Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Hyundai Getzin etupää kolisee ku ajaa koloista, koiranluut vaihdettu ei vaikutusta. Tukivarrenpuslat silmin katteltuna ok, mahtaisko olla iskari/yläpäälaakeri ?
Pallonivelet voi myös kolistella vaikka ei mitään välystä edes katsastuksessa löydy.Hyundai Getzin etupää kolisee ku ajaa koloista, koiranluut vaihdettu ei vaikutusta. Tukivarrenpuslat silmin katteltuna ok, mahtaisko olla iskari/yläpäälaakeri ?
Vaihdoin raidetangon pään oikealle, vanhan osan mittomisesta huolimatta ratti on joitakin asteita vinossa oikealle päin suoraan ajaessa (ei siis paljoa, mutta itseä häiritsee). Ilmeisesti oikeaa tankoa pitäisi hieman pidentää eikä lyhentää? Olettavasti joku 1/4 kierrosta lienee riittävästi.
Suuntaukseen en ajatellut viedä kun edellisen vaihdon yhteydessä on suunnattu ja nyt raidetangonpää oli säätöakselin kanssa "yhtä puuta", helvetisti lämmittämällä ja vääntämällä aukesi, joten jos tuota kokonaisuutta yrittää säätää niin ei tule onnistumaan koska vasen lienee yhtä juntturassa.
Kaiken järjen mukaan jos/kun ratin saa suoraksi niin kulmat on samat kuin ennen vaihtoa? Ja vastaavasti kun ratti on nyt vähän vinossa niin aurauskaan ei ole ihan kuten ennen...
Mikä olisi hyvä (ja halpa ) "toho" tuon alustan osien lämmittämiseen? Nyt vedin jollain tämmöisellä raksoille tarkoitetulla mallilla Kaasutoho 1,5m letkulla ja oli vähän siinä ja siinä ettei auto palanut mukana osaa lämmittäessä ...
Kyllä minäkin siitä lähtisin, että jos auraus on ollut kunnossa ja saat nyt vaihdettua päätä säätämällä ratin suoraan, on auraus ainakin sinne päin. Pieniä osia lämmittelee Bilteman polttimella Minipoltin - Pienoispoltin - Biltema . Yksi säiliö kestää älyttömän pitkään ja ne on halpoja.Kaiken järjen mukaan jos/kun ratin saa suoraksi niin kulmat on samat kuin ennen vaihtoa? Ja vastaavasti kun ratti on nyt vähän vinossa niin aurauskaan ei ole ihan kuten ennen...
Mikä olisi hyvä (ja halpa ) "toho" tuon alustan osien lämmittämiseen? Nyt vedin jollain tämmöisellä raksoille tarkoitetulla mallilla Kaasutoho 1,5m letkulla ja oli vähän siinä ja siinä ettei auto palanut mukana osaa lämmittäessä ...
Vaihdoin raidetangon pään oikealle, vanhan osan mittomisesta huolimatta ratti on joitakin asteita vinossa oikealle päin suoraan ajaessa (ei siis paljoa, mutta itseä häiritsee). Ilmeisesti oikeaa tankoa pitäisi hieman pidentää eikä lyhentää? Olettavasti joku 1/4 kierrosta lienee riittävästi.
Suuntaukseen en ajatellut viedä kun edellisen vaihdon yhteydessä on suunnattu ja nyt raidetangonpää oli säätöakselin kanssa "yhtä puuta", helvetisti lämmittämällä ja vääntämällä aukesi, joten jos tuota kokonaisuutta yrittää säätää niin ei tule onnistumaan koska vasen lienee yhtä juntturassa.
Kaiken järjen mukaan jos/kun ratin saa suoraksi niin kulmat on samat kuin ennen vaihtoa? Ja vastaavasti kun ratti on nyt vähän vinossa niin aurauskaan ei ole ihan kuten ennen...
Mikä olisi hyvä (ja halpa ) "toho" tuon alustan osien lämmittämiseen? Nyt vedin jollain tämmöisellä raksoille tarkoitetulla mallilla Kaasutoho 1,5m letkulla ja oli vähän siinä ja siinä ettei auto palanut mukana osaa lämmittäessä ...
Tuo IKH:n malli näyttää kaiken puolin paremmalta, mutta onkohan siinä pietzo/vastaavaa sytkää kun ei lue mitään... Ja toisaalta onko sillä väliä onko se 1300 vai 1800 astetta? Bilteman himmeli onkin sinänsä jonkun takan sytyttämisestä tuttu, sille ei vaan annettu mitään lämpötila speksiä eli onko se liian mopo vai ihan riittävä autoremppoihin...TOHO kaasupoltin 1300°C + kaasupullo
Kai tuollasella pärjäilee kans jollei usein joudu kuumentelee pultteja yms.
Tuo IKH:n malli näyttää kaiken puolin paremmalta, mutta onkohan siinä pietzo/vastaavaa sytkää kun ei lue mitään... Ja toisaalta onko sillä väliä onko se 1300 vai 1800 astetta? Bilteman himmeli onkin sinänsä jonkun takan sytyttämisestä tuttu, sille ei vaan annettu mitään lämpötila speksiä eli onko se liian mopo vai ihan riittävä autoremppoihin...
Kaivelin tossa illalla sitä ja näinhän se oli.Voisko olla syylärin letkulähtö halki?
Ei ole hajalla, mutta tuli ylimääräisistä tukivarsista poltettua puslat pois, ulkokoolit puukkosahalla halki, ja poispoikkeen. Säädettävä panhardikin tuli tuossa tehtyä.
Jos sitä huomenna vähän hiekkapuhaltaisi ja vetelisi epoksia pintaan.
Seuraavaksi sitten uretaanipuslien puristelua paikoilleen.
Viikonloppuna radalle (ja kaiteeseen) jos ehtii.
Corsicassa muuten kanssa tuli mieleen noi puslat. Mites @Stige :llä parani käytös?
Toi pikkuservoletti aina vatkannut vähän rattia ajaessa ja muutenkin aika rauhaton meno. Alatukivarsien puslia voisi miettiä toki ja ronkkia.
Ihan veikeä tommonen pikkujenkkikin, vaikkei vastaakkaan vanhan liiton vehkeitä monessa mielessä. Tulisi se syyläri niin saa liikenteeseen.
Mjoo...Ei vetele enää yhtään urissa tai missään, kulkee ku juna. Ihan järetön parannus pienellä vaivalla ajettavuuteen. Lehtijousiin vielä laittaa ni saa perseen muljuamisen pois isommissa vauheissa ni eiköhän tolla uskalla kovaa ajaa sit.
Siis ei tuo ollut huono ajaa aikasemminkaan kun oli kulmat säädetty sillein että casteria niin paljon kun saa ja camber/auraus sit sen jälkeen, paljon parempi kun suurinosa jenkeistä mitä ajanu mutta silti parannus oli huikee, etenkin keskustassa huomaa kun uraset tiet kun ei muljua urissa puolelta toiselle tai mitään.
molemmat katit toimimattomat audissa.
mikä on halvin tapa laittaa kuntoon. mulla on downpipe otettu etuveto-automaatista ja siihen saa kiinni yhden katin. Minkälaisia laippoja suosittelette, jotta olisi helppo tehdä sitten korvausputki katin tilalle.. v-bandiä ei saa ilmeisesti mustana rautana ainakaan motonet/biltema akselilta. Kiire olisi saada ajoon auto..
BMW 740 löysin netistä ohjeen että vähän bensaa tankkiin ja pari purkkia jäänestoa kanssa tankkiin ja ilmanputsari pois katsastuksen ajaksi.molemmat katit toimimattomat audissa.
mikä on halvin tapa laittaa kuntoon. mulla on downpipe otettu etuveto-automaatista ja siihen saa kiinni yhden katin. Minkälaisia laippoja suosittelette, jotta olisi helppo tehdä sitten korvausputki katin tilalle.. v-bandiä ei saa ilmeisesti mustana rautana ainakaan motonet/biltema akselilta. Kiire olisi saada ajoon auto..
Vein Opel Omegan katsastukseen ja kun päästöjä mitattiin, niin sehän kuumeni ja heitti nesteet pihalle. Onneksi on kaljaa
Onkos kellään kokemuksia mikä voisi pitää ääntä ohjauksessa? Rattia käännellessä kuuluu vonkuva ääni. Autossa on sähköinen tehostin, käsittääkseni hammashihna siirtää kierretankoa sähkömoottorin voimalla. Huomenna tarkoitus tilata aika pajalle jos saisi paikallistettua äänilähteen. Toivottavasti rasvauksella selviää kun käytetytkin varaosapaketit maksaa lähes tonnin.
Googlella yleensä löytyy tyyppiviat helpohkosti viimeistään lontoon murteella. Toki täälläkin joku voisi sen kertoa, jos auton tarkemmat detaljit olisi kerrottu...
Kyseessä BMW f11 525d vm. 2011. Netistä kyllä löytyy erilaisia vaihtoehtoja. Joku tiiviste ohjauspylväässä pitäisi rasvata. Käyttää turvatyynyä irti. Rasvata jotain palloniveltä tai ohjauksen niveliä. Liikutella rattia eri asentoihin (korkeus/syvyys) ja takaisin. Välttää tuen ottamista ratista autosta noustessa yms.Googlella yleensä löytyy tyyppiviat helpohkosti viimeistään lontoon murteella. Toki täälläkin joku voisi sen kertoa, jos auton tarkemmat detaljit olisi kerrottu...
Selvennykseksi että tämä siis tapahtuu liikkeessä ja paikallaan täysin samanlailla?Onkos kellään kokemuksia mikä voisi pitää ääntä ohjauksessa? Rattia käännellessä kuuluu vonkuva ääni. Autossa on sähköinen tehostin, käsittääkseni hammashihna siirtää kierretankoa sähkömoottorin voimalla. Huomenna tarkoitus tilata aika pajalle jos saisi paikallistettua äänilähteen. Toivottavasti rasvauksella selviää kun käytetytkin varaosapaketit maksaa lähes tonnin.
Menikin Peugeot pienemmällä huollol katsastuksesta mitä odotin. Odotin korjauskehotusta takajarruista. Mutta ainut oli ajovalon poltin minkä olin ennen katsastusta vaihtanut. Oli pompahtanut polttimon kiinnitysrauta ajon aikana auki.
Takajarrujen levyt oli ihan hirveässä kunnossa osien tilauksen saapumisen venahtaen ylipitkäks. Joten hion rälläkällä ja liuskelaikalla levyt sileäksi. 2 cm raita oli ainut mikä oli ottanut jarrupalaan. Kauan sai hioda et sai sileäksi. Ja jarrupalat sipasta sileäks levyä vasten olevala hiekkapaperilla. Mut näköjään ihan hyviin arvoihin pääsee silläkin että antaa rälläkällä hiodessa navan ottaa hiontavoimasta kierroksia. Takajarrun ja käsijarrun arvot oli 0% heitolla.
Nuoko hyvät jarrut? Rehellinen kysymys. Alla Oman volvo 850 viime katsastuksesta kuukausi/pari sitten.Tulipa hyvät jarrut.
Itsekin hioin kerran rälläkällä toisen Peugeot 406:n takalevyn, oli tosi helppo juttu (vain ulkopuolelta). Lisäksi olen hionut hiomakoneella Mersun vanhoja jarrupaloja tasaiseksi, kun nuo palat oli ihan samanlaisia kuin Pösössä. Tuokin oli helppoa. Loppu hionta taisi olla hiomapaperilla. Mutta toki ainakin ne palat kannattaa aina ostaa uudet. Levytkin olisi suht helppo vaihtaa, mutta 406:ssa on käsijarru levyn sisäpuolella rumpujarrulla, niin vaatisi vähän uudelleen säätöä.
Niin siis etupäässä oli kyllä aika heikko jarruvoima. Mutta mikä auto?Nuoko hyvät jarrut? Rehellinen kysymys. Alla Oman volvo 850 viime katsastuksesta kuukausi/pari sitten.
Nuoko hyvät jarrut? Rehellinen kysymys. Alla Oman volvo 850 viime katsastuksesta kuukausi/pari sitten.
Aah.. Sitä mietinkin että tasaiset mitä itse pitäisi huomioida mutta voi olla että käsijarru remppa juuri taka oikealla vaikutti asiaan minkä takia piti repiä muutama kerta auki mokoma (Skandixilta levittäjä kun Suomesta tuntunut löytyvän parin muun osan kanssa..)Niin siis etupäässä oli kyllä surkea jarruvoima.
Takapään jarrut vaan oli juuri tasan, eli siksi sanoin että hyvät jarrut Ja takapää olikin korjattu, kun taas etupäälle ei oltu tehty mitään.
Onko tolla jarruvoimalla oikeastaan väliä, jos (ja kun?) se on enemmän kuin vaaditaan pyörän lukitsemiseen ko. autolla? Enemmän mua ahdistais 23 % ero taka-akselilla, koska tuolla saa auton mukavasti pyörimään, jos ei ole ajonvakautusta.
Onko tolla jarruvoimalla oikeastaan väliä, jos (ja kun?) se on enemmän kuin vaaditaan pyörän lukitsemiseen ko. autolla? Enemmän mua ahdistais 23 % ero taka-akselilla, koska tuolla saa auton mukavasti pyörimään, jos ei ole ajonvakautusta.
En mä noista prosenteista tiedä eikä tarkoitus ollut juuri tuohon 23 % viitata. Vaan siis pelkästään siihen, että epätasapainolla lähtee mukavasti, jos liukkaan radalla kokeilee ilman vakautusta. Ja kaikki tämä siis "hyvät jarrut" kontekstissa. Ts. otan mieluummin tasaiset kuin vähän tehokkaammat.Miksi se auto pyöris ilman ajonvakautusta noin pienellä heitolla?
Terv. rumpujarrut millä saa varmaan sen 50% heiton aikaseks pelkästään ajamalla toisen puolen renkaat vesilätäköstä.
Kummasti on silti pärjänny tällä talvenkin?
En mä noista prosenteista tiedä eikä tarkoitus ollut juuri tuohon 23 % viitata. Vaan siis pelkästään siihen, että epätasapainolla lähtee mukavasti, jos liukkaan radalla kokeilee ilman vakautusta. Ja kaikki tämä siis "hyvät jarrut" kontekstissa. Ts. otan mieluummin tasaiset kuin vähän tehokkaammat.
e: Omat kokemukset siis ajalta miekka ja täysi-ikäinen mk1 Fiesta. Toinen liukkaan harjoitus tuolla, toinen uudella 90-luvun lopun (vielä vakauttamattomalla) autolla. Fiestalla ku jarruihin hipaisi, niin karuselli oli valmis.
Fiesta oli sitte vissiin paha vehje, mutta samapa se sille, aiheeseen:
Uudehkon volvon (vm98 ja 680tkm) leimalla käytin ja yllätys oli kyllä melkonen. Kuukaudelleen 2 vuotta sitte vaihdettu alatukivarsi paskana. Eli siis ne 2 kumipuslaa ja alapallo. Ei ollu ees halvinta paskaa mitä alle pistettiin mutta niin vain oli entinen, katsuriki vähän ihmetteli ko kerroin että kilsoja on tullu ehkä se 50000.
Oha tuo painava keula ja paskaa tietä tulee ajettua, mutta edelliset kesti sen 4 vuotta + edellisen omistajan ajot mistä mulla ei ole tietoa, ja tosiaan tuo oma ajo on vähentyny viimeaikoina.
Eipä sillä "mitään" väliä ole. Kevyt auto saa aina huonommat jarruvoimat rullilla kun renkaat lyö aikaisemmin tyhjää.Onko tolla jarruvoimalla oikeastaan väliä, jos (ja kun?) se on enemmän kuin vaaditaan pyörän lukitsemiseen ko. autolla?