Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Suzuki grand vitara ja lambdan kanssa ongelmia. Vikavalo syttyy aina hetken ajelun jälkeen, joskus saattaa päästä jopa 100km ennen valon syttymistä. Uuden anturin vaihdoin (denso), ja lisäsin jopa jatkoholkin eteen, mutta ongelma jatkuu. Testerin mukaan anturi toimii, kun vikaakoodin poistaa. Auto syö öljyä jonnin verran, onko katti paskana, ja lambda ei vaan suostu toimimaan tuon takia? Toinen anturi kokeiluun? Vai voisko toi holkki aiheuttaa ongelman?

20191231_160745.jpg

Katin jälkeinen anturi? Voi olla katti paskana.
 
Ei ole joustintukikaan enää oikutellut. Tilasin muutamalla kympillä Virosta ei-kiireellisiä osia kuten öljynsuodatinta, öljyproppua, pyyhinsulkia ja sitten sen joustintuen laakerin varalle.
Relluissako heitetään joka öljynvaihdon yhteydessä proppu mäkeen ja uutta tilalle? Saksalaisissa kuitenkin selviää ihan kupariprikan vaihtamalla...
 
Onko siihen öljytulppaan kiinnitetty tiiviste eli tulppa ja tiiviste on yhtä kiinteää pakettia? En ole aiemmin moiseen törmännyt.

Omaan audiin pitäisi myös koko proppu vaihtaa jostain kumman syystä, mut tähän asti vaihtanut vain kuparitiivisteen ja hyvin on pitänyt :bored:
 
Omaan audiin pitäisi myös koko proppu vaihtaa jostain kumman syystä, mut tähän asti vaihtanut vain kuparitiivisteen ja hyvin on pitänyt :bored:
Pitääkö tuo tiiviste vaihtaa? Päälle 20 kertaa vaihdoin toyotaan öljyt enkä ikinä vaihtanut mitään tiivistettä. Koskaan ei vuotanut/kuluttanut öljyä tippaakaan.
 
Pitääkö tuo tiiviste vaihtaa? Päälle 20 kertaa vaihdoin toyotaan öljyt enkä ikinä vaihtanut mitään tiivistettä. Koskaan ei vuotanut/kuluttanut öljyä tippaakaan.

En tiedä pitääkö, olen vain vaihtanut kun noita sopivia kuparitiivisteitä sattuu olee omasta takaa lajitelma :)
 
Onko siihen öljytulppaan kiinnitetty tiiviste eli tulppa ja tiiviste on yhtä kiinteää pakettia? En ole aiemmin moiseen törmännyt.
Tiiviste on kiinteä ja tulppa on juuresta ohuempi joten vanhaa tiivistettä ei saa katkaisematta pois ja jos pistää uuden kuparitiivisteen joka menee kierteen puolesta paikalleen niin se ei pidä.
 
Kyllä vaimon skodassa myös vaihdetaan koko proppu.

Omaan audiin pitäisi myös koko proppu vaihtaa jostain kumman syystä, mut tähän asti vaihtanut vain kuparitiivisteen ja hyvin on pitänyt :bored:

Voitte vaihtaa myös pelkän propuntiivisteen (merkkikorjaamo yrittää aina myydä koko propun), vanha lähtee sivuleikkureilla hienosti irti. Alumiini öljypohjaan alumiinitiiviste ja peltiseen kuparitiiviste.
 
Voitte vaihtaa myös pelkän propuntiivisteen (merkkikorjaamo yrittää aina myydä koko propun), vanha lähtee sivuleikkureilla hienosti irti. Alumiini öljypohjaan alumiinitiiviste ja peltiseen kuparitiiviste.
En tiedä mitä tarkoitat "yrittää". Aina kun olen volkkarit/audit huollattanut merkkiliikkeessä niin tuolle huollolle on pakettihinta ja uusi proppu on osa sitä.
 
En tiedä mitä tarkoitat "yrittää". Aina kun olen volkkarit/audit huollattanut merkkiliikkeessä niin tuolle huollolle on pakettihinta ja uusi proppu on osa sitä.

Merkkiliike ei osta erikseen "tarvike" propuntiivisteitä, vaan myy koko propun (mikä taas on OEM-osa).
 
Suzuki grand vitara ja lambdan kanssa ongelmia. Vikavalo syttyy aina hetken ajelun jälkeen, joskus saattaa päästä jopa 100km ennen valon syttymistä. Uuden anturin vaihdoin (denso), ja lisäsin jopa jatkoholkin eteen, mutta ongelma jatkuu. Testerin mukaan anturi toimii, kun vikaakoodin poistaa. Auto syö öljyä jonnin verran, onko katti paskana, ja lambda ei vaan suostu toimimaan tuon takia? Toinen anturi kokeiluun? Vai voisko toi holkki aiheuttaa ongelman?

20191231_160745.jpg

Oletko katsonut että lambdan johto on ehjä, eikä ole hapettumaa. Johdossa oleva hapettuma riittää siihen, että lambdan antama jännite ei vastaa sitä, mitä sen kuuluisi olla.
 
Harvinaisen kivuttomasti sujui vaimon skodan takajarruremontti,mikään ei ollut jumissa vaan irtosi nätisti.Eikä edes tullut kalliiksi,uudet levyt ja palat Bremboa vajaat 70€ samalla vaihtui uusi takalasin pyyhkimenvarsi ja sulka.Eniten ihmettelin kun satulankiinnitysruuveissa oli sekaisin milli ja tuumakantaa,näköjään Brembon sarjan mukana tulevat ruuvit ovat 1/2 tuuman kannalla.
 
Matkalla jos tekee useamman pysähdyksen niin käynnistäessä kuuluu vain naks eikä tapahdu mitään. Duunikaveri ehdotti starttimoottoria tai lukkopesää.

Muutaman kerran napauttanut lumiharjalla starttimoottoria niin on lähtenyt käyntiin (ei aina). Ilmeisesti pitäs starttimoottori vaihtaa? (Peugeot 206 -06, 150tkm)
 
Matkalla jos tekee useamman pysähdyksen niin käynnistäessä kuuluu vain naks eikä tapahdu mitään. Duunikaveri ehdotti starttimoottoria tai lukkopesää.

Muutaman kerran napauttanut lumiharjalla starttimoottoria niin on lähtenyt käyntiin (ei aina). Ilmeisesti pitäs starttimoottori vaihtaa? (Peugeot 206 -06, 150tkm)

Jos naks kuuluu niin epäilen, että hiilet startista tiensä päässä. Eli enpä lähtisi koko starttia vaihtamaan.
 
Matkalla jos tekee useamman pysähdyksen niin käynnistäessä kuuluu vain naks eikä tapahdu mitään. Duunikaveri ehdotti starttimoottoria tai lukkopesää.

Muutaman kerran napauttanut lumiharjalla starttimoottoria niin on lähtenyt käyntiin (ei aina). Ilmeisesti pitäs starttimoottori vaihtaa? (Peugeot 206 -06, 150tkm)
Itsellä kun oli vastaavia oireita oli startti lopussa mutta mittaa nyt akun jännite startatessa, varsinkin jos tekee tuota useammin kun joudut starttailemaan monesti.
 
Itsellä kun oli vastaavia oireita oli startti lopussa mutta mittaa nyt akun jännite startatessa, varsinkin jos tekee tuota useammin kun joudut starttailemaan monesti.

Akun vaihtanut kahteen kertaan, ensimmäinen hyytyi muutaman kuukauden jälkeen (tämän autoliike korvasi) ja toinen laturin hihnan katketessa vuoden jälkeen.
 
Muutaman kerran olen törmännyt jarrulevyn irroituksessa siihen ongelmaan että ne jarrulevyn 2 kpl lyhyttä kiinnitysruuvia on jumissa., Sitten se menee äheltämiseksi kun joutuu poraamaan yms.
Hienoa että homma sujui vaivatta.
Aukeavat iskumeisselillä tai tuurnalla muutama isku. Niitä ei ole tarkoitus kiristää hampaat irvessä niin aukeavat seuraavallakin kerralla. Kaikki ei edes laita niitä paikoilleen, kun toiminnan kannalta niillä ei ole mitään merkitystä.
 
Akun vaihtanut kahteen kertaan, ensimmäinen hyytyi muutaman kuukauden jälkeen (tämän autoliike korvasi) ja toinen laturin hihnan katketessa vuoden jälkeen.
Todennäköisesti startissa vikaa jos on lähtenyt käyntiin sitä lyötäessä, halpa tarkistus vain tuo akku kun ihmiset harvemmin sen kuntoa tarkkailevat.
Hiilet tosiaan voivat olla loppu kuten joku veikkasi, omaan autoon vain oli sen verran halpa startti ettei maksanut vaivaa tutkia sen enempää vaan vaihdoin kerralla uuteen.
 
Mahdollisia vikapaikkoja on useita. Saattaa olla startin solenoidin kärjet kuluneet. Mun ekassa Corollassa oli se vika, naksahti avaintä kääntäessä. Sain sen käsityksen että oli melko yleistä ko. mallissa.

Yksi, mikä saattaa aiheuttaa starttiongelmia on korin ja moottorin välinen maadoituskaapeli. Eikö sellaisen oo kallis uutena.
 
Nopeasti googlettaen, 80e startti, siihen työt päälle. Itse lähde tuota vaihtamaan.
 
Luulisi tuohon hintaan nimenomaan kuuluvan sen vanhan startin pantin.
Jos auton vie korjaamolle niin ei sitä panttia makseta elket välttämättä halua sitä rikkinäistä starttia. Eikä kaikki startit ole pantillisia. Kiinalaiset uudet yleensä pantittomia.
 
Kyllä nyt taitaa tilanne olla niin että se joustintuen laakeri menee vaihtoon.
Eilen kun lähdin ajamaan niin se piti taas ääntä. Oletteko te muut kokeneet että varsinkin pakkasilla tuo joustintuen laakeri alkaa pitämään ääntä? Mulla plussakelillä se on äänetön mutta kun pakkanen tulee niin se ääntelee ja ei kunnolla pyöri.
Peugeot 406 vaihdettiin toiselle puolelle se laakeri. Ei kumminkaan huomannut kelin mukaan mitään eroa.
 
Ei ole kyllä ikinä ollut ovien tiivisteiden jäätymisen kanssa ongelmia. Toki itse aina pessyt nuo ovien välitkin kunnolla. Autoja ollut kuitenkin toista kymmentä ja autoiluvuosia kohta parikymmentä.
VAG:eissa käytettävässä samettipintaisessa oven tiivisteessä ei auta paljoa silikonit tai muutkaan poppakonstit.

Kivasti se pieni karva imee veden itseensä, ja jäätää oven kiinni. Ainakin Golf IV:ssä, ja muistaakseni Audi A4 B6:ssa nämä.

Ja sitten repeilee kun väkisin repii oven auki, ja näistä reijistä sitä vettä menee vielä enemmän sinne tiivisteeseen.
Kokemusta oli, onneksi ei enää. Mutta toki VAG:lla jatketaan:tup:
 
Tulee mieleen vaihtoehdot:
- sulata reunat yhteen TAI
- poraa reikiä riviin ja vedä nippusiteillä kiinni TAI
- hae muovi/peltilevy ja niitä popniiteillä muoviin
Nippareilla rämisee/suhisee/viheltää takuulla.

Sikafleksiä tai vastaavaa+halkeaman suuntaisesti reikänauhaa tmv. samalla liimalla kiinni.

Tai niin kuin yllä todettu, "juottaa" sen yhteen. Pitää vaan olla sopivaa muovia lisätä siihen halkeamaan kun lämmittää, ettei notkahda tai ole vaan paska liitos ilman vahvistusta.
 
Oli jo aika vaihtaa C5 kynkän laakerit.
IMG-20200105-WA0006.jpeg
Sama operaatio taitaisi itellä olla edessä kun natisee jo. Vaihdoin reilu kolme vuotta sitten, mutta kynkät olivat jo kuluneet siten ettei stefat varmasti ole pitäneet vettä :(
Muutenkin pitäisi persaukseen vaihtaa sylinterin tiivisteet ja jousipallukat. Ehkä vielä joskus kauniina aurinkoisena päivänä :D
 
Tässä mietin käytännön juttuja kun otan tässä lähiaikoina joustintuen irti ja vaihdan laakerin.
Nyt heräsi kysymys: Iskarin yläpään pultille on määrätty kiristysmomentti. Kuinka tuo kiristys käytännössä momenttiin voidaan laittaa koska jos momenttiavain ja hylsy on pultissa kiinni niin silloin ei voi pitää kuusiokulma-avaimella keskeltä kiinni? Meganessa täytyy pitää kuusiokulma-avainta keskireiässä kun iskarin yläpulttia liikuttelee.

Käyttää sellaista hylsyä missä on paikka kiintoavaimelle, ja sitten ylhäällä olevan reiän kautta pitää iskaria kiinni.

Toinen vaihtoehto on tehdä reikä hylsyn kylkeen.


3715-ikh1680-tulppahylsy-1_2-21mm.jpg

Ruiskusuutinhylsy+27mm+12-kulmainen+BGS-8865.jpg
 
No tuo ylempi hylsyhän ei tietenkään toimi hylsyille tarkoitetun momenttiavaimen kanssa mikä kai oli tarkoitus. Noihin on myös saatavilla adaptereita joka muuttaa sen momenttiavaimen vääntiön lenkkiavaimen tyyppiseks, mutta ei nekään ilmaisia ole.
 
Itse olen vain vääntänyt niin tiukkaan kuin menee, iskaritolpassa on se kaulus mihin ylätuki kiristyy ja 10mm kierrettä ei ihan helpolla poksauta varsinkin kun joutuu kuusiokolollla pitämään vastaan.
 
No tuo ylempi hylsyhän ei tietenkään toimi hylsyille tarkoitetun momenttiavaimen kanssa mikä kai oli tarkoitus. Noihin on myös saatavilla adaptereita joka muuttaa sen momenttiavaimen vääntiön lenkkiavaimen tyyppiseks, mutta ei nekään ilmaisia ole.

Siis toimiihan, kun laittaa momenttiavaimeen kuusiokolohylsyn (tai mikä ikinä siinä iskarin päässä nyt onkaan) Toki on oltava sellanen momenttiavain jolla voi kääntää vastapäivään.
 
Kyllä taitaa olla kaikissa momenttiavaimissa (tai ainakin lähes kaikissa markkinoilla olevista) olla suunnanvaihto-ominaisuus.

Motonetin valikoimaa kun vilkuilin, niin en äkkiseltään löytänyt kiinteän suunnan avainta.
 
Kyllä taitaa olla kaikissa momenttiavaimissa (tai ainakin lähes kaikissa markkinoilla olevista) olla suunnanvaihto-ominaisuus.

Motonetin valikoimaa kun vilkuilin, niin en äkkiseltään löytänyt kiinteän suunnan avainta.
Niin pitkään, kuin se momenttiavain on räikkämallinen niin löytyy varmasti suunnanvaihto. Mulla on semmoinen ruuvimeisselimallinen ja siinä ei ole suunnanvaihtoa.
 
Hetkinen
Siis toimiihan, kun laittaa momenttiavaimeen kuusiokolohylsyn (tai mikä ikinä siinä iskarin päässä nyt onkaan) Toki on oltava sellanen momenttiavain jolla voi kääntää vastapäivään.


Niin käyhän se iskarin vartta pyörittämällä saada momenttiin!


Jos löytää kukonjalkahylsyn jostain tai tuollaisen avoimen hylsyn, niin sillä tai sitten kuusiokolohylsy, ja lenkkiavain.
 
Viimeksi muokattu:
^Äh, menee vaikeaksi hankkia lisäosia jne jne.


Kuusiokolohylsy-> momenttiavain. + lenkki. Ei tämä ydinfysiikkaa ole.

Niin ja jos sen yläpään ylipäätään laittaa kiinni, normi kuusiokoloavain ja kiintolenkki ja poikkikaan et sitä saa, niin tuskin itsestään aukeaa. En ole ainakaan koskaan kuullut.
 
Itse en ole koskaan nähnyt kenenkään käyttävän momenttiavainta iskarin yläpäähän, eli kuten yllä jo mainittiinkin, kuusiokoloavain ja lenkki+tiukkaan, ei tarvitse edes hampaat irvessä vääntää. Lukkomutterihan siinä jokatapauksessa on niin ei vähässä kummassa iteksiään auki pyöri, jos jää löysälle/löystyy niin siitä kuuluu sellainen koiranluun nakutusta muistuttava ääni (nimim. Koiranluun turhaan vaihtanut)
 
Kyllä sen tuntee kun on kiinni, ei tuota iskarin yläpäätä tarvitse momenttiin vetää kun siinä on se lukkomutteri.
 
Niin pitkään, kuin se momenttiavain on räikkämallinen niin löytyy varmasti suunnanvaihto. Mulla on semmoinen ruuvimeisselimallinen ja siinä ei ole suunnanvaihtoa.
On momenttiavaimissa monesti se suunnan vaihto, mutta ongelma onkin siinä että naksaus toimii vaan toiseen suuntaan.
 
On momenttiavaimissa monesti se suunnan vaihto, mutta ongelma onkin siinä että naksaus toimii vaan toiseen suuntaan.
En nyt niin isoksi ongelmaksi menisi kuitenkaan sanomaan, kun varmaan 95%+ tapauksissa se momentti pitää asettaa myötäpäivään.

Sit jos on vääränkätiset kierteet, niin onhan noita avaimia sitten sellaisia missä se istukka menee läpi siitä päästä ja suunnanvaihto toteutuu kääntämällä avain ympäri.

Mut tommonen perusbiltema naksaus vaan yhteen suuntaan käy varmasti monelle peruspenalle, jolla tarve on laittaa vaan ne aluvanteet oikeaan momenttiin kaks kertaa vuodessa.
 
Kannattaako remonttia tehdessä jotain toimenpiteitä tehdä noille joustintuen 2 alapultille ja mutterille jotta ne saisi ehjänä irti? Eli onko järkeä etukäteen ennen avaamista kuumentaa niitä toholla ja sitten jäädyttää kylmäspraylla?
Otat haluamasi luikastesprayn (crc, wd40 tms) pikku kätöseen, kipität pulttien luo ja lujaa suihkuttelua pultteihin. Toistat saman vaikka huomenna ja ylihuomenna, niin kyllä hymyilyttää remppaa tehdessä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 314
Viestejä
4 491 389
Jäsenet
74 194
Uusin jäsen
Juhisti

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom