antoivat vikakoodia. Maahantuojan ratkaisu olisi ollut uusia kumpikin etuiskari 800 euron kappalehintaan + työt päälle. Onneksi löysin Alfaharrastajan jonka avulla löydettiin pelkät helvetin anturit ja homma ratkesi sillä. Antureille on omat varaosanumeronsa mutta niitä ei saa mistään?!?!?! Ei maahantuojalta, ei netin Alfamestoista. Piti sitten tilata romikselta toimivat iskarit ja irroittaa niistä. Juuh ocay. Taloudellisesti vain 200-300 euron paukku, mutta vaivana aivan jäätävä sillä em. sähköiskareita ei löydä juuri mistään.

-Auton takaluukun johtosarja (yksi tyyppivioista) hajosi eikä takaluukkua saanut auki. Optiona oli uusi johtosarja töineen +600 euroa tai sitten vanhan kolvailu satasella (ei takuuta). Takaluukku saatiin kuntoon.

-Tästä meni 5-6 viikkoa niin takalasin pyyhin aloitti oman elämänsä: Aina kun laittaa virrat päälle niin se pyyhkäisee pari kertaa ees-taas. Korjaamolta sanottiin "me sanottiin sulle...". Revittiin sitten pyyhkimen moottorin piuha irti. Vaihtoehtona oli tosiaan koko johtosarjan uusinta, juuh ocay ei kiitos.

-Auton startti hajosi kesällä 2018 ja jäin (taas) työpaikan pihalle myöhään illalla. Ei mitään varoitusta, ei "vaivalloisia starttaamisia" tai mitään. Uusi tarvikeosa töineen ja sijaisautoineen 420 euroa. Atoy sanoi kiitos.

-Auto ei mennyt katsastuksesta läpi syksyllä 2018, edessä alapallonivelet väljät, takana oikealla jarrulevy liian ruosteessa. Alapallot vaihdatin liikkeessä ja pyysin putsaamaan molemmat takajarrulevyt, hintaa operaatiolla sijaisautoineen 180 euroa. Herkistelin itse jarrun samalla tavalla kuin vuosi aiemmin vasemman puolen ja vein uudelleen katsastukseen. Jarrulevy on muka yhä liian ruosteinen (vitut) ja jarruvoimien erot olivat liian suuret, käyttöjarrussa 33%. Nyt auto seisoo pajalla, kumpikin takajarrulevy paloineen sekä käsijarrun vaijereineen menee vaihtoon. Hintaa operaatiolle luvattiin uudelleen katsastuksen hinnan ja sijaisauton kanssa "vain" 420 euroa.


Samaan aikaan Italialainen, 17 vuotias sekä useimpien mielestä temperamenttinen (vikaherkkä) harrasterimpula, Ferrarin 360 Modena. Auto jonka kanssa varauduin "kaikkeen pieneen", eikä se haittaisi, sillä tällä ei tarvitsisi päästä joka aamu duuniin ja liikkua arjen asioilla ym.

-Valmiiksi kulunut kytkin (mitattiin Ferrarin tietokoneella ennen ostoa) hajosi 3pv oston jälkeen. Touhu meni liikkeen kanssa puoliksi, 2200e mulle ja 2200e heille.

-Autoa vaivasi randomilla kesäkauden 2017 sytytyksen "missfire" vikakoodit, koko kesän aikana CE-valo syttyi ehkä 4 kertaa. Mitään käyntiongelmia, käynnistysongelmia tms. ei ollut, pelkkiä random vikakoodeja "missfire cylinder 5" jne. Nämä häipyivät kun sytytystulpat vaihdettiin talviseisonnan aikana. Hintaa operaatiolle 8 x 12 euroa (netistä) ja oma puuhastelu. Jouduin pari työkalua ostamaan, hintaa niille ehkä 30e.

-Talviseisonnan 2017-2018 aikana ovien lukkovaijerit / niiden öljy / whatever jähmettyi eikä ovien lukot auenneet. Auto seisoo puolikylmässä hallissa jossa on talven pakkasilla -1 / +1 C. Tästä selvittiin hiustenkuivaajalla sekä vaijereiden herkistelyllä keväthuollon yhteydessä. Ajallisesti spesialistini veloitti 1,5h tästä operaatiosta eli vähän yli 100 euroa. Temppuileva lukkomekanismi / lukkomekanismin vaijerit on automallin tyyppivika.

-

-

-

-

Niin ja vertailun vuoksi Ferrarilla olen ajanut 12.4.2017 -> 8.10.2018 välisenä aikana 15tkm, eli se ei suinkaan ole seissyt tallissa ajamatta / kulumatta / whatever.


Fiilikseni tästä vitun Alffan rimpulasta so far:

2074.jpg


Fiilikseni museo-Ferrarista so far:

 
Viimeksi muokattu:
Ohessa tasan 2 vuoden omistajuuden arvosteluni Italialaisesta "urheiluautosta" mallia Alfa Romeo Mito QV vuosimallia 2010. Autossa on ollut "kaikkea pientä" enemmän kuin museo-Fiiatissani (josta vertailu alempana). Eli tämä Alffa on ollut suorastaan "loistava" käyttöautohankinta :btooth:

Alfalla olen ajanut 27.9.2016 -> 8.10.2018 välisenä aikana viittä vaille tasan 20tkm, eli 113-133tkm.


-Karmittomat ikkunat jäätyy kun lämpöinen auto jää lumisateeseen joka pikkuhiljaa sulaa auton päälle ja jäätyy siihen. Sulava vesi kerääntyy jonnekin ikkunan alareunan tiivistelistan alle. Tuon jälkeen oven saa juuri ja juuri auki, mutta jos sitä yrittää vetää kiinni niin ikkuna ottaa yläreunastaan kiinni ja vaarana on sen rikkoutuminen. Asialle ei ole mitään tehtävissä muuta kuin DWI.gif.

-Autossa oleva lohkolämppäri lienee mallia vitun onneton säteilylämmitin. Auto on 2h sähkötolpassa -10 asteessa niin sillä pitää ajaa 10min maantiellä ennen kuin moottorin lämpötilamittari alkaa edes nousemaan pohjastaan.

-Vasen takajarrulevy oli jo ostettaessa todella ruosteinen ja tuntui ottavan kiinni vain keskeltä. Kuulemma tyyppivika jumittavat takajarrut. Tästä selvittiin herkistelyn vaivalla ja työkaluilla sekä rasvoilla.

-Auto jäi duunin parkkipaikalle keväällä 2017, diagnoosina hapertunut startin maajohto / sen liitos vaihdelaatikkoon. Se korjattiin. Hintaa tuli sijaisauton kanssa jotain 200-250 euroa.

-Auton sähkösäätöinen alusta aloitti temppuilunsa talvella 2017. Siinä ei ollut mitään järjenhiventä tai säännönmukaisuutta. Etuiskareiden kiihtyvyysanturit antoivat vikakoodia. Maahantuojan ratkaisu olisi ollut uusia kumpikin etuiskari 800 euron kappalehintaan + työt päälle. Onneksi löysin Alfaharrastajan jonka avulla löydettiin pelkät helvetin anturit ja homma ratkesi sillä. Antureille on omat varaosanumeronsa mutta niitä ei saa mistään?!?!?! Ei maahantuojalta, ei netin Alfamestoista. Piti sitten tilata romikselta toimivat iskarit ja irroittaa niistä. Juuh ocay. Taloudellisesti vain 200-300 euron paukku, mutta vaivana aivan jäätävä sillä em. sähköiskareita ei löydä juuri mistään.

-Auton takaluukun johtosarja (yksi tyyppivioista) hajosi eikä takaluukkua saanut auki. Optiona oli uusi johtosarja töineen +600 euroa tai sitten vanhan kolvailu satasella (ei takuuta). Takaluukku saatiin kuntoon.

-Tästä meni 5-6 viikkoa niin takalasin pyyhin aloitti oman elämänsä: Aina kun laittaa virrat päälle niin se pyyhkäisee pari kertaa ees-taas. Korjaamolta sanottiin "me sanottiin sulle...". Revittiin sitten pyyhkimen moottorin piuha irti. Vaihtoehtona oli tosiaan koko johtosarjan uusinta, juuh ocay ei kiitos.

-Auton startti hajosi kesällä 2018 ja jäin (taas) työpaikan pihalle myöhään illalla. Ei mitään varoitusta, ei "vaivalloisia starttaamisia" tai mitään. Uusi tarvikeosa töineen ja sijaisautoineen 420 euroa. Atoy sanoi kiitos.

-Auto ei mennyt katsastuksesta läpi syksyllä 2018, edessä alapallonivelet väljät, takana oikealla jarrulevy liian ruosteessa. Alapallot vaihdatin liikkeessä ja pyysin putsaamaan molemmat takajarrulevyt, hintaa operaatiolla sijaisautoineen 180 euroa. Herkistelin itse jarrun samalla tavalla kuin vuosi aiemmin vasemman puolen ja vein uudelleen katsastukseen. Jarrulevy on muka yhä liian ruosteinen (vitut) ja jarruvoimien erot olivat liian suuret, käyttöjarrussa 33%. Nyt auto seisoo pajalla, kumpikin takajarrulevy paloineen sekä käsijarrun vaijereineen menee vaihtoon. Hintaa operaatiolle luvattiin uudelleen katsastuksen hinnan ja sijaisauton kanssa "vain" 420 euroa.


Samaan aikaan Italialainen, 17 vuotias sekä useimpien mielestä temperamenttinen (vikaherkkä) harrasterimpula, Ferrarin 360 Modena. Auto jonka kanssa varauduin "kaikkeen pieneen", eikä se haittaisi, sillä tällä ei tarvitsisi päästä joka aamu duuniin ja liikkua arjen asioilla ym.

-Valmiiksi kulunut kytkin (mitattiin Ferrarin tietokoneella ennen ostoa) hajosi 3pv oston jälkeen. Touhu meni liikkeen kanssa puoliksi, 2200e mulle ja 2200e heille.

-Autoa vaivasi randomilla kesäkauden 2017 sytytyksen "missfire" vikakoodit, koko kesän aikana CE-valo syttyi ehkä 4 kertaa. Mitään käyntiongelmia, käynnistysongelmia tms. ei ollut, pelkkiä random vikakoodeja "missfire cylinder 5" jne. Nämä häipyivät kun sytytystulpat vaihdettiin talviseisonnan aikana. Hintaa operaatiolle 8 x 12 euroa (netistä) ja oma puuhastelu. Jouduin pari työkalua ostamaan, hintaa niille ehkä 30e.

-Talviseisonnan 2017-2018 aikana ovien lukkovaijerit / niiden öljy / whatever jähmettyi eikä ovien lukot auenneet. Auto seisoo puolikylmässä hallissa jossa on talven pakkasilla -1 / +1 C. Tästä selvittiin hiustenkuivaajalla sekä vaijereiden herkistelyllä keväthuollon yhteydessä. Ajallisesti spesialistini veloitti 1,5h tästä operaatiosta eli vähän yli 100 euroa. Temppuileva lukkomekanismi / lukkomekanismin vaijerit on automallin tyyppivika.

-

-

-

-

Niin ja vertailun vuoksi Ferrarilla olen ajanut 12.4.2017 -> 8.10.2018 välisenä aikana 15tkm, eli se ei suinkaan ole seissyt tallissa ajamatta / kulumatta / whatever.


Fiilikseni tästä vitun Alffan rimpulasta so far:

2074.jpg


Fiilikseni museo-Ferrarista so far:




Laskinko oikein että sulla meni Alfaan noin 1500€ ja fefeen noin 2300€ ja fefe on parempi?

Ajappa sillä Ferrarilla yksi talvi ja kattellaan sitten paljonko vituttaa, tai osta ferrari millä ajettu 8v suolapaskassa ja kattele paljonko jarrut jumissa kun niitä ei huolleta.:D
 
Laskinko oikein että sulla meni Alfaan noin 1500€ ja fefeen noin 2300€ ja fefe on parempi?

Ajappa sillä Ferrarilla yksi talvi ja kattellaan sitten paljonko vituttaa, tai osta ferrari millä ajettu 8v suolapaskassa ja kattele paljonko jarrut jumissa kun niitä ei huolleta.:D
Montako kertaa fefe vs. Alfa jätti tielle? Kyllä mä mieluummin ajan ja maksan kalliin auton kuluja kuin potkin halvemman ajokunnottoman auton vanteita.
 
Laskinko oikein että sulla meni Alfaan noin 1500€ ja fefeen noin 2300€ ja fefe on parempi?

Ajappa sillä Ferrarilla yksi talvi ja kattellaan sitten paljonko vituttaa, tai osta ferrari millä ajettu 8v suolapaskassa ja kattele paljonko jarrut jumissa kun niitä ei huolleta.:D

Prempot ei jumita, mistäkö tiedän? :tup:

Mites verrokkina vaikkapa Subaru Impreza WRX STI, jo tehtaalta korkeaviritteinen ja vielä sen päälle viritetty paska, maahantuojan aivan kaikkien kenkimä entinen esittelyauto. Saanut lisäksi lenkkaria entis(ten) omistajien toimesta, minäkin kengin sitä niin moottori- kuin jääradoilla sen mitä osasin. Oli omistajuuteni aikana tämän Alfan kanssa aivan yhteneväisesti ajettu sekä samanikäinen (7-10 vuotias ja 100 -> 175tkm) eikä sen jarruja huollettu, herkistelty tai uusittu yhtä omistajuuteni aikaista jarrupalojen vaihtoa enempää.

Ei mitään ongelmia. 75tkm aikana sippasi akku, kerran katkesi apulaitehihna. Autoon uusittiin jarrupalat, lambda-anturi ja PCV-venttiili + Idle Air Control Valve puhdistettiin. Ei pompannut kertaakaan esimerkiksi katsastuksessa, lisäksi sen karmittomat ikkunat eivät kertaakaan takellelleet tai jumittaneet pakkasella / lumen sataessa lämpimän auton päälle.

Jos täällä etelässäkin ois kunnon lumiset ja suolaamattomat talvet ajelisin Ferrarilla talvellakin, se vain vaatii aikamoista raiskausmentaliteettia pk-seudun nollakelissä ja suolassa uimisessa.
 
Montako kertaa fefe vs. Alfa jätti tielle? Kyllä mä mieluummin ajan ja maksan kalliin auton kuluja kuin potkin halvemman ajokunnottoman auton vanteita.

Startin maajohto poikki ja sen jälkeen startti hajoaa 1+1=2

ja edelleen se juttu oli että aja sillä fefellä 8v suolapaskassa niin katsotaan missä kunnossa se sen jälkeen on. Hieman eri asia verrata kesäauton luotettavuutta käyttölinttaan millä ajetaan joka säässä ympäri vuoden.
 
Startin maajohto poikki ja sen jälkeen startti hajoaa 1+1=2

ja edelleen se juttu oli että aja sillä fefellä 8v suolapaskassa niin katsotaan missä kunnossa se sen jälkeen on. Hieman eri asia verrata kesäauton luotettavuutta käyttölinttaan millä ajetaan joka säässä ympäri vuoden.

Eihän siinä ollut väliä kuin 1 vuosi ja melkein 3kk, mutta mitä sitä turhaan suurennuslasilla pikkujuttuja :geek:
 
Sitten kun ymmärrät mitä huono virta tekee sähkömoottorille niin tule poika keskustelemaan. :tup:

Tässä olisi kyllä ihan mielenkiintoista tietää, mitä tämä "huono virta" on? Starttimoottori on kuitenkin hyvin yksinkertainen palikka.

Oman ymmärryksen mukaan esimerkiksi juuri huono kontakti kasvattaisi piirin vastusta alentaen startin yli vaikuttavaa jännitettä (ja virtaa). Ts. starttimoottorille saakka saataisiin vähemmän tehoa, minkä vuoksi se pyörittäisi heikosti tai ei ollenkaan.

Mikä tässä yhtälössä jotenkin vahingoittaisi starttimoottoria? :confused:
 
No olihan tossa 20 tkm matkalle aivan helvetisti ongelmia. Mä luulin et mulla oli ex-"Volvon" kanssa paljon ongelmia 150->210 tkm välin aikana mutta toi on jo aika saavutus Alfallekin.

Olihan siinä ongelmia, mutta rahallisesti kun vertaa fefen yksi vika vs alfan viisi vikaa niin aika kalliiksi tuli fefen yksi vika. Mitäs kun se toinen vika maksaa myös 2k€, onko se sittenkin luotettava?
 
Tässä olisi kyllä ihan mielenkiintoista tietää, mitä tämä "huono virta" on? Starttimoottori on kuitenkin hyvin yksinkertainen palikka.

Oman ymmärryksen mukaan esimerkiksi juuri huono kontakti kasvattaisi piirin vastusta alentaen startin yli vaikuttavaa jännitettä (ja virtaa). Ts. starttimoottorille saakka saataisiin vähemmän tehoa, minkä vuoksi se pyörittäisi heikosti tai ei ollenkaan.

Mikä tässä yhtälössä jotenkin vahingoittaisi starttimoottoria? :confused:

Kun sinäkin olet ottanut selvää mitä huono maadoitus tekee sähkömoottorille niin tule sitten takaisin. Ylipäätänsä maadoitus on sähköjärjestelmässä helvetin tärkeässä roolissa, jos maadoitus on puutteellinen niin se virta tekee kyllä tuhoja mottorissa ja kaikkialla muuallakin kun virta etsii muun reitin.
 
Ja se fefen vikakin oli tiedossa etukäteen.

En mä niitä kahta itse edes vertaillut, totesin vaan että melko hemmetisti vikoja 20 tkm matkalla.

Totta, vikoja riitti 20tkm matkalle, mutta sekin on tiedossa että tuossa 100tkm jälkeen alkaa yleensä ensimmäiset tälläiset viat tulemaan.
 
Kun sinäkin olet ottanut selvää mitä huono maadoitus tekee sähkömoottorille niin tule sitten takaisin. Ylipäätänsä maadoitus on sähköjärjestelmässä helvetin tärkeässä roolissa, jos maadoitus on puutteellinen niin se virta tekee kyllä tuhoja mottorissa ja kaikkialla muuallakin kun virta etsii muun reitin.

Mikset sinä nyt vaan kertoisi, kun selvästi tiedät tästä "huonosta sähköstä" enemmän kuin me?

Maadoitus on toki tärkeä sähköjärjestelmissä ja herkemmät komponentit voivat vaurioitua pätkimisestä tai liian ison virran kulkemisesta, mutta että starttimoottori? Esine, jonka virrankesto lasketaan sadoissa ampeereissa ja heiveröisin osa on kolmen millin kuparilanka roottorissa :confused:

Edit: Ainoa vikaantumistapa, mitä keksin huonosta maasta johtuvaksi on maadoittuminen laakereiden läpi, mutta jos kerta koko koneen maajohto oli poikki niin eipä tuokaan taida olla mahdollinen.
 
Viimeksi muokattu:
Mikset sinä nyt vaan kertoisi, kun selvästi tiedät tästä "huonosta sähköstä" enemmän kuin me?

Maadoitus on toki tärkeä sähköjärjestelmissä ja herkemmät komponentit voivat vaurioitua pätkimisestä tai liian ison virran kulkemisesta, mutta että starttimoottori? Esine, jonka virrankesto lasketaan sadoissa ampeereissa ja heiveröisin osa on kolmen millin kuparilanka roottorissa :confused:

Edit: Ainoa vikaantumistapa, mitä keksin huonosta maasta johtuvaksi on maadoittuminen laakereiden läpi, mutta jos kerta koko koneen maajohto oli poikki niin eipä tuokaan taida olla mahdollinen.

Siellä ottaa moni muukin paikka kipeää kuin pelkkä laakeri, kaikki mikä on tekemisissä sen sähkön kanssa ottaa kipeää ja juurikin se kuparilanka.

Sähkömoottori on vähän hankala tapaus kun se ei juuri ennen huomauttele sähköisestä ongelmasta kunnes lakkaa pyörimästä kokonaan ja silloin siellä on se 3mm kuparilanka jo poikki.
 
Olisi varmaan kannattanu myydä se kun laitoit nettiautoon ja joku tarjosi siitä aika hyvän hinnankin? :rofl:

Ois vittu joo, mut hei ei oo eka kerta kun meikäläistä sakotetaan todellisesta tyhmyydestä :geek: En vain osaa suhtautua järjellä edes arjen autoiluun ja vielä viime talvena tämä Alffa tuntui oikein mukavalta sekä ennen kaikkea arjen harmaudesta sekä VWSkodaAudiToyotaKia -harmaudesta edukseen erottuvalta matkakumppanilta :btooth: Päätin lopulta pitää auton, koska sen ennakkoon tiedossa olevat "ylläpitokulut" suhteessa auton tarjoamaan suorituskykyyn (170hv & 7,3 sec) ovat aika 5/5 sekä auto on todella hyvillä varusteilla:

-Vakuuttaminen puoli-ilmaista, L-kaskolla vähän yli 500e/v.
-Ajoneuvoveroa menee 139g/km mukaan.
-Kuluttaa kesäisin alle 7L/100km vaikka en aja mitenkään penniä venyttäen. Talvella syö sitten ~7,5.

Uutenahan tämä on maksanut näillä varusteilla 35ke, lel Polon kokoinen Italialainen pikkuauto... Skeida Octavia RS:kin maksoi vähemmän tuohon aikaan.


Katellaan mitä seuraavaksi, takapyörän laakeri ääntelee jos painaa isoa tietä vaikkapa Kirkkonummi -> Espoo. Omassa työmatkapainotteisessa taajama-ajossa ei vissiin ehdi lämmetä tarpeeksi? Näissä on kuulemma "napalaakeri" (tms. älkää nauratko en jaksa googlettaa) jonka vaihto on saatanan simppeli (halpa) homma. Samoin etujarrulevyt sekä -palat alkaa olla vaihtokunnossa.

Onneksi sentään tuli 2 vuotta ajoaikaa eikä tälläkään kertaa tullut naputusta etulasien kalvoista.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 314
Viestejä
4 491 032
Jäsenet
74 194
Uusin jäsen
Juhisti

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom