Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Pakkasjakson ratoksi päätti Skodilacin kaasupoljin katketa alhaalta.

Sinänsä polkimen vaihtaminen on suht simppeli homma mekaanisesti, mutta tarviiko ohjelman kautta vielä ns. sopeuttaa uutta poljinta vai toimiiko homma ihan plug-play?

Auto: Skoda Superb 2010 2.0Tdi Manuaali
 
Audi A3 3.2 VR6 (sama kuin Golf R32) termostaattikotelon takana ja imusarjan alla oleva ns. crack pipe alkoi vuotaa. Koitin irrottaa sitä, mutta eihän se suostu ehjänä tulemaan:

11.jpeg 12.jpeg 13.jpeg 14.jpeg


Koitin väännellä ja käännellä tuota putkea lukkopihdeillä, mutta ei irtoa. Lopulta otin avuksi sorkkaraudan, jolla kampesin lukkopihdeistä, mutta siinä kohtaa putkesta murtui pala lukkopihtien alta. Tämän jälkeen kampesin ensimmäisessä kuvassa näkyvästä letkuhaarasta, mutta sen jälkeen koko putki katkesi siitä letkuhaaran kohdalta.

Youtubesta löysin videon, jossa HumbleMechanic purkaa loppujen lopuksi koko auton keulan saadakseen tuon putken irti. Itse en kuitenkaan haluaisin vielä ryhtyä tuohon. Liukuvasara olisi kätevä, jos sen vain saisi tuonne putken sisälle kiinnitettyä. Kellään ideoita, miten tuota koittaisi irrottaa?
 
Audi A3 3.2 VR6 (sama kuin Golf R32) termostaattikotelon takana ja imusarjan alla oleva ns. crack pipe alkoi vuotaa. Koitin irrottaa sitä, mutta eihän se suostu ehjänä tulemaan:

11.jpeg 12.jpeg 13.jpeg 14.jpeg


Koitin väännellä ja käännellä tuota putkea lukkopihdeillä, mutta ei irtoa. Lopulta otin avuksi sorkkaraudan, jolla kampesin lukkopihdeistä, mutta siinä kohtaa putkesta murtui pala lukkopihtien alta. Tämän jälkeen kampesin ensimmäisessä kuvassa näkyvästä letkuhaarasta, mutta sen jälkeen koko putki katkesi siitä letkuhaaran kohdalta.

Youtubesta löysin videon, jossa HumbleMechanic purkaa loppujen lopuksi koko auton keulan saadakseen tuon putken irti. Itse en kuitenkaan haluaisin vielä ryhtyä tuohon. Liukuvasara olisi kätevä, jos sen vain saisi tuonne putken sisälle kiinnitettyä. Kellään ideoita, miten tuota koittaisi irrottaa?
Ihanko oikeasti siellä ei ole mitään lukitusta jos noin hajosi? Kai sitä pitäisi koittaa heilutella, nitkutella ja pyöritellä jos pystyy. Sitten vaan vetämään..
 
Audi A3 3.2 VR6 (sama kuin Golf R32) termostaattikotelon takana ja imusarjan alla oleva ns. crack pipe alkoi vuotaa. Koitin irrottaa sitä, mutta eihän se suostu ehjänä tulemaan:

11.jpeg 12.jpeg 13.jpeg 14.jpeg


Koitin väännellä ja käännellä tuota putkea lukkopihdeillä, mutta ei irtoa. Lopulta otin avuksi sorkkaraudan, jolla kampesin lukkopihdeistä, mutta siinä kohtaa putkesta murtui pala lukkopihtien alta. Tämän jälkeen kampesin ensimmäisessä kuvassa näkyvästä letkuhaarasta, mutta sen jälkeen koko putki katkesi siitä letkuhaaran kohdalta.

Youtubesta löysin videon, jossa HumbleMechanic purkaa loppujen lopuksi koko auton keulan saadakseen tuon putken irti. Itse en kuitenkaan haluaisin vielä ryhtyä tuohon. Liukuvasara olisi kätevä, jos sen vain saisi tuonne putken sisälle kiinnitettyä. Kellään ideoita, miten tuota koittaisi irrottaa?
Nämä nyky autojen muoviosat on kyllä hienoja, rellu veti tässä kyllä pidemmän korren vai mitä mieltä sen termarin kotelosta? :beye:
 

Liitteet

  • s-l400.jpg
    s-l400.jpg
    24,1 KB · Luettu: 205
Ihanko oikeasti siellä ei ole mitään lukitusta jos noin hajosi? Kai sitä pitäisi koittaa heilutella, nitkutella ja pyöritellä jos pystyy. Sitten vaan vetämään..
Muovisissa jäähdytysnesteputkissa nuo o-renkaat sulaa älyttömän tiukkaan kiinni. Samoja kokemuksia itsellänikin eikä siinä juuri auta kuin nitkutella ja vetää, ja toivoa parasta.
 
Muoviset öljypohjatkin kuulemma murtuu, kun yrittää ottaa öljysutia irti. Ja noi termarikopat. Tuttu Mersukorjaaja noita kirosi.
 
Muoviset öljypohjatkin kuulemma murtuu, kun yrittää ottaa öljysutia irti. Ja noi termarikopat. Tuttu Mersukorjaaja noita kirosi.

Sitä roppua ei ole käsittääkseni tarkoitettu irrotettavaksi, vaikka sellainen sieltä löytyykin, jostain kumman syystä. Sekun on mersuissa liimalla kiinni. Öljyt on tarkoitus imeä öljytikun reiästä.

Yhden tollasen mersun öljypohjan olen särkenyt.
 
Tämmöistäkin voi sattua kun tarpeeksi kiire on. Kävin rengasliikkeessä vaihdattamassa Nokian kitkat, rengasukko heilui monen auton kimpussa formulatahtiin. Ajelin tyytyväisenä kotiin. Seuraavana päivänä tuli soitto että viitsisitsä etsäviitsis tavata renkaan kyljestä merkinnät. Menin autolle ja auts, alla oli kolme hakkis R3 ja yksi Nordman RS2. Saman kokoisia onneksi, vasta katsastuksessa olisin varmaan huomannut. Toinen ruokatunti piloille ja rengasliikkeeseen, kuulemma joku oli sitten saanut käänteisen satsin autoonsa.
 
Mustat nitriilihanskatkin pitää kädet yllättävän pitkään lämpimänä noissakin asennuslämpötiloissa kunhan sormet pysyy koko ajan liikkeessä.
 
Tuommonen jarruremppa on siitä mukavaa tehdä talvellakin, kun ei tarvitse pienten nippelien kanssa pelata avokäsin. Joku venttiilivarrenkumien asentelu on yhtä juhlaa jo pikkupakkasilla. :p
 
Onneksi on tilava halli lattialämmityksellä ja metriin nostava saksinostin, senkusta ajaa auton sisään, nostaa ylös ja rullailee asennusjakkaralla paitahihasilteen. :rofl2:
 
Muistuu mieleen kun kerran vaihdoin Kadetin vetoniveltä paljain käsin 25 asteen pakkasella, kuski ja muu seurakunta istui autossa lämpimässä oottamassa valmistumista.
 
Nykyään kannattaa käyttää leimalla uudelleen kesällä niin saa käännettyä katsastusajankohdan sinne. Elokuu on aika sopiva :D
 
Kaksoismassavauhtipyörä tuli tänään tiensä päähän, ainakin äänestä päätellen. Kytkinpoljin pohjaan painettuna ei juurikaan ylimääräistä ääntelyä, kytkinpoljin ylhäällä kolistaa/rahisee.
Korjaus maksaa 1/4 auton arvosta, mutta enpä oikein keksi mihin tämän vaihtaisin niin on se laitettava kuntoon (2009 1.8 TDCI Mondeo kyseessä).
 
Joskus nuorena miehenä tuli urheiltua ekaan kulkineeseen uus virtalukon pohja lähes kolmenkymmenen pakkasessa. Ei vaan enää viittis.
Riippuu autosta, oman kohdalla on virtalukko irti varmaan alle minuutissa, vaikka ei sitä kyllä silti viittis.
 
Ensin -1 ja tihkusadetta, siihen perään -20 ja tallista puoliksi ulkona 2.8 30v a6 jakopää muutaman päivän projektina. Ei koskaan enää.
 
9-5 Saabin vesipumpun vaihto -20 oli kanssa omalaatuinen operaatio jonkinsortin nuhassa. Kylmä ei tullut pakkashaalareista johtuen, mutta vitutus kuului varmaan naapuriin asti, varsinkin kun ko. homman sai tehdä kaksi kertaa valmiiksi paskasta pumpusta johtuen. Yllätys?
 
9-5 Saabin vesipumpun vaihto -20 oli kanssa omalaatuinen operaatio jonkinsortin nuhassa. Kylmä ei tullut pakkashaalareista johtuen, mutta vitutus kuului varmaan naapuriin asti, varsinkin kun ko. homman sai tehdä kaksi kertaa valmiiksi paskasta pumpusta johtuen. Yllätys?
Noi pakkasnesteet ja polttoaineet tuntuu kätösille valuessaan melko viileiltä, kun ollaan siellä parinkymmenen pakkasasteen alapuolella.
 
Noi pakkasnesteet ja polttoaineet tuntuu kätösille valuessaan melko viileiltä, kun ollaan siellä parinkymmenen pakkasasteen alapuolella.
Jep, tosin tässä operaatiossa tuli huolehdittua ettei nesteitä pääse käsille. Sen ansiosta pultit ym. saikin asenneltua paljain käsin ahtaisiin paikkoihin.
 
Pojalle ostettiin ajo-opetukseen autoksi E46 sarjan BMW, kahden litran bensakoneella (N42). Melkoinen pommi, mutta tulipahan hankittua :). Viimeisimpänä casena ajoin jyrkkää ylämäkeä ylös --> öljynpaineen merkkivalo syttyi ja moottorin ääni muuttui kerrasta + sammui hetken päästä eli oikeasti paineet varmaan katosi. Heitin parkkiin ja kokeilen - käynnistyi ok mutta ei paineita. Nyt pitäisi alkaa ihmetellä missä ongelma. Eka luulin että huohotin jäätyi mutta ei - ei öljyvuotoja ja koneessa on max-viivaan asti öljyä (+ uusi huohotin vaihdettu tälle talvea). Saa nähdä miten hermoja kiristelevä remontti tulee, uskon että kone ei ottanut itseensä koska ilman paineita ajettu alle 100m. Oisko veikkauksia mistä alkaa diagnosoimaan? Öljypohja vaan pois ja ihmettelemään öljypumppua, sitä pyörittävää ketjua & kiristintä?
 
Pojalle ostettiin ajo-opetukseen autoksi E46 sarjan BMW, kahden litran bensakoneella (N42). Melkoinen pommi, mutta tulipahan hankittua :). Viimeisimpänä casena ajoin jyrkkää ylämäkeä ylös --> öljynpaineen merkkivalo syttyi ja moottorin ääni muuttui kerrasta + sammui hetken päästä eli oikeasti paineet varmaan katosi. Heitin parkkiin ja kokeilen - käynnistyi ok mutta ei paineita. Nyt pitäisi alkaa ihmetellä missä ongelma. Eka luulin että huohotin jäätyi mutta ei - ei öljyvuotoja ja koneessa on max-viivaan asti öljyä (+ uusi huohotin vaihdettu tälle talvea). Saa nähdä miten hermoja kiristelevä remontti tulee, uskon että kone ei ottanut itseensä koska ilman paineita ajettu alle 100m. Oisko veikkauksia mistä alkaa diagnosoimaan? Öljypohja vaan pois ja ihmettelemään öljypumppua, sitä pyörittävää ketjua & kiristintä?
Jos kuului ääniä sisään niin kone todennäköisesti ottanut itseensä. Hyvässä lykyssä äänet tulleet yläkerrasta ja vaurioita ei ole muutakuin ennenaikaista kulumaa venakoneistolle.
 
Pojalle ostettiin ajo-opetukseen autoksi E46 sarjan BMW, kahden litran bensakoneella (N42). Melkoinen pommi, mutta tulipahan hankittua :). Viimeisimpänä casena ajoin jyrkkää ylämäkeä ylös --> öljynpaineen merkkivalo syttyi ja moottorin ääni muuttui kerrasta + sammui hetken päästä eli oikeasti paineet varmaan katosi. Heitin parkkiin ja kokeilen - käynnistyi ok mutta ei paineita. Nyt pitäisi alkaa ihmetellä missä ongelma. Eka luulin että huohotin jäätyi mutta ei - ei öljyvuotoja ja koneessa on max-viivaan asti öljyä (+ uusi huohotin vaihdettu tälle talvea). Saa nähdä miten hermoja kiristelevä remontti tulee, uskon että kone ei ottanut itseensä koska ilman paineita ajettu alle 100m. Oisko veikkauksia mistä alkaa diagnosoimaan? Öljypohja vaan pois ja ihmettelemään öljypumppua, sitä pyörittävää ketjua & kiristintä?

Tarkastaisin ensin tuon öljynpaineen säätösolenoidin, joka on osa #12
Käsittääkseni nuo menee tukkoon/jumittuu. Vasta sen jälkeen repiä sitä öljypohjaa irti ja kaivelemaan niitä laahaimen paloja sihdistä.
 
kolmonen ei pysy päällä kiihdyttäessä eikä moottorijarrulla.
Tehdaskunnostettu laatikko +2200€ ja ebaystä käytettyä 200€:n pintaan. On vaan sellainen murheenkryyni, että ko. laatikko on sellainen arpalaatikko, että kestääkö 30tkm vai 250tkm.
Potilaana 1st gen mini vm 2001. Taitaa vaihdelaatikko olla viimeisiä alkuperäisiä osia peltien ja lasien lisäksi. Paaliinkaan ei viittis laittaa kun muuten pelaa paremmin kuin hyvin ja on päivittäisessä ajossa juniorilla. Paalattuna pitäs keksiä vaihtoehtoinen liikkumistapa.
 
kolmonen ei pysy päällä kiihdyttäessä eikä moottorijarrulla.
Tehdaskunnostettu laatikko +2200€ ja ebaystä käytettyä 200€:n pintaan. On vaan sellainen murheenkryyni, että ko. laatikko on sellainen arpalaatikko, että kestääkö 30tkm vai 250tkm.
Potilaana 1st gen mini vm 2001. Taitaa vaihdelaatikko olla viimeisiä alkuperäisiä osia peltien ja lasien lisäksi. Paaliinkaan ei viittis laittaa kun muuten pelaa paremmin kuin hyvin ja on päivittäisessä ajossa juniorilla. Paalattuna pitäs keksiä vaihtoehtoinen liikkumistapa.

No mikä on ongelma, ebaysta laatikko, pikku tsekkaus/remppa kun ei se ole oikeasti avaruustiedettä ja sen jälkeen rauhassa auringonlaskuun.
 
No mikä on ongelma, ebaysta laatikko, pikku tsekkaus/remppa kun ei se ole oikeasti avaruustiedettä ja sen jälkeen rauhassa auringonlaskuun.
Ei viitts pihalla ja talvella alkaa jumppaamaan. Ny ootellaan kesää ja sitten työn alle, jos sinne saakka vielä kestää..
 
Ei viitts pihalla ja talvella alkaa jumppaamaan. Ny ootellaan kesää ja sitten työn alle, jos sinne saakka vielä kestää..

Keittiön pöydällähän moinen, pieni testi mahdolliselle parisuhteelle siinä samalla.. ;)
 
kolmonen ei pysy päällä kiihdyttäessä eikä moottorijarrulla.
Tehdaskunnostettu laatikko +2200€ ja ebaystä käytettyä 200€:n pintaan. On vaan sellainen murheenkryyni, että ko. laatikko on sellainen arpalaatikko, että kestääkö 30tkm vai 250tkm.
Potilaana 1st gen mini vm 2001. Taitaa vaihdelaatikko olla viimeisiä alkuperäisiä osia peltien ja lasien lisäksi. Paaliinkaan ei viittis laittaa kun muuten pelaa paremmin kuin hyvin ja on päivittäisessä ajossa juniorilla. Paalattuna pitäs keksiä vaihtoehtoinen liikkumistapa.
Vaihteen siirto katsottu, moottorin tukikumit kunnossa?
 
Vaihteen siirto katsottu, moottorin tukikumit kunnossa?
Tukikumit vaihdettu viime syksynä, vaijerit ainakin silloin ok. Aiemmin pudotti vitosta pois pesästä moottorijarrulla rampilta poistuttaessa, mutta se ominaisuus hävis tukikumien vaihdolla.
Toki siirtäjän vaijerit vois uusia ensin ennen ku koko lootan ottaa auki/vaihtaa.
 
kolmonen ei pysy päällä kiihdyttäessä eikä moottorijarrulla.
Tehdaskunnostettu laatikko +2200€ ja ebaystä käytettyä 200€:n pintaan. On vaan sellainen murheenkryyni, että ko. laatikko on sellainen arpalaatikko, että kestääkö 30tkm vai 250tkm.
Potilaana 1st gen mini vm 2001. Taitaa vaihdelaatikko olla viimeisiä alkuperäisiä osia peltien ja lasien lisäksi. Paaliinkaan ei viittis laittaa kun muuten pelaa paremmin kuin hyvin ja on päivittäisessä ajossa juniorilla. Paalattuna pitäs keksiä vaihtoehtoinen liikkumistapa.
Kaikista olennaiseen nyt tartun, mutta epäilen vahvasti vuosimallia, kun valmistus loppui 2000, koska ei täyttänyt uuden auton turvallisuusmäärityksiä.
 
Just tuo eka uusi Mini on kuuluisa laatikkoviosta, siinä on muistaakseni Roverin laatikko, kun Mini halusi säästää rahaa. Myöhemmin tuli sitten parempi laatikko, jonka valmistajaa en nyt muista.
 
Pojalle ostettiin ajo-opetukseen autoksi E46 sarjan BMW, kahden litran bensakoneella (N42). Melkoinen pommi, mutta tulipahan hankittua :). Viimeisimpänä casena ajoin jyrkkää ylämäkeä ylös --> öljynpaineen merkkivalo syttyi ja moottorin ääni muuttui kerrasta + sammui hetken päästä eli oikeasti paineet varmaan katosi. Heitin parkkiin ja kokeilen - käynnistyi ok mutta ei paineita. Nyt pitäisi alkaa ihmetellä missä ongelma. Eka luulin että huohotin jäätyi mutta ei - ei öljyvuotoja ja koneessa on max-viivaan asti öljyä (+ uusi huohotin vaihdettu tälle talvea). Saa nähdä miten hermoja kiristelevä remontti tulee, uskon että kone ei ottanut itseensä koska ilman paineita ajettu alle 100m. Oisko veikkauksia mistä alkaa diagnosoimaan? Öljypohja vaan pois ja ihmettelemään öljypumppua, sitä pyörittävää ketjua & kiristintä?

No niin, diagnoosi tehty. Paineen säätösolenoidia tässä ei ole, joten otin öljypohjan pois - repiessä pohjaa irti kuuntelin jo että jokin metallin pala siellä pyörii. Sieltähän löytyi öljympumpun mutteri, mutta ei löystyneenä pois vaan akseli kauniisti katki. Pikaisella googlauksella melko arvokas komponentti kun näyttäisi sisältävän tasapainoakselit pumpun mukana. En ole pumppuyksikköä vielä purkanut pois, mutta tuskinpa pelkkää akselia saa vaihdettua. Lisäksi öljypohjasta löytyi yksi muovinen kappale, lie normaalia näissä että ohjaimien muovinpalat löytyy öljypohjasta :). Jakoketju tähän olikin jo vaihdettu kerran.

EDIT: uh, uusi alkuperäislaatuinen pumppuyksikkö reilun tonnin, eli jää hankkimatta. Saksasta taitas saada 300eur pintaan tarviketta, mutta pitää yrittää metsästää käytetty osa jostain. Tosin ihan helpolla ei näytä käytettynäkään löytyvän
 
Viimeksi muokattu:
Ostin uuden auton, vaikka en tiedä niistä mitään, hehheh. Mistä tiedän mitä jäähdytinnestettä tuonne pitää lisäillä? Lähellä MIN viivaa näyttää olevan. Oliko muullakin väliä kuin värillä?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
289 229
Viestejä
4 955 445
Jäsenet
79 602
Uusin jäsen
eje

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom