Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Nyt on etuiskarit ja yläpäällaakerit ja takapyörän laakeri vaihdettu yllättävin vaikutuksin: auto värisee vähemmän tyhjäkäynnillä, ajomelu väheni (!), ratti tuntuu palauttavan paremmin ja ajotuntuma on jämäkämpi, mutta suoraan ei kiihdyttäessä pääse vieläkään. Nyt silleen mennään tosin loogisesti, että moottorijarruttaessa suoraan ja jarruttaessa eri suuntaan kaartaen!

Öljyvuoto on peräisin peruutusvalon kytkimestä, korjaus ei maksa kuin roposia.

Mitähän sitten. Palloniveliä ja tukivarrenpuslia. Kohtahan mulla on käytännössä uusi auto kuskinpenkistä eteenpäin.
 
Myyköhän etra M12 kuumasinkittyjä pultteja muutamaa kappaletta yksityiselle? Tarviis auton vetokoukkuun 2xM12*75mm 8.8 pultit ja mutterit, otan irti tuon koukkuosan, maalaan ja pistän uusilla kiinni. Ajattelin että noi voisi olla kurantimpaa kamaa mitä biltemasta, tiedä sitten vaikka tulisi samalta tehtaalta. Jyväskylästä pitäisi löytyä.
 
Myyköhän etra M12 kuumasinkittyjä pultteja muutamaa kappaletta yksityiselle? Tarviis auton vetokoukkuun 2xM12*75mm 8.8 pultit ja mutterit, otan irti tuon koukkuosan, maalaan ja pistän uusilla kiinni. Ajattelin että noi voisi olla kurantimpaa kamaa mitä biltemasta, tiedä sitten vaikka tulisi samalta tehtaalta. Jyväskylästä pitäisi löytyä.

Muistaakseni myyvät, tosin tämä ei ole sataprosenttinen muistikuva. Toinen mistä kannattaa käydä kysymässä on TOOLS, sekin on vastaava liike mutta saattavat myydä. Jos ei kummastakaan noista niin mene IKH, siellä myydään ihan varmasti.
 
Saa, jos niillä vaan puristetaan koukun aisat paikoilleen. Tollanen pultti kestää vetää ~90nm. Siihen se varmaan kannattaa vetääkin avaimen kanssa.

Muista käyttää lukkomuttereita.

Jos kyse jostain muusta, niin varmaan kannattaa tarkentaa että mitähän pultteja ne on... Jos niihin tulee suoraan vetoa niin 8.8 kyllä alkaa venyä helpommin (kai?)
 
Onko vinkkejä ajovaloumpioiden hiontaan? Vissiin vaan umpiot irti, hionta tarpeeksi hienolla paperilla ja lopuksi UV-lakka päälle?

Vähän kun taaksepäin tätä triidiä selaat (pari sivua)niin löydät esimerkin lamppujen oikeaoppisesta "restauroinnista"
 
Viimeksi muokattu:
Saa, jos niillä vaan puristetaan koukun aisat paikoilleen. Tollanen pultti kestää vetää ~90nm. Siihen se varmaan kannattaa vetääkin avaimen kanssa.

Muista käyttää lukkomuttereita.

Jos kyse jostain muusta, niin varmaan kannattaa tarkentaa että mitähän pultteja ne on... Jos niihin tulee suoraan vetoa niin 8.8 kyllä alkaa venyä helpommin (kai?)

Juu noilla puristetaan sivulevyt koukun vartta vasten kiinni. 8.8 taitaa nuo vakionakin olla, ainakin kovilissa ja muissa, pitää tarkistaa tuosta kannasta ruosteen alta vielä lukemat kun otan irti. Voisinhan tuon laskeakkin jossain välissä paljon tuolla saa pitoa aikaan, helppo laskea. Pistän ruuvilukitteella ja lukkomuttereilla kinni ja maali päälle niin eiköhän noi menettele.
 
Juu noilla puristetaan sivulevyt koukun vartta vasten kiinni. 8.8 taitaa nuo vakionakin olla, ainakin kovilissa ja muissa, pitää tarkistaa tuosta kannasta ruosteen alta vielä lukemat kun otan irti. Voisinhan tuon laskeakkin jossain välissä paljon tuolla saa pitoa aikaan, helppo laskea. Pistän ruuvilukitteella ja lukkomuttereilla kinni ja maali päälle niin eiköhän noi menettele.
8.8 pulteilla saavutettavalla kitkavoimalla ruuviliitos siirtää 23 kN voiman. 12.9 pulteilla 40 kN. Henkilöauton suurin kiihtyvyys jarrutuksessa on noin 10 m/ss. Jarruttoman kärryn massa 750 kg. Kärryn jarruttamiseen tarvittavaksi voimaksi saadaan 7,5 kN. Varmuuskertoimeksi saadaan reilu 3, joka lienee riittävä.

Kasipistekaseille kiritysmomentti on 85 Nm, jolla päästään tuohon 23 kN voimaan.
 
Jatketaan kärryyn liittyen, eli saakohan bestnetiltä uuden tyyppikilven peräkärryyn kun tuo vanha on ihan lukukelvoton ruosteen ja ylimaalauksen takia? Agcolla näyttää olevan joku soppa pelissä tossa ja samassa firmassa töissä niin voisi käydä kysymässä.
 
Tjaa, mahtoikohan MAP-anturi hajota Audista ku työpaikan pihalta ei startannu ekalla yrityksellä lainkaan, toisella sitten lähti käymään mutta tehot tyystin kateissa...:confused: -05 3.2 FSI quattro kyseessä siis...

edit.

Symptoms of a Bad or Failing Manifold Absolute Pressure Sensor (MAP Sensor)
  • Excessive fuel consumption. A MAP sensor that measures high intake manifold pressure indicates high engine load to the PCM. ...
  • Lack of power. ...
  • Failed emissions test.
1. Excessive fuel consumption
A MAP sensor that measures high intake manifold pressure indicates high engine load to the PCM. This results in an increase of fuel being injected into the engine. This, in turn, decreases your overall fuel economy. It also increases the amount of hydrocarbon and carbon monoxide emissions from your vehicle to the surrounding atmosphere. Hydrocarbons and carbon monoxide are some of the chemical components of smog.

2. Lack of power
A MAP sensor that measures low intake manifold pressure indicates low engine load to the PCM. The PCM responds by reducing the amount of fuel being injected into the engine. While you may notice an increase in fuel economy, you will also notice that your engine isn’t as powerful as it was before. By reducing the fuel into the engine, combustion chamber temperatures are increased. This increases the amount of NOx (oxides of nitrogen) production within the engine. NOx is also a chemical component of smog.
 
Eikö pitäs tulla vika valo jos on rikki.
Ei välttämättä. Esimerkiksi MAF monesti antaa vikakoodin vain liian rikkaasta tai köyhästä seoksesta (trim limit exceeded), joka ei sytytä valoa sillä ecu korjaa virheen. Saattaa myös antaa lambda vian vaikkei sellaista olisikaan, kun se luulee vian olevan väärässä päässä seos ketjua. Jos taas laite täysin kuolee eikä anna arvoja niin sitten sytyttää valon, muulloin auto vain luulee niiden virheellisten arvojen pitävän paikkansa.

E:lisätty selventävä termi tekstiin sulkuihin

Esimerkki koodit yhdestä MAF vikaisesta Audista, jonka korjasin reilu vuosi takaperin:
Koodi:
2 Faults Found:
16891 - Idle Control System RPM
            P0507 - 001 - Higher than Expected.
17544 - Fuel Trim: Bank 1 (Add)
            P1136 - 001 - System too Lean
 
Viimeksi muokattu:
Ei välttämättä. Esimerkiksi MAF monesti antaa vikakoodin vain liian rikkaasta tai köyhästä seoksesta (trim limit exceeded), joka ei sytytä valoa sillä ecu korjaa virheen. Saattaa myös antaa lambda vian vaikkei sellaista olisikaan, kun se luulee vian olevan väärässä päässä seos ketjua. Jos taas laite täysin kuolee eikä anna arvoja niin sitten sytyttää valon, muulloin auto vain luulee niiden virheellisten arvojen pitävän paikkansa.

E:lisätty selventävä termi tekstiin sulkuihin

Esimerkki koodit yhdestä MAF vikaisesta Audista, jonka korjasin reilu vuosi takaperin:
Koodi:
2 Faults Found:
16891 - Idle Control System RPM
            P0507 - 001 - Higher than Expected.
17544 - Fuel Trim: Bank 1 (Add)
            P1136 - 001 - System too Lean
Näppärä kokeilla kun nyppää MAFin irti ja katsoo miten fuel trimmit reagoi siihen :)
 
Peugeot 207:ssa ei välillä meinaa saadaa viitosvaihdetta kevyesti pois vaan jää jumittamaan. Pitää vähän vatkata edestakaisin, että saa vapaalle. Mikähän voisi olla vikana? Reilu 200 tkm ajettu eikä laatikkoöljyjä ole vaihdettu eli ne voisi kyllä ensimmäisenä vaihtaa.
 
Peugeot 207:ssa ei välillä meinaa saadaa viitosvaihdetta kevyesti pois vaan jää jumittamaan. Pitää vähän vatkata edestakaisin, että saa vapaalle. Mikähän voisi olla vikana? Reilu 200 tkm ajettu eikä laatikkoöljyjä ole vaihdettu eli ne voisi kyllä ensimmäisenä vaihtaa.
Kuulostaisi että jokin siirtäjän holkki voisi olla väljä
 
Eli siis pitäisi tutkia tuota vaihteensiirtäjää. Onkohan vaikea homma?
En myöskää tuota autoa tunne mutta kerran kaverin astrassa oli jokin vaihteensiirtäjän pultti löysällä jolloin ei meinannu vaihteet mennä sisälle. Tämä oli moottoritilan puolella juuri ennen vaihteistoa.
 
Ei muutakun reklamoimaan PP-autoon: apurunkohan se on varmasti vinossa, kuten täällä tiedettiinkin. Ei sieltä nyt löydy väljää, risaa, löysää tai muutakaan selittävää tekijää camber-kulman heitolle. "Alusta on kyllä ihmeellisen hyvässä kunnossa", totesi mekaanikko, kun huihaitani hameen alta raudalla väänteli.

Siis, reklamoimaan PP-autoon. Taas.
 
Ei muutakun reklamoimaan PP-autoon: apurunkohan se on varmasti vinossa, kuten täällä tiedettiinkin. Ei sieltä nyt löydy väljää, risaa, löysää tai muutakaan selittävää tekijää camber-kulman heitolle. "Alusta on kyllä ihmeellisen hyvässä kunnossa", totesi mekaanikko, kun huihaitani hameen alta raudalla väänteli.

Siis, reklamoimaan PP-autoon. Taas.

Onko tuosta suuntausraportista kuvaa jossain?
 
Onko tuosta suuntausraportista kuvaa jossain?

PP-autosta en sillon raporttia saanut. Olin tyhmä enkä älynnyt vaatia. Haiskahtaa siltä, että ongelmaa on siellä piiloteltu!

Tämän alustan osien hyvän kunnon totesi siis tänään toinen huoltamo. Tämän tuossa äsken muotoilin täysin epäselvästi. Tuosta myöhemmin Euromasterilla teettämästäni suuntauksen rapsasta (jossa camberin heitto siis selvisi) kyllä saan kuvan... eiss. Mennyt niin sekavaksi, kun painaa kellon ympäri duunia ja joutuu yks asia kerrallaan selvittään, korjaan, selvittään, korjaan. Kyllä se tästä.
 
Katsastus läpi ilman mitään huomautuksia saate sanoilla "vuoden päästä sitten taas" ja kotimatkalla jarrupoljin pohjaan. :facepalm: Ei ollut oma auto, niin empä ole jarruputkia auton alla tarkemmin katsellut. Noh kävin katsomassa nosturilla ja jos inssi olisi vaivautunut katsomaan, niin aivan varmasti olisi jotain sanonut. Aika rapsakan näköiset.
 
Katsastus läpi ilman mitään huomautuksia saate sanoilla "vuoden päästä sitten taas" ja kotimatkalla jarrupoljin pohjaan. :facepalm: Ei ollut oma auto, niin empä ole jarruputkia auton alla tarkemmin katsellut. Noh kävin katsomassa nosturilla ja jos inssi olisi vaivautunut katsomaan, niin aivan varmasti olisi jotain sanonut. Aika rapsakan näköiset.

Tuttua, joskus leimattiin useamman vuoden seissyt auto ja saatiin muutaman käynnin jälkeen puhtain paperein läpi. Ensimäisenä viikonloppuna molemmat takatukivarret katkesivat kun joku edellinen omistaja oli suuressa viisaudessaan korjannut ruosteiset ja vähän revenneet takatukivarret hitsaamalla. Kyllä nauratti kun molemmilta puolilta pamahti poikki.
 
Katsastus läpi ilman mitään huomautuksia saate sanoilla "vuoden päästä sitten taas" ja kotimatkalla jarrupoljin pohjaan. :facepalm: Ei ollut oma auto, niin empä ole jarruputkia auton alla tarkemmin katsellut. Noh kävin katsomassa nosturilla ja jos inssi olisi vaivautunut katsomaan, niin aivan varmasti olisi jotain sanonut. Aika rapsakan näköiset.

Mulla alkoi Sevelin pakusta muhinut jarruputki vuotamaan dynamossa. Otti sen verran kiinni vielä takapäätä mitatessa, että leima tuli, mutta konttorilta lähtiessä painui jarrupoljin eka liittymässä pohjaan. Pumppaamalla sai painetta aikaan ja ajoin auton takaisin parkkiin katsastusaseman pihalle. Asiasta mainitessa sanoi inssi polkimen kyllä tuntuneen vähän oudolta, mutta mittarit näytti vielä tarpeeksi. Ei ollut huomannut myöskään vuotoa pohjaa tutkiessa. (Reilusti märkä, mutta vähän piilossa) Olisi silti luullut huomaavan autoa pihalle siirtäessä. Siinä parkissakin oli reilusti kostea lammikko maassa.
Tämän jälkeen olen ottanut osaksi auton katsastustarkistusta reilua kovemman polkaisun ihan putkia testatakseni.
 
Mulla alkoi Sevelin pakusta muhinut jarruputki vuotamaan dynamossa. Otti sen verran kiinni vielä takapäätä mitatessa, että leima tuli, mutta konttorilta lähtiessä painui jarrupoljin eka liittymässä pohjaan. Pumppaamalla sai painetta aikaan ja ajoin auton takaisin parkkiin katsastusaseman pihalle. Asiasta mainitessa sanoi inssi polkimen kyllä tuntuneen vähän oudolta, mutta mittarit näytti vielä tarpeeksi. Ei ollut huomannut myöskään vuotoa pohjaa tutkiessa. (Reilusti märkä, mutta vähän piilossa) Olisi silti luullut huomaavan autoa pihalle siirtäessä. Siinä parkissakin oli reilusti kostea lammikko maassa.
Tämän jälkeen olen ottanut osaksi auton katsastustarkistusta reilua kovemman polkaisun ihan putkia testatakseni.

Eikös tuo ole yksi hylkäysperuste, että poljin painuun pohjaan? Pl., jotkut hydroboostilla varustetut, joissa tuo kuuluu ihan noin toimiakkin. Ei ole ensimmäisen kerta kun katsastuksen jälkeen häviää autosta jarrut.. Vuosi sitten omasta autosta alkuperäinen konehuoneessa oleva kumiletku päätti irrota liittimestään ja poljin pohjaan. Omassa autossa on kyllä letku aika piilossa konehuoneessa, eikä inssit sieltä kyllä koskaan taida jarruputkia/letkuja katsoa. Tämän jälkeen vaihtui kaikki jarruletkut ja taakse putket. :D

Tuossa tämän päiväisessä putki oli ihan hyvin auton alta näkyvältä paikalta muhinut. Ja poljin meni melko nopeasti pohjaan, eikä tarvinnut edes seisoa polkimen päällä.

On muuten mukava kun valmistajat laittaa nuo jarruputket kulkemaan bensatankin/apurungon jne. ja korin välissä. Sieltä kukaan ikinä niitä tule tarkastaneeksi, niin voi olla melkoisia pommeja liikkeellä.. Useammasta alle 10v autosta on takajarruputkia jouduttu vaihtamaan vuotamisen takia.
 
Eikös tuo ole yksi hylkäysperuste, että poljin painuun pohjaan? Pl., jotkut hydroboostilla varustetut, joissa tuo kuuluu ihan noin toimiakkin. Ei ole ensimmäisen kerta kun katsastuksen jälkeen häviää autosta jarrut.. Vuosi sitten omasta autosta alkuperäinen konehuoneessa oleva kumiletku päätti irrota liittimestään ja poljin pohjaan. Omassa autossa on kyllä letku aika piilossa konehuoneessa, eikä inssit sieltä kyllä koskaan taida jarruputkia/letkuja katsoa. Tämän jälkeen vaihtui kaikki jarruletkut ja taakse putket. :D

Tuossa tämän päiväisessä putki oli ihan hyvin auton alta näkyvältä paikalta muhinut. Ja poljin meni melko nopeasti pohjaan, eikä tarvinnut edes seisoa polkimen päällä.

On muuten mukava kun valmistajat laittaa nuo jarruputket kulkemaan bensatankin/apurungon jne. ja korin välissä. Sieltä kukaan ikinä niitä tule tarkastaneeksi, niin voi olla melkoisia pommeja liikkeellä.. Useammasta alle 10v autosta on takajarruputkia jouduttu vaihtamaan vuotamisen takia.

Paremmassa suojassa ne siellä tankin/apurungon päällä on kuin alla. Tätäkin asiaa on nyt hivenen paisuteltu.
Vaihtakaa ne jarruputket niihin 10v pommeihin, jos niin jännittää.

edit. jos joku katsuri alkaisi hylkäämään huonolta näyttävät jarruputket, niin siitä vasta itkua tulisikin.
 
Viimeksi muokattu:
Paremmassa suojassa ne siellä tankin/apurungon päällä on kuin alla. Tätäkin asiaa on nyt hivenen paisuteltu.
Vaihtakaa ne jarruputket niihin 10v pommeihin, jos niin jännittää.

edit. jos joku katsuri alkaisi hylkäämään huonolta näyttävät jarruputket, niin siitä vasta itkua tulisikin.

Monessa autossa ne putket on huonommassa kunnossa siellä tankin päällä kun näkyvällä paikalla.. En tiedä mistä johtuu, mutta näin se vaan on monien autojen kohdalla. Vähän huonon näköiset ja hapantuneet on "hieman" eriasia. Tuossakin tämän päivän casessa oli kyllä niin hyvin yhdestä kohdasta muhinut, että kyllä sen nyt puoli sokeakin näkee ettei putki enää ole kunnossa. Pinta ruoste ei haittaa mitään, mutta kun putki alkaa selvästi jo muuttumaan muhkuraiseksi ja hilseilee muutakin kun pinnoitetta, niin silloin voisi kyllä jo alkaa korjauskehotusta antamaan.

Joo onhan autoissa jarrut kahdessa piirissä, mutta omassa ainakin ei kyllä jarrutehoa ollut juurikaan kun konehuoneen letku antaunut täydellisesti kerralla. Poljin meni todella nopeasti pohjaan, jolloin ei enää jarrutettukaan. Auton sai pysähtymään vain pumppaamalla jarruja. 100km/h vauhdissa ei kyllä toivoakaan millään järjellisellä ajalla pysähtyä, vaikka autossa muuten onkin tehokkaat jarrut. Tämän päiväinen pysähtyi kyllä vielä hyvin normaali liikenteessä, kun putki vasta tihkuu, ei vielä ole kokonaan pettänyt.
 
Eilen hävisi sähköt kesken ajon, onneksi paloi vihreät ja oli bussipysäkki heti risteyksen jälkeen. Jos olisi joku ajanut perässä niin sekin olisi ollut aika mielenkiintoista, kun vilkut ei toimineet. Melkein poltin näpit pakosarjaan, kun räpläsin johtoja. Erittäin kiva niitä kahta piuhaa on myös laittaa takaisin, kun se on ihan tuurista kiinni, että osuuko paikalleen, kun ei siihen näe kunnolla edes peilillä, tais mennä viimeeksi 20min, joten kiva ottaa piuhaa irti ja hieman muokata liitintä.
 
Tjaa, mahtoikohan MAP-anturi hajota Audista ku työpaikan pihalta ei startannu ekalla yrityksellä lainkaan, toisella sitten lähti käymään mutta tehot tyystin kateissa...:confused: -05 3.2 FSI quattro kyseessä siis...

edit.

Symptoms of a Bad or Failing Manifold Absolute Pressure Sensor (MAP Sensor)
  • Excessive fuel consumption. A MAP sensor that measures high intake manifold pressure indicates high engine load to the PCM. ...
  • Lack of power. ...
  • Failed emissions test.
1. Excessive fuel consumption
A MAP sensor that measures high intake manifold pressure indicates high engine load to the PCM. This results in an increase of fuel being injected into the engine. This, in turn, decreases your overall fuel economy. It also increases the amount of hydrocarbon and carbon monoxide emissions from your vehicle to the surrounding atmosphere. Hydrocarbons and carbon monoxide are some of the chemical components of smog.

2. Lack of power
A MAP sensor that measures low intake manifold pressure indicates low engine load to the PCM. The PCM responds by reducing the amount of fuel being injected into the engine. While you may notice an increase in fuel economy, you will also notice that your engine isn’t as powerful as it was before. By reducing the fuel into the engine, combustion chamber temperatures are increased. This increases the amount of NOx (oxides of nitrogen) production within the engine. NOx is also a chemical component of smog.

Eikö pitäs tulla vika valo jos on rikki.

Moottorin vikavalo paloi jo entuudestaan, joten ei tässä tapauksessa syttynyt lisävaloja :D

Tänään tuli grillailun lomassa sitten vihdoinkin aukaistua kuskinpuolen takavalo kun on sieltä herjaillut jarruvalovikaa ja takasumuvalo-vikaa aina välillä. Ja yks liitinhän sieltä oli ruostunut aika pahasti.. Tuntui hyvin pelittävän kun laitoin rost-offia likoamaan sinne tunniks molempiin liittimiin ja sitten ihan mekaanista hankausta hiomapaperilla ja pienellä talttapää meisselillä :) Eli ei ainakaan seuraavalla startilla herjaillut mitään... Nähtäväksi jää sitten uusiiko esim. aamulla kun on kylmää ja kosteaa...

Edit. Uusi MAP-anturi on tulossa ensiviikolla... Eli silloin sen vaihto ja samalla sitten uudet öljyt koneeseen kun nykyinen runsas polttoaineensyönti johtaa väkisinkin siihen, että sitä menee öljyn joukkoon...:shifty:
 
2010 Skoda Octaviassa moniurahihna pitää tyhjäkäynnillä pientä ääntä ja kylmällä koneella ensimmäisen parin minuutin ajan ajaessa kuuluu tuon hihnan suunnalta vikinää, joka muuttuu kierrosten mukaan. Ilmeisesti joko hihna, kiristin tai joku laakeri sieltä menossa? Jakoketju ja sen kiristin juuri uusittu, eli tuskin se pitää ääntä.
 
2010 Skoda Octaviassa moniurahihna pitää tyhjäkäynnillä pientä ääntä ja kylmällä koneella ensimmäisen parin minuutin ajan ajaessa kuuluu tuon hihnan suunnalta vikinää, joka muuttuu kierrosten mukaan. Ilmeisesti joko hihna, kiristin tai joku laakeri sieltä menossa? Jakoketju ja sen kiristin juuri uusittu, eli tuskin se pitää ääntä.

Uusi hihna ja automaattikiristin tilalle niin johan on hiljainen taas :)
 
Tai jopa uusi hihna vain.. Sillä menee sen oman aikansa kunnes automaattikiristin sanoo moro :D

Edit.

Koko helahoidon kuvittelis olevan alle 200e, eli moniurahihna ja automaattikiristin... saatan tietty olla väärässäkin.

editedit. siis mikäli löytyy työkaluja ja ne pysyvät lapasessa :tup:
 
Tuon ikäisessähän voi olla jo veny hihna, jolloin ei ole kiristintä olleenkaan. Oli miten oli, hihna pois ja tarkistamaan, että kaikki hihnalla pyörivä on kunnossa. Jos ei löydy mitään selvää vikaa, niin uusi hihna paikalleen.
 
Tuon ikäisessähän voi olla jo veny hihna, jolloin ei ole kiristintä olleenkaan. Oli miten oli, hihna pois ja tarkistamaan, että kaikki hihnalla pyörivä on kunnossa. Jos ei löydy mitään selvää vikaa, niin uusi hihna paikalleen.

Koska ei ole varaa noin uuteen ikänä, niin onko noin? Että ovat vaan venyvällä hihnalla ilman kiristintä?
 
12€ maksaa uusi hihna tuohon. 144 tkm tosiaan ajettu ja en nyt äkkiseltään muista nähneeni huoltokirjasta mainintaa, että onko aiemmin vaihdettu. 1.2 TSI kyseessä.

Hiljattain ihan liikkeestä ostettu auto, eli myyjällä on vielä tuo oma 6kk vastuunsa. Tosin itselläni kyllä pysyy työkalut kädessä ja mielellään opettelisin korjaamaan omaa autoa. Aika ahtaalta tosin näytti hihnan ympärillä.

Aika satunnaista tuo vikinä. Yleensä vikisee kerran liikkeelle lähtiessä ja sitten on hiljaa seuraavaan koneen jäähtymiseen saakka. Välillä ei pidä mitään ääntä, eli tuskin tuo aivan heti leviää.
 
Tietämättä millä koneella auto on, niin mahdoton sanoa. Ainakin saman ikäisissä golffeissa on tuota venyhihnaa.


No jo on taas ehkä saksalainen insinööri keksinyt virityksen... Vanhemmissa sentään jousella varustettu automaagi-kiristin..

Eikä sillä, tuohan on helppo ja kätevä vaihtaa jos kone on pois konehuoneesta..:facepalm:
 
Aiemmin jo mainitsinkin, että 1.2 TSI on kyseessä.

Suihkautin silikonispraylla hihnaan ja "tsik tsik tsik" -ääni hiljeni välittömästi tyhjäkäynnillä. Hihnaspray taas pahensi tuota ääntä. Startin jälkeen ajamaan lähtemisessä tuolla silikonilla ei kuitenkaan ollut vaikutusta. Esimerkiksi nyt lähdin ajamaan ja ekan kiihdytyksen aikana kuului vikinä/sirinä hihnan suunnalta ja sitten oli hiljaista. 60km ajon jälkeen auto oli noin 10 minuuttia pois päältä ja lähdin ajamaan uudestaan moottori vielä lämpöisenä ja taas kuului hetken tuo kierroksia mukaileva sirinä.

Kyllä se hihnalta tai joltain osalta siellä kuulostaa. Pitää varmaan kysäistä, paljonko autokauppa tulee kuluissa vastaan. Hihna tosiaan näyttää olevan sen 12€ ja tuskin kovin valtava homma yksi hihna vaihtaa ja tarkastaa samalla rullien kunto.
 
Jos sulla on 150tkm ajettu auto ja hihna vikisee & ei tietoa vaihdosta niin autokaupassa taitaavat lähinnä nauraa jos menee takuuseen vetoamaan.
 
No jo on taas ehkä saksalainen insinööri keksinyt virityksen... Vanhemmissa sentään jousella varustettu automaagi-kiristin..

Eikä sillä, tuohan on helppo ja kätevä vaihtaa jos kone on pois konehuoneesta..:facepalm:

No ei tuo sen vaikeampi ole kun se kiristimellä oleva hihnakaan, kun hankkii/tekee siihen työkalun.

Aiemmin jo mainitsinkin, että 1.2 TSI on kyseessä.

Suihkautin silikonispraylla hihnaan ja "tsik tsik tsik" -ääni hiljeni välittömästi tyhjäkäynnillä. Hihnaspray taas pahensi tuota ääntä. Startin jälkeen ajamaan lähtemisessä tuolla silikonilla ei kuitenkaan ollut vaikutusta. Esimerkiksi nyt lähdin ajamaan ja ekan kiihdytyksen aikana kuului vikinä/sirinä hihnan suunnalta ja sitten oli hiljaista. 60km ajon jälkeen auto oli noin 10 minuuttia pois päältä ja lähdin ajamaan uudestaan moottori vielä lämpöisenä ja taas kuului hetken tuo kierroksia mukaileva sirinä.

Kyllä se hihnalta tai joltain osalta siellä kuulostaa. Pitää varmaan kysäistä, paljonko autokauppa tulee kuluissa vastaan. Hihna tosiaan näyttää olevan sen 12€ ja tuskin kovin valtava homma yksi hihna vaihtaa ja tarkastaa samalla rullien kunto.

Joo ei tule autoliike kyllä osallistumaan, jos vaihto ei ole tiedossa. Kuluva osa, sama kun valittaisi renkaiden olevan kulunneet..
 
Ihmettelin omassa autossa miksi kampikammion huohotinletku on öljyssä. Aattelin että letku/o-rengas paskana, kun huohotin muuten pelaa ja on auki. Noh selvisi että imuilman putken ja kaasuläppäkotelon välinen tiiviste vuotaa huohotusöljyjä siihen letkun päälle. Huohotusventtiili siis on kiinni imuilman putken päässä ennen kaasuläppää. Ei ollut enää ihan parhaassa iskussa tiivistee, ja likainen kaasuläppä varmaan syynä vähän vaeltavaan tyhjäkäyntiin.

Taitaa olla yli 300tkm ajettu kone jo sen verran väljä, että huohottaa enemmän kuin tiiviimpi kone. Löin osat kiinni ja kovaa ajoa. Joku "suction jet pump"in sivuhaara, joka tulee huohotinventtiililtä, oli tukossa. Vaihdoin sen pumpun myös sitten uuteen ja avoimeen, saa nähdä vaikuttaako mihinkään.
 
Moottorin vikavalo paloi jo entuudestaan, joten ei tässä tapauksessa syttynyt lisävaloja :D

Tänään tuli grillailun lomassa sitten vihdoinkin aukaistua kuskinpuolen takavalo kun on sieltä herjaillut jarruvalovikaa ja takasumuvalo-vikaa aina välillä. Ja yks liitinhän sieltä oli ruostunut aika pahasti.. Tuntui hyvin pelittävän kun laitoin rost-offia likoamaan sinne tunniks molempiin liittimiin ja sitten ihan mekaanista hankausta hiomapaperilla ja pienellä talttapää meisselillä :) Eli ei ainakaan seuraavalla startilla herjaillut mitään... Nähtäväksi jää sitten uusiiko esim. aamulla kun on kylmää ja kosteaa...

Edit. Uusi MAP-anturi on tulossa ensiviikolla... Eli silloin sen vaihto ja samalla sitten uudet öljyt koneeseen kun nykyinen runsas polttoaineensyönti johtaa väkisinkin siihen, että sitä menee öljyn joukkoon...:shifty:
Kauanko on ollu toi öljy + liikaa bensa on ollut? Katit ei tykää vaan kennot menevät tukkoon.
 
Tulipa iloksi huomattua kun tässä katsastus lähestyy, että tuulilasin pyyhkijät edessä ja pissapoika edessä ei toimi lainkaan. Toimi vielä toissapäivänä ihan normaalisti, tänään toimii ainoastaan takalasinpyyhin ja pissapoika. Mittasin yleismittarilla kaikki noihin edes läheisesti liittyvät sulakkeet ja tarkistin releet ja kaikki näyttää olevan ihan kunnossa. Ainut paikka jäljellä on viiksi ja siitä lähtevät johdot, joten tilasin uuden viiksen ja releen ja toivotaan parasta. Autona on siis mk4 mondeo -07.
Tuli mittailtua ja testailtua vielä kaikki sulakkeet (ehjiä oli edelleen) ja ihmeteltyä vikaa, uusi rele tuli vaihdettua 6,1e ford liikkeestä ja viiksi Saksasta 56e ja vika korjaantui tuolla viiksen vaihdolla!
 
Eihän se haittaa näkyvyyttä eihän. Oli joku joskus jättänyt lukituslevyn laittamatta nostimen tappiin. Lasi tipahti tapilta alas ja niin alas että irtosi kiskoltaan (lasissa olevien omien kiinnikkeiden avulla kiskolla). Ylös tulles tappi tarttu sen verran et väänsi lasin etukulman kiinnikkeestä etukulmasta lasista hajalle. Tänään kävi hakees toisen lasin. Tarvis vaan alkaa askarteleen paikalleen.
c8604d3e629181b270bc3448897d0835.jpg

Halvemmassa menopelissä olis varmaan koko lasi räjähtänyt sinne oven sisään.. :beye:

edit. Halvemman luokan menopelissä siis :D
 
No joo se tuosta 2 kerroksisesta laminoidusta oli iloa että kun sai paikalleen takaisin toimii se edelleen yhtä hyvin kuin ehjä. Uusien lasien hintaa en vielä kysynyt kun toisesta autosta tuli nyt. Voin kuvitella ettei ihan edulliset lasit.

No ei varmasti juu :D
 
Jarrukilpien vaihto ja vuosihuolto yhteensä 154 €. Kyllä olen tyytyväinen. Merkkihuollossa olisivat veloittaneet 250€ pelkästä kilpien vaihdosta ja vuosihuollotkin kulkee siinä 300 - 600 € pintaan.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 438
Viestejä
4 496 044
Jäsenet
74 206
Uusin jäsen
Taru.nen

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom