Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Mulla ei niinkään autoilu, enää. Ihan sama melkein mikä alla kunhan vie paikasta A paikkaan B, ennen piti olla tehoa ja näköä, mutta kun ensimmäisen ison pyörän sai alle niin autossa teho menetti merkityksen ja nykyään auto on vain, auto.

Prätkään voi sitten rahaa upottaa loputtomiin ja se on vahvasti tunnepräinen asia. :tup:
Kotteron otteessa on 830kg, jota ennen piti käydä hyödyntämässä joillakin mutkapätkillä, mutta mikroauton jälkeen se ei enää tunnu samalta. Edes tehostamaton ohjaus ei tunnu enää tarkalta ja 830kg on lossi. Onhan siinä kotterossa väljääkin, joka pitäisi korjata ennen seuraavaa katsastusta. Tosin se auto ei ole vieläkään vain auto.
 
Kotteron otteessa on 830kg, jota ennen piti käydä hyödyntämässä joillakin mutkapätkillä, mutta mikroauton jälkeen se ei enää tunnu samalta. Edes tehostamaton ohjaus ei tunnu enää tarkalta ja 830kg on lossi. Onhan siinä kotterossa väljääkin, joka pitäisi korjata ennen seuraavaa katsastusta. Tosin se auto ei ole vieläkään vain auto.
Mulla ei niinkään autoilu, enää. Ihan sama melkein mikä alla kunhan vie paikasta A paikkaan B, ennen piti olla tehoa ja näköä, mutta kun ensimmäisen ison pyörän sai alle niin autossa teho menetti merkityksen ja nykyään auto on vain, auto.

Prätkään voi sitten rahaa upottaa loputtomiin ja se on vahvasti tunneperäinen asia. :tup:

Viittaa sitten kun ymmärrät tuon alleviivatun kohdan... En puhunut susta, puhuin Taskin kanssa aiheuttaako autoilu vahvoja tunteita, hänelle aiheuttaa, minulle ei, sun tunteet ei kiinnosta...

:tup:
 
Viittaa sitten kun ymmärrät tuon alleviivatun kohdan... En puhunut susta, puhuin Taskin kanssa aiheuttaako autoilu vahvoja tunteita, hänelle aiheuttaa, minulle ei, sun tunteet ei kiinnosta...

:tup:
Pointtina oli, että niin ne asiat muuttuu, kun kokeilee jotain muuta.
Taidampa nykytyylin mukaisesti loukkaantua ihan varmuuden vuoksi, kun olet täällä keskustelemassa prätkistä autoketjussa.
:)
 
Viimeksi muokattu:
Ihmiset on kovin erilaisia. Prätkää pari kertaa kokeilleena en saanut siitä oikein kiksejä, musta avoautokin on kivempi. Paljon rennompaa kun ei tarvii änkeä sitä kypärää ja kokovartalokortsua päälle. Mutta ymmärrän kyllä miksi jotkut siitä nauttii enemmän kun autoilusta. Ehkä jos prätkän hommaisin niin se olisi joku africa twini tms millä voisi koluta jotain kärrypolkuja.
 
Mitähän juuri tapahtui.

Yöllä oli pakkasta vähän enemmän, aamulla auto lohkariin. Ei oikein startannut hyvin, joten hain sisältä lämpimän akun ja kaapeleilla käyntiin. Vara-akku paksiin varuiksi. Auton oma akkuhan on testattu ehjäksi parisen viikkoa sitten. Jostain luin että nuo testitkään ei aina totuutta kerro.

No nyt muistin että ei kannata ehkä unohtaa toista akkua paksiin, vaan hakemaan sen sisälle ja laturiin. Siinä kun räimin väkivalloin jäätynyttä takapaksia kiinni, huomasin että radio syttyi päälle joka iskulla:beye: Eipä tuota ole tehnyt ennen. Autossa on kaikki alkuperäistä, ei mitään tuunausta tai modausta, subbareita tai muuta radio mukaan lukien. Radiohan ei lähde edes päälle ilman että avaimesta kääntää virtaa.

Jotta tyhjentääkö tuo nyt jostain akkua, tai miten sitä voi mitata. Yleislaturi löytyy. Auto teini-ikäinen korealainen.
 
eikös sieltä kannata vaikka sulakeboksista mitata virrankulutus että mikä paikka sitä virtaa imee. Sitten vaan käymään piuhoja ja bokseja läpi kunnes vika löytyy.
 
eikös sieltä kannata vaikka sulakeboksista mitata virrankulutus että mikä paikka sitä virtaa imee. Sitten vaan käymään piuhoja ja bokseja läpi kunnes vika löytyy.

Tuohan se muuten olis. Nyt vähän turhan kylmä tehdä mitään ulkona. Yks polttimokin pitäis vaihtaa, kunhan pääsis lämpimään talliin. Kaverilla on, mutta sillä oma projektinsa nyt muutaman päivän vielä.

Tuota sulakeboksia oon tutkinut ennenkin manuaali kädessä. Kas kun auton oma kello näyttää ihan mitä sattuu, eli meni rikki kun talvi tai kesäaikaa olin vaihtamassa. Radio taas sijaitsee saman sulakkeen takana. Tasan klo 12 kun nappais sulakkeen (tai akkukaapelin irti), niin olis ajassaan. Laiskana en toki tähän lähtenyt kun pitäisi se radion kanavat viritellä uudestaan ja muut säädöt. Tosta pari vuotta aikaa, mutta manuskan mukaan ei nyt ihan selvinnyt tarkallee mikä sulake, kun löytyi vielä ylimääräinen sulake mistä ei mitään tietoa. Tuokin niin kurjassa paikassa että pitäis olla ylösalaisin että siitä mitään tolkkua saada.

No parempia ilmoja odottellessa, tai kunhan pääsen talliin. En nyt tänään kehdannut enää soittaa alan ammattilaiselle, onhan tässä loppuviikko aikaa selvitellä tuota.

Mutta sulakkeita mittailemalla tosiaan asia selvinnee.
 
eikös sieltä kannata vaikka sulakeboksista mitata virrankulutus että mikä paikka sitä virtaa imee. Sitten vaan käymään piuhoja ja bokseja läpi kunnes vika löytyy.

nää on joskus vaan hauskoja vikoja etsiä, kun väyläsähköisestä autosta puhutaan... ei ole aina niin suoraviivaista hommaa, kun virrankuluttajat vaihtelee. menee nukkumaan ja heräilee itekseen. esim ovea avatessa, sulkiessa jne.
 
Onko kokemuksia lommojen ulosvetolaitteista, jotka eivät vahingoita maalipintaa? Joku on joskus paukauttanut ovella auton lokasuojan reunaan pienen 2-3 cm levyisen klommon ja jälki on paikassa, jossa sitä tuskin voi helposti painaa takaapäin. Se on tasaisehkolla aluuella pellissä kuitenkin, eikä kantin kohdalla. Eli pieni varsin huomaamaton jälki, mutta harmittaa sen verran että muutaman kympin ja tunnin voisi sen korjaamiseen sijoittaa. Ebaystä löytyy imukuppeja ja liimattavia ulosvetimiä, kannattaako näitä kokeilla?

Esim:
 
Onko kokemuksia lommojen ulosvetolaitteista, jotka eivät vahingoita maalipintaa? Joku on joskus paukauttanut ovella auton lokasuojan reunaan pienen 2-3 cm levyisen klommon ja jälki on paikassa, jossa sitä tuskin voi helposti painaa takaapäin. Se on tasaisehkolla aluuella pellissä kuitenkin, eikä kantin kohdalla. Eli pieni varsin huomaamaton jälki, mutta harmittaa sen verran että muutaman kympin ja tunnin voisi sen korjaamiseen sijoittaa. Ebaystä löytyy imukuppeja ja liimattavia ulosvetimiä, kannattaako näitä kokeilla?

Tuollainen Bilteman kuumaliimalla toimiva oikaisulaite on ihan ok käyttää, joskaan ei pärjää kätevyydessä tälle Würthin työkalulle.
Aika hyvin tuolla saa lommoja suoraksi, kun malttaa käyttää aikaa ja miettiä mitä tekee.
Toimivia imukuppi vehkeitä en ole nähnyt.
 
Tuollainen Bilteman kuumaliimalla toimiva oikaisulaite on ihan ok käyttää, joskaan ei pärjää kätevyydessä tälle Würthin työkalulle.
Aika hyvin tuolla saa lommoja suoraksi, kun malttaa käyttää aikaa ja miettiä mitä tekee.
Toimivia imukuppi vehkeitä en ole nähnyt.
Jees kiitti, tilailin tuollaisen Würthin laitteen kaltaisen vehkeen ebaysta sekä muovisia "tap down pen" juttuja, joilla voi naputella peltiä takaisin päin, jos nousee liikaa. Katsoin muutaman videonkin, ja näyttää siltä että vaikka maallikkona ei aina saa virheetöntä ammattilaisen jälkeä, niin ainakin paljon parempaan päin pitäisi mennä. Testaillaan sitten kun paketit saapuu ja ilmat lämpenee.
 
Viimeksi muokattu:
Pakkasjakson ratoksi päätti Skodilacin kaasupoljin katketa alhaalta.

Sinänsä polkimen vaihtaminen on suht simppeli homma mekaanisesti, mutta tarviiko ohjelman kautta vielä ns. sopeuttaa uutta poljinta vai toimiiko homma ihan plug-play?

Auto: Skoda Superb 2010 2.0Tdi Manuaali
 
Audi A3 3.2 VR6 (sama kuin Golf R32) termostaattikotelon takana ja imusarjan alla oleva ns. crack pipe alkoi vuotaa. Koitin irrottaa sitä, mutta eihän se suostu ehjänä tulemaan:

11.jpeg 12.jpeg 13.jpeg 14.jpeg


Koitin väännellä ja käännellä tuota putkea lukkopihdeillä, mutta ei irtoa. Lopulta otin avuksi sorkkaraudan, jolla kampesin lukkopihdeistä, mutta siinä kohtaa putkesta murtui pala lukkopihtien alta. Tämän jälkeen kampesin ensimmäisessä kuvassa näkyvästä letkuhaarasta, mutta sen jälkeen koko putki katkesi siitä letkuhaaran kohdalta.

Youtubesta löysin videon, jossa HumbleMechanic purkaa loppujen lopuksi koko auton keulan saadakseen tuon putken irti. Itse en kuitenkaan haluaisin vielä ryhtyä tuohon. Liukuvasara olisi kätevä, jos sen vain saisi tuonne putken sisälle kiinnitettyä. Kellään ideoita, miten tuota koittaisi irrottaa?
 
Audi A3 3.2 VR6 (sama kuin Golf R32) termostaattikotelon takana ja imusarjan alla oleva ns. crack pipe alkoi vuotaa. Koitin irrottaa sitä, mutta eihän se suostu ehjänä tulemaan:

11.jpeg 12.jpeg 13.jpeg 14.jpeg


Koitin väännellä ja käännellä tuota putkea lukkopihdeillä, mutta ei irtoa. Lopulta otin avuksi sorkkaraudan, jolla kampesin lukkopihdeistä, mutta siinä kohtaa putkesta murtui pala lukkopihtien alta. Tämän jälkeen kampesin ensimmäisessä kuvassa näkyvästä letkuhaarasta, mutta sen jälkeen koko putki katkesi siitä letkuhaaran kohdalta.

Youtubesta löysin videon, jossa HumbleMechanic purkaa loppujen lopuksi koko auton keulan saadakseen tuon putken irti. Itse en kuitenkaan haluaisin vielä ryhtyä tuohon. Liukuvasara olisi kätevä, jos sen vain saisi tuonne putken sisälle kiinnitettyä. Kellään ideoita, miten tuota koittaisi irrottaa?
Ihanko oikeasti siellä ei ole mitään lukitusta jos noin hajosi? Kai sitä pitäisi koittaa heilutella, nitkutella ja pyöritellä jos pystyy. Sitten vaan vetämään..
 
Audi A3 3.2 VR6 (sama kuin Golf R32) termostaattikotelon takana ja imusarjan alla oleva ns. crack pipe alkoi vuotaa. Koitin irrottaa sitä, mutta eihän se suostu ehjänä tulemaan:

11.jpeg 12.jpeg 13.jpeg 14.jpeg


Koitin väännellä ja käännellä tuota putkea lukkopihdeillä, mutta ei irtoa. Lopulta otin avuksi sorkkaraudan, jolla kampesin lukkopihdeistä, mutta siinä kohtaa putkesta murtui pala lukkopihtien alta. Tämän jälkeen kampesin ensimmäisessä kuvassa näkyvästä letkuhaarasta, mutta sen jälkeen koko putki katkesi siitä letkuhaaran kohdalta.

Youtubesta löysin videon, jossa HumbleMechanic purkaa loppujen lopuksi koko auton keulan saadakseen tuon putken irti. Itse en kuitenkaan haluaisin vielä ryhtyä tuohon. Liukuvasara olisi kätevä, jos sen vain saisi tuonne putken sisälle kiinnitettyä. Kellään ideoita, miten tuota koittaisi irrottaa?
Nämä nyky autojen muoviosat on kyllä hienoja, rellu veti tässä kyllä pidemmän korren vai mitä mieltä sen termarin kotelosta? :beye:
 

Liitteet

  • s-l400.jpg
    s-l400.jpg
    24,1 KB · Luettu: 203
Ihanko oikeasti siellä ei ole mitään lukitusta jos noin hajosi? Kai sitä pitäisi koittaa heilutella, nitkutella ja pyöritellä jos pystyy. Sitten vaan vetämään..
Muovisissa jäähdytysnesteputkissa nuo o-renkaat sulaa älyttömän tiukkaan kiinni. Samoja kokemuksia itsellänikin eikä siinä juuri auta kuin nitkutella ja vetää, ja toivoa parasta.
 
Muoviset öljypohjatkin kuulemma murtuu, kun yrittää ottaa öljysutia irti. Ja noi termarikopat. Tuttu Mersukorjaaja noita kirosi.
 
Muoviset öljypohjatkin kuulemma murtuu, kun yrittää ottaa öljysutia irti. Ja noi termarikopat. Tuttu Mersukorjaaja noita kirosi.

Sitä roppua ei ole käsittääkseni tarkoitettu irrotettavaksi, vaikka sellainen sieltä löytyykin, jostain kumman syystä. Sekun on mersuissa liimalla kiinni. Öljyt on tarkoitus imeä öljytikun reiästä.

Yhden tollasen mersun öljypohjan olen särkenyt.
 
Tämmöistäkin voi sattua kun tarpeeksi kiire on. Kävin rengasliikkeessä vaihdattamassa Nokian kitkat, rengasukko heilui monen auton kimpussa formulatahtiin. Ajelin tyytyväisenä kotiin. Seuraavana päivänä tuli soitto että viitsisitsä etsäviitsis tavata renkaan kyljestä merkinnät. Menin autolle ja auts, alla oli kolme hakkis R3 ja yksi Nordman RS2. Saman kokoisia onneksi, vasta katsastuksessa olisin varmaan huomannut. Toinen ruokatunti piloille ja rengasliikkeeseen, kuulemma joku oli sitten saanut käänteisen satsin autoonsa.
 
Mustat nitriilihanskatkin pitää kädet yllättävän pitkään lämpimänä noissakin asennuslämpötiloissa kunhan sormet pysyy koko ajan liikkeessä.
 
Tuommonen jarruremppa on siitä mukavaa tehdä talvellakin, kun ei tarvitse pienten nippelien kanssa pelata avokäsin. Joku venttiilivarrenkumien asentelu on yhtä juhlaa jo pikkupakkasilla. :p
 
Onneksi on tilava halli lattialämmityksellä ja metriin nostava saksinostin, senkusta ajaa auton sisään, nostaa ylös ja rullailee asennusjakkaralla paitahihasilteen. :rofl2:
 
Muistuu mieleen kun kerran vaihdoin Kadetin vetoniveltä paljain käsin 25 asteen pakkasella, kuski ja muu seurakunta istui autossa lämpimässä oottamassa valmistumista.
 
Nykyään kannattaa käyttää leimalla uudelleen kesällä niin saa käännettyä katsastusajankohdan sinne. Elokuu on aika sopiva :D
 
Kaksoismassavauhtipyörä tuli tänään tiensä päähän, ainakin äänestä päätellen. Kytkinpoljin pohjaan painettuna ei juurikaan ylimääräistä ääntelyä, kytkinpoljin ylhäällä kolistaa/rahisee.
Korjaus maksaa 1/4 auton arvosta, mutta enpä oikein keksi mihin tämän vaihtaisin niin on se laitettava kuntoon (2009 1.8 TDCI Mondeo kyseessä).
 
Joskus nuorena miehenä tuli urheiltua ekaan kulkineeseen uus virtalukon pohja lähes kolmenkymmenen pakkasessa. Ei vaan enää viittis.
Riippuu autosta, oman kohdalla on virtalukko irti varmaan alle minuutissa, vaikka ei sitä kyllä silti viittis.
 
Ensin -1 ja tihkusadetta, siihen perään -20 ja tallista puoliksi ulkona 2.8 30v a6 jakopää muutaman päivän projektina. Ei koskaan enää.
 
9-5 Saabin vesipumpun vaihto -20 oli kanssa omalaatuinen operaatio jonkinsortin nuhassa. Kylmä ei tullut pakkashaalareista johtuen, mutta vitutus kuului varmaan naapuriin asti, varsinkin kun ko. homman sai tehdä kaksi kertaa valmiiksi paskasta pumpusta johtuen. Yllätys?
 
9-5 Saabin vesipumpun vaihto -20 oli kanssa omalaatuinen operaatio jonkinsortin nuhassa. Kylmä ei tullut pakkashaalareista johtuen, mutta vitutus kuului varmaan naapuriin asti, varsinkin kun ko. homman sai tehdä kaksi kertaa valmiiksi paskasta pumpusta johtuen. Yllätys?
Noi pakkasnesteet ja polttoaineet tuntuu kätösille valuessaan melko viileiltä, kun ollaan siellä parinkymmenen pakkasasteen alapuolella.
 
Noi pakkasnesteet ja polttoaineet tuntuu kätösille valuessaan melko viileiltä, kun ollaan siellä parinkymmenen pakkasasteen alapuolella.
Jep, tosin tässä operaatiossa tuli huolehdittua ettei nesteitä pääse käsille. Sen ansiosta pultit ym. saikin asenneltua paljain käsin ahtaisiin paikkoihin.
 
Pojalle ostettiin ajo-opetukseen autoksi E46 sarjan BMW, kahden litran bensakoneella (N42). Melkoinen pommi, mutta tulipahan hankittua :). Viimeisimpänä casena ajoin jyrkkää ylämäkeä ylös --> öljynpaineen merkkivalo syttyi ja moottorin ääni muuttui kerrasta + sammui hetken päästä eli oikeasti paineet varmaan katosi. Heitin parkkiin ja kokeilen - käynnistyi ok mutta ei paineita. Nyt pitäisi alkaa ihmetellä missä ongelma. Eka luulin että huohotin jäätyi mutta ei - ei öljyvuotoja ja koneessa on max-viivaan asti öljyä (+ uusi huohotin vaihdettu tälle talvea). Saa nähdä miten hermoja kiristelevä remontti tulee, uskon että kone ei ottanut itseensä koska ilman paineita ajettu alle 100m. Oisko veikkauksia mistä alkaa diagnosoimaan? Öljypohja vaan pois ja ihmettelemään öljypumppua, sitä pyörittävää ketjua & kiristintä?
 
Pojalle ostettiin ajo-opetukseen autoksi E46 sarjan BMW, kahden litran bensakoneella (N42). Melkoinen pommi, mutta tulipahan hankittua :). Viimeisimpänä casena ajoin jyrkkää ylämäkeä ylös --> öljynpaineen merkkivalo syttyi ja moottorin ääni muuttui kerrasta + sammui hetken päästä eli oikeasti paineet varmaan katosi. Heitin parkkiin ja kokeilen - käynnistyi ok mutta ei paineita. Nyt pitäisi alkaa ihmetellä missä ongelma. Eka luulin että huohotin jäätyi mutta ei - ei öljyvuotoja ja koneessa on max-viivaan asti öljyä (+ uusi huohotin vaihdettu tälle talvea). Saa nähdä miten hermoja kiristelevä remontti tulee, uskon että kone ei ottanut itseensä koska ilman paineita ajettu alle 100m. Oisko veikkauksia mistä alkaa diagnosoimaan? Öljypohja vaan pois ja ihmettelemään öljypumppua, sitä pyörittävää ketjua & kiristintä?
Jos kuului ääniä sisään niin kone todennäköisesti ottanut itseensä. Hyvässä lykyssä äänet tulleet yläkerrasta ja vaurioita ei ole muutakuin ennenaikaista kulumaa venakoneistolle.
 
Pojalle ostettiin ajo-opetukseen autoksi E46 sarjan BMW, kahden litran bensakoneella (N42). Melkoinen pommi, mutta tulipahan hankittua :). Viimeisimpänä casena ajoin jyrkkää ylämäkeä ylös --> öljynpaineen merkkivalo syttyi ja moottorin ääni muuttui kerrasta + sammui hetken päästä eli oikeasti paineet varmaan katosi. Heitin parkkiin ja kokeilen - käynnistyi ok mutta ei paineita. Nyt pitäisi alkaa ihmetellä missä ongelma. Eka luulin että huohotin jäätyi mutta ei - ei öljyvuotoja ja koneessa on max-viivaan asti öljyä (+ uusi huohotin vaihdettu tälle talvea). Saa nähdä miten hermoja kiristelevä remontti tulee, uskon että kone ei ottanut itseensä koska ilman paineita ajettu alle 100m. Oisko veikkauksia mistä alkaa diagnosoimaan? Öljypohja vaan pois ja ihmettelemään öljypumppua, sitä pyörittävää ketjua & kiristintä?

Tarkastaisin ensin tuon öljynpaineen säätösolenoidin, joka on osa #12
Käsittääkseni nuo menee tukkoon/jumittuu. Vasta sen jälkeen repiä sitä öljypohjaa irti ja kaivelemaan niitä laahaimen paloja sihdistä.
 
kolmonen ei pysy päällä kiihdyttäessä eikä moottorijarrulla.
Tehdaskunnostettu laatikko +2200€ ja ebaystä käytettyä 200€:n pintaan. On vaan sellainen murheenkryyni, että ko. laatikko on sellainen arpalaatikko, että kestääkö 30tkm vai 250tkm.
Potilaana 1st gen mini vm 2001. Taitaa vaihdelaatikko olla viimeisiä alkuperäisiä osia peltien ja lasien lisäksi. Paaliinkaan ei viittis laittaa kun muuten pelaa paremmin kuin hyvin ja on päivittäisessä ajossa juniorilla. Paalattuna pitäs keksiä vaihtoehtoinen liikkumistapa.
 
kolmonen ei pysy päällä kiihdyttäessä eikä moottorijarrulla.
Tehdaskunnostettu laatikko +2200€ ja ebaystä käytettyä 200€:n pintaan. On vaan sellainen murheenkryyni, että ko. laatikko on sellainen arpalaatikko, että kestääkö 30tkm vai 250tkm.
Potilaana 1st gen mini vm 2001. Taitaa vaihdelaatikko olla viimeisiä alkuperäisiä osia peltien ja lasien lisäksi. Paaliinkaan ei viittis laittaa kun muuten pelaa paremmin kuin hyvin ja on päivittäisessä ajossa juniorilla. Paalattuna pitäs keksiä vaihtoehtoinen liikkumistapa.

No mikä on ongelma, ebaysta laatikko, pikku tsekkaus/remppa kun ei se ole oikeasti avaruustiedettä ja sen jälkeen rauhassa auringonlaskuun.
 
No mikä on ongelma, ebaysta laatikko, pikku tsekkaus/remppa kun ei se ole oikeasti avaruustiedettä ja sen jälkeen rauhassa auringonlaskuun.
Ei viitts pihalla ja talvella alkaa jumppaamaan. Ny ootellaan kesää ja sitten työn alle, jos sinne saakka vielä kestää..
 

Statistiikka

Viestiketjuista
269 275
Viestejä
4 654 903
Jäsenet
76 415
Uusin jäsen
roopeao

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom