No itsehän tuon mutkan nyt vedit suoraksi, juttu lähti 3G:stä mutta puhuit laajemmin "dinosaurus purkeista" viestissä jota lainasin. Monen monta prosessikonetta on joissa pyörii esim win 3.1 (tämä on nyt ääriesimerkki, xp on ehkä todellisempi) ja jos tunnin katko maksaa sen 100k€ niin huvikseen sitä ei aleta päivittämään. On viritystä virityksen perään ja kun joku osaava "tekkiläinen" heittää sinne kustannusarvion niin isossa portaassa helposti katsotaan että avataan muualle tehdas ja ajetaan tämä sitten pikkuhiljaa alas.
Siinä tehtaassa on varmaan jotain muitakin huoltoseisokkeja jolloin tuo 3G:n päivitys voidaan tehdä, varmaankaan nuokaan prosessit eivät yhtämittaa vuosikausia pyöri ilman muita huoltokatkoja.
Monen monta prosessikonetta on joissa pyörii esim win 3.1 (tämä on nyt ääriesimerkki, xp on ehkä todellisempi) ja jos tunnin katko maksaa sen 100k€ niin huvikseen sitä ei aleta päivittämään. On viritystä virityksen perään ja kun joku osaava "tekkiläinen" heittää sinne kustannusarvion niin isossa portaassa helposti katsotaan että avataan muualle tehdas ja ajetaan tämä sitten pikkuhiljaa alas.
Joo, kaikenlaisia vanhoja "prosessikoneita" on varmasti olemassa kaikenlaisissa nyrkkipajoissa ja joskus niihin törmää ammattimaisemmissakin paikoissa, mutta ne eivät liity suoranaisesti tähän keskusteluun, kun ne toimivat erillisenä saarekkeena, eivätkä ole siten riippuvaisia kenenkään muun tekemisistä. Tässä tapauksessa on kyse 3G-verkon toiminnasta, jota hoitaa operaattori ja jonka osalta on alusta lähtien ollut tiedossa, ettei se voi olla ikuisisti toimiva teknologia. Jos sellaista on kuviteltu hankintavaiheessa ja viritetty jotain kriittisiä toimintoja sen varaan, niin se suunnittelukukkanen on silloin ollut siellä käyttäjän puolella.
Käsittääkseni 3G verkossa äänipuheluiden välittämiseen käytetään nykyään suomalaisilla operaattoreilla tuota "HD Voice" systeemiä, joka tarjoaa paremman äänenlaadun kuin vanha GSM koodekki.
Samaa "HD Voice" systeemiä käytetään myös samoin edellytyksin 4G puheluissa (VoLTE). Ongelmana VoLTE:n kanssa on se, että suomalaiset operaattorit tukevat vain murto-osaa maailman 4G VoLTE kelpoisista puhelimista ja niillä ei toimi VoLTE lainkaan vaikka puhelinlaite sitä tukisikin.
Nyt kun 3G verkkoja ollaan hautaamassa, niin tipahtaako nuo VoLTE tukea operaattoreilla vailla olevat puhelimet sitten puheluiden äänenlaadussa sinne paskaan GSM laatuun vuodelta 1990?
Vai tuleeko nuo Suomen GSM verkot eri operaattoreilla tuote "HD Voice" koodekkia?
Käsittääkseni 3G verkossa äänipuheluiden välittämiseen käytetään nykyään suomalaisilla operaattoreilla tuota "HD Voice" systeemiä, joka tarjoaa paremman äänenlaadun kuin vanha GSM koodekki.
Samaa "HD Voice" systeemiä käytetään myös samoin edellytyksin 4G puheluissa (VoLTE). Ongelmana VoLTE:n kanssa on se, että suomalaiset operaattorit tukevat vain murto-osaa maailman 4G VoLTE kelpoisista puhelimista ja niillä ei toimi VoLTE lainkaan vaikka puhelinlaite sitä tukisikin.
Nyt kun 3G verkkoja ollaan hautaamassa, niin tipahtaako nuo VoLTE tukea operaattoreilla vailla olevat puhelimet sitten puheluiden äänenlaadussa sinne paskaan GSM laatuun vuodelta 1990?
Vai tuleeko nuo Suomen GSM verkot eri operaattoreilla tuote "HD Voice" koodekkia?
Siis käsittääkseni täällä USA:ssa on tällä hetkellä ihan sama tilanne. Mulla on puhelimena Sony Xperia X Compact F5321, joka kyllä tukee 4G LTE:tä, mutta operaattorini (AT&T) mukaan se ei enää toimi ensi helmikuun jälkeen, kun 3G-verkko poistuu käytöstä. Mistään äänenlaadun heikkenemisestä ei ole ollut puhetta, vaan se kaiketi lopettaa kokonaan toimimasta. Ilmeisesti kuitenkin tekstiviestit ja data toimisivat vielä helmikuun jälkeenkin?
Siis käsittääkseni täällä USA:ssa on tällä hetkellä ihan sama tilanne. Mulla on puhelimena Sony Xperia X Compact F5321, joka kyllä tukee 4G LTE:tä, mutta operaattorini (AT&T) mukaan se ei enää toimi ensi helmikuun jälkeen, kun 3G-verkko poistuu käytöstä. Mistään äänenlaadun heikkenemisestä ei ole ollut puhetta, vaan se kaiketi lopettaa kokonaan toimimasta. Ilmeisesti kuitenkin tekstiviestit ja data toimisivat vielä helmikuun jälkeenkin?
4G:ssä ääni puhelut kulkee VoLTElla joten, jos operaattori ei sitä tue, niin vain data kulkee (ehkä ne tekstaritkin). Edit: näemmä suomeenki tullu käyttöön vasta kolmisen vuotta sitten? Jotenki aatellu, että olis ollu jo ikuisuuden
Telian foorumeilta lueskelin, että ainaki 2G verkossa telialla toimis vissii telian liittymien välillä tai jotain.. vähä huonosti löyty tietoa kyl. Kyllähän tuota testata voi, jos puhelimen saa asetuksista pakotettua 2G:hen. Vai kulkeeko se puhelu silti 3G avittamana?
Valitettavasti nuo riistakamerat ovat kehittyneet vain huonompaan suuntaan, ja uudemmalla tekniikalla olevat 4G:tä tukevat laitteet ovat kaikki suomessa myydyt mallit, mitä on tullut vastaan, riippuvaisia jostain kuukausimaksullisista kolmannen osapuolen pilvipalveluista. Ainoastaan nuo 3G-kamerat ovat sellaisia, jotka osaavat lähettää ne kuvat omalle FTP-palvelimelle.
Valitettavasti nuo riistakamerat ovat kehittyneet vain huonompaan suuntaan, ja uudemmalla tekniikalla olevat 4G:tä tukevat laitteet ovat kaikki suomessa myydyt mallit, mitä on tullut vastaan, riippuvaisia jostain kuukausimaksullisista kolmannen osapuolen pilvipalveluista. Ainoastaan nuo 3G-kamerat ovat sellaisia, jotka osaavat lähettää ne kuvat omalle FTP-palvelimelle.
Jonkinlaiseksi suunnittelun kukkaseksi voinee laskea senkin, että tällaisia voidaan myydä ilman mitään varoitusta 3G-tekniikan tulevaisuudesta: Riistakamera 12 Mp / 1080p, 3G-malli. Joku asiakas näyttääkin kommentoineen tätä arvosteluissa. Mitenkähän olisi tuon 2 vuoden takuun kanssa, jos 3G häviäisi sen aikana alta pois?
Jonkinlaiseksi suunnittelun kukkaseksi voinee laskea senkin, että tällaisia voidaan myydä ilman mitään varoitusta 3G-tekniikan tulevaisuudesta: Riistakamera 12 Mp / 1080p, 3G-malli. Joku asiakas näyttääkin kommentoineen tätä arvosteluissa. Mitenkähän olisi tuon 2 vuoden takuun kanssa, jos 3G häviäisi sen aikana alta pois?
Niin, mutta tottapa tuossaki 2g toimii silti.. hidashan se edge on kyl. Mut eiköhä tossaki esim. sähköpostiin lähetettävä kuva ole reilusti pakattu ja alle 100kt. Onkoha johonki lakiin kirjattu mitään tähän liittyvää, missä vaiheessa tuoteselostuksessa pitää olla maininta tekniikan vanhenemisesta vai tarviiko ollenkaan? Miten se meni sillo digiboksien kans? Silloin siitä kyl möyhyttiin tosi näkyvästi ja pitkään.
Noiden riistakameroiden kehitys on ollut niinkin nopeaa että esim 2016 sekä 2017 voitti testin 3g malli
Uusin riistakamera testivoittaja Uovision UM785-3G voitti Suomen ensimmäisen riistakamera kuluttajatestin. Riistakamera kuluttajatesti julkaistiin kokonaisuudessaan Riista lehdessä 3/2017. Testivoittoon myös Ruotsissa 2018! Lue Jakt Journalen 4/2018 TÄSTÄ. Uovision UM595-3G voitti Ruotsin suuren riistakamera testin 12/2016.
Riistakamerat soveltuvat eläinten tarkkailuun mutta ne soveltuvat erinomaisesti myös valvontakäyttöön. Riistakamerat toimivat huomaamattomana valvontakamerana, joka ottaa kuvia tai videota kohdealueelle saapuneesta kohteesta automaattisesti.
Testivoittaja riistakamera Uovision UM785-3G on paras riistakamera mökille tai ratkaisuksi jolla langaton kameravalvonta kotiin on mahdollista. Riistakameran hinta on kameravalvonta tai muita kiinteästi asennettavia ratkaisuja edullisempi. Kameravalvonta tarra on muistettava videoita taltioidessa. Kaikissa Uovision riistakameroissa on näkymätön inframusta salama se on paras valinta valvontakameraksi kotiin tai mökille. Riistakameran hinta ei ole enää kameravalvonnan esteenä!
Tutustu laajaan valikoimaamme ja lue ajankohtaiset testiartikkelit sivuiltamme. Ne auttavat sinua valitsemaan oikean kameran oikeaan paikkaan!
DVD box setit on kyllä useimmiten aivan perseelleen suunniteltu. Tilasin bond boxin, niin tilaa säästääkseen on kaksi levyä pantu samaan piikkiin. Saapuessa olikin kaikki kakkoslevyt irrallaan boxissa. Kaikenlisäksi vielä menee toisten levyjen päälle, niin saa levitellä levyt pitkin pöytiä, kun noita alkaa katselemaan.
DVD box setit on kyllä useimmiten aivan perseelleen suunniteltu. Tilasin bond boxin, niin tilaa säästääkseen on kaksi levyä pantu samaan piikkiin. Saapuessa olikin kaikki kakkoslevyt irrallaan boxissa. Kaikenlisäksi vielä menee toisten levyjen päälle, niin saa levitellä levyt pitkin pöytiä, kun noita alkaa katselemaan.
Yksi suunnittelun kukkanen on se kotelomalli jossa tuo keskikiinnike on niin tiukka että levyä saa taivuttaa ihan mutkalle että irtoaa. Ei mitään vaikutusta millaisella apinan raivolla keskeltä painaa.
Jonkinlaiseksi suunnittelun kukkaseksi voinee laskea senkin, että tällaisia voidaan myydä ilman mitään varoitusta 3G-tekniikan tulevaisuudesta: Riistakamera 12 Mp / 1080p, 3G-malli. Joku asiakas näyttääkin kommentoineen tätä arvosteluissa. Mitenkähän olisi tuon 2 vuoden takuun kanssa, jos 3G häviäisi sen aikana alta pois?
Takuu kattaa laitteen vikaantumisen. Se että operaattori lakkauttaa verkkotekniikan, jota laite käyttää, ei tarkoita että laite olisi rikki, eikä se siten kuulu takuun piiriin. Tuo on vähän sama kuin yrittäisi palauttaa veneen myyjälle, koska lampi kuivui.
Noiden myyminen on myös täysin sallittua. Ummikot ostavat sian säkissä ja toisaalta jollakin voi olla noille oikeaakin käyttöä siirtymäaikana.
Joo, kaikenlaisia vanhoja "prosessikoneita" on varmasti olemassa kaikenlaisissa nyrkkipajoissa ja joskus niihin törmää ammattimaisemmissakin paikoissa, mutta ne eivät liity suoranaisesti tähän keskusteluun, kun ne toimivat erillisenä saarekkeena, eivätkä ole siten riippuvaisia kenenkään muun tekemisistä. Tässä tapauksessa on kyse 3G-verkon toiminnasta, jota hoitaa operaattori ja jonka osalta on alusta lähtien ollut tiedossa, ettei se voi olla ikuisisti toimiva teknologia. Jos sellaista on kuviteltu hankintavaiheessa ja viritetty jotain kriittisiä toimintoja sen varaan, niin se suunnittelukukkanen on silloin ollut siellä käyttäjän puolella.
Valuu todellakin offtopiciksi arpoa asioita, joista ei ole mitään tietoa.
Todetaan nyt vielä kerran. Ei, käyttämäsi "" eivät mitenkään muuta tilannetta eikä todellakaan kyse ole mistään nyrkkipajoista. Ja ei, ei niitä yhteyksiä laiteta turhaan joten voi unohtaa tuon saarekeajatuksesikin.
Käyttäjän syyllistäminenkin on aivan naurettavaa. Teollisuuspuolella varsinkin puhutaan varsin laajoista ratkaisuista joten ei, mikään "katson googlesta nopsaan" ei ole se autuaaksi tekevä. Sama tottakai toimii normaalin kuluttajan kohdalla. Kuluttaja olettaa tietyn eliniän jos muuta ei ole mainittu.
Ja täysin käyttäjien luonteesta riippumatta on pahimman laatuinen suunnittelun kukkanen ajaa alas valtakunnallinen infra ilman todella pitkän ajan antamista varautumiseen.
Takuu kattaa laitteen vikaantumisen. Se että operaattori lakkauttaa verkkotekniikan, jota laite käyttää, ei tarkoita että laite olisi rikki, eikä se siten kuulu takuun piiriin. Tuo on vähän sama kuin yrittäisi palauttaa veneen myyjälle, koska lampi kuivui.
Noiden myyminen on myös täysin sallittua. Ummikot ostavat sian säkissä ja toisaalta jollakin voi olla noille oikeaakin käyttöä siirtymäaikana.
Kyllä siinä on todellinen suunnittelun kukkanen markkinointiosastolta kyseessä, jos myydään käytännössä kelvotonta kuraa asiaa mainitsematta.
Ei, myyjä nyt vaan ei voi myydä mitä tahansa antamatta riittävää tietoa kuluttajalle. Tuollaisesta jos lähdetään vääntämään, kuluttaja saa käytännössä aivan varmasti rahansa takaisin väärän / puutteellisen tiedon perusteella.
Vai olisitko tyytyväinen saadessasi uuden auton hankkimisen jälkeen tiedon "kahden vuoden päästä ei ole ainoatakaan tietä, jolla voit tuolla ajaa"?
Takuu kattaa laitteen vikaantumisen. Se että operaattori lakkauttaa verkkotekniikan, jota laite käyttää, ei tarkoita että laite olisi rikki, eikä se siten kuulu takuun piiriin. Tuo on vähän sama kuin yrittäisi palauttaa veneen myyjälle, koska lampi kuivui.
Noiden myyminen on myös täysin sallittua. Ummikot ostavat sian säkissä ja toisaalta jollakin voi olla noille oikeaakin käyttöä siirtymäaikana.
Takuu ei tosiaan taida tässä tapauksessa auttaa, mutta ehkä kaupan purku voisi onnistua, jos myyjäliikkeen voidaan katsoa tienneen asiasta. Ja isojen liikkeiden kohdalla tämä lienee perusoletus. Tuon voisi korjata ihan liittämällä huomautuksen 3G-tuen häviämisestä lähitulevaisuudessa, silloin ummikotkin tietäisivät mistä on kyse. Esimerkiksi minä en ennen tätä ketjua ollut nähnyt tai ainakaan sisäistänyt tietoa 3G-verkon alasajosta - ei sillä, että se itseäni kyllä koskisikaan. Mitenkähän tämä vaikuttaisi menekkiin?
Myös DNA on ilmoittanut aikovansa sulkea 3G-verkkonsa vuoden 2023 loppuun mennessä. Alasajon myötä taajuuksia ja resursseja vapautuu 4G- ja 5G-yhteyksie
mobiili.fi
DNA:n mukaan se tiedostaa kuitenkin, että esimerkiksi osa riistakameroista tai yritysasiakkaiden käyttämistä maksupäätteistä toimivat pääasiassa 3G-verkossa. ”Tällaiset laitteet alkavat kuitenkin jo nyt olla iäkkäitä, ja niiden päivittäminen ehtii todennäköisesti tulla ajankohtaiseksi joka tapauksessa vuoden 2023 loppuun mennessä. Jos tällaisia vanhoja laitteita kuitenkin vielä tuolloin on verkossa, ne siirtyvät käyttämään 2G-dataa”, DNA toteaa tiedotteessaan.
Myös DNA on ilmoittanut aikovansa sulkea 3G-verkkonsa vuoden 2023 loppuun mennessä. Alasajon myötä taajuuksia ja resursseja vapautuu 4G- ja 5G-yhteyksie
mobiili.fi
DNA:n mukaan se tiedostaa kuitenkin, että esimerkiksi osa riistakameroista tai yritysasiakkaiden käyttämistä maksupäätteistä toimivat pääasiassa 3G-verkossa. ”Tällaiset laitteet alkavat kuitenkin jo nyt olla iäkkäitä, ja niiden päivittäminen ehtii todennäköisesti tulla ajankohtaiseksi joka tapauksessa vuoden 2023 loppuun mennessä. Jos tällaisia vanhoja laitteita kuitenkin vielä tuolloin on verkossa, ne siirtyvät käyttämään 2G-dataa”, DNA toteaa tiedotteessaan.
Millä tavalla "ajettu alas"? Ei 2G-verkossa ole data koskaan liikkunut sen kummemmin. Ja luonnollisesti joidenkin palveluiden käyttö loppuu, jos ei ole nykyaikaisia laitteita. Ei mopolla mahottomia, vai miten se sananlasku menikään...
Eipä noissa 2G-verkoissa muutenkaan data ole koskaan lujaa kulkenut. Perus-GSM taisi olla jotain 9600bps ja EDGElläkin taidettiin saada maksimissaan jotain 384kbps nopeuksia jollen nyt ihan väärin muista. GRPS sitten jää johonkin noiden kahden väliin.
juu, saa noi kamerat lähettämään kuvia myös 2G:n päällä mutta pitää hylätä 12 megan kuvat ja video. Onneksi burreleissa tais saada ottaan täystarkkuuskuvia muta lähettämään pienemmän
Keskitytään suomessa asiallisesti kuluttajille markkinoituja laitteita ja jätetään alkupään jututkin pois, niin täkäläinen GSM on tuettu.
Jos joku tuonut/markkinoinut laitteita jotka ei tue suomalaista 2Gtä, niin ne ei toimi.
Mutta niitä 3G laitteita on monenlaisia, eli mihin tarkoitukseen tehty ja mitävarten hankittu. Puhelimissa äänipuhe sujuu, videopuhelut ei toimi , SMS jaMMS liikkuu. pakettidata (tyypillisesti netti), niin siinä suorituskyky kyykkä, kytkeytyminen ja viive isompi, nopeudet pienempiä. Tarviiko ja onko palvelut selalisia että toimii GSM raameissa. Piirikytkentäistä dataa ja Faxia, toimii 2Gllä ja taidettu sitä myös käyttää jos on ollut tarve.
Paikallinen kuuluvuuskin voi olla haaste.
Pakettidatasta vielä, jos on laatu/nopeus kriittinen, niin 4Ghen taidetti vaihtaa tai päivitys jokatapauksessa tulossa. Jos kyse jostain datasta jossa määrät pieniä ja ei aikakriittisiä, niin tämä ei kai hetkauta, menee vaihtoon kun aika tulee.
Ikean chat on kyllä hienosti suunniteltu. Siellä on ilmeisesti jokin aikakatkaisu laitettu johonkin 15-20min, kohdalle. Eli tuloksena on tällaista:
Koodi:
Tervetuloa chat-palveluun!
Kiitos kärsivällisyydestäsi. Palvelemme sinua mahdollisimman pian.
Asiakasneuvojamme auttaa sinua mahdollisimman pian.
Odotathan vielä, asiakasneuvojamme auttaa sinua heti vapauduttuaan.
Kiitos kärsivällisyydestäsi. Palvelemme sinua mahdollisimman pian.
Juuri nyt emme valitettavasti voi vastaanottaa yhteydenottoasi. Yritäthän myöhemmin uudelleen.
Keskustelu päättyi
Eli roikut siellä linjoilla sen 15-20 min. ja kerrottaan, että kohta saat palvelua, kunnes kerrotaankin, että ähä, etpä saakaan palvelua ja katkaistaan yhteys. Jos minä olen valmis vielä odottamaan, niin antakaa nyt odottaa. Tuossahan tippuu suoraan takas jonon hännille ja tuloksena on sama odottelu ja sama lopputulos.
Lisäksi tässä tulee paristokäyttöisissä laitteissa jo edellä mainittu ongelma. Energiankulutus per siirretty data kasvaa hurjasti. Mikäli tapahtumia kameralla on paljon, tämä voi vaikuttaa huomattavasti paristoikään. "Käytä 2G:tä" ei siis ole mikään varma ratkaisu. Sama ongelma on tietenkin verkon häiriötapauksissa tai osittaisessa katveessa ollut aina siitä lähtien, kun laitteet olivat uusia.
Tähän on tietenkin alunperin kaksi ratkaisudoktriinia riippuen siitä, onko kameran tarkoitus esimerkiksi ehtiä lähettää ennen kuin se rikotaan tai varastetaan. Voidaan joko lähettää heti se mitä käytettävissä olevalla yhteydellä voidaan, tai odottaa hetkeä jolloin parempi yhteys nousee.
Eli roikut siellä linjoilla sen 15-20 min. ja kerrottaan, että kohta saat palvelua, kunnes kerrotaankin, että ähä, etpä saakaan palvelua ja katkaistaan yhteys. Jos minä olen valmis vielä odottamaan, niin antakaa nyt odottaa. Tuossahan tippuu suoraan takas jonon hännille ja tuloksena on sama odottelu ja sama lopputulos.
Tätä samaa on tullut tavattua jossain maksullisissa puhelin-aspoissa ainakin ennen nettichattiaikaa, roikut linjoilla 20-30min kerrallaan kuunnellen "asiakaspalvelijamme ovat juuri nyt varattuja ja sinua palvellaan mahdollisimman pian", jonka jälkeen vaan tyly "tuut tuut tuut". Tiedä sitten oliko jonotusjärjestelmät vaan paskoja vai joku työhönsä kyllästynyt aspalainen heitteli pois jonosta kun ei jaksanut vastailla, mutta ärsyttävää.
Varsinkin kun tosiaan putoat hännille, jonottaminen maksaa eikä läheskään kaikissa odotusviesteissä edes kerrottu millä sijalla jonossa olet, onko siellä sata vai neljä ihmistä ennen sua. Lisäksi puhelimen kanssa piti olla kärppänä vastaamassa kun aspalainen "nostaa luurin" tai yleensä sieltä tuli luuria korvaan jos ei ehtinyt haloota huutaa samantien takaisin.
Ikean chat on kyllä hienosti suunniteltu. Siellä on ilmeisesti jokin aikakatkaisu laitettu johonkin 15-20min, kohdalle. Eli tuloksena on tällaista:
Eli roikut siellä linjoilla sen 15-20 min. ja kerrottaan, että kohta saat palvelua, kunnes kerrotaankin, että ähä, etpä saakaan palvelua ja katkaistaan yhteys. Jos minä olen valmis vielä odottamaan, niin antakaa nyt odottaa. Tuossahan tippuu suoraan takas jonon hännille ja tuloksena on sama odottelu ja sama lopputulos.
Kaiken lisäksi tuolla on ainut vaihtoehto päivisin laittaa viestiä vain chatin kautta. Yhteydenottolomake ei toimi kuin tavaratalon ollessa suljettu. Kiva venailla jossain chatissä jonkun pikkukysymyksen takia johon riittäisi vastaus vaikka parin päivän sisään eikä heti.
Nyt kun Ikeasta puhe niin niiden nettikauppa on myös yksi suunnittelun kukkanen. Jos tavaraa ei ole Kuopion Ikean hyllyssä niin nettikaupassa ei pysty edes laittamaan tilausta sisään. Ja tavaraa ei liikutella liikkeestä toiseen. Vaikkapa Raisiossa voi olla 500kpl taulukehyksiä mutta jos Kuopiossa ei ole niin sitten niitä vaan ei saa.
Nyt kun Ikeasta puhe niin niiden nettikauppa on myös yksi suunnittelun kukkanen. Jos tavaraa ei ole Kuopion Ikean hyllyssä niin nettikaupassa ei pysty edes laittamaan tilausta sisään. Ja tavaraa ei liikutella liikkeestä toiseen. Vaikkapa Raisiossa voi olla 500kpl taulukehyksiä mutta jos Kuopiossa ei ole niin sitten niitä vaan ei saa.
Jep. Huomannut saman. Olisin valmis maksamaankin kotiinkuljetuksesta (Ouluun), mutta ei vaan vittu onnistu. Piti tehdä työpöydänkin kanssa niin, että.matkustan junalla Tampereen Ikeaan (joo,.sattui sopivasti olemaan muutenkin menoa sinne päin), sieltä noutopisteestä ravara kyytiin ja Matkahuollolla Ouluun, josta vielä parin välietapin kautta perille. Jos on nettikauppa niin luulisi nyt jumalauta.että kaikkea.voi tilata perille asti ja minne vaan!
Tätä samaa on tullut tavattua jossain maksullisissa puhelin-aspoissa ainakin ennen nettichattiaikaa, roikut linjoilla 20-30min kerrallaan kuunnellen "asiakaspalvelijamme ovat juuri nyt varattuja ja sinua palvellaan mahdollisimman pian", jonka jälkeen vaan tyly "tuut tuut tuut". Tiedä sitten oliko jonotusjärjestelmät vaan paskoja vai joku työhönsä kyllästynyt aspalainen heitteli pois jonosta kun ei jaksanut vastailla, mutta ärsyttävää.
Varsinkin kun tosiaan putoat hännille, jonottaminen maksaa eikä läheskään kaikissa odotusviesteissä edes kerrottu millä sijalla jonossa olet, onko siellä sata vai neljä ihmistä ennen sua. Lisäksi puhelimen kanssa piti olla kärppänä vastaamassa kun aspalainen "nostaa luurin" tai yleensä sieltä tuli luuria korvaan jos ei ehtinyt haloota huutaa samantien takaisin.
Harva lause saa veren kiehumaan samoin kuin hissimusiikin seasta kuuluva "jonotus on maksullinen". Siinä on laissa suunnittelun kukkanen, että tällainen on mahdollista. Tietenkin hyvää bisnestähän se voi joissakin tapauksissa olla, joten sikäli ihan hyvää suunnittelua. Nykyään moni asiakaspalvelupuhelinnumero on sellainen, johon soittavat pääosin vain he, jotka ovat jo päättäneet, etteivät enää koskaan asioi ko. firmassa.
Nyt kun Ikeasta puhe niin niiden nettikauppa on myös yksi suunnittelun kukkanen. Jos tavaraa ei ole Kuopion Ikean hyllyssä niin nettikaupassa ei pysty edes laittamaan tilausta sisään. Ja tavaraa ei liikutella liikkeestä toiseen. Vaikkapa Raisiossa voi olla 500kpl taulukehyksiä mutta jos Kuopiossa ei ole niin sitten niitä vaan ei saa.
En sanoisi, että tämä on yleisellä tasolla mikään "tietenkään". Kyllä sitä rahaa vastaan tekee moni pienempi firma. Tietysti jollain Ikealla ei ole mitään intressiä ryhtyä palvelemaan yksittäistä asiakasta, koska ovi käy samaan tahtiin joka tapauksessa.
En sanoisi, että tämä on yleisellä tasolla mikään "tietenkään". Kyllä sitä rahaa vastaan tekee moni pienempi firma. Tietysti jollain Ikealla ei ole mitään intressiä ryhtyä palvelemaan yksittäistä asiakasta, koska ovi käy samaan tahtiin joka tapauksessa.
Ei verkkokauppa.com tee tuota, että myymäläsaldoja siirreltäisiin. Ainoastaan päävaraston tuotteita siirtävät. Jos jotain ei ikeassa ole niin äkkiä saavat lisää.
Harva lause saa veren kiehumaan samoin kuin hissimusiikin seasta kuuluva "jonotus on maksullinen". Siinä on laissa suunnittelun kukkanen, että tällainen on mahdollista. Tietenkin hyvää bisnestähän se voi joissakin tapauksissa olla, joten sikäli ihan hyvää suunnittelua. Nykyään moni asiakaspalvelupuhelinnumero on sellainen, johon soittavat pääosin vain he, jotka ovat jo päättäneet, etteivät enää koskaan asioi ko. firmassa.
Yhtä elisan sopparia olin irtisanomassa, ja se ei jostain syystä onnistunut verkkopalvelussa, vaan neuvottiin ottamaan yhteyttä aspaan. Jätin soittopyynnön, jonka sai vasta neljän päivän päähän. Chatti ei ollut kahtena päivänä käytössä, joten soitin sitten työpuhelimella maksulliseen palvelunumeroon ja sai muutaman minuutin odottelun jälkeen liittymän katkaistua. Kaipa ne tuolla perseilyllä saa hyvät rahat tienattua ja pääsi se asiakaspalvelijakin kaikenlaista ylimääräistä tyrkyttämään.
Tuo Elisan chat on kyllä kanssa yksi vitsi, missään ei etukäteen mainita että johonkin aikaan siellä on joku robotti joka koittaa arpoa jotain vastauksia kirjoittamasi perusteella (ja failaa ankarasti) ja johonkin aikaan taas saattaa olla jopa ihan ihminen siellä chat-laatikon toisella puolella. Edes se robotti ei mainitse että "sorry, tähän aikaan täällä on vain minä, kokeile aikavälillä x-y niin saat palvelua ihmiseltä".
Muutenkin aina vaan harvemmalla firmalla on nykyään asiakaspalvelulle sähköpostia vaikka se olisi monesti kätevin tapa hoitaa monenlaisia ei-kiireellisiä asioita. Sivuilla vaan on listattu jotain hiton facebookkia, twittereitä, tindereitä ja grinderitä mitä kautta pitäisi yrittää pistää viestiä.
Tuo Elisan chat on kyllä kanssa yksi vitsi, missään ei etukäteen mainita että johonkin aikaan siellä on joku robotti joka koittaa arpoa jotain vastauksia kirjoittamasi perusteella (ja failaa ankarasti) ja johonkin aikaan taas saattaa olla jopa ihan ihminen siellä chat-laatikon toisella puolella. Edes se robotti ei mainitse että "sorry, tähän aikaan täällä on vain minä, kokeile aikavälillä x-y niin saat palvelua ihmiseltä".
Muutenkin aina vaan harvemmalla firmalla on nykyään asiakaspalvelulle sähköpostia vaikka se olisi monesti kätevin tapa hoitaa monenlaisia ei-kiireellisiä asioita. Sivuilla vaan on listattu jotain hiton facebookkia, twittereitä, tindereitä ja grinderitä mitä kautta pitäisi yrittää pistää viestiä.
Kyllä se nyt vaan on suunnittelun kukkanen, jos yhteyttä pitää ottaa jonkun fb:n kautta kun järkeviä kanavia ei ole.
Puhelin, maili, chatti. Ainakin kaksi noista kolmesta tulisi olla ja toimia.
Sekin on melkoinen suunnittelun kukkanen ja asiakkaan aliarvioimista periä jopa siitä ikuisesti luurissa jonottamisesta maksu. Ehdoton minimi olisi kyllä 24/7 ilmainen vikapalvelu. Ja suoraan vikapalvelu, ei mitään nollatason aspaa ensin selittämässä jotain turhaa.
Meinasin että jossain voisi suoraan ilmoittaa että aikavälillä x-y on oikeita ihmisiä palvelemassa ja aikavälillä y-z on joku robotti jolle on turha puhua mitään. Ja joillakin firmoilla nuo asiakaspalvelunumerot ovat järkyttävän hintaisia, joka ikiseen somealustaan ei viitsisi rekisteröityä kun ei niitä muuten juurikaan käytä eikä jokaisen firman omaa appiakaan viitsisi asennella. Se sähköposti vaan olisi ihan kätevä olla, toki ne kaikki FB:t sun muut somet saa olla niitä varten jotka niitä muutenkin käyttävät jne.
Edellisistä tulikin mieleen, että onko kukaan koskaan törmännyt missään oikeasti toimivaan ja hyödylliseen chatbottiin? Siis yritysten sivuilla toimivaan, ei mihinkään Siriin tai Alexaan. Minä en ole moista ihmettä vielä käytännössä nähnyt, ainakaan jos on tarve kysyä mitään muuta kuin jonkin kaupan aukioloaikoja.
Tämä tuli vaan mieleen, kun töissä on kova digihurmos ja kaupparatsut ovat huumanneet johtajat mainostamalla korein sanoin "tekoälybotteja, jotka vapauttavat toistuvan työkuorman sinne missä sitä tarvitaan" jne. Oikeastihan nuo ovat skriptikyhäelmiä, jotka valitsevat vastaukset valmiiksi opetetuista rakenteista ja tekoälyn osuus keskittyy lähinnä kirjoitettujen kysymysten ymmärtämiseen, jos siihenkään. Nyt jo kauhistuttaa, että kuinkahan paljon siihen poltetaan rahaa ja sitten lopputulos on kuitenkin joku käyttökelvoton asiakasnöyryytin.
Adoben asiakaspalvelu oli myös melkoinen vitsi, kun jouduin siihen turvautumaan. Eli syynä oli se, että kun tuli uusi luottokortti, niin päivitin sen tiedot käyttäjätunnuksen laskutusosoitteeseen. Kuitenkin Adobe yritti laskuttaa vanhaa korttia. Chatti asiakaspalvelun kanssa vahvisti sen, että he näkivät uuden luottokortin tiedot, samoin pankki vahvisti sen, että päivityksen jälkeiset testivaraukset kohdistuvat uuteen korttiin. Noin kaksi kuukautta tuota yritettiin muuttaa, viisi kontaktia asiakaspalveluun, viisi kertaa toistin muutosprosessin ja siellä nähtiin oikeat tiedot, mutta varsinainen laskutusyritys kohdistui aina vanhaan korttiin. Yritin vääntää asiakaspalvelijalle rautakangesta, että hänen pitäisi nyt ottaa yhteyttä johonkin esimieheen, it-puoleen tai vastaavaa, mutta ilmeisesti heitä oltiin kehotettu ratkaisemaan itse kaikki ongelmat. Lopulta tein uuden käyttäjätunnuksen, ei mitään ongelmia.
Edellisistä tulikin mieleen, että onko kukaan koskaan törmännyt missään oikeasti toimivaan ja hyödylliseen chatbottiin? Siis yritysten sivuilla toimivaan, ei mihinkään Siriin tai Alexaan. Minä en ole moista ihmettä vielä käytännössä nähnyt, ainakaan jos on tarve kysyä mitään muuta kuin jonkin kaupan aukioloaikoja.
Tämä tuli vaan mieleen, kun töissä on kova digihurmos ja kaupparatsut ovat huumanneet johtajat mainostamalla korein sanoin "tekoälybotteja, jotka vapauttavat toistuvan työkuorman sinne missä sitä tarvitaan" jne. Oikeastihan nuo ovat skriptikyhäelmiä, jotka valitsevat vastaukset valmiiksi opetetuista rakenteista ja tekoälyn osuus keskittyy lähinnä kirjoitettujen kysymysten ymmärtämiseen, jos siihenkään. Nyt jo kauhistuttaa, että kuinkahan paljon siihen poltetaan rahaa ja sitten lopputulos on kuitenkin joku käyttökelvoton asiakasnöyryytin.
Kävit varmaan johdon kanssa tästä keskustelemassa ja heitä informoimassa? Siis jos sinulla oli tietoa tuosta toteutuksesta niin kannattaa varmaan heitä asiasta valistaa. Jos kerran noin huono kuin kuvailet. Ei ne varmaan siellä johdossa asiaa ymmärrä niin hyvin kuin sinä.
Edellisistä tulikin mieleen, että onko kukaan koskaan törmännyt missään oikeasti toimivaan ja hyödylliseen chatbottiin?
...
ainakaan jos on tarve kysyä mitään muuta kuin jonkin kaupan aukioloaikoja.
Edellisistä tulikin mieleen, että onko kukaan koskaan törmännyt missään oikeasti toimivaan ja hyödylliseen chatbottiin? Siis yritysten sivuilla toimivaan, ei mihinkään Siriin tai Alexaan. Minä en ole moista ihmettä vielä käytännössä nähnyt, ainakaan jos on tarve kysyä mitään muuta kuin jonkin kaupan aukioloaikoja.
Tämä tuli vaan mieleen, kun töissä on kova digihurmos ja kaupparatsut ovat huumanneet johtajat mainostamalla korein sanoin "tekoälybotteja, jotka vapauttavat toistuvan työkuorman sinne missä sitä tarvitaan" jne. Oikeastihan nuo ovat skriptikyhäelmiä, jotka valitsevat vastaukset valmiiksi opetetuista rakenteista ja tekoälyn osuus keskittyy lähinnä kirjoitettujen kysymysten ymmärtämiseen, jos siihenkään. Nyt jo kauhistuttaa, että kuinkahan paljon siihen poltetaan rahaa ja sitten lopputulos on kuitenkin joku käyttökelvoton asiakasnöyryytin.
Eiköhän noi chatbotit ole tarkoitettu sellaisille ihmisille jotka eivät osaa etsiä tietoa netistä tai edes yritksen sisältä vaan haluavat mielummin kysyä asiaa joltakin.
Varmaan 90% kyselyistä on juuri tälläisia haistapaska kyselyjä mitkä löytyisivät sivuilta jos vähän jaksaisi katsoa. Kuten aukioloaikoja tai vastaavia mihin botti antaa nopeasti linkin tai ohjeen jonnekkin.
Vakuutusyhtiöillä on juurikin näitä "puhelin rikkoontui" tai "kuinka teen korvaushakemuksen" tyyppisiä kysymyksia mihin se botti sitten vastaa.
Varmaan se johto on analysoinut noita chatteja ja tulleet siihen tulokseen että järkevämpi antaa botin hoitaa nää yksinkertaisimmat kyselyt ja panna ihminen sitten kunnolla aspan päähän hoitamaan oikeasti asioita eikä päivystä turhanpäiväisyyksiä.
Noissa chateissa on sellainenkin ärsyttävä ominaisuus että vaikka ruudun kulmassa on nappula mistä voi avata sen chat-laatikon niin silti nuo tuntuvat pomppivan joka toisella sivustolla muutaman sekunnin jälkeen silmille "Hei, kuinka voin auttaa?". Joillakin sivuilla tuo loota vieläpä peittää itse sivun sisältöä ja pitää erikseen klikata chat kiinni että näkee sen alle jääneen sisällön. Ilmeisesti tuokin on ihan sen takia että muuten tavalliset uuvatit eivät löytäisi edes tuota chattia.
Jep. Huomannut saman. Olisin valmis maksamaankin kotiinkuljetuksesta (Ouluun), mutta ei vaan vittu onnistu. Piti tehdä työpöydänkin kanssa niin, että.matkustan junalla Tampereen Ikeaan (joo,.sattui sopivasti olemaan muutenkin menoa sinne päin), sieltä noutopisteestä ravara kyytiin ja Matkahuollolla Ouluun, josta vielä parin välietapin kautta perille. Jos on nettikauppa niin luulisi nyt jumalauta.että kaikkea.voi tilata perille asti ja minne vaan!
Me käytiin ihan fyysisesti Tampereen Ikeassa ostoksilla. Halutusta kirjahyllystä oli halutun väriset ovet loppu, sanoivat mallin olevan uusi ja että myymälään tulee muutama ovi lisää parin viikon päästä. Kotimatkalla emäntä tilasi verkkokaupasta puuttuvat ovet postipisteelle toimitettuna... Ja oliskohan viikko reissun jälkeen, kun saatiin kasattua, todettiin meidän tarvitsevan vielä yhden vastaavan hyllyn. Taas verkkokaupasta tilaamaan ja heti löyty (olisko molemmilla kerroilla lähettäjänä ollut Kuopio, mutta sillä nyt ei oo väliä, koska hinta sama), nyt tosin tilauksen koon vuoksi "joutu" valitsemaan "ikea collect" toimituksen. Toki ihan ovellekkin asti olisi saanut rahaa vastaan.
Postilla tietenkin. Jos haluisin jotain Ikeasta käydä paikan päältä ostamassa niin ajaisin sinne ja hakisin hyllystä kerta Tampereella Ikea löytyy. Taulukehyksiä edelleen tosiaan odotan Ikealle tulevan tuonne Kuopioon. Haluamaani kehystä on Raisiossa vajaa 200kpl, Kuopiossa 2kpl (tarve 7:lle) ja muista Ikeoista loppu. Kun ensimmäisen kerran tähän törmäsin niin Raisiossa oli 500kpl ja Vantaalla 200kpl mutta Kuopiossa se sama 2 joka siellä nytkin makaa.
Postilla tietenkin. Jos haluisin jotain Ikeasta käydä paikan päältä ostamassa niin ajaisin sinne ja hakisin hyllystä kerta Tampereella Ikea löytyy. Taulukehyksiä edelleen tosiaan odotan Ikealle tulevan tuonne Kuopioon. ...
Nyt avauti, eli oliko juju siinä että Ikea nettikauppaa toimittaa Suomessa Kuopion myymälän varastosta.
Eli vähän sama kuin monella muullakkin kivijalka/netti firmalla, nettimyynti tulee vain sieltä nettimyynnin käytössä olevasta varastosta, eikä muista myymälöistä olevia voi tilata etänä.
(ensin ymmärsin että Kuopion Ikeasta myymälänoutua halusit)
Nyt avauti, eli oliko juju siinä että Ikea nettikauppaa toimittaa Suomessa Kuopion myymälän varastosta.
Eli vähän sama kuin monella muullakkin kivijalka/netti firmalla, nettimyynti tulee vain sieltä nettimyynnin käytössä olevasta varastosta, eikä muista myymälöistä olevia voi tilata etänä.
(ensin ymmärsin että Kuopion Ikeasta myymälänoutua halusit)
Juurikin noin. Ja tosiaan tilausta ei pysty edes laittamaan odottamaan tuotteita jos niitä ei siellä satu olemaan vaan täytyy käydä itse kyttäämässä koska sinne on tullut varastoa että pystyy tekemään tilauksen. Ja tosiaan vaikka kahdessa muussa Ikeassa olisi 700kpl kyseistä tavaraa niin varastojen tilannetta ei tasata mitenkään. Toisessa Ikeassa makaa myymättä hyllyssä ja toisessa myydään ei-oota.
En sanoisi, että tämä on yleisellä tasolla mikään "tietenkään". Kyllä sitä rahaa vastaan tekee moni pienempi firma. Tietysti jollain Ikealla ei ole mitään intressiä ryhtyä palvelemaan yksittäistä asiakasta, koska ovi käy samaan tahtiin joka tapauksessa.
Alkon verkkokauppa nyt ei ole varsinainen verkkokauppa kun kotiin ei voi tilata, mutta hämmästyttävän hyvin tuolla toimii myymäläsiirto ottaen monopoliaseman huomioon. Jos jotain olutta ei löydy kuin 4 pulloa toisella puolella Suomea olevasta Alkosta niin parhaimmillaan 4 päivässä on tullut lähialkoon haettavaksi.
Noilla varmasti tavaraa tuodaan niin paljon ja useasti että toiseen suuntaan kuskaaminen ei ole kuin halusta kiinni, ja onneksi ovat siihen lähteneetö
Edellisistä tulikin mieleen, että onko kukaan koskaan törmännyt missään oikeasti toimivaan ja hyödylliseen chatbottiin? Siis yritysten sivuilla toimivaan, ei mihinkään Siriin tai Alexaan. Minä en ole moista ihmettä vielä käytännössä nähnyt, ainakaan jos on tarve kysyä mitään muuta kuin jonkin kaupan aukioloaikoja.
Tämä tuli vaan mieleen, kun töissä on kova digihurmos ja kaupparatsut ovat huumanneet johtajat mainostamalla korein sanoin "tekoälybotteja, jotka vapauttavat toistuvan työkuorman sinne missä sitä tarvitaan" jne. Oikeastihan nuo ovat skriptikyhäelmiä, jotka valitsevat vastaukset valmiiksi opetetuista rakenteista ja tekoälyn osuus keskittyy lähinnä kirjoitettujen kysymysten ymmärtämiseen, jos siihenkään. Nyt jo kauhistuttaa, että kuinkahan paljon siihen poltetaan rahaa ja sitten lopputulos on kuitenkin joku käyttökelvoton asiakasnöyryytin.
Muistaakseni koronan alkuaikana sain Finskin chatbotin kautta vastaukset kysymyksiini. Rahoja siis hain peruuntuneista lennoista. Ois noi varmaan googlaamallakin selvinnyt, mutta pääasia että selvisi.
Mutta kyllä noi 98% on haistapaska -osastoa noi botit. Pääosin myös noi chattien ihmisetkin on aika hyödyttömiä. Ainakin ne joiden kanssa olen joutunut asioimaan.