Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Ei mene nykyään välttämättä katsastuksesta läpi. Tiukkeni aika paljon tuossa vuosi pari sitten, pitää olla ympärihitsattu ja saattaa pyytää ottamaan massat pois jos huono tuuri käy.

Toi vaatimus on ollut jo 90-luvun puolessa välissä, tai ainakin ittelle kävi joskus näin, ennen kuin opettelin käyttämään sikaflexiä ja peltipaikkoja oikein...
 
Joo toki massa päälle ja tosiaan sieltä täältä räppäilee kiinni. On noita johonkin tullut joskus tehtyä.

Jos katsuri alkaa kitisemään paikan laadusta ja ronkkii massat niin ei muutakun uudet massat ja seuraavalle asemalle...

Jossa seuraavaa katsastussetää ei yhtään kiinnosta mitä sieltä alta löytyy kun kattoo tiedoista edellisen hylyn / keskeytyksen syyn..
 
Ihmisiä nekin on, eivät ne jaksa jokaisesta aina niuhottaa. Yleisestä luulosta huolimatta osa on siellä vain töissä eikä kyykyttämässä epäolennaisuuksista pientä ihmistä.

200e pienen paikan tekemisestä. Jäisi itseltä maksamatta vaikka tienaisin 300k vuodessa, tuntuu jotenkin aivan järjettömältä hinnalta muutaman euron työstä :D
 
Suunnilleen vartin homma, jos on kaveri väännättämässä rautakangella. Onnistuu yksinkin kangen päällä istuen.
Mutta varo, ettei sisäpään vetarin nivel purkaudu.
Näin se tehtiin. Lisäksi puristettiin tolppaa kasaan niin ei tarvinnu niin paljoa tikivartta kangeta.
 
200e pienen paikan tekemisestä. Jäisi itseltä maksamatta vaikka tienaisin 300k vuodessa, tuntuu jotenkin aivan järjettömältä hinnalta muutaman euron työstä :D

No mitä sitten meinasit mun tässä tilanteessa tekevän? Pitäiskö mun tunkea tuossa kerrostalon parkkipaikalla jotain sohjoa sinne jäätymään ja sutia kilikalia päälle? Ei mulla oo mitään lämmintä hallipaikkaa jossa tuota pääsisi ihmettelemään.
 
No mitä sitten meinasit mun tässä tilanteessa tekevän? Pitäiskö mun tunkea tuossa kerrostalon parkkipaikalla jotain sohjoa sinne jäätymään ja sutia kilikalia päälle? Ei mulla oo mitään lämmintä hallipaikkaa jossa tuota pääsisi ihmettelemään.
Itse maksoin helman yläreunan paikkauksesta 2012 lokakuussa 150€ ja olin oikein tyytyväinen. Vaikka kotona oli hitsausvehkeet niin ei se pihalla olisi onnistunut kovin kaksisesti.
Lisäksi liike ei voi tehdä räkäpaikkaa kun sillä on kuitenkin takuu työstä. Ei tuo 200€ minusta kuulosta kovin pahalta, menee siihen aina aikaa. Ei tuokaan reikä tuohon rajoitu, taatusti pitää leikata reilusti enemmän auki. Jos vuoden vielä meinaa ajaa niin ei tuo hinta pitäisi este olla :thumbsup:
E: 200€ / 80€ / tunti = 2,5 tuntia työaikaa. Ei kuulosta paljolta :)
 
Ihmisiä nekin on, eivät ne jaksa jokaisesta aina niuhottaa. Yleisestä luulosta huolimatta osa on siellä vain töissä eikä kyykyttämässä epäolennaisuuksista pientä ihmistä.

200e pienen paikan tekemisestä. Jäisi itseltä maksamatta vaikka tienaisin 300k vuodessa, tuntuu jotenkin aivan järjettömältä hinnalta muutaman euron työstä :D

Niinpä mutta 200€ firman tekemänä on kyllä asiallinen hinta tuolle hommalle. Siinä menee tarvikkeita jne 50€:lla hätäseen ja työaika + verot ja tellitlellit niin eipäs se 200€ enää paljon paskaakaan ole.

Edit: itte maksoin opiskelijana (amk) joskus about 200€ hintasen reikäpaikkauksen.
 
Jossa seuraavaa katsastussetää ei yhtään kiinnosta mitä sieltä alta löytyy kun kattoo tiedoista edellisen hylyn / keskeytyksen syyn..
Ei sinne lappuun taida mitään merkintää tulla että huonosti hitsattu ym, ja vaikka tulee niin en tiedä miten paljon trafin järjestelmästä näkyy jossei näytä vanhaa leimalappua seuraavalla asemalla.

Ja harvoimpa siellä mikään isompi kolistelu on alkanut, täpättykin paikka massan kanssa kestää melkoisen urheilun.
 
Ei sinne lappuun taida mitään merkintää tulla että huonosti hitsattu ym, ja vaikka tulee niin en tiedä miten paljon trafin järjestelmästä näkyy jossei näytä vanhaa leimalappua seuraavalla asemalla.

Ja harvoimpa siellä mikään isompi kolistelu on alkanut, täpättykin paikka massan kanssa kestää melkoisen urheilun.
Jos katsastus hylätään niin siinä näkyy kyllä mistä on hylätty. Nykyään pienikin reikä menee automaattisesti hylkäykseksi. Jokunen vuosi sitten pienestä reiästä tuli korjauskehotus.
 
Ei sinne lappuun taida mitään merkintää tulla että huonosti hitsattu ym, ja vaikka tulee niin en tiedä miten paljon trafin järjestelmästä näkyy jossei näytä vanhaa leimalappua seuraavalla asemalla.

Ja harvoimpa siellä mikään isompi kolistelu on alkanut, täpättykin paikka massan kanssa kestää melkoisen urheilun.

Näkyy järjestelmässä kaikki, eli niitä ei voi olla nykyään seuraava katsuri näkemättä.

Joo ite kolisteluun en ota kantaa, harvompa ne jaksavat, mutta aseman vaihto ei tosiaan auta mitään jos ei seuraava katsuri halua tahallaan katsoa ohi.
 
Osaisiko joku sanoa missä vika voisi olla? Autona siis Ford Mondeo 2011 1.6 ecoboostilla. Autossa syttyy akun varoitusvalo aina 1-2 minuuttia käynnistyksen jälkeen. Laturi ja akku on vaihdettu, eikä niissä ole siis vikaa. Tämä vika on ollut jo muutaman kuukauden ja auto toimii siis muuten ihan normaalisti. Forscan ei anna mitään vikakoodia ja näyttää ihan oikeita latausjännitteitä. Jännitteet on myös mitatattu yleismittarilla. Nyt auto pitäisi vaihtaa, mutta tuo vika täytyisi saada korjattua ennen sitä. Googlella en ole löytänyt mitään kovasta yrityksestä huolimatta. Kohta tässä on vain pakko myöntää tappio ja viedä auto pajalle tutkittavaksi.
 
Näkyy järjestelmässä kaikki, eli niitä ei voi olla nykyään seuraava katsuri näkemättä.

Joo ite kolisteluun en ota kantaa, harvompa ne jaksavat, mutta aseman vaihto ei tosiaan auta mitään jos ei seuraava katsuri halua tahallaan katsoa ohi.
Joo hylsyt näkyy mutta esim mulla oli taannoin auto jonka ostin mätävaurioisena vikalistalla ja lapussa käskettiin tulemaan jälkitarkkariin ilman helmamuoveja, trafin järjestelmässä luki vaan että mätävaurioita paikassa a ja b...

En tosin ikinä jälkitarkkariin mennyt vaan myöhemmin normikatsastukseen ja kaikki hepenet paikallaan.
 
Joo hylsyt näkyy mutta esim mulla oli taannoin auto jonka ostin mätävaurioisena vikalistalla ja lapussa käskettiin tulemaan jälkitarkkariin ilman helmamuoveja, trafin järjestelmässä luki vaan että mätävaurioita paikassa a ja b...

En tosin ikinä jälkitarkkariin mennyt vaan myöhemmin normikatsastukseen ja kaikki hepenet paikallaan.

Eli löysit katsurin joka ei jaksanut kattoa mitä ne mätävauriot siellä tarkoitti. Löytyyhän sitä niitäkin, mutta se ei automaattisesti tarkoita että suurin osa sellaisia olisi ja aseman vaihto auttaisi.
 
Osaisiko joku sanoa missä vika voisi olla? Autona siis Ford Mondeo 2011 1.6 ecoboostilla. Autossa syttyy akun varoitusvalo aina 1-2 minuuttia käynnistyksen jälkeen. Laturi ja akku on vaihdettu, eikä niissä ole siis vikaa. Tämä vika on ollut jo muutaman kuukauden ja auto toimii siis muuten ihan normaalisti. Forscan ei anna mitään vikakoodia ja näyttää ihan oikeita latausjännitteitä. Jännitteet on myös mitatattu yleismittarilla. Nyt auto pitäisi vaihtaa, mutta tuo vika täytyisi saada korjattua ennen sitä. Googlella en ole löytänyt mitään kovasta yrityksestä huolimatta. Kohta tässä on vain pakko myöntää tappio ja viedä auto pajalle tutkittavaksi.
Eihän vaan autoon laitettu tarvikelaturia, jota väylä ei tunnista.
 
Osaisiko joku sanoa missä vika voisi olla? Autona siis Ford Mondeo 2011 1.6 ecoboostilla. Autossa syttyy akun varoitusvalo aina 1-2 minuuttia käynnistyksen jälkeen. Laturi ja akku on vaihdettu, eikä niissä ole siis vikaa. Tämä vika on ollut jo muutaman kuukauden ja auto toimii siis muuten ihan normaalisti. Forscan ei anna mitään vikakoodia ja näyttää ihan oikeita latausjännitteitä. Jännitteet on myös mitatattu yleismittarilla. Nyt auto pitäisi vaihtaa, mutta tuo vika täytyisi saada korjattua ennen sitä. Googlella en ole löytänyt mitään kovasta yrityksestä huolimatta. Kohta tässä on vain pakko myöntää tappio ja viedä auto pajalle tutkittavaksi.

Toinen mikä vois olla että paskaa akun napojen liitoksessa TAI heikosti kiinni.
 
No mitä sitten meinasit mun tässä tilanteessa tekevän? Pitäiskö mun tunkea tuossa kerrostalon parkkipaikalla jotain sohjoa sinne jäätymään ja sutia kilikalia päälle? Ei mulla oo mitään lämmintä hallipaikkaa jossa tuota pääsisi ihmettelemään.

Melkein sohisin vaikka kemiallista metallia ja jotain metalliverkkoo sinne tueks :D Ei kai paaliin menevällä enää ole mitään väliä.

Niinpä mutta 200€ firman tekemänä on kyllä asiallinen hinta tuolle hommalle. Siinä menee tarvikkeita jne 50€:lla hätäseen ja työaika + verot ja tellitlellit niin eipäs se 200€ enää paljon paskaakaan ole.

Edit: itte maksoin opiskelijana (amk) joskus about 200€ hintasen reikäpaikkauksen.

Jep tämä on ihan totta. En itsekään varmasti halvemmalla tekisi jos firmana joutuisin moista tarjoamaan.
 
Eli löysit katsurin joka ei jaksanut kattoa mitä ne mätävauriot siellä tarkoitti. Löytyyhän sitä niitäkin, mutta se ei automaattisesti tarkoita että suurin osa sellaisia olisi ja aseman vaihto auttaisi.
No empä ole asemasta kuullut jossa vuosikatsastukseen tullaan ilman helmamuoveja tms.

Jälkitarkkari toki asia erikseen, mutta ei sitäkään toinen asema näe että on vaadittu ilman muoveja, sinne trafin systeemiin siirtyy vain se vian peruskuvaus.

On se leimaaminen tässäkin maassa silti vaan säätöä, maksat käytännössä tyhjästä ja autossa voi olla vaikka tukivarsi läpimätä ja pettää ajossa mutta kunhan ei helmassa ole 1cm reikää.
 
No empä ole asemasta kuullut jossa vuosikatsastukseen tullaan ilman helmamuoveja tms.

Jälkitarkkari toki asia erikseen, mutta ei sitäkään toinen asema näe että on vaadittu ilman muoveja, sinne trafin systeemiin siirtyy vain se vian peruskuvaus.

On se leimaaminen tässäkin maassa silti vaan säätöä, maksat käytännössä tyhjästä ja autossa voi olla vaikka tukivarsi läpimätä ja pettää ajossa mutta kunhan ei helmassa ole 1cm reikää.

Yhä edelleen, ne kyllä nykysysteemillä pomppaa sen katsurin silmille vaikka olet jättänyt edellisen katsastuksen kesken / saanut hylyn. Vaikka aloittaisit katsastuksen kokonaan alusta toisella asemalla. Jos siihen ei ole sitten seuraavan aseman inssi reagoinut, se kertoo lähinnä siitä että olet löytänyt inssin jota ei kiinnosta.
 
Melkein sohisin vaikka kemiallista metallia ja jotain metalliverkkoo sinne tueks :D Ei kai paaliin menevällä enää ole mitään väliä.

Kovettuuko kemiallinen metalli pakkasella? En nyt väkisin yritä saada kuulostamaan tätä hommaa hankalalta, mutta en oikeasti pysty itse tekemään tolle näissä olosuhteissa mitään.
 
Jooh, no itse varmaan vuokraisin jonkun TI hallin tunniksi jos noin hankala tilanne on ettei yksinkertaisesti missään saa autoa lämpimäksi. Kaverin tallissa tmv.
Tosin voipi olla että siinä kohtaa tulee sitten jo halvemmaksi ja helpommaksi maksaa tosiaan se 200e.
 
Yhä edelleen, ne kyllä nykysysteemillä pomppaa sen katsurin silmille vaikka olet jättänyt edellisen katsastuksen kesken / saanut hylyn. Vaikka aloittaisit katsastuksen kokonaan alusta toisella asemalla. Jos siihen ei ole sitten seuraavan aseman inssi reagoinut, se kertoo lähinnä siitä että olet löytänyt inssin jota ei kiinnosta.
Edelleen, tottakai se leimamies näkee trafista mistä on pompannut edellisessä hylätyssä katsastuksessa. Mutta sitä se ei näe onko siellä lisämerkintöjä että ilman helmamuoveja tms. Jokainen asema pääsee käsiksi siihen hylkytietoon, mutta kaikkea ei suoraan leimapaperista siirretä trafiin, esim tuo käsky ilman helmamuoveja on yleensä käsin kirjoitettu eikä näy muualla kuin siinä paperissa.

Hyvin asemakohtaista on palvelu ja itsekin tiedän monia katsureita joilla on erilainen linja keskenään. Tarkoitus ei ole kannustaa ns räkäpaikkoihin, mutta jos vuosi on ajoaikaa niin en paljoa aikaa käyttäisi. Sen sijaan kuten itsellä tarkotus on pitää autoa niin paikatkin tehdään vähän paremmin sitten jos niille tulee tarve.
 
Osaisiko joku sanoa missä vika voisi olla? Autona siis Ford Mondeo 2011 1.6 ecoboostilla. Autossa syttyy akun varoitusvalo aina 1-2 minuuttia käynnistyksen jälkeen. Laturi ja akku on vaihdettu, eikä niissä ole siis vikaa. Tämä vika on ollut jo muutaman kuukauden ja auto toimii siis muuten ihan normaalisti. Forscan ei anna mitään vikakoodia ja näyttää ihan oikeita latausjännitteitä. Jännitteet on myös mitatattu yleismittarilla. Nyt auto pitäisi vaihtaa, mutta tuo vika täytyisi saada korjattua ennen sitä. Googlella en ole löytänyt mitään kovasta yrityksestä huolimatta. Kohta tässä on vain pakko myöntää tappio ja viedä auto pajalle tutkittavaksi.
Laturiin tulevassa 3-napaisessa kaapelissa liitin katkoo tai piuha on poikki liittimen juuresta.
 
Edelleen, tottakai se leimamies näkee trafista mistä on pompannut edellisessä hylätyssä katsastuksessa. Mutta sitä se ei näe onko siellä lisämerkintöjä että ilman helmamuoveja tms. Jokainen asema pääsee käsiksi siihen hylkytietoon, mutta kaikkea ei suoraan leimapaperista siirretä trafiin, esim tuo käsky ilman helmamuoveja on yleensä käsin kirjoitettu eikä näy muualla kuin siinä paperissa.

Hyvin asemakohtaista on palvelu ja itsekin tiedän monia katsureita joilla on erilainen linja keskenään. Tarkoitus ei ole kannustaa ns räkäpaikkoihin, mutta jos vuosi on ajoaikaa niin en paljoa aikaa käyttäisi. Sen sijaan kuten itsellä tarkotus on pitää autoa niin paikatkin tehdään vähän paremmin sitten jos niille tulee tarve.

Ei mulla se kiinnosta että tekeekö joku vuoden takia tonnin pommiin räkäpaikkaa vai ei, vaan se, että jos sitä katsuria yhtään työnteko kiinnostaa, on väite että aseman vaihto auttaa asiaan yhtään mitään virheellinen. Jos sillä katsurilla yhtään kiinnostaa, se varmaan osaa laskea 1+1 trafin tiedoista löytyvästä "helmoissa mätää" tiedosta ja päivää myöhemmin uudella asemalla viheltelevästä asiakkaasta.
 
Tarkoitus ei ole kannustaa ns räkäpaikkoihin, mutta jos vuosi on ajoaikaa niin en paljoa aikaa käyttäisi. Sen sijaan kuten itsellä tarkotus on pitää autoa niin paikatkin tehdään vähän paremmin sitten jos niille tulee tarve.

Samalla vaivalla tekee sen kelvollisenkin paikan, jos on jo ottanut auton nosturille ja levitelly vehkeet hitsausta varten, ei siinä kovin paljoa enempää aikaa kulu, kun migillä täppäilee ympäriinsä.
 
Sitä olis kohta edessä N47 bemarin koneen vaihto. :sdarra: Oli maailman paras tuuri, jakopääremppasin entisen koneen, ja meni kaikki nappiin sen kanssa. Tuli -20*C pakkaset, pistin kylmänä käyntiin niin hävitti kaikki öljynpaineet koneesta ja lopputuloksen kaikki tietää, nyt kolisee sit kone. :grumpy:

Otin nyt 240tkm ajetusta moottorista jakopään esille ja katsoin onko siellä kuinka vanhat hilut. Onneksi on siellä uusimman revision hilppeet siellä paikallaan. 980e oli uusi käytetty kone.


1612778216696.png
 
Juurikin syy, miksi jätin bmw:t kauppaan kun viimeks autoa vaihdoin. Oli kyllä 100-sarjalaiset kiikarissa, mutta ei oikein vakuuttanut tekniikka kehittyneen N47 ajasta oleellisesti parempaan päin.
 
Juurikin syy, miksi jätin bmw:t kauppaan kun viimeks autoa vaihdoin. Oli kyllä 100-sarjalaiset kiikarissa, mutta ei oikein vakuuttanut tekniikka kehittyneen N47 ajasta oleellisesti parempaan päin.
Kanukeilla oli menny moottoriohjauksesta komponentteja vaihtoon, ei tuokaan ihan hyvältä kuulosta, jos ne mitoitetaan turhan maltillisiksi. Kyseessä oli 2000$:n E92 335i, ei siinä ongelmia aluksi ollut, mutta dynossa alkoi oireilla, sitten kolvia esille.

 
Joo hammastangon välyskin kävi mielessä. Mutta tosiaan nyt kun kävin tekemässä tuon ns. pudotustestin raidetangolle niin kyllähän se aika heti tipahtaa alas vaikka muuten kohtuu jäsyltä tuntuukin. Vaihdetaan nyt nuo alta pois jos onnistuu ensin. Mitään useamman satasen remonttia en varmaan ala edes tekemään kun 500tkm alkaa olla mittarissa vaikka muuten ihan hyvä auto onkin. Kiitos kommenteista!

Jatkoa tälle eli tuli viikonloppuna vaihdettua nuo raidetangon päät, vaihdoin samalla ulommatkin kun edulliset osat kuitenkin kyseessä ja siinähän ne samoilla aukomisilla meni. Tänään kävin uusintakatsastuksessa ja heiluttelivat nosturissa pikkasen ja katsoivat että uudet osat paikallaan (tällä kertaa eivät nostaneet renkaita ilmaan) ja leima tuli. Soittelin samantien Point-S:lle aikaa suuntaukseen ja ajelin sinne suorilta. No siellä ukot tekivät tarkastuksen tietty ennen suuntaamista niin alatukivarsien etummaiset helat kuulemma korkanneet täysin. Eivät suositelleet suuntaamista tähän hätään koska vaihdon jälkeen suuntaus luultavasti taas erilainen.

Tässä nyt mietityttää kun alkuperäiset raidetangot eivät käteen väljiltä tuntuneet että onko ne nuo etuhelat ollut alunperinkin syynä väljyydelle jonka huomasivat siis renkaasta sivuttaisliikkeellä. V-käyrä on kyllä taas nousujohdanteinen vaikka autolla saa nyt ajaakin, vaihtaessa suuntaus meni onneksi perstuntumalla tarpeeksi suoraan että tuolla voi jonku reissun ajella näin talvella ennen nelipyöräsuuntausta.
 
Jatkoa tälle eli tuli viikonloppuna vaihdettua nuo raidetangon päät, vaihdoin samalla ulommatkin kun edulliset osat kuitenkin kyseessä ja siinähän ne samoilla aukomisilla meni. Tänään kävin uusintakatsastuksessa ja heiluttelivat nosturissa pikkasen ja katsoivat että uudet osat paikallaan (tällä kertaa eivät nostaneet renkaita ilmaan) ja leima tuli. Soittelin samantien Point-S:lle aikaa suuntaukseen ja ajelin sinne suorilta. No siellä ukot tekivät tarkastuksen tietty ennen suuntaamista niin alatukivarsien etummaiset helat kuulemma korkanneet täysin. Eivät suositelleet suuntaamista tähän hätään koska vaihdon jälkeen suuntaus luultavasti taas erilainen.

Tässä nyt mietityttää kun alkuperäiset raidetangot eivät käteen väljiltä tuntuneet että onko ne nuo etuhelat ollut alunperinkin syynä väljyydelle jonka huomasivat siis renkaasta sivuttaisliikkeellä. V-käyrä on kyllä taas nousujohdanteinen vaikka autolla saa nyt ajaakin, vaihtaessa suuntaus meni onneksi perstuntumalla tarpeeksi suoraan että tuolla voi jonku reissun ajella näin talvella ennen nelipyöräsuuntausta.

No paha kait se päällepäin on sanoa mikä on rikki, valistuneen arvauksen varmaan katsuri tuossa kohtaa tekee?
 
Ei mulla se kiinnosta että tekeekö joku vuoden takia tonnin pommiin räkäpaikkaa vai ei, vaan se, että jos sitä katsuria yhtään työnteko kiinnostaa, on väite että aseman vaihto auttaa asiaan yhtään mitään virheellinen. Jos sillä katsurilla yhtään kiinnostaa, se varmaan osaa laskea 1+1 trafin tiedoista löytyvästä "helmoissa mätää" tiedosta ja päivää myöhemmin uudella asemalla viheltelevästä asiakkaasta.

Niin, no mutta kun joka asemalla ei ole katsureita joita kaikkia kiinnostaa yhtä paljon.
 
Sitä olis kohta edessä N47 bemarin koneen vaihto. :sdarra: Oli maailman paras tuuri, jakopääremppasin entisen koneen, ja meni kaikki nappiin sen kanssa. Tuli -20*C pakkaset, pistin kylmänä käyntiin niin hävitti kaikki öljynpaineet koneesta ja lopputuloksen kaikki tietää, nyt kolisee sit kone. :grumpy:

Otin nyt 240tkm ajetusta moottorista jakopään esille ja katsoin onko siellä kuinka vanhat hilut. Onneksi on siellä uusimman revision hilppeet siellä paikallaan. 980e oli uusi käytetty kone.


1612778216696.png

Laahainten palat öljysihdissä, vai onko tuota konetta tutkittu sen kummemmin?
Jollain käynyt kuvatun kaltainen skenaario ihan liikkeessä teetettynä.
 
Laahainten palat öljysihdissä, vai onko tuota konetta tutkittu sen kummemmin?
Tuo kuva on siis vaihtomoottoirsta, vielä on paskana oleva moottori autossa paikoillaan. En tuota usko, kun kaikki jakopäästä oli ihan uutta, myös laahaimet vaihdettu. En alkanut tutkimaan tarkemmin, kun ei kaverin nosturilla autoa viitti viikkotolkkua seisottaa, vaan yksittäisiä päiviä voi se siellä olla. Katon sitten kun vaihtomoottori on asennettuna niin sit voi kattoa mitä autossa oli vikana. :hammer:
 
Sitä olis kohta edessä N47 bemarin koneen vaihto. :sdarra: Oli maailman paras tuuri, jakopääremppasin entisen koneen, ja meni kaikki nappiin sen kanssa. Tuli -20*C pakkaset, pistin kylmänä käyntiin niin hävitti kaikki öljynpaineet koneesta ja lopputuloksen kaikki tietää, nyt kolisee sit kone. :grumpy:

Otin nyt 240tkm ajetusta moottorista jakopään esille ja katsoin onko siellä kuinka vanhat hilut. Onneksi on siellä uusimman revision hilppeet siellä paikallaan. 980e oli uusi käytetty kone.


1612778216696.png
Surullista, toki mitäpä näiltä saksalaisilta auton valmistajilta voi olettaa.

Tämäkään vika ei näy missään katsastustilastossa mikä kuulemma kertoo kaiken auton laadusta! :tup:

Mutta halvalla pääsit loppujen lopuksi jos tonnilla koneen sait.
 
Eihän vaan autoon laitettu tarvikelaturia, jota väylä ei tunnista.
Toinen mikä vois olla että paskaa akun napojen liitoksessa TAI heikosti kiinni.
Laturiin tulevassa 3-napaisessa kaapelissa liitin katkoo tai piuha on poikki liittimen juuresta.

Laturissa luki FocMoCo ja ihan oikelta se näytti, mutta mistä näitä tietää. Valo siis paloi samalla tavalla jo ennen laturin ja akun vaihtoa. Vanhassa laturissa oli latausjännitteet jo vähän laskeneet, joten ihan hyvä että tuli vaihdettua. Ajettuna oli noin 180tkm.

Plus-navan olen tarkistanut ja madoituksen liitoksen olen jo puunannut, mutta ei auta. Miinusnavan tarkistan vasta jos en löydä kaapeleista jotain vikaa. Muistaakseni akun tieltä täytyy purkaa ainakin ilmansuodattimen kotelo, enkä siihen näillä pakkasilla ryhdy. Koitan syynätä vielä vähän tarkemmin tuota laturin johtoa, jos siinä nyt kuitenkin olisi joku katkos. Laturiinhan menee ecoboosteissa vain yksi johto (LIN), vaikka liittimessä taitaa olla 3 napaa.
 
Surullista, toki mitäpä näiltä saksalaisilta auton valmistajilta voi olettaa.

Tämäkään vika ei näy missään katsastustilastossa mikä kuulemma kertoo kaiken auton laadusta! :tup:

Mutta halvalla pääsit loppujen lopuksi jos tonnilla koneen sait.

Niin, olisit ostanut ranskalaisen, kuulikko :hammer:
 
Jatkoa tälle eli tuli viikonloppuna vaihdettua nuo raidetangon päät, vaihdoin samalla ulommatkin kun edulliset osat kuitenkin kyseessä ja siinähän ne samoilla aukomisilla meni. Tänään kävin uusintakatsastuksessa ja heiluttelivat nosturissa pikkasen ja katsoivat että uudet osat paikallaan (tällä kertaa eivät nostaneet renkaita ilmaan) ja leima tuli. Soittelin samantien Point-S:lle aikaa suuntaukseen ja ajelin sinne suorilta. No siellä ukot tekivät tarkastuksen tietty ennen suuntaamista niin alatukivarsien etummaiset helat kuulemma korkanneet täysin. Eivät suositelleet suuntaamista tähän hätään koska vaihdon jälkeen suuntaus luultavasti taas erilainen.

Tässä nyt mietityttää kun alkuperäiset raidetangot eivät käteen väljiltä tuntuneet että onko ne nuo etuhelat ollut alunperinkin syynä väljyydelle jonka huomasivat siis renkaasta sivuttaisliikkeellä. V-käyrä on kyllä taas nousujohdanteinen vaikka autolla saa nyt ajaakin, vaihtaessa suuntaus meni onneksi perstuntumalla tarpeeksi suoraan että tuolla voi jonku reissun ajella näin talvella ennen nelipyöräsuuntausta.
Kyllä se alusta kannattaa ennen suuntauksia ronkkia kunnolla läpi.

Katsuri on usein viimenen kaveri joka tietää missä välys on. Mullakin oli ulommassa raidetangossa väljää niin sisemmistä tuli paperiin merkintä aikanaan.
 
Mieluummin se tonnin kone 200tkm välein kun ajella loputtomiin jollain ranskalaisella ripulikiikulla. Melkonen loppuelämä tulee olemaan jos täytyy ranskisten joukosta autonsa valita sen pelossa että muut rikkoutuu. Fantasiansa kullakin.
 
No en nyt tiedä, itsellä on Englantilainen ja Italialainen auto tällä hetkellä niin ei kyllä paljon pääse ranskalaisille niillä keulimaan. Viestini syvin olemus oli se että jos 200tkm välein tulee muutaman tonnin yllätyskulu, niin aika monen autoilubudjetissa se on häviävän pieni kulu. Joo, onhan ylimääräiset kustannukset aina ikäviä mutta kun nyt ei kuitenkaan puhuta uudesta autosta jossa joutuisi itse maksamaan mitään kymppitonnien korjauksia.
 
Mieluummin se tonnin kone 200tkm välein kun ajella loputtomiin jollain ranskalaisella ripulikiikulla. Melkonen loppuelämä tulee olemaan jos täytyy ranskisten joukosta autonsa valita sen pelossa että muut rikkoutuu. Fantasiansa kullakin.
Montako ranskista olet omistanut? Itse olen omistanut kaksi. Aivan paskan pösön ja nykyisen C5 sitikan. C5 on auto siinä missä muutkin, tosin kyyti on pykälää pehmeämpää kaasuhydraulisen jousituksen ansiosta. Moottoria ei näköjään saa ajamalla hajalle. Kokemusta löytyy myös japanilaisista ja saksalaisista autoista. Myös kahdesta ruotsalaisesta autosta eli Saabista ja Volvosta. Kun kokeilee oikeasti kaikkia merkkejä niin saa edes jotain käsitystä niistä. Niin joo, kai Talbot lasketaan kans ranskalaiseksi.
Seuraava auto on todennäköisesti taas joltain uudelta merkiltä. Mahdollisesti 300 tkm plus ajettuna niin näkee sen todellisen keston ;)
Ettei nyt ihan offtopikiksi mene niin kunhan kelit vähän lämpenevät niin Chryslerin takajarruille saa antaa rakkautta. Kai ne tällä kertaa pitää käsijarrun vaijeritkin vaihtaa niin eipä jäädy jarrut seuraavana talvena. Harmi että ne pitää tilata jenkeistä, en ole euroopasta löytänyt. Muut jarruosat eli rummut, kengät ja asennusarjan taidan tilata Aeromotorsilta. Toki vaihdosta on jo reilu neljä vuotta aikaa eli hyvinhän nuo ovat kestäneet :) Etuovien ruosteet ottavat pattiin. Pakko ensi kesänä niitäkin fiksata kun alkaa olemaan läpiasti reikää. Meikäläisellä ei nuo päälle näkyvät hitsailut oikein nappaa kun jälki on aivan karmeaa. Noh, autolla ikää 20 vuotta niin ei kai tuo niin justiinsa ole..
 
No en nyt tiedä, itsellä on Englantilainen ja Italialainen auto tällä hetkellä niin ei kyllä paljon pääse ranskalaisille niillä keulimaan. Viestini syvin olemus oli se että jos 200tkm välein tulee muutaman tonnin yllätyskulu, niin aika monen autoilubudjetissa se on häviävän pieni kulu. Joo, onhan ylimääräiset kustannukset aina ikäviä mutta kun nyt ei kuitenkaan puhuta uudesta autosta jossa joutuisi itse maksamaan mitään kymppitonnien korjauksia.

No, ei se sinällään ole enää muutaman tonnin ritsassa pieni kulu jos moottori menee vaihtoon. Eri asia tietysti jos on kunnon tilat missä moottoria vaihdella, mutta muutoin voi melkein sanoa ettei siitä rempasta tonnilla selviä. Puhumattakaan siitä että se auto on telakalla toista viikkoa. Eli mieluummin tosiaan niitä niveliä.
 
Musta tuntuu että varsinkin nykyautot on ihan tasaisen paskoja kaikki. Ranskiksia mulla on ollut tasan yksi, RS Clio. Se oli ihan hauska mutta siitäkin kyllä moottori pamahti, eli tällä otannalla se on ihan yhtä paska kuin Bemari tai Volvo koska niistäkin mulla on moottori räjähtänyt.

Aivan turhaa väitellä yksittäisten kokemusten perusteella mistään, mulla on ollut +50 autoa elämäni aikana ja valmistusmaita verratessa Japsit on tainneet olla ainoita joissa ei mitään isompaa vikaa ole ollut, siis tyyliin vaihdelaatikko tai kone totalschaden. Siltikin se on niin pieni otanta etten osaa kyllä oikeasti sanoa onko joku merkki parempi kuin toinen, syystä X.

Suurin osa autoista on hommattu vaan sen takia että "kiva tollaistakin kokeilla". Nyt mulla on 595 Abarthi, tollanen 2019 ikäinen 8tkm ajettu. Paska sekin on varmaan verrattuna moneen muuhun autoon ja monella mittarilla, mutta autoissa mulle on tärkeämpää se fiilis ja että siinä autossa on joku "Juttu" minkä takia sillä ajelee. Ranskalaiset ei koskaan ole mulle oikein iskeneet RS Relluja lukuunottamatta.

Korealaista ei ole koskaan ollut. Melkein jo alkaa kaikki yleisimmät merkit olla kokeiltuna muutoin.

Koko rantti lähti siitä että huvitti tuo ajatusmalli että "aja ranskalaisella niin ei tarvii vaihdella muuta kun niveliä". Joo voi olla että ei tarviikkaan, mutta ei kaikki silti halua niillä ajella vaikka pääsisi ilmaiseksi rattiin :D
 
Mieluummin se tonnin kone 200tkm välein kun ajella loputtomiin jollain ranskalaisella ripulikiikulla. Melkonen loppuelämä tulee olemaan jos täytyy ranskisten joukosta autonsa valita sen pelossa että muut rikkoutuu. Fantasiansa kullakin.
Asia kunnossa :tup:
 
Autoilu on vahvasti tunneperäinen asia. En osaa suhtautua niihin kodinkoneen ja pelkkänä liikkumisvälineenä.

Mulla ei niinkään autoilu, enää. Ihan sama melkein mikä alla kunhan vie paikasta A paikkaan B, ennen piti olla tehoa ja näköä, mutta kun ensimmäisen ison pyörän sai alle niin autossa teho menetti merkityksen ja nykyään auto on vain, auto.

Prätkään voi sitten rahaa upottaa loputtomiin ja se on vahvasti tunneperäinen asia. :tup:
 
Viimeksi muokattu:

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
269 249
Viestejä
4 654 034
Jäsenet
76 409
Uusin jäsen
santtu_96

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom