Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Moro,Onko tuo diesel-mondeo? On muuten järkyttävän hintainen kytkin ko autossa.
Joo ei näitä hommia ole tehty kuin vasta 25vuotta, joten ihan uusi juttu tuo lämmittäminen...mutta nää ruostepaskojen korjaamiset aina saa käyrän nousemaanJos ei pultit aukea muuten, niin sitten vaan lämpöä antamaan eli tyyliin kosaanipoltinta käyttämään
Moro,
kyseessä on diesel.
Hinnasta en osaa sanoa muuta kuin että maksajan paikka on aina v.... mäinen.
Joo ei näitä hommia ole tehty kuin vasta 25vuotta, joten ihan uusi juttu tuo lämmittäminen...mutta nää ruostepaskojen korjaamiset aina saa käyrän nousemaan
Lämmittämisestä paljon hyötyä ole kun pultin kannat kadonneet, siinä ei auta kun ottaa laikka tai porakone käteen. Kaiken pahimpia nämä japanilaiset keksinnöt käyttää 12/14/jne kantoja.Toi on ihan normaalia toimintaa korjaamoilla. Itsellä vaihdettiin takajarruputket taakse ja liitos ei ollut avautunut kuin lämmittämällä.
Olivat joutuneet vähän varomaan, ettei lämmittäneet jarruletkuja. Eli kunhan saat jollain punaiseksi vedettyä, niin kyllä se aukeaa.
Eikä ne halvimmat polttimet ja kaasut nyt kauheasti maksa.
Niihin U-lenkkeihin ruuvataan muttereita, ei pulttejaNyt ei hjummarra, jos ei ole laippaliitos vaan u-pultti niin rälläkällä vetäsee sen lenkin katki...menee sen 5 sekuntia.
Taka ja keskiosassa pönttöä muutenkin vähääkään vanhemmassa ne u-pultit ruostuu sen verran että uuden putken kanssa uudet kiristimet..
Usein näkee niitä tee-se-itse virityksiä missä sen vanhan u-pultit kierteet ei ole enää kestäneet ja lyödään useampia pultteja peräkkäin...Ja silti se vanha kiristin ei kiristä tarpeeksi varsinkin kun eivät käytä asennuksessa tiivistetahnaa.
Samaten monta kertaa paikannut liitoksia kun ovat kiristäneet käsilenkillä ne pultit ja keskiverto lenkkiavaimella et saa usein tarpeeksi kireälle ts. Se putki ei mene kasaan tarpeeksi että liitos pitää.
Kunnon räikkä tai paineilmaväännin varsinkin jos joku laadukas isompi putki mistä löytyy jo seinämävahvuutta.
Eipä oikein ollu.ja sullakaan ole muuta tekemistä?
mees nyt kuule *******
Tuolla hinnalla sinne varmaan vaihdettiin myös kaksoismassa vauhtipyörä?
Omaan mondeoon kun vaihdettiin työsylinteri+painelaakeri, kytkin+kaksoismassa vauhtipyörä+pääsylinteri ja nesteet, vetarin stefat ja laatikkoöljyt ja remppaan meni 1500€ niin työn määrään nähden (6h töitä) en pitänyt kovana hintana.
Toki ostin sachs osat saksasta itse missä varmaan säästin 1000€.
ESP-valo vaikuttais vialliselta anturilta, koita toimiiko abs, jos ei niin korjaamo rikkonut anturin navasta, tai sitten irronnut liitin tms.
2003 tojon alatukivarren nivel oli ihan loppu. Yritin irroittaa tukivartta ja naps vaan meni pultti poikki. Kiinteä mutteri oli kiinni apurungossa _sisäpuolella_. Lopulta ei auttanut muu kuin ottaa apurunko irti tykkänään, leikata kiinnityskohta irti ja hitsata uusi mutteri paikalleen korjauslapun kanssa. Ei näitä varmaan saisi edes hitsailla mutta kun itse tekee niin saa sellaista kuin sattuu tulemaan, tai tässä tapauksessa osaavan ystävän käsistä tulee. Sen verran osaava hitsikaveri että luotan että rengas pysyy siellä missä kuuluukin. Ainakin nyt pystyi pyöränkulmat säätämään, enen korjausta nivel jousti niin että se ei ollut mahdollista.
Kyllähän se vähän naurattaa että päivää ennen yritin vielä ite korjata ilmamassa-anturia.Jos olisit vienyt korjaamolle silloin kun sanoin että vie korjaamolle, niin murto-osan olis maksanut.
Noh, onhan se hyvä että viat ajetaan kunnolla esiin.
Äläpä höpötä. En ole lukenut aiempia viestejä, mutta jos ketju jo niin paljon venynyt että aiheuttaa käyntihäröä niin ihan sama kansiremppa siellä olisi ollut edessä.Tuossa olet väärässä, ei se jako alunperin ollut hypännyt niin paljoa, etteikö olis saanut halvalla kuntoon. Vasta sen jälkeen kun alettiin "korjaamaan" niin saatiin venat vituralleen.
Ja vielä kun olis kertonut olevan ketjukone, niin olis voinut sanoa että ei kannata käynnistellä enää ollenkaan. Mutta ei, "hihnakone kyseessä".
Ei välttämättä, on paljon moottoreita joissa nokan ajoitus ei tarvi olla paljoa pielessä että ne käy huonosti varsinkin tyhjäkäyntiä ilman että vielä tulee kosketuksia mihinkään. Tästä on ihan omakohtaista kokemusta olemassaÄläpä höpötä. En ole lukenut aiempia viestejä, mutta jos ketju jo niin paljon venynyt että aiheuttaa käyntihäröä niin ihan sama kansiremppa siellä olisi ollut edessä. Venyketju on vielä korjattavissa pelkällä ketjun vaihdolla, jos oireena on pelkkä moottorin vikavalo ja ketjun ääntäminen.
Näin yleistettynä...
Äläpä höpötä
Onhan näitä, mutta kuten sanoin niin yleistettynä nykykoneissa venttiilien ja männän liikeradat leikkaa niin reilusti, ettei jaon kärsi olla kovin paljon pielessä. Karkeasti arvioituna ketjuissa yhden hampaan heitto ja hihnoissa kahden, on jo riittävästi aiheuttamaan venttiiliremppaa. Toki varmasti moneen nakataan vaan uutta ketjua (tai hihnaa) ja kokeillaan josko tuurilla kävisi ja puristukset vielä suunnilleen ok, vaikka siellä pientä kosketusjälkeä venttileissä/männissä olisikin.Ei välttämättä, on paljon moottoreita joissa nokan ajoitus ei tarvi olla paljoa pielessä että ne käy huonosti varsinkin tyhjäkäyntiä ilman että vielä tulee kosketuksia mihinkään. Tästä on ihan omakohtaista kokemusta olemassa
Toivossa on hyvä elää.Tuo "yks hammas" teoria ei pidä paikkaansa missään tapauksessa.
Pikagoogletuskin kertoi että kymmenenkin hampaan hypystä on selvitty ilman vinovenoja.
Juu-u, niin säätää, mutta hallitusti ja tosiaan joitain asteita.Säätäähän VVT:tkin nokkaa useita kymmeniä asteita ja siltikin jää vielä "pelivaraa".
Niin että ei se vähäinen väärä ajoitus pamauta heti konetta, vaikka mitä väittäisitte ja vänkäisitte.
Tuohan on vielä sisäänajossa.No helvetti, onhan se Mersu aina Mersu vaikka vähän enemmän ajettunakin.
Perinteinen mersun satatonnia kestävä ja tonnin maksava laturiNo helvetti, onhan se Mersu aina Mersu vaikka vähän enemmän ajettunakin.
Tuollaises paikkaan vähän mukavuutta saa sellaisella terassilämmitimellä johon saa 11kilon kaasupullon sisään. Pystyy tekeen paikkamaalauksenkin kun ir-säteily pitää pinnan lämpösenä.
Auto on ruvennut oikealle käännettäessä hiukan ääntämään. Ääni kuulostaisi tulevan oikealta. Tilasin sitten samantien molemmille puolille eteen uudet laakerit ja vetonivelet koska ainakin vasemmalta kuuluu naksumista kun peruuttaa isolla ohjauskulmalla. Huoltokirjassa ei ainakaan merkintää että olisi koskaan vaihdettu. Kilometrejä vasta 460tkm.
Nyt sitten eukko rupes sanomaan että tuo ujellus oikealle käännettäessä tulee takaa. Takaa on kuitenkin vaihdettu vasen n. 50 tkm sitten ja oikea 70 tkm, voisiko olla noin paskoja laakerreita vai hämääkö korvat?
Venyketju on vielä korjattavissa pelkällä ketjun vaihdolla, jos oireena on pelkkä moottorin vikavalo ja ketjun ääntäminen. Halvasta en tiedä mitä meinaat, se ketjun uusiminen kun tuppaa jo yksinään mihin tahansa kamppeeseen olemaan yli tonnin tikki.
Onko ketjuremppa yleensä niin vaikea, että se on tekemätön paikka kotitarveasentajalle ja auto on pakko viedä jonnekin pajalle? Itse tekemällä voi saada aika olennaisen säästön pajahintoihin verrattuna - etenkin jos kyse on jostain parin tonnin autosta. Markkinoilla on toki patologisia tapauksia, joissa ketju on esim. asennettu moottorin takapäähän tai muuten tarjoavat enemmän haasteita.
Ulkonakin on mitä mainioimmat kelit tehdä 'jotain pientä' autoon, kun pysyy asennusoluetkin kylminä.
Ei ole suositeltava tapa, usein se päin persettä kulunut ketju on kuluttanut ketjupyörät siihen kuntoon väärällä jaollaan että ei se uusikaan ketju siinä kauaa välttämättä menesty. Mut eipä ne ketjupyörätkään aina kauhean hintaisia ole, vaihtaminen voi ollaVenyketju on vielä korjattavissa pelkällä ketjun vaihdolla, jos oireena on pelkkä moottorin vikavalo ja ketjun ääntäminen. Halvasta en tiedä mitä meinaat, se ketjun uusiminen kun tuppaa jo yksinään mihin tahansa kamppeeseen olemaan yli tonnin tikki.
Näin yleistettynä...
Riippuu osaamisen/mielenkiinnon tasosta. Kaikenhan voi tehdä itse, eikä se ketjuremppa idealtaan eroa perus jakohihnan vaihdosta. Moninkertaisesti työläämpi vain ja sitten on näitä hienoja ratkaisuja joissa jakopää on koneen ja laatikon välissä...Onko ketjuremppa yleensä niin vaikea, että se on tekemätön paikka kotitarveasentajalle ja auto on pakko viedä jonnekin pajalle? Itse tekemällä voi saada aika olennaisen säästön pajahintoihin verrattuna - etenkin jos kyse on jostain parin tonnin autosta.
Kulunut ketju syö hampaat, venynyt ketju ei _välttämättä_. Käytännössä kuitenkin ainakin takuun työllensä myöntävä paja uusii ne rattaat enivei. Rattaiden tai niiden vaihdon hinta ei tollasessa ketjurempassa enää merkkaa mitään. Omassa edellisessä viestissäni meinasin "pelkällä ketjurempalla" lähinnä sitä, ettei kanteen tarvi koskea kuten tuon korean ihmeen kanssa kävi. Monet ketjusarjatkin tulee suoraan uusien rattaiden, kirrainten ja laahainten kera. Anteeksi huono ulosantiEi ole suositeltava tapa, usein se päin persettä kulunut ketju on kuluttanut ketjupyörät siihen kuntoon väärällä jaollaan että ei se uusikaan ketju siinä kauaa välttämättä menesty. Mut eipä ne ketjupyörätkään aina kauhean hintaisia ole, vaihtaminen voi olla