Suunnittelun kukkaset

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sampsa
  • Aloitettu Aloitettu
Joku mun autoista nakutti vilkun merkkiääntä tuplanopeudella, jos joku polttimo oli kaputt. Olisko ollut C5 vm. -05.
Tuohan on jo wanha juttu, ainakin -81 Corolla naksutteli vilkkua tuplanopeudella jos oli joku vilkkupolttimo palanut. Uudemmista ei ole itseltäni yhtään vilkkupolttimoa mennyt mutta kaipa tuo uudemmissakin aina on ollut.
 
Tuohan on jo wanha juttu, ainakin -81 Corolla naksutteli vilkkua tuplanopeudella jos oli joku vilkkupolttimo palanut. Uudemmista ei ole itseltäni yhtään vilkkupolttimoa mennyt mutta kaipa tuo uudemmissakin aina on ollut.


Tällä videolla on selitetty pitkän kaavan mukaan miten nuo autojen vilkut toimivat ennen ja jälkeen tietokoneohjauksen. Videolla mainittu myös pari vilkkuihin liittyvää suunnittelun kukkasta mitä nykyautoista voi löytyä kun mikään mitä kuulet tai näet ei ole aitoa.
 
Lähes kaikki autot tekevät tuota jos joku vilkun polttimoista kosahtaa. Johtuu ihan siitä miten se on teknisesti toteutettu (nykyään toki tietokoneiden kautta). Vai nakuttiko se nopeaa myös jos vaikka parkkipolttimo oli hajalla? Sinänsä vähän hölmö systeemi koska tuo pitää luntata manuaalista jos kojetauluun ei tule mitään infoa asiasta, suurin osa ei varmasti hiffaa että vilkun naputus koskee muitakin polttimoita, vilkkujen suhteen kun se on aikalailla standardi ollut jo pitkään. Toki jos kojelaudassa asiasta on myös maininta, niin onhan tuo varmaan ihan hyvä lisä-hoxhox kuljettajalle että vieppäs kippos valohuoltoon.
Ei, vaan ihan mikä tahansa polttimo. Siitä vaan autoa kiertämään, kun tuo tapahtui. Sitikoissa on aika erikoinen sähköjärjestelmä muutenkin. Toisen käden tietoa, mutta jotenkin koko sähköhomma toimi sarjassa ("asiantuntijalta" kuultuna, en vahvista). Jos siihen tuli joku fiba, esim. tuulilasin pyyhkimien vipu saattoi aukaista sivuikkunan. Työkaverille kävi näin, ihan oikeati. Näin siis ennen muinoin. Tuskin enää nykypäivänä.
 
Ainakin viime vuosikymmenellä kasatuissa Ford Focuksessa, Skoda Octaviassa ja VW Passatissa auto ilmoittaa pimpelipomilla rikkinäisistä valoista. Ilmoitus toimi jokaisessa myös peräkärryn valoista ja auto osaa vieläpä kertoa, mikä valo on rikki.
Kyllä, tämä on nykyään yleinen varuste. Ei kuitenkaan oletus kaikissa autoissa. Lisäksi kaikki järjestelmät eivät tunnista kaikkien valojen vikoja.

Jotkut eivät vaan välitä, mutta toisaalta joillakin on hieman puutteellinen havaintokyky vaikka ei piittaamattomuutta. Tällöin on ihan perseestä, jos valovikailmoitin puuttuu tai se ei valvo ajovalojen polttimoita. Omasta käyttöautostakin puuttuu valovikailmoitin, mutta omassa käytössä vitutus tästä on pienempi kun näitä tulee kuitenkin tottumuksesta tarkkailtua - erilaisissa vanhoissa työkoneissa ja kärryissä on kuitenkin pakko katsoa silmällä.

Valottomuus on kuitenkin mielestäni isompi riski kuin turvavyön käyttämättä jättäminen, koska jälkimmäisessä uhriluku on sidottu käyttämättä jättäneiden määrään, mutta valottomuudella sivullisia uhreja voi tulla enemmänkin.
Lisäksi jälkimmäisessä on riskinä "vain", että suurienergisen törmäyksen sattuessa seuraukset pahenevat. Ensinmainitussa on astetta vakavampi vaara eli ylimääräinen riski onnettomuuden tapahtumiseen alunperin.
Ja sitten tuo aiemmin mainittu pissapojan nesteestä urpoaminen jatkuvalla syötöllä.. Monissa autoissa kun se alaraja on vielä kovin korkealle asetettu että siellä on vielä 1/3 ainetta säiliössä kun tuo valitus alkaa.
Tämä on oikeasti kammottava suunnitteluvirhe. Järjestelmässä voi olla peräti ihan kunnon symbolinen merkkivalo erikseen tälle asialle, mutta silti aina pinnan laskiessa rajan yli plimpotellaan kelloa ja peitetään näyttö ilmoituksella ikään kuin tämä olisi jokin hätätilanne. Jos ja kun systeemi on huonosti ohjelmoitu, tämä tapahtuu melkein joka mutkassa/jarrutuksessa/pompussa uimurin liikkuessa rajakohdan yli/pinnan kulkiessa tunnistimesta. Kilkatuksia voi siis tulla aivan satunnaisesti useita joka kilometrillä. Jos vähänkin olisi käytetty päätä, tämä ei niin haittaisi. Valo kuitenkin möllöttää koko ajan, joten riittäisi ilmoittaa kerran ja mahdollisesti auton uuden käynnistyksen yhteydessä.

Tosin tätä "kompensoi mukavasti" toinen typeryys. Tänäkin päivänä myydään uusia autoja, joissa ei lainkaan ole pissapojan nestetason varoitusvaloa tai -toimintoa. Mitä ne ovat oikein ajatelleet? Pahimmillaan varustelutasosta riippuen autossa X joko ei lainkaan ole pesunesteen ilmaisinta tai sitten se on häiritsevä.

Onneksi omassa autossa on merkkivalo eikä mitään muuta häiriötekijää. Pesunesteen vähäinen määrä on kuitenkin asia, joka ei ole kiireellisiä toimia tai kuskin hermojen repimistä vaativa, mutta joka olisi hyvä saattaa kuljettajan tietoon. Periaatteessa varanesteen raja saakin minusta olla korkealla, sillä pienehköstä säiliöstä esimerkiksi kolmannes ei enää ole valtavan paljon, jos sattuu olemaan kurainen ajotilanne.
 
Viimeksi muokattu:
...
Tämä on oikeasti kammottava suunnitteluvirhe. Järjestelmässä voi olla peräti ihan kunnon symbolinen merkkivalo erikseen tälle asialle, mutta silti aina pinnan laskiessa rajan yli plimpotellaan kelloa ja peitetään näyttö ilmoituksella ikään kuin tämä olisi jokin hätätilanne. Jos ja kun systeemi on huonosti ohjelmoitu, tämä tapahtuu melkein joka mutkassa/jarrutuksessa/pompussa uimurin liikkuessa rajakohdan yli/pinnan kulkiessa tunnistimesta. Kilkatuksia voi siis tulla aivan satunnaisesti useita joka kilometrillä. Jos vähänkin olisi käytetty päätä, tämä ei niin haittaisi. Valo kuitenkin möllöttää koko ajan, joten riittäisi ilmoittaa kerran ja mahdollisesti auton uuden käynnistyksen yhteydessä.
...
Tämä on varmaan suurin ärsytyksen aihe nykyisessä koslassa. Kun nestetaso on liipaisurajalla, joka saatanan kiihdytys kilauttaa infon. Pieneltä kuulostava asia, mutta ajan mittaan meinaa revetä perse tuon kanssa.
Edellinen laitos, vag-tuotos, osasi asian. Ilmoitti kerran ja jätti vain pienen merkkivalon palamaan.
 
Tämä on varmaan suurin ärsytyksen aihe nykyisessä koslassa. Kun nestetaso on liipaisurajalla, joka saatanan kiihdytys kilauttaa infon. Pieneltä kuulostava asia, mutta ajan mittaan meinaa revetä perse tuon kanssa.
Edellinen laitos, vag-tuotos, osasi asian. Ilmoitti kerran ja jätti vain pienen merkkivalon palamaan.
Kaverilla oli kanssa edellisessä autossa just tuollainen että pimputteli heti kun vähän neste hölskähti säiliössä. Ja tuossa oli vielä se hälytysraja about puolikkaan säiliön kohdalla eli aivan liian aikaisin. Jos omassa autossa olisi tuollainen älyttömyys, joko modaisin sen pois tai vaihtaisin autoa.
 
Kaverilla oli kanssa edellisessä autossa just tuollainen että pimputteli heti kun vähän neste hölskähti säiliössä. Ja tuossa oli vielä se hälytysraja about puolikkaan säiliön kohdalla eli aivan liian aikaisin. Jos omassa autossa olisi tuollainen älyttömyys, joko modaisin sen pois tai vaihtaisin autoa.
Nämä ovat juuri sellaisia seikkoja, jotka paljastavat viimeistelemättömän (eli halvan) suunnittelun. Jos tuollaisia ei ole ajateltu, niin väkisin tulee mieleen, että missä muualla ja kuinka kriittisissä paikoissa niitä mutkia on oiottu.

Meillä Volvossa tuosta syttyy mittaristoon merkintä ja sen voi halutessaan kuitata, eikä se sen jälkeen häiritse uudestaan kuin vasta seuraavalla käynnistyksellä. Puuttuvasta turvavyöstä sen sijaan tulee meilläkin pysyvä pimputus, joka olisi muuten ok, mutta joskus se tulkitsee penkin olevan käytössä kun siihen laskee jonkin vähänkään painavamman repun tms.
 
Nämä ovat juuri sellaisia seikkoja, jotka paljastavat viimeistelemättömän (eli halvan) suunnittelun. Jos tuollaisia ei ole ajateltu, niin väkisin tulee mieleen, että missä muualla ja kuinka kriittisissä paikoissa niitä mutkia on oiottu.

Meillä Volvossa tuosta syttyy mittaristoon merkintä ja sen voi halutessaan kuitata, eikä se sen jälkeen häiritse uudestaan kuin vasta seuraavalla käynnistyksellä. Puuttuvasta turvavyöstä sen sijaan tulee meilläkin pysyvä pimputus, joka olisi muuten ok, mutta joskus se tulkitsee penkin olevan käytössä kun siihen laskee jonkin vähänkään painavamman repun tms.
Joissakin autoissa taitaa saada jotenkin estettyä nuo turvavyöpimputukset aina matkakohtaisesti juuri tuon takia että voi esimerkiksi ostoskassin laittaa penkille, ainakin muistelisin törmänneeni tuollaiseen ominaisuuteen jossakin.

Toisaalta, alan pikkuhiljaa ymmärtämään miksi noita puolivillaisesti suunniteltuja asioita on. Vaikka en mikään varsinainen suunnittelija olekaan nin aina sillointällöin duunissa joutuu suunnittelemaan jotakin ja monesti sitten tulee aika tai raha vastaan että ei vaan voi parempaa suunnitella ja se kyllä joskus pistää kohtuullisen pahasti harmittamaan kun itselläni on ammattiylpeyttä vielä jäljellä ja joissakin asioissa vähän perfektionistin vikaa. Tosin, ensi viikolla sitten pitääkin suunnitella yhteen tuollaiseen "riittävän hyvään" juttuun vähän parannuksia kun ei se sitten lopulta ollutkaan riittävän hyvä loppukäyttäjän mielestä. Taas kun olisi kerralla saanut tehdä kunnolla...
 
WC-kääntönuppien punainen/valkoinen on usein todella pieni ja tuntuu että jossain uusissa malleissa aivan pisteen kokoinen. Tälleen kun ei ole aivan täydellinen värinäkö, niin hämärässä vaikea sanoa onko punainen vai varjossa oleva valkoinen. Jos ihmetyttää miksi idiootit rynkyttää varattua ovea niin tästä johtuu.
 
WC-kääntönuppien punainen/valkoinen on usein todella pieni ja tuntuu että jossain uusissa malleissa aivan pisteen kokoinen. Tälleen kun ei ole aivan täydellinen värinäkö, niin hämärässä vaikea sanoa onko punainen vai varjossa oleva valkoinen. Jos ihmetyttää miksi idiootit rynkyttää varattua ovea niin tästä johtuu.
Tarpeeksi usein se värikehä on myös asennettu pisin vittua siten, että se on joko päinvastoin kuin pitäisi tai ainakaan siitä ei saa vitunkaan selvää vaikka näkisi sen hyvin. Olisi sen toki voinut suunnitella niinkin että menisi vain oikein, mutta osassa lukkoja näin ei ole viitsitty tehdä.
 
Tarpeeksi usein se värikehä on myös asennettu pisin vittua siten, että se on joko päinvastoin kuin pitäisi tai ainakaan siitä ei saa vitunkaan selvää vaikka näkisi sen hyvin. Olisi sen toki voinut suunnitella niinkin että menisi vain oikein, mutta osassa lukkoja näin ei ole viitsitty tehdä.
Myös se sisäpuolinen vipu on mahollista asentaa kummin päin tahansa mutta mielestäni sen pitäis olla pystyssä ku tie on auki ja poikittain kun kulku on estetty. joskus tulee ite huoltsikan vessassa ihmeteltyä ja testattua että kummin päin se nyt on
 
Myös se sisäpuolinen vipu on mahollista asentaa kummin päin tahansa mutta mielestäni sen pitäis olla pystyssä ku tie on auki ja poikittain kun kulku on estetty.
Tämähän se on standardi kaikissa kahvoissa ja sulkuvivuissa (portti auki / portti kiinni). Paitsi, keittiöhanan tiskikonen syöttöhanoissa. Ainoa hana, joka on tarkoituksella suunniteltu olemaan vipu poikittain auki. Ärsyttää insinööriä. Ainoa syy lienee se, että se ei olisi edessä kun hana on kiinni, mutta niin pieni vipu ei kyllä ketään haittaa.
 
WC-kääntönuppien punainen/valkoinen on usein todella pieni ja tuntuu että jossain uusissa malleissa aivan pisteen kokoinen. Tälleen kun ei ole aivan täydellinen värinäkö, niin hämärässä vaikea sanoa onko punainen vai varjossa oleva valkoinen. Jos ihmetyttää miksi idiootit rynkyttää varattua ovea niin tästä johtuu.
Ja rautakaupasta saa nykyään "design" malleja joissa tuota värikiekkoa ei ole enään lainkaan. Todella kätevää kaikin puolin. Ja löytyy myös malleja joissa se vääntönuppi on niin pieni että vanhukselle/muuten heikompikätiselle on ihan työn ja tuskan takana saada sitä käännettyä jos on yhtään raskaampi lukkorunko.


Siitä vielä esimerkkiä, ei ole pahimpia mutta yksinkertaisesti paska
- Nuppi rst, todella liukas käyttää märillä käsillä
- Tuo vihreä(?!)/punainen väri todella pienellä pienessä reiässä, unelma vaihtoehdot esim värisokealle
- Keskellä oleva "hätäavaus" niin heikolla uralla oleva taltta että siihen ei saa oikeen otetta millään jos se vanhus siellä on vaikka jumissa.

Tästä vielä toinen oikea ergonomian kukkanen:
 
Viimeksi muokattu:
Ja rautakaupasta saa nykyään "design" malleja joissa tuota värikiekkoa ei ole enään lainkaan. Todella kätevää kaikin puolin. Ja löytyy myös malleja joissa se vääntönuppi on niin pieni että vanhukselle/muuten heikompikätiselle on ihan työn ja tuskan takana saada sitä käännettyä jos on yhtään raskaampi lukkorunko.


Siitä vielä esimerkkiä, ei ole pahimpia mutta yksinkertaisesti paska
- Nuppi rst, todella liukas käyttää märillä käsillä
- Tuo vihreä(?!)/punainen väri todella pienellä pienessä reiässä, unelma vaihtoehdot esim värisokealle
- Keskellä oleva "hätäavaus" niin heikolla uralla oleva taltta että siihen ei saa oikeen otetta millään jos se vanhus siellä on vaikka jumissa.

Tästä vielä toinen oikea ergonomian kukkanen:
Oivia esimerkkejä siitä kuinka design menee käytännöllisyyden edelle.
 
Huono kuva, oikeasti kaivon kansi on noin 20cm maasta. Noin ollut jotain vuoden, kun tekivät jotain putkitöitä.
 

Liitteet

  • IMG_20210927_181806.jpg
    IMG_20210927_181806.jpg
    4,8 MB · Luettu: 292
  • IMG_20210927_192204.jpg
    IMG_20210927_192204.jpg
    4,2 MB · Luettu: 290
Kaverilla oli kanssa edellisessä autossa just tuollainen että pimputteli heti kun vähän neste hölskähti säiliössä. Ja tuossa oli vielä se hälytysraja about puolikkaan säiliön kohdalla eli aivan liian aikaisin. Jos omassa autossa olisi tuollainen älyttömyys, joko modaisin sen pois tai vaihtaisin autoa.
Ruikkii nestettä lasille ettei pinta ole juuri rajalla.
 
Kaverilla oli kanssa edellisessä autossa just tuollainen että pimputteli heti kun vähän neste hölskähti säiliössä. Ja tuossa oli vielä se hälytysraja about puolikkaan säiliön kohdalla eli aivan liian aikaisin. Jos omassa autossa olisi tuollainen älyttömyys, joko modaisin sen pois tai vaihtaisin autoa.

Mulla oli edellisessä autossa webaston raja 1/4 tankki, eli jotain 250 kilsaa matkaa. Sen vuoksi olisi pitänyt siis tihentää huomattavasti tankkausväliä, mutta todellisuudessa se oli harva se päivä toimimattomana. Webastohan ottaa jonkun 0.2 litraa löpöä normaalin lämmityksen aikana, mitään varmuusrajaa siinä ei siis tarvitsisi olla.
 
Huono kuva, oikeasti kaivon kansi on noin 20cm maasta. Noin ollut jotain vuoden, kun tekivät jotain putkitöitä.
Täällä oli risteyksessä vähän vastaava pienempi pintaan tuleva putki, joka törrötti sen 15cm yhden "pintaremontin" jälkeen. Eräs kaunis päivähän siihen sitten auraustraktori päsäytti ja koko putki nousi sieltä tien läpi ja repesi irti.

Tovin saivat sitä korjata ja varmaan jollekin alkuperäiselle tien remppaajalle välittyi myös erityiskiitokset.
 
Tämähän ei ole suunnittelun kukkanen, vaan toteutuksen kukkanen. ;)

No sitä kyllä :) Olenhan mä tuosta kävellyt kymmeniä kertoja ohi, nyt vasta huomasin kun koira jotain siinä nuuski. Pitäis kai kävellä koko remppareitti läpi ja katella mitä muuta on pielessä.
Yhdestä vuotavasta putkesta ilmoitin vesilaitokselle n. puolivuotta sitten. Sille ei ole tehty mitään.

Sen sijaan siitä kahden talon päästä viime viikolla ilmestyi naapurin puolelle kuvan mukainen kaivo. Ihmettelin mitä kaivinkone hommaili, myöhemmin kävin katsomassa että tuo ei ole kyllä ennen ollut. Yleensä vetäisin nurtsinleikkurilta vähän naapurinkin puolelta, niin tiedän kyllä. Tällä kertaa oli niin siistiä työtä että äkkisiltään ei edes arvaisi että jotain on siihen ilmestynyt.

Siinäkin vaan sellainen homma että varsinainen ongelmapaikka olisi toisen naapurin puolella, missä sille kaivolle oikeasti olisi tarvetta. Ihme touhua vesilaitokselta, mutta mikä mä nyt olen arvostelemaan...:hmm:
 
Huono kuva, oikeasti kaivon kansi on noin 20cm maasta. Noin ollut jotain vuoden, kun tekivät jotain putkitöitä.

Tulee ensimmäisenä mieleen että olisi jätetty varaa jos laitetaan myöhemmin asfalttia, eli silloin hyvää suunnittelua? Koska yleensä sorapaikoille laitetaan se kaivo ihan kunnolla sinne soran alle ettei niitä edes näy, tai ainakin joskus aikoinaan tehtiin näin.
 
Noitten putket on usein "teleskooppisia" -vois kokeilla että painuisko maantasalle kun hyppää päälle.
 
Tulee ensimmäisenä mieleen että olisi jätetty varaa jos laitetaan myöhemmin asfalttia, eli silloin hyvää suunnittelua? Koska yleensä sorapaikoille laitetaan se kaivo ihan kunnolla sinne soran alle ettei niitä edes näy, tai ainakin joskus aikoinaan tehtiin näin.

Hyvä veikkaus muuten. Sattuu muuten olemaan ainoa hiekkatien pätkä täällä. Missä itse asun on asfalti vedetty vuosia sitten, kummallisesti loppuu vähän matkan päästä.

Noitten putket on usein "teleskooppisia" -vois kokeilla että painuisko maantasalle kun hyppää päälle.

Luultavasti olisin pää edellä orapihlajassa ja jotain poikki jos yrittäisin :hmm:
 
Mulla oli edellisessä autossa webaston raja 1/4 tankki, eli jotain 250 kilsaa matkaa. Sen vuoksi olisi pitänyt siis tihentää huomattavasti tankkausväliä, mutta todellisuudessa se oli harva se päivä toimimattomana. Webastohan ottaa jonkun 0.2 litraa löpöä normaalin lämmityksen aikana, mitään varmuusrajaa siinä ei siis tarvitsisi olla.

Kuulostaa transitilta. 16 litraa on varmuusraja jonka jälkeen webasto ei lähde käyntiin. Monta kertaa ollut kylmä auto aamulla tai saanut illalla käydä tankkaamassa kun vasta kotona tajunnut katsoa mittaria. laittaisivat vaikka sille oman bensavalon...
 
Tämä on varmaan suurin ärsytyksen aihe nykyisessä koslassa. Kun nestetaso on liipaisurajalla, joka saatanan kiihdytys kilauttaa infon. Pieneltä kuulostava asia, mutta ajan mittaan meinaa revetä perse tuon kanssa.
Edellinen laitos, vag-tuotos, osasi asian. Ilmoitti kerran ja jätti vain pienen merkkivalon palamaan.
Kuulostaa ihan järjettömältä että auto päästelee jotain pimputteluja, mikä tällainen automerkki? Toki turvavyön tapauksessa ymmärrän sen. Yhtä typerää kuin mikrouunin tai pesukoneen merkkiäänet.
 
Kuulostaa ihan järjettömältä että auto päästelee jotain pimputteluja, mikä tällainen automerkki? Toki turvavyön tapauksessa ymmärrän sen. Yhtä typerää kuin mikrouunin tai pesukoneen merkkiäänet.
Mitä ihmettä? On varsin yleinen ja vanha idea, että tilanteissa, joissa jokin varoitusvalo syttyy, annetaan äänimerkki. Käytäntö on jo vähintään viidennellä vuosikymmenellä ja ihan syystä. Samoin kelivaroitusrajan kohdalla tämä on ihan loogista, ja avattaessa kuljettajan ovi vaihde kytkettynä, ja ja ja. On jopa ihan ymmärrettävää antaa kerran merkkiääni pissapojan tasosta.

Tällaisia jatkuvasti pissapojan tasosta häiritseviä autoja on niinkin eksoottisessa merkkiryhmittymässä kuin VW-konsernissa. Joku laajasti paskakeleissä näitä testaillut Savant-autisti tai vaikkapa softan vääntänyt Saatana saisi ilmoittautua ja listata automallit ja vuosimallit varustelutasoineen rajattuna. Ei rajoitu näihin. Ihan laajalti esiintyvä ongelma.
 
Mitä ihmettä? On varsin yleinen ja vanha idea, että tilanteissa, joissa jokin varoitusvalo syttyy, annetaan äänimerkki. Käytäntö on jo vähintään viidennellä vuosikymmenellä ja ihan syystä. Samoin kelivaroitusrajan kohdalla tämä on ihan loogista, ja avattaessa kuljettajan ovi vaihde kytkettynä, ja ja ja. On jopa ihan ymmärrettävää antaa kerran merkkiääni pissapojan tasosta.

Tällaisia jatkuvasti pissapojan tasosta häiritseviä autoja on niinkin eksoottisessa merkkiryhmittymässä kuin VW-konsernissa. Joku laajasti paskakeleissä näitä testaillut Savant-autisti tai vaikkapa softan vääntänyt Saatana saisi ilmoittautua ja listata automallit ja vuosimallit varustelutasoineen rajattuna. Ei rajoitu näihin. Ihan laajalti esiintyvä ongelma.
Enpä ole tuollaisia joka asiasta piippaavia nähnyt kuin uusissa tietokoneistetuissa autoissa. Vanhemmissa ainoa plimplom on jos jää valot päälle kun moottori sammutettuna ja avaa oven.
 
Huono kuva, oikeasti kaivon kansi on noin 20cm maasta. Noin ollut jotain vuoden, kun tekivät jotain putkitöitä.
Voi ehkä näyttää hassulta mutta en usko että tuossa mitään suunnittelun tai edes työn kukkasta on.

Lähtökohtaisesti ritiläkansia ei asenneta hiekalle lainkaan. Jos tulee tilanne jossa hiekkatielle/ojaan pitää asentaa kaivo hulevesille niin ritilä on tyystin erimallinen.
Vaihtoehtoja käytännössä on että tuo odottaa asfaltointia (johon voi mennä helposti vuosi) tai sitten umpi/oikeaa kantta ei ole ollut matkassa joten on asennettu tuo ja tarkoituksella ylös ettei sinne mene hiekkaa. Ja kyllä, tuo on teleskooppikaivo eli hyppimällä sen saa kyllä alas jos itseään haluaa huvittaa :)
 
Voi ehkä näyttää hassulta mutta en usko että tuossa mitään suunnittelun tai edes työn kukkasta on.

Lähtökohtaisesti ritiläkansia ei asenneta hiekalle lainkaan. Jos tulee tilanne jossa hiekkatielle/ojaan pitää asentaa kaivo hulevesille niin ritilä on tyystin erimallinen.
Vaihtoehtoja käytännössä on että tuo odottaa asfaltointia (johon voi mennä helposti vuosi) tai sitten umpi/oikeaa kantta ei ole ollut matkassa joten on asennettu tuo ja tarkoituksella ylös ettei sinne mene hiekkaa. Ja kyllä, tuo on teleskooppikaivo eli hyppimällä sen saa kyllä alas jos itseään haluaa huvittaa :)

Yleensähän nuo vaan lukitaan ruuveilla tiettyyn korkoon, niin ei välttämättä liiku mihinkään.
 
Yleensähän nuo vaan lukitaan ruuveilla tiettyyn korkoon, niin ei välttämättä liiku mihinkään.

Tällaiseen en ole törmännytkään, kerrotko lisää ihan mielenkiinnosta? Kuullostaa todella typerältä ja hankalalta, koska eihän siinä alapäässä ole kuin se ohut tiivisteosa josta sen edes pystyy "lukitsemaan" ja se lukitus ei kauaa kestä.

Tuon teleskoopin ideahan on juuri se että kun maa painuu/routii niin se elää siinä mukana.
 
Tällaiseen en ole törmännytkään, kerrotko lisää ihan mielenkiinnosta? Kuullostaa todella typerältä ja hankalalta, koska eihän siinä alapäässä ole kuin se ohut tiivisteosa josta sen edes pystyy "lukitsemaan" ja se lukitus ei kauaa kestä.

Tuon teleskoopin ideahan on juuri se että kun maa painuu/routii niin se elää siinä mukana.

Yhen kesän oon maanrakennushommia tehnyt vuosikausia sitten, niin hitusen hataralla pohjalla muistikuvat. Mutta muistan kyllä että poraruuvilla vedettiin molemmista putkista läpi useammasta kohti ja johan pysyi. Helpotti esim. ison asfalttikentän kaatojen suunnittelua kun kukaan ei pääse heiluttelemaan kansien korkoja ennen asfaltin tekoa.
 
Enpä ole tuollaisia joka asiasta piippaavia nähnyt kuin uusissa tietokoneistetuissa autoissa. Vanhemmissa ainoa plimplom on jos jää valot päälle kun moottori sammutettuna ja avaa oven.
Joo, jokseenkin näin. Tarkoitan, että merkkiääni on merkkiääni, se ei ole uusi juttu eikä ole mitään huonoa vaan erittäin hyvää suunnittelua käyttää järkevästi merkkiääniä. Varsinaisia kukkasia ovat nämä päällekäyvät ja keskittymistä haittaavat jatkuvat varoitukset turhasta, ja ehkä pahin on systeemin testaamattomuudesta johtuva vahingossa jatkuvasti toistuva hälytys.
 
Tämähän se on standardi kaikissa kahvoissa ja sulkuvivuissa (portti auki / portti kiinni). Paitsi, keittiöhanan tiskikonen syöttöhanoissa. Ainoa hana, joka on tarkoituksella suunniteltu olemaan vipu poikittain auki. Ärsyttää insinööriä. Ainoa syy lienee se, että se ei olisi edessä kun hana on kiinni, mutta niin pieni vipu ei kyllä ketään haittaa.
Tässä kai meinaat sellaista perinteisempää pesukonehanaa, jossa on pieni vipu. Ne tosiaan yleensä ovat tämänkin logiikan vastaisia. Tosin minua ärsyttää niissä, että ovat toisen tavan vastaisia. Siis sen, että yksinkertaisen venttiilin käyttövipu pitäisi olla putken suuntainen kun auki, sivulle kun kiinni.

Tosin uudemmissa kalusteissahan on ollut paljon sellaisia pienempiä litteitä nuppeja, jotka taas ovat olleet kummankin ajatuksen mukaan oikein. Muistaakseni, vai ajattelinkohan tässä nyt erillisiä pesukonehanoja. :lol:

Joka tapauksessa keittiöhanojen pesukoneventtiileissä on myös samaan tapaan neljänneksen kääntyviä pyöreitä nuppeja, joista ei edes näe vaan pitää kokeilla liikuttaa tai etsiä suurennuslasin kanssa sellainen kärpäsentahran kokoinen merkintä. Eikä merkinnästäkään välttämättä selviä kuin kiertosuunta, eli juuri kyseistä tuotetta ja asennusta tuntematta on silloinkin fyysisesti kokeiltava venttiilin liike.
 
VW Polo pimputtelee jos pelkääjän paikalla on painavampi kassi. Odottelin jos tuo sammuisi, mutta 5min pimputtelun jälkeen nostin kassin jalkotilaan.
 
VW Polo pimputtelee jos pelkääjän paikalla on painavampi kassi. Odottelin jos tuo sammuisi, mutta 5min pimputtelun jälkeen nostin kassin jalkotilaan.
Eikö tuota varten yleensä ole jokin nappi että ei välitä siitä? Lasten turvaistuimia ajatellen.
 
Eikö tuota varten yleensä ole jokin nappi että ei välitä siitä? Lasten turvaistuimia ajatellen.
Saattaa olla, hankin vasta kyseisen kiesin enkä ole perehtynyt sen sielunelämään. Meinaan pimputtelee liukkaasta kelistä jo +4c.
 
Eikö tuota varten yleensä ole jokin nappi että ei välitä siitä? Lasten turvaistuimia ajatellen.
Se nappi on vain airbagin toimintaa varten. Turvavyön pitää olla kytkettynä myös lasten turvaistuimen kanssa.
 
Miks sen siihen tarttis, milläs sen turvaistuimen ajattelit kiinnittää?
En minä tiedä miten turvaistuimet kiinnitetään mihinkään kun ei ole lapsella vieläkään siunattu. Jostain omituisesti nimitetyistä kiinnikkeistä autoissa Tekniikan Maailma höpissyt autotesteissään joten oletan että sellaisiin eikä vain vöihin roikkumaan ja heilumaan/kaatumaan lähes vapaasti.
 
Tämähän se on standardi kaikissa kahvoissa ja sulkuvivuissa (portti auki / portti kiinni). Paitsi, keittiöhanan tiskikonen syöttöhanoissa. Ainoa hana, joka on tarkoituksella suunniteltu olemaan vipu poikittain auki. Ärsyttää insinööriä. Ainoa syy lienee se, että se ei olisi edessä kun hana on kiinni, mutta niin pieni vipu ei kyllä ketään haittaa.
Tuo on enenmmänkin valmistaja kohtaista, Hansgrohella ja Grohella on vipu näyttää virtaussuunnan, Oraksella taitaa enemmänkin olla "käänteinen"

Yhen kesän oon maanrakennushommia tehnyt vuosikausia sitten, niin hitusen hataralla pohjalla muistikuvat. Mutta muistan kyllä että poraruuvilla vedettiin molemmista putkista läpi useammasta kohti ja johan pysyi. Helpotti esim. ison asfalttikentän kaatojen suunnittelua kun kukaan ei pääse heiluttelemaan kansien korkoja ennen asfaltin tekoa.
En ole kyllä koskaan nähnyt/kuullut tuommoista,. Siinäpä on ollut asfalttimiehillä vähän repimistä että on saaneet teleskoopit oikeaan korkoon.
 
En minä tiedä miten turvaistuimet kiinnitetään mihinkään kun ei ole lapsella vieläkään siunattu. Jostain omituisesti nimitetyistä kiinnikkeistä autoissa Tekniikan Maailma höpissyt autotesteissään joten oletan että sellaisiin eikä vain vöihin roikkumaan ja heilumaan/kaatumaan lähes vapaasti.
IsoFix onnistuu kyllä takapenkeillä mutta en oo kuullu että niitä etupenkillä olis
Isofixillä turvaistuimet nykyään kiinnitetään. Penkin rungossa on siis metalliset kiinnikkeet, joihin on istuimessa koukut.
Etupenkillä? Takana kyllä ja isofixillä on painoraja jonka jälkeen se tarttee turvavyön kaveriksi ainaki meidän 0-10v istuinpaketissa
 
En ole kyllä koskaan nähnyt/kuullut tuommoista,. Siinäpä on ollut asfalttimiehillä vähän repimistä että on saaneet teleskoopit oikeaan korkoon.

No häh, tietysti ne oli valmiiksi oikeassa korossa :D ei ne niihin koskenut, tasoittivat vaan asvaltin ympärille ja kannen kauluksen alle.

edit. en siis väitä että toi tapa olisi oikein, mutta niin kuitenkin tehtiin ja mulle jäi käsitys että oli ihan tavanomainen toimenpide
 
Aika monesti isommat lapset matkustaa sellaisessa turvaistuimessa/turvavyöistuimessa/korokepenkissä missä lapsi käyttää auton vöitä, riippumatta siitä onko penkki erikseen kiinni isofixissä vai eikö.
 
Aika monesti isommat lapset matkustaa sellaisessa turvaistuimessa/turvavyöistuimessa/korokepenkissä missä lapsi käyttää auton vöitä, riippumatta siitä onko penkki erikseen kiinni isofixissä vai eikö.
Oma tenava joutu toisessa penkissä jo 5v vaihtaan siihen kun haarovälivyö oli tehty niin huonosti että 5pistevyö kunnolla kiristettynä paino jalkoihin rannut pitemmällä matkalla
 
IsoFix onnistuu kyllä takapenkeillä mutta en oo kuullu että niitä etupenkillä olis
Opit siis jotain uutta tänäänkin. Monissa autoissa on isofixit etupenkillä.

Toki isompien lasten kanssa joutuu joka tapauksessa käyttämään turvavyökiinnitteisiä istuimia, kun isofixin painoraja (penkki+lapsi) on yllättävän pieni.
 
edit. en siis väitä että toi tapa olisi oikein, mutta niin kuitenkin tehtiin ja mulle jäi käsitys että oli ihan tavanomainen toimenpide

Siksi alunperin pyysin kertomaan asiasta lisää koska tuo ei tosiaan ole se oikea toimintatapa ja parempi että kenellekään jää sellaista mielikuvaa. Kuten sanoin niin sen teleskoopin yksi tärkeä tehtävä on elää routimisen/maan painumisen mukana ja tuo teleskoopin lukitseminen ruuveilla pilaa tämän täysin. Tiedän myös että noin usein tehdään (lähinnä laiskuutta) ettei täyttövaiheessa tarvita enään toista miestä tarkistaa korkoja. Ja jos korkomaailma muuttuukin niin ne ruuvit painetaan p*skaksi koneen kauhalla. Ei näin.

Noihin taitaa sitten saada erikseen sellaisia "lukituspantoja" jos sellaiselle tarve on niin ne tilataan jo teleskoopin yhteyteen mutta harvemmin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
275 266
Viestejä
4 739 534
Jäsenet
77 318
Uusin jäsen
Pekkamies

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom