Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Heippa hei Rasvanäpit,

Tonnin Punto on ruvennut nyt viikon omistuksen jälkeen kiukuttelemaan ikävästi. Ongelmana on soutava tyhjäkäynti ja nykivyys kun moottorijarrutuksen jälkeen lähtee kiihdyttämään. Autossa oli jo ostettaessa pientä tyhjäkäynti ongelmaa, mutta koska auto oli juuri katsastettu ja ajettu alle 150tkm sain huijattua itseäni ostamaan tämän 1200cc iskutilavuudella 44kw huipputehoa tuottavan 2004 valmistetun italialaisen villiorin aarteen.

Tyhjäkäynnillä lämmin moottori laskee kierrokset noin. 700RPM ja korjaa itseään nostamalla kierrokset takaisin 900-1100RPM välille, tämä sykli toistuu noin 3-5sekunnin välein ja välillä kierrokset tippuvat 500 tietämille ja moottori miltein sammuu. Kierrosten laskiessa 500-700 välille moottori tärisee hyvin paljon.
Pari päivää aiemmin ajaessani stadin keskustassa 16.00 aikoihin ja moottorin olleen varmasti lämmin, auto kävi erittäin huonosti tyhjäkäyntiä ja jopa sammui useampiin valoihin. Kuitenkin välittömästi käynnistyi ongelmitta ja kun valoissa seisoskellessa antoi välillä kierroksia moottorille niin moottori toimi normaalisti.

Moottorijarrutuksesta kiihdyttäessä auto tuntuu ensimmäisen sekunnin ajan erittäin voimattomalta ja persdyno kuvailisi auton käyvän laihalla.

Kun autolla on päässyt vauhtiin niin se toimii normaalisti, eli ongelmat ilmenevät vain tyhjäkäynnillä ja moottorijarrutuksesta kaasuttaessa



Autolle tehty:
- Uudet puolat ja tulpanjohdot
- Kaasuläppäkotelon puhdistus
- Kaasuläppäkotelon liittimien puhdistus
- (etummaisen) Lamdan liittimen irroitus ei vaikuta moottorin käyntiin
- Uusi akku ja terminaalien puhdistus
- Tankkiin kaadettu suuttimienpuhdistusainetta yhdessä 95- bensan kanssa
- Imuvuotoja yritetty metsästää suihkuttelemalla bräkkistä imusarjan ja kaasuläppäkotelon alueelle, mutta imuvuotoja ei havaittu

Netissä brittipojat pelottelivat kansipahvin hajonneen tai ainakin nyt vähintään 300e moottorinohjausyksikön antautuneen. Kuitenkaan auto ei sekoita nesteitä eikä auto käy vajailla pytyillä
Punto.jpg

Saattaisi olla ihan kampiakselin asentoanturi joka pätkii. Uusi impulssianturi 10-20€ tjsp. OBD:lla ja sopivalla softalla tuon varmaan näkisi.
 
Saattaisi olla ihan kampiakselin asentoanturi joka pätkii. Uusi impulssianturi 10-20€ tjsp. OBD:lla ja sopivalla softalla tuon varmaan näkisi.

Moottorin vikavalohan tässä ei ole missään vaiheessa syttynyt ja kun nuukana olen yrittänyt lukea vikakoodeja halvalla OBD- BT adapterilla ja parilla eri kännykkäsovelluksella ei tule mitään koodeja. Laitampa Autodocista uuden kampiakselin anturin tilaukseen ja katsotaan mitä Punto siitä tuumaa.

Sen paremmin tuntematta tota, onko siinä MAF? Mitäs jos sen ottaa irti, onko parempi?

Autossa ei ole normaalia MAF-anturia, mutta imusarjan paineanturi on, sen sijainti on kuitenkin aika vaikeassa paikassa joten se on ollut nyt koskemattomana. OBD mittarin mukaan kuitenkin imusarjan paine vaihtelee moottorin kierrosten mukaan joten jotain muutoksia anturi ECU:lle välittää. Se että ovatko arvot oikeita en osaa arvioida
 
Heippa hei Rasvanäpit,

Tonnin Punto on ruvennut nyt viikon omistuksen jälkeen kiukuttelemaan ikävästi. Ongelmana on soutava tyhjäkäynti ja nykivyys kun moottorijarrutuksen jälkeen lähtee kiihdyttämään. Autossa oli jo ostettaessa pientä tyhjäkäynti ongelmaa, mutta koska auto oli juuri katsastettu ja ajettu alle 150tkm sain huijattua itseäni ostamaan tämän 1200cc iskutilavuudella 44kw huipputehoa tuottavan 2004 valmistetun italialaisen villiorin aarteen.

Tyhjäkäynnillä lämmin moottori laskee kierrokset noin. 700RPM ja korjaa itseään nostamalla kierrokset takaisin 900-1100RPM välille, tämä sykli toistuu noin 3-5sekunnin välein ja välillä kierrokset tippuvat 500 tietämille ja moottori miltein sammuu. Kierrosten laskiessa 500-700 välille moottori tärisee hyvin paljon.
Pari päivää aiemmin ajaessani stadin keskustassa 16.00 aikoihin ja moottorin olleen varmasti lämmin, auto kävi erittäin huonosti tyhjäkäyntiä ja jopa sammui useampiin valoihin. Kuitenkin välittömästi käynnistyi ongelmitta ja kun valoissa seisoskellessa antoi välillä kierroksia moottorille niin moottori toimi normaalisti.

Moottorijarrutuksesta kiihdyttäessä auto tuntuu ensimmäisen sekunnin ajan erittäin voimattomalta ja persdyno kuvailisi auton käyvän laihalla.

Kun autolla on päässyt vauhtiin niin se toimii normaalisti, eli ongelmat ilmenevät vain tyhjäkäynnillä ja moottorijarrutuksesta kaasuttaessa



Autolle tehty:
- Uudet puolat ja tulpanjohdot
- Kaasuläppäkotelon puhdistus
- Kaasuläppäkotelon liittimien puhdistus
- (etummaisen) Lamdan liittimen irroitus ei vaikuta moottorin käyntiin
- Uusi akku ja terminaalien puhdistus
- Tankkiin kaadettu suuttimienpuhdistusainetta yhdessä 95- bensan kanssa
- Imuvuotoja yritetty metsästää suihkuttelemalla bräkkistä imusarjan ja kaasuläppäkotelon alueelle, mutta imuvuotoja ei havaittu

Netissä brittipojat pelottelivat kansipahvin hajonneen tai ainakin nyt vähintään 300e moottorinohjausyksikön antautuneen. Kuitenkaan auto ei sekoita nesteitä eikä auto käy vajailla pytyillä
Punto.jpg
Mitä etummainen lambda näyttää?

Lambdat voi vaihtaa toisinpäin niin voi testata vaikuttaako mitään
 
Ehkä en ole omistanut koskaan hinnat-alkaen heikoimmilla jarruilla olevia autoja, mutta kaikista on levyt kuluneet tasaisesti että vain levyn reunaan tulee parin millin huullos mihin jarrupala ei ota. En oikein näe näissä mitään hyötyä.
Minkä hintaisissa autoissa eivät enää levyt ruostu? Ainakin vajaa 200k€ uutena maksaneissa ruostuvat.

Tästä tuli mieleeni, että vaihdoin viimesyksynä Lexukseen takalevyt, jotka käytin sähkösinkittävänä ja lisäksi maalasin paksusti kilikolimaalilla. Ruostetta ei näy vielä missään. Ei jarrurummun kohdalla eikä reunoilta näkyvissä jäähdytyskanavissa. Sähkösinkki ei mene onteloihin, mutta kanavien reunoilla on sen verran sinkkiä ja maalia, että levyn reunatkin ovat pysynyeet uuden näköisinä. Köyhän Ihmisen Autoon odottaa myös takalevyt vaihtamista, mutta siihen tilaamani levyt ovatkin valmiiksi maalatut. Sähkösinkitys ei siis onnistu ilman hiekkapuhallusta. Ajattelin nämä levyt vain maalata kilikolimaalilla alkuperäisen pinnoitteen päälle. Jopa Köyhän Ihmisen Autossa on jäähdytetyt levyt takanakin, mutta ei toki eksoottisia ruostumattomia materiaaleja.
 
Heippa hei Rasvanäpit,

Tonnin Punto on ruvennut nyt viikon omistuksen jälkeen kiukuttelemaan ikävästi. Ongelmana on soutava tyhjäkäynti ja nykivyys kun moottorijarrutuksen jälkeen lähtee kiihdyttämään. Autossa oli jo ostettaessa pientä tyhjäkäynti ongelmaa, mutta koska auto oli juuri katsastettu ja ajettu alle 150tkm sain huijattua itseäni ostamaan tämän 1200cc iskutilavuudella 44kw huipputehoa tuottavan 2004 valmistetun italialaisen villiorin aarteen.

Tyhjäkäynnillä lämmin moottori laskee kierrokset noin. 700RPM ja korjaa itseään nostamalla kierrokset takaisin 900-1100RPM välille, tämä sykli toistuu noin 3-5sekunnin välein ja välillä kierrokset tippuvat 500 tietämille ja moottori miltein sammuu. Kierrosten laskiessa 500-700 välille moottori tärisee hyvin paljon.
Pari päivää aiemmin ajaessani stadin keskustassa 16.00 aikoihin ja moottorin olleen varmasti lämmin, auto kävi erittäin huonosti tyhjäkäyntiä ja jopa sammui useampiin valoihin. Kuitenkin välittömästi käynnistyi ongelmitta ja kun valoissa seisoskellessa antoi välillä kierroksia moottorille niin moottori toimi normaalisti.

Moottorijarrutuksesta kiihdyttäessä auto tuntuu ensimmäisen sekunnin ajan erittäin voimattomalta ja persdyno kuvailisi auton käyvän laihalla.

Kun autolla on päässyt vauhtiin niin se toimii normaalisti, eli ongelmat ilmenevät vain tyhjäkäynnillä ja moottorijarrutuksesta kaasuttaessa



Autolle tehty:
- Uudet puolat ja tulpanjohdot
- Kaasuläppäkotelon puhdistus
- Kaasuläppäkotelon liittimien puhdistus
- (etummaisen) Lamdan liittimen irroitus ei vaikuta moottorin käyntiin
- Uusi akku ja terminaalien puhdistus
- Tankkiin kaadettu suuttimienpuhdistusainetta yhdessä 95- bensan kanssa
- Imuvuotoja yritetty metsästää suihkuttelemalla bräkkistä imusarjan ja kaasuläppäkotelon alueelle, mutta imuvuotoja ei havaittu

Netissä brittipojat pelottelivat kansipahvin hajonneen tai ainakin nyt vähintään 300e moottorinohjausyksikön antautuneen. Kuitenkaan auto ei sekoita nesteitä eikä auto käy vajailla pytyillä
Punto.jpg

Kaverilla oli autossa samanlaista ongelmaa, tyhjäkäynnillä kiekat heijas sammumisen ja parin tonnin välillä, ajossa suht ok. Kaasuun vastaaminen hämärää. Oli suuttimen tiiviste rikki, mutta ootkin imuvuotoja jo katsellut. Tuliko suuttimien juuret suihkuteltua kunnolla?
 
Miksi kutsutaan niitä muovinippeleitä, joilla kiinnitetään esim. auton ovipahveja, muovilistoja jne.? Voisi sitten googlettaa, että mistä sellaisia voisi saada..
 
Jahas.. V50 ja etulaakeri pitäisi vaihtaa. Työkalu maksaa sen 160e kun on tommonen vammanen laakeri :|
 
Käyttikseen öljyjen ja suodattimien vaihto mökillä viikonloppuna. Ei oo paha rasti.
Motonetista oltiin annettu väärä raitisilmasuodatin ja moottorin ilmansuodatin. Myöskin mulle myytiin öljynsuodattimen avain, joka oli tyystin väärä. Tästähän pystyi sitten päättelemään, että se öljynsuodatinkin oli väärä.
Öljyt sentään olivat oikeat.

Tänään piti sitten sen meillä asuvan naisen kesäauto käydä laittamassa nippuun ja hakea kotiin.
Omasta mokasta johtuen puolet spider gearsseista löytyi hallin pöydältä. Niiden takaisin survominen ei olisi ollut paha rasti, jos perässä ei olisi ollut lukkoa. Nyt se lukko oli sitten sopivasti edessä ja kolmatta tuntia taistelin niiden kanssa. Loppujen lopuksi tajusin, että ne pitää kumpikin laittaa yhtä aikaa sinne hollille ja sitten lähteä pyörittelemään perää ympäriinsä.

Ja koska perä oli ollut auki, piti tietenkin öljyäkin sinne laittaa takaisin. Ongelmaksi tuli se, että avausproppu oli tuommoisessa kunnossa

Tuonne pitäisi mennä 3/8 räikän pää, mutta ruoste oli tehnyt tehtävänsä. Ja ei sitä tilaakaan liikaa ollut

Ei mahtunu hakkaamaan millään avainta sisään. Eikä kyllä räikällä olisi mahtunut kääntämäänkään. Oli jatkovartta tai ei. Toisen pakoputken olisi voinut ottaa irti, mutta silloin olisi pitänyt ottaa koko putki katilta taaksepäin. Ei napostellut sekään.
Uusi perän koppa on aina mahdollisuus, joten paikalliseen varaosaputkaan soittoa. 160 euroa ja arvioitu toimitusaika kesäkuun loppu.
Lopulta ratkaisu oli yllättävän helppo



Ilmeisesti peräremontti onnistui, koska auto saatiin ulos hallista ja kotipihaan. Elämä on pari päivää helppoa ku vaimo on tyytyväinen elämäänsä.
 
eBay tai AliExpress sieltä ne tilata kannattaa. Suomihinnalla saat sieltä ison pussillisen. Car plastic clips hakusanalla löytyy esimerkiksi.
Varoittelen sen verran, että joskus on tullut kyllä niin paskalaatuisia kiinnikkeitä, etteivät kestä edes sitä yhtä kiinnityskertaa hajoamatta. Saati että ne hoitaisivat hommansa vuosien ajan. Ei se Suomesta ostaminen silti sen kummemmin mitään varmista, joten tuuriakin saa olla mukana.
 
Kyseessä luultavastin tuollainen laakeri kokonaisuus.

Juurikin tuo. Ei voi normaalilla prässillä painaa.

edit: Ja hauskaahan tässä on se että taloudessa V50 ja V70. Molemmissa tuollainen laakeri edessä. Ainoa että V50 on 78mm ja V70 on 82mm eli sama työkalu ei edes käy jos pitäisi toiseenkin autoon vaihtaa jossain vaiheessa :D
 
Jahas.. V50 ja etulaakeri pitäisi vaihtaa. Työkalu maksaa sen 160e kun on tommonen vammanen laakeri :|

Jos se tuollainen mikä oli kuvassa, niin ei tuohon mitään 160€ työkalua tarvitse. Esim. E39 on samanlainen laakerin rakenne takana. BMW:lläkin on hiton kallis erikoistyökalu hommaan. Jos saat sen irti vetarista, niin homma on voiton puolelle. Itse aikoinaan hajotin 2 isoa ulosvetäjää kun oli vetarin boorit "hieman" jumahtaneet kiinni.

Tässä hyvät ohjeet hommaan ja työkalut listattuna. Tekijä mainitsee, että volvo on käyttänyt samaa rakennetta edessä.


Uusi perän koppa on aina mahdollisuus, joten paikalliseen varaosaputkaan soittoa. 160 euroa ja arvioitu toimitusaika kesäkuun loppu.
Lopulta ratkaisu oli yllättävän helppo



Ilmeisesti peräremontti onnistui, koska auto saatiin ulos hallista ja kotipihaan. Elämä on pari päivää helppoa ku vaimo on tyytyväinen elämäänsä.

Se ainut järkevä ratkaisu tuossa tilanteessa.

Lupasin sukulaisen auton laittaa leima kuntoon ja käyttää leimalla. Pakoputkiston joutuu vaihtamaan katilta taaksepäin, EGR antaa vikakoodia, venttiilikoppa vuotaa, kaasuläppä taitaa vähän jumitella, käsijarru vaatii vähän työtä jne. Pakoputki vaihdettu ja egr tulpattu, jospa sitä huomenna saisi tuon leimakuntoon.
 
Heippa hei Rasvanäpit,

Tonnin Punto on ruvennut nyt viikon omistuksen jälkeen kiukuttelemaan ikävästi. Ongelmana on soutava tyhjäkäynti ja nykivyys kun moottorijarrutuksen jälkeen lähtee kiihdyttämään. Autossa oli jo ostettaessa pientä tyhjäkäynti ongelmaa, mutta koska auto oli juuri katsastettu ja ajettu alle 150tkm sain huijattua itseäni ostamaan tämän 1200cc iskutilavuudella 44kw huipputehoa tuottavan 2004 valmistetun italialaisen villiorin aarteen.

Tyhjäkäynnillä lämmin moottori laskee kierrokset noin. 700RPM ja korjaa itseään nostamalla kierrokset takaisin 900-1100RPM välille, tämä sykli toistuu noin 3-5sekunnin välein ja välillä kierrokset tippuvat 500 tietämille ja moottori miltein sammuu. Kierrosten laskiessa 500-700 välille moottori tärisee hyvin paljon.
Pari päivää aiemmin ajaessani stadin keskustassa 16.00 aikoihin ja moottorin olleen varmasti lämmin, auto kävi erittäin huonosti tyhjäkäyntiä ja jopa sammui useampiin valoihin. Kuitenkin välittömästi käynnistyi ongelmitta ja kun valoissa seisoskellessa antoi välillä kierroksia moottorille niin moottori toimi normaalisti.

Moottorijarrutuksesta kiihdyttäessä auto tuntuu ensimmäisen sekunnin ajan erittäin voimattomalta ja persdyno kuvailisi auton käyvän laihalla.

Kun autolla on päässyt vauhtiin niin se toimii normaalisti, eli ongelmat ilmenevät vain tyhjäkäynnillä ja moottorijarrutuksesta kaasuttaessa



Autolle tehty:
- Uudet puolat ja tulpanjohdot
- Kaasuläppäkotelon puhdistus
- Kaasuläppäkotelon liittimien puhdistus
- (etummaisen) Lamdan liittimen irroitus ei vaikuta moottorin käyntiin
- Uusi akku ja terminaalien puhdistus
- Tankkiin kaadettu suuttimienpuhdistusainetta yhdessä 95- bensan kanssa
- Imuvuotoja yritetty metsästää suihkuttelemalla bräkkistä imusarjan ja kaasuläppäkotelon alueelle, mutta imuvuotoja ei havaittu

Netissä brittipojat pelottelivat kansipahvin hajonneen tai ainakin nyt vähintään 300e moottorinohjausyksikön antautuneen. Kuitenkaan auto ei sekoita nesteitä eikä auto käy vajailla pytyillä
Punto.jpg


Mulla oli joskus samanlaista ongelmaa(volvossa tosin), kunnes meno loppui. Onneksi kotipihaan :D Viaksi paljastui bensansuodatin, vanhasta tuli mustaa mönjää että ei ihme kun ei kulkenu.
Suht koht halpaosa kandee zekata jos puntoon on tämmöstä edes laitettu.
 
Jahas.. V50 ja etulaakeri pitäisi vaihtaa. Työkalu maksaa sen 160e kun on tommonen vammanen laakeri :|
Kannattaako noin kallista työkalua omaksi hankkia kun autojerryn kautta kilpailutettuna laakerinvaihdon saa halvimmillaan 180-200€ hintaan. Itse tehtynä, omilla osilla ja työkaluilla ei taida paljoa voitolle jäädä.
 
Käyttikseen öljyjen ja suodattimien vaihto mökillä viikonloppuna. Ei oo paha rasti.
Motonetista oltiin annettu väärä raitisilmasuodatin ja moottorin ilmansuodatin. Myöskin mulle myytiin öljynsuodattimen avain, joka oli tyystin väärä. Tästähän pystyi sitten päättelemään, että se öljynsuodatinkin oli väärä.
Öljyt sentään olivat oikeat.

Tänään piti sitten sen meillä asuvan naisen kesäauto käydä laittamassa nippuun ja hakea kotiin.
Omasta mokasta johtuen puolet spider gearsseista löytyi hallin pöydältä. Niiden takaisin survominen ei olisi ollut paha rasti, jos perässä ei olisi ollut lukkoa. Nyt se lukko oli sitten sopivasti edessä ja kolmatta tuntia taistelin niiden kanssa. Loppujen lopuksi tajusin, että ne pitää kumpikin laittaa yhtä aikaa sinne hollille ja sitten lähteä pyörittelemään perää ympäriinsä.

Ja koska perä oli ollut auki, piti tietenkin öljyäkin sinne laittaa takaisin. Ongelmaksi tuli se, että avausproppu oli tuommoisessa kunnossa

Tuonne pitäisi mennä 3/8 räikän pää, mutta ruoste oli tehnyt tehtävänsä. Ja ei sitä tilaakaan liikaa ollut

Ei mahtunu hakkaamaan millään avainta sisään. Eikä kyllä räikällä olisi mahtunut kääntämäänkään. Oli jatkovartta tai ei. Toisen pakoputken olisi voinut ottaa irti, mutta silloin olisi pitänyt ottaa koko putki katilta taaksepäin. Ei napostellut sekään.
Uusi perän koppa on aina mahdollisuus, joten paikalliseen varaosaputkaan soittoa. 160 euroa ja arvioitu toimitusaika kesäkuun loppu.
Lopulta ratkaisu oli yllättävän helppo



Ilmeisesti peräremontti onnistui, koska auto saatiin ulos hallista ja kotipihaan. Elämä on pari päivää helppoa ku vaimo on tyytyväinen elämäänsä.
Mä laitoin samanlaisen tyhjennyspropun Chryslerin automaattivaihteistoon. Siinä kun ei ollut proppua ollenkaan. Vinkkinä kaikille että se kannattaa kiristää KUNNOLLA ennen kuin laittaa öljypohjan takaisin paikalleen :shy: Tässä kohta vuoden ajan saanut lisätä öljyä kun proppu tihkuu. Ja noita saa esimerkiksi Nippelit.fi verkkokaupasta.
 
Jahas.. V50 ja etulaakeri pitäisi vaihtaa. Työkalu maksaa sen 160e kun on tommonen vammanen laakeri :|

Vastikään vaihtelin samanlaisen kompakti laakerin.
Työkalua ei saanut mistään omaksi järkihintaan tai vuokrattua joten moskalla vanha laakeri irti navasta ja uuden prässäsivät liikkeessä oikealla työkalulla paikalleen. 15€ piti köyhtyä työstä ja noin 5 min meni aikaa.

Tyhmä systeemi tuo silti on näin kotikorjaajan näkökulmasta.
 
Miksi kutsutaan niitä muovinippeleitä, joilla kiinnitetään esim. auton ovipahveja, muovilistoja jne.? Voisi sitten googlettaa, että mistä sellaisia voisi saada..
Saitkin jo paljon hyviä vinkkejä, mistä hankkia noita. Jos tarvitset vain muutaman ja vain tiettyä mallia, niin kannattaa ottaa yhteyttä automerkin alkuperäisosia myyvään jälleenmyyjään, sieltä saat varmasti oikean nippelin ja eivät kauheita kustanna, jos vain muutaman kappaleen tarvitset.

Muutenkin jos sattuu tarvitsemaan jotain vähän harvinaisempaa osaa, niin helpointa on kysyä ensin hintaa ja varaosanumeroa lasipalatsista. Harvinaisissa osissa alkuperäinen voi yllättää hinnallaan positiivisesti ja lisäksi samalla saa varaosanumeron, jolla voi sitten googlailla hintatasoa ja saatavuutta muista paikoista.
 
Viimeksi muokattu:
Vastikään vaihtelin samanlaisen kompakti laakerin.
Työkalua ei saanut mistään omaksi järkihintaan tai vuokrattua joten moskalla vanha laakeri irti navasta ja uuden prässäsivät liikkeessä oikealla työkalulla paikalleen. 15€ piti köyhtyä työstä ja noin 5 min meni aikaa.

Tyhmä systeemi tuo silti on näin kotikorjaajan näkökulmasta.

On tuo ihan kaikkiean paitsi osien myyvien näkökulmasta tyhmä rakenne. Pelkkä laakerin vaihto riittäisi hyvin, tuossa vaan halutaan myydä isompi osakokonaisuus, niin saadaan enemmän rahaa.
 
Kannattaako noin kallista työkalua omaksi hankkia kun autojerryn kautta kilpailutettuna laakerinvaihdon saa halvimmillaan 180-200€ hintaan. Itse tehtynä, omilla osilla ja työkaluilla ei taida paljoa voitolle jäädä.

Juu kallishan tuo on yhteen laakeriin. Parikymppiä tulee ehkä kalliimmaksi jos itse ostaa.
Olisihan se ainakin varalla jos toinen puoli menee tai joku muu tarvitsee.
 
Juu kallishan tuo on yhteen laakeriin. Parikymppiä tulee ehkä kalliimmaksi jos itse ostaa.
Olisihan se ainakin varalla jos toinen puoli menee tai joku muu tarvitsee.

Jos ostaa Biltemasta, niin onhan tuolla hintaa, puolet halvemmalla saa samannäköisen sarjan ebay:stä. Laadun kanssa aina tuurissaan kun ostaa ei merkki työkaluja. Itse tosin olen ebay:stä ostanut aika paljon kaikenlaisia erikoistyökaluja Eurooppalaisilta myyjiltä ja ovat kyllä asiansa ajaneet. Merkkityökalut sitten asia erikseen.

Eihän se ole kuin ajan kysymys kun noita laakereita menee.

Usein se toisen puolen laakeri menee lähiaikoina.
 
Jos edellisestä laakerivaihdosta on yli 100tkm, suosittelen vaihtamaan samalle akselille aina molemmille puolilla kerralla. Tuon 100tkm:n vedin hihasta sillä ajatuksella, että se sulkee pois aeunnus- tai valmistusvirheestä johtuvan laakeririkon, joka ei tietenkään ole peruste vaihtaa molemmille puolilla samalla kertaa.
 
Lamput, laakerit ja jouset on tasalaatuista kamaa, ne hajoo aina lähes samaan aikaan. :joy: Varsinkin jos ne on jossain autossa keskimääräistä vaikempia vaihdella.
 
Jousista tuli mieleeni, et oma A6 C6 audi on nyt mennyt 2 kertaa leimasta läpi vaikka takajousista on takaa molemmista alakierre poikki. Sivuprofiilista näkee jos vähän kauempaa katsoo, et takapää on hieman alempana kuin etupää... :kippis:
 
Jousista tuli mieleeni, et oma A6 C6 audi on nyt mennyt 2 kertaa leimasta läpi vaikka takajousista on takaa molemmista alakierre poikki. Sivuprofiilista näkee jos vähän kauempaa katsoo, et takapää on hieman alempana kuin etupää... :kippis:

Itellä oli C farkussa sama. Molemmista pala pois ja perse pohjassa. Ennen vaihtoa ajettiin vielä 5tkm lenkki Saksan kautta ja otettiin Puolasta kontti täyteen juotavaa. Paluumatkalla alkoi kyllä isoissa heitossa pohjaamaan, mutta muuten ei huomannut mitään erikoista. Mennessä vielä ajettiin rajoitinta vasten kahteen otteeseen ja muutenkin ajo oli aika huoletonta, mutta ei vaikuttanut ajokäytökseen mitenkään.
 
Itellä oli C farkussa sama. Molemmista pala pois ja perse pohjassa. Ennen vaihtoa ajettiin vielä 5tkm lenkki Saksan kautta ja otettiin Puolasta kontti täyteen juotavaa. Paluumatkalla alkoi kyllä isoissa heitossa pohjaamaan, mutta muuten ei huomannut mitään erikoista. Mennessä vielä ajettiin rajoitinta vasten kahteen otteeseen ja muutenkin ajo oli aika huoletonta, mutta ei vaikuttanut ajokäytökseen mitenkään.
Eipä tuo jousen katkeaminen päästä vaikuta kuin ajo-ominaisuuksia parantavasti kun jousitus jäykkenee. Jollei ole joku erikoisen mallinen, että ei enään istu paikalleen.
 
Erään tutun invalidiajoneuvo Renault Kangoo 1,1 vm 2004 otettiin eilen liikennekäyttöön.
Auto on seissyt viime marraskuun alusta lähtien koko talven. Auto on tankattu täyteen bensaa marraskuussa ennen seisonta-aikaa.
Auto ei tosi usein ota kierroksia yli 2000rpm kun ajaa vaihteella. Mutta sitten kun paikallaan vapaalla kaasuttaa niin kone pyörii hyvin kierroksilla.
Mittarissa on noin 62000km. Onko vanha polttoaine syynä?
Näissä tän ikäisissä Renuissahan on ollut myös kampiakselin asentotunnistimen liitinvikoja aika paljon.
 
Viimeksi muokattu:
En usko, että bensa vaikuttaa. Ainakin Pösö 307 ja MB CLK eivät paljoa piitanneet, vaikka tankissa oli koko talven samat bensat ja ei tainnut olla tankki edes täynnäkään. Lue vikakoodit, ODBD lukijalla niin saat edes jotain osviittaa.
 
Erään tutun invalidiajoneuvo Renault Kangoo 1,1 vm 2004 otettiin eilen liikennekäyttöön.
Auto on seissyt viime marraskuun alusta lähtien koko talven. Auto on tankattu täyteen bensaa marraskuussa ennen seisonta-aikaa.
Auto ei tosi usein ota kierroksia yli 2000rpm kun ajaa vaihteella. Mutta sitten kun paikallaan vapaalla kaasuttaa niin kone pyörii hyvin kierroksilla.
Mittarissa on noin 62000km. Onko vanha polttoaine syynä?
Näissä tän ikäisissä Renuissahan on ollut myös kampiakselin asentotunnistimen liitinvikoja aika paljon.

Voisko olla katti tukossa eli kennorakenne irronnut seinämistä ja nyt epämääräisenä ahdistavana möykkynä siellä? Jos on niin kannattaa myös selvittää mikä sen korkean pakolämpötilan on aiheuttanut. Voi olla muutakin vikaa.

 
Jees ,kiitoksia vaan vastauksista. Jotain hämminkiä on kyllä kun en meinannut päästä millään maantienopeuksiin.
Pitää kysellä auton omistajalta, että mitä tehdään seuraavaksi. Mielestäni korjaamolle se pitäisi viedä, täytyy ehdottaa. Itse en korjaa tuota autoa, koska se ei ole minun eikä ole taitoa.
 
No ostin tuon työkalun. Ihan ok vaikutelma kun ihmettelin sitä. Katsoo jos lauantaina pääsisi tositoimiin :)

Dodiin. Olihan tuo näppärä.
Alapallon ja raidetangon mutterit vain auki ja pois paikoiltaan niin vetari tuli hyvin pois. Iskaria en jaksanu irroittaa kun työkalu mahtui kiinni.
Metrisellä vääntimellä laakeri ulos ja ryobin pulttimopolla uusi laakeri takaisin.

Samalla sitten etulaikat ja palat vaihtoon kun oli aiheellista.
 
Noniin, lähdössä mökiltä pois ja auto ei käynnisty.

VW T4, 1,9TD, ABL

Kun avainta kääntää niin kaikki näyttää normaalilta, hehkuvalo syttyy ja sammuu hetken päästä jne. Kun avainta kääntää lisää käynnistääkseen moottorin niin kuuluu klik-ääni mutta startti ei pyöri ollenkaan. Akun navoista mitattuna jännite on 12,54 V.

Starttimoottorin plusnavalta tuleva kaapeli vaikuttaa hieman löysältä, kuten myös sen viereen tuleva kaapeli jolla on oma pieni liitin. Pitää kiristää nuo alkuun.

Kaikki vinkit otetaan vastaan tässä tilanteessa.

E: Autoon on siis vaihdettu kytkin tällä viikolla ja päivän verran ajettu sen jälkeen, nyt seissyt vajaat kaksi vuorokautta.

E: TULI KUNTOON
Korjaantui tuolla kiristämisellä
 
Viimeksi muokattu:
Mulla oli omassa Renussa täsmälleen samanlainen ongelma. Eli kuului klikkaus avainta kääntäessä.
Syynä oli rikki mennyt starttimoottori ja sen kun vaihtoi niin ajo jatkui.

Tosin muitakin vaihtoehtoja on tuollaisen vian syyksi. Jos sulla on käynnistyskaapelit niin kokeile tehdä lisämaakaapeli akun miinusnavasta moottoriin ja starttaa. Tällä tavalla voi testata mahdollisen maakaapelivian.
 
Noniin, lähdössä mökiltä pois ja auto ei käynnisty.

VW T4, 1,9TD, ABL

Kun avainta kääntää niin kaikki näyttää normaalilta, hehkuvalo syttyy ja sammuu hetken päästä jne. Kun avainta kääntää lisää käynnistääkseen moottorin niin kuuluu klik-ääni mutta startti ei pyöri ollenkaan. Akun navoista mitattuna jännite on 12,54 V.

Starttimoottorin plusnavalta tuleva kaapeli vaikuttaa hieman löysältä, kuten myös sen viereen tuleva kaapeli jolla on oma pieni liitin. Pitää kiristää nuo alkuun.

Kaikki vinkit otetaan vastaan tässä tilanteessa.

E: Autoon on siis vaihdettu kytkin tällä viikolla ja päivän verran ajettu sen jälkeen, nyt seissyt vajaat kaksi vuorokautta.

E: TULI KUNTOON
Korjaantui tuolla kiristämisellä

Jos klikkaa, niin voi olla startissakin vikaa. Voi tehdä sellaista että välillä käynnistyy ja välillä sitten klikkaa ja pitää useamman kerran yrittää. Kannattaa ainakin varautua.
 
Likainen ja jumitteleva startin solenoidi voi tehdä samanlaista vikaa. Napauttamalla pari kertaa esim. isommalla jakarilla kylkeen yleensä alkaa liikkua :)
 
IMG_20210509_191837-01.jpeg


Loputkin tavarat löysi tiensä kotiin maailman turuilta ja toreilta. Nyt vaan plug and play?
 
Onkohan moottorin öljyvuoto miten vaarallinen asia. Voiko auto syttyä palamaan?

Kävin koeajamassa yhtä bmw 523 autoa. Koeajon jälkeen ilmastoinnista alkoi tulla savua. Sammutin auton ja moottoritilastakin tuli pikkusen (öljyn) käryä. En tiedä sitten mistä kohtaa sitä öljyä oli vuotanut, kun moottori oli niin hyvin muovien peitossa.

Viime kuussa katsastettu, mutta ei oltu varmaan öljyvuotoa nähty.
 
Melko varmasti vuotaa venttiilikopan tiivisteen välistä öljyä kuuman pakosarjan päälle. Aika yleinen vika M5x -koneissa, mutta onneksi helppo korjata.
 
Onkohan moottorin öljyvuoto miten vaarallinen asia. Voiko auto syttyä palamaan?

Kävin koeajamassa yhtä bmw 523 autoa. Koeajon jälkeen ilmastoinnista alkoi tulla savua. Sammutin auton ja moottoritilastakin tuli pikkusen (öljyn) käryä. En tiedä sitten mistä kohtaa sitä öljyä oli vuotanut, kun moottori oli niin hyvin muovien peitossa.

Viime kuussa katsastettu, mutta ei oltu varmaan öljyvuotoa nähty.

En kyllä tiedä kenelläkään auton syttyneen palamaan venttiilikopan tiivisteen vuodon takia. Kuten tuossa todettiin, niin valuu pakosarjan päälle ja siksi savuaa. Minkäikäinen auto kyseessä eli millä moottorilla? Jos on vielä M-moottori, niin aika simppeli vaihtaa, tosin itse venttiilikoppakin voi olla halki ja ne eivät ole ihan ilmaisia.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 593
Viestejä
4 512 503
Jäsenet
74 419
Uusin jäsen
artumarienpeerg

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom