Suunnittelun kukkaset

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sampsa
  • Aloitettu Aloitettu
Omassa ikivanhassa Sonyssä saa valikoista äänilähdön fixed- tilaan. Näin itse tv:n voimakkuuden säätö ei vaikuta mitään, tv:n omat kaiuttimet on sammuksissa ja varsinainen säätö tehdään vahvistimessa. Toimii omassa käytössä hyvin, kun jokatapauksessa vahvistin on aina oltava päällä jos tuota matolaatikkoa vahtaa.
Vastaava on oletusasetus LG:n televisiossa, kun sen liittää vahvistimeen. Tuossa Sonyn vahvistimessa (paskempaa vehjettä kuin DN1040 saa muuten hakea, siitä pitäisi joskus kirjoittaa tänne enemmänkin) käyttökelpoinen väli on 8-20 vähän tilanteesta riippuen. Jostakin syystä kaapelikanavien keskimääräisessä volyymissä on selkeitä eroja, Ylellä pitää nostaa volyymiä reilusti verrattuna moneen muuhun.
 
Itsellä philipsin soundbar. Asteikko jotain min-... en tiedä, ku en oo kokeillut. 10 alkaa olla jo iha liikaa kerrostalossa. Hauska, ku toi "min" on oikeasti "mute". Ykkösellä on jo ääntä oikein reippaasti, ainaki ku dolby surroundit/atmokset lähteenä. Tulee monesti iltaisin laitettua vaa kii (jos iha tv:tä katson, muuten max 4-5) ja käytettyä television (myöskin philips) kaiuttimia, jossa 1-100 asteikolla illalla 20 on vielä täysin ok, enemmänki olis varmasti ok.

edit: oon kyl pikkuhiljaa nyt alkanu hivuttaan ääntä korkeemmalle, odottaen, että missä kohtaa alkaa naapuri kolkutteleen :D
 
Viimeksi muokattu:
Omassa ikivanhassa Sonyssä saa valikoista äänilähdön fixed- tilaan. Näin itse tv:n voimakkuuden säätö ei vaikuta mitään, tv:n omat kaiuttimet on sammuksissa ja varsinainen säätö tehdään vahvistimessa. Toimii omassa käytössä hyvin, kun jokatapauksessa vahvistin on aina oltava päällä jos tuota matolaatikkoa vahtaa.

Niin toki mullakin on käytössä HDMI ARC ja control, ei television kaiuttimia ole ikinä käytetty. Tämä on kyllä semmoinen anti-suunnittelunkukkanen ja toimii varsin mallikkaasti. Television kaukosäätimen äänenvoimakkuussäätö siis säätää vahvistimen äänenvoimakkuutta täysin läpinäkyvästi ja ääni tulee aina vahvistimen kautta sen perään kytketyistä kaiuttimista, oli äänen lähde sitten vahvistimen sisääntuloihin kytketty läppäri-pöytäkone-ps4 tai ulostuloon kytketty televisio.

Pieni kukkanen on siinä, että jos onnistuu sopivasti laittamaan laitteita päälle täsmälleen väärässä tahdissa voi käydäkin niin, että vahvistimelta tuleva ääni tulee yhtäkkiä television kaiuttimista. Sitten on hetken ihmettelemistä, että hetkinen, miksi ääni on kovin kummallinen.
 
Sonyn tv kun on kiinni Yamahan vahvistimessa, niin television näyttämistä äänenvoimakkuusasteikon käyttökelpoinen alue on noin 16-64 (taustamusiikki - elokuvakokemus), vahvistimen näyttämistä -64 - -18 dB. Ihan riittävästi pykäliä mihin vaan. Jos haluaa naapureita säikytellä, niin sitten vahvistimesta nollan desibelin vaimennukselle asti kääntämällä resonoi koko talon ulkovuorauskin.
Jos jokin linjalähtö ja varsinkin jos digitaalinen lähtö, niin lähtökohtaisesti lähtee "täysillä".

Joissain voi säätää, mutta on vähän äänenlaadullinen ongelma jos miinustaa.

Asia sitten erikseen jos telkan kaukosäätimellä etäohjaa vahvistinta, siihen sitten vaikuttaa vahvistinkin että onko se maximi, vahvarin potikan sen hetkinen asento, vai potikat kaakossa.
 
macOS:ssa on volumen hienosäätö shift-optio-volume down/up varsin mukava, kun yöllä tarvii vähän tarkempaa metelin säätöä.
Oliko niissä defaulttina jokin vähemmän kuin 100-pykäläinen säätö jos tuollainen on erikseen?
 
Asiakaspalvelukanavista aiemmin olikin jo keskustelua. Ikealla on klo 9-20 välillä tarjolla vain puhelin ja chat. Lomake on käytössä vain näiden aikojen ulkopuolella. Eli jos on jokin ei-kiireinen asia niin pitää odottaa että asiakaspalvelu menee kiinni jotta saa lähetettyä asiansa.
 
Asiakaspalvelukanavista aiemmin olikin jo keskustelua. Ikealla on klo 9-20 välillä tarjolla vain puhelin ja chat. Lomake on käytössä vain näiden aikojen ulkopuolella. Eli jos on jokin ei-kiireinen asia niin pitää odottaa että asiakaspalvelu menee kiinni jotta saa lähetettyä asiansa.
Eikö puhelin tai chat palvelussa saa asioida ei kiireettömissä asioissa?
 
Eikö puhelin tai chat palvelussa saa asioida ei kiireettömissä asioissa?
Varmasti saa vaikka Ikean yhteydenottosivustolla ohjeistus kuuluukin "Kiireisissä asioissa suosittelemme yhteydenottoa ensisijaisesti chatissa tai puhelimitse."

Oma asia ei ole kiireinen eikä kiinnostusta ole kuluttaa aikaa jonottamiseen kun voisi vain laittaa asian lomakkeella odottamaan vastausta.
 
Harman Kardon Onyx Studio 4 ja liian ärhäkkä virransäästö. Sammuttaa varmaan siis vahvistimen kun on hetki hiljaista ja sitten menee vajaa sekunti, että kaiutin taas herää seuraavaan ääneen. Muuten jees, mutta hiljaista saa olla luokkaa 2-3 sekuntia, kun kajari sammahtaa. Ärsyttävää kuunnella jotain rauhallistempoisempaa puheohjelmaa tai äänikirjaa, kun lauseiden alusta jää aina sana pois. Kyllä se virransäästö olisi täyttänyt tehtävänsä (kajari unohtuu päälle kun kuuntelu loppuu), jos edes 10 sekunnin tauon jälkeen vasta kajari sammuisi.

Muutenkin aika kukkanen koko kaiutin. Saatiin noita aikoinaan kaksin kappalein Telian kytkykylkiäisenä, ja ne pitäisi saada langattomasti stereopariksi puhelimen kautta. Paitsi että se vaatii 5 vuotta sitten päivitetyn äpin, kaiuttimien käynnistelyä ja sammuttelua, parituksen purkua ja uudelleenparittamista, eikä kaiutin saa olla latauksessa koska se vielä puolittaa bluetoothin jo valmiiksi surkean kantomatkan. Ja langattomasti äänenlaatu on havaittavasti huonompi kuin langalla, mutta lienee vanhan bluetooth-koodekin ominaisuus. Akut kuolivat molemmista parissa vuodessa, mutta ebaystä sai uusia tilalle.
 
Harman Kardon Onyx Studio 4 ja liian ärhäkkä virransäästö. Sammuttaa varmaan siis vahvistimen kun on hetki hiljaista ja sitten menee vajaa sekunti, että kaiutin taas herää seuraavaan ääneen. Muuten jees, mutta hiljaista saa olla luokkaa 2-3 sekuntia, kun kajari sammahtaa. Ärsyttävää kuunnella jotain rauhallistempoisempaa puheohjelmaa tai äänikirjaa, kun lauseiden alusta jää aina sana pois. Kyllä se virransäästö olisi täyttänyt tehtävänsä (kajari unohtuu päälle kun kuuntelu loppuu), jos edes 10 sekunnin tauon jälkeen vasta kajari sammuisi.

Muutenkin aika kukkanen koko kaiutin. Saatiin noita aikoinaan kaksin kappalein Telian kytkykylkiäisenä, ja ne pitäisi saada langattomasti stereopariksi puhelimen kautta. Paitsi että se vaatii 5 vuotta sitten päivitetyn äpin, kaiuttimien käynnistelyä ja sammuttelua, parituksen purkua ja uudelleenparittamista, eikä kaiutin saa olla latauksessa koska se vielä puolittaa bluetoothin jo valmiiksi surkean kantomatkan. Ja langattomasti äänenlaatu on havaittavasti huonompi kuin langalla, mutta lienee vanhan bluetooth-koodekin ominaisuus. Akut kuolivat molemmista parissa vuodessa, mutta ebaystä sai uusia tilalle.
Sama "ominaisuus" tietokoneeseen liitetyissä Audio Pro:n kaiuttimissani - jos musiikissa tai pelissä tulee vähän hiljaisempi kohta, niin menee virransäästötilaan. Tästä pääsee toki eroon käyttämällä reilummin volyymiä.
 
Asiakaspalvelukanavista aiemmin olikin jo keskustelua. Ikealla on klo 9-20 välillä tarjolla vain puhelin ja chat. Lomake on käytössä vain näiden aikojen ulkopuolella. Eli jos on jokin ei-kiireinen asia niin pitää odottaa että asiakaspalvelu menee kiinni jotta saa lähetettyä asiansa.

asiakaspalvelu@ikea.com :iin lähetettyihin viesteihin on ainakin vielä tänä kesänä vastailtu.
 
Äänensäädöstä lisää:
Laitapa spotifysta striimaus päälle soundbariin (tai muuhun toiseen äänentoistolaitteeseen). Sit ku volumea säädät (ainaki mäkillä onnistuu vain spotifysta tässä käyttötapauksessa), nii pikseli liikaa oikeelle ja talo sortuu. Pikseli toiseen suuntaan eikä kuule mitään :D No vähän lapin lisää, mut about noin. Hiiren rullalla siirtyy liian isoilla pykälillä, sitä ei voi käyttää. Mut riippuu varmasti toistavan laitteen skaalasta.

edit: mut on toi volumesäädin hemmetin pieni (tällähetkellä volume sillä tasolla, että isommalle ei kestä yhtään laittaa ja toi etäsäätää suoraan soundbarin volumea):
Näyttökuva 2021-9-11 kello 20.35.12.png
 
Viimeksi muokattu:
Äänensäädöstä lisää:
Laitapa spotifysta striimaus päälle soundbariin (tai muuhun toiseen äänentoistolaitteeseen). Sit ku volumea säädät (ainaki mäkillä onnistuu vain spotifysta tässä käyttötapauksessa), nii pikseli liikaa oikeelle ja talo sortuu. Pikseli toiseen suuntaan eikä kuule mitään :D No vähän lapin lisää, mut about noin. Hiiren rullalla siirtyy liian isoilla pykälillä, sitä ei voi käyttää. Mut riippuu varmasti toistavan laitteen skaalasta.

edit: mut on toi volumesäädin hemmetin pieni (tällähetkellä volume sillä tasolla, että isommalle ei kestä yhtään laittaa ja toi etäsäätää suoraan soundbarin volumea):
Näyttökuva 2021-9-11 kello 20.35.12.png
Tuo efekti kävi Samsungin soundbarin kanssa kun skaala on 0-100 :D Tuo olisi järkevämpi toteuttaa +- painikkeilla jotka lisää/poistaa yhden pykälän ääntä.
 
Wordin sivunumerointi. Ei saatana että voikin olla perverssi systeemi. Joka kerta kun sitä tarvitsee hyödyntää niin että dokumentissa on eri osia, joissa osassa pitää olla numerointi ja osassa ei ja lisäksi numeroinnin pitää alkaa joltakin tietyltä sivulta tietyllä numerolla, niin kyllä siinä perse repeää kun yrittää löytää sopivia valintoja tuosta helvetinkoneesta. :D
 
Wordin sivunumerointi. Ei saatana että voikin olla perverssi systeemi. Joka kerta kun sitä tarvitsee hyödyntää niin että dokumentissa on eri osia, joissa osassa pitää olla numerointi ja osassa ei ja lisäksi numeroinnin pitää alkaa joltakin tietyltä sivulta tietyllä numerolla, niin kyllä siinä perse repeää kun yrittää löytää sopivia valintoja tuosta helvetinkoneesta. :D
Mutta. Sillä saa sen tehtyä. Oon puolisolle tehny useampaan nuo sen työjuttuihin missä pitää numerointia ja headereita muokata. Aina se vituttaa ku ei muista missä järjestyksessä asiat pitää tehä että et riko asioita muualta mutta lopulta aina onnistuu.

Officessa yleisesti on runsaudenpula. Se osaa tehdä kaiken mutta kaikki on hukassa.
 
Mutta. Sillä saa sen tehtyä. Oon puolisolle tehny useampaan nuo sen työjuttuihin missä pitää numerointia ja headereita muokata. Aina se vituttaa ku ei muista missä järjestyksessä asiat pitää tehä että et riko asioita muualta mutta lopulta aina onnistuu.

Officessa yleisesti on runsaudenpula. Se osaa tehdä kaiken mutta kaikki on hukassa.
Näinhän se on joo. Kyllä sen kanssa pärjää, mutta joka kerta tuo sivunumerointi on sellainen jonka kanssa pitää tapella, kun se on niin helkutin monimutkainen prosessi jos tarttee tehdä mitään muuta kuin laittaa sivunumero kaikkialle. Suunnittelun kukkanen siinä mielessä, että käyttöliittymä on tarpeettoman monimutkainen moniin toimintoihin. Nykypäivänä siinä voisi olla vaikka joku wizard, jonka avulla klikkaillaan ne sivut millä haluaa tapahtuvan mitäkin ja softa laittaa palstan/osanvaihdot ja ylä/alatunnisteet kohdalleen sen perusteella.

Tälläkin hetkellä tuossa on muokattavana yksi dokumentti, jossa on sivunumerointi muuten ok, mutta lopussa on yksi ylimääräinen tyhjä sivu, koska edellisen sivun lopussa on osanvaihto. Jos sen ylimääräisen osanvaihdon poistaa, niin katoaa jostain syystä sivunumerointi edellistä osasta kokonaan. Does not compute...
 
Laitetaas tääki tänne, kyseessä siis tuo "poista tekstitykset" pikatoiminto primevideon jaksojen alussa. Tullut melko vastikkään. Ihan kummallinen pikatoiminto, jolle en keksi järjellistä syytä. Yleensä ku tottunu kakesta klikkaan "ookoota", ku tulee "ohita kertaus/intro", nii primevideo aatellu, että tottakai kaikki haluaa poistaa tekstitykset käytöstä? Totahan sit klikkailee vahingossa rutiinin vuoksi...
Jep, melkeinpä suunnittelun kukkaset ketjun tavaraa. Useimmiten ku jaksojen alussa on tottunut "skip recap/intro" tms, nii sit tossa onki niiden totuttujen tilalla tollainen valinta, jota 99% käyttäjistä ei halua tehdä.
 
Näinhän se on joo. Kyllä sen kanssa pärjää, mutta joka kerta tuo sivunumerointi on sellainen jonka kanssa pitää tapella, kun se on niin helkutin monimutkainen prosessi jos tarttee tehdä mitään muuta kuin laittaa sivunumero kaikkialle. Suunnittelun kukkanen siinä mielessä, että käyttöliittymä on tarpeettoman monimutkainen moniin toimintoihin. Nykypäivänä siinä voisi olla vaikka joku wizard, jonka avulla klikkaillaan ne sivut millä haluaa tapahtuvan mitäkin ja softa laittaa palstan/osanvaihdot ja ylä/alatunnisteet kohdalleen sen perusteella.

Tälläkin hetkellä tuossa on muokattavana yksi dokumentti, jossa on sivunumerointi muuten ok, mutta lopussa on yksi ylimääräinen tyhjä sivu, koska edellisen sivun lopussa on osanvaihto. Jos sen ylimääräisen osanvaihdon poistaa, niin katoaa jostain syystä sivunumerointi edellistä osasta kokonaan. Does not compute...
Juu, tuo sivunumerointi on vaan jotenkin käsittämättömän monimutkainen toimenpide. Itsekin sen kanssa lukuisia kertoja kiroillut että miten se vaan jotenkin on niin hankala, varsinkin jos pitää olla sivunumeroton etusivu tai useampia sivunumeroituja osioita. Onneksi ei tarvitse tapella sen kanssa päivittäin.
 
Laitetaas tääki tänne, kyseessä siis tuo "poista tekstitykset" pikatoiminto primevideon jaksojen alussa. Tullut melko vastikkään. Ihan kummallinen pikatoiminto, jolle en keksi järjellistä syytä. Yleensä ku tottunu kakesta klikkaan "ookoota", ku tulee "ohita kertaus/intro", nii primevideo aatellu, että tottakai kaikki haluaa poistaa tekstitykset käytöstä? Totahan sit klikkailee vahingossa rutiinin vuoksi...
Siis missä moinen on? Ei ainakaan Androidin Prime videossa tai ei ainakaan minulla ole tuollaista. Chromecastilla katselen.
 
Siis missä moinen on? Ei ainakaan Androidin Prime videossa tai ei ainakaan minulla ole tuollaista. Chromecastilla katselen.

Ainakin Samsungin (QE65Q8FN ) telkkarin prime apissa näkyy ohjelman alussa.
 

Liitteet

  • IMG_20210919_101944.jpg
    IMG_20210919_101944.jpg
    5 MB · Luettu: 229
Viimeksi muokattu:
Laitetaas tääki tänne, kyseessä siis tuo "poista tekstitykset" pikatoiminto primevideon jaksojen alussa. Tullut melko vastikkään. Ihan kummallinen pikatoiminto, jolle en keksi järjellistä syytä.

Onhan tuo ihan kätevä, jos taloudessa on esim. kaksi henkilöä, joista toinen haluaa tekstitykset ja toinen ei halua. Se joka ei niitä halua saa ne helposti pois ilman että kumpaisenkin pitää aina kaivautua asetuksiin kytkemään niitä päälle ja pois. Tai jos välillä katsoo sen kielisiä ohjelmia, jotka ymmärtää ilman tekstitystä, voi niissä tapauksissa helposti ottaa turhat häiritsevät tekstit pois.

Toinen ratkaisu olisi erilliset käyttäjäprofiilit, joissa olisi luettelo jokaisesta maailman kielestä, ja mahdollisuus jokaisen kielen kohdalla valita, haluaako niitä tekstitettävän, mutta se olisi niin mutkikas, että harva niitä asetuksia jaksaisi tehdä, joten tällainen yksinkertainen pikavalinta on loppujen lopuksi helpompi. Etenkin kun tekstityksen tarve voi riippua myös siitä, millaisella murteella jossain nimenomaisessa ohjelmassa puhutaan.

Tietenkin sellaiselle, joka haluaa kaiken aina tekstitettynä, tämä pikavalinta on turha. Heitä varten voisi olla asetuksissa joku "älä kysy tekstityksistä"-valinta, mutta eikös se ole aika helppo olla tuota painamatta, eikä se häiritse kuvaa sen enempää kuin ne itse tekstitykset.
 
Viimeksi muokattu:
Onhan tuo ihan kätevä, jos taloudessa on esim. kaksi henkilöä, joista toinen haluaa tekstitykset ja toinen ei halua. Se joka ei niitä halua saa ne helposti pois ilman että kumpaisenkin pitää aina kaivautua asetuksiin kytkemään niitä päälle ja pois. Tai jos välillä katsoo sen kielisiä ohjelmia, jotka ymmärtää ilman tekstitystä, voi niissä tapauksissa helposti ottaa turhat häiritsevät tekstit pois.
Tuota varten on olemassa eri profiilit. Katseluhistoriaki pysyy erillisenä.

Tietenkin sellaiselle, joka haluaa kaiken aina tekstitettynä, tämä pikavalinta on turha. Heitä varten voisi olla asetuksissa joku "älä kysy tekstityksistä"-valinta, mutta eikös se ole aika helppo olla tuota painamatta, eikä se häiritse kuvaa sen enempää kuin ne itse tekstitykset.
No ku nimenomaan rutiininomaisesti tulee painettua, kun sen tilalla on yleensä ohita intro tai ohita kertaus. Ja kun tekstit on kerta päälle laittanut, niin tuskin niitä pois haluaa laittaa. Jos jostain kumman syystä haluaa pois, nii ne saa parilla klikkauksella menemättä mihinkää "asetuksiin".
 
Viimeksi muokattu:
Uuden Minin suuntavilkut (vasen vilkku näyttää oikealle ja päinvastoin):


 
Uuden Minin suuntavilkut (vasen vilkku näyttää oikealle ja päinvastoin):


Tässä on kyllä ketjun tarkoituksen mukainen kukkanen täydellisesti. Miten ei koko suunnitteluketjusta löytynyt ketään joka miettii miltä tuo näyttää pimeässä
 
Tässä on kyllä ketjun tarkoituksen mukainen kukkanen täydellisesti. Miten ei koko suunnitteluketjusta löytynyt ketään joka miettii miltä tuo näyttää pimeässä
Joku oli kommentoinut uutiseen, että BMW-konsernin asiakkaat eivät liiemmin käytä vilkkua ja sama pätee ilmeisesti myös suunnittelijoihin. :D

Mini oli vastannut kritiikkiin, että heille on tullut ratkaisusta vain positiivista kommenttia. Uskoo ken tahtoo.

"Mini has not heard any concerns from customers regarding the rear turn indicators, and has in fact received positive feedback about the taillight design. "
 
Joku oli kommentoinut uutiseen, että BMW-konsernin asiakkaat eivät liiemmin käytä vilkkua ja sama pätee ilmeisesti myös suunnittelijoihin. :D

Mini oli vastannut kritiikkiin, että heille on tullut ratkaisusta vain positiivista kommenttia. Uskoo ken tahtoo.

"Mini has not heard any concerns from customers regarding the rear turn indicators, and has in fact received positive feedback about the taillight design. "
No tuskinpa se sitä Minin kuskia itseään häiritsee mutta takana ajavia kyllä varmasti pännii.
 
No tuskinpa se sitä Minin kuskia itseään häiritsee mutta takana ajavia kyllä varmasti pännii.
Riippuu kuskista. Minua ensinnäkin hävettäisi ja vähän myös kuumottaisi, ajaako joku puusilmä tai rattari perseeseen kun valaisinratkaisulla pyritään hämmentämään vähän lisää.
 
Muistelisin eilen lukeneeni jostain että tuo väärään suuntaan vilkkuva nuoli tuossa Minissä on joissakin maissa laiton tieliikenteessä ja niihin maihin tuota takavaloa ilmeisesti modataan niin että vain se vaakasuuntainen osuus toimii vilkkuna.
 
Muistelisin eilen lukeneeni jostain että tuo väärään suuntaan vilkkuva nuoli tuossa Minissä on joissakin maissa laiton tieliikenteessä ja niihin maihin tuota takavaloa ilmeisesti modataan niin että vain se vaakasuuntainen osuus toimii vilkkuna.
Se on mainittu tuossa samassa artikkelissa.

En tiedä miksi se olisi laiton, ainakaan muuten kuin värien osalta, sillä laki ei melko varmasti ota kantaa siihen minkä muotoinen se suuntavilkun valo on. Mutta oli niin tai näin, se ei tee tuosta alkuperäisestä suunnittelusta yhtään vähemmän typerää.
 
Se on mainittu tuossa samassa artikkelissa.

En tiedä miksi se olisi laiton, ainakaan muuten kuin värien osalta, sillä laki ei melko varmasti ota kantaa siihen minkä muotoinen se suuntavilkun valo on. Mutta oli niin tai näin, se ei tee tuosta alkuperäisestä suunnittelusta yhtään vähemmän typerää.
En yhtään ihmettelisi, että ainakin jossakin maassa olisi erikseen määritelty että mahdollinen nuolikuvio ei saa osoittaa päinvastaiseen suuntaan.

Koko artikkelia ei pystynyt lukemaan koska mainokset kirvelivät silmiä. Se tuossa kai ainakin todettiin, että euromallissa - jossa siis edes on varsinainen takavilkku - homma on toteutettu järkevästi. Amerikkalaisten normien sallima epäselvä ei-erillinen takasuuntavilkku on jo itsessään vaarallinen ilman väärään suuntaan osoittavaa nuoltakin.

Muistelisin eilen lukeneeni jostain että tuo väärään suuntaan vilkkuva nuoli tuossa Minissä on joissakin maissa laiton tieliikenteessä ja niihin maihin tuota takavaloa ilmeisesti modataan niin että vain se vaakasuuntainen osuus toimii vilkkuna.

Amerikan markkinoille suunnatut takavalot, joissa erillinen oranssi vilkku on jätetty pois, ovat tietysti EU-markkinoille kelpaamattomia yleensäkin, valaisevien pintojen muotoon katsomatta.
 
Viimeksi muokattu:
Amerikan markkinoille suunnatut takavalot, joissa erillinen oranssi vilkku on jätetty pois, ovat tietysti EU-markkinoille kelpaamattomia yleensäkin, valaisevien pintojen muotoon katsomatta.
Mutta eivät ole laittomia täällä ajaa jos sellaisen on tänne ostanut.
 
No kuuluu kyllä ehdottomasti tähän threadiin kaikki ei-amerikkalaiset autot (kuten tuo Mini), joiden amerikanvientimalleihin varta vasten vaihdetaan oranssittomat takavilkut. Eihän oranssit takavilkut USA:ssa mitenkään kiellettyjä ole. Itse asiassa monista USA:ssa tehdyissä ja USA:ssa myydyistä autoistakin löytyy oranssit takavilkut.
 
Mutta eivät ole laittomia täällä ajaa jos sellaisen on tänne ostanut.
Tarkemmin ottaen jos auton on saanut rekisteriin ilman muutostöitä, mutta tokihan niitä on liikenteessä.

No kuuluu kyllä ehdottomasti tähän threadiin kaikki ei-amerikkalaiset autot (kuten tuo Mini), joiden amerikanvientimalleihin varta vasten vaihdetaan oranssittomat takavilkut. Eihän oranssit takavilkut USA:ssa mitenkään kiellettyjä ole. Itse asiassa monista USA:ssa tehdyissä ja USA:ssa myydyistä autoistakin löytyy oranssit takavilkut.
Sanoisin peräti, ettei tämä ole vain huonoa suunnittelua, vaan ihmishengestä piittaamatonta kusipäisyyttä. Joku mulkku on päättänyt lukutaidotonta asiakasryhmää kosiskellakseen tehdä tahallaan tuttua ja vaarallista paskaa.
Seuraavaksi odotan sitä, että jossain autossa nähdään dynaamiset vilkut, jotka juoksevat epäloogisesti auton reunalta keskellepäin.
Itse asiassa Mini-uutisen otsikon nähdessäni arvelin ensimmäisenä juuri tätä. Niinköhän kuitenkaan ihan pienillä lahjuksilla moista ilkivaltaista rakennetta tyyppihyväksyttäisiin Euroopassa.
 
Sanoisin peräti, ettei tämä ole vain huonoa suunnittelua, vaan ihmishengestä piittaamatonta kusipäisyyttä. Joku mulkku on päättänyt lukutaidotonta asiakasryhmää kosiskellakseen tehdä tahallaan tuttua ja vaarallista paskaa.
Joo, mutta isompi ongelma mun mielestä on etuvalottomuus. En muista mikä tilanne on nykyään Suomessa, ja asiaa on taidettu tässäkin ketjussa jo puida, mutta USA:ssa autoissa ei ole mikään pakko olla edessä mitään valoja automaattisesti päällä, eikä kuljettajan niitä myöskään tarvitse laittaa päälle paitsi jos on pimeää. Monissa autoissa, esim. kaikissa ajamissani GM:n USA:ssa valmistetuissa ja myydyissä autoissa, jonkinnäköiset valot on kuitenkin edessä aina päällä kun auto liikkuu, eikä niitä saa pois vaikka haluaisi. Yllättäen aasialaiset autot taitaa olla yleisimpiä joita täällä näkee täysin ilman valoja. Ottaen huomioon mainitsemasi lukutaidottomuuden ja yleisen kädettömyyden, en näe mitään hyvää syytä jättää jonkinlaista valoautomatiikkaa toteuttamatta, varsinkin kun sellainen pitää joka tapauksessa toteuttaa monen muun maan (muistaakseni esim. Kanadan) markkinoita varten.

Typerin "suunnitteluvirhe" USA:laisissa autoissa on kuitenkin kuskin puoleinen sivupeili. Tästä ei tosin oikeasti voi syyttää autonvalmistajia (paitsi ehkä lobbauksen puutteesta), vaan paikallisia viranomaisia, jotka ovat päättäneet, että peilissä näkyvien kohteiden tarkka etäisyyden arviointi on tärkeämpää kuin peilin heijastaman alueen suuruus. Kuskin puoleinen peili pitää siis USA:ssa olla mallia "vessan peili", jolle en esim. kaistanvaihtotilanteissa ole vielä keksinyt mitään järkevää käyttöä.
 
En muista mikä tilanne on nykyään Suomessa, ja asiaa on taidettu tässäkin ketjussa jo puida
Tilanne on nykyään se, että joitakin vanhoja autoja pystyy ajamaan täysin pimeänä. Kuljettajan on kyllä aina kytkettävä joko päiväajovalo tai lähivalo. Perä on usein uudemmissakin täysin pimeänä, ja valoisaan aikaan niissä uudemmissa sellaisena tyyppihyväksytyissä saakin olla, valitettavasti.

Tietysti yleinen piittaamattomuus, osaamattomuus ja rikkinäisillä valoilla ajeleminen on täälläkin ongelma. Kun joka kolmannessa vastaantulevassa on toinen lähivalo ja osassa näitä myös saman puolen parkki pimeänä, en voi mitenkään uskoa että nämä ovat juuri nyt samana päivänä kärähtäneet.

Paskaa suunnittelua on siis se, että valojen vioista ei pakoteta huudattamaan jotain summeria tai kilikalikelloa. Voidaanhan turvavyön kaltaisesta epäolennaisuudestakin niin tehdä. Prioriteetit ovat kääntyneet 180 astetta turvallisuusteatterin keskittyessä vääriin asioihin. Pitäisi valovioista olla vähintään jokin ilmaisin kaikissa autoissa, kuten joissakin oli jo viimeistään 80-luvulla. Pissapojasta tai päästöjärjestelmän nesteestäkin huomautellaan, jopa satojen metrien välein huonoimmin suunnitelluissa autoissa.
 
Että normaalin ihmisen mahdollisuus valojen korjaukseen on tehty melkein mahdottomaksi.
Oli kyseessä ledit, parkit tai ajovalot. Onhan se mahdollista että osa meistä omaa kätilön kädet, mutta monesti helpottavia työkaluja vaaditaan.
No sekin, mutta tätähän on helpotettu hehkulankojen osalta viime aikoina ja asiasta on virallisia vaatimuksiakin. Tosin lisävarusteena olevia valaisimia tämä ei koske, joten esimerkiksi etusumuvalo voi edelleen olla purettavaa mallia ja manuaalissa vain maininta "käyppäs poika merkkiliikkeessä".

Se ei enää käy päinsä, että ajovalopolttimoiden halogeenin vaihtoa varten pitäisi laskea puskuri alas tai nostaa auto, irrottaa pyörä ja avata sisälokari. Ennen oli huonommin.
 
No sekin, mutta tätähän on helpotettu hehkulankojen osalta viime aikoina ja asiasta on virallisia vaatimuksiakin. Tosin lisävarusteena olevia valaisimia tämä ei koske, joten esimerkiksi etusumuvalo voi edelleen olla purettavaa mallia ja manuaalissa vain maininta "käyppäs poika merkkiliikkeessä".

Se ei enää käy päinsä, että ajovalopolttimoiden halogeenin vaihtoa varten pitäisi laskea puskuri alas tai nostaa auto, irrottaa pyörä ja avata sisälokari. Ennen oli huonommin.
Ehkä aika kultaa muistot.
Kaikista vuosimallia 2005 uudemmista tuo vaihtaminen itse on ongelmallista, ainakin omalla kohdallani ja takuulla merkkikohtaisia eroja löytyy riittävän viljalti jakaaksemme mielipiteemme.
 
Ehkä aika kultaa muistot.
Kaikista vuosimallia 2005 uudemmista tuo vaihtaminen itse on ongelmallista, ainakin omalla kohdallani ja takuulla merkkikohtaisia eroja löytyy riittävän viljalti jakaaksemme mielipiteemme.
Tilannehan on todellisuudessa lähes päinvastainen. 2007 alkaen on edellytetty, että lamput voi käyttäjä vaihtaa itse ilman erikoistyökaluja, ellei työkalu tule auton mukana. Poislukien purkausvalot, lisävarusteet ja kertakäyttöiset elinikäisiksi tarkoitetut. Tätä ennen oli vaikeuksia.

Toki tästä huolimatta kaikissa aikanaan omistamissani 80-luvun eurooppalaisissa autoissa oli yhtä helppoa vaihtaa polttimoita kuin taas nykyään. Omista vaikein oli 90-luvun lopun Golf mk.IV jossa oli tavallaan hyvin vaikeaa vaihtaa lähivalon polttimoita. Nehän olivat sinänsä idioottimaisen helpot, mutta toisella puolella oli akku alle tappituntumalla edessä, toisella puolella taas melkein yhtä lähellä jokin muu. Saattoi olla pissapoika tai ilmansuodatinkotelo. On olemassa saman ikäisiä vehkeitä, joissa on oikeasti pakko purkaa paljon ja jopa nostaa auto. Nykyään niin ei voi tai saa olla halogeenipolttimon vaihdon takia.

Nykyään ihan oikeasti hehkulamput ja halogeenit voi vaihtaa itse, ja tämä neuvotaan käyttöohjeessa. Eikä tarvitse purkaa puolta autoa. Vuosituhannen alussa oli toisin. Anteeksi toisto.
 
Nehän olivat sinänsä idioottimaisen helpot, mutta toisella puolella oli akku alle tappituntumalla edessä, toisella puolella taas melkein yhtä lähellä jokin muu. Saattoi olla pissapoika tai ilmansuodatinkotelo. On olemassa saman ikäisiä vehkeitä, joissa on oikeasti pakko purkaa paljon ja jopa nostaa auto. Nykyään niin ei voi tai saa olla halogeenipolttimon vaihdon takia.
Tuokin on taas ihan autoteollisuuden kusipäisyyttä tehdä asiat vaikeaksi, eikä mikään tilanahtauden pakottava syy. Omassa Mazdassa toisella puolella on akku, mutta se on asennettu sellaiseen kulmaan että lampun kohdalle mahtuu aikuisen miehen käsi ottamaan vedensuojakumin ja lampun pidikkeen pois ilman että veri lentää. Toisella puolella on pissapojan säiliö lampun edessä/päällä, mutta se on ratkaistu niin että säiliö on pitkulaisen mallinen ja ulottuu lokasuojaan asti, jossa on reikä mihin säiliö uppoaa osittain ja pitää sen alapäästä paikallaan.

Yläpäässä on kaksi pulttia rungossa ja säiliö niissä kiinni, pulteissa sellaiset mikkihiirimutterit jotka saa käsin auki. Tämän jälkeen säiliön voi nostaa koneen päälle pois tieltä koska letkut ja sähköjohdot ovat mallia pitkä, jolloin sinne voi työntää vaikka pään kaveriksi kun vaihtaa polttimoa, tilaa on. Kyseessä 2003 vuoden auto.

Sitten taas 2005 vuoden Mazda 6 jollaisen omistin vähän aikaa, tais olla niin viheliäinen että sen Xenonit piti vaihtaa pyöräkotelon kautta tai jotain muuta ihmeellistä paskaa, en muista tarkalleen vaikka niitä sai kokoajan olla rassaamassa koska BMW:ltä lainatut sähköjärjestelmät.
 
Paskaa suunnittelua on siis se, että valojen vioista ei pakoteta huudattamaan jotain summeria tai kilikalikelloa. Voidaanhan turvavyön kaltaisesta epäolennaisuudestakin niin tehdä. Prioriteetit ovat kääntyneet 180 astetta turvallisuusteatterin keskittyessä vääriin asioihin. Pitäisi valovioista olla vähintään jokin ilmaisin kaikissa autoissa, kuten joissakin oli jo viimeistään 80-luvulla. Pissapojasta tai päästöjärjestelmän nesteestäkin huomautellaan, jopa satojen metrien välein huonoimmin suunnitelluissa autoissa.
Ainakin viime vuosikymmenellä kasatuissa Ford Focuksessa, Skoda Octaviassa ja VW Passatissa auto ilmoittaa pimpelipomilla rikkinäisistä valoista. Ilmoitus toimi jokaisessa myös peräkärryn valoista ja auto osaa vieläpä kertoa, mikä valo on rikki.
 
Tilannehan on todellisuudessa lähes päinvastainen. 2007 alkaen on edellytetty, että lamput voi käyttäjä vaihtaa itse ilman erikoistyökaluja, ellei työkalu tule auton mukana.
Tää varmaan tarkoittaa uusia mallisarjoja tai sitten "erikoistyökaluja" on todellä löyhä rajoite. 2005-2015 mallisarjan Hiluksissa parkit on sisälokarissa ja erikoistyökaluja ei tarvi, ristikkoavain, tunkki ja ristipäämeisseli riittää. Mutta ite en siihen hommaan alkanut vaan yhdistin sen vaihdon vuosihuollon kans. Ajamiseen liittyvät valot saa vaihdettua mutta siinäkään ei ole yhtään liikaa tilaa.
 
Ainakin viime vuosikymmenellä kasatuissa Ford Focuksessa, Skoda Octaviassa ja VW Passatissa auto ilmoittaa pimpelipomilla rikkinäisistä valoista. Ilmoitus toimi jokaisessa myös peräkärryn valoista ja auto osaa vieläpä kertoa, mikä valo on rikki.
Niin siis kyllä varmaan useimmat 2000 jälkeen rakennetut autot osaavat tuon kertoa, ja jo 90-luvun alun ainakin GM:n tuotteissa oli usein valojen valvonta, joka kyllä koski vain ajovaloja eikä esim. sumuvaloja. Mutta en ole kyllä törmännyt vielä autoon joka pimputtaisi koko matkan säännöllisesti niin kauan kunnes teet asialle jotain konkreettista. Yhden rakkineen olen ajanut 100km matkan jossa oli turvavyön kiinnikkeessä joku sähkövika, ja luuli ettei kuskin vyö ollut kiinni. Meinasi järki loppua kesken kun edes radion äänellä ei pystynyt siinä peittämään pimputusta, vaan se koveni sitä mukaa kun käänsi lisää volumea musiikkiin.

Luulisi että tuollainen ajaisi suurimman osan käyttäjistä viemään laitoksen heti huoltoon, jos lampun hajottua pimputtaisi samalla lailla. Valottomuus on kuitenkin mielestäni isompi riski kuin turvavyön käyttämättä jättäminen, koska jälkimmäisessä uhriluku on sidottu käyttämättä jättäneiden määrään, mutta valottomuudella sivullisia uhreja voi tulla enemmänkin.

Ja sitten tuo aiemmin mainittu pissapojan nesteestä urpoaminen jatkuvalla syötöllä.. Monissa autoissa kun se alaraja on vielä kovin korkealle asetettu että siellä on vielä 1/3 ainetta säiliössä kun tuo valitus alkaa.
 
Joku mun autoista nakutti vilkun merkkiääntä tuplanopeudella, jos joku polttimo oli kaputt. Olisko ollut C5 vm. -05.
 
Joku mun autoista nakutti vilkun merkkiääntä tuplanopeudella, jos joku polttimo oli kaputt. Olisko ollut C5 vm. -05.
Lähes kaikki autot tekevät tuota jos joku vilkun polttimoista kosahtaa. Johtuu ihan siitä miten se on teknisesti toteutettu (nykyään toki tietokoneiden kautta). Vai nakuttiko se nopeaa myös jos vaikka parkkipolttimo oli hajalla? Sinänsä vähän hölmö systeemi koska tuo pitää luntata manuaalista jos kojetauluun ei tule mitään infoa asiasta, suurin osa ei varmasti hiffaa että vilkun naputus koskee muitakin polttimoita, vilkkujen suhteen kun se on aikalailla standardi ollut jo pitkään. Toki jos kojelaudassa asiasta on myös maininta, niin onhan tuo varmaan ihan hyvä lisä-hoxhox kuljettajalle että vieppäs kippos valohuoltoon.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
275 266
Viestejä
4 739 534
Jäsenet
77 318
Uusin jäsen
Pekkamies

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom