Suunnittelun kukkaset

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sampsa
  • Aloitettu Aloitettu
Kävin ostamassa maastopyörään huomiovalon valaistuille tieosuuksille ja taas sai kirota. Jokaisessa lampussa tuntui olevan useampi erilainen vilkkumoodi, jotka piti käydä läpi, jotta sai kiinteän valon päälle. Ostin tarjouksesta halvan Lezynen, jossa siinäkin oli 3 erilaista vilkkua, kunnes lopulta neljännellä painalluksella tuli kiinteä valo. Onneksi riittää, että tuon laittaa lenkin alussa kerran vain päälle. Sen lisäksi että nuo ovat ärsyttäviä ja turhia, ovat ne myös laittomia. En voi ymmärtää, miksi niitä pitää tunkea joka valo täyteen. 1600 lumenin päävalossakin on kolme erilaista stroboa aiheuttamaan varma epilepsiakohtaus vastaantulijalle. Onneksi tuo muistaa valotehon, eikä tarvitse kaikkia tiloja käydä joka kerta läpi.
 
Kävin ostamassa maastopyörään huomiovalon valaistuille tieosuuksille ja taas sai kirota. Jokaisessa lampussa tuntui olevan useampi erilainen vilkkumoodi, jotka piti käydä läpi, jotta sai kiinteän valon päälle. Ostin tarjouksesta halvan Lezynen, jossa siinäkin oli 3 erilaista vilkkua, kunnes lopulta neljännellä painalluksella tuli kiinteä valo. Onneksi riittää, että tuon laittaa lenkin alussa kerran vain päälle. Sen lisäksi että nuo ovat ärsyttäviä ja turhia, ovat ne myös laittomia. En voi ymmärtää, miksi niitä pitää tunkea joka valo täyteen. 1600 lumenin päävalossakin on kolme erilaista stroboa aiheuttamaan varma epilepsiakohtaus vastaantulijalle. Onneksi tuo muistaa valotehon, eikä tarvitse kaikkia tiloja käydä joka kerta läpi.
Minulla on joku Bontragerin melko kallis (~100€) fillarilappu, joka on käytettävyydeltään luokkaa paska. Se pitää ensinnäkin käynnistää pitämällä ainoaa painiketta pohjassa. Siinä on kolme eri valotehoa+strobo ja näiden välillä vaihdetaan siitä samasta tunnottomasta ja yliherkastä painikkeesta, joten joskus valo ammuu kokonaan kun yrittää hanskat kädessä vaihtaa valotehoa. Mikään ledi tai ikoni ei kerro mikä valoteho on valittuna ja kirkkain niistä on mallia aurinko, eli se syö akun hetkessä ja sokaisee vastaantulijat. Lamppu ei millään tavalla ilmaise akun varausta, eli se loppuu sitten kun on loppuakseen ja joka kerta kun sitä tarvitsee, se pitää käytännössä varmuuden vuoksi ensin ladata, kun mistään ei tosiaan selviä kuinka paljon siinä on varausta jäljellä. Kiinnitystelakan mekanismi on sellainen, ettei lamppua saa irti hanskat kädestä ja se toimii kaiken lisäksi typerästi niin ettei sitä saa yhdellä kädellä irti. Akku ei luonnollisestikaan ole vaihdettavissa.

Kerrassaan loistotuote siis, onneksi sain sen aikoinaan fillaria ostettaessa pilkkahintaan, muuten olisi ahdistanut vieläkin enemmän. :D
 
Kävin ostamassa maastopyörään huomiovalon valaistuille tieosuuksille ja taas sai kirota. Jokaisessa lampussa tuntui olevan useampi erilainen vilkkumoodi, jotka piti käydä läpi, jotta sai kiinteän valon päälle. Ostin tarjouksesta halvan Lezynen, jossa siinäkin oli 3 erilaista vilkkua, kunnes lopulta neljännellä painalluksella tuli kiinteä valo. Onneksi riittää, että tuon laittaa lenkin alussa kerran vain päälle. Sen lisäksi että nuo ovat ärsyttäviä ja turhia, ovat ne myös laittomia. En voi ymmärtää, miksi niitä pitää tunkea joka valo täyteen. 1600 lumenin päävalossakin on kolme erilaista stroboa aiheuttamaan varma epilepsiakohtaus vastaantulijalle. Onneksi tuo muistaa valotehon, eikä tarvitse kaikkia tiloja käydä joka kerta läpi.
Sama oli ainakin jokunen vuosi sitten kaikissa 18650 -kennollisissa taskulampuissa. Noin 99% tapauksista tarvitsee maksimivalotehoa, mutta kaikissa lampuissa on virtanapin kevyellä painalluksella tehot 20%/40%60%80%/100%/strobo/S.O.S. Todella ärsyttävä ominaisuus. Miten vaikeaa olisi tehdä lamppu, jonka vain saa päälle/pois?
 
Sama oli ainakin jokunen vuosi sitten kaikissa 18650 -kennollisissa taskulampuissa. Noin 99% tapauksista tarvitsee maksimivalotehoa, mutta kaikissa lampuissa on virtanapin kevyellä painalluksella tehot 20%/40%60%80%/100%/strobo/S.O.S. Todella ärsyttävä ominaisuus. Miten vaikeaa olisi tehdä lamppu, jonka vain saa päälle/pois?
Sama juttu paristokäyttöisisä ainakin joku vuosi sitten, kaikenmaailman strobo-moodeja parhaimmillaan useampiakin, S.O.S-toiminto joka todellisuudessa vilkuttaa S.O.S.O.S.O... Ja ärsyttävintä noissa on että osassa ei edes saa pitkällä painalluksella tai vastaavalla kikalla suoraan laitettua päälle/pois vaan pitää aina painella joka ikinen strobomoodi läpi.

Pitäisi omaan fillariin uusia valot ja taidan rakentaa ihan itse on-off -toimisen mallin kunhan löytäisi jostain sopivan kotelon / aihion mihin rakentaa. Tietty jos jostain löytäisi pari wanhaa litteää taskulamppua joissa on ne vihreä ja punainen värikalvo niin modaisi niihin vähän nykyaikaisempaa tekniikkaa sisälle (led hehkun tilalle, akku paristojen tilalle) niin saisi helposti sekä etu- että takavalon. :D
 
Sama oli ainakin jokunen vuosi sitten kaikissa 18650 -kennollisissa taskulampuissa. Noin 99% tapauksista tarvitsee maksimivalotehoa, mutta kaikissa lampuissa on virtanapin kevyellä painalluksella tehot 20%/40%60%80%/100%/strobo/S.O.S. Todella ärsyttävä ominaisuus. Miten vaikeaa olisi tehdä lamppu, jonka vain saa päälle/pois?

Jos se maksimivaloteho oliskin joku järkevä, mutta kun se on "EXTRA POWER 2500 LUMENIA RÄJÄYTTÄVÄÄ TEHOA" ja sitten spekseistä näkeekin että lamppu pystyy pitämään sitä jopa 15-40 sekuntia kunnes valo himmenee jollekin järkevämmälle tasolle. Vois saman tien jättää nuo 1000+ lumenin tehotilat pois ja tehdä vaan lampun joka antais vaikka oikeasti jotain 400-600 lumenia maksimitehoa jatkuvasti ja sitten kytkin mistä menee heti täysille/edelliseen käytössä olleeseen tilaan, jos painat x sekunnin sisällä uudestaan niin syklais vaikka 50% ja 25% tms. tehot, kun x sek on mennyt niin virtanappi sammuttaa suoraan.

Olis itselle aika optimi ratkaisu, itse kun tykkään käyttää usein himmeämpiäkin tiloja, mutta sitten se valittu teho on yleensä käytössä koko sen ajan kun käytän lamppua. Vilkkutiloja en ole kyllä koskaan käyttänyt enkä oikein ymmärrä mihin niitä taskulampuissa tarvitaan. Käsitän vielä jossain pienitehoisessa tuikussa jonkun En sitte tiedä onks joku strobo-tila tarkotettu sit esim. karhujen ja susien karkottamiseen erämaassa, mutta mitään järkevää käyttöä en sille keksi tasku- tai otsalampussa.

Otetaan esimerkiksi Armytekin Wizard C2 Pro
Valotiloja: 12 kpl sis. 3 eri stroboa
Maksimivaloteho; 2500 lm, mutta "605 lm after 30 s"

Näissä onneks tuo virtakytkimen logiikka on sentään aika fiksu niin ei useinkaan tarvitse räplätä nappia kun lamppu esim, muistaa edellisen tilan ja käynnistyy suoraan siihen napin painalluksella.
 
Sama juttu paristokäyttöisisä ainakin joku vuosi sitten, kaikenmaailman strobo-moodeja parhaimmillaan useampiakin, S.O.S-toiminto joka todellisuudessa vilkuttaa S.O.S.O.S.O... Ja ärsyttävintä noissa on että osassa ei edes saa pitkällä painalluksella tai vastaavalla kikalla suoraan laitettua päälle/pois vaan pitää aina painella joka ikinen strobomoodi läpi.

Pitäisi omaan fillariin uusia valot ja taidan rakentaa ihan itse on-off -toimisen mallin kunhan löytäisi jostain sopivan kotelon / aihion mihin rakentaa. Tietty jos jostain löytäisi pari wanhaa litteää taskulamppua joissa on ne vihreä ja punainen värikalvo niin modaisi niihin vähän nykyaikaisempaa tekniikkaa sisälle (led hehkun tilalle, akku paristojen tilalle) niin saisi helposti sekä etu- että takavalon. :D
Pyörään nyt löytyy ihan fiksujakin valoja. Mullakin noita on takavuosilta muutamia. Noissa yleensä joku kolme tehoa ja strobot puuttuuvat onneksi.
 
Jos otsalamppu kelpaa, nextorch mystar. 760/245/28lm/off (x sekunnin päästä painallus=off). Sos on pitkän painalluksen takana, varaustila ledit...
 
Pyörään nyt löytyy ihan fiksujakin valoja. Mullakin noita on takavuosilta muutamia. Noissa yleensä joku kolme tehoa ja strobot puuttuuvat onneksi.
Pitääpä joskus käydä ihan ajatuksella kurkkimassa, viimeksi kun noita jonkun kauppareissun ohella vilkaisin niin joko olivat liian kalliita tai sitten niissä oli kaikki mahdolliset strobomoodit mukana, tai kiinnitys oli joku ihan älytön. Tai sitten pitää ottaa joku otsalamppu fillarikäyttöön, niitäkin kun on kertynyt muutama nurkkiin pyörimään. Pitää vaan keksiä joku pieni takavalo otsalampun kaveriksi että lain vaatimukset täyttyy.
 
Pitääpä joskus käydä ihan ajatuksella kurkkimassa, viimeksi kun noita jonkun kauppareissun ohella vilkaisin niin joko olivat liian kalliita tai sitten niissä oli kaikki mahdolliset strobomoodit mukana, tai kiinnitys oli joku ihan älytön. Tai sitten pitää ottaa joku otsalamppu fillarikäyttöön, niitäkin kun on kertynyt muutama nurkkiin pyörimään. Pitää vaan keksiä joku pieni takavalo otsalampun kaveriksi että lain vaatimukset täyttyy.
Tarkoitin lähinnä noita maastoajoon soveltuvia:
Meiltä löytyy mm:

Ja sitten muutamia halpiksia aliexpressin kautta. Kaikki noi ovatt toimivia. Akkupaketit olen itse kolvannut ja lataan kunnon balansoivalla laturilla...

Yksi lamppu tangossa ja toinen kypärässä on normisetti.
 
Otetaan esimerkiksi Armytekin Wizard C2 Pro
Valotiloja: 12 kpl sis. 3 eri stroboa
Maksimivaloteho; 2500 lm, mutta "605 lm after 30 s"

Näissä onneks tuo virtakytkimen logiikka on sentään aika fiksu niin ei useinkaan tarvitse räplätä nappia kun lamppu esim, muistaa edellisen tilan ja käynnistyy suoraan siihen napin painalluksella.

Tämä enempi ns. User error :)
Manuaalista löytynee ohjeet kuinka vaihdat sitä UI:tä, että mitkä tehot/tilat on tarjolla napista. Itselläni 3 perus modea pyörityksessä napista, main1,2,3.
 
Tämä enempi ns. User error :)
Manuaalista löytynee ohjeet kuinka vaihdat sitä UI:tä, että mitkä tehot/tilat on tarjolla napista. Itselläni 3 perus modea pyörityksessä napista, main1,2,3.

Kuten sanottu, Armytekissä on järkevä UI, monissa muissa ei. Tosin ei noita Armytekin jippojakaan moni ulkoa muista ja vaatii ohjeen opiskelua. Samppelina lähinnä moodien älyttömän määrän takia.
 
Sen lisäksi että nuo ovat ärsyttäviä ja turhia, ovat ne myös laittomia.
Ja lähteet varmaan löytyy tähän?

Tieliikennelaki 49§ toinen momentti
Muuta kuin 1 momentissa tarkoitettua ajoneuvoa ajettaessa on käytettävä eteenpäin valkoista tai vaaleankeltaista valoa näyttävää valaisinta ja taaksepäin punaista valoa näyttävää valaisinta, kun ajoneuvoa ajetaan tiellä pimeän tai hämärän aikaan taikka näkyvyyden ollessa sään vuoksi tai muusta syystä huonontunut. Hinattavassa ajoneuvossa ei kuitenkaan tarvitse käyttää etuvalaisimia, jos niitä ei ole edellytetty ajoneuvon liikenteeseen hyväksymisen yhteydessä.

Tieliikennelaki 729/2018 - Ajantasainen lainsäädäntö - FINLEX ®
 
Ja lähteet varmaan löytyy tähän?

Tieliikennelaki 49§ toinen momentti
Muuta kuin 1 momentissa tarkoitettua ajoneuvoa ajettaessa on käytettävä eteenpäin valkoista tai vaaleankeltaista valoa näyttävää valaisinta ja taaksepäin punaista valoa näyttävää valaisinta, kun ajoneuvoa ajetaan tiellä pimeän tai hämärän aikaan taikka näkyvyyden ollessa sään vuoksi tai muusta syystä huonontunut. Hinattavassa ajoneuvossa ei kuitenkaan tarvitse käyttää etuvalaisimia, jos niitä ei ole edellytetty ajoneuvon liikenteeseen hyväksymisen yhteydessä.

Tieliikennelaki 729/2018 - Ajantasainen lainsäädäntö - FINLEX ®
Voi olla, että muistan väärin tai laki on jossain vaiheessa muuttunut. Ärsyttäviä nuo toiminnot kuitenkin ovat sekä käyttäjälle että vastaantulijalle.
 
Ja lähteet varmaan löytyy tähän?

Tieliikennelaki 49§ toinen momentti
Muuta kuin 1 momentissa tarkoitettua ajoneuvoa ajettaessa on käytettävä eteenpäin valkoista tai vaaleankeltaista valoa näyttävää valaisinta ja taaksepäin punaista valoa näyttävää valaisinta, kun ajoneuvoa ajetaan tiellä pimeän tai hämärän aikaan taikka näkyvyyden ollessa sään vuoksi tai muusta syystä huonontunut. Hinattavassa ajoneuvossa ei kuitenkaan tarvitse käyttää etuvalaisimia, jos niitä ei ole edellytetty ajoneuvon liikenteeseen hyväksymisen yhteydessä.

Tieliikennelaki 729/2018 - Ajantasainen lainsäädäntö - FINLEX ®
Tulkitsetko tuon oikeasti niin, että strobovalo täyttää kriteerit? Tästä voidaan jatkaa sitten tyhmien ihmisten ketjussa...

Mutta onko kukaan keksinyt siis mitään käyttöä tai syytä miksi noita stroboja on nykyään lähes joka lampussa?
 
Tulkitsetko tuon oikeasti niin, että strobovalo täyttää kriteerit? Tästä voidaan jatkaa sitten tyhmien ihmisten ketjussa...

Mutta onko kukaan keksinyt siis mitään käyttöä tai syytä miksi noita stroboja on nykyään lähes joka lampussa?
Laissa ei ole erikseen mainittu pitääkö olla tasaista valoa näyttävä valaisin ja vilkkuvatkin on sallittu mutta yleisesti suositellaan tasaista valoa näyttävän valaisimen käyttöä. Ja on tutkittu että strobovalojen käyttäjät mieltävät strobon näkyvän ja erottuvan paremmin. Osittain kyllä olen samaa mieltä, kyllähän tuollaisen vilkuttimen kyllä huomaa mutta vilkkuvan valon käyttäjän suunta ja nopeutta on hankalampi arvioida ja hämärällä kulkiessa ei varmaan valon käyttäjä kyllä nää ympäristöään niin hyvin kuin tasaisen valon valaisimella.
 
Tulkitsetko tuon oikeasti niin, että strobovalo täyttää kriteerit? Tästä voidaan jatkaa sitten tyhmien ihmisten ketjussa...

Lakiteksti on vähän ympäripyöreä kyllä, ei suoraan ota kantaa valon vilkkumiseen, kyllähän se strobokin "näyttää valoa" siinä missä vilkkumatonkin valo. Joskus luin liikennepoliisin kommentin aiheesta, että jokainen voi itse miettiä vilkkuuko autojen valot pimeässä ja onko pyöränkään valojen siihen peilaten syytä vilkkua.

Toisaalta tarttumapintaa vois lähteä hakemaan myös siitä, että vilkkuvalot on erikseen määritelty sinistä/punaruskeaa valoa näyttäviksi "vilkkuviksi varoitusvalaisimiksi" taas esim. 156 §:ssä "Muut valaisimet", tämän pohjalta vois jopa loogisesti johtaa, että jos valoa ei ole määritelty vilkkuvaksi niin sillä tarkoitetaan kiinteää valoa näyttävää valaisinta. Mutta ehkä tätä ei ole haluttu lähteä määrittämään tarkemmin jotta ihmiset käyttäis jotain valoa pimeällä pyörässä, oli se sitten vilkkuva tai ei...

156 § (17.12.2020/1040)
Muut valaisimet
Hälytysajoneuvossa saa käyttää sinistä valoa näyttävää vilkkuvaa varoitusvalaisinta ajoneuvon ollessa kiireellisessä tehtävässä, ja silloin, kun se liikenteen varoittamiseksi on muutoin tarpeen. Tällaista varoitusvalaisinta saa käyttää myös poliisiajoneuvossa ja Tullin ja Rajavartiolaitoksen ajoneuvossa, joka ei ole hälytysajoneuvo. Mainittua varoitusvalaisinta saa käyttää myös poliisin, Tullin ja Rajavartiolaitoksen käyttämässä ajoneuvossa, joka ei ole hälytysajoneuvo.

Ruskeankeltaista valoa näyttävää vilkkuvaa varoitusvalaisinta on sen lisäksi, mitä 129 §:ssä säädetään, käytettävä:

1) hinausautossa, kun sitä käytetään ajoneuvon nostamiseen tai vetämiseen siten, että se voi vaarantaa muuta liikennettä;

2) tienpitoon käytettävässä autossa, traktorissa ja moottorityökoneessa;

3) tiellä tehtävään työhön käytettävässä moottorityökoneessa ja traktorissa;

4) traktorissa, johon on kiinnitetty hinattava ajoneuvo tai työväline, jonka leveys on yli kolme metriä.

Ruskeankeltaista valoa näyttävää vilkkuvaa varoitusvalaisinta saa käyttää, jos sen käyttö on tarpeen muun liikenteen varoittamiseksi:

1) hälytysajoneuvossa;

2) tiellä tehtävässä työssä käytettävässä autossa, nelipyörässä, raskaassa nelipyörässä ja maastoajoneuvossa;

3) tiepalvelun ajoneuvossa;

4) traktoriin tai moottorityökoneeseen kytketyssä hinattavassa ajoneuvossa, jonka leveys on yli kolme metriä;

5) traktoriin tai moottorityökoneeseen kiinnitetyssä työvälineessä, jonka leveys on yli kolme metriä:

6) koulu- ja päivähoitokuljetuksessa käytettävässä autossa sen ottaessa tai jättäessä matkustajia;

7) ajoneuvossa, joka joudutaan kuormausta tai kuorman purkua varten pysäyttämään tielle niin, että ajoneuvon ohittaminen autolla ei ole mahdollista käyttämättä vastaantulevan liikenteen kaistaa.
...
 
Joskus tehtiin sellaisesta strobosta muovikassilla varoitusvalo kun työkoneen majakka rikottiin.

Mielestäni TM postipalstalla oli joskus noista fillarin vilkkuvista takavaloista, ja jostain olivat kaivaneet lausunnon että se ei saisi vilkkua.

Mä olen jo pari kertaa meinannut ajaa tuollaisesta vilkkuvalovillarista yli. Mun pää ei osaa sijoittaa sitä vilkkuvaa valoa oikeeseen kohtaan tienlaitaan, vaan jotenkin mä kuvittelen sen aina paljon kauemmas.
 
Joskus tehtiin sellaisesta strobosta muovikassilla varoitusvalo kun työkoneen majakka rikottiin.

Mielestäni TM postipalstalla oli joskus noista fillarin vilkkuvista takavaloista, ja jostain olivat kaivaneet lausunnon että se ei saisi vilkkua.

Mä olen jo pari kertaa meinannut ajaa tuollaisesta vilkkuvalovillarista yli. Mun pää ei osaa sijoittaa sitä vilkkuvaa valoa oikeeseen kohtaan tienlaitaan, vaan jotenkin mä kuvittelen sen aina paljon kauemmas.
Juu, mulla on vähän sama vika. Pitää oikeasti katsoa sitä vilkkuvalofillaria että hahmottaa missä se menee, tasaisella valolla olevaa voi seurata silmäkulmallakin ja pysyy hyvin kartalla missä se menee.
 
Jokaisessa lampussa tuntui olevan useampi erilainen vilkkumoodi
...
Sen lisäksi että nuo ovat ärsyttäviä ja turhia, ovat ne myös laittomia.
Eivät ole laittomia. Laki määrää vain värin, ei valon polttimon virkistystaajuutta.

Pyörän valoille asetetut vaatimukset koskevat vain valojen väriä ja suuntaa. Siis vaaleaa eteen ja punaista taakse. Siihen, tuleeko valon olla vilkkuva vai tasaisesti palava, ei ole erikseen otettu pykälissä kantaa. Liikenneturva suosittelee yhtäjaksoisesti palavia polkupyörän valoja

Kenenkään ei pitäisi noita typeriä vilkkuvaloja käyttää monestakaan syystä, mutta koska ihmiset ovat urpoja, niin niitä näkee päivittäin. Luulisi vituttavan ajaessakin, kun ei näe tasaisesti eteensä, mutta kun ei.

Mutta onko kukaan keksinyt siis mitään käyttöä tai syytä miksi noita stroboja on nykyään lähes joka lampussa?
Osa varmaan haluaa niitä, jotta saa tyydytettyä sisäisen poliisinsa, kun kuvittelevat ajavansa strobon kanssa jotain hälytysajoa. :D
 
Epäilen että osa ajattelee näkyvänsä paremmin kun valo vilkuttaa, joka tietysti siinä mielessä pitääkin paikkansa että se kyllä herättää huomiota tehokkaammin, mutta kuten mainittu, mä en ainakaan pysty hahmottamaan sen vilkkuvalon sijaintia kunnolla.
 
Epäilen että osa ajattelee näkyvänsä paremmin kun valo vilkuttaa, joka tietysti siinä mielessä pitääkin paikkansa että se kyllä herättää huomiota tehokkaammin, mutta kuten mainittu, mä en ainakaan pysty hahmottamaan sen vilkkuvalon sijaintia kunnolla.
Se, mikä herättää vilkkumisella huomiota tehokkaammin, myös siirtää huomiota epäolennaiseen, hämmentää, voi haitata kokonaiskuvan hahmottamista ja saattaa joskus jopa häikäistä. Lisäksi kohteen paikan ja suunnan havaitseminen pimeydessä on hankalampaa.

Näiden käyttäjät ovat tosiaan sekä tyhmiä että mulkkuja. Samalla logiikallahan auton ajovaloihin ja takavaloihinkin kannattaisi viritellä strobovalot ja ehkä asentaa katolle poliisivilkut. Että tulee nähdyksi liikenteessä ja on ristusnotta turvallista.
 
Nää on ihan jumalaisia ku metässä vain liikkuu, ei sitä kirkasta pistettä tartte mihinkään vaan mukava iltahämärä on ihan hyvä.
Oon koiraa metästä hakiessa tullu takasin N95:n nettiselaimen ei yhteyttä internettiin virhesivun valolla ja siinäkin oli melkein turhan paljon valoa
 
Nää on ihan jumalaisia ku metässä vain liikkuu, ei sitä kirkasta pistettä tartte mihinkään vaan mukava iltahämärä on ihan hyvä.
Oon koiraa metästä hakiessa tullu takasin N95:n nettiselaimen ei yhteyttä internettiin virhesivun valolla ja siinäkin oli melkein turhan paljon valoa
Tämäpä hyvinkin. On todellinen suunnittelun kukkanen jättää se pienin tarjolla oleva valoteho järjettömän kirkkaaksi.
Aivan yhtä päätöntä on laittaa ne tyyliin kolme tehoa ja pakottaa aloittamaan kirkkaimmasta kun ehdottomasti tulee olla mahdollisuus toisinkin päin ja toki myös niin, että saa suoraan sammutettua mistä vaan modesta.
Luonnollisesti on suunnittelun kukkanen tehdä nykypäivänä mitään laadukasta lamppua, jossa et pysty valitsemaan itsellesi sopivaa moodia.

Lampuista jatkaen... Itsellä on ainakin yksi Ledlenser, jossa moodit valitaan pitkään nappia painaen. Lukitus on "fiksusti" pisimmän painalluksen takana ja kun otat lukituksen pois päältä, moodi on pakko valita uudelleen. Taisi olla kolme joten jos kolmas on mieluinen, painat nappia jälleen niin pitkään, että vilkkukoodi kertoo tuon kolmannen.
Ei liene vaikea arvata, miksi lukitus on täysin turha.

Ja asiasta toiseen... Taas kerran tankatessa mietein, millainen suunnittelun kukkanen ainakin tällä hetkellä ovat nuo automaattien summan valinnat. Ensimmäisen "sivun" tarjonta ei riitä mihinkään ja noin muutenkin ihan normi kulkupelillä ainoa järkevä vaihtoehto on suurin. Siis se, joka on aina siellä minkä lie nuolinapin tms takana.
Aikanaan toki riittivät mutta jo softan puolesta on suunnittelun kukkanen jos järkevää mahdollisuutta muuttaa tuollaisia ei ole.
 
Ja asiasta toiseen... Taas kerran tankatessa mietein, millainen suunnittelun kukkanen ainakin tällä hetkellä ovat nuo automaattien summan valinnat. Ensimmäisen "sivun" tarjonta ei riitä mihinkään ja noin muutenkin ihan normi kulkupelillä ainoa järkevä vaihtoehto on suurin. Siis se, joka on aina siellä minkä lie nuolinapin tms takana.
Aikanaan toki riittivät mutta jo softan puolesta on suunnittelun kukkanen jos järkevää mahdollisuutta muuttaa tuollaisia ei ole.
Eipä kyllä ole tullut tommosta eteen.. varmaan riippuu tankin koosta? Itselle kun laittaa 120e niin saa tankin täyteen ja sen jälkeen on ainakin kaksi suurempaa vaihtoehtoa summalle.

Sen sijaan mua ihmetyttää kun noissa automaateissa on lähimaksu *yli*50e tankkauksille. Eiks kaupoissakin lähimaksu ole ALLE 50e ostoille? Miks tankeilla logiikka on päinvastoin?

Sitten on vielä ne perkeleen automaatit jotka tekee automaattisen katevarauksen. Vaikka kuinka yrittää muistaa painaa nappia että "valitse summa" niin se perkele on piilotettu jonnekkin niin epäloogiseen paikkaan tyyliin ennekuin syötät kortin. Sitten kun kortti on syötetty niin et käytännössä voi vaihtaa summaa ellet huomaa jotain kärpäsenpaskan kokoista namiskaa jossain.
 
Eipä kyllä ole tullut tommosta eteen.. varmaan riippuu tankin koosta? Itselle kun laittaa 120e niin saa tankin täyteen ja sen jälkeen on ainakin kaksi suurempaa vaihtoehtoa summalle.
Ne suuremmat summat ovat edelleen siellä toisella "sivulla" ja ensimmäisellä on aivan turhaan loputon määrä minisummia.
Enkä nyt muista, mitä missäkin on suurimmat tarjolla olevat mutta ainakin itse painan nykyään aina sen 200€ koska miksi ihmeessä miettisin asiaa yhtään sen enempää?

Sen sijaan mua ihmetyttää kun noissa automaateissa on lähimaksu *yli*50e tankkauksille. Eiks kaupoissakin lähimaksu ole ALLE 50e ostoille? Miks tankeilla logiikka on päinvastoin?
Ainakaan kortilla kokeillen ei ole onnistunut yli 50€ mutta lienee joku mobiilimaksu tms. En tiedä mutta epäilen tarkoitukselliseksi ominaisuudeksi, ei tähän ketjuun kuuluvaksi.

Sitten on vielä ne perkeleen automaatit jotka tekee automaattisen katevarauksen. Vaikka kuinka yrittää muistaa painaa nappia että "valitse summa" niin se perkele on piilotettu jonnekkin niin epäloogiseen paikkaan tyyliin ennekuin syötät kortin. Sitten kun kortti on syötetty niin et käytännössä voi vaihtaa summaa ellet huomaa jotain kärpäsenpaskan kokoista namiskaa jossain.
Siis lähimaksua käyttäessä? Muistelen joskus kokeilleeni ja järjestys oli tosiaan käänteinen vs normaalisti. Mutta vieras itselle muutoin joten vaikea sanoa.

Mutta sitä pitäisin suunnittelun kukkasena, ettet saa omalle kortillesi määriteltyä mitään, mitä nuo käyttäisivät oletuksena. En koe mitään tarvetta valinnoille, voisi oletuksena tehdä aina vaikka sen 200€ katevarauksen ja siinä kaikki.
 
Ne suuremmat summat ovat edelleen siellä toisella "sivulla" ja ensimmäisellä on aivan turhaan loputon määrä minisummia.
Enkä nyt muista, mitä missäkin on suurimmat tarjolla olevat mutta ainakin itse painan nykyään aina sen 200€ koska miksi ihmeessä miettisin asiaa yhtään sen enempää?


Ainakaan kortilla kokeillen ei ole onnistunut yli 50€ mutta lienee joku mobiilimaksu tms. En tiedä mutta epäilen tarkoitukselliseksi ominaisuudeksi, ei tähän ketjuun kuuluvaksi.


Siis lähimaksua käyttäessä? Muistelen joskus kokeilleeni ja järjestys oli tosiaan käänteinen vs normaalisti. Mutta vieras itselle muutoin joten vaikea sanoa.

Mutta sitä pitäisin suunnittelun kukkasena, ettet saa omalle kortillesi määriteltyä mitään, mitä nuo käyttäisivät oletuksena. En koe mitään tarvetta valinnoille, voisi oletuksena tehdä aina vaikka sen 200€ katevarauksen ja siinä kaikki.
Ne suuremmat summat ovat edelleen siellä toisella "sivulla" ja ensimmäisellä on aivan turhaan loputon määrä minisummia.
Enkä nyt muista, mitä missäkin on suurimmat tarjolla olevat mutta ainakin itse painan nykyään aina sen 200€ koska miksi ihmeessä miettisin asiaa yhtään sen enempää?
Mä en oo ees tienny että on joku "toinen sivu". Kyllä mulla on samalla sivulla näyttäny aina summat 20-200e.

Ainakaan kortilla kokeillen ei ole onnistunut yli 50€ mutta lienee joku mobiilimaksu tms. En tiedä mutta epäilen tarkoitukselliseksi ominaisuudeksi, ei tähän ketjuun kuuluvaksi.
Tätähän mä ihmettelen kun siinä vielä selkeesti on se lähiluvun kuvake ja lukee että "lähimaksu vain yli 50e summille". En ole itse kokeillut mutta kaupoissa lähimaksu on aina alle 50e.

Siis lähimaksua käyttäessä? Muistelen joskus kokeilleeni ja järjestys oli tosiaan käänteinen vs normaalisti. Mutta vieras itselle muutoin joten vaikea sanoa.
Ei, vaan normaalisti kortilla maksaessa. Siinä on joku automaattinen 120e katevaraus ja jos et ennen kortin syöttöä valitse sitä "Muu summa" täppää niin se ottaa sen 120e eikä kysele mitään etä voi enää vaihtaa summaa. Jotenkin näin se meni, jotenkin aivan helvetin epäloogisesti.
 
Mä en oo ees tienny että on joku "toinen sivu". Kyllä mulla on samalla sivulla näyttäny aina summat 20-200e.
Osalla automaatteja se summa on valittava siitä näppiksen yhteydessä olevasta minikokoisesta näytöstä eikä suinkaan loogisesti siitä isosta kosketusnäytöstä. Ainakin ABC:n automaateissa on tällaisia.
Eli suunnittelun kukkanen sekin, ettei sitä isoa näyttöä hyödynnetä järkevästi.

Ei, vaan normaalisti kortilla maksaessa. Siinä on joku automaattinen 120e katevaraus ja jos et ennen kortin syöttöä valitse sitä "Muu summa" täppää niin se ottaa sen 120e eikä kysele mitään etä voi enää vaihtaa summaa. Jotenkin näin se meni, jotenkin aivan helvetin epäloogisesti.
Kuulostaa erikoiselta ja tosiaan suunnittelun kukkaselta. Normaali tapa on kuitenkin ensin syöttää kortti ja sitten tehdä kaikki muu. Siis pois lukien lähimaksulla.
Minkähän yhtiön automaateissa näin on?
 
Kuulostaa erikoiselta ja tosiaan suunnittelun kukkaselta. Normaali tapa on kuitenkin ensin syöttää kortti ja sitten tehdä kaikki muu. Siis pois lukien lähimaksulla.
Minkähän yhtiön automaateissa näin on?
Ei ole kaikilla yhtiön automaateilla tätä, mutta ainakin Riihimäen Lidlillä olevassa on.
Sen lisäks se on muutenkin aivan perseestä kun ne tunnistimet siinä hanikoissa on jotenkin päin persettä ja sitä pistoolia saa pukkaa autoon kun vanhaa emäntää mutta ei lähe löpö virtaamaan. SItten kun kuu ja tähdet on oikeassa asennossa niin alkaa virrata ja ei parane paljon liikauttaa. Ja tämä asema on siis ST1 ja en ole muilla ST1 asemilla noita huomannut.
 
Tätähän mä ihmettelen kun siinä vielä selkeesti on se lähiluvun kuvake ja lukee että "lähimaksu vain yli 50e summille". En ole itse kokeillut mutta kaupoissa lähimaksu on aina alle 50e.
Muistaakseni nesteen automaateissa on mobiililähimaksu yli 50e valinta. Eipä tuo mikään muukaan voi olla.
 
Muistaakseni nesteen automaateissa on mobiililähimaksu yli 50e valinta. Eipä tuo mikään muukaan voi olla.
Joo ainakin nesteellä tuntuu olevan. Mikä logiikka tossa on että muualla se on alle 50e mutta asemilla yli 50e? Luulis että ei olis ees teknisesti mahdollista turvallisuussyistä.
 
Ei ole kaikilla yhtiön automaateilla tätä, mutta ainakin Riihimäen Lidlillä olevassa on.
Sen lisäks se on muutenkin aivan perseestä kun ne tunnistimet siinä hanikoissa on jotenkin päin persettä ja sitä pistoolia saa pukkaa autoon kun vanhaa emäntää mutta ei lähe löpö virtaamaan. SItten kun kuu ja tähdet on oikeassa asennossa niin alkaa virrata ja ei parane paljon liikauttaa. Ja tämä asema on siis ST1 ja en ole muilla ST1 asemilla noita huomannut.

Nyt kun mainitsit, niin ST1 asemalla oon huomannut tuon, että pistooli tankkiin ja sitten saa liipasimesta vetää sen 10+ kertaa ennenkun alkaa bensaa tulla. Siis joku tunnistin ongelma?
 
Joo ainakin nesteellä tuntuu olevan. Mikä logiikka tossa on että muualla se on alle 50e mutta asemilla yli 50e? Luulis että ei olis ees teknisesti mahdollista turvallisuussyistä.

Bensiksillä on siis nappi ”lähimaksu yli 50€” jolla voi valita isomman summan lähimaksulle, jos sitä ei paina vaan laittaa suoraan lähimaksukortin tai kännykän siihen lukijaan niin tulee 50 eur katevaraus.

Yli 50 eur lähimaksu ei luonnollisesti onnistu muilla kuin mobiililaitteilla joissa on lukitus avattu (=vastaa kortin pin-koodin käyttöä). Eli siis google pay, apple pay ym vastaavat.
 
Bensiksillä on siis nappi ”lähimaksu yli 50€” jolla voi valita isomman summan lähimaksulle, jos sitä ei paina vaan laittaa suoraan lähimaksukortin tai kännykän siihen lukijaan niin tulee 50 eur katevaraus.

Yli 50 eur lähimaksu ei luonnollisesti onnistu muilla kuin mobiililaitteilla joissa on lukitus avattu (=vastaa kortin pin-koodin käyttöä). Eli siis google pay, apple pay ym vastaavat.
Aa.. no ok. Kaikkee sitä oppii. Mä oon luullu että toi on sama kun se mitä korttia heilautetaan kassalla :btooth: No se selittääkin jo aika paljon.

Vittu mä oon vanha.
 
Kuulin nyt ensimmäistä kertaa että jossain bensiksellä on tankkauksessa mahdollisuus lähimaksulle o.O Onko tämä vain jollain tietyllä ketjulla? ABC:llä en ainakaan oo huomannu mahdollisuutta.
 
Kuulin nyt ensimmäistä kertaa että jossain bensiksellä on tankkauksessa mahdollisuus lähimaksulle o_O Onko tämä vain jollain tietyllä ketjulla? ABC:llä en ainakaan oo huomannu mahdollisuutta.

Nesteellä ollut jo useita vuosia kaikki automaatit lähimaksulla, nykyään myös ST1 taitaa olla jo kaikki uusittu lähimaksua tukeviksi, Teboilillakin ollut jo aika paljon, myös pienempien firmojen automaateissa näkynyt hyvin tukea, ABC taitaakin olla niitä ainoita joilla ei lähimaksu toimi koska oma mobiilisovellus pitää pakottaa kaikille standardia mieluummin…
 
Nuo bensa-automaatit on kyllä lähes kaikki jonkun idiootin suunnittelemia. Oulussa Alppilan St1:n automaatissa on lähimaksulle sellainen kolo, jonne ei mahdu kelloa, eikä edes kännykkää. Todellinen helmi.

Läheisellä Shellillä taas kellolla voi maksaa vain 50 eurolla. Erikoisia rajoituksia ne näihin laittaa.
 
Nuo bensa-automaatit on kyllä lähes kaikki jonkun idiootin suunnittelemia. Oulussa Alppilan St1:n automaatissa on lähimaksulle sellainen kolo, jonne ei mahdu kelloa, eikä edes kännykkää. Todellinen helmi.

Läheisellä Shellillä taas kellolla voi maksaa vain 50 eurolla. Erikoisia rajoituksia ne näihin laittaa.
Niinköhän tuollaiset räpellykset mahtavat olla ihan luvallisia? Voisin kuvitella, että maksukorttijärjestelmää kehittävä ja lisensoiva taho ei toivoisi moista. Siis että joku alkaa rampauttaa toiminnallisuutta lähinnä aitatolppaan verrattavilla ranetuksilla. Saatan tietysti erehtyä, mutta intuitio väittää kovasti muuta.


Kuulin nyt ensimmäistä kertaa että jossain bensiksellä on tankkauksessa mahdollisuus lähimaksulle o_O Onko tämä vain jollain tietyllä ketjulla? ABC:llä en ainakaan oo huomannu mahdollisuutta.
Ihan rutiininomaisesti uudemmissa kalusteissa on. Oman kokemuspiirini puitteissa se lähimaksusymboli ja -pääte tuijottaa päin näköä yleensä tankatessa. Tässä lienee alueellisia eroja - joskus jossain Pohjanmaalla tankatessa olen nähnyt sellaisia pumppuja ja letkuja, että muistaakseni jossain toissa vuosikymmenellä suljetun bensa-aseman pihassa oli vastaavia kun olin junnu.

Muistan gorrepaniikin alkaessa eli liki kolme vuotta sitten jutelleeni sattumalta kylmäaseman viereiselle mittarille saapuneen miehen kanssa. Hän ei ilmeisesti samalla asemalla usein asioinut ja oli aivan halolla päähän lyöty, ettei laitteessa ollut lähimaksun mahdollisuutta. Poistui tankkaamatta. :rofl:


Nooh, ei tota aina kaikki kassatyöntekijätkään tiedä että kännykällä onnistuu maksaa yli 50 euroa:D
Niin, tällaisia asioita ei ole nähty tarpeelliseksi kouluttaa tai valistaa. Maksujärjestelmä on eräänlainen norsunluutorni, jossa vallitsee "need to know basis" ja senkin vähän tiedon joutuu kaivamaan itse, osan mennessä piiloon ellei joka päivä tee omaa tutkimusta.

Ne suuremmat summat ovat edelleen siellä toisella "sivulla" ja ensimmäisellä on aivan turhaan loputon määrä minisummia.
Tämähän on ihan paskaa mutta toisaalta ei silti suunnittelun kukkanen vaan vastaa asiakkaan tarpeisiin. On paljon asiakkaita, jotka haluavat tankata kuivan säiliön pohjalle kympillä, kahdella tai vaikka vitosella. Syytä en varsinaisesti ymmärrä.
 
Viimeksi muokattu:
Tämähän on ihan paskaa mutta toisaalta ei silti suunnittelun kukkanen vaan vastaa asiakkaan tarpeisiin. On paljon asiakkaita, jotka haluavat tankata kuivan säiliön pohjalle kympillä, kahdella tai vaikka vitosella. Syytä en varsinaisesti ymmärrä.
Pidän kiinni siitä, että tuo on suunnittelun kukkanen. Onhan vaikkapa pankkiautomaateissa mahdollisuus syöttää vapaasti summa.
Mikään ei siis estäisi laittamasta automaattiin ainoastaan muutama vaihtoehto ja vapaasti valittava lisäksi.

Ja jos vapaasti valittavaa ei voi laittaa niin ensisijaisesti (ensimmäisellä sivulla) valittavissa voisi olla vaikka se 200€ normaaleja tankkaajia varten ja pari muuta järkevää. Sivuja taas voisi olla vaikka miten monta jos kiinteinä vaihtoehtoina on tarjottava joka eurolle jostain vitosesta alkaen.

Oikeammin voisi olla vaihtoehto olla valitsematta mitään ja summa olisi järkevä. Sanoisin sen yleensä maksimin, eli 200€ olevan sellainen. En tiedä mutta uskoisin aika suurelle osalle olevan aika merkityksetön jos katevaraus on hetken tuolla summalla.

Syy löytyy yleensä ko. henkilön pankkitilin saldosta.
Tai luottokortin limitistä mutta monesti näin. Toki lisäksi ne satasen autolla ajavat, jotka odottavat sen kulkupelin leipovan kiinni milloin tahansa.

Toisaalta ainakin itse tiedän niitä, jotka ajavat todella vähän ja kokevat jostain syystä paremmaksi pitää tankin tyhjänä vs täynnä.

Ja toki vielä lisäksi ne, jotka eivät ymmärrä katevarausta. Yllättävän usein on sitäkin, ettei koskaan tankata täyteen koska kuvitelma on sen valitun summan tulevan veloitetuksi joka tapauksessa samaan tapaan kuin setelitankkauksella.
Joka taas on toisaalta suunnittelun kukkanen. Varsinkin isolla näytöllä varustetuissa voisi olla ihan ohjeteksti aiheesta.
 
Syy löytyy yleensä ko. henkilön pankkitilin saldosta.
Ja käy noilla asemilla mopoilijatkin tankkaamassa ja tankkiin ei vaan mahdu kovin monen kympin edestä polttoainetta vaikka yrittäisikin.

Se on kyllä totta että ekalla sivulla voisi olla "rajaton" -vaihtoehto eli saisi tankata just sen verran kuin haluaa sillä valinnalla jos vaan tilillä on katetta.
 
Ja käy noilla asemilla mopoilijatkin tankkaamassa ja tankkiin ei vaan mahdu kovin monen kympin edestä polttoainetta vaikka yrittäisikin.

Se on kyllä totta että ekalla sivulla voisi olla "rajaton" -vaihtoehto eli saisi tankata just sen verran kuin haluaa sillä valinnalla jos vaan tilillä on katetta.
Oli muuten yksi todella hyvä peruste, miksi siellä on pieniäkin summia. Juuri tällaisella porukalla ei siellä tililläkään ole välttämättä yhtään liikaa rahaa ja luottokorttia ei ole. Toisaalta montaa pientä summaa eivät tarvitse ja vapaasti valittava voisi palvella lopulta parhaiten.

Eli ei täysin suunnittelun kukkanen mutta tosiaan rajaton saisi olla silti. Tai koska katevaraus niin rajatonta ei voi olla vaan pitää joku summa olla, eikä se voi olla loputtoman suuri. Mutta mainitsemani parikin sataa riittäisi pitkälle.
Voi olla, että ilman kortin syöttämistä uudelleen ei onnistu mutta jos onnistuu niin myös vaihtoehto "haluatko jatkaa tankkaamista?" ja uusi katevaraus voisi olla hyvinkin toimiva vaihtoehto.
 
Tästä lähin pitääkin moottoripyörän, skootterin ja jerrykannun täytön yhteydessä lorotella varuiksi muutamalla kympillä ainetta viemäriin, ettei saa persaukisen leimaa.
 
Tästä lähin pitääkin moottoripyörän, skootterin ja jerrykannun täytön yhteydessä lorotella varuiksi muutamalla kympillä ainetta viemäriin, ettei saa persaukisen leimaa.

Jep. Kesällä kun skodea tankkasi niin sai ihan miettiä että kympin varauksella vai.... ja talvella kun kannulla hakee 98a linkoon niin sama homma. Ja aina jää sitä varausta jäljelle. Miksiköhän sitä minimi tankkausta sanotaan vissiin 5L vähintään kun ei sitäkään mahdu.

Tästä tulikin tarina teinivuosilta, kun oli tili Essolle - pappa betalar. Tankkasin Monkeyta sen minkä mahtui ja kassa esitti jotain kymmenien litrojen tankkausta. Kysyin siinä että tähän kypäräänkö oon tankannut noin paljon. Ymmärsi kyllä että joku edessä ollut käytti tilaisuuden hyväkseen ja maksoi ne muutamat litrat. Kassa ymmärsi minut tuntiessaan että nyt kävi näin ja veloitti sen mitä pitikin.

Toisella asemalla missä käyn hakemassa löpöä välillä, niin on kyllä niin sekavamaksu systeemi että saa aina vähän miettiä, voi maksaa lähimaksulla vähän, tai kortilla enemmä, tai vaan maksu kassalle - tiedä sitten kuinka paljon sieltä voisi löpöä tai mitä tahansa vetää maksamatta ja lähteä hittoon. kait siellä on kohtuu rehellisiä asiakkaita kun en ole kuullut että olisi väärin käytetty.
 
Jep. Kesällä kun skodea tankkasi niin sai ihan miettiä että kympin varauksella vai.... ja talvella kun kannulla hakee 98a linkoon niin sama homma. Ja aina jää sitä varausta jäljelle. Miksiköhän sitä minimi tankkausta sanotaan vissiin 5L vähintään kun ei sitäkään mahdu.
En ymmärrä, miksi pitää nähdä vaivaa miettiä tuollaisia. Lähes tyhmät ihmiset-ketjun asiaa, korjaantuuhan se varaus kuitenkin tankkauksen jälkeen oikeaksi.

Ja noissa jakajissa alle 5l määriä ei tarvitse vaa'ata. Yli viidelle litralle saa olla ulkomuistista 0,25% heitto. Vähemmän saa siis tankata mutta heitto voi olla suurempi.
Tämä taas ei ole ketjun aiheen mukainen vaan lainsäädännöllinen asia.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
275 794
Viestejä
4 750 056
Jäsenet
77 388
Uusin jäsen
aKustix

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom