Suunnittelun kukkaset

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sampsa
  • Aloitettu Aloitettu
Youtube on näköjään alkanut puskea defaulttina turhan uusia codecceja eikä välitä vaikka vastaanottava pää ei niiden rautapurkua tukisikaan.

Nimim. "miksi videon katsominen ottaa 50% CPU ja pitää kellot tapissa?"

Ei luulis olevan niin vaikeeta kysyä selaimelta että mitäs codecceja tuetaan ja käyttäisi parasta, minkä rautapurku onnistuu. Piti sitten asentaa h264ify extension, mikä kyllä pakottaa järkevämmän codecin kuin AV1. Eli se codec olisi tarjolla, mutta ei tietenkään defaulttina.

Montakohan konetta lentää turhaan SERriin kun "ei ees youtubevideoita voi katsoa".
 
Youtube on näköjään alkanut puskea defaulttina turhan uusia codecceja eikä välitä vaikka vastaanottava pää ei niiden rautapurkua tukisikaan.

Nimim. "miksi videon katsominen ottaa 50% CPU ja pitää kellot tapissa?"

Ei luulis olevan niin vaikeeta kysyä selaimelta että mitäs codecceja tuetaan ja käyttäisi parasta, minkä rautapurku onnistuu. Piti sitten asentaa h264ify extension, mikä kyllä pakottaa järkevämmän codecin kuin AV1. Eli se codec olisi tarjolla, mutta ei tietenkään defaulttina.

Montakohan konetta lentää turhaan SERriin kun "ei ees youtubevideoita voi katsoa".

Tänään, tai siis lähemmin pari tuntia sitten törmäsin yhteen whatsup viestiin mikä näytti ihan mitä sattuu. Ennen noi näkyny normaalisti, siis tik tok sisältö. No latasin sitten viimein tiktokin eikä se mitään auttanut. Kun ei mokoma paske muuten kiinnosta, mutta välillä tulee näitä hauskoja.... viestinä. Piti sitten oikein kirjautua sovellukseen, näppärästi facen kautta mikä oli varmaan hirvittävä virhe kun ei tiedä mitä jatkossa tulee ties mistä. Enkä vieläkään näe mitä siinä sisällössä on.
 
Esimerkkinä satunnaiset ECCO;t googlen haulla:

1674902474733.png


Toi liimattu nuppi kantapäässä tuppaa antautumaan melko nopeasti, lopputuloksena sinne alkaa kertymään kiviä ynnä muuta paskaa ja kengät pian käyttökelvottomat. Koskee muitakin kuin eccoa.
 
Toi liimattu nuppi kantapäässä tuppaa antautumaan melko nopeasti, lopputuloksena sinne alkaa kertymään kiviä ynnä muuta paskaa ja kengät pian käyttökelvottomat. Koskee muitakin kuin eccoa.
Joo, ja jos ei muuta niin märällä kelillä kävellessä kuulostaa kuin astelisi paskassa. Mukava mennä vaikka johonkin pieneen kauppaan kun kaikki kuulee kun liikut :lol:
 
Youtube on näköjään alkanut puskea defaulttina turhan uusia codecceja eikä välitä vaikka vastaanottava pää ei niiden rautapurkua tukisikaan.

Nimim. "miksi videon katsominen ottaa 50% CPU ja pitää kellot tapissa?"

Ei luulis olevan niin vaikeeta kysyä selaimelta että mitäs codecceja tuetaan ja käyttäisi parasta, minkä rautapurku onnistuu. Piti sitten asentaa h264ify extension, mikä kyllä pakottaa järkevämmän codecin kuin AV1. Eli se codec olisi tarjolla, mutta ei tietenkään defaulttina.

Montakohan konetta lentää turhaan SERriin kun "ei ees youtubevideoita voi katsoa".
Youtubella varmasti ihan syystäkin intresseissä nimenomaan päästä eroon vanhemmista koodekeista? Kyllä sen pitäis käsittääkseni tsekata tuki VP9:lle (tuskinpa ne huvikseen sitä toista codeccia hilloaa tarjoamatta koskaan), mut tiedä sit millä perusteilla. gpu tuen puuttuminen ei kaiketi sit vielä riitä ja se lienee syystä, jonka jo mainitsin? Ei tota fallbackia kaiketi edes tarjota 4k-videoille?
Itsellä tässä nyt vuoden 2013 iMac ja ottaa tosiaan näemmä 4k video 50% prossulta, mut tollaisella kuormalla menee vielä tuulettimet idlenä enkä ole aiemmin edes huomannut asiaa. 1080p ottaa 15-20%. Ei ole menossa serriin iha lähiaikoina vielä.
 
Joo, ja jos ei muuta niin märällä kelillä kävellessä kuulostaa kuin astelisi paskassa. Mukava mennä vaikka johonkin pieneen kauppaan kun kaikki kuulee kun liikut :lol:

kaiken tuon takia kannattaakin käyttää kunnon kenkiä eikä tuollaisia kusiluikkareita joita ei ilmeisesti ole edes käyttöön tarkoitettu. esim.
 
kaiken tuon takia kannattaakin käyttää kunnon kenkiä eikä tuollaisia kusiluikkareita joita ei ilmeisesti ole edes käyttöön tarkoitettu. esim.
No, mulla on ollut mm. kohtuulliset hintavat lenkkarit kävelyjä varten, joissa on tuo sama ratkaisu yhtä heikkoa tekoa.
 
kaiken tuon takia kannattaakin käyttää kunnon kenkiä eikä tuollaisia kusiluikkareita joita ei ilmeisesti ole edes käyttöön tarkoitettu. esim.
Ei välttämättä ole ihan ykkösvalinta jos:
A) Et käytä pelkkiä reisitaskuhousuja
B) Et ole Joensuusta ja halua näyttää skiniltä
 
Joo, kunhan vitsailin, mutta mulla ei ainakaan ole yhtään ainutta vaatekertaa mitä voisin käyttää tuollaisten kanssa. En tiedä ehdotettiinko noita edes tosissaan.
 
Youtubella varmasti ihan syystäkin intresseissä nimenomaan päästä eroon vanhemmista koodekeista? Kyllä sen pitäis käsittääkseni tsekata tuki VP9:lle (tuskinpa ne huvikseen sitä toista codeccia hilloaa tarjoamatta koskaan), mut tiedä sit millä perusteilla. gpu tuen puuttuminen ei kaiketi sit vielä riitä ja se lienee syystä, jonka jo mainitsin? Ei tota fallbackia kaiketi edes tarjota 4k-videoille?
Itsellä tässä nyt vuoden 2013 iMac ja ottaa tosiaan näemmä 4k video 50% prossulta, mut tollaisella kuormalla menee vielä tuulettimet idlenä enkä ole aiemmin edes huomannut asiaa. 1080p ottaa 15-20%. Ei ole menossa serriin iha lähiaikoina vielä.
Joo, en ole missään nimessä mikään luddiitti, joka vastustaa uudistuksia henkeen ja vereen. Se, mikä asiassa hiertää, on tapa miten tuo on piilotettu. Sanotaan että katselet paljon youtubea muutaman vuoden ikäisellä läppärillä. Voiko olettaa, että keskivertokäyttäjä tajuaisi, että syy akunkeston romahtamiseen ja tietokoneen tuulettimien jatkuvaan metelöintiin on codecissa, minkä voi kiertää vain kolmannen osapuolen lisäpalikalla selaimeen?

Ihan minimissään pitäisi olla youtubessa itsessään mahdollisuus valita, tyyliin "tietokoneesi ei tue parhaimpien ominaisuuksien käyttöä ilman huomattavaa akunkeston lyhentymistä ja jäähdytyksen tarpeen lisääntymistä. Haluatko käyttää ensisijaisesti energiatehokkaampaa asetusta (ei tue 60fps tai 4k) vai viimeisimpiä ominaisuuksia?"

Varmasti tuo säästää youtuben kaistaa, mutta onko ok että se tungetaan väkisin alas loppukäyttäjien kurkusta?
 
Joo, en ole missään nimessä mikään luddiitti, joka vastustaa uudistuksia henkeen ja vereen. Se, mikä asiassa hiertää, on tapa miten tuo on piilotettu. Sanotaan että katselet paljon youtubea muutaman vuoden ikäisellä läppärillä. Voiko olettaa, että keskivertokäyttäjä tajuaisi, että syy akunkeston romahtamiseen ja tietokoneen tuulettimien jatkuvaan metelöintiin on codecissa, minkä voi kiertää vain kolmannen osapuolen lisäpalikalla selaimeen?

Ihan minimissään pitäisi olla youtubessa itsessään mahdollisuus valita, tyyliin "tietokoneesi ei tue parhaimpien ominaisuuksien käyttöä ilman huomattavaa akunkeston lyhentymistä ja jäähdytyksen tarpeen lisääntymistä. Haluatko käyttää ensisijaisesti energiatehokkaampaa asetusta (ei tue 60fps tai 4k) vai viimeisimpiä ominaisuuksia?"

Varmasti tuo säästää youtuben kaistaa, mutta onko ok että se tungetaan väkisin alas loppukäyttäjien kurkusta?
Ei ole, mut vähä hiinä ja hiinä, että suunnittelun kukkasiin laittaisin, ku mitä luultavammin on tarkkaan suunniteltu tiedostaen kirjoittamasi (ja päätetty, että ihan ok ottaa kakkaa niskaan sen verran). Se on oma asiansa se. En ole eri mieltä kanssasi muusta kuin tähän ketjuun kuulumisesta. Youtuben volyymeilla jokainen bitti merkkaa (maksaa).
 
Viimeksi muokattu:
Joo, kunhan vitsailin, mutta mulla ei ainakaan ole yhtään ainutta vaatekertaa mitä voisin käyttää tuollaisten kanssa. En tiedä ehdotettiinko noita edes tosissaan.

ei nyt ihan tosissaan vaikka käytänkin lähes vain ja ainoastaan reisitaskuhousuja/shortseja. sekä maihareita. Mutta en ole Joensuusta ja tukka on pitkä. ymmärrän että ehkä kaikille ei sovi tyyliin.
 
Siltikin oot tuote. Vaikkakin maksava sellainen, asiakkaaksi et helpolla siirry.
No samalla tavalla tuote kuin Netflixin tilaaja tai mäkkärissä aterioiva. Ei se asiakkuus sillä katoa, että kuluttajasta kerätään dataa ja näytetään tälle mainoksia.
Asiakkaat on niitä, jotka kerää miljoonia katsomiskertoja x-ajassa ja mainostajat.
Mainostaja on tietysti se varsinainen yritysasiakas. Sisällöntuottajat sen sijaan ovat kaikkea muuta kuin asiakkaita. Hehän ovat työntekijöitä tai aliurakoitsijoita.
 
No samalla tavalla tuote kuin Netflixin tilaaja tai mäkkärissä aterioiva. Ei se asiakkuus sillä katoa, että kuluttajasta kerätään dataa ja näytetään tälle mainoksia.

Mainostaja on tietysti se varsinainen yritysasiakas. Sisällöntuottajat sen sijaan ovat kaikkea muuta kuin asiakkaita. Hehän ovat työntekijöitä tai aliurakoitsijoita.
No juu, lässynlää ja näin, mut kyl ne sisällöntuottajat on asiakkaita ja kaikki muut jotain muuta (katsojia/rahaa). Mut toki voi kuvitella jotain muuta. Itse en kyl youtubessa vierailevana todellakaa koe itseäni asiakkaaksi. Netfliksissä toki, koska maksan siitä, mut palvelu on täysin erillainen. En maksa olemassa-olollani siitä enkä näe sitä ilman maksua.
 
No juu, lässynlää ja näin, mut kyl ne sisällöntuottajat on asiakkaita ja kaikki muut jotain muuta (katsojia/rahaa). Mut toki voi kuvitella jotain muuta. Itse en kyl youtubessa vierailevana todellakaa koe itseäni asiakkaaksi. Netfliksissä toki, koska maksan siitä, mut palvelu on täysin erillainen. En maksa olemassa-olollani siitä enkä näe sitä ilman maksua.
Öh, miten hitossa pystyt ajattelemaan asian näin nurinkurisesti ja yksiselitteisesti väärin? Paluu koulun penkille tai markkinatalouden perusaskäsitteiden opettelu on nyt se mitä kipeästi tarvitset.

Ihan kiteytetettynä kertauksena: asiakas ei ole se, jolle myyjä maksaa.
 
Ei ole, mut vähä hiinä ja hiinä, että suunnittelun kukkasiin laittaisin, ku mitä luultavammin on tarkkaan suunniteltu tiedostaen kirjoittamasi (ja päätetty, että ihan ok ottaa kakkaa niskaan sen verran). Se on oma asiansa se. En ole eri mieltä kanssasi muusta kuin tähän ketjuun kuulumisesta. Youtuben volyymeilla jokainen bitti merkkaa (maksaa).
No siis nämä on aina kiinni siitä, mistä näkökulmasta katsotaan. Jos autovalmistaja korvaa kaikki erilliset kytkimet kosketusnäytöllä tai hipaisukytkimillä ja säästää muutaman euron per auto, eivätkä asiakkaat jätä sen takia autoja ostamatta, niin valmistaja tienaa miljoonia. Mutta on se silti käyttäjäkokemuksen kannalta perseestä, jos yrittää säätää lämmitystä ja heittääkin vahingossa radion volyymin tappiin.

Unohdat nyt että sä et ole youtuben asiakas, vaan niiden myymä tuote. Voiko lenkkimakkara siwassa valittaa kylmäaltaan lämpötilasta?
Jos minä makkarana joudun maksamaan sen kylmäaltaan jäähdytyksen sähkön, niin joo.

Mutta yksi mielenkiintoinen tutkimuksen aihe olisi se, että kumpi on parempi (eli kuluttaa vähemmän sähköä/maailman luonnonvaroja): vähentyneen kaistan takia pienentynyt datan siirron tarve vai epäoptimaalisen decode metodin käyttö videoiden katsojila?
 
Öh, miten hitossa pystyt ajattelemaan asian näin nurinkurisesti ja yksiselitteisesti väärin? Paluu koulun penkille tai markkinatalouden perusaskäsitteiden opettelu on nyt se mitä kipeästi tarvitset.

Ihan kiteytetettynä kertauksena: asiakas ei ole se, jolle myyjä maksaa.
No youtuben tapauksessa sisällöntuottajat on asiakkaita, jotka tuo firmalle rahaa ja firma maksaa sit jotain hiluja kompensaationa heidän tekemästä kassavirrasta eli rahavirta kyl menee youtuben suuntaan. Sisällöntuottajilla on sopimus youtuben kanssa, he ovat asiakkaita palvelulle. Samoin spotifyssa sisällöntuottajat on asiakkaita yhtiölle.
Loppukäyttäjät on pelkkiä pelimerkkejä, joille tungetaan mainoksia ja joiden avulla palvelu pyörii. Sisällöntuottaja eli asiakas tuo youtubelle rahaa. itse en asioi youtuben kanssa, joten en ole YouTuben asiakas, olen loppukäyttäjä/tuote, jolla raha tehdään.

Mitä sisällöntuottajat ovat sinun mielestäsi elleivät asiakkaita yhtiössä, jonka alustaa käyttävät yrityksensä toiminnassa?
 
Viimeksi muokattu:
Mitä sisällöntuottajat ovat sinun mielestäsi elleivät asiakkaita yhtiössä, jonka alustaa käyttävät yrityksensä toiminnassa?
He ovat tapauksesta riippuen eräänlaisia työntekijöitä tai alihankkijoita, freelancereita, jopa jonkinlaisessa franchise-yrittäjän kaltaisessa asemassa.

Ei puuta myyvä metsätilayrittäjäkään ole mikään metsäyhtiön asiakas siinä puun myyjän roolissaan, vaikka onkin usein myös asiakas sitä kautta, että on tehnyt asiakassopimuksen jota kautta saa esimerkiksi ammattilaisen konsultaatiota tai ostopalveluja. Se isäntä on se myyjä, ja suuryhtiö(joka saattaa maksaa epäreilun vähän) on se asiakas joka ostaa tuotetta.

Toki myös se ylihintaista paskapaperia ostava sukankuluttaja on asiakas, vaikka epäilemättä juuri sellainen asiakas jolle ei oikein tule sellaista oloa että olisi asiakas.
 
No youtuben tapauksessa sisällöntuottajat on asiakkaita, jotka tuo firmalle rahaa ja firma maksaa sit jotain hiluja kompensaationa heidän tekemästä kassavirrasta eli rahavirta kyl menee youtuben suuntaan. Sisällöntuottajilla on sopimus youtuben kanssa, he ovat asiakkaita palvelulle. Samoin spotifyssa sisällöntuottajat on asiakkaita yhtiölle.
Loppukäyttäjät on pelkkiä pelimerkkejä, joille tungetaan mainoksia ja joiden avulla palvelu pyörii. Sisällöntuottaja eli asiakas tuo youtubelle rahaa. itse en asioi youtuben kanssa, joten en ole YouTuben asiakas, olen loppukäyttäjä/tuote, jolla raha tehdään.

Mitä sisällöntuottajat ovat sinun mielestäsi elleivät asiakkaita yhtiössä, jonka alustaa käyttävät yrityksensä toiminnassa?
Jos youtuben verrataan vaikka 25v takaiseen maikkariin, niin asiakkaita ovat mainostajat jotka maksavat siitä että saavat näyttää kohdistettuja mainoksia, sisällöntuottajat ovat samassa asemassa kuin ohjelmien tuotantoyhtiöt ja maikkarin omat duunarit, eli youtube on oikeastaan sisällöntuottajien asiakas.

Perus reppana joka niitä videoita katsoo ja jolle niitä mainoksia kohdistetaan on se tuote jonka youtube myy mainostajilleen. Siis ihminen jonka miwltymykset tunnwtaan paremmin kuin ko. immeisen oma äiti.
 
Jos youtuben verrataan vaikka 25v takaiseen maikkariin, niin asiakkaita ovat mainostajat jotka maksavat siitä että saavat näyttää kohdistettuja mainoksia, sisällöntuottajat ovat samassa asemassa kuin ohjelmien tuotantoyhtiöt ja maikkarin omat duunarit, eli youtube on oikeastaan sisällöntuottajien asiakas.
Nojoo mainostajat toki selkee. ja siitäkin ollaan samaa mieltä, että me ollaan tuote. Mut YouTube ei osta sisältöä. Sisällöntuottajat tekee diilin youtuben kans, jossa YouTube jyvittää tietyn summan sisällöntuottajalle ja hoitaa tekkipuolen. Ei toi silti niin yksinkertaistettua ole, kuten antw ajatteli. On kyl koulut käyty, kiitos ehdotuksesta silti. Perhana, @Sampsa @Juha Kokkonen oletteko youtubeen asiakassuhteessa? :D Jos ette, niin mitä oletta?

He ovat tapauksesta riippuen eräänlaisia työntekijöitä tai alihankkijoita, freelancereita, jopa jonkinlaisessa franchise-yrittäjän kaltaisessa asemassa.

Työntekijät saa palkkaa verokortilla. Alihankkijat laskuttaa tehdystä työstä. Freelancerit jompaakumpaa, lähinnä ekaa. Franchise meinais, että tekis samalla konseptilla oman youtuben. Sisällöntuottajat youtubessa ei mahdu mihinkään noista?
 
Viimeksi muokattu:
Perus reppana joka niitä videoita katsoo ja jolle niitä mainoksia kohdistetaan on se tuote jonka youtube myy mainostajilleen. Siis ihminen jonka miwltymykset tunnwtaan paremmin kuin ko. immeisen oma äiti.
Nämä "kohdennetut mainonnat" on kyllä yksi suunnittelun kukkanen. Edelleen odotan että koska Youtube/Google/Facebook/Instagram/jne. alkaa näyttämään niitä kohdennettuja mainoksia. Kaikkea ihan täysin irrelevanttia tuubaa vain puskee mainoksissa.
 
Nämä "kohdennetut mainonnat" on kyllä yksi suunnittelun kukkanen. Edelleen odotan että koska Youtube/Google/Facebook/Instagram/jne. alkaa näyttämään niitä kohdennettuja mainoksia. Kaikkea ihan täysin irrelevanttia tuubaa vain puskee mainoksissa.
Voipi olla, että näytetään edes jotain (joku halvempi mainosmalli), jos ei just sulle mitää ole? Tai sit mainostajalla hilloa sen verran, että näytetää perkele kaikille. Maikkkarin ka keltaisen lehdistön videoissa noi vituttaa, kattoa puol minuuttia mainoksia ja video kestää 15s..jonkin sortin suunnittelun kukkanen seki, että nykyää paljon artikkeleita, joissa pitää katsoa se video, ku syystä x* sitä ei voi tekstimuodossa kertoa..jää kattomatta.

* no se sama syy, miksi videoissa on tolkuttoman pitkät mainokset
 
Nämä "kohdennetut mainonnat" on kyllä yksi suunnittelun kukkanen. Edelleen odotan että koska Youtube/Google/Facebook/Instagram/jne. alkaa näyttämään niitä kohdennettuja mainoksia. Kaikkea ihan täysin irrelevanttia tuubaa vain puskee mainoksissa.
Yleensä silloin kun mainonta on jollain tavalla kohdennettua, mainostetaan juuri sellaista tuotetta jonka olen juuri ostanut. Eikä siis mitään kaljaa tai deodoranttia, vaan rälläkkää tai renkaita. Ei sellaisia osteta viikoittain eli hukkaan meni.
 
Tuohon liittyen, Aliexpressissä on kyllä suunnittelun kukkanen se että kun olet ostanut sieltä jotain, niin n. viikon päästä sieltä tulee sähköpostiin mainos jossa tarjoavat sen ostoksen perusteella samaa/samankaltaisia tuotteita. Vai laskeeko ne sen varaan että juuri ostettu tuote on niin paska laatuinen että tarvii samantein toisen?
 
Tuohon liittyen, Aliexpressissä on kyllä suunnittelun kukkanen se että kun olet ostanut sieltä jotain, niin n. viikon päästä sieltä tulee sähköpostiin mainos jossa tarjoavat sen ostoksen perusteella samaa/samankaltaisia tuotteita. Vai laskeeko ne sen varaan että juuri ostettu tuote on niin paska laatuinen että tarvii samantein toisen?
Jaa, itselläni sieltä tuntuu tulevan aikalailla random-mainoksia suunnilleen samasta tuoteryhmästä mitä olen tilaillut, ihan vastaavien tuotteiden mainoksia harvemmin on osunut. Toki ei ne mainokset silti kovin järkeviä ole, varmaan johtuu siitä että ei ole vielä tarpeeksi dataa ostokäyttäytymisestä kertynyt kun yleensä tulee tilattua vain muutaman kerran vuodessa.
 
Jaa, itselläni sieltä tuntuu tulevan aikalailla random-mainoksia suunnilleen samasta tuoteryhmästä mitä olen tilaillut, ihan vastaavien tuotteiden mainoksia harvemmin on osunut. Toki ei ne mainokset silti kovin järkeviä ole, varmaan johtuu siitä että ei ole vielä tarpeeksi dataa ostokäyttäytymisestä kertynyt kun yleensä tulee tilattua vain muutaman kerran vuodessa.
Varsinkin jos tilaa jotain jonka löytäminen aliexpressistä niiden paskalla haulla on ollut vaikeaa, niin sitä suuremmalla todennäköisyydellä tulee ihan samasta tuotteesta tarjousta jollain toisella kauppiaalla.
 
Joo, kunhan vitsailin, mutta mulla ei ainakaan ole yhtään ainutta vaatekertaa mitä voisin käyttää tuollaisten kanssa. En tiedä ehdotettiinko noita edes tosissaan.

En näe ongelmaa käyttää noita normaalien ulkoiluvaateiden, esim. kuorihousujen ja -takin kanssa. Jos keli äityy oikein huonoksi, niin miksei vaikka farkkujenkin kanssa. Vetää lahkeet varren päälle.
 
Ok, hassua tosiaan, mutta ei silti oikein leikkaa, että mikä siinä on ongelmana? Rahoja ei kuitenkaan veloiteta tililtä enempää kuin mikä on todellinen latauskustannus. Vai veteleekö porukka niin höyryillä, ettei ole 30€ tilillä katevarausta varten? :D

Tuo ABC:n sähkölataus on toteutettu jotenkin erilailla kuin polttoainepumpuilla, tosiaan tekee suoraan 30€ oston (ei katevarauksen) ja jos lataat vaikka 11€:llä tule 19€ refundina. Eli tulee laskulle aina 2 tapahtumaa, toinen veloitus - toinen palautus. Kun taas bensaa tankatessa saman aseman bensapumpulla varaa valitsemasi summan ja korjaa alkuperäisen vastaamaan tankattua = yksi veloitus oikealla summalla. En ymmärrä miten tuo on toteutettu noin, olisiko siis suunnittelun bugi / kukkanen. Olen kokeillut useammalla kortilla eli siitäkään ei ole kiinni.

K-Lataus taas toimii niin, että tammikuun kaikki lataukset veloitetaan könttänä seuraavan kuun 5. päivä - eli antavat luottoa suoraan.
 
Kenellääkään käynyt vastaavaa:

Myytin auto viime vuoden lopulla. Silloin puhelimessa ollut käytössä parkkeeramisessa Parkman ja Moovy. En ollut muistanut poistaa kummastakaan apista sitä entistä autoa ja nyt tililtä veloitettiin uuden auton omistajan pysäköinti Moovyn kautta. Nämä uuden omistajan pysäköinnit oli tapahtunut kameratunnistuksen perusteella ja Moovyssä pystyy olemaan vain yksi kameratunnistus samalle autolle per käyttäjä. Se oli näköjään minulla käytössä.

Moovyn mukaan tälle ei voi tehdä nyt mitään, koska pysäköinti oli keretty jo veloittamaan tililtäni. Itse en ole saanut edes ilmoituksia Moovy-apin kautta puhelimeeni, että parkkeeraus on alkanut.

Ajattelin tehdä asiasta kirjallisen reklamaation Moovylle. Hävitty rahasumma ei ole kuin joitakin euroja, mutta ihan periaatteesta reklamoin. Tätä samaa sattuu varmasti aika monelle ihmiselle, kun autot vaihtaa omistajaa aika useastikkin ja sitten kun jostain apista ei muista poistaa auton tietoja, niin sitten käy näin.
 
Kenellääkään käynyt vastaavaa:

Myytin auto viime vuoden lopulla. Silloin puhelimessa ollut käytössä parkkeeramisessa Parkman ja Moovy. En ollut muistanut poistaa kummastakaan apista sitä entistä autoa ja nyt tililtä veloitettiin uuden auton omistajan pysäköinti Moovyn kautta. Nämä uuden omistajan pysäköinnit oli tapahtunut kameratunnistuksen perusteella ja Moovyssä pystyy olemaan vain yksi kameratunnistus samalle autolle per käyttäjä. Se oli näköjään minulla käytössä.

Moovyn mukaan tälle ei voi tehdä nyt mitään, koska pysäköinti oli keretty jo veloittamaan tililtäni. Itse en ole saanut edes ilmoituksia Moovy-apin kautta puhelimeeni, että parkkeeraus on alkanut.

Ajattelin tehdä asiasta kirjallisen reklamaation Moovylle. Hävitty rahasumma ei ole kuin joitakin euroja, mutta ihan periaatteesta reklamoin. Tätä samaa sattuu varmasti aika monelle ihmiselle, kun autot vaihtaa omistajaa aika useastikkin ja sitten kun jostain apista ei muista poistaa auton tietoja, niin sitten käy näin.

Mitä helvettiä. Miksi Moovyn pitäisi hyvittää mitään, kun sinulla on ollut sopimus voimassa tuon auton pysäköinneistä?
 
Vaikka sen takia, koska en sitä autoa ole omistanut moneen kuukauteen enkä sitä ole parkkeerannut minnekkään?
 
Esimerkkinä satunnaiset ECCO;t googlen haulla:

1674902474733.png


Toi liimattu nuppi kantapäässä tuppaa antautumaan melko nopeasti, lopputuloksena sinne alkaa kertymään kiviä ynnä muuta paskaa ja kengät pian käyttökelvottomat. Koskee muitakin kuin eccoa.
Mulla oli joskus (aikoja sitten) kengät jollain vastaavalla "logo-pohjassa-erivärillä-irtopalasta" -tyylillä. Niissä oli logo päkiän alla ja myöhemmin (tai oikeastaan aika nopeasti) paljastui että se logopalan kolo meni pohjan koko kumiosan läpi. Kun liimaus alkoi pettää niin alkoi tulla vedet sisään :facepalm:
 
Vaikka sen takia, koska en sitä autoa ole omistanut moneen kuukauteen enkä sitä ole parkkeerannut minnekkään?

Eihän Moovy ota mitään kantaa ajoneuvon omistajuuteen. Voit käyttää sitä missä vaan autossa (olettaen ettei ole ennestään jollain muulla käytössä). Toisin sanoen sulla on ollut sopimus voimassa ko. rekisterikilven automaattiluennalla pysäköinnistä. Paha tuosta on mun mielestä mitään lähteä reklamoimaan, olkoonkin että kyseessä unohdus. Ei Moovy myöskään ota kantaa siihen kuka on ollut kuskina.
 
Vaikka sen takia, koska en sitä autoa ole omistanut moneen kuukauteen enkä sitä ole parkkeerannut minnekkään?

Sulla on varmaan joku luovari tai kauppakirja, tai trafista saa ongittua tiedot omistajan vaihdosta ajankohtineen, sekä nykyisestä omistajasta.

Tosiaan sellainen asia mikä on helppo unohtaa, ja tietääkö uusi omistajakaan missä rekkaritiedot on. Ihan perusteella ja periaatteesta rekkulaa menemään.
 
Sulla on varmaan joku luovari tai kauppakirja, tai trafista saa ongittua tiedot omistajan vaihdosta ajankohtineen, sekä nykyisestä omistajasta.

Tosiaan sellainen asia mikä on helppo unohtaa, ja tietääkö uusi omistajakaan missä rekkaritiedot on. Ihan perusteella ja periaatteesta rekkulaa menemään.
Ei tuo omistajuus kyllä mitenkään liity tähän asiaan. Tuolla perusteellahan esim vaimon nimissä olevan autolla voisi parkkeerata ilmaiseksi, reklamoisi vaan ja lasku häviäis.

Sanoisin että oppirahat meni ny maksuun, onneksi vaan muutama euro. Joskus syyllinen tappioon löytyy peilistä vaikka nykyaikana kaikki ikävä onkin jonkun muun syytä.
 
Tuolla sopimusehdoissakin on ihan suoraan Sopimusehdot - Moovy mm..

3. ASIAKKAAN VASTUUT
Asiakas on vastuussa siitä, että hän antaa rekisteröitymisen yhteydessä Palvelun pyytämät tiedot oikeansisältöisinä ja ajantasaisina. Asiakas vastaa myös muuttuneiden tai virheellisten tietojensa päivittämisestä Palveluun. Erityisen tärkeää on, että asiakas välittömästi ilmoittaa puhelinnumeronsa muuttumisesta, ja että asiakas välittömästi poistaa Palvelusta sellaisen ajoneuvon rekisteritunnuksen johon hänellä ei enää ole hallintaoikeutta, jotta aikaisemman puhelinnumeron uusi käyttäjä tai ajoneuvon uusi haltija ei pysty käyttämään asiakkaan käyttäjätiliä. Moovy ei missään tilanteessa vastaa virheistä rekisteröidyissä tiedoissa tai virheellisistä asiakastiedoista johtuvista veloituksista.
 
Ei tuo omistajuus kyllä mitenkään liity tähän asiaan. Tuolla perusteellahan esim vaimon nimissä olevan autolla voisi parkkeerata ilmaiseksi, reklamoisi vaan ja lasku häviäis.

Sanoisin että oppirahat meni ny maksuun, onneksi vaan muutama euro. Joskus syyllinen tappioon löytyy peilistä vaikka nykyaikana kaikki ikävä onkin jonkun muun syytä.

Itselle ennen tuntematon firma, no pitihän vilkaista: moovy ei vastaa mistään mokista mitä nyt sattuu käymään. En kaikkia rimpsuja lukenut mutta vähän näyttää siltä että harmaalla alueella on. Tällehän on olisi oma ketjunsakin autopuolella, yksityisen pysäköinnin järjettömyydet.

 
Ei tuo omistajuus kyllä mitenkään liity tähän asiaan. Tuolla perusteellahan esim vaimon nimissä olevan autolla voisi parkkeerata ilmaiseksi, reklamoisi vaan ja lasku häviäis.

Sanoisin että oppirahat meni ny maksuun, onneksi vaan muutama euro. Joskus syyllinen tappioon löytyy peilistä vaikka nykyaikana kaikki ikävä onkin jonkun muun syytä.
Samaa meinasin sanoa. Ei sen auton omistajuus liity tähän mitenkään, kun muuten sitä voisi käyttää hyväksi aiemmin kuvatulla tavalla. Moovyn ei myöskään pidä hyvittää toisen kämmejä. Moovy ja muut vastaavat ovat vain välikäsiä pysäköintikuluja hallien varsinaiselle ylläpidolle tilitettäessä.
 
Tällehän on olisi oma ketjunsakin autopuolella, yksityisen pysäköinnin järjettömyydet.
Se ketju ei ole yksityisen pysäköinnin(tarkoittako tämä asiakkaan vai pysäköintipaikan luonnetta? ;) ) järjettömyydestä vaan yksityisen "pysäköinninvalvonnan" järjettömyydestä.

Tämä on siis palvelu, jota asiakas käyttää omasta halustaan maksaakseen tosiasiallisesta palvelusta. Moovy on siis lähinnä vaihtoehtoinen maksutapa, jolla voi esimerkiksi olskool kolikkoautomaatin ja lipukkeen sijasta maksaa pysäköinnin. Moovy toimii myös siis kadunvarsipysäköinnin maksamisessa, paikoilla joihin väärinpysäköitäessä ihan laillinen ja virallinen kunnallinen lappuliisa jakaisi pysäköintivirhemaksut.

Yksityinen "pysäköinninvalvonta" taas on haitallinen "palvelu", jossa asiakkaalle annetaan pyytämättä huijauslasku eikä kukaan saa mitään lisäarvoa.
 
Ihan mielenkiinnosta katsoin auton tiedot ja auto majailee monen sadan kilometrin päässä eri kaupungissa. Kauppakirja on tallessa.

Ei minulla tarkoitus ole tosiaan ryhtyä marttyyriksi asian tiimoilta. Rahallisesti tällä ei ole mitään väliä, ihan vaan periaatteesta. Olisihan ne tiedot pitäny pyyhkiä pois niistä pysäköintiapeista, mutta niin ei tullut nyt tehtyä.

Onhan se totta, että näistä saa kaiken näköisiä porsaanreikiä etsittyä, jos rupeaa reklamoimaan ja miettimään. Vaimon auton käyttö on kuitenkin eri asia, koska vaimon luulisi tietävä kuka hänen omaa autoa käyttää.
 
Välillä kyllä internetseissä räjähtää pää. En ole taas hetkeen typerämpää rekkulaa kuullut kuin tämän. En ymmärrä millaisella oikeustajulla saa tuosta millään tapaa moovyn virheen, miten heidän olisi pitänyt asia tietää? Meinaatko että käyttävät joka päivä resursseja ja rahaa siihen että käyvä koko kannan läpi, onkohan sattunut jollekin omistajanvaihdos???? Autoja on kannassa varmaan tuhansia, niin kyllä tuo on nyt ihan verrattavissa siihen että unohdat vaikka lopettaa lehden tilauksen ja yks kaks onkin uusi V8 Magazine postiluukussa. Sinä sen olet tilannut etkä ole päättänyt tilausta, niin eihän nyt lehtitalokaan voi ajatuksia lukea että "joo nyt postilaatikko onkin varmaan hajalla, eipäs laitetakaan lehteä menemään tällä kertaa".

Sata kertaa tuli jo esille että sinun kaupantekosi autosta ei ole tässä nyt millään tapaa oleellista, voithan olla sopinut vaikka intiaanien kanssa että saavat pysäköidä autollasi sinin piikkiin. Sääliksi käy (sekä palveluntarjoajaa ja tilaajaa) jos edes hyvän asiakassuhteen säilyttämiseksi alkavat jotain roposia palautella.
 
Se ketju ei ole yksityisen pysäköinnin(tarkoittako tämä asiakkaan vai pysäköintipaikan luonnetta? ;) ) järjettömyydestä vaan yksityisen "pysäköinninvalvonnan" järjettömyydestä.

Tämä on siis palvelu, jota asiakas käyttää omasta halustaan maksaakseen tosiasiallisesta palvelusta. Moovy on siis lähinnä vaihtoehtoinen maksutapa, jolla voi esimerkiksi olskool kolikkoautomaatin ja lipukkeen sijasta maksaa pysäköinnin. Moovy toimii myös siis kadunvarsipysäköinnin maksamisessa, paikoilla joihin väärinpysäköitäessä ihan laillinen ja virallinen kunnallinen lappuliisa jakaisi pysäköintivirhemaksut.

Yksityinen "pysäköinninvalvonta" taas on haitallinen "palvelu", jossa asiakkaalle annetaan pyytämättä huijauslasku eikä kukaan saa mitään lisäarvoa.

Aa, tätä en tiennytkään ettei ollut mikään yksityinen. Nimikin oli ennalta outo eikä tullut katsottua mikä juttu kyseessä. En edes tiedä onko omassa kurjuuden maksimoinnissa vastaavaa systeemiä. Lähtökohtaisesti en maksullisilla paikoilla liiku ikinä.
 
Ottamatta muutoin kantaa edellä väännettyyn asiaan niin:
Itse en ole saanut edes ilmoituksia Moovy-apin kautta puhelimeeni, että parkkeeraus on alkanut.
En tuota appia itse tunne mutta jos sen on tarkoitus infota pysäköinnin alkamisesta eikä niin ole tapahtunut niin silloin voi miettiä, onko kyseessä suunnittelun kukkanen itse apissa, luurin liian tehokkaassa virran säästössä vai muualla. Sitäkin voisi pitää suunnittelun kukkasena, jos tuollainen ominaisuus ei käyttöön ottaessa menisi päälle jos käyttäjä ei toisin halua.

Jos yhtenään pitäisi parkkeerata paikoissa, joissa maksaa apilla ja rekkari pitäisi tunnistua niin itse ottaisin mieluusti luuriin (tai oikeammin kelloon) ilmon siitä pysäköinnin alkamisesta ja päättymisestä. Tuntuisi kovin rasittavalta varmistella mahdollisesti useastakin softasta, alkoiko jossain aika juosta vai onko pyyhkijän alla lappu palatessa.
 
En tuota appia itse tunne mutta jos sen on tarkoitus infota pysäköinnin alkamisesta eikä niin ole tapahtunut niin silloin voi miettiä, onko kyseessä suunnittelun kukkanen itse apissa, luurin liian tehokkaassa virran säästössä vai muualla. Sitäkin voisi pitää suunnittelun kukkasena, jos tuollainen ominaisuus ei käyttöön ottaessa menisi päälle jos käyttäjä ei toisin halua.
Siellä saa itse määritellä ilmoittaako se niistä vai ei. Minä olen käyttänyt tuota siitä lähtien kun se on ollut olemassa, eikä se ole kertaakaan jättänyt ilmoittamatta (mennessä ja tullessa), joten epäilen user erroria tuossakin mielessä.
 
Siellä saa itse määritellä ilmoittaako se niistä vai ei. Minä olen käyttänyt tuota siitä lähtien kun se on ollut olemassa, eikä se ole kertaakaan jättänyt ilmoittamatta (mennessä ja tullessa), joten epäilen user erroria tuossakin mielessä.
Siinä tapauksessa edes itse appi ei kuulosta kuuluvan tähän ketjuun. Varsinkin, jos oletuksena on joko päällä tai asennusvaiheessa kysyy, kumman käyttäjä haluaa.

Miten käy jos et poista sovelluksesta rekkaria ja sitä yritetään lisätä muualle? Kiusanteon välttämiseksi tuntuisi hieman erikoiselta jos poistuu vanhasta ilman infoa mutta toisaalta helppouden kannalta tuollaisesta odottaisi varmistuksen "onko ok siirtää rekkari?"
 
Siinä tapauksessa edes itse appi ei kuulosta kuuluvan tähän ketjuun. Varsinkin, jos oletuksena on joko päällä tai asennusvaiheessa kysyy, kumman käyttäjä haluaa.

Miten käy jos et poista sovelluksesta rekkaria ja sitä yritetään lisätä muualle? Kiusanteon välttämiseksi tuntuisi hieman erikoiselta jos poistuu vanhasta ilman infoa mutta toisaalta helppouden kannalta tuollaisesta odottaisi varmistuksen "onko ok siirtää rekkari?"
Sama rekisterikilpi voi luonnollisesti olla useilla käyttäjillä, koska melko harvoin autolla on vain yhtä käyttäjää. Kameratunnistus voi kuitenkin olla aktiivisena vain yhdellä käyttäjällä kerrallaan, nimenomaan automaattisen veloituksen vuoksi. Omia aikojaan se ei mene päälle tai pois.

Olennaiset kohdat Moovyn sivuilta/ohjeesta:

1675377789005.png


Ei todellakaan kuulu tuo sovellus tänne. Se on yksi parhaimmista palveluista, jolla helpottaa auton kanssa asiointia yhtään missään. Itse asiassa tulee usein valittua pysäköintipaikka nimenomaan sen mukaan missä tiedän olevan Moovyn kameratunnistuksella käytössä. Kadunvarsipysäköinnissä taas Easypark on parempi, mutta jotain automatiikkaa voisivat kehitellä niihinkin tarpeisiin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
275 876
Viestejä
4 752 375
Jäsenet
77 398
Uusin jäsen
makepetaal

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom