Suunnittelun kukkaset

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sampsa
  • Aloitettu Aloitettu
Lämpömittarista tuli mieleen että vuosia sitten ajoin lainassa ollutta Hyundai Getziä, siinä ei ollut moottorin lämpömittaria. Ainoastaan sininen valo joka ilmaisi että on vielä kylmä. Ajattelin että se on halvasta autosta karsittu turhana anturina mutta nyt ei ole 2008 e91 bemarissakaan lämpömittaria. Eikä kyllä öljytikkuakaan.
En ole koskaan keksinyt funktiota moottorin lämpömittarille, tai siis näkyvälle sellaiselle. Jos moottori kuumenee, siitä kertoo varoitusvalo. Jos (kun) moottori on kylmä, niin mitä sitten? Ei se ainakaan tyhjäkäynnillä siitä lämpene.
 
En ole koskaan keksinyt funktiota moottorin lämpömittarille, tai siis näkyvälle sellaiselle. Jos moottori kuumenee, siitä kertoo varoitusvalo. Jos (kun) moottori on kylmä, niin mitä sitten? Ei se ainakaan tyhjäkäynnillä siitä lämpene.
Kylmää moottoria ei ole hyvä huudattaa ainakaan niin paljoa. Ja nice to know tason juttuna näkee että koska sieltä pitäisi alkaa vähitellen tulla lämmintä ilmaa ohjaamoon :)
 
Onko se suunnittelun kukkanen, että koko maapallo ei käytä universaalisti samaa asteikkoa?
Kyllä, se on juuri sitä. Aiheuttaa tarpeettomia sekaannuksia, kuten tuossa edellisessä Antin sarjakuvassa hyvin havainnollisestaan mm. päivämäärien osalta.

Tiedän kyllä että globaalisti yhtenäiseen merkintätapaan ja yksiköihin vaihtaminen on käytännössä mahdoton urakka, mutta silti. Syyhän on tietenkin siinä, kun ollaan aikoinaan eletty täysin erilaisessa yhteiskunnassa kokonaisuudesta tietämättä/välittämättä, mutta ei se muuta sitä että tällaiset aiheuttavat jatkuvaa päänvaivaa nykypäivänä. Taisipa joku lentokonekin pudota, kun mittasivat polttoaineen määrän paunoina kilogrammojen sijaan. Varmaan joku on sitäkin mieltä, että imperiaalinen mittayksikkö on paras, joten taistelu on loputon.

Edit.
Tämä oli se lentotapaus:
 
Viimeksi muokattu:
Kylmää moottoria ei ole hyvä huudattaa ainakaan niin paljoa. Ja nice to know tason juttuna näkee että koska sieltä pitäisi alkaa vähitellen tulla lämmintä ilmaa ohjaamoon :)
Hondassa jopa tarpeellista kun kylmänä automaattiasetus ei pidä puhallusta ja lasit menevät huuruun :facepalm:
Toki jos et pidä ilmanvaihtoa/ilmastointia automaattiasetuksella ei niin väliä. Ja niin melkein pitääkin talvella tehdä kun automaatilla auton todetessa olevansa riittävän lämmin ylläpitoon niin alkaa puhaltaa vain jaloille ja se yleensä on ihan liikaa talvikenkäisille jaloille :facepalm:

Ei taida niinkään olla nykyisin ongelmana, mutta jos autolla on keittämistaipumuksia niin lämpömittarin avulla voi reagoida...
 
En ole koskaan keksinyt funktiota moottorin lämpömittarille, tai siis näkyvälle sellaiselle. Jos moottori kuumenee, siitä kertoo varoitusvalo. Jos (kun) moottori on kylmä, niin mitä sitten? Ei se ainakaan tyhjäkäynnillä siitä lämpene.

Khyyl se mittari on ihan bueno tossa naapurimaan vuorilla dynaamisesti ajelles, osaa siirtyä mummo-moodiin jo ennen kiehumista.
 
Ei taida niinkään olla nykyisin ongelmana, mutta jos autolla on keittämistaipumuksia niin lämpömittarin avulla voi reagoida...
Juu, aikanaan wanhalla romulla ajaneena tuo koneen lämpö oli ihan kiva tietää. Välillä kun termari jumitteli, välillä flekti ei lähtenyt pyörimään jne. Osasi reagoida ennen keittämistä. Samaisessa kotterossa oli kyllä kaikkia muitakin hauskoja "ominaisuuksia" mutta ei niistä enempää...

Nykyisessä kulkineessa taas tuo moottorin lämpömittari sekoilee joskus harvoin jotakin, yhtäkkiä mittari lähtee nousuun vaikka oikeasti lämmöt on normaalit ja kun sammuttaa ja käynnistää uusiksi niin mittarikin näyttää taas järkeviä.
 
Kyllä, se on juuri sitä. Aiheuttaa tarpeettomia sekaannuksia, kuten tuossa edellisessä Antin sarjakuvassa hyvin havainnollisestaan mm. päivämäärien osalta.

Tiedän kyllä että globaalisti yhtenäiseen merkintätapaan ja yksiköihin vaihtaminen on käytännössä mahdoton urakka, mutta silti. Syyhän on tietenkin siinä, kun ollaan aikoinaan eletty täysin erilaisessa yhteiskunnassa kokonaisuudesta tietämättä/välittämättä, mutta ei se muuta sitä että tällaiset aiheuttavat jatkuvaa päänvaivaa nykypäivänä. Taisipa joku lentokonekin pudota, kun mittasivat polttoaineen määrän paunoina kilogrammojen sijaan. Varmaan joku on sitäkin mieltä, että imperiaalinen mittayksikkö on paras, joten taistelu on loputon.

Edit.
Tämä oli se lentotapaus:
Voi olla että sinulta meni pointti ohi. Ehkä tämä on sitten saivartelua, mutta kysymyksellä hain sitä, että ei tuo minusta ole niinkään suunnittelusta kiinni, vaan kyse on politiikasta ja vakiintuneista käytännöistä yms.
 
Hondassa jopa tarpeellista kun kylmänä automaattiasetus ei pidä puhallusta ja lasit menevät huuruun :facepalm:
Toki jos et pidä ilmanvaihtoa/ilmastointia automaattiasetuksella ei niin väliä. Ja niin melkein pitääkin talvella tehdä kun automaatilla auton todetessa olevansa riittävän lämmin ylläpitoon niin alkaa puhaltaa vain jaloille ja se yleensä on ihan liikaa talvikenkäisille jaloille :facepalm:

Ei taida niinkään olla nykyisin ongelmana, mutta jos autolla on keittämistaipumuksia niin lämpömittarin avulla voi reagoida...
Ai että pääsisipä joskus ajelemaan noin uudella ja hienolla autolla että jotain automaatti-ilmastointeja olisi :D
 
Ai että pääsisipä joskus ajelemaan noin uudella ja hienolla autolla että jotain automaatti-ilmastointeja olisi :D


Mulla on vuoden -99 klassikko 323 bemari jossa on, 2001 omegassa oli myös.
Edellinen auto jossa ei ole ollut oli harrastepirssi vuodelta -66.
Kuinka vanhoilla vehkeillä sä ajelet? :lol:
 
En ole koskaan keksinyt funktiota moottorin lämpömittarille, tai siis näkyvälle sellaiselle. Jos moottori kuumenee, siitä kertoo varoitusvalo. Jos (kun) moottori on kylmä, niin mitä sitten? Ei se ainakaan tyhjäkäynnillä siitä lämpene.
Esim minulla nyt olisi erittäin hyvä olemassa, koska autoni jäähdytysnesteen kanssa on ongelmia. Koska lämpömittaria ei ole ensimmäinen varoitus liian kuumasta lämpötilasta on että pysäytä nyt heti välittömästi. Jos autossa olisi moottorin lämpömittari, voisin pysäyttää jo hyvissä ajoin ja lisätä jäähdytysnestettä.
 
Esim minulla nyt olisi erittäin hyvä olemassa, koska autoni jäähdytysnesteen kanssa on ongelmia. Koska lämpömittaria ei ole ensimmäinen varoitus liian kuumasta lämpötilasta on että pysäytä nyt heti välittömästi. Jos autossa olisi moottorin lämpömittari, voisin pysäyttää jo hyvissä ajoin ja lisätä jäähdytysnestettä.
Luulisi että jäähdytysnesteen vähäisestä määrästä tulisi ajoissa ilmoitus. Heikkoa suunnittelua, jos ensimmäinen merkki jäähdytysnesteen katoamisesta on moottorin lämpötilan nouseminen.

...ja nyt kun koitin asiaa googlettaa, niin ilmeisesti autoissa on varsin yleisesti merkkivalo vain jäähdytysnesteen (ja samalla moottorin) ylikuumenemiselle, muttei määrälle.
 
En ole koskaan keksinyt funktiota moottorin lämpömittarille, tai siis näkyvälle sellaiselle. Jos moottori kuumenee, siitä kertoo varoitusvalo. Jos (kun) moottori on kylmä, niin mitä sitten? Ei se ainakaan tyhjäkäynnillä siitä lämpene.
Lämpömittarista näkee jos termostaatti ei toimi tai tarviiko viimasuojaa. Se on kuitekin perinteisesti ollut vakiovaruste mutta alkaa jäämään pois joistakin autoista. Alfa 156 lämpömittari ei muuten ollut "vaimennettu" ja siitä näki pakkasen vaikutuksen ja jopa termarin avautumissyklit.
 
Lämpömittarista näkee jos termostaatti ei toimi tai tarviiko viimasuojaa. Se on kuitekin perinteisesti ollut vakiovaruste mutta alkaa jäämään pois joistakin autoista. Alfa 156 lämpömittari ei muuten ollut "vaimennettu" ja siitä näki pakkasen vaikutuksen ja jopa termarin avautumissyklit.
Joo, lämpömittari on tärkeä varuste. Poikkeama normaalista on syytä olla havaittavissa jo ennen kriittistä. Jäähdytys voi häiriintyä myös lumen pakkautuessa, veden virtauksen heikentyessä eri syistä ja kovassa rasituksessa kuumalla ilmalla.

Varoitusvalo on yleensä lämpömittarille kehno korvike, kuten myös polttoaineen määrän, öljynpaineen ja latauksen kanssa. Toki perinteinen mittari ei ole ainoa ratkaisu vaan myös älykäs valvonta ja tarvittaessa ajotietokoneen kautta varoittelu on mahdollisesti hyvä vaihtoehto. Tätähän oikeastaan yleinen suodatettu volkkarimittarikin on - neula on asteikon keskellä kunnes poiketaan määritellyltä normaalialueelta.

Pelkkä tyhmä varoitusvalo tai ei mitään on oikomista, laiskuutta tai kitsautta. Vituttaa jo ruohonleikkurissakin, ettei ole edes sitä varoitusvaloa - joo, en ole ihan niin anaalinen tässä että vaatisin leikkuriinkin mittareita. Joku raja on minunkin niuhottamisessani. :giggle:
 
Lämpömittarista näkee jos termostaatti ei toimi tai tarviiko viimasuojaa. Se on kuitekin perinteisesti ollut vakiovaruste mutta alkaa jäämään pois joistakin autoista.
Jotenkin alaston olo tulee jos ei ole moottorin lämpötilasta kertovaa mittaria. Ei tiedä milloin moottori on lämmennyt ja toisaalta ettei se käy liian kuumana.

Omassa autossa voi vaihtaa erilaisia teemoja/skinejä mittaristoon ja vain yhdessä niistä on tuo lämpötila. Sitä skiniä tulee yleensä myös käytettyä ja ainakin osittain juuri tästä syystä.
 
Lämpömittari on autossa kyllä erittäin hyvä varuste, tähän ketjuun kuuluu jos semmoista ei ole.
Voisi verrata melkein polttoainemittariin, vai riittäisikö pelkkä valo siinäkin hommassa?
 
Ei niitä varoitusvaloja turhaan kutsuta "idioottivaloiksi".

Sitten kun vielä tajuaa, että se auton lämpötilamittari ei ole muutamaan vuosikymmeneen näyttänyt todellista lämpöä, vaan on vaimennettu pysymään tasan 90 C, kun jäähdytysnesteen lämpötila on välillä 75 - 100 C, suunnilleen, merkistä ja mallista riippuen.
 
Jotenkin alaston olo tulee jos ei ole moottorin lämpötilasta kertovaa mittaria. Ei tiedä milloin moottori on lämmennyt ja toisaalta ettei se käy liian kuumana.
Joo, ja lisäksi on kiva tietää milloin se alkaa erittäin kylmällä jäähtyä normaalista. Tällainen ilmiö ei tietysti kaikille aloittelijoille ole edes tuttu ja tämänkin joku varmaankin kyseenalaistaa.
 
EU käytäntö sentään on looginen, kun mennään koko ajan pienemmästä aikayksiköstä isompaan. Mistä tuli mieleen tämä kohta Gaimanin ja Pratchettin kirjasta Good Omens: "NOTE FOR YOUNG PEOPLE AND AMERICANS: One shilling = Five Pee. It helps to understand the antique finances of the Witchfinder Army if you know the original British monetary system:
Two Farthings = One Ha'penny. Two ha'pennies = One Penny. Three Pennies = A Thrupenny Bit. Two Thrupences = A Sixpence. Two Sixpenses = One Shilling, or Bob. Two Bob = A Florin. One Florin and One Sixpence = Half a Crown. Four Half Crowns = Ten Bob Note. Two Ten Bob Notes = One Pound (or 240 pennies). One Pound and One Shilling = One Guinea.
The British resisted decimalized currency for a long time because they thought it was too complicated."

Koska kyseinen kirja on fantasiakomediaa, en ole varma onko vanha järjestelmä esitetty tuossa täsmälleen oikein, mutta jos vertaan omiin kokemuksiini amerikalaisista paino- ja tilavuusyksiköistä, niin ihan realistiseltahan tuo vaikuttaa. Etenkin tuo viimeisen lauseen perustelu, suunnilleen noin yksi jenkki minulle vastasi, kun yritin perustella metrisen järjestelmän paremmuutta :)
Suosittelen katsomaan ne jenkkien mittayksiköt videona niin ymmärrät niiden nerokkuuden
 
Suosittelen katsomaan ne jenkkien mittayksiköt videona niin ymmärrät niiden nerokkuuden

Osaatko itse selittää? Videollakin selitetään näemmä alle kolmeen minuuttiin. Laitoin kuite myöhemmin katseltaviin :) :thumbsup:
Näyttökuva 2022-1-25 kello 21.40.28.png

Varsinki päivämäärät. Jos kelloon/aikaan sovellettais, niin miksei samantien 10:09.13 tarkottais 9 minuuttia, kymmentä sekuntia ja 13 tuntia. About yhtä "loogista" olis :D
 
Viimeksi muokattu:
Kun autojen lämpömittarit on ainakin 20 vuotta näyttäneet keskelle kun lämpöasteet on jotain 60-100, niin miksi sen tarvitsisi olla näkyvillä?

Se auto kyllä kertoo kun arvot menee tuon ulkopuolelle, ja sen huomaa idiootimpikin paremmin kuin sen, että viisari on siirtynyt oikealle.

Sama kuin öljynpaine/ lämpö jossain käyttövehkeessä.

Oikeastaan nopeus riittää. Kierroslukutietokin automaatissa on täysin turha.
 
Joo olisihan se kiva, jos olisi autossa jäähdytysnesteen lämpömittari. Vaikka ei sellaista oikeaa taida enää monessakaan autossa olla, vaan jonkinlainen tietokoneen ohjaama viisari tai muu graafinen indikaattori osoittamaan moottorin jäähdytysnesteen lämpötilan muutoksista siinä muodossa kuin ne halutaan kuljettajalle näyttää. Silti olisi ihan kiva, noin periaatteessa, jos se olisi. Mutta eipä ole viimeisimmissä autoissa ollut, ja 200000-300000 km nyt mennyt autoilla, joissa minkäänlaista sellaista mittarinkaltaista ei ole. Enkä ole kyllä osannut sen enempää kaivatakaan noin todellisuudessa. Loppujen lopuksi moottorin lämpötila on mikä on, ja sille ei kuljettaja mahda juuri mitään. Käytännössä kaikki mieleen tulevat viat, jotka aiheuttavat moottorin jäähdytysjärjestelmän toimintahäiriön antavat myös vikakoodin ja ajotietokone ilmottelee ongelmasta. Ainakin näissä mun autoissa. Sitä kertomaan ei mittaria tarvita.

Mittareiden ystävälle Opel Astra on hyvä valinta, koska siihen saa/sai rahalla vähän paremman mittariston, jossa oli nopeusmittarin ja moottorin pyörimisnopeuden mittarin sekä bensamittarin lisäksi jäähdytysnesteen ja öljyn lämpötilan mittarit ja akun jännitemittari. Harvassa autossa noin paljon on mittareita katseltavaksi.
 
Mittareiden ystävälle Opel Astra on hyvä valinta, koska siihen saa/sai rahalla vähän paremman mittariston, jossa oli nopeusmittarin ja moottorin pyörimisnopeuden mittarin sekä bensamittarin lisäksi jäähdytysnesteen ja öljyn lämpötilan mittarit ja akun jännitemittari. Harvassa autossa noin paljon on mittareita katseltavaksi.
Mulla oli Astra aikoinaan, siinä oli silloinen lisävaruste (check control?) joka ilmoitti kaikenlaista nesteiden määristä, jarrupaloista ja palaneista polttimoista sijainteineen. Auto oli kyllä erinomainen ostos; vähävikainen ja ne huollot mitä oli olivat halpoja. Luovuin tuosta rapiat 360tkm ajettuna ja hyvin palvelleena. Olihan siinäkin suunnittelun kukkaista, kuten lämppärin kennon liitos putkiin joka tyyppivikana tiputteli apukuskin jalkatilaan. Parin euron osat, mutta vaatii puolen ohjaamon purkamista että pääsee käsiksi :asif:
Voi toki olla että Saksalainen insinööri oli laskenut että tuossa vaiheessa auto on jo paalattu moneen kertaan :cigar2:
 
Kun autojen lämpömittarit on ainakin 20 vuotta näyttäneet keskelle kun lämpöasteet on jotain 60-100, niin miksi sen tarvitsisi olla näkyvillä?

Se auto kyllä kertoo kun arvot menee tuon ulkopuolelle, ja sen huomaa idiootimpikin paremmin kuin sen, että viisari on siirtynyt oikealle.
Juurihan se tuossa aiemmin todettiin. Siksi että tietää milloin moottori alkaa olemaan normaalissa toimintalämpötilassa tai sen ulkopuolella (joko yli tai ali). Missään autossa mikään varoitusvalo ei kerro mistään muusta kuin liian suuresta lämpötilasta ja se valo taas syttyy vasta siinä vaiheessa kun pitää oikeasti jo tehdä asialle jotain. Minä haluan puuttua asiaan jo aiemmin ja ennen kaikkea on hyvä kylmillä keleillä tietää milloin moottorin lämpötila on tarpeeksi korkealla.

Se että sinä et välitä moottorin lämpötilasta, ei tee mittarista kuitenkaan turhaa. Siksi se kuitenkin on monista uusista autoista poistettu, kun tavikset eivät tiedä mitä sillä edes tekee.

Kierroslukumittarilla ei sen sijaan ole mitään käytännön funktiota varsinkaan automaatti-autoissa, eikä liiemmin manuaalissakaan. Se on sellainen fiilisjuttu ehkä pikemminkin.
 
ja.. taas jauhetaan autoista. Alkaa kyl vaikuttaan, että noille autojen suunnittelun kukkasille vois oman ketjun pyhittää. Luultavasti tuosta jostain pirun auton moottorin lämpömittarista jauhetaan useita sivuja vielä..

Kautium on ekana sanomassa, että kuuluu ketjuun :p
 
Viimeksi muokattu:
Mulla oli Astra aikoinaan, siinä oli silloinen lisävaruste (check control?) joka ilmoitti kaikenlaista nesteiden määristä, jarrupaloista ja palaneista polttimoista sijainteineen. Auto oli kyllä erinomainen ostos; vähävikainen ja ne huollot mitä oli olivat halpoja. Luovuin tuosta rapiat 360tkm ajettuna ja hyvin palvelleena. Olihan siinäkin suunnittelun kukkaista, kuten lämppärin kennon liitos putkiin joka tyyppivikana tiputteli apukuskin jalkatilaan. Parin euron osat, mutta vaatii puolen ohjaamon purkamista että pääsee käsiksi :asif:
Voi toki olla että Saksalainen insinööri oli laskenut että tuossa vaiheessa auto on jo paalattu moneen kertaan :cigar2:
Mikä vuosimalli tässä astrassa?
 
Juurihan se tuossa aiemmin todettiin. Siksi että tietää milloin moottori alkaa olemaan normaalissa toimintalämpötilassa tai sen ulkopuolella (joko yli tai ali). Missään autossa mikään varoitusvalo ei kerro mistään muusta kuin liian suuresta lämpötilasta ja se valo taas syttyy vasta siinä vaiheessa kun pitää oikeasti jo tehdä asialle jotain. Minä haluan puuttua asiaan jo aiemmin ja ennen kaikkea on hyvä kylmillä keleillä tietää milloin moottorin lämpötila on tarpeeksi korkealla.

Se että sinä et välitä moottorin lämpötilasta, ei tee mittarista kuitenkaan turhaa. Siksi se kuitenkin on monista uusista autoista poistettu, kun tavikset eivät tiedä mitä sillä edes tekee.

Kierroslukumittarilla ei sen sijaan ole mitään käytännön funktiota varsinkaan automaatti-autoissa, eikä liiemmin manuaalissakaan. Se on sellainen fiilisjuttu ehkä pikemminkin.
Eikö se ennemminkin öljyn lämpötila määritä, milloin viitsii alkaa antaa runtua enemmän? Vedet voi olla kuumana webaston kanssa helposti mittarin näyttämään puoliväliin, mutta ei tuo juuri öljyä lämmitä.
 
Eikö se ennemminkin öljyn lämpötila määritä, milloin viitsii alkaa antaa runtua enemmän? Vedet voi olla kuumana webaston kanssa helposti mittarin näyttämään puoliväliin, mutta ei tuo juuri öljyä lämmitä.
Se mittarikaan ei tosiaan näytä sen kummempaa kuin reilusti yli tai reilusti alle normilämmön, jos ei puhuta jostain 70-luvun vehkeistä.
 
Eikö se ennemminkin öljyn lämpötila määritä, milloin viitsii alkaa antaa runtua enemmän? Vedet voi olla kuumana webaston kanssa helposti mittarin näyttämään puoliväliin, mutta ei tuo juuri öljyä lämmitä.
Vedestähän se lämpö tietenkin mitataaan, mutta kyllä nuo aika pitkälti käsi kädessä silti kulkevat. Toki maalaisjärkeä pitää käyttää.
 
Mikä vuosimalli tässä astrassa?
Veikkaan kyseessä olleen Astra G, eli vm. 98-04. Tuo vuotava liitosputki on lämmityslaitteen vesiventtiili, jota myös "teatterikiikareiksi" kutsutaan. Löytyy vain Behr lämmityslaitteella varustetuista yksilöistä, yleensä dieseleistä.

Kyseisen suunnittelun kukkasen alkaessa vuotamaan heitetään venttiili mäkeen ja tilalle suorat putket (ihan valmistajan tarjoama ratkaisu).
 
Veikkaan kyseessä olleen Astra G, eli vm. 98-04. Tuo vuotava liitosputki on lämmityslaitteen vesiventtiili, jota myös "teatterikiikareiksi" kutsutaan. Löytyy vain Behr lämmityslaitteella varustetuista yksilöistä, yleensä dieseleistä.

Kyseisen suunnittelun kukkasen alkaessa vuotamaan heitetään venttiili mäkeen ja tilalle suorat putket (ihan valmistajan tarjoama ratkaisu).
Tietäjät tietää.
 
Eikö se ennemminkin öljyn lämpötila määritä, milloin viitsii alkaa antaa runtua enemmän? Vedet voi olla kuumana webaston kanssa helposti mittarin näyttämään puoliväliin, mutta ei tuo juuri öljyä lämmitä.
Siksipä normaali menettely on olettaa öljyn ja raudan lämpötila hieman veden lämpöä viivästäen. Mittarin puuttuminen ei helpota.

Henkilöautossahan tämä on melko helppoa äärioloja lukuun ottamatta. Ohjaustehostin ja iskunvaimennus lähinnä ovat tästä aivan riippumattomia. Isommat koneet voivat vaatia suurempaa paapomista pakkaskäynnistyksessä. Henkilöbiilissä samalla reissataan miten oven tiivisteet ja kusipoika oli hoidettu.

Se mittarikaan ei tosiaan näytä sen kummempaa kuin reilusti yli tai reilusti alle normilämmön, jos ei puhuta jostain 70-luvun vehkeistä.
Aika vakiota se voi analogimittarillakin näyttää normaalioloissa. Jopa silloin kun on niin kuuma, että öljykello alkaa vilautella tyhjäkäynnille palatessa. Mitoituksia on erilaisia.
 
On se myös manuaalissa. Kuka runtumittarin mukaan ajelee? Kyllä siinä mennään vaan ihan ns. perstuntumalla koska on aihetta vaihtaa.
Töissä kun istuu muiden kyydissä, niin osalle pitäisi olla esim. vaihtovalo kovalla äänimerkillä. Ajaisivat varmaan silti samalla vaihteella n. 20-60 km/h nopeuksissa,ja maantiellä unohdetaan kuinka monta vaihdetta autossa on vaikka kaikissa on kierroslukumittari.
Perstuntumalla sen pitäisi kyllä mennä...
 
Isommat koneet voivat vaatia suurempaa paapomista pakkaskäynnistyksessä. Henkilöbiilissä samalla reissataan miten oven tiivisteet ja kusipoika oli hoidettu.
Juu, aikanaan olisi jotain koneen lämpömittaria kaivannut eräässä ulkokäyttöön tarkoitetussa diesel-saksilavassa. Yli 20 asteen pakkasella kun sen sai ensin jotenkin hehkutettua käyntiin niin piti pitää pari kahvi- ja tupakkataukoa että oli kone ja hydrauliöljyt sen verran lämmenneet että se suostui tekemään yhtään mitään. Joku mittari tai edes merkkivalo "olen käyttölämpötilassa" olisi ollut kiva. No, tuon koneen käynnistäminen olikin yleensä ensimmäinen temppu työmaalla, sai siinä käydä rouskuttaa 10-15min ja siinä välissä kerkisi tekemään hyvin muut alkuvalmistelut ja kantamaan työkalut jne.
 
Juurihan se tuossa aiemmin todettiin. Siksi että tietää milloin moottori alkaa olemaan normaalissa toimintalämpötilassa tai sen ulkopuolella (joko yli tai ali). Missään autossa mikään varoitusvalo ei kerro mistään muusta kuin liian suuresta lämpötilasta ja se valo taas syttyy vasta siinä vaiheessa kun pitää oikeasti jo tehdä asialle jotain. Minä haluan puuttua asiaan jo aiemmin ja ennen kaikkea on hyvä kylmillä keleillä tietää milloin moottorin lämpötila on tarpeeksi korkealla.

Se että sinä et välitä moottorin lämpötilasta, ei tee mittarista kuitenkaan turhaa. Siksi se kuitenkin on monista uusista autoista poistettu, kun tavikset eivät tiedä mitä sillä edes tekee.

Kierroslukumittarilla ei sen sijaan ole mitään käytännön funktiota varsinkaan automaatti-autoissa, eikä liiemmin manuaalissakaan. Se on sellainen fiilisjuttu ehkä pikemminkin.
Kierroslukumittari ei ole turha, näkee ettei aja liian pienillä kierroksilla.
 
Töissä kun istuu muiden kyydissä, niin osalle pitäisi olla esim. vaihtovalo kovalla äänimerkillä. Ajaisivat varmaan silti samalla vaihteella n. 20-60 km/h nopeuksissa,ja maantiellä unohdetaan kuinka monta vaihdetta autossa on vaikka kaikissa on kierroslukumittari.
Perstuntumalla sen pitäisi kyllä mennä...
Eräs entinen työkaveri kun sai kakkosvaihteen silmään, niin se oli aikalailla the vaihde. Varmaan aika moni antaa kierrosten nousta ylös kiihdyttäessä, mutta tämä herrasmies veti tasavauhtia niin että kierrosluku oli varmaan jossain lähempänä kuuttatonnia. Samalla kiukutteli, kun Ooppeli kuluttaa bensaa niin paljon. Toinen kaveri kyselikin, että ootko miettiny että se vois viehdä vähemmän jos ajelisit vähän pieniemmillä kierroksilla. Pienen hymistelyn ja pohdinnan jälkeen totesi että saattaahan sekin joo vaikuttaa.
 
Näinpä nämä salasanavaatimuksia sanelevat ihmiset varmaankin ajattelevat. Matematiikka on kuitenkin aivan selkeää. Merkistön koolla on hyvin vähän merkitystä sen jälkeen kun se on "riittävä" ja englanninkielisiä on aakkosia on ihan riittävästi. Koko Unicoden sadan tuhannen merkin valikoimaa käyttämällä alkaa saamaan merkistöä kasvatettua siinä määrin, että alle 10-merkkinen salasana ei ihan heti aukea, mutta valitettavasti eksoottisten merkkien kirjoittaminen on kovin hankalaa. Pituuden kasvattaminen ja luonnollisten sanojen käyttäminen on paljon yksinkertaisempaa ja tuottaa myös muita etuja mm. salasanan muistamista helpottamalla ja olkapään yli kurkkimista vaikeuttamalla.
Ilmaisin ilmeisesti huonosti erikoismerkkien yhden idean.

Moneen ratkaisuun riittää jopa muutama numero.

Se että osa järjestelmistä alkoi vaatimaan enemmän merkeiltä kuin muut, lisäsivät sen suojaa, jos se ville käytti "vakiosalasana" sijaan vakiosalasana@, niin vaikeus kasvoi moninkertaiseksi. koska ville joutui käyttämään eri salasanaa.

Vai jälkikäteen. Onko 40 merkkiä todella mielestäsi paljon kirjoitettavaa? Tässäkin nyt kirjoitan 422 merkkiä anonyymille internet-huutelijalle ihan vain huvin vuoksi. Jos yrittää muistaa 40-merkkisen satunnaisen merkkijonon täynnä erikoismerkkejä, niin eihän sellaiseen kukaan pysty, mutta jos se 40 merkkiä on luonnollista kieltä, sen muistaa välittömästi ja se on helppo kirjoittaa. Se tässä on nimenomaan se pointti.
Salasanoissa on se käyttäjähaaste että ne pitää kirjoittaa oikein, ei sinne päin, ei riittää että laskee merkkimäärän ja jotain tarinaa iskee. Toiselle ei ongelma, toiselle paljon haasteellisempaa. haastetta lisää se että osassa toteutuksia sitä syötettä ei voi tarkistaa.

Tärkeintähän salasanoissa on että ovat erilaisia eri palveluissa, tällä en tarkoita että jokaisen pitää olla erilainen, mutta tiedostaen merkityksen. ja käyttää samaa tarvittaessa niissä missä hyöty riskiä suurempi.
 
Kierroslukumittari ei ole turha, näkee ettei aja liian pienillä kierroksilla.
Miten se tapahtuu automaatilla? Manuaalivaihteisellakin sen huomaa nykimisestä ennemmin kuin kierroslukumittarista. Sitä paitsi harvemmassa kierroslukumittarissa on mitään optimaalista kierrosaluetta ilmaistuna, eikä tavan tallaaja sellaisesta ymmärrä mitään muutenkaan.
 
Raskaan kaluston puolella mittaristot alkavat myös olla todella pelkistettyä. Pikkuhiljaa on huomattu ettei niillä kaikilla pakopainemittareilla yms. tee mitään normaalissa ajossa.
Nopeus, kierrosluku (raskaan kaluston puolella tärkeämpi) ja kulutustiedot aina näkyvillä. Jos noilla tiedoilla pärjää vehkeet joilla tehdään töitä, niin vaikea nähdä miksi henkilöautossa vedenlämpötila olisi jotenkin kriittisen tärkeä.
Ensin jauhetaan seitsemän sivua että kaikki turhat merkkivalot ja -äänet ovat aivan turhia mutta sitten kojelaudan pitäisi olla täynnä kaiken maailman mittareita.

Mutta sitten ihan oikea suunnittelun kukkanen: polkupyörän polkimen kiinnitys.
Eri puolen polkimilla erikätiset kierteet. Nämä kuitenkin aikojen alussa menneet väärinpäin. Eli polkimet pyrkivät irtoamaan ajaessa. Taustalla on ollut ihan ideaa, mutta kuitenkin menneet väärinpäin eikä sitä sitten ole menty muuttamaan.
 
Kierroslukumittari ei ole turha, näkee ettei aja liian pienillä kierroksilla.
(lainasin viimeisen, mutta kommentoin aiempia kommentteja mm. auton moottorin lämpömittarista)

Kierroslukumittari, se kai lähinnä myynnin edistämistä ja suurin hyöty että kertoo auton kävyän.

Joku voi siitä katsella vaihtokohtia, mutta tiedä sitten kuinka yleistä. Henkilöautoista (näistä kai puhutaan) automatiikka entistä useammin nuo vaihdot hoitaa, eihän niissä edes kuljettaja tiedä mikä "vaihde" on milläkinhetkellä.

Lämpömittari, normaalitilassa kanssa kuuluu sarjaan onko tarpeen. Mutta suomalaisissa oloissa varsinkin se lämpiäminen voi osaa kiinnostaa.

Mutta tänäpäivänä, kun hommat voi hoitaa tarpeen mukaan, niin turhatieto on haitaksi, joten jos lämmöt ok, niin miksi niitä näytellä, kierrosluku, kiinnostaako se oikeasti ajossa, kuljettaja säätää nopeutta, ei kierroksia., monessa autossa tolkutton tila sillekkin varattu. Senkin voisi näyttää vasta jos jotain merkitystä.

Lämpötilasta, niin juttu kävi jo muissa laitteissa ja jos jonkun piirin öljynlämmöt kiinnostaa on oleellista esim työtehtäväntakia, niin toki mittari sitä öljyä varten. (näytetään jos jotain huomioitavaa)

Koska autossa mitataan jokatapauksessa mainitut asiat ja paljon muuta, niin jos jotain kiinnostaa, niin sitten ruksii ne näkymään. Jos joku epäoleellinen ei kiinnosta, niin ruksii pois. Joku autovalmistaja tarjosi vaihtoehtoa muoviviisari mittareihinkin valaistuksen osalta (valot vain oleellisissa)

Enkä kannatta sitä että moottorin lämmöistä on vain merkkivalo, jos epänormaali, niin kyllä maalikkoakin kiinnostaa kuinka paha tilanne, ja miten kehittyy. "jäähdytellessä" aika oleellista saada palautetta mihin suuntaan mennään ja kun saavutettu normaali, niin sen jälkeen kyllä kiinnostaa miten tilanne kehittyy.
 
Nopeus, kierrosluku (raskaan kaluston puolella tärkeämpi) ja kulutustiedot aina näkyvillä. Jos noilla tiedoilla pärjää vehkeet joilla tehdään töitä, niin vaikea nähdä miksi henkilöautossa vedenlämpötila olisi jotenkin kriittisen tärkeä.
Ensin jauhetaan seitsemän sivua että kaikki turhat merkkivalot ja -äänet ovat aivan turhia mutta sitten kojelaudan pitäisi olla täynnä kaiken maailman mittareita.
Kukaan ei tietääkseni ole sanonut, että se olisi "kriittisen tärkeä" tieto, mutta varsinkin kokeneemmat kuljettajat saavat siitä silti hyötyä. Uudemmat kuljettajat eivät pärjää informaatiotulvan kanssa, niin pitää poistaa kaikki muu, niin on sitten helpompi räplätä puhelinta ajaessa. :D

Merkkivalokommenttia en ymmärtänyt, mutta se nyt ei muutenkaan liity tähän asiaan. Ja tuskinpa sama käyttäjäryhmä haluaa kaikki merkkivalot pois ja tilalle muita mittareita?

Mutta sitten ihan oikea suunnittelun kukkanen: polkupyörän polkimen kiinnitys. Eri puolen polkimilla erikätiset kierteet. Nämä kuitenkin aikojen alussa menneet väärinpäin. Eli polkimet pyrkivät irtoamaan ajaessa. Taustalla on ollut ihan ideaa, mutta kuitenkin menneet väärinpäin eikä sitä sitten ole menty muuttamaan.
Ihan oikein ne ovat -->

Bicycle pedals are left-threaded on the left-hand crank so that precession tightens the pedal rather than loosening it. This may seem counter-intuitive, but the torque exerted due to the precession is several orders of magnitude greater than that caused by a jammed pedal bearing.

For a pedal, a rotating load arises from downward pedaling force on a spindle rotating with its crank making the predominantly downward force effectively rotate about the pedal spindle, opposite to the rotation of the pedal. What may be less evident is that even tightly fitting parts have relative clearance due to their elasticity, metals not being rigid materials as is evident from steel springs. Under load, micro deformations, enough to cause motion, occur in such joints. This can be seen from wear marks where pedal spindles seat on crank faces."

Muistisääntönä avainta käännetään aina takarenkaan suuntaan pyörän ollessa oikein päin. Toinen muistisääntö on, että oikealla puolella oikeaan suuntaan ja vasemmalla väärään.
 
Miten se tapahtuu automaatilla? Manuaalivaihteisellakin sen huomaa nykimisestä ennemmin kuin kierroslukumittarista. Sitä paitsi harvemmassa kierroslukumittarissa on mitään optimaalista kierrosaluetta ilmaistuna, eikä tavan tallaaja sellaisesta ymmärrä mitään muutenkaan.
En minä ainakaan aja alle 1500rpm kierroksilla vaikka auto niin ehdottaa. Eihän mittaria toki tarvitse kuin sen kerran asian tarkistamiseen.
 
Autotekniikan suunnittelun kukkasista tuntuu riittävän sen verran paljon keskusteltavaa, että siitä voisi siirtyä juttelemaan omalle alueelleen.
 
En minä ainakaan aja alle 1500rpm kierroksilla vaikka auto niin ehdottaa. Eihän mittaria toki tarvitse kuin sen kerran asian tarkistamiseen.
Puhe oli ensisijaisesti automaattivaihteisista. Ja siis mikä ehdottaa, miten ja missä vaiheessa? Automaatilla vaihteet vaihtuvat itsenäisesti. En ole kuullut, että manuaalillakaan kukaan vaihtaisi vaihteita kierroslukumittarin mukaan, jos ei ole kyse kilpa-ajosta jossakin radalla.

Autotekniikan suunnittelun kukkasista tuntuu riittävän sen verran paljon keskusteltavaa, että siitä voisi siirtyä juttelemaan omalle alueelleen.
Tuota tuota, siis pitäisikö "Autot ja liikenne" -alueelle perustaa erillinen "Autotekniikan suunnittelun kukkaset" -ketju? Miksi juuri autotekniikka on niin poikkeava kokonaisuus, ettei niistä keskustelu mahdu tänne?
 
Puhe oli ensisijaisesti automaattivaihteisista. Ja siis mikä ehdottaa, miten ja missä vaiheessa? Automaatilla vaihteet vaihtuvat itsenäisesti. En ole kuullut, että manuaalillakaan kukaan vaihtaisi vaihteita kierroslukumittarin mukaan, jos ei ole kyse kilpa-ajosta jossakin radalla.
Monessa tuoreehkossa manuaalivaihteisessa autossa on toiminto joka ehdottaa isommalle tai pienemmälle vaihtamista. Joku pieni nuoli lcd-ruudulla tjms.
 
Tuota tuota, siis pitäisikö "Autot ja liikenne" -alueelle perustaa erillinen "Autotekniikan suunnittelun kukkaset" -ketju? Miksi juuri autotekniikka on niin poikkeava kokonaisuus, ettei niistä keskustelu mahdu tänne?
Näkisin, että jos aihepiiristä riittää poikkeuksellisen paljon keskusteltavaa, niin sille parempi paikka olisi sitten luonnollisesti sitä varten olemassa oleva"Autot- ja liikenne" -osio. "Autotekniikan suunnittelun kukkaset" kuulostaa hyvältä, jos vastaavaa ketjua ei vielä alueella ole (selailin neljä ensimmäistä sivua eikä ainakaan pistänyt silmään)
 
Monessa tuoreehkossa manuaalivaihteisessa autossa on toiminto joka ehdottaa isommalle tai pienemmälle vaihtamista. Joku pieni nuoli lcd-ruudulla tjms.
OK, ei ole manuaalivaihteisia nykyään juuri tullut vastaan. Joskus 90-luvullahan tuollaisia oli kaikenlaisten economy-mittareiden kylkiäisinä.

Oli siellä nyt sitten nuolia tai ei, niin en jaksa uskoa että se kierroslukumittari on tässä monellekaan olennainen juttu perstuntuman lisäksi.

Näkisin, että jos aihepiiristä riittää poikkeuksellisen paljon keskusteltavaa, niin sille parempi paikka olisi sitten luonnollisesti sitä varten olemassa oleva"Autot- ja liikenne" -osio. "Autotekniikan suunnittelun kukkaset" kuulostaa hyvältä, jos vastaavaa ketjua ei vielä alueella ole (selailin neljä ensimmäistä sivua eikä ainakaan pistänyt silmään)
Ok, täytyy laittaa sellainen tulille.

Edit.
Siellä olisi nyt --> Autotekniikan suunnittelun kukkaset

@Juha Kokkonen varmaan voi tarvittaessa heivata näitä aiheeseen liittyviä keskusteluita sinne.
 
Viimeksi muokattu:
Lidlin hyllykäytävät eivät ole samalla suoralla kuin kassakäytävät. Kassakäytävän suoralla on siis hylly eikä sen käytävä.

Tässä on varmasti ajateltu, että asiakkaat noudattavat jonkinlaista vetoketjuperiaatetta jonottamalla hyllyn molemmin puolin. Ei toimi Suomessa, kuten varsinkin liikenteessä huomaa.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
275 566
Viestejä
4 748 144
Jäsenet
77 333
Uusin jäsen
veedose

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom