Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Ja toki jos ne on jotain läpipultti+mutteri yhdistelmiä niin ainahan ne katkeamisen jälkeen voi lyödä vaan läpi ja uutta tilalle. Jos taas ei niin ylläoleva ja rukoilua valitsemallesi satuolennolle.

Ei ne varmaan niin yleisesti halua katkeilla että kannattaisi ihan älyttömästi stressata..
 
IMG-20200108-WA0021-01.jpeg


Sanoiko joku imuvuoto?
 
Tuollaisen saa helposti paikattua motonetin kalastushousujen paikkausliimalla. Se pysyy ja joustaa.

Pikakorjauksena teippiä päälle ja kovaa ajoa. Ei jaksa alkaa hifistellä kun varmasti liimatuubi maksanee saman verran kuin uusi tuollainen imuputki. Puhumattakaan siitä että materiaali muistutti enemmänkin korppua kuin kumia, eli ratkeaisi todennäköisesti kohta jostain vierestä uudelleen. Ainoa harmillinen asia tuossa on se että joutuu vielä kertaalleen purkamaan kaiken maailman DISA:t ja osapuilleen puoli autoa ympäriltä että pääsee käsiksi tuohon.
 
Edelleen valmistautuminen jatkuu joustintukilaakeri remonttia varten. Ostin työkaluja äsken, silmukka-avaimen, 21mm hylsyn, jousipuristimet, lukkomuttereita. Edelleen uupuu uudet joustintuen pultit olkatukeen jotka varmuuden vuoksi tilasin, ne tulee ehkä ensi viikolla.

Nyt heräsi kysymys että koska olen asian tiimoilta lukenut sellaista että nuo joustintuen 2 alapulttia ja mutteria voivat olla jumissa ja jopa pultti katketa sitä irrotettaessa. Kannattaako remonttia tehdessä jotain toimenpiteitä tehdä noille joustintuen 2 alapultille ja mutterille jotta ne saisi ehjänä irti? Eli onko järkeä etukäteen ennen avaamista kuumentaa niitä toholla ja sitten jäädyttää kylmäspraylla?
Atf ja asetonia sekoitat keskenään niin tulee parempaa öljyä, kuin kaupan tuotteet jumiutuneisiin muttereihin ja pultteihin. Kumpaakin yhtä paljon sekaisin.
 
Jos löytyy toho millä antaa lämpöä niin nuo liuotusaineet on 90% varmuudella hyödyttömiä.
 
Pikakorjauksena teippiä päälle ja kovaa ajoa. Ei jaksa alkaa hifistellä kun varmasti liimatuubi maksanee saman verran kuin uusi tuollainen imuputki. Puhumattakaan siitä että materiaali muistutti enemmänkin korppua kuin kumia, eli ratkeaisi todennäköisesti kohta jostain vierestä uudelleen. Ainoa harmillinen asia tuossa on se että joutuu vielä kertaalleen purkamaan kaiken maailman DISA:t ja osapuilleen puoli autoa ympäriltä että pääsee käsiksi tuohon.

No mutta tuosta selviää alle 30minuutilla, mondeossa hajosi yksi imupuolen letku mikä on imusarjan ja lohkon välissä, ohjeaika työlle 4h kun pitää imusarjan irrottaa. :facepalm:

Olin luova, irroitin vain startin ja sain kuin sainkin vaihdettua letkun pitkillä pihdeillä ilman imusarjan irroittamista, mutta otti se reilu tunnin aikaa...
 
Pikakorjauksena teippiä päälle ja kovaa ajoa. Ei jaksa alkaa hifistellä kun varmasti liimatuubi maksanee saman verran kuin uusi tuollainen imuputki. Puhumattakaan siitä että materiaali muistutti enemmänkin korppua kuin kumia, eli ratkeaisi todennäköisesti kohta jostain vierestä uudelleen. Ainoa harmillinen asia tuossa on se että joutuu vielä kertaalleen purkamaan kaiken maailman DISA:t ja osapuilleen puoli autoa ympäriltä että pääsee käsiksi tuohon.
Kun DISA on valmiiksi irti, kannattaa siihen asentaa uusi päivitetty korjaussarja (ebaysta laatusarja alta satkun), jos ei ole jo. Huonolla tuurilla orkkiksesta lähtee pieni nasta liikkeelle ja päätyy lopulta venttiilin väliin.

Tälläisen aikoinaan omaani laitoin For BMW DISA Valve Repair Kit Rebuild Rattle Aluminium Fix Overhaul M54 2.2 2.5 | eBay
Tietty halvempiakin löytyy, mutta tuosta sarjasta on hyviä kokemuksia.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä punahehkulla on niin hyvä irrotusvoima etten usko että mikään aine päihittää.

Kyllähän kuumennus on tehokkain tapa irroittaa kiinni ruostuneet osat, mutta kun aina se ei ole johtuvan lämmön tai osan muodon takia mahdollista tai järkevää.
Tuon Orapin kanssa ei ole kyllä ollut tarvetta käyttää tohoa, ryömii aivan uskomattoman syvälle kierteisiin, kun muilla irroitusöljyillä on taipumus jäädä melko pintaan.
 
Onko joku korjauttanut nahkapenkkejä joista on sauman ompeleet katkenneet? Mielellään jossain Turun lähistöllä.

13.5v vanhassa Taudissa on penkit vielä nätissä kuosissa, mutta pari läskiperseistä kuskia (allekirjoittanut mukaanlukien) ovat saaneet kuskin penkin vasemmalta sivulta langat poikki saumasta - kohta kun osuu aina housuihin kun autoon istahtaa. Itse nahat ja sauma ovat ihan ehjiä, mutta langat poikki noin 10cm matkalta ja sauma irvistää hieman (onneksi melko huomaamattomasti).

Ei tuota oikein itsekkään viitsisi lähteä ompelemaan (omat taidot tietäen), mutta jotain tuon kanssa varmaan kannattaa tehdä ennen kuin on koko sauma auki...
 
Kyllä punahehkulla on niin hyvä irrotusvoima etten usko että mikään aine päihittää.
Kyllähän kuumennus on tehokkain tapa irroittaa kiinni ruostuneet osat, mutta kun aina se ei ole johtuvan lämmön tai osan muodon takia mahdollista tai järkevää.
Juuri näin. Punahehkullekin on paikkansa, halpakin vielä verrattuna noihin kunnon aineisiin.

Mielenkiintoista olisi nähdä, miten punahehkulla irroitetaan vaikka kiinnijuuttunut hehkutulppa tai suutin.

13.5v vanhassa Taudissa on penkit vielä nätissä kuosissa, mutta pari läskiperseistä kuskia (allekirjoittanut mukaanlukien) ovat saaneet kuskin penkin vasemmalta sivulta langat poikki saumasta - kohta kun osuu aina housuihin kun autoon istahtaa.
Vastaisuuden varalle: auttaa aika paljon, jos penkin vetää aivan taka-asentoon kun lopettaa ajelut ja koittaa istahtaa penkin keskelle. Noi sporttipenkit on kyllä pirullisia tuosta kulumisesta, mutta vanhasta autosta sain kulumisen "pysäytettyä" kun oppi oikean tavan istahtaa penkille ja opetti sen myös toiselle auton käyttäjälle.
 
Vastaisuuden varalle: auttaa aika paljon, jos penkin vetää aivan taka-asentoon kun lopettaa ajelut ja koittaa istahtaa penkin keskelle. Noi sporttipenkit on kyllä pirullisia tuosta kulumisesta, mutta vanhasta autosta sain kulumisen "pysäytettyä" kun oppi oikean tavan istahtaa penkille ja opetti sen myös toiselle auton käyttäjälle.
Paljon on nimenomaan kiinni penkkien asennosta. Rehellisesti ei aika ja hermot riitä aina rullaamaan sähköpenkkiä taaksepäin kun autosta lähtee.

Pitää varmaan seuraavaksi ottaa muisteilla niin ei tarvitse toiseen suutaan säätää sitten ainakaan. ;)
(Tosin toki esim. E-mersun kauas vetäytyvä rattikin auttaisi kun tulisi heti enemmän tilaa laskeutua autoon...)
 
Paljon on nimenomaan kiinni penkkien asennosta. Rehellisesti ei aika ja hermot riitä aina rullaamaan sähköpenkkiä taaksepäin kun autosta lähtee.

Pitää varmaan seuraavaksi ottaa muisteilla niin ei tarvitse toiseen suutaan säätää sitten ainakaan. ;)
(Tosin toki esim. E-mersun kauas vetäytyvä rattikin auttaisi kun tulisi heti enemmän tilaa laskeutua autoon...)

Vanhasta golffista tuttu korjas ihan liimaamalla nahkaa sinne sisäpuolelle ja sitten sauma kiinni. Ei tosin ikuinen korjaus.
 
Uudet jouset+iskarit, uudet iskarin yläpäät/tuet. Eli kaikki osat uutta.

Kun ylämutterin vetää kiinni niin ei pyöri enää kunnolla vaan iskari alkaa kääntyä mukana. Mahtaskohan syynä olla tuo tarvike yläpäänlautanen/laakeri..

Rasvasin kuulat, mutta ei apua. Ja kiristää ei voi edes tiukkaan kun jo takertelee niin että paukkuu ajaessa.

 
Turussa ja siinä lähisuduillahan on autoverhoomoita enemmän ku missään muualla, kyl ne moiset korjaa.
 
Mutuilisin että jotain hämminkiä saattaa olla joko laakerissa että se ei pyöri tai sitten ylälautanen estää laakeria pyörimästä jostain syystä.

En keksi oikeen muuta kun että tuo lautanen on tehty liian pehmeästä muovista ja taipuu, niinkuin kuvasta näkyy. Se sitten estää pyörimisen kun siihen kohtaan kuulia tulee liian iso paine tms.
 
Jaahas, perjantain kunniaksi alkoi sellanen huilumainen ujellus kuulua MK2 Focuksesta kun vauhtia 50km/h tai yli. Aika hyvin pystyy paikantamaan kuskin ja apparin penkillä äänen tulevan oikealta takaa. Sillä mikä vaihde on silmässä ei ole ääneen merkitystä. Kohtuu varmasti pyörän laakeri vaihtokunnossa?

Ei onneksi näytä kovin pahalta hommalta vaihto, mutta pitää käydä katsastusasemalla ensin yrittämässä, jos siellä olisi muutakin vaihdettavaa.
 
Tee maantiellä tiukahkoja kaarroksia molempiin suuntiin, jos ääni hiljenee kaartaessa niin sisäkaarteen puoleinen pyöränlaakeri on menossa.
 
Onks sulla se vanha lautanen tallessa? Jos sillä kokeilis tuota jos se toimis. Jos ei toimi niin SNR-merkkiset osat hankintaan.
ONkohan ihan oikein kasattu? Vaikuttais että semmonen pikku holkki puuttuisi, mikä määrää vapaan tilan laakerille.
 
Tänään pääse liukkailla testaamaan jarrutasapainoa. Vasemmalle viettää jarruttaessa. Poljinkin vähän löysä. Autossa abs ja esp. Mistä vianetsintään?

Vasenta takajarrut on runkattu kaksin käsin joten siellä se vika varmaan on. Mutta löystynyt poljin viittaisi vikaan pikemminkin vastapuolella? Vaiko eikö?
 
Tänään pääse liukkailla testaamaan jarrutasapainoa. Vasemmalle viettää jarruttaessa. Poljinkin vähän löysä. Autossa abs ja esp. Mistä vianetsintään?

Vasenta takajarrut on runkattu kaksin käsin joten siellä se vika varmaan on. Mutta löystynyt poljin viittaisi vikaan pikemminkin vastapuolella? Vaiko eikö?

Löysä poljin viittaa lähinnä ilmaan/vuotoon/huonoon pääsylinteriin. Painuuko poljin pohjaan, jos paikallaan painat pidempään poljinta reippaasti?
 
Löysä poljin viittaa lähinnä ilmaan/vuotoon/huonoon pääsylinteriin. Painuuko poljin pohjaan, jos paikallaan painat pidempään poljinta reippaasti?

Minäkin lähtisin jarrunesteiden uusimisella ensiksi korjaamaan vikaa. Samalla voi paljastua vuotokin, jos semmoista on jarrujärjestelmässä.
 
Löysä poljin viittaa lähinnä ilmaan/vuotoon/huonoon pääsylinteriin. Painuuko poljin pohjaan, jos paikallaan painat pidempään poljinta reippaasti?
Siellä vasemmalla takana on ulos pullahtanut ja kotikutoisesti sisään painettu sylinteri, joten siellä se varmaan on. Kyllä, hitaasti valuu alaspäin mutta ei pohjaan saakka. Jos tällainen ongelma on takana vasemmalla, voiko se johtaa jarrutehon lisääntymiseen? Selvästihän siis vasemmalle on enemmän tehoa kun vasemmalle kaartuu.

Samalta suunnalta kuului aiemmin renkaan pyörimisnopeuden mukaan muuttuva vinkuminen, joka poistui jarruttaessa. Liittyyköhän samaan?
 
Kuulostaa joko jarrusyliteri, pääsylinteri tai letku/putki vuodolta. Tai sitten on jäänyt tiiviste huonosti/ilmaa sylinteriin josta on pullahtanut mäntä pihalle.

Joo, ihan kunnon ilmaus vähintään sille piirille/satulalle, mistä se mäntä tuli ulos. Ja kun tuohon ilmaushommaan alkaa, niin samalla ilmailee kaikki ja kun ilmaa kaikki jarrut hieman reilummin, niin voidaan sanoa, että myös jarrunesteet on vaihdettu.
 
Ennen kuin remppaan ryhtyy niin uskaltaako ajaa normaalisti? Voisiko auttaa jos jarruttelisi vähän ronskimmin sillä toiveella että vinossa olevat palaset asettautuisivat itsekseen? Jarrujen ilmaaminen ei kyllä multa yksin onnistu joten pajalle kaiketi vietävä.
 
Ennen kuin remppaan ryhtyy niin uskaltaako ajaa normaalisti? Voisiko auttaa jos jarruttelisi vähän ronskimmin sillä toiveella että vinossa olevat palaset asettautuisivat itsekseen? Jarrujen ilmaaminen ei kyllä multa yksin onnistu joten pajalle kaiketi vietävä.

Jos ja kun satulassa/piirissä on ilmaa, niin luultavasti kyseinen jarru laahaa jossain vaiheessa, jopa hieman reilummin. Kyllä sillä ajaa voi, mutta... no varovaisesti.
 
Nyt on uudet levyt ja palat takana s-maxissa. Pitää ehkä ostaa uudet liukutappien muovibuutsit, olevinaan hieman kankeat joustoltaan.
 
Muistit varmaan putsata ne tapit ja voidella oikealla rasvalla mikä ei turvota niitä?

Tottakai. Jarrurasvalla. Johan tämän nyt jokainen tsi-mies tietää. Liu'ut putsattu, liukujen pesät putsattu, buutsit putsattu, kaikki rasvattu ja laitettu takaisin paikoilleen.


Onkos sun autossa takajarrulevyissä kiinni laakeri ja ABS-rengas kuten Meganessa?

Pelkkä levy. Jarrusatulat ja muut hilut pois, niin levy lähtee lähes itsellänsä pois.

Kuvaa yritin lisätä, mutta ei vain onnistu..

c62Tv8L
 
Viimeksi muokattu:
Akku siirretty takakonttiin ni sai tolle hiustenkuivaimelle tillaa konehuoneeseen, kaikki 16kg voimaa.

LE18Tx2.jpg

Moparin oma tekniikka lähti muutama vk sit kävelemään ja tallissa onkin ollu 5.3 LS ja 4L80E oottamassa asennusta siitä asti.
Sähkö revitty konehuoneen puolelta jo kaikki mäkeen ja sama koko autolle, kokonaan uus johtosarja tulee.

Takapenkki ja ovipahvit on kans verhoiltavana Venäjällä, tänään tuli kuva et takapenkki on valmis.
LFtlJKl.jpg
 
Takapenkki ja ovipahvit on kans verhoiltavana Venäjällä, tänään tuli kuva et takapenkki on valmis.

Onko hinnan vai minkä takia noinkin "kaukana" asti verhoiltavana? Oli ihan pakko kysyä kun ekaa kertaa kuulen jonkun vieneen/lähettäneen auton penkkiä Venäjälle verhoiltavaksi.

ps. laitapa myös sitten kuva niistä ovipahveista kun ovat valmiit.
 
Onko hinnan vai minkä takia noinkin "kaukana" asti verhoiltavana? Oli ihan pakko kysyä kun ekaa kertaa kuulen jonkun vieneen/lähettäneen auton penkkiä Venäjälle verhoiltavaksi.

No tämä. Tuossakin maassa asuneena en epäile työnjälkeä lainkaan, mutta aivan jokaista mahdollista kuljetus-/posti-/kuriiri-palvelua kylläkin.
 
Onko hinnan vai minkä takia noinkin "kaukana" asti verhoiltavana? Oli ihan pakko kysyä kun ekaa kertaa kuulen jonkun vieneen/lähettäneen auton penkkiä Venäjälle verhoiltavaksi.

ps. laitapa myös sitten kuva niistä ovipahveista kun ovat valmiit.

No eihän tuonne oo kun 250km matkaa täältä Etelä-Savostakaan, ja suomessa vissiin maksaa jo materiaalit ton verta mitä mulla koko lysti eli winwin.
-69 Impala vietiin tonne koritöihin ja verhoiltavaks kans, ei mitään valittamista ollu siinäkään, Suomessa oli pelkkä oven oikasu saman verran kustannusarvio kun tuohon koko lysti kukakuinkin tuolla (~2100€).

Oman auton takapenkki, 4 ovipahvia, 2 kyynärnojaaa verhoilevat ja tekevät samalla 2 uutta kyynärnojaa, noille oli kustannusarvio reilu 500€.

Impalahan vietiiin ajamalla tonne ihan ja se kun haettiin ni nakkasin samalla omat penkit sinne. Ensviikolla kaveri lähtee käymää sit Pietarissa ni tuo samalla reissullaa noi mun kamat mukana sieltä sit.

gZImCs1.jpg
 
^ Nojoo, kyllähän tuohon hintaan veisin jo itsekin. Ehkäpä joskus... Furyn plyysiverhoilut on aika kauheat istua helteillä :D
 
^ Nojoo, kyllähän tuohon hintaan veisin jo itsekin. Ehkäpä joskus... Furyn plyysiverhoilut on aika kauheat istua helteillä :D

Ja tosiaan nää aikataulut, Impala tais olla jopa 3 viikkoa tuolla ja mun penkit mä jätin just ennen uuttavuotta sinne, sanovat että kattellaan ensvuoden puolella ja tänään tuli tuo kuva takapenkistä.
Eli toimii myös helvetin nopeesti kyllä nuo vielä.
 
Varmaks ei voi ikinä päätellä mitään postimyynnissä, mut juuroopassa tehty "auto" ja M14 merkintä niin mahdollisuudet on liki 100% ett kyllä se rautakaupasta löytyvä on oikea.
 
Nopealla googlauksella en löytänyt kierteen nousua, on mahdollista että on hienompi kierre. Mutta kyllä Suomesta siihen mutteri saadaan.
 
Vetoniveliä vaihtamassa Passattiin... Takavetarien sisä- ja ulkopäädyt vaihdoin syksyllä, mutta nyt olisi etuvetoakselit edessä. Taakse ulkopäätyihin tuli SKF VKJA 3001 ja sisäpäätyihin Spidan 302287. Spidanin mukana tuli erillinen rasvapussi, jonka laitoin vetonivelen sisään. SKF:n mukana ei tullut erillistä rasvaa, vaan nivel itsessään oli jo rasvattu ja tuli ilmatiivissä muovikääreessä. Varmuuden vuoksi lisäsin kuitenkin niihinkin rasvaa, kun tehtaan rasvamäärä tuntui melko vähäiseltä. Nyt etuvetareiden kohdalla ajattelin kysyä, että onko tuo SKF:n tehtaalla laittama rasvamäärä riittävä, vai käynkö ostamassa lisää rasvaa? Etupään ulkonivel on SKF VKJA 3002 ja senkin rasvamäärä näyttää aika vähäiseltä:

IMG_20200111_185230.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Tässä mietin käytännön juttuja kun otan tässä lähiaikoina joustintuen irti ja vaihdan laakerin.

Kun tuohon urakkaan ryhtyy, niin kannattaa ehkä harkita myös iskarien vaihtoa samalla. Varsinkin, jos iskareilla on ajettu yli 100 tkm ja aikoo pitää autoa yhtään pidempään, niin uudet iskarit voivat tehdä ihmeitä auton ajettavuudelle ja ajomukavuudelle.
 
Nyt olisi kysymys joustintuen alapulteista.
Olen tilannut alla mainitusta linkistä 2 uutta pulttia.
Renault 7703002835 SCRW M14X

Voidaanko tuosta linkin tekstistä päätellä varmasti että siihen sopiva lukkomutteri on perinteinen Suomesta rautakaupasta löytyvä lukkomutteri? Noita sopivia muttereita kyllä myydään myös tuossa firmassa mistä tilasin nuo 2 pulttia.

Rohkenen väittää, että rautakaupasta ei löydy sopivaa mutteria. Alustanosat yleensä ei ole sitä rautakauppa kuraa, eli 8.8 lujuutta. Alustassa yleensä 10.9 tai sitten 12.9. Mutterin pitäisi kanssa olla samaa. Muuten voi kierteet korkata mutterista kun kiristätä sen oikeaan momenttiin. Muutenkin nuo rautakaupan 8.8 on aika pehmeän oloisia välillä, joten välttämättä niihin luottaisia alustan osissa.. Toki pultti nyt on oikea, mutta silti. Itse ennemmin laittaisin ne alkuperäiset mutterit takaisin, kun rautakaupan mutterit. Pulttiliikkeistä saattaa löytyä, mutta monesti ovat paksumpia, kuin ns. vakio koot, jolloin ei välttämättä löydy samanlaista hyllystä.


Ennen kuin remppaan ryhtyy niin uskaltaako ajaa normaalisti? Voisiko auttaa jos jarruttelisi vähän ronskimmin sillä toiveella että vinossa olevat palaset asettautuisivat itsekseen? Jarrujen ilmaaminen ei kyllä multa yksin onnistu joten pajalle kaiketi vietävä.

Se uskaltaako ajaa riippuu nyt vähän mikä siellä on vikana.. Varovasti ainakin ajelisin.. Yksin onnistuu ilmaaminen, jos ostat esim. motonetistä tämän: Jarrunestetyökalu | Motonet Oy
 
Viimeksi muokattu:
Ja jos tuota ilmaustyökalua ei ole mahdollisuutta hankkia niin saman asian ajaa letku ja joku purnukka johon laitetaan hieman jarrunestettä pohjalle ja letkunpää nestepinnan alle, sitten vain poljeksimaan jarrua.
 
Vaimon mk3 mondeo 2l duratec(bensa) koneella sytytti öljypainevalon. Tai siis välillä syttyy ja välillä taas pysyy sammuksissa.
Öljyä näyttäisi olevan tikun maximiin. Toivotaan että olisi vain anturivikaa eikä vakavampaa. :darra: Antureitahan näistä guuggelin perusteella olisi jonkun verran mennyt. Jos olisi pumpussa vikaa, niin luulisi valon palavan jatkuvasti.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 314
Viestejä
4 491 032
Jäsenet
74 194
Uusin jäsen
Juhisti

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom