Useita vuosia uskollisesti palvelleen 1.9TDI Passatin elvytystä... Tämä ehti seistä jo muutaman vuoden tallissa, kun ajot tuli suoritettua saman korimallin bensa V6 4motion Passatilla. Bensa-auto jäi purkuun ja tilalle vaihtui projektikuntoinen nelivetoinen facelift V6 TDI, vm. 2004, jonka elvytys on vielä pahasti kesken.
Tämä 1.9 TDI, "vara-auto", jäi aikanaan seisomaan ruosteisilla etulokareilla. Ruostetilanne ei ollut paha, mutta vaimo viimeisteli kaaret kolhaisemalla toiseen ikävän klommon. Talliin hyljättylle ruosteisetkin kaaret välttää, mutta nyt tilanteen muututtua asialle oli tehtävä jotain. Muutama projektikuva uusien lokarien hitsauksista ja maalauksesta:
Vilkun reikä hitsattiin takapuolelta umpeen facelift sivupeilien takia, joissa siis vilkut integroituna. Hitsatun pellinpalan päälle reilusti happomaalia, jotta valuisi jokaiseen koloon. Tämän päälle sitten kittausta, hiontaa, epoksipohjamaalia, kittausta, hiontaa, hiontamaalia ja hiontaa vielä pari kierrosta ja lopuksi väri:
Toiseen lokariin ruiskutin liian paksulti maalia, jonka seurauksena se alkoi kiehua. Muistaakseni epoksipohjamaalilla, kaverin ohjeistamana, tuota sitten hionnan jälkeen korjailin ja sen päälle sitten uudestaan väri.
Tässä lakattuna. Lakkausta en uskaltanut itse harjoitella, sen teki kaveri, jotta tulisi kerralla hyvä.
Lopputulos on mielestäni varsin hyvä, vaikka pientä sävyeroa jäikin. Toivonmukaan myllytys ja vahaus auttaa. (Lisävalot väliaikaisesti räpellettynä, siirtyvät toivonmukaan pikaisesti "ykkösautoon".)
Edit. kuvalinkit korjattu.