Suunnittelun kukkaset

Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 045
Jaa, itselläni sieltä tuntuu tulevan aikalailla random-mainoksia suunnilleen samasta tuoteryhmästä mitä olen tilaillut, ihan vastaavien tuotteiden mainoksia harvemmin on osunut. Toki ei ne mainokset silti kovin järkeviä ole, varmaan johtuu siitä että ei ole vielä tarpeeksi dataa ostokäyttäytymisestä kertynyt kun yleensä tulee tilattua vain muutaman kerran vuodessa.
Varsinkin jos tilaa jotain jonka löytäminen aliexpressistä niiden paskalla haulla on ollut vaikeaa, niin sitä suuremmalla todennäköisyydellä tulee ihan samasta tuotteesta tarjousta jollain toisella kauppiaalla.
 
Liittynyt
28.07.2022
Viestejä
524
Joo, kunhan vitsailin, mutta mulla ei ainakaan ole yhtään ainutta vaatekertaa mitä voisin käyttää tuollaisten kanssa. En tiedä ehdotettiinko noita edes tosissaan.
En näe ongelmaa käyttää noita normaalien ulkoiluvaateiden, esim. kuorihousujen ja -takin kanssa. Jos keli äityy oikein huonoksi, niin miksei vaikka farkkujenkin kanssa. Vetää lahkeet varren päälle.
 
Liittynyt
08.12.2019
Viestejä
645
Ok, hassua tosiaan, mutta ei silti oikein leikkaa, että mikä siinä on ongelmana? Rahoja ei kuitenkaan veloiteta tililtä enempää kuin mikä on todellinen latauskustannus. Vai veteleekö porukka niin höyryillä, ettei ole 30€ tilillä katevarausta varten? :D
Tuo ABC:n sähkölataus on toteutettu jotenkin erilailla kuin polttoainepumpuilla, tosiaan tekee suoraan 30€ oston (ei katevarauksen) ja jos lataat vaikka 11€:llä tule 19€ refundina. Eli tulee laskulle aina 2 tapahtumaa, toinen veloitus - toinen palautus. Kun taas bensaa tankatessa saman aseman bensapumpulla varaa valitsemasi summan ja korjaa alkuperäisen vastaamaan tankattua = yksi veloitus oikealla summalla. En ymmärrä miten tuo on toteutettu noin, olisiko siis suunnittelun bugi / kukkanen. Olen kokeillut useammalla kortilla eli siitäkään ei ole kiinni.

K-Lataus taas toimii niin, että tammikuun kaikki lataukset veloitetaan könttänä seuraavan kuun 5. päivä - eli antavat luottoa suoraan.
 
Liittynyt
31.10.2017
Viestejä
44
Kenellääkään käynyt vastaavaa:

Myytin auto viime vuoden lopulla. Silloin puhelimessa ollut käytössä parkkeeramisessa Parkman ja Moovy. En ollut muistanut poistaa kummastakaan apista sitä entistä autoa ja nyt tililtä veloitettiin uuden auton omistajan pysäköinti Moovyn kautta. Nämä uuden omistajan pysäköinnit oli tapahtunut kameratunnistuksen perusteella ja Moovyssä pystyy olemaan vain yksi kameratunnistus samalle autolle per käyttäjä. Se oli näköjään minulla käytössä.

Moovyn mukaan tälle ei voi tehdä nyt mitään, koska pysäköinti oli keretty jo veloittamaan tililtäni. Itse en ole saanut edes ilmoituksia Moovy-apin kautta puhelimeeni, että parkkeeraus on alkanut.

Ajattelin tehdä asiasta kirjallisen reklamaation Moovylle. Hävitty rahasumma ei ole kuin joitakin euroja, mutta ihan periaatteesta reklamoin. Tätä samaa sattuu varmasti aika monelle ihmiselle, kun autot vaihtaa omistajaa aika useastikkin ja sitten kun jostain apista ei muista poistaa auton tietoja, niin sitten käy näin.
 

tjkoo

Tukijäsen
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
2 538
Kenellääkään käynyt vastaavaa:

Myytin auto viime vuoden lopulla. Silloin puhelimessa ollut käytössä parkkeeramisessa Parkman ja Moovy. En ollut muistanut poistaa kummastakaan apista sitä entistä autoa ja nyt tililtä veloitettiin uuden auton omistajan pysäköinti Moovyn kautta. Nämä uuden omistajan pysäköinnit oli tapahtunut kameratunnistuksen perusteella ja Moovyssä pystyy olemaan vain yksi kameratunnistus samalle autolle per käyttäjä. Se oli näköjään minulla käytössä.

Moovyn mukaan tälle ei voi tehdä nyt mitään, koska pysäköinti oli keretty jo veloittamaan tililtäni. Itse en ole saanut edes ilmoituksia Moovy-apin kautta puhelimeeni, että parkkeeraus on alkanut.

Ajattelin tehdä asiasta kirjallisen reklamaation Moovylle. Hävitty rahasumma ei ole kuin joitakin euroja, mutta ihan periaatteesta reklamoin. Tätä samaa sattuu varmasti aika monelle ihmiselle, kun autot vaihtaa omistajaa aika useastikkin ja sitten kun jostain apista ei muista poistaa auton tietoja, niin sitten käy näin.
Mitä helvettiä. Miksi Moovyn pitäisi hyvittää mitään, kun sinulla on ollut sopimus voimassa tuon auton pysäköinneistä?
 
Liittynyt
31.10.2017
Viestejä
44
Vaikka sen takia, koska en sitä autoa ole omistanut moneen kuukauteen enkä sitä ole parkkeerannut minnekkään?
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 304
Esimerkkinä satunnaiset ECCO;t googlen haulla:



Toi liimattu nuppi kantapäässä tuppaa antautumaan melko nopeasti, lopputuloksena sinne alkaa kertymään kiviä ynnä muuta paskaa ja kengät pian käyttökelvottomat. Koskee muitakin kuin eccoa.
Mulla oli joskus (aikoja sitten) kengät jollain vastaavalla "logo-pohjassa-erivärillä-irtopalasta" -tyylillä. Niissä oli logo päkiän alla ja myöhemmin (tai oikeastaan aika nopeasti) paljastui että se logopalan kolo meni pohjan koko kumiosan läpi. Kun liimaus alkoi pettää niin alkoi tulla vedet sisään :facepalm:
 

tjkoo

Tukijäsen
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
2 538
Vaikka sen takia, koska en sitä autoa ole omistanut moneen kuukauteen enkä sitä ole parkkeerannut minnekkään?
Eihän Moovy ota mitään kantaa ajoneuvon omistajuuteen. Voit käyttää sitä missä vaan autossa (olettaen ettei ole ennestään jollain muulla käytössä). Toisin sanoen sulla on ollut sopimus voimassa ko. rekisterikilven automaattiluennalla pysäköinnistä. Paha tuosta on mun mielestä mitään lähteä reklamoimaan, olkoonkin että kyseessä unohdus. Ei Moovy myöskään ota kantaa siihen kuka on ollut kuskina.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 641
Vaikka sen takia, koska en sitä autoa ole omistanut moneen kuukauteen enkä sitä ole parkkeerannut minnekkään?
Sulla on varmaan joku luovari tai kauppakirja, tai trafista saa ongittua tiedot omistajan vaihdosta ajankohtineen, sekä nykyisestä omistajasta.

Tosiaan sellainen asia mikä on helppo unohtaa, ja tietääkö uusi omistajakaan missä rekkaritiedot on. Ihan perusteella ja periaatteesta rekkulaa menemään.
 
Liittynyt
29.06.2019
Viestejä
41
Sulla on varmaan joku luovari tai kauppakirja, tai trafista saa ongittua tiedot omistajan vaihdosta ajankohtineen, sekä nykyisestä omistajasta.

Tosiaan sellainen asia mikä on helppo unohtaa, ja tietääkö uusi omistajakaan missä rekkaritiedot on. Ihan perusteella ja periaatteesta rekkulaa menemään.
Ei tuo omistajuus kyllä mitenkään liity tähän asiaan. Tuolla perusteellahan esim vaimon nimissä olevan autolla voisi parkkeerata ilmaiseksi, reklamoisi vaan ja lasku häviäis.

Sanoisin että oppirahat meni ny maksuun, onneksi vaan muutama euro. Joskus syyllinen tappioon löytyy peilistä vaikka nykyaikana kaikki ikävä onkin jonkun muun syytä.
 

tjkoo

Tukijäsen
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
2 538
Tuolla sopimusehdoissakin on ihan suoraan Sopimusehdot - Moovy mm..

3. ASIAKKAAN VASTUUT
Asiakas on vastuussa siitä, että hän antaa rekisteröitymisen yhteydessä Palvelun pyytämät tiedot oikeansisältöisinä ja ajantasaisina. Asiakas vastaa myös muuttuneiden tai virheellisten tietojensa päivittämisestä Palveluun. Erityisen tärkeää on, että asiakas välittömästi ilmoittaa puhelinnumeronsa muuttumisesta, ja että asiakas välittömästi poistaa Palvelusta sellaisen ajoneuvon rekisteritunnuksen johon hänellä ei enää ole hallintaoikeutta, jotta aikaisemman puhelinnumeron uusi käyttäjä tai ajoneuvon uusi haltija ei pysty käyttämään asiakkaan käyttäjätiliä. Moovy ei missään tilanteessa vastaa virheistä rekisteröidyissä tiedoissa tai virheellisistä asiakastiedoista johtuvista veloituksista.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 641
Ei tuo omistajuus kyllä mitenkään liity tähän asiaan. Tuolla perusteellahan esim vaimon nimissä olevan autolla voisi parkkeerata ilmaiseksi, reklamoisi vaan ja lasku häviäis.

Sanoisin että oppirahat meni ny maksuun, onneksi vaan muutama euro. Joskus syyllinen tappioon löytyy peilistä vaikka nykyaikana kaikki ikävä onkin jonkun muun syytä.
Itselle ennen tuntematon firma, no pitihän vilkaista: moovy ei vastaa mistään mokista mitä nyt sattuu käymään. En kaikkia rimpsuja lukenut mutta vähän näyttää siltä että harmaalla alueella on. Tällehän on olisi oma ketjunsakin autopuolella, yksityisen pysäköinnin järjettömyydet.

 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 527
Ei tuo omistajuus kyllä mitenkään liity tähän asiaan. Tuolla perusteellahan esim vaimon nimissä olevan autolla voisi parkkeerata ilmaiseksi, reklamoisi vaan ja lasku häviäis.

Sanoisin että oppirahat meni ny maksuun, onneksi vaan muutama euro. Joskus syyllinen tappioon löytyy peilistä vaikka nykyaikana kaikki ikävä onkin jonkun muun syytä.
Samaa meinasin sanoa. Ei sen auton omistajuus liity tähän mitenkään, kun muuten sitä voisi käyttää hyväksi aiemmin kuvatulla tavalla. Moovyn ei myöskään pidä hyvittää toisen kämmejä. Moovy ja muut vastaavat ovat vain välikäsiä pysäköintikuluja hallien varsinaiselle ylläpidolle tilitettäessä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 034
Tällehän on olisi oma ketjunsakin autopuolella, yksityisen pysäköinnin järjettömyydet.
Se ketju ei ole yksityisen pysäköinnin(tarkoittako tämä asiakkaan vai pysäköintipaikan luonnetta? ;) ) järjettömyydestä vaan yksityisen "pysäköinninvalvonnan" järjettömyydestä.

Tämä on siis palvelu, jota asiakas käyttää omasta halustaan maksaakseen tosiasiallisesta palvelusta. Moovy on siis lähinnä vaihtoehtoinen maksutapa, jolla voi esimerkiksi olskool kolikkoautomaatin ja lipukkeen sijasta maksaa pysäköinnin. Moovy toimii myös siis kadunvarsipysäköinnin maksamisessa, paikoilla joihin väärinpysäköitäessä ihan laillinen ja virallinen kunnallinen lappuliisa jakaisi pysäköintivirhemaksut.

Yksityinen "pysäköinninvalvonta" taas on haitallinen "palvelu", jossa asiakkaalle annetaan pyytämättä huijauslasku eikä kukaan saa mitään lisäarvoa.
 
Liittynyt
31.10.2017
Viestejä
44
Ihan mielenkiinnosta katsoin auton tiedot ja auto majailee monen sadan kilometrin päässä eri kaupungissa. Kauppakirja on tallessa.

Ei minulla tarkoitus ole tosiaan ryhtyä marttyyriksi asian tiimoilta. Rahallisesti tällä ei ole mitään väliä, ihan vaan periaatteesta. Olisihan ne tiedot pitäny pyyhkiä pois niistä pysäköintiapeista, mutta niin ei tullut nyt tehtyä.

Onhan se totta, että näistä saa kaiken näköisiä porsaanreikiä etsittyä, jos rupeaa reklamoimaan ja miettimään. Vaimon auton käyttö on kuitenkin eri asia, koska vaimon luulisi tietävä kuka hänen omaa autoa käyttää.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 139
Välillä kyllä internetseissä räjähtää pää. En ole taas hetkeen typerämpää rekkulaa kuullut kuin tämän. En ymmärrä millaisella oikeustajulla saa tuosta millään tapaa moovyn virheen, miten heidän olisi pitänyt asia tietää? Meinaatko että käyttävät joka päivä resursseja ja rahaa siihen että käyvä koko kannan läpi, onkohan sattunut jollekin omistajanvaihdos???? Autoja on kannassa varmaan tuhansia, niin kyllä tuo on nyt ihan verrattavissa siihen että unohdat vaikka lopettaa lehden tilauksen ja yks kaks onkin uusi V8 Magazine postiluukussa. Sinä sen olet tilannut etkä ole päättänyt tilausta, niin eihän nyt lehtitalokaan voi ajatuksia lukea että "joo nyt postilaatikko onkin varmaan hajalla, eipäs laitetakaan lehteä menemään tällä kertaa".

Sata kertaa tuli jo esille että sinun kaupantekosi autosta ei ole tässä nyt millään tapaa oleellista, voithan olla sopinut vaikka intiaanien kanssa että saavat pysäköidä autollasi sinin piikkiin. Sääliksi käy (sekä palveluntarjoajaa ja tilaajaa) jos edes hyvän asiakassuhteen säilyttämiseksi alkavat jotain roposia palautella.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 641
Se ketju ei ole yksityisen pysäköinnin(tarkoittako tämä asiakkaan vai pysäköintipaikan luonnetta? ;) ) järjettömyydestä vaan yksityisen "pysäköinninvalvonnan" järjettömyydestä.

Tämä on siis palvelu, jota asiakas käyttää omasta halustaan maksaakseen tosiasiallisesta palvelusta. Moovy on siis lähinnä vaihtoehtoinen maksutapa, jolla voi esimerkiksi olskool kolikkoautomaatin ja lipukkeen sijasta maksaa pysäköinnin. Moovy toimii myös siis kadunvarsipysäköinnin maksamisessa, paikoilla joihin väärinpysäköitäessä ihan laillinen ja virallinen kunnallinen lappuliisa jakaisi pysäköintivirhemaksut.

Yksityinen "pysäköinninvalvonta" taas on haitallinen "palvelu", jossa asiakkaalle annetaan pyytämättä huijauslasku eikä kukaan saa mitään lisäarvoa.
Aa, tätä en tiennytkään ettei ollut mikään yksityinen. Nimikin oli ennalta outo eikä tullut katsottua mikä juttu kyseessä. En edes tiedä onko omassa kurjuuden maksimoinnissa vastaavaa systeemiä. Lähtökohtaisesti en maksullisilla paikoilla liiku ikinä.
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
1 837
Ottamatta muutoin kantaa edellä väännettyyn asiaan niin:
Itse en ole saanut edes ilmoituksia Moovy-apin kautta puhelimeeni, että parkkeeraus on alkanut.
En tuota appia itse tunne mutta jos sen on tarkoitus infota pysäköinnin alkamisesta eikä niin ole tapahtunut niin silloin voi miettiä, onko kyseessä suunnittelun kukkanen itse apissa, luurin liian tehokkaassa virran säästössä vai muualla. Sitäkin voisi pitää suunnittelun kukkasena, jos tuollainen ominaisuus ei käyttöön ottaessa menisi päälle jos käyttäjä ei toisin halua.

Jos yhtenään pitäisi parkkeerata paikoissa, joissa maksaa apilla ja rekkari pitäisi tunnistua niin itse ottaisin mieluusti luuriin (tai oikeammin kelloon) ilmon siitä pysäköinnin alkamisesta ja päättymisestä. Tuntuisi kovin rasittavalta varmistella mahdollisesti useastakin softasta, alkoiko jossain aika juosta vai onko pyyhkijän alla lappu palatessa.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 527
En tuota appia itse tunne mutta jos sen on tarkoitus infota pysäköinnin alkamisesta eikä niin ole tapahtunut niin silloin voi miettiä, onko kyseessä suunnittelun kukkanen itse apissa, luurin liian tehokkaassa virran säästössä vai muualla. Sitäkin voisi pitää suunnittelun kukkasena, jos tuollainen ominaisuus ei käyttöön ottaessa menisi päälle jos käyttäjä ei toisin halua.
Siellä saa itse määritellä ilmoittaako se niistä vai ei. Minä olen käyttänyt tuota siitä lähtien kun se on ollut olemassa, eikä se ole kertaakaan jättänyt ilmoittamatta (mennessä ja tullessa), joten epäilen user erroria tuossakin mielessä.
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
1 837
Siellä saa itse määritellä ilmoittaako se niistä vai ei. Minä olen käyttänyt tuota siitä lähtien kun se on ollut olemassa, eikä se ole kertaakaan jättänyt ilmoittamatta (mennessä ja tullessa), joten epäilen user erroria tuossakin mielessä.
Siinä tapauksessa edes itse appi ei kuulosta kuuluvan tähän ketjuun. Varsinkin, jos oletuksena on joko päällä tai asennusvaiheessa kysyy, kumman käyttäjä haluaa.

Miten käy jos et poista sovelluksesta rekkaria ja sitä yritetään lisätä muualle? Kiusanteon välttämiseksi tuntuisi hieman erikoiselta jos poistuu vanhasta ilman infoa mutta toisaalta helppouden kannalta tuollaisesta odottaisi varmistuksen "onko ok siirtää rekkari?"
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 527
Siinä tapauksessa edes itse appi ei kuulosta kuuluvan tähän ketjuun. Varsinkin, jos oletuksena on joko päällä tai asennusvaiheessa kysyy, kumman käyttäjä haluaa.

Miten käy jos et poista sovelluksesta rekkaria ja sitä yritetään lisätä muualle? Kiusanteon välttämiseksi tuntuisi hieman erikoiselta jos poistuu vanhasta ilman infoa mutta toisaalta helppouden kannalta tuollaisesta odottaisi varmistuksen "onko ok siirtää rekkari?"
Sama rekisterikilpi voi luonnollisesti olla useilla käyttäjillä, koska melko harvoin autolla on vain yhtä käyttäjää. Kameratunnistus voi kuitenkin olla aktiivisena vain yhdellä käyttäjällä kerrallaan, nimenomaan automaattisen veloituksen vuoksi. Omia aikojaan se ei mene päälle tai pois.

Olennaiset kohdat Moovyn sivuilta/ohjeesta:

1675377789005.png


Ei todellakaan kuulu tuo sovellus tänne. Se on yksi parhaimmista palveluista, jolla helpottaa auton kanssa asiointia yhtään missään. Itse asiassa tulee usein valittua pysäköintipaikka nimenomaan sen mukaan missä tiedän olevan Moovyn kameratunnistuksella käytössä. Kadunvarsipysäköinnissä taas Easypark on parempi, mutta jotain automatiikkaa voisivat kehitellä niihinkin tarpeisiin.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 034
Aa, tätä en tiennytkään ettei ollut mikään yksityinen.
En tiedä mihin tällä viittaat enkä edes tunne nykyistä omistajataustaa. Kunhan oikaisin ettei Moovyn kanssa esiintyvillä epäselvyyksillä ole mitään yhteyttä suoraan parkkihuijareihin.

Moovy on joka tapauksessa Finnpark Oy:n palvelu, ja ilmeisesti on olemassa pysäköintilaitoksia ja -alueita joissa on sekä mahdollisuus maksaa Moovylla että Paskapaten laskuttaa. Tämä nyt kuitenkin on aiheen vierestä ja Moovy itsessään on pysäköinnin maksamisen palvelu ja sovellus, jota joku nyt käytti huonosti ja valitti tyhjästä.

Toisin sanoen asiakas piti piikin auki autoon, jonka oli jo luovuttanut toiselle. Näinhän voisi tehdä ihan omasta halustaankin. Lasku on maksettava eikä mitään vääryyttä ole tapahtunut. Ei rinnastu uhkailuun ja pönkälelaskutukseen, jota Parkkipaska ym. tekevät.
 
Liittynyt
21.02.2019
Viestejä
1 943
Jos mä tässä moovygatessa haluaisin sen ”3,50€” takaisin, pyytäisin auton nykyiseltä haltijalta vaikka mobilepaylla. Moovylta on ihan turha yrittää. Ja sanoin todellakin jos, en yrittäisi.
 

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 511
Itselleni kävi samkn, kun vanha auto oli kaikissa sovelluksissa, kun en rekkaria poistanut. Joitakin euroja meni, muttei tulisi kyllä mieleenikään itkeä omasta mokasta palveluntarjoajan suuntaan.
 

Josef

Це політично коректна назва.
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 772
Itselleni kävi samkn, kun vanha auto oli kaikissa sovelluksissa, kun en rekkaria poistanut. Joitakin euroja meni, muttei tulisi kyllä mieleenikään itkeä omasta mokasta palveluntarjoajan suuntaan.
No tämä, joka autonvaihdon jälkeen noi on unohtunut fiksailla, kunnes tulee ekan kerran tarve moiselle sovellukselle.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 331
No tämä, joka autonvaihdon jälkeen noi on unohtunut fiksailla, kunnes tulee ekan kerran tarve moiselle sovellukselle.
Juu, itselläkin meinasi unohtua. Pari viikkoa auton vaihdon jälkeen kerkisi menemään kunnes selaili kännykän sovelluksia ja tajusi että tuokin pitää hoitaa.

Tuohon vaan taitaa olla aika hankala rakentaa mitään systeemiä että ilmoittaisi automaattisesti kun vaihtaa autoa. Varmaan jotkut autoliikkeet, autovakuutuksia tarjoavat palvelut, katsastuskonttorit sun muut missä todenäköisesti asioi auton vaihdon yhteydessä voisivat laittaa lappuja asiakaspalvelupisteilleen ja nettisivuilleen muistutukseksi tyyliin "Oletko vaihtanut autoa, muista päivittää tiedot pysäköintisovelluksiin" vaikkei tuo heille kuulukaan. Tai ihan autokauppias muistuttaisi kaupanteon yhteydessä.
 
Liittynyt
23.11.2016
Viestejä
741
Kenellääkään käynyt vastaavaa:

Myytin auto viime vuoden lopulla. Silloin puhelimessa ollut käytössä parkkeeramisessa Parkman ja Moovy. En ollut muistanut poistaa kummastakaan apista sitä entistä autoa ja nyt tililtä veloitettiin uuden auton omistajan pysäköinti Moovyn kautta. Nämä uuden omistajan pysäköinnit oli tapahtunut kameratunnistuksen perusteella ja Moovyssä pystyy olemaan vain yksi kameratunnistus samalle autolle per käyttäjä. Se oli näköjään minulla käytössä.

Moovyn mukaan tälle ei voi tehdä nyt mitään, koska pysäköinti oli keretty jo veloittamaan tililtäni. Itse en ole saanut edes ilmoituksia Moovy-apin kautta puhelimeeni, että parkkeeraus on alkanut.

Ajattelin tehdä asiasta kirjallisen reklamaation Moovylle. Hävitty rahasumma ei ole kuin joitakin euroja, mutta ihan periaatteesta reklamoin. Tätä samaa sattuu varmasti aika monelle ihmiselle, kun autot vaihtaa omistajaa aika useastikkin ja sitten kun jostain apista ei muista poistaa auton tietoja, niin sitten käy näin.
Ihan 100% oma moka. Maksa pois omista virheistä.

Välillä kyllä internetseissä räjähtää pää. En ole taas hetkeen typerämpää rekkulaa kuullut kuin tämän. En ymmärrä millaisella oikeustajulla saa tuosta millään tapaa moovyn virheen, miten heidän olisi pitänyt asia tietää? Meinaatko että käyttävät joka päivä resursseja ja rahaa siihen että käyvä koko kannan läpi, onkohan sattunut jollekin omistajanvaihdos???? Autoja on kannassa varmaan tuhansia, niin kyllä tuo on nyt ihan verrattavissa siihen että unohdat vaikka lopettaa lehden tilauksen ja yks kaks onkin uusi V8 Magazine postiluukussa. Sinä sen olet tilannut etkä ole päättänyt tilausta, niin eihän nyt lehtitalokaan voi ajatuksia lukea että "joo nyt postilaatikko onkin varmaan hajalla, eipäs laitetakaan lehteä menemään tällä kertaa".

Sata kertaa tuli jo esille että sinun kaupantekosi autosta ei ole tässä nyt millään tapaa oleellista, voithan olla sopinut vaikka intiaanien kanssa että saavat pysäköidä autollasi sinin piikkiin. Sääliksi käy (sekä palveluntarjoajaa ja tilaajaa) jos edes hyvän asiakassuhteen säilyttämiseksi alkavat jotain roposia palautella.
Tämä :darra: Tekis mieli laittaa tuo viesti tuonne 'tyhmät ihmiset' -ketjuun.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 752
Tasapohjainen kylppärin lavuaari, jossa hana on just täysin viemäriaukon kohdalla. Kerää ihan kaiken paskan reunoille, koska vesi ei ikinä sinne osu, ellei varta vasten kädellä ruiski sinne. Meillä tämmöinen suunnitelman kukkanen. Onneksi pian päästään pois tästä väliaikaisesta kämpästä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 331
Tasapohjainen kylppärin lavuaari, jossa hana on just täysin viemäriaukon kohdalla. Kerää ihan kaiken paskan reunoille, koska vesi ei ikinä sinne osu, ellei varta vasten kädellä ruiski sinne. Meillä tämmöinen suunnitelman kukkanen. Onneksi pian päästään pois tästä väliaikaisesta kämpästä.
Tuosta tuli mieleen duunipaikan yhden wc:n lavuaari. Lavuaarin pohjassa on sellainen iso kupu jonka alas painamalla saa tukittua viemäriaukon. Ja tietty tuossa lavuaarissa on sellainen pirun matala hana että sen ja tuon kuvun väliin jää ehkä juuri ja juuri 10cm joten siihen väliin ei mitkään aikuisen kädet mahdu niin että voisi kunnolla käsiä pestä. Ja suunnilleen joka toinen lavuaarin käyttäjä painaa sen kuvun alas ja sitten ihmetellään kun lavuaari täyttyy vedestä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
708
Varmaan ollut aiemminkin, mutta lavuaarit joissa hana on niin saatanan reunassa ettei saa edes käsiä kasteltua kunnolla kun tiskialtaan reuna ottaa vastaan, joten puolet vesistä roiskii pöydälle. Useimmiten huoltoasemilla yms näissä se allas on myös joko lehmän juomakaukalon tai maksalaatikko purkin kokoinen
 
Liittynyt
21.02.2019
Viestejä
1 943
Kenellääkään käynyt vastaavaa:

Myytin auto viime vuoden lopulla. Silloin puhelimessa ollut käytössä parkkeeramisessa Parkman ja Moovy. En ollut muistanut poistaa kummastakaan apista sitä entistä autoa ja nyt tililtä veloitettiin uuden auton omistajan pysäköinti Moovyn kautta. Nämä uuden omistajan pysäköinnit oli tapahtunut kameratunnistuksen perusteella ja Moovyssä pystyy olemaan vain yksi kameratunnistus samalle autolle per käyttäjä. Se oli näköjään minulla käytössä.
En nyt ota kantaa hyvitysasioihin, mutta mulle osui käänteisesti juuri eilen autokaupoilla moovygate. Odottelin viimeisiä softapäivityksiä kotteroon ja aikani kuluksi päivitin omat parkkisovellukseni osittain tämän sinun tapauksesikin ansiosta. Mähän en juuri muualle maksullisille paikoille lentokenttää lukuunottamatta rekkarilla parkkeeraa, mutta ajattelin silti olla aktiivinen. Taskuparkin kanssa ei mitään ongelmaa, vanha rekkari kuikkaan ja uusi tilalle. Mutta Moovy ei antanut aktivoida rekkaritunnistusta, koska uuden autoni rekkari oli aktiivisena toisessa puhelimessa. Myyjäliike lupasi ottaa asian hoitaakseen, mutta pistin illalla varmuuden vuoksi Moovyn asiakaspalveluun viestin aiheesta. Tänään vastasivat ja lupasivat poistaa sen edellisen omistajan aktivoinnin.

Ajattelin tuon olevan nykyaikaa, mutta autokaupan kolmesta myyjästä vain yksi ymmärsi yskän, kun sitä odottaessani naureskelin. Kahdelle muulle tuntui tulevan uutena asiana rekkarilla parkkeeraaminen. Mutta aivan varmasti tästä aiheesta tulee vielä kestosuosikki netin harmistus- ja silmienpyörittelykeskusteluihin.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 527
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
9 054
Tämä voi jakaa mielipiteitä, mutta vastusten värikoodaukset ovat mielestäni aikamoinen suunnittelukukkanen. Niissä olevia raitoja värisävyineen on hankala erottaa silmämääräisesti tai joskus edes suurennuslasin kanssa. Lisäksi merkintätapa on vähintäänkin erikoinen, eikä välttämättä aina edes tiedä että kummasta päästä niitä pitäisi lähteä tulkitsemaan.





OT: Joskus aikoinaan (-06, ku elektroniikka-asentajaksi valmistuin, en tosin koskaan ko. duuneja tehnyt) noiden päälle ymmärsi kyllä hyvin ja muutenki napsu kursseista nelosta ja vitosta. Nykyään, ku vanhoja koulukirjoja katsoo (sähkötekniikkaa ja elektroniikkaa), nii aivan pirun vaikeita asioita (suorastaan hepreaa) verrattuna nykyammattiin eli ohjelmistokehittäjään :D

Mut siis kyllä noita iha hyvin tulkkas sillo, ku niitä piti osata tulkata. En tiedä miten noita paremminkaa koodais, ku jos on vaikkapa about riisinjyvän kokoinen.
 
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
1 763
Asteet. Siis ympyrä. 360° ei ole millään tavalla looginen ja sen korvaamiseksi on kekstitty useampia parempia vaihtoehtoja.

Maanmittauksessa käytetään goonia, joka on selkeämpi ja helpommin päässälaskettava

Tykistö käyttää radiaaniin perustuvaa piirua, joka on tarkempi, mutta jolle on hieman liian monta variaatiota

Gooni olisi pitänyt ottaa käyttöön silloin kun näistä asioista päätettiin.
 
Liittynyt
27.05.2017
Viestejä
7 742
piirun verran tarkempi? Tuoltako se tuoki sanonta tulee (piirun verran).
Kyllä sitä asteen perään mahtuu pilkku ja sen perään mahtuu "aika monta" desimaalia.


"Piiru

Radiaania lähellä oleva kulmamitta on asevoimissa tykistössä käytetty piiru. Määritelmän mukaan yksi piiru on ”sellaisen ympyräsektorin huippukulma, jonka pohjan kaaren pituus on yksi metri ja kyljen yksi kilometri”. Tällä määritelmällä yksi piiru on täsmälleen sama kulma kuin yksi milliradiaani. Ympyrässä on tällöin 6 283 piirua. Suomen asevoimissa, samoin kuin Venäjällä, käytetään kuitenkin likiarvoa täysiympyrä = 6 000 piirua. Tästä poiketen Nato jakaa ympyränkehän 6 400 piiruun (MIL, MilDot).
"

Tuo taas on yksi suunnittelun kukkanen, että Suomessa armeijassa piiru on eri suuruinen kuin Nato-maiden käyttämä piiru. Tyhmempi voisi kuvitella, että Suomen armeija on jo pitkällä siinä, että siirtyvät tykistössä kokonaan tuohon Naton käyttämään piiruun. Siinä menee varmaan vuosia aikaa että se vanha piiru saadaan haudattua kokonaan ja tykistön ja kraneetinheittimistön reservikin koulutettua uuteen piiruun. Siinähän voi sodassa morkulaa lentää omien niskaan kun piiru ja "piiru" menee sekaisin. Toki jos tarkoitus on liittää Suomi takaisin osaksi äiti-Venäjää, niin kannattaa pitäytyä tuossa venäläisessä piirussa Suomen armeijassa.
 
Liittynyt
02.06.2017
Viestejä
374
Gooni olisi pitänyt ottaa käyttöön silloin kun näistä asioista päätettiin.
Hulluja nuo Sumerilaiset, kun eivät moiseen kymmenjärjestelmään taipuneet.
Kuten monissa muissakin asioissa niin tässäkin historian painolasti on melkoinen. Käytössä oli "erinomainen" 6-lukujärjestelmä, josta on johdettu mm. ajanmittaus ja asteet (asteita tuskin Sumerissa, mutta matemaattinen perusta ehkä).
6-lukujärjestelmässä tuo on varsin hyvä tapa jakaa ympyrä.
 
Liittynyt
24.02.2017
Viestejä
1 953
Tämä voi jakaa mielipiteitä, mutta vastusten värikoodaukset ovat mielestäni aikamoinen suunnittelukukkanen. Niissä olevia raitoja värisävyineen on hankala erottaa silmämääräisesti tai joskus edes suurennuslasin kanssa. Lisäksi merkintätapa on vähintäänkin erikoinen, eikä välttämättä aina edes tiedä että kummasta päästä niitä pitäisi lähteä tulkitsemaan.





Tuossahan on ihan selvä logiikka. Mikä sitten olisi parempi merkintätapa? Helpompi nuo raidat lienee tehtaalla tehdä kuin teksti noin pieneen komponenttiin ja raitoja käytettäessä vastusarvo on luettavissa joka suunnasta.

Lisäksi käytännössä resistanssit voi myös mittailla, joten tuskin merkinnät ovat kuitenkaan kovin iso ongelma.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 527
Tuossahan on ihan selvä logiikka. Mikä sitten olisi parempi merkintätapa? Helpompi nuo raidat lienee tehtaalla tehdä kuin teksti noin pieneen komponenttiin ja raitoja käytettäessä vastusarvo on luettavissa joka suunnasta.

Lisäksi käytännössä resistanssit voi myös mittailla, joten tuskin merkinnät ovat kuitenkaan kovin iso ongelma.
Logiikka on selvä jos on alan harrastaja, komponentit uusia, puhtaita, riittävän isoja ja vieressä on lisäksi taulukko josta noita tietoja voi tulkata. Ikävä kyllä aina näin ei ole. Mittaus on siksi juuri ensisijainen tapa selvittää vastuksen resistanssi, mutta jos se olisi aina mahdollista, ei noita merkintöjä olisi laitettu niihin alunperinkään.

Suurin ongelma on muutamien värisävyjen erottaminen toisistaan ja se että kummasta päästä raitoja pitää lähteä lukemaan, kun ei sekään ole kaikissa tapauksissa mitenkään itsestäänselvää.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 125
Tuossahan on ihan selvä logiikka. Mikä sitten olisi parempi merkintätapa? Helpompi nuo raidat lienee tehtaalla tehdä kuin teksti noin pieneen komponenttiin ja raitoja käytettäessä vastusarvo on luettavissa joka suunnasta.

Lisäksi käytännössä resistanssit voi myös mittailla, joten tuskin merkinnät ovat kuitenkaan kovin iso ongelma.
Noin nopeasti pohtien, tuossa on ollut ihan ideaa, arvo luettavissa on komponentti miten päin tahansa pyöritelty, tai jos yhdestä kohtaa heikosti luettavissa niin toisessa kohtaa voi olla selkeämpi.

toki se vähän voi kismittää että on eri versioita, mutta niille on tarpeet. mutta esimerkissäkin värit ei mene sekaisin, siis ruskea on 1.

Värien kanssa on toki se ongelma että että voi tulla tilanteita joissa ei ihan varma väristä ja kaikkia ihmiset ei näe värejä samoin, ei välttämättä erota yhtä hyvin.

Tilannetta vähän helpottaa se että tietää mitä vaihtoehtoja voi olla, ja sitten jos kaksi pätevää vaihtoehtoa eikä voi suurusluokasta päätellä, niin se sitten varmistuu documenteista.

Valmistustakin tuossa mietitty.
 
Liittynyt
24.02.2017
Viestejä
1 953
Logiikka on selvä jos on alan harrastaja, komponentit uusia, puhtaita, riittävän isoja ja vieressä on lisäksi taulukko josta noita tietoja voi tulkata. Ikävä kyllä aina näin ei ole. Mittaus on siksi juuri ensisijainen tapa selvittää vastuksen resistanssi, mutta jos se olisi aina mahdollista, ei noita merkintöjä olisi laitettu niihin alunperinkään.

Suurin ongelma on muutamien värisävyjen erottaminen toisistaan ja se että kummasta päästä raitoja pitää lähteä lukemaan, kun ei sekään ole kaikissa tapauksissa mitenkään itsestäänselvää.
Vaikuttaa kyllä keksityltä suunnittelun kukkaselta. Tulkitseminen vaatii taulukon, mutta sen ei siltikään pitäisi olla ylitsepääsemättömän vaikeaa.

Kuvissasi raidat eivät ole tasavälein, mistä voi päätellä lukusuunnan. Lisäksi vastusten arvot ovat vakioitu. Vaatii vähän perehtymistä, mutta elektroniikka nyt muutenkin lähtökohtaisesti vaatii perusosaamista.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 331
Juu, onhan tuo vastusten värikoodaus kohtalaisen selkeä kun on uusi vastus, mutta vanhoissa lämpöä ottaneissa on vähän ongelmia tiettyjen värien kanssa. Punaisesta tulee ruskea tai oranssi jne.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 527
Vaikuttaa kyllä keksityltä suunnittelun kukkaselta. Tulkitseminen vaatii taulukon, mutta sen ei siltikään pitäisi olla ylitsepääsemättömän vaikeaa.

Kuvissasi raidat eivät ole tasavälein, mistä voi päätellä lukusuunnan. Lisäksi vastusten arvot ovat vakioitu. Vaatii vähän perehtymistä, mutta elektroniikka nyt muutenkin lähtökohtaisesti vaatii perusosaamista.
Taas kerran tämä on kuin Speden naisen logiikka- vitsistä. Laitat jonkin satunnaisen esimerkkikuvan, niin aina joku jumittuu siihen yhteen kuvaan, eikä ymmärrä sen vuoksi lukemaansa lainkaan.

Mulla on esimerkiksi nyt edessä noin 4mm pitkä ja 1mm halkaisijaltaan oleva pikkuvastus. Suurennuslasin kanssa puhdistuksen jälkeen sen epämääräisistä väreistä erottaa tasavälein värit ruskea, ruskea, musta, musta, ruskea, eli 110 ohmia 1% toleranssilla. Tai toiseen suuntaan ruskea, musta, musta, ruskea, ruskea, eli 1k ohmia 1% toleranssilla. Aika iso ero ja jos olisin korvaamassa rikkinäistä vastusta, sitä ei voisi edes mittaamalla tarkistaa. Tässä tapauksessa tiedän että se on noista kahdesta vaihtoehdosta jälkimmäinen, kun ostin sen eilen ja vastus on ehjä. Lisäksi tässä esimerkissä värit olivat kohtuullisen hyvin erotettavissa, mutta monesti noissa eri värit ovat ikävän lähellä toisiaan, erityisesti käytetyissä komponenteissa. Vaikka jättäisi värien sävyongelman pois, olisi vähintään kohtuullista, että vastuksissa olisi jollakin tavalla merkitty että kummasta päästä värikoodeja kuuluisi lukea.

Mutta eipä siinä, keksitty ongelma ja silleen.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
24.02.2017
Viestejä
1 953
Juu, onhan tuo vastusten värikoodaus kohtalaisen selkeä kun on uusi vastus, mutta vanhoissa lämpöä ottaneissa on vähän ongelmia tiettyjen värien kanssa. Punaisesta tulee ruskea tai oranssi jne.
Voihan komponentti kärähtää siinä määrin, että merkinnöistä ei ole apua vaikka merkinnät olisi tehty miten tahansa.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 125
Taas kerran tämä on kuin Speden naisen logiikka- vitsistä. Laitat jonkin satunnaisen esimerkkikuvan, niin aina joku jumittuu siihen yhteen kuvaan, eikä ymmärrä sen vuoksi lukemaansa lainkaan.

Mulla on esimerkiksi nyt edessä noin 4mm pitkä ja 1mm halkaisijaltaan oleva pikkuvastus. Suurennuslasin kanssa puhdistuksen jälkeen sen epämääräisistä väreistä erottaa tasavälein värit ruskea, ruskea, musta, musta, ruskea, eli 110 ohmia 1% toleranssilla. Tai toiseen suuntaan ruskea, musta, musta, ruskea, ruskea, eli 1k ohmia 1% toleranssilla. Aika iso ero ja jos olisin korvaamassa rikkinäistä vastusta, sitä ei voisi edes mittaamalla tarkistaa. Tässä tapauksessa tiedän että se on noista kahdesta vaihtoehdosta jälkimmäinen, kun ostin sen eilen ja vastus on ehjä. Lisäksi tässä esimerkissä värit olivat kohtuullisen hyvin erotettavissa, mutta monesti noissa eri värit ovat ikävän lähellä toisiaan, erityisesti käytetyissä komponenteissa. Vaikka jättäisi värien sävyongelman pois, olisi vähintään kohtuullista, että vastuksissa olisi jollakin tavalla merkitty että kummasta päästä värikoodeja kuuluisi lukea.

Mutta eipä siinä, keksitty ongelma ja silleen.
Tässä ilmeisesti ongelma on siinä painatuksessa/maalauksessa.

Mutta jos se nyt ohitetaan, niin kuvasti kuitenkin hyviäkin puolia, huonosti luettavasta pystyit sen lukaamaan rajaan kahteen vaihtoehtoon, joiden ero niin iso että sillä voi monesti sulka toisen pois. Prujuista tai piirilevy painatuksesta voi sitten tarkistaa tarkemmin.

Rinkulut eivät ole immuuneja myöskään kärähtämiselle, eli voi olla ettei pysty noinkaan hyvin lukemaan. ja värisokeilla ovat pykällää vaikeampia.

Tänä päivänä varmaan voisi teknisesti merkata myös muilla konsteilla, mutta tyypillisesti värimerkkausten rinnalla käytössä painatuksia ja pienissä komponenteissa tila rajoittaa, ja nekin vähät painatukset voivat olla lukukelvottomia, ja eivät ole luettavissa ilman irroitusta. Mutta prjuista löytyy,

(jos aikansa valmistustekniikkaa miettii ja jos noihin olisi painettu resistanssi ja toleranssi, niin joo jos sattuu oleen näkyvissä ja hyvä näkö/lasit, niin amatoorikin voi lukea, mutta voi olla että sen ykkösen ja seiskankin, kolmosen, kasin jne erottamien ei paljo helpompaa, päätellä saisi siltikin. jokainen vaatisi tarkkaa tavaamista, noin värit erottaa vähän hekompi näköinen nopeasti (esim samankokoiset omikseen)
 
Liittynyt
24.02.2017
Viestejä
1 953
Taas kerran tämä on kuin Speden naisen logiikka- vitsistä. Laitat jonkin satunnaisen esimerkkikuvan, niin aina joku jumittuu siihen yhteen kuvaan, eikä ymmärrä sen vuoksi lukemaansa lainkaan.
Hienoa toisten syyttelyä. :thumbsup:

Mulla on esimerkiksi nyt edessä noin 4mm pitkä ja 1mm halkaisijaltaan oleva pikkuvastus. Suurennuslasin kanssa puhdistuksen jälkeen sen epämääräisistä väreistä erottaa tasavälein värit ruskea, ruskea, musta, musta, ruskea, eli 110 ohmia 1% toleranssilla. Tai toiseen suuntaan ruskea, musta, musta, ruskea, ruskea, eli 1k ohmia 1% toleranssilla. Aika iso ero ja jos olisin korvaamassa rikkinäistä vastusta, sitä ei voisi edes mittaamalla tarkistaa. Tässä tapauksessa tiedän että se on noista kahdesta vaihtoehdosta jälkimmäinen, kun ostin sen eilen ja vastus on ehjä. Lisäksi tässä esimerkissä värit olivat kohtuullisen hyvin erotettavissa, mutta monesti noissa eri värit ovat ikävän lähellä toisiaan, erityisesti käytetyissä komponenteissa. Vaikka jättäisi värien sävyongelman pois, olisi vähintään kohtuullista, että vastuksissa olisi jollakin tavalla merkitty että kummasta päästä värikoodeja kuuluisi lukea.

Mutta eipä siinä, keksitty ongelma ja silleen.
Hankaliakin tapauksia on, jopa sellaisia missä koko komponentti on kärähtänyt ja silloin on irrelevanttia millainen komponentin merkintäsysteemi on, kun siitä ei kuitenkaan ole apua. Osaava kaveri pystyy mahdollisesti selvittämään komponentin muutenkin ja osaa muutenkin lukea piirin toimintaa vastusmerkintöjä pidemmälle.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 331
Ennenhän tuon vastusten lukusuunnan määrittely oli helpompaa kun yleensä noudatettin sääntöä että ne kolme värirengasta on samalla etäisyyksillä tosiistaan ja toleranssirenkaan vieressä oli isompi väli. Nykyään kun noita renkaita voi olla 6 tai 7 kappalettakin kun on tarkkuudet lisääntyneet ja tullut lisää renkaita noihin tarkkuusvastuksiin kuten lämpötilakerroin.

Nykyään varsinkin halvimmissa mahdollisissa kiinavastuksissa tosiaan saa yleensä hetken arpoa miten päin lähtee lukemaan, ennen kun yleensä toleranssirinkula edes antoi vinkkiä kun oli kultainen tai hopeinen mutta nyt kun siinäkin kohdassa saattaa olla monesti esim ruskeaa tai punaista ja kaikki rinkulat on yhtä lähellä toisiaan ja laitimmaiset samalla etäisyydellä vastuksen päistä.

Itse en nykyään kovin usein noita enää jaksa tihrustaa vaan otan mittarin suosiolla kouraan.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 125
Itse en nykyään kovin usein noita enää jaksa tihrustaa vaan otan mittarin suosiolla kouraan.
Jos noita nyt jonkin tinaajan varastossa on, niin helpottaa sen oikean etsimistä, ennen kuin tarkistaa, tai vaihtoehtoisti, kun oikea vastusarvo löytynyt, niin tarkistaa mahdollisia mainitsemaasi lämpötilakerrointa.


Tuosta samaa mieltä jos ei erota sitä suuntaa, niin sitä voi kutsua suunnittelun kukkaseksi. Aiemman kuvan viisraitanen vielä menee, mutta silti selkeämpi, tyyliin alkaa/loppuu pidemmältä, paksumipi vika/eka tai jotain muuta tueksi tuskin haittaisi, jos yhtenevä, vaakiintunut. ja joka kestää myös tuotannon toleranssit.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 410
Viestejä
4 160 102
Jäsenet
70 408
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom