Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

PSA tietäjiä?

´09 peugeot expert, pyyhkijät pyyhkii miten itse haluaa sekä myös ruikkii pesunesteet lasille koska itse haluaa imasten tankin kerralla tyhjäksi ja jääden huutamaan.

Ei vaikutusta vaikka kuinka räplää monitoimiviistä
 
Onhan puslien pultit kiristetty auto alhaalla? Muuten kyllä repii puslat rikki. Alapallot kestää, kunhan lisää vaseliinia kumin alle ennen asennusta.

Tuossahan ei ole muuta kiristettävää ko alatukivarren pultit (4kpl) ja sitte alapallon kiinnitys, volle mallia 70, ja alatukivarsi on runkopalkin läpipulteilla kiinni. Elikkä näkisin että paskaa kumia. Mutta vastaus kysymykseen, keula ylhäällä kirin. En vain näe miksi se pitäs keula alhaalla kiriä, mutta ehkä kyse on erimallin keulasta. Valaista saa jos parempaa tietoa on. (eli motonetin tuotenumero 17-7307 on tuohon omaan sopiva, ja noita puslien pultteja ei tarvi tosiaan tuossa hämmentää)

Alapallon kestävyyteen katsuriki tuumas että poraa reikä ja kierteytä ja pistä rasvanippa ja rasvaa renkaanvaihon yhteydessä, vaan jos nuo puslat hajoaa kumminki tällä aikavälillä niin mitä järkeä.

edit: eihän tämä asia välttämättä selväksi tullu, kiitos minun epäselvän artikuloinnin, mutta kiitos kuitenki vinkeistä =)
 
Viimeksi muokattu:
^Tuossa rasvanipan lisäämisessä saa olla varovainen ettei päästä metallilastua menemään sinne haitolle pilaamaan koko niveltä.
 
Tuossahan ei ole muuta kiristettävää ko alatukivarren pultit (4kpl) ja sitte alapallon kiinnitys, volle mallia 70, ja alatukivarsi on runkopalkin läpipulteilla kiinni. Elikkä näkisin että paskaa kumia. Mutta vastaus kysymykseen, keula ylhäällä kirin. En vain näe miksi se pitäs keula alhaalla kiriä, mutta ehkä kyse on erimallin keulasta. Valaista saa jos parempaa tietoa on. (eli motonetin tuotenumero 17-7307 on tuohon omaan sopiva, ja noita puslien pultteja ei tarvi tosiaan tuossa hämmentää)

Alapallon kestävyyteen katsuriki tuumas että poraa reikä ja kierteytä ja pistä rasvanippa ja rasvaa renkaanvaihon yhteydessä, vaan jos nuo puslat hajoaa kumminki tällä aikavälillä niin mitä järkeä.

edit: eihän tämä asia välttämättä selväksi tullu, kiitos minun epäselvän artikuloinnin, mutta kiitos kuitenki vinkeistä =)

Jaa, se onkin tuota mallia. Mulla on mk1 v70 ollut aina puslien läpi tulevilla pulteilla alatukivarret kiinni. Niissä menee pusla rullalle, jos vetää auto ilmassa pultit kiinni. Tuossa sun mallissa ei mitään väliä miten kirii.
 
Jaa, se onkin tuota mallia. Mulla on mk1 v70 ollut aina puslien läpi tulevilla pulteilla alatukivarret kiinni. Niissä menee pusla rullalle, jos vetää auto ilmassa pultit kiinni. Tuossa sun mallissa ei mitään väliä miten kirii.

Jep, näin mie vähän aattelin. Eihän tuo nyt mahoton homma ole vaihtaa, mutta kyrsiihän se kuitenki. Kuskinpuolella sen verta ahtaasti nuo pultit että joutuu moottoria kampeaan ylöspäin.
 
Toi ilmastointilaitteen huoltohysteria on kyllä aika surullista katsottavaa. Ei se pari vuotta nyt ole normaalikäytössä aika eikä mikään ja varmasti on ehjässä järjestelmässä ainetta riittävästi tallessa. Toki jos haluaa hifistellä ja vaihtelee kuivainta yms. roipetta siinä sivussa, niin okei. Muija varmaan yli 6 vuotta ajanut ilman mitään aineiden lisäyksiä omalla romullaan ja ihan yhtä kylmää se puskee kuin ostohetkelläkin.
 
Tuli audiin vaihdettua öljyt ja suodatin, komiaa :) Vielä komiampaa oli se, että vähän säästin ja ostin castrolin magnatechia 5w-40. Öljyjen vaihdon jälkeen alko sellanen kapelli venttiilikoneistosta, että hirvittää. Pitänee varmaan laskee ulos ja vaihtaa castrolin edge 0w-30 sisään... :facepalm:
 
Noniin, pitääpä siirtyä tähän ketjuun tuolta toisesta..

..i30 1.6CRDi 2011 vetelee ajettaessa. Nelipyöräsuuntaus ei nyt sitte auttanut, oikean etupyörän jotaki sivukallistusarvoja ei saatu viitearvoihin.. Mekaanikko epäili jotaki alapalloja, muttei ehtinyt ajan puitteissa varmistamaan. Kävinpä tuolla Malmilla yhdellä pikkupajalla pyytämässä TUOMIOTA, ja voi pojat, minkä pommin ma olenkaan ostanut: etuiskareiden yläpään laakerit jumittaa/paskana, vasen etuiskari vuotaa, oikea takapyörän laakeri mäsä (ihme kyllä ei pidä mitään ääntä, pyörä vaan heiluu mukavasti auto ilmassa) ja vielä kunnon hyvä öljyvuoto jossakin, öljypohja aivan sotkussa.

Auto on ostettu tammi-helmikuun vaihteessa about 146tkm mittarissa (nyt 154tkm). Oikein mielettömän hyvällä tsägällä myyjäliikkeen huoltamossa asiat saataisiin kuntoon järkevin kustannuksin. Yhteyttä sinne otin jo ja henkinen valmistautuminen johonkin tonnin-kahden mälliin on alkanut: korkkaanpa oluen.
 
Noniin, pitääpä siirtyä tähän ketjuun tuolta toisesta..

..i30 1.6CRDi 2011 vetelee ajettaessa. Nelipyöräsuuntaus ei nyt sitte auttanut, oikean etupyörän jotaki sivukallistusarvoja ei saatu viitearvoihin.. Mekaanikko epäili jotaki alapalloja, muttei ehtinyt ajan puitteissa varmistamaan. Kävinpä tuolla Malmilla yhdellä pikkupajalla pyytämässä TUOMIOTA, ja voi pojat, minkä pommin ma olenkaan ostanut: etuiskareiden yläpään laakerit jumittaa/paskana, vasen etuiskari vuotaa, oikea takapyörän laakeri mäsä (ihme kyllä ei pidä mitään ääntä, pyörä vaan heiluu mukavasti auto ilmassa) ja vielä kunnon hyvä öljyvuoto jossakin, öljypohja aivan sotkussa.

Auto on ostettu tammi-helmikuun vaihteessa about 146tkm mittarissa (nyt 154tkm). Oikein mielettömän hyvällä tsägällä myyjäliikkeen huoltamossa asiat saataisiin kuntoon järkevin kustannuksin. Yhteyttä sinne otin jo ja henkinen valmistautuminen johonkin tonnin-kahden mälliin on alkanut: korkkaanpa oluen.

Toisaalta, tuo nelipyöräsuuntauksen tekijä ois voinu ilmoittaa, et on sen verran paskana paikkoja ettei pysty tekee....

edit. puhutaan varmaan alle 300e osista, työt sitten tekee paljon enemmän jossei itseä huvita vaihtaa... tai osaa vaihtaa..
 
Toisaalta, tuo nelipyöräsuuntauksen tekijä ois voinu ilmoittaa, et on sen verran paskana paikkoja ettei pysty tekee....

edit. puhutaan varmaan alle 300e osista, työt sitten tekee paljon enemmän jossei itseä huvita vaihtaa... tai osaa vaihtaa..

Olen sinänsä ihan tyytyväinen siihen suuntauksen tehneen liikkeen toimintaan. Pielessä ollut auraus siellä sentään säädettiin ja ajoneuvon tietoihin oli jätetty merkintä, että mekaanikko tulee autoa haettaessa kertomaan ilmenneistä ongelmista, että osaan sieltä tai muusta liikkeestä varata vianhakuun ajan. Silleen mulla jäi ihan OK maku.

Työkalut kyllä pysyy käsissä ja taitavampia apukäsiä on lähipiiri täynnä, joten kai tästä järkevillä kustannuksilla selviää. Se öljyvuoto vähän kyllä ahdistaa:D
 
Paree puolisko osti vähän aikaa sitten auton jossa huomasin aika runsaan öljyvuodon propun tienoilta. Syynä oli öljynvaihtoliikkeen vaihtama väärä tiivisterengas! :)
 
No öljyvuodon melko helposti paikallistaa kun on tehokas taskulamppu ja viitsii ryömiä auton alle :D
 
Noniin, pitääpä siirtyä tähän ketjuun tuolta toisesta..

..i30 1.6CRDi 2011 vetelee ajettaessa. Nelipyöräsuuntaus ei nyt sitte auttanut, oikean etupyörän jotaki sivukallistusarvoja ei saatu viitearvoihin.. Mekaanikko epäili jotaki alapalloja, muttei ehtinyt ajan puitteissa varmistamaan. Kävinpä tuolla Malmilla yhdellä pikkupajalla pyytämässä TUOMIOTA, ja voi pojat, minkä pommin ma olenkaan ostanut: etuiskareiden yläpään laakerit jumittaa/paskana, vasen etuiskari vuotaa, oikea takapyörän laakeri mäsä (ihme kyllä ei pidä mitään ääntä, pyörä vaan heiluu mukavasti auto ilmassa) ja vielä kunnon hyvä öljyvuoto jossakin, öljypohja aivan sotkussa.

Auto on ostettu tammi-helmikuun vaihteessa about 146tkm mittarissa (nyt 154tkm). Oikein mielettömän hyvällä tsägällä myyjäliikkeen huoltamossa asiat saataisiin kuntoon järkevin kustannuksin. Yhteyttä sinne otin jo ja henkinen valmistautuminen johonkin tonnin-kahden mälliin on alkanut: korkkaanpa oluen.
Noista akuutein vika on tuo rikkinäinen takapyörän laakeri.

Alfa Romeo 156 2.0 T.S. oli öljyvuoto kampiskselin stefassa, eli samalla sai purkaa jakopään pois ja vaihtaa uudet osat.
Niin ja Volvo V50 oli liimattu öljypohjan tyhjennys proppu, eli öljyjä ei saanut normaalisti vaihdettua ollenkaan. Joku varmaan pilannut kierteet. Jostain se öljyvuoto yleensä löytyy, kun purkaa vain "pohjapanssarin" pois edestä :)
 
C5 sitikka sai uuden käytetyn viiksipaketin. Paketti maksoi noin 75 egeä englannista eli ei paha. Jostain syystä noitakin on tehty miljoona erilaista ja keskenään yhteensopivuus on merkkiliikkeen mukaan aika sattuman kauppaa. Ei paha hinta airbag vian korjauksesta :tup: Tosin vikakoodin luku maksoi merkkiliikkeessä 56 euroa..
Muuten vaihto meni putkeen mutta vakkari jäi nyt pois. Uudessa paketissa ei ollut vakkarin viikseä ja vanhassa paketissa viiksi oli LIIMATTU kiinni alkuperäisen klipsin antauduttua :dead:
Nyt pitää alkaa henkisesti valmistautumaan jakopään vaihtoon kesällä.
 
Laakeri tilattu virolaisilta ystäviltämme, tulee kaiketi ensi viikon torstaina. Olin kaukaa viisas enkä ostanut halvinta, vaan SKF. Pitäisi kai olla OK.
 
Noniin, pitääpä siirtyä tähän ketjuun tuolta toisesta..

..i30 1.6CRDi 2011 vetelee ajettaessa. Nelipyöräsuuntaus ei nyt sitte auttanut, oikean etupyörän jotaki sivukallistusarvoja ei saatu viitearvoihin.. Mekaanikko epäili jotaki alapalloja, muttei ehtinyt ajan puitteissa varmistamaan. Kävinpä tuolla Malmilla yhdellä pikkupajalla pyytämässä TUOMIOTA, ja voi pojat, minkä pommin ma olenkaan ostanut: etuiskareiden yläpään laakerit jumittaa/paskana, vasen etuiskari vuotaa, oikea takapyörän laakeri mäsä (ihme kyllä ei pidä mitään ääntä, pyörä vaan heiluu mukavasti auto ilmassa) ja vielä kunnon hyvä öljyvuoto jossakin, öljypohja aivan sotkussa.

Auto on ostettu tammi-helmikuun vaihteessa about 146tkm mittarissa (nyt 154tkm). Oikein mielettömän hyvällä tsägällä myyjäliikkeen huoltamossa asiat saataisiin kuntoon järkevin kustannuksin. Yhteyttä sinne otin jo ja henkinen valmistautuminen johonkin tonnin-kahden mälliin on alkanut: korkkaanpa oluen.

Kai mainitsit asentajalle myös sen, että edellisessä huollossa on apurunko käytetty irti? Sivukallistuma, eli oletettavasti camber ainakin vahvasti viittaa siihen, että apurunko ei ole paikallaan. Monissa autoissa apurungon kiinnityksessä on aika reippaastikkin pelivaraa. Ilman tuota tietoa harvempi alkaa ensimmäisenä sitä epäilemään vaan miettii ensin niitä yleisimpiä vikoja.
 
Syynä voisi olla myös tuo rikkinäinen takapään lakeri. Vetelee varmaan, jos ei ole kaikki kunnossa.
 
Mikä tämä mystinen virolainen ystävä on? Autodoc.ee?

http://www.varaosa24.fi AKA Ladu OÜ. Toivottavasti tulee vikkelästi ja oikea tavara.

Kai mainitsit asentajalle myös sen, että edellisessä huollossa on apurunko käytetty irti? *NAPS*

No voe helevetti, arvaa älysinkö. Onneksi meni vain muutama kymppi. Pitää ensin nuo risat osat vaihtaa ja viedä sitten tarpeellisten tietojen kanssa uudestaan.

Syynä voisi olla myös tuo rikkinäinen takapään lakeri. Vetelee varmaan, jos ei ole kaikki kunnossa.

Vaihdetaan ekana ja palataan noihin muihin sitten.

Tattista muuten kaikille kommenteista! Menee vähän opetellessa tämä autoilu - edellinen talouden auto oli "appiukkoleasing" ja korjaukset yms. meni sitä kautta sitten:D
 
Onko vinkkejä ajovaloumpioiden hiontaan? Vissiin vaan umpiot irti, hionta tarpeeksi hienolla paperilla ja lopuksi UV-lakka päälle?
 
Onko vinkkejä ajovaloumpioiden hiontaan? Vissiin vaan umpiot irti, hionta tarpeeksi hienolla paperilla ja lopuksi UV-lakka päälle?
Periaatteessa näin, lisänä hiomatahnalla kirkastus. Pelkkä paperi ei tuota tarpeeksi kirkasta lopputulosta.
Itse olen parilla eri setillä umpioita hionut. Turtle Waxin setti oli huono, ja Quixxin hyvä.
 
Pitäisi ilmastoinninlauhdutin vaihtaa hyundai getz 1.1 2006 autoon, onko mitää vinkkejä vaihtoo/huomioitavaa? Rojut pois ja uudet tilalle? Mitäs rasvaa/liukastinta noihin uusiin o-renkaisiin kannattaa laittaa enenkuin survoo kiini?
 
Periaatteessa näin, lisänä hiomatahnalla kirkastus. Pelkkä paperi ei tuota tarpeeksi kirkasta lopputulosta.
Itse olen parilla eri setillä umpioita hionut. Turtle Waxin setti oli huono, ja Quixxin hyvä.
Itse asiassa turtle waxin settiä olen kokeillutkin, mutta lopputuloksesta ei tullut kovin hyvä. Vika voi tosin olla tekijässäkin, ehkä en vaan tarpeeksi kauan jaksanut niitä hinkata.
 
Pitäisi ilmastoinninlauhdutin vaihtaa hyundai getz 1.1 2006 autoon, onko mitää vinkkejä vaihtoo/huomioitavaa? Rojut pois ja uudet tilalle? Mitäs rasvaa/liukastinta noihin uusiin o-renkaisiin kannattaa laittaa enenkuin survoo kiini?

Jotain öljyä / silikonia hieman.
Ei muutakuin vanhat romut pois ja uutta tilalle.
 
silikonia vähän sumuttaa niin menee paremmin paikoilleen. ei mitään muuta mikä voisi päätyä kylmäainekiertoon.
 
Ei ehkä niinkään korjaukseen liittyvää, mutta oisko Chrysler Voyager omistajaa täällä jolla ois kokemusta noista Infinity systeemistä? Pitäisi vaihtaa mankka uuteen, mutta eipä lähde vahvistin päälle, pitäis olla jonkinlaista adapteria vissiin väliin?
 
Ei ehkä niinkään korjaukseen liittyvää, mutta oisko Chrysler Voyager omistajaa täällä jolla ois kokemusta noista Infinity systeemistä? Pitäisi vaihtaa mankka uuteen, mutta eipä lähde vahvistin päälle, pitäis olla jonkinlaista adapteria vissiin väliin?
Kokeilepas kysyä tuolta
i30 1.6CRDi 2011
Samanmoisella, mutta vuotta uudemmalla on nyt reilun vuoden aikana tullut ajettua se vajaa 50tkm, joten tässä muutama vinkki.

- Valot lähtee irti ilman maskin purkamista (koska todennäköisesti pääset joka vuosi ainakin ne parkit vaihtamaan)

- Jouduin vaihtamaan takalaakerin pari viikkoa sitten noin samoissa kilometreissä. Tosin minulla syy oli ihan oma tyhmyys. Eli ennenkuin vaihdatat laakeria, niin ota siitä keskeltä sen käsituen pohja irti (mistä sitä käsijarrua säädetään) ja katso, että kumpikin vaijeri liikkuu hyvin! Omassani oli apparin puolen vaijeri jumissa ja se sitten jäi vähän kantamaan ja todennäköisesti kuumenti laakerin hajalle. Syynä tähän oli se, että navan takana käsijarruvivustossa semmoinen linkku oli ruostunut jumiin (edellinen omistaja ei ollut käyttänyt ilmeisesti käsijarrua). Tuo kannattaa katsoa sen takia ennen laakerin vaihtoa, koska laakeri pitää kuitenkin ottaa käsijarrurempan takia pois ja käsijarru jää kantamaan, on kohta uusikin laakeri hajalla.

- Toisen peilivilkun vaihdoin myöskin pari viikkoa sitten. Oli ensikertaa purettaessa aikalailla helvetillinen homma. Tuo oli siitä hauska, että pakkasella toimi hyvin, mutta kelien lämmetessä ei enää vilkuttanut. Viime kesänä aloitti tuon hajoamisen jo, mutta talven ajan tuolla vielä ajeli. Marmoritiskillä vilkku jotain +150 euroa, mutta Ebayn ihmeellisestä maailmasta tuon sai muistaakseni 28 euroon. Johdon kiinnitys on hiukan eri kohdassa, eli sisustaan joutuu vingulla kovertamaan semmoisen 5cmx2cm kolosen. Mutta toimii täydellisesti ja pysyy paikallaan. Nyt sitten sopivasti näyttäisi toinenkin vilkku hajoamisen merkkejä (vilkuttaa lyhyesti ja nopeasti).

- Kytkimen jouduin vaihtamaan jo 138tkm kohdalla. Epäilys vie taas edelliseen omistajaan (joku kotipalvelu Tampereella tms.), joten siellä on ollut monenmoista sankaria ajamassa autolla. Vaihdon teki kaveri ja sanoi, että helevetinmoinen homma ja ei tee enää koskaan uudestaan. Tosin kun hain kytkinpakettia, niin paikallinen varaosaputka ei ollut myynyt vielä yhtään semmoista, joten tuskin tuo ihan jokaisesta noilla kilometreillä hajoaa.

Muutoinhan auto on täydellisen hajuton, mauton ja väritön. Ja saatananmoinen sisämelu kuuluu hintaan. Tosin olen tuolla omallani röykkyyttänyt puolitoista vuotta aika huonoja hiekkateitä läpi ja silti alustan osalta tuo on silti kunnossa, joten ei tuo nyt ihan mikään surkea esitys ole.

Niin, ja jos sulla ei ole vetokoukkua, niin sen asennus voi olla hiukan vaikeata. Vetokoukun pultin kohdat ovat suojaamattomana alustassa, joten kierteet ovat jo takuulla syöpyneet veks ja sinne joutuu tekemään uusia kierteitä jne. Sen takia omakin koukku koristaa hallin nurkkaa.
 
Kokeilepas kysyä tuolta

*NAPS*

- Jouduin vaihtamaan takalaakerin pari viikkoa sitten noin samoissa kilometreissä. Tosin minulla syy oli ihan oma tyhmyys. Eli ennenkuin vaihdatat laakeria, niin ota siitä keskeltä sen käsituen pohja irti (mistä sitä käsijarrua säädetään) ja katso, että kumpikin vaijeri liikkuu hyvin! Omassani oli apparin puolen vaijeri jumissa ja se sitten jäi vähän kantamaan ja todennäköisesti kuumenti laakerin hajalle. Syynä tähän oli se, että navan takana käsijarruvivustossa semmoinen linkku oli ruostunut jumiin (edellinen omistaja ei ollut käyttänyt ilmeisesti käsijarrua). Tuo kannattaa katsoa sen takia ennen laakerin vaihtoa, koska laakeri pitää kuitenkin ottaa käsijarrurempan takia pois ja käsijarru jää kantamaan, on kohta uusikin laakeri hajalla.

*NAPS*

- Kytkimen jouduin vaihtamaan jo 138tkm kohdalla. Epäilys vie taas edelliseen omistajaan (joku kotipalvelu Tampereella tms.), joten siellä on ollut monenmoista sankaria ajamassa autolla. Vaihdon teki kaveri ja sanoi, että helevetinmoinen homma ja ei tee enää koskaan uudestaan. Tosin kun hain kytkinpakettia, niin paikallinen varaosaputka ei ollut myynyt vielä yhtään semmoista, joten tuskin tuo ihan jokaisesta noilla kilometreillä hajoaa.

*NAPS*

Risasta laakerista huolimatta pyörä kyllä pyörii vapaan oloisesti ilmaan nostettaessa. Pitääpä kuitenkin varmuudeksi katsoa, että käkkäri ei jumita! Hyvä vinkki, ei tuo laakeri aivan ilmainen ole ja vaihtokin tulee olemaan taatusti epämiellyttävää.

On näistä tosin kytkimiä mennyt. Autopalstoilla näissä dieseleissä on yleinen ongelma, että auto alkaa täristää vedossa 1700-2000rpm välillä. Sama tärinä iski minullekin (about siinä 148tkm kohdalla pari päivää ostohetkestä), ja kytkinremontilla se korjaantui kuten muillakin. Apurunkoon siinä kajotaan, ja siitä alkoikin joko sattumalta tai sitten seuraamuksena kuukausia kestänyt ongelmien sarja:D
 
Joku kuukausi takaperin tuli ensimmäistä kertaa vuosiin isompi kivi tuulilasiin jonka korjautin vakuutukseen. Pari päivää sitten iski taas kerran kivi lasiin ja tänään kun lähdin liikenteeseen parin pyörällä kuljetun päivän jälkeen huomasin lähes puoleen väliin sivusuunnassa yltävän halkeaman.

Itsellä olisi katsastusaika vasta syksyllä joten kestääkö tuo tekemättä mitään hyvin sinne asti vaikka tuosta jatkaisikin halkeamista. Vai onko parempi vaihtaa lasi hetimmiten? Viimeaikaisen epäonnen vuoksi tekisi mieli vaihtaa uuteen lasiin vasta katsastuksen alla, mutta kannattaako odotella. Kiitos tuulilasivakuutuksen selviää tästä edullisesti.
 
Joku kuukausi takaperin tuli ensimmäistä kertaa vuosiin isompi kivi tuulilasiin jonka korjautin vakuutukseen. Pari päivää sitten iski taas kerran kivi lasiin ja tänään kun lähdin liikenteeseen parin pyörällä kuljetun päivän jälkeen huomasin lähes puoleen väliin sivusuunnassa yltävän halkeaman.

Itsellä olisi katsastusaika vasta syksyllä joten kestääkö tuo tekemättä mitään hyvin sinne asti vaikka tuosta jatkaisikin halkeamista. Vai onko parempi vaihtaa lasi hetimmiten? Viimeaikaisen epäonnen vuoksi tekisi mieli vaihtaa uuteen lasiin vasta katsastuksen alla, mutta kannattaako odotella. Kiitos tuulilasivakuutuksen selviää tästä edullisesti.
Kestää se todennäköisesti vuosia, mutta katsastuksessa voi tosiaan tulla ongelmia.
 
En oikein tiennyt minne nämä postaisin niin olkoon täällä. Ylläpito voi siirtää jos näkee tarpeelliseksi.

Bongattu pari kesän autokaunotarta:

Isuzu.PNG


Rättäri.PNG


:)
 
Ei se kummenpia, kuin merkintä otteeseen, että vaihdettava kuukauden sisään. Seuraavana vuonna taas sama merkintä, jos ei ole vaihdettu.
Pointtina tietysti on, että ei se lasi siitä silmille tipahda, vaikka siinä onkin halkeama. Itselläni on sama tilanne, että lasi on halki ja pitäisi varata sille vaihtoaika - vakuutuksen piikkiin tietenkin.
 
Mukava yllätys helteisenä päivänä töistä kotiinlähtiessä et ilmastointi ei puhallakkaan enää kylmää :kahvi:

Huoltokirjan läpikäynti, kuittien pläräys, soittelua edelliselle omistajalle (perheestä), ja niin tuli harukoitua että ainakin 5v on edellisestä ilmastointilaitteen huollosta. Aika suuri todennäköisyys siis että kylmäaine vaan käynyt vähiin
:swhew:
 
2003 XC70 turbon aukaisu todennäköisesti juuttuvien vnt siipien takia tulossa. Kyseessä alkuperäinen turbo jolla menty nyt yli 470tkm. Onko suosituksia tarviteturboista jos menee vaihtoon koko hyrrä?

Sinänsä turbossa ei pitäisi pahasti vikaa olla koska ahtaa liikaa.
 
Tarviketurboista on ristiriitaisia kokemuksia, mutta kannattaa kysyä paikalliselta turbohuollolta tarjous kunnostuksesta. 470tkm ahdin tuskin on priima muiltakaan osin. Toki kannattaa punnita kuinka paljon autoon on valmis investoimaan. Onko esimerkiksi käytetty vastaava hyrrä vaihtoehto, tuon ikäisiä volvoja on Suomessa paljon purettuna niin osiakin on hyvin tarjolla.

Itselle kävi nolosti ja jäi A4 B7 avantin takaluukun väliin joku matto. Sitä pois runkutettaessa hajosi lukonavausmoottorin muoviratas, josta sileni pieneltä pätkältä hampaat. Tässä arvon saisiko sen korjattua jollain epoksilla tai vastaavalla liimalla. Tekisi liimasta pahkan ja viilalla muotoilisi hampaat, ei siihen kovin isoja voimia pitäisi tulla.
 
Toinenvaihtoehto jos vagin tekele et se keulalla oleva paineanturi sökö. Paineet pysyy järjestelmäs vaikka vaihtais eikä kalliskaan. Lukijat kun on niin noit on aika monel tutulla ollut vikakoodissa eikä siksi ilmastointi pelaa.
Ei ole vaggine vaan ranskalainen.

Arvaus on et on joko läppävika tai sit se vika et servomoottori joka pyörittää niitä läppiä niin siinä on se akseli-kiinnitys niin vajaa et se löystyy ajan myötä. Kovasti yritin korjaamoista kysellä noilla tiedoilla hinta-arvioita mut kukaan ei halunnut suoraan uskoa diagnoosia vaan haluavat tutkia itse ensin. Noh, antaa heidän tutkia.

Itsellä ei tiloja eikä välineitä tehdä mitään niin valitsin sit vain sellaisen korjaamon jolla yhdistyi halvahko hinta valohoidolle ja hyvät arvostelut.
 
2003 XC70 turbon aukaisu todennäköisesti juuttuvien vnt siipien takia tulossa. Kyseessä alkuperäinen turbo jolla menty nyt yli 470tkm. Onko suosituksia tarviteturboista jos menee vaihtoon koko hyrrä?

Sinänsä turbossa ei pitäisi pahasti vikaa olla koska ahtaa liikaa.
Ensiapuna saattaisi toimi jokin vaahtomainen uuninpuhdistusaine turbon pakopuolelle. Vag konsernin vehkeisiin tämä onnistuu normaalisti egr putken poistamalla, mutta joistain saa pakoputken turbosta irti näppärämmin. Toki kunnollinen purku ja puhdistus parempi vaihtoehto, mutta autosta riippuen uuninpuhdistusainetta olisi ainakin helppoa ja halpaa kokeilla:

Vnt ahtimen puhdistus Mr musclella toimii! - ffp
 
Ensiapuna saattaisi toimi jokin vaahtomainen uuninpuhdistusaine turbon pakopuolelle. Vag konsernin vehkeisiin tämä onnistuu normaalisti egr putken poistamalla, mutta joistain saa pakoputken turbosta irti näppärämmin. Toki kunnollinen purku ja puhdistus parempi vaihtoehto, mutta autosta riippuen uuninpuhdistusainetta olisi ainakin helppoa ja halpaa kokeilla:

Vnt ahtimen puhdistus Mr musclella toimii! - ffp

Tuossa Volvossa ei pääse noin helposti käsiksi ja muutamat jotka ovat paikallaan tehneet väittivät että ongelmat palaa aika nopeasti. Aattelin just purkaa ja putsata mutta jo vähän etukäteen tutkia missä korjauttaa tai hankkia uusi jos löytyy muutakin ongelmaa.
 
Tuossa Volvossa ei pääse noin helposti käsiksi ja muutamat jotka ovat paikallaan tehneet väittivät että ongelmat palaa aika nopeasti. Aattelin just purkaa ja putsata mutta jo vähän etukäteen tutkia missä korjauttaa tai hankkia uusi jos löytyy muutakin ongelmaa.
Samoin vag kulkineisiin ongelma tuntuu palaavan varsin usein jonkin aikavälin sisällä Mr. Muscle käsittelyn jälkeen. Turbotohtoria olen lukenut suositeltavan turbon kunnostukseen. "Tehdaskunnostettujakin" saisi samalla rahalla, mutta laatuvaihtelut suuria. Tuonne olen harkinnut oman Passattini turboni kuljettamista, ellei kotipuhdistelut riitä.
Hinnat ja Takuu | Turbotohtorin turboahdinklinikka
 
Tulipa iloksi huomattua kun tässä katsastus lähestyy, että tuulilasin pyyhkijät edessä ja pissapoika edessä ei toimi lainkaan. Toimi vielä toissapäivänä ihan normaalisti, tänään toimii ainoastaan takalasinpyyhin ja pissapoika. Mittasin yleismittarilla kaikki noihin edes läheisesti liittyvät sulakkeet ja tarkistin releet ja kaikki näyttää olevan ihan kunnossa. Ainut paikka jäljellä on viiksi ja siitä lähtevät johdot, joten tilasin uuden viiksen ja releen ja toivotaan parasta. Autona on siis mk4 mondeo -07.
 
Tulipa iloksi huomattua kun tässä katsastus lähestyy, että tuulilasin pyyhkijät edessä ja pissapoika edessä ei toimi lainkaan. Toimi vielä toissapäivänä ihan normaalisti, tänään toimii ainoastaan takalasinpyyhin ja pissapoika. Mittasin yleismittarilla kaikki noihin edes läheisesti liittyvät sulakkeet ja tarkistin releet ja kaikki näyttää olevan ihan kunnossa. Ainut paikka jäljellä on viiksi ja siitä lähtevät johdot, joten tilasin uuden viiksen ja releen ja toivotaan parasta. Autona on siis mk4 mondeo -07.
Itsella lakkasi toimimasta noin 5-10 vuotta sitten Alfa Romeo 156 pyyhkijät. Pyyhkiän moottorissa ne hiilet jumitti ja siksi moottori ei pyörinyt. Oli suht helppo avata ja korjata se moottori. Ilmeisesti vesi pääsi ruostuttamaan sitä moottoria.

Samoin töötti lakkasi toimimasta, mutta sitä en enää jaksanut korjata/tai vaihtaa ollenkaan.

Edit: Äänimerkki tosiaan hajosi. Siitähän tulee korjauskehotus, mutta ei hylkyä tullut ainakaan sillä kertaa.
 
Viimeksi muokattu:
Citroen C4:sessa alkoi ratti täristämään todella paljon yli 100kmh nopeuksissa. Huomasin ongelman jo talvella, mutta ajattelin, että renkaisiin jäätynyt lunta tms. Nyt sitten mökkireissu hidastui jonkin verran, koska yli satasta ei kehdannut ajaa. Täristys tuntuu alkavan/pahenevan, kun kiihdyttämisen lopettaa, joten olettaisin autoja sen kummemmin tuntematta, että jossain pyöräntuennan tms. nivelessä on väljyyttä. Moottorin kierrosluvulla tai vaihde päällä / vapaalla ei vaikutusta. Ongelma siis toistunut sekä kesä- että talvirenkailla, joten vika ei liene soikeissa vanteissa.

Mistähän kannattaisi vikaa alkaa etsiä?

Hieman ennen tuota ensimmäistä huomiota ongelmasta kaara kävi kytkinremontissa. Oisiko korjaamo voinut tyriä jotain? Lisäksi talvella auto jäi jumiin hankeen ja siinä lapioidessa/väkisin renkaita kääntäessä on kanssa saattanut jotain mennä hajalle.

Katsastusmies vittuili takaiskareista ennen kytkinremppaa ja ne on vielä vaihtamatta, mutta eivät ne kai ratin tärinää sentään saa aikaan, vaikka vaimennus ei olisikaan enää kummoisella tasolla.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 438
Viestejä
4 496 044
Jäsenet
74 206
Uusin jäsen
Taru.nen

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom