Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Juu ei noita ratsioita liiemmin ole. Tolppia ja kamera-autoja. Viimeisin pysäytys oli ööö olisiko viime syksynä Kontulan ostarilla aka rattisten ja sekopäiden paratiisissa harrasteella ajellessa, perus puhallus ja homma selvä, vaikka aiemmasta mutkasta tultiinkin lievässä sivuluisussa kierrokset melkein rajoittajalla. Sitä ennen viimeisimmät kaksi full random pysäytystä ovat oleet 2011 puhallusratsiassa Kehä1:llä keskellä yötä ja toinen samana vuonna kun ajelin vapun jälkeisenä aamuna autoa kun kaikki muut olivat jo sammuneet ja poliisi ihmetteli että miten joku jaksaa ajella niin aikaisin aamulla selvinpäin.

Ei random pysäytyksiä on ollut kaksi, molemmat kerrat eivät ns. itselle vaikka kyydissä olinkin. Lekuri vei kortin toviksi ja oman auton kilvet flägätty poliisin järjestelmässä huutamaan ettei auton omistajalla ole korttia. Kaksi pysäytystä ja tarkistivat etten ajanut autoa ja sillä selvä ja ilmeisesti merkkasivat johonkin että kuski ei ole ollut ratissa koska sen jälkeen ei pysäytetty enää kertaakaan.

Ei poliisilla ole enää resursseja pysäytellä ketään. Jos joku saa nykyään liikennesakot partiolta, pitää olla joko tyhmä, tai todella todella huonoa tuuria. Nämä kokemukset PK-seudulla pääasiassa ajelleena, mutta viimeisin reilu vuosi on painettu pitkin maata ympäriinsä ja samalta se touhu on vaikuttanut siellä.
 
Juu ei noita ratsioita liiemmin ole. Tolppia ja kamera-autoja. Viimeisin pysäytys oli ööö olisiko viime syksynä Kontulan ostarilla aka rattisten ja sekopäiden paratiisissa harrasteella ajellessa, perus puhallus ja homma selvä, vaikka aiemmasta mutkasta tultiinkin lievässä sivuluisussa kierrokset melkein rajoittajalla. Sitä ennen viimeisimmät kaksi full random pysäytystä ovat oleet 2011 puhallusratsiassa Kehä1:llä keskellä yötä ja toinen samana vuonna kun ajelin vapun jälkeisenä aamuna autoa kun kaikki muut olivat jo sammuneet ja poliisi ihmetteli että miten joku jaksaa ajella niin aikaisin aamulla selvinpäin.

Ei random pysäytyksiä on ollut kaksi, molemmat kerrat eivät ns. itselle vaikka kyydissä olinkin. Lekuri vei kortin toviksi ja oman auton kilvet flägätty poliisin järjestelmässä huutamaan ettei auton omistajalla ole korttia. Kaksi pysäytystä ja tarkistivat etten ajanut autoa ja sillä selvä ja ilmeisesti merkkasivat johonkin että kuski ei ole ollut ratissa koska sen jälkeen ei pysäytetty enää kertaakaan.

Ei poliisilla ole enää resursseja pysäytellä ketään. Jos joku saa nykyään liikennesakot partiolta, pitää olla joko tyhmä, tai todella todella huonoa tuuria. Nämä kokemukset PK-seudulla pääasiassa ajelleena, mutta viimeisin reilu vuosi on painettu pitkin maata ympäriinsä ja samalta se touhu on vaikuttanut siellä.
Luotetaan liikaa tekniikkaan, eli tietty nopeudenvalvonta (kuva tolpasta tai pakusta) ja rekisterikilven automaattinen luku (autossa verot maksamatta, katsastus pitkänä tai omistaja riskitapaus/kortiton).
 
Jäin töiden jälkeen purkamaan ahtoputkia vuodon paikallistamisen toivossa, sekä egr:ää että saan sen putsata. Nämä vehkeet on kyllä joku sadisti suunnitellut, vaan nyt päästään putsaamaan ja sit kaikki kasaan ja toivotaan ettei tule uusia vikakoodeja :smoke:
IMG_20240202_182134.jpg
Remontti onnistui paremmin kuin odotettu, puhdistin ilmeisesti egr:n liian hyvin kun tulee vikakoodia egr excess flow ratesta. Pitää huomenna koittaa saada paine-eroanturin putki irti ja rassata auki.
 
Henkilöutolla polttoaineratsiaan joutuminen tien päällä on varmaan samaa luokkaa kuin lottovoiton saaminen.

Eikös tuossa ole joku vuosimalliraja, kun päästötkin katsotaan vaan OBDn kautta?

Ja niin on se mätkykin melkoinen jos osuu kohdalle. :comp:

Sitä mä vaan, että jos meillä on niin tärkeät päästörajat niin miksei valvota katsastuksessa kanssa? Turha kytätä jotain saastelaitteiden poistoa kun katsotaan ne oikeat päästöt.
 
N. 350tkm

Kiristinrullista ei ole tietoa.
Vastaavaa ääntä ei ole omistamissani autoissa enne ollut, niin ei tietenkään ihan varmaksi voi sanoa mutta kyllä se mielestäni jonkun remmin vinkumiselta vaikuttaa... Laturi kuitenkin on myös siellä repsikan puolella. Voihan se olla, että ääni kuuluu samanlailla siinäkin istuessa :D
Imusarja vuotaa tai imuputki imusarjalle tmv?
Pitää vislausta kun sopivasti vuotaa ja imee ilmaa.
 
Testeri päällä olivat huollossa ajelleet ja mitä saivat selville niin korkepainepumpun lukemat eivät olleet hyytymistilanteessa ohjearvoissa. Olivat sitä vaihtamassa uuteen mutta homma jäi nyt kesken kun arvotaan että kuka maksaa, KIA vai myyjäliike vai kristillinen tasajako.
Mulle sentään luvattiin ettei mene omasta pussista senttiäkään vaikka takuu jo loppuikin.

Joskus googlasin enemmänkin näistä ongelmista ja löysin tapauksen missä meno kyykkäs paljon herkemmin eikä mitään vikakoodeja. Oli sitten vaihdettu tavaraa vaihdelaatikkoa myöten takuuseen 20k€ arvosta kunnes lopulta korkeapainepumpun vaihtoivat millä tuli kuntoon. :lol:

Auto kävi pajalla ja korkeapainepumppu vaihdettiin myyjäliikkeen piikkiin (vajaa 2000€). Auto kulkee taas eikä meno hyydy kun hieman polkaisee. Tosin, kovempien pakkasten tultua ei enää temppuillut vanhallakaan pumpulla kun muutaman kerran kokeilin polkasta. Mahtoikohan siellä pyöriä jotain paskaa mikä olikin lähtenyt liikkeelle tai sitten pumppu vaan pelitti pakkasella paremmin, en tiedä.

Joka tapauksessa auto on taas suosiossa ja kyllähän sillä tykkää matkaa taittaa.

Edit: Auto siis Kia Optima PHEV sedan -16 aj. 95tkm. Jos painoi kaasua reilusti ja erityisesti kickdownissa meno saattoi loppua kuin seinään. Oli aika vaarallista esim. ohitustilanteissa.
 
Remontti onnistui paremmin kuin odotettu, puhdistin ilmeisesti egr:n liian hyvin kun tulee vikakoodia egr excess flow ratesta. Pitää huomenna koittaa saada paine-eroanturin putki irti ja rassata auki.
Noniin, tänään egr:n irrotus sujui 3,5h nopeammin kuin eilen :hammer: venttiili jumitti auki-asentoon eikä jousi jaksanut vetää sitä takaisin sisään. Tein kahdesta prikasta rälläkällä shimmilevyt jousen päälle jotka rajoittaa auki-asentoa ja jäykistää jousta. Samalla rassasin paine-eroanturin putken auki. Vikakoodit poissa toistaiseksi :cigar:
 
Tuossa on varsin hyvä pätkä Adbluen hyödyistä.
300e letkusta, jolla näyttäisi olevan jostain syystä kysyntää + erittäin työläs asennus. Worst case lienee useampi letku talvessa tuossa mallissa.
Jakohihnakin saattaa mennä uusiksi, jos pääsee uimaan kusessa.
Halpaa toki mersuihin verrattuna. Pari tonnia pelkkiin NOx-antureihin.

 
Tuossa on varsin hyvä pätkä Adbluen hyödyistä.
300e letkusta, jolla näyttäisi olevan jostain syystä kysyntää + erittäin työläs asennus. Worst case lienee useampi letku talvessa tuossa mallissa.
Jakohihnakin saattaa mennä uusiksi, jos pääsee uimaan kusessa.
Halpaa toki mersuihin verrattuna. Pari tonnia pelkkiin NOx-antureihin.



Maailman pelastus on kallis harrastus.
 
Lekuri vei kortin toviksi ja oman auton kilvet flägätty poliisin järjestelmässä
Ajokorttiin on olemassa tietyt terveydelliset kriteerit ja ne vaaditaan kortin suorittamiseen. Lääkärin todistus vaaditaan...
On harvinaista, että kortin menettää terveydellisistä syistä nuorella iällä.
Olisiko sinulla sittenkin ollut ongelmia virkavallan kanssa jos kortti lähti ja kilvet "flägätty"?
 
Ajokorttiin on olemassa tietyt terveydelliset kriteerit ja ne vaaditaan kortin suorittamiseen. Lääkärin todistus vaaditaan...
On harvinaista, että kortin menettää terveydellisistä syistä nuorella iällä.
Olisiko sinulla sittenkin ollut ongelmia virkavallan kanssa jos kortti lähti ja kilvet "flägätty"?
Aaaa.... Juu ehdottomasti. Nimimerkillä ei yhtään sakkoa sinä aikana kun kortti on ollut taskussa 15v+. On kuule monen monta tilannetta missä kortti voi lähteä väliaikaisesti lekurin toimesta oli ikä mikä tahansa.
 
Huomautus - asiaton käytös, jätä tällaiset henkilökohtaisuuksiin menevät vihjailut ja johtopäätelmät pois keskustelusta
Aaaa.... Juu ehdottomasti. Nimimerkillä ei yhtään sakkoa sinä aikana kun kortti on ollut taskussa 15v+. On kuule monen monta tilannetta missä kortti voi lähteä väliaikaisesti lekurin toimesta oli ikä mikä tahansa.
Kortti väliaikaisesti pois lekurin toimesta, hmm...
Mitä nämä tilanteet voivat olla? Esimerkkiä tässä haen, ei tarvitse avata omia terveystietoja vaan voi puhua ihan yleisellä tasolla...
Edit. Ja ihan mielenkiinnosta kyselen, ei ole omalle kohdalle +20v aikana osunut ja siksi tietämätön...
 
Kortti väliaikaisesti pois lekurin toimesta, hmm...
Mitä nämä tilanteet voivat olla? Esimerkkiä tässä haen, ei tarvitse avata omia terveystietoja vaan voi puhua ihan yleisellä tasolla...
Mietihän mitä vihjailet julkisella foorumilla. Jos osaa kirjoittaa vihjailusi, osaat myös todennäköisesti googlata.
 
Mietihän mitä vihjailet julkisella foorumilla. Jos osaa kirjoittaa vihjailusi, osaat myös todennäköisesti googlata.
Itse kerroit lekurin vieneen korttisi, mieti tuolta pohjalta mitä vastaat muille.
Jaksa enää tästä keskustella, on parempaakin tekemistä.
 
Kyllähän toi kortti lähtee herkästikin terveys syistä. Taitat nilkan ja kipulääkekuuri päälle niin kai sekin jo riittää ajokyvyn arviointiin jos ne on kunnon troppeja mitä vedetään?

Tai jos vasen/oikea jalka paketissa niin tuski saa kauheasti ajella?
 
Tälläkin hetkellä lääkärin määräämässä ajokiellossa terveydellisestä syystä. Kortin saan takaisin kun olen suorittanut vuorokauden valvomisen jälkeisen EEG:n puhtain paperein. Kohtaus viittasi epilepsiaan mutta pään kuvissa tai hereillä ollessa EEG ei antanut mitään epilepsiaan viittaavaa ja ikää 36. On näitä syitä mutta se offtopicista.
 
Käsittääkseni suurimmat ongelmat adbluen osalta ovat niissä vehkeissä, joissa se säiliö on takana. Pumppuhan on myös siinä samassa paketissa siellä takana yleensä. Sieltä lähtee letkusto eteen moottorille. Ajoviima yms pakkasella pitää huolen sitten siitä, että se kiteytyy ennenkuin se adblue edes säiliöstä ehtii sinne moottoritilaan asti?

Omassa Caddy Maxissa koko järjestelmä on moottoritilassa, eikä mitään ongelmia ole ollut ton kanssa.
 
Honda accord 2.4i 2007 manual, kuuluu välillä vinkumista vedon ollessa päällä/kaasuttaessa(1 vaihteella eniten ja hieman 2 vaihteella) vasemmalla eli kuskin puolella etupäästä, epätasasella tiellä myös välillä vinkuu hiljasella vauhdilla. Kovassa vauhdissa ei kuulu mitään.

Ei kuulosta laakerivialta, ainakaan auton veivaaminen puolelta toiselle ei tuota ääntä.

Apulaitteiden remmi oli vaihtokunnossa, se vaihdettu, mutta ei auttanut, toki remmikin on repsikan puolella, että ei se ääni sieltä ikinä kuulunutkaan.

Vaihteet ja kytkin pelaa normaalisti.

Mikäs voisi olla?

Kivi jossain jarrukilven ja levyn välissä.
 
Oliko täällä volvomekaanikkoja? Saako v70:stä disabloitua ikkunoiden avaamisen ja sulkemisen kaukosäätimestä? Ei ihan nopeasti vidallakaan löytynyt. Useammin kuin kerran on avaimet taskussa ollessaan avanneet ikkunat itsestään. Voisi suunnittelukukkaseksi tämänkin laskea, enemmän on haittaa kuin hyötyä, etenkin kun sitä ei auton valikosta saa suoraan helposti itse poistettua käytöstä.
 
Löytyykö palstalaisilta kokemuksia aeromotors takuuprosessista? Sachs takajousi napsahti puolentoista vuoden kohdalla ja ilmeisesti näillä on kahden vuoden takuu.

Mietin vaivan suhde riskiin ja potentiaaliseen hyötyyn kun ~60e osat ja maksaa jotain 15e jo postittaa ne osat viroon. Maksavatko näitä lähetyskuluja tai mitään töiden osuuksista jos todetaan että yleensä maksavat mitään?

Nyt varmaan Lesjöfors jouset seuraavaksi.
 
Löytyykö palstalaisilta kokemuksia aeromotors takuuprosessista? Sachs takajousi napsahti puolentoista vuoden kohdalla ja ilmeisesti näillä on kahden vuoden takuu.

Mietin vaivan suhde riskiin ja potentiaaliseen hyötyyn kun ~60e osat ja maksaa jotain 15e jo postittaa ne osat viroon. Maksavatko näitä lähetyskuluja tai mitään töiden osuuksista jos todetaan että yleensä maksavat mitään?

Nyt varmaan Lesjöfors jouset seuraavaksi.

Sanoisin että halvemmalla pääset kun tilaat vaan uuden tilalle. Näissä virolaisissa halpaliikkeissä edullinen hinta perustuu pitkälti siihen että takuuehdoista ei oikeen haluta pitää kiinni. Ja varsinkin tuollaisten mekaanisten osien kohdalla kuten jouset/tukivarret on erittäin vaikea lähteä näyttämään ettei ole asennettu väärin tai käytetty väärin.

Edit: Mulla muuten pamahti Sachs etujousi poikki myös noin 1,5-2v kohdalla, eikä ollut ajettu kuin varmaan 20000tkm. Oisko sitten jotain huonolaatusta erää useamminkin noissa.
 
Sanoisin että halvemmalla pääset kun tilaat vaan uuden tilalle. Näissä virolaisissa halpaliikkeissä edullinen hinta perustuu pitkälti siihen että takuuehdoista ei oikeen haluta pitää kiinni. Ja varsinkin tuollaisten mekaanisten osien kohdalla kuten jouset/tukivarret on erittäin vaikea lähteä näyttämään ettei ole asennettu väärin tai käytetty väärin.

Edit: Mulla muuten pamahti Sachs etujousi poikki myös noin 1,5-2v kohdalla, eikä ollut ajettu kuin varmaan 20000tkm. Oisko sitten jotain huonolaatusta erää useamminkin noissa.

Uudet siis tilaan joka tapauksessa heti. Kyselin sitä osanumeroa taas heiltä ja mainitsin että heiltä ostettu entinenkin. Yritin kinuta ilmaisia posteja vastaantulona heiltä kun ei oo muuta tilattavaa. Sanoi tuosta takuusta että sellainen on (24kk) ja voi saada rahallisena hyvityksenä. Mutta mietin onko kannattavampaa niellä tappio eikä sijoittaa aikaa ja rahaa lisää vanhojen lähettelyyn.
 
Missä kunnossa iskarit? Tuli joskus tehtyä moka et vaihoin pelkät jouset ja jätin vanhat iskarit. Vuoden taisi jouset kestää.
 
Missä kunnossa iskarit? Tuli joskus tehtyä moka et vaihoin pelkät jouset ja jätin vanhat iskarit. Vuoden taisi jouset kestää.

Tuossa mun tapauksessa vaihdoin alunperin uusia iskareita. Oli sen verran työläs purkaa ne etutolpat että sen takia laitoin samalla uudet jouset ja yläpäätkin :)
 
Löytyykö palstalaisilta kokemuksia aeromotors takuuprosessista? Sachs takajousi napsahti puolentoista vuoden kohdalla ja ilmeisesti näillä on kahden vuoden takuu.

Mietin vaivan suhde riskiin ja potentiaaliseen hyötyyn kun ~60e osat ja maksaa jotain 15e jo postittaa ne osat viroon. Maksavatko näitä lähetyskuluja tai mitään töiden osuuksista jos todetaan että yleensä maksavat mitään?

Nyt varmaan Lesjöfors jouset seuraavaksi.

Joutuu kinuamaan sähköpostilla postikulut jälkikäteen, niitä ei automaattisesti hyvitetä.

Sinänsä palautus ei ole vaikeaa, kysyy aspasta vaan miten toimitaan ja toimii sen mukaisesti, ainakin väärän tuotteen kohdalla tuotteesta kyllä rahat palautuu nopeasti.

Tämä ainakin oma kokemus aeron kanssa.
 
Tälläkin hetkellä lääkärin määräämässä ajokiellossa terveydellisestä syystä. Kortin saan takaisin kun olen suorittanut vuorokauden valvomisen jälkeisen EEG:n puhtain paperein. Kohtaus viittasi epilepsiaan mutta pään kuvissa tai hereillä ollessa EEG ei antanut mitään epilepsiaan viittaavaa ja ikää 36. On näitä syitä mutta se offtopicista.

Jaa-a, ehkä epilepsiassa ei kannata ajella mutta aika paskamaiselta kyttäämiseltä rupeaa kuulostamaan taas. Jos jotain puhut lääkärille niin sitä voidaan käyttää sinua vastaan.
 
Uhka vai mahdollisuus? Pitäis varmaan termostaatti vaihtaa. Helposti saisin varaosa-autosta otettua (toki lumikinoksen takana on josta vaihteisto mennyt). Vai kannattaako suosiolla uusi laittaa n.20€ plus työt. Helpossa kohdassa olisi, nesteet vain pitäisi valuttaa.
 
Ja sitten se jää vuotamaan kun ei 15 vuotta vanha o-rengas uudelleenkäytettynä enää pidä kunnolla.
 
Ja ei sitten osteta sitä varaosakaupan halvinta uutta termostaattia vaan orkkis tai hyväksi tunnettu laadukas tarvike.

Termostaatti on yksi niistä osista että muutaman kympin säästöllä voit tehdä aika suuren vahingon.
 
Autona -15 BMW 316i eli 1.6L N13 moottori. Moottori samaa sukua "kuuluisan" THP:n kanssa. Noh tähän syksyyn (120tkm ja 8v) asti mennyt käytännössä ilman ongelmia. Pari kuukautta sitten alkoi ilmojen kylmetessä vähän outoja ongelmia esiintyä satunnaisesti. Tyhjäkäynniltä ei välttämättä ota kierroksia kunnolla vaan tuntuu ikäänkuin empivän. Sitten kolme kertaa käynyt tänä talvena että auton laittaa käyntiin niin se käynnistyy ja sitten vaan sammuu. Kerran pamahti ruudulle varoitus voimansiirrosta. Katselin sitten OBD lukijalla koodeja ja vähän epämääräisiä monella tapaa että high pressure fuel pressure low, mixture group error, mixture too lean. Näen kyllä livedataa myös mutta en osaa sitä tulkita joten siitä ei ole isommin hyötyä. Tänään sitten avasin konepellin kun aloin miettiä tota mixture lean varoitusta että vuotaakohan systeemi jostain MAFfin jälkeen. No tavallaan:

1707567672242.png


1707567697382.png


Tuo suoraan turbolle menevä letku venttiilikopasta (Venttiilikopan ylimääräinen paine pois tms?..) ei pysy kiinni liittimessään. Liitin näyttää ehjältä mutta jotenkin se ei vaan pysy. Varmaan joku muoviklipsu irronnut jommasta kummasta. En viitsinyt -15'c pakkasessa alkaa isommin selvittämään kun kädet jäätyy ja ettei putki naksahda poikki, mutta täytyy vähän tarkemmin katsella. Jokatapauksessa on nämä muovista valmistetut polttomoottoriosat kyllä huikeita. Loppupeleissä aika mietoja oireita ja onneksi tuo nyt on tossa moottorin päällä tyrkyllä että huomasin. Mutta vastaava jossain vaikeammassa paikassa jäisi helposti huomaamatta. Eihän se tietysti varmaa ole että tuo syypää kaikkiin ongelmiin on mutta todella potentiaalinen ainakin.

Edit:
Tutkin putkea vähän tarkemmin ja tajusin että putken päässä oleva liitinosa pyörii. Sitä kääntämällä löytyi asento jossa naksahtaa paikalleen. Nyt mietityttää että onko sieltä joku palanen lähtenyt irti jonka vuoksi piti kääntää eri kohtaan... vai onkohan tuo ollut pitkäänkin irti. Aika helvetin vaikee sanoa. Mutta nyt taas pysyy.
 
Viimeksi muokattu:
Jaahas kulutus nousi tässä parin viikon sisään parilla litralla ja mitään mekaanista vikaa (jarrujen laahaus tms) en tuolle keksinyt. Noh sitten aloin ihmettelemään etteihän tuo lämpömittari taida ihan normaali lämmöissä olla ja salavalikosta ihmettelemään; eihän ne lämmöt nouse 78°C korkeammalle edes motarilla ja kaupunkiajossa saattaa tippua lähelle 70°C :D Eli eiköhän se ole termari vaihtokunnossa. Tässä bemarin M57N koneessa kun taitaa olla kaksi? termaria ja tuon egr termarin taitaa saada vaihdettua ilman että valuttaa nesteet pihalle niin tuosta kannattanee aloittaa ja toivoa että auttaa? Ei kauheasti kiinnostaisi alkaa tuossa parkkipaikalla tyhjentämään kaikkia nesteitä ja vaihtamaan päätermaria mutta voihan sekin olla edessä... Ja tosiaan lämmöt kyllä nousee nopeasti tuonne ~70°C mutta siitä ylöspäin on tosi nihkeää ja tuon yli 78 en päässyt 40km motarilla suhailun aikana näissä -10 pakkasissa.
 
Jaahas kulutus nousi tässä parin viikon sisään parilla litralla ja mitään mekaanista vikaa (jarrujen laahaus tms) en tuolle keksinyt. Noh sitten aloin ihmettelemään etteihän tuo lämpömittari taida ihan normaali lämmöissä olla ja salavalikosta ihmettelemään; eihän ne lämmöt nouse 78°C korkeammalle edes motarilla ja kaupunkiajossa saattaa tippua lähelle 70°C :D Eli eiköhän se ole termari vaihtokunnossa. Tässä bemarin M57N koneessa kun taitaa olla kaksi? termaria ja tuon egr termarin taitaa saada vaihdettua ilman että valuttaa nesteet pihalle niin tuosta kannattanee aloittaa ja toivoa että auttaa? Ei kauheasti kiinnostaisi alkaa tuossa parkkipaikalla tyhjentämään kaikkia nesteitä ja vaihtamaan päätermaria mutta voihan sekin olla edessä... Ja tosiaan lämmöt kyllä nousee nopeasti tuonne ~70°C mutta siitä ylöspäin on tosi nihkeää ja tuon yli 78 en päässyt 40km motarilla suhailun aikana näissä -10 pakkasissa.
Löytyy vielä kolmaskin termari laatikon lauhduttimelta jos on automaatti.
 
Jaahas kulutus nousi tässä parin viikon sisään parilla litralla ja mitään mekaanista vikaa (jarrujen laahaus tms) en tuolle keksinyt. Noh sitten aloin ihmettelemään etteihän tuo lämpömittari taida ihan normaali lämmöissä olla ja salavalikosta ihmettelemään; eihän ne lämmöt nouse 78°C korkeammalle edes motarilla ja kaupunkiajossa saattaa tippua lähelle 70°C :D Eli eiköhän se ole termari vaihtokunnossa. Tässä bemarin M57N koneessa kun taitaa olla kaksi? termaria ja tuon egr termarin taitaa saada vaihdettua ilman että valuttaa nesteet pihalle niin tuosta kannattanee aloittaa ja toivoa että auttaa? Ei kauheasti kiinnostaisi alkaa tuossa parkkipaikalla tyhjentämään kaikkia nesteitä ja vaihtamaan päätermaria mutta voihan sekin olla edessä... Ja tosiaan lämmöt kyllä nousee nopeasti tuonne ~70°C mutta siitä ylöspäin on tosi nihkeää ja tuon yli 78 en päässyt 40km motarilla suhailun aikana näissä -10 pakkasissa.

Näillä oireilla vaihtaisin egr termarin, sillä sehän on helppo vaihtaa.
 
Näillä oireilla vaihtaisin egr termarin, sillä sehän on helppo vaihtaa.
Avasin tuossa konepellin ja aloin ihmettelemään ettei tässä kyllä ole edes paikkaa tuolle egr-termarille kun egr:ltä lähtee pelkkä putki kohti pakosarjaa :D osanumeroltaan tuo putki näyttää olevan 11712249422 ja realoemin mukaan tarkoitettu automaattivaihteisiin autoihino_O ja tämä siis manuaalilootalla... Tuollainen tuossa on kuitenkin ollut siitä lähtien kun auto on reilu 10v sitten suomeen uitettu. Eli eikö tästä yksilöstä sitten jostain syystä löydy kuin tuo päätermari vesipumpun kyljestä. Käsittääkseni näissä manuaalilaatikoissa ei ole lämmönvaihdinta laatikon luona?
 
Avasin tuossa konepellin ja aloin ihmettelemään ettei tässä kyllä ole edes paikkaa tuolle egr-termarille kun egr:ltä lähtee pelkkä putki kohti pakosarjaa :D osanumeroltaan tuo putki näyttää olevan 11712249422 ja realoemin mukaan tarkoitettu automaattivaihteisiin autoihino_O ja tämä siis manuaalilootalla... Tuollainen tuossa on kuitenkin ollut siitä lähtien kun auto on reilu 10v sitten suomeen uitettu. Eli eikö tästä yksilöstä sitten jostain syystä löydy kuin tuo päätermari vesipumpun kyljestä. Käsittääkseni näissä manuaalilaatikoissa ei ole lämmönvaihdinta laatikon luona?

Tää oli uutta tietoa. Manuaaleissa ei sitten vissiin ole koko egr termostaattia, vaan ainoastaan päätermari.

Tuolta voi ihmetellä lisää, kunhan syöttää vin numeron 7 viimestä merkkiä - https://www.realoem.com/bmw/enUS/select
 
Avasin tuossa konepellin ja aloin ihmettelemään ettei tässä kyllä ole edes paikkaa tuolle egr-termarille kun egr:ltä lähtee pelkkä putki kohti pakosarjaa :D osanumeroltaan tuo putki näyttää olevan 11712249422 ja realoemin mukaan tarkoitettu automaattivaihteisiin autoihino_O ja tämä siis manuaalilootalla... Tuollainen tuossa on kuitenkin ollut siitä lähtien kun auto on reilu 10v sitten suomeen uitettu. Eli eikö tästä yksilöstä sitten jostain syystä löydy kuin tuo päätermari vesipumpun kyljestä. Käsittääkseni näissä manuaalilaatikoissa ei ole lämmönvaihdinta laatikon luona?
Egr.png

2009 M57D30TÜ2 koneisessa 325d manuaalissa oli tällainen viritys jossa tuo musta muovinen on se termari.
 
2009 M57D30TÜ2 koneisessa 325d manuaalissa oli tällainen viritys jossa tuo musta muovinen on se termari.
Minulta löytyy siis vaan liitteen mukainen putki egr:n ja pakosarjan? väliltä eli siinä ei ole termaria ollenkaan. Kaiketi siis ainoa termari on tuolla vesipumpun kyljessä. Onneksi tuo nyt ei mikään vaikein vaihdettava ole vaikka melko työläs onkin ja menee nesteet samalla vaihtoon. Kerkeshän siellä kolme kuukautta vanhat nesteet pyöriä :D Vaihdan varmaan vesipumpun samalla kun nyt alkaa purkamaan niin ei tarvitse sitä sitten uudestaan purkaa jossain kohtaa kun alkaa silläkin olla ikää vajaa 10v ja 250tkm ajettuna. Samalla myös molemmat apulaitehihnat vaihtoon. Tietää taas mitä viikonloppuna tekee, toivottavasti ei oo kovat pakkaset :D
 

Liitteet

  • IMG_20240214_220646.jpg
    IMG_20240214_220646.jpg
    219,5 KB · Luettu: 90
"Moderin Vm 06" autonomistajan elämä.
hybrid06.jpg

Joko Vaihdan se solu ite ja jatka taas vuoden ja katson mikä niistä menee seuravaksi tai sitten koko patteristo vaihtoon. Viimevuonna vaihdoin yksi(Block 1) melkein vuoden meni että seuravaa lähti.
 
"Moderin Vm 06" autonomistajan elämä.

Joko Vaihdan se solu ite ja jatka taas vuoden ja katson mikä niistä menee seuravaksi tai sitten koko patteristo vaihtoon. Viimevuonna vaihdoin yksi(Block 1) melkein vuoden meni että seuravaa lähti.

Onko kyseessä Toyota/Lexus hybridi? Just etsinnässä 2006-2008 vuotinen RX400h kakkosauton ja kärryveturin virkaa toimittamaan...
 
Tiedossahan se oli, että siirtymä mersun dieseliin tuo mukanaan ongelmia. Matkan teko katkesi jeepillä ison tien varteen kuin veitsellä leikaten ja hinurilla pihaan. Siinä hetken tutkittuani totesin ettei polttoaine liiku linjoissa->ilmavuoto ensimmäinen epäilys. Polttoaineputkiin vaihdoin uudet o-renkaat ja ilmauksen jälkeen piiitkällä startilla auto käyntiin. On kyllä aivan uskomattoman huonosti suunniteltu tuo polttoainejärjestelmä nuissa cdi koneissa. Onneksi autoliiton piikkiin sai hinauksen.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 294
Viestejä
4 508 254
Jäsenet
74 349
Uusin jäsen
maaniman

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom