Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Nopeasti googlettaen, 80e startti, siihen työt päälle. Itse lähde tuota vaihtamaan.
 
Luulisi tuohon hintaan nimenomaan kuuluvan sen vanhan startin pantin.
Jos auton vie korjaamolle niin ei sitä panttia makseta elket välttämättä halua sitä rikkinäistä starttia. Eikä kaikki startit ole pantillisia. Kiinalaiset uudet yleensä pantittomia.
 
Kyllä nyt taitaa tilanne olla niin että se joustintuen laakeri menee vaihtoon.
Eilen kun lähdin ajamaan niin se piti taas ääntä. Oletteko te muut kokeneet että varsinkin pakkasilla tuo joustintuen laakeri alkaa pitämään ääntä? Mulla plussakelillä se on äänetön mutta kun pakkanen tulee niin se ääntelee ja ei kunnolla pyöri.
Peugeot 406 vaihdettiin toiselle puolelle se laakeri. Ei kumminkaan huomannut kelin mukaan mitään eroa.
 
Ei ole kyllä ikinä ollut ovien tiivisteiden jäätymisen kanssa ongelmia. Toki itse aina pessyt nuo ovien välitkin kunnolla. Autoja ollut kuitenkin toista kymmentä ja autoiluvuosia kohta parikymmentä.
VAG:eissa käytettävässä samettipintaisessa oven tiivisteessä ei auta paljoa silikonit tai muutkaan poppakonstit.

Kivasti se pieni karva imee veden itseensä, ja jäätää oven kiinni. Ainakin Golf IV:ssä, ja muistaakseni Audi A4 B6:ssa nämä.

Ja sitten repeilee kun väkisin repii oven auki, ja näistä reijistä sitä vettä menee vielä enemmän sinne tiivisteeseen.
Kokemusta oli, onneksi ei enää. Mutta toki VAG:lla jatketaan:tup:
 
Tulee mieleen vaihtoehdot:
- sulata reunat yhteen TAI
- poraa reikiä riviin ja vedä nippusiteillä kiinni TAI
- hae muovi/peltilevy ja niitä popniiteillä muoviin
Nippareilla rämisee/suhisee/viheltää takuulla.

Sikafleksiä tai vastaavaa+halkeaman suuntaisesti reikänauhaa tmv. samalla liimalla kiinni.

Tai niin kuin yllä todettu, "juottaa" sen yhteen. Pitää vaan olla sopivaa muovia lisätä siihen halkeamaan kun lämmittää, ettei notkahda tai ole vaan paska liitos ilman vahvistusta.
 
Oli jo aika vaihtaa C5 kynkän laakerit.
IMG-20200105-WA0006.jpeg
 
Oli jo aika vaihtaa C5 kynkän laakerit.
IMG-20200105-WA0006.jpeg
Sama operaatio taitaisi itellä olla edessä kun natisee jo. Vaihdoin reilu kolme vuotta sitten, mutta kynkät olivat jo kuluneet siten ettei stefat varmasti ole pitäneet vettä :(
Muutenkin pitäisi persaukseen vaihtaa sylinterin tiivisteet ja jousipallukat. Ehkä vielä joskus kauniina aurinkoisena päivänä :D
 
Tässä mietin käytännön juttuja kun otan tässä lähiaikoina joustintuen irti ja vaihdan laakerin.
Nyt heräsi kysymys: Iskarin yläpään pultille on määrätty kiristysmomentti. Kuinka tuo kiristys käytännössä momenttiin voidaan laittaa koska jos momenttiavain ja hylsy on pultissa kiinni niin silloin ei voi pitää kuusiokulma-avaimella keskeltä kiinni? Meganessa täytyy pitää kuusiokulma-avainta keskireiässä kun iskarin yläpulttia liikuttelee.

Käyttää sellaista hylsyä missä on paikka kiintoavaimelle, ja sitten ylhäällä olevan reiän kautta pitää iskaria kiinni.

Toinen vaihtoehto on tehdä reikä hylsyn kylkeen.


3715-ikh1680-tulppahylsy-1_2-21mm.jpg

Ruiskusuutinhylsy+27mm+12-kulmainen+BGS-8865.jpg
 
No tuo ylempi hylsyhän ei tietenkään toimi hylsyille tarkoitetun momenttiavaimen kanssa mikä kai oli tarkoitus. Noihin on myös saatavilla adaptereita joka muuttaa sen momenttiavaimen vääntiön lenkkiavaimen tyyppiseks, mutta ei nekään ilmaisia ole.
 
Itse olen vain vääntänyt niin tiukkaan kuin menee, iskaritolpassa on se kaulus mihin ylätuki kiristyy ja 10mm kierrettä ei ihan helpolla poksauta varsinkin kun joutuu kuusiokolollla pitämään vastaan.
 
No tuo ylempi hylsyhän ei tietenkään toimi hylsyille tarkoitetun momenttiavaimen kanssa mikä kai oli tarkoitus. Noihin on myös saatavilla adaptereita joka muuttaa sen momenttiavaimen vääntiön lenkkiavaimen tyyppiseks, mutta ei nekään ilmaisia ole.

Siis toimiihan, kun laittaa momenttiavaimeen kuusiokolohylsyn (tai mikä ikinä siinä iskarin päässä nyt onkaan) Toki on oltava sellanen momenttiavain jolla voi kääntää vastapäivään.
 
Kyllä taitaa olla kaikissa momenttiavaimissa (tai ainakin lähes kaikissa markkinoilla olevista) olla suunnanvaihto-ominaisuus.

Motonetin valikoimaa kun vilkuilin, niin en äkkiseltään löytänyt kiinteän suunnan avainta.
 
Kyllä taitaa olla kaikissa momenttiavaimissa (tai ainakin lähes kaikissa markkinoilla olevista) olla suunnanvaihto-ominaisuus.

Motonetin valikoimaa kun vilkuilin, niin en äkkiseltään löytänyt kiinteän suunnan avainta.
Niin pitkään, kuin se momenttiavain on räikkämallinen niin löytyy varmasti suunnanvaihto. Mulla on semmoinen ruuvimeisselimallinen ja siinä ei ole suunnanvaihtoa.
 
Hetkinen
Siis toimiihan, kun laittaa momenttiavaimeen kuusiokolohylsyn (tai mikä ikinä siinä iskarin päässä nyt onkaan) Toki on oltava sellanen momenttiavain jolla voi kääntää vastapäivään.


Niin käyhän se iskarin vartta pyörittämällä saada momenttiin!


Jos löytää kukonjalkahylsyn jostain tai tuollaisen avoimen hylsyn, niin sillä tai sitten kuusiokolohylsy, ja lenkkiavain.
 
Viimeksi muokattu:
^Äh, menee vaikeaksi hankkia lisäosia jne jne.


Kuusiokolohylsy-> momenttiavain. + lenkki. Ei tämä ydinfysiikkaa ole.

Niin ja jos sen yläpään ylipäätään laittaa kiinni, normi kuusiokoloavain ja kiintolenkki ja poikkikaan et sitä saa, niin tuskin itsestään aukeaa. En ole ainakaan koskaan kuullut.
 
Itse en ole koskaan nähnyt kenenkään käyttävän momenttiavainta iskarin yläpäähän, eli kuten yllä jo mainittiinkin, kuusiokoloavain ja lenkki+tiukkaan, ei tarvitse edes hampaat irvessä vääntää. Lukkomutterihan siinä jokatapauksessa on niin ei vähässä kummassa iteksiään auki pyöri, jos jää löysälle/löystyy niin siitä kuuluu sellainen koiranluun nakutusta muistuttava ääni (nimim. Koiranluun turhaan vaihtanut)
 
Kyllä sen tuntee kun on kiinni, ei tuota iskarin yläpäätä tarvitse momenttiin vetää kun siinä on se lukkomutteri.
 
Niin pitkään, kuin se momenttiavain on räikkämallinen niin löytyy varmasti suunnanvaihto. Mulla on semmoinen ruuvimeisselimallinen ja siinä ei ole suunnanvaihtoa.
On momenttiavaimissa monesti se suunnan vaihto, mutta ongelma onkin siinä että naksaus toimii vaan toiseen suuntaan.
 
On momenttiavaimissa monesti se suunnan vaihto, mutta ongelma onkin siinä että naksaus toimii vaan toiseen suuntaan.
En nyt niin isoksi ongelmaksi menisi kuitenkaan sanomaan, kun varmaan 95%+ tapauksissa se momentti pitää asettaa myötäpäivään.

Sit jos on vääränkätiset kierteet, niin onhan noita avaimia sitten sellaisia missä se istukka menee läpi siitä päästä ja suunnanvaihto toteutuu kääntämällä avain ympäri.

Mut tommonen perusbiltema naksaus vaan yhteen suuntaan käy varmasti monelle peruspenalle, jolla tarve on laittaa vaan ne aluvanteet oikeaan momenttiin kaks kertaa vuodessa.
 
Kannattaako remonttia tehdessä jotain toimenpiteitä tehdä noille joustintuen 2 alapultille ja mutterille jotta ne saisi ehjänä irti? Eli onko järkeä etukäteen ennen avaamista kuumentaa niitä toholla ja sitten jäädyttää kylmäspraylla?
Otat haluamasi luikastesprayn (crc, wd40 tms) pikku kätöseen, kipität pulttien luo ja lujaa suihkuttelua pultteihin. Toistat saman vaikka huomenna ja ylihuomenna, niin kyllä hymyilyttää remppaa tehdessä.
 
Ja toki jos ne on jotain läpipultti+mutteri yhdistelmiä niin ainahan ne katkeamisen jälkeen voi lyödä vaan läpi ja uutta tilalle. Jos taas ei niin ylläoleva ja rukoilua valitsemallesi satuolennolle.

Ei ne varmaan niin yleisesti halua katkeilla että kannattaisi ihan älyttömästi stressata..
 
Tuollaisen saa helposti paikattua motonetin kalastushousujen paikkausliimalla. Se pysyy ja joustaa.

Pikakorjauksena teippiä päälle ja kovaa ajoa. Ei jaksa alkaa hifistellä kun varmasti liimatuubi maksanee saman verran kuin uusi tuollainen imuputki. Puhumattakaan siitä että materiaali muistutti enemmänkin korppua kuin kumia, eli ratkeaisi todennäköisesti kohta jostain vierestä uudelleen. Ainoa harmillinen asia tuossa on se että joutuu vielä kertaalleen purkamaan kaiken maailman DISA:t ja osapuilleen puoli autoa ympäriltä että pääsee käsiksi tuohon.
 
Edelleen valmistautuminen jatkuu joustintukilaakeri remonttia varten. Ostin työkaluja äsken, silmukka-avaimen, 21mm hylsyn, jousipuristimet, lukkomuttereita. Edelleen uupuu uudet joustintuen pultit olkatukeen jotka varmuuden vuoksi tilasin, ne tulee ehkä ensi viikolla.

Nyt heräsi kysymys että koska olen asian tiimoilta lukenut sellaista että nuo joustintuen 2 alapulttia ja mutteria voivat olla jumissa ja jopa pultti katketa sitä irrotettaessa. Kannattaako remonttia tehdessä jotain toimenpiteitä tehdä noille joustintuen 2 alapultille ja mutterille jotta ne saisi ehjänä irti? Eli onko järkeä etukäteen ennen avaamista kuumentaa niitä toholla ja sitten jäädyttää kylmäspraylla?
Atf ja asetonia sekoitat keskenään niin tulee parempaa öljyä, kuin kaupan tuotteet jumiutuneisiin muttereihin ja pultteihin. Kumpaakin yhtä paljon sekaisin.
 
Jos löytyy toho millä antaa lämpöä niin nuo liuotusaineet on 90% varmuudella hyödyttömiä.
 
Pikakorjauksena teippiä päälle ja kovaa ajoa. Ei jaksa alkaa hifistellä kun varmasti liimatuubi maksanee saman verran kuin uusi tuollainen imuputki. Puhumattakaan siitä että materiaali muistutti enemmänkin korppua kuin kumia, eli ratkeaisi todennäköisesti kohta jostain vierestä uudelleen. Ainoa harmillinen asia tuossa on se että joutuu vielä kertaalleen purkamaan kaiken maailman DISA:t ja osapuilleen puoli autoa ympäriltä että pääsee käsiksi tuohon.

No mutta tuosta selviää alle 30minuutilla, mondeossa hajosi yksi imupuolen letku mikä on imusarjan ja lohkon välissä, ohjeaika työlle 4h kun pitää imusarjan irrottaa. :facepalm:

Olin luova, irroitin vain startin ja sain kuin sainkin vaihdettua letkun pitkillä pihdeillä ilman imusarjan irroittamista, mutta otti se reilu tunnin aikaa...
 
Pikakorjauksena teippiä päälle ja kovaa ajoa. Ei jaksa alkaa hifistellä kun varmasti liimatuubi maksanee saman verran kuin uusi tuollainen imuputki. Puhumattakaan siitä että materiaali muistutti enemmänkin korppua kuin kumia, eli ratkeaisi todennäköisesti kohta jostain vierestä uudelleen. Ainoa harmillinen asia tuossa on se että joutuu vielä kertaalleen purkamaan kaiken maailman DISA:t ja osapuilleen puoli autoa ympäriltä että pääsee käsiksi tuohon.
Kun DISA on valmiiksi irti, kannattaa siihen asentaa uusi päivitetty korjaussarja (ebaysta laatusarja alta satkun), jos ei ole jo. Huonolla tuurilla orkkiksesta lähtee pieni nasta liikkeelle ja päätyy lopulta venttiilin väliin.

Tälläisen aikoinaan omaani laitoin For BMW DISA Valve Repair Kit Rebuild Rattle Aluminium Fix Overhaul M54 2.2 2.5 | eBay
Tietty halvempiakin löytyy, mutta tuosta sarjasta on hyviä kokemuksia.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä punahehkulla on niin hyvä irrotusvoima etten usko että mikään aine päihittää.

Kyllähän kuumennus on tehokkain tapa irroittaa kiinni ruostuneet osat, mutta kun aina se ei ole johtuvan lämmön tai osan muodon takia mahdollista tai järkevää.
Tuon Orapin kanssa ei ole kyllä ollut tarvetta käyttää tohoa, ryömii aivan uskomattoman syvälle kierteisiin, kun muilla irroitusöljyillä on taipumus jäädä melko pintaan.
 
Onko joku korjauttanut nahkapenkkejä joista on sauman ompeleet katkenneet? Mielellään jossain Turun lähistöllä.

13.5v vanhassa Taudissa on penkit vielä nätissä kuosissa, mutta pari läskiperseistä kuskia (allekirjoittanut mukaanlukien) ovat saaneet kuskin penkin vasemmalta sivulta langat poikki saumasta - kohta kun osuu aina housuihin kun autoon istahtaa. Itse nahat ja sauma ovat ihan ehjiä, mutta langat poikki noin 10cm matkalta ja sauma irvistää hieman (onneksi melko huomaamattomasti).

Ei tuota oikein itsekkään viitsisi lähteä ompelemaan (omat taidot tietäen), mutta jotain tuon kanssa varmaan kannattaa tehdä ennen kuin on koko sauma auki...
 
Kyllä punahehkulla on niin hyvä irrotusvoima etten usko että mikään aine päihittää.
Kyllähän kuumennus on tehokkain tapa irroittaa kiinni ruostuneet osat, mutta kun aina se ei ole johtuvan lämmön tai osan muodon takia mahdollista tai järkevää.
Juuri näin. Punahehkullekin on paikkansa, halpakin vielä verrattuna noihin kunnon aineisiin.

Mielenkiintoista olisi nähdä, miten punahehkulla irroitetaan vaikka kiinnijuuttunut hehkutulppa tai suutin.

13.5v vanhassa Taudissa on penkit vielä nätissä kuosissa, mutta pari läskiperseistä kuskia (allekirjoittanut mukaanlukien) ovat saaneet kuskin penkin vasemmalta sivulta langat poikki saumasta - kohta kun osuu aina housuihin kun autoon istahtaa.
Vastaisuuden varalle: auttaa aika paljon, jos penkin vetää aivan taka-asentoon kun lopettaa ajelut ja koittaa istahtaa penkin keskelle. Noi sporttipenkit on kyllä pirullisia tuosta kulumisesta, mutta vanhasta autosta sain kulumisen "pysäytettyä" kun oppi oikean tavan istahtaa penkille ja opetti sen myös toiselle auton käyttäjälle.
 
Vastaisuuden varalle: auttaa aika paljon, jos penkin vetää aivan taka-asentoon kun lopettaa ajelut ja koittaa istahtaa penkin keskelle. Noi sporttipenkit on kyllä pirullisia tuosta kulumisesta, mutta vanhasta autosta sain kulumisen "pysäytettyä" kun oppi oikean tavan istahtaa penkille ja opetti sen myös toiselle auton käyttäjälle.
Paljon on nimenomaan kiinni penkkien asennosta. Rehellisesti ei aika ja hermot riitä aina rullaamaan sähköpenkkiä taaksepäin kun autosta lähtee.

Pitää varmaan seuraavaksi ottaa muisteilla niin ei tarvitse toiseen suutaan säätää sitten ainakaan. ;)
(Tosin toki esim. E-mersun kauas vetäytyvä rattikin auttaisi kun tulisi heti enemmän tilaa laskeutua autoon...)
 
Paljon on nimenomaan kiinni penkkien asennosta. Rehellisesti ei aika ja hermot riitä aina rullaamaan sähköpenkkiä taaksepäin kun autosta lähtee.

Pitää varmaan seuraavaksi ottaa muisteilla niin ei tarvitse toiseen suutaan säätää sitten ainakaan. ;)
(Tosin toki esim. E-mersun kauas vetäytyvä rattikin auttaisi kun tulisi heti enemmän tilaa laskeutua autoon...)

Vanhasta golffista tuttu korjas ihan liimaamalla nahkaa sinne sisäpuolelle ja sitten sauma kiinni. Ei tosin ikuinen korjaus.
 
Uudet jouset+iskarit, uudet iskarin yläpäät/tuet. Eli kaikki osat uutta.

Kun ylämutterin vetää kiinni niin ei pyöri enää kunnolla vaan iskari alkaa kääntyä mukana. Mahtaskohan syynä olla tuo tarvike yläpäänlautanen/laakeri..

Rasvasin kuulat, mutta ei apua. Ja kiristää ei voi edes tiukkaan kun jo takertelee niin että paukkuu ajaessa.

 
Turussa ja siinä lähisuduillahan on autoverhoomoita enemmän ku missään muualla, kyl ne moiset korjaa.
 
Mutuilisin että jotain hämminkiä saattaa olla joko laakerissa että se ei pyöri tai sitten ylälautanen estää laakeria pyörimästä jostain syystä.

En keksi oikeen muuta kun että tuo lautanen on tehty liian pehmeästä muovista ja taipuu, niinkuin kuvasta näkyy. Se sitten estää pyörimisen kun siihen kohtaan kuulia tulee liian iso paine tms.
 
Jaahas, perjantain kunniaksi alkoi sellanen huilumainen ujellus kuulua MK2 Focuksesta kun vauhtia 50km/h tai yli. Aika hyvin pystyy paikantamaan kuskin ja apparin penkillä äänen tulevan oikealta takaa. Sillä mikä vaihde on silmässä ei ole ääneen merkitystä. Kohtuu varmasti pyörän laakeri vaihtokunnossa?

Ei onneksi näytä kovin pahalta hommalta vaihto, mutta pitää käydä katsastusasemalla ensin yrittämässä, jos siellä olisi muutakin vaihdettavaa.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
283 983
Viestejä
4 876 926
Jäsenet
78 739
Uusin jäsen
FENRIR666

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom