Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Noissa valvematic lootissa on toitsalla mennyt lootia 140-200 korvilla, yleensä kyllä hajoilee laatikon solenoidit tai sitten kaasuläpän tunnistin o paskana.

Tai sitten vaan loota antautui huollonpuutteeseen/vähäiseen öljynmäärään.
 
Jakovikaisen Kian blogipostaus.

Delta-auton edustaja on oma-aloitteisesti ottanut selvittääkseen kuinka maahantuoja voisi tulla vastaan remonttikustannuksissa. Yllättävää kyllä, koska auto on vanha enkä edes olettanut tämän olevan mahdollista.

EDIT 28.7:
Oukkelis doukkelis. Maahantuoja lupasi kustantaa uudet osat, sillä edellytyksellä että huolto tehdään Deltassa. Koin tarjouksen ihan asialliseksi, mutta en kyllä halua enää siirtää autoa nykyiseltä pajalta pois. Etenkin kun Deltalla työn osuus hinnoista on lähes tuplat. Voiko maahantuoja näin sitoa oman merkin jakeluketjun huoltoon?

Ja diagnoosihan on tarkentunut tässä viikonlopun aikana. Jakoketju siellä oli kovasti löystynyt ja pistänyt venttiilit paskaksi. Eli jakopää- ja kansiremppa tiedossa. Kustannusarvio kutakuinkin auton arvon verran eli parisen tonnia. Päätin korjata, mutta vain koska autolla on tunnearvoa. Satojen eurojen edestä olisi tekemistä ensi katsastukseenkin mennessä joten sanotaanko näin, että sen hinnan minkä ostohinnassa säästin, maksan nyt tuplana takaisin. Riski oli tosin tiedossa jo ostaessa.

Kuva ketjusta:
Löysä jakoketju b
 
Viimeksi muokattu:
Auto: Lexus IS 250
Oire: Nitinä oikeanpuoleisen renkaan/pyöräntuennan paikkeilta
Kuuluu: kuopissa ja hidastetöyssyissä

Netistä nopeasti vilkaisemalla ei oikein löytynyt mitään, ulkomaalaisia foorumeita en ole silmäillyt. Nostimella en ole käyttänyt, siinä kai tuon äänen vois helpoiten paikallista ja lähteä miettimään mitä tekis.

Vaan onko täällä kokemusta tuommosesta? Helvetin ärsyttävää muuten hiljaisessa autossa, saatikka sitten jos se on joku oikea vika.
 
Auto: Lexus IS 250
Oire: Nitinä oikeanpuoleisen renkaan/pyöräntuennan paikkeilta
Kuuluu: kuopissa ja hidastetöyssyissä

Netistä nopeasti vilkaisemalla ei oikein löytynyt mitään, ulkomaalaisia foorumeita en ole silmäillyt. Nostimella en ole käyttänyt, siinä kai tuon äänen vois helpoiten paikallista ja lähteä miettimään mitä tekis.

Vaan onko täällä kokemusta tuommosesta? Helvetin ärsyttävää muuten hiljaisessa autossa, saatikka sitten jos se on joku oikea vika.
Mulla oli tässä esillä olleessa Kia:ssa sama juttu. Sellainen nitinä kuin märkää ikkunaa kuivaisi kumilastalla. Se tuli iskunvaimentimen kumipuslasta ja on kuulemma ihan normaalia. Hävisi itsestään.
 
tai sitten vain iskari paskana...ei välttämättä edes aina näy mitään vuotoa kun iskari antautuu...onneksi sanoin katsurille että on iskari sökö ja oli uudet penkillä niin ei tullut edes kehotusta, testerillä natiseva iskari 15% kun muut sen 55-65%.

(tossa just saman vian takia odottelee pari iskareita että inspiraatio iskisi vaihtaa..)
 
Mulla oli tässä esillä olleessa Kia:ssa sama juttu. Sellainen nitinä kuin märkää ikkunaa kuivaisi kumilastalla. Se tuli iskunvaimentimen kumipuslasta ja on kuulemma ihan normaalia. Hävisi itsestään.

Jep, ääni on just sellanen. Ekan kerran huomasin pari päivää sitten, en tiiä onko pakkasella vaikutusta tuohon.
 
Jep, ääni on just sellanen. Ekan kerran huomasin pari päivää sitten, en tiiä onko pakkasella vaikutusta tuohon.
Jos on tuosta kyse niin ihan hyvin voi olla kytköksissä lämpötilaan tai ilmankosteuteen. Se on niin pienestä kiinni minkälaista ääntä kaksi toisiinsa hankaavaa materiaalia pitää. Sen verran kannattaa nostaa autoa, että näet onko siellä puslia ja onko se suorassa. Mulla oli reuna vähän kurtussa huolimattoman asennuksen jäljiltä.
 
Voi vitt... Kuinhan kallis remppa tulossa 2014 vuoden Ford Mondeolle. Tyhjäkäynnillä yhtäkkiä alkoi xenonit tekemään tasosäätöä 10s välein. Tätä vähän ihmettelin, mutta ajattelin jotenkin johtuvan siitä, kun olin pysähdyksissä pienessä mäessä.

Tästä kun lähdin liikkeelle niin ohjaustehostin ei toiminutkaan. Lähdin ajamaan sitten kohti sopivaa paikkaa missä uskaltaisi auton käynnistää uusiksi. Tätä ennen kerkesi vielä tulla "service engine now" vikavalo. Sammutin auton ja eihän se käyntiin lähtenyt. Odottelin 5minuuttia jonka jälkeen starttasi. Pienen ajon jälkeen ohjaustehostin sammui, tämän jälkeen tuli "service engine now" vikavalo ja lopulta "transmission malfunction" vikavalo jonka jälkeen vaihde katosi ja auto otti enään kierroksia..

Auto hinattiin huoltoliikkeen pihalla ja nyt vähän pelottaa kuinka paljon euroja tähän menee :nb: Ajon aikana kyllä navigaattori sammuili satunnaisesti, joten vähän viittaisi sähköongelmaan. Olisikohan laturi mennyt rikki? Akun olen kuukausi sitten vaihtanut uuteen.
 
Liekö itselläkin kolisevat iskarit edessä, vaikka testerin mukaan ihan arvoissaan ovatkin ja muutenkin tuntuu olevan ajettavuuden perusteella kunnossa.
Toinen puoli kolisee välillä montuissa ja viimeeksi kolisi aivan saatanasti ilmeisesti molemmat puolet ja lisäksi koko hytti tärisi, kun ajelin kesärenkailla jäisellä nurmikolla.
Hetki piti miettiä, että mitä vittua tässä nyt tapahtuu kun kävelyvauhtia ajelin, mutta jäljistä päätellen molemmat puolet ottivat vuorotellen pitoa ja sitten taas suti jne. eli renkaat lienee pomppineet aika villisti.
Murroksethan tuosta on loppu, mutta ei se oikein kyseistä kolinaa selitä, koska lähinnä naputtavat jyrkkään kääntäessä tai syvässä lumessa sutiessa ja muutenkin kuulosti siltä, että iskarin suunnalta kolisee.
Eipä se katsastusmies viimeeksikään kolinoista maininnut, joten en jaksa asiaan paneutua, kun tuo romu saattaa keksiä milloin tahansa jonkun fataalin paaliin johtavan vian.
Ärsyttävin kolina tuli joskus jarrusatulasta, kun liukujen välissä oli liian vähän rasvaa. Ilmeisesti vaan vaatii reilusti rasvaa väliin, kun en mitään kulumaa ollut havaitsevinani ja klappi hävisi rasvalla.
 
Liekö itselläkin kolisevat iskarit edessä, vaikka testerin mukaan ihan arvoissaan ovatkin ja muutenkin tuntuu olevan ajettavuuden perusteella kunnossa.
Toinen puoli kolisee välillä montuissa ja viimeeksi kolisi aivan saatanasti ilmeisesti molemmat puolet ja lisäksi koko hytti tärisi, kun ajelin kesärenkailla jäisellä nurmikolla.
Hetki piti miettiä, että mitä vittua tässä nyt tapahtuu kun kävelyvauhtia ajelin, mutta jäljistä päätellen molemmat puolet ottivat vuorotellen pitoa ja sitten taas suti jne. eli renkaat lienee pomppineet aika villisti.
Murroksethan tuosta on loppu, mutta ei se oikein kyseistä kolinaa selitä, koska lähinnä naputtavat jyrkkään kääntäessä tai syvässä lumessa sutiessa ja muutenkin kuulosti siltä, että iskarin suunnalta kolisee.
Eipä se katsastusmies viimeeksikään kolinoista maininnut, joten en jaksa asiaan paneutua, kun tuo romu saattaa keksiä milloin tahansa jonkun fataalin paaliin johtavan vian.
Ärsyttävin kolina tuli joskus jarrusatulasta, kun liukujen välissä oli liian vähän rasvaa. Ilmeisesti vaan vaatii reilusti rasvaa väliin, kun en mitään kulumaa ollut havaitsevinani ja klappi hävisi rasvalla.
Joissain autoissa kolisee kallistuksenvakaaja helposti, jos koripuslissa yhtään väljää, tätä ei välttämättä edes kädellä kokeiltuna havaitse. Iskarin yläpään laakerointi ja tietty koiranluut. Myös kaverin audi söi noita jarrusatulan kumeja aamupalaksi ja sitten montuissa kolisi.
 
Jakovikaisen Kian blogipostaus.

Delta-auton edustaja on oma-aloitteisesti ottanut selvittääkseen kuinka maahantuoja voisi tulla vastaan remonttikustannuksissa. Yllättävää kyllä, koska auto on vanha enkä edes olettanut tämän olevan mahdollista.

EDIT 28.7:
Oukkelis doukkelis. Maahantuoja lupasi kustantaa uudet osat, sillä edellytyksellä että huolto tehdään Deltassa. Koin tarjouksen ihan asialliseksi, mutta en kyllä halua enää siirtää autoa nykyiseltä pajalta pois. Etenkin kun Deltalla työn osuus hinnoista on lähes tuplat. Voiko maahantuoja näin sitoa oman merkin jakeluketjun huoltoon?

Ja diagnoosihan on tarkentunut tässä viikonlopun aikana. Jakoketju siellä oli kovasti löystynyt ja pistänyt venttiilit paskaksi. Eli jakopää- ja kansiremppa tiedossa. Kustannusarvio kutakuinkin auton arvon verran eli parisen tonnia. Päätin korjata, mutta vain koska autolla on tunnearvoa. Satojen eurojen edestä olisi tekemistä ensi katsastukseenkin mennessä joten sanotaanko näin, että sen hinnan minkä ostohinnassa säästin, maksan nyt tuplana takaisin. Riski oli tosin tiedossa jo ostaessa.

Kuva ketjusta:
Löysä jakoketju b
Jatkoa tähän.. Eli Kia Motors Finland todella vaatii, että huolto tehdään valtuutetussa Kia-huollossa, jotta kustantavat osat. Tämä tarkoittaisi silti kokonaiskustannusten tuplaantumista ja valmistumisen myöhästymistä ainakin viikolla. Se ei todellakaan ole ok. Katselin vähän, että KKV:n mukaan ketjullisissa autoissa valmistaja/maahantuoja on aika pitkän aikaa (= auton eliniän) vastuullinen korvaamaan osittain, eikä heillä ole oikeutta määrätä huoltopaikkaa. Mitä mieltä tekkiläiset tästä vaatimuksesta?
 
Katselin vähän, että KKV:n mukaan ketjullisissa autoissa valmistaja/maahantuoja on aika pitkän aikaa (= auton eliniän) vastuullinen korvaamaan osittain, eikä heillä ole oikeutta määrätä huoltopaikkaa.
Olisiko tässä nyt mennyt sekaisin pari asiaa. Auton saa huollattaa missä tahansa, sen ei tarvitse olla virallinen merkkikorjaamo ja tämä varmaankin kerrotaan siellä sivuillakin.

Mutta jo hajonneen auton korjauspaikan SAA määritellä se taho jolta virhevastuun nojalla haetaan osallistumista kuluihin. Jos vaikka menee ominpäin korjauttamaan auton ja koettaa sitten saada rahoja, niin ei välttämättä saa enää mitään tai ainakin osuus on paljon pienempi. Korvausvastuussa olevalle pitää aina antaa mahdollisuus korjata auto.
 
Olisiko tässä nyt mennyt sekaisin pari asiaa. Auton saa huollattaa missä tahansa, sen ei tarvitse olla virallinen merkkikorjaamo ja tämä varmaankin kerrotaan siellä sivuillakin.

Mutta jo hajonneen auton korjauspaikan SAA määritellä se taho jolta virhevastuun nojalla haetaan osallistumista kuluihin. Jos vaikka menee ominpäin korjauttamaan auton ja koettaa sitten saada rahoja, niin ei välttämättä saa enää mitään tai ainakin osuus on paljon pienempi. Korvausvastuussa olevalle pitää aina antaa mahdollisuus korjata auto.
Ei mennyt sekaisin. Myös hajonneen auton pitäisi KKL:n mukaan saada korjata missä haluaa.
 
Laitas vielä linkki siihen missä näin kerrotaan? Menee nimittäin pahasti ristiin sen lopputuleman kanssa minkä itse aikoinaan sain kuluttajariitalautakunnan käsittelystä.
 
Laitas vielä linkki siihen missä näin kerrotaan?
Tässä on paljon tiivistelmiä:
Jakoketju
"Vaikka myyjä ei ollut saanut mahdollisuutta korjata vikaa, sen oli kuitenkin maksettava korjauskustannuksista osa, joka sille olisi aiheutunut, jos se olisi korjauksen itse tehnyt."
Menee nimittäin pahasti ristiin sen lopputuleman kanssa minkä itse aikoinaan sain kuluttajariitalautakunnan käsittelystä.
Haluatko jakaa tuon oman tarinasi lautakunnan käsittelystä?
 
No näin se meni omassakin tapauksessa, eli korjautin jakoketjun muualla jolloin lautakunta määräsi että pieni korvaus olisi silti pitänyt maksaa (ei autoliike koskaan mitään maksanut). Joten joo, se on totta että virhevastuussa olevan tahon pitäisi korvata jotain, vaikka korjauttaisitkin auton muualla.

Tässä on nyt kuitenkin se ongelma, että ellet ole ostanut autoa uutena, niin maahantuojalla ei ole mitään vastuuta korvata yhtään mitään. He voivat siis asettaa ihan mitä tahansa ehtoja haluavatkaan ja kieltäytyä korvauksesta mikäli et niitä noudata.

Virhevastuussa on se liike josta sinä olet auton ostanut ja heidän on pakko korvata jotain, mutta kun kyseessä on suhteellisen vanha auto, niin korvausosuus jää hyvin pieneksi.

Toki jos oletkin ostanut auton uutena, niin myös maahantuoja on velvollinen sinulle jotain korvaamaan.
 
Tässä on nyt kuitenkin se ongelma, että ellet ole ostanut autoa uutena, niin maahantuojalla ei ole mitään vastuuta korvata yhtään mitään. He voivat siis asettaa ihan mitä tahansa ehtoja haluavatkaan ja kieltäytyä korvauksesta mikäli et niitä noudata.

Virhevastuussa on se liike josta sinä olet auton ostanut ja heidän on pakko korvata jotain, mutta kun kyseessä on suhteellisen vanha auto, niin korvausosuus jää hyvin pieneksi.

Toki jos oletkin ostanut auton uutena, niin myös maahantuoja on velvollinen sinulle jotain korvaamaan.
Jep olen ostanut uutena ja olen auton ainoa omistaja. Muut speksit on 128 000 ja 10 vuotta. Auton iän puolesta korvaus jäänee aika marginaaliseksi, mutta kyllä minäkin tulkitsisin että jotain pitäisi korvata. Joka sinänsä on ihan jees, koska en olisi asiaa edes miettinyt ellei Delta-auto olisi minua asialla lähestynyt. Heillä nyt on tuo symbioosi Kia Motors Finlandin kanssa joten liiketoiminnallisesti ihan ymmärrettävää että koittavat sitoa omaan huoltoonsa.
 
Jotain olisit varmaan oikeutettu saamaan vaikka korjauttaisitkin auton muualla, mutta voi jäädä pieneksi se summa. Siitäkin joudut varmaan tappelemaan kuluttajariitalautakunnan kanssa jos kerran asenne Deltalla on lähtökohtaisesti tuo, että he haluavat sen omalla korjaamollaan laittaa kuntoon.

Eikä lautakuntakaan anna kuin suosituksia. Omassa tapauksessani he suosittelivat korvausta (olisiko ollut 200€ tai jotain vastaavaa) mutta liike ei tätä koskaan noudattanut. Ymmärrän kyllä jälkeenpäin hyvin ettei kiinnostanut noudattaa, koska mitään seurauksia tästä ei ollut. Se "musta lista" on ihan täysi vitsi, listaa päivitetään joskus jos viitsitään ja useimmiten ei. Tämä minun tapaukseni ei koskaan listalle päätynyt, vaikka olisi pitänyt.
 
Jotain olisit varmaan oikeutettu saamaan vaikka korjauttaisitkin auton muualla, mutta voi jäädä pieneksi se summa. Siitäkin joudut varmaan tappelemaan kuluttajariitalautakunnan kanssa jos kerran asenne Deltalla on lähtökohtaisesti tuo, että he haluavat sen omalla korjaamollaan laittaa kuntoon.

Eikä lautakuntakaan anna kuin suosituksia. Omassa tapauksessani he suosittelivat korvausta (olisiko ollut 200€ tai jotain vastaavaa) mutta liike ei tätä koskaan noudattanut. Ymmärrän kyllä jälkeenpäin hyvin ettei kiinnostanut noudattaa, koska mitään seurauksia tästä ei ollut. Se "musta lista" on ihan täysi vitsi, listaa päivitetään joskus jos viitsitään ja useimmiten ei. Tämä minun tapaukseni ei koskaan listalle päätynyt, vaikka olisi pitänyt.
Muutoinkin tuo mustalista pitäisi saada integroitua myyntikanaviin, jotta siitä tulisi jotain oikeaa hyötyä. Esimerkiksi nettiautoon ja autotalliin pitäisi tulla joku "tarkastelemasi myyjä on kuluttaja-asiamiehen mustallalistalla" tms. Harva tuota listaa erikseen tarkastelee joka ostoksen yhteydessä.
 
Paljon se Kian remppa maksaa sitten osat ja työ erikseen? Siitäkai sen voi laskea, kannattaako korjata merkkihuollossa vai ei.
 
Voi vitt... Kuinhan kallis remppa tulossa 2014 vuoden Ford Mondeolle. Tyhjäkäynnillä yhtäkkiä alkoi xenonit tekemään tasosäätöä 10s välein. Tätä vähän ihmettelin, mutta ajattelin jotenkin johtuvan siitä, kun olin pysähdyksissä pienessä mäessä.

Tästä kun lähdin liikkeelle niin ohjaustehostin ei toiminutkaan. Lähdin ajamaan sitten kohti sopivaa paikkaa missä uskaltaisi auton käynnistää uusiksi. Tätä ennen kerkesi vielä tulla "service engine now" vikavalo. Sammutin auton ja eihän se käyntiin lähtenyt. Odottelin 5minuuttia jonka jälkeen starttasi. Pienen ajon jälkeen ohjaustehostin sammui, tämän jälkeen tuli "service engine now" vikavalo ja lopulta "transmission malfunction" vikavalo jonka jälkeen vaihde katosi ja auto otti enään kierroksia..

Auto hinattiin huoltoliikkeen pihalla ja nyt vähän pelottaa kuinka paljon euroja tähän menee :nb: Ajon aikana kyllä navigaattori sammuili satunnaisesti, joten vähän viittaisi sähköongelmaan. Olisikohan laturi mennyt rikki? Akun olen kuukausi sitten vaihtanut uuteen.
Voisko olla laturi tms. Sähköpuolen juttu toi on kun pudottelee sähköä vieviä laitteita pois käytöstä.

Mersu teki mulle aikanaan samaa kun laturin hihna meni poikki ja akku alkoi sitten hyytymään niin ilmoitti ihan näytöllä että virta vähissä ja että mukavuusvarusteet poistettu käytöstä, lopulta ei suostunut vaihtamaan vaihdetta vaan lukitsi kakkosen päälle.
 
Paljon se Kian remppa maksaa sitten osat ja työ erikseen? Siitäkai sen voi laskea, kannattaako korjata merkkihuollossa vai ei.
Ihan lopullista arviota en ole saanut, mutta näillä näkymin nykyisellä pajalla työn osuus 400 € jakopäästä ja ~1000 € kannesta. Tähän päälle osien hinta. Kokonaissumma 2000 € paikkeilla.

Deltalla vastaavien remonttien kokonaishinta n. 3000 € osineen. Jakopää 700 €, kansi ? € + osien hinta. Lisäksi päälle siirtokustannukset nykyisestä huollosta Deltalle, ja kustannukset kymmenen päivän lisämyöhästymisestä.
 
Voisko olla laturi tms. Sähköpuolen juttu toi on kun pudottelee sähköä vieviä laitteita pois käytöstä.

Mersu teki mulle aikanaan samaa kun laturin hihna meni poikki ja akku alkoi sitten hyytymään niin ilmoitti ihan näytöllä että virta vähissä ja että mukavuusvarusteet poistettu käytöstä, lopulta ei suostunut vaihtamaan vaihdetta vaan lukitsi kakkosen päälle.

Laturihan se oli syyllinen tähän. Liikkeestä soittivat ettei anna enään yhtään virtaa pihalle. No onneksi tästä selvisi yllättävän edullisesti, vaikka vähän kerkesi säikähtää :D
 
Jaahans, korjauttaisko 2hen tonnin arvoista kiaa 3ella tonnilla?

:think:
No sepä se. Minä nyt tulin siihen tulokseen että korjautan (2k€).. Mutta kannattiko? Sitä voin arvioida vasta ajettuani toiset 150 000. Mutta kyllähän tämä vähän vituttaa kun muuten on koittanut pennejä laskeskella jotta mahdollisimman halvalla pääsisi. Tuulilasin vaihtokin tuntui vielä kuukausi sitten liian isolta investoinnilta tähän autoon. :D
 
Vanhaan kiaan tonnien upottaminen ei ole täyspäisen hommaa. Eikä sillä uudellakaan jakopäällä pääse tavoittamiisi kilometreihin, sen verran heikkoa tavaraa tuossa vehkeessä.

Itselläkin ollut myös teemana halvalla liikkuminen, ja parin vuoden ajan reseptinä ollut vanha a4 b5 audi, maksoi 200€ ja huolto ollut öljyn lisäystä eikä mitään muuta.
 
Vanhaan kiaan tonnien upottaminen ei ole täyspäisen hommaa. Eikä sillä uudellakaan jakopäällä pääse tavoittamiisi kilometreihin, sen verran heikkoa tavaraa tuossa vehkeessä.
Tuleeko ihan mutulla vai onko taustalla tietoa? Autoalan ammattilaiset ovat lähes yksimielisesti olleet sitä mieltä että tästä Cee'd:stä lähtien laatu on ollut todella hyvällä tasolla.
 
No jos tyyppivikana on se, että jakopää ei kestä ja samaa tavaraa sinne uudelleen laitetaan, niin tuskin se uusikaan sen kauemmin kestää kuin vanhakaan.
Eri asia sitten jos sinne laitetaan päivitettyä tavaraa sisään.
Kiassa jakopään ongelmat on harvinaisia. Huoltomies ei ollut vielä nähnyt yhtäkään. Huonot osat lienee menneet Hyundaille. I30 käyttää samaa moottoria ja niissä käsittääkseni juuri näitä jakoketjun venymisiä.
 
Mites sellainen, kun olisin hankkimassa uutta sarjaa alle vanteilla ja nykyinen keskireikä olisi 67,1. Tuossa katselemassani setissä se keskireikä olisi 70mm. Onko tuolainen heitto paha?
 
Mites sellainen, kun olisin hankkimassa uutta sarjaa alle vanteilla ja nykyinen keskireikä olisi 67,1. Tuossa katselemassani setissä se keskireikä olisi 70mm. Onko tuolainen heitto paha?

Sovin rengas vaikka silikonista tms, ilmankin on ajettu kaveripiirissä, hieman tuurissaan miten hyvin keskittyy pulteilla / mutskuilla ja kestääkö jne..


Nätisti ajelee ni saattaa se toimia :P

Oikeasti kyl sovitinrenkaat ois kova sana ku ei ne paljoa maksa vaikka teettää jossai.
 
Ja soviterenkaat ei paljoa maksa edes jossain ihan rengasliikkeessä.
Eli ei ole paha, soviterenkailla hoituu.
 
Mites sellainen, kun olisin hankkimassa uutta sarjaa alle vanteilla ja nykyinen keskireikä olisi 67,1. Tuossa katselemassani setissä se keskireikä olisi 70mm. Onko tuolainen heitto paha?

Sovin rengas vaikka silikonista tms, ilmankin on ajettu kaveripiirissä, hieman tuurissaan miten hyvin keskittyy pulteilla / mutskuilla ja kestääkö jne..


Nätisti ajelee ni saattaa se toimia :p

Oikeasti kyl sovitinrenkaat ois kova sana ku ei ne paljoa maksa vaikka teettää jossai.

Ja soviterenkaat ei paljoa maksa edes jossain ihan rengasliikkeessä.
Eli ei ole paha, soviterenkailla hoituu.

Itse oon tilannut täältä:
LAAJA VALIKOIMA - ILMAINEN KOTIINTOIMITUS (0€) - Soviterenkaat.fi
24,90 postilaatikkoon toimitettuna. Jos ei liikkeeseen nappaa mennä.
 
Kiitoksia vastauksista, jätin hommaamatta kun saan suoraan noille peltivanteille työkaverilta renkaat päälle.

Oli mietteissä hommata jotkut alut alle, mutta hittoako niillä varsinkaan talvella tekee yhtään mitään. Kulutusta nostaa? En ole huomannut sellaista.

Emännän Opel Astra G sedan vm99 1,6 ecotec vei nyt keskimäärin 5,65L /100km kohden talvikelissä.

Omani mitsubishi lancer 04 1.6 orion 4G18 vei kesällä 4,85 kaikkein alimmillaan keskimäärin matka-ajossa. Nyt pomppasi kulutus 11 litraan ja syykin selvisi varsin nopsaan:
Vuoden 2002 nokia hakkapleiitat oli antaneet ilmaa ulos renkaista. Paineet laitoin 2 viikkoa sitten 2,6bar. Nyt takana toisella puolella 1,35 ja toisella 2,3.
Edessä 2,4 ja 2,3
 
Voi vitt... Kuinhan kallis remppa tulossa 2014 vuoden Ford Mondeolle. Tyhjäkäynnillä yhtäkkiä alkoi xenonit tekemään tasosäätöä 10s välein. Tätä vähän ihmettelin, mutta ajattelin jotenkin johtuvan siitä, kun olin pysähdyksissä pienessä mäessä.

Tästä kun lähdin liikkeelle niin ohjaustehostin ei toiminutkaan. Lähdin ajamaan sitten kohti sopivaa paikkaa missä uskaltaisi auton käynnistää uusiksi. Tätä ennen kerkesi vielä tulla "service engine now" vikavalo. Sammutin auton ja eihän se käyntiin lähtenyt. Odottelin 5minuuttia jonka jälkeen starttasi. Pienen ajon jälkeen ohjaustehostin sammui, tämän jälkeen tuli "service engine now" vikavalo ja lopulta "transmission malfunction" vikavalo jonka jälkeen vaihde katosi ja auto otti enään kierroksia..

Auto hinattiin huoltoliikkeen pihalla ja nyt vähän pelottaa kuinka paljon euroja tähän menee :nb: Ajon aikana kyllä navigaattori sammuili satunnaisesti, joten vähän viittaisi sähköongelmaan. Olisikohan laturi mennyt rikki? Akun olen kuukausi sitten vaihtanut uuteen.
Entiedä noista mondeoista, mutta pitääkö järjestelmälle ilmottaa uudesta akusta?

Joku maadotus tms. voisi olla huono. Tarkistappa ne akun kaapelit, että on hyvin kiinni. Josset itse vaihtanut akkua ja akun irrotus ok toimenpide ilman lisäsäätöä niin akku irti ja tutkit ne akkukengät onko korroosiota.

Voit mitata latausjännitteenkin auton ollessa käynnissä. Yleismittari akkuun kiinni ja yli 14v saisi olla kun auto käy.
 
Entiedä noista mondeoista, mutta pitääkö järjestelmälle ilmottaa uudesta akusta?

Joku maadotus tms. voisi olla huono. Tarkistappa ne akun kaapelit, että on hyvin kiinni. Josset itse vaihtanut akkua ja akun irrotus ok toimenpide ilman lisäsäätöä niin akku irti ja tutkit ne akkukengät onko korroosiota.

Voit mitata latausjännitteenkin auton ollessa käynnissä. Yleismittari akkuun kiinni ja yli 14v saisi olla kun auto käy.
Olis mitannu paljon laturi työntää. Monesti laturin säädinkin voi olla rikki. Pögötissä rupes flippaa oikein huolella kun säädin hajos ja rupes puskee 17-20v läpi. Maa vika voi olla tai vettä väärässä paikassa.
 
Olis mitannu paljon laturi työntää. Monesti laturin säädinkin voi olla rikki. Pögötissä rupes flippaa oikein huolella kun säädin hajos ja rupes puskee 17-20v läpi. Maa vika voi olla tai vettä väärässä paikassa.
No määhän sanoin että tsekkaa jännitteen.

Meidän Avensiksessa hajosi kanssa säädin. Tyhjiksellä ei tullut mitään (akki hyytyi) ja kun anto jenkaa niin tuli juurikin 17v pintaan. Ja etuvalot paloi. :)
 
Entiedä noista mondeoista, mutta pitääkö järjestelmälle ilmottaa uudesta akusta?

Joku maadotus tms. voisi olla huono. Tarkistappa ne akun kaapelit, että on hyvin kiinni. Josset itse vaihtanut akkua ja akun irrotus ok toimenpide ilman lisäsäätöä niin akku irti ja tutkit ne akkukengät onko korroosiota.

Voit mitata latausjännitteenkin auton ollessa käynnissä. Yleismittari akkuun kiinni ja yli 14v saisi olla kun auto käy.

Olis mitannu paljon laturi työntää. Monesti laturin säädinkin voi olla rikki. Pögötissä rupes flippaa oikein huolella kun säädin hajos ja rupes puskee 17-20v läpi. Maa vika voi olla tai vettä väärässä paikassa.

Eikö tähän jo tullut vahvistus että laturi oli rikki? Niin ainakin muistelen.
 
En tiedä minäkään mondeoista, mutta joissain volvoissa on ns.mukavuus boxi ja se alkaa oireilee jutst että oikein mikään ei toimi. Maksaa satasia. Tuli vaan mieleen noista oireista.
 
Joissain autoissa kolisee kallistuksenvakaaja helposti, jos koripuslissa yhtään väljää, tätä ei välttämättä edes kädellä kokeiltuna havaitse. Iskarin yläpään laakerointi ja tietty koiranluut. Myös kaverin audi söi noita jarrusatulan kumeja aamupalaksi ja sitten montuissa kolisi.

Voisi hyvinkin olla nuo vakaajan puslat, kun ovat melko rapeassa kunnossa vaikkei noilla ole paljoa yli 20 vuotta ajettu...
Olen meinannut nuo monena vuonna vaihtaa, kun vaikuttaa sen verran vaivattomalta ja halvalta hommalta, mutta aina ajatellut, että auto menee kumminkin vuoden päästä paaliin, joten mitäpä suotta vaihtamaan. Mutta aina tuo paska vaan tuntuu menevän katsastuksesta läpi, joten ehkä ne olisi pitänyt joskus vaihtaa.

Jos nyt oikein tuon rakenteen muistan, niin en usko iskarin yläpäässä olevan klappia.
(Ostaessa toki toisen puolen yläpää paukkui kääntäessä ja tehostimen hihna vinkui, joten ajattelin, että kääntölaakeri siellä paskana vaan on.
No eihän se edes ollut hajalla, mutta uuden sinne silti laitoin. Ilmeisesti tuohon oli vaihdettu uusi jousi katkenneen tilalle ja laakeri oli asennettu väärään väliin.
Kääntölaakerina toimi siis kaksi metallipintaa vastakkain...
Ilmeisesti tuo veti aurauksenkin aivan vituilleen, kun vanhat renkaat olivat sisäkulmistaan räteille kuluneet ja vatkaamisesta päätellen rungotkin paskana. Nyt tuntuu kuluttavan rengasta ihan normaalisti, kun siellä on romut oikeassa järjestyksessä.)

Minulla ei syö satulat kumeja, mutta joskus noviisina jarruja kunnostaessa ajattelin, ettei sinne nyt liikaa passaa rasvaa laittaa.
Väljyydestä päätellen ilmeisesti tarkoitettu, että rasvaa pitää tunkea väliin miltei niin paljon kun sinne mahtuu.
Eipä siellä ole tosin tällä hetkellä "oikeaa" rasvaakaan välissä, mutta reilu 300 astetta kestävä kirkas silikoniton laboratoriorasva tuntuu pitävän jumitukset ja kolinat loitolla, kun muutaman vuoden välein vaihtelee, joten ei ole vielä tullut sitä hienoa keraamirasvaa ostettua.
 
No määhän sanoin että tsekkaa jännitteen.

Meidän Avensiksessa hajosi kanssa säädin. Tyhjiksellä ei tullut mitään (akki hyytyi) ja kun anto jenkaa niin tuli juurikin 17v pintaan. Ja etuvalot paloi. :)
Eks appiukko ihmetteli kun kelkasta palaa aina valo. Noh otin sit yleismittarin käteen (sille taikakalu) ja ihmettelin et ei anna ku muutamaa volttia, testasin sit vaihtovirtapuolelta niin kierroksilla näytti satoja voltteja. Ei ihme että 12v tasavirtalamppu ei kestäny.
 
Entiedä noista mondeoista, mutta pitääkö järjestelmälle ilmottaa uudesta akusta?

Joku maadotus tms. voisi olla huono. Tarkistappa ne akun kaapelit, että on hyvin kiinni. Josset itse vaihtanut akkua ja akun irrotus ok toimenpide ilman lisäsäätöä niin akku irti ja tutkit ne akkukengät onko korroosiota.

Voit mitata latausjännitteenkin auton ollessa käynnissä. Yleismittari akkuun kiinni ja yli 14v saisi olla kun auto käy.

Liikkeessä olivat laturin tarkistaneet eikä se ollut antanut enään mitään ulos. Hyvin toimi uudella laturilla taas :) Paitsi tietenkin toinen xenoni kärähti samalla kun ajelin liikkestä auton kotiin.. :D

Niin ja akun vaihdon jälkeen olin tehnyt nollauksen autolle joka ilmeisesti pitää tehdä uuden akun asennuksen jälkeen. Tähän löyty googlesta ohjeet onneksi.
 
Liikkeessä olivat laturin tarkistaneet eikä se ollut antanut enään mitään ulos. Hyvin toimi uudella laturilla taas :) Paitsi tietenkin toinen xenoni kärähti samalla kun ajelin liikkestä auton kotiin.. :D

Niin ja akun vaihdon jälkeen olin tehnyt nollauksen autolle joka ilmeisesti pitää tehdä uuden akun asennuksen jälkeen. Tähän löyty googlesta ohjeet onneksi.
Nonin hyvä, että pelittää. Sen unohdin joo sanoa, että noi oireet tosiaa sopi ihan hyvin tyhjäänkin akkuun, mutta vähän sama asiahan se on kuin tuo huono kontakti mitä ehdottelin.

On muuten tosi kestävä laturi -14 Mondeossa jos 3v ja uusintaan? Vai onko autolla ajeltu 150tkm+, sittenhän tuo on ihan ok...

Ja edit: Ei ole leikin asia jossei ole latausjänö reilassa (lähinnäs jos sitä on liikaa), meillä paloi tosiaan kanssa toinen etuvalo kun aivoton hinausmies kuulemma väkisin halusi ajaa auton trailerille vaikka sen olisi saanut siihen käynnistämättäkin (ja ei olisi paikat kärynneet). Huonolla tuurilla poltat autostasi niitä monen sadan ja tuhannen euron laatikoita sillä liian korkealla latausjännitteellä.
 
Muutaman vuoden vanha motonetin äänenvaimennin jo umpilaho ja putki katkesi, nää on aina niin kivoja hommia kun kaikki pultit ruosteessa jne. :rage:
 
Muutaman vuoden vanha motonetin äänenvaimennin jo umpilaho ja putki katkesi, nää on aina niin kivoja hommia kun kaikki pultit ruosteessa jne. :rage:

Jos ei pultit muuten aukea, niin sitten vaan lämpöä antamaan eli tyyliin kosaanipoltinta käyttämään
 
Viimeksi muokattu:
Moro,
perkele Mondeo -11 antoi aikaisen joululahjan.Meni kytkin vaihtoon kerralla koko hoito
2400 egeä.Seuraavaksi rupes Eps valo palamaan.Ei palanut ennen remppaa.
Voiko tällä remontilla olla yhteyttä asiaan?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 529
Viestejä
4 499 046
Jäsenet
74 216
Uusin jäsen
TTeuras

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom