Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Oo0Q0PQ.jpg

volvoo vähä putkenrakentelua ku alkuperänen alkoiolee melko mätä, kuvassa vaiheessa. putki tuli ylemmäs ja kiinnikkeiden päistä turhat tökit veks.
 
Jaahas, "kesä"autolla tuli ajeltua pikku pätkä. Mukavasti kävi kolmella. Kotona nykin tulpanjohtoja niin yhden irrottaminen ei vaikuttanut käyntiin eli vika paikallistui. Kumma kun välillä sai kipinää kun veti johdon melkein irti.
Tuossa ei taida olla vaihtoehtoja kuin tuo johto rikki?
Kumma kun tulpanjohdoilla ajettu max 2000 km ja parin vuoden aikana niin nyt jo rikki, Boschin johdot vielä.
 
Olisko arvauksia mistä kuuluu laturin hihnan tienoilta rohiseva/sirisevä ääni ? Taajuus muuttuu moottorin kierrosten mukana, eikä kytkimen painaminen vaikuta. Kärry on -00 Corolla vvti 1,6 3zzfe koneella, ajettu 230 Mm.



Paikallistuu ehkä eniten etupuolelle missä on vierekkäin laturi ja vesipumppu. Kun kokeilee ilman hihnaa käsin pyörittää, kumpikin tuntuu kuitenkin pyörivän normaalisti vaikka samalla koittaa vähän laittaa voimaa suuntaan johon hihnakin painaisi. Entäs laturin hiilet ?

Kiristinpyöräkin olisi kai mahdollinen, siinä on pieni välys. Ilman kuormaa jää pyörimään melkein loputtomasti, eli jos on vierintälaakeri, niin se on kyllä täysin kuiva.

Video:
Dropbox - 2018-06-17 16.52.33.mp4
 
Olisko arvauksia mistä kuuluu laturin hihnan tienoilta rohiseva/sirisevä ääni ? Taajuus muuttuu moottorin kierrosten mukana, eikä kytkimen painaminen vaikuta. Kärry on -00 Corolla vvti 1,6 3zzfe koneella, ajettu 230 Mm.



Paikallistuu ehkä eniten etupuolelle missä on vierekkäin laturi ja vesipumppu. Kun kokeilee ilman hihnaa käsin pyörittää, kumpikin tuntuu kuitenkin pyörivän normaalisti vaikka samalla koittaa vähän laittaa voimaa suuntaan johon hihnakin painaisi. Entäs laturin hiilet ?

Kiristinpyöräkin olisi kai mahdollinen, siinä on pieni välys. Ilman kuormaa jää pyörimään melkein loputtomasti, eli jos on vierintälaakeri, niin se on kyllä täysin kuiva.

Video:
Dropbox - 2018-06-17 16.52.33.mp4
Mittaa ensin latausjännite, jos ok niin kokeile laturin vapaapyörä.
 
Mittaa ensin latausjännite, jos ok niin kokeile laturin vapaapyörä.

Tuossa laturissa näyttäisi kyllä olevan ihan kiinteä hihnapyörä, että siinä ei hirveästi kokeiltavaa ole :bored:

Mutta @aon, tuollainen rohina voisi hyvin kuulua kiristimen laakerista, varsinkin jos se on jo käpistelemällä todettu kehnoksi. Se on myös oletettavasti edullisin osa uusia?

Jos haluaa varmistua siitä, että ääni kuuluu hihnalta, niin voihan sitä konetta käyttää hetken ilman tuota remmiä (tuo käyttää vissiin vain laturia, vesi- ja ohjaustehostimen pumppua?).
 
Jep, laturin pyörä on tässä kiinteä. Mittailin latausjännitettä: 14,2 kylmänä ja pysyy vakaana vaikka laittaa kuormaa. On aina ollu tuollainen vähän matalan puoleinen.

Kiristimen pyörän mukana tulee varsi ja jousi-vaimenninhässäkkä. Ei mikään mahdoton kustannus, mutta auto alkaa olla siinä vaiheessa ettei viittis enää vaihdella turhia osia.

Ilman hihnaa vois vielä kyllä kokeilla.
 
@aon jos mahdollista niin kuppisuojaimet päähän ja pitkällä metallitikulla tai ruuvimeisselillä kuuntelua mistä ääni tulee.
 
@Habazon, Kuulostaa just kuin pumppu huutais kuivana. Mutta öljyä on, ratin kääntely ei vaikuta ääneen ja se tuntuu kuuluvat koneen etupuolelta kun pumppu on takapuolella.

@lanttu, Koitin jo vähän kuunnella metalliputkella ja tuntu kuuluvan eniten laturista. Mutta kuuluiko siksi, että putken sai parhaiten laturin kylkeen kiinni ?

@Ratty, Kiitti linkistä, tilasin. Joskus aikaisemmin koitin etsiä pyörää, mutta en löytäny kuin kokonaisia kiristimiä, jotka olisi luvattu käyvän juuri tähän malliin.
 
Laturi nyt vähän vinkuu kun pyörii, mutta kyllä tuohon hihnakiristimen saa "kuuntelulaitteen" hyvin kiinni.
Ja hihnankiristäjää itsekin veikkaisin.
 
No noi hihankiristimet jne yleensä ovat niitä halvimpia ja helpoimpia vaihtaa. Eikä varsinaisesti haittaa vaikka meniskin vikaan ostaessa uuden, koska menee se kuitenkin jossain vaiheessa :)

Edit. Itsellä ollu parissa edellisessä golffissa tällainen kiristinsysteemi: DAYCO Automatic belt tensioner for VW TRANSPORTER T5 7H 05-08 BKK 3.2L DOHC V6 | eBay

Hintaa ollut yleensä satkun paremmalla puolella orkkiksena ja noissa on mitta-asteikko josta näki koska alkoi olla loppu :)
 
Täytyisi korjata (lue korjauttaa) anopin Mersu. Malli on (W220) S500 4matic.

Ilmeisesti ilmajousituksessa on jotain vikaa, koska auto ei pysy ylhäällä vaan laskeutuu tonttiin jo pienen tauon jälkeen.

Onko kenelläkään heittää hyvää korjaamoa pk-seudulla, joka näitä on korjaillut?
 
Täytyisi korjata (lue korjauttaa) anopin Mersu. Malli on (W220) S500 4matic.

Ilmeisesti ilmajousituksessa on jotain vikaa, koska auto ei pysy ylhäällä vaan laskeutuu tonttiin jo pienen tauon jälkeen.

Onko kenelläkään heittää hyvää korjaamoa pk-seudulla, joka näitä on korjaillut?

Veho?
 
Täytyisi korjata (lue korjauttaa) anopin Mersu. Malli on (W220) S500 4matic.

Ilmeisesti ilmajousituksessa on jotain vikaa, koska auto ei pysy ylhäällä vaan laskeutuu tonttiin jo pienen tauon jälkeen.

Onko kenelläkään heittää hyvää korjaamoa pk-seudulla, joka näitä on korjaillut?

Kysyppäs huviksesi vinkkiä / tarjousta sellaiselta kaverilta Hämeenlinnasta, kuin Niko Rantalainen.
Myy runsaasti alkuperäisiä vanteita ja erilaisia saksasta tuomiaan mersuja netissä, sekä on aktiivinen monella merkkifoorumilla.

Hän on korjannut / korjauttanut monta tuollaisen vanhan ässän ja muun mersun ilmajousitusta ihan inhimilliseen rahaan ( ainakin Vehoon verrattuna ).
 
Kyselin aikaa pyöriensuuntaukseen hämeenlinnasta. Kovasti tuntui olevan yritykset kiireisiä, joten jouduin soittamaan useampaan. Yhdessä oli kovin lyhyt jono, ja tarjosivat aikaa. Hinnaksi sanoi 300€, mutta jos pultit jumii, niin enemmän...:greedy::jd:

No, otin ajan eri puljusta. 70€ ja huomenna onnistuu.
 
Kyselin aikaa pyöriensuuntaukseen hämeenlinnasta. Kovasti tuntui olevan yritykset kiireisiä, joten jouduin soittamaan useampaan. Yhdessä oli kovin lyhyt jono, ja tarjosivat aikaa. Hinnaksi sanoi 300€, mutta jos pultit jumii, niin enemmän...:greedy::jd:

No, otin ajan eri puljusta. 70€ ja huomenna onnistuu.
Ainahan sitä pyytää saa :D Tuohon hintaan rupee jo saamaan käytettyjä vehkeitä itsellekin.
 
Aiemmin jo kyselin sirkutuksesta/sirinästä kylmällä koneella ja suositeltiin moniurahihnan vaihtoa. Hihna vaihdettu ja kaikki pyörät ja kiristin hyvässä kunnossa.

Ääni hiljeni selvästi ja melkein katosi, mutta esimerkiksi tänään aamulla viileällä ilmalla kylmällä koneella töihin lähtiessä kuului ihan sekunnin ajan taas tuo ääni. Ääni tulee oikean eturenkaan tuntumasta ja veto päällä seuraa kierroksia. Kytkimen kun painaa pohjaan, niin ääni vaimenee kierrosten laskemisen tahtiin ja tuon yhden kerran kuulumisen jälkeen yleensä katoaa.

Mikähän tuo nyt mahtaa olla? Jatkanko vain kovaa ajoa ja vaatiiko tuo uusi hihna sisäänajoa, kun rullien urat kuitenkin kuluneempia kuin itse hihna? Tosiaan selvästi harvemmin kuuluu nykyään.

Skoda Octavia 2010 1.2 TSI yhä kyseessä.
 
Aiemmin jo kyselin sirkutuksesta/sirinästä kylmällä koneella ja suositeltiin moniurahihnan vaihtoa. Hihna vaihdettu ja kaikki pyörät ja kiristin hyvässä kunnossa.

Ääni hiljeni selvästi ja melkein katosi, mutta esimerkiksi tänään aamulla viileällä ilmalla kylmällä koneella töihin lähtiessä kuului ihan sekunnin ajan taas tuo ääni. Ääni tulee oikean eturenkaan tuntumasta ja veto päällä seuraa kierroksia. Kytkimen kun painaa pohjaan, niin ääni vaimenee kierrosten laskemisen tahtiin ja tuon yhden kerran kuulumisen jälkeen yleensä katoaa.

Mikähän tuo nyt mahtaa olla? Jatkanko vain kovaa ajoa ja vaatiiko tuo uusi hihna sisäänajoa, kun rullien urat kuitenkin kuluneempia kuin itse hihna? Tosiaan selvästi harvemmin kuuluu nykyään.

Skoda Octavia 2010 1.2 TSI yhä kyseessä.
Jos kytkimen asento vaikuttaa ääneen niin ei se sillon voi apulaitehihnoista kuulua? Ekana tulee mieleen olisko kytkimenpainelaakeri.
 
Jos kytkimen asento vaikuttaa ääneen niin ei se sillon voi apulaitehihnoista kuulua? Ekana tulee mieleen olisko kytkimenpainelaakeri.
Lähinnä tarkoitin, että kun liikkeelle lähtiessä vinkuu, niin kytkintä painaessa moottorin kierrokset laskevat ja ääni sen mukana. Muuten ei kytkin vaikuta mitenkään, eli vain kierrokset muuttavat ääntä.

Kävin äsken tauolla työpaikan parkkihallissa ikkunat auki kiihdyttelemässä kylmällä koneella ja mitään ylimääräistä ei kuulunut. Todella satunnaista tuo ääni, mutta silloin kun kuuluu, niin häiritsee hieman.
 
Päivitystä.

Yhdessä rullassa on parin millin heitto ja kuuluu rohinaa, joka kasvaa kierrosten mukaan. Luulin aluksi, että vesipumppu menossa, mutta ääni ei tunnu kuuluvan siitä. Tuo rohinakin alkoi uuden hihnan myötä, eli ilmeisesti yksi rulla pitäisi uusia myös.
 
Päivitystä.

Yhdessä rullassa on parin millin heitto ja kuuluu rohinaa, joka kasvaa kierrosten mukaan. Luulin aluksi, että vesipumppu menossa, mutta ääni ei tunnu kuuluvan siitä. Tuo rohinakin alkoi uuden hihnan myötä, eli ilmeisesti yksi rulla pitäisi uusia myös.

Kannattaa varmaan uusia kaikki mahdollinen minkä helposti voi uusia samalla... eli esim. jos niitä kiristin-/ohjurirullia on useampi, niin kaikki uusiks samalla... ja miksei vesipumppukin jos sen helposti saa vaihdettua :)

Omassa audissa tällainen viritys

tbp73.JPG
 
Viimeksi muokattu:
Kuvassa näkyy ympyrällä, mistä tuo epätasainen kierroksia seuraava rohina kuuluu. Nuoli taas osoittaa rullan, missä on parin millin heitto. Taitaa olla automaattikiristin kyseessä?

Huollossa sanoivat tarkastaneensa rullien laakerit ja kunnon, mutta ilmeisesti jäänyt tuo huomaamatta. Lupasivat kyllä hoitaa kuntoon. Vanhalla hihnalla vain kitisi ja vinkui, uudella vinkuu harvoin, mutta rohisee kunnolla. Missähän vesipumppu tuossa ketjukoneessa on? Olin ihan varma, että sen laakeri alkoi rohisemaan, mutta ei se ainakaan tuolla alueella ole. Lisäksi epätodennäköistä, että pumppu leviää juuri hihnan vaihdon jälkeen.IMG_20180622_140822.jpg
 
Odottelin audin uutta MAP-anturia tiistaina jo, mikä oli siis DHLn ilmoittama arvioitu saapumispäivämäärä. Kippaskappas, ku posti sai haltuunsa osan, niin tulee ehkä maanantaina... tai keskiviikkona.. Vitun posti :D
 
Kuvassa näkyy ympyrällä, mistä tuo epätasainen kierroksia seuraava rohina kuuluu. Nuoli taas osoittaa rullan, missä on parin millin heitto. Taitaa olla automaattikiristin kyseessä?

Huollossa sanoivat tarkastaneensa rullien laakerit ja kunnon, mutta ilmeisesti jäänyt tuo huomaamatta. Lupasivat kyllä hoitaa kuntoon. Vanhalla hihnalla vain kitisi ja vinkui, uudella vinkuu harvoin, mutta rohisee kunnolla. Missähän vesipumppu tuossa ketjukoneessa on? Olin ihan varma, että sen laakeri alkoi rohisemaan, mutta ei se ainakaan tuolla alueella ole. Lisäksi epätodennäköistä, että pumppu leviää juuri hihnan vaihdon jälkeen.IMG_20180622_140822.jpg


Epätodennäköistä todellakin, mutta miks ei samalla vaihtais ku muutakin roinaa sieltä irroittaa?

Mikäli siis vaihtaminen on helpompaa ku vanhaan golffiin laturin vaihtaminen

IMAG0215.jpg

edit. vesipumpun vaihto ois vaatinut moottorin irroittamisen ainakin kiinnikkeistä että saa vängättyä eteenpäin..
 
Siit seuraavasta mallista. Aika yksinkertaisesti aukeaa huoltoasentoon keula kun puskuri vaan 2 pultilla ja muutkin samaan tyyliin.

Ai sattana... mahtaako omassa audissa olla vastaava setti? -05 3.2 FSI quattro.
 
leimaremontti ja sen jälkeen havaitut, simpukan välitanko, tukivarret, reaktiotankojen sisäpäät, tukivarsien sisäpäät uretaaniksi, narinahelat, takajarrut, etulaakerit ja etulevyt.
Eli karkeesti parin tonnin auton arvosta puolet.
 
leimaremontti ja sen jälkeen havaitut, simpukan välitanko, tukivarret, reaktiotankojen sisäpäät, tukivarsien sisäpäät uretaaniksi, narinahelat, takajarrut, etulaakerit ja etulevyt.
Eli karkeesti parin tonnin auton arvosta puolet.

Paaliin?
 
A8 D2
Puskurin irroitus.. ( muutama turhakin vaihe tuos tehty )


Huoltoasento..


A8 D3 ( tosin ei sitä kokonaan irroiteta jos haluaa säilyttää ilmastoinnin kunnossa. Riittää kun raottaa )


Tuossa vanhemmassa A8:ssa on hihnalla toteutettu jakopää???
 
Suomen olosuhteissa vaihtaisin kyllä useammin, varmuuden vuoksi. D3 korissakin on hihna jakopää jos on MPI eikä FSI -moottori. Eli alkupään malleissa.
 
Oma tällainen pikku hässäkkä ja vaihdon hinta keskimäärin 3000e :D

attachment.php
 
Vanhaan -95 VR6 golffiin tuli vaihdettua jo jakopää aikanaan, niin en minään peikkona enää pidä tuota audinkaan jakopäätä.. Aikaa ja vaivaa tietty vaatii, sekä tiloja ja työkaluja tietty..
 
Vuosituhannen vaihteessa Audin 3.0L v6:ssa oli hihnalls sekä imu- että pakonokat. Miksihän tota sitten ei nähty muissa koneissa? Helposti menee jako pieleen jos on väärät työkalut, ei kokemusta, hutiloi tms?

asn_remmi.png


Juhannuksen projektina olisi tällä kertaa ovien lukkosalpojen irrotus, putsaus ja rasvaus.. jäätyy auki talvisin, kun on niin paskainen.
 
Luultavasti olis viisain vaihtoehto, tosin hiljaisempaa tai parempaa ajettavaa tuolla hintaa tuskin saa, lie paree hyödyntää se vähä käyttöarvo ja ajaa loppuun. Eipä tuossa paljon muuta ny ookkaan kun alustanosien vaihteluita, muuten ihan soiva peli pidemmän päällekkin. Jos ny ei onnistu sulattaan koneesta mäntää paria suuttimien takia tai polttaan askista pakkoja.
 
Tässä jarruremonttia suunnitteilla, osatilausta tekemässä... Oletteko vaihtaneet liukutappeja uusiin vai oletteko aina saanut vanhat hiottua uudenveroisiksi? Huomasin tuossa siis että levy on kulunut sisäpuolelta melko rajusti.

Kyseessä vanha auto johon en ole vielä kerennyt jarruihin koskea, ja ajattelin laittaa koko paletin uusiksi eli levyt, palat, käsijarrun palat+tilkkeet, liukutapit nyt arveluttaa kun ei selvästi ole aikoihin toiminut niinkuin pitäisi... :btooth:
 
Jos noin paljon uusimas niin ottasin satulankorjaussarjan kumeihin ja uudet liukutapit. Sekä jarruletkut. Ei maksa tuossa hommas paljoa enempää.

No sitäpä mietinkin kun maksaa... :confused2: Nyt korissa nuo yllämainitut ja hintaa 210€ Brembona (paitsi takalevyt ATE kun ei Brembona ollut), liukutapit sitten auton ympäri 50€ (joo halpaa, mutta suhteessa aika kalliit :tdown:). Vasen etulaakeri antautu alkuviikolla, aattelin laittaa samalla tilaukseen toisen puolen, tuskin se kovin kauaa pidempää enää kestää. Ja mukavempi laittaa uudet jarruhilut kun laakeri on siis prässättynä suoraan napaan :)
 
Autogorea:



Note to self: ei, öljyvuotoa ei voi korjata millään massalla (kemiallisella metallilla) ulkopuolelta. Se O-rengas pitää vain mukisematta vaihtaa.
 
Onhan se 50€ rahaa mutta onko niin paljon että viitti hioda ja kiillotella tappeja joissa voi olla kovapinnoitteetkin päällä. Vanha vehje niin sen toisen 50€ pistäis helposti mielellään niihin satulan kumeihinkin ettei niitäkään tarvi koskea heti.

Pariin autoon just noi satuloiden kumiremontit tehnyt just käsijarrujen takia.

Niin ja näin joo :D Aina *kop kop* tähän mennessä saanut liukutapit tehtyä suht. helpolla, mutta tässä kulkineessa näyttäisi satula laahaavan ihan eri tavalla, ainakin tuo yksi. Siksi nyt kerralla joka nurkka uusiksi samalla niin jarrut on tehty :tup:

Tässä muuten käsijarru takalevyn sisässä, ja voimathan on hyvin tallella eikä jarrueroakaan ollut oikein leimalla (syksyllä), kunhan varaudun / huollan ennakkoon :)
 
Tuulilasin vaihto edessä toiseen autoon. Meni nyt koko matkalta halki ja poikki. Ei perhana kun ärsyttää nuo kiveniskut. Niiltä välttyminen tarkoittaisi sitä, ettei ajaisi yhtään. :btooth:
 
Tuulilasin vaihto edessä toiseen autoon. Meni nyt koko matkalta halki ja poikki. Ei perhana kun ärsyttää nuo kiveniskut. Niiltä välttyminen tarkoittaisi sitä, ettei ajaisi yhtään. :btooth:
Sama täällä, aika varattu keskiviikolle. Oli vielä vanha kiveniskemä josta yhtäkkiä yön aikana lähti railo melkein koko tuulilasin halki.
 
Mahtaakohan olla kierot vanteet vai tasapainoitus pielessä, ku auto satunnaisesti tärisee / tutisee ajaessa?

Tätä kun ei tapahdu jatkuvasti nopeuksilla 80-120km/h, vaan välillä tärisyttää rattia ja penkkiä ja välillä ei mitään.
Auto oli telakalla kevään ( purettu ja kasattu enemmän ja vähemmän) ja ajossa ollut vasta reilun viikon. Syksyllä ei samoilla vanteilla ollut mitään ongelmia.

Pulttien kireys on tarkastettu ja tarkoitus varata aika jollekkin rengastohtorille.
 
Mahtaakohan olla kierot vanteet vai tasapainoitus pielessä, ku auto satunnaisesti tärisee / tutisee ajaessa?

Tätä kun ei tapahdu jatkuvasti nopeuksilla 80-120km/h, vaan välillä tärisyttää rattia ja penkkiä ja välillä ei mitään.
Auto oli telakalla kevään ( purettu ja kasattu enemmän ja vähemmän) ja ajossa ollut vasta reilun viikon. Syksyllä ei samoilla vanteilla ollut mitään ongelmia.

Pulttien kireys on tarkastettu ja tarkoitus varata aika jollekkin rengastohtorille.

Jos ei jatkuvasti tärisytä, niin veikkaisin kieroja jarrulevyjä.
Wheeler dealerssissa näin kerran työkalun noiden oikomiseen siten ettei tarvinnut levyä irrottaa.
Mutta muuten pitää ottaa levy irti ja sorviin, missä voi mittailla heitot.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
254 655
Viestejä
4 428 359
Jäsenet
73 392
Uusin jäsen
RautiainenAaro

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom