Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Jos ei pultit aukea muuten, niin sitten vaan lämpöä antamaan eli tyyliin kosaanipoltinta käyttämään
Joo ei näitä hommia ole tehty kuin vasta 25vuotta, joten ihan uusi juttu tuo lämmittäminen...mutta nää ruostepaskojen korjaamiset aina saa käyrän nousemaan
 
Moro,
kyseessä on diesel.
Hinnasta en osaa sanoa muuta kuin että maksajan paikka on aina v.... mäinen.

Tuolla hinnalla sinne varmaan vaihdettiin myös kaksoismassa vauhtipyörä?

Omaan mondeoon kun vaihdettiin työsylinteri+painelaakeri, kytkin+kaksoismassa vauhtipyörä+pääsylinteri ja nesteet, vetarin stefat ja laatikkoöljyt ja remppaan meni 1500€ niin työn määrään nähden (6h töitä) en pitänyt kovana hintana.

Toki ostin sachs osat saksasta itse missä varmaan säästin 1000€.

ESP-valo vaikuttais vialliselta anturilta, koita toimiiko abs, jos ei niin korjaamo rikkonut anturin navasta, tai sitten irronnut liitin tms.
 
Moro,
kiitos vastauksestasi.
Kaksoismassapyörä vaihdettiin sekä kaikki polkimesta eteenpäin.
 
Joo ei näitä hommia ole tehty kuin vasta 25vuotta, joten ihan uusi juttu tuo lämmittäminen...mutta nää ruostepaskojen korjaamiset aina saa käyrän nousemaan

Toi on ihan normaalia toimintaa korjaamoilla. Itsellä vaihdettiin takajarruputket taakse ja liitos ei ollut avautunut kuin lämmittämällä.
Olivat joutuneet vähän varomaan, ettei lämmittäneet jarruletkuja. Eli kunhan saat jollain punaiseksi vedettyä, niin kyllä se aukeaa.

Eikä ne halvimmat polttimet ja kaasut nyt kauheasti maksa.
 
Toi on ihan normaalia toimintaa korjaamoilla. Itsellä vaihdettiin takajarruputket taakse ja liitos ei ollut avautunut kuin lämmittämällä.
Olivat joutuneet vähän varomaan, ettei lämmittäneet jarruletkuja. Eli kunhan saat jollain punaiseksi vedettyä, niin kyllä se aukeaa.

Eikä ne halvimmat polttimet ja kaasut nyt kauheasti maksa.
Lämmittämisestä paljon hyötyä ole kun pultin kannat kadonneet, siinä ei auta kun ottaa laikka tai porakone käteen. Kaiken pahimpia nämä japanilaiset keksinnöt käyttää 12/14/jne kantoja.
 
Nyt ei hjummarra, jos ei ole laippaliitos vaan u-pultti niin rälläkällä vetäsee sen lenkin katki...menee sen 5 sekuntia.

Taka ja keskiosassa pönttöä muutenkin vähääkään vanhemmassa ne u-pultit ruostuu sen verran että uuden putken kanssa uudet kiristimet..

Usein näkee niitä tee-se-itse virityksiä missä sen vanhan u-pultit kierteet ei ole enää kestäneet ja lyödään useampia pultteja peräkkäin...Ja silti se vanha kiristin ei kiristä tarpeeksi varsinkin kun eivät käytä asennuksessa tiivistetahnaa.

Samaten monta kertaa paikannut liitoksia kun ovat kiristäneet käsilenkillä ne pultit ja keskiverto lenkkiavaimella et saa usein tarpeeksi kireälle ts. Se putki ei mene kasaan tarpeeksi että liitos pitää.

Kunnon räikkä tai paineilmaväännin varsinkin jos joku laadukas isompi putki mistä löytyy jo seinämävahvuutta.
 
Nyt ei hjummarra, jos ei ole laippaliitos vaan u-pultti niin rälläkällä vetäsee sen lenkin katki...menee sen 5 sekuntia.

Taka ja keskiosassa pönttöä muutenkin vähääkään vanhemmassa ne u-pultit ruostuu sen verran että uuden putken kanssa uudet kiristimet..

Usein näkee niitä tee-se-itse virityksiä missä sen vanhan u-pultit kierteet ei ole enää kestäneet ja lyödään useampia pultteja peräkkäin...Ja silti se vanha kiristin ei kiristä tarpeeksi varsinkin kun eivät käytä asennuksessa tiivistetahnaa.

Samaten monta kertaa paikannut liitoksia kun ovat kiristäneet käsilenkillä ne pultit ja keskiverto lenkkiavaimella et saa usein tarpeeksi kireälle ts. Se putki ei mene kasaan tarpeeksi että liitos pitää.

Kunnon räikkä tai paineilmaväännin varsinkin jos joku laadukas isompi putki mistä löytyy jo seinämävahvuutta.
Niihin U-lenkkeihin ruuvataan muttereita, ei pultteja :btooth:
 
2003 tojon alatukivarren nivel oli ihan loppu. Yritin irroittaa tukivartta ja naps vaan meni pultti poikki. Kiinteä mutteri oli kiinni apurungossa _sisäpuolella_. Lopulta ei auttanut muu kuin ottaa apurunko irti tykkänään, leikata kiinnityskohta irti ja hitsata uusi mutteri paikalleen korjauslapun kanssa. Ei näitä varmaan saisi edes hitsailla mutta kun itse tekee niin saa sellaista kuin sattuu tulemaan, tai tässä tapauksessa osaavan ystävän käsistä tulee. Sen verran osaava hitsikaveri että luotan että rengas pysyy siellä missä kuuluukin. Ainakin nyt pystyi pyöränkulmat säätämään, enen korjausta nivel jousti niin että se ei ollut mahdollista.
 
Tuolla hinnalla sinne varmaan vaihdettiin myös kaksoismassa vauhtipyörä?

Omaan mondeoon kun vaihdettiin työsylinteri+painelaakeri, kytkin+kaksoismassa vauhtipyörä+pääsylinteri ja nesteet, vetarin stefat ja laatikkoöljyt ja remppaan meni 1500€ niin työn määrään nähden (6h töitä) en pitänyt kovana hintana.

Toki ostin sachs osat saksasta itse missä varmaan säästin 1000€.

ESP-valo vaikuttais vialliselta anturilta, koita toimiiko abs, jos ei niin korjaamo rikkonut anturin navasta, tai sitten irronnut liitin tms.

Moro,
ilmeisesti tämä vika oli kyseessä,mutta milläs todistat kun firma pesee kätensä???
 
2003 tojon alatukivarren nivel oli ihan loppu. Yritin irroittaa tukivartta ja naps vaan meni pultti poikki. Kiinteä mutteri oli kiinni apurungossa _sisäpuolella_. Lopulta ei auttanut muu kuin ottaa apurunko irti tykkänään, leikata kiinnityskohta irti ja hitsata uusi mutteri paikalleen korjauslapun kanssa. Ei näitä varmaan saisi edes hitsailla mutta kun itse tekee niin saa sellaista kuin sattuu tulemaan, tai tässä tapauksessa osaavan ystävän käsistä tulee. Sen verran osaava hitsikaveri että luotan että rengas pysyy siellä missä kuuluukin. Ainakin nyt pystyi pyöränkulmat säätämään, enen korjausta nivel jousti niin että se ei ollut mahdollista.

Muutaman kerran on käynyt niin, että apurungon sisällä oleva hitsattu mutteri on lähtenyt pyörimään pultin mukana. Ei muutakuin rasiaporalla tarpeeksi iso reikä mutterin kohtaan ja pultti poikki rälläkällä. Lenkillä olen pitänyt uutta mutteria vastaan.

Ei jännittänyt yhtään ko. toimenpide.
 
Kia tuli eilen pajalta. Jakopää ja kansiremppa, puolet venttiileistä solmussa. 1700 e maksoi korjata. Nyt hyrrää kuin kissanpentu! Seuraavaksi maahantuojan kanssa taistelemaan.
 
No, jos siinä on ketju ollu sen verran venyny että ottaa venoihin kiinni yms niin ei se siitä päivästä juuri halvemmaksi olisi muuttunu.
 
Tuossa olet väärässä, ei se jako alunperin ollut hypännyt niin paljoa, etteikö olis saanut halvalla kuntoon. Vasta sen jälkeen kun alettiin "korjaamaan" niin saatiin venat vituralleen.

Ja vielä kun olis kertonut olevan ketjukone, niin olis voinut sanoa että ei kannata käynnistellä enää ollenkaan. Mutta ei, "hihnakone kyseessä".:facepalm:
 
Tuscin, kyllä ne venat on menneet jo siinä vaiheessa kun pahempia käyntiongelmia on tullut.

Mutta samapa tuo, kun tuota(kaan) asiaa et sinä tai minä voi varmaksi tietää, näin netin yli ainakaan.
 
Tuossa olet väärässä, ei se jako alunperin ollut hypännyt niin paljoa, etteikö olis saanut halvalla kuntoon. Vasta sen jälkeen kun alettiin "korjaamaan" niin saatiin venat vituralleen.

Ja vielä kun olis kertonut olevan ketjukone, niin olis voinut sanoa että ei kannata käynnistellä enää ollenkaan. Mutta ei, "hihnakone kyseessä".:facepalm:
Äläpä höpötä. En ole lukenut aiempia viestejä, mutta jos ketju jo niin paljon venynyt että aiheuttaa käyntihäröä niin ihan sama kansiremppa siellä olisi ollut edessä.
Venyketju on vielä korjattavissa pelkällä ketjun vaihdolla, jos oireena on pelkkä moottorin vikavalo ja ketjun ääntäminen. Halvasta en tiedä mitä meinaat, se ketjun uusiminen kun tuppaa jo yksinään mihin tahansa kamppeeseen olemaan yli tonnin tikki.
Näin yleistettynä...
 
Äläpä höpötä. En ole lukenut aiempia viestejä, mutta jos ketju jo niin paljon venynyt että aiheuttaa käyntihäröä niin ihan sama kansiremppa siellä olisi ollut edessä. Venyketju on vielä korjattavissa pelkällä ketjun vaihdolla, jos oireena on pelkkä moottorin vikavalo ja ketjun ääntäminen.
Näin yleistettynä...
Ei välttämättä, on paljon moottoreita joissa nokan ajoitus ei tarvi olla paljoa pielessä että ne käy huonosti varsinkin tyhjäkäyntiä ilman että vielä tulee kosketuksia mihinkään. Tästä on ihan omakohtaista kokemusta olemassa
 
Ei välttämättä, on paljon moottoreita joissa nokan ajoitus ei tarvi olla paljoa pielessä että ne käy huonosti varsinkin tyhjäkäyntiä ilman että vielä tulee kosketuksia mihinkään. Tästä on ihan omakohtaista kokemusta olemassa
Onhan näitä, mutta kuten sanoin niin yleistettynä nykykoneissa venttiilien ja männän liikeradat leikkaa niin reilusti, ettei jaon kärsi olla kovin paljon pielessä. Karkeasti arvioituna ketjuissa yhden hampaan heitto ja hihnoissa kahden, on jo riittävästi aiheuttamaan venttiiliremppaa. Toki varmasti moneen nakataan vaan uutta ketjua (tai hihnaa) ja kokeillaan josko tuurilla kävisi ja puristukset vielä suunnilleen ok, vaikka siellä pientä kosketusjälkeä venttileissä/männissä olisikin.
Se on sitten itsestä kiinni haittaako vai ei jos muutama venttiili on ehkä kiero tai ehkä ei...:D
 
Tuo "yks hammas" teoria ei pidä paikkaansa missään tapauksessa.

Pikagoogletuskin kertoi että kymmenenkin hampaan hypystä on selvitty ilman vinovenoja.
 
Viimeksi muokattu:
Juu anteeksi vain Tina kun en osannut. Itse maksoin ja vieläpä opin samalla. Tämä ketju oli niin väljä että hyppi käsin pyörittäessäkin. Oli suoranainen ihme että se edes kulki eteenpäin.
 
Tuollaisesta ketjusta olis pitänyt kuulua ylimääräistä mekkalaa jo pitkän aikaa?
 
Tuo "yks hammas" teoria ei pidä paikkaansa missään tapauksessa.

Pikagoogletuskin kertoi että kymmenenkin hampaan hypystä on selvitty ilman vinovenoja.
Toivossa on hyvä elää.

Toki aina kone-/tapauskohtaista, mutta harvempi 2000-luvun kone kestää ainakaan ajamista yli muutaman hampaan heitolla. Onhan niitä vielä nykyäänkin esim. Chryslerin koneita jotka kestää mitä vaan, kun kone on 30-vuotta vanhaa perua, joissa voi nokkaa pyörittää vaikka väärään suuntaan eikä osumia tule...
 
Säätäähän VVT:tkin nokkaa useita kymmeniä asteita ja siltikin jää vielä "pelivaraa".

Niin että ei se vähäinen väärä ajoitus pamauta heti konetta, vaikka mitä väittäisitte ja vänkäisitte.
 
Säätäähän VVT:tkin nokkaa useita kymmeniä asteita ja siltikin jää vielä "pelivaraa".

Niin että ei se vähäinen väärä ajoitus pamauta heti konetta, vaikka mitä väittäisitte ja vänkäisitte.
Juu-u, niin säätää, mutta hallitusti ja tosiaan joitain asteita.
Varsinkin ketjun hypätessä taas saattaa se yhdenkin hampaan heitto tarkoittaa 30--> asteen heittoa johtuen suhteellisen pienestä nokkapyörästä.

Ja sinunko mielestä kymmenen hampaan heitto on "vähäinen väärä ajoitus":rofl:
 
Jaahas, tina onkin jo banned, mutta jos oikein muistan niin tinalla on yleensä vähemmän tietoa ja ratkaisuja, enemmän hyviä "neuvoja" (vie korjaamolle) ja jälkiviisautta. Tinakaan ei tainnu kertaakaan epäillä jaon olevan pielessä etukäteen muutakuin kysymällä kumpi kone on. Ikäänkuin hihnakoneessa ei jako voisi karata. Jos se ei tosiaan ole melunnut, niin vaikea sitä ketjua on ensimmäisenä epäillä, ellei sitten aloita jokaista käyntihäikän tutkimista tarkistamalla jakoa.

Ja tosiaan vielä se perus "pikainen google"..

Koneitahan on vaikka vapaasti pyöriviäkin, niissä ei hajoa mikään vaikka katkeais. Myös vähän vaikuttaa siihen mitä hajoaa että löystyykö se hitaasti vai kerralla ja oliko kierroksia ja kaikennäköisestä. Ja koneesta(kin).
 
No helvetti, onhan se Mersu aina Mersu vaikka vähän enemmän ajettunakin.

5cwxp1.jpg

nnw8qh.jpg
 
Höh, sähköhän sulta vaan on lopussa. Vai tippuuko takajousitus aivan tonttiin?
 
Olipas äsken kiva hitsata paikkaa helmaan lämmittämättömän ladon lattialla... :beye:
 
Tuollaises paikkaan vähän mukavuutta saa sellaisella terassilämmitimellä johon saa 11kilon kaasupullon sisään. Pystyy tekeen paikkamaalauksenkin kun ir-säteily pitää pinnan lämpösenä.

Hmm, laitetaanpa korvan taakse :D
 
Käytin auton leimalla ja edessä molemmat koiranluut vaihtoon. Paikallisessa varaosaputkassa (fixus) pyytivät 40€/kpl lemförderin koiranluista ja muita kunnon merkkejä ei ollut tarjolla. :confused: Ei tullut tuolla hinnalla kauppoja kun alkuperäiset saa saksasta halvemmalla.. Piti laittaa tilaukseen sitten ulkomailta TRW koiranluut, pari postikuluineen ~40€. Motonetillä oli vain jotain kuraa tarjolla omaan autoon. Ei voi ymmärtää tuota hinnoittelua Suomessa.
 
Auto on ruvennut oikealle käännettäessä hiukan ääntämään. Ääni kuulostaisi tulevan oikealta. Tilasin sitten samantien molemmille puolille eteen uudet laakerit ja vetonivelet koska ainakin vasemmalta kuuluu naksumista kun peruuttaa isolla ohjauskulmalla. Huoltokirjassa ei ainakaan merkintää että olisi koskaan vaihdettu. Kilometrejä vasta 460tkm.

Nyt sitten eukko rupes sanomaan että tuo ujellus oikealle käännettäessä tulee takaa. Takaa on kuitenkin vaihdettu vasen n. 50 tkm sitten ja oikea 70 tkm, voisiko olla noin paskoja laakerreita vai hämääkö korvat?
 
Auto on ruvennut oikealle käännettäessä hiukan ääntämään. Ääni kuulostaisi tulevan oikealta. Tilasin sitten samantien molemmille puolille eteen uudet laakerit ja vetonivelet koska ainakin vasemmalta kuuluu naksumista kun peruuttaa isolla ohjauskulmalla. Huoltokirjassa ei ainakaan merkintää että olisi koskaan vaihdettu. Kilometrejä vasta 460tkm.

Nyt sitten eukko rupes sanomaan että tuo ujellus oikealle käännettäessä tulee takaa. Takaa on kuitenkin vaihdettu vasen n. 50 tkm sitten ja oikea 70 tkm, voisiko olla noin paskoja laakerreita vai hämääkö korvat?

Täysin mahdollista. Kannattaa nyt tosin ensin tutkia missä vika on. Tietysti jos rahanpolte on suuri, niin voi summis vaihdella osia niin paljon kuin tykkää.
Vetonivel vammat (ulompi) kuuluu yleensä aika reippaastin kääntäessä vetopäällä, riippuen nivelen kunnosta.
 
On noita laakereita mennyt jo 30tkm ikäisiä. Maanantaikappale jos sattuu niin ei mahda mitään, vaihtoon menee.
 
Tosin helposti kuuntelee väärään päähänkin. Auto ilmaan ja käsi jousella pyörittelemään.
 
Ihmeiden aika ei ole ohi, Golffi meni laakista läpi leimasta. Tosin eilisen pienen helman hitsailun jälkeen ja tänään hain ja vaihdoin vielä abs-anturin joka paikallistettiin vag-comilla kuskinpuolen edessä olevan viallinen.. Boschin anturi 33€ paikallisesta varaosaliikkeestä.. :happy:

Ainii, kyseessä siis 4Motion-malli ja varustettu haldex-kytkimellä, mutta niin vaan vedettiin jarrudynot. Katsuri sano, et virrat ku ottaa pois ni pystyy testaa.. vähän tuli kyl epämääräisiä ääniä.. o_O Mut aika kikkailua oli. Virrat pois, jarrutus, äkkiä auto käyntiin taas et pääsi pois rullilta ennen seuraavaa pyöritystä ja sama homma takapään kans vielä... :nb:

Nyt tarvitaan reilusti kalexia et selviää tästä shokista :cigar2:
 
Venyketju on vielä korjattavissa pelkällä ketjun vaihdolla, jos oireena on pelkkä moottorin vikavalo ja ketjun ääntäminen. Halvasta en tiedä mitä meinaat, se ketjun uusiminen kun tuppaa jo yksinään mihin tahansa kamppeeseen olemaan yli tonnin tikki.

Onko ketjuremppa yleensä niin vaikea, että se on tekemätön paikka kotitarveasentajalle ja auto on pakko viedä jonnekin pajalle? Itse tekemällä voi saada aika olennaisen säästön pajahintoihin verrattuna - etenkin jos kyse on jostain parin tonnin autosta. Markkinoilla on toki patologisia tapauksia, joissa ketju on esim. asennettu moottorin takapäähän tai muuten tarjoavat enemmän haasteita.

Ulkonakin on mitä mainioimmat kelit tehdä 'jotain pientä' autoon, kun pysyy asennusoluetkin kylminä. :D
 
Onko ketjuremppa yleensä niin vaikea, että se on tekemätön paikka kotitarveasentajalle ja auto on pakko viedä jonnekin pajalle? Itse tekemällä voi saada aika olennaisen säästön pajahintoihin verrattuna - etenkin jos kyse on jostain parin tonnin autosta. Markkinoilla on toki patologisia tapauksia, joissa ketju on esim. asennettu moottorin takapäähän tai muuten tarjoavat enemmän haasteita.

Ulkonakin on mitä mainioimmat kelit tehdä 'jotain pientä' autoon, kun pysyy asennusoluetkin kylminä. :D

Broidin kans tehtiin ketjuremppa Golf 3 VR6 2.8 vehkeeseen autotallissa vw-vortexin ohjeiden mukaan :D Vaatii siis vaihdelaatikon irroittamisen jne.. :cigar2:
 
Venyketju on vielä korjattavissa pelkällä ketjun vaihdolla, jos oireena on pelkkä moottorin vikavalo ja ketjun ääntäminen. Halvasta en tiedä mitä meinaat, se ketjun uusiminen kun tuppaa jo yksinään mihin tahansa kamppeeseen olemaan yli tonnin tikki.
Näin yleistettynä...
Ei ole suositeltava tapa, usein se päin persettä kulunut ketju on kuluttanut ketjupyörät siihen kuntoon väärällä jaollaan että ei se uusikaan ketju siinä kauaa välttämättä menesty. Mut eipä ne ketjupyörätkään aina kauhean hintaisia ole, vaihtaminen voi olla :D
 
Onko ketjuremppa yleensä niin vaikea, että se on tekemätön paikka kotitarveasentajalle ja auto on pakko viedä jonnekin pajalle? Itse tekemällä voi saada aika olennaisen säästön pajahintoihin verrattuna - etenkin jos kyse on jostain parin tonnin autosta. :D
Riippuu osaamisen/mielenkiinnon tasosta. Kaikenhan voi tehdä itse, eikä se ketjuremppa idealtaan eroa perus jakohihnan vaihdosta. Moninkertaisesti työläämpi vain ja sitten on näitä hienoja ratkaisuja joissa jakopää on koneen ja laatikon välissä...
Ei ole suositeltava tapa, usein se päin persettä kulunut ketju on kuluttanut ketjupyörät siihen kuntoon väärällä jaollaan että ei se uusikaan ketju siinä kauaa välttämättä menesty. Mut eipä ne ketjupyörätkään aina kauhean hintaisia ole, vaihtaminen voi olla :D
Kulunut ketju syö hampaat, venynyt ketju ei _välttämättä_. Käytännössä kuitenkin ainakin takuun työllensä myöntävä paja uusii ne rattaat enivei. Rattaiden tai niiden vaihdon hinta ei tollasessa ketjurempassa enää merkkaa mitään. Omassa edellisessä viestissäni meinasin "pelkällä ketjurempalla" lähinnä sitä, ettei kanteen tarvi koskea kuten tuon korean ihmeen kanssa kävi. Monet ketjusarjatkin tulee suoraan uusien rattaiden, kirrainten ja laahainten kera. Anteeksi huono ulosanti:D
 
Kuulostaa että on tullut puntosta jo hieman yliannostusta. Kannattaa ehkä lopettaa koko puntoiluhommat ennen kuin on liian myöhäistä.
 
Jaahas, tulihan yhteen autoon vaihdettua takaiskarit.
On kyllä erinomaisesti suunniteltu takapään jousitus kun 10 minuuttia menee renkaan ja itse mcphersonin irrotukseen(per puoli) ja sen jälkeen saakin tapella iskarin yläpultin kanssa koska phersonissa suojat(metallia)päällä ja ei saanut pidettyä iskarista kiinni lukkopihdeillä kiinni...noh kalvaimella koko pultti vittuun kun ei lentävällä päässyt yläkupin takia katkaisemaan pulttia.

Taas muistui mieleen että olis pitänyt hankkia se mutterinhalkaisija ajat sitten...
6NRf7hx.jpg
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
258 529
Viestejä
4 499 046
Jäsenet
74 216
Uusin jäsen
TTeuras

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom