Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Jesh, 62Ah 620 CCA Hopea-kalsium tarttui mukaan Biltemasta. Jos huomenna heittäis paikalleen, latailee valmiiksi täyteen. Ihan hyvä hinta, 69€. Toivottavasti ei ole paska, mutta onhan siinä sit 4 vuotta takuu =D

Vastaava Exide tai MTX Motonetista ois maksanu 119€ tai 90€ ja ois ollu vain 2 vuoden takuulla.
 
Jesh, 62Ah 620 CCA Hopea-kalsium tarttui mukaan Biltemasta. Jos huomenna heittäis paikalleen, latailee valmiiksi täyteen. Ihan hyvä hinta, 69€. Toivottavasti ei ole paska, mutta onhan siinä sit 4 vuotta takuu =D

Vastaava Exide tai MTX Motonetista ois maksanu 119€ tai 90€ ja ois ollu vain 2 vuoden takuulla.
Muista tarkistaa vaatiiko auto akun koodauksen vaihdon jälkeen.
 
Muista tarkistaa vaatiiko auto akun koodauksen vaihdon jälkeen.
Ei tarvinnut mitään koodauksia, on sen verran vanhempi että ei ole start/stoppeja tai regen. jarrutuksia tms.

Edellinen akku oli Mbat 520CCA, merkki ei sano itselleni mitään ja oli vielä alispeksattu. Dieseliin pitäisi olla 600CCA tms, tuo taisi olla bensapösön speksin akku. Mutta nyt on uusi paikallaan ja näyttäis toimivan, eli odottamaan nyt seuraavia pakkasia sitten =D
 
1671486991785.png


Citroen C5 HDI 2.2 vm -13 tervehti tällaisellä iloisella herjalla. Ei ilmeisesti pitäisi kuitenkaan olla mikään paha rasti käydä täyttämässä pajalla, mitä nyt se Eolys-aine itsessään vaan vissiin on jonkun verran tyyristä? Varsinainen kysymys kuitenkin kuuluu: kuinka kiire sillä täytöllä on, eli kuinka paljon autolla nyt uskaltaa ajaa ilman, että hiukkasloukku menee kokonaan tukkoon?
 
1671486991785.png


Citroen C5 HDI 2.2 vm -13 tervehti tällaisellä iloisella herjalla. Ei ilmeisesti pitäisi kuitenkaan olla mikään paha rasti käydä täyttämässä pajalla, mitä nyt se Eolys-aine itsessään vaan vissiin on jonkun verran tyyristä? Varsinainen kysymys kuitenkin kuuluu: kuinka kiire sillä täytöllä on, eli kuinka paljon autolla nyt uskaltaa ajaa ilman, että hiukkasloukku menee kokonaan tukkoon?

Eikös se perinteisesti ole 1000km minkä pääsee ajamaan, sitten ei käynnisty enää kunnes vika on nollattu.

Tuohan ei käsittääkseni vaikuta hiukkaspäästöihin vaan typpioksidipäästöihin.
 
1671486991785.png


Citroen C5 HDI 2.2 vm -13 tervehti tällaisellä iloisella herjalla. Ei ilmeisesti pitäisi kuitenkaan olla mikään paha rasti käydä täyttämässä pajalla, mitä nyt se Eolys-aine itsessään vaan vissiin on jonkun verran tyyristä? Varsinainen kysymys kuitenkin kuuluu: kuinka kiire sillä täytöllä on, eli kuinka paljon autolla nyt uskaltaa ajaa ilman, että hiukkasloukku menee kokonaan tukkoon?
Omat kokemukset PSA:sta kertovat, että tuossa kohtaa ollaan jo myöhässä kun järjestelmä tunnistaa "level too low" = yleensä tarkoittaa sitä että aine on jo loppu. Samaiset kokemukset kertovat että DFP:llä on enää 50tkm elinikää jäljellä. Sama se minkä verran sitä ainetta sinne tankkiin kaataa, tukkoon se menee kuitenkin. Sen jälkeen onkin EGR:n vaihto aika.
 
Omat kokemukset PSA:sta kertovat, että tuossa kohtaa ollaan jo myöhässä kun järjestelmä tunnistaa "level too low" = yleensä tarkoittaa sitä että aine on jo loppu. Samaiset kokemukset kertovat että DFP:llä on enää 50tkm elinikää jäljellä. Sama se minkä verran sitä ainetta sinne tankkiin kaataa, tukkoon se menee kuitenkin. Sen jälkeen onkin EGR:n vaihto aika.
Ei välttämättä ole DPF vielä kuollut. Vaikka tuhkan määrä alkaa olee ehkä mallia "täynnä" niin ottaa irti, vie DPF pesuja tekevälle firmalle, pestynä takas ja DPF resetti testerillä. Perus youtubesta katsottuja painepesurikikkoja yms. ei pidä mennä tekemään. Rikkoo herkästi painepesurilla kennon. Nuo oikeat pesut mittaa myös virtausvastuksen yms. ennen sekä jälkeen niin siellä osaa myös heput monesti sanoa että onko vielä siitä kaluksi ja ehkä heittää arviota karkealla kädellä että kuinka pitään (tälle vaikuttaa paljon myös oma ajotapa)
 
@Satelite oliko Suomessa firmoja jotka noita DFP pesuja tekevät? Itse hylkäsin dieselit just DFP/EGR ongelmien takia 4 vuotta sitten..
Edit: löysin itse aikanaan johonkin noin 150€ hintaan käyttämättömän DFP:n ja nakkasin sen alkuperäisen tukottuneen tilalle.
 
Viimeksi muokattu:
Täysin uudenkaan DPFn laittaminen noin vanhaan autoon ei ole mahdottoman kallis investointi per ajokilometri.

Pesemällä siitä ei kumminkaan uutta tule ja etenkin jos asennus on suuritöinen niin aika kallis kokeilu.
 
@Satelite oliko Suomessa firmoja jotka noita DFP pesuja tekevät? Itse hylkäsin dieselit just DFP/EGR ongelmien takia 4 vuotta sitten..
Edit: löysin itse aikanaan johonkin noin 150€ hintaan käyttämättömän DFP:n ja nakkasin sen alkuperäisen tukottuneen tilalle.
Kyllähän noita löytyy. Jyväskylää esimerkkinä käyttäen esim. motest tekee pesuja ihan koneella.
 
1671486991785.png


Citroen C5 HDI 2.2 vm -13 tervehti tällaisellä iloisella herjalla. Ei ilmeisesti pitäisi kuitenkaan olla mikään paha rasti käydä täyttämässä pajalla, mitä nyt se Eolys-aine itsessään vaan vissiin on jonkun verran tyyristä? Varsinainen kysymys kuitenkin kuuluu: kuinka kiire sillä täytöllä on, eli kuinka paljon autolla nyt uskaltaa ajaa ilman, että hiukkasloukku menee kokonaan tukkoon?
@Satelite oliko Suomessa firmoja jotka noita DFP pesuja tekevät? Itse hylkäsin dieselit just DFP/EGR ongelmien takia 4 vuotta sitten..
Edit: löysin itse aikanaan johonkin noin 150€ hintaan käyttämättömän DFP:n ja nakkasin sen alkuperäisen tukottuneen tilalle.

Joo ja sitikan/pösön tapauksessa loukku on suunniteltu/tarkoitettu vaihdettavaksi, minkä vuoksi eivät ole tyypillisesti mitään tonnien vaan satasten pönttöjä.

Eolys-lisäainetta ei ruiskuteta AdBluen tapaan pakoputkeen typenoksidipäästöjen pelkistämiseksi, vaan se on hiukkassuodattimen polttoa helpottava katalyyttineste. Litku lisätään jo tankissa polttoaineeseen ja se menee koneen läpi, päätyen DPF:n pinnalle. Aine laskee regeneraatioon tarvittavaa lämpötilaa tyyliin 550-> 450 °C tjsp.

Muistaakseni tuo on ceriumoksidipohjainen tökötti ja haittapuolena sitä kertyy tuhkan tavoin DPF:ään, mikä pikku hiljaa syö DPF:n noen varauskykyä aiheuttaen suuremman painehäviön ja useammin tarvittavan hiukkaspolton.

Jos autolla tarvitsee ajella pidempään (useampi tankillinen tai etenkin pätkäajoa, jossa loukku ei saa kunnolla lämpöä), niin voihan sitä huoltoa odotellessa varmuuden vuoksi käydä motonetistä nappaamassa jonkun DPF cleaner -tökötin ja jakaa sen vaikka pariin tankilliseen. Nuo tekevät käsittääkseni saman katalyyttitempun ja parhaimmillaan sisältävät jopa samaa tavaraa.
 
Menin Opel Insignian ostamaan liikkeestä kolme viikkoa sitten ja jäähdyttimen letkusta näyttäisi vuoto tulevan kun lämpiää nesteet. Kohtuu näkösällä paikalla näyttäisi 20€ arvoinen letku olevan.
Itse en vastaavia letkuja ole aikaisemmin vaihtanut niin ovatko yleisemmin kuin helppoja olleet vai jaksaisko liikkeelle lompakkoa avata?
Aikalailla pohjalla on.
IMG_20221219_203747.jpg
 
Menin Opel Insignian ostamaan liikkeestä kolme viikkoa sitten ja jäähdyttimen letkusta näyttäisi vuoto tulevan kun lämpiää nesteet. Kohtuu näkösällä paikalla näyttäisi 20€ arvoinen letku olevan.
Itse en vastaavia letkuja ole aikaisemmin vaihtanut niin ovatko yleisemmin kuin helppoja olleet vai jaksaisko liikkeelle lompakkoa avata?
Aikalailla pohjalla on.
IMG_20221219_203747.jpg

No näkee kai sen sokeakin silmällä ett onko helppo kun katsoo missä asti ne päät on, eli pääseekö niihin käsiks purkamatta puolta konehuonetta. Ei se itse letkun vaihto oo vaikee edes insinöörille.
 
No itse ehkä kävisin liikkeessä että kuuluuko tän olla tämmönen jos kerran just ostettu. Letkun vaihto ei välttis ole hankala, mitä nyt koko järjestelmän tyhjennys/täyttö/ilmaus.
 
Niin tosiaan, kai se liikkeen persvakoukko sen vaihtelee kun noin tuore kauppa on kyseessä.
 
Toisaalta vastaavilla kilsoilla 178tkm olevasta BMW:n vaatimuksista 3090€ korvaisvaateesta suositeltiin vain 500€ hyvitystä kun ostaja ei osannut tarpeeksi perustella. Toisaalta sähköisen takaluukun kytkin ei vaikuta toimivan ohjaamossa (kaukosäädin ja takaluukun painike toimii) hmm. Alustavasti liike lupasi laitattaa puuttuvat rengaspainesensorit alla oleville renkaille.
 
Yli puoli vuotta sitten ostettu auto ja renkaan vaihdon jälkeen yhdestä renkaasta löytyi sileä kohta (ajettu rengas lukossa, jarru jäässä). Yhteys liikkeeseen ja hommasivat uuden renkaan.

Minä vielä tarkistin renkaat oston yhteydessä ja vaihdoin ne alle, enkä huomannut kämmenen kokoista sileää kohtaa vasta kuin ajosta :facepalm:

Liikkeellä on silti virhevastuu tälläisissä tilanteissa.
 

Liitteet

  • 20221104_180454.jpg
    20221104_180454.jpg
    126,4 KB · Luettu: 175
Ford Focus mk2.5 2009 farmari 1.8tdci.

Onkos näissä käsijarrun automaattisäädin jarrusatulan sisällä? Ongelmana on että käsijarru on välillä todella löysä, eli kahva nousee tosi ylös ja siitä huolimatta ei pidä käsijarru oikein ollenkaan. Sitten välillä on taas tosi jämäkkä ja pitää erittäin hyvin. Säädinhän näissä pitäisi toimia aina kun jarrua survaisee kunnolla.

Onko kellään kokemusta vastaavanlaisesta, pitääkö vain vaihtaa jarrusatulat (ja tietysti samalla palat&levyt)?
 
Hyundai i40 crdi automaatti (2012).
Aluksi joskus käynnistyksen jälkeen ei nostanut kierroksia, uudelleen käynnistys auttoi ja auto toimi normaalisti jonkun aikaa, kunnes sama toistui.

Nyt oire on muuttunut. Käynnistyksen jälkeen saattaa pystyä ajamaan hetken, kunnes ei taas reagoi kaasuun kunnolla/nosta normaalisti kierroksia. Useasti myös käynnistyksen jälkeen ei nosta kierroksia (uudelleen käynnistys ei enää auta), mutta hetken kaasuttaa, niin alkaa taas toimimaan. Ärsyttävä vika, varsinkin jos olet risteyksestä lähtemässä eikä kiihdy...

Mitään vikakoodia ei ole (tarkistettu myös huoltoliikkeessä). Kuukausi sitten näytti P0404 (viittaa egr vikaan), mutta sitä ei ole enää näkynyt eikä huoltoliike sitäkään nähnyt. Itse sain kuvassa näkyvän "huomion" äsken talteen. En ymmärrä tuosta kuvasta mitään, onko osa ongelmaa vai ihan vaan muu.Screenshot_2022-12-22-10-57-02-47_98e8f62c7aa0404f3e8c49c38ac87502.jpg
 
Hyundai i40 crdi automaatti (2012).
Aluksi joskus käynnistyksen jälkeen ei nostanut kierroksia, uudelleen käynnistys auttoi ja auto toimi normaalisti jonkun aikaa, kunnes sama toistui.

Nyt oire on muuttunut. Käynnistyksen jälkeen saattaa pystyä ajamaan hetken, kunnes ei taas reagoi kaasuun kunnolla/nosta normaalisti kierroksia. Useasti myös käynnistyksen jälkeen ei nosta kierroksia (uudelleen käynnistys ei enää auta), mutta hetken kaasuttaa, niin alkaa taas toimimaan. Ärsyttävä vika, varsinkin jos olet risteyksestä lähtemässä eikä kiihdy...

Mitään vikakoodia ei ole (tarkistettu myös huoltoliikkeessä). Kuukausi sitten näytti P0404 (viittaa egr vikaan), mutta sitä ei ole enää näkynyt eikä huoltoliike sitäkään nähnyt. Itse sain kuvassa näkyvän "huomion" äsken talteen. En ymmärrä tuosta kuvasta mitään, onko osa ongelmaa vai ihan vaan muu.Screenshot_2022-12-22-10-57-02-47_98e8f62c7aa0404f3e8c49c38ac87502.jpg

Testerillä katsoo kaasupolkimen asentoa versus moottorinohjaimen tehopyynti. Jos painat kaasupoljinta ja ecu ei sitä näe, vika polkimessa/johtosarjassa.
 
Ford Focus mk2.5 2009 farmari 1.8tdci.

Onkos näissä käsijarrun automaattisäädin jarrusatulan sisällä? Ongelmana on että käsijarru on välillä todella löysä, eli kahva nousee tosi ylös ja siitä huolimatta ei pidä käsijarru oikein ollenkaan. Sitten välillä on taas tosi jämäkkä ja pitää erittäin hyvin. Säädinhän näissä pitäisi toimia aina kun jarrua survaisee kunnolla.

Onko kellään kokemusta vastaavanlaisesta, pitääkö vain vaihtaa jarrusatulat (ja tietysti samalla palat&levyt)?
Satulat ja vaijerit mistä alat mietiskelemään.
 
Testerillä katsoo kaasupolkimen asentoa versus moottorinohjaimen tehopyynti. Jos painat kaasupoljinta ja ecu ei sitä näe, vika polkimessa/johtosarjassa.
Egr-venttiili on rikki, jumittaa aukiasentoon. Onko täällä kokemuksia sen ohittamisesta ohjelmoimalla? Onko siitä haittaa muuten autolle pidemmässä juoksussa? Hintaero olisi n.150-200€ ohituksen puolesta...
 
Egr-venttiili on rikki, jumittaa aukiasentoon. Onko täällä kokemuksia sen ohittamisesta ohjelmoimalla? Onko siitä haittaa muuten autolle pidemmässä juoksussa? Hintaero olisi n.150-200€ ohituksen puolesta...

EGR:n ohituksesta moottorille ei ole haittaa, päinvastoin. Moottoriin ei enää kierrätetä pakokaasua, näin ollen moottori pysyy puhtaampana.

Mutta se kääntöpuoli. Luontoon pääsee pahoja pienhiukkasia, joista ollaan luettu lehtilöissä. Tällä hetkellä katsastusviranomainen ei tutki onko saastelaitteet ehjiä. Tulevaisuudessa tutkivat.
 
Mutta se kääntöpuoli. Luontoon pääsee pahoja pienhiukkasia, joista ollaan luettu lehtilöissä. Tällä hetkellä katsastusviranomainen ei tutki onko saastelaitteet ehjiä. Tulevaisuudessa tutkivat.
EGR:llä itseasiassa torjutaan typen oksideja. Laihalla seoksella polttamisesta seuraa niitä.
 
Egr-venttiili on rikki, jumittaa aukiasentoon. Onko täällä kokemuksia sen ohittamisesta ohjelmoimalla? Onko siitä haittaa muuten autolle pidemmässä juoksussa? Hintaero olisi n.150-200€ ohituksen puolesta...

Jos päästöjä ei mietitä niin heikompi moottorin lämpeäminen on se näkyvin muutos jos egr:n poistaa kokonaan käytöstä.
 
Jos päästöjä ei mietitä niin heikompi moottorin lämpeäminen on se näkyvin muutos jos egr:n poistaa kokonaan käytöstä.
Aika vähäinen vaikutus sillä monesti on, esim. omasta nykyisestä autosta kun poistin niin en huomannut mitään muutosta lämpenemisen suhteen.
 
EGR:n tulppaaminen ( ohjelmallisesti tai fyysisesti ) vaikuttaa lämpenemiseen hyvin paljon autoissa, joissa pakokaasua jäähdytetään ennen sen ohjaamista takaisin imusarjaan.

EGR:llä varustettu VAG:in ikiluotettava 1.9 TDi Pumpe-Düse moottori ei lämmennyt 0-keleillä ja kylmemmillä ilmoilla koskaan normaaliin käyttölämpötilaan, kun EGR jumitti ja pakokaasunjäähdytin oli täynnä tauhkaa.
Naftaakin paloi 0,5-0,8 l/100 km enemmän kuin oikeassa lämpötilassa käyvällä koneella.

Uutta osaa kiinni ( EGR ja pakokaasunjäähdytin ) ja johan oli kone oikeassa käyntilämpötilassa alle 10 min normaalilla ajolla ja hyttiin riitti lämmintä ilmaa niin paljon kun halusi.

Volvon D5:sen lämpenemiseen tai kulutukseen EGR:än tulppaus ei taas vaikuttanut mitenkään.
 
Päädyin tilaamaan huollon ja uusimaan egr-venttiilin. Kyselin ohjelmointia, mutta oli epävarmaa toimiiko pelkällä softauksella johtuen egr koodista, joka kertoo sen olevan auki. Eli aika varmasti olisi pitänyt myös tulpata tuntihinnalla ja sitten olisikin maksanut saman verran kuin uusi egr.

Edit* sain muutamia vastauksia lisää ja pari varoittelee toimenpiteestä nykyisin asiakkaille, koska varsinkin dpf poistoon on tulossa hiukkasmittaukset katsastukseen, jolla nämä ajoneuvot jää automaattisesti kiinni.
 
Viimeksi muokattu:
Onko ihmisillä kokemuksia ecoboostin ketjun murentumisesta? Autolla ajettu 116tkm 2016-vm. Takuut menneet umpeen alta vuosi sitten 5v/120tkm. Auto on nyt merkkihuoltamolla ja saa nyt nähdä millainen lasku sieltä tulee.
 
Onko ihmisillä kokemuksia ecoboostin ketjun murentumisesta? Autolla ajettu 116tkm 2016-vm. Takuut menneet umpeen alta vuosi sitten 5v/120tkm. Auto on nyt merkkihuoltamolla ja saa nyt nähdä millainen lasku sieltä tulee.
Vaikkei takuuseen mene, niin myyjäliikkeen virhevastuussa vielä iso osa hoitamatta, jos siis liikkeestä olet auton hankkinut.
 
Vaikkei takuuseen mene, niin myyjäliikkeen virhevastuussa vielä iso osa hoitamatta, jos siis liikkeestä olet auton hankkinut.
Auto ostettu käytettynä yksityiseltä, mutta tosiaan ford:lla takuut siirtyy aina seuraavalle omistajalle. Auto tosiaan huollettu aina merkkiliikkeillä, juuri tälläisten ongelmien takia. Oli huollosta sanoneetkin, että yleinen/tiedossa oleva ongelma tuon moottorin kanssa.

Eikö se mene niin, että kun on ostettu auto yksityiseltä käytettynä niin virhevastuuseen ei silloin voi vedota?
 
Viimeksi muokattu:
Auto ostettu käytettynä yksityiseltä, mutta tosiaan ford:lla takuut siirtyy aina seuraavalle omistajalle. Niin miten menee tuon virhevastuun kanssa tuossa tilanteessa? Auto tosiaan huollettu aina merkkiliikkeillä, juuri tälläisten ongelmien takia. Oli huollosta sanoneetkin, että yleinen/tiedossa oleva ongelma tuon moottorin kanssa.

Eikö se mene niin, että kun on ostettu auto yksityiseltä käytettynä niin virhevastuuseen ei silloin voi vedota?
Juurikin noin menee yksityisten välisessä kaupassa. Ainoa mahdollisuus saada myyjä tässä tapauksessa mukaan kuluihin olisi se, että myyjä olisi viasta tiennyt eikä ole siitä kertonut tai on aiheesta valehdellut. Jos näin olisi, niin tarvittaisiin aika vahvaa näyttöä, että näin on todellisuudessa tapahtunut ja homma hoidettaisiin sitten joko sovittelulla tai oikeudessa.
 
Onko ihmisillä kokemuksia ecoboostin ketjun murentumisesta? Autolla ajettu 116tkm 2016-vm. Takuut menneet umpeen alta vuosi sitten 5v/120tkm. Auto on nyt merkkihuoltamolla ja saa nyt nähdä millainen lasku sieltä tulee.
Ei kannata sitten suostua koko laskua omasta pussista maksamaan. Jos kerta huollosta sanoneet että yleinen vika niin tyyppivikahan se silloin on. Autovalmistajan tai maahantuojan pitää tulla kustannuksissa vastaan. Kuluttajaneuvonnasta voi myös kysellä apuja maksajan löytämiseen. Moottori on vikaantunut odotettua aiemmin ja ketjun olisi pitänyt kestää enemmän kuin 116tkm.
 
Ei kannata sitten suostua koko laskua omasta pussista maksamaan. Jos kerta huollosta sanoneet että yleinen vika niin tyyppivikahan se silloin on. Autovalmistajan tai maahantuojan pitää tulla kustannuksissa vastaan. Kuluttajaneuvonnasta voi myös kysellä apuja maksajan löytämiseen. Moottori on vikaantunut odotettua aiemmin ja ketjun olisi pitänyt kestää enemmän kuin 116tkm.

Ei tuollaisessa ecoboostissa ketjua ole vaan öljykylpyinen hihna. Todella tarkka öljyistä ja varmasti täytyy löytyä puhdas merkkiliikkeen huoltohistoria, jos sieltä suunnasta vastaantuloja hakee. Se kun on kerrankin väärät öljyt tuollaiseen niin jakohihnan kypsyminen alkaa ja vaihtaminen on ainoa korjaus.
 
Ei tuollaisessa ecoboostissa ketjua ole vaan öljykylpyinen hihna. Todella tarkka öljyistä ja varmasti täytyy löytyä puhdas merkkiliikkeen huoltohistoria, jos sieltä suunnasta vastaantuloja hakee. Se kun on kerrankin väärät öljyt tuollaiseen niin jakohihnan kypsyminen alkaa ja vaihtaminen on ainoa korjaus.
Juu, kuulemma(tutun korjaamonpitäjän kertomana) ei tarvi kuin lisätä puoli litraa/litra väärää öljyä, niin on hihna morjens. Milläs sitten todistat vanhasta, että ei ole ikinä lisätty väärää...
 
Juu, kuulemma(tutun korjaamonpitäjän kertomana) ei tarvi kuin lisätä puoli litraa/litra väärää öljyä, niin on hihna morjens. Milläs sitten todistat vanhasta, että ei ole ikinä lisätty väärää...

En ymmärrä miksi edes pitäs kaataa väärää öljyä mihinkään moottoriin.
 
Juu, kuulemma(tutun korjaamonpitäjän kertomana) ei tarvi kuin lisätä puoli litraa/litra väärää öljyä, niin on hihna morjens. Milläs sitten todistat vanhasta, että ei ole ikinä lisätty väärää...

Järjen mukaan näyttövelvollisuus on auton valmistajalla / maahantuojalla, jos se huoltohistoria on muuten puhdas. Jos siitä joutuu kinaamaan, niin äkkiä siinä sana kiertää ja näitä aikapommeja alkaa välttää auton ostajat, yksityiset ja liikkeet molemmat. Sattumalta minäkin tiedän yhden juuri takuuajan ylittäneen Ecoboost Fiestan moottoririkon ja lähtökohtaisesti ei oltu korvaamassa. En tosin tiedä yksityiskohtia huolloista, mutta tapauksen tuntien veikkaan, että siitä ei ole ongelmaa.
 
En ymmärrä miksi edes pitäs kaataa väärää öljyä mihinkään moottoriin.
Kuinka moni peruskäyttäjä tajuaa muuta kuin onko se 0w40 tai 0w30 tms? Jos kesken reissun valittaa öljyn vähyyttä, niin haetaan se viskositeetin mukaan sopiva öljy jostain tokmannista ja lisätään. Noissa koneissa se tarkoittaa moottorivauriota. Oma öljy mikä maksaa sikana on saatavissa vain merkkiliikkeistä tms.
Järjetön keksintö koko öljykylpyinen hihna. Hihnan ja ketjun huonot puolet yhdistettynä tuohon tuhoutumiseen vähänkin väärän öljyn käytön mukana.

Suurin osa moottoreista ei välitä tippaakaan, vaikka niillä ajaisi 200tkm väärillä öljyillä.
 
Kuinka moni peruskäyttäjä tajuaa muuta kuin onko se 0w40 tai 0w30 tms? Jos kesken reissun valittaa öljyn vähyyttä, niin haetaan se viskositeetin mukaan sopiva öljy jostain tokmannista ja lisätään. Noissa koneissa se tarkoittaa moottorivauriota. Oma öljy mikä maksaa sikana on saatavissa vain merkkiliikkeistä tms.
Järjetön keksintö koko öljykylpyinen hihna. Hihnan ja ketjun huonot puolet yhdistettynä tuohon tuhoutumiseen vähänkin väärän öljyn käytön mukana.

Suurin osa moottoreista ei välitä tippaakaan, vaikka niillä ajaisi 200tkm väärillä öljyillä.

Sopivaa öljyä saa jopa motonetistä, mutta tuo öljyssä uiva remmi on kyllä järjetön keksintö. Siitä olen samaa mieltä.
 
Onko ihmisillä kokemuksia ecoboostin ketjun murentumisesta? Autolla ajettu 116tkm 2016-vm. Takuut menneet umpeen alta vuosi sitten 5v/120tkm. Auto on nyt merkkihuoltamolla ja saa nyt nähdä millainen lasku sieltä tulee.

Ei tuollaisessa ecoboostissa ketjua ole vaan öljykylpyinen hihna. Todella tarkka öljyistä ja varmasti täytyy löytyä puhdas merkkiliikkeen huoltohistoria, jos sieltä suunnasta vastaantuloja hakee. Se kun on kerrankin väärät öljyt tuollaiseen niin jakohihnan kypsyminen alkaa ja vaihtaminen on ainoa korjaus.

Ei kannata sitten suostua koko laskua omasta pussista maksamaan. Jos kerta huollosta sanoneet että yleinen vika niin tyyppivikahan se silloin on. Autovalmistajan tai maahantuojan pitää tulla kustannuksissa vastaan. Kuluttajaneuvonnasta voi myös kysellä apuja maksajan löytämiseen. Moottori on vikaantunut odotettua aiemmin ja ketjun olisi pitänyt kestää enemmän kuin 116tkm.

Tuo nyt tietysti jos kerran on öljykylpyhihna niin se on kuitenkin tarkoitettu vahdettavaksi, joten en tiedä kuinka paljon tuosta voisi sitten saada edes hyvitystä?

Toki taitaa olla vaihtovälin puolessa välissä? Niin ainahan kannattaa jotain yrittää.

Edit. Olettaen ettei vielä mitään ole hajonnut.
 
Viimeksi muokattu:
Vm 2015 E farkusta hajosi takaa ilmajouset.
Sinällänsä ihan odotettu vika 280tkm rullatussa autossa.
Eikä ihan pahan hintainen, 500€kpl ja 3 tunnin työt. Eiköhän tuolla vielä yhden 100tkm aja ennenkö vaihtaa.
 
Auto ostettu käytettynä yksityiseltä, mutta tosiaan ford:lla takuut siirtyy aina seuraavalle omistajalle. Auto tosiaan huollettu aina merkkiliikkeillä, juuri tälläisten ongelmien takia. Oli huollosta sanoneetkin, että yleinen/tiedossa oleva ongelma tuon moottorin kanssa.

Eikö se mene niin, että kun on ostettu auto yksityiseltä käytettynä niin virhevastuuseen ei silloin voi vedota?
Kokeilee kuten yllä on ehdotettu. Hihna noissa taitaa olla, paitsi tietyissä 2.0 ja isommissa ketju ainakin alkupään malleissa oli.
Mut jos menee omasta pussista kuten itsellä meni mk4 mondeossa (6v/180tkm hihna ei pettän, mut muut pikkuturbon ominaisuudet iski), "uusi" korjattu moottori euroopasta ~3.5k € ja moottorin vaihtotyö ~1.5k €. Tuo vaihtomoottorikin kesti kuulemma sen ~130tkm kunnes kuulemma vikaantui vastaavalla tavalla kuin alkuperäinen. Omana aikana vaihtokoneella öljyt yms sit vaihdoinkin 10tkm välein eli 2-3x/vuosi mitä auto itsellä oli. Seuraava omistaja vaan soitteli reilu 18kk kauppojen jälkeen, kun kone vikaantui.
 
Kokeilee kuten yllä on ehdotettu. Hihna noissa taitaa olla, paitsi tietyissä 2.0 ja isommissa ketju ainakin alkupään malleissa oli.
Mut jos menee omasta pussista kuten itsellä meni mk4 mondeossa (6v/180tkm hihna ei pettän, mut muut pikkuturbon ominaisuudet iski), "uusi" korjattu moottori euroopasta ~3.5k € ja moottorin vaihtotyö ~1.5k €. Tuo vaihtomoottorikin kesti kuulemma sen ~130tkm kunnes kuulemma vikaantui vastaavalla tavalla kuin alkuperäinen. Omana aikana vaihtokoneella öljyt yms sit vaihdoinkin 10tkm välein eli 2-3x/vuosi mitä auto itsellä oli. Seuraava omistaja vaan soitteli reilu 18kk kauppojen jälkeen, kun kone vikaantui.
Ylipäänsä laadukkaan oloinen kone tuo ecoboosti. Pari vuotta takaperin tällä foorumilla käytiin antoisaa keskustelua siitä miten kauan korkeaviritteinen, litrainen 140hp (vai mitä se nyt oli teholtaan) turbokone voi kestää ajoa. No eipä kauaa näköjään, tosin itse myllyn kestävyydestä tämä ei vissiin ole kiinni vaan tuon jakohihnan sulamisesta öljysumpun tukkeeksi.
 
Ei kannata sitten suostua koko laskua omasta pussista maksamaan. Jos kerta huollosta sanoneet että yleinen vika niin tyyppivikahan se silloin on. Autovalmistajan tai maahantuojan pitää tulla kustannuksissa vastaan. Kuluttajaneuvonnasta voi myös kysellä apuja maksajan löytämiseen. Moottori on vikaantunut odotettua aiemmin ja ketjun olisi pitänyt kestää enemmän kuin 116tkm.
No tämähän herätti keskustelua. Tosiaan itsellä auto ollut tuolta 47tkm asti ja kaikki huollot teetetty merkki huolloilla myös ennen tuota. Öljyä ei ole kuluttanut + sen takia ei ole lisätty missään välissä.
Joo näin ajattelin toimia, kun on yleinen ongelma ollut noissa.
 
No tämähän herätti keskustelua. Tosiaan itsellä auto ollut tuolta 47tkm asti ja kaikki huollot teetetty merkki huolloilla myös ennen tuota. Öljyä ei ole kuluttanut + sen takia ei ole lisätty missään välissä.
Joo näin ajattelin toimia, kun on yleinen ongelma ollut noissa.

Onko 1.0 ecoboost hihnalla?

Nämä ovat hirveitä pommeja mitä Ford Suomi sivustolta olen lukenut.
 
No nyt saatu jatkoa keissille. Kyllä tässä nyt omaa vikaa myös on kun ensimmäinen omistaja oli kussut tuon toisen huollon ja mennyt vähän pitkäksi. En vain ollut tarpeeksi tarkka huoltokirjan kanssa. Vaihtoehdoiksi tarjottiin n. 4000€ remppaa turbon vaihdolla tai uutta moottoria ja turboa n. 9000€. Eipä noista kumpikaan kiinnosta niin varmaan vaihtoehtoina myydä moottorivikaisena tai vaihtaa halvempi motti jossain pajalla (menee kyllä rahaa tähänkin). Oma vikaha tuo on, mutta kyllä tuppaa ärsyttämään.
 
Renkaita vaihtaessa jo huomasin, mutta nyt vasta tuli mieleen kysyä. Edestä oli kummankin iskunvaimentimen suojakumi/-palje rikki.
Johtaako hylkäykseen katsastuksessa? Kauanko menee että iskaritkin on rikki?

Niiden kumien vaihtamisessa kun olisi ihan yhtä suuri työ kuin koko iskunvaimentimien vaihtamisessa. Pelkkiä kumeja ei siksi huvittaisi uusia, mutta ei ehjiä iskareitakaan kiinnosta vaihtaa. Pohdinkin siis että onko vain paras odottaa kunnes iskunvaimentimetkin on rikki ja korjata vasta sitten? Tuollaisen perus-ooppelin vaimentimet ei kuitenkaan paljoa maksa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
285 772
Viestejä
4 904 789
Jäsenet
79 075
Uusin jäsen
sanestang1

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom