Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

pitäisi tuossa jarruja ilmailla ja ajattelin hankkia laitteen helpottamaan koska pitäisi yksin selvitä. Paineilmaa on käytettävissä, mutta olisiko tuollainen käsipumpulla varustettu kuitenkin kätevämpi:


Vai tämä paineilmaversio: Jarrujen ilmauslaite
Ota tuo paineilmaversio. Itsellä on identtinen motonetistä ostettu ja toimii hyvin jarrujen kuin myös kytkimen ilmauksessa.
 
Onko kellään omaa kokemusta tuosta Bilteman 49.90€ manuaalisesta ilmaus laitteesta? Onko tuo nyt alipaine vai ylipaine toiminen? Äkkiseltään näyttäisi että tulee kanssa jarrunestesäiliöön ja paineistaa sen, mutta eipä tuossa sivulla mitään kerrota.

Aiemmin on tullut käytettyä tuota renkaasta ilmansa ottavaa vihjettä, joka kyllä toimii hyvin. Mutta olisihan tuo Bilteman vehje kätevämpi jos saisi suoraan pumpattua sen paineen tuonne.
 
Onko kellään omaa kokemusta tuosta Bilteman 49.90€ manuaalisesta ilmaus laitteesta? Onko tuo nyt alipaine vai ylipaine toiminen? Äkkiseltään näyttäisi että tulee kanssa jarrunestesäiliöön ja paineistaa sen, mutta eipä tuossa sivulla mitään kerrota.

Aiemmin on tullut käytettyä tuota renkaasta ilmansa ottavaa vihjettä, joka kyllä toimii hyvin. Mutta olisihan tuo Bilteman vehje kätevämpi jos saisi suoraan pumpattua sen paineen tuonne.
minusta tuo näyttää siltä, että säiliöön pumpataan alipaine ja letku kiinnitetään nippaan, sitten tuossa on tuo pieni venttiili jossa jousi, siitä painetaan niin se alkaisi imeä satulasta nestettä. Hieman hintava tuo on mutta jotenkin näistä kaikista vaihtoehdoista näyttäisi kyllä kätevimmältä, ei tarvitse paineletkuja tai auton rengasta viritellä työmaalle.
 
Itsellä on kyllä käynyt kaikkiin autoihin, joihin olen kokeillut. Itsellä ei tosin ole tuo motonetin versio. Eihän tuo tietenkään kaikkiin autoihin käy, kun noita jarrunestesäiliöitä on niin monenlaisia.
Mulla on tuo motonetin himmeli ja varastossa käymättä sanoisin että siinä on 3 eri korkkia paketissa.
Tuossa nähtävästi on joku venttiili jolla voi vähän säädellä kuinka lujaa se painaa nestettä, näkee pitääkö korkki ennenkuin lähtee kohti jarrusatulan nippaa. Pitänee tuollainen ostaa kokeiltavaksi kun ei tosiaan tuon kalliimpi ole.
Mulla ei tuo säätö ainakaan toimi siten että sitä saisi ainakaan kokonaan kiinni, en tiiä onko vika vai ominaisuus mutta tästä syystä se on mulla ainakin ollut aina "kokonaan auki". PS. tuossa ei sitten ehkä ole stopparia auki pyöritettäessä ollenkaan, ainakin se nousee hiton korkeelle eli paineet päällä ja liemet sisässä en leikkisi että saako sen "ihan kokonaan auki".
Omassa ei tuossa kohti ole mitään venttiiliä. Säätää siihen renkaaseen sopivan paineen, niin sitten vaan nippa auki neste tulee ulos. Itse yleensä laitan ~1bar, jos on vanhempi auto, niin ei räjähdä se jarrunestesäiliö. Kannattaa ennen nesteen laittamista tuohon pulloon kokeilla onko se korkki tiivis. Näin muistaakseni oli ohjeistuskin tuossa omassani.
Ohjeessa on max 1.4bar, sitä luokkaa olen itse pitänyt niin vaihtuu takajarruistakin liemet joskus. Ja ohjeessa tosiaan ohjeistetaan koittamaan tiiveys ensin tyhjällä pullolla ilman litkuja. Ihan vararenkaasta olen ilman tuohon ottanut eli ei tartte kompuraakaan.

Mulla tuo ainakin vuotaa jotenkin oudosti siitä pullosta lähtevästi nipasta, selvästi näkyy miten jarruneste kuplii siinä nipan ympärillä, mutta ei kuitenkin syystä x kuse sitä nestettä. Epäilen että tehoja vie jos/kun tuosta ilmaa karkaa, jännästi vaan ilman nestettä ei samasta kohdasta ainakaan mitään ääntä kuulu. Olisko mulla tuo nyt 6v tai 4v ollut eli, väittäisin että 3 liemet olen sillä vaihtanut eli kyllä se nyt jonkinlaista hintalaatusuhdetta tarjoaa vaikka roskiin vippaisikin nyt.
 
Mulla on tuo motonetin himmeli ja varastossa käymättä sanoisin että siinä on 3 eri korkkia paketissa.
Mulla ei tuo säätö ainakaan toimi siten että sitä saisi ainakaan kokonaan kiinni, en tiiä onko vika vai ominaisuus mutta tästä syystä se on mulla ainakin ollut aina "kokonaan auki". PS. tuossa ei sitten ehkä ole stopparia auki pyöritettäessä ollenkaan, ainakin se nousee hiton korkeelle eli paineet päällä ja liemet sisässä en leikkisi että saako sen "ihan kokonaan auki".
Ohjeessa on max 1.4bar, sitä luokkaa olen itse pitänyt niin vaihtuu takajarruistakin liemet joskus. Ja ohjeessa tosiaan ohjeistetaan koittamaan tiiveys ensin tyhjällä pullolla ilman litkuja. Ihan vararenkaasta olen ilman tuohon ottanut eli ei tartte kompuraakaan.

Mulla tuo ainakin vuotaa jotenkin oudosti siitä pullosta lähtevästi nipasta, selvästi näkyy miten jarruneste kuplii siinä nipan ympärillä, mutta ei kuitenkin syystä x kuse sitä nestettä. Epäilen että tehoja vie jos/kun tuosta ilmaa karkaa, jännästi vaan ilman nestettä ei samasta kohdasta ainakaan mitään ääntä kuulu. Olisko mulla tuo nyt 6v tai 4v ollut eli, väittäisin että 3 liemet olen sillä vaihtanut eli kyllä se nyt jonkinlaista hintalaatusuhdetta tarjoaa vaikka roskiin vippaisikin nyt.

Tuossa minun laitteessa ei edes mitään säätöä tosiaan ole, enkä kyllä näe sillä paljon hyötyä kun ilman mittaria mahdoton sanoa paljonko siellä on painetta. Helpompi vaan säätää tuleva paine sopivaksi, jos ottaa vararenkaasta, niin tiputtaa sen paineen sopivaksi ennen aloitusta. Jos siitä vararenkaasta ottaa ilmaa, niin pitäisi sinne vararenkaaseen jostain laittaa ilmaa lisää ettei renkaan puhjetessa siinä vararenkaassa ole se ~1bar paine. Toki voihan sen täyttää vaikka huoltoasemalla, mutta kun sitä paineilmaa kysyjältä löytyy, niin saa homman päätteeksi renkaaseen takaisin oikeat paineet.

Jos se pullon nippa vuotaa, niin sen voi tiivistää sopivalla tiivisteliimalla/massalla. Näitähän yleensä autoja rassaavilla on hyllyssä yhtä jos toista, niin jotain sellaista siihen laittaa ettei vuoda enää. Esim. butyylimassa ei kovetu, joten sen saa helposti pois tarvittaessa. Itse olen kyllä moneen autoon tuota käyttänyt ja hintansa edestä on kyllä saanut sillä hyötyä jo aikaa sitten. Hankin tuon omani paljon ennen kuin motonettiin tuo tuli ja ensimmäisenä vuotena taisin käyttää jo neljän tai viiden auton kanssa.
 
Helpompi vaan säätää tuleva paine sopivaksi, jos ottaa vararenkaasta, niin tiputtaa sen paineen sopivaksi ennen aloitusta. Jos siitä vararenkaasta ottaa ilmaa, niin pitäisi sinne vararenkaaseen jostain laittaa ilmaa lisää ettei renkaan puhjetessa siinä vararenkaassa ole se ~1bar paine. Toki voihan sen täyttää vaikka huoltoasemalla, mutta kun sitä paineilmaa kysyjältä löytyy, niin saa homman päätteeksi renkaaseen takaisin oikeat paineet.
Mullakin on kyllä "kompura", mutta se on sellainen motonetin '4x4 autoon' markkinoitu (tai olla 40e ja "metallinen" ja on hyvin kestänyt aikaa ja käyttöä, renkaanvaihtojen takia en oo huoltiksella käynyt) tupakansytkäristä sähkönsä saava eli painaa aina ns. täysillä ja koko ajan eli vararenkaan tuolla helposti täyttää takas mutta ei tuolla suoraan tuota ilmausvehjettä voi käyttää.

Vararenkaassa on sekin etu että kun sinne laittaa sen 1,4bar tai mitä haluaakaan painetta niin ei voi käydä niin että sitä painetta tulisi jostain lisää. Kompurasta jos jostain syystä pettäisi (en tiiä onko mahdollista) se painesäädin (tai painemittari ei pidä paikkaansa) ja ampuu sen 8-10bar säiliöstä räjäyttäen jarrunesteet pitkin konehuonetta niin kyllä siinä tovin itseään saa selkään taputella :) - skenaario saattaa olla ihan keksitty mutta itte olettavasti käyttäisin rengasta vaikka kompura olisikin.
 
Mullakin on kyllä "kompura", mutta se on sellainen motonetin '4x4 autoon' markkinoitu (tai olla 40e ja "metallinen" ja on hyvin kestänyt aikaa ja käyttöä, renkaanvaihtojen takia en oo huoltiksella käynyt) tupakansytkäristä sähkönsä saava eli painaa aina ns. täysillä ja koko ajan eli vararenkaan tuolla helposti täyttää takas mutta ei tuolla suoraan tuota ilmausvehjettä voi käyttää.

Vararenkaassa on sekin etu että kun sinne laittaa sen 1,4bar tai mitä haluaakaan painetta niin ei voi käydä niin että sitä painetta tulisi jostain lisää. Kompurasta jos jostain syystä pettäisi (en tiiä onko mahdollista) se painesäädin (tai painemittari ei pidä paikkaansa) ja ampuu sen 8-10bar säiliöstä räjäyttäen jarrunesteet pitkin konehuonetta niin kyllä siinä tovin itseään saa selkään taputella :) - skenaario saattaa olla ihan keksitty mutta itte olettavasti käyttäisin rengasta vaikka kompura olisikin.

No joo itsekin yleensä otan renkaasta sen paineen, kun niitä irto renkaita on kuitenkin siinä käden ulottuvilla. Vararengasta en itse jaksa alkaa kaivamaan kun ainakin omassa autossa on sen verren työläs se ottaa esille. Varmaan tuonkin ihan mahdollista, että se paineensäädin hajoaa ja tuuppaa sitten maksimipaineet. Jonkunlainen kompura kuitenkin hyvä olla, jos siitä vararenkaasta ottaa ne paineet.
 
No joo itsekin yleensä otan renkaasta sen paineen, kun niitä irto renkaita on kuitenkin siinä käden ulottuvilla. Vararengasta en itse jaksa alkaa kaivamaan kun ainakin omassa autossa on sen verren työläs se ottaa esille. Varmaan tuonkin ihan mahdollista, että se paineensäädin hajoaa ja tuuppaa sitten maksimipaineet. Jonkunlainen kompura kuitenkin hyvä olla, jos siitä vararenkaasta ottaa ne paineet.
Mähän käytin perskules vielä väärää termiäkin, eihän mulla edes ole vararengasta :). Yleensä olen renkaat vaihtaessa vaihtanut nesteet kun on paikat siinä sopivasti auki niin ensimmäisestä pois otettavasta renkaasta on näin ollen tullut tuo "vararengas". Nyt kun tuli toinen pikkuauto pihaan ja renkaat on vajassa vieressä niin 1 pikkuauton rengas toimitti vararenkaan virkaa.

Mutta toki joo, tietysti jos jostain renkaasta ilmat päästää pihalle niin olisi se myös syytä ensitilassa täyttääkin takas, vaikka toki tuollainen 1-1,4bar on sekin selkeästi parempi kuin täysin tussu kumi :).
 
Mähän käytin perskules vielä väärää termiäkin, eihän mulla edes ole vararengasta :). Yleensä olen renkaat vaihtaessa vaihtanut nesteet kun on paikat siinä sopivasti auki niin ensimmäisestä pois otettavasta renkaasta on näin ollen tullut tuo "vararengas". Nyt kun tuli toinen pikkuauto pihaan ja renkaat on vajassa vieressä niin 1 pikkuauton rengas toimitti vararenkaan virkaa.

Mutta toki joo, tietysti jos jostain renkaasta ilmat päästää pihalle niin olisi se myös syytä ensitilassa täyttääkin takas, vaikka toki tuollainen 1-1,4bar on sekin selkeästi parempi kuin täysin tussu kumi :).

No joo sitten jos on ihan säilytyksessä oleva rengas, niin ei sillä niin kiirettä ole, itse tosin tykkään niihinkin laittaa paineet takaisin vaikka rengaspaineet tulee kyllä aina kausivaihdon yhteydessä tarkistettua. Itse vaihdan yleensä kesällä nesteet, niin on mukavammat kelit puuhastella (ei ole lämmintä tallia).
 
Mitäs muroraati iotekkiläiset on mieltä, mitä olisi hatusta vedetyllä arviolla menossa vaihtoon kun autossa jokin kolisee selvästi oikealla kun kääntää oikealle, tulee sekä pienessä että suuremmassa vauhdissa yhtälailla. Otettiin koeajoon ja tuo kolina + jotain perästä päin aina kun kanttia ylittää ottivat korvaan heti.

Helvetin kova alusta autossa kyllä muutenkin, mutta pirtsakan oloinen 1.8 ja ihan kiva ajettava. Toki jos muita täkyjä on heittää mitä kannattaa tarkistaa hintaneuvotteluja varten niin nyörimmin otan vastaan.

https://www.nettiauto.com/honda/civic/12075677 <- About sama malli kyseessä kuin tuossa, hieman kilsoja.
 
Mitäs muroraati iotekkiläiset on mieltä, mitä olisi hatusta vedetyllä arviolla menossa vaihtoon kun autossa jokin kolisee selvästi oikealla kun kääntää oikealle, tulee sekä pienessä että suuremmassa vauhdissa yhtälailla. Otettiin koeajoon ja tuo kolina + jotain perästä päin aina kun kanttia ylittää ottivat korvaan heti.

Helvetin kova alusta autossa kyllä muutenkin, mutta pirtsakan oloinen 1.8 ja ihan kiva ajettava. Toki jos muita täkyjä on heittää mitä kannattaa tarkistaa hintaneuvotteluja varten niin nyörimmin otan vastaan.

https://www.nettiauto.com/honda/civic/12075677 <- About sama malli kyseessä kuin tuossa, hieman kilsoja.
Koliseeko tasaisellakin? Ja onko kyseessä juurikin kolina eikä enemmän naputtava ääni?

Kokeilitko kuuluuko mitään jos paikallaan rattia kääntää päädystä päätyyn?
 
Koliseeko tasaisellakin? Ja onko kyseessä juurikin kolina eikä enemmän naputtava ääni?

Kokeilitko kuuluuko mitään jos paikallaan rattia kääntää päädystä päätyyn?

Ehkä huono sanamuoto: Tuo kolahdus oikealta tosiaan kuuluu ihan tasaisella kääntyessä, ei tarvi ajaa kantista. Ja nimenomaan kolina / kolahtelua, ei naputusta. Kantissa kolahtaa joku muu.

En ole huomannut rattia kääntää päädystä päätyyn tasaisella, kiitos vinkistä. Äärivasemmalle vetäessä ei kuulunut mitään, sen muistan kun parkkisella käänsin ympäri.
 
Ehkä huono sanamuoto: Tuo kolahdus oikealta tosiaan kuuluu ihan tasaisella kääntyessä, ei tarvi ajaa kantista. Ja nimenomaan kolina / kolahtelua, ei naputusta. Kantissa kolahtaa joku muu.

En ole huomannut rattia kääntää päädystä päätyyn tasaisella, kiitos vinkistä. Äärivasemmalle vetäessä ei kuulunut mitään, sen muistan kun parkkisella käänsin ympäri.
Periaatteessa vetari jos oikealle kääntyessä oireilee, mutta vetari tuppaa naputtamaan.

Todnäk alapallo/raidetanko tai iskari. Muistaa sitten että jos ja kun alustaan vaihdetaan osia niin kulmasäätö maksaa sen ~70€ muun työn päälle. Eli kannattaa ton kolinan perusteelta tinkiä kunnolla, varsinkin jossei itse laittele kuntoon. Ja sillonkin joudut tuonne säätöön menemään ellei kaveri tms tee ilmaiseksi tai sitten ajele väärillä kulmilla henkensä uhalla.
 
Mitäs muroraati iotekkiläiset on mieltä, mitä olisi hatusta vedetyllä arviolla menossa vaihtoon kun autossa jokin kolisee selvästi oikealla kun kääntää oikealle, tulee sekä pienessä että suuremmassa vauhdissa yhtälailla. Otettiin koeajoon ja tuo kolina + jotain perästä päin aina kun kanttia ylittää ottivat korvaan heti.

Helvetin kova alusta autossa kyllä muutenkin, mutta pirtsakan oloinen 1.8 ja ihan kiva ajettava. Toki jos muita täkyjä on heittää mitä kannattaa tarkistaa hintaneuvotteluja varten niin nyörimmin otan vastaan.

https://www.nettiauto.com/honda/civic/12075677 <- About sama malli kyseessä kuin tuossa, hieman kilsoja.
Siis kolina takana? Koiranluut?
 
Kävinpä nyt vielä pyörittämässä hetken näiden kommenttien pohjalta:

Periaatteessa vetari jos oikealle kääntyessä oireilee, mutta vetari tuppaa naputtamaan.

Todnäk alapallo/raidetanko tai iskari. Muistaa sitten että jos ja kun alustaan vaihdetaan osia niin kulmasäätö maksaa sen ~70€ muun työn päälle. Eli kannattaa ton kolinan perusteelta tinkiä kunnolla, varsinkin jossei itse laittele kuntoon. Ja sillonkin joudut tuonne säätöön menemään ellei kaveri tms tee ilmaiseksi tai sitten ajele väärillä kulmilla henkensä uhalla.
Siis kolina takana? Koiranluut?

Tosiaan korjataan tuota lausuntoa nyt kun sai hiljaisessa yössä ilman vaimoa ajella hetken: Se edestä kuuluva ääni on enemmän sellaista kuin jousta venytettäisiin äärimmilleen, laidasta laitaan kun vetää niin äärioikealla selvästi nitisee.

Kolinat puolestaan kuulostaisivat tulevat enemmän takaa, pienikin epätasaisuus tiessä niin metallinen kalahdus kauttaaltaan takaa. Sitten jos vain toinen puoli renkaista menee montusta niin oikealta lähtee jotain kolinaa. (onpas vittumaista koittaa muistella kun palannut koneelle istumaan)
 
Kävinpä nyt vielä pyörittämässä hetken näiden kommenttien pohjalta:




Tosiaan korjataan tuota lausuntoa nyt kun sai hiljaisessa yössä ilman vaimoa ajella hetken: Se edestä kuuluva ääni on enemmän sellaista kuin jousta venytettäisiin äärimmilleen, laidasta laitaan kun vetää niin äärioikealla selvästi nitisee.

Kolinat puolestaan kuulostaisivat tulevat enemmän takaa, pienikin epätasaisuus tiessä niin metallinen kalahdus kauttaaltaan takaa. Sitten jos vain toinen puoli renkaista menee montusta niin oikealta lähtee jotain kolinaa. (onpas vittumaista koittaa muistella kun palannut koneelle istumaan)
En tunne Civicin jousituksen rakennetta, mutta voisiko joustintuen kääntölaakeri takerrella edessä? Takaa kuuluva kolina voi olla koiranluu. Siitä tulee nimenomaan metallinen terävä ääni
 
Kääntölaakerilta tai katkenneelta jouselta kuulostaa tosiaan tuo etupää. Koita ajaa kanttarin yli suorassa ja vinottain, mikäli kuuluu vinottain ajaessa kolahdus mutta ei suoraan ajaessa niin todennäköisesti koiranluu on väljä takana.
 
palatakseni vielä jarrunesteen vaihtoon, olen katsellut videoita eri tyyppisillä laitteille tehtynä. Vaikuttaisi paremmalta, että pumppu ja paine tulee jarrunestesäiliöstä käsin. Ei tule sitä ongelmaa, että ilmausruuvin juuresta alkaa vuotaa jos tehdään alipaineella.

 
palatakseni vielä jarrunesteen vaihtoon, olen katsellut videoita eri tyyppisillä laitteille tehtynä. Vaikuttaisi paremmalta, että pumppu ja paine tulee jarrunestesäiliöstä käsin. Ei tule sitä ongelmaa, että ilmausruuvin juuresta alkaa vuotaa jos tehdään alipaineella.



Jarrunestesäiliön paineistaminen on mielestäni se paras tapa. Tämä on myös se BMW virallinen tapa (tuossa nyt kun sattui E39 olemaan videossa). Ei sillä alipaineellakaan ilmaa saa järjestelmään, kun neste tulee painovoimaisestikin kokoajan ulos, jos nipan avaa. Toki jos alkaa polkemaan jarrupoljinta nippa auki, niin sitten on mahdollista saada ilmaa vedettyä. Paineistamalla näkee milloin ilman tuleminen loppuu sen jälkeen kun järjestelmä on ollut remontti varten auki. Alipaineella ei ainakaan omien kokemuksien mukaan tätä näe kun vetää välistä ilmaa, jolloin ilmaa näyttäisi vielä olevan, tällä nyt ei ole väliä jos vaan jarrunesteiden vaihto on menossa.
 
Sormella pyöräyttää nokareen rasvaa siihen nipan tyveen niin ei ime ilmaa kierteiden kautta. Ja aukeepahan seuraavalla kerralla nippa hyvin kun ei pääse ruostumaan.
 
Ei sinäänsä korjaamista mutta perus huollosta:

Ford Focus MK2.5. Kuka p*rkele keksi että kaasupolkimen takana on hyvä paikka raitisilmasuodattimelle? Tuossa pitäisi varmaan olla 160cm/40kg ukko ja 30cm ufo-ukon sormilla varustettuna että saisi nuo polkimen ruuvit / suodattimen vaihdon tehtyä ilman selkävaivoja. Ihan karsea paikka, ja isona miehenä kyllä sain 45-50min menemään tuohon operaatioon joka sisältää 5 ruuvin irroituksen / takaisin laiton. E46 bemussa tuli joskus aikoinaan vaihdettua näitä kirjaimellisesti MINUUTISSA siitä kun avasi auton lukot.

Edit. Ihan varmasti nuo youtuben "näin vaihdat suodattimen" ohjeen tekijät ovat irrottaneet kuskin penkin pois. Sillä tavalla hoituisi varmaan kivuttomammin.
 
Ei sinäänsä korjaamista mutta perus huollosta:

Ford Focus MK2.5. Kuka p*rkele keksi että kaasupolkimen takana on hyvä paikka raitisilmasuodattimelle? Tuossa pitäisi varmaan olla 160cm/40kg ukko ja 30cm ufo-ukon sormilla varustettuna että saisi nuo polkimen ruuvit / suodattimen vaihdon tehtyä ilman selkävaivoja. Ihan karsea paikka, ja isona miehenä kyllä sain 45-50min menemään tuohon operaatioon joka sisältää 5 ruuvin irroituksen / takaisin laiton. E46 bemussa tuli joskus aikoinaan vaihdettua näitä kirjaimellisesti MINUUTISSA siitä kun avasi auton lukot.

Edit. Ihan varmasti nuo youtuben "näin vaihdat suodattimen" ohjeen tekijät ovat irrottaneet kuskin penkin pois. Sillä tavalla hoituisi varmaan kivuttomammin.
Ford Mondeo MK4.5 pitää myös kaasupoljin irrottaa, että saa raitisilmasuodattimen vaihdettua. Melko nopeasti se homma kumminkin sujui. Itse taisin olla polvillani maassa auton ulkopuolella ja puhelin oli valona. Ainakin ne kaasupolkimen kaksi ruuvia ja johto oli helppo irrottaa.

Esim Kia Ceed:ssä ei tarvinnut mitään työkaluja.
 
Kiitos vastauksista kaikille. Tuntumalta meni lopulta ihan ok noin ensimmäiseksi liikkeestä ostetuksi autoksi. Sain n. 10% puhuttua hintaa alas ja sovittiin että liike tekee huoltokirjasta löytyvän 120tkm huollon (laatikkoöljyt, bensasuodatin, tulpat mitälie), selvittää + korjaa nuo kolinat ja katsastaa auton vielä.
 
Ei sinäänsä korjaamista mutta perus huollosta:

Ford Focus MK2.5. Kuka p*rkele keksi että kaasupolkimen takana on hyvä paikka raitisilmasuodattimelle? Tuossa pitäisi varmaan olla 160cm/40kg ukko ja 30cm ufo-ukon sormilla varustettuna että saisi nuo polkimen ruuvit / suodattimen vaihdon tehtyä ilman selkävaivoja. Ihan karsea paikka, ja isona miehenä kyllä sain 45-50min menemään tuohon operaatioon joka sisältää 5 ruuvin irroituksen / takaisin laiton. E46 bemussa tuli joskus aikoinaan vaihdettua näitä kirjaimellisesti MINUUTISSA siitä kun avasi auton lukot.

Edit. Ihan varmasti nuo youtuben "näin vaihdat suodattimen" ohjeen tekijät ovat irrottaneet kuskin penkin pois. Sillä tavalla hoituisi varmaan kivuttomammin.

E39:ssä raikkarin suodattimet vaihtaa myös minuutissa vaikka tekisi ihan rauhassa. Ei vaan voi ymmärtää, miksi monissa autoissa nuo suodattimet pitää laittaa ihan järjettömiin paikkoihin, jolloin ne on todella työläitä vaihtaa vrt. järkevästi sijoitettu suodatin.

G astrassa suodattimen vaihto vaatii hanskalokeron irroituksen ja on kyllä kanssa ihan järjetön paikka suodattimelle vaihtoa ajatellen.
 
E39:ssä raikkarin suodattimet vaihtaa myös minuutissa vaikka tekisi ihan rauhassa. Ei vaan voi ymmärtää, miksi monissa autoissa nuo suodattimet pitää laittaa ihan järjettömiin paikkoihin, jolloin ne on todella työläitä vaihtaa vrt. järkevästi sijoitettu suodatin.

G astrassa suodattimen vaihto vaatii hanskalokeron irroituksen ja on kyllä kanssa ihan järjetön paikka suodattimelle vaihtoa ajatellen.
Astran toteutusta en tiedä,mutta esim.Kia ceed on hanskalokeron takana,lokerosta kaksi lukitinta irti, lokero syrjään ja suodatin irti,uusi tilalle ja lokero paikalleen,aikaa menee muutama minuutti eikä mitään työkaluja tarvita.
 
kyllä yleensä raittarin saa lähes ilman työkaluja vaihdettua järkevästi suunnitelluissa autoissa. Sama asia etuvastusten ja lämmityslaitteen tuulettajan vaihto, fiksuissa autoissa sen saa purkamatta koko kojelautaa, huonona esimerkkinä bmw e39..

Ostin kauhean pähkäilyn jälkeen tuon bilteman ylipainevaihtajan jarrujen ilmaukseen. Järkeilin vielä kaupassa, että jos esim. nippa ei aukea niin tuon avulla saa ilmattua löysäämällä jarruletkua, se ei onnistu imevillä.
 
Astran toteutusta en tiedä,mutta esim.Kia ceed on hanskalokeron takana,lokerosta kaksi lukitinta irti, lokero syrjään ja suodatin irti,uusi tilalle ja lokero paikalleen,aikaa menee muutama minuutti eikä mitään työkaluja tarvita.

G-astrassa tarvitsee työkaluja ja on kyllä sellaisessa paikassa siellä vänkärin jalkatilassa, että ei todellakaan ole mikään parin minuutin homma.

kyllä yleensä raittarin saa lähes ilman työkaluja vaihdettua järkevästi suunnitelluissa autoissa. Sama asia etuvastusten ja lämmityslaitteen tuulettajan vaihto, fiksuissa autoissa sen saa purkamatta koko kojelautaa, huonona esimerkkinä bmw e39..

Ostin kauhean pähkäilyn jälkeen tuon bilteman ylipainevaihtajan jarrujen ilmaukseen. Järkeilin vielä kaupassa, että jos esim. nippa ei aukea niin tuon avulla saa ilmattua löysäämällä jarruletkua, se ei onnistu imevillä.

No joo tuu sisätilan puhaltimen vaihto on kyllä työläs E39:ssä, mutta eipä niitä nyt niin usein tarvitse vaihdella, jos laittaa laadukasta osaa. Raikkarin suodattimet onkin sitten yksi helpoimmista vaihtaa E39:ssä vertasi sitten mihin autoon tahansa.
 
Sormella pyöräyttää nokareen rasvaa siihen nipan tyveen niin ei ime ilmaa kierteiden kautta. Ja aukeepahan seuraavalla kerralla nippa hyvin kun ei pääse ruostumaan.
Justiinsa tällä tavalla olen viimeiset 10 vuotta vaihtanut nesteet ja ilmannut auton jarrut ja kytkimet yksin. Ei mitään ongelmaa, en omista alipaine tai ylipainevehkeitä.

Nippa auki, vaseliinia juureen, letku nippaan, letkun pää pulloon jonka pohjalla on huikka jarrunestettä ja sitten vain polkemaan jarrua ja täyttämään jarrunestesäiliötä.
 
Tuollatavalla pitäs olla raitisilmasuodatin kaikissa autoissa...

1619776160196.png
 

Liitteet

  • 1619776160544.png
    1619776160544.png
    1,3 MB · Luettu: 5
Katselin just miten omaan romuun vaihdetaan raitisilmasuodatin... Audi A6 C6 -05 kyseessä siis. Niin näemmä joku 5 kpl pultteja auki ja hanskalokero irti ja sit pääsee vaihtaa... :cautious:
 
Katselin just miten omaan romuun vaihdetaan raitisilmasuodatin... Audi A6 C6 -05 kyseessä siis. Niin näemmä joku 5 kpl pultteja auki ja hanskalokero irti ja sit pääsee vaihtaa... :cautious:

C7:ssa kaks sorminkierrettävää muoviruuvia irti siitä muovilärpästä hanskalokeron alla, sit se lärpäke on vielä kahdella koukulla kiinni, nekin lähtee sormin ja sen jälkeen sen fitterin kotelonkin saa ilman työkaluja auki, oikeasti 5 minuutin homma. Toisella kerralla, ekalla kerralla menee hämmästelyyn kahen kaljan ja yhden rothmansin verran aikaa. Ergonomisesti ei kyllä mukava homma jollei autoa saa metrin korkeelle nosturilla.
 
Tuli jumpattua scouttiin taakse levyt ja palat, hieman "rahisi" nuo vanhat rojut... :)

Ite hommasin audiin zimmermanin levyt kun olivat pinnoitetut. Edelleen 2 vuoden jälkeen joku sinkintapainen pinta tuossa keskiössä kauniin hopeinen eikä ruostetta tule muualle ku kulutuspintaan jos auto seisoo pidempään :cool:
 
Ite hommasin audiin zimmermanin levyt kun olivat pinnoitetut. Edelleen 2 vuoden jälkeen joku sinkintapainen pinta tuossa keskiössä kauniin hopeinen eikä ruostetta tule muualle ku kulutuspintaan jos auto seisoo pidempään :cool:
Ehkä en ole omistanut koskaan hinnat-alkaen heikoimmilla jarruilla olevia autoja, mutta kaikista on levyt kuluneet tasaisesti että vain levyn reunaan tulee parin millin huullos mihin jarrupala ei ota. En oikein näe näissä mitään hyötyä.
 
Ite hommasin audiin zimmermanin levyt kun olivat pinnoitetut. Edelleen 2 vuoden jälkeen joku sinkintapainen pinta tuossa keskiössä kauniin hopeinen eikä ruostetta tule muualle ku kulutuspintaan jos auto seisoo pidempään :cool:

Helppo juttu, raksit seuraavaan:

Keraamiset jarrut punaisilla jarrusatuloilla
18 704,81 EUR

Harmailla satuloilla tonnin vähemmän. :smoke:
 
Ehkä en ole omistanut koskaan hinnat-alkaen heikoimmilla jarruilla olevia autoja, mutta kaikista on levyt kuluneet tasaisesti että vain levyn reunaan tulee parin millin huullos mihin jarrupala ei ota. En oikein näe näissä mitään hyötyä.

Siis tarkoitin, et se zimmermanin jarrulevy on uutena kauttaaltaan pinnoitettu jollain hopealla tavaralla. Ei siis ruostu mistään muualta kuin jarrupalojen kulutuspinnan kohdalta. Ja ei nyt ole hinnat-alkaen levyt kun 255 heppasesta kiesistä kyse..
 
:rofl: Ei ole mun kiesiin tarjolla keraamisia jarruja :sgiggle:

Toki saksassa ne on vähän halvemmat sit:

RS-Keramikbremsanlage mit Bremssätteln in Rot

9.000,00 EUR

ja harmaista saa vaan viissataa rabattia.
 
Tuli itsekin vaihdettua viikko takaperin omaan Audi B7 perhehelvettiin jarrut joka nurkkaan joka meni itsessään hyvin ja samalla huomasin jäähdytinnestettä laatikon kyljessä...

Asiaa tutkimalla selvisi että vesilaippa kannessa/letku webastolle vuotaa.
Noh soittelin audi centteriin ja kysyin hinta arviota ja sain vastauksen että 6h/350€ pelkät työt.

Tuumasta toimeen työpäivän jälkeen päätin että alle 6h menee tämä homma ja meni 5h... 1,5h tappelin 1 klemmarin kanssa kun ei perus pihdit mahdu tulipellin väliin ja olisi pitänyt hommata semmoiset kaapeli klemmaripihdit.

Mutta tulipahan tehtyä ja ohessa kuva letku hässäkässä mikä siellä oli.
 

Liitteet

  • IMG_20210429_175950.jpg
    IMG_20210429_175950.jpg
    4 MB · Luettu: 290
1,5h tappelin 1 klemmarin kanssa kun ei perus pihdit mahdu tulipellin väliin ja olisi pitänyt hommata semmoiset kaapeli klemmaripihdit.

Osaa muuten vituttaa rankasti toi, kun ite tiedät millanen työkalu ois liki täydellinen käsillä olevaan hommaan eikä moista ny satu saamaan käsiinsä mistään.
 
On muuten nuo pihdit erittäin suositeltavat Audin klemmarien irrotukseen.
 
Ostin viime vuoden lopulla vajaa 200t ajetun Saab 9-5 Aeron, joka tuntui ostotilanteessa hypistellessä ikäisekseen oikein hyväkuntoiselta. Muutaman sadan kilsan kotimatkakin taittui ongelmitta ja auto kulki nätisti.
Eipä mennyt kauaa, kun alkoi tuntua, että ei oikein tehot ole tallella ja ahtojakin puuttuu. Lopulta alkoi kovemmassa kiihdytyksessä nykimään rajusti ja vilkuttamaan moottorin vikavaloa.
Ensialkuun sytytyskasetti vaihtoon. Väärät tulpatkin sinne joku oli ruuvannut, joten nekin vaihdoin samalla, vaan eipä auttanut. Paikallinen Saab-velho paikansi ongelman sulaneisiin katteihin, jotka tukkivat pakoputken.
Onneksi auto tuli ostettua autoliikkeestä, joka myönsi tämän kuuluvan heidän virhevastuuseen ja korvaavat puolet huollon kustannuksista. Jää tuosta itselle silti mukava summa maksettavaa ihan jo näiden tuhojen korjaamisesta, saati sitten jos ongelma osoittautuu olevan muualla kuin viallisessa kasetissa ja väärissä tulpissa, jotka mahdollisesti aiheuttivat sytytyskatkoksia ja rikkoivat katalysaattorit.
Pitää tuo putki nyt ensin hoitaa kuntoon, ennen kuin pääsee selvittämään, mitä muuta on hajalla. :rolleyes:

Saatiin tähänkin lopulta selvyyttä. Auto seisoi viikon pajalla, kun ensin sovitettiin kahta tarvikekattia paikalleen. Ensimmäisestä puuttui ja etummaisen happianturin kierteet ja toisessa ei laippa sattunut paikalleen. Lopulta löytyi sopiva käytetty oe-katalysaattori, joten kustannuksetkin laskivat hieman.

Ainakin toistaiseksi tehottomuus ja nykiminen kiihdytyksessä ovat tiessään eikä vikakoodejakaan näy. Nähtävästi huono kasetti ja väärät tulpat olivat tuon katalysaattorin vaurioin aiheuttaneet, eikä yksin niiden vaihtaminen poistanut nykimistä.
 
Viimeksi muokattu:
On muuten nuo pihdit erittäin suositeltavat Audin klemmarien irrotukseen.

Letkuliitinpihdit Tai jos ei tarvitse selleisesta paikasta ottaa mihin ei pääse kunnolla pihdeillä, niin ostaisin mielummin tuollaiset kuin tuolla vaijerilla varustetut.
 
Moottorin pesuaine, öljyjen vaihto ja bensatankin anturin vaihto oli tänään. Kaikki meni nappiin vaihteeksi! Paitsi bensamittari ei alkanut toimimaan, mutta tässä autossa näitä on kaksi joten se oli joka tapauksessa 50/50 mahdollisuus että alkaisi toimimaan. Anturi maksoi huimat 18 euroa joten se oli ihan sama kokeilla. Aito Aliexpress osa sopi täydellisesti paikalleen :)
Polttoaineanturi.jpg

Mukava yllätys oli että ilmastoinnin kompressori ei lähde päälle. Ohjaus tulee mutta magneettikytkin ei vedä. No tilasimpa senkin Aliexpressistä, jos vaikka sattuisi auttamaan. Koko kompressori Aeromotorsilla pantteineen 300 euron paikkeilla eli ei kallis sekään.
 
Heippa hei Rasvanäpit,

Tonnin Punto on ruvennut nyt viikon omistuksen jälkeen kiukuttelemaan ikävästi. Ongelmana on soutava tyhjäkäynti ja nykivyys kun moottorijarrutuksen jälkeen lähtee kiihdyttämään. Autossa oli jo ostettaessa pientä tyhjäkäynti ongelmaa, mutta koska auto oli juuri katsastettu ja ajettu alle 150tkm sain huijattua itseäni ostamaan tämän 1200cc iskutilavuudella 44kw huipputehoa tuottavan 2004 valmistetun italialaisen villiorin aarteen.

Tyhjäkäynnillä lämmin moottori laskee kierrokset noin. 700RPM ja korjaa itseään nostamalla kierrokset takaisin 900-1100RPM välille, tämä sykli toistuu noin 3-5sekunnin välein ja välillä kierrokset tippuvat 500 tietämille ja moottori miltein sammuu. Kierrosten laskiessa 500-700 välille moottori tärisee hyvin paljon.
Pari päivää aiemmin ajaessani stadin keskustassa 16.00 aikoihin ja moottorin olleen varmasti lämmin, auto kävi erittäin huonosti tyhjäkäyntiä ja jopa sammui useampiin valoihin. Kuitenkin välittömästi käynnistyi ongelmitta ja kun valoissa seisoskellessa antoi välillä kierroksia moottorille niin moottori toimi normaalisti.

Moottorijarrutuksesta kiihdyttäessä auto tuntuu ensimmäisen sekunnin ajan erittäin voimattomalta ja persdyno kuvailisi auton käyvän laihalla.

Kun autolla on päässyt vauhtiin niin se toimii normaalisti, eli ongelmat ilmenevät vain tyhjäkäynnillä ja moottorijarrutuksesta kaasuttaessa



Autolle tehty:
- Uudet puolat ja tulpanjohdot
- Kaasuläppäkotelon puhdistus
- Kaasuläppäkotelon liittimien puhdistus
- (etummaisen) Lamdan liittimen irroitus ei vaikuta moottorin käyntiin
- Uusi akku ja terminaalien puhdistus
- Tankkiin kaadettu suuttimienpuhdistusainetta yhdessä 95- bensan kanssa
- Imuvuotoja yritetty metsästää suihkuttelemalla bräkkistä imusarjan ja kaasuläppäkotelon alueelle, mutta imuvuotoja ei havaittu

Netissä brittipojat pelottelivat kansipahvin hajonneen tai ainakin nyt vähintään 300e moottorinohjausyksikön antautuneen. Kuitenkaan auto ei sekoita nesteitä eikä auto käy vajailla pytyillä
Punto.jpg
 
Heippa hei Rasvanäpit,

Tonnin Punto on ruvennut nyt viikon omistuksen jälkeen kiukuttelemaan ikävästi. Ongelmana on soutava tyhjäkäynti ja nykivyys kun moottorijarrutuksen jälkeen lähtee kiihdyttämään. Autossa oli jo ostettaessa pientä tyhjäkäynti ongelmaa, mutta koska auto oli juuri katsastettu ja ajettu alle 150tkm sain huijattua itseäni ostamaan tämän 1200cc iskutilavuudella 44kw huipputehoa tuottavan 2004 valmistetun italialaisen villiorin aarteen.

Tyhjäkäynnillä lämmin moottori laskee kierrokset noin. 700RPM ja korjaa itseään nostamalla kierrokset takaisin 900-1100RPM välille, tämä sykli toistuu noin 3-5sekunnin välein ja välillä kierrokset tippuvat 500 tietämille ja moottori miltein sammuu. Kierrosten laskiessa 500-700 välille moottori tärisee hyvin paljon.
Pari päivää aiemmin ajaessani stadin keskustassa 16.00 aikoihin ja moottorin olleen varmasti lämmin, auto kävi erittäin huonosti tyhjäkäyntiä ja jopa sammui useampiin valoihin. Kuitenkin välittömästi käynnistyi ongelmitta ja kun valoissa seisoskellessa antoi välillä kierroksia moottorille niin moottori toimi normaalisti.

Moottorijarrutuksesta kiihdyttäessä auto tuntuu ensimmäisen sekunnin ajan erittäin voimattomalta ja persdyno kuvailisi auton käyvän laihalla.

Kun autolla on päässyt vauhtiin niin se toimii normaalisti, eli ongelmat ilmenevät vain tyhjäkäynnillä ja moottorijarrutuksesta kaasuttaessa



Autolle tehty:
- Uudet puolat ja tulpanjohdot
- Kaasuläppäkotelon puhdistus
- Kaasuläppäkotelon liittimien puhdistus
- (etummaisen) Lamdan liittimen irroitus ei vaikuta moottorin käyntiin
- Uusi akku ja terminaalien puhdistus
- Tankkiin kaadettu suuttimienpuhdistusainetta yhdessä 95- bensan kanssa
- Imuvuotoja yritetty metsästää suihkuttelemalla bräkkistä imusarjan ja kaasuläppäkotelon alueelle, mutta imuvuotoja ei havaittu

Netissä brittipojat pelottelivat kansipahvin hajonneen tai ainakin nyt vähintään 300e moottorinohjausyksikön antautuneen. Kuitenkaan auto ei sekoita nesteitä eikä auto käy vajailla pytyillä
Punto.jpg
Sen paremmin tuntematta tota, onko siinä MAF? Mitäs jos sen ottaa irti, onko parempi?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 606
Viestejä
4 512 622
Jäsenet
74 421
Uusin jäsen
eetu2k

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom