Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Tarvitsisin ensikäden kokemusta onko joku pilannut auton sillä että on korvannut kaksoismassavauhtipyörän kiinteällä,
sen ymmärrän että joku sivuresonanssi voi tulla, mutta muuten onko miten huomannut vaikutusta, noin 140€ saisi koko kiinteän paketin levyineen laakereineen ja pultteineen, sitten on 350€ pelkkä kaksoismassa kumminkin,

Golf vi farmari 1.6 TDI, 77kw, CAY, Manuaali, 205 tkm
start stopilla jota en itse käytä
Kaveri teetti Skodillaciinsa rempan, jossa kaksoismassa lähti veks. Vuoden se ajeli sillä, kunnes laatikkoon tuli jonkinmoinen täystuho. Siellä auto on jo pari kuukautta sen pihassa seissyt.
Sitä, liittyikö tuo kaksoismassan vaihtaminen siihen täystuhoon, en tiedä.
 
Kaveri teetti Skodillaciinsa rempan, jossa kaksoismassa lähti veks. Vuoden se ajeli sillä, kunnes laatikkoon tuli jonkinmoinen täystuho. Siellä auto on jo pari kuukautta sen pihassa seissyt.
Sitä, liittyikö tuo kaksoismassan vaihtaminen siihen täystuhoon, en tiedä.

No joo kuulostaa pahalta, oliko millaisia ajokilometrejä,
laittoivatko kytkinlevyn jousilla
täällä ainakin yksimassa vakiona https://www.briskoda.net/forums/top...mass-flywheel/?do=findComment&comment=5226168
 
Viimeksi muokattu:
Useita vuosia uskollisesti palvelleen 1.9TDI Passatin elvytystä... Tämä ehti seistä jo muutaman vuoden tallissa, kun ajot tuli suoritettua saman korimallin bensa V6 4motion Passatilla. Bensa-auto jäi purkuun ja tilalle vaihtui projektikuntoinen nelivetoinen facelift V6 TDI, vm. 2004, jonka elvytys on vielä pahasti kesken.

Tämä 1.9 TDI, "vara-auto", jäi aikanaan seisomaan ruosteisilla etulokareilla. Ruostetilanne ei ollut paha, mutta vaimo viimeisteli kaaret kolhaisemalla toiseen ikävän klommon. Talliin hyljättylle ruosteisetkin kaaret välttää, mutta nyt tilanteen muututtua asialle oli tehtävä jotain. Muutama projektikuva uusien lokarien hitsauksista ja maalauksesta:

WhatsApp Image 2019-09-29 at 13.59.43.jpeg WhatsApp Image 2019-09-29 at 14.00.52 (1).jpeg WhatsApp Image 2019-09-29 at 14.00.52.jpeg WhatsApp Image 2019-09-29 at 14.01.52.jpeg
Vilkun reikä hitsattiin takapuolelta umpeen facelift sivupeilien takia, joissa siis vilkut integroituna. Hitsatun pellinpalan päälle reilusti happomaalia, jotta valuisi jokaiseen koloon. Tämän päälle sitten kittausta, hiontaa, epoksipohjamaalia, kittausta, hiontaa, hiontamaalia ja hiontaa vielä pari kierrosta ja lopuksi väri:

WhatsApp Image 2019-09-29 at 14.02.27 (1).jpeg


Toiseen lokariin ruiskutin liian paksulti maalia, jonka seurauksena se alkoi kiehua. Muistaakseni epoksipohjamaalilla, kaverin ohjeistamana, tuota sitten hionnan jälkeen korjailin ja sen päälle sitten uudestaan väri.

Tässä lakattuna. Lakkausta en uskaltanut itse harjoitella, sen teki kaveri, jotta tulisi kerralla hyvä.





Lopputulos on mielestäni varsin hyvä, vaikka pientä sävyeroa jäikin. Toivonmukaan myllytys ja vahaus auttaa. (Lisävalot väliaikaisesti räpellettynä, siirtyvät toivonmukaan pikaisesti "ykkösautoon".)

Edit. kuvalinkit korjattu.
 
Viimeksi muokattu:
Tarvitsisin ensikäden kokemusta onko joku pilannut auton sillä että on korvannut kaksoismassavauhtipyörän kiinteällä,
sen ymmärrän että joku sivuresonanssi voi tulla, mutta muuten onko miten huomannut vaikutusta, noin 140€ saisi koko kiinteän paketin levyineen laakereineen ja pultteineen, sitten on 350€ pelkkä kaksoismassa kumminkin,

Golf vi farmari 1.6 TDI, 77kw, CAY, Manuaali, 205 tkm
start stopilla jota en itse käytä

Ei ole omasta autosta kokemusta, mutta kyllähän siitä tulee jyristävä varsinkin alakierroksilla väännättäessä. Kaverilla on kiinteä pyörä viritellyssä 1.9 TDi octaviassa ja ei se mikään mukava auto enää ole.

Jo pelkästään tuon kokemuksen perusteella en laittaisi omaan diisseliin kiinteää pyörää, puhumattakaan foorumeiden kokemuksista voimansiirron totaalituhoista. Kiinteä vauhtipyörä kuitenkin aiheuttaa suuremmat piikkirasitukset niin kampiakselille kuin voimansiirrollekin.

Loppujen lopuksi joku satasen-parin kustannusero hinnassa on koko auton kuluihin nähden suhteellisen olematon. Lisäksi jos on edes pieni riski, että kiinteä pyörä tekee autosta epämukavamman joka matkalle, niin mielestäni ei maksa suuritöistä vaivaa laittaa halpisosaa tuollaiseen paikkaan. :tup:
 
Loppujen lopuksi joku satasen-parin kustannusero hinnassa on koko auton kuluihin nähden suhteellisen olematon. Lisäksi jos on edes pieni riski, että kiinteä pyörä tekee autosta epämukavamman joka matkalle, niin mielestäni ei maksa suuritöistä vaivaa laittaa halpisosaa tuollaiseen paikkaan. :tup:
Oma periaate on että sitten ei aleta säästelemään tuollaisia rahoja jos sen kuitenkin joutuu repimään auki.
 
Useita vuosia uskollisesti palvelleen 1.9TDI Passatin elvytystä...





Lopputulos on mielestäni varsin hyvä, vaikka pientä sävyeroa jäikin. Toivonmukaan myllytys ja vahaus auttaa. (Lisävalot väliaikaisesti räpellettynä, siirtyvät toivonmukaan pikaisesti "ykkösautoon".)

Edit. kuvalinkit korjattu.

Oikein. Kannattaa pitää liikenteessä, noin hyvää hintalaatusuhteen käyttöautoa ei ole eikä tule. Vaikka vähän kukkaa olisi kokonaisuudessaan pellit on uskomattoman hyviä kestämään korroosiota vaikka mittarissa olisi 800tkm. Uudemmissa mentiinkin sitten huonompaan suuntaan.
 
Oikein. Kannattaa pitää liikenteessä, noin hyvää hintalaatusuhteen käyttöautoa ei ole eikä tule. Vaikka vähän kukkaa olisi kokonaisuudessaan pellit on uskomattoman hyviä kestämään korroosiota vaikka mittarissa olisi 800tkm. Uudemmissa mentiinkin sitten huonompaan suuntaan.

Tämähän se. Itsellä kokemusta n.90tkm ajalta samanlaisesta ja tykkäsin kyllä kovasti tuon ajettavuudesta. Mukava jousitus ja tunnokas ohjaus. Kohtuu hiljainenkin vielä sisältä. Ja dieselinä ei edes syö paljoa mitään
 
Tarvitsisin ensikäden kokemusta onko joku pilannut auton sillä että on korvannut kaksoismassavauhtipyörän kiinteällä,
sen ymmärrän että joku sivuresonanssi voi tulla, mutta muuten onko miten huomannut vaikutusta, noin 140€ saisi koko kiinteän paketin levyineen laakereineen ja pultteineen, sitten on 350€ pelkkä kaksoismassa kumminkin,

Golf vi farmari 1.6 TDI, 77kw, CAY, Manuaali, 205 tkm
start stopilla jota en itse käytä

Minulla on Octavia CAY koneella ja 5V manuaalivaihteistolla. Käsittääkseni autossa on kiinteä vauhtipyörä.
 
Kaveri laittoi tässä joku kuukausi sitten emäntänsä 2006 malliseen 280 tkm ajettuun 2.2 D4D 100 kW Corolla Versoon kiinteän vauhtipyörän kaksoismassan tilalle ja se auto kuulemma muuttui huomattavasti paremmaksi, kuin on koskaan ollutkaan.

Kyseinen auto on ollut kaverilla uudesta asti ja siinä on heti ensimmäisinä vuosina ihmetelty pientä "nypytystä" liikkeelle lähdettäessä sekä kytkinpolkimen hieman epämääräistä toimintaa.
Maahantuoja vaihtoikin siihen takuuna uuden kytkinlevyn & asetelman jossain 40 tkm kohdilla, mutta se ei tuonut ratkaisua ongelmaan.
Eli mahdollisesti kaksoismassavauhtipyörässä on ollut vikaa jo uudesta asti.

Nyt kuulemma nypytykset ovat hävinneet ja kytkinpolkimen tuntuma on tasainen.
Lisäksi kuulemma auto vastaa kaasuun paremmin kuin aiemmin.

Aika sitten näyttää aiheuttaako tuo kiinteä vauhtipyörä täystuhon voimansiirrolle tai moottorille.
 
edellinen omistaja laittanut?
kerro toki lisää, km?

Paikallisen Skoda liikkeen asentaja arveli, että vauhtipyörä olis tuossa mallissa kiinteä. Autolla on ajettu 178000km eikä kytkintä ole tarvinnut avata, joten varmaksi en tiedä. Muuten on toiminut vielä hyvin, mutta EGR simulaattorin jouduin asentamaan.
 
Voi että. Aina asia mikä meni pösön katsastuksessa läpi oli katsastusmiehen kanki helmakotelosta o_O Ja raidetangon pää väljä, olinkin jo aiemmin huomannut että ratti ei enää osoita suoraan.

Vaikka olin niin uskotellut itselleni että pösö ei ruostu. Tainnu mennä vedenpoistoreiät tukkoon, katsuri oli sitä mieltä että sisäpuolelta oli tullut läpi.

Onko "nykyautoissa" (tämä vm 2009) mitään ihmeempiä varotoimenpiteitä hitsauksen osalta? Akku tietenkin irti mutta mahtaako olla tarvetta irroitella myös jotain muuta herkempää elektroniikkaa? Edellisissä hitsausta tarvinneissa autoissa on toiminut sähköllä tyyliin ajovalot.
 
Voi että. Aina asia mikä meni pösön katsastuksessa läpi oli katsastusmiehen kanki helmakotelosta o_O Ja raidetangon pää väljä, olinkin jo aiemmin huomannut että ratti ei enää osoita suoraan.

Vaikka olin niin uskotellut itselleni että pösö ei ruostu. Tainnu mennä vedenpoistoreiät tukkoon, katsuri oli sitä mieltä että sisäpuolelta oli tullut läpi.

Onko "nykyautoissa" (tämä vm 2009) mitään ihmeempiä varotoimenpiteitä hitsauksen osalta? Akku tietenkin irti mutta mahtaako olla tarvetta irroitella myös jotain muuta herkempää elektroniikkaa? Edellisissä hitsausta tarvinneissa autoissa on toiminut sähköllä tyyliin ajovalot.

Ajat auton paikkaa jossa korjataan. Sammuta auto ja anna olla rauhassa 15min ennen akun kengän irroitusta. Avaimet mieluusti vaikka auton katolla. On tapauksia, missä virtojen kytkeminen lukitsee ovet.. Ja tuo odotus ehkäisee avaimien "hukkumisen".
 
Voi että. Aina asia mikä meni pösön katsastuksessa läpi oli katsastusmiehen kanki helmakotelosta o_O Ja raidetangon pää väljä, olinkin jo aiemmin huomannut että ratti ei enää osoita suoraan.

Vaikka olin niin uskotellut itselleni että pösö ei ruostu. Tainnu mennä vedenpoistoreiät tukkoon, katsuri oli sitä mieltä että sisäpuolelta oli tullut läpi.

Onko "nykyautoissa" (tämä vm 2009) mitään ihmeempiä varotoimenpiteitä hitsauksen osalta? Akku tietenkin irti mutta mahtaako olla tarvetta irroitella myös jotain muuta herkempää elektroniikkaa? Edellisissä hitsausta tarvinneissa autoissa on toiminut sähköllä tyyliin ajovalot.
Kannattaa varuiksi avata kuskin ikkuna ennen akun irroitusta. Ainakin oman tuon aikakauden Pösön akunvaihto-ohjeissa käskettiin avaamaan ikkuna.
 
Focus 2006 1.6 bensa. Vähän on vettä tulppien päällä. Suoli24 kertoi että pissapojan nestettä tai sadevettä.


c693d4f28c3a9a38f05d0b53176b4100.jpg
 
vm05 fiesta. 1.3 tuntuu kyllä aika voimattomalta. Ihme.. Onko jotain tyyppivikaa? Katti tai putki voi toki olla tukossa .
Ei vikakoodia Forscanilla. Käy kaikilla pytyillä
 
Ihmettelin oman auton esitteitä selaillessani, että niissä mainostettiin helmakoteloidenkin olevan sisältä vahapinnoitettuja tms. Kaipa tuossa on sitten selitys, että miksi näin, ei mene edelleenkään 20v iässä helmasta työkalut läpi, vaikka autoa ei ole muuten ruostesuojattu kuin tehtaalla.
 
Jahas, pösössä on sitten puhkiruostumattomuustakuu. Pitääkin olla yhteydessä merkkihuoltoon, veikkaan tosin että venkoilevat jotenkin irti tuosta...
 
Focus 2006 1.6 bensa. Vähän on vettä tulppien päällä. Suoli24 kertoi että pissapojan nestettä tai sadevettä.


c693d4f28c3a9a38f05d0b53176b4100.jpg
Näissä kannattaa tarkistaa, että konepellin puolella kulkevat pissapojan suuttimille menevät letkut eivät vuoda. Käsitykseni mukaan niissä on ollut vuotoja ja tosiaan jälki on tämän näköistä. Uuden letkusarjan sai muistaakseni suht edukkaasti timanttitiskiltä...
 
Kannattaa varuiksi avata kuskin ikkuna ennen akun irroitusta. Ainakin oman tuon aikakauden Pösön akunvaihto-ohjeissa käskettiin avaamaan ikkuna.
Omassakin pösössä ohjeena on toi ikkunan avaaminen ja muutaman minuutin odottelu kaikkien sähkölaitteiden sammuttua ennen ku akun ottaa irti. Ikkunan avaamisen tarkoituksena joku pösöforumilainen tiesi olevan, että herätellään BSI-boksi pehmeästi akun liittämisen jälkeen käyttämällä parkit päällä ennen ku avaa ovea tai mitään. Tiedä sitten onko käytännön merkitystä, ite olen "varmuuden vuoksi" tehnyt ko. ohjeen mukaan, kun ei siinä mitään menetäkään.
 
vm05 fiesta. 1.3 tuntuu kyllä aika voimattomalta. Ihme.. Onko jotain tyyppivikaa? Katti tai putki voi toki olla tukossa .
Ei vikakoodia Forscanilla. Käy kaikilla pytyillä
Eikai tuo välttämättä ihan valtava ihme ole, että 70 hevosvoimaa (kun oli uusi) saattaa tuntua voimattomalta? Onko muita oireita, kuin että tuntuu laiskalta?

Mulla oli edellistä korimallia oleva fiesta samalla 1.3 moottorilla ja kyllä se rehellisesti vain oli laiska. Tehtaankin ilmoittama 0-100kmh suorituskyky taisi fiestassani olla 16.4s, mikä myös antaa viitteitä vauhdista :D ja tuo '05 korimalli on vielä 100 kg painavampi kuin edellinen
 
mistä voisi saada 10mmx30mm T40 torx irtokärjen katkenneen tilalle? Ei tunnut löytyvän mistään yksittäiskappaleita, hintaahan tommoisella ei pitäisi euroa/kahta enempää olevan jos sarjoista laskee mitä tulee yhden biitin hinnaksi...

Kyseessä alunperin tämmöinen sarja
Kärkisarja, 40 osaa

Kokemuksia, miten biltsu suhtautuu jos vaan menee ilman kuittia paskana olevan kärjen kanssa tiskiltä tinkaamaan uutta tilalle? Käsin väänsin 1/2" räikällä ilman mitään vipuvarsia että sinänsä ihan "normikäytössä" palasiksi.
 
mistä voisi saada 10mmx30mm T40 torx irtokärjen katkenneen tilalle? Ei tunnut löytyvän mistään yksittäiskappaleita, hintaahan tommoisella ei pitäisi euroa/kahta enempää olevan jos sarjoista laskee mitä tulee yhden biitin hinnaksi...

Kyseessä alunperin tämmöinen sarja
Kärkisarja, 40 osaa

Kokemuksia, miten biltsu suhtautuu jos vaan menee ilman kuittia paskana olevan kärjen kanssa tiskiltä tinkaamaan uutta tilalle? Käsin väänsin 1/2" räikällä ilman mitään vipuvarsia että sinänsä ihan "normikäytössä" palasiksi.

Ebaystä löytyy irtona: Draper Expert T40 x 30mm Tx-Star 10mm Insert Bit for Mechanic YMH40/SC/B 33353 | eBay

Tai sitten kiinasta pikkusetti noita: US $3.05 33% OFF|7Pcs T20 55 30mm/75mm Magnetic Torx Screwdriver Bit Steel Hex Shank Screwdriver T20/T25/T30/T40/T45/T50/T55-in Screwdriver from Tools on Aliexpress.com | Alibaba Group
 
Jotain piuhoja, muoveja, nippusiteitä, rasvoja osuu pakoputkeen? Kannattaa tarkistaa auton alta ennenkuin mikään palaa pahemmin. Eli jos liikkeessä tehty niin voisi käyttää sielläkin näytillä.
 
Asennutin lohkolämmittimen ja sisätilapistokkeen autoon ja nyt auton sisätiloissa haisee sellanen muovin/polyuretaanin haju. En ole oikein paikantanut tuleeko haju ilman puhaltimista vai jostain jalkatiloista. Sillä ei kuitenkaan mielestäni vaikutusta onko auto ollut kiinni tolpassa vai ei. Mitäköhän tuo voisi olla?

Ootko varma ettei ne ole vaan asentaessa käyttäneet läpiviennin tiivistämiseen jotain massaa mikä haisee vielä. Riippuen autosta niin ne asennetut lämmittimen piuhat on usein kyllä näkyvissä ja voit katsoa miten ne siellä moottoritilassa kulkee.
 
Asennutin lohkolämmittimen ja sisätilapistokkeen autoon ja nyt auton sisätiloissa haisee sellanen muovin/polyuretaanin haju. En ole oikein paikantanut tuleeko haju ilman puhaltimista vai jostain jalkatiloista. Sillä ei kuitenkaan mielestäni vaikutusta onko auto ollut kiinni tolpassa vai ei. Mitäköhän tuo voisi olla?
Itelläkin tulis mielee et ovat tehneet paloseinään reijän ja sitten tiivistäneet sen. Todennäköisesti näkyy onko näin kun seuraa sisäpistokkeelta piuha kohti moottoritilaa.
 
vm05 fiesta. 1.3 tuntuu kyllä aika voimattomalta. Ihme.. Onko jotain tyyppivikaa? Katti tai putki voi toki olla tukossa .
Ei vikakoodia Forscanilla. Käy kaikilla pytyillä

Tuo 5. kopan Fiesta tuolla 1,3 litraisella nuhapumpulla on vain voimaton eikä ainoastaan tunnu siltä.

Itselläni on ollut 5. koppaiset Fiestat 1,4 litraisella 80 hv tehomyllyllä ja 2,0 litraisena 150 hv ST:nä, näistä vasta tuo ST tuntui riittävän pirteältä, tuon pienempikoneisen kanssa ajelu oli vähän sellaista köröttelyä.
Edellisen kopan 1.25 litrainen 75 heppainen oli paljon pirteämpi ja käyttökelpoisempi.

Yksi tyyppivika tuon aikaisissa Zeteceissä on kyllä puolapaketti, joka aiheuttaa aiheuttaa nykimistä, epätasaista käyntiä ja tehojen puuttumista, eikä välttämättä näy missään testerissä.

Esimerkiksi Konalan Automaan Ford huolto ei aikoinaan löytänyt tuosta 1,4 litraisesta Fiestastani mitään vikaa tai vikakoodia, kun menin valittamaan tehojen puuttumista ja nykivää käyntiä.
Ostin sitten riskillä siitä varaosatiskiltä uuden puolayksikön ja vaihdoin sen siinä Automaan parkkipaikalla paikoilleen, jonka jälkeen auto toimi kuten ennenkin.
 
Focus 2006 1.6 bensa. Vähän on vettä tulppien päällä. Suoli24 kertoi että pissapojan nestettä tai sadevettä.


c693d4f28c3a9a38f05d0b53176b4100.jpg

Itsellä joskus vuosia sitten sama vika. Muistaakseni tuulilasin pesureiden juuresta vuoti ja muovinen suojamuovi koneen päällä päästi tuosta tarkistus luukusta läpi. Siihen massa ja uuden malliset pesurit kiinni auttoi
 
Miten Nissan N15 Almerassa pääsee käsiksi etuovien kaiuttimiin? Kaiutinsuoja osana ovitaskua näyttäisi olevan erillinen osa, mutta mitenkä se irtoaa?

Ei uskalla vaan kiskaista.. o_O Pitääkö irrottaa koko ovipahvi? Sen irrotuksessa ei varmaan mitään ihmeempää ole?
 
Viimeksi muokattu:
Tuo 5. kopan Fiesta tuolla 1,3 litraisella nuhapumpulla on vain voimaton eikä ainoastaan tunnu siltä.

Itselläni on ollut 5. koppaiset Fiestat 1,4 litraisella 80 hv tehomyllyllä ja 2,0 litraisena 150 hv ST:nä, näistä vasta tuo ST tuntui riittävän pirteältä, tuon pienempikoneisen kanssa ajelu oli vähän sellaista köröttelyä.
Edellisen kopan 1.25 litrainen 75 heppainen oli paljon pirteämpi ja käyttökelpoisempi.

Yksi tyyppivika tuon aikaisissa Zeteceissä on kyllä puolapaketti, joka aiheuttaa aiheuttaa nykimistä, epätasaista käyntiä ja tehojen puuttumista, eikä välttämättä näy missään testerissä.

Esimerkiksi Konalan Automaan Ford huolto ei aikoinaan löytänyt tuosta 1,4 litraisesta Fiestastani mitään vikaa tai vikakoodia, kun menin valittamaan tehojen puuttumista ja nykivää käyntiä.
Ostin sitten riskillä siitä varaosatiskiltä uuden puolayksikön ja vaihdoin sen siinä Automaan parkkipaikalla paikoilleen, jonka jälkeen auto toimi kuten ennenkin.

Samaa vikaa oli 3-koppaisessa mondeossa duratecissä, pientä nykimistä silloin tällöin, puola vaihtoon ja toimi kuin unelma, siihen tulee halkeamia ja kosteus pääsee sisään.
 
varmaan ne, mut toi muuta huomioitavaa kyllä on hauskaa luettavaa:) Huono päivä katsatusmiehellä? Ei kuuluisi ehkä nämä asiat tuohon lappuun...
 
varmaan ne, mut toi muuta huomioitavaa kyllä on hauskaa luettavaa:) Huono päivä katsatusmiehellä? Ei kuuluisi ehkä nämä asiat tuohon lappuun...

Joulukuussa katsastus ja juuri ostanut auton...

En kyllä halaua kaverille mitään pahaa, mutta silti muakin naurattaa, että miksi vag
Olis nyt vaan ostanut tuulipukukansan tojotan, niin ei murheita.
 
Moro
Kaverin puolesta
Oma arvaus katit ja lambda anturit vaihtoon?
Lambdalla ensin, ellei pakopuolella ole selviä vuotoja.

Korkeat HC:thän on siitä "kivoja" että jo pelkät risat tulpan johdot voivat aiheuttaa niitä, tai liian myöhäinen sytkä, tai väärä seos, tai... ;)
 
Moro
Kaverin puolesta
Oma arvaus katit ja lambda anturit vaihtoon?
20191009_035534.jpg
Päästömittauksiin kannattaa aina mennä kunnon karstan polttelun jälkeen, eli varmasti kuumalla koneella. Joskus on auto pompannut päästöistä ja kuitenkaan autolle ei ole tehty mitään muuta kuin ajettu kuumaksi, että on saatu sallittuissa rajoissa oleva lappu korjaamolta.
 


Vinkuu tyhjäkäynnillä ja pienillä kierroksilla, kytkintä pumpatessa vinkuminen voimistuu mutta kuuluu kyllä ilmankin. :mad:
 
Voiko painelaakeri pitää nakuttavaa ääntä? Kesällä tehtii audiin täydellinen kytkin & vauhtipyöräremppa ja 3-4tkm myöhemmin alkoi kuuluumaan aika kova nakuttava ääni kytkin pohjassa, kytkimen irrottaessa ääni häviää, kytkin ylhäällä ei kuulu mitään ääntä. Välillä kytkintä pitäessä pohjassa ei kuulu mitään ääntä, mutta pääasiassa ääni kuuluu kokoajan välillä hiljempaa ja välillä kovempaa. Laatikko se ei ainakaan oo, eikä myöskään vauhtipyörä pitäisi olla, aamuisin lämpötilan ollessa nollan tuntumassa on ilmestynyt nyt uusi ääni vanhan kaveriksi, kohiseva ääni joka kuuluu myös kytkin pohjassa ja loppuu kans kun kytkin alkaa ottamaan kiinni. Kohiseva ääni loppuu kokonaan kun auton on ajanut lämpöiseksi. Korjaamo jossa kytkin vaihdettiin veikkas et painelaakeri hajalla, kaikki kytkin hilut siis uusittiin. Pulju josta osat ostin ei oikeen osannut sanoa mistä kuuluu, sanoi että aja nyt vaan et jos oikeen alkaa pahenemaan niin katotaan sitten uudestaan, takuuta kun on reippaasti jäljellä.
 
Päästömittauksiin kannattaa aina mennä kunnon karstan polttelun jälkeen, eli varmasti kuumalla koneella. Joskus on auto pompannut päästöistä ja kuitenkaan autolle ei ole tehty mitään muuta kuin ajettu kuumaksi, että on saatu sallittuissa rajoissa oleva lappu korjaamolta.

Itsellä myös pompannut 3 kertaa päästöistä, joka kerta muutama rampiväli kunnon revittelyä motarilla ja niin vain on päästöt taas rajoilla mutta läpi on aina päästy. Siis ihan kunnolla punarajalle asti, ei mitään taloudellisuusajelua.
 
Täytyy olla kyllä autossa jotain vikaa jos on ensin käytävä repimässä joku motarisiivu ennen katsastusta. Olen kaikki omat ja talon autot ajanu suoraan tohon 500m päähän konttorille kesät talvet eikä koskaan ole päästöissä ollut sanomista. Autot olleet mitä sattuu dieseliä ja bensaa, isoja ja pieniä vuosien 98-2010 väliltä.
 
Itselläni on kyllä mennyt dieselit myöskin ilman etukäteen huudatteluja läpi savutestistä mutta kyllä siitä hyötyä on, arvot paranevat huomattavasti kun "polttaa" dieselin puhtaaksi ennen konttorille menoa.
 
Itselläni on kyllä mennyt dieselit myöskin ilman etukäteen huudatteluja läpi savutestistä mutta kyllä siitä hyötyä on, arvot paranevat huomattavasti kun "polttaa" dieselin puhtaaksi ennen konttorille menoa.

Mulla ensimmäinen katsastus dieselillä johti seuraavaan keskusteluun:
"Aika tukossa on. Pitäisi ajokielto laittaa. Mutta näyttää, että polkemalla pienenee arvo. Oletko ajanut nätisti? Näin arvelinkin. Tehdään niin, että katsotaan auto loppuum, ja sen jälkeen lähdet tuohon moottoritielle ja ajelet päästä päähän pienillä vaihteilla ja suurilla kierroksilla, ja tulet sitten näyttämään uudestaan."
Kolme varttia myöhemmin arvo oli 300tkm esikammiodieselissäturbossa erinomainen.
Tämän jälkeen viikko ennen katsastusta annoin kenkää ennen näyttöä, eikä pahaa sanottavaa ollut.
500tkm ajettuna möin eteenpäin.
 
Täytyy olla kyllä autossa jotain vikaa jos on ensin käytävä repimässä joku motarisiivu ennen katsastusta. Olen kaikki omat ja talon autot ajanu suoraan tohon 500m päähän konttorille kesät talvet eikä koskaan ole päästöissä ollut sanomista. Autot olleet mitä sattuu dieseliä ja bensaa, isoja ja pieniä vuosien 98-2010 väliltä.
Onhan noita automallejakin ollut joissa esim. katti sijoitettu niin kauas ettei 500m metrin ajolla normaalista toiminnasta ole tietoakaan...
 
Tuli tehtyä -05 Focukseen perushuoltoa: vaihdettu öljyt ja suodatin, moottorin ilmansuodatin, raitisilmasuodatin ja tulpat. Viimeisin öljynvaihto oli tehty huoltokirjan mukaan 10tkm sitten jota en epäilekään, mutta raitisilma- ja moottorin ilmansuodatin oli ihan helvetin likaisia. Ties millon viimeksi vaihdettu? Huoltokirjan mukaan merkkiliikkeessä huollettu viimeksi 97tkm kohdalla (nyt ajettu 224tkm), sen jälkeen leimat on oikeastaan vaan nyrkkipajan öljyt+suodatin vaihdoista. Tuolla suodattimella se on viime helmikuussa mennyt leimasta päästöjen osalta läpi.

WhatsApp Image 2019-10-09 at 19.20.01.jpeg

Vanha suodatin oli vielä Fordin logolla.
 
Kiva kun kerroit.
150tkm kuitenkin tolla vedetty vai ymmärsinkö väärin? Ei ihmekkään että noin kuranen filtteri.

Edit: ei kai toi paljoa päästöihin vaíkuta, vaikka rajottaa sitä ilmamäärää mitä kone saa ilmaa. Ajotietokone kyl näissä nykysissä osaa säätää seokset kuntoon vaikka se imis minkä vaan läpi... yleisesti kai pidetty 10-20 prossan välissä mitä se ajotietokone säätää seoksia, joissain enemmän ja joissain vähemmän.

Edit2: etanolia täälläkin koneessa, niin seokset vittua kohti.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
267 159
Viestejä
4 620 543
Jäsenet
75 995
Uusin jäsen
Keilos

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom