Suunnittelun kukkaset

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sampsa
  • Aloitettu Aloitettu
Mutta ei tämä liity kosketusnäyttökirjoittamiseen. Siinä tämmöiselle ei ole yksinkertaisesti tarvetta, kun peukalot kyllä löytävät oikeat paikat ihsn lihasmuistista, ja hyvin nopeasti, kun kirjaimet ovat niin lähellä toisiaan. Tämä itse asiassa toimii pieninäyttöisimmillä luureilla parhaiten. Sen sijaan padilla kirjoittaminen on minusta kamalaa ja hidasta. Siinä yhdistyy kosketusnäytön tunnomuus ja tolkuttoman pitkät liikeradat.
no ainakin itse nakkisormillani saan puhelimella paljon virheitä ko näppis niin pieni ja sormet paksut, ni naapurikirjainta tahtoo valkailla usein. lisäksi esim tekstin maalaaminen puhelimella on persiistä ko välillä vaan ne nakit peittää si näkyvyyden ja saa arpomalla ihmetellä oiskos ny hyvään kohtaan maalattu
edit pystyssä nappis on itselle viellä mahottomampi, hieman auttaa ko vaakatasossa pitää, ni hiukan enempi tilaa, joskin sillon nään paremmin lukeakin tekstin (kiitos ikänäön, ilman lukulaseja en ees viestiä pysty lukemaan, tai näkemään mitä kirjoitin)
edit2, tässäkin musta on taas kyse ihan henkiöstä ja millaiset tottumukset yms, toki joku on lestissään kännykkää näpräten toiset konetta, toiset kynällä ja paperilla

Tuo tekstin maalaus puhelimella on kyllä syvältä. Varsinkin jos pitää skrollata. Eli valinta voikin hypätä ihan muualle jos toinen pääty on sen hetkisen näkymän ulkopuolella...

ei toimi ainakaan kosketusnäytöllä. ei jostain syystä laske sanoja. muutaman kerran yritin ja 0-2 sanaa oli mukamas oikein. muutenkaan tuo testi ei toimi kun ei anna muuttaa sanaa ennakoinnin mukaan.

edit: laskee vain naputellut sanat, slideä käyttäen ei hyväksy sanoja.

Screenshot_2025-03-01-08-55-25-07_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
Kyllä mulla toimi tuossa sekä swaippaaminen että ennakointi.

Juu itse myös vihaan kosketusnäytöllä kirjoittamista ja lihasmuisti ei onnistu kun luurin koko/paska näppis sovellus vaihtuu turhan usein vs perus IBM AT layout (ei tarvitse sentään olla Model M käytössä, perus halpa kumilätkä kontakteilla oleva kelpaa itselle) tai alkuperäinen ThinkPad 7 rivinene näppis tulee takaraivosta jo lähes 30v kokemuksella.

Läppäreissä tätäkin rikotaan jo sellaisella vauhdilla että huhhuh (MSI, HP, Dell, Lenovo ja Apple ovat kaikki perseestä nykyään näppäimistön layoutin suhteen ja aiheuttavat kiroilua ja ulkoisen näppiksen käyttöä) ja siedettävää ei ole enää markkinoilla, onneksi kehitys on hidastunut ja vanhalla gen 2 i7 45w 4 ydin pärjää vieläkin Linuxin kanssa kannettavissa juuri ja juuri.
Sama kyllä kosketuslevyn kanssa, sekin aiheuttaa henkisiä näppylöitä kun TrackPoint on ollut jo niin kauan itselle normi ja koen sen toimivaksi, toki vaatinut aikanaan opettelua jouhevaa käyttöä varten mutta hyvin ergonominen kun säädöt kohdillaan. (T25/t480 frankenpad houkuttelee kyllä vahvasti kun nykyinen romu sanoo sopimuksen irti)

Mukavin känny millä kirjoittaa on ollut Motorola Droid 4 ja sitä käytinkin 2012-2017 välillä ja vielä 2019 hetken varaluurina.
Varsinkin se että näppis peittää käytännössä koko ruudun vaaka-asennossa on hyvin ärsyttävää näiden 2x:9 suhde paskojen kanssa

Juu itse myös vihaan kosketusnäytöllä kirjoittamista ja lihasmuisti ei onnistu kun luurin koko/paska näppis sovellus vaihtuu turhan usein vs perus IBM AT layout (ei tarvitse sentään olla Model M käytössä, perus halpa kumilätkä kontakteilla oleva kelpaa itselle) tai alkuperäinen ThinkPad 7 rivinene näppis tulee takaraivosta jo lähes 30v kokemuksella.

Läppäreissä tätäkin rikotaan jo sellaisella vauhdilla että huhhuh (MSI, HP, Dell, Lenovo ja Apple ovat kaikki perseestä nykyään näppäimistön layoutin suhteen ja aiheuttavat kiroilua ja ulkoisen näppiksen käyttöä) ja siedettävää ei ole enää markkinoilla, onneksi kehitys on hidastunut ja vanhalla gen 2 i7 45w 4 ydin pärjää vieläkin Linuxin kanssa kannettavissa juuri ja juuri.
Sama kyllä kosketuslevyn kanssa, sekin aiheuttaa henkisiä näppylöitä kun TrackPoint on ollut jo niin kauan itselle normi ja koen sen toimivaksi, toki vaatinut aikanaan opettelua jouhevaa käyttöä varten mutta hyvin ergonominen kun säädöt kohdillaan. (T25/t480 frankenpad houkuttelee kyllä vahvasti kun nykyinen romu sanoo sopimuksen irti)

Mukavin känny millä kirjoittaa on ollut Motorola Droid 4 ja sitä käytinkin 2012-2017 välillä ja vielä 2019 hetken varaluurina.
Varsinkin se että näppis peittää käytännössä koko ruudun vaaka-asennossa on hyvin ärsyttävää näiden 2x:9 suhde paskojen kanssa
Saahan näitä näppäimistöjä ladattua ja tuunattua juuri sellaiseksi kun haluaa.

Saahan näitä näppäimistöjä ladattua ja tuunattua juuri sellaiseksi kun haluaa.
Juuri niin, itse käyttänyt samaa näppäsistä toistakymmentä vuotta, läpi useamman puhelimen. Asetukset, sanasto, ennakointi yms tallenettu pilveen ja kun puhelin vaihtuu niin näppis on sama tuttu ja turvallinen ja osaa sanat ja kirjoitustyylin yli kymmenen vuoden ajalta.

Tähän kylä pitää sanoa, että ne jotka vertaavat oikeaa näppistä kosketusnäyttöön eivät tiedä mistä puhuvat. Itse olen konekirjoitus testissä saanut tuloksia 6-7 merkkiä sekunnissa. Näyttäkää mulle se velho, joka kirjoittaa kosketus näytöllä tuota tahtia

Tähän kylä pitää sanoa, että ne jotka vertaavat oikeaa näppistä kosketusnäyttöön eivät tiedä mistä puhuvat. Itse olen konekirjoitus testissä saanut tuloksia 6-7 merkkiä sekunnissa. Näyttäkää mulle se velho, joka kirjoittaa kosketus näytöllä tuota tahtia
Tuskin kukaan tuohon yltää, mutta toisaalta tuskin kenelläkään on tarvettakaan, kun putkeen kirjoitetun tekstin määrä on tyypillisesti jotain tätä luokkaa.

Edit. Kokeilin tuota aiemmin linkattua testiä ja tulos oli

21_39_200_196_4_32_1_1

Viimeksi muokattu:

asiaa on tutkittu.

Näppis on nopeampi.

"We were surprised to find that users typing with two thumbs achieved 38 words per minute on average, which is just 25% slower than the typing speed we observed in a similar large-scale study on physical keyboards,"

ja ilmeisesti ikä oli iso tekijä.

"The study also found a strong generation effect. Young people, between the ages of 10 and 19, are about 10 times faster than people in their 40s."

asiaa on tutkittu.

Näppis on nopeampi.

"We were surprised to find that users typing with two thumbs achieved 38 words per minute on average, which is just 25% slower than the typing speed we observed in a similar large-scale study on physical keyboards,"

ja ilmeisesti ikä oli iso tekijä.

"The study also found a strong generation effect. Young people, between the ages of 10 and 19, are about 10 times faster than people in their 40s."

Itse osun tuohon yli neljäkymppisiin ja tosiaan kosketusnäytöllä naputtelu on mielestäni todella hidasta. Tosin, kun erilaisilla tavallisilla näppiksillä on naputellut 80-luvulta asti ja kosketusnäytöillä ehkä reilun 10v verran niin kylähän siinä on jo tietty käyttökokemuksen määrässäkin eroa. Itseasiassa wanhalla Nokia 6150:n numeronäppkselläkin kirjoitin varmaan nopeammin tekstiviestejä kuin nykyisillä kosketusnäytöillä.

Ja olen kyllä huomannut että jotkut kirjoittavat järjettömän nopeasti kosketusnäytöilläkin mutta itseltäni se ei vain onnistu, tulee ihan liikaa näppäilyvirheitä ja niiden korjaamiseen kestää yleensä saman verran aikaa kuin itse tekstin kirjoittamiseen, PC-näppiksellä taas kirjoitusvirheitä tulee erittäin vähän ja melkein refleksinomaisesti korjaakin ne suunnilleen jo ennen kuin varsinaisesti tajuaa tehneensä kirjoitusvirheen.

Suksiboksien lukitus. Meillä on ollut Thulen ja Hapron useampia eri malleja ja kaikissa on sama ongelma hieman erilaisena -->

Luukku sulkeutuu täyteen pakattuna suunnilleen yhtä hyvin kuin halkaistua kananmunan kuorta yrittäisi sovittaa yhteen ja sitten kun pitäisi vielä laittaa salvat lukkoon, niin se vasta herkkää kosketusta vaatiikin, kun pitää vääntää, kääntää, painaa ja hieroa boksia eri kohdista ainakin kahden henkilön toimesta, jotta pääsee sisälle lukon sielunmaisemaan ja vääntämään lopulta siitä hennosta linnunluusta valmistetusta avaimesta salvan kiinni, vaikka silmämääräisesti mikään ei ota kannen sisällä vastaan mihinkään sillä tavalla, että se voisi vaikuttaa lukon toimintaan. En käsitä miten tuota ei muka pysty toteuttamaan paremmin!?

Ja olen kyllä huomannut että jotkut kirjoittavat järjettömän nopeasti kosketusnäytöilläkin mutta itseltäni se ei vain onnistu, tulee ihan liikaa näppäilyvirheitä ja niiden korjaamiseen kestää yleensä saman verran aikaa kuin itse tekstin kirjoittamiseen, PC-näppiksellä taas kirjoitusvirheitä tulee erittäin vähän ja melkein refleksinomaisesti korjaakin ne suunnilleen jo ennen kuin varsinaisesti tajuaa tehneensä kirjoitusvirheen.
Se supernopea kosketusnäytön käyttö vaatii sitä, että ei niinkään välitä väärin korjatuista sanoista ja käyttää suppeaa tai toistuvaa sanastoa. Muutenhan ajatus on vastaava kuin että yksiöön mahtuu saman verran tavaraa kuin kartanoon tai että polkupyörällä pääsee yhtä nopeasti ja kätevästi joka paikkaan kuin autolla.

Suksiboksien lukitus. Meillä on ollut Thulen ja Hapron useampia eri malleja ja kaikissa on sama ongelma hieman erilaisena -->

Luukku sulkeutuu täyteen pakattuna suunnilleen yhtä hyvin kuin halkaistua kananmunan kuorta yrittäisi sovittaa yhteen ja sitten kun pitäisi vielä laittaa salvat lukkoon, niin se vasta herkkää kosketusta vaatiikin, kun pitää vääntää, kääntää, painaa ja hieroa boksia eri kohdista ainakin kahden henkilön toimesta, jotta pääsee sisälle lukon sielunmaisemaan ja vääntämään lopulta siitä hennosta linnunluusta valmistetusta avaimesta salvan kiinni, vaikka silmämääräisesti mikään ei ota kannen sisällä vastaan mihinkään sillä tavalla, että se voisi vaikuttaa lukon toimintaan. En käsitä miten tuota ei muka pysty toteuttamaan paremmin!?
Tämä selittänee sen, että meillä on käsitteitä kuten "suksiboksiaudi" ja ilmiö on relevantti tänäkin päivänä. Oma stereotypiani on, että suksiboksia yleensä käytetään 0,3-5 kertaa vuodessa ja lopun aikaa se vain hengaa katolla kuluttamassa polttoainetta.

Itse olen huomannut tämän vanhemmissa Thulen bokseissa. Uudemmissa sen sijaan on tapahtunut kehitystä tämän osalta. Niissä on erillinen painike, joka käyttää lukitussalpoja ja avaimella vain lukitaan tuo painikkeen toiminta. Sanoisin että tämä uudempi versio on jo ihan toimiva.

Tämä selittänee sen, että meillä on käsitteitä kuten "suksiboksiaudi" ja ilmiö on relevantti tänäkin päivänä. Oma stereotypiani on, että suksiboksia yleensä käytetään 0,3-5 kertaa vuodessa ja lopun aikaa se vain hengaa katolla kuluttamassa polttoainetta.
Meillä on käyttöä boksille pari kertaa vuodessa lomareissujen yhteydessä. Se on kätevä tapa jatkaa auton säilytystilaa, mutta noiden tarpeiden lisäksi se ei ole meillä katolla sekuntiakaan enempää ja tuskin se siellä on pelkästään huvin vuoksi monilla muillakaan. Oli miten oli, pointti oli kuitenkin se boksien lukitusjärjestelmän yleinen paskuus.

Tuskin kukaan tuohon yltää, mutta toisaalta tuskin kenelläkään on tarvettakaan, kun putkeen kirjoitetun tekstin määrä on tyypillisesti jotain tätä luokkaa.

Edit. Kokeilin tuota aiemmin linkattua testiä ja tulos oli

21_39_200_196_4_32_1_1

En ole itseäni pitänyt mitenkään erityisen nopeana konekirjoittajana, mutta väitän että puhelimella en saa edes puolia tästä. Haluaisin nähdä minkälaista takomista se on että joku painaa kosketusnäytöllä edes tuon 100 sanaa minuutissa.

Molemmat samalla vireystasolla peräkkäin tehtynä, ehkä puhelimella kirjoittaessa jopa pieni etu kun muisti suuren osan sanoista jo ulkoa mitä tulisi kirjoittaa ja tulos silti noin paska.

Näyttökuva 2025-3-2 kello 10.42.36.png

Puhelimella:

1740906023971.png

Viimeksi muokattu:
Sinänsä tuollainen satunnaisten sanojen naputtelu ei anna todellista kuvaa kirjoitusnopeudesta näppäimistöllä, mutta vielä vähemmän se antaa kännykän näppiksellä. Siis kännykän näppiksessä ainakin itsellä on swipe kirjoitus joka toimii melko hyvin jos tekee yhtenäisiä lauseita. Tuossa kun sanat ei muodosta järkevää lausetta niin tulee huomattavasti useammin virheellisiä arvauksia.

Toki varmasti itsekin kirjoitan ainakin 3 kertaa nopeammin näppiksellä kuin kännyllä.

Sinänsä tuollainen satunnaisten sanojen naputtelu ei anna todellista kuvaa kirjoitusnopeudesta näppäimistöllä, mutta vielä vähemmän se antaa kännykän näppiksellä. Siis kännykän näppiksessä ainakin itsellä on swipe kirjoitus joka toimii melko hyvin jos tekee yhtenäisiä lauseita. Tuossa kun sanat ei muodosta järkevää lausetta niin tulee huomattavasti useammin virheellisiä arvauksia.

Toki varmasti itsekin kirjoitan ainakin 3 kertaa nopeammin näppiksellä kuin kännyllä.
Nyt onkin puhe kirjoittamisesta, eikä ennustavan tekstinsyötön käytöstä, jota se sun swipeäminen on.

Nyt onkin puhe kirjoittamisesta, eikä ennustavan tekstinsyötön käytöstä, jota se sun swipeäminen on.
Se nopea kirjoittaminen mobiilivehkeiden kosketusnäytöillä perustuu aina ennustavaan tekstinsyöttöön riippumatta siitä, swaipataanko vai tökitäänkö. Siinä ei virheitä puutu. Jos pitää oikeasti näppäillä merkki kerrallaan tarkasti oikein, nopeusero on virheenkorjauksineen paljon suurempi.

Se nopea kirjoittaminen mobiilivehkeiden kosketusnäytöillä perustuu aina ennustavaan tekstinsyöttöön riippumatta siitä, swaipataanko vai tökitäänkö. Siinä ei virheitä puutu. Jos pitää oikeasti näppäillä merkki kerrallaan tarkasti oikein, nopeusero on virheenkorjauksineen paljon suurempi.
Vielä kun olisi joku toimiva ennustava tekstinsyöttö. Kyllä sinne joka kirjain pitää itse nakutella että saa sen tekstin mitä haluaa kirjoittaa.

Varmaan joku nokian 3310 ennustava tekstinsyöttö oli ylivoimaisesti nopein mitä itse olen käyttänyt. Nykypuhelimissa jotenkin pirun kankea ja hankala se, melkein väitän että sillä nokialla kirjoitin nopeiten.

Varmaan joku nokian 3310 ennustava tekstinsyöttö oli ylivoimaisesti nopein mitä itse olen käyttänyt. Nykypuhelimissa jotenkin pirun kankea ja hankala se, melkein väitän että sillä nokialla kirjoitin nopeiten.
Mä oon ainakin huomannut, että paras kompromissi on vain tökkiä kaikki merkit itse ja kytkeä kaikki automatiikka pois. Sillä pääsee tohon vajaaseen 40 wpm:ään, mikä riittää ihan hyvin siihen mitä puhelimella kirjoittelee. Eikä tule vääriä sanoja tai (juurikaan) typoja.

Samaa itsekin käytän, minusta nuo tekstinsyöttöavustimet nykypuhelimissa on vain haitaksi.

kokeilin nyt kellottaa Slidellä ja näpyttelemällä seuraavan virkkeen

"pitääkö tänään käydä kaupassa? Mitä pitää ostaa? onko maito lopussa?"

Slidellä alle 14 sek yhdellä kädellä, kahdella kädellä naputtelemalla vähän kauemmin ja enemmän virheitä. molempia tulee käytetty sekaisin, mutta yleensä kännykällä sen verran lyhyitä settejä tulee kirjoitettua että sillä nyt niin väliä ole kumpaa tapaa käyttää. yhdellä kädellä monesti Slidellä ja kahdella tulee käytettyä enemmän naputtelua. virheethän on ne mitkä sitten paljon hidastaa jos niitä tulee.

Maksimipituinen romaani luurilla kirjoteltavaks, onneks mun lippulaivasamsungissa on myös salattu ominaisuus reaaliaikasen puheen välitykseen.

Slidellä alle 14 sek yhdellä kädellä, kahdella kädellä naputtelemalla vähän kauemmin ja enemmän virheitä. molempia tulee käytetty sekaisin, mutta yleensä kännykällä sen verran lyhyitä settejä tulee kirjoitettua että sillä nyt niin väliä ole kumpaa tapaa käyttää. yhdellä kädellä monesti Slidellä ja kahdella tulee käytettyä enemmän naputtelua. virheethän on ne mitkä sitten paljon hidastaa jos niitä tulee.
Ilmeisesti slide ei osaa aloittaa virkkeitä isolla kirjaimella?

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
269 818
Jäsenet
76 483
Uusin jäsen
EeroPi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom