Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Kiitos vastauksista kaikille. Tuntumalta meni lopulta ihan ok noin ensimmäiseksi liikkeestä ostetuksi autoksi. Sain n. 10% puhuttua hintaa alas ja sovittiin että liike tekee huoltokirjasta löytyvän 120tkm huollon (laatikkoöljyt, bensasuodatin, tulpat mitälie), selvittää + korjaa nuo kolinat ja katsastaa auton vielä.
 
Ei sinäänsä korjaamista mutta perus huollosta:

Ford Focus MK2.5. Kuka p*rkele keksi että kaasupolkimen takana on hyvä paikka raitisilmasuodattimelle? Tuossa pitäisi varmaan olla 160cm/40kg ukko ja 30cm ufo-ukon sormilla varustettuna että saisi nuo polkimen ruuvit / suodattimen vaihdon tehtyä ilman selkävaivoja. Ihan karsea paikka, ja isona miehenä kyllä sain 45-50min menemään tuohon operaatioon joka sisältää 5 ruuvin irroituksen / takaisin laiton. E46 bemussa tuli joskus aikoinaan vaihdettua näitä kirjaimellisesti MINUUTISSA siitä kun avasi auton lukot.

Edit. Ihan varmasti nuo youtuben "näin vaihdat suodattimen" ohjeen tekijät ovat irrottaneet kuskin penkin pois. Sillä tavalla hoituisi varmaan kivuttomammin.

E39:ssä raikkarin suodattimet vaihtaa myös minuutissa vaikka tekisi ihan rauhassa. Ei vaan voi ymmärtää, miksi monissa autoissa nuo suodattimet pitää laittaa ihan järjettömiin paikkoihin, jolloin ne on todella työläitä vaihtaa vrt. järkevästi sijoitettu suodatin.

G astrassa suodattimen vaihto vaatii hanskalokeron irroituksen ja on kyllä kanssa ihan järjetön paikka suodattimelle vaihtoa ajatellen.
 
E39:ssä raikkarin suodattimet vaihtaa myös minuutissa vaikka tekisi ihan rauhassa. Ei vaan voi ymmärtää, miksi monissa autoissa nuo suodattimet pitää laittaa ihan järjettömiin paikkoihin, jolloin ne on todella työläitä vaihtaa vrt. järkevästi sijoitettu suodatin.

G astrassa suodattimen vaihto vaatii hanskalokeron irroituksen ja on kyllä kanssa ihan järjetön paikka suodattimelle vaihtoa ajatellen.
Astran toteutusta en tiedä,mutta esim.Kia ceed on hanskalokeron takana,lokerosta kaksi lukitinta irti, lokero syrjään ja suodatin irti,uusi tilalle ja lokero paikalleen,aikaa menee muutama minuutti eikä mitään työkaluja tarvita.
 
kyllä yleensä raittarin saa lähes ilman työkaluja vaihdettua järkevästi suunnitelluissa autoissa. Sama asia etuvastusten ja lämmityslaitteen tuulettajan vaihto, fiksuissa autoissa sen saa purkamatta koko kojelautaa, huonona esimerkkinä bmw e39..

Ostin kauhean pähkäilyn jälkeen tuon bilteman ylipainevaihtajan jarrujen ilmaukseen. Järkeilin vielä kaupassa, että jos esim. nippa ei aukea niin tuon avulla saa ilmattua löysäämällä jarruletkua, se ei onnistu imevillä.
 
Astran toteutusta en tiedä,mutta esim.Kia ceed on hanskalokeron takana,lokerosta kaksi lukitinta irti, lokero syrjään ja suodatin irti,uusi tilalle ja lokero paikalleen,aikaa menee muutama minuutti eikä mitään työkaluja tarvita.

G-astrassa tarvitsee työkaluja ja on kyllä sellaisessa paikassa siellä vänkärin jalkatilassa, että ei todellakaan ole mikään parin minuutin homma.

kyllä yleensä raittarin saa lähes ilman työkaluja vaihdettua järkevästi suunnitelluissa autoissa. Sama asia etuvastusten ja lämmityslaitteen tuulettajan vaihto, fiksuissa autoissa sen saa purkamatta koko kojelautaa, huonona esimerkkinä bmw e39..

Ostin kauhean pähkäilyn jälkeen tuon bilteman ylipainevaihtajan jarrujen ilmaukseen. Järkeilin vielä kaupassa, että jos esim. nippa ei aukea niin tuon avulla saa ilmattua löysäämällä jarruletkua, se ei onnistu imevillä.

No joo tuu sisätilan puhaltimen vaihto on kyllä työläs E39:ssä, mutta eipä niitä nyt niin usein tarvitse vaihdella, jos laittaa laadukasta osaa. Raikkarin suodattimet onkin sitten yksi helpoimmista vaihtaa E39:ssä vertasi sitten mihin autoon tahansa.
 
Sormella pyöräyttää nokareen rasvaa siihen nipan tyveen niin ei ime ilmaa kierteiden kautta. Ja aukeepahan seuraavalla kerralla nippa hyvin kun ei pääse ruostumaan.
Justiinsa tällä tavalla olen viimeiset 10 vuotta vaihtanut nesteet ja ilmannut auton jarrut ja kytkimet yksin. Ei mitään ongelmaa, en omista alipaine tai ylipainevehkeitä.

Nippa auki, vaseliinia juureen, letku nippaan, letkun pää pulloon jonka pohjalla on huikka jarrunestettä ja sitten vain polkemaan jarrua ja täyttämään jarrunestesäiliötä.
 
Tuollatavalla pitäs olla raitisilmasuodatin kaikissa autoissa...

1619776160196.png
 

Liitteet

  • 1619776160544.png
    1619776160544.png
    1,3 MB · Luettu: 8
Katselin just miten omaan romuun vaihdetaan raitisilmasuodatin... Audi A6 C6 -05 kyseessä siis. Niin näemmä joku 5 kpl pultteja auki ja hanskalokero irti ja sit pääsee vaihtaa... :cautious:
 
Katselin just miten omaan romuun vaihdetaan raitisilmasuodatin... Audi A6 C6 -05 kyseessä siis. Niin näemmä joku 5 kpl pultteja auki ja hanskalokero irti ja sit pääsee vaihtaa... :cautious:

C7:ssa kaks sorminkierrettävää muoviruuvia irti siitä muovilärpästä hanskalokeron alla, sit se lärpäke on vielä kahdella koukulla kiinni, nekin lähtee sormin ja sen jälkeen sen fitterin kotelonkin saa ilman työkaluja auki, oikeasti 5 minuutin homma. Toisella kerralla, ekalla kerralla menee hämmästelyyn kahen kaljan ja yhden rothmansin verran aikaa. Ergonomisesti ei kyllä mukava homma jollei autoa saa metrin korkeelle nosturilla.
 
Tuli jumpattua scouttiin taakse levyt ja palat, hieman "rahisi" nuo vanhat rojut... :)

Ite hommasin audiin zimmermanin levyt kun olivat pinnoitetut. Edelleen 2 vuoden jälkeen joku sinkintapainen pinta tuossa keskiössä kauniin hopeinen eikä ruostetta tule muualle ku kulutuspintaan jos auto seisoo pidempään :cool:
 
Ite hommasin audiin zimmermanin levyt kun olivat pinnoitetut. Edelleen 2 vuoden jälkeen joku sinkintapainen pinta tuossa keskiössä kauniin hopeinen eikä ruostetta tule muualle ku kulutuspintaan jos auto seisoo pidempään :cool:
Ehkä en ole omistanut koskaan hinnat-alkaen heikoimmilla jarruilla olevia autoja, mutta kaikista on levyt kuluneet tasaisesti että vain levyn reunaan tulee parin millin huullos mihin jarrupala ei ota. En oikein näe näissä mitään hyötyä.
 
Ite hommasin audiin zimmermanin levyt kun olivat pinnoitetut. Edelleen 2 vuoden jälkeen joku sinkintapainen pinta tuossa keskiössä kauniin hopeinen eikä ruostetta tule muualle ku kulutuspintaan jos auto seisoo pidempään :cool:

Helppo juttu, raksit seuraavaan:

Keraamiset jarrut punaisilla jarrusatuloilla
18 704,81 EUR

Harmailla satuloilla tonnin vähemmän. :smoke:
 
Ehkä en ole omistanut koskaan hinnat-alkaen heikoimmilla jarruilla olevia autoja, mutta kaikista on levyt kuluneet tasaisesti että vain levyn reunaan tulee parin millin huullos mihin jarrupala ei ota. En oikein näe näissä mitään hyötyä.

Siis tarkoitin, et se zimmermanin jarrulevy on uutena kauttaaltaan pinnoitettu jollain hopealla tavaralla. Ei siis ruostu mistään muualta kuin jarrupalojen kulutuspinnan kohdalta. Ja ei nyt ole hinnat-alkaen levyt kun 255 heppasesta kiesistä kyse..
 
:rofl: Ei ole mun kiesiin tarjolla keraamisia jarruja :sgiggle:

Toki saksassa ne on vähän halvemmat sit:

RS-Keramikbremsanlage mit Bremssätteln in Rot

9.000,00 EUR

ja harmaista saa vaan viissataa rabattia.
 
Tuli itsekin vaihdettua viikko takaperin omaan Audi B7 perhehelvettiin jarrut joka nurkkaan joka meni itsessään hyvin ja samalla huomasin jäähdytinnestettä laatikon kyljessä...

Asiaa tutkimalla selvisi että vesilaippa kannessa/letku webastolle vuotaa.
Noh soittelin audi centteriin ja kysyin hinta arviota ja sain vastauksen että 6h/350€ pelkät työt.

Tuumasta toimeen työpäivän jälkeen päätin että alle 6h menee tämä homma ja meni 5h... 1,5h tappelin 1 klemmarin kanssa kun ei perus pihdit mahdu tulipellin väliin ja olisi pitänyt hommata semmoiset kaapeli klemmaripihdit.

Mutta tulipahan tehtyä ja ohessa kuva letku hässäkässä mikä siellä oli.
 

Liitteet

  • IMG_20210429_175950.jpg
    IMG_20210429_175950.jpg
    4 MB · Luettu: 294
1,5h tappelin 1 klemmarin kanssa kun ei perus pihdit mahdu tulipellin väliin ja olisi pitänyt hommata semmoiset kaapeli klemmaripihdit.

Osaa muuten vituttaa rankasti toi, kun ite tiedät millanen työkalu ois liki täydellinen käsillä olevaan hommaan eikä moista ny satu saamaan käsiinsä mistään.
 
On muuten nuo pihdit erittäin suositeltavat Audin klemmarien irrotukseen.
 
Ostin viime vuoden lopulla vajaa 200t ajetun Saab 9-5 Aeron, joka tuntui ostotilanteessa hypistellessä ikäisekseen oikein hyväkuntoiselta. Muutaman sadan kilsan kotimatkakin taittui ongelmitta ja auto kulki nätisti.
Eipä mennyt kauaa, kun alkoi tuntua, että ei oikein tehot ole tallella ja ahtojakin puuttuu. Lopulta alkoi kovemmassa kiihdytyksessä nykimään rajusti ja vilkuttamaan moottorin vikavaloa.
Ensialkuun sytytyskasetti vaihtoon. Väärät tulpatkin sinne joku oli ruuvannut, joten nekin vaihdoin samalla, vaan eipä auttanut. Paikallinen Saab-velho paikansi ongelman sulaneisiin katteihin, jotka tukkivat pakoputken.
Onneksi auto tuli ostettua autoliikkeestä, joka myönsi tämän kuuluvan heidän virhevastuuseen ja korvaavat puolet huollon kustannuksista. Jää tuosta itselle silti mukava summa maksettavaa ihan jo näiden tuhojen korjaamisesta, saati sitten jos ongelma osoittautuu olevan muualla kuin viallisessa kasetissa ja väärissä tulpissa, jotka mahdollisesti aiheuttivat sytytyskatkoksia ja rikkoivat katalysaattorit.
Pitää tuo putki nyt ensin hoitaa kuntoon, ennen kuin pääsee selvittämään, mitä muuta on hajalla. :rolleyes:

Saatiin tähänkin lopulta selvyyttä. Auto seisoi viikon pajalla, kun ensin sovitettiin kahta tarvikekattia paikalleen. Ensimmäisestä puuttui ja etummaisen happianturin kierteet ja toisessa ei laippa sattunut paikalleen. Lopulta löytyi sopiva käytetty oe-katalysaattori, joten kustannuksetkin laskivat hieman.

Ainakin toistaiseksi tehottomuus ja nykiminen kiihdytyksessä ovat tiessään eikä vikakoodejakaan näy. Nähtävästi huono kasetti ja väärät tulpat olivat tuon katalysaattorin vaurioin aiheuttaneet, eikä yksin niiden vaihtaminen poistanut nykimistä.
 
Viimeksi muokattu:
On muuten nuo pihdit erittäin suositeltavat Audin klemmarien irrotukseen.

Letkuliitinpihdit Tai jos ei tarvitse selleisesta paikasta ottaa mihin ei pääse kunnolla pihdeillä, niin ostaisin mielummin tuollaiset kuin tuolla vaijerilla varustetut.
 
Moottorin pesuaine, öljyjen vaihto ja bensatankin anturin vaihto oli tänään. Kaikki meni nappiin vaihteeksi! Paitsi bensamittari ei alkanut toimimaan, mutta tässä autossa näitä on kaksi joten se oli joka tapauksessa 50/50 mahdollisuus että alkaisi toimimaan. Anturi maksoi huimat 18 euroa joten se oli ihan sama kokeilla. Aito Aliexpress osa sopi täydellisesti paikalleen :)
Polttoaineanturi.jpg

Mukava yllätys oli että ilmastoinnin kompressori ei lähde päälle. Ohjaus tulee mutta magneettikytkin ei vedä. No tilasimpa senkin Aliexpressistä, jos vaikka sattuisi auttamaan. Koko kompressori Aeromotorsilla pantteineen 300 euron paikkeilla eli ei kallis sekään.
 
Heippa hei Rasvanäpit,

Tonnin Punto on ruvennut nyt viikon omistuksen jälkeen kiukuttelemaan ikävästi. Ongelmana on soutava tyhjäkäynti ja nykivyys kun moottorijarrutuksen jälkeen lähtee kiihdyttämään. Autossa oli jo ostettaessa pientä tyhjäkäynti ongelmaa, mutta koska auto oli juuri katsastettu ja ajettu alle 150tkm sain huijattua itseäni ostamaan tämän 1200cc iskutilavuudella 44kw huipputehoa tuottavan 2004 valmistetun italialaisen villiorin aarteen.

Tyhjäkäynnillä lämmin moottori laskee kierrokset noin. 700RPM ja korjaa itseään nostamalla kierrokset takaisin 900-1100RPM välille, tämä sykli toistuu noin 3-5sekunnin välein ja välillä kierrokset tippuvat 500 tietämille ja moottori miltein sammuu. Kierrosten laskiessa 500-700 välille moottori tärisee hyvin paljon.
Pari päivää aiemmin ajaessani stadin keskustassa 16.00 aikoihin ja moottorin olleen varmasti lämmin, auto kävi erittäin huonosti tyhjäkäyntiä ja jopa sammui useampiin valoihin. Kuitenkin välittömästi käynnistyi ongelmitta ja kun valoissa seisoskellessa antoi välillä kierroksia moottorille niin moottori toimi normaalisti.

Moottorijarrutuksesta kiihdyttäessä auto tuntuu ensimmäisen sekunnin ajan erittäin voimattomalta ja persdyno kuvailisi auton käyvän laihalla.

Kun autolla on päässyt vauhtiin niin se toimii normaalisti, eli ongelmat ilmenevät vain tyhjäkäynnillä ja moottorijarrutuksesta kaasuttaessa



Autolle tehty:
- Uudet puolat ja tulpanjohdot
- Kaasuläppäkotelon puhdistus
- Kaasuläppäkotelon liittimien puhdistus
- (etummaisen) Lamdan liittimen irroitus ei vaikuta moottorin käyntiin
- Uusi akku ja terminaalien puhdistus
- Tankkiin kaadettu suuttimienpuhdistusainetta yhdessä 95- bensan kanssa
- Imuvuotoja yritetty metsästää suihkuttelemalla bräkkistä imusarjan ja kaasuläppäkotelon alueelle, mutta imuvuotoja ei havaittu

Netissä brittipojat pelottelivat kansipahvin hajonneen tai ainakin nyt vähintään 300e moottorinohjausyksikön antautuneen. Kuitenkaan auto ei sekoita nesteitä eikä auto käy vajailla pytyillä
Punto.jpg
 
Heippa hei Rasvanäpit,

Tonnin Punto on ruvennut nyt viikon omistuksen jälkeen kiukuttelemaan ikävästi. Ongelmana on soutava tyhjäkäynti ja nykivyys kun moottorijarrutuksen jälkeen lähtee kiihdyttämään. Autossa oli jo ostettaessa pientä tyhjäkäynti ongelmaa, mutta koska auto oli juuri katsastettu ja ajettu alle 150tkm sain huijattua itseäni ostamaan tämän 1200cc iskutilavuudella 44kw huipputehoa tuottavan 2004 valmistetun italialaisen villiorin aarteen.

Tyhjäkäynnillä lämmin moottori laskee kierrokset noin. 700RPM ja korjaa itseään nostamalla kierrokset takaisin 900-1100RPM välille, tämä sykli toistuu noin 3-5sekunnin välein ja välillä kierrokset tippuvat 500 tietämille ja moottori miltein sammuu. Kierrosten laskiessa 500-700 välille moottori tärisee hyvin paljon.
Pari päivää aiemmin ajaessani stadin keskustassa 16.00 aikoihin ja moottorin olleen varmasti lämmin, auto kävi erittäin huonosti tyhjäkäyntiä ja jopa sammui useampiin valoihin. Kuitenkin välittömästi käynnistyi ongelmitta ja kun valoissa seisoskellessa antoi välillä kierroksia moottorille niin moottori toimi normaalisti.

Moottorijarrutuksesta kiihdyttäessä auto tuntuu ensimmäisen sekunnin ajan erittäin voimattomalta ja persdyno kuvailisi auton käyvän laihalla.

Kun autolla on päässyt vauhtiin niin se toimii normaalisti, eli ongelmat ilmenevät vain tyhjäkäynnillä ja moottorijarrutuksesta kaasuttaessa



Autolle tehty:
- Uudet puolat ja tulpanjohdot
- Kaasuläppäkotelon puhdistus
- Kaasuläppäkotelon liittimien puhdistus
- (etummaisen) Lamdan liittimen irroitus ei vaikuta moottorin käyntiin
- Uusi akku ja terminaalien puhdistus
- Tankkiin kaadettu suuttimienpuhdistusainetta yhdessä 95- bensan kanssa
- Imuvuotoja yritetty metsästää suihkuttelemalla bräkkistä imusarjan ja kaasuläppäkotelon alueelle, mutta imuvuotoja ei havaittu

Netissä brittipojat pelottelivat kansipahvin hajonneen tai ainakin nyt vähintään 300e moottorinohjausyksikön antautuneen. Kuitenkaan auto ei sekoita nesteitä eikä auto käy vajailla pytyillä
Punto.jpg
Sen paremmin tuntematta tota, onko siinä MAF? Mitäs jos sen ottaa irti, onko parempi?
 
Heippa hei Rasvanäpit,

Tonnin Punto on ruvennut nyt viikon omistuksen jälkeen kiukuttelemaan ikävästi. Ongelmana on soutava tyhjäkäynti ja nykivyys kun moottorijarrutuksen jälkeen lähtee kiihdyttämään. Autossa oli jo ostettaessa pientä tyhjäkäynti ongelmaa, mutta koska auto oli juuri katsastettu ja ajettu alle 150tkm sain huijattua itseäni ostamaan tämän 1200cc iskutilavuudella 44kw huipputehoa tuottavan 2004 valmistetun italialaisen villiorin aarteen.

Tyhjäkäynnillä lämmin moottori laskee kierrokset noin. 700RPM ja korjaa itseään nostamalla kierrokset takaisin 900-1100RPM välille, tämä sykli toistuu noin 3-5sekunnin välein ja välillä kierrokset tippuvat 500 tietämille ja moottori miltein sammuu. Kierrosten laskiessa 500-700 välille moottori tärisee hyvin paljon.
Pari päivää aiemmin ajaessani stadin keskustassa 16.00 aikoihin ja moottorin olleen varmasti lämmin, auto kävi erittäin huonosti tyhjäkäyntiä ja jopa sammui useampiin valoihin. Kuitenkin välittömästi käynnistyi ongelmitta ja kun valoissa seisoskellessa antoi välillä kierroksia moottorille niin moottori toimi normaalisti.

Moottorijarrutuksesta kiihdyttäessä auto tuntuu ensimmäisen sekunnin ajan erittäin voimattomalta ja persdyno kuvailisi auton käyvän laihalla.

Kun autolla on päässyt vauhtiin niin se toimii normaalisti, eli ongelmat ilmenevät vain tyhjäkäynnillä ja moottorijarrutuksesta kaasuttaessa



Autolle tehty:
- Uudet puolat ja tulpanjohdot
- Kaasuläppäkotelon puhdistus
- Kaasuläppäkotelon liittimien puhdistus
- (etummaisen) Lamdan liittimen irroitus ei vaikuta moottorin käyntiin
- Uusi akku ja terminaalien puhdistus
- Tankkiin kaadettu suuttimienpuhdistusainetta yhdessä 95- bensan kanssa
- Imuvuotoja yritetty metsästää suihkuttelemalla bräkkistä imusarjan ja kaasuläppäkotelon alueelle, mutta imuvuotoja ei havaittu

Netissä brittipojat pelottelivat kansipahvin hajonneen tai ainakin nyt vähintään 300e moottorinohjausyksikön antautuneen. Kuitenkaan auto ei sekoita nesteitä eikä auto käy vajailla pytyillä
Punto.jpg

Saattaisi olla ihan kampiakselin asentoanturi joka pätkii. Uusi impulssianturi 10-20€ tjsp. OBD:lla ja sopivalla softalla tuon varmaan näkisi.
 
Saattaisi olla ihan kampiakselin asentoanturi joka pätkii. Uusi impulssianturi 10-20€ tjsp. OBD:lla ja sopivalla softalla tuon varmaan näkisi.

Moottorin vikavalohan tässä ei ole missään vaiheessa syttynyt ja kun nuukana olen yrittänyt lukea vikakoodeja halvalla OBD- BT adapterilla ja parilla eri kännykkäsovelluksella ei tule mitään koodeja. Laitampa Autodocista uuden kampiakselin anturin tilaukseen ja katsotaan mitä Punto siitä tuumaa.

Sen paremmin tuntematta tota, onko siinä MAF? Mitäs jos sen ottaa irti, onko parempi?

Autossa ei ole normaalia MAF-anturia, mutta imusarjan paineanturi on, sen sijainti on kuitenkin aika vaikeassa paikassa joten se on ollut nyt koskemattomana. OBD mittarin mukaan kuitenkin imusarjan paine vaihtelee moottorin kierrosten mukaan joten jotain muutoksia anturi ECU:lle välittää. Se että ovatko arvot oikeita en osaa arvioida
 
Heippa hei Rasvanäpit,

Tonnin Punto on ruvennut nyt viikon omistuksen jälkeen kiukuttelemaan ikävästi. Ongelmana on soutava tyhjäkäynti ja nykivyys kun moottorijarrutuksen jälkeen lähtee kiihdyttämään. Autossa oli jo ostettaessa pientä tyhjäkäynti ongelmaa, mutta koska auto oli juuri katsastettu ja ajettu alle 150tkm sain huijattua itseäni ostamaan tämän 1200cc iskutilavuudella 44kw huipputehoa tuottavan 2004 valmistetun italialaisen villiorin aarteen.

Tyhjäkäynnillä lämmin moottori laskee kierrokset noin. 700RPM ja korjaa itseään nostamalla kierrokset takaisin 900-1100RPM välille, tämä sykli toistuu noin 3-5sekunnin välein ja välillä kierrokset tippuvat 500 tietämille ja moottori miltein sammuu. Kierrosten laskiessa 500-700 välille moottori tärisee hyvin paljon.
Pari päivää aiemmin ajaessani stadin keskustassa 16.00 aikoihin ja moottorin olleen varmasti lämmin, auto kävi erittäin huonosti tyhjäkäyntiä ja jopa sammui useampiin valoihin. Kuitenkin välittömästi käynnistyi ongelmitta ja kun valoissa seisoskellessa antoi välillä kierroksia moottorille niin moottori toimi normaalisti.

Moottorijarrutuksesta kiihdyttäessä auto tuntuu ensimmäisen sekunnin ajan erittäin voimattomalta ja persdyno kuvailisi auton käyvän laihalla.

Kun autolla on päässyt vauhtiin niin se toimii normaalisti, eli ongelmat ilmenevät vain tyhjäkäynnillä ja moottorijarrutuksesta kaasuttaessa



Autolle tehty:
- Uudet puolat ja tulpanjohdot
- Kaasuläppäkotelon puhdistus
- Kaasuläppäkotelon liittimien puhdistus
- (etummaisen) Lamdan liittimen irroitus ei vaikuta moottorin käyntiin
- Uusi akku ja terminaalien puhdistus
- Tankkiin kaadettu suuttimienpuhdistusainetta yhdessä 95- bensan kanssa
- Imuvuotoja yritetty metsästää suihkuttelemalla bräkkistä imusarjan ja kaasuläppäkotelon alueelle, mutta imuvuotoja ei havaittu

Netissä brittipojat pelottelivat kansipahvin hajonneen tai ainakin nyt vähintään 300e moottorinohjausyksikön antautuneen. Kuitenkaan auto ei sekoita nesteitä eikä auto käy vajailla pytyillä
Punto.jpg
Mitä etummainen lambda näyttää?

Lambdat voi vaihtaa toisinpäin niin voi testata vaikuttaako mitään
 
Ehkä en ole omistanut koskaan hinnat-alkaen heikoimmilla jarruilla olevia autoja, mutta kaikista on levyt kuluneet tasaisesti että vain levyn reunaan tulee parin millin huullos mihin jarrupala ei ota. En oikein näe näissä mitään hyötyä.
Minkä hintaisissa autoissa eivät enää levyt ruostu? Ainakin vajaa 200k€ uutena maksaneissa ruostuvat.

Tästä tuli mieleeni, että vaihdoin viimesyksynä Lexukseen takalevyt, jotka käytin sähkösinkittävänä ja lisäksi maalasin paksusti kilikolimaalilla. Ruostetta ei näy vielä missään. Ei jarrurummun kohdalla eikä reunoilta näkyvissä jäähdytyskanavissa. Sähkösinkki ei mene onteloihin, mutta kanavien reunoilla on sen verran sinkkiä ja maalia, että levyn reunatkin ovat pysynyeet uuden näköisinä. Köyhän Ihmisen Autoon odottaa myös takalevyt vaihtamista, mutta siihen tilaamani levyt ovatkin valmiiksi maalatut. Sähkösinkitys ei siis onnistu ilman hiekkapuhallusta. Ajattelin nämä levyt vain maalata kilikolimaalilla alkuperäisen pinnoitteen päälle. Jopa Köyhän Ihmisen Autossa on jäähdytetyt levyt takanakin, mutta ei toki eksoottisia ruostumattomia materiaaleja.
 
Heippa hei Rasvanäpit,

Tonnin Punto on ruvennut nyt viikon omistuksen jälkeen kiukuttelemaan ikävästi. Ongelmana on soutava tyhjäkäynti ja nykivyys kun moottorijarrutuksen jälkeen lähtee kiihdyttämään. Autossa oli jo ostettaessa pientä tyhjäkäynti ongelmaa, mutta koska auto oli juuri katsastettu ja ajettu alle 150tkm sain huijattua itseäni ostamaan tämän 1200cc iskutilavuudella 44kw huipputehoa tuottavan 2004 valmistetun italialaisen villiorin aarteen.

Tyhjäkäynnillä lämmin moottori laskee kierrokset noin. 700RPM ja korjaa itseään nostamalla kierrokset takaisin 900-1100RPM välille, tämä sykli toistuu noin 3-5sekunnin välein ja välillä kierrokset tippuvat 500 tietämille ja moottori miltein sammuu. Kierrosten laskiessa 500-700 välille moottori tärisee hyvin paljon.
Pari päivää aiemmin ajaessani stadin keskustassa 16.00 aikoihin ja moottorin olleen varmasti lämmin, auto kävi erittäin huonosti tyhjäkäyntiä ja jopa sammui useampiin valoihin. Kuitenkin välittömästi käynnistyi ongelmitta ja kun valoissa seisoskellessa antoi välillä kierroksia moottorille niin moottori toimi normaalisti.

Moottorijarrutuksesta kiihdyttäessä auto tuntuu ensimmäisen sekunnin ajan erittäin voimattomalta ja persdyno kuvailisi auton käyvän laihalla.

Kun autolla on päässyt vauhtiin niin se toimii normaalisti, eli ongelmat ilmenevät vain tyhjäkäynnillä ja moottorijarrutuksesta kaasuttaessa



Autolle tehty:
- Uudet puolat ja tulpanjohdot
- Kaasuläppäkotelon puhdistus
- Kaasuläppäkotelon liittimien puhdistus
- (etummaisen) Lamdan liittimen irroitus ei vaikuta moottorin käyntiin
- Uusi akku ja terminaalien puhdistus
- Tankkiin kaadettu suuttimienpuhdistusainetta yhdessä 95- bensan kanssa
- Imuvuotoja yritetty metsästää suihkuttelemalla bräkkistä imusarjan ja kaasuläppäkotelon alueelle, mutta imuvuotoja ei havaittu

Netissä brittipojat pelottelivat kansipahvin hajonneen tai ainakin nyt vähintään 300e moottorinohjausyksikön antautuneen. Kuitenkaan auto ei sekoita nesteitä eikä auto käy vajailla pytyillä
Punto.jpg

Kaverilla oli autossa samanlaista ongelmaa, tyhjäkäynnillä kiekat heijas sammumisen ja parin tonnin välillä, ajossa suht ok. Kaasuun vastaaminen hämärää. Oli suuttimen tiiviste rikki, mutta ootkin imuvuotoja jo katsellut. Tuliko suuttimien juuret suihkuteltua kunnolla?
 
Miksi kutsutaan niitä muovinippeleitä, joilla kiinnitetään esim. auton ovipahveja, muovilistoja jne.? Voisi sitten googlettaa, että mistä sellaisia voisi saada..
 
Jahas.. V50 ja etulaakeri pitäisi vaihtaa. Työkalu maksaa sen 160e kun on tommonen vammanen laakeri :|
 
Käyttikseen öljyjen ja suodattimien vaihto mökillä viikonloppuna. Ei oo paha rasti.
Motonetista oltiin annettu väärä raitisilmasuodatin ja moottorin ilmansuodatin. Myöskin mulle myytiin öljynsuodattimen avain, joka oli tyystin väärä. Tästähän pystyi sitten päättelemään, että se öljynsuodatinkin oli väärä.
Öljyt sentään olivat oikeat.

Tänään piti sitten sen meillä asuvan naisen kesäauto käydä laittamassa nippuun ja hakea kotiin.
Omasta mokasta johtuen puolet spider gearsseista löytyi hallin pöydältä. Niiden takaisin survominen ei olisi ollut paha rasti, jos perässä ei olisi ollut lukkoa. Nyt se lukko oli sitten sopivasti edessä ja kolmatta tuntia taistelin niiden kanssa. Loppujen lopuksi tajusin, että ne pitää kumpikin laittaa yhtä aikaa sinne hollille ja sitten lähteä pyörittelemään perää ympäriinsä.

Ja koska perä oli ollut auki, piti tietenkin öljyäkin sinne laittaa takaisin. Ongelmaksi tuli se, että avausproppu oli tuommoisessa kunnossa

Tuonne pitäisi mennä 3/8 räikän pää, mutta ruoste oli tehnyt tehtävänsä. Ja ei sitä tilaakaan liikaa ollut

Ei mahtunu hakkaamaan millään avainta sisään. Eikä kyllä räikällä olisi mahtunut kääntämäänkään. Oli jatkovartta tai ei. Toisen pakoputken olisi voinut ottaa irti, mutta silloin olisi pitänyt ottaa koko putki katilta taaksepäin. Ei napostellut sekään.
Uusi perän koppa on aina mahdollisuus, joten paikalliseen varaosaputkaan soittoa. 160 euroa ja arvioitu toimitusaika kesäkuun loppu.
Lopulta ratkaisu oli yllättävän helppo



Ilmeisesti peräremontti onnistui, koska auto saatiin ulos hallista ja kotipihaan. Elämä on pari päivää helppoa ku vaimo on tyytyväinen elämäänsä.
 
eBay tai AliExpress sieltä ne tilata kannattaa. Suomihinnalla saat sieltä ison pussillisen. Car plastic clips hakusanalla löytyy esimerkiksi.
Varoittelen sen verran, että joskus on tullut kyllä niin paskalaatuisia kiinnikkeitä, etteivät kestä edes sitä yhtä kiinnityskertaa hajoamatta. Saati että ne hoitaisivat hommansa vuosien ajan. Ei se Suomesta ostaminen silti sen kummemmin mitään varmista, joten tuuriakin saa olla mukana.
 
Kyseessä luultavastin tuollainen laakeri kokonaisuus.

Juurikin tuo. Ei voi normaalilla prässillä painaa.

edit: Ja hauskaahan tässä on se että taloudessa V50 ja V70. Molemmissa tuollainen laakeri edessä. Ainoa että V50 on 78mm ja V70 on 82mm eli sama työkalu ei edes käy jos pitäisi toiseenkin autoon vaihtaa jossain vaiheessa :D
 
Jahas.. V50 ja etulaakeri pitäisi vaihtaa. Työkalu maksaa sen 160e kun on tommonen vammanen laakeri :|

Jos se tuollainen mikä oli kuvassa, niin ei tuohon mitään 160€ työkalua tarvitse. Esim. E39 on samanlainen laakerin rakenne takana. BMW:lläkin on hiton kallis erikoistyökalu hommaan. Jos saat sen irti vetarista, niin homma on voiton puolelle. Itse aikoinaan hajotin 2 isoa ulosvetäjää kun oli vetarin boorit "hieman" jumahtaneet kiinni.

Tässä hyvät ohjeet hommaan ja työkalut listattuna. Tekijä mainitsee, että volvo on käyttänyt samaa rakennetta edessä.


Uusi perän koppa on aina mahdollisuus, joten paikalliseen varaosaputkaan soittoa. 160 euroa ja arvioitu toimitusaika kesäkuun loppu.
Lopulta ratkaisu oli yllättävän helppo



Ilmeisesti peräremontti onnistui, koska auto saatiin ulos hallista ja kotipihaan. Elämä on pari päivää helppoa ku vaimo on tyytyväinen elämäänsä.

Se ainut järkevä ratkaisu tuossa tilanteessa.

Lupasin sukulaisen auton laittaa leima kuntoon ja käyttää leimalla. Pakoputkiston joutuu vaihtamaan katilta taaksepäin, EGR antaa vikakoodia, venttiilikoppa vuotaa, kaasuläppä taitaa vähän jumitella, käsijarru vaatii vähän työtä jne. Pakoputki vaihdettu ja egr tulpattu, jospa sitä huomenna saisi tuon leimakuntoon.
 
Heippa hei Rasvanäpit,

Tonnin Punto on ruvennut nyt viikon omistuksen jälkeen kiukuttelemaan ikävästi. Ongelmana on soutava tyhjäkäynti ja nykivyys kun moottorijarrutuksen jälkeen lähtee kiihdyttämään. Autossa oli jo ostettaessa pientä tyhjäkäynti ongelmaa, mutta koska auto oli juuri katsastettu ja ajettu alle 150tkm sain huijattua itseäni ostamaan tämän 1200cc iskutilavuudella 44kw huipputehoa tuottavan 2004 valmistetun italialaisen villiorin aarteen.

Tyhjäkäynnillä lämmin moottori laskee kierrokset noin. 700RPM ja korjaa itseään nostamalla kierrokset takaisin 900-1100RPM välille, tämä sykli toistuu noin 3-5sekunnin välein ja välillä kierrokset tippuvat 500 tietämille ja moottori miltein sammuu. Kierrosten laskiessa 500-700 välille moottori tärisee hyvin paljon.
Pari päivää aiemmin ajaessani stadin keskustassa 16.00 aikoihin ja moottorin olleen varmasti lämmin, auto kävi erittäin huonosti tyhjäkäyntiä ja jopa sammui useampiin valoihin. Kuitenkin välittömästi käynnistyi ongelmitta ja kun valoissa seisoskellessa antoi välillä kierroksia moottorille niin moottori toimi normaalisti.

Moottorijarrutuksesta kiihdyttäessä auto tuntuu ensimmäisen sekunnin ajan erittäin voimattomalta ja persdyno kuvailisi auton käyvän laihalla.

Kun autolla on päässyt vauhtiin niin se toimii normaalisti, eli ongelmat ilmenevät vain tyhjäkäynnillä ja moottorijarrutuksesta kaasuttaessa



Autolle tehty:
- Uudet puolat ja tulpanjohdot
- Kaasuläppäkotelon puhdistus
- Kaasuläppäkotelon liittimien puhdistus
- (etummaisen) Lamdan liittimen irroitus ei vaikuta moottorin käyntiin
- Uusi akku ja terminaalien puhdistus
- Tankkiin kaadettu suuttimienpuhdistusainetta yhdessä 95- bensan kanssa
- Imuvuotoja yritetty metsästää suihkuttelemalla bräkkistä imusarjan ja kaasuläppäkotelon alueelle, mutta imuvuotoja ei havaittu

Netissä brittipojat pelottelivat kansipahvin hajonneen tai ainakin nyt vähintään 300e moottorinohjausyksikön antautuneen. Kuitenkaan auto ei sekoita nesteitä eikä auto käy vajailla pytyillä
Punto.jpg


Mulla oli joskus samanlaista ongelmaa(volvossa tosin), kunnes meno loppui. Onneksi kotipihaan :D Viaksi paljastui bensansuodatin, vanhasta tuli mustaa mönjää että ei ihme kun ei kulkenu.
Suht koht halpaosa kandee zekata jos puntoon on tämmöstä edes laitettu.
 
Jahas.. V50 ja etulaakeri pitäisi vaihtaa. Työkalu maksaa sen 160e kun on tommonen vammanen laakeri :|
Kannattaako noin kallista työkalua omaksi hankkia kun autojerryn kautta kilpailutettuna laakerinvaihdon saa halvimmillaan 180-200€ hintaan. Itse tehtynä, omilla osilla ja työkaluilla ei taida paljoa voitolle jäädä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
283 220
Viestejä
4 864 987
Jäsenet
78 619
Uusin jäsen
Deeäx

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom